Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
synoniem schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:52:
[...]

192.168.2.0/24 is een heel subnet. Ik vermoed dat je sec 1 ip adres dus 192.168.2.25 moet ingeven.
Additionally, access to Home Assistant from the same IP address as a trusted proxy will be rejected if the request is marked as forwarded.
Wellicht dat deze opmerking er dan ook mee te maken heeft dat de forwards niet werken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:36
Hmmbob schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Als hij rechtstreeks op de pi draait wel. Gebruik je geen docker? Hoe heb je Caddy geinstalleerd?

Geen idee hoe je Caddy moet configureren om X-Forwarded-For door te geven, de docs helpen me ook niet echt verder... https://caddyserver.com/d.../directives/reverse_proxy

edit: gebruik je de Caddy add-on? Dan kan je misschien op het HA forum beter vooruit geholpen worden: https://community.home-as...ant-add-on-caddy-2/187620
Inderdaad op de pi, geinstalleerd als add-on. Ik zal dat forum even bekijken, dank voor de tip.
synoniem schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:52:
[...]
192.168.2.0/24 is een heel subnet. Ik vermoed dat je sec 1 ip adres dus 192.168.2.25 moet ingeven.
Helaas, dat maakte geen verschil. (Dat rebooten maakt dat experimenteren niet echt vlot gaat - of is er een andere manier om de config opnieuw te laden?)
TheFes schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:05:
[...]
Wellicht dat deze opmerking er dan ook mee te maken heeft dat de forwards niet werken.
Maar wat zou er dan wel moeten staan om het te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
asvogel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Inderdaad op de pi, geinstalleerd als add-on. Ik zal dat forum even bekijken, dank voor de tip.

[...]

Helaas, dat maakte geen verschil. (Dat rebooten maakt dat experimenteren niet echt vlot gaat - of is er een andere manier om de config opnieuw te laden?)

[...]

Maar wat zou er dan wel moeten staan om het te laten werken?
Zet 127.0.0.1 ook even als trusted proxy erbij. Ik werkte eerst ook alleen met het IP van mijn reverse proxy (nginx) maar pas toen ik de local host er ook bij zette werkte die pas.
[code=yaml]
http:
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- 127.0.0.1
- 192.168.178.151 # nginx
[/code]

En niet vergeten HA te restarten na zo'n wijziging :+

Edit: Excuus, zie dat je dat er al in had staan :X

[ Voor 6% gewijzigd door -Casper op 09-07-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Ik zit even met het volgende, ik heb in mijn configuration.yaml een sensor aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      incident_time_test:
        friendly_name: Incident Time Test
        value_template: >
            {{ as_timestamp(states.sensor.incidents.attributes.created_at) | timestamp_custom( '%A %-m %B %Y %H:%M') }}

De initiele code wordt meegestuurd maar de ontwikkelaar is zo slim om dit te versturen als string (2021-07-07T02:39:43.352+02:00) en niet als tijd. Dus moet ik er een as_timestamp op uitvoeren om vervolgens een timestamp_custom er op uit te voeren. Dit werkt als een malle, en de uitvoer is netjes. Echter in het Engels, dus:

Wednesday 7 July 2021 02:39

Maar nu wil ik dit in het Nederlands, dus:

Woensdag 7 juli 2021 02:39

Nu heb ik het angepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:
            {% set days = ['Maandag', 'Dinsdag', 'Woensdag', 'Donderdag', 'Vrijdag', 'Zaterdag', 'Zondag'] %}
            {{ as_timestamp(states.sensor.incidents.attributes.created_at) | timestamp_custom( '%A %-m %B %Y %H:%M') }}

En dan loop ik vast, want hoe knoop ik die days nu aan de timestamp_custom? En dat trucje kan ik dus dan ook doen voor maanden... Dus ik focus me nu even op de dagen.

[ Voor 58% gewijzigd door Denga op 12-07-2021 13:42 ]

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Denga schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:47:
Ik zit even met het volgende, ik heb in mijn configuration.yaml een sensor aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:

De initiele code wordt meegestuurd maar de ontwikkelaar is zo slim om dit te versturen als string (2021-07-07T02:39:43.352+02:00) en niet als tijd. Dus moet ik er een as_timestamp op uitvoeren om vervolgens een timestamp_custom er op uit te voeren. Dit werkt als een malle, en de uitvoer is netjes. Echter in het Engels, dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:
            {% set days = ['Maandag', 'Dinsdag', 'Woensdag', 'Donderdag', 'Vrijdag', 'Zaterdag', 'Zondag'] %}

En dan loop ik vast, want hoe knoop ik die days nu aan de timestamp_custom? En dat trucje kan ik dus dan ook doen voor maanden... Dus ik focus me nu even op de dagen.
Hier vind je wel wat voorbeelden hoe je dat kan aanvliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:

Ik heb deze gevonden op het forum (wel italiaans ;) )
YAML:
1
2
3
4
5
      {% set giorno = ["Domenica", "Lunedì", "Martedì", "Mercoledì", "Giovedì", "Venerdì", "Sabato"] %}
      {% set mese = ["Gennaio", "Febbraio", "Marzo", "Aprile", "Maggio", "Giugno", "Luglio", "Agosto", "Settembre", "Ottobre", "Novembre", "Dicembre"] %}
      {% set giorno_della_settimana = giorno[now().weekday()] %}
      {% set mese = mese[now().month - 1] %}
      Buongiorno! Oggi è {{ giorno_della_settimana }} {{ now().day }} {{ mese }}

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
asvogel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:11:
[...]
Gelukt nav dat forum. In de log stond 'Received X-Forwarded-For header from an untrusted proxy ::1'. Ik heb dus ::1 toegevoegd (en 192.168.2.25 verwijderd). Met dit in configuration.yaml werkt het dus:

YAML:
1
2
3
4
5
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
    - ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 14:06
asvogel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Gelukt nav dat forum. In de log stond 'Received X-Forwarded-For header from an untrusted proxy ::1'. Ik heb dus ::1 toegevoegd (en 192.168.2.25 verwijderd). Met dit in configuration.yaml werkt het dus:

YAML:
1
2
3
4
5
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
Net ook weer eens geüpdatet. Bij mij was het echt voldoende om alleen het IP adres van mijn Caddy container op te geven. Maar als het werkt, dan werkt het :+

Ik moet nog wel even wennen aan het nieuwe uiterlijk van de history graphs...
Het is nog steeds niet mogelijk om per entity een eigen kleur toe te wijzen, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
asvogel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:23:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1
::1 is het IPv6 equivalent van 127.0.0.1 in IPv4 :)

Moet je maar net weten dat die dingen onderling IPv6 lullen....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

-Casper schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Hier vind je wel wat voorbeelden hoe je dat kan aanvliegen
Die had ik inderdaad al gevonden, alleen gaan die allemaal uit van now(), en dat krijg ik wel werkend, maar ik wil het op een date die er al is.

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
TheFes schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Leest nu echt niemand de changelog release notes, en vooral de breaking changes voordat ze updaten?
Nope. Maar ik ben nog wel zo helder van geest om dat achteraf te doen als HA na update niet werkt. :P
Vorkie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Desalniettemin hoeft het in dit geval helemaal niet van toepassing te zijn, niet iedereen is techneut of bedreven in Home Assistant. Die installeren, updaten en klaar. Dat HASS er best veel Breaking changes ingooit is ook slecht voor de acceptatie van de meute.
Ik zal dan ook niemand in mijn omgeving adviseren voor HA te gaan als smarthome oplossing. (En ze ermee helpen al helemaal niet...) Mensen in mijn omgeving zijn niet zo tech-savvy en willen gewoon plug&play. En dat is HA verre van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik kan mijn Lidl spotjes niet meer van kleur laten veranderen via HA, wel via Deconz.
Meer mensen hier last van?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
Het mooie aan die trusted proxy gerelateerde breaking change is natuurlijk dat die netjes de vorige release al is aangekondigd als deprecation, en ook mooi een warning deed loggen. Zelf heb ik dit toentertijd op 2021.06 dus ook al nagekeken, en opgelost. Voor mij was deze release dan ook gewoon vloeiend zonder last te hebben van deze breaking change. Dus diegenen wat daar nu tegenaan lopen hebben noch de release notes van 2021.06 gelezen, noch die van 2021.07, noch de logs bekeken en als ik mij niet vergis kreeg ik zelfs een notification is de sidebar.
Is deze breaking change vervolgens nodig? Waarschijnlijk wel, omdat het niet buiten de proxy om kunnen benaderen iets van veiligheid kan toevoegen. Hadden ze vanuit HA dit beter kunnen aanpakken? Naar mijn idee niet echt. Ja, ze hadden het oude gedrag langer kunnen ondersteunen als deprecated. Maar zoals nu blijkt: de release notes en het log worden toch niet goed genoeg gelezen. Dus ook al hadden ze het oude gedrag een of twee maanden extra ondersteund, dan nog zou waarschijnlijk een grote / dezelfde groep gebruikers er last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Neemt niet weg dat HA wel vaak breaking changes heeft terwijl in zijn algemeenheid je iets als home automation juist niet zo vaak wil veranderen. Met het huidige release tempo sluipen met name in x.x.0 versie ook meer bugs dan voorheen. Voor mij reden om pas na x.x.2 of 3 te updaten met een complete backup plus vm achter de hand voor eventuele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ik wil de status of iemand thuis is gebruiken als trigger voor acties.

