Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.801 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
iqcgubon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:01:
Vraagje voor de mensen met een slimme laadpaal thuis die OCPP spreekt:

Als je een laadpaal gebruikt die via LTE communiceert met een backoffice om bijvoorbeeld automatische terugbetalen te regelen via de werkgever, kan ik dan alsnog OCPP instellen op mijn Home Assistant server om te communiceren met de laadpaal? Bijvoorbeeld om zelf een load-balancing oplossing uit de mouw te schudden.

Of heb ik het helemaal mis en werkt dat protocol zo niet?
Kijken naar mijn ervaring op het werk.
op de paal word een broker ingesteld (die van de backoffice). de paal praat dan OCPI/ OCPP over websockets met de backoffice.

volgens mij kunnen de meeste palen maar 1 broker aan.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik ben nu ook begonnen met Home Assistant, alleen kan nergens vinden welke stick het beste is voor Z-Wave. Belangrijk vind ik het bereik en dat het een recente versie is.

Verder heb ik nu met Homey plekken waar het Z-Wave bereik niet zo goed is, kan ik daarvoor extra home assistant servers in huis neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 14:31
@moppentappers

z-wave is net als zigbee een mesh-network, ieder niet-batterij gevoed apparaat is een soort repeater.

"Z-Wave is based on a mesh network topology. This means each (non-battery) device installed in the network becomes a signal repeater. As a result, the more devices you have in your home, the stronger the network becomes. While Z-Wave signals easily travel through most walls, floors and ceilings, the devices can also intelligently route themselves around obstacles to attain seamless, robust, whole-home coverage."
https://www.z-wave.com/learn

Zigbee is de populaire keuze, waarom z-wave?
Volgens mij is dit wel een populair model, geen ervaring mee:
pricewatch: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface

[ Voor 19% gewijzigd door RudolfR op 30-08-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Ik heb nu al Homey met eea aan Fibaro modules, enige waar ik nog over twijfel is of ik de Hue verlichting via de Hue hub laat blijven lopen of dat direct op de home assistant moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 18:48
Ik heb inderdaad aotec gen 5 en dat werkt goed met HA

Hue van de bridge van hue dan is het altijd nog standalone bedienbaar

[ Voor 40% gewijzigd door vonkkie op 30-08-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
moppentappers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:03:
Ik ben nu ook begonnen met Home Assistant, alleen kan nergens vinden welke stick het beste is voor Z-Wave. Belangrijk vind ik het bereik en dat het een recente versie is.

Verder heb ik nu met Homey plekken waar het Z-Wave bereik niet zo goed is, kan ik daarvoor extra home assistant servers in huis neerzetten?
Voorbeelden van sticks staan er wel hoor
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/
The following devices have been confirmed to work:

Aeotec Z-Stick Gen5 (see note below)
Everspring USB stick - Gen 5
GoControl HUSBZB-1 stick
Sigma Designs UZB stick
Silicon Labs SLUSB7000A
Vision USB stick - Gen5
ZWave.me Razberry Board
ZWave.me UZB1 stick

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Die lijst had ik gevonden inderdaad, alleen zegt dat niks over of mensen er goede ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
moppentappers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:33:
Ik heb nu al Homey met eea aan Fibaro modules, enige waar ik nog over twijfel is of ik de Hue verlichting via de Hue hub laat blijven lopen of dat direct op de home assistant moet zetten.
Hue bridge werkt goed zolang je alleen lampen aan het zigbee netwerk wilt koppelen. Vaak werken lampen van andere merken ook goed.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moppentappers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:19:
Die lijst had ik gevonden inderdaad, alleen zegt dat niks over of mensen er goede ervaringen mee hebben.
Ik heb de bovenste en die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54
moppentappers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:33:
Daar zit ik ook over te denken, maar het schijnt dat je zonder de Hue Bridge je Hue apparaten / lampen niet kan updaten.

Daarbij heb ik ook de Aeotec Z-Stick Gen5 als Z-Wave controller. I.c.m. de Fibaro Z-Wave apparaten werkt dit door het hele huis prima en met de nieuwe Z-Wave JS integratie lijkt het zelfs sneller te reageren dan de Open Z-Wave integratie welke ik hiervoor gebruikte.

[ Voor 23% gewijzigd door witterholt op 31-08-2021 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
witterholt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:20:
[...]

Daar zit ik ook over te denken, maar het schijnt dat je zonder de Hue Bridge je Hue apparaten / lampen niet kan updaten.
Als je lampen hebt die ook Bluetooth ondersteunen kun je ze via de Hue Bluetooth app updaten

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
TheFes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Als je lampen hebt die ook Bluetooth ondersteunen kun je ze via de Hue Bluetooth app updaten
Dat wist ik niet. Helaas zijn de meeste lampen die ik heb nog van de eerste generatie (LCT001).

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 31-08-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HACS wil niet updaten ..

ik draai HASS op een VM (via synology VMM)

wat ik geprobeert heb = alle hacs bestanden uit /config verwijderd en uit ./storage
(lees hernoemd naar <file>.old

mijn config.yaml = leeg (even een backup gemaakt en daarna leeg gegooid) ..

wat zou ik nog meer kunnen doen ?

ps ik merkte voor het eerst issues toen ik voor de frontend (loveace) de restriction card probeerde toe te voegen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Laatst online: 07:42

darkrain

Moderator Discord

Geniet

moppentappers schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:03:

Of ie het beste is weet ik niet, maar ook ik heb goede ervaringen met de Aeotec Z-Stick Gen5.
Dat werkt uitstekend in combinatie met Z-WaveJS...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 16:08
Hi there,

Recent overgestapt vanuit Domoticz naar HomeAssistant, meeste (en zelfs meer) heb ik nu succesvol draaien op 1 onderdeel na waar ik niet helemaal uit kom. Wellicht dat iemand mij wat meer in de goede richting kan duwen.

Ik had een S0 Pulse Counter Module 5 ports counter cable die je met 2 klikjes met de muis netjes in Domoticz de waardes van de stroom weergaf Zonnepanelen Airco en andere zaken indien gewenst.

Anyways ik heb geen idee hoe ik dit in Homeassistant voor elkaar moet krijgen. Er is geen kant en klare oplossing voor dat heb ik al wel door. Ik draai HASSIO op een Raspbery Pi 4. (loopt prima) Zo'n kant en klaar image gedownload en op mijn RPI4 SSD kaartje gezet. Alles geconfigureerd ect. Nu krijg ik ook met kreten als docker images te maken. Dit zijn volgens mij soort van Thinapp achtige applicaties die in eigen schil draaien.

Ik heb wel een docker https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader image gezien waar men het over de juiste kreten heeft. Maar hoe krijg ik dit geïnstalleerd op met HASSIO os ?Kan dit uberhaubt wel. Is homeassistant zelf niet een docker? Nou google maar eens HASISIO en Docker dan vind je alles over het installeren van Homeassistant als docker maar niets over hoe ik een "door iemand anders gemaakte docker kan installeren"

Volgens mij valt het kwartje niet helemaal nog bij mij. Heeft iemand toevallig Deze S0 counter module aan de praat binnen dit HASSIO OS image? Heb geen NUC waar je allerlei Dockers naast elkaar kan draaien.

Ben dus nog niet zo lang bezig met HomeAssistant dus zoekende en lerende..

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@djalexnlDe

Met Home Assistant OS (voorheen HASSIO) heb je een kant-en-klare (en dichtgetimmerde) setup van Home Assistant te pakken, waarbij Home Assistant zelf ook in docker draait, zoals je zelf al aangeeft.

Als je geluk hebt is er een add-on voor Home Assistant OS.
https://www.home-assistant.io/addons/

Is die er niet dan heb je wel pech, tenzij je developer toegang voor jezelf regelt en zelf de docker container opstart.
https://developers.home-a...erating-system/debugging/

Hier staat een configuratie van een gebruiker die de container ook draait:
https://github.com/Klumpke/homeassistant-config
(en die zegt gewoon HA OS te draaien, en niet nog iets erbij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:52:
Hi there,

Recent overgestapt vanuit Domoticz naar HomeAssistant, meeste (en zelfs meer) heb ik nu succesvol draaien op 1 onderdeel na waar ik niet helemaal uit kom. Wellicht dat iemand mij wat meer in de goede richting kan duwen.

Ik had een S0 Pulse Counter Module 5 ports counter cable die je met 2 klikjes met de muis netjes in Domoticz de waardes van de stroom weergaf Zonnepanelen Airco en andere zaken indien gewenst.

Anyways ik heb geen idee hoe ik dit in Homeassistant voor elkaar moet krijgen. Er is geen kant en klare oplossing voor dat heb ik al wel door. Ik draai HASSIO op een Raspbery Pi 4. (loopt prima) Zo'n kant en klaar image gedownload en op mijn RPI4 SSD kaartje gezet. Alles geconfigureerd ect. Nu krijg ik ook met kreten als docker images te maken. Dit zijn volgens mij soort van Thinapp achtige applicaties die in eigen schil draaien.

