Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.780 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Kan iemand mij op weg helpen, ik ben een automatisering aan het maken dat de verlichting aan moet gaan onder een bepaalde lichtsterkte (lux)
Nu ingesteld als 200 lux maar ik wil die waarde kunnen aanpassen in de ui.
Heb een input_number.lichtsterkte aangemaakt en een slider toegevoegd in de ui.
Hoe voeg ik die nu aan de automatisering toe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Lux sensor donker lampen aan
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.0x54ef4410000a2bab_illuminance_lux
    for: '0:02:00'
    below: '200'
condition:
  - condition: time
    before: '22:30'
    after: '18:00'
action:
  - service: hue.hue_activate_scene
    data:
      scene_name: kamer keuken normaal
      group_name: Beneden
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03
Ik heb een memory leak en weet waar het wss vandaan komt. Add-on: SSH & Web Terminal pakt nu 5 gb ram na 1 dag.

Ik gebruik deze ssh om een CATT commando af te vuren via node red. Elke 30 sec nu omdat google zo leuk is mijn hub te upgraden waardoor de timeout van 10 min veranderd is naar 30 sec :(

Ik vermoed dat de verbinding niet afgesloten wordt oid. Ik kan alleen even niet vinden hoe dat moet (en of dat zo is?)

Gisteren stond ie op 12 gb ram (max wat proxmos gaf en faalde alles). nu even 20 van gemaakt om iig geen vastlopers zo snel te krijgen. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:45:
Ik heb een memory leak en weet waar het wss vandaan komt. Add-on: SSH & Web Terminal pakt nu 5 gb ram na 1 dag.

Ik gebruik deze ssh om een CATT commando af te vuren via node red. Elke 30 sec nu omdat google zo leuk is mijn hub te upgraden waardoor de timeout van 10 min veranderd is naar 30 sec :(

Ik vermoed dat de verbinding niet afgesloten wordt oid. Ik kan alleen even niet vinden hoe dat moet (en of dat zo is?)

Gisteren stond ie op 12 gb ram (max wat proxmos gaf en faalde alles). nu even 20 van gemaakt om iig geen vastlopers zo snel te krijgen. Iemand een tip?
Hoe je dat binnen HA doet weet ik niet maar gewoon onder linux kun je daar pkill voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Raven schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:26:
Zojuist zag ik in de log dat HASS veelvuldig zat te klagen dat de gekoppelde STB ( https://www.home-assistant.io/integrations/enigma2/ ) vannacht niet te bereiken was, dat kan kloppen, die staat zo ingesteld dat ie zichzelf rond 0100 automatisch uitzet en rond 0630 weer aan zet.

Is het mogelijk het pollen van specifieke integrations tussen bepaalde tijdstippen uit te schakelen?
Auto update / polling uitzetten in die integratie en dan handmatig updaten met een automation op homeassistant.update_entity is een alternatief.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
Even een blonde vraag, ik heb net vanaf 2021.6.6 naar 2021.8.8 geupgrade (HASSIO). ik zie alleen geen energie dashboard. Hoe kan ik deze aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Vaevictis_ schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:11:
Even een blonde vraag, ik heb net vanaf 2021.6.6 naar 2021.8.8 geupgrade (HASSIO). ik zie alleen geen energie dashboard. Hoe kan ik deze aanzetten?
Deze zou je links in je menubalk moeten zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Vaevictis_ schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:11:
Heb je default_config: in je configuration.yaml staan? Zo niet die toe voegen, of anders energy:

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
@skank @mr.inno inmiddels werkt het weer maar was idd ook iets van de vierde keer dat ik dit moest doen. Staan wat issues open op GitHub, wellicht wordt het in de toekomst beter :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmmbob schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Auto update / polling uitzetten in die integratie en dan handmatig updaten met een automation op homeassistant.update_entity is een alternatief.
... ik kan de instelling voor het uitzetten van polling niet vinden :? , volgens https://www.home-assistan...pdates-on-any-integration zou die optie er sinds 2021.6 in moeten zitten maar er staat nergens waar. Of is dit een optie voor configuration.yaml? Daar staat die integratie niet in, heb ik via de webinterface toegevoegd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb zowel een mqtt template sensor als een riemann sum integral (aka integration) sensor met een steeds doorlopende kWh meting. Die kan ik echter niet toevoegen in het energy dashboard bij 'Grid consumption' - als ik het goed begrijp omdat de device_class niet 'energy' is en/of de state_class niet 'total_increasing' maar 'measurement'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: mqtt
  state_topic: 'topic/subtopic'
  unit_of_measurement: 'kWh'
  value_template: '{{ value_json.TotalPower|int }}'
  name: mqttsensor

- platform: integration
  source: sensor.blablasensornaam ###sensor unit of measurement = W
  round: 1
  unit_prefix: k
  unit_time: h
  name: integrationsensor

Dus 2 sensoren waar ik momenteel niks mee kan :+
Hoe krijg ik deze toch in het energy dashboard?

Ik zit op versie 2021.8.5 trouwens.

Ik zou verwachten dat de state_class van de integration sensor toch echt 'total_increasing' is? :? Maar helaas...

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 28-08-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Slonzo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:55:
Ik heb zowel een mqtt template sensor als een riemann sum integral (aka integration) sensor met een steeds doorlopende kWh meting. Die kan ik echter niet toevoegen in het energy dashboard bij 'Grid consumption' - als ik het goed begrijp omdat de device_class niet 'energy' is en/of de state_class niet 'total_increasing' maar 'measurement'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: mqtt
  state_topic: 'topic/subtopic'
  unit_of_measurement: 'kWh'
  value_template: '{{ value_json.TotalPower|int }}'
  name: mqttsensor

- platform: integration
  source: sensor.blablasensornaam ###sensor unit of measurement = W
  round: 1
  unit_prefix: k
  unit_time: h
  name: integrationsensor

Dus 2 sensoren waar ik momenteel niks mee kan :+
Hoe krijg ik deze toch in het energy dashboard?

Ik zit op versie 2021.8.5 trouwens.

Ik zou verwachten dat de state_class van de integration sensor toch echt 'total_increasing' is? :? Maar helaas...
Als je er een utility counter van maakt, zo heb ik mijn ventilatie en warmtepomp erin gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
ComTech schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:36:
Kan iemand mij op weg helpen, ik ben een automatisering aan het maken dat de verlichting aan moet gaan onder een bepaalde lichtsterkte (lux)
Nu ingesteld als 200 lux maar ik wil die waarde kunnen aanpassen in de ui.
Heb een input_number.lichtsterkte aangemaakt en een slider toegevoegd in de ui.
Hoe voeg ik die nu aan de automatisering toe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Lux sensor donker lampen aan
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.0x54ef4410000a2bab_illuminance_lux
    for: '0:02:00'
    below: '200'
condition:
  - condition: time
    before: '22:30'
    after: '18:00'
action:
  - service: hue.hue_activate_scene
    data:
      scene_name: kamer keuken normaal
      group_name: Beneden
mode: single
Ik heb zoiets staan:

code:
1
2
3
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ (states('sensor.lux') | int) < (states('input_number.lux_lights_on') | int) }}"

Heb er wel erg in dat als in jouw geval de hoeveelheid lux al voor 18.00 onder de 200 duikt dat je lichten dan uit blijven. :)

[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 28-08-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vaevictis_ schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:09:
Als je er een utility counter van maakt, zo heb ik mijn ventilatie en warmtepomp erin gekregen.
Die kende ik nog niet, thanks (y)
Zie net ook dat je via `Customize` gewoon de state_class kan overriden 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
RudolfR schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb zoiets staan:

code:
1
2
3
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ (states('sensor.lux') | int) < (states('input_number.lux_lights_on') | int) }}"

Heb er wel erg in dat als in jouw geval de hoeveelheid lux al voor 18.00 onder de 200 duikt dat je lichten dan uit blijven. :)
Grappig ik had net bedacht waarom de lampen niet aangaan en was erachter dat het al vanaf 17:00 uur onder de 200 lux zat en dus daarom de lampen niet aangaan 8)7
Moet daar ook nog wat op verzinnen maar dat lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@ComTech

Je zou de conditie vanaf 18.00 weg kunnen laten en in je acties een wait_until toevoegen die pas doorgaat als het na 18.00 uur is.

