Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 240 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.489 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:21:
@Toppe
Dit gebruik ik:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        {%- set sensor = trigger.entity_id %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['Maandag', 'Dinsdag', 'Woensdag', 'Donderdag', 'Vrijdag', 'Zaterdag', 'Zondag' ] %}
        {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %}
        {%- if days_until <= 1 %}
          {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
        {%- else %}
          {{ days[collection_date.weekday()] ~ ' ' ~ collection_date.strftime('%d-%m-%y') }}
        {%- endif %}

Wellicht heb je er iets aan. Ik doe verder niets met de weken, want ik laat met auto-entities toch alleen maar de sensoren zien die de komende twee weken een ophaalmoment hebben.

Ik gebruik trigger based template sensoren zodat ik makkelijk yaml anchors kan gebruiken
zie: https://github.com/TheFes...trash_formatted_date.yaml
Dat deed ik hier ook maar vrouwlief wilt graag de weken zien. Met rest en GFT komen we prima uit maar karton wordt echt te weinig gelegd hier, normaal eens in de 4 weken maar nu moeten we dus 6 weken wachten.

Nu heb ik het geluk dat ik het karton gewoon op het werk in de aanhanger kan gooien, die komt het brandweermuseum leeg halen zodra hij vol is maar niet iedereen heeft dit geluk.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik wil mijn stroomverbruik nog wat verder verfijnen.
Ik zit nu in de situatie dat ik sensoren heb voor het totaalverbruik van mijn laadpaal, zonnepanelen en teruglevering. Nu wil ik bij de laadpaal het stukje van de zonnepanelen erin opnemen.

Ik heb dus een sensor die exact mijn stroomverbruik van de woning ziet (waar de laadpaal etc al vanaf gehaald is) en ik heb een sensor die exact bepaald wat mijn consumption van de zonnepanelen is, door simpelweg de totale waarde van de zonnepanelen min de teruglevering te doen, daarmee heb ik effectief mijn verbruik van de zonnepanelen dat direct door het huis of door de laadpaal verbruikt wordt.

Nu wil ik dus nog een extra sensor toevoegen die het totaalverbruik van de laadpaal neemt en daar de consumptie van de zonnepanelen afhaalt, maar dit mag nooit een mingetal worden. Hij moet dus altijd oplopen en mag nooit met een negatieve waarde werken. Bij een utility_meter sensor kun je simpelweg net_consumption aangeven, maar dat kan in de standaard template niet.

Iemand hier een idee voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:07:
[...]

De vraag was vooral of de Add-on versie door de zelfde partij wordt ge-update als Phoscon zelf.

Maar precies jou opmerking doet mij beslissen over te stappen naar een andere intergratie.

Dat is niet negatief, maar ik vindt het raar dat twee software pakketten dus onderling alsnog verschillend zijn
Nee.

De Addon wordt door HA zelf beheerd. Doen wij niets aan.

Ik heb in het verleden geprobeerd om de HA devs bij de deCONZ community te betrekken. Daar werd niet positief op gereageerd/iets mee gedaan. Op papier zijn er geen verschillen. Alleen ik denk dat het OS (en hoe de ADDON's werken) meer van toepassing is op de issues. Allicht het docker netwerk dat niet lekker meewerkt.

Ik zie deCONZ zelf als iets losstaands en HA / Andere tooling als een front-end tool. Daarom dat ik het ook los draai. Ik heb automatiseringen zelf zoveel mogelijk in de Rule engine van deCONZ zitten (knop acties etc).

[ Voor 9% gewijzigd door Mimiix op 19-12-2022 12:52 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52
@Fab1Man Dat door een max() filter halen. Dus max(0, [rekensom]).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik draai al geruime tijd Home Assistant via Proxmox zonder problemen. Ik heb vandaag de update "Operating System" willen upgraden van 9.3 naar 9.4, hierna wilde Home Assistant niet meer starten, althans..de GUI in elk geval niet. Ik heb hierna een backup terug geplaatst via Proxmox van vanacht, maar ook nu geen verbinding met (in elk geval) de GUI.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik nu verder moet. Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Robbie T schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
Ik draai al geruime tijd Home Assistant via Proxmox zonder problemen. Ik heb vandaag de update "Operating System" willen upgraden van 9.3 naar 9.4, hierna wilde Home Assistant niet meer starten, althans..de GUI in elk geval niet. Ik heb hierna een backup terug geplaatst via Proxmox van vanacht, maar ook nu geen verbinding met (in elk geval) de GUI.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik nu verder moet. Kan iemand mij op weg helpen?
Wel vast IP? Wat zegt je console in Proxmox?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Oef, dat is wel erg lang, zeker in pakketjestijd. Hier is papier, rest en PMD iedere drie weken. En daarvoor hebben we al de grote papiercontainer besteld omdat deze vaak al erg vol zat. Zeker omdat stampen van de papiercontainer heeft geen zin want dan komt het er niet uit = niet geleegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:35:
Ow, dat is wel raar. Niet per ongeluk 'Permit join (Coordinator)' aan gezet ipv All?

Gelukkig staan Tradfri dingen ook niet echt bekent om plakkerig te zijn dus waarschijnlijk kan je hem na het koppelen wel ergens anders leggen en vind hij na een tijdje/paar keer drukken wel een nieuwe route.

PS Nu je toch alles opnieuw gekoppeld hebt, wel netjes een unieke network key gebruik?
De Zigbee knop (rode pijl) is verbonden met de kerstboom buiten terwijl ik hem gekoppeld heb boven naast de USB stick zelf. Ondanks dat verbinding met zolder wellicht niet de meest ideale is zou ik verwachtend dat hij koppelt met de tussenstekker in de keuken, die zit namelijk letterlijk tussen de USB stick en de buiten tussenstekker ("Kerstboom buiten"), kan je die dingen al dan niet geforceerd oplaten verbinden met een andere node?

Omdat hij al niet wil verbinden met de keuken heb ik niet het idee dat het opnieuw koppelen veel effect zal hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRFQaMt7yVpknpRZVoMu_8bU-Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdZr2XFSI9Q4hfutKW84fi81.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:00:
@Toppe Oef, dat is wel erg lang, zeker in pakketjestijd. Hier is papier, rest en PMD iedere drie weken. En daarvoor hebben we al de grote papiercontainer besteld omdat deze vaak al erg vol zat. Zeker omdat stampen van de papiercontainer heeft geen zin want dan komt het er niet uit = niet geleegd :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Is daarmee je eerste sensor volledig een placeholder? En die maakt geen eigen sensor aan? Of geef je daarmee alleen aan dat je het later nogmaals beschikbaar wilt hebben?