Nu snap ik dat ik in een automation de statement "condition" kan gebruiken (AND en/of OR) en daarmee dus de flow wel of niet inzetten. Dat heb ik ook gevonden (https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/)
Maar op een of andere wijze heb ik 2 conditions, afhankelijk van het netwerk SSID waarop ik thuis ben ingelogd. En dan kan ik voor de ene SSID dus thuis zijn en voor het andere away.

En ik wil op mijn lovelace dashboard met zekerheid kunnen aangeven of ik thuis ben (of niet).

Is er een manier om één device_tracker sensor te maken door twee andere met OR te combineren? Ik heb al lopen zoeken in de documentatie (en proberen).

Wie wijst mij op het verhelderende stukje documentatie?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
oltk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:36:

Nu snap ik dat ik in een automation de statement "condition" kan gebruiken (AND en/of OR) en daarmee dus de flow wel of niet inzetten. Dat heb ik ook gevonden (https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/)
Maar op een of andere wijze heb ik 2 conditions, afhankelijk van het netwerk SSID waarop ik thuis ben ingelogd. En dan kan ik voor de ene SSID dus thuis zijn en voor het andere away.

En ik wil op mijn lovelace dashboard met zekerheid kunnen aangeven of ik thuis ben (of niet).

Is er een manier om één device_tracker sensor te maken door twee andere met OR te combineren? Ik heb al lopen zoeken in de documentatie (en proberen).

Zet je device_trackers in een group: is er één thuis, dan staat de groep op thuis. En op die group doe je dan je condition checks.

https://www.home-assistant.io/integrations/group/

Alternatief is om je device_trackers aan een person te koppelen (heb je misschien al?) en deze person te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 09-07-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
oltk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:36:

Zelf heb ik mijzelf als "Persoon" aangemaakt. Wanneer ik via 1 entiteit (GPS, WiFi of Bluetooth) als thuis ben, sta ik als 'persoon' thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Hmmbob schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:41:
[...]

Zet je device_trackers in een group: is er één thuis, dan staat de groep op thuis. En op die group doe je dan je condition checks.

https://www.home-assistant.io/integrations/group/

Alternatief is om je device_trackers aan een person te koppelen (heb je misschien al?) en deze person te gebruiken.
Dank. Ik ga meteen kijken! Ook @drentsemoi: hier ga ik ook naar kijken. Weer iets nieuws om te ontdekken :D

edit: yes. Groups werkt perfect. Wat kan er heerlijk veel met Home Assistant (soms teveel, ik moet nu de automations nog uitzoeken ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 09-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:36
dutchguy schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Ik had blijkbaar wat veranderd in de Shelly settings, ik heb die nu aangepast (alles aangezet in Advanced - Developer Settings) en het werkt weer als altijd.
Hoe heb jij het probleem met de shelly opgelost dan? Bij mij werken ze nog steeds niet.
Ik werk overigens niet met MQTT maar met Coap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
sorted.bits schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:22:
Ik heb deze week een "Smart Air Box" by Tuya ontvangen welke ik graag wil gebruiken met Home Assistant (via ZHA). Het gaat om dit ding: https://zigbee.blakadder.com/Tuya_RSH-AirBox01.html

Volgens dat schema is hij compatible met ZHA, echter exposed dat ding geen entities op het moment dat ik hem pair via Zigbee met Home Assistant (ik gebruik een ConBee II).

Dit is de Zigbee info die het apparaat geeft en de device type vind ik hieraan misschien wel opvallend, maar dat kan ook komen omdat het ook als mesh apparaat werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Zigbee info
IEEE: 0c:43:14:ff:fe:82:8e:21
Nwk: 0x8fcf
Device Type: Router
LQI: 255
RSSI: -48
Last Seen: 2021-07-09T05:13:49
Power Source: Mains

Iemand een tip? Opnieuw pairen etc heb ik al gedaan.
wellicht een iets afwijkend nieuw model, tuya wijzigt nog wel n's de ID codes, zal dan aan ZHA toegevoegd moeten worden. weet niet hoe dat gaat, waarschijnlijk op github een issue aanmaken.

wat je zegt over device type dat klopt denk ik wel, "mains powered" zijn doorgaans ook routers

[ Voor 4% gewijzigd door Step5 op 09-07-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
Omdat m'n Shelly's ineens niet meer werkten heb ik eens geprobeerd om de HACS Shellyforhass component te instaleren.
Na setup te doorlopen zie ik geen devices en in m'n log zie ik dit bericht 'Can't setup CoAP listener'. Hier de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Logger: pyShelly
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py:31
First occurred: 21:35:35 (1 occurrences)
Last logged: 21:35:35

Can't setup CoAP listener
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py", line 28, in start
    self._init_socket()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py", line 53, in _init_socket
    sock.setsockopt(socket.IPPROTO_IP, socket.IP_ADD_MEMBERSHIP, mreq)
OSError: [Errno 19] No such device

Iemand een idee hoe ik dit oplos? Rebooten van HA helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Als ik een snapshot maak en deze download naar het bureaublad waar vind ik dan de Lovelace gui file ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
19roland70 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:06:
Als ik een snapshot maak en deze download naar het bureaublad waar vind ik dan de Lovelace gui file ?
In dat tar-bestand zit o.a. een bestand homeassistant.tar.gz.
Als je dat opent zit daar een map in met de naam .storage.
Daarin staat een bestand lovelace, waarin je je hele user interface terugvindt.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
KC27 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:34:
[...]

In dat tar-bestand zit o.a. een bestand homeassistant.tar.gz.
Als je dat opent zit daar een map in met de naam .storage.
Daarin staat een bestand lovelace, waarin je je hele user interface terugvindt.
De map met de naam .storage zit er bij mij niet in.
Zou het kunnen dat dit een hidden folder is ? (zoja hoe kan ik die leesbaar krijgen?)
Probleem is eigenlijk dat mijn RPi gecrasht is en ik er alles op nieuw op moet gaan zetten.
Als ik de ssd met daarop HA aansluit lijkt mij dat deze het weer zou moeten doen, maar helaas.
Als ik HA opnieuw installeer en de backup terug wil zetten moet ik opnieuw inloggen en dan werkt mijn wachtwoord niet meer.
Dat ik handmatig weer items moet toevoegen vind ik niet zo erg .
Ik heb alleen een paar cards die ik nu nergens kan vinden en niet meer weet hoe ik die toen gemaakt had.
Het enige wat ik nog heb is de ssd met bestanden maar die zijn niet te lezen of te kopiëren en een snapshot waar ik volgens mij de helft van mis.

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 10-07-2021 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:35:
[...]

De map met de naam .storage zit er bij mij niet in.
Zou het kunnen dat dit een hidden folder is ? (zoja hoe kan ik die leesbaar krijgen?)
Probleem is eigenlijk dat mijn RPi gecrasht is en ik er alles op nieuw op moet gaan zetten.
Als ik de ssd met daarop HA aansluit lijkt mij dat deze het weer zou moeten doen, maar helaas.
Als ik HA opnieuw installeer en de backup terug wil zetten moet ik opnieuw inloggen en dan werkt mijn wachtwoord niet meer.
Dat ik handmatig weer items moet toevoegen vind ik niet zo erg .
Ik heb alleen een paar cards die ik nu nergens kan vinden en niet meer weet hoe ik die toen gemaakt had.
Het enige wat ik nog heb is de ssd met bestanden maar die zijn niet te lezen of te kopiëren en een snapshot waar ik volgens mij de helft van mis.
Het zal wel een hidden bestand zijn. Ik werk zelf met Linux en daar zijn alle bestanden die beginnen met een punt hidden. Met windows kun je hidden bestanden zichtbaar maken door een optie in de voorkeuren aan te klikken (ik weet niet waar dat zit, want ik heb er te weinig ervaring mee).
De custom-cards die je had geïnstalleerd op het moment van de snapshot kun je terugvinden in de map /www/community/. De overige staan vermeld in dat bewuste lovelace bestand.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In de meeste linux filemanagers maak je . bestanden zichtbaar met Control H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
RobertMe schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:51:
Het mooie aan die trusted proxy gerelateerde breaking change is natuurlijk dat die netjes de vorige release al is aangekondigd als deprecation, en ook mooi een warning deed loggen. Zelf heb ik dit toentertijd op 2021.06 dus ook al nagekeken, en opgelost. Voor mij was deze release dan ook gewoon vloeiend zonder last te hebben van deze breaking change. Dus diegenen wat daar nu tegenaan lopen hebben noch de release notes van 2021.06 gelezen, noch die van 2021.07, noch de logs bekeken en als ik mij niet vergis kreeg ik zelfs een notification is de sidebar.
Ik had die aankondiging in de changelog dus wel gezien, maar die log was me nooit opgevallen. Ik vind dat een van de lastige dingen bij HA. Er werd gezegd (2021.6) 'Home Assistant will now warn when a misconfigured reverse proxy, or misconfigured Home Assistant instance when using a reverse proxy, has been detected.', maar die warning heb ik dus nergens gezien - omdat ik niet wist waar ik moest kijken. De logs checken vind ik lastig: ik heb niet één overkoepelende log gevonden, maar kom in de interface bij 6 logs uit voor het systeem als geheel, en add-ons hebben ieder weer een log. En zelfs al heb je de juiste log te pakken, dan moet je nog maar net weten welke warning hieraan gerelateerd is.