Maar de werkelijke vraag is waarom het licht niet aanmag voor 18.00 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
Ik ben bezig mij een beetje in aan het lezen over HA en heb ook HA geinstalleerd op mijn Syno NAS. Dat werkt, kaartje maken (simpele variant) werkt ook maar van wat ik lees is het makkelijker en completer om HA in een VM te draaien. Wat raden jullie aan en hebben jullie nog tips als in een HA voor dummies site oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

GroeneThee schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:07:
Ik ben bezig mij een beetje in aan het lezen over HA en heb ook HA geinstalleerd op mijn Syno NAS. Dat werkt, kaartje maken (simpele variant) werkt ook maar van wat ik lees is het makkelijker en completer om HA in een VM te draaien. Wat raden jullie aan en hebben jullie nog tips als in een HA voor dummies site oid :)
Ik heb goede ervaringen met het installeren van het hele Home Assistant-OS in een virtual machine op mijn Synology. Als je die mogelijkheid hebt zou ik deze aanraden (zie: link). Het is een alles-in-één pakket. Ook het OS kun je updaten vanuit dezelfde webinterface als de rest van Home Assistant.

Heb ook Synology in Docker gedraaid wat op zich aardig werkte maar updaten was omslachtig. Installeren vanuit de Store liep niet lekker. VM is the way to go als je het mij vraagt.

[ Voor 6% gewijzigd door DUX op 28-08-2021 22:15 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
DUX schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb goede ervaringen met het installeren van het hele Home Assistant-OS in een virtual machine op mijn Synology. Als je die mogelijkheid hebt zou ik deze aanraden (zie: link).

Heb ook Synology in Docker gedraaid wat op zich aardig werkte maar updaten was omslachtig. Installeren vanuit de Store liep niet lekker. VM is the way to go als je het mij vraagt.
Heb al even gecheckt maar dat moet lukken op mijn 1520+, RAM schijnt het meest belangrijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

GroeneThee schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:15:
Heb al even gecheckt maar dat moet lukken op mijn 1520+, RAM schijnt het meest belangrijk te zijn.
Hier is 2GB toegewezen en met een lichte overhead gebruikt deze VM 2,43GB aan geheugen. Ik heb de database in MariaDB gepropt buiten de VM.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Raven schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

... ik kan de instelling voor het uitzetten van polling niet vinden :? , volgens https://www.home-assistan...pdates-on-any-integration zou die optie er sinds 2021.6 in moeten zitten maar er staat nergens waar. Of is dit een optie voor configuration.yaml? Daar staat die integratie niet in, heb ik via de webinterface toegevoegd.
Instellingen -> integraties -> drie puntjes bij betreffende integratie -> systeem instellingen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
RudolfR schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:26:
@ComTech

Je zou de conditie vanaf 18.00 weg kunnen laten en in je acties een wait_until toevoegen die pas doorgaat als het na 18.00 uur is.

Maar de werkelijke vraag is waarom het licht niet aanmag voor 18.00 uur ;)
Nou die vraag is makkelijk te beantwoorden, ik had de sensor los op een kastje liggen en er lopen hier 2 kids rond die er wat bovenop legde, met als gevolgd dat s'middags alle lampen aanstaan :X
(intussen heb ik de sensor gelijk even gemonteerd ergens op het kozijn dus dat gebeurd niet meer !

Ik probeer deze te begrijpen maar snap hem nog niet echt kan je hem iets toelichten?
states.sensor.lux kleiner dan input_number.lux_lights_on ??

code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Misschien door het tijdstip waarop ik dit werkend probeer te krijgen :Z maar ik snap niet waarom deze automation niet de action uitvoert met trigger id 'low', aangezien de conditie klopt en de trigger ook (temperatuur 21,9). Iemand een idee?

code:
1
...

UPDATE: een reload van de automations gaf wel het gewenste resultaat 8)

[ Voor 79% gewijzigd door Rianata op 29-08-2021 03:22 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Magic schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

Helaas nog niet, het lijkt niet mogelijk te zijn, maar ik heb ook het gevoel dat niemand er ooit over nagedacht heeft :P

Ik zat wel te bedenken dat de lampen tegenwoordig wel aangaan wanneer ze van de stroom zijn geweest, volgens mij hielden ze in het verleden de laatste status vast, dat zou een fallback kunnen zijn, verre van ideaal, maar 't is iig wat.
ik gebruik een conbee, (met zigbee2mqtt) en heb een aantal van die tradfri knoppen direct met lampen gepaired. volgens mij gaat dat ook buiten de hub/coordinator om. de bediening moet het ondersteunen en de lamp moet het ondersteunen, het werkte bij mij ook met een lamp van de lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
werkt weer zie commentaar beneden

[ Voor 93% gewijzigd door Vaevictis_ op 29-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmmbob schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Instellingen -> integraties -> drie puntjes bij betreffende integratie -> systeem instellingen
Daar staat https://www.home-assistant.io/integrations/enigma2/ niet tussen, alleen onder entiteiten.

Ik zie trouwens net dat ik die in de configuration yaml heb gezet, dacht dat ik 'm via webinterface had toegevoegd. Blijkbaar in de war met een van de andere dingen die ik heb toegevoegd |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:24:
Hmmm, iemand ervaringen met migratie van modbus vanaf 2021.6.6 -> 2021.8.8?

Ik heb dus alle configuratie aangepast en modbus op debug gezet, zie ook dat het component is geladen maar alle entities blijven op unavailable staan. Zie ook geen foutmeldingen in de log of bij controle configuratie. Erg vreemd.

Wie weet waar dit aan ligt??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
modbus:
  name: hub1
  close_comm_on_error: true
  delay: 5
  timeout: 5
  type: serial
  method: rtu
  port: /dev/USBmodbus
  baudrate: 19200
  stopbits: 1
  bytesize: 8
  parity: E

sensors:   
      - name: Heatpump L1 Voltage
        input_type: input
        unit_of_measurement: V
        slave: 1
        address: 0
        data_type: float
        precision: 2
        count: 2
Blijkbaar zijn mijn udev.rules verdwenen dus de hele interface is onvindbaar. Maar geen foutmelding?

Daarnaast werkt platform: modbus niet meer bij sensors, ik heb dus de sensors direct onder de modbus configuratie als !include merge_dir_list opgenomen zodat de modbus configuraties worden geladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 29-08-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
Pixal schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Ik zou zeker interesse hebben, helemaal als de plugs dan nog net iets kleiner zijn maar dat zal wel tegenvallen. Ook ik gebruik talloze plugs puur om energieverbruik bij te houden. Welliswaar steeds meer Zigbee dan Zwave omdat ik het idee heb dat deze net iets zuiniger zijn. Maar dan nog, verschil van 0.5 naar 0.3 watt is volgens mij verwaarloosbaar, zelfs als je er 20 in gebruik hebt.
Ik ben hier ook druk naar op zoek. Ik heb nu een aantal van die BlitzWolf SPH13 plugs. Die werken eigenlijk prima. Ik monitor hier de vriezer, wasmachine en droger mee. Dit werkt uiteraard prima. Alleen bij de vriezer was het al mis gegaan. Met iets er op zetten heeft iets of iemand op de aan/uit knop gedrukt.. Gelukkig was die bijna leeg ;w (nu een automation voor gemaakt, plug uit is direct weer aan + berichtje). maar daar wil je niet van afhankelijk zijn.
Dus ik zoek een stroommeter (kWh/Watt) die alleen meet, niet ook nog aan/uit kan doen. En dan liefst ook zigbee.. :-) I know, nog niet echt veel gevonden.. Hoeft voor mij ook geen plug te zijn, een DIN meter kan ook prima er tussen gezet worden.