Overigens hier voor mezelf meer een indirecte aanduiding dan een datum. Voor de WAF hoef ik het hier niet te doen, zonder notificatie denkt die er niet aan en zelfs met ben ik verantwoordelijk :+

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:00:
[...]

Wel vast IP? Wat zegt je console in Proxmox?
Vast IP inderdaad. Mijn console zegt niet meer dan dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaVKxs9e6NlJeJa2HuLzHMKlKMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXLmVCD8D5JGvObNytuvDNhY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Zigbee verbindingen zijn niet altijd even logisch voor ons. Maar kan dan echt wel de meest logische verbinding zijn. Je kan hem in ieder geval niet gewoon verplaatsen.

Weet eigenlijk niet of als je 'Permit join ([device])' doet of hij dan wel vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:06:
@Toppe Zigbee verbindingen zijn niet altijd even logisch voor ons. Maar kan dan echt wel de meest logische verbinding zijn. Je kan hem in ieder geval niet gewoon verplaatsen.

Weet eigenlijk niet of als je 'Permit join ([device])' doet of hij dan wel vast zit.
Ik vraag me altijd af: Zou hier ook een Firmware bug bij betrokken kunnen zijn? We weten allemaal dat Tuya devices niet heel netjes met de Spec werken. Zou dat hier ook kunnen?

We zien het bij de Xiaomi natuurlijk dat ie geen parent switcht.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Robbie T schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:05:
[...]

Vast IP inderdaad. Mijn console zegt niet meer dan dit

[Afbeelding]
Is dat zeker de console van je HA VM?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:57:
@Fab1Man Dat door een max() filter halen. Dus max(0, [rekensom]).
Welke syntax dien ik te hanteren met onderstaand?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - name: evcharger_without_solar_consumption_kwh
        unique_id: net_production_kwh
        state: >
          {{ max(0, '%0.2f' | format(states.sensor.evcharger_nmha_consumed_total.state | float -
                              states.sensor.actual_solar_consumption_kwh.state | float )) }}
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:09:
[...]

Is dat zeker de console van je HA VM?
Ik krijg deze pagina te zien als ik mijn HA vm selecteer en vervolgens kies voor Console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mimiix schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:08:
[...]

Ik vraag me altijd af: Zou hier ook een Firmware bug bij betrokken kunnen zijn? We weten allemaal dat Tuya devices niet heel netjes met de Spec werken. Zou dat hier ook kunnen?

We zien het bij de Xiaomi natuurlijk dat ie geen parent switcht.
Zeker mogelijk, ook al heeft deze dan wel een parent switch gedaan waarschijnlijk.

Maar zo is er toch ook een Osram(?) plug die niet voor parent wil spelen. Maar ik weet niet zeker waar de verantwoordelijkheid voor het wisselen van parent liggen binnen Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:19
jj85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:36:
[...]

Haal deze regel eens uit je binary sensor config:
YAML:
1
attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state.

De sensor geeft direct de vochtigheid als state, attribute is dus niet van toepassing.
Ik heb die regel in commentraar gezet en HA een herstart gegeven. Hoewel ik nog steeds de foutmelding in de logs heb, update the binary_sensor nu wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKa3XyEEychD5UvFeLM_kcBsvEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SsW96RBUbUeYhqe0VFDcPM6U.png?f=user_large

Ik begrijp alleen het update interval (aantal getelde samples) en de waarden waar nu null staat niet. Zijn dit parameters die ik nog ergens vergeten ben?

Edit: zie dat de update interval op 300 sec staat. Geeft dit problemen als ik deze op bijvoorbeeld 60 zet? Pas na 300 seconden updaten lijkt me wat langs als je gaat douchen?

[ Voor 10% gewijzigd door mede op 19-12-2022 13:23 ]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Laatst online: 31-08 14:23
Ik vraag me af wat ik hier verkeerd doe.

Ik heb de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
show_name: true
show_icon: true
type: custom:button-card
show_entity_picture: true
entity_picture: https://www.nporadio1.nl/apple-touch-icon.png
tap_action:
  action: call-service
  service: media_player.play_media
  service_data:
    media_content_id: https://icecast.omroep.nl/radio1-bb-mp3
    media_content_type: music
    entity_id: |
      [[[
        var player = states["input_select.radio"].state;
        if ([player] == 'IT Room') return 'media_player.sonos_kantoor';
        if ([player] == 'Huiskamer') return 'media_player.sonos_huiskamer';
      ]]]
  metadata:
    title: Radio1
    thumbnail: https://www.nporadio1.nl/apple-touch-icon.png
    media_class: genre
    children_media_class: null
name: Radio1

als ik deze aanroep, dan krijg ik de volgende error te zien:

code:
1
Error calling SonosMediaPlayerEntity.play_media on media_player.sonos_kantoor: UPnP Error 714 received: Illegal MIME-Type from *IPvanSonos*

Wat ik ook probeer, ik krijg het niet werkend...

Ps dit is gebaseerd op voorgaande pagina's oa van @Rouwette

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Robbie T schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:10:
[...]

Ik krijg deze pagina te zien als ik mijn HA vm selecteer en vervolgens kies voor Console
Dan gaat er iets grof mis... je zou normaal sowieso het Home Assistant logo moeten zien, IP adres en wat versie info. Heb je geen oudere backup die je kan proberen terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Fab1Man

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        availability: "{{ states('sensor.evcharger_nmha_consumed_total')|is_number AND states('sensor.actual_solar_consumption_kwh')|is_number }}"
        state: >-
          max(0, states('sensor.evcharger_nmha_consumed_total')|float - states('sensor.actual_solar_consumption_kwh')|float )

Ook aangepast naar state() en availability.