Ik heb wel een docker https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader image gezien waar men het over de juiste kreten heeft. Maar hoe krijg ik dit geïnstalleerd op met HASSIO os ?Kan dit uberhaubt wel. Is homeassistant zelf niet een docker? Nou google maar eens HASISIO en Docker dan vind je alles over het installeren van Homeassistant als docker maar niets over hoe ik een "door iemand anders gemaakte docker kan installeren"

Volgens mij valt het kwartje niet helemaal nog bij mij. Heeft iemand toevallig Deze S0 counter module aan de praat binnen dit HASSIO OS image? Heb geen NUC waar je allerlei Dockers naast elkaar kan draaien.

Ben dus nog niet zo lang bezig met HomeAssistant dus zoekende en lerende..

In principe gebruik je nu ook al dockers op je raspberry. HA is in dit geval de docker manager en alle add-ons (of de meeste) zijn in feite docker containers.
Dus ja, het moet mogelijk zijn om jouw genoemde docker er zonder enige problemen bij te draaien.
Simpelweg met ssh inloggen en wat simpele commando's geven.
De vraag is meer wat de beste manier is.
Je kan dit altijd handmatig doen middels bv docker-compose (ome google weet alles hiervan).
Ik weet zelf nog te weinig van HA om je de goede kant op te duwen maar dat kan wellicht iemand anders hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@djalexnlDe Is het dit ding? Dan lijkt het een custom-apparaat van een Nederlandse webshop.

Op 10 juni 2020 hebben ze onder Vragen over dit product aangegeven dat hij niet met HA werkt. We zijn nu ruim een jaar verder, dus ik zou SOS eens benaderen met de vraag of zij ondertussen wel informatie hebben over de integratie in HA. Zeker gezien het feit dat HA tegenwoordig een stuk populairder is dan Domoticz kan ik me voorstellen dat ze nu wel suggesties hebben.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Gizz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:17:
@djalexnlDe Is het dit ding? Dan lijkt het een custom-apparaat van een Nederlandse webshop.

Op 10 juni 2020 hebben ze onder Vragen over dit product aangegeven dat hij niet met HA werkt. We zijn nu ruim een jaar verder, dus ik zou SOS eens benaderen met de vraag of zij ondertussen wel informatie hebben over de integratie in HA. Zeker gezien het feit dat HA tegenwoordig een stuk populairder is dan Domoticz kan ik me voorstellen dat ze nu wel suggesties hebben.
ja klopt, deze is het idd , werkt ook perfect, en moet ook kunnen werken onder HomeAssistant van mij part via MQQT. Maar zoals ik aangaf is er geen officiele Addon voor Home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
bafplus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

In principe gebruik je nu ook al dockers op je raspberry. HA is in dit geval de docker manager en alle add-ons (of de meeste) zijn in feite docker containers.
Dus ja, het moet mogelijk zijn om jouw genoemde docker er zonder enige problemen bij te draaien.
Simpelweg met ssh inloggen en wat simpele commando's geven.
De vraag is meer wat de beste manier is.
Je kan dit altijd handmatig doen middels bv docker-compose (ome google weet alles hiervan).
Ik weet zelf nog te weinig van HA om je de goede kant op te duwen maar dat kan wellicht iemand anders hier wel.
AHA dus alle add-ons zijn dus in feite docker containers? Is een docker een container by the way? Oke goed om te horen dat de door mij genoemde docker gedraaid kan worden op mijn HASSIO os.

Weet iemand toevallig welke simpele commandos er nodig zijn om deze docker op mijn hassio OS draaiend te krijgen?

Wellicht komen we steeds iets verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Weet iemand toevallig welke simpele commandos er nodig zijn om deze docker op mijn hassio OS draaiend te krijgen?
Ja, dat staat ook op de GitHub:

code:
1
2
3
4
5
6
docker run [-d] \
    --name=s0pcm \
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
    -v /docker/config:/config \
    --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 \
    ualex73/s0pcm-reader

Uiteraard wel even checken of het usb-pad (/dev/ttyACM0) correct is in jouw geval. Zo niet, aanpassen voordat je het commando uitvoert.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
royalt123 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:50:
Ik had voor hetzelfde keuze gestaan vorig week met oog voor droogkast en wasmachine :P

Gekozen voor normale Shelly Plug omdat die 3500w aankan wat ook bij mijn zekering in de kast is. (16a 240v = 3500w) en mijn Zwave versie kon het niet aan (droogkast valt uit binnen 1 sec na start :F ).

Plug S is wel mooier, compact en kan goed naast meerdere stekker. Uitstekend voor tv hoek en kleine toestellen.

Droogkast verbruikte met piek van 2850 watt bij me :o , wasmachine 1800 dus samen zou theorie niet kunnen maar vreemd genoeg niet voorgehad dat zekering uitviel. (met plug nog niet getest, ik heb nog maar sinds eergisteren).

Voorlopig tevreden met Shelly en integratie werk ook prima bij Energy dashboard.

[...]
Ik gebruik die Blitzwolf SP13 pluggen voor de wasmachine en droger hier. Werkt prima, kunnen inderdaad 3600W hebben. Droger pakt max 2900, gaat prima.

Van het weekend stonden beide tegelijk aan, op 1 groep en kwam volgens beide pluggen uit op 5000W.. Toch knap op 1 groep :? 8)7 Nu heb ik wel zonnepanelen, maar op een eigen groep, dus zou niet uit mogen maken.. En nee, niet eventjes, maar bijna 10min.. Nu vermoed ik dat de plugs dus niet super accuraat zijn :+ Maar voor globaal wel prima te doen dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ProudElm Dat kan wel degelijk plaatsvinden en dus correct gemeten zijn. Dat is ongeveer een factor 1,4 van je 16A automaat. Dat houdt hij makkelijk 10 minuten vol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/df62eff20b6a8acb9976ae8a09aa87992255f74c/?url=https%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oh.. nooit geweten zo.. weer wat geleerd..

side note: toch echt eens een eigen groep maken voor de wasmachine/droger.. Ipv deze delen met de zolder/deel keuken (don't ask, blijf verrassingen tegen komen zelfs na 13 jaar van de vorige bewoners).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
witterholt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:20:
[...]

Daarbij heb ik ook de Aeotec Z-Stick Gen5 als Z-Wave controller. I.c.m. de Fibaro Z-Wave apparaten werkt dit door het hele huis prima en met de nieuwe Z-Wave JS integratie lijkt het zelfs sneller te reageren dan de Open Z-Wave integratie welke ik hiervoor gebruikte.
Hue motion sensor staat bij mij wel in de OTA van zigbee2qtt.
Maar dat is pas sinds een week dus geen idee of dit wel werkt.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Gizz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Ja, dat staat ook op de GitHub:

code:
1
2
3
4
5
6
docker run [-d] \
    --name=s0pcm \
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
    -v /docker/config:/config \
    --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 \
    ualex73/s0pcm-reader

Uiteraard wel even checken of het usb-pad (/dev/ttyACM0) correct is in jouw geval. Zo niet, aanpassen voordat je het commando uitvoert.
Ja dat commando had ik idd gezien maar is voor het starten van de container, dat stuk had ik wel begrepen.

De echte vragen zijn waar zet ik die container neer binnen mijn HaSSIo os.
ik heb binnen HA die SSH module geïnstalleerd zodat ik met putty verbinding kan maken. Kom ik dan niet IN de container van HA terecht. volgens mij kan je toch niet een container IN een container stoppen toch?

Zonee waar zet ik die custom conainer neer? Handmatig kopiëren en via een share of zo er neer zetten?
En na een herstart van het OS start hij dan van zelf weer op? of hoe werkt zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Heeft iemand HA al succesvol draaien onder DSM 7.0 in Docker met support voor de Aotec ZWave en Conbee Zigbee USB sticks?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 18:40
Ik heb alle zigbee zaken naar alle tevredenheid aan elkaar geknoopt met deze oplossing;

https://youtu.be/dC1AEyFhmnc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

ik heb binnen HA die SSH module geïnstalleerd zodat ik met putty verbinding kan maken. Kom ik dan niet IN de container van HA terecht.
Volgens mij kom je gewoon op de laag van het OS terecht als je met SSH verbinding maakt.
Zonee waar zet ik die custom conainer neer? Handmatig kopiëren en via een share of zo er neer zetten?
Je hoeft niets handmatig neer te zetten. Met het docker run commando download hij automatisch het image van ualex73/s0pcm-reader. Dit zet hij in de root van docker neer, standaard /var/lib/docker. Vervolgens wordt de container gestart met alle verder ingevulde parameters.

Maar om het wijzigen van configuratiebestanden makkelijk te kunnen doen én te behouden als je de container upgrade wordt nog een aparte directory gemaakt met dit stukje van het commando:
code:
1
 -v /docker/config:/config

Op je volume wordt een directory aangemaakt in /docker/config waar s0pcm-reader alles neerzet wat hij normaal intern in zijn container in /config zou bewaren.