Ik zou zeggen dat er wellicht markt voor is, maar ik snap dat als je dit toch maakt, een aan/uit er tussen zetten wel logisch is, maar ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ProudElm Het is niet direct een fysieke oplossing of een andere stekker maar het is natuurlijk vrij eenvoudig in HA om de SHP13 automatisch meteen weer aan te zetten als iemand hem uitschakelt :)

edit: ik moet beter lezen, die oplossing had je zelf al geschreven :z

Verder zijn dit soort apparaten gebaseerd op zigbee, maar zonder relais, bij mij niet bekend. Je kunt natuurlijk wel met DIN-meters op basis van modbus meten (dat heb ik ook in mijn meterkast), maar daar moet je toch weer iets aanhangen om de data in je netwerk te krijgen. Bijvoorbeeld een modbus converter en een ESP met wifi. Geen relais, maar of het nou zuiniger is dan een Zigbee-stekker met relais? Zeer waarschijnlijk niet :) Behalve als je echt flink gaat daisy-chainen en 10 DIN-meters met één ESP uitleest.

[ Voor 64% gewijzigd door Gizz op 29-08-2021 13:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 11:44
ProudElm schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Ik ben hier ook druk naar op zoek. Ik heb nu een aantal van die BlitzWolf SPH13 plugs. Die werken eigenlijk prima. Ik monitor hier de vriezer, wasmachine en droger mee. Dit werkt uiteraard prima. Alleen bij de vriezer was het al mis gegaan. Met iets er op zetten heeft iets of iemand op de aan/uit knop gedrukt.. Gelukkig was die bijna leeg ;w (nu een automation voor gemaakt, plug uit is direct weer aan + berichtje). maar daar wil je niet van afhankelijk zijn.
Dus ik zoek een stroommeter (kWh/Watt) die alleen meet, niet ook nog aan/uit kan doen. En dan liefst ook zigbee.. :-) I know, nog niet echt veel gevonden.. Hoeft voor mij ook geen plug te zijn, een DIN meter kan ook prima er tussen gezet worden.

Ik zou zeggen dat er wellicht markt voor is, maar ik snap dat als je dit toch maakt, een aan/uit er tussen zetten wel logisch is, maar ja
Kun je er niet Tasmato/ESPHome opzetten en dan in de config die schakelaar uitzetten?
Dat moet het probleem toch oplossen?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DaRk PoIsOn De SHP13 is Zigbee en heeft geen ESP-chip die je kunt flashen. Bij ESP8266 stekkers is dit inderdaad eenvoudig op te lossen in de firmware :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Gizz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:45:
@ProudElm Het is niet direct een fysieke oplossing of een andere stekker maar het is natuurlijk vrij eenvoudig in HA om de SHP13 automatisch meteen weer aan te zetten als iemand hem uitschakelt :)

edit: ik moet beter lezen, die oplossing had je zelf al geschreven :z

Verder zijn dit soort apparaten gebaseerd op zigbee, maar zonder relais, bij mij niet bekend. Je kunt natuurlijk wel met DIN-meters op basis van modbus meten (dat heb ik ook in mijn meterkast), maar daar moet je toch weer iets aanhangen om de data in je netwerk te krijgen. Bijvoorbeeld een modbus converter en een ESP met wifi. Geen relais, maar of het nou zuiniger is dan een Zigbee-stekker met relais? Zeer waarschijnlijk niet :) Behalve als je echt flink gaat daisy-chainen en 10 DIN-meters met één ESP uitleest.
Ja via een modbus zou het kunnen.. Ik heb ze wel gevonden via WiFi. Maar ik wil het liefst al die sensoren etc niet op de wifi hebben, vandaar :)
Vanmiddag maar even testen wat die plugs doen als de stroom er afvalt, of ze dan inderdaad zoals beschreven terug gaan naar de positie waarop ze stonden. Dan zou het goed moeten blijven gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
De push to phone notification via HA zelf, zie ik niet altijd. Voor sommige meldingen zou ik daarom SMS willen gebruiken. Echter vind ik hier zeer veel verschillende handleidingen en opties van. Wat is de beste optie om een notificatie (sms bijvoorbeeld) op de iphone te krijgen. (denk bijvoorbeeld voor alarm systeem (motion detected) e.d.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
water_escape schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:18:
De push to phone notification via HA zelf, zie ik niet altijd. Voor sommige meldingen zou ik daarom SMS willen gebruiken. Echter vind ik hier zeer veel verschillende handleidingen en opties van. Wat is de beste optie om een notificatie (sms bijvoorbeeld) op de iphone te krijgen. (denk bijvoorbeeld voor alarm systeem (motion detected) e.d.
Er zijn meerdere manieren, maar ik gebruik "gewoon" een USB stick met een eigen SIM erin met de volgende integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/sms/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
UTMachine schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Er zijn meerdere manieren, maar ik gebruik "gewoon" een USB stick met een eigen SIM erin met de volgende integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/sms/
:), nice. die had ik ook gezien. Maar dat heb ik niet. Heb liever een systeem die mijn eigen sim gebruikt of charged, zonder dat ik een extra sim moet aanvragen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
Voor de slaapkamers van de kinderen heb ik een aantal vrij uitgebriede automation (lees slaapwekkers etc).
Maar nu ik dit weer voor de jongste moet uitrollen vrag ik me af.
Gebruiken jullie voor repeterende automation blue prints of...?

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
water_escape schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:45:
[...]

:), nice. die had ik ook gezien. Maar dat heb ik niet. Heb liever een systeem die mijn eigen sim gebruikt of charged, zonder dat ik een extra sim moet aanvragen.
Volgens mij wordt dat lastig tot onmogelijk, want je HA moet op een of andere manier toegang hebben tot je mobieltje. Anders kom je uit een derde partij SMS service (via het internet), alleen dat wilde ik niet, want als het internet plat gaat ... doet die het ook niet meer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
ComTech schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Ik probeer deze te begrijpen maar snap hem nog niet echt kan je hem iets toelichten?
states.sensor.lux kleiner dan input_number.lux_lights_on ??

code:
1
Dit is een template, tussen {{ }} waarvan Home Assistant de waarde evalueert als één van beide entities (lux-sensor en of input_number) verandert.
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

Hij triggert als de lux waarde van sensor onder de waarde van de input_number zakt. (beide met int-filter, want het zijn strings)

Ik heb ook nog 'estimated illuminance' geinstalleerd met HACS, zodat ik kan voorkomen dat de lichten aangaan op zonnige dagen door toedoen van het zonnescherm.
Maar hopelijk wel als er een stortbui overtrekt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 29-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@mr.inno Op dit moment niet omdat het nog niet bestond toen ik ze maakte :+ Maar het staat zeker op de lijst om ze om te zetten. Wat dat betreft is het dan ook niet lastig om een automation om te zetten in een blueprint. Maar eventuele aanpassingen zijn dan wel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 11:44
Gizz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:19:
@DaRk PoIsOn De SHP13 is Zigbee en heeft geen ESP-chip die je kunt flashen. Bij ESP8266 stekkers is dit inderdaad eenvoudig op te lossen in de firmware :)
Crap, je hebt gelijk. Was even in de war met de 6

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Step5 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:28:
[...]

ik gebruik een conbee, (met zigbee2mqtt) en heb een aantal van die tradfri knoppen direct met lampen gepaired. volgens mij gaat dat ook buiten de hub/coordinator om. de bediening moet het ondersteunen en de lamp moet het ondersteunen, het werkte bij mij ook met een lamp van de lidl.
Ik heb gistermiddag mijn conbee 2 binnengekregen en ben er gisteravond mee bezig geweest om een aantal lampen te koppelen. Eerst geprobeerd met Deconz. Na zo'n 3 uur trial and error heb ik 2 lampen, 1 afstandbediening en 1 bewegingssensor gekoppeld gekregen. Net nadat ik het apparaat DOA wou afschrijven verschenen er ineens apparaten die ik op dat moment niet eens aan het koppelen was. Nu weer even een uurtje aan het stoeien en ik krijg niets meer gekoppeld, zelfs de apparaten die gister werken ziet hij met vlagen niet meer.