Anyway, ik begrijp best dat HA geen groot team heeft om dergelijke veranderingen met minimale impact door te voeren. Maar de conclusie dat iemand geen changelogs leest omdat er een vraag gesteld wordt is wat te kort door de bocht. Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen, gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:30
Step5 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:52:
[...]

wellicht een iets afwijkend nieuw model, tuya wijzigt nog wel n's de ID codes, zal dan aan ZHA toegevoegd moeten worden. weet niet hoe dat gaat, waarschijnlijk op github een issue aanmaken.

wat je zegt over device type dat klopt denk ik wel, "mains powered" zijn doorgaans ook routers
Compatibiliteit wordt dus geregeld via zogenaamde device-handlers binnen zigpy. Nu heb ik eens door de sourcecode gekeken en kwam ik een andere variant van dit apparaat al tegen.

Even contact gehad met de developers hiervan en een versie toegevoegd via een PR en dit lost het in ieder geval voor mij op. Het opensource deel van HA, zigpy, etc, blijft gewoon hardstikke fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 21:37
Nu heb ik de update gedraaid naar 2021.7.1, zonder problemen, maar de Hourly Gas is van de DSMR-meter af. Dat kan ik niet goed verwerken, want mijn tabel met verbruik is nu oneven tussen GAS en STROOM.

Nu lees ik dat ik daar de derivative prima voor kan gebruiken. Maar, even dubbelcheck, klopt ie dan zo?

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: derivative
  source: sensor.gas_consumption
  name: Gasverbruik per uur
  round: 3
  unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as it's unit
  time_window: "00:60:00" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36
Sypher schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Dat viel me ook op inderdaad. Vreemde keus om alles los te trekken in individuele sensors. Maar je kan ze per stuk activeren in integrations, na ~30s doen ze het dan wel. Zo heb ik bijvoorbeeld de camera-entity geactiveerd.
Lekker handig dit.

Al een paar gekeken en opnieuw toegevoegd, maar bleef maar Unavailable staan.
Eenmaal enable en een minuut verder werkt het. Had op zich wel in de documentatie mogen staan.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
asvogel schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:51:
[...]

Ik had die aankondiging in de changelog dus wel gezien, maar die log was me nooit opgevallen. Ik vind dat een van de lastige dingen bij HA. Er werd gezegd (2021.6) 'Home Assistant will now warn when a misconfigured reverse proxy, or misconfigured Home Assistant instance when using a reverse proxy, has been detected.', maar die warning heb ik dus nergens gezien - omdat ik niet wist waar ik moest kijken. De logs checken vind ik lastig: ik heb niet één overkoepelende log gevonden, maar kom in de interface bij 6 logs uit voor het systeem als geheel, en add-ons hebben ieder weer een log. En zelfs al heb je de juiste log te pakken, dan moet je nog maar net weten welke warning hieraan gerelateerd is.

Anyway, ik begrijp best dat HA geen groot team heeft om dergelijke veranderingen met minimale impact door te voeren. Maar de conclusie dat iemand geen changelogs leest omdat er een vraag gesteld wordt is wat te kort door de bocht. Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen, gelukkig!
Je Home Assistant log zit toch echt niet zo moeilijk verstopt....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBtm4UrFd5zDX7WcI1qUQ_KYGUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jq2XZYS09QN3lf6MbmyrL53i.jpg?f=fotoalbum_large

En geeft nog kleurtjes aan de belangrijke meldingen ook! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
The Fops schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:38:
Omdat m'n Shelly's ineens niet meer werkten heb ik eens geprobeerd om de HACS Shellyforhass component te instaleren.
Na setup te doorlopen zie ik geen devices en in m'n log zie ik dit bericht 'Can't setup CoAP listener'. Hier de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Logger: pyShelly
Source: /usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py:31
First occurred: 21:35:35 (1 occurrences)
Last logged: 21:35:35

Can't setup CoAP listener
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py", line 28, in start
    self._init_socket()
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pyShelly/coap.py", line 53, in _init_socket
    sock.setsockopt(socket.IPPROTO_IP, socket.IP_ADD_MEMBERSHIP, mreq)
OSError: [Errno 19] No such device

Iemand een idee hoe ik dit oplos? Rebooten van HA helpt niet.
Iemand een idee? Heb zelf ook nog zien zoeken op andere fora maar die geen oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMore
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-08 00:09
Hi allen, naar veel zoeken kom ik er toch niet helemaal uit en ik kan mij niet voorstellen dat dit echt zo lastig is.

Voorheen heb ik volledige automatiseren van mijn lichten in scratch python geschreven met wat libraries. Ik merk dat YAML erg beperkt is of het direct erg moeilijk leesbaar wordt. Een simpele functie als brightness up, maar als brightness ==100, dan brightness = 1, heeft veel regels nodig. (Even buiten gelaten dat je binnen YAML ook niet zo makkelijk kan specificieren wat de increments van brightness up is).

Moet ik me toch wat meer verdiepen in YAML, blueprints of raden jullie AppDaemon aan om in python dit soort logica te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
@TweakMore

Sinds de automations meer mogelijkheden hebben gekregen met variabelen en dingen zoals choose/repeat while/until kun je er redelijk eenvoudig mooie dingen mee maken.

Misschien is er al een blueprint voor hetgeen wat jij wilt (of iets wat er behoorlijk op lijkt en wat je zelf kunt aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@The Fops

Het lijkt erop alsof de library iets met multicast wil gaan doen en dat wordt eigenlijk afgeraden in de documentatie.

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/

Hoe heb jij het geconfigureerd en welke versie (shelly fw, home assistant, ha os etc.) heb je?
Zelf geen ervaring met shelly, dus anders geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09
Gisteren stroomstoring gehad in de wijk. Nu zegt mijn Zwave2MQTT bij veel devices unkown bij het secure gedeelte. Ik heb al een heal laten lopen en dergelijke maar het probleem is nog steeds aanwezig.

Heeft iemand toevallig een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
RudolfR schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:21:
@The Fops

Het lijkt erop alsof de library iets met multicast wil gaan doen en dat wordt eigenlijk afgeraden in de documentatie.

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/

Hoe heb jij het geconfigureerd en welke versie (shelly fw, home assistant, ha os etc.) heb je?
Zelf geen ervaring met shelly, dus anders geen idee.
Ik had de custom component Shellyforhass geïnstalleerd. Die kon dacht ik wel met multicast.

Edit: HA runt in docker op m'n synology, misschien heeft dit ermee te maken? https://hub.docker.com/r/...9s0fu&cshid=1625995754883
Heb nu weer de normale integratie geïnstalleerd, al m'n Shelly's verwijderd en nu weer 1 toegevoegd en die lijkt het nu weer gewoon te doen..

Klopt het dat multicast ondersteund word door de custom component of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 13% gewijzigd door The Fops op 11-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
rroetenberg schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:18:
Gisteren stroomstoring gehad in de wijk. Nu zegt mijn Zwave2MQTT bij veel devices unkown bij het secure gedeelte. Ik heb al een heal laten lopen en dergelijke maar het probleem is nog steeds aanwezig.

Heeft iemand toevallig een oplossing?
Zijn het battery powered devices?

Misschien mooie gelegenheid voor een overstap naar zwavejs2mqtt. Heeft via de API goede integratie met home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09
Mich schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Zijn het battery powered devices?

