Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.722 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
CAD-tekenaar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:24:
[...]

Dank voor de tip. beide kan dus toegepast worden mt hulp van MQTT.

@Peutpeut: Met jou oplossing ontvang je toch alleen maar data?
Ik zag dat de oplossing van @HuismAndré een mooie visualisatie geeft.
De meeste graphics maak ik in Grafana, de basics bekijk ik in HA. Dus het verzenden via MQTT voldoet voor ons.

[ Voor 5% gewijzigd door Peutpeut op 18-07-2021 15:08 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
ik ben bezig met het automatiseren van mijn zonneschermen heb een simpele vraag:
ik heb allerlei sensoren die ik hiervoor wil gebruiken in 1lovelace overzicht gezet. Welke condities succesvol zijn om het zonnescherm naar beneden te laten gaan.
nu is mijn vraag wat de beste weg is:
deze condities in een groep, een template sensor of in de automation zelf te controleren.
als alle individuele condities goed zijn zal de input sensor (wellicht heb ik die bij een andere oplossingsrichting niet meer nodig) aan gaan, wat de trigger is voor mijn huidige automation.
maar het liefst heb je 1 overzicht met je condities (voor het debuggen) en een card met input sensors waar je thresholds snel kunt wijzigen misschien.

hoe denken jullie hierover?
en ook ben ik benieuwd of ik op basis van mijn sensors misschien wat handigs vergeten ben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eng9EpTMF-MIZA_ItpQi56CIaQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DUjv8DtV6Cfll4Ji8Mf3xjZM.png?f=user_large

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:58
@remcoXP ik stuur mijn zonnescherm aan op basis van het gemeten lux door een Philips bewegingssensor. Mijn sensor hangt in de gang bij de voordeur beneden en mijn zonnescherm is op zolder, uiteraard wel aan dezelfde kant van het huis. Als je een hue sensor hebt, dan kan ik je aanraden hem zeker te gebruiken.

In mijn automation maak ik dus gebruik van de lichtsterkte gemeten door deze sensor. Wel moet de sensor 3 of 5 minuten dezelfde lichtsterkte gemeten hebben (met een for loop) om onnodig op en neer gaan te voorkomen. De enige andere conditie die ik er nog in heb zitten is dat ik het zonnescherm handmatig kan vergrendelen zodat het zakken geblokkeerd wordt.

Ik zal je aanraden om simpel te beginnen. Begin met een of twee condities en breid dat langzaam uit. Als je alle 8 condities er in een keer in zet, dan zie je bij het debuggen door de bomen het bos niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Goede tips inderdaad.
Ik heb inderdaad ook lux, en meerdere temperatuur sensoren zonnepanelen, maar wellischt schiet dat zijn doel voorbij. wat ik nu bedacht heb is het minimale inderdaad. en de sensoren werken zoals je in het screenshot ziet.
alleen blijft mijn vraag staan of ik deze template sensoren in een automation moet checken (dat voor down 1 2 3 4 en 5 op true moeten staan en bijvoorbeeld voor ophalen 1234567 en 8) of dat ik van die sensoren dan groepen moet maken of twee aparte template sensors.
badkuip schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:32:
@remcoXP ik stuur mijn zonnescherm aan op basis van het gemeten lux door een Philips bewegingssensor. Mijn sensor hangt in de gang bij de voordeur beneden en mijn zonnescherm is op zolder, uiteraard wel aan dezelfde kant van het huis. Als je een hue sensor hebt, dan kan ik je aanraden hem zeker te gebruiken.

In mijn automation maak ik dus gebruik van de lichtsterkte gemeten door deze sensor. Wel moet de sensor 3 of 5 minuten dezelfde lichtsterkte gemeten hebben (met een for loop) om onnodig op en neer gaan te voorkomen. De enige andere conditie die ik er nog in heb zitten is dat ik het zonnescherm handmatig kan vergrendelen zodat het zakken geblokkeerd wordt.

Ik zal je aanraden om simpel te beginnen. Begin met een of twee condities en breid dat langzaam uit. Als je alle 8 condities er in een keer in zet, dan zie je bij het debuggen door de bomen het bos niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Koepert schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Thnx

Die gebruikt en dat werkt: die melding is weg en ik kan er bij.. Maar krijg nog steeds 401meldingen op alle andere containers.
Grrr.. deze is weer terug.. Ik kan weer bij geen enkele container door een 401 UnAuthorized melding.

Niets gewijzigd intern in HA verder..Ja een volgende update naar 2021.7.3. Wel in mn netwerk problemen met AdGuard (Proxmox Container) die af en toe vastloopt schijnbaar.

Ok weirdly. M’n laptop en iPhone (zelfde SSID) vertonen verschillend gedrag. Laptop krijgt 401 en iPhone niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 18-07-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
@remcoXP

Ik denk dat met de nieuwe debug traces voor automations je beter af bent met afzonderlijke triggers.
In de trace zie je eenvoudig welke trigger de oorzaak is geweest van het runnen van je automation.

Gevolgd door een choose met de condities voor op óf neer.
(je kunt e.e.a. opslaan in variabelen om het compact te houden)

Denk niet dat je heel veel wint met aparte sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik lees via een node-red script verschillende waarden van mijn GoodWe omvormer uit. Met name de power en de Vac. Dit omdat ik tegen wat problemen aanloop met mijn installatie (netspanning te hoog)

Nu wil ik de waarden van de omvormer graag ook in grafana weergeven maar het lijkt erop dat deze sensoren de waarde wel laten zien in het dashboard maar dat ze niet in influxDB worden gezet (en kan ik ze niet toevoegen aan een grafiek in grafana)

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik toch kan zorgen dat deze waardes ook naar influxDB worden gestuurd, wellicht iemand hier die mij de goede kant op kan wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
nu heb ik twee triggers gebaseerd op een switch. die switch zou actief moeten zijn als alle condities positief zijn.
hij moet niet een optie in gaan bij 1 trigger, maar de optie moet getriggerd worden als alle condities voldoen.
dat kan je in een actie wel als voorwaarden opgeven. Maar dan heb je twee sporen met heel veel voorwaarden. Ik begrijp dus nog niet goed hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
afstappen van de trigger gebaseerd op switch, en gewoon elke minuut runnen met veel voorwaarden.
Of twee sunscreen automation scripts. 1 voor up dan kopiëren voor down?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Sunscreen
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.sunscreen_conditions_down
    id: sunscreen_up
    from: 'On'
    to: 'Off'
    id: sunscreen_down
    from: 'off'
    to: 'on'
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.sunscreen_manual
    state: 'off'
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_mi11
            data:
              title: sunscreen_up
      - conditions:
        sequence:
            data:
              title: sunscreen down
    default:
        data:
          title: sunscreen doet niets
mode: single
RudolfR schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:06:
@remcoXP

Ik denk dat met de nieuwe debug traces voor automations je beter af bent met afzonderlijke triggers.
In de trace zie je eenvoudig welke trigger de oorzaak is geweest van het runnen van je automation.

Gevolgd door een choose met de condities voor op óf neer.
(je kunt e.e.a. opslaan in variabelen om het compact te houden)

Denk niet dat je heel veel wint met aparte sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51
remcoXP schreef op maandag 19 juli 2021 @ 06:49:
nu heb ik twee triggers gebaseerd op een switch. die switch zou actief moeten zijn als alle condities positief zijn.
hij moet niet een optie in gaan bij 1 trigger, maar de optie moet getriggerd worden als alle condities voldoen.
dat kan je in een actie wel als voorwaarden opgeven. Maar dan heb je twee sporen met heel veel voorwaarden. Ik begrijp dus nog niet goed hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
afstappen van de trigger gebaseerd op switch, en gewoon elke minuut runnen met veel voorwaarden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
    default:
        data:

[...]
Dit gaat sowieso niet werken, want states zijn case senstive, en een state van een input_boolean is "on" of "off" en dus niet " On" of "Off" (bij je eerste trigger dus)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
    default:
        data:

[...]
Qua debuggen hoe de sensor een bepaalde status krijgt misschien niet optimaal, maar een template sensor waar je de diverse sensoren afvangt zou een uitkomst kunnen bieden. Dan kan je vervolgens obv deze template sensor je automatisering(en) inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
    default:
        data:

[...]
Ik zit je posts nog even te lezen, maar ik snap nog niet precies wat je wil doen.

Als ik het goed begrijp is het dit:
Je hebt een hoop sensoren, en op basis van die sensoren wil je een input_boolean schakelen. Als die input_boolean geschakeld wordt, wil je vervolgens het zonnescherm naar beneden doen.

Waarom dan niet gewoon op basis van die sensoren meteen het zonnescherm doen?

Ik als trigger gewoon op alle state changes van je sensoren triggeren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
    entity_id:
      - sensor.sensor_1
        sensor.sensor_2
        sensor.sensor_3
        sensor.sensor_4
        sensor.sensor_5
        # etc

Vevolgens bij conditions regelen aan welke voorwaarden de sensoren moeten voldoen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
condition:
    entity_id: input_boolean.manual_control
    state: " off"
    entity_id: sensor.sensor_1
    state: "off"
    entity_id: sensor.sensor_2
    state: "on"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.sensor_3
    below: 5
  # etc

En dan bij action de actie dat de cover dicht moet.

Je kunt dan een tweede automation voor open, of je kunt een choose gebruiken en alle conditions behalve die voor manual control verplaatsen naar de choose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30
@remcoXP Tja, er is geen algemene beste manier. Op alle manieren is het mogelijk, het is net wat jij fijn vind. Maar zoals gezegd heb je met een automation (of script) het voordeel van de debugger.

