Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.377.050 views

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-12 10:57
Ik kan plotseling niet meer webadres <mijndomein>.duckdns.org om naar mijn home-assistant webpagina te gaan.
Via container Nginx Proxy Manager heb ik e.e.a. werkend gekregen. Zo kan ik thuis en op mijn werk inloggen op HA via genoemd webadres. (port 80 en 443 zijn geforward naar de computer waar NPM draait)
Nu kan ik niet meer inloggen en ik heb geprobeerd het certificaat in NPM te vernieuwen, maar hij geeft een timeout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BnKe59DlTdLgZ5zmKPD3HQ1urs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g4ED97fRba0aOl9ng0QwklmN.png?f=user_large
In de logs (via Portainer) lees ik dat het certificaat niet kan vernieuwen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Failed to renew certificate npm-12 with error: Some challenges have failed.
Failed to renew certificate npm-5 with error: Some challenges have failed.
All renewals failed. The following certificates could not be renewed:
  /etc/letsencrypt/live/npm-12/fullchain.pem (failure)
  /etc/letsencrypt/live/npm-5/fullchain.pem (failure)
2 renew failure(s), 0 parse failure(s)
    at ChildProcess.exithandler (node:child_process:326:12)
    at ChildProcess.emit (node:events:369:20)
    at maybeClose (node:internal/child_process:1067:16)
    at Socket.<anonymous> (node:internal/child_process:453:11)
    at Socket.emit (node:events:369:20)
    at Pipe.<anonymous> (node:net:666:12)
[7/23/2021] [6:16:30 PM] [SSL      ] › ℹ  info      Renewing SSL certs close to expiry...
[7/23/2021] [6:22:30 PM] [SSL      ] › ✖  error     Error: Command failed: certbot renew --non-interactive --quiet --config "/etc/letsencrypt.ini" --preferred-challenges "dns,http" --disable-hook-validation

Weet iemand wat ik moet doen?
Hieronder screenshot van Portainer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv8wvooP1M58JBm4nX9ZS8aYH2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1OrLo6ckMMoaFzYv0NdFIi4.png?f=fotoalbum_large

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-12 19:19
Ik durf het eerlijk gezegd ook gewoon niet aan. Kijkend hoeveel moeite het mij heeft gekost om in de entree alles door te trekken. En dat was maar een klein stukje. Misschien moet ik het proberen en Werkspot als back-up gebruiken :-)

Nu gaan we denk ik ook te veel offtopic.

Ik ga ook het bedrijf achter die duale dimmer mailen om te vragen hoe het werkt met HA. Die staat namelijk niet vermeld op de productpagina.

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:57:
Nav problemen die ik met 1 laptop heb om op de addons van HA te komen (zie eerdere post omtrent de 401 unauthorized).. Ik ben inmiddels achter dat dit ene systeem de problemen kent. De overige systemen in huis niet. Nu ben ik daar even ingedoken, maar kan iemand het volgende bevestigen? (ik kan overigens dus prima bij HA< alleen niet bij de addons zoals VSCode).
Misschien heb je hier wat aan, omdat ik hetzelfde probleem met mijn HA file editor had. Bleek dat het kwam door firefox v90, omdat die standaard https verlangt. Via het slotje bij de adresbar, kan je een uitzondering maken naar http, waarna mijn file editor weer werkte.

Maar waarom het via https dan niet werkt, is mij een raadsel (ik heb namelijk wel gewoon een https connectie naar mijn HA installatie).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51
@RedRayMann Je draait Zigbee via ZHA? Via Zigbee2MTT is hij volledig ondersteund in ieder geval, zo draai ik ze.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:33
bhartman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:51:
[...]

Misschien heb je hier wat aan, omdat ik hetzelfde probleem met mijn HA file editor had. Bleek dat het kwam door firefox v90, omdat die standaard https verlangt. Via het slotje bij de adresbar, kan je een uitzondering maken naar http, waarna mijn file editor weer werkte.

Maar waarom het via https dan niet werkt, is mij een raadsel (ik heb namelijk wel gewoon een https connectie naar mijn HA installatie).
Thnx. Dit was m.. Voor HA de 'bescherming' van FF uitgezet. Ik kan er weer bij.

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

Ik zie net een youtube filmpje van Paul Hibbert over de nieuwe Tuya integratie die volledig lokaal kan werken. Daar wordt ik best wel vrolijk van! Al mensen die de Beta hebben getest? Ik heb zelf geen Tuya devices momenteel.

https://www.youtube.com/watch?v=cd4aUJJl_s0

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 12:13
Magic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Behalve de change op Spotify zit er voor mij in deze update niets tussen (niet erg, heb ook verder geen issues :) )

Ik snap alleen niet helemaal wat de change is:

[...]

betekend dit dat ik vanuit HA straks spotify connect enabled apparaten kan bedienen, of totaal wat anders?
Heb je hier een antwoord op gekregen, want ik vroeg me dit ook af?

Vraagje omtrent mediabrowser.../spotcast en spotify. Ik heb meerdere cast toestellen, en wil door mn spotify account kunnen browsen en dan casten naar een specifieke mediaspeler (cast toestel). Dit lukt niet met mediabrowser... hoe doen jullie dit? In verder stadium wil ik dan zelfs nog kunnen kiezen welke spotiy account.
Ik heb een tablet aan de muur met home assistant op... echter muziek vanop spotify selecteren in HA lijkt moeilijk te doen. Tips?

[ Voor 32% gewijzigd door skank op 24-07-2021 19:05 ]

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:42

Rianata

Have you played Atari today?

Oulewappeur schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:40:
Ik zie net een youtube filmpje van Paul Hibbert over de nieuwe Tuya integratie die volledig lokaal kan werken. Daar wordt ik best wel vrolijk van! Al mensen die de Beta hebben getest? Ik heb zelf geen Tuya devices momenteel.

https://www.youtube.com/watch?v=cd4aUJJl_s0
Ik gebruik het inderdaad, maar als je goed hebt gekeken / geluisterd, dan werkt het nog niet volledig lokaal. Deze Youtuber geeft meer uitleg en bespreekt ook nieuwe releases, zoals de 1.4 versie van gisteren. De status is nog beta en af en toe kom je dan ook wel bugjes tegen. Zoals ook in onderstaande video moest ik even de integratie verwijderen en weer toevoegen na de update naar 1.4. Dit levert verder geen problemen op met bijv. automations, waarin je entiteiten gebruikt uit de Tuya v2 integratie. Als je de integratie weer toevoegt worden entities ook weer met dezelfde naam toegevoegd.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-12 19:19
Septillion schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:31:
@RedRayMann Je draait Zigbee via ZHA? Via Zigbee2MTT is hij volledig ondersteund in ieder geval, zo draai ik ze.
Tnx.
Nu nog Domoticz met de Conbee stick en software.
Ben nog bezig met de verbouwingen van de keuken, waar ik mij nu op focus (en zorg dat de rest van de domotica blijft werken voor de WAF)
Zodra de keuken ten einde komt heb ik iets meer tijd voor HA in te stellen en de huidige apparaten over te zetten.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
Als Tuya lokaal zou werken zou dat echt wel een goede stap zijn. En voor mij toch een reden om verde4 dan zigbee te kijken.

Ik heb toch te vaak dat er devices spontaan niet meer reageren en opnieuw toegevoegd moeten worden. Van xiaomi spul tot ikea Tradfri.

Bereik is het niet, want alle verbindingen staan op groen. In geval van tradfri zijn er 7 spotjes op 2 m2.... En toch verliest die er elke maand wel eentje.

Hopelijk zou Tuya met wifi dan stabieler zijn

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 21:48
Nu ik mijn RFXcom mooi werkend met mijn zonnescherm aan HA heb dacht ik daar ook de Smartwares RM174F rookmelders aan toe te voegen. Volgens de handleiding moet dat mogelijk zijn maar met het automatisch toevoegen verschijnt er niets in HA. Iemand nog tips hoe toe te voegen. in de rfx manager heb ik ARC en Lightning 4 aangezet.