Ik probeer het nu nog maar met zigbee2mqtt, misschien werkt dat beter, anders op zoek naar een andere oplossing.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Magic schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Ik heb gistermiddag mijn conbee 2 binnengekregen en ben er gisteravond mee bezig geweest om een aantal lampen te koppelen. Eerst geprobeerd met Deconz. Na zo'n 3 uur trial and error heb ik 2 lampen, 1 afstandbediening en 1 bewegingssensor gekoppeld gekregen. Net nadat ik het apparaat DOA wou afschrijven verschenen er ineens apparaten die ik op dat moment niet eens aan het koppelen was. Nu weer even een uurtje aan het stoeien en ik krijg niets meer gekoppeld, zelfs de apparaten die gister werken ziet hij met vlagen niet meer.

Ik probeer het nu nog maar met zigbee2mqtt, misschien werkt dat beter, anders op zoek naar een andere oplossing.
Ik had met zigbee2mqtt betere resultaten. let er wel op dat de stick niet in de buurt zit van een evt draadloze netwerkkaart...dat kan weleens storen.

En uiteraard de deconz uit je add-ons halen.

Vergeet ook niet om "adapter: deconz" toe te voegen aan de config van z2m boven of onder waar het pad naar je usb staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

[...]

Voor de Conbee is ook een separaat toegespitst draadje op Tweakers: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
[...]

Native ZHA wellicht ?
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik ben niet heel erg handig in de configuratie van HA, maar doe mijn best. Tot nu toe kon ik geen lange termijn data opslaan en probeerde daarom InfluxDB aan de praat te krijgen.
Ik gebruik Home Assistant 2021.8.8 (Hassio) op een RPi 3. Alles draait verder zoals verwacht, dus de basis lijkt in orde.

In het dashboard heb ik InfluxDB geinstalleerd. De benodigde database en user is aangemaakt volgens instructies.

In de configuratie van InflusDB staat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
auth: true
reporting: true
ssl: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
envvars: []
loglevel: debug
leave_front_door_open: false

In mijn configuration.yaml zette ik
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
influxdb:
#  api_version: 2
  host: localhost
#  host: a0d7b954-influxdb
#  host: 192.168.2.21
  port: 8086
  database: homeassistant
  username: !secret influx_un
  password: !secret influx_pw
  max_retries: 3
  default_measurement: state
  envvars:
    - name: INFLUXDB_HTTP_LOG_ENABLED
      value: "true"
#  precision=ms
  precision: s
  include:
    entities:
      - sensor.current_phase_l1
      - sensor.current_phase_l2
      - sensor.current_phase_l3
      - sensor.power_production_phase_l1
      - sensor.power_production_phase_l2
      - sensor.power_production_phase_l3
      - sensor.harvigridphase1
      - sensor.harvigridphase2
      - sensor.harvigridphase3
      - binary_sensor.werkplaats_schuurdeur_185

Toch zie ik in de GUI van Influx (Host List): “No Hosts found”.

Doe ik iets stoms, vergeet ik ergens iets of waarom zie ik die tekst?
Bij de Log Viewer van Influx verwachtte ik op zijn minst IETS te zien, maar het is daar helemaal stil.
Voordat ik verder ga wil ik wel zeker weten dat er enige data in die database van Influx terecht komt.

Kan iemand me verder helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 29-08-2021 20:19 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Hippe Lip dit wil ik ook nog gaan doen, dus volg. Ik zit ook op PI3, maar heb het nog niet omdat ik op SD kaart zit. Dan wordt dit wel afgeraden. Dus eerst de overstap naar SSD maken nog. (https://www.raspberrypi.o...pic.php?t=225812#p1385832)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

water_escape schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:26:
@Hippe Lip dit wil ik ook nog gaan doen, dus volg. Ik zit ook op PI3, maar heb het nog niet omdat ik op SD kaart zit. Dan wordt dit wel afgeraden. Dus eerst de overstap naar SSD maken nog. (https://www.raspberrypi.o...pic.php?t=225812#p1385832)
Ik gebruik de RPi3 juist omdat je die zo kan instellen dat hij boot op een op USB-aangesloten SSD. Geen SD-kaartje nodig dus. Mijn eerste SD-kaart waarmee ik begon te spelen met HA hield er na een tijdje mee op omdat die dingen maar een beperkt aantal RW’s aankunnen. Overleden dus.

Pak dus een kleine SSD (ik heb 120GB, dacht ik). Die is stukken goedkoper dan een SD van gelijke capaciteit en die heeft geen last van die beperkte RW’s (voor zover ik weet).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
mr.inno schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:07:
Voor de slaapkamers van de kinderen heb ik een aantal vrij uitgebriede automation (lees slaapwekkers etc).
Maar nu ik dit weer voor de jongste moet uitrollen vrag ik me af.
Gebruiken jullie voor repeterende automation blue prints of...?
Ik gebruik zelf scripts voor herhalende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hippe Lip Op het log tabblad van Influx zou je inderdaad wel wat moeten zien. Is niet auto refresh dus zelf op refresh klikken. Leeg is in ieder geval erg raar, blijft de addon wel gestart? (Even F5 op de info page.)

Verder zou de host in HA 'a0d7b954-influxdb' moeten zijn ipv localhost ivm Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Hippe Lip schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:00:
Ik ben niet heel erg handig in de configuratie van HA, maar doe mijn best. Tot nu toe kon ik geen lange termijn data opslaan en probeerde daarom InfluxDB aan de praat te krijgen.
Ik gebruik Home Assistant 2021.8.8 (Hassio) op een RPi 3. Alles draait verder zoals verwacht, dus de basis lijkt in orde.

In het dashboard heb ik InfluxDB geinstalleerd. De benodigde database en user is aangemaakt volgens instructies.

In de configuratie van InflusDB staat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
loglevel: debug
leave_front_door_open: false

In mijn configuration.yaml zette ik
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
influxdb:
  host: localhost
#  host: a0d7b954-influxdb
  envvars:
#  precision=ms
  include:
    entities:
      - sensor.harvigridphase1
      - sensor.harvigridphase2
      - sensor.harvigridphase3

Toch zie ik in de GUI van Influx (Host List): “No Hosts found”.

Doe ik iets stoms, vergeet ik ergens iets of waarom zie ik die tekst?
Bij de Log Viewer van Influx verwachtte ik op zijn minst IETS te zien, maar het is daar helemaal stil.
Voordat ik verder ga wil ik wel zeker weten dat er enige data in die database van Influx terecht komt.

Kan iemand me verder helpen?
Toch benieuwd dus "ff" opgezet en liep tegen hetzelfde aan.
In mijn geval had ik een user aangemaakt maar niet correct de rechten toegewezen.
Dus check je database user ff of die ook daadwerkelijk "all" heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Septillion Je ziet in mijn config dat ik drie versies voor de host-setting heb gemaakt, waaronder die, die je noemt. Geen van drieën werkt helaas,

En ja, de addon blijft actief. Linksonder staan STOP en RESTART. Lijkt me duidelijk genoeg.