Misschien mooie gelegenheid voor een overstap naar zwavejs2mqtt. Heeft via de API goede integratie met home assistant.
Sorry ik bedoelde ook zwavejs2mqtt.. Lijkt erop dat heel vaak een heal uithalen de oplossing is en tegelijkertijd de schakelaar om te halen (als het gaat om de dimmers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sorry, late reactie.
ProudElm schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Dit is inderdaad erg vreemd.. verkeer van mobiel -> HA zou je verwachten maar niet andersom. Misschien een widget op de telefoon die vreemd doet?
Mijn vrouw heeft ook een apple, zal straks bij haar eens kijken kwa data verbruik.
Een widget had ik nog niet aan gedacht. We gebruiken een paar knoppen en scenes. Zou vreemd zijn als dat een paar MB in enkele minuten neemt, maar in IT kan alles natuurlijk.
ProudElm schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:38:
holy ships.. Mijn vrouw heeft dus ook met haar iphone een data verbruik van ruim 2GB(!)... Vandaar dat ze dus ook al klaagde dat haar data bundel er zo snel door heen ging!

@Saturnus heb jij al hier voor gekeken of er een github issue was?
Toen ik een paar weken en maanden terug rondzocht kwam ik dingen tegen waarbij mensen ook gigantische hoeveelheden data verbruikten, maar ik zag niet de relatie tussen dat en mijn probleem, waar er alleen tijdens locatie-updates teveel data van HA naar de mobiel gaat. Maar wie weet is die relatie er wel hmm..
Hmmbob schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:59:
[...]

https://github.com/home-assistant/android/issues/979

Heb je iets van cameras in je setup? Ook als t een "generic camera" is?
Hier 3 camera's. 2x generic, 1x ESP. Van die laatste had ik de preview in de glance card al overschreven met een icoon, geen verschil. De andere twee worden nergens in de GUI aangeroepen.

Nog een testje dan: Als ik de HA app 30 minuten aan laat staan dan wordt er iets van 3,6MB verstookt, 2KB/s... Dat is geen camera die op de achtergrond draait. Misschien entity updates? Zou het dan zo zijn dat wanneer de telefoon op de achtergrond een locatie-update doorgeeft, HA dat beantwoordt met alle data die tot dan toe gemist is? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@Saturnus, dat is even snel gerekend 7MB/uur, dus ca 5GB per maand!

Dat is niet niks…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Een paar weken terug hebben jullie mij hier geholpen hoe zigbee2MQTT werkend te krijgen.
Dit heeft kort gewerkt, maar doet nu alweer een tijdje niets.

Wat werkt er wel:
- Het zigbee2MQTT dashboard werkt prima
- Ik kan vanuit daar alles uitlezen en aansturen
- Geen errors in de logs

Wat werk niet:
- In HA is geen enkel zigbee apparaat te zien
- alle historie staat ook op Unavailable
- In de logs van Zigbee2MQTT zit wel mis (zie onderaan post)

Zit de fout tussen Mosquitto en Z2m?
Ik heb in de config files van Z2M, en Mosquitto dezelfde wachtwoorden en user names gezet.
Ook heb ik HA onder users een nieuwe user aangemaakt met die naam en wachtwoord.

Wat gaat er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
....
626020558: mosquitto version 1.6.12 starting
1626020558: |-- *** auth-plug: startup
[18:22:40] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[18:22:40] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1626020558: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1626020558: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1626020558:  ├── Username/password checking enabled.
1626020558:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1626020558:  └── Extended authentication not enabled.
1626020558: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1626020558: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1626020558: Opening websockets listen socket on port 1884.
1626020558: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1626020558: mosquitto version 1.6.12 running
1626020558: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1626020558: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020589: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
401: Unauthorized1626020590: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020591: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020591: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020593: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020593: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020597: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020597: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:11
SuperKris schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:51:
Een paar weken terug hebben jullie mij hier geholpen hoe zigbee2MQTT werkend te krijgen.
Dit heeft kort gewerkt, maar doet nu alweer een tijdje niets.

Wat werkt er wel:
- Het zigbee2MQTT dashboard werkt prima
- Ik kan vanuit daar alles uitlezen en aansturen
- Geen errors in de logs

Wat werk niet:
- In HA is geen enkel zigbee apparaat te zien
- alle historie staat ook op Unavailable
- In de logs van Zigbee2MQTT zit wel mis (zie onderaan post)

Zit de fout tussen Mosquitto en Z2m?
Ik heb in de config files van Z2M, en Mosquitto dezelfde wachtwoorden en user names gezet.
Ook heb ik HA onder users een nieuwe user aangemaakt met die naam en wachtwoord.

Wat gaat er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
....
626020558: mosquitto version 1.6.12 starting
1626020558: |-- *** auth-plug: startup
[18:22:40] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[18:22:40] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1626020558: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1626020558: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1626020558:  ├── Username/password checking enabled.
1626020558:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1626020558:  └── Extended authentication not enabled.
1626020558: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1626020558: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1626020558: Opening websockets listen socket on port 1884.
1626020558: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1626020558: mosquitto version 1.6.12 running
1626020558: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1626020558: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020589: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
401: Unauthorized1626020590: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020591: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020591: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020593: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020593: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626020597: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1626020597: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
etc.....
401 unauthorised klinkt mij een beetje als user pass issue. Heb je dat gecontroleerd ?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
martinvdm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:57:
[...]

401 unauthorised klinkt mij een beetje als user pass issue. Heb je dat gecontroleerd ?
Ik ben bang dat ik nog niet helemaal begrijp wat je bedoeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SuperKris schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:10:
[...]
Ik ben bang dat ik nog niet helemaal begrijp wat je bedoeld :/
De 401 duidt op een verkeerde username en/of password vanui HA en/of zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Mars Warrior schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:07:
[...]

De 401 duidt op een verkeerde username en/of password vanui HA en/of zigbee2mqtt.
Voor de grap nog eens een nieuwe user aangemaakt in HA, en vervolgens die gegevens toegevoegd aan mosquitto en Z2M.

Helaas is het effect hetzelfde. Die 401 zie ik nog even niet, maar de connectie lijkt niet goed te gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] mosquitto.sh: executing... 
[21:04:35] INFO: Setting up user mqttuser
[21:04:35] INFO: SSL is not enabled
[cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[21:04:37] INFO: Starting NGINX for authentication handling...
[21:04:37] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
1626030278: mosquitto version 1.6.12 starting
1626030278: |-- *** auth-plug: startup
[21:04:40] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[21:04:40] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1626030278: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1626030278: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1626030278:  ├── Username/password checking enabled.
1626030278:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1626030278:  └── Extended authentication not enabled.
1626030278: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1626030278: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1626030278: Opening websockets listen socket on port 1884.
1626030278: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1626030278: mosquitto version 1.6.12 running
1626030278: New connection from 172.30.33.4 on port 1883.
1626030278: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1626030278: New client connected from 172.30.33.4 as mqttjs_61e35a02 (p2, c1, k60, u'mqttuser').
1626030278: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626030299: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1626030299: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626030379: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SuperKris schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:11:
[...]

Voor de grap nog eens een nieuwe user aangemaakt in HA, en vervolgens die gegevens toegevoegd aan mosquitto en Z2M.

Helaas is het effect hetzelfde. Die 401 zie ik nog even niet, maar de connectie lijkt niet goed te gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] mosquitto.sh: executing... 
[21:04:35] INFO: Setting up user mqttuser
[21:04:35] INFO: SSL is not enabled
[cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[21:04:37] INFO: Starting NGINX for authentication handling...
[21:04:37] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
1626030278: mosquitto version 1.6.12 starting
1626030278: |-- *** auth-plug: startup
[21:04:40] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[21:04:40] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1626030278: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1626030278: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1626030278:  ├── Username/password checking enabled.
1626030278:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1626030278:  └── Extended authentication not enabled.
1626030278: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1626030278: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1626030278: Opening websockets listen socket on port 1884.
1626030278: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1626030278: mosquitto version 1.6.12 running
1626030278: New connection from 172.30.33.4 on port 1883.
1626030278: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1626030278: New client connected from 172.30.33.4 as mqttjs_61e35a02 (p2, c1, k60, u'mqttuser').
1626030278: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626030299: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1626030299: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1626030379: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
Ik zie dat 1 client connect, en de anderen niet, dus blijft voor mij een autorisatie probleem.
Ik gebruik alles als losse docker containers, dus ken de weg via hassio niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
Hmmbob schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:27:
[...]
Je Home Assistant log zit toch echt niet zo moeilijk verstopt....
[Afbeelding]
En geeft nog kleurtjes aan de belangrijke meldingen ook! ;)
Kijk, die had ik dus nog nooit gezien. Ik kwam via Supervisor en System bij een log uit (daar kun je vervolgens meerdere soorten logs kiezen). Dat er ook nog een ingang via Configuration is (is dat logisch?), met een andere log dan wel de relevante stukken uit andere logs, was ik dus nooit tegengekomen. Zo zie je maar, 'de log' is ambigu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
asvogel schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:39:
[...]