Als ik de rookmelder in de manager af laten gaan krijg ik deze output:
25-7-2021 10:49:55:043= 1401070207436F7079726967687420524658434F4D

[ Voor 17% gewijzigd door Stampre op 25-07-2021 10:54 ]

http://specs.tweak.to/6635

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
skank schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Heb je hier een antwoord op gekregen, want ik vroeg me dit ook af?

Vraagje omtrent mediabrowser.../spotcast en spotify. Ik heb meerdere cast toestellen, en wil door mn spotify account kunnen browsen en dan casten naar een specifieke mediaspeler (cast toestel). Dit lukt niet met mediabrowser... hoe doen jullie dit? In verder stadium wil ik dan zelfs nog kunnen kiezen welke spotiy account.
Ik heb een tablet aan de muur met home assistant op... echter muziek vanop spotify selecteren in HA lijkt moeilijk te doen. Tips?
Nee, nog niet, ik heb ook nog geen flauw idee wat de service precies doet.

Ik heb wel een probleempje met een imo eenvoudige automatisering.

Als ik thuiskom tussen zonsondergang(-15 minuten) en zonsopkomst dan moet een scene geactiveerd worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Lampen inschakelen wanneer ik thuiskom na zonsondergang
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: person.mark
    from: not_home
    to: home
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    after_offset: '-00:15:00'
    before: sunrise
action:
  - scene: scene.thuis
mode: single

Echter als ik nu thuiskom na zonsondergang, dan evalueert hij dit tegen de zonsopkomst dezelfde dag terwijl hij de zonsopkomst morgen moet pakken. Dat is eenvoudig op te lossen door zonsopkomst +24 uur te pakken.

Maar kom ik na 12-en thuis, dan evalueert hij dit tegen de zonsondergang van die dag, terwijl hij dan in principe de tijd tussen zonsondergang gisteren, en zonsopgang vandaag moet pakken. zo kreeg ik vannacht de evaluatie:
wanted_time_after: '2021-07-25T19:24:05.724119+00:00'

Hoe kan ik dit oplossen?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Magic schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Als ik thuiskom tussen zonsondergang(-15 minuten) en zonsopkomst dan moet een scene geactiveerd worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
condition:
action:

Echter als ik nu thuiskom na zonsondergang, dan evalueert hij dit tegen de zonsopkomst dezelfde dag terwijl hij de zonsopkomst morgen moet pakken. Dat is eenvoudig op te lossen door zonsopkomst +24 uur te pakken.

Maar kom ik na 12-en thuis, dan evalueert hij dit tegen de zonsondergang van die dag, terwijl hij dan in principe de tijd tussen zonsondergang gisteren, en zonsopgang vandaag moet pakken. zo kreeg ik vannacht de evaluatie:

Hoe kan ik dit oplossen?
Volgens mij zou je het op kunnen splitsen in twee aparte condities:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/

Zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
condition: or
conditions:
action:

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:39
TheFes schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Je kunt op een Shelly heel makkelijk Tasmota flashen. Dat kan gewoon OTA, door een url in te voeren.
Ik heb gezocht, maar kom niet verder dan flashen via usb.
Iemand een link van een goeie beschrijving hoe dit OTA kan?

En wat zou het voordeel zijn van Rasmota?
Is shelly standaard niet te gebruiken?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01
Obelixxx schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Ik heb gezocht, maar kom niet verder dan flashen via usb.
Iemand een link van een goeie beschrijving hoe dit OTA kan?

En wat zou het voordeel zijn van Rasmota?
Is shelly standaard niet te gebruiken?
https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota

Ik gebruik Tasmota niet, maar heb vanuit de Tasmota interface weer ESPHome geflasht, dit ook een eigen configuratie te gebruiken waarbij de Shelly 1 in detached mode toch het relais schakelt als er geen verbinding met HA is

Home Assistant configuratie

• Magic
  • Niet online
tarlitz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Volgens mij zou je het op kunnen splitsen in twee aparte condities:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/

Zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
condition: or
conditions:
action:
Thanks, ik zie het nu in de docs ook duidelijk uitgelegd. Mijn inziens zeer tegenintuitief en meer een bug dan een feature, maar gezien het gedocumenteerd is moeten we er maar mee leren leven :)

Een schonere oplossing had ik bedacht in de state van sun als die "below_horizon" is, maar dan kan je geen kwartiertje eraf rekenen zonder achtergrond trucage.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

Rianata schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Ik gebruik het inderdaad, maar als je goed hebt gekeken / geluisterd, dan werkt het nog niet volledig lokaal. Deze Youtuber geeft meer uitleg en bespreekt ook nieuwe releases, zoals de 1.4 versie van gisteren. De status is nog beta en af en toe kom je dan ook wel bugjes tegen. Zoals ook in onderstaande video moest ik even de integratie verwijderen en weer toevoegen na de update naar 1.4. Dit levert verder geen problemen op met bijv. automations, waarin je entiteiten gebruikt uit de Tuya v2 integratie. Als je de integratie weer toevoegt worden entities ook weer met dezelfde naam toegevoegd.

[YouTube: Tuya v2 - UPDATE 1.4 (QUICK LOOK)]
Was op het moment van kijken niet in staat om alle details 100% op te pikken dus zal het nog is nagaan. Ben er hoe dan ook wel enthousiast over en weet ook niet of bijvoorbeeld Tuya camera's dan via lokaal kunnen?

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:42

Rianata

Have you played Atari today?

Oulewappeur schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:23:
[...]

Was op het moment van kijken niet in staat om alle details 100% op te pikken dus zal het nog is nagaan. Ben er hoe dan ook wel enthousiast over en weet ook niet of bijvoorbeeld Tuya camera's dan via lokaal kunnen?
Camera's worden nog niet ondersteund. Maar een camera uitzoeken met een RTSP stream optie en je kunt het native als stream in HA weergeven, daarvoor hoef je niet op de Tuya integratie te wachten.

Voor de lijst met ondersteunde devices, zie:

https://github.com/tuya/t...Supported-Device-Category

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Waah
Oulewappeur schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:23:
[...]

Weet niet of je al camera's hebt, maar heb zelf goede ervaring met Reolink. De E1 Pro heeft bijvoorbeeld rtsp streams. En werken hier goed in HA.

De resolutie is ook hoog, en geeft echt scherp beeld door. Kan gewoon inzoomen en nog details zien. Mijn oude "full HD" camera was 1 pixelige brij.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:37
Onvif integratie werkt ook goed
Veel camera.s hebben onvif

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:19
Nu het warmer is slaat mijn RPI 4 met HA regelmatig af en is het systeem niet meer bereikbaar. Nu lees ik de CPU temp uit en deze is boven de 70 graden. Ik denk dat dit niet bevoordelijk is en wellicht de oorzaak van de systeemfalen.

Momenteel gebruik ik deze behuizing.

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:15
Waarschijnlijk een hele simpele vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden. Hoe kan je de instellingen van een integration, de je via de UI hebt ingesteld, wijzigen? Nu verwijder ik de integration en stel ik hem opnieuw in via de UI maar het lijkt me toch dat ik de parameters zou moeten kunnen wijzigen :?

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 16:47
Oesie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:16:
Waarschijnlijk een hele simpele vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden. Hoe kan je de instellingen van een integration, de je via de UI hebt ingesteld, wijzigen? Nu verwijder ik de integration en stel ik hem opnieuw in via de UI maar het lijkt me toch dat ik de parameters zou moeten kunnen wijzigen :?
Op de integraties pagina staat bij de meeste integraties een knopje met configureer, ook kun je bij de meeste op de drie stipjes drukken en daar staat dan systeeminstellingen.
Als jouw integratie dat niet heeft, dan is opnieuw toevoegen de enige optie.