De log blijft leeg. Hij staat (rechtsboven) op “Past 5m”.
Onderin die logpagina van de Influx GUI staat:
“The selected database does not have a syslog measurement…
Try changing the selected database or source.”
Betekent dat nog iets?

@bafplus Dank je voor het testen. Helaas leidt het niet tot gewenst resultaat, maar het geeft me tenminste nog een beetje het idee dat ik niet helemaal gek ben… ;-)
Ik had ook eerst een user waarin ik een spelfout had gemaakt. Die heb ik maar gewoon eruit gegooid en een nieuwe user aangemaakt met de juiste credentials; om zeker te zijn dat ik geen fouten maakte heb ik zowel de username als het password met copy paste overgenomen uit mijn ‘secret’ file. Maar helaas gaf dat geen werkende InfluxDB. Werkt het bij jou wel na correctie van de username?
En de rechten van de users staan allemaal op ALL, dat had ik gelukkig wel goed.

Nu ben ik benieuwd of er ergens iets essentieels mist in alle instructies over en rond InfluxDB of dat ik gewoon een ordinaire fout maak, want het zou toch wel fijn zijn om het werkend te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 29-08-2021 22:03 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Hippe Lip schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:59:
@Septillion Je ziet in mijn config dat ik drie versies voor de host-setting heb gemaakt, waaronder die, die je noemt. Geen van drieën werkt helaas,

En ja, de addon blijft actief. Linksonder staan STOP en RESTART. Lijkt me duidelijk genoeg.

De log blijft leeg. Hij staat (rechtsboven) op “Past 5m”.
Onderin die logpagina van de Influx GUI staat:
“The selected database does not have a syslog measurement…
Try changing the selected database or source.”
Betekent dat nog iets?

@bafplus Dank je voor het testen. Helaas leidt het niet tot gewenst resultaat, maar het geeft me tenminste nog een beetje het idee dat ik niet helemaal gek ben… ;-)
Ik had ook eerst een user waarin ik een spelfout had gemaakt. Die heb ik maar gewoon eruit gegooid en een nieuwe user aangemaakt met de juiste credentials, maar helaas gaf dat geen werkende InfluxDB…
En de rechten van de users staan allemaal op ALL, dat had ik gelukkig wel goed.

Nu ben ik benieuwd of er ergens iets essentieels mist in alle instructies over en rond InfluxDB of dat ik gewoon een ordinaire fout maak, want het zou toch wel fijn zijn om het werkend te krijgen.
Als je in de webui van Influx op "explore" klikt en je linksonder bij "DB.RetentionPolicy kijkt dan zie je daaronder (minimaal) 2 databases staan, waaronder die van je homeassistant. Als je daar op klikt zie je dan in de kolom ernaast allemaal waardes staan? Zo ja dan is je verbinding in ieder geval een keer gelukt anders worden die nooit aangemaakt. Vraag blijft dan waar je het beste kunt zien of er momenteel wat binnenkomt want daar ben ik ook nog niet helemaal uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hippe Lip Ah, ik ging even uit van de addon log, maar ik denk dat je de log in InFlux bedoelt? Host moet in ieder geval naar de Docker wijzen dus niet localhost. Is al weer even gelden dat ik er mee gespeeld heb, krijg het nu ook even niet gestart :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bafplus schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:05:
[...]
Als je in de webui van Influx op "explore" klikt en je linksonder bij "DB.RetentionPolicy kijkt dan zie je daaronder (minimaal) 2 databases staan, waaronder die van je homeassistant. Als je daar op klikt zie je dan in de kolom ernaast allemaal waardes staan? Zo ja dan is je verbinding in ieder geval een keer gelukt anders worden die nooit aangemaakt. Vraag blijft dan waar je het beste kunt zien of er momenteel wat binnenkomt want daar ben ik ook nog niet helemaal uit :-)
Daar staan idd twee databases. Als ik op ‘internal.monitor’ klik zie ik een lijst verschijnen met driehoekjes voor elk item. Als ik op mijn ‘homeassistant.autogen’ klik blijft het rechts daarvan leeg. Helemaal leeg en zegt alleen “no measurement selected”. Ja logisch, er is nix om uit te selecteren…. ;)

Ergens lijkt er dus iets te ontbreken of fout te zitten in de configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 29-08-2021 22:13 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Hippe Lip schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Daar staan idd twee databases. Als ik op ‘internal.monitor’ klik zie ik een lijst verschijnen met driehoekjes voor elk item. Als ik op mijn ‘homeassistant.autogen’ klik blijft het rechts daarvan leeg. Helemaal leeg…..

Ergens lijkt er dus iets te ontbreken of fout te zitten in de configuratie.
Mijn config van influxdb:
code:
1
2
3
4
5
6
ssl: true

hierna eest influxdb ff herstarten.

Dit is mijn gedeelte in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
influxdb:
  host: a0d7b954-influxdb
  username: homeassistant
  password: xxxxxxx

Bij mij werkt het ook met 0.0.0.0 als host maar dat is dus geen vast gegeven als ik naar de andere opmerkingen kijk.
Vergeet ook niet HA even opnieuw op te starten middels instellingen->serverbeheer->herstarten

Als je daarna wel ineens waardes ziet als je op je db klikt, niks meer aan doen, werkt :-)

[ Voor 8% gewijzigd door bafplus op 29-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Septillion & @bafplus

Config gewijzigd (hosts) en ziet er nu zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
influxdb:
#  host: localhost
  envvars:
#  precision=ms
  include:
    entities:
      - sensor.harvigridphase1
      - sensor.harvigridphase2
      - sensor.harvigridphase3

Daarna een reboot gedaan zoals je aangaf.

Helaas nog steeds geen info rechts van homeassistant.autogen :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Worden er nog bijzondere eigen gesteld aan dat password van die user ‘homeassistant’?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Hippe Lip schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:23:
@Septillion & @bafplus

Config gewijzigd (hosts) en ziet er nu zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
influxdb:
#  host: localhost
  envvars:
#  precision=ms
  include:
    entities:
      - sensor.harvigridphase1
      - sensor.harvigridphase2
      - sensor.harvigridphase3

Daarna een reboot gedaan zoals je aangaf.

Helaas nog steeds geen info rechts van homeassistant.autogen :?
Misschien dat de speed install van @Frenck helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Rianata Dank voor de tip!

Dat ga ik morgenmiddag dan maar eens proberen. Nu naar bed; moet morgen vroeg op.

Thnx voor ondersteuning, guys! :)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
ProudElm schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Hm. een beetje flauw. Maar de stekker omdraaien? Dan zit de aan/uit knop onderaan en moet je echt weten dat die er zit. Per ongeluk is dan uitgesloten.
Je kan ook kiezen voor een smartmeter in de wandcontactdoos. Dan heb je zeker geen schakelaar eraan zitten (kies wel voor de versie mét nuldraad)

helaas in mijn ervaring met deze dingen: bij een kleine hickup in het stoomnet schakelt een smartplug of smartmeter zichzelf uit (althans, die van Xiaomi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Heeft er iemand ervaring met rolgordijnen aansturen via HA?

Ik kwam zelf deze tegen op Amazon het enige wat mij tegenstaat is de prijs, maar als het goed werkt icm HA en Google Home dan neem ik dar voor lief

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rianata schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

Misschien dat de speed install van @Frenck helpt?
Net toch nog ff dat filmpje bekeken, maar daar zegt hij nix relevants over de configuratie. Tis ook alweer twee jaar oud.