Maar uhmm, dan weet je toch niet zeker dat het total increasing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
ik wil graag een helper maken waar ik op basis van een automation de huidige tijd in kan zetten.
ik heb een helper date/time aangemaakt, maar dit lijkt meer een input date/time te zijn.
Kan ik gewoon een string helper gebruiken?

als action heb ik dan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
  - service: input_datetime.set_datetime
    data:
      datetime: now()
      time: 00:00:00
    target:
      entity_id: input_datetime.desinfectie

maar weet dus niet of dit werkt met een string helper.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MAdD schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:

Ik heb de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
tap_action:
  service_data:
      [[[
      ]]]
  metadata:

code:
1
Error calling SonosMediaPlayerEntity.play_media on media_player.sonos_kantoor: UPnP Error 714 received: Illegal MIME-Type from *IPvanSonos*

Ik gok zo dat je media type music niet klopt i.c.m. een webradio link. Ik heb zelf geen Sonos, maar ik zou adviseren eens te gaan troubleshooten met je entities in developer tools. Selecteer een radiostream in Sonos zelf en kijk wat de attributen weergeven. Daar kun je vervolgens weer mee verder finetunen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:02:
@TheFes Is daarmee je eerste sensor volledig een placeholder? En die maakt geen eigen sensor aan? Of geef je daarmee alleen aan dat je het later nogmaals beschikbaar wilt hebben?

Overigens hier voor mezelf meer een indirecte aanduiding dan een datum. Voor de WAF hoef ik het hier niet te doen, zonder notificatie denkt die er niet aan en zelfs met ben ik verantwoordelijk :+
Nee, wij hebben hier 2 duobakken. Eentje voor Rest en GFT, en eentje voor Papier en PMD.
De bovenste is voor Rest en GFT, de onderste doet dus precies hetzelfde maar dan voor Papier en PMD
Volgende maand komt er ook nog eens de kerstboom eenmalig bij, maar die wordt altijd samen met een ander ophaalmoment ingepland, dus die neem ik mee in mijn waste_type attribute.

Ik denk er nu ook over om Vrijdag 23-12-2022 gewoon om te zetten naar Vrijdag en die andere naar Volgende week vrijdag

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalwijzer_dhm' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
        {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
          {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }}
        {%- else %}
          {{ 'Over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}
        {%- endif %}

@Toppe
Dit geeft één van de volgende waardes:
  • Vandaag
  • Morgen
  • < weekdag > (bijvoorbeeld "Vrijdag")
  • Volgende week <weekdag>
  • Over <x> weken

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
mede schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:17:
[...]

Ik heb die regel in commentraar gezet en HA een herstart gegeven. Hoewel ik nog steeds de foutmelding in de logs heb, update the binary_sensor nu wel:

[Afbeelding]

Ik begrijp alleen het update interval (aantal getelde samples) en de waarden waar nu null staat niet. Zijn dit parameters die ik nog ergens vergeten ben?
Die parameters worden ingevuld zodra de binary sensor actief wordt.
Die foutmelding in de log heb ik ook tijdens het starten van HA en de integratie. Dan zal de sensor nog wel geen waarde hebben of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Wat is het probleem dat het een input_datetime is? Die kan je als date, time of datetime in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:19
jj85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:25:
[...]

Die parameters worden ingevuld zodra de binary sensor actief wordt.
Die foutmelding in de log heb ik ook tijdens het starten van HA en de integratie. Dan zal de sensor nog wel geen waarde hebben of iets dergelijks...
Ah thanks! Heb jij verder nog iets gewijzigd aan de standaard settings voor delta, offset en timers? Zoals gezegd in mijn vorige comment lijkt 300 seconden wat lang om de afzuiging aan te zetten tijdens douchen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:24:
[...]

Nee, wij hebben hier 2 duobakken. Eentje voor Rest en GFT, en eentje voor Papier en PMD.
De bovenste is voor Rest en GFT, de onderste doet dus precies hetzelfde maar dan voor Papier en PMD
Volgende maand komt er ook nog eens de kerstboom eenmalig bij, maar die wordt altijd samen met een ander ophaalmoment ingepland, dus die neem ik mee in mijn waste_type attribute.

Ik denk er nu ook over om Vrijdag 23-12-2022 gewoon om te zetten naar Vrijdag en die andere naar Volgende week vrijdag

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- else %}
          {{ 'Over ' ~ (days_until / 7) | round(0, 'ceiling') ~ ' weken' }}
        {%- endif %}

@Toppe
  • Vandaag
  • Morgen
  • Over <x> weken
Hmm eens kijken hoe ik dit kan gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

[...]
  • Vandaag
  • Morgen
  • Over <x> weken
Bedankt, dit wilde ik nog precies zo doen (stond op mijn todo lijstje), perfecte timing, werkt perfect zoals ik het wil zo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sp33dFr34k op 19-12-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
mede schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ah thanks! Heb jij verder nog iets gewijzigd aan de standaard settings voor delta, offset en timers? Zoals gezegd in mijn vorige comment lijkt 300 seconden wat lang om de afzuiging aan te zetten tijdens douchen?
Vond ik ook lang ,heb hem op 10 seconden staan. Als je gaat douchen dan springt de fan al vrij snel aan (en dat is prima)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
binary_sensor:
  - platform: generic_hygrostat
    name: Ventilator hygrostaat
    sensor: sensor.ventilator_humidity # Source humidity sensor
    delta_trigger: 5 # Optional humidity swing to detect. Default = 3
    target_offset: 3 # Optional dehumidification target offset. Default = 3
    min_on_time: 300 # Optional min on time in seconds. Default = 0 seconds
    max_on_time: 3600 # Optional safety max on time in seconds. Default = 7200 seconds
    sample_interval: 10 # Optional time between taking humidity samples in seconds, default 300 seconds
    min_humidity: 30 # Optional minimum humidity to enable dehumidification. Default = 0
    unique_id: ventilator_hygrostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:22:
@Fab1Man

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        availability: "{{ states('sensor.evcharger_nmha_consumed_total')|is_number AND states('sensor.actual_solar_consumption_kwh')|is_number }}"
        state: >-
          max(0, states('sensor.evcharger_nmha_consumed_total')|float - states('sensor.actual_solar_consumption_kwh')|float )

Ook aangepast naar state() en availability.

Maar uhmm, dan weet je toch niet zeker dat het total increasing is?
Dit lijkt nog niet te werken. De evcharger_nmha_consumed_total zal altijd oplopen. De actual_solar_consumption_kwh mag alleen van de evcharger_nmha_consumed_total afgetrokken worden als deze aan het stijgen is, dus een waarde > 0 heeft en er mag dus ook niet meer afgehaald worden dan dat de rekensom weer op 0 terecht komt.