Kijk, die had ik dus nog nooit gezien. Ik kwam via Supervisor en System bij een log uit (daar kun je vervolgens meerdere soorten logs kiezen). Dat er ook nog een ingang via Configuration is (is dat logisch?), met een andere log dan wel de relevante stukken uit andere logs, was ik dus nooit tegengekomen. Zo zie je maar, 'de log' is ambigu...
Dat is logisch als je kijkt naar wat supervisor is. In feite regelt die het eco systeem waar HA in draait. Binnen config staat alles wat direct met HA (core) te maken heeft.

Over het algemeen is het log binnen config de log die er toe doet. Logs binnen supervisor heb ik nooit nodig gehad om iets te troubleshooter en heb ik ook nog niet langs zien komen op dit forum (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Hmmbob schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:28:
Ik heb de laatste tijd vaker issues bij het opstarten, alsof er te weinig netwerk connecties beschikbaar zijn ofzo. Draai alleen geen Hass OS, maar een Docker setup.
Krijg je bij de problemen deze melding in HA log: "OSError: [Errno 105] No buffer space available." ? Kijk eens naar deze post van mij. Sinds ik dat heb toegepast heb ik geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:51
Hey Tweakers,

Ik ben bezig met het inrichten van mijn Home Assistent tablet dashboard via Tileboard. Echter zie ik dat elke tegel de titel onder de tegel heeft staan. Is er een mogelijkheid dit naar boven de tegel te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Koepert schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:00:
Nu heb ik de update gedraaid naar 2021.7.1, zonder problemen, maar de Hourly Gas is van de DSMR-meter af. Dat kan ik niet goed verwerken, want mijn tabel met verbruik is nu oneven tussen GAS en STROOM.

Nu lees ik dat ik daar de derivative prima voor kan gebruiken. Maar, even dubbelcheck, klopt ie dan zo?

YAML:
1
2
3
4
5
6
  unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h if the sensor.temperate has set °C as it's unit
Hourly gas is inderdaad weg kwam ik ook achter, dus ben ik ook verder gaan zoeken.
DSMR Reader en dsmr datalogger geïnstalleerd.
Je kan nu zelf het gas om de 5 min uitlezen.
Meteen de dsmr meter gekoppeld aan de zij-balk .
werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbrNw1JdOnJCAQ2_qJNTLH7BFFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8JWY9RVjDyXsQ0tSmIs2JOV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Koepert schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:00:

YAML:
1
2
3
4
5
6
Die unit_time lijkt me niet correct. Dat zou " 01:00:00" moeten zijn. Wellicht werkt dit ook, maar 60 minuten is natuurlijk 1 uur.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Jboy1991 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:18:
Hey Tweakers,

Ik ben bezig met het inrichten van mijn Home Assistent tablet dashboard via Tileboard. Echter zie ik dat elke tegel de titel onder de tegel heeft staan. Is er een mogelijkheid dit naar boven de tegel te verplaatsen?
Misschien dat je dit best in het specifiek topic vraagt?
https://community.home-as...d-for-homeassistant/57173

Eens klaar, show gerust je board in het show topic.
Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik heb ZoneMinder gekoppeld aan mijn HA. Krijg nu netjes beeld van mijn camera door in HA.
Volgende stap is om dit beeld te casten naar mijn nest hub wanneer er wordt aangebeld.
Mijn hoop was om dit gewoon te doen met de service camera.play_stream maar dat werkt niet:
Failed to call service camera.play_stream. camera.monitor_2 does not support play stream service
Ik begrijp dat dit komt doordat er geen stream source attribuut vanuit ZoneMinder wordt meegegeven. Mijn insteek was om ZoneMinder te integreren met HA, omdat HA achter nginx zit en zoneminder niet. Mijn hoop was dan ook dat de camera stream via HA beschikbaar gemaakt kon worden voor bijvoorbeeld de nest hub.

Is de enige manier om dit werkend te krijgen om ZoneMinder achter nginx te hangen en dan direct een stream url vanuit ZM zelf te gebruiken in een automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Is het iemand gelukt om een unraid web gui en unifi controller in een iframe te laden in je dashoard?
Het lukt me niet, en de dingen die ik vind in google zijn niet veel goeds belovend...
Hoewel de posts al oud zijn.

https://forums.unraid.net...raid-into-home-assistant/
en
https://community.home-as...unifi-controller/56297/77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      incident_time_test:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
    sensors:
      incident_created_at:
        friendly_name: Incident Created At
            {%- set incident_timestamp = as_timestamp(states.sensor.incidents.attributes.created_at) %}
            {%- set weekdays = ["Zondag", "Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag"] %}
            {%- set months = ['januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'oktober', 'november', 'december'] %}
            {%- set weekday =  incident_timestamp | timestamp_custom('%w') | int %}
            {%- set month =  incident_timestamp | timestamp_custom('%m') | int -1 %}
            {{ incident_timestamp | timestamp_custom(weekdays[weekday] + ' %-m ' + months[month] + ' om %H:%M') }}

Hierin heb ik de dagen en maanden nu in het Nederlands, en op een of andere vage manier begint de maand te tellen bij februari 8)7
Dus daar heb ik int -1 van gemaakt om die op de juiste maand te laten komen.

Dus voor de liefhebber, hier is de code...

[ Voor 12% gewijzigd door Denga op 12-07-2021 13:43 ]

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
Denga schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:37:
Hierin heb ik de dagen en maanden nu in het Nederlands, en op een of andere vage manier begint de maand te tellen bij februari 8)7
Dus daar heb ik int -1 van gemaakt om die op de juiste maand te laten komen.
Maanden tellen vanaf 1, arrays zijn in programmeertalen vrijwel altijd vanaf 0. Dus in zoverre is er niks " 8)7 " aan en is jouw oplossing m.b.t. -1 gewoon correct. (Of je had bv een leeg dummy item vooraan toegevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:20
Ik heb een vreemd probleem met automatiseringen. Ik automatiseringen wel opslaan. En ik zie deze ook verschijnen in de automations.yaml. Echter zie ik deze niet staan in de webUI van homeassistent.

Als ik mijn configuratie controleer krijg ik de volgende melding: "Component error: automations - Integration 'automations' not found."

Ik heb al meerdere keren herstart, en heb eigenlijk geen idee waar ik het in moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44
Luuk84 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:17:
Ik heb een vreemd probleem met automatiseringen. Ik automatiseringen wel opslaan. En ik zie deze ook verschijnen in de automations.yaml. Echter zie ik deze niet staan in de webUI van homeassistent.

Als ik mijn configuratie controleer krijg ik de volgende melding: "Component error: automations - Integration 'automations' not found."

Ik heb al meerdere keren herstart, en heb eigenlijk geen idee waar ik het in moet zoeken?
Heb je de automations via yaml gemaakt?

Niet vergeten de includes toe te voegen aan je configuration.yaml:

automation: !include automation.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Heb je de automations via yaml gemaakt?

Niet vergeten de includes toe te voegen aan je configuration.yaml:

automation: !include automation.yaml
Jep, ik heb hier ook uren naar gezocht toen, bleek inderdaad die include te zijn!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
DennusB schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Jep, ik heb hier ook uren naar gezocht toen, bleek inderdaad die include te zijn!
En ook je automation ID niet vergeten.

https://www.home-assistan...ations-to-automationsyaml

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:20
@SonnyBBQ @DennusB Probleem gevonden, ik had netjes in mijn config staan:

code:
1
automations: !include automations.yaml

Echter moest het zijn: automation (zonde s dus). |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Ik heb een fout in mijn card maar zie niet waar:

No card type configured

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
cards:
  - type: weather-forecast
    style: |
      ha-card {
        border-radius: 10px;
        padding-bottom: 10px;
        background-color: var(--dwains-theme-primary)
      }
      :host {
        --paper-item-icon-color: var(--dwains-theme-accent) !important;
      }
      .card-header {
        padding: 5px 16px;
        font-size: 15px;
        font-weight: 700 !important;
      }
      #states {
        padding-top: 0px !important;
        padding-bottom: 0px !important;
      }
      .secondary {
        color: darkgray !important;
        margin-left: 2px !important;
      }
    entity: weather.dark_sky
    show_forecast: true
  - type: custom:auto-reload-card
    Refresh: null
    delay_in_minute: 10

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Btje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:27:
Ik heb een fout in mijn card maar zie niet waar:

No card type configured

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
cards:
      ha-card {
      }
      }
      .card-header {
      }
      #states {
      }
      .secondary {
      }
  - type: custom:auto-reload-card
Je hebt twee nested cards voorzien van een type: maar de ‘hoofdcard’ niet. Daar staat alleen cards, maar moet ook een type: staan.

Na twee keer lezen, moet je denk ik de laatste 3 regels naar voren trekken op gelijke hoogte met cards:

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 12-07-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Als ik je goed begrijp heeft elke card een type nodig.

Is er een voorbeeld van hoe je dit goed op zet?
Koepert schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:49:
[...]

Je hebt twee nested cards voorzien van een type: maar de ‘hoofdcard’ niet. Daar staat alleen cards, maar moet ook een type: staan.