En of dat dan één of twee automations worden maakt niet zo veel uit. Waarschijnlijk is het eerst makkelijker om even een losse te maken voor één richting, kan je daarna puzzelen met de andere richting. In één automation kan tegenwoordig erg goed maar hoeft niet persé de meest overzichtelijke optie te zijn. Net zoals compact ook niet het meest overzichtelijk hoeft te zijn. Weer meerdere wegen naar Rome.

Voornaamste is dat je vooral eerst volledig uitwerkt wanneer je wilt dat hij naar beneden gaat en wanneer omhoog. Is dat al als niet aan één van de voorwaarde wordt voldaan? Of na x tijd? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Na een soepele overstap van Domoticz naar HA, probeer ik nu wat automations te maken. Eén van de automations moet starten als een bepaalde samenloop van omstandigheden zich voordoet (stand vd zon, geen regen, geen wind). Ik denk dit te moeten oplossen met een template trigger. Mijn eerste template trigger doet het echter nog niet. Waarschijnlijk een syntax fout? Wie weet er wat hier mis gaat?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      {{ (state_attr('sun.sun', 'azimuth') > 102) and (state_attr('sun.sun',
      'azimuth') < 302) and (states('sensor.openweathermap_wind_speed') < 10)
      and (is_state('sensor.buienradar_precipitation', '0.0'))}}
    id: zipscreenmagdicht

Heeft het misschien iets te maken met het vergelijken van de azimuth met een integer? Of de check op de 0.0 waarde wellicht?

Metal up your ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
JaymzHetfield schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:29:
Na een soepele overstap van Domoticz naar HA, probeer ik nu wat automations te maken. Eén van de automations moet starten als een bepaalde samenloop van omstandigheden zich voordoet (stand vd zon, geen regen, geen wind). Ik denk dit te moeten oplossen met een template trigger. Mijn eerste template trigger doet het echter nog niet. Waarschijnlijk een syntax fout? Wie weet er wat hier mis gaat?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
      {{ (state_attr('sun.sun', 'azimuth') > 102) and (state_attr('sun.sun',
      'azimuth') < 302) and (states('sensor.openweathermap_wind_speed') < 10)

Heeft het misschien iets te maken met het vergelijken van de azimuth met een integer? Of de check op de 0.0 waarde wellicht?
Het kan helpen om in configuratie > ontwikkelaar tools > template je code te testen. Dan krijg je vermoedelijk ook de foutmelding voor je syntax fout. States worden volgens mij altijd als string geretourneerd, dus ik vermoed dat je iets moet doen zoals:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
      {{ (state_attr('sun.sun', 'azimuth') | int > 102) and (state_attr('sun.sun',
      'azimuth') | int < 302) and (states('sensor.openweathermap_wind_speed') | int < 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
-Casper schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Het kan helpen om in configuratie > ontwikkelaar tools > template je code te testen. Dan krijg je vermoedelijk ook de foutmelding voor je syntax fout. States worden volgens mij altijd als string geretourneerd, dus ik vermoed dat je iets moet doen zoals:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
      {{ (state_attr('sun.sun', 'azimuth') | int > 102) and (state_attr('sun.sun',
      'azimuth') | int < 302) and (states('sensor.openweathermap_wind_speed') | int < 10)
Bedankt voor je tips. Ik moet er nog een beetje mijn weg in vinden. Zowel in HA in het algemeen, als de templates in het bijzonder. Ik zal het eens door de tester van de dev tools halen. Handig. Ik dacht ook al dat het iets met die string vs int te maken had, maar wist niet hoe ik naar int kon casten. Thanks.

edit:
Kennelijk hoefde alleen die wind speed naar int te worden gecast, vertelt de dev tool voor templates mij.

edit2:
Ondanks dat de template in dev tools naar 'true' evalueert, wordt de automation NIET meteen gestart. Zou dit wel moeten gebeuren na het aanpassen van de template in de automation? Of pas als deze combinatie van factoren zich gedurende de dag voor het eerst voordoet (en van false naar true flipt, als het ware)?

[ Voor 17% gewijzigd door JaymzHetfield op 19-07-2021 14:29 ]

Metal up your ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
JaymzHetfield schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor je tips. Ik moet er nog een beetje mijn weg in vinden. Zowel in HA in het algemeen, als de templates in het bijzonder. Ik zal het eens door de tester van de dev tools halen. Handig. Ik dacht ook al dat het iets met die string vs int te maken had, maar wist niet hoe ik naar int kon casten. Thanks.

edit:
Kennelijk hoefde alleen die wind speed naar int te worden gecast, vertelt de dev tool voor templates mij.

edit2:
Ondanks dat de template in dev tools naar 'true' evalueert, wordt de automation NIET meteen gestart. Zou dit wel moeten gebeuren na het aanpassen van de template in de automation? Of pas als deze combinatie van factoren zich gedurende de dag voor het eerst voordoet (en van false naar true flipt, als het ware)?
https://www.home-assistan...trigger/#template-trigger
Template triggers work by evaluating a template when any of the recognized entities change state. The trigger will fire if the state change caused the template to render ‘true’ (a non-zero number or any of the strings true, yes, on, enable) when it was previously ‘false’ (anything else).
Hij moet dus inderdaad van false naar true gaan. Anders zou hij ook continu blijven triggeren.

Dat alleen de wind speed omgezet moet worden klopt. De algemene state van een entity is altijd een string, attributes kunnen echter wel een int of float zijn. Desalniettemin is het verder niet erg om er voor de zekerheid even "| int" of "| float" achter te zetten. Ik heb zelf wel eens gemerkt dat iets bij de template checker gewoon werkte, maar dan uiteindelijk in het echt toch fouten gaf. Die zouden dan overigens wel zichtbaar moeten zijn in je log (Configuration -> Logs)

[ Voor 0% gewijzigd door TheFes op 19-07-2021 16:40 . Reden: float toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
TheFes schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:56:
[...]

https://www.home-assistan...trigger/#template-trigger

[...]

Hij moet dus inderdaad van false naar true gaan. Anders zou hij ook continu blijven triggeren.

Dat alleen de wind speed omgezet moet worden klopt. De algemene state van een entity is altijd een string, attributes kunnen echter wel een int of float zijn. Desalniettemin is het verder niet erg om er voor de zekerheid even "| int" achter te zetten. Ik heb zelf wel eens gemerkt dat iets bij de template checker gewoon werkte, maar dan uiteindelijk in het echt toch fouten gaf. Die zouden dan overigens wel zichtbaar moeten zijn in je log (Configuration -> Logs)
Thanks. Ik kan je verhaal bevestigen. Heb net via de dev tools de azimuth op een te lage waarde gezet en bij de eerstvolgende automatische update naar de werkelijke waarde, werd de automation getriggerd.

Metal up your ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Heb er even erg in dat je via het int-filter misschien resultaten krijgt die je niet verwacht als de sensoren wel floats zijn, door afronding naar gehele getallen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') }}

{{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') | int > 240 }}

{{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') | float  > 240 }}

240.14

False

True

Zal uiteindelijk wel werken natuurlijk, maar op de grens ga je misschien het bos in.

[ Voor 7% gewijzigd door RudolfR op 19-07-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Goed opgemerkt. In het geval van het azimuth attribuut hoef je volgens mij helemaal niks om te zetten, maar voor de netheid heb ik de omzetting bij windspeed wel aangepast van int naar float, om beter aan te sluiten bij de sensorwaarde. Niet dat het in praktijk veel uitmaakt, maar het lijkt me een goede gewoonte om aan te leren.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

badkuip schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:32:
In mijn automation maak ik dus gebruik van de lichtsterkte gemeten door deze sensor. Wel moet de sensor 3 of 5 minuten dezelfde lichtsterkte gemeten hebben (met een for loop) om onnodig op en neer gaan te voorkomen.
Wordt die Hue bewegingssensor niet standaard 1 x per 5 minuten uitgelezen? Hoe heb je dit kunnen beïnvloeden?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
HuismAndré schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Wordt die Hue bewegingssensor niet standaard 1 x per 5 minuten uitgelezen? Hoe heb je dit kunnen beïnvloeden?
Dit is nieuws voor mij. Dat wist ik niet. Als ik de geschiedenis nakijk van mijn sensor in HA dan zie ik inderdaad dat ie maar eens per 5 minuten geupdate wordt. Ik moet bekennen dat ik er eigenlijk geen eens last van heb...

Ik heb nog een vraag over het debuggen van automations met behulp van de debug traces. ik snap niet helemaal hoe een conditie in de trace zich vertaalt naar de conditions in de code.
Zie hier als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05BWDTMFOwklYP_XKwie9XPPHko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzqFQLJTZUzZalAmX7Vwz9FE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hoef ik het niet te weten bij dit specifieke voorbeeld maar wat hoort links nou bij rechts? Is er een manier waarop ik dat handiger leesbaar kan maken zodat ik niet hoef te puzzelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
sander817 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:47:
hoe voeg ik tegenwoordig somfy rts motoren toe via rfxtrx?
ik koppel ze eerst aan de rfx met rfxmngr

Maar dan?
voorheen had ik dit in de config:
cover:
- platform: rfxtrx
devices:
071a000001020301: # RFY
name: Zonnescherm
071a000001020401: # RFY
name: Screen

maar dat werkt niet meer. Voeg ik ze nu toe via de rfxtrx integratie? Met welke
Ik ben inmiddels ook twee dagen aan het prutsen en krijg het niet voor elkaar. Ik heb in de rfxmgr de koppeling gemaakt en kan vandaar uit zonnescherm heen en weer bewegen. Vervolgens de rfxtrx integratie geinstalleerd in HA en daar auto toevoegen uitgezet. in de config.yaml dit gezet:

rfxtrx:
device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1Y07A6N-if00-port0
automatic_add: true
devices:
#Zonnescherm
071a00000340502

maar er verschijnt niets in HA.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
@sander817 @Stampre ik heb ze laatst toegevoegd. Eerst inderdaad de rfxcom programmeren. Als je daar kan bedienen aan je Home assistant hangen.