• Oesie
golles schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Op de integraties pagina staat bij de meeste integraties een knopje met configureer, ook kun je bij de meeste op de drie stipjes drukken en daar staat dan systeeminstellingen.
Als jouw integratie dat niet heeft, dan is opnieuw toevoegen de enige optie.
Thanks, weet ik i.i.g. dat ik niet scheef zit te kijken. Vind het wel vreemd dat ik bij geen één integration (Philips Hue, Deconz, Waze, DSM) de optie heb. Wel de bolletjes en de systeeminstellingen. Echter staan daar niet de parameters van de initiële setup die ik zou willen wijzigen. Tenminste ik had verwacht dat ik daar bijvoorbeeld usernames/passwords/gps locaties etc zou kunnen aanpassen. Dan lijkt het configureren via een YAML haast beter (met het oog op aanpassingen doen).

• TheFes
Oesie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Thanks, weet ik i.i.g. dat ik niet scheef zit te kijken. Vind het wel vreemd dat ik bij geen één integration (Philips Hue, Deconz, Waze, DSM) de optie heb. Wel de bolletjes en de systeeminstellingen. Echter staan daar niet de parameters van de initiële setup die ik zou willen wijzigen. Tenminste ik had verwacht dat ik daar bijvoorbeeld usernames/passwords/gps locaties etc zou kunnen aanpassen. Dan lijkt het configureren via een YAML haast beter (met het oog op aanpassingen doen).
Tja, dan moet je na elke wijziging HA rebooten. Maakt het ook niet echt gebruiksvriendelijk.

• Oesie
TheFes schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Tja, dan moet je na elke wijziging HA rebooten. Maakt het ook niet echt gebruiksvriendelijk.
Eens.

Vond het opmerkelijk dat je de input waarde niet meer kan aanpassen bij de (standaard) integrations die ik nu heb. Zo had ik voor de Waze integration een adres opgegeven bij de setup. Bij de sensor zag ik dat de reistijd die werd aangegeven niet kon kloppen. Het ingegeven adres wilde ik daarmee aanpassen in een GPS locatie maar de enige manier was voor mij om de setup opnieuw te doorlopen. Heb toch wel even zitten zoeken of ik niet wat miste. Denk dat ik voor die tijd al 100x de setup opnieuw had kunnen doorlopen :+

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Oesie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Eens.

Vond het opmerkelijk dat je de input waarde niet meer kan aanpassen bij de (standaard) integrations die ik nu heb. Zo had ik voor de Waze integration een adres opgegeven bij de setup. Bij de sensor zag ik dat de reistijd die werd aangegeven niet kon kloppen. Het ingegeven adres wilde ik daarmee aanpassen in een GPS locatie maar de enige manier was voor mij om de setup opnieuw te doorlopen. Heb toch wel even zitten zoeken of ik niet wat miste. Denk dat ik voor die tijd al 100x de setup opnieuw had kunnen doorlopen :+
Ik heb Portainer geïnstalleerd en open dan de betreffende container en edit /data/options.json handmatig en laat daarna de integration opnieuw opstarten. Dat werkt in ieder geval voor mijn eigen integrations maar wellicht ook voor anderen.

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-12 07:45
Even een vraagje; Ben net geupdate naar de laatste versie. 1 van de acties die ik moet doen is het HTTP deel aanpassen;

code:
1
2
3
4
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - XXX.XXX.XXX.XXX # Add the IP address of the proxy server

Bij de XX moet ik het ip adres invullen wat HA heeft toegekend aan mijn NGINX proxy manager. Echter ik weet niet hoe ik het IP adres kan achterhalen.
Heb al gekeken in Portainer maar die toont de addons niet in het netwerk deel. Ik heb ook ingelogd op de command line van HA maar krijg het ook daar niet voor elkaar.

Hoe kan ik er achter komen wat het IP adres is dat is toegekend aan mijn proxy addon? Iemand een idee?

• TheFes
haborym schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:03:
Even een vraagje; Ben net geupdate naar de laatste versie. 1 van de acties die ik moet doen is het HTTP deel aanpassen;

code:
1
2
3
4
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - XXX.XXX.XXX.XXX # Add the IP address of the proxy server

Bij de XX moet ik het ip adres invullen wat HA heeft toegekend aan mijn NGINX proxy manager. Echter ik weet niet hoe ik het IP adres kan achterhalen.
Heb al gekeken in Portainer maar die toont de addons niet in het netwerk deel. Ik heb ook ingelogd op de command line van HA maar krijg het ook daar niet voor elkaar.

Hoe kan ik er achter komen wat het IP adres is dat is toegekend aan mijn proxy addon? Iemand een idee?
Even proberen om via je externe url je HA te bereiken, en dan bij configuration -> logs kijken welk IP de logmelding staat.

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-12 07:45
TheFes schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Even proberen om via je externe url je HA te bereiken, en dan bij configuration -> logs kijken welk IP de logmelding staat.
Worked like a charm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

Voor mijn kids heb ik een klimwand gemaakt en die heb ik onlangs uitgerust met een led strip en knop (ali expres el cheapo op basis van zigbee).
het idee is dat wanneer de kids boven komen ze op de knop drukken (wat een erg sterke motivator is :))

Wat er nu gebeurt bij druk op de knop kleurt de ledstrip roze voor 20 seconden en dan gaat ie weer uit (je begrijpt ik heb een dochter ;))
Maar wat ik eigenlijk zou willen is dat er bij druk op de knop elke keer iets randoms gebeurt, kleurtje, knipperen hoe gekker hoe beter zegmaar.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe ik dit in HA zou moeten configureren, is dit mogelijk?

iRacing Profiel

• TheFes
Valkyre schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:45:
Voor mijn kids heb ik een klimwand gemaakt en die heb ik onlangs uitgerust met een led strip en knop (ali expres el cheapo op basis van zigbee).
het idee is dat wanneer de kids boven komen ze op de knop drukken (wat een erg sterke motivator is :))

Wat er nu gebeurt bij druk op de knop kleurt de ledstrip roze voor 20 seconden en dan gaat ie weer uit (je begrijpt ik heb een dochter ;))
Maar wat ik eigenlijk zou willen is dat er bij druk op de knop elke keer iets randoms gebeurt, kleurtje, knipperen hoe gekker hoe beter zegmaar.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe ik dit in HA zou moeten configureren, is dit mogelijk?
Weet je wel hoe je de effecten als losse actie zou moeten opzetten? Dus laten knipperen, of een kleur, of iets anders?

Anders zou je het volgende kunnen doen (bij bijvoorbeeld 4 opties):
(code is niet getest, en bevat mogelijk fouten)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
action:
  - variables:
      licht_actie: "{{ range(1,4) | random }}"
  - alias: "choose alias (name)"
    choose:
    - conditions:
        - alias: "Actie 1"
          condition: template
          value_template: "{{  licht_actie == 1 }}"
      sequence:
        - alias: "Actie 1 uitvoeren"
          service: light.turn_on
          target:
            entity_id: light.je_led_strip
          data:
            effect: je_leuke_effect # een leuk effectje
            rgb_color: [0, 255, 0] # een kleur
    - conditions:
        - alias: "Actie 2"
          value_template: "{{  licht_actie == 2 }}"
      sequence:
        - alias: "Actie 2 uitvoeren"
          target:
          data:
            effect: een_ander_effect
            rgb_color: [0, 255, 255]
    - conditions:
        - alias: "Actie 3"
          value_template: "{{  licht_actie == 3 }}"
      sequence:
        - alias: "Actie 3 uitvoeren"
          target:
          data:
            rgb_color: [255, 255, 0] 
    - conditions:
        - alias: "Actie 4"
          value_template: "{{  licht_actie == 4 }}"
      sequence:
        - alias: "Actie 4 uitvoeren"
          target:
          data:
            effect: nog_een_ander_effect 
            rgb_color: [255, 0, 0] 

Of. wellicht simpeler

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
  - variables:
      effect_lijst: # lijstje met effecten die je strip ondersteunt en je leuk vindt
        - Strobe
        - Flicker
        - Random
  - service: light.turn_on
    target:
    data:
      effect: "{{ effect_lijst | random }}" # een random effect uit je lijstje
      rgb_color: "{{ [range(0,255)|random,range(0,255)|random,range(0,255)|random] }}" # een random rgb kleur

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 26-07-2021 16:22 ]

• Septillion
Zou voor kleur alleen lekker HSV pakken en dan alleen de hue random doen. Gewoon volle brightness en saturation. Mooie felle kleuren.