Na twee keer lezen, moet je denk ik de laatste 3 regels naar voren trekken op gelijke hoogte met cards:

[ Voor 6% gewijzigd door Btje op 12-07-2021 20:19 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Btje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:18:
Als ik je goed begrijp heeft elke card een type nodig.

Is er een voorbeeld van hoe je dit goed op zet?

[...]
In jouw voorbeeld, denk ik, zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
cards:
      ha-card {
      }
      }
      .card-header {
      }
      #states {
      }
      .secondary {
      }
type: custom:auto-reload-card

Maar ik ken de kaart niet. Dus geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 13:58
Ik was op zoek naar naar een automation om mijn badkamer fan aan te sturen. Ik had al een automation gemaakt waarbij ik gebruik maakte van vooraf bepaalde mate van luchtvochtigheid de fan aanging of uit ging. Dat werkt niet bij deze vochtige dagen, de fan slaat continu aan.

Ik wilde de luchtvochtigheid dus dynamisch bepaald hebben. Ik heb daarvoor een automation aangemaakt met een trend sensor. Zodra de trend sensor detecteert dat er iemand in de douche staat, schrijft hij de luchtvochtigheid van dat moment weg in twee variabelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: 7075278e-0553-4259-bea0-84847f5a3920
  alias: Badkamer MV - bepaal luchtvochtigheid
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.trend_badkamer_luchtvochtigheid
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
  - service: input_number.set_value
    entity_id: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_minimum
    data_template:
      value: "{{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') }}"
    entity_id: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
    data_template:
  initial_state: 'on'
  mode: single

Ik denk dat ik uiteindelijk naar één variabele kan in plaats van twee voor een maximum en een minimum.
Ik gebruik nu twee variabelen omdat ik deze automation van @septillion had gevonden.
Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:31:
@DaLass Ahh, ja, de eerste conditie mag weer starten als luchtvochtigheid nog te hoog is. Dat blokkeren met de max tijd timer zou het dan moeten oplossen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid (Duplicate)'
description: >-
  Ventilatie aan bij hoge luchtvochtigheid & Ventilatie uit bij lage
  luchtvochtigheid
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.klimaat_badkamer_humidity
    above: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
    below: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_minimum
    entity_id: timer.badkamer_maximum_looptijd
    to: idle
    entity_id: timer.badkamer_minimum_looptijd
    entity_id: switch.ventilator_badkamer
    to: 'off'
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: state
                state: 'on'
              - condition: numeric_state
          - condition: not
            conditions:
                entity_id: timer.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
                state: idle
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
          - service: timer.start
            data:
              duration: '0'
            target:
              entity_id:
                - timer.badkamer_maximum_looptijd
                - timer.badkamer_minimum_looptijd
      - conditions:
            conditions:
              - condition: and
                conditions:
                state: 'off'
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
          - service: timer.cancel
            target:
              entity_id:
    default: []

Ik loop vast op dit stuk (regel 36 t/m 40 hierboven):
code:
1
2
3
4
5
            conditions:

Mij viel op dat de entity id hier niet klopt.
De eerdere timer in de automation heet timer.badkamer_maximum_looptijd en de maximum luchtvochtigheid heet input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum.
Ik ga ervanuit dat hier de timer gebruikt moest worden dus ik heb het aangepast naar timer.badkamer_maximum_looptijd

Ten tweede werkte dit niet bij mij. De fan sloeg nooit aan. Ik ben eracher gekomen dat hij stukliep op diezelfde conditie.
Als ik de conditie goed snap dan mag de timer niet idle zijn (zie de NOT erboven).
Maar die situatie gaat niet voorkomen omdat bij start de timer juist altijd idle is.

Ik heb de code uiteindelijk als volgt gemaakt en moet de komende dagen nog aanzien of het werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  entity_id: input_boolean.mv_vergrendeld
                  entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid
          sequence:
            - service: mqtt.publish
              data:
                topic: itho/cmd
                retain: true
                payload: '220'
              data:
              target:
                entity_id:

Ik heb geen switch voor mijn fan om deze aan of uit te zetten maar wel een vergrendeling zodat ik de automation kan overrulen. Als de vergrendeling aan staat dan gaat de automation niet lopen en bedien ik de fan met de hand. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, vooral die van @Septillion

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Vannacht is 2021.7.2 gereleased:
  • Ignore Sonos Boost devices during discovery (@jjlawren - #52845) (sonos docs)
  • Add zeroconf discovery to Sonos (@bdraco - #52655) (sonos docs)
  • Remove scale calculation for climacell cloud cover (@apaperclip - #52752) (climacell docs)
  • Fix homebridge devices becoming unavailable frequently (@Jc2k - #52753) (homekit_controller docs)
  • Fix nexia thermostats humidify without dehumidify support (@bdraco - #52758) (nexia docs)
  • Support certain homekit devices that emit invalid JSON (@Jc2k - #52759) (homekit_controller docs)
  • Send ssdp requests to ipv4 broadcast as well (@bdraco - #52760) (ssdp docs)
  • Bump dependency to properly handle current and voltage not being reported on some zhapower endpoints (@Kane610 - #52764) (deconz docs)
  • Upgrade pymazda to 0.2.0 (@bdr99 - #52775)
  • Fix ESPHome Camera not merging image packets (@OttoWinter - #52783) (esphome docs)
  • Fix Neato parameter for token refresh (@chemelli74 - #52785) (neato docs)
  • Add the Trane brand to nexia (@bdraco - #52805) (nexia docs)
  • Bump python-fireservicerota to 0.0.42 (@cyberjunky - #52807) (fireservicerota docs)
  • Bump up ZHA depdencies (@Adminiuga - #52818) (zha docs)
  • Update arcam lib to 0.7.0 (@elupus - #52829) (arcam_fmj docs)
  • Bump aiohomekit to 0.5.1 to solve performance regression (@bdraco - #52878) (homekit_controller docs)
  • Bump pyhaversion to 21.7.0 (@ludeeus - #52880) (version docs)
  • Prefer using xy over hs when supported by light (@Kane610 - #52883) (deconz docs)
  • Bump zwave-js-server-python to 0.27.1 (@raman325 - #52885) (zwave_js docs)
  • Surepetcare, fix set_lock_state (@Danielhiversen - #52912) (surepetcare docs)
  • Bump pyinsteon to 1.0.11 (@teharris1 - #52927) (insteon docs)
  • Fix recorder purge with sqlite3 < 3.32.0 (@bdraco - #52929)
  • Bump pysonos to 0.0.52 (@jjlawren - #52934) (sonos docs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
even een vraag van een HA noob ben net begonnen met ha

ik heb mijn hue lampen toegevoegd werkt
eigen dashboard gemaakt met kaarten lukt en werkt
maar dan de kleur instellen van de lampen gaat per stuk
in de keuken bv hangen 8 hue spots die ik in 1 keer kan aanzetten maar dimmen en kleuren gaat per stuk .
kan je er voor zorgen dat ze allemaal in 1 keer te dimmen en kleur aanpassingen kan maken
weet niet waar ik op moet googelen om dit te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
vonkkie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:05:

in de keuken bv hangen 8 hue spots die ik in 1 keer kan aanzetten maar dimmen en kleuren gaat per stuk .
kan je er voor zorgen dat ze allemaal in 1 keer te dimmen en kleur aanpassingen kan maken
Ik denk dat als je een light group maakt voor deze lampen, je via deze groep helderheid en kleur in 1 x kan aanpassen voor alle lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
badkuip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:56:
Ik was op zoek naar naar een automation om mijn badkamer fan aan te sturen. Ik had al een automation gemaakt waarbij ik gebruik maakte van vooraf bepaalde mate van luchtvochtigheid de fan aanging of uit ging. Dat werkt niet bij deze vochtige dagen, de fan slaat continu aan.

Ik wilde de luchtvochtigheid dus dynamisch bepaald hebben. Ik heb daarvoor een automation aangemaakt met een trend sensor. Zodra de trend sensor detecteert dat er iemand in de douche staat, schrijft hij de luchtvochtigheid van dat moment weg in twee variabelen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: 7075278e-0553-4259-bea0-84847f5a3920
  alias: Badkamer MV - bepaal luchtvochtigheid
  trigger:
    from: 'off'
  action:
    entity_id: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_minimum
    data_template:
    entity_id: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
    data_template:
  initial_state: 'on'

Ik denk dat ik uiteindelijk naar één variabele kan in plaats van twee voor een maximum en een minimum.
Ik gebruik nu twee variabelen omdat ik deze automation van @septillion had gevonden.