Stel de zonnepanelen doen 4 kWh in 1 uur tijd. In datzelfde uur is het verbruik bij mij thuis 0,5 kWh en de laadpaal knalt dan toevallig met 11 kWh richting de auto.
Ik wil dan dus de sensoren zo opgesplitst hebben:
- Eigen verbruik: 0,5 kWh
- Verbruik - Zonnepanelen: 4 kWh
- Teruglevering: 0 kWh
- Laadpaal verbruik: 11 - 3,5 = 7,5 kWh

Staat de laadpaal echter niks te doen, dan gaat het gewoon richting teruglevering en is dus het verbruik - zonnepanelen: 0,5 kWh en teruglevering 3,5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Fab1Man Volgens mij kan je dit dus niet met de energie waardes (kWh) zelf doen. Dan zal je op dat momen moeten sorteren wat via PV en want van het net komt. Naderhand niet meer mogelijk.

Je zou hier utility meters voor kunnen maken en dan "tarrif" laten wisselen als de toestand van de stromen wisselen. Want naderhand kan je geen verschil meer zien of de EV geladen heeft ten tijde van PV invoer of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        {%- else %}
        {%- endif %}

@Toppe
  • Vandaag
  • Morgen
  • Over <x> weken
Held!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hebben jullie btw ook het probleem dat de standaard HA yaml editor de layout om zeep helpt?

Zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {% set sensor = states('sensor.afvalwijzer_next_type') %}
    {% set collection_date = as_local(as_datetime(states('sensor.afvalwijzer_next_date'))).date() %}
    {% set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag'] %}
    {% set days_until = states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') | int %}
    {% if days_until <= 2 %}
      {{ ['Vandaag', 'Morgen', 'Overmorgen'][days_until] }}
    {% elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
    {% elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
    {% else %}
    {% endif %}

Wordt bijv, zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    {% set sensor = states('sensor.afvalwijzer_next_type') %} {% set
    collection_date =
    as_local(as_datetime(state_attr('sensor.afvalwijzer_next_date','year_month_day_date'))).date()
    %} {% set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag',
    'zaterdag', 'zondag'] %} {% set days_until =
    states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') | int %} {% if days_until <= 2 %}
    {% else %}
    {% endif %}

Ik irriteer me daar mateloos aan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 12:13
Soepstengel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:07:
Heeft er iemand al nagedacht over het prijsplafond en hoe dat eventueel in HA geïntegreerd kan worden? Op dit moment kijk ik regelmatig naar de totale kosten op een dag van ons gas verbruik, met het prijsplafond dadelijk wordt dat natuurlijk wel een complex verhaal.
Het is al wel bij mij door mijn hoofd gegaan om daar iets voor te bouwen, maar nog niets mee gedaan. Zeker nu de maximale dag/maandplafonds bekend zijn lijkt het mij wel interessant om daar iets mee te doen op mijn dashboard:
https://www.frankenergie....energie-is-vooral-complex

In mijn geval gaat het dan alleen om electriciteit, waarbij er ook sprake is van teruglevering door de zonnepanelen.

Heeft iemand zich hier al aan gewaagd binnen HomeAssistant?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:07:
Hebben jullie btw ook het probleem dat de standaard HA yaml editor de layout om zeep helpt?

Zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {% set sensor = states('sensor.afvalwijzer_next_type') %}
    {% set collection_date = as_local(as_datetime(states('sensor.afvalwijzer_next_date'))).date() %}
    {% set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag'] %}
    {% set days_until = states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') | int %}
    {% if days_until <= 2 %}
    {% else %}
    {% endif %}

Wordt bijv, zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    {% set sensor = states('sensor.afvalwijzer_next_type') %} {% set
    collection_date =
    as_local(as_datetime(state_attr('sensor.afvalwijzer_next_date','year_month_day_date'))).date()
    %} {% set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag',
    'zaterdag', 'zondag'] %} {% set days_until =
    states('sensor.afvalwijzer_next_in_days') | int %} {% if days_until <= 2 %}
    {% else %}
    {% endif %}

Ik irriteer me daar mateloos aan :+
Ja, één van de redenen waarom de ik de GUI niet gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:14:
[...]

Ja, één van de redenen waarom de ik de GUI niet gebruik :)
Wat gebruik je dan, VS Code? Ik zit net te kijken om die te installeren, maar vind alleen oude methodes lijkt het... wat is nu de gebruikelijke/juiste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:48
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:15:
[...]

Wat gebruik je dan, VS Code? Ik zit net te kijken om die te installeren, maar vind alleen oude methodes lijkt het... wat is nu de gebruikelijke/juiste manier?
Add-on?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:15:
[...]

Ik gebruik meestal de VSCode Studio Code Server add-on (ik draai HA OS)

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Oké, die add-on leek me outdated, maar dan had ik het mis, thanks.

EDIT: Post-edit, Studio Code Server heet ie daar idd @TheFes :)

[ Voor 33% gewijzigd door Sp33dFr34k op 19-12-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sp33dFr34k Helaas wel ja. En omdat ik 80% gewoon in de UI doe is Studio Code Server hier eigenlijk geen optie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Soepstengel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:07:
Heeft er iemand al nagedacht over het prijsplafond en hoe dat eventueel in HA geïntegreerd kan worden? Op dit moment kijk ik regelmatig naar de totale kosten op een dag van ons gas verbruik, met het prijsplafond dadelijk wordt dat natuurlijk wel een complex verhaal.
Gasverbruik is wellicht nog relatief eenvoudig? Als je weet hoeveel je gebruikt hebt deze maand (meen dat bv DSMR Reader hier een sensor voor heeft) dan kun je een dus bepalen of het verbruik tot nu toe boven of onder het maand plafond zit. Zit je erover betaal je die €1,45 en anders het contract tarief. Waarbij de tarieven IIRC ook uit een sensor moeten komen? Dus dat kan dan een simpele template sensor zijn met:
Django/Jinja:
1
{{ 1.45 if states('sensor.maand_verbruik')|float < 100 else [contract tarief] }} 

Edit:
Nu ik het Frank energie artikel daadwerkelijk gelezen hebt. Deze klopt niet helemaal. Als er inderdaad een maximum per maand is vastgesteld met in de winter maanden meer en in de zomer minder dan moet die 100 dus op de maand gebaseerd zijn. Met een map/object met de maanden als keys en dan een lookup doen op basis van de huidige maand.
DaLass schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:13:
[...]