Daardoor kun je gewoon naar die map bladeren en de yaml aanpassen, zoals ook in de handleiding staat. Mocht je de container van ualex73/s0pcm-reader ooit weggooien of upgraden, dan behoud je de configuratiebestanden omdat die buiten de container zijn bewaard :)

Overigens zou ik willen aanraden om er het volgende van te maken:
code:
1
  -v /docker/s0pcm/config:/config

Dat is wat makkelijker als je straks meerdere containers hebt draaien. Onhandig als alle configs in 1 grote map door elkaar heen staan.
En na een herstart van het OS start hij dan van zelf weer op? of hoe werkt zoiets?
Daarvoor moet je nog even de --restart flag toevoegen aan het docker run commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
RevellNL schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:48:
Heeft iemand HA al succesvol draaien onder DSM 7.0 in Docker met support voor de Aotec ZWave en Conbee Zigbee USB sticks?
Niet exact, hier DSM 7 met VirtualMachineManager en Zigbee2mqtt CC2531 stick. Toen ik nog DSM6 en docker gebruikte, kreeg ik de Homekit integratie nooit goed, ook niet met verschillenden methodes om poorten open te zetten. Met VMM was m'n probleem weg (en heb ik weer een Supervised installatie, Home Assistant OS).

https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

[ Voor 8% gewijzigd door Slaut op 31-08-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RevellNL schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:48:
Geen ervaring met Zwave, maar m'n conbee 2 doet het nu prima met Zigbee2mqtt, deConz en ZHA containers onder DSM7.

Gisteravond even ingelezen in de pro's en con's, en ik blijf nu even bij ZHA hangen. Meteen in HA lijkt me gewoon praktisch te beheren. deConz was ook eenvoudig. Zigbee2MQTT vond ik wat omslachtiger, maar werkte ook prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Magic op 31-08-2021 13:14 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Ja dat commando had ik idd gezien maar is voor het starten van de container, dat stuk had ik wel begrepen.

De echte vragen zijn waar zet ik die container neer binnen mijn HaSSIo os.
ik heb binnen HA die SSH module geïnstalleerd zodat ik met putty verbinding kan maken. Kom ik dan niet IN de container van HA terecht. volgens mij kan je toch niet een container IN een container stoppen toch?

Je kan wel vrij eenvoudig Portainer via Hacs installeren waarmee je eenvoudig je containers kan beheren.
Maar zit er onder het nieuwe Energie deel van HA niet iets wat dit ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

synoniem schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Maar zit er onder het nieuwe Energie deel van HA niet iets wat dit ondersteunt?
Dat pakt alleen maar bestaande sensoren en voegt die samen in een mooi dashboard. Met de introductie van het energie dashboard is geen extra hardwareondersteuning toegevoegd voor zover ik weet.

Sterker nog, het was in veel gevallen nog best een klusje om sensoren überhaupt zichtbaar te krijgen in het dashboard. Allerlei randvoorwaarden zoals de 'last reset time', anders haalt het dashboard z'n neus op voor je data :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Had zo gehoopt dat dit het was :) .... maar helaas ik log in als root op de Pi met HASSIO OS en:
docker: command not found ... :'( ben toch bang dat ik in die bubble zit.?
Gizz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Volgens mij kom je gewoon op de laag van het OS terecht als je met SSH verbinding maakt.

[...]

Je hoeft niets handmatig neer te zetten. Met het docker run commando download hij automatisch het image van ualex73/s0pcm-reader. Dit zet hij in de root van docker neer, standaard /var/lib/docker. Vervolgens wordt de container gestart met alle verder ingevulde parameters.

Maar om het wijzigen van configuratiebestanden makkelijk te kunnen doen én te behouden als je de container upgrade wordt nog een aparte directory gemaakt met dit stukje van het commando:
code:
1
 -v /docker/config:/config

Op je volume wordt een directory aangemaakt in /docker/config waar s0pcm-reader alles neerzet wat hij normaal intern in zijn container in /config zou bewaren.

Daardoor kun je gewoon naar die map bladeren en de yaml aanpassen, zoals ook in de handleiding staat. Mocht je de container van ualex73/s0pcm-reader ooit weggooien of upgraden, dan behoud je de configuratiebestanden omdat die buiten de container zijn bewaard :)

Overigens zou ik willen aanraden om er het volgende van te maken:
code:
1
  -v /docker/s0pcm/config:/config

Dat is wat makkelijker als je straks meerdere containers hebt draaien. Onhandig als alle configs in 1 grote map door elkaar heen staan.

[...]

Daarvoor moet je nog even de --restart flag toevoegen aan het docker run commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:22:
Had zo gehoopt dat dit het was :) .... maar helaas ik log in als root op de Pi met HASSIO OS en:
docker: command not found ... :'( ben toch bang dat ik in die bubble zit.?

[...]
Log je in direct op je PI of middels de ssh add-on in HA zelf?
Die ssh add-on is in de "bubbel" van de HA docker (afhankelijk van welke smaak HA je draait).
Als je vanaf je pc naar de PI inlogt middels bv Putty zit je in de OS zelf.

Als die laatste optie ook geen docker kent, kun je het altijd nog erbij installeren natuurlijk :-)
Andere optie is de Portainer HACS add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Ik log in op de PI via mijn laptop met Putty richting mijn PI. (root) Maar dan kom dus In de HASSIO bubble. Komt idd omdat ik die SSH addon heb geinstalleerd binnen HA. Mijn Pi hangt in de meterkast, die laat ik daar zitten.

Hoe log ik nu in vanaf mijn laptop zodat ik in het echte OS zit?

Heb inmiddels uiteraard ook portainer geïnstalleerd zo langzamerhand vallen er wat meer kwartjes en dubbeltjes. Maar goed dan zie ik idd dat ik 20 containers heb draaien, Prima uiteraard!

Kan via de interface ook een container toevoegen maar dat is allemaal weer via een grafische schil. En als ik die handleiding van die docker mag geloven die ik graag wil draaien, en stappen volg dan moeten er allerlei extra zaken worden geconfigureerd etc. Daarvoor heb ik het liefst een Command prompt.

Anyways klein stapje verder en weer een stapje terug... :P
bafplus schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

Log je in direct op je PI of middels de ssh add-on in HA zelf?
Die ssh add-on is in de "bubbel" van de HA docker (afhankelijk van welke smaak HA je draait).
Als je vanaf je pc naar de PI inlogt middels bv Putty zit je in de OS zelf.

Als die laatste optie ook geen docker kent, kun je het altijd nog erbij installeren natuurlijk :-)
Andere optie is de Portainer HACS add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@djalexnlDe

Probeer de portainer-route die door @synoniem werd geopperd.
Vanuit die add-on/web-interface kun je ook dan andere containers uitrollen.

Standaard ssh-toegang brengt je in de HA cli waar je geen docker hebt.
Zoiets kan wel, maar dan moet je dev-toegang voor jezelf regelen zoals ik al eerder schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
RudolfR schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:46:
@djalexnlDe

Probeer de portainer-route die door @synoniem werd geopperd.
Vanuit die add-on/web-interface kun je ook dan andere containers uitrollen.

Standaard ssh-toegang brengt je in de HA cli waar je geen docker hebt.
Zoiets kan wel, maar dan moet je dev-toegang voor jezelf regelen zoals ik al eerder opperde.
Heb zoals ik aangaf al de Portainer geïnstalleerd.
Dit is allemaal weer via een grafische schil. En als ik die handleiding van die docker mag geloven die ik graag wil draaien, en stappen volg dan, moeten er allerlei extra zaken worden geconfigureerd etc.

wat betreft je configuratie voorbeeld, klopt had ik ook gezien echter die heeft gebruik gemaakt van een HA addon gemaakt door Jorei, maar die is helaas pleitos.... Das precies het probleem. Waarschijnlijk had Jorei de docker HA compatible of configureerbaar gemaakt...maar daarna weer verwijderd van de Github..

Ik ga eens kijken of ik dev-toegang kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
jvbragt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Ik heb alle zigbee zaken naar alle tevredenheid aan elkaar geknoopt met deze oplossing;

https://youtu.be/dC1AEyFhmnc
Ik met een Conbee stick en DeconZ, Maargoed de vraag ging over zwave ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

djalexnlDe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Heb zoals ik aangaf al de Portainer geïnstalleerd.
Dit is allemaal weer via een grafische schil. En als ik die handleiding van die docker mag geloven die ik graag wil draaien, en stappen volg dan, moeten er allerlei extra zaken worden geconfigureerd etc.
Maar die extra zaken kun je toch gewoon in Portainer doen? Ik ken Portainer niet maar als ik naar de handleiding kijk zie ik dat je bij het aanmaken van een nieuwe container gewoon alles in kunt stellen. Anders zou je ook niks hebben aan Portainer, want die instellingen kunnen wijzigen is een noodzakelijke basisfunctionaliteit bij Docker :P

Afbeeldingslocatie: https://documentation.portainer.io/v2.0/containers/assets/create_3.png

Onder Volumes zet je de instellingen van de configuratie directory en de tijdzone directory. Het device zet je onder Env en bij Restart policy dat hij zichzelf moet (her)starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 01-09-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ben bezig om mijn xiaomi gateway v2 toe te voegen in HA, maar hij vraagt om een KEY.
Wanneer ik deze: https://www.domoticz.com/...iaomi_Gateway_to_Domoticz
tutorial volg (wat ik in het verleden ook heb gedaan met domoticz) werkte het gewoon. Nu zie ik heel die 'ABOUT' nergens in de Xiaomi app.