Via Configure en dan de code invullen die je hebt bedacht bij rfxcom. Dus niet via YAML

@Stampre als ik je code invul krijg ik een error. Voeg ik nog een cijfer toe dan voegt die hem wel toe. Er mist ergens een cijfer dus. volgens mij moet je bij cijfers die enkelvoud zijn een 0 toevoegen. Bijvoorbeeld 03 40 50 kanaal 2 word dus 03405002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Waah schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:57:
@sander817 @Stampre ik heb ze laatst toegevoegd. Eerst inderdaad de rfxcom programmeren. Als je daar kan bedienen aan je Home assistant hangen.

Via Configure en dan de code invullen die je hebt bedacht bij rfxcom. Dus niet via YAML

@Stampre als ik je code invul krijg ik een error. Voeg ik nog een cijfer toe dan voegt die hem wel toe. Er mist ergens een cijfer dus. volgens mij moet je bij cijfers die enkelvoud zijn een 0

toevoegen. Bijvoorbeeld 03 40 50 kanaal 2 word dus 03405002
De code die ik had geprogrammeerd is 00 34 05 op kanaal 2 dan zou er idd een 0 missen. Ik ga morgen proberen!

Thanks de extra nul deed het hem!

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik kan me niet herinneren dat ik het volgende probleem had.

Als ik Home Assistant op de telefoon gebruik en bijv mijn rolluiken wil openen of sluiten, dan veranderd de state (symbooltje) niet meteen in de app. Bij open zijn ze geel en gesloten blauw. Maar ook wel grijs en dan kan ik drukken wat ik wil, er gebeurd niets. Dan moet ik de app afsluiten en opnieuw openen als ik op een button wil klikken om iets gedaan te krijgen.

Ook bijvoorbeeld om een veranderde state te kunnen zien.

Het lijkt dus heel erg unresponsive, waar ik voorheen naar mijn idee vrijwel meteen feedback had.

Meer mensen die dit herkennen?

[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 20-07-2021 08:15 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Dit is nieuws voor mij. Dat wist ik niet. Als ik de geschiedenis nakijk van mijn sensor in HA dan zie ik inderdaad dat ie maar eens per 5 minuten geupdate wordt. Ik moet bekennen dat ik er eigenlijk geen eens last van heb...

Ik heb nog een vraag over het debuggen van automations met behulp van de debug traces. ik snap niet helemaal hoe een conditie in de trace zich vertaalt naar de conditions in de code.
Zie hier als voorbeeld:
[Afbeelding]

Nu hoef ik het niet te weten bij dit specifieke voorbeeld maar wat hoort links nou bij rechts? Is er een manier waarop ik dat handiger leesbaar kan maken zodat ik niet hoef te puzzelen?
Het tellen begint bij 0,
conditions/0 is je eerste condition en evalueert naar true
conditions/1 is je tweede condition en evalueert ook naar true

conditions/1 bevat zelf weer een sub-condition (omdat het een not condition is). Deze sub-condition is dus conditions1/conditions0 (de 1e sub-condition onder de 2e condition)
Deze sub-condition evalueert naar false

Omdat de 2e conditon (conditions/1 in de trace dus) een not condition is, evalueert conditions/1 dus naar true

Die laatste regel (met conditions1/conditions/0/entity_id/0) is omdat je meerdere entity_id's aan een state condition kunt toevoegen. Deze moeten dan allemaal kloppen met je state.
Het kan dus zijn dat conditions/1/conditions/0/entity_id/0 naar false evalueert (zoald in dit geval) maar een 2e entity_id (conditions/1/conditions/0/entity_id/1) naar true. in dat geval evalueert conditions1/conditions/0 dus nog steeds naar false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27
JoeZuCK schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:12:
Ik kan me niet herinneren dat ik het volgende probleem had.

Als ik Home Assistant op de telefoon gebruik en bijv mijn rolluiken wil openen of sluiten, dan veranderd de state (symbooltje) niet meteen in de app. Bij open zijn ze geel en gesloten blauw. Maar ook wel grijs en dan kan ik drukken wat ik wil, er gebeurd niets. Dan moet ik de app afsluiten en opnieuw openen als ik op een button wil klikken om iets gedaan te krijgen.

Ook bijvoorbeeld om een veranderde state te kunnen zien.

Het lijkt dus heel erg unresponsive, waar ik voorheen naar mijn idee vrijwel meteen feedback had.

Meer mensen die dit herkennen?
Ik heb dit alleen met een LSC lamp en een Blitzwolf wifi stekker. Meestal ergens in de nacht liggen die er uit, en worden ze grijs. Bij mij is dat dus geen verbinding met het apparaat

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Snelle check:

Ik wil mijn tuinhuis verlichting 15 minuten VOOR zonsondergang aan laten gaan. Heb ik dit zo goed gedaan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tuinkamer spotjes aan/uit
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '-00:15:00'
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: cb1f5eb9be3afb2c909c3787defb52ae
    entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_29bb35fe_on_off
    domain: switch

aanvullende vraag:
Ik wil deze alles uit automation, random laten gaan. Dus zeg " zet random uit tussen 00:01 en 00:40 " . Welke autotmation optie doet dit?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Turn off all lights
trigger:
  - platform: time
    at: '00:01'
action:
  - service: script.all_lights_off
    data:
      exclude_entity_ids: >-
        light.hue_voordeur_1, light.hue_voordeur_2, light.hue_garage_1,
        light.hue_garage_2
  - type: turn_off
    device_id: b06b7ff7924ec6a7d8b656bc36b4e0f4
    entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_on_off

[ Voor 46% gewijzigd door water_escape op 20-07-2021 12:15 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
TheFes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Het tellen begint bij 0,
conditions/0 is je eerste condition en evalueert naar true
conditions/1 is je tweede condition en evalueert ook naar true

conditions/1 bevat zelf weer een sub-condition (omdat het een not condition is). Deze sub-condition is dus conditions1/conditions0 (de 1e sub-condition onder de 2e condition)
Deze sub-condition evalueert naar false

Omdat de 2e conditon (conditions/1 in de trace dus) een not condition is, evalueert conditions/1 dus naar true

Die laatste regel (met conditions1/conditions/0/entity_id/0) is omdat je meerdere entity_id's aan een state condition kunt toevoegen. Deze moeten dan allemaal kloppen met je state.
Het kan dus zijn dat conditions/1/conditions/0/entity_id/0 naar false evalueert (zoald in dit geval) maar een 2e entity_id (conditions/1/conditions/0/entity_id/1) naar true. in dat geval evalueert conditions1/conditions/0 dus nog steeds naar false
Dank voor de toelichting. Maar kan ik dat makkelijker maken? Zou ik de condities bijvoorbeeld een naam kunnen geven die dan getoond wordt in de debug trace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@water_escape

Deze denk ik:
YAML:
1
2
          - delay:
              minutes: "{{ range(1, 40)|random }}"

@badkuip
Conditions gebaseerd op templates tonen ook de entities die bekeken worden. Misschien helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:38
water_escape schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:06:
Snelle check:

Ik wil mijn tuinhuis verlichting 15 minuten VOOR zonsondergang aan laten gaan. Heb ik dit zo goed gedaan?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Tuinkamer spotjes aan/uit
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '-00:15:00'
action:
  - type: turn_on

aanvullende vraag:
Ik wil deze alles uit automation, random laten gaan. Dus zeg " zet random uit tussen 00:01 en 00:40 " . Welke autotmation optie doet dit?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
action:
    data:
        light.hue_garage_2
Zou goed meoten gaan, ik zou echter gewoon de automation grafisch aanmaken wat zorgt voor minder fouten.
https://community.home-as...sunrise-condiiton/85396/8

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:30:
[...]

Dank voor de toelichting. Maar kan ik dat makkelijker maken? Zou ik de condities bijvoorbeeld een naam kunnen geven die dan getoond wordt in de debug trace?
Ik heb mijn conditions allemaal een alias gegeven, maar die wordt verder ook niet weergegeven in de trace.
Dus daar heb je verder niets aan.

Maar eerlijk gezegd vind ik het best duidelijk zo, zo lang je weet dat het tellen begint bij 0, en je overal dus 1 bij op moet tellen om het logisch te maken voor een normaal dagelijks-leven-telsysteem.

Maar je kunt altijd een issue plaatsen op Github (https://github.com/home-assistant/core/issues) en het als verbeterpunt aandragen, of eventueel wachten op een WTH maand en het dan op het community forum plaatsen (https://community.home-assistant.io/c/what-the-heck/52).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RudolfR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:47:
@water_escape

Deze denk ik:
YAML:
1
2
          - delay:

@badkuip
Conditions gebaseerd op templates tonen ook de entities die bekeken worden. Misschien helpt dat?
thanks. Ik krijg wel een integration error. zet ik hem fout neer?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
  - platform: device
    device_id: ''
    domain: ''
    entity_id: ''
action:
  - delay:
    minutes: "{{ range(1, 40)|random }}"'
    data:
        light.hue_garage_2

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:47:
@water_escape

Deze denk ik:
YAML:
1
2
          - delay:

@badkuip
@water_escape
Dit werkt wel, maar dan gaat wel alles tegelijk uit.

PS, er moeten 2 spaties voor minutes: (en inderdaad die single quote er achter moet ook weg)
Oh, en wat doet die device trigger daar zonder verdere input.