Het is al wel bij mij door mijn hoofd gegaan om daar iets voor te bouwen, maar nog niets mee gedaan. Zeker nu de maximale dag/maandplafonds bekend zijn lijkt het mij wel interessant om daar iets mee te doen op mijn dashboard:
https://www.frankenergie....energie-is-vooral-complex

In mijn geval gaat het dan alleen om electriciteit, waarbij er ook sprake is van teruglevering door de zonnepanelen.

Heeft iemand zich hier al aan gewaagd binnen HomeAssistant?
Dit is dan weer een stuk lastiger door de teruglevering. Je kunt niet eenvoudig afname - teruglevering doen om het tarief te bepalen. Immers kan het zo zijn dat je aan het begin van de maand relatief veel stroom afneemt maar aan het eind van de maand weer meer teruglevert (bv in het voorjaar, of gewoon 2 weken slecht weer). Dan zou je dus halverwege de maand kunnen uitkomen op 242kWh afgenomen (2900 / 12 maanden als ik mij niet vergis?) en 0 teruggeleverd, waardoor je zegt "ik betaal nu het contract tarief". Maar als het vervolgens de rest van de maand schitterend weer is kom je wellicht uit op 300kWh afgenomen maar alsnog 60kWh teruggeleverd, oftewel netto 240kWh afgenomen en dus alles volledig binnen het plafond. Alleen kun je dan niet meer met terugwerkende kracht het tarief aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 19-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:35:
[...]

Gasverbruik is wellicht nog relatief eenvoudig? Als je weet hoeveel je gebruikt hebt deze maand (meen dat bv DSMR Reader hier een sensor voor heeft) dan kun je een dus bepalen of het verbruik tot nu toe boven of onder het maand plafond zit. Zit je erover betaal je die €1,45 en anders het contract tarief. Waarbij de tarieven IIRC ook uit een sensor moeten komen? Dus dat kan dan een simpele template sensor zijn met:
Django/Jinja:
1
{{ 1.45 if states('sensor.maand_verbruik)|float < 900 else [contract tarief] }} 

[...]

Dit is dan weer een stuk lastiger door de teruglevering. Je kunt niet eenvoudig afname - teruglevering doen om het tarief te bepalen. Immers kan het zo zijn dat je aan het begin van de maand relatief veel stroom afneemt maar aan het eind van de maand weer meer teruglevert (bv in het voorjaar, of gewoon 2 weken slecht weer). Dan zou je dus halverwege de maand kunnen uitkomen op 242kWh afgenomen (2900 / 12 maanden als ik mij niet vergis?) en 0 teruggeleverd, waardoor je zegt "ik betaal nu het contract tarief". Maar als het vervolgens de rest van de maand schitterend weer is kom je wellicht uit op 300kWh afgenomen maar alsnog 60kWh teruggeleverd, oftewel netto 240kWh afgenomen en dus alles volledig binnen het plafond. Alleen kun je dan niet meer met terugwerkende kracht het tarief aanpassen.
je mist een quote achter de sensor in je template.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dan gaat er iets grof mis... je zou normaal sowieso het Home Assistant logo moeten zien, IP adres en wat versie info. Heb je geen oudere backup die je kan proberen terug te zetten?
Ik heb een oudere snapshop opnieuw geprobeerd (deze wilde de eerste keer ook niet starten) en nu is het wel gelukt! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:39:
[...]

je mist een quote achter de sensor in je template.
Weet ik toch dat iemand de post gelezen heeft :+

* RobertMe vond die ' al zo raar rood uitzien. Maar niet verder gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Wat een briljant goede en duidelijke uitleg. Ik ben blij dat ze daar fatsoenlijke copy-writers hebben!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@TheFes Alleen dit klopt niet:

YAML:
1

Mijn paperbak wordt over 32 dagen (/7=4.5 weken) geleegd, ipv "over 5 weken" wil ik dus "over 4 weken". Mooiste zou zelfs nog zijn "Donderdag over 4 weken" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:53:

YAML:
1

Mijn paperbak wordt over 32 dagen (/7=4.5 weken) geleegd, ipv "over 5 weken" wil ik dus "over 4 weken". Mooiste zou zelfs nog zijn "Donderdag over 4 weken" ;)
Dat kun jij vast wel fixen toch? :D

Ik heb dat stukje eruit gehaald, bij mij zit er max 2 weken tussen de lichtingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:59:
[...]

Dat kun jij vast wel fixen toch? :D

Ik heb dat stukje eruit gehaald, bij mij zit er max 2 weken tussen de lichtingen :)
Voor: Vrijdag over 4 weken
YAML:
1
{{ days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int|round(0, 'ceiling') ~ ' weken' }}

Voor: Over 4 weken op vrijdag
YAML:
1
{{  'Over ' ~ (days_until / 7) | int|round(0, 'ceiling') ~ ' weken op ' ~ days[collection_date.weekday()]}}

Weet nog niet wat ik fijner ga vinden...

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:00:
[...]

Voor: Vrijdag over 4 weken
YAML:
1
{{ days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int|round(0, 'ceiling') ~ ' weken' }}

Voor: Over 4 weken op vrijdag
YAML:
1
{{  'Over ' ~ (days_until / 7) | int|round(0, 'ceiling') ~ ' weken op ' ~ days[collection_date.weekday()]}}

Weet nog niet wat ik fijner ga vinden...
Je round doet niets meer zodra je eerst cast naar int. Je kunt ook round floor gebruiken ipv ceiling. Maar je zou het even moeten testen voor de verschillende scenario's of dat doet wat je wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:53:

YAML:
1

Het moet inderdaad 'floor' zijn ipv ceiling (of simelweg int)
Heb het aangepast.

Om de dag er bij te krijgen kun je dit gebruiken

Django/Jinja:
1
{{ days[collection_date.weekday()] | title ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}

Vind ik zelf niet zo boeiend op welke dag van de week het over 4 weken opgehaald wordt :)

(ik had even alle posts moeten lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:08:
[...]

Het moet inderdaad 'floor' zijn ipv ceiling (of simelweg int)
Heb het aangepast.

Om de dag er bij te krijgen kun je dit gebruiken

Django/Jinja:
1
{{ days[collection_date.weekday()] | title ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}

Vind ik zelf niet zo boeiend op welke dag van de week het over 4 weken opgehaald wordt :)

(ik had even alle posts moeten lezen)
Als ik jou configuratie zou bekijk dan heb ik nog een heel eind te gaan.