Is er een andere mogelijkheid om die key te achterhalen? In mijn domoticz omgeving werkt alles prima, maar zie ik helaas bij instellingen van de hardware niet de key staan, maar sterretjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Zit deze niet zoals bij de IKEA gateway aan de onderkant van je gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
ProudElm schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:59:
Zit deze niet zoals bij de IKEA gateway aan de onderkant van je gateway?
CMIIT ID (en dan cijfers en letters) staat er aan de onderkant, bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Uhm geen idee, ken het apparaat niet. Maar ik heb wel een IKEA gateway en daar staat op de onderkant de key op die je nodig hebt om te koppelen. Vandaar mijn suggestie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Pixal schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Nee heb inmiddels de telefoons aardig binnenstebuiten gehad en het is niet iets futiels als batterij optimalisatie of data gebruik.

Heb inmiddels van één van de telefoons de HA app crashlog bekeken en kom erachter dat dit gebeurt rond het tijdstip dat ik thuis kwam vandaag:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver: Caused by: java.security.cert.CertificateException: java.security.cert.CertPathValidatorException: Trust anchor for certification path not found. 
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  at com.android.org.conscrypt.Platform.checkServerTrusted(Platform.java:250)
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  at com.android.org.conscrypt.ConscryptEngine.verifyCertificateChain(ConscryptEngine.java:1644)
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  at com.android.org.conscrypt.NativeCrypto.ENGINE_SSL_read_direct(Native Method)
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  at com.android.org.conscrypt.NativeSsl.readDirectByteBuffer(NativeSsl.java:568)

08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  ... 29 more
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver: Caused by: java.security.cert.CertPathValidatorException: Trust anchor for certification path not found.
08-27 13:54:13.046  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  ... 42 more

08-27 13:54:13.057  3168  3388 E LocBroadcastReceiver: Issue requesting zone updates.
08-27 13:54:13.057  3168  3388 E LocBroadcastReceiver: java.lang.IllegalArgumentException: No geofence has been added to this request.
08-27 13:54:13.057  3168  3388 E LocBroadcastReceiver:  at com.google.android.gms.common.internal.Preconditions.checkArgument(com.google.android.gms:play-services-basement@@17.5.0:35)

Lijkt erop dat er iets misgaat met een\mijn certificaat. Mijn certificaat is wel ergens in juni vervangen maar Synology, Edge\Chrome vele andere systemen vinden mijn certificaat prima. Misschien dat Android er anders over denkt of hem weigert te verversen. Heb hem al geprobeerd handmatig in Android te installeren maar dat verandert nog niets.
Om het voor mezelf en toekomstige zoekers toch maar even af te ronden. Toch maar wat dieper in de melding van het log gedoken over het certification path. En nu blijkt dat ik enkel mijn certificaat en privatekey in HA had gezet en niet de hele trusted chain. Geen enkele browser maakte hier een probleem van en zelfs de iOS app vindt het helemaal prima maar de Android app werd er heel onbetrouwbaar van. Waar het op lijkt is dat de meeste sensoren nog wel af en toe een update kregen maar de locatie sensoren niet of bijna nooit.
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik weet niet goed waar ik mijn debug-avontuur moet beginnen bij het volgende probleem. Iemand zin om mee te denken? :)

Ik heb een Tuya TS004F-knop die in Zigbee2MQTT zichtbaar is.
Daarbij heb ik de volgende blueprint gebruikt: Z2M - TS004F Tuya 4-Gang Switch blueprint.

Als test in de blueprint knop 1 een lamp in het kantoor laten togglen en met knop 3 en 4 de brightness wijzigen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Zigbee2MQTT - Tuya 4-Button Scene Switch TS004F
description: ''
use_blueprint:
  path: edememinov/ts004f_blueprint.yaml
  input:
    switch: sensor.knop_eettafel_action
    button_one_short_press:
      - type: toggle
        device_id: 729d43e6ba4ce328966706da09e344ce
        entity_id: light.kantoor_links_2
        domain: light
    button_three_long_press:
      - device_id: 729d43e6ba4ce328966706da09e344ce
        type: brightness_increase
    button_four_long_press:
        type: brightness_decrease

Dit doet.. niks :z Of beter gezegd, de lamp gaat niet aan of uit en ik kan de brightness niet wijzigen.

Maak ik zelf handmatig een domme automation, dan gaat de lamp wel aan of uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: b8ab947ae4cfb580b7b3f0b54a97afd8
    type: action
    subtype: 'on'
    discovery_id: 0x5c0272fffe248607 action_on
condition: []
action:
mode: single

Dan moet er dus iets fout zitten in de blueprint, ook al is die specifiek voor deze knop bedoeld.
Hoe zorg ik er nou voor dat ik de blueprint werkend krijg? Ik heb namelijk meerdere van die dingen besteld, dus een blueprint is wel lekker makkelijk :P

In Trace Timeline zie ik bij de blueprint terug dat hij doorheeft dat ik op een knop druk, maar daarna maakt hij geen keuze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vnm88XgPwW7Bz_bpMWD7W4Q4CuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAQCV7ob4VWVrYtnOGOTACLZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 01-09-2021 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
vwtune schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:55:
Ben bezig om mijn xiaomi gateway v2 toe te voegen in HA, maar hij vraagt om een KEY.
Wanneer ik deze: https://www.domoticz.com/...iaomi_Gateway_to_Domoticz
tutorial volg (wat ik in het verleden ook heb gedaan met domoticz) werkte het gewoon. Nu zie ik heel die 'ABOUT' nergens in de Xiaomi app.

Is er een andere mogelijkheid om die key te achterhalen? In mijn domoticz omgeving werkt alles prima, maar zie ik helaas bij instellingen van de hardware niet de key staan, maar sterretjes.
Beetje verwarrend dat er reacties komen omtrent Ikea gateway, want volgens mij bedoel je toch echt de xiaomi gateway, zoals je ook schrijft. Voor mij al een tijd geleden. Wellicht heb je hier meer suc6:
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Wat ik er nog van weet is dat de nieuwe app die about en dus ook de key niet laat zien. Je moet een specifieke oudere versie van de app hebben. Dit kan bijv door een Apk te downloaden en te installeren. Ik heb het ooit gedaan middels een emulator, bijv. Bluestacks en hier de oudere apk te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Gizz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:49:
Ik weet niet goed waar ik mijn debug-avontuur moet beginnen bij het volgende probleem. Iemand zin om mee te denken? :)

Ik heb een Tuya TS004F-knop die in Zigbee2MQTT zichtbaar is.
Daarbij heb ik de volgende blueprint gebruikt: Z2M - TS004F Tuya 4-Gang Switch blueprint.

Als test in de blueprint knop 1 een lamp in het kantoor laten togglen en met knop 3 en 4 de brightness wijzigen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Zigbee2MQTT - Tuya 4-Button Scene Switch TS004F
description: ''
use_blueprint:
  path: edememinov/ts004f_blueprint.yaml
  input:
    switch: sensor.knop_eettafel_action
    button_one_short_press:
    button_three_long_press:
        type: brightness_increase
    button_four_long_press:
        type: brightness_decrease

Dit doet.. niks :z Of beter gezegd, de lamp gaat niet aan of uit en ik kan de brightness niet wijzigen.

Maak ik zelf handmatig een domme automation, dan gaat de lamp wel aan of uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: b8ab947ae4cfb580b7b3f0b54a97afd8
    type: action
    subtype: 'on'
    discovery_id: 0x5c0272fffe248607 action_on
condition: []
action:
mode: single

Dan moet er dus iets fout zitten in de blueprint, ook al is die specifiek voor deze knop bedoeld.
Hoe zorg ik er nou voor dat ik de blueprint werkend krijg? Ik heb namelijk meerdere van die dingen besteld, dus een blueprint is wel lekker makkelijk :P

In Trace Timeline zie ik bij de blueprint terug dat hij doorheeft dat ik op een knop druk, maar daarna maakt hij geen keuze:
[Afbeelding]
Deze al geprobeerd? iets "makkelijker" in te stellen ;-) https://xaviml.github.io/controllerx/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bafplus Nee, maar mijn knop staat ook niet in de lijst van supported controllers. De voorloper (TS0044) wel, maar tegenwoordig krijg je vaak de TS004F geleverd die anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Vandaag de hele dag mijn HomeAssist uit gehad omdat de stroom eraf moest voor aanleg zonnepanelen.
Nu start hij dus niet meer op :-(

code:
1
Error returned from supervisor system is not ready with state : setup

Meerdere malen herstart helpt niks .
Heb gelukkig wel een snapshot van vanmorgen voor het uitzetten maar toch krijg ik liever dit weer aan de gang :) maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
ComTech schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:17:
Vandaag de hele dag mijn HomeAssist uit gehad omdat de stroom eraf moest voor aanleg zonnepanelen.
Nu start hij dus niet meer op :-(

code:
1
Error returned from supervisor system is not ready with state : setup

Meerdere malen herstart helpt niks .
Heb gelukkig wel een snapshot van vanmorgen voor het uitzetten maar toch krijg ik liever dit weer aan de gang :) maar hoe?
Is dit de enige logging?
En dit heb je uit homassistant.log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
martinvdm schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:50:
[...]

Is dit de enige logging?
En dit heb je uit homassistant.log?
Dit was in de console van de VM (draai HA op vmware esxi).
Hij start nu helemaal niet meer op en als hij al start dan gooit hij de VM in een keer uit.
Mijn server liep al langer raar te doen helaas.
Ik heb inmiddels op een andere PC een snapshot teruggezet en alles draait weer _/-\o_
Tijd om de server opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Gizz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:15:
@bafplus Nee, maar mijn knop staat ook niet in de lijst van supported controllers. De voorloper (TS0044) wel, maar tegenwoordig krijg je vaak de TS004F geleverd die anders werkt.
Ah, dat verklaart.