Hij tikt achteloos de db in die @bafplus ook al aangaf (in de web-GUI van Influx) en dan zie je data binnenlopen. En bij mij gebeurt dat niet. Er komt dus echt geen data binnen om de een of andere reden…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Hippe Lip schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:14:
[...]

Net toch nog ff dat filmpje bekeken, maar daar zegt hij nix relevants over de configuratie. Tis ook alweer twee jaar oud.

Hij tikt achteloos de db in die @bafplus ook al aangaf (in de web-GUI van Influx) en dan zie je data binnenlopen. En bij mij gebeurt dat niet. Er komt dus echt geen data binnen om de een of andere reden…
Ik heb ongeveer 2 maand geleden het filmpje als handleiding gebruikt en zonder problemen werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rianata schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:53:
[...]

Ik heb ongeveer 2 maand geleden het filmpje als handleiding gebruikt en zonder problemen werkend.
@Rianata Zie je in dat filmpje dan IETS over zijn configuratie van Influx? Ik niet, of heb ik er overheen gekeken? Het lijkt alsof hij alles op standaard laat staan…?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bafplus schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

Mijn config van influxdb:
code:
1
2
3
4
5
6
ssl: true

hierna eest influxdb ff herstarten.

Dit is mijn gedeelte in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
influxdb:
  username: homeassistant
  password: xxxxxxx

Bij mij werkt het ook met 0.0.0.0 als host maar dat is dus geen vast gegeven als ik naar de andere opmerkingen kijk.
Vergeet ook niet HA even opnieuw op te starten middels instellingen->serverbeheer->herstarten

Als je daarna wel ineens waardes ziet als je op je db klikt, niks meer aan doen, werkt :-)
@bafplus
Ha! Jouw minimal config werkt! Ik heb ‘m exact overgenomen en nu krijg ik data binnen.

Geen idee waaraan het ligt: of nou de config van influxdb mis was of iets in de configuration.yaml weet ik (nog) niet. In die configuration.yaml heb ik wat regels uitgecommentarieerd met #. Die ga ik wel weer eens toevoegen als ik denk dat het nodig is.

Dank voor alle hulp in elk geval. Nu kan ik verder om de verzamelde data ook eens te laten zien. *O*

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Wat ik mij nu alleen nog afvraag...Draait HA nu ook zelf op die influxdb? Of draait die DB simpelweg naast HA als "schaduw"DB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oltk schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Hm. een beetje flauw. Maar de stekker omdraaien? Dan zit de aan/uit knop onderaan en moet je echt weten dat die er zit. Per ongeluk is dan uitgesloten.
Je kan ook kiezen voor een smartmeter in de wandcontactdoos. Dan heb je zeker geen schakelaar eraan zitten (kies wel voor de versie mét nuldraad)

helaas in mijn ervaring met deze dingen: bij een kleine hickup in het stoomnet schakelt een smartplug of smartmeter zichzelf uit (althans, die van Xiaomi).
haha, ja omdraaien helpt ook.. De vriezer is eigenlijk de enige plek waar het kan gebeuren en gebeurd is. Heb nog niet gehad gelukkig dat die smartplugs zich hier uitschakelen, ook nooit problemen hier met stroom. In de 13 jaar dat wij hier wonen maar 2x een storing gehad.

Ik heb wel getest met die blitzwolf plugs, ze onthouden inderdaad of ze aan of uit stonden. Dus in theorie zou die van bv de koelkast/vriezer na een stroomstoring gewoon weer op aan moeten komen/blijven staan.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:59
bafplus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:54:
Wat ik mij nu alleen nog afvraag...Draait HA nu ook zelf op die influxdb? Of draait die DB simpelweg naast HA als "schaduw"DB?
Influx draait er naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
[...]

Zigbee2Mqtt gaf mij een hele goede tip die alles oploste. stop er één 1-meter usb verlengkabel tussen zodat de stick uit de buurt hangt.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ProudElm schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:01:
[...]

haha, ja omdraaien helpt ook.. De vriezer is eigenlijk de enige plek waar het kan gebeuren en gebeurd is. Heb nog niet gehad gelukkig dat die smartplugs zich hier uitschakelen, ook nooit problemen hier met stroom. In de 13 jaar dat wij hier wonen maar 2x een storing gehad.

Ik heb wel getest met die blitzwolf plugs, ze onthouden inderdaad of ze aan of uit stonden. Dus in theorie zou die van bv de koelkast/vriezer na een stroomstoring gewoon weer op aan moeten komen/blijven staan.. :)
De knopjes bij de blitzwolf zitten aan de zijkant, dus met omdraaien doe je hem van links naar rechts (of andersom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
mr.inno schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Zigbee2Mqtt gaf mij een hele goede tip die alles oploste. stop er één 1-meter usb verlengkabel tussen zodat de stick uit de buurt hangt.
Dat bleek gisteravond inderdaad onderdeel van de oplossing te zijn, ik had al wel getest met een verlengkabel, maar daar had ik ook geen succes mee, toevallig kwam ik later een tip tegen dat iemand geluk had met een USB2.0 hub ipv 3.0. De verlengkabel die ik gebruikt had was een USB3.0 type. Een 2.0 hubje had ik niet bij de hand, maar een 2.0 verlengkabel wel. Hoe dit verschil maakt is mij een raadsel, maar hiermee kreeg ik bijna al mijn lampen zonder problemen gekoppeld aan deConz/Zigbee2MQTT. Ik gebruik nu maar even deConz om wat ervaring op te doen en te kijken of dat stabiel is. Later maar eens Zigbee2MQTT en ZHA proberen om de mogelijkheden en gebruiksgemak te vergelijken. :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

De knopjes bij de blitzwolf zitten aan de zijkant, dus met omdraaien doe je hem van links naar rechts (of andersom)
Zal wellicht van type en uitvoering afhangen. Bij de SHP-6 zit deze onder/boven.
https://tasmota.github.io/docs/devices/BlitzWolf-SHP6/

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
@Magic Ben beniewd naar jouw ervaring er mee.
ik ben nu net 2 weken om naar Zigbee2MQTT, daarvoor 3.5 jaar deconz. wat resulteerde in 0.5 jaar HUE bridge.

beetje vreemd.

maar door een aantal storignen achter elkaar was de WAF wel erg ver gedaald. (en die van mij ook).
uit eindelijk was het meeste niet toe te schrijven aan deconz, maar aan slechte virtualisatie.
toch opnieuw begonnen en toen voor mij device ondersteuning gekozen.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

Zal wellicht van type en uitvoering afhangen. Bij de SHP-6 zit deze onder/boven.
https://tasmota.github.io/docs/devices/BlitzWolf-SHP6/
Maar het ging hier specifiek om de SPH -13 (al vermeldde ik dat inderdaad niet in mijn post). Bij alle 10 plugs die ik thuis heb zitten ze aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
TheFes schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Ja klopt.. helpt in het specifieke geval bij onze vriezer wel, want dan staat het knopje aan de andere kant en stoot je er dus niet meer tegen aan..

In de nieuwe versie de 15 lijkt het knopje wat verzonken, dus misschien gebeurde het wel vaker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
@Septillion en @-Casper thanks voor de feedback.
Misschien toch maar eens kijken wat precies de voordelen van Blueprints en scripts zijn over normale automations.
Ik snap de voordelen als je veel vanuit de interface doed. maar mijn hele config is code based.

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mr.inno Vrij simpel, als je later wijzigingen wilt maken hoeft dat maar op één plek zonder copy past. Dat is ook in yaml nog altijd een voordeel.