Maar eens op Fiverr gaan zoeken wie er wat wil bij verdienen om eens handje te helpen om wat orde in de chaos te scheppen met mijn config :D

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:18:
[...]

Als ik jou configuratie zou bekijk dan heb ik nog een heel eind te gaan.

Maar eens op Fiverr gaan zoeken wie er wat wil bij verdienen om eens handje te helpen om wat orde in de chaos te scheppen met mijn config :D
Dat is juist het leuke van HA toch? Ik ben jaren geleden begonnen met HA (na overstap vanaf Domoticz, wat een opluchting), maar eigenlijk nooit bezig geweest met dit soort custom templating. Heb er wel spijt van, want ik had het allemaal veel beter/handiger kunnen inrichten vanaf het begin (ook de WAF was dan een stuk hoger geweest). Ik ben een paar weken geleden opnieuw begonnen met het idee van een superstrakke/cleane frontpagina, met doorklikmogelijkheden naar meer details. Ben van beroep BI developer, dus interessant vind ik het zeker wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:24:
[...]

Dat is juist het leuke van HA toch? Ik ben jaren geleden begonnen met HA (na overstap vanaf Domoticz, wat een opluchting), maar eigenlijk nooit bezig geweest met dit soort custom templating. Heb er wel spijt van, want ik had het allemaal veel beter/handiger kunnen inrichten vanaf het begin (ook de WAF was dan een stuk hoger geweest). Ik ben een paar weken geleden opnieuw begonnen met het idee van een superstrakke/cleane frontpagina, met doorklikmogelijkheden naar meer details. Ben van beroep BI developer, dus interessant vind ik het zeker wel :)
Klopt, maar ik heb geen 'zin' om opnieuw te beginnen en als ik iemand blij kan maken met een financiële compensatie door mij daar mee te helpen dan vindt ik dat altijd wel een eerlijke deal.

Het meeste staat wel in mapjes enzo maar het is het net niet. Ik verwacht dat het voor iemand die echt de kennis in huis heeft een uurtje werk is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 15:00
Ik vind het juist een uitdaging om zo min mogelijk via een interface te doen, dus alles via automations. Dat werkt aardig tot nu toe.

Voor de bakken; ik heb een contact sensor op de voordeur geplaatst. Als in de avond de deur open gaat, en de volgende dag bv de papierbak wordt opgehaald, dan krijg ik daar een notificatie van op mn telefoon (en dus smartwatch). Hetzelfde op de dag zelf in de ochtend. Dan wordt ik er op een logisch moment aan herinnerd om de bak buiten te zetten :D

Ik heb wel alles overzichtelijk in een interface staan, maar mijn bedoeling is om die eigenlijk alleen maar te gebruiken om data te bekijken.
Meeste tijd gaat zitten om de automations zo logisch mogelijk te maken :D Binnenkort daarover een post in Show je setup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dat is ook een goeie ja, probeer ik ook, maar je komt er natuurlijk niet helemaal onderuit.

Ander dingetje, ik word @#%@#%@ moe van die cache.. ik upload een nieuwe image, loguit HA, wis cache, sluit browser, open browser, login en dan werkt het nog steeds niet ughhh... heeft iemand daarvoor een goede workaround gevonden? :D

EDIT: user error in this case, de video preview van de Eufy integratie is kapot, dacht die te kunnen overriden met een zelfgemaakte snapshot, maar dat werkt dus niet. Maar de general question blijft wel geldig.. het is altijd een beetje een gedoe om nieuwe images zichtbaar te krijgen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Sp33dFr34k op 19-12-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:11
Hmmbob schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:41:
[...]

Wat een briljant goede en duidelijke uitleg. Ik ben blij dat ze daar fatsoenlijke copy-writers hebben!
Het leest wel goed door idd.

Maar wat een KLOTENregels zijn t zo..

Dat ik meer stroom verbruik ok, en dat ik minder gas verbruik, yay.. maar door dit hele verhaal moet ik nog gaan opletten ook op de daadwerkelijke verbruiksmaanden. Ons stroomverbruik is vrij stabiel, maar afgelopen jaar wel elke maand tussen ruwweg 300 en 350 kWh.. en daarmee dus elke maand boven het plafond... en soms fors.. Gas wel gelukkig er structureel onder.. maar toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 12:13
Koepert schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:00:
[...]

Het leest wel goed door idd.

Maar wat een KLOTENregels zijn t zo..

Dat ik meer stroom verbruik ok, en dat ik minder gas verbruik, yay.. maar door dit hele verhaal moet ik nog gaan opletten ook op de daadwerkelijke verbruiksmaanden. Ons stroomverbruik is vrij stabiel, maar afgelopen jaar wel elke maand tussen ruwweg 300 en 350 kWh.. en daarmee dus elke maand boven het plafond... en soms fors.. Gas wel gelukkig er structureel onder.. maar toch..
offtopic:
Van wat ik begrepen heb kijken ze niet per maand, maar als jij ergens halverwege het jaar je jaarafrekening krijgt, dan worden de maanden voor dat moment bij elkaar opgeteld en is dat je prijsplafond-quota voor die periode. De rest is voor na je jaarafrekening t/m einde 2023. Meer info in Help! De energierekening - kroegtopic

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
tap_action:
  service_data:
      [[[
      ]]]
  metadata:

code:
1

Wat ik zo zie is dat je player niet wordt gevonden.
Werkt de andere player wel?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb de volgende code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
tap_action:
  service_data:
      [[[
      ]]]
  metadata:

code:
1

Je kunt voor zover ik weet geen templates gebruiken in een tap action. Geen jinja templates maar ook geen javascript.
Je kunt wel een script aanroepen en daar de logica in stoppen.