Als je alles op een andere tijd (tussen 00:01 en 00:40) wordt het wat ingewikkelder.
Het eerste wat in me op komt is een repeat loop die voor elke lamp een script aanroept

Ben overigens wel benieuwd wat er in dat script.all_lights_turn_off staat :) Gewoon uit interesse hoor, vraag me af waarom je daar een apart script voor hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door TheFes op 20-07-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@water_escape

Die enkele quote aan het einde van de regel met minutes: hoort daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes 'offset' is gewoon een correct parameter voor platform sun :) Het zal dus op de achtergrond gewoon een uniek event aanmaken.

@water_escape Ik mis even wat je nu precies wilt met het uitschakelen... Waar komt de random vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:12:
@TheFes 'offset' is gewoon een correct parameter voor platform sun :) Het zal dus op de achtergrond gewoon een uniek event aanmaken.

@water_escape Ik mis even wat je nu precies wilt met het uitschakelen... Waar komt de random vandaan?
Ja was ik inmiddels zelf ook achter, had niet goed gekeken en dacht dat het een event trigger was.
Was het alleen vergeten weg te halen voordat ik mijn post paatste, en jij was blijkbaar sneller dan het (zon)licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
klopt typo! thx. Vanavond even kijken.
Alles mafg idd tegelijk uit, maar iedere dag op een random tijd.
TheFes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:07:
[...]

@water_escape

PS, er moeten 2 spaties voor minutes: (en inderdaad die single quote er achter moet ook weg)

Als je alles op een andere tijd (tussen 00:01 en 00:40) wordt het wat ingewikkelder.
Het eerste wat in me op komt is een repeat loop die voor elke lamp een script aanroept

Ben overigens wel benieuwd wat er in dat script.all_lights_turn_off staat :) Gewoon uit interesse hoor, vraag me af waarom je daar een apart script voor hebt.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:34:
klopt typo! thx. Vanavond even kijken.
Alles mafg idd tegelijk uit, maar iedere dag op een random tijd.

[...]
Zou moeten werken zo, minus die enkele ' natuurlijk

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
In release 2021.7.3 zit nog steeds een bug t.a.v. modbus, waardoor na een tijd geen data meer doorkomt. Ik had al een paar issues aangemaakt. Laatste punt is nu opgelost in de dev versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zal vast niet lang duren voor er een 2021.7.4 komt, zie dat alle issues die daarvoor getagd zijn afgehandeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ik ben even aan het vechten met de aqara D1 schakelaar.

Ik heb de volgende automations:
- 1x links klikken = aan 100%
- 1x links of rechts klikken when x=on = alles uit

nu voeg ik het volgende toe:
- 1x rechts klikken = aan 50%

maar vanaf dan komt hij in de war. Bij links klikken wanneer hij aan is op 100% gaat hij uit. Maar wanneer ik rechts 50% aan heb en er weer op klik gaat hij bij links klikken of naar 100% of uit (net welke automation sneller is denk ik?) En bij rechts klikken doet hij niks, gaat niet uit.

Kan dit beter / makkelijker in 1 automation somehow? Want ik zou ook nog willen dat links long press %+ is en rechts long press %- is.

aan 100%
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Tuinhuis lampen aan 100%
trigger:
  - device_id: 2c275192f8df2afff7494f126397bc55
    domain: zha
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: button_1
action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.tuinkamer_zha_group_0x0003
    data:
      brightness_pct: 100

aan 50%
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: 'Tuinhuis lampen aan 50% '
trigger:
    subtype: button_2
action:
    target:
    data:
      brightness_pct: 50

tuinhuis uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Tuinhuis lampen uit
trigger:
condition:
    state: 'on'
action:
  - service: light.turn_off
    target:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:50:
ik ben even aan het vechten met de aqara D1 schakelaar.

Ik heb de volgende automations:
- 1x links klikken = aan 100%
- 1x links of rechts klikken when x=on = alles uit

nu voeg ik het volgende toe:
- 1x rechts klikken = aan 50%

maar vanaf dan komt hij in de war. Bij links klikken wanneer hij aan is op 100% gaat hij uit. Maar wanneer ik rechts 50% aan heb en er weer op klik gaat hij bij links klikken of naar 100% of uit (net welke automation sneller is denk ik?) En bij rechts klikken doet hij niks, gaat niet uit.

Kan dit beter / makkelijker in 1 automation somehow? Want ik zou ook nog willen dat links long press %+ is en rechts long press %- is.

aan 100%
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Tuinhuis lampen aan 100%
trigger:
action:
    target:
    data:

aan 50%
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: 'Tuinhuis lampen aan 50% '
trigger:
action:
    target:
    data:

tuinhuis uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Tuinhuis lampen uit
trigger:
condition:
action:
    target:
Je zou bij de eerste en tweede automation als conditon toe kunnen voegen dat de lamp uit moet staan. Dan zal hij niet meer triggeren als ie al op 50% aan staat.

Je kunt het ook in één automation gooien met een choose: maar op zich is er niets mis met meerdere automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape De aan standen zullen ook een conditie moeten hebben anders zullen ze inderdaad gaan vechten.

Of, wat sinds de laatste update zo mooi kan, alles bij elkaar :D
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: Tuinhuis schakelaar
trigger:
    id: Left
    id: Right
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
    default: []

Ja, de or van de twee triggers in de bovenste case zou je weg kunnen laten maar maakt het geheel duidelijker en makkelijker uit te breiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
held :).
Maar hoe "Of, wat sinds de laatste update zo mooi kan, alles bij elkaar :D" . Welke optie is er nieuw daarin?
Want ik wil zelfs nog de long press voor up en down dimmer erbij doen.
Septillion schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:00:
@water_escape De aan standen zullen ook een conditie moeten hebben anders zullen ze inderdaad gaan vechten.

Of, wat sinds de laatste update zo mooi kan, alles bij elkaar :D
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: Tuinhuis schakelaar
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:

Ja, de or van de twee triggers in de bovenste case zou je weg kunnen laten maar maakt het geheel duidelijker en makkelijker uit te breiden

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:08:
held :).
Maar hoe "Of, wat sinds de laatste update zo mooi kan, alles bij elkaar :D" . Welke optie is er nieuw daarin?
Want ik wil zelfs nog de long press voor up en down dimmer erbij doen.

[...]
De trigger id's zijn nieuw (en de condition om daarop te selecteren).
Nu kun je dus makkelijk de verschillende triggers onderscheiden, en daarmee in dit geval of je op links of op rechts geklikt hebt.

(stiekem kon dat hiervoor ook al, maar dan had je een template nodig)
YAML:
1
{{ trigger.id == '0' }}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Nieuw sinds de laatste versie (2021.7) zijn Trigger ID's en trigger conditions. Ofwel, je kan in je automation nu makkelijk keuzes maken op basis van welke trigger de automation heeft gestart. Iets waar je hiervoor soms door wat hoepels moest of door meerdere automations te maken. Zeker bij automations waar je een trigger verschillende dingen wilt laten doen aan de hand van andere condities is deze toevoeging echt erg handig. Het houdt de boel daarmee overzichtelijker / makkelijker en werkt in de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:15:
@water_escape Nieuw sinds de laatste versie (2021.7) zijn Trigger ID's en trigger conditions. Ofwel, je kan in je automation nu makkelijk keuzes maken op basis van welke trigger de automation heeft gestart. Iets waar je hiervoor soms door wat hoepels moest of door meerdere automations te maken. Zeker bij automations waar je een trigger verschillende dingen wilt laten doen aan de hand van andere condities is deze toevoeging echt erg handig. Het houdt de boel daarmee overzichtelijker / makkelijker en werkt in de UI.
thx @TheFes @Septillion , ik ga hem bestuderen. interesting.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Ben zelf ook aan de slag met wat automations voor de vakantiemodus, en heb wat dingen toegepast die vandaag ook in dit topic voorbij gekomen zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
id: vakantie_kinderkamers_avond
alias: "Vakantie - Lampen kinderkamers avond"
mode: parallel
max_exceeded: silent
trigger:
    id: floris
    at: "19:00"
    id: pepijn
    at: "19:15"
condition:
  - alias: "Vakantiemodus aan?"
    condition: state
    entity_id: sensor.huis_modus
    state: "Vakantie"
action:
  - alias: "Pauze voordat de lamp aan gaat na de trigger"
    delay:
      minutes: "{{ range(0,30) | random }}"
  - alias: "Lamp aanzetten op basis van trigger"
    service: light.turn_on
    target:
      entity_id: "light.{{ trigger.id }}"
  - alias: "Pauze voordat de lamp uit gaat na het aanzetten"
    delay:
      minutes: "{{ range(20,40) | random }}"
  - alias: "Lamp uitzetten op basis van trigger"
    service: light.turn_off
    target:
      entity_id: "light.{{ trigger.id }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Het risico van commentaar voor simpele dingen die je dan gaan knippen plakken waarna je commentaar als een tang op een varken slaat :+

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 20-07-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:34:
@TheFes Het risico van commentaar voor simpele dingen die je dan gaan knippen plakken waarna je commentaar als een tang op een varken slaat:+
Grr, had er al eentje gecorrigeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Ik heb inmiddels op mijn zolderramen een sensor zitten om te kijken of ze open of dicht zijn.
Ik zou graag willen dat ik een melding krijg (in eerste instantie op mijn Sonos) als er binnen een half uur regen aankomt met meer dan 2mm neerslag.