• TheFes
Septillion schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:56:
Zou voor kleur alleen lekker HSV pakken en dan alleen de hue random doen. Gewoon volle brightness en saturation. Mooie felle kleuren.
Ik doe zelf niets met kleurlampen in huis, dus had maar rgb gepakt.

Maar iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook met hs_color (ik neem aan de saturation dan dus maximaal moet zijn).

Iets als
YAML:
1
2
3
4
    data:
      hs_color: "{{ [ range(0,360)|random, 100 ] }}" # een random hue kleur
      brightness: 255

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik zou er nog een speaker bij maken en een mp3 afspelen bij winst :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

martinvdm schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:05:
Ik zou er nog een speaker bij maken en een mp3 afspelen bij winst :)
Ik heb bewust voor alleen licht gekozen ;) dat is al incentive genoeg :)
TheFes schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Ik doe zelf niets met kleurlampen in huis, dus had maar rgb gepakt.

Maar iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook met hs_color (ik neem aan de saturation dan dus maximaal moet zijn).

Iets als
YAML:
1
2
3
4
    data:
      hs_color: "{{ [ range(0,360)|random, 100 ] }}" # een random hue kleur
      brightness: 255
Bedankt ik ga hier naar kijken! Ik had gehoopt dat het in ui kon, maar dan moet ik even kijken waar ik dit ik had wrotten en aanroepen.

iRacing Profiel

• TheFes
Valkyre schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:58:
[...]

Ik heb bewust voor alleen licht gekozen ;) dat is al incentive genoeg :)

[...]

Bedankt ik ga hier naar kijken! Ik had gehoopt dat het in ui kon, maar dan moet ik even kijken waar ik dit ik had wrotten en aanroepen.
Je kunt binnen de automation GUI bovenin op de 3 puntjes drukken en dan edit in YAML doen.
Dan kun je dit toevoegen.
Ik zag dat variables inderdaad niet in GUI toegevoegd kunnen worden.

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12 15:04
Waah schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:33:
Als Tuya lokaal zou werken zou dat echt wel een goede stap zijn. En voor mij toch een reden om verde4 dan zigbee te kijken.

Ik heb toch te vaak dat er devices spontaan niet meer reageren en opnieuw toegevoegd moeten worden. Van xiaomi spul tot ikea Tradfri.

Bereik is het niet, want alle verbindingen staan op groen. In geval van tradfri zijn er 7 spotjes op 2 m2.... En toch verliest die er elke maand wel eentje.

Hopelijk zou Tuya met wifi dan stabieler zijn
Ik had ook veel gedoe met wegvallende spotjes van Ikea. Gouden tip; update ze eens via de ConBee (oude interface, internet verbinding tijdelijk open stellen en updates toestaan), daarna heb ik nooit meer problemen gehad met Tradfri GU10's waar ik er een stuk of 30 van heb hangen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Meer mensen last van deze bug https://github.com/home-assistant/core/issues/53177?
Hue knoppen die na de laatste update van de Hue Bridge opeens random events afvuren en dus een "druk" event sturen naar HA. Heel erg irritant, er gaat hier van alles aan en uit de hele tijd

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 17:11

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Magic schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:13:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
condition:
action:

Hoe kan ik dit oplossen?
Op deze manier? Heb je alleen de offset niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
  - condition: state
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
action:

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-12 17:52
winDOS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:22:
@Robbie T Ik heb ook zoiets gemaakt, bij mij word de automation getriggerd als er 1 of meerdere ramen en de verwachte neerslag binnen 15min boven de 0 komt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Regen melding en raam open
description: Notificatie als het binnen 15 min gaat regenen en er staat een raam open
trigger:
  - entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
    platform: state
    from: '0.0'
condition:
    entity_id: group.hometracking
    state: home
  - condition: time
    after: '7:30'
    before: '23:30'
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.slaap_kamer_raam
        state: 'on'
        entity_id: binary_sensor.zolder_raam
action:
  - data_template:
        {% if is_state('binary_sensor.slaap_kamer_raam', 'on') %}
          {% if is_state('binary_sensor.zolder_raam', 'on') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen, het slaapkamer raam en het zolder raam staan nog open  
          {% elif is_state('binary_sensor.zolder_raam', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het slaapkamer raam staat nog open
          {% endif %}
        {% elif is_state('binary_sensor.slaap_kamer_raam', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het zolder raam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      title: '{{ "\uD83C\uDF27" }} Voorspeld'
    service: notify.notify
  - service: persistent_notification.create
    data:
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen, het slaapkamer raam en het zolder raam staan nog open  
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het slaapkamer raam staat nog open
          {% endif %}
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }}mm/h regenen en het zolder raam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
  - service: tts.cloud_say
    entity_id: media_player.google_speaker_group
    data:
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen, het slaapkamerraam en het zolderraam staan nog open  
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het slaapkamerraam staat nog open
          {% endif %}
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het zolderraam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      options:
      language: nl-NL
Thanks!
Waar komt deze sensor vandaan;
code:
1
sensor.br_precipitation_forecast_total

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Thanks!
Waar komt deze sensor vandaan;
code:
1
sensor.br_precipitation_forecast_total
De buienradar integratie (daar staat br voor)

• Robbie T
TheFes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:27:
[...]

De buienradar integratie (daar staat br voor)
Die hele buienradar integratie wil niet laden bij mij.
Ik krijg bij elke sensor unavailable te zien. Ik heb de coordinaten al eens gewijzigd door te kiezen voor coordinaten welke dicht bij een ander station liggen maar ook dat werkt niet.
mis ik iets?

• TheFes
winDOS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:22:
@Robbie T Ik heb ook zoiets gemaakt, bij mij word de automation getriggerd als er 1 of meerdere ramen en de verwachte neerslag binnen 15min boven de 0 komt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Regen melding en raam open
description: Notificatie als het binnen 15 min gaat regenen en er staat een raam open
trigger:
  - entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total
    platform: state
    from: '0.0'
condition:
    entity_id: group.hometracking
    state: home
  - condition: time
    after: '7:30'
    before: '23:30'
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.slaap_kamer_raam
        entity_id: binary_sensor.zolder_raam
action:
  - data_template:
          {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}
    data:
          {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}
    data:
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen, het slaapkamerraam en het zolderraam staan nog open  
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het slaapkamerraam staat nog open
          {% endif %}
          Waarschuwing: Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.br_precipitation_forecast_total") }} milimeter per uur regenen en het zolderraam staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      options:
Ik zag deze post weer voorbij komen, en wilde toch nog wat tips geven (buiten die van de numeric_state trigger die ik al gegeven had)

1) je kunt je bericht in een variable zetten, waardoor je code een stuk korter kan.
Even alleen het action deel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
action:
  - variables:
      bericht: |
          {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}
  - data_template:
    data:
    data:
      options:

2) je kunt je raamsensors in een group groeperen (bv group.raamsensors) en dan de friendly names van de sensoren opvragen en gebruiken in je message, waardoor je die ingewikkelde nested if niet nodig hebt. Je kunt dan zoiets doen:
YAML:
1
2
  - variables:
      bericht: "Het gaat binnen een kwartier regenen, de volgende ramen staan nog open: {{ expand('group.raamsensors') | selectattr('state', 'eq', 'on') | map(attribute='name') | list }}"

3) je geeft in je bericht mee hoeveel regen verwacht wordt, maar dat is het totaal van 15 minuten. Als het eerst even zachtjes gaat druppen, en na 20 minuten de stortbui losbarst, zegt dat totaal niet zoveel. Natuurlijk zal het ook wel eens 5 minuten regenen, maar als de bui langer dan een kwartier is, is dat getal weinigzeggend.