Wellicht helpt dit...of niet want schijnt dat die nieuwe dus MINDER actions heeft... https://github.com/Koenkk...discussioncomment-1201735

Lijkt dus (nog) niet goed werkend te zijn in Z2M.
Suces :)

[ Voor 8% gewijzigd door bafplus op 01-09-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Heb net begin van de avond een snapshot teruggezet en heb eigenlijk alles weer draaien (energiedashboard geeft nog geen data maar dat duurt blijkbaar een paar uur).
Enige wat niet werkt is mijn reverse proxy.
Heb een reverse proxy draaien en heb in de configuration.yaml dat ingesteld
code:
1
2
3
4
5
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.60      # Add the IP address of the proxy server
    - 192.168.178.0/24 # You may also provide the subnet mask

IP adres van HA is veranderd, dat had ik veranderd op de reverse proxy server en dan werkt het weer prima.
Maar nu is de reverse proxy server ook veranderd (ander IP ook) en dat heb ik in HA aangepast maar krijg nu de melding error : unable to connect to Home Assistant
Hoe krijg ik dat nu aan de gang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Over iets meer dan een half uur is de release party voor 2021.9!

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Gisteren als eerste op de hoogste level ingelogd op HA
via poort 22222 / Putty met gebruik van local EN public keys. Handleiding waardeloos stappen ontbreken maar uiteindelijk toch gelukt. (mocht iemand het een keer willen doen, vergeet niet keihard je machine te rebooten EN in putty je local key in te laden anders gaat het echt NIET lukken!

Anyways....

Je komt uiteindelijk in de kale omgeving van HA os waar je helemaal niets kan zien. tis geen LINUX omgeving... Geen folders files etc. Wel werkt het docker commando.... Enfin ik denk aanmaken die handel maar helaas ook dat gaat niet geen schrijf rechten op dat level! Na wat speurwerk op het internet lees ik dat dit ook helemaal niet de bedoeling is... oftwel ff-en putty en klaar... NOPE

Terug maar dan naar het portainer verhaal... wil het best op deze manier proberen maar vraag me hoe ik de boel daar invul en of het wel KAN?

Voorbeeld: hoe vul ik de volumes in... welke notatie? ..Als ik bij de andere container kijk als voorbeeld zie ik overal /MNT/DATA etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/685HDQ0BIOYOC7wbEJzznwhDH0U=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RCjQHJRcsw29sILtPsdj03jX.gif?f=fotoalbum_large

-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /docker/s0pcm/config:/config --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

Voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRWsNmiT_M-P9YbylaM-GwUA4PU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VojVRhpCCQHtfalrQalkfe9w.gif?f=fotoalbum_large

Ff invullen klaar .... :S

Is er uberhaubt iemand die een custom container heeft geïnstalleerd die officeel geen HA addon is? Op een Pi met ASSOS?

Tevens :

Initial Configuration
To use the S0PCM-Reader you need to configure it, this can be done in 2 ways:

Start the S0PCM-Reader and the default configuration will be copied into the /config folder
Download the example configuration.yaml with the following command (we use wget for this) into your /config folder:
wget https://raw.githubusercon...onfiguration.yaml.example

Configure your initial meter reader
After you have downloaded and started the S0PCM-Reader, you need to configure your total pulse count to allow the S0PCM-Reader to relay the correct total count. Follow the following procedure:

Stop the S0PCM-Reader container
Open the <config>/measurement.yaml file
Check which input you use, e.g. for input 'M1' modify the following:
1:
total: 370689
Save the file
Start the S0PCM-Reader container

Hoe kan kan ik die config files aanpassen als ik die docker hebt gestart en weer gestopt bijvoorbeeld? Staan die IN die bubble? Hoe kom ik daarbij etc....

Hopelijk weet iemand hoe dat precies werkt ... tis anders als een linux omgeving waar je rechten hebt...
Gizz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:40:
[...]

Maar die extra zaken kun je toch gewoon in Portainer doen? Ik ken Portainer niet maar als ik naar de handleiding kijk zie ik dat je bij het aanmaken van een nieuwe container gewoon alles in kunt stellen. Anders zou je ook niks hebben aan Portainer, want die instellingen kunnen wijzigen is een noodzakelijke basisfunctionaliteit bij Docker :P

[Afbeelding]

Onder Volumes zet je de instellingen van de configuratie directory en de tijdzone directory. Het device zet je onder Env en bij Restart policy dat hij zichzelf moet (her)starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

djalexnlDe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:50:
Voorbeeld: hoe vul ik de volumes in... welke notatie? ..Als ik bij de andere container kijk als voorbeeld zie ik overal /MNT/DATA etc
Daar zet je bijvoorbeeld /config en kies je vervolgens in welke map je dat buiten de container wil bewaren :)
Hoe kan kan ik die config files aanpassen als ik die docker hebt gestart en weer gestopt bijvoorbeeld? Staan die IN die bubble? Hoe kom ik daarbij etc....
Die staan in de map die je zelf hebt uitgekozen. Dus buiten de container (dat bedoel je met bubble neem ik aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 07:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Nadat ik in 2018 met home assistant ben bezig geweest, ben ik een half jaar geleden in ons nieuwe huis opnieuw begonnen. Ik hbe de zonnepanelen, P1 meter, wat verlichting, de WTW installatie, rolluiken en keukenapparatuur naar tevredenheid gekoppeld. Nu ben ik bezig om het geheel wat te verfraaien. Ik ben erg gecharmeerd van wat deze persoon gedaan heeft: https://community.home-as...ning-a-lovelace-ui/162594

Maar om dit na te bouwen heb je heel veel bestanden nodig, waarvan sommige al bestaan. Ik wil mijn huidige interface niet verliezen in de tussentijd. Een ander dashboard aanmaken is natuurlijk geen probleem. Maar kan ik op de een of andere manier ook die andere bestanden (zoals automation, configuration, sensor.yaml) behouden en toch aan de nieuwe interface klussen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
breinonline schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:12:
Nadat ik in 2018 met home assistant ben bezig geweest, ben ik een half jaar geleden in ons nieuwe huis opnieuw begonnen. Ik hbe de zonnepanelen, P1 meter, wat verlichting, de WTW installatie, rolluiken en keukenapparatuur naar tevredenheid gekoppeld. Nu ben ik bezig om het geheel wat te verfraaien. Ik ben erg gecharmeerd van wat deze persoon gedaan heeft: https://community.home-as...ning-a-lovelace-ui/162594

Maar om dit na te bouwen heb je heel veel bestanden nodig, waarvan sommige al bestaan. Ik wil mijn huidige interface niet verliezen in de tussentijd. Een ander dashboard aanmaken is natuurlijk geen probleem. Maar kan ik op de een of andere manier ook die andere bestanden (zoals automation, configuration, sensor.yaml) behouden en toch aan de nieuwe interface klussen?
Je kan meerdere lovelace dashboards maken hier: http://homeassistant.local:8123/config/lovelace/dashboards

Automations/sensors zou je gewoon de yamls kunnen back-uppen?

[ Voor 3% gewijzigd door tarlitz op 01-09-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de meest recente updates naar binnen gehaald en dat ging allemaal vlot. De uitbreiding van het energie gedeelte is mooi. Fijn om de gasconsumptie nu ook te kunnen inzien.
Echter heb ik voor het stroomverbruik en -productie via de slimme meter van Zuidwijk.com de volgende melding:
Unexpected state class
The following entities do not have the expected state class 'total_increasing'
sensor.energy_consumed_tariff_1 (measurement)
En snap ik nog net niet genoeg van de interactie tussen HA en de meter om dit op te lossen. Wie kan me op gang helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djalexnlDe
Gizz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:07:
[...]

Daar zet je bijvoorbeeld /config en kies je vervolgens in welke map je dat buiten de container wil bewaren :)

[...]

Die staan in de map die je zelf hebt uitgekozen. Dus buiten de container (dat bedoel je met bubble neem ik aan).
Ik zal de vraag iets verduidelijken....

wat zet ik bij host volume en wat bij path in container...?

-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /docker/s0pcm/config:/config

host: /etc/localtime en dan path in container /etc/localtime?

moet ik dat zo zien dat /etc/localtime:/etc/localtime:ro eerste deel is volume 2e deel is path in container??

dus -v /docker/s0pcm/config:/config is wordt:

host /docker/s0pcm/config en dan path in conainer is /config?

ik heb alle containers ff bekeken qua volume naam maar die nergens zie ik /docker folder staan.... :S

Daarnaast nog de vraag hoe kan ik die config files aanpassen... ik weet wel WAAR ze komen te staan maar HOE pas is ze aan.... Hoe kom ik bij de locatie om ze aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:03:
Ik heb net de meest recente updates naar binnen gehaald en dat ging allemaal vlot. De uitbreiding van het energie gedeelte is mooi. Fijn om de gasconsumptie nu ook te kunnen inzien.
Echter heb ik voor het stroomverbruik en -productie via de slimme meter van Zuidwijk.com de volgende melding:

[...]