Ik heb daar momenteel de volgende code voor;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Rain window notification
description: Send a notification when there is rain coming and there are open windows
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.openweathermap_rain
    above: '2'
condition:
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.raam_wout_contact
        conditions:
            entity_id: binary_sensor.raam_lianne_contact
        conditions:
            entity_id: binary_sensor.raam_sensor_werkplek_contact
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: Thuis
        sequence:
          - service: sonos.snapshot
            data:
              entity_id: media_player.woonkamer
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 1
              milliseconds: 0
          - service: tts.google_translate_say
            data:
          - delay:
              seconds: 3
              milliseconds: 300
          - service: sonos.restore
            data:

Ik ben nog wat zoekende in hoe ik dit nou bepaal over een periode van 30 minuten. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Robbie T Je twee geneste OR's doen nu helemaal niets. Dus zelfde als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Rain window notification
description: Send a notification when there is rain coming and there are open windows
trigger:
    entity_id: sensor.openweathermap_rain
    above: '2'
condition:
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.raam_wout_contact
        entity_id: binary_sensor.raam_lianne_contact
        entity_id: binary_sensor.raam_sensor_werkplek_contact
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: Thuis
        sequence:
          - service: sonos.snapshot
            data:
          - delay:
              seconds: 1
              milliseconds: 0
          - service: tts.google_translate_say
            data:
          - delay:
              seconds: 3
              milliseconds: 300
          - service: sonos.restore
            data:

En een chooser met een enkele conditie is hetzelfde als die conditie toevoegen aan de automation zelf.

Maar niet bekend met de Open Weathermap integratie, wat geeft 'sensor.openweathermap_rain' nu terug? Als ik snel op de pagina van de integratie kijk lijkt het de regen van afgelopen uur te zijn. Daar heb je dan niets aan als je juist een half uur vooruit wilt kijken... Volgens mij kan je wel 'forecast_precipitation' gebruiken maar geeft dat gewoon de verwachting voor komend uur (uitgaande van 'mode: hourly'). Misschien door deze elk half uur op te slaan en te verrekenen met de vorige kan je er misschien een half uur van maken maar betwijfel of dat nauwkeurig genoeg is.

Maar misschien zou je wel gewoon een half uur kunnen wachten als het boven de 2mm komt en eventueel monitoren of het voor dat half uur wel boven de 2mm blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 20-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kan iemand mij aub stapsgewijs in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik bij de configuration.yaml file kan komen en die kan bewerken als ik Home Assistant in Docker op een Synology Nas geinstalleerd heb?

Er wordt gesproken over Supervisor, maar dat zie ik niet. Ik kan geen add-ons downloaden.

Ik wilde HA updaten naar de laatste versie. Ik moet de configuration editen omdat ik gebruik maak van een reverse proxy en dat vindt 2021.7.3 niet zo fijn.

https://www.home-assistan.../http#use_x_forwarded_for

Ik lees dat ik in de configuration.yaml het volgende moet toevoegen:

http:
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- 127.0.0.1
- ::1

Edit: en dan moet ik ook nog iets aan dat Somfy gebeuren doen omdat hij constant unavailable is (schijnt iets met polling te zijn?). Hier nog iemand met dat probleem:

https://github.com/home-assistant/core/issues/50815

Ene Tetienne schijnt het opgelost te hebben, maar ik snap er de ballen van.

https://github.com/home-assistant/core/pull/51572/files

Ik zou het heel erg waarderen.

[ Voor 37% gewijzigd door JoeZuCK op 20-07-2021 20:56 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
JoeZuCK schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:44:
Kan iemand mij aub stapsgewijs in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik bij de configuration.yaml file kan komen en die kan bewerken als ik Home Assistant in Docker op een Synology Nas geinstalleerd heb?

Er wordt gesproken over Supervisor, maar dat zie ik niet. Ik kan geen add-ons downloaden.

Ik wilde HA updaten naar de laatste versie. Ik moet de configuration editen omdat ik gebruik maak van een reverse proxy en dat vindt 2021.7.3 niet zo fijn.

Ik zou het heel erg waarderen.
Als het goed is heb je een map op je NAS gemount naar je config map. Deze kun je waarschijnlijk vinden met de file explorer op je NAS, vanuit daar kan je in configuration.yaml editen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@JayOne Bedankt. Ik wist het wel, maar zat blijkbaar heel diep weggestopt. Om dan nu verder hierop te borduren. Ik lees dat de file heel nauw om gaat met spaties enzovoort. Ik heb de file geopend in notepad. Er staat ook haast niets in trouwens. Hoe weet ik wat een goede opmaak is en wat moet eerst. Is het zo dat iets dat bovenaan staat als eerste geladen wordt?

Dit is het enige dat ik lees:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Kan ik het volgende dan gewoon bovenaan plakken en saven?

YAML:
1
2
3
4
5
http:
trusted_proxies:
- 127.0.0.1

Volgende keer graag zelf code-tags toevoegen

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 20-07-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
JoeZuCK schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:03:
@JayOne Bedankt. Ik wist het wel, maar zat blijkbaar heel diep weggestopt. Om dan nu verder hierop te borduren. Ik lees dat de file heel nauw om gaat met spaties enzovoort. Ik heb de file geopend in notepad. Er staat ook haast niets in trouwens. Hoe weet ik wat een goede opmaak is en wat moet eerst. Is het zo dat iets dat bovenaan staat als eerste geladen wordt?

Dit is het enige dat ik lees:

# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
- platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Kan ik het volgende dan gewoon bovenaan plakken en saven?

http:
trusted_proxies:
- 127.0.0.1
Zolang je voor de twee entries een dubbele spatie zet dan zou het moeten werken. Vraag is of 127.0.0.1 gaat werken in een docker container of dat je beter het IP van de NAS zelf kunt toevoegen. Er van uitgaande dat je de reverse proxy van de NAS gebruikt.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Septillion schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:15:
Hier ben ik ook wel blij mee. Ik heb mijn lichtsensor automation nu als volgt herschreven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: Lamp Woonkamer Aan
description: Schakelaar lamp woonkamer inschakelen.
trigger:
  id: 'low_lightlevel'
  entity_id: sensor.hue_motion_sensor_entree_light_level
  attribute: lightlevel
  below: 10000
  for:
    seconds: 5
  id: 'beamer_inactive'
  entity_id: binary_sensor.witterholt
  from: 'on'
action:
  - choose:
    - conditions:
        id: 'low_lightlevel'
      - condition: time
        before: '21:30:00'
      sequence:
        - service: homeassistant.turn_on
          target:
            entity_id: switch.fgs213_lamp_woonkamer
        - service: hue.hue_activate_scene
          data:
            group_name: Woonkamer
            scene_name: Ontspannen
            transition: 3
    - conditions:
        id: 'beamer_inactive'
        below: 10000
      sequence:
          target:
          data:

Alleen vraag ik me af of de dubbele "sequence" niet op één plek gespecificeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik gebruik de NAS als reverse proxy inderdaad. Maar wat ik ook doe, hij wil niet connecten.

In de log lees ik het volgende:

2021-07-20 17:37:32 stdout [31m2021-07-20 19:37:32 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.http.forwarded] A request from a reverse proxy was received from 127.0.0.1, but your HTTP integration is not set-up for reverse proxies[0m

Ik lees dat je dan het ip adres moet gebruiken wat je leest in de log. 127.0.0.1 dus. Maar wat ik ook doe, er gebeurd niets. Ook niet als ik de ip van de NAS invul.

In de log van HA bij configuration lees ik ook het volgende:

Logger: homeassistant.components.http.forwarded
Source: components/http/forwarded.py:76
Integration: HTTP (documentation, issues)
First occurred: 10:24:54 PM (16 occurrences)
Last logged: 10:35:19 PM

2021-07-20 22:24:50 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.migration] Database is about to upgrade. Schema version: 18
2021-07-20 22:24:54 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http.forwarded] Received X-Forwarded-For header from untrusted proxy 172.17.0.1, headers not processed

Wat betekent dit?

Edit: blijkt iets van Docker te zijn. Heb het volgende ingevuld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
http:
  trusted_proxies:
  - 127.0.0.1
  - 172.17.0.1

En het werkt. Echter weet ik niet of 172.17.0.1 zomaar ingevuld kan worden? Kleeft er geen beveiligingsrisico aan?

[ Voor 47% gewijzigd door JoeZuCK op 20-07-2021 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@witterholt Door of beide condities in dezelfde case te zetten of nog makkelijker, naar de conditions te verhuizen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Lamp Woonkamer Aan
description: Schakelaar lamp woonkamer inschakelen.
trigger:
    id: low_lightlevel
    below: '10000'
    for: '0:00:05'
    id: beamer_inactive
    from: 'on'
condition:
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
            id: low_lightlevel
            before: '21:30:00'
      - condition: and
        conditions:
            id: beamer_inactive
            below: '10000'
action:
    target:
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
@Septillion, ah, zo simpel kan het dus zijn. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:00
Ik ben al een tijdje aan zoeken naar de benodigde configuratie en aanpassingen in de desktop om de home/away foto's op mijn Home Assistant dashboard te krijgen.

Ik heb inmiddels mijn devices werkend met iCloud, ik zie de device trackers iphone netjes op home en away komen.
Ik heb personen aangemaakt in configuration.yaml.

Ik kan alleen nergens duidelijk vinden hoe ik een persoon koppel aan een device tracker, en hoe ik de home en away status op het dashboard krijg.

Wie kan me weer op weg helpen met de volgende stap?
Of misschien verwijzing naar tutorial?
Google brengt me helaas nog niet de oplossing die ik zoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Obelixxx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:46:
Ik ben al een tijdje aan zoeken naar de benodigde configuratie en aanpassingen in de desktop om de home/away foto's op mijn Home Assistant dashboard te krijgen.

Ik heb inmiddels mijn devices werkend met iCloud, ik zie de device trackers iphone netjes op home en away komen.
Ik heb personen aangemaakt in configuration.yaml.