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:49:
[...]

Die hele buienradar integratie wil niet laden bij mij.
Ik krijg bij elke sensor unavailable te zien. Ik heb de coordinaten al eens gewijzigd door te kiezen voor coordinaten welke dicht bij een ander station liggen maar ook dat werkt niet.
mis ik iets?
Gebruik je de GUI voor het toevoegen van de integratie?
Als je geen coordination invoert zou gewoon je home locatie gebruikt moeten worden.

Verder staan de meeste sensoren standaard disabled, die moet je even enablen.

• Obelixxx
TheFes schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:15:
[...]

https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota

Ik gebruik Tasmota niet, maar heb vanuit de Tasmota interface weer ESPHome geflasht, dit ook een eigen configuratie te gebruiken waarbij de Shelly 1 in detached mode toch het relais schakelt als er geen verbinding met HA is
Flashen is inmiddels gelukt.
Algemene vraag nu voor het aansturen van de curtains.
Ik heb nu binnen HA twee switches die ik kan schakelen. Die zie ik ook in de webinterface van de Shelly 25.

Dien ik nu in HA de schakelaar dicht gebruiken, en na enkele seconde uit zetten, zodat de motot ook stopt?
Ik heb de motor zelf nog niet, dus kan helaas nog niet testen wat er gebeurt.?

• TheFes
Obelixxx schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Flashen is inmiddels gelukt.
Algemene vraag nu voor het aansturen van de curtains.
Ik heb nu binnen HA twee switches die ik kan schakelen. Die zie ik ook in de webinterface van de Shelly 25.

Dien ik nu in HA de schakelaar dicht gebruiken, en na enkele seconde uit zetten, zodat de motot ook stopt?
Ik heb de motor zelf nog niet, dus kan helaas nog niet testen wat er gebeurt.?
Ik heb geen ervaring met de Shelly 2.5 en Tasmota (of met de 2.5 in het algemeen).
Daar kan ik je niet mee helpen dus.

Wat is eigenlijk überhaupt de reden dat je Tasmota wil ipv de standaard firmware (had ik misschien eerder moeten vragen)?

• Obelixxx
Dat was naar aanleiding van een antwoord op een eerdere vraag van me.
Ik vroeg nml of een Zigbee gordijnmotor zonder problemen gebruikt kon worden via conbee en deconz.

Daarop werd als advies gegeven om niet voor Zigbee te gaan, maar Shelly 2.5 icm een DOOYA motor.

• TheFes
Obelixxx schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:33:
Dat was naar aanleiding van een antwoord op een eerdere vraag van me.
Ik vroeg nml of een Zigbee gordijnmotor zonder problemen gebruikt kon worden via conbee en deconz.

Daarop werd als advies gegeven om niet voor Zigbee te gaan, maar Shelly 2.5 icm een DOOYA motor.
Ja, ik snap de Shelly 2.5, maar niet waarom je die op Tasmota wil hebben, en niet gewoon op de standaard Shelly firmware die ook prima is te integreren in HA.

Daar kan een goede reden voor zijn hoor, maar ikzelf heb bijvoorbeeld mijn Shelly dimmers op de standaard firmware draaien zodat ik dan zeker weet dat de functies als kalibratie en dergelijke werken.

• Obelixxx
TheFes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ja, ik snap de Shelly 2.5, maar niet waarom je die op Tasmota wil hebben, en niet gewoon op de standaard Shelly firmware die ook prima is te integreren in HA.

Daar kan een goede reden voor zijn hoor, maar ikzelf heb bijvoorbeeld mijn Shelly dimmers op de standaard firmware draaien zodat ik dan zeker weet dat de functies als kalibratie en dergelijke werken.
De tasmota software hier in combinatie met shelly en dooya was het advies.

• TheFes
Obelixxx schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:38:
[...]

De tasmota software hier in combinatie met shelly en dooya was het advies.
Oke, dan zou ik wellicht nog even die Tweaker taggen voor wat verdere hulp met de precieze instellingen :)

• Obelixxx
TheFes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Oke, dan zou ik wellicht nog even die Tweaker taggen voor wat verdere hulp met de precieze instellingen :)
Daar is het ook misgegaan.
Ik dacht dat ik dat gedaan had. Aleen zie ik nu dat jij mij destijds de vraag had beantwoord dat OTA aanpassen van de firmware mogelijk was.
Ik had niet door dat ik inmiddels met iemand anders 'sprak'.

Excuus, en dank je voor je hulp in ieder geval. De firmware flash is gelukt!!

• Waah
lverlaek schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ik had ook veel gedoe met wegvallende spotjes van Ikea. Gouden tip; update ze eens via de ConBee (oude interface, internet verbinding tijdelijk open stellen en updates toestaan), daarna heb ik nooit meer problemen gehad met Tradfri GU10's waar ik er een stuk of 30 van heb hangen.
Gedaan! d:)b
Kijken of het helpt. Helaas werkt dat niet voor de Aqara sensoren. Die vallen pas echt vaak weg

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 12:13
Waah schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:29:
[...]

Weet niet of je al camera's hebt, maar heb zelf goede ervaring met Reolink. De E1 Pro heeft bijvoorbeeld rtsp streams. En werken hier goed in HA.

De resolutie is ook hoog, en geeft echt scherp beeld door. Kan gewoon inzoomen en nog details zien. Mijn oude "full HD" camera was 1 pixelige brij.
Vergeet eufy niet, die doen ook rtsp en ha integratie ;)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 17:11

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Waah schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Gedaan! d:)b
Kijken of het helpt. Helaas werkt dat niet voor de Aqara sensoren. Die vallen pas echt vaak weg
Ik heb vooral Hue lampen, een 3-tal Lidl spotjes en een aantal Aqara sensoren via een Conbee II stick, hoe update je de firmware van de lampen en de sensoren?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 21:48
niemand die dit ook heeft/wil?
Stampre schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:44:
Nu ik mijn RFXcom mooi werkend met mijn zonnescherm aan HA heb dacht ik daar ook de Smartwares RM174F rookmelders aan toe te voegen. Volgens de handleiding moet dat mogelijk zijn maar met het automatisch toevoegen verschijnt er niets in HA. Iemand nog tips hoe toe te voegen. in de rfx manager heb ik ARC en Lightning 4 aangezet.

Als ik de rookmelder in de manager af laten gaan krijg ik deze output:
25-7-2021 10:49:55:043= 1401070207436F7079726967687420524658434F4D

http://specs.tweak.to/6635

• Waah
CAP-Team schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Ik heb vooral Hue lampen, een 3-tal Lidl spotjes en een aantal Aqara sensoren via een Conbee II stick, hoe update je de firmware van de lampen en de sensoren?
Niet alles is te updaten.... Maar:
Deconz, Deconz (de vnc, met alle lijntjes)
In het menu: Plugins, STD OTAU PLUGIN.
In het nieuwe tabblad heb je de optie query en update. Daarmee kan je kijken of er nieuwe firmware is voor de devices in de lijst, en de update toepassen.

Dat is het concept tenminste. Werkt jiet voor alle lampen en devices.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19

Mimiix

Professioneel Prutser

Waah schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Niet alles is te updaten.... Maar:
Deconz, Deconz (de vnc, met alle lijntjes)
In het menu: Plugins, STD OTAU PLUGIN.
In het nieuwe tabblad heb je de optie query en update. Daarmee kan je kijken of er nieuwe firmware is voor de devices in de lijst, en de update toepassen.

Dat is het concept tenminste. Werkt jiet voor alle lampen en devices.
Enkel voor devices die

- het OTAU cluster hebben
- je de firmware voor hebt.

Door het laatste vallen hue lampen al af.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:15
Vraagje... we zijn een kleine verbouwing aan het doen in het huis en nu moeten er ook wat rookmelders geplaatst worden.