Al hoewel de error message doet vermoeden dat hij er wel een correct entity_id uit heeft kunnen krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 14:52
Ook ik heb een Home Assistant configuratie van ongeveer 4 jaar oud
Draait nu via Proxmox met HaOS op een HP pc'tje
Nu wil ik met een nieuwe start beginnen en al mijn ingesleten foutjes beter maken.
Alles in een keer overzetten lukt niet en wil natuurlijk geen backup terugzetten.
Ben geen IT-er maar redt me aardig met veel zoek- plak- en knipwerk.
Wat is nu de beste manier om dit aan te pakken?
Ik heb nu op een RPI4 een tweede installatie draaien op een ander IP adres, maar wel met hetzelfde poort nummer.
Is dit de goede manier over zijn er andere, of betere?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

gazzzman61 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:19:
Ook ik heb een Home Assistant configuratie van ongeveer 4 jaar oud
Draait nu via Proxmox met HaOS op een HP pc'tje
Nu wil ik met een nieuwe start beginnen en al mijn ingesleten foutjes beter maken.
Alles in een keer overzetten lukt niet en wil natuurlijk geen backup terugzetten.
Ben geen IT-er maar redt me aardig met veel zoek- plak- en knipwerk.
Wat is nu de beste manier om dit aan te pakken?
Ik heb nu op een RPI4 een tweede installatie draaien op een ander IP adres, maar wel met hetzelfde poort nummer.
Is dit de goede manier over zijn er andere, of betere?
Persoonlijk zou ik als ik jou was simpelweg een voor een je devices ontkoppelen op de oude en weer koppelen op de nieuwe. En dan je dashboard weer opnieuw opbouwen. Heb het zelf een tijdje geleden ook zo gedaan, heb je het toch beter in de hand dan wanneer je simpelweg een backup terugzet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:16:
[...]

Je kunt voor zover ik weet geen templates gebruiken in een tap action. Geen jinja templates maar ook geen javascript.
Je kunt wel een script aanroepen en daar de logica in stoppen.

Al hoewel de error message doet vermoeden dat hij er wel een correct entity_id uit heeft kunnen krijgen.
Ik gok toch dat het in de media content id of type zit. Ik heb zelf een Frontier Silicon radio staan, daarvoor moest ik hem ook een beetje aanpassen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
name: NPO 3FM
styles:
  card:
    - height: 75px
  name:
    - font-size: 11px
entity_picture: /local/radio/3fm.png
tap_action:
  service_data:
    media_content_id: Internet radio/preset/11
    media_content_type: channel
    entity_id: media_player.radio_eethoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:27:
@Driek Wat is het probleem dat het een input_datetime is? Die kan je als date, time of datetime in zetten.
vooral weergave, het is nu een input box, terwijl ik het juist gewoon als timestamp wil displayen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Driek Ah, dan is dat een issue met welke helper je ook neemt eigenlijk. Maar je kan met custom cards/elementen wel bepalen hoe het in de UI komt. Zo toon ik bijvoorbeeld iets in de UI:
YAML:
1
2
3
  - entity: input_datetime.kitchen_dishwasher_notification_time
    name: Notification time
    type: custom:multiple-entity-row

Dit laat het niet als input box zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 14:52
Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:24:
[...]

Persoonlijk zou ik als ik jou was simpelweg een voor een je devices ontkoppelen op de oude en weer koppelen op de nieuwe. En dan je dashboard weer opnieuw opbouwen. Heb het zelf een tijdje geleden ook zo gedaan, heb je het toch beter in de hand dan wanneer je simpelweg een backup terugzet inderdaad.
Maakt het dan uit dat er tijdelijk integraties naast elkaar blijven bestaan? ik denk aan thermostaat, sonos, bluetooth proxy's en zo?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@gazzzman61 De twee HA instanties hebben geen link met elkaar. Ook kunnen de meeste devices niet aan twee instanties tegelijk gekoppeld zijn. Dus dat zal je beperken wat je waar kunt weergeven maar ook wat je kan automatiseren met wat. Daar zal je dan concessies moeten doen tot je het volledig overgezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 20:46
@Sp33dFr34k Deze visualisatie ziet er gaaf uit, hoe heb je die gemaakt / op basis van welke integratie werkt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:16:
offtopic:
@Raven Maar het geldt niet perse voor nieuw topic (ook al kan het van toepassing zijn) maar hier. En daarvoor staat het al in de topic warning.
offtopic:
Wordt die door iedereen gelezen dan? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:58:
@Driek Ah, dan is dat een issue met welke helper je ook neemt eigenlijk. Maar je kan met custom cards/elementen wel bepalen hoe het in de UI komt. Zo toon ik bijvoorbeeld iets in de UI:
YAML:
1
2
3
  - entity: input_datetime.kitchen_dishwasher_notification_time
    name: Notification time

Dit laat het niet als input box zien.
thnks
toevoegen was voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

computergek92 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:56:
[...]

@Sp33dFr34k Deze visualisatie ziet er gaaf uit, hoe heb je die gemaakt / op basis van welke integratie werkt deze?
Dat is de afvalwijzer integratie.

Ik heb mijn code inmiddels een beetje aangepast op basis van het bericht van @TheFes. Het kan nog wel wat beter/efficiënter, maar dat is voor later:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
type: custom:mod-card
card_mod:
  style: |
    :host {
      --stack-card-margin: 0px;
    }
card:
  type: custom:vertical-stack-in-card
  mode: vertical
  cards:
    - type: custom:mushroom-template-card
      primary: Afval ophaaldata
      icon: mdi:trash-can
      icon_color: teal
      layout: horizontal
    - type: horizontal-stack
      cards:
        - type: picture-entity
          card_mod:
              ha-card {
                box-shadow: none;
                animation: {% if states('sensor.afvalwijzer_today') != 'Geen' %} blink 2s linear infinite;
                           {% else %} none
                           {% endif %}
              }
              @keyframes blink {
                100% {opacity: 0;}
              }
          entity: sensor.afvalwijzer_today
          name: Vandaag
          show_state: false
          state_image:
            gft+e: /local/afval/gft_e.png
            pmd (zakken): /local/afval/pmd_zakken.png
            restafval: /local/afval/restafval.png
            Geen: /local/afval/kliko_geen.png
            unknown: /local/afval/kliko_geen.png
          card_mod:
              ha-card {
                animation: {% if states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') != 'Geen' %} blink 2s linear infinite;
                           {% else %} none
                           {% endif %}
              }
              @keyframes blink {
              }
          entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
          name: Morgen
          state_image:
          entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
          card_mod:
              ha-card {
              }
          name: Overmorgen
          state_image:
    - type: custom:auto-entities
      card:
        type: entities
        card_mod:
            ha-card {
              --ha-card-border-width: 0px
            }
      filter:
        exclude:
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*next*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*to*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*grof*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*kerst*
        include:
          - entity_id: sensor.afvalwijzer_*
            options:
              type: custom:template-entity-row
              image: >
                {% set type = config.entity.split('afvalwijzer_')[1] %}
                /local/afval/{{type}}.png
                {% set trash = config.entity %} {% set today =
                state_attr(trash,'is_collection_date_today') %} {% set future =
                state_attr(trash,'days_until_collection_date') %} {% if future
                is none or
                   (is_state(trash,'Geen') and future == 0) %} Tba
                {% else %} {{as_timestamp(strptime(states(trash),'%d-%m-%Y'))
                                |timestamp_custom('%-d %B')}}
                {% endif %}
              secondary: >
                {% set sensor  = config.entity %} {% set collection_date =
                as_local(as_datetime(state_attr(sensor,
                'year_month_day_date'))).date() %} {% set days = ['maandag',
                'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag',
                'zondag'] %} {% set days_until = state_attr(sensor,
                'days_until_collection_date') %} {% if days_until <= 2 %}
                {% else %}
                  {{ 'Over ' ~ (days_until / 7) | round(0, 'floor') ~ ' weken' }}
                {% endif %}
      sort:
        method: attribute
        attribute: days_until_collection_date
        numeric: true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:59:
[...]