Ik kan alleen nergens duidelijk vinden hoe ik een persoon koppel aan een device tracker, en hoe ik de home en away status op het dashboard krijg.

Wie kan me weer op weg helpen met de volgende stap?
Of misschien verwijzing naar tutorial?
Google brengt me helaas nog niet de oplossing die ik zoek..
Als je naar configuratie > personen > een persoon gaat dan zie je onderin de dialog als het goed is een optie om device trackers te koppelen aan de persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
@-Casper

Daar zit iets raars.

In dat scherm zie ik mezelf staat, klik ik daar op kan ik inderdaad de trackers koppelen.
Daar onder staan de andere personen die ik heb ingevoerd in configuration. Maar daar kan ik niet op klikken, en dus niets aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRrJ2osvM64KjOpm6jevYdr52Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIF2SwXu7C15ztW87CJDPptA.png?f=fotoalbum_large

Moet ik Gebruikers aanmaken hiervoor, en geen Personen?

[ Voor 5% gewijzigd door Obelixxx op 21-07-2021 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
Obelixxx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:57:
@-Casper

Daar zit iets raars.

In dat scherm zie ik mezelf staat, klik ik daar op kan ik inderdaad de trackers koppelen.
Daar onder staan de andere personen die ik heb ingevoerd in configuration. Maar daar kan ik niet op klikken, en dus niets aanpassen.

[Afbeelding]

Moet ik Gebruikers aanmaken hiervoor, en geen Personen?
Je hebt kennelijk in je configuration.yaml ook personen aangemaakt. Die kan je dan niet editen vanuit de user interface. Ik zou aanraden om die uit je configuration.yaml te halen en ze via de UI aan te maken. Zijn volgens mij geen voordelen om dit via yaml te doen versus UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
@-Casper

Ik ben nu al een stuk verder dan ik de laatste week kwam.
Nu trackers en foto's gekoppeld.

Maar hoe krijg ik ze nu in het Dashboard?
Ik las dat hiervoor custom-ui nodig was. Die heb ik (volgens mij) kunnen installeren, echter ik zie deze niet als een custom card wanneer ik dashboard aanpas.
Is dit juist?

Heb je hier ook een tip voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Obelixxx Ligt er een beetje aan wat je wilt bereiken. In de basis zou je voor een home/away plaatje al gewoon de picture card kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Septillion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:49:
@Obelixxx Ligt er een beetje aan wat je wilt bereiken. In de basis zou je voor een home/away plaatje al gewoon de picture card kunnen pakken.
Wist ik niet.
Ik zag allemaal configuraties via custom-ui, en daar kwam ik niet ver mee.
Mijn doel uiteindelijk is om het mooi in de kop van de pagina te krijgen. Maar ik ga even met de picture card aan de slag.

Dank je voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:33
Met onze nieuwe woning zijn we voor een KNX systeem gegaan, nu om zelf eenvoudige automations in te stellen en als visualisatie ben ik aan het kijken naar Home Assistant.

Ik heb momenteel een Homey om te testen of hier alles op werkt meer spijtig genoeg is de knx implementatie niet compleet. (geen sensoren, dimment werkt niet,...)
Voor zover ik weet vraagt HA iets meer "onderhoud" als bv een Homey maar dit neem ik er bij.

Ik vroeg me nu vooral af of het mogelijk is om knx apparaten toe te voegen via bv een .knxproj file of het automatisch detecteren?
Als ik de tutorials lees dienen deze 1 voor 1 in een yaml file gezet te worden...?

Ik kwam dit tegen: https://community.home-as...p-address-importer/165048 maar werd hier niet wijzer van.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

vanpeers schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:47:
Met onze nieuwe woning zijn we voor een KNX systeem gegaan, nu om zelf eenvoudige automations in te stellen en als visualisatie ben ik aan het kijken naar Home Assistant.

Ik heb momenteel een Homey om te testen of hier alles op werkt meer spijtig genoeg is de knx implementatie niet compleet. (geen sensoren, dimment werkt niet,...)
Voor zover ik weet vraagt HA iets meer "onderhoud" als bv een Homey maar dit neem ik er bij.

Ik vroeg me nu vooral af of het mogelijk is om knx apparaten toe te voegen via bv een .knxproj file of het automatisch detecteren?
Als ik de tutorials lees dienen deze 1 voor 1 in een yaml file gezet te worden...?

Ik kwam dit tegen: https://community.home-as...p-address-importer/165048 maar werd hier niet wijzer van.
Ja, dat klopt.

Je kan neit automatisch detecteren en moet de group-addresses met de hand toeveogen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:33
Mimiix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Ja, dat klopt.

Je kan neit automatisch detecteren en moet de group-addresses met de hand toeveogen.
Spijtig, had veel tijd bespaard. :)
Nu proberen eens enkele dingen toe te voegen en kijken hoe HA me ligt.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

vanpeers schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Spijtig, had veel tijd bespaard. :)
Nu proberen eens enkele dingen toe te voegen en kijken hoe HA me ligt.
Ik weet niet wat je verder aan spul bij KNX hebt, maar HA werkt vele malen beter dan Domovea, Homelynk of dat Gira spul.

Overigens zou ik KNX groups gebruiken voor schakelen en niet met Automations gaan werken binnen KNX. Zou zonde zijn ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:50:
Zal vast niet lang duren voor er een 2021.7.4 komt, zie dat alle issues die daarvoor getagd zijn afgehandeld zijn.
@Vaevictis_ on it's way:

https://github.com/home-assistant/core/pull/53305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickxZen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-09 14:52
Op Reddit kwam ik deze post tegen: https://www.reddit.com/r/...ated_automation_to_get_a/

Komt hier op neer: wanneer er een goal gescored wordt dat er een aantal lampen gaan flikkeren, en ik zat te denken om ook zoiets in te regelen voor mijn favoriete eredivisie club.

Ik kan alleen niet echt een goeie trigger vinden om dit te doen. Ik zat te denken om misschien https://www.livescore.com/en/ te scrapen en ik kwam deze RSS feed tegen op internet https://www.voetbalwedden...hue-lampen-knipperen-5086 maar deze kan geen onderscheidt maken tussen uit/thuis teams helaas.

Als iemand nog een ander idee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

@Robbie T Ik heb ook zoiets gemaakt, bij mij word de automation getriggerd als er 1 of meerdere ramen en de verwachte neerslag binnen 15min boven de 0 komt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Regen melding en raam open
description: Notificatie als het binnen 15 min gaat regenen en er staat een raam open
trigger:
  - entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
    platform: state
    from: '0.0'
condition:
    entity_id: group.hometracking
    state: home
    after: '7:30'
    before: '23:30'
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.slaap_kamer_raam
        entity_id: binary_sensor.zolder_raam
action:
  - data_template:
        {% if is_state('binary_sensor.slaap_kamer_raam', 'on') %}
          {% if is_state('binary_sensor.zolder_raam', 'on') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen, het slaapkamer raam en het zolder raam staan nog open  
          {% elif is_state('binary_sensor.zolder_raam', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het slaapkamer raam staat nog open
          {% endif %}
        {% elif is_state('binary_sensor.slaap_kamer_raam', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het zolder raam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      title: '{{ "\uD83C\uDF27" }} Voorspeld'
    service: notify.notify
  - service: persistent_notification.create
    data:
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen, het slaapkamer raam en het zolder raam staan nog open  
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het slaapkamer raam staat nog open
          {% endif %}
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het zolder raam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
  - service: tts.cloud_say
    entity_id: media_player.google_speaker_group
    data:
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen, het slaapkamerraam en het zolderraam staan nog open  
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het slaapkamerraam staat nog open
          {% endif %}
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het zolderraam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      options:
      language: nl-NL

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
winDOS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:22:
@Robbie T Ik heb ook zoiets gemaakt, bij mij word de automation getriggerd als er 1 of meerdere ramen en de verwachte neerslag binnen 15min boven de 0 komt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Regen melding en raam open
description: Notificatie als het binnen 15 min gaat regenen en er staat een raam open
trigger:
  - entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
    platform: state
    from: '0.0'
condition:
    entity_id: group.hometracking
    state: home
    after: '7:30'
    before: '23:30'
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.slaap_kamer_raam
        entity_id: binary_sensor.zolder_raam
action:
  - data_template:
          {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}
    service: notify.notify
  - service: persistent_notification.create
    data:
          {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}
  - service: tts.cloud_say
    data:
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen, het slaapkamerraam en het zolderraam staan nog open  
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het slaapkamerraam staat nog open
          {% endif %}
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het zolderraam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      options:
      language: nl-NL
Ah, ik heb heel moeilijk zitten doen om regenverwachting van een kwartier te krijgen, maar dankzij jouw automation heb ik nu ook die van buienrader (her)gevonden.

Vraagne wel: waarom gebruik je eigenlijk eens state trigger en geen numeric_state?

YAML:
1
2
3
4
trigger: 
    entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
    above: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

@TheFes Geen idee, weer wat geleerd :-) Meteen even aangepast.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
winDOS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:03:
@TheFes Geen idee, weer wat geleerd :-) Meteen even aangepast.
Zorgt er ook voor dat je automation niet getriggerd wordt als buienradar even niet beschikbaar is, en de state dus van 0.0 naar unavailable gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Welke manieren zijn er om naar diverse computers "events" te sturen

lees ik wil als bv de deurbel gaat een notification krijgen die vanuit Home assistant naar diverse endpoints word verstuurt . (lees alles wat in huis is .)