Uiteraard ben ik dus aan het kijken naar "smart" rookmelders maar vind de Nest apparaten aan de (te) dure kant. Nu heb ik als voorkeur dat ik de rookmelders wel kan koppelen. Of ze moeten dit onderling zelf kunnen of ik moet ze via HA allemaal kunnen laten afgaan.

Maar nu komt het... elke rookmelder op Zigbee2mqtt.io compatible device die je zelf kan laten afgaan... zijn niet leverbaar in Nederland en andere rookmelders die ik vind worden niet genoemd op de site of ze compatible zijn.

Heeft iemand een goede tip?
Ik kan dus rookmelder aansluiten via:
- Zigbee
- RF (Klik aan Klik Uit)
- WiFi

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@stijn1309 Just a FYI : De Nest Rookmelders zijn helemaal niet meer te koppelen aan HA (of any Domotica systeem) omdat Google heeft besloten de API af te sluiten ...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 09:16

winDOS

6.22

stijn1309 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:18:
Vraagje... we zijn een kleine verbouwing aan het doen in het huis en nu moeten er ook wat rookmelders geplaatst worden.

Uiteraard ben ik dus aan het kijken naar "smart" rookmelders maar vind de Nest apparaten aan de (te) dure kant. Nu heb ik als voorkeur dat ik de rookmelders wel kan koppelen. Of ze moeten dit onderling zelf kunnen of ik moet ze via HA allemaal kunnen laten afgaan.

Maar nu komt het... elke rookmelder op Zigbee2mqtt.io compatible device die je zelf kan laten afgaan... zijn niet leverbaar in Nederland en andere rookmelders die ik vind worden niet genoemd op de site of ze compatible zijn.

- Zigbee
- RF (Klik aan Klik Uit)
- WiFi
https://zigbee.blakadder.com/Woox_R7049.html
https://www.robbshop.nl/en/woox-slimme-rookmelder

Geen ervaring mee, maar voldoet aan jouw eisen en nog een schappelijke prijs ook.

@TheFes Bedankt voor de tips. Heb meteen een aantal andere automations ook aangepast. Ik weet dat het aantal mm niet echt interessant is. Maar dit was een makkelijke manier om te bepalen dat het gaat regenen binnen 15 minuten.

[ Voor 10% gewijzigd door winDOS op 28-07-2021 09:40 ]

C:\>Signature.bat

• TheFes
Mimiix schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:48:
[...]

Enkel voor devices die

- het OTAU cluster hebben
- je de firmware voor hebt.

Door het laatste vallen hue lampen al af.
Er staan hier anders toch een hoop hue lampen die zouden moeten werken met OTAU
https://github.com/dresde...Types---Firmware-versions

@CAP-Team Als de Hue lampen ook Bluetooth ondersteunen kun je ze eventueel ook updaten met de Hue Bluetooth app

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 28-07-2021 10:00 ]

• TheFes
winDOS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Geen ervaring mee, maar voldoet aan jouw eisen en nog een schappelijke prijs ook.

@TheFes Bedankt voor de tips. Heb meteen een aantal andere automations ook aangepast. Ik weet dat het aantal mm niet echt interessant is. Maar dit was een makkelijke manier om te bepalen dat het gaat regenen binnen 15 minuten.
Ik snap het gebruik van de sensor, dat doe ik zelf ook. Ik zou alleen zelf de waarde van de sensor niet mee sturen in het bericht omdat het zo weinig zegt over de regen die daadwerkelijk gaat vallen.
Maar als waarschuwing dat ramen of screens of iets dergelijks dicht moeten werkt het natuurlijk wel

• stijn1309
winDOS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Deze rookmelder kan je wel uitlezen met HA maar kan je dus niet het "alarm" laten afgaan. In die zin, als de rookmelder op de eerste verdieping afgaat laat de andere ook afgaan.
Ik zie ook nergens dat deze rookmelder dit onderling zelf wel kan (onderling koppelen).
Smoke (binary)

Indicates whether the device detected smoke. Value can be found in the published state on the smoke property. It’s not possible to read (/get) or write (/set) this value. If value equals true smoke is ON, if false OFF.

• Mozart
  • Laatst online: 23-12 11:19

- Zigbee
- RF (Klik aan Klik Uit)
- WiFi
Ik heb vier zigbee rook detectors geplaatst in huis en ik heb daarnaast een alarmbel op zigbee in de slaapkamer. Als 1 van de 4 detectors afgaat gaat die zelf loeien en HA schakelt dan de alarmbel in. Gelukkig is hij nog niet af gegaan terwijl we slapen, als dat gebeurd zitten we gelijk rechtop in bed :)

PSN: PcDCch

• stijn1309
Mozart schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Ik heb vier zigbee rook detectors geplaatst in huis en ik heb daarnaast een alarmbel op zigbee in de slaapkamer. Als 1 van de 4 detectors afgaat gaat die zelf loeien en HA schakelt dan de alarmbel in. Gelukkig is hij nog niet af gegaan terwijl we slapen, als dat gebeurd zitten we gelijk rechtop in bed :)
Dat is ook nog een oplossing die ik in mijn achterhoofd houd inderdaad!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TheFes schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Er staan hier anders toch een hoop hue lampen die zouden moeten werken met OTAU
https://github.com/dresde...Types---Firmware-versions

@CAP-Team Als de Hue lampen ook Bluetooth ondersteunen kun je ze eventueel ook updaten met de Hue Bluetooth app
Ja, ondersteund wel, echter gaat het om het automatisch verkrijgen van Firmware. Die is niet makkelijk te krijgen. bij Ikea word de firmware automatisch door deCONZ gedownload vanaf diens website. Hue geeft firmware zelf niet vrij.

Ze werken dus wel, mits de firmware beschikbaar is.

• Luther
  • Laatst online: 22:37
Momenteel heb ik mijn Home Assistant installatie draaien op een oude desktop pc (supervised op een Debian). Deze verbruikt alleen nog best wat stroom, dus ik ben eens aan het rondkijken naar alternatieven. Nou zag ik deze in de aanbieding: Blitzwolf bw-mpc1.
Dit klinkt als een prima oplossing om naar over te gaan.
Zijn er nog obstakels die ik over het hoofd zie?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Luther schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
Momenteel heb ik mijn Home Assistant installatie draaien op een oude desktop pc (supervised op een Debian). Deze verbruikt alleen nog best wat stroom, dus ik ben eens aan het rondkijken naar alternatieven. Nou zag ik deze in de aanbieding: Blitzwolf bw-mpc1.
Dit klinkt als een prima oplossing om naar over te gaan.
Zijn er nog obstakels die ik over het hoofd zie?
Dat zijn prima specificaties voor die prijs. Als je dat wil kan je hier zelfs proxmox op draaien zodat je nog meer dan alleen HA op kan draaien.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje over HomeAssistant in combinatie met telegram. HA gebruik ik al een tijd, telegram niet. Ik zou willen dat een automation wordt getriggerd door een telegram bericht dat van een bot komt (P2000bot). Ik krijg echter niet duidelijk of dit mogelijk is. Weet iemand of dit mogelijk is en kan ik de juiste kant opgestuurd worden?

De bedoeling is dat bij een alarmering s nachts de verlichting aan gaat zodat ik niet overal overheen struikel terwijl ik naar de auto ren en dat ik overdag over de Sonos de alarmering voorlees via TTS.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

leejoow schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:05:
Even een vraagje over HomeAssistant in combinatie met telegram. HA gebruik ik al een tijd, telegram niet. Ik zou willen dat een automation wordt getriggerd door een telegram bericht dat van een bot komt (P2000bot). Ik krijg echter niet duidelijk of dit mogelijk is. Weet iemand of dit mogelijk is en kan ik de juiste kant opgestuurd worden?

