@Septillion bedankt voor de voorzet. Ik heb dit er van gemaakt:
Ik heb een tweede automation draaien die de grenswaarde van de luchtvochtigheid bepaalt bij het aangaan van de trendsensor, dus als er iemand onder de douche staat.
Nu vraag ik me af of dit goed zal gaan wanneer er twee mensen achter elkaar onder de douche gaan.
Voorbeeld:
Bij de eerste onder de douche slaat de trendsensor aan en wordt de grenswaarde op 60% gezet (bijvoorbeeld). Tijdens het douchen gaat de luchtvochtigheid naar 70%.
De tweede persoon gaat onder de douche en de trendsensor gaat opnieuw aan maar dit keer staat de grenswaarde al minimaal op 70% door de douchebeurt van de eerste....
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| - id: 5f3143db-cd15-44cc-b027-2a991409f857 alias: 'Badkamer MV - Ventilatie op basis van luchtvochtigheid' description: >- Ventilatie aan bij hoge luchtvochtigheid & Ventilatie uit bij lage luchtvochtigheid trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid above: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde condition: - condition: state entity_id: input_boolean.badkamer_badkamer_mv_vergrendeld state: 'off' action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid above: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde sequence: - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd retain: true payload: '220' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde sequence: - service: mqtt.publish data: topic: itho/cmd retain: true payload: '20' default: [] mode: single |
Ik heb een tweede automation draaien die de grenswaarde van de luchtvochtigheid bepaalt bij het aangaan van de trendsensor, dus als er iemand onder de douche staat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - id: 7075278e-0553-4259-bea0-84847f5a3920 alias: Badkamer MV - bepaal luchtvochtigheid trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.trend_badkamer_luchtvochtigheid from: 'off' to: 'on' action: - service: input_number.set_value entity_id: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde data: value: "{{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') }}" initial_state: 'on' mode: single |
Nu vraag ik me af of dit goed zal gaan wanneer er twee mensen achter elkaar onder de douche gaan.
Voorbeeld:
Bij de eerste onder de douche slaat de trendsensor aan en wordt de grenswaarde op 60% gezet (bijvoorbeeld). Tijdens het douchen gaat de luchtvochtigheid naar 70%.
De tweede persoon gaat onder de douche en de trendsensor gaat opnieuw aan maar dit keer staat de grenswaarde al minimaal op 70% door de douchebeurt van de eerste....