En snap ik nog net niet genoeg van de interactie tussen HA en de meter om dit op te lossen. Wie kan me op gang helpen?
Bij customize entities kun je de state class aanpassen. Helaas lukte mij dat niet via de GUI dus ik moest het via de customize.yaml aanpassen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
N.a.v. deze https://github.com/home-assistant/core/pull/54110 breaking change voor dsmr waar de eenheid voor gasverbruik is gewijzigd, vroeg ik me af of het eenvoudig is om de reeds opgeslagen gegevens in de InfluxDB hiernaar te converteren. Dus van m3 naar m³.
Dit om zowel de historische als de toekomstige data in dezelfde Grafana grafiek te kunnen blijven tonen.

[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 01-09-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 07:15
Krijg de volgende foutmelding bij instellen de nieuwe energiedashboard:

Onverwachte meeteenheid
De volgende entiteiten hebben niet de verwachte meeteenheden kWh of Wh:
sensor.yearly_solar (KWh)

Ik haal de waarde middels modbus op in kWh.

Geen idee wat ik fout doe, heb al geprobeerd om te zetten naar utility meter (yearly) maar krijg dezelfde foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAP-Team schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:43:
[...]

Bij customize entities kun je de state class aanpassen. Helaas lukte mij dat niet via de GUI dus ik moest het via de customize.yaml aanpassen.
Thanks! In de GUI lukt het mij in de Android app ook nog niet... Andere keer even verder prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tingbrouwer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:19:

Onverwachte meeteenheid

Geen idee wat ik fout doe, heb al geprobeerd om te zetten naar utility meter (yearly) maar krijg dezelfde foutmelding.
Je kunt via Instellingen Aanpassingen de unit_of_measurent aanpassen naar kWh.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 07:15
KC27 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:23:
[...]

Je kunt via Instellingen Aanpassingen de unit_of_measurent aanpassen naar kWh.
:) thx, morgen kijken of het werkt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
Wat mij ineens opvalt bij de nieuwe update is dat dat de Hourly Gas Consumption functie van de slimme meter niet beschikbaar is.
Ik heb sinds de update al een kwartiertje de warm water kraan laten lopen.
De entiteit Gas Consumption wordt wel netjes bijgewerkt, maar in het nieuwe energie dashboard wordt geheel niets weergegeven over het gas verbruik.
De update heb ik begin v.d. avond doorgevoerd en de gas functie in het dashboard direct toegevoegd, oftewel meer als 2 uur geleden.
Hebben meerdere gebruikers hier ook een fout in?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
tingbrouwer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:19:

Onverwachte meeteenheid

Het verschil tussen een K en een k denk ik ;)

Overigens krijg ik de melding over deze twee sensoren. Ja duh, dat zijn ook de twee die ik ingesteld heb voor de prijs. Niet zo gek dat die niet in kWh's zijn 8)7

sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_delivered_1 (€)
sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_delivered_2 (€)

Dit probleem lijkt al wel bekend te zijn trouwens: https://github.com/home-assistant/core/issues/55319

[ Voor 5% gewijzigd door dennistd op 02-09-2021 00:09 ]

• breinonline
  • Laatst online: 07:24

breinonline

Are you afraid to be known?

tarlitz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:17:
[...]

Je kan meerdere lovelace dashboards maken hier: http://homeassistant.local:8123/config/lovelace/dashboards

Automations/sensors zou je gewoon de yamls kunnen back-uppen?
Ja, ik heb er al een apart dashboard voor. Maar alle dashboards kijken naar dezelde sensors.yaml, etc. Als daar een fout inzit door knoeien met een ander dashboard kan ik ook het huidige dashboard niet goed draaiende houden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• mr_derk
  • Laatst online: 20:43
dennistd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:04:
[...]

Het verschil tussen een K en een k denk ik ;)

Overigens krijg ik de melding over deze twee sensoren. Ja duh, dat zijn ook de twee die ik ingesteld heb voor de prijs. Niet zo gek dat die niet in kWh's zijn 8)7

sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_delivered_1 (€)
sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_delivered_2 (€)

Dit probleem lijkt al wel bekend te zijn trouwens: https://github.com/home-assistant/core/issues/55319
De foutmelding is niet erg helder maar dit moet euro per KWH zijn. Dus €/kWH. Als je dit via een customization aanpast werkt het. Lijkt me wel iets dat in de integratie gefixt moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_derk op 02-09-2021 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 23:02
etienne001 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:57:
Wat mij ineens opvalt bij de nieuwe update is dat dat de Hourly Gas Consumption functie van de slimme meter niet beschikbaar is.
Ik heb sinds de update al een kwartiertje de warm water kraan laten lopen.
De entiteit Gas Consumption wordt wel netjes bijgewerkt, maar in het nieuwe energie dashboard wordt geheel niets weergegeven over het gas verbruik.
De update heb ik begin v.d. avond doorgevoerd en de gas functie in het dashboard direct toegevoegd, oftewel meer als 2 uur geleden.
Hebben meerdere gebruikers hier ook een fout in?
Dat is volgens mij al sinds 2021.7. Die hourly sensor kwam niet uit DSMR zelf maar werd berekend. Daarom is hij er uitgehaald. Als je hem weer wil hebben, moet je er zelf een sensor voor aanmaken. In de changelog van de update stond hoe (even de breaking changes checken)

Home Assistant configuratie

• Yukkie
  • Laatst online: 20-09 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Weet iemand welke device class ik moet instellen voor mijn gast meter sensor? Als ik in deze lijst kijk, dan zie ik niets wat ik passend vind. Iemand een idee?

Edit:
Hmm in de code op GitHub zie ik dat er wel een gas device_class is. Dat wordt ook geaccepteerd zo te zien. Blijkbaar is de documentatie nog niet helemaal bijgewerkt :)

Voor als iemand hier ook mee aan het stoeien is, dit is nu mijn MQTT gas sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    name: "Gas Usage"
    device_class: "gas"
    state_class: "total_increasing"
    state_topic: "dsmr/consumed_gas"
    qos: 0
    unit_of_measurement: "m³"

Ook de unit of measurement was belangrijk om goed te hebben.

[ Voor 64% gewijzigd door Yukkie op 02-09-2021 09:27 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

etienne001 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:57:
Is al een tijdje zo. Is een oplossing voor via "derivative" (zie ook changelog). In configuration.yaml het volgende toevoegen onder kopje sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: derivative
    name: Gasverbruik per uur
    source: sensor.gas_consumption
    round: 2
    unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as it's unit
    time_window: "00:30:00"  # we look at the change over the last half hour

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• witterholt
witterholt schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:00:
N.a.v. deze https://github.com/home-assistant/core/pull/54110 breaking change voor dsmr waar de eenheid voor gasverbruik is gewijzigd, vroeg ik me af of het eenvoudig is om de reeds opgeslagen gegevens in de InfluxDB hiernaar te converteren. Dus van m3 naar m³.
Dit om zowel de historische als de toekomstige data in dezelfde Grafana grafiek te kunnen blijven tonen.
Ik denk dat ik het al gevonden heb. Door de onderstaande queries uit te voeren wordt de data gekopieerd naar de nieuwe measurements:
SELECT * INTO "homeassistant"."autogen"."m³" FROM "homeassistant"."autogen"."m3" GROUP BY *
SELECT * INTO "homeassistant"."autogen"."m³/h" FROM "homeassistant"."autogen"."m3/h" GROUP BY *

Daarna heb ik de oude measurements verwijderd m.b.v. deze grafische tool welke lijkt op SQL Server Management Studio omdat het in Home Assistant niet mogelijk is om te doen met een "DROP MEASUREMENT" statement: https://github.com/Cymati...eleases/tag/v0.2.0-beta.1

[ Voor 14% gewijzigd door witterholt op 02-09-2021 09:48 ]

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Bij mij draait HA als een zonnetje op m'n DS220+ (met 10GB werkgeheugen). De docker container gebruikt ongeveer 1GB geheugen en 2-2.5% processorload. Ik heb wel de database naar MariaDb10 verhuisd maar dat was vooral omdat ik graag bij de data wil kunnen voor m'n eigen gefrutsel.
Ik kom hier toch op terug. Het viel me op dat de afgelopen dagen m'n DS220+ wat stroperig begon te worden. Bleek dat de schijven zo'n 5-6MB per seconde aan het wegschrijven waren (viel terug naar nagenoeg 0 als HA gestopt werd). Database terug naar origineel: 500-600kB/s. Database wissen, speciale instellingen (zoals grotere innodb pool) ongedaan gemaakt, alleen bepaalde entities opslaan (26 entities in plaats van vele honderden) en opnieuw geprobeerd: MariaDB10: 3-4MB/s. Database weer verhuizen naar origineel: 300-400kB/s. Nogmaals proberen via MariaDB10: 4-5MB. Alle metingen uiteraard nadat alle opstartperikelen achter de rug waren (ca. 5 minuten na de opstart).

Ik ben dus maar weer teruggegaan naar de originele database (want 4-5MB sustained 24/7 is echt gekkenwerk). Overigens is 300-400kB/s ook al best veel (zeker als je nagaat dat je het over 26 sensoren hebt die hooguit elke seconde iets te zeggen hebben). Lijkt me dat daar best eens met wat meer interesse naar gekeken mag worden. Zo zie ik waarden als "2.0" weggeschreven worden als een lap tekst met daarin ergens verstopt die "2.0". Da's niet erg efficiënt.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HuismAndré schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:47:
[...]