Het "progammeren" van event notifications .. en sturen naar wat met wifi verbonden is zie ik niet als een uitdaging .. (zal wel ff puzzelen zijn?)

https://github.com/byteben/Toast ik had iets dergelijks gezien en die denk ik wel indien nodig eraan te kunnen koppelen ..

maar ik hou me aanbevolen als jullie betere idee-en hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Nav problemen die ik met 1 laptop heb om op de addons van HA te komen (zie eerdere post omtrent de 401 unauthorized).. Ik ben inmiddels achter dat dit ene systeem de problemen kent. De overige systemen in huis niet. Nu ben ik daar even ingedoken, maar kan iemand het volgende bevestigen? (ik kan overigens dus prima bij HA< alleen niet bij de addons zoals VSCode).

In de releasenotes van 2021.7 staat bij reverse proxy:
Additionally, access to Home Assistant from the same IP address as a trusted proxy will be rejected if the request is marked as forwarded.

Kan dit oorzaak zijn? Mijn laptop IP staat wel als trusted proxy, maar zowel naar Intern IP als extern IP heb ik het probleem, maar dus alleen bij de addons. Ik dacht dat als dit oorzaak zou zijn dat ik überhaupt niet bij HA zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
deze nog vergeten te delen met je

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: All lights off
description: Turn everything off in the house
fields:
  exclude_entity_ids:
    description: entity_ids to exclude
sequence:
  - service: homeassistant.turn_off
    data:
      entity_id: |
        {{
          (
            expand(
              states.light
              | selectattr('state', 'eq', 'on')
              | rejectattr('attributes.is_hue_group')
              | rejectattr('attributes.entity_id')
            ) +
            expand(
              states.media_player
              | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])
            )
          )
            | rejectattr('entity_id', 'in', exclude_entity_ids)
            | map(attribute='entity_id')
            | join(', ')
        }}
TheFes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:07:
[...]

@water_escape

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:58:
deze nog vergeten te delen met je

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: All lights off
description: Turn everything off in the house
fields:
  exclude_entity_ids:
    description: entity_ids to exclude
sequence:
  - service: homeassistant.turn_off
    data:
      entity_id: |
        {{
          (
            expand(
              states.light
              | selectattr('state', 'eq', 'on')
              | rejectattr('attributes.is_hue_group')
              | rejectattr('attributes.entity_id')
            ) +
            expand(
              states.media_player
              | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])
            )
          )
            | rejectattr('entity_id', 'in', exclude_entity_ids)
            | map(attribute='entity_id')
            | join(', ')
        }}

[...]
Ah, ik zie dat het meer doet dan alleen lichten uizetten, ook media_players :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:21:
[...]

Ah, ik zie dat het meer doet dan alleen lichten uizetten, ook media_players :)
Ja "alles". Alleen soms is dat lastig. Zaten een keer tot laat te kijken, en toen viel de boel ineens uit. Dag serie haha

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Ja "alles". Alleen soms is dat lastig. Zaten een keer tot laat te kijken, en toen viel de boel ineens uit. Dag serie haha
https://www.home-assistan.../perfect-home-automation/
This means that everything you automate has to work flawlessly. If you successfully manage to cause a response to some stimulus 90% of the time, you’re going to have a disproportionately poor experience 10% of the time.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
Mooi stuk klopt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 17:01
Dat is ook exact de filosofie van de Home Automation hier. Eerst wilde ik een tablet aan de muur, een gelikte app om alles te kunnen doen etc.

Nu volledig overgestapt naar bewegingssensoren, temp/lichtsensoren etc. Alles werkt nog met de oude knoppen. Maar die worden niet meer gebruikt eigenlijk want alles gaat automatisch.... Maar mocht Home Assistant uitvallen, dan heb ik in ieder geval nog knoppen!

Volgende stap is wat IKEA tradfri knoppen om de verticale screens ook te kunnen bedienen op de kamers zelf, ipv te zoeken naar de meegeleverde remote. Het kán ook via de app, maar ik krijg Miss Waah toch niet op die app, hoe mooi ik het ook maak ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:34

TWKterry

Master Mariner

Gebruikt iemand hier ook de nieuwe Kraken integratie?
Bij mij moet ik na een herstart deze opnieuw instellen, dus de oude trackers weghalen en opnieuw invoeren in de configuratie. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waah schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:27:
Dat is ook exact de filosofie van de Home Automation hier. Eerst wilde ik een tablet aan de muur, een gelikte app om alles te kunnen doen etc.

Nu volledig overgestapt naar bewegingssensoren, temp/lichtsensoren etc. Alles werkt nog met de oude knoppen. Maar die worden niet meer gebruikt eigenlijk want alles gaat automatisch.... Maar mocht Home Assistant uitvallen, dan heb ik in ieder geval nog knoppen!

Volgende stap is wat IKEA tradfri knoppen om de verticale screens ook te kunnen bedienen op de kamers zelf, ipv te zoeken naar de meegeleverde remote. Het kán ook via de app, maar ik krijg Miss Waah toch niet op die app, hoe mooi ik het ook maak ;-)
ik vind de interface naar gebruikers bagger ... om met schermpjes te werken ..

wat je wilt is een consolidatie van alle informatie en berichtjes .. bv vul de CV (druk te laag) oid, of het is tijd voor onderhoud X.Y.Z ..

Dat je 1001 dingen kan doen en er vele intergraties zijn is best mooi voor een tweaker ... immers je kan in theorie van elke app Tradfi, Tuya, Hue, Ring, enzv ..

Ik merk dat de WAF factor (mevrouw x) aan de app krijgen pas nuttig is als die "alles" kan doen met minimaal aantal handelingen ..en zeker als die eerder genoemde apps afvallen.. dus:
- vooral berichtje(s) die nuttig zijn .. zoals:
-- geofencing (je komt s'vonds als eerste thuis en "zal ik de verlichting aan doen met jou sfeer ?" )
-- er word aangebeld

het word al minder maar je kan "remote" vanaf de bank of op afstand
- Open app .. activeer haar "sfeer verlichting" door het hele huis oid
- Open app communcieer met deurbel (postbode oid) of open deur
- Zie in 1 oog opslag de taken / todo of andere "nuttige" info ..
- De "stats" van het huis .. bv deuren zijn op slot/dicht licht is uit etc .. en het is 23 graden in huis ..

Geeft toe als je naar een knop kan lopen / of iets gaat of kan automagisch dan wil je dat toch niet via een app waar je "telefoon unlockt' + app openen (tussen alle 101 andere apps) en dan wachten totdat de app reageert ? een snelkoppeling (kan dat op android?, ios blijkbaar wel) waarmee je direct actie x doet is al veel waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb op de slaapkamer een dimmer (met EcoDim Zigbee). Daarmee kan ik vanaf de deur (waar de dimmer zit) de lamp aan/uit zetten en dimmen. Ook via de telefoon. Top.

Nu wil ik echter bij het nachtkastje 1 stopcontact opofferen om daar dan een pulsdrukker in te maken. Deze pulsdrukker zou dan de lamp, als deze aan staat, uit moeten kunnen zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind namelijk enkel losse / draadloze druktoetsen etc. Vaak battery powered.

Ik wil echter een pulsdrukker + wip (van BJ Future Linear) in mijn raam maken, waar ik dan achter in de inbouwdoos een apparaatje kan aansluiten (220v gewoon), die dan bij het indrukken een signaal kan sturen naar Homey.

Dus geen batterijen en ook niet een oplossing buiten het schakelmateriaal om.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Tanuki schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:52:
Ik heb op de slaapkamer een dimmer (met EcoDim Zigbee). Daarmee kan ik vanaf de deur (waar de dimmer zit) de lamp aan/uit zetten en dimmen. Ook via de telefoon. Top.

Nu wil ik echter bij het nachtkastje 1 stopcontact opofferen om daar dan een pulsdrukker in te maken. Deze pulsdrukker zou dan de lamp, als deze aan staat, uit moeten kunnen zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind namelijk enkel losse / draadloze druktoetsen etc. Vaak battery powered.

Ik wil echter een pulsdrukker + wip (van BJ Future Linear) in mijn raam maken, waar ik dan achter in de inbouwdoos een apparaatje kan aansluiten (220v gewoon), die dan bij het indrukken een signaal kan sturen naar Homey.

Dus geen batterijen en ook niet een oplossing buiten het schakelmateriaal om.
Een Shelly 1 (in detached mode) of Shelly i3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Een Shelly 1 (in detached mode) of Shelly i3?
Zojuist in de Shelly support chat gedoken. Shelly 1 lijkt idd te doen wat ik nodig heb. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tanuki Geen mogelijkheid om een draad naar de dimmer te trekken? Dan kan hij er gelijk op aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38
Hallo allemaal.

Willen jullie mij helpen? Ik zie door het bos de bomen niet meer.

Ik wil mijn keuken/woonkamer/eetkamer lampen voorzien van domotica spul, maar de fysieke knoppen moeten blijven werken.
Ik ga mijn situatie en probleem hieronder proberen duidelijk te vermelden.