De bedoeling is dat bij een alarmering s nachts de verlichting aan gaat zodat ik niet overal overheen struikel terwijl ik naar de auto ren en dat ik overdag over de Sonos de alarmering voorlees via TTS.
Zou je hiervoor geen gebruik kunnen maken van het P2000 custom component?
Daarmee kun je ook filteren op type en afstand om meldingen te beperken tot enkel gewenst. Wellicht genoeg voor jouw usecase?

https://github.com/cyberjunky/home-assistant-p2000
Te installeren via HACS.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 28-07-2021 19:06 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JBS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Daarmee kun je ook filteren op type en afstand om meldingen te beperken tot enkel gewenst. Wellicht genoeg voor jouw usecase?

Te installeren via HACS.
Aan de capcode heeft ie wss al genoeg

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ben nu een maandje aan het "programmeren" in HA. Echt leuk, al die dingen automatiseren. Wat me nog niet wil lukken is het weergeven van een melding (via tts.google_translate_say) zonder dat de huidige muziek gestopt wordt (zoals bij de Google "omroepen" optie gebeurt). Na afloop moet ik dus de "radio" weer opnieuw starten. Is er een mogelijkheid om te voorkomen dat de huidige afspeelmodus afgesloten wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 28-07-2021 20:59 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-12 14:11
HuismAndré schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:58:
Ben nu een maandje aan het "programmeren" in HA. Echt leuk, al die dingen automatiseren. Wat me nog niet wil lukken is het weergeven van een melding (via tts.google_translate_say) zonder dat de huidige muziek gestopt wordt (zoals bij de Google "omroepen" optie gebeurt). Na afloop moet ik dus de "radio" weer opnieuw starten. Is er een mogelijkheid om te voorkomen dat de huidige afspeelmodus afgesloten wordt?
Je veranderd de media bron, dus je radio zal sowieso onderbroken worden. Je kan wel een scene aanmaken, je TTS starten en daarna weer je scene herstellen. Zo gaat ie weer verder waar die gebleven was. Staan wel voorbeelden in dit topic als t goed is.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

JBS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Te installeren via HACS.
Ik zou dan inderdaad de capcode pakken die in mijn pager staat, anders gaat het ook af bij alarmering van de andere post hier in het dorp.
De reden waarom ik deze integratie niet wilde gebruiken is het pollen: bij alarm moet hij direct de verlichting aanzetten. Na 20 seconden zit ik al bijna in de auto ;)

Ik ga eens experimenteren met of dat pollen elke seconde werkt.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• HuismAndré

HuismAndré

-Casper schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:23:
[...]

Je veranderd de media bron, dus je radio zal sowieso onderbroken worden. Je kan wel een scene aanmaken, je TTS starten en daarna weer je scene herstellen. Zo gaat ie weer verder waar die gebleven was. Staan wel voorbeelden in dit topic als t goed is.
Ik heb in het draadje gezocht om scene maar daar vooralsnog niet iets soortgelijks gevonden. Zelf had ik bedacht dat ik de huidige media_content_id ging uitvragen alvorens de melding te maken. de Yaml wordt dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Test
trigger: []
condition: []
action:
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.huiskamer_nest
  - delay:
      seconds: 1
  - service: media_player.play_media
    target:
    data:
      media_content_id: '{{ source_huiskamer_nest }}'
      media_content_type: audio/mp4
variables:
  source_huiskamer_nest: media_player.huiskamer_nest.media_content_id #werkt niet
  #source_huiskamer_nest: "https://stream.radio10.nl/radio10" #werkt wel

Als ik de source_huiskamer_nest zelf vul met een geldige URL dan werkt het prima. Maar laat ik bovenstaande script z'n gang gaan (waarbij de variabele dus gevuld zou moeten zijn met de media_content_id van de huidige bron) dan werkt het niet. Overigens zet HA zelf de variables helemaal onderaan het script, ik zet deze zelf elke keer bovenin (maar HA verplaatst dat dus). Wellicht dat het hierom fout gaat? Wellicht is de media_content_id al gewijzigd voordat deze uitgelezen wordt? (kip en ei verhaal). In dat geval, hoe kan ik deze wél op tijd uitlezen?

• -Casper
HuismAndré schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Ik heb in het draadje gezocht om scene maar daar vooralsnog niet iets soortgelijks gevonden. Zelf had ik bedacht dat ik de huidige media_content_id ging uitvragen alvorens de melding te maken. de Yaml wordt dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
action:
    data:
  - delay:
    target:
    data:
variables:
  source_huiskamer_nest: media_player.huiskamer_nest.media_content_id #werkt niet

Als ik de source_huiskamer_nest zelf vul met een geldige URL dan werkt het prima. Maar laat ik bovenstaande script z'n gang gaan (waarbij de variabele dus gevuld zou moeten zijn met de media_content_id van de huidige bron) dan werkt het niet. Overigens zet HA zelf de variables helemaal onderaan het script, ik zet deze zelf elke keer bovenin (maar HA verplaatst dat dus). Wellicht dat het hierom fout gaat? Wellicht is de media_content_id al gewijzigd voordat deze uitgelezen wordt? (kip en ei verhaal). In dat geval, hoe kan ik deze wél op tijd uitlezen?
Vorige deel blijkbaar. Hier staat een voorbeeld, maar werkt bij hem niet omdat het om sonos speakers gaat. Voor google apparaten werkt dit volgens mij wel gewoon.

• Septillion
@HuismAndré Ik denk dat in dat script de variabele gewoon "media_player.huiskamer_nest.media_content_id" bevat en niet de staat van de entiteit. Kan je bevestigen door bijvoorbeeld een notificatie ermee te maken. Ik weet eigenlijk niet eens of de automation trace de invulling van een variabele geeft.

Om de staat van de entiteit op te slaan is het denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
action:
    data:
  - delay:
    target:
    data:
variables:
  source_huiskamer_nest: "{{ state_attr('media_player.huiskamer_nest', 'media_content_id') }}"

Even er van uit gaande dat 'media_content_id' een attribute is van 'media_player.huiskamer_nest'. Dat is hij bij mij met een Kodi mediaspeler namelijk niet.

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion Het is inderdaad media_content_id. Ik heb het zojuist getest en het werkt als een tierelier. Bedankt.

[edit]: Aah, grappig. Als hij niets aan het doen was dan onthoudt hij dat hij test heeft gezegd en zegt het bij de volgende aanroep dus 2 x. Moet ik nog even iets op vinden ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door HuismAndré op 29-07-2021 09:19 ]

• HuismAndré

HuismAndré

-Casper schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:07:
[...]

Vorige deel blijkbaar. Hier staat een voorbeeld, maar werkt bij hem niet omdat het om sonos speakers gaat. Voor google apparaten werkt dit volgens mij wel gewoon.
Top. Die ga ik zeker ook nog even uittesten (altijd fijn als je meer dan 1 weg hebt die naar Rome leidt).

• Septillion
@HuismAndré Zou je kunnen doen door de state ook op te slaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
action:
    data:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ before_state == 'playing' }}"
        sequence:
          - delay:
            target:
            data:
    default: []
variables:
  source_huiskamer_nest: '{{ state_attr(''media_player.huiskamer_nest'', ''media_content_id'') }}'
  before_state: '{{ states(''media_player.huiskamer_nest'') }}'

Enige dat ik nu nog zie fout gaan is als de huidige media geen "audio/mp4" is. Maar ik heb geen idee welke types je speler kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 29-07-2021 09:46 ]

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion Net getest met "audio/appeltaart" en ook dat werkt prima. Ik denk dat wat achter de slash staat niet boeiend is voor de Google Cast devices.

De "before_state" oplossing werkt prima. Wel heb ik het overbodige stukje
YAML:
1
2
3
4
5
6
    target:
    data:

even verwijderd. Bedankt!

• Septillion
@HuismAndré Oeps, copy pasta foutje :+ Daarnaast zou de delay natuurlijk ook in de chooser kunnen.

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion De delay heb ik na de "say" laten staan want eigenlijk wil ik, als er eerder niets werd afgespeeld, dat de speler daarna ook weer uitgezet wordt (en zonder de delay wordt de say afgekapt). Ik kan echter nergens vinden of de condition een "else/otherwise" achtige mogelijkheid biedt.