Ik kom hier toch op terug. Het viel me op dat de afgelopen dagen m'n DS220+ wat stroperig begon te worden. Bleek dat de schijven zo'n 5-6MB per seconde aan het wegschrijven waren (viel terug naar nagenoeg 0 als HA gestopt werd). Database terug naar origineel: 500-600kB/s. Database wissen, speciale instellingen (zoals grotere innodb pool) ongedaan gemaakt, alleen bepaalde entities opslaan (26 entities in plaats van vele honderden) en opnieuw geprobeerd: MariaDB10: 3-4MB/s. Database weer verhuizen naar origineel: 300-400kB/s. Nogmaals proberen via MariaDB10: 4-5MB. Alle metingen uiteraard nadat alle opstartperikelen achter de rug waren (ca. 5 minuten na de opstart).

Ik ben dus maar weer teruggegaan naar de originele database (want 4-5MB sustained 24/7 is echt gekkenwerk). Overigens is 300-400kB/s ook al best veel (zeker als je nagaat dat je het over 26 sensoren hebt die hooguit elke seconde iets te zeggen hebben). Lijkt me dat daar best eens met wat meer interesse naar gekeken mag worden. Zo zie ik waarden als "2.0" weggeschreven worden als een lap tekst met daarin ergens verstopt die "2.0". Da's niet erg efficiënt.
Hoe hoog heb je de commit interval van de recorder staan? Standaard staat die op 1, maar die kun je rustig op 30 of hoger zetten. Daarnaast valt er veel winst te halen in bepaalde entities uit te sluiten waar je geen historie van behoeft en de purge_keep_days te verkleinen, zeker nu de statistics module er in zit.

Die waarde "2.0" die verstopt zit tussen andere data zijn vaak entities die meerdere attributes hebben. Die extra data heeft dus wel waarde, of je die nodig hebt is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 02-09-2021 09:57 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• HuismAndré

HuismAndré

Ik had de commit_interval tijdelijk op 5 staan maar da's niet echt prettig. Elke terugkoppeling van bijvoorbeeld een lamp die je aanzet wordt dan ook zo'n 5 seconden vertraagd in lovelace. Overigens had het weinig invloed op de hoeveelheid data die weggeschreven werd (werd zo'n 10-20% minder maar dat was het dan wel). Is op zich ook niet vreemd aangezien die interval alleen aangeeft hoe vaak er weggeschreven wordt, niet hoe veel. Je kunt dus hooguit de SQL overhead (fieldnames, tablenames in je queries etc) wat verminderen.

Betreffende de entities: Zoals ik al aangaf schrijf ik nog slechts 26 entities weg (en da's best weinig). Van die entities is een kwart ook nog eens een yes/no die eens per uur wijzigt of zo. "As we speak" wordt er zo'n 200-450kB per seconde weggeschreven op de schijven.

PS: Deze schrijfactie geldt voor beide schijven in de Raid-1. De daadwerkelijke data zal dus ruwweg de helft zijn van alle door mij genoemde waarden. Ik zie bij het tabblad "volume" inderdaad waardes die ongeveer de helft zijn van de waardes op het tabblad "schijf".

[edit] Zojuist de commit_interval weer op 5 gezet (want op zich lijkt me dat een mooie waarde). Ik zie nu dat wat ik onthouden had van die vertraging niet klopt. Dit gebeurt alleen bij de grafiekjes, niet bij de "knopjes". Verschil in hoeveelheid data dat weggeschreven wordt kan ik niet echt waarnemen (nog steeds rond de 200-400kB per seconde voor beide schijven).

[edit2] Ik gebruik wel de mini-graph-card voor een 2-tal grafiekjes (met 2 entities elk). Het viel me op dat deze oude data konden weergeven, zelfs nadat ik de database weggegooid had. Ik vraag me af hoeveel van die 100-200kB/sec (data) door hen veroorzaakt wordt. Vanavond maar eens testen.

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 02-09-2021 10:19 ]

• etienne001
  • Laatst online: 18-09 00:38
HuismAndré schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:47:
[...]

Is al een tijdje zo. Is een oplossing voor via "derivative" (zie ook changelog). In configuration.yaml het volgende toevoegen onder kopje sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: derivative
    name: Gasverbruik per uur
    source: sensor.gas_consumption
    round: 2
    unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as it's unit
    time_window: "00:30:00"  # we look at the change over the last half hour
Thnxs dat werkt als een zonnetje _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 22:48
witterholt schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat ik het al gevonden heb. Door de onderstaande queries uit te voeren wordt de data gekopieerd naar de nieuwe measurements:
SELECT * INTO "homeassistant"."autogen"."m³" FROM "homeassistant"."autogen"."m3" GROUP BY *
SELECT * INTO "homeassistant"."autogen"."m³/h" FROM "homeassistant"."autogen"."m3/h" GROUP BY *

Daarna heb ik de oude measurements verwijderd m.b.v. deze grafische tool welke lijkt op SQL Server Management Studio omdat het in Home Assistant niet mogelijk is om te doen met een "DROP MEASUREMENT" statement: https://github.com/Cymati...eleases/tag/v0.2.0-beta.1
Merci, had dezelfde uitdaging, dit scheelt zoekwerk. En een mooie tip t.a.v. die tool!
Ik lees onder de release post van HA nog best wat posts met reboot loops en kapotte installaties, dus wacht denk ik braaf even tot 2021.9.1, hopelijk vandaag of morgen ergens.. 8)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• witterholt
@Aesculapius, ach ja, bij mij is de nieuwsgierigheid altijd groot naar een nieuwe release. Maar ik maak van te voren wel even een snapshot met esxi :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
witterholt schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:27:
@Aesculapius, ach ja, bij mij is de nieuwsgierigheid altijd groot naar een nieuwe release. Maar ik maak van te voren wel even een snapshot met esxi :) .
Volgens mij is de nieuwe release ook teruggetrokken.
Ik zie hem niet meer staan in mn dashboard

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 20-09 14:38
De reboot loop is idd een ding wat ik ook terug zie komen. Zo te zien stabiliseert het hier uiteindelijk wel dus zolang ik niet al teveel wijzigingen doe kan ik de nieuwe versie blijven gebruiken.

En anders heb ik natuurlijk altijd nog de backup van gisteren :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HASS OS ontvangt hier via MQTT 3 waarden van de elektriciteitsmeter: dagtelwerk (kWh), nachttelwerk (kWh) en het momentele verbruik (W), deze waarden zijn al als MQTT sensors te zien. Nu wil ik die waarden aan het energiedashboard koppelen, van wat ik heb gelezen zou ik dan
YAML:
1
2
3
last_reset_topic: "1970-01-01T00:00:00+00:00"
device_class: energy
state_class: measurement
aan elk van de sensors toe moeten voegen, maar dat levert dit op:
Invalid config for [sensor.mqtt]: Single-level wildcard must occupy an entire level of the filter for dictionary value @ data['last_reset_topic']. Got '1970-01-01T00:00:00+00:00'. (See ?, line ?).
Is dit een bug of doe ik iets verkeerd? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dutchess_Nicole
Raven schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:44:
HASS OS ontvangt hier via MQTT 3 waarden van de elektriciteitsmeter: dagtelwerk (kWh), nachttelwerk (kWh) en het momentele verbruik (W), deze waarden zijn al als MQTT sensors te zien. Nu wil ik die waarden aan het energiedashboard koppelen, van wat ik heb gelezen zou ik dan
YAML:
1
2
3
last_reset_topic: "1970-01-01T00:00:00+00:00"
aan elk van de sensors toe moeten voegen, maar dat levert dit op:

[...]
Is dit een bug of doe ik iets verkeerd? :?
Volgens mij zou je die last_reset_topic niet meer nodig moeten hebben (iig niet in de laatste versie maar dat is nu dus een beetje controversieel...)

Iig ik heb bijvoorbeeld deze shelly config staan zonder die key en die kan ik toevoegen aan het energy dashboard als device:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Power consumption (since reboot)
  name: ShellyMQTT Living Energy
  expire_after: 86400
  qos: 1
  state_class: total_increasing
  unit_of_measurement: 'Wh'
  value_template: "{{ '%.2f' | format(value | float / 60) }}"
  icon: mdi:lightning-bolt
  state_topic: (...)

Dit wordt geaccepteerd in de Energy setup als een geldig device.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:52:
[...]