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid (Duplicate)'
  luchtvochtigheid
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                state: 'on'
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
        sequence:
            target:
            target:
              entity_id:

Ik loop vast op dit stuk (regel 36 t/m 40 hierboven):
code:
1
2
3
4
5
            conditions:

Mij viel op dat de entity id hier niet klopt.
De eerdere timer in de automation heet timer.badkamer_maximum_looptijd en de maximum luchtvochtigheid heet input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum.
Ik ga ervanuit dat hier de timer gebruikt moest worden dus ik heb het aangepast naar timer.badkamer_maximum_looptijd

Ten tweede werkte dit niet bij mij. De fan sloeg nooit aan. Ik ben eracher gekomen dat hij stukliep op diezelfde conditie.
Als ik de conditie goed snap dan mag de timer niet idle zijn (zie de NOT erboven).
Maar die situatie gaat niet voorkomen omdat bij start de timer juist altijd idle is.

Ik heb de code uiteindelijk als volgt gemaakt en moet de komende dagen nog aanzien of het werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  entity_id: input_boolean.mv_vergrendeld
          sequence:
              data:
              data:
              target:
                entity_id:

Ik heb geen switch voor mijn fan om deze aan of uit te zetten maar wel een vergrendeling zodat ik de automation kan overrulen. Als de vergrendeling aan staat dan gaat de automation niet lopen en bedien ik de fan met de hand. Ik ben benieuwd naar jullie feedback, vooral die van @Septillion
Als je zowel de relatieve vochtigheid als de temperatuur meet in je badkamer en je hebt ook beide gegevens van de buitenlucht dan kun je zowel van je badkamer als de buitenlucht het dauwpunt berekenen.
Zolang het verschil groot genoeg is: ventilator aan. Dat is veel simpeler lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
KC27 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Als je zowel de relatieve vochtigheid als de temperatuur meet in je badkamer en je hebt ook beide gegevens van de buitenlucht dan kun je zowel van je badkamer als de buitenlucht het dauwpunt berekenen.
Zolang het verschil groot genoeg is: ventilator aan. Dat is veel simpeler lijkt me.
Mwa ik vraag me af of het makkelijker is maar het is in ieder geval de moeite waard om ernaar te kijken.
Op welke manier kan ik de gegevens van de buitenlucht in Home assistant krijgen?
En wat zou een groot genoeg verschil zijn in dauwpunt om de ventilator te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@badkuip

Ik gok de meeste weer-integraties wel, bijv. buienradar heeft humidity (en ook temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
-Casper schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat als je een light group maakt voor deze lampen, je via deze groep helderheid en kleur in 1 x kan aanpassen voor alle lampen.
ik ben er achter gekomen dat je de groepen uit hue ook kan aan zetten in de integratie dan gebruikt ha de standaard uit de hua app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 10:51
Met de laatste update zijn de grafieken van de geschiedenis 2 maal zo hoog geworden.
Kan je de hoogte ergens opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Van horen zeggen weet ik wel dat bijv. met Ikea Tradfri lampen gelinkt aan een Hue bridge problemen zijn om meerdere 'acties' in een keer uit te laten voeren. De vraag daarom: zijn het echt Hue lampen gekoppeld aan een Hue bridge die dan vervolgens als integratie in HA is opgenomen?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Jep echte hue lampen aan een hue bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Hue en Lidl lampen via Deconz icm HA gaat niet helemaal lekker momenteel.
Bij mijn witte Hue lampen kan ik een kleur instellen (wat uiteraard niet werkt)
En bij mijn kleur spotjes van Lidl kan ik wel een kleur instellen maar hij pakt dit niet.

Via Deconz gaat dat wel goed. Dus het moet een issue met HA zijn.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
vonkkie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:48:
Jep echte hue lampen aan een hue bridge
Dan kun je het heel makkelijk opllossen, in Instellingen, integraties kun je bij Hue op configureer drukken, als je Hue groepen aanzet, krijg je voor elke kamer in de Hue app een entity. In jouw geval light.keuken (er van uitgaande dat de kamer keuken heet) en als je die dan aan/uit zet, dan gaat het precies gelijk.

De eerder genoemde light group doet dit niet, elke lamp wordt dan nog steeds individueel via de Hue bridge aangestuurd, met deze methode kan de bridge de lampen wel gelijk bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW830-qqoo7QKz5tofEAOd1ae80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hmPOjMZw0VQT2inhlZUmsfoN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:03
Gebruikt hier iemand de lovelace-multiple-entity-row plugin?

Bij het gebruik van deze krijg ik de knoppen niet meer zichtbaar om de screens aan te sturen. Hij geeft de status ervan weer, welke altijd onbekend is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:

* entity: cover.opslagkamer
type: custom:multiple-entity-row
entities:
  * entity: sensor.screen_sensor_opslagkamer
name: false

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/3X/9/1/913824ed01050d53556e720521cd3aae22485909.png

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/3X/a/c/ace1fb073bd5ceff8a82ce1a7fc134ba23340d7e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
RudolfR schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
@badkuip

Ik gok de meeste weer-integraties wel, bijv. buienradar heeft humidity (en ook temperatuur)
Ik heb de Buienrader-integratie geïnstalleerd en heb het dauwpunt van de badkamer en van het weer buiten berekend:

Temperatuur badkamer 28,6 graden
Luchtvochtigheid 52,7 %
Dauwpunt 18 graden

Temperatuur buiten 20,1 graden
Luchtvochtigheid 86%
Dauwpunt 17,7 graden

Het dauwpunt van buiten is momenteel 0,3 graden lager dan binnen. Bij welk verschil in dauwpunt tussen binnen en buiten zou de ventilator aan moeten springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:34
Ben er nog niet over uit of het een home assistant issue is. maar ik gebruik in totaal nu zo'n 10 Fibaro Dimmer 2's. En bij 4 verschillende dimmers (toevallig alle 4 GU10 spotjes) gaat random de intensiteit omhoog (vaak nagenoeg vol aan) en langzaam weer minder. Maar dat is best vervelend.

Heb ze al gereset. Maar heb niet goed een volgende approach. Iemand hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
badkuip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Ik heb de Buienrader-integratie geïnstalleerd en heb het dauwpunt van de badkamer en van het weer buiten berekend:

Luchtvochtigheid 52,7 %
Dauwpunt 18 graden

Luchtvochtigheid 86%
Dauwpunt 17,7 graden

Het dauwpunt van buiten is momenteel 0,3 graden lager dan binnen. Bij welk verschil in dauwpunt tussen binnen en buiten zou de ventilator aan moeten springen?
Ik heb zelf ook weinig idee, maar ik lees graag mee om te leren :). Ik denk zelf dat je niet een omrekening naar relatieve luchtvochtigheid moet hebben, maar absolute luchtvochtigheid. Uiteindelijk wil je namelijk ongeacht de temperatuur zo'n laag mogelijke (maar misschien wel altijd >50% relatief) luchtvochtigheid in de badkamer.

edit:
en ik denk dat het ook nog verschil maakt in welke richting de ventilator op staat, blaas je de vochtige lucht uit de badkamer naar buiten (en vervang je die dus met lucht in de woning) of blaas je de lucht van buiten naar binnen (en blaas je dus de vochtige lucht de woning in, maar ventileer je wel met frisse lucht).

[ Voor 15% gewijzigd door Magic op 13-07-2021 14:19 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ShaneV schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:30:

Bij het gebruik van deze krijg ik de knoppen niet meer zichtbaar om de screens aan te sturen. Hij geeft de status ervan weer, welke altijd onbekend is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:

entities:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je meerdere entities op 1 row wil hebben, is er natuurlijk geen plek meer voor bedieningsknoppen :+

Ergo; "works as designed" als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19

LDVC

Let's get it over with

CAP-Team schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:51:
Hue en Lidl lampen via Deconz icm HA gaat niet helemaal lekker momenteel.
Bij mijn witte Hue lampen kan ik een kleur instellen (wat uiteraard niet werkt)
En bij mijn kleur spotjes van Lidl kan ik wel een kleur instellen maar hij pakt dit niet.

Via Deconz gaat dat wel goed. Dus het moet een issue met HA zijn.
Ik ervaar hetzelfde ja, niet enkel met Lidl verlichting trouwens. Ook mijn Busch-Jaeger dimmer wordt ineens met een kleurwiel getoond binnen HA (en niet binnen Phoscon of Hue Essentials)

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70

In configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
light:
  - platform: group
    name: zelf_te_kiezen_naam
    entities:
      - light.hue_lamp_1
      - light.hue_lamp_2
     enz..