Huidige situatie;
  • Domoticz op een Pi maar ga over naar HA
  • RFXCom, Zwave, Zigbee beschikbaar
  • ik zoek een oplossing voor 3 lampen
  • 2 lasdozen in de muur dit zijn ook 2 groepen
  • links, 2 draden, keuken licht, nu aan/uit
  • rechts, 3 draden, woon- en eetkamer, 2x dimmer in 1 unit
  • Keuken heeft led lamp, kan vervangen worden tzt
  • Eetkamer heeft een hanglamp met nu 4x 15W "oven" gloeilamp. Zo'n kleine E14, wil ik tzt vervangen door 4x led
  • woonkamer heeft 3x halogeen, E27, wil ik tzt vervangen voor 3x led
Wens
  • Zowel via mijn Pi als fysieke knoppen te bedienen.
  • Keuken licht aan/uit. Dimmen is leuk maar niet nodig.
  • Woon- en eetkamer, dimmen
  • Geen extra draden trekken
  • Geen slimme lampen, liever domme led met een goede controller dan losse slimme lampen die sneller/trager op een commando reageren. En waarschijnlijk niet fysiek te bedienen zijn.
  • Storingsvrij ivm ze komen naast elkaar in 2 lasdozen te zitten (de KaKu wilde dan nog wel eens reageren op een verkeerd signaal)
  • Liever niet via WiFi, maar als bv Shelly de oplossing bied, dan neem ik die
  • Er komen aan/uit switches of draai dimmers. Ivm Pulse is niet verkrijgbaar in deze lijn
  • Voorkeur ook betaalbaar ;-)
Wat ik eerder heb geprobeerd was;Verder zie ik veel inbouw dingen op de Blakadder lijst,
https://zigbee.blakadder.com/

Een andere is;
https://www.ecodim.nl/eco-dim05-zigbee.html
Deze vind ik best duur.

Kunnen jullie mij helpen? Weet nu echt niet meer wat ik moet kopen, wat past en wat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 20:33
RedRayMann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:43:
Hallo allemaal.

Willen jullie mij helpen? Ik zie door het bos de bomen niet meer.

Ik wil mijn keuken/woonkamer/eetkamer lampen voorzien van domotica spul, maar de fysieke knoppen moeten blijven werken.
Ik ga mijn situatie en probleem hieronder proberen duidelijk te vermelden.

Huidige situatie;
  • Domoticz op een Pi maar ga over naar HA
  • RFXCom, Zwave, Zigbee beschikbaar
  • ik zoek een oplossing voor 3 lampen
  • 2 lasdozen in de muur dit zijn ook 2 groepen
  • links, 2 draden, keuken licht, nu aan/uit
  • rechts, 3 draden, woon- en eetkamer, 2x dimmer in 1 unit
  • Keuken heeft led lamp, kan vervangen worden tzt
  • Eetkamer heeft een hanglamp met nu 4x 15W "oven" gloeilamp. Zo'n kleine E14, wil ik tzt vervangen door 4x led
  • woonkamer heeft 3x halogeen, E27, wil ik tzt vervangen voor 3x led
Wens
  • Zowel via mijn Pi als fysieke knoppen te bedienen.
  • Keuken licht aan/uit. Dimmen is leuk maar niet nodig.
  • Woon- en eetkamer, dimmen
  • Geen extra draden trekken
  • Geen slimme lampen, liever domme led met een goede controller dan losse slimme lampen die sneller/trager op een commando reageren. En waarschijnlijk niet fysiek te bedienen zijn.
  • Storingsvrij ivm ze komen naast elkaar in 2 lasdozen te zitten (de KaKu wilde dan nog wel eens reageren op een verkeerd signaal)
  • Liever niet via WiFi, maar als bv Shelly de oplossing bied, dan neem ik die
  • Er komen aan/uit switches of draai dimmers. Ivm Pulse is niet verkrijgbaar in deze lijn
  • Voorkeur ook betaalbaar ;-)
Wat ik eerder heb geprobeerd was;Verder zie ik veel inbouw dingen op de Blakadder lijst,
https://zigbee.blakadder.com/

Een andere is;
https://www.ecodim.nl/eco-dim05-zigbee.html
Deze vind ik best duur.

Kunnen jullie mij helpen? Weet nu echt niet meer wat ik moet kopen, wat past en wat gaat werken.
Als je Z-Wave hebt draaien, zoals je aangeef, zou ikzelf waarschijnlijk in die hoek kijken. Bv een Fibaro (Double) Relay en/of Dimmer. Maar er zijn ook nog wat andere merken zoals Qubino en Aeotec die inbouw spul hiervoor hebben. Kom je wel uit op om en nabij de €50, geen idee of je dat in de categorie "duur" vind vallen.

En in de Zigbee hoek zullen er ook vast en zeker oplossingen te vinden zijn. Maar daar ben ik een stuk minder bekend mee. Alhoewel je volgens mij wel een icasa, of iets dergelijks, dimmer hebt die goed schijnt te zijn. Maar gevoelsmatig is er op dat vlak ook veel Chinees spul te vinden en persoonlijk zou ik dat nooit aan 220V hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RedRayMann Je grootste beperking gaat zijn geen draden willen trekken. Aangezien je geen Nul bij de schakelaar hebt zal je een module nodig hebben die het met de stroom door de lamp kan doen, valt 80-90% af.

In de Wifi hoek heb je de Shelly 1L (alleen schakelen) en de Shelly Dimmer 2 (dimmen, duhh).

In de Zigbee hoek heb je bijvoorbeeld de dimmers van Ecobright. Qua aan/uit schakelaars heeft Xiaomi er een paar die zonder N kunnen werken. En als module de T1 (no-neutral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
@RobertMe

Tnx voor de antwoorden.
Ik zal de merken en modellen die je noemt bekijken, het geeft mij in ieder geval een richting.

@Septillion
Ik wil wel en draad trekken, maar heb helaas de ervaring dat het moeizaam gaat. In de entree is het ongeveer 3 meter tussen lamp en schakelaar. Ik kwam er niet met 4 draden doorheen en heb zelfs een trekveer gesloopt :-(
3 draden was moeizaam maar uiteindelijk gelukt. Voordeel was dat het 2x zwart was die ook iets dunner is. Maar bruin, blauw en 2x zwart lukte mij echt niet.
Als ik voor de woonkamer een extra draad wil trekken, is dat al snel 8 meter.
Dacht misschien iets bij de lamp te monteren ipv bij de schakelaar. Maar denk dat ik dan alsnog niet uit kom met de draden.

Heb trouwens ook wat Xiaomi spul, dus ga daar ook naar kijken. Heb wel de Aquara/Mijia sensoren/knoppen. Maar nog geen schakelaars die aan het net zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door RedRayMann op 23-07-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RedRayMann Als het een lege pijp is dan is hij wel heeeeeel slecht gelegd. Als je er draden bij wilt trekken dan trekveer aan huidige draden, alle draden eruit, nieuwe erbij en terug. Gaat makkelijker dan proberen de veer erlangs te krijgen.

Bij de lamp is in veel gevallen ook een optie. Als je bij de lamp naast de schakeldraad ook een permanente L hebt dan kan je daar elke module plaatsen waar de schakelingang van de L afkomstig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 20:33
RedRayMann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:54:
@RobertMe

Tnx voor de antwoorden.
Ik zal de merken en modellen die je noemt bekijken, het geeft mij in ieder geval een richting.
Let dan wel even op de opmerking van @Septillion. Want je zult dan waarschijnlijk inderdaad een N nodig hebben die zal ontbreken. Mijn genoemde opties zullen in zoverre dan ook snel afvallen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
@Septillion
Helaas was het geen lege pijp, heb eerst geprobeerd er een draad bij te trekken, ondanks het advies om het niet te doen :-)
Dit lukte niet, dus de drie draden verwijderd en trekveer er doorheen, ging lastig bij de bocht, maar lukte uiteindelijk wel.

4 draden aan de trekveer kreeg ik echt niet door de bocht heen. Misschien kan een pro dit wel met een trucje, maar mij lukte het niet.
3 draden lukte wel met heel veel moeite, heen en weer bewegen en trekken en duwen. Na afloop merkte ik wel dat de trekveer wat schade had alsof je met een mesje langs het kunststof heen en weer heb geschuurd. Dus durf de lange afstand voor de andere 2 lampen niet aan.

Trek dit weekend de doppen van het plafond om te controleren welke draden daar zitten en wat de mogelijkheden zijn.

@RobertMe
Dat zijn dus net die bomen waardoor ik het bos niet meer zie. Er is zo veel.
Veel is met N, alleen 1 lamp schakelen, alleen met een Pulse schakelaar, te groot voor een inbouwdoos, niet voor led e.d.

--edit--
Zowel Shelly 1L als Dimmer 2 hebben een Bypass nodig als de lamp minder dan 10W is en je geen N hebt, begrijp ik.

Ook kunnen ze volgens mij maar 1 lamp aansturen, terwijl ik er in de rechter lasdoos 2 lampen wil aansturen.

Fibaro en Qubino bekeken. Beide kunnen maar 1 lamp aansturen. Wel kunnen ze beide zowel met 2 als 3 draden overweg.

En de Aeotec is ook maar 1 lamp :-(

De dimmer van Ecodim (uit mijn eerdere post) klinkt wel ideaal. Kost wel 100 euro, maar voor 2 dimmers in de lamp ipv in de muur ben ik ook snel 100 euro kwijt. Nadeel, werkt niet met KOPP afdekramen e.d. raad eens welk model wij hebben! Ik laat vrouwlief nooit meer de knoppen kiezen! |:(

[ Voor 36% gewijzigd door RedRayMann op 23-07-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RedRayMann Klinkt wel als lastige buizen ja. Maar eigenlijk altijd als ik 3-draden erdoor krijg of terug kan krijgen (met de veer eraan) krijg ik die 4e draad er ook wel bij.

En ja, alle units die zonder N werken hebben een bepaalde last nodig. Die 10W moet je wel meer als een richtlijn zien dan een harde grens, het ligt ook erggggg sterk aan type/merk lamp.

Ze doen er inderdaad 1 per stuk. Zelf heb ik een paar Lonsonho QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN waar ik prima ervaring mee heb. Er is ook een versie zonder N maar daar heb ik geen ervaring mee. Ook is spullen van buiten de EU er op dit moment niet makkelijker op geworden :/
Pagina: 1 ... 39 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.