Volgens mij zou je die last_reset_topic niet meer nodig moeten hebben (iig niet in de laatste versie maar dat is nu dus een beetje controversieel...)
Die staat nog steeds in de docs en her en der op het HASS forum genoemd, ook in recente berichten :S
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:52:
Iig ik heb bijvoorbeeld deze shelly config staan zonder die key en die kan ik toevoegen aan het energy dashboard als device:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Power consumption (since reboot)
  name: ShellyMQTT Living Energy
  unit_of_measurement: 'Wh'
  value_template: "{{ '%.2f' | format(value | float / 60) }}"
  icon: mdi:lightning-bolt

Dit wordt geaccepteerd in de Energy setup als een geldig device.
Hier ziet het er zo uit, na weghalen last_reset_topic:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    name: "kWh-dagtelwerk"
    unique_id: "kWh-dagtelwerk"
    state_topic: "home-assistant/meterkast/kWhmeter"
    json_attributes_topic: "home-assistant/meterkast/kWhmeter"
    unit_of_measurement: "kWh"
    value_template: "{{ value_json.kWhdagtelwerk }}"
    name: "kWh-nachttelwerk"
    unique_id: "kWh-nachttelwerk"
    value_template: "{{ value_json.kWhnachttelwerk }}"
    name: "verbruik"
    unique_id: "verbruik"
    state_topic: "home-assistant/meterkast/kWhmeterwatt"
    json_attributes_topic: "home-assistant/meterkast/kWhmeterwatt"
    unit_of_measurement: "W"
    value_template: "{{ value_json.Watt }}"
    device_class: power

Helaas geen succes, kan geen van allen selecteren, de total kWh van een slimme stekker met Tasmota is de enige keuze om bij "add consumption" op te geven.

edit: Ah wacht, measurement moet total_increasing zijn bij de kWh-telwerken, nu kan ik die in ieder geval wel toevoegen, verbruik in W nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 02-09-2021 11:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dutchess_Nicole
Misschien kun je, als je toegang hebt tot de developer tools, even kijken welke settings er gelden voor die Tasmota entity? Dan kun je je MQTT entity aanpassen zodat dat hetzelfde staat en hopelijk ook gaat werken :)

• bafplus
Hmmm...4 uur geleden heb ik mijn gassensor gekoppeld in Energie (sensor via Toon).
Zowel de tellerstand als het verbruik per uur druppelt netjes binnen in de db maar het energiedashboard laat nog niets zien. Mis ik nog iets? Want alle data is beschikbaar voor HA?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:17:
Misschien kun je, als je toegang hebt tot de developer tools, even kijken welke settings er gelden voor die Tasmota entity? Dan kun je je MQTT entity aanpassen zodat dat hetzelfde staat en hopelijk ook gaat werken :)
Zie edit ;) , nu het verbruik in W nog. Die van Tasmota was total kWh, oftewel net zoiets als dagtelwerk en nachttelwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 02-09-2021 11:20 ]

Oscar Wilde

• Dutchess_Nicole
Raven schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:20:
[...]

Zie edit ;) , nu het verbruik in W nog. Die van Tasmota was total kWh, oftewel net zoiets als dagtelwerk en nachttelwerk.
Power consumption is practisch hetzelfde, alleen is de device_class dan power ipv energy en de state class is measurement omdat het hier om een gauge gaat:

Zelfde apparaat, ander topic:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Power consumption (live)
  name: ShellyMQTT Living Power
  unit_of_measurement: 'W'
  icon: mdi:lightning-bolt-outline

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:23:
[...]

Power consumption is practisch hetzelfde, alleen is de device_class dan power ipv energy en de state class is measurement omdat het hier om een gauge gaat:

Zelfde apparaat, ander topic:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Power consumption (live)
  name: ShellyMQTT Living Power
  unit_of_measurement: 'W'
  icon: mdi:lightning-bolt-outline
Jup, had ik gelezen, maar zie niet waar ik die kan toevoegen aan het energiedashboard, bij de verschillende elektriciteitsopties lijkt ie (k)Wh te verwachten, niet (k)W.

Oscar Wilde

• Dutchess_Nicole
Oh op die manier.
Nee dat soort power devices kun je idd niet toevoegen aan het dashboard. Hij accepteert alleen energy type devices (dus counters) en geen power type devices (gauges, of instant waardes)

Maar je kan altijd een eigen dashboard maken waar je dat zelf op kan zetten!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Raven schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:06:
[...]

Die staat nog steeds in de docs en her en der op het HASS forum genoemd, ook in recente berichten :S

[...]
Hier ziet het er zo uit, na weghalen last_reset_topic:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

Helaas geen succes, kan geen van allen selecteren, de total kWh van een slimme stekker met Tasmota is de enige keuze om bij "add consumption" op te geven.

edit: Ah wacht, measurement moet total_increasing zijn bij de kWh-telwerken, nu kan ik die in ieder geval wel toevoegen, verbruik in W nog niet.
Probeer dit eens:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zit mij af te vragen. Sinds kort heb ik vanwege Toon een Qubino in de meterkast hangen die het aantal kilowattuur meet van de zonnepanelen en mogelijk nog meer spannende informatie die aan Toon wordt doorgegeven. Nu heb ik begrepen dat deze Z-Wave gebruikt.

Kan ik dus gewoon een Z-wave stickje kopen, deze in mijn Raspberry PI 3 pluggen, en volgens deze manier de data van die Qubino in HA gebruiken?

Of zie ik wat over het hoofd?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:28:
Oh op die manier.
Nee dat soort power devices kun je idd niet toevoegen aan het dashboard. Hij accepteert alleen energy type devices (dus counters) en geen power type devices (gauges, of instant waardes)

Maar je kan altijd een eigen dashboard maken waar je dat zelf op kan zetten!
Ah, okee, jammer :/ Gelukkig had ik daar al een diy oplossing voor, gebruik al jaren een webpagina met highcharts grafiek om het verbruik in W van de woning te kunnen monitoren met mogelijkheid tijd/datum periodes op te geven :)
Verbruik afgelopen nacht
Die graph heb ik al sinds er nog een analoge draaischijfmeter hing, sindsdien niet-slimme digitale met knipperende LED die veel meer waarden geeft: draaischijf 375 metingen per kWh -> LED 1000 metingen per kWh :) .

Nu wachten op HASS met de kWh-telwerken:
" There is no data to show. It can take up to 2 hours for new data to arrive after you configure your energy dashboard. "
edit gemist? ;)

Oscar Wilde

• bafplus
AW_Bos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:36:
Ik zit mij af te vragen. Sinds kort heb ik vanwege Toon een Qubino in de meterkast hangen die het aantal kilowattuur meet van de zonnepanelen en mogelijk nog meer spannende informatie die aan Toon wordt doorgegeven. Nu heb ik begrepen dat deze Z-Wave gebruikt.

Kan ik dus gewoon een Z-wave stickje kopen, deze in mijn Raspberry PI 3 pluggen, en volgens deze manier de data van die Qubino in HA gebruiken?

Of zie ik wat over het hoofd?
Kan het mishebben hoor, maar is dat niet 1 op 1? Dus OF gelinkt met je Toon OF gelinkt met je stick en dus niet beide?
Mijn Toon is geroot (heel simpel) en die geeft alle waardes direct door en ik vermoed dan ook jouw zonepanelen data. Lijkt mij een handigere oplossing en scheelt je gelijk 5.- per maand :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Raven schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:40:
[...]

Ah, okee, jammer :/ Gelukkig had ik daar al een diy oplossing voor, gebruik al jaren een webpagina met highcharts grafiek om het verbruik in W van de woning te kunnen monitoren met mogelijkheid tijd/datum periodes op te geven :)
Ik heb idd ook al mijn eigen dashboards staan, dus dat energy is wmb. een leuk extraatje maar niet veel meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RggN07Y9dBK2Jps7DoKq8WbJhk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ip6GaK6mkzIpMu17OhxDpHD0.png?f=fotoalbum_large

Deze had ik opgezet een paar maanden voordat het energy dashboard bestond, en deze laat wel power entities zien. De gauge panel linksboven maakt gebruik van een template sensor die productie en consumptie van elkaar aftrekt zodat ik altijd een instant netto resultaat heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDPjIvGLJpJ-bruozbhUSy1ulx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldirImTvBcNYK4wdGRgoOQGj.png?f=fotoalbum_large

En als ik echt de details in wil treden heb ik altijd Grafana nog :)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

bafplus schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:41:
[...]

Kan het mishebben hoor, maar is dat niet 1 op 1? Dus OF gelinkt met je Toon OF gelinkt met je stick en dus niet beide?
Mijn Toon is geroot (heel simpel) en die geeft alle waardes direct door en ik vermoed dan ook jouw zonepanelen data. Lijkt mij een handigere oplossing en scheelt je gelijk 5.- per maand :9
Nee, Toon is hier niet geroot, en daar is ook (voorlopig) geen behoefte aan. Misschien later.
Kan je met een apparaat wat via Z-wave communiceert dan maar enkel met één device connecten?

Nadeel van de Toon API is dat deze geen zonnepaneleninforamtie lijkt vrij te geven? Of mis ik iets?
Enige zonnepanelendata die ik kan gebruiken komt bij Growatt vandaan, mijn omvormer. Maar hoe mooi is het als ik via Qubino of Toon extra gegevens krijg.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Blijkbaar :P

• bafplus
AW_Bos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]

Nee, Toon is hier niet geroot, en daar is ook (voorlopig) geen behoefte aan. Misschien later.
Kan je met een apparaat wat via Z-wave communiceert dan maar enkel met één device connecten?

Nadeel van de Toon API is dat deze geen zonnepaneleninforamtie lijkt vrij te geven? Of mis ik iets?
Enige zonnepanelendata die ik kan gebruiken komt bij Growatt vandaan, mijn omvormer. Maar hoe mooi is het als ik via Qubino of Toon extra gegevens krijg.
De Toon api is al een tijd buiten gebruik als ik het goed heb. Bij een rooted Toon wordt simpelweg een text bestand steeds gelezen die op de Toon zelf staat waar dan weer alle waardes instaan.
Pagina: 1 ... 54 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.