Dan een kaartje aanmaken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
title: Woonkamer
state_color: true
show_header_toggle: false
entities:
  - entities:
      - entity: light.hue_lamp_1
        hide_when_off: false
        hold_action:
          action: more-info
        icon: mdi:track-light
        name: Hue lamp 1
        toggle: true
        type: custom:slider-entity-row
      - entity: light.hue_lamp_2
        hold_action:
        name: Hue spot 2
ENZOVOORT. ENZOVOORT
    head:
      entity: light.zelf_te_kiezen_naam
      hold_action:
      name: Spots achter
    hold_action:
    type: custom:fold-entity-row

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:

entities:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik deze kaart zelf niet, maar het lijkt erop dat je configuratie te beperkt is voor wat je wil doen. Je kan met tap actions werken, zoals in dit voorbeeld op de github page.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  - entity: light.living_room
    name: Icons with tap_action
    secondary_info: last-changed
    entities:
      - entity: light.living_room
        icon: mdi:palette
      - icon: mdi:lightbulb-off-outline
        tap_action:
          action: call-service
          service: light.turn_off
          service_data:
            entity_id: light.living_room
      - icon: mdi:lightbulb-outline
        tap_action:
          action: call-service
          service: light.turn_on
          service_data:
            entity_id: light.living_room
          confirmation:
            text: 'Are you sure?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@badkuip

Geen idee, zou een keer een douchebeurt monitoren en kijken naar de waardes die berekend worden.
Waarschijnlijk maakt de sensor een flinke sprong en komt de RLV boven de 70% (en dauwpunt boven de 20?)
En dan zie je ook het verschil met buiten.

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

Ik stuur op basis van de gemiddelde luchtvochtigheid, verspreid over verdiepingen. Ik trigger bij 8% boven het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:

entities:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik hem wel om drie waarden naast elkaar weer te geven
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
title: Ruimte temperaturen Alpha Home
state_color: false
entities:
  - entity: sensor.woonkamer_temperatuur
    name: Woonkamer
    entities:
      - entity: sensor.woonkamer_battery
        name: Bat
      - entity: sensor.woonkamer_ingestelde_temperatuur
        name: Set
  - entity: sensor.hal_temperatuur
    name: Hal
    entities:
      - entity: sensor.hal_battery
      - entity: sensor.hal_ingestelde_temperatuur

enz enz

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmUXTpdbWTfE-PfwY1hwn7sot7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zU4P88586ExBzy86GhBWBciK.png?f=user_large

Dus goed letten op waar je de eerste entity zet en waar de volgenden. Ik weet niet of je sterretjes mag gebruiken ipv streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
badkuip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Luchtvochtigheid 52,7 %
Dauwpunt 18 graden

Luchtvochtigheid 86%
Dauwpunt 17,7 graden

Net wat @RudolfR ook zegt: ik zou proberen het proefondervindelijk vast te stellen.
Beginnen met ventileren als het verschil groter is dan een bepaalde waarde en stoppen bij een kleinere waarde zodat je een hysterese hebt en de fan niet gaat pingelen.
Kijk hoe het werkt. Daarna kun je een of beide waarden desgewenst bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@19roland70

ik heb in de hue integratie de hue groepen aan gezet dan kan je gewoon de bestaande hue groepen gebruiken veel makkelijker

ik weet nog niet goed hoe de configuratie yaml werkt heb het toegevoegd alleen dan ging de toon fouten geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
@badkuip Dat is allemaal weer even geleden. De timer naam is sowieso een foutje.

Wat betreft de timer conditie, nu ik er zo op terug kijk moet daar denk ik de NOT uit. Of naar NOT active. Verschil zit hem dan in de reactie als je pauze drukt bij de timer.

Voor het draaien, minimale en maximale luchtvochtigheid op dezelfde waarde zetten heeft natuurlijk niet zo veel zin, idee is juist dat er wat hysterese is. Maar goed, als de vochtvochtigheid uit de trendsensor een mooie waarde is om weer onder te zakken zou je gewoon simpelweg kunnen draaien tot die waarde weer is bereikt. De methode via het dauwpunt lijkt me allemaal wat lastig eigenlijk.

Wat de boel in de genoemde automation wat lastig maakte was oa het handmatig aanzetten van de ventilatie. En de maximale looptijd is eigenlijk een soort fix voor de momenten dat de luchtvochtigheid al hoog is.

Mijn vraag is dus vooral eigenlijk wat je eisen zijn? Alleen maar aan met douchen en een overrule aan zonder timer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@KC27 Ik heb ook zoiets maar dan voor energieverbruik. Om de gekke verspringing te voorkomen door de name van de extra entiteiten heb ik zelf de hoofd-entiteit op "show_state: false" gezet en hem nogmaals als derde entiteit toegevoegd aan de extra entiteiten en dan ook een name gegeven. In jou geval iets als "Actueel" ofzo.

Zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
title: Ruimte temperaturen Alpha Home
state_color: false
entities:
    name: Woonkamer
    show_state: false
    entities:
      - entity: sensor.woonkamer_battery
        name: Bat
      - entity: sensor.woonkamer_ingestelde_temperatuur
        name: Set
        name: Actueel
  - entity: sensor.hal_temperatuur
    name: Hal
    entities:
      - entity: sensor.hal_battery
      - entity: sensor.hal_ingestelde_temperatuur

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 13-07-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
vonkkie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:47:
@19roland70

ik heb in de hue integratie de hue groepen aan gezet dan kan je gewoon de bestaande hue groepen gebruiken veel makkelijker

ik weet nog niet goed hoe de configuratie yaml werkt heb het toegevoegd alleen dan ging de toon fouten geven
klopt, maar als je hier verder een automation aparte scene wilt maken dan kan je niet zonder configuration.
yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Heb de eerste automation nu aan gemaakt vanavond testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Septillion schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:20:
@badkuip Dat is allemaal weer even geleden. De timer naam is sowieso een foutje.

Wat betreft de timer conditie, nu ik er zo op terug kijk moet daar denk ik de NOT uit. Of naar NOT active. Verschil zit hem dan in de reactie als je pauze drukt bij de timer.

Voor het draaien, minimale en maximale luchtvochtigheid op dezelfde waarde zetten heeft natuurlijk niet zo veel zin, idee is juist dat er wat hysterese is. Maar goed, als de vochtvochtigheid uit de trendsensor een mooie waarde is om weer onder te zakken zou je gewoon simpelweg kunnen draaien tot die waarde weer is bereikt. De methode via het dauwpunt lijkt me allemaal wat lastig eigenlijk.

Wat de boel in de genoemde automation wat lastig maakte was oa het handmatig aanzetten van de ventilatie. En de maximale looptijd is eigenlijk een soort fix voor de momenten dat de luchtvochtigheid al hoog is.

Mijn vraag is dus vooral eigenlijk wat je eisen zijn? Alleen maar aan met douchen en een overrule aan zonder timer?
Bedankt voor je reactie.
Ik wil dat de ventilator draait totdat de luchtvochtigheid weer gezakt is tot onder het startpunt, een grenswaarde die bepaald wordt op het moment dat een trend in luchtvochtigheid gedetecteerd wordt.
Een overrule om de ventilator handmatig te bedienen is inderdaad handig en die heb ik er al in zitten met een input_boolean.badkamer_mv_vergrendeld.

Ik had nog even gekeken naar de methode om het te bepalen op basis van een verschil in dauwpunt maar dat heb ik een uur later maar gelaten voor wat het is. Ik wil dus inderdaad verdergaan op de eerder ingeslagen weg.

Momenteel heb ik hem zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
- id: 5f3143db-cd15-44cc-b027-2a991409f857
  alias: 'Badkamer MV - Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
    luchtvochtigheid
  trigger:
      above: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
      below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
      entity_id: input_boolean.badkamer_badkamer_mv_vergrendeld
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  entity_id: input_boolean.badkamer_mv_vergrendeld
                  above: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
          sequence:
              data:
              data:
              target:
                entity_id:
        - conditions:
              conditions:
                  conditions:
          sequence:
              data:
                payload: '20'
              target:
                entity_id:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@badkuip Ik zou die automation eerlijk gezegd gewoon wegdoen als dat je eisen zijn.

Dan kom ik simpelweg op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: New Automation
description: ''
trigger:
    id: Vochtigheid te hoog
    id: Vochtigheid normaal
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Vochtigheid te hoog
        sequence:
            target:
              entity_id: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
            data:
            target:
              entity_id: switch.badkamer_fan
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Vochtigheid normaal
        sequence:
            target:
              entity_id: switch.badkamer_f}

Hierbij is 'input_boolean.badkamer_mv_vergrendeld' echt niets meer dan vergrendelen. Zet niet aan, zet niet uit, heeft geen max tijd etc.

PS. Mm, jammer dat de 'input_number.set_value' niet direct een entity wil en al helemaal dat de UI vervolgens met template de hele chooser niet meer wil renderen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Septillion

Zou wel moeten kunnen zonder 'target'-tussenlaag.

YAML:
1
2
3
4
    entity_id: input_number.xxxxx
    data:
      value: 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Vraagje, ik heb meerdere dashboards (yaml mode) en die kan ik allemaal wijzigen van icoon en naam, maar het lukt me niet met het standaard dashboard (overview/overzicht).
Hoe komt dit? Kan ik dat icoon en de naam "overzicht" niet wijzigen dan? Wanneer ik er icon bijplaats zegt hij dat de config invalid is..
https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/
Pagina: 1 ... 37 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.