• golles
Ik zou die delay vervangen door een wait, denk zoiets:

YAML:
1
2
3
4
    - wait_template: >
        {{ states('media_player.huiskamer_nest') in ['idle', 'on'] }}
      timeout: '00:00:10'
      continue_on_timeout: true

Als de state van je media player op idle of on gaat, gaat hij verder, anders geforceerd naar 10 seconden

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:36

- Zigbee
- RF (Klik aan Klik Uit)
- WiFi
Ik gebruik zelf deze:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SMSZB-120.html

je kunt dus andere rookmelders activeren middels een mqtt payload

• Septillion
@HuismAndré Dat is wat je met een chooser kunt doen. Als voor geen van de cases de conditie(s) waar zijn dan wordt de default-case uitgevoerd, dat is dus de else. Een chooser is dus een if-else of een if-ifelse-...-else als je meerdere cases toevoegt.

• stijn1309
sir_huxley schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Ik gebruik zelf deze:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SMSZB-120.html

je kunt dus andere rookmelders activeren middels een mqtt payload
Dank je die had ik ook gezien, maar nergens te bestellen voor NL dacht ik.
Kom dan steeds op het merk Frient uit ipv develco, wellicht zelfde rookmelder maar rebranded?

Waar heb jij ze destijds gekocht?

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:36
stijn1309 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Dank je die had ik ook gezien, maar nergens te bestellen voor NL dacht ik.
Kom dan steeds op het merk Frient uit ipv develco, wellicht zelfde rookmelder maar rebranded?

Waar heb jij ze destijds gekocht?
Ik ben woonachtig in Noorwegen. Hier zijn ze volop te leveren.

Frient moet haast wel een rebranding zijn. Develco maakt namelijk white label products.

• HuismAndré

HuismAndré

golles schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:07:
Ik zou die delay vervangen door een wait, denk zoiets:

YAML:
1
2
3
4
    - wait_template: >
        {{ states('media_player.huiskamer_nest') in ['idle', 'on'] }}
      timeout: '00:00:10'
      continue_on_timeout: true

Als de state van je media player op idle of on gaat, gaat hij verder, anders geforceerd naar 10 seconden
Een wait is inderdaad een goede optie aangezien de tekst van de "say" varieert in lengte. Bedankt voor de tip.
Septillion schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:12:
@HuismAndré Dat is wat je met een chooser kunt doen. Als voor geen van de cases de conditie(s) waar zijn dan wordt de default-case uitgevoerd, dat is dus de else. Een chooser is dus een if-else of een if-ifelse-...-else als je meerdere cases toevoegt.
Doe ik dat dan door de "else" 2 spaties richting de kantlijn terug te laten springen?

• stijn1309
sir_huxley schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik ben woonachtig in Noorwegen. Hier zijn ze volop te leveren.

Frient moet haast wel een rebranding zijn. Develco maakt namelijk white label products.
Dank je heb het type nummer nog even bekeken en daar staat ook SMZB-120 in , denk dat ik het gewoon ga proberen en de gok waag.
€119 euro voor 3 rookmelders, wellicht 1 losse rookmelder er nog bij.
Dan test ik het met de losse, kan ik de andere nog altijd terug sturen.

• Robbie T
TheFes schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Gebruik je de GUI voor het toevoegen van de integratie?
Als je geen coordination invoert zou gewoon je home locatie gebruikt moeten worden.

Verder staan de meeste sensoren standaard disabled, die moet je even enablen.
Hoe simpel kan het zijn soms, man man man. Thanks!

• Septillion
HuismAndré schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:28:
Doe ik dat dan door de "else" 2 spaties richting de kantlijn terug te laten springen?
Nee, door de actie onder 'default' te zetten.

Voorbeeldje van een choose met de 'light.turn_off'-call als default (/ else)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: New Automation
trigger:
  - platform: device
    device_id: ''
    domain: ''
    entity_id: ''
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: ''
            state: ''
        sequence:
          - service: light.turn_on
    default:
      - service: light.turn_off

• HuismAndré

HuismAndré

@Septillion Chips. Die default stond er ook al (met brackets omdat deze nog leeg is). Totaal over het hoofd gezien. Bedankt.

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12 22:43
Een vraag over Google Home:

Ik heb een zonnescherm via een Shelly 2.5 en 3 rolluiken via Somfy connexoon. Alles werkt prima in Google Home en Home Assistant. Via voice, afstandsbediening en via de apps.

Er is wel één verschil in de Google Home app op mijn telefoon en mijn Google Nest Hub:

Het zonnescherm wordt anders weergegeven dan de rolluiken. Het zonnescherm wordt op mijn telefoon zo weergegeven (linksboven). Ik kan er verder niks mee.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/y73w3abhwpu11.jpg

Op de nest hub kan ik het zonnescherm netjes met knopjes bedienen zoals het hoort, net als de rolluiken. Op de detail pagina zie ik als verschil: bij het zonnescherm Apparaattype: Rolluik, bij de rolluiken zie ik juist Jalozieën als apparaattype.

Er lijkt dus in de Google Home app voor Android iets mis te gaan. Wat kan ik doen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• -Casper
wautah91 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:05:

Ik heb een zonnescherm via een Shelly 2.5 en 3 rolluiken via Somfy connexoon. Alles werkt prima in Google Home en Home Assistant. Via voice, afstandsbediening en via de apps.

Er is wel één verschil in de Google Home app op mijn telefoon en mijn Google Nest Hub:

Het zonnescherm wordt anders weergegeven dan de rolluiken. Het zonnescherm wordt op mijn telefoon zo weergegeven (linksboven). Ik kan er verder niks mee.
[Afbeelding]

Op de nest hub kan ik het zonnescherm netjes met knopjes bedienen zoals het hoort, net als de rolluiken. Op de detail pagina zie ik als verschil: bij het zonnescherm Apparaattype: Rolluik, bij de rolluiken zie ik juist Jalozieën als apparaattype.

Er lijkt dus in de Google Home app voor Android iets mis te gaan. Wat kan ik doen?
Denk dat je het verkeerde topic te pakken hebt. Dit gaat over Home Assistant en niet over Google Assistant :+

• wautah91
  • Laatst online: 15-12 22:43
-Casper schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Denk dat je het verkeerde topic te pakken hebt. Dit gaat over Home Assistant en niet over Google Assistant :+
Dat zou ik ook kunnen proberen, maar Home Assistant is wel mijn bron voor Google Assistant ;-)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• LDVC
  • Laatst online: 17:35

LDVC

Let's get it over with

wautah91 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:05:

[Afbeelding]

Voor zover ik weet is dit gewoon niet ondersteund in de app (en wel op de hub). Ik ervaar in ieder geval hetzelfde met mijn shelly's die rechtstreeks gekoppeld zijn.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
beta is weer uit :)
Ik heb gelijk naar het nieuwe energie gebeuren gekeken maar dat werkt nog niet lekker bij mij.
ik gebruik dsmrreader die via mqtt alles naar home assistant stuurt en een sma integratie voor mijn zonnepanelen. maar beide zijn niet kiesbaar. waarschijnlijk moet ik de waarden daarvan eerst converten of iets dergelijks.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• golles
remcoXP schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:17:
beta is weer uit :)
Ik heb gelijk naar het nieuwe energie gebeuren gekeken maar dat werkt nog niet lekker bij mij.
ik gebruik dsmrreader die via mqtt alles naar home assistant stuurt en een sma integratie voor mijn zonnepanelen. maar beide zijn niet kiesbaar. waarschijnlijk moet ik de waarden daarvan eerst converten of iets dergelijks.
Ziet er goed uit, voor DSMR lijkt het erop dat je dit moet doen: https://rc.home-assistant...figuration-for-dsmr-users

Hou ons op de hoogte!
Pagina: 1 ... 40 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.