En blueprints vs scripts is een beetje om het even. Voordeel van een script is dat je het overal kunt gebruiken (ook in Lovelace bijvoorbeeld) en dat je weer een script in een script kunt aanroepen etc. Grote voordeel van de blueprints is dat ze inclusief trigger zijn, dus ook dat onderhoud je vanaf een enkele plek. En om het ingewikkeld te maken, je mag ook een script gebruiken in een blueprint :D (en ook een script in een script).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
mr.inno schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:10:
@Septillion en @-Casper thanks voor de feedback.
Misschien toch maar eens kijken wat precies de voordelen van Blueprints en scripts zijn over normale automations.
Ik snap de voordelen als je veel vanuit de interface doed. maar mijn hele config is code based.
Ik doe ook alles in YAML, automations en scripts. Werkt prima :)
Met blueprints ga je meer de UI kant op (buiten het maken van de blueprint natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
-Casper schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Ik doe ook alles in YAML, automations en scripts. Werkt prima :)
Met blueprints ga je meer de UI kant op (buiten het maken van de blueprint natuurlijk).
Ik ben ook meer van de code dan van de GUI, ik snap wel dat de richting meer is naar de GUI maar vind het zelf niet zo prettig omdat ik evaring heb dat 1 manier het beste werkt en dat als je in de GUI dingen aanpast de code niet meer te bewerken is of omgekeerd. Dus ik ben een beetje huiverig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Ik heb zelf een aantal blueprints gemaakt voor automations die ik dubbel had, maar die maak en beheer ik gewoon in yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Toch maar eens een eerste stap in blueprints wagen vandaag.

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ Zelf doe ik gewoon beide. UI vaak voor het maken maar als ik dingen moet verplaatsen of templates dan duik ik even de yaml in. Geen probleem zolang je gewoon alles in een enkele automation.yaml hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:12:
Geen probleem zolang je gewoon alles in een enkele automation.yaml hebt.
Behalve dan het probleem dat je alles in één groot totaal niet overzichtelijke bestand hebt staan :p Zelf werk ik met packages waardoor ik de boel veel meer kan splitsen. Bv een map per ruimte en daarin een bestand per functionaliteit. (Of geen mappen en een bestand per functionaliteit, of...) Zo kan ikzelf in ieder geval dingen het snelst terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Dat is zeker waar als je puur in de yaml zit. Maar goed, mijn ingang is in 90% van de gevallen de UI en daar kan ik vanaf een device of een area komen wat ik nog handiger vind dan zelf mappen aanmaken. maar goed, dat is voorkeur. Maar wilde vooral aangeven dat in de basis switchen tussen UI en yaml geen iddue is.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 30-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:19
Vol goede moed een Shelly Plug S gekocht om het energie verbruik van de wasmachine en wasdroger (condens droger) te meten. Helaas kwam ik er vrij snel achter dat de droger meer dan 2500w trekt en dus over de limiet van de Shelly plug gaat. Ik zie dat de normale Shelly Plug tot 3500w gaat wat 1000w meer is dan de Plug S. Heeft iemand ervaring met het meten van de wasmachine/wasdroger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:00
rusman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:53:
Vol goede moed een Shelly Plug S gekocht om het energie verbruik van de wasmachine en wasdroger (condens droger) te meten. Helaas kwam ik er vrij snel achter dat de droger meer dan 2500w trekt en dus over de limiet van de Shelly plug gaat. Ik zie dat de normale Shelly Plug tot 3500w gaat wat 1000w meer is dan de Plug S. Heeft iemand ervaring met het meten van de wasmachine/wasdroger?
Ik heb het meten een poosje gedaan met een Shelly 1PM, maar die zijn verhuisd naar mijn airco's. Er zitten bij mij nu Blitzwolf BW-SHP13 pluggen tussen de wasmachine en droger, die kunnen 16A aan en doen het prima, zijn wel Zigbee.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
mr.inno schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:06:
Toch maar eens een eerste stap in blueprints wagen vandaag.
Het is niet heel moeilijk, het zijn feitelijk gewoon automations met wat extra velden en je maakt gebruik van variabelen ipv entity id's. Het meeste werk (vind ik) is nog het definiëren van alle variabelen (selector).

Je kunt ook veel hints vinden in de blueprint exchange op het HA forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
DaLass schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb het meten een poosje gedaan met een Shelly 1PM, maar die zijn verhuisd naar mijn airco's. Er zitten bij mij nu Blitzwolf BW-SHP13 pluggen tussen de wasmachine en droger, die kunnen 16A aan en doen het prima, zijn wel Zigbee.
Ik ben nog een startende HA gebruiker.
Ik wacht nog op de order van mijn Shelly’s. Week geleden besteld.
Zit ook een 1PM bij die ik voor mijn recent geïnstalleerde airco wil gaan gebruiken.
Niet om aan/uit te zetten maar om het verbruik te gaan meten.
Hoe is jouw ervaring met het verbruik?
Heb je een single airco of multi split?
Ik heb een LG multisplit.
Ik meet nu al de temperatuur dmv de ingebouwde temp sensors in de binnen units (twee stuks).
Bedienen kan met de LG Thing integratie.
Er is nog niets geautomatiseerd, wordt nu alleen wat gemeten en de status getoond.

Inmiddels heb ik al wel Xiaomi aqara sensoren binnen.
Moeten nog gekoppeld gaan worden.
Wil ik gaan koppelen aan de airco’s, en ook aan de badkamer ventilatie icm vocht meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik had voor hetzelfde keuze gestaan vorig week met oog voor droogkast en wasmachine :P

Gekozen voor normale Shelly Plug omdat die 3500w aankan wat ook bij mijn zekering in de kast is. (16a 240v = 3500w) en mijn Zwave versie kon het niet aan (droogkast valt uit binnen 1 sec na start :F ).

Plug S is wel mooier, compact en kan goed naast meerdere stekker. Uitstekend voor tv hoek en kleine toestellen.

Droogkast verbruikte met piek van 2850 watt bij me :o , wasmachine 1800 dus samen zou theorie niet kunnen maar vreemd genoeg niet voorgehad dat zekering uitviel. (met plug nog niet getest, ik heb nog maar sinds eergisteren).

Voorlopig tevreden met Shelly en integratie werk ook prima bij Energy dashboard.

[ Voor 5% gewijzigd door royalt123 op 30-08-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Ken het probleem, hier voor tpl-link hs110 gekozen. werkt goed, maar loopt wel via cloud

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 11:12
freestyler2 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:54:
Heeft er iemand ervaring met rolgordijnen aansturen via HA?

Ik kwam zelf deze tegen op Amazon het enige wat mij tegenstaat is de prijs, maar als het goed werkt icm HA en Google Home dan neem ik dar voor lief
Das duur idd
Het staat er niet tussen maar zou dit ook werken met vouwgordijnen? Die quasi eenzelfde systeem gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@rusman

Ja ik heb een Qubino Z-Wave tussenstekker die meet tot 2300W en mijn wasmachine en droger gaan daar niet overheen. Als je een warmtepompdroger gebruikt dan is het maar 800-1000W (hint, hint).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
golles schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Het is niet heel moeilijk, het zijn feitelijk gewoon automations met wat extra velden en je maakt gebruik van variabelen ipv entity id's. Het meeste werk (vind ik) is nog het definiëren van alle variabelen (selector).

Je kunt ook veel hints vinden in de blueprint exchange op het HA forum
Ja, dat was inderdaad het meeste werk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
blueprint:
  name: Follow primary light state in a room
  description: Follow the state of the primary light source of a room in a controlled manner
  domain: automation
  input:
    light_to_follow:
      name: Light to follow
      selector:
        target:
          entity:
            domain: light
    light_target:
      name: Light target
      selector:
        target:
          entity:
            domain: light
    cool_down:
      name: Cooldown period
      description: Number of seconds dimming the brightness when turning off.
      default: 0
      selector:
        number:
          min: 0
          max: 120
          step: 1
          unit_of_measurement: seconds
          mode: slider
    brightness:
      name: Brightness when turning on
      description: Integer between 0 and 255 for how bright the light should be, where 0 means the light is off, 1 is the minimum brightness, and 255 is the maximum brightness supported by the light.
      default: 20
      selector:
        number:
          min: 1
          max: 255
          step: 1
          mode: slider
    color:
      name: Color
      selector:
        object:

trigger:
  platform: state
  entity_id: !input light_to_follow

action:
  - choose:
      # on
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
            entity_id: !input light_target
            state: "off"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness: 1
              rgb_color: !input color
              transition: 3
          - delay: "00:00:03"
            data:
              brightness: !input brightness
              rgb_color: !input color
              transition: 9
      # off
      - conditions:
            state: "off"
            state: "on"
        sequence:
            data:
              brightness: 1
              transition: !input cool_down
          - delay: !input cool_down
          - service: light.turn_off
            data:

gebruikt als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
automation:
  - alias: "[Bedroom Norah] Follow Primary light"
    id: norah_follow_primary_light
    use_blueprint:
      path: follow_light.yaml
      input:
        light_to_follow: light.norah_lamp
        light_target: light.norah_huisjes
        cool_down: 20
        brightness: 20
        color: [255, 192, 0]

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 02:09
skank schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Das duur idd
Het staat er niet tussen maar zou dit ook werken met vouwgordijnen? Die quasi eenzelfde systeem gebruiken?
Ik heb dezelfde maar dan van Tuya via Aliexpress. Wij gebruiken ze in combinatie met vouwgordijnen. Werkt prima. Alleen via WiFi kun je in HA niet percentages instellen met Tuya v1 (wel met v2 versie). Ze bestaan ook met Zigbee, misschien dat die beter werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rroetenberg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Ik heb dezelfde maar dan van Tuya via Aliexpress. Wij gebruiken ze in combinatie met vouwgordijnen. Werkt prima. Alleen via WiFi kun je in HA niet percentages instellen met Tuya v1 (wel met v2 versie). Ze bestaan ook met Zigbee, misschien dat die beter werken!
Aha dit wordt interessant.
Heb je linkje naar die van tuya en de zigbee variant?
Weet dat systeem dan precies wanneer hij moet stoppen met bv de vouwgordijnen naar beneden te doen? (zodat hij die touwtjes niet doortrekt).
Makkelijk te installeren op de vouwgordijnen? (het systeem dan)
HEb je eventueel fotos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 02:09
skank schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Aha dit wordt interessant.
Heb je linkje naar die van tuya en de zigbee variant?
Weet dat systeem dan precies wanneer hij moet stoppen met bv de vouwgordijnen naar beneden te doen? (zodat hij die touwtjes niet doortrekt).
Makkelijk te installeren op de vouwgordijnen? (het systeem dan)
HEb je eventueel fotos?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRzvCpc

Zigbee kan ik zo niet vinden, maar wel te vinden.

Wij hebben vouwgordijn met ketting. Maar je kunt begin en eindpunt configureren. Ook is het mogelijk om verschillende midden punten te configureren.

Ik heb de motoren gewoon vastzitten met tesa dubbelzijdig plakband ivm kunststof kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
HoppyF schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Ik ben nog een startende HA gebruiker.
Ik wacht nog op de order van mijn Shelly’s. Week geleden besteld.
Zit ook een 1PM bij die ik voor mijn recent geïnstalleerde airco wil gaan gebruiken.
Niet om aan/uit te zetten maar om het verbruik te gaan meten.
Hoe is jouw ervaring met het verbruik?
Heb je een single airco of multi split?
Ik heb een LG multisplit.
Ik meet nu al de temperatuur dmv de ingebouwde temp sensors in de binnen units (twee stuks).
Bedienen kan met de LG Thing integratie.
Er is nog niets geautomatiseerd, wordt nu alleen wat gemeten en de status getoond.

Inmiddels heb ik al wel Xiaomi aqara sensoren binnen.
Moeten nog gekoppeld gaan worden.
Wil ik gaan koppelen aan de airco’s, en ook aan de badkamer ventilatie icm vocht meten.
Ik gebruik die van mij ook puur voor inzage van het energie verbruik, de rest regel ik met de WiFi controller in m'n airco.

Verbruik valt mij mee, heb Mitsubishi Heavy Industries (2x single split), maar is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken tussen verschillende huizen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
DaLass schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik die van mij ook puur voor inzage van het energie verbruik, de rest regel ik met de WiFi controller in m'n airco.

Verbruik valt mij mee, heb Mitsubishi Heavy Industries (2x single split), maar is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken tussen verschillende huizen.
Ik bedoel eigenlijk ook of je voldoende inzichtelijk krijgt wat het verbruik is.
Bv door getallen en tabellen per dag of week.
Ik kan de airco ook bedienen met de LG ThinQ app of met de afstandsbediening.
Dan kun je bv de temperatuur instellen op 20C en dat gaat hij dan ook doen.
Voor de rest kunnen de ramen en deuren wagenwijd openstaan, daar kijkt de airco niet naar.

Met HA hoop ik dit te gaan oplossen en enige intelligentie te gaan inbouwen bv dat er gekeken wordt of de ramen/deuren gesloten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
HoppyF schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

Ik bedoel eigenlijk ook of je voldoende inzichtelijk krijgt wat het verbruik is.
Bv door getallen en tabellen per dag of week.
Ik kan de airco ook bedienen met de LG ThinQ app of met de afstandsbediening.
Dan kun je bv de temperatuur instellen op 20C en dat gaat hij dan ook doen.
Voor de rest kunnen de ramen en deuren wagenwijd openstaan, daar kijkt de airco niet naar.

Met HA hoop ik dit te gaan oplossen en enige intelligentie te gaan inbouwen bv dat er gekeken wordt of de ramen/deuren gesloten zijn.
Ja, dat gaat prima. Middels de utility_meter binnen HomeAssistant heb ik een paar sensoren gemaakt die kijken naar het dag, maand en jaarverbruik, dus dat is mooi inzichtelijk naast het actuele verbruik en de totalen vanuit de Shelly.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:43
Vraagje voor de mensen met een slimme laadpaal thuis die OCPP spreekt:

Als je een laadpaal gebruikt die via LTE communiceert met een backoffice om bijvoorbeeld automatische terugbetalen te regelen via de werkgever, kan ik dan alsnog OCPP instellen op mijn Home Assistant server om te communiceren met de laadpaal? Bijvoorbeeld om zelf een load-balancing oplossing uit de mouw te schudden.

Of heb ik het helemaal mis en werkt dat protocol zo niet?

[ Voor 7% gewijzigd door iqcgubon op 30-08-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rroetenberg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRzvCpc

Zigbee kan ik zo niet vinden, maar wel te vinden.

Wij hebben vouwgordijn met ketting. Maar je kunt begin en eindpunt configureren. Ook is het mogelijk om verschillende midden punten te configureren.

Ik heb de motoren gewoon vastzitten met tesa dubbelzijdig plakband ivm kunststof kozijnen.
Oh nice
FF video bekeken
Ik merk wel 2 dingen op:
- gaat dat bij jou ook zo in schokjes op en neer? niet echt vloeiend...
- de module die je onderaan de ketting moet hangen, is behoorlijk groot niet?

Heb je dit op al je blinds?
Ik heb ramen waar er 2 per raam zijn omdat deze niet boven het raam konden...
Dure affaire wel
Thx voor de tip, ik zoek ff verder

edit: zigbeeversie https://nl.aliexpress.com...46bb-a35c-ac528481a5c2-15

Is wat goedkoper maar geen zigbee https://www.banggood.com/...ur_warehouse=CN&rmmds=buy

Wel jammer dat die ab erbij moet :p

[ Voor 22% gewijzigd door skank op 30-08-2021 19:18 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.