Dat is de afvalwijzer integratie.

Ik heb mijn code inmiddels een beetje aangepast op basis van het bericht van @TheFes. Het kan nog wel wat beter/efficiënter, maar dat is voor later:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
type: custom:mod-card
card_mod:
    :host {
      --stack-card-margin: 0px;
    }
card:
  type: custom:vertical-stack-in-card
  mode: vertical
  cards:
    - type: custom:mushroom-template-card
      primary: Afval ophaaldata
      icon: mdi:trash-can
      icon_color: teal
      layout: horizontal
    - type: horizontal-stack
      cards:
          card_mod:
              ha-card {
                animation: {% if states('sensor.afvalwijzer_today') != 'Geen' %} blink 2s linear infinite;
                           {% else %} none
                           {% endif %}
              }
              @keyframes blink {
              }
          name: Vandaag
          state_image:
          card_mod:
              ha-card {
                animation: {% if states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') != 'Geen' %} blink 2s linear infinite;
                           {% else %} none
                           {% endif %}
              }
              @keyframes blink {
              }
          name: Morgen
          state_image:
          entity: sensor.afvalwijzer_day_after_tomorrow
          card_mod:
              ha-card {
              }
          name: Overmorgen
          state_image:
    - type: custom:auto-entities
      card:
        type: entities
        card_mod:
            ha-card {
              --ha-card-border-width: 0px
            }
      filter:
        exclude:
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*next*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*to*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*grof*
          - entity_id: sensor.afvalwijzer*kerst*
        include:
          - entity_id: sensor.afvalwijzer_*
            options:
              type: custom:template-entity-row
              image: >
                {% set type = config.entity.split('afvalwijzer_')[1] %}
                /local/afval/{{type}}.png
                {% set trash = config.entity %} {% set today =
                state_attr(trash,'is_collection_date_today') %} {% set future =
                state_attr(trash,'days_until_collection_date') %} {% if future
                is none or
                   (is_state(trash,'Geen') and future == 0) %} Tba
                {% else %} {{as_timestamp(strptime(states(trash),'%d-%m-%Y'))
                                |timestamp_custom('%-d %B')}}
                {% endif %}
              secondary: >
                {% set sensor  = config.entity %} {% set collection_date =
                as_local(as_datetime(state_attr(sensor,
                'year_month_day_date'))).date() %} {% set days = ['maandag',
                'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag',
                'zondag'] %} {% set days_until = state_attr(sensor,
                'days_until_collection_date') %} {% if days_until <= 2 %}
                {% else %}
                  {{ 'Over ' ~ (days_until / 7) | round(0, 'floor') ~ ' weken' }}
                {% endif %}
      sort:
        method: attribute
        attribute: days_until_collection_date
        numeric: true
Ik snap oprecht niet waarom er zoveel afval integraties zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:23:
[...]

Scheelt een app op je telefoon? En blijkbaar kijken veel mensen 's ochtends als eerste in hun HA dash? :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:23:
[...]

Omdat er nog veel meer afvalverwerkers zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Chaoss schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:25:
[...]

Scheelt een app op je telefoon? En blijkbaar kijken veel mensen 's ochtends als eerste in hun HA dash? :P
Haha je begrijpt me verkeerd, dit is top.

Alleen als ik dan kijk hoeveel integraties er zijn voor Home Assistant dan denk ik echt ‘wauw’, welke moet je hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

[...]

Scheelt een app op je mobiel idd, en het feit dat de notificaties van die app niet werken op mijn telefoon is ook wel een puntje... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:29:
[...]

Haha je begrijpt me verkeerd, dit is top.

Alleen als ik dan kijk hoeveel integraties er zijn voor Home Assistant dan denk ik echt ‘wauw’, welke moet je hebben. :)
De meeste zijn begonnen om één regionale afvalverwerker te ondersteunen en zijn elke keer met andere verwerkers uitgebreid waardoor ze nu allemaal het grootste deel van Nederland wel ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]

Of mensen krijgen een notificatie via HA over de bak buiten zetten zodra ze de voordeur uitstappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Hier sticky notificatie met een 'Done' knop. Als een van ons die indrukt wordt de notificatie gewist op alle telefoons. Verder niet met uit de deur gaan. Wel heel cool idee maar denk dat er, zeker met vrije dagen en thuiswerken, er best een kans is dat we dan de deur niet verlaten. Ga ik er toch liever 's avonds even de deur voor uit dan dat ik wakker gemaakt moet worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:45:
Hier sticky notificatie met een 'Done' knop. Als een van ons die indrukt wordt de notificatie gewist op alle telefoons. Verder niet met uit de deur gaan. Wel heel cool idee maar denk dat er, zeker met vrije dagen en thuiswerken, er best een kans is dat we dan de deur niet verlaten. Ga ik er toch liever 's avonds even de deur voor uit dan dat ik wakker gemaakt moet worden :+
Kan toch allebei, scheelt mogelijk weer een keer extra de deur uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kepler Ik zou hem wel opnieuw kunnen sturen ofzo als hij nog niet gedaan is. Maar moet toch ergens een deadline stellen voor het versturen van de notificatie. En dat zal dan toch moeten zijn voor we in bed liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:57:
[...]

Kan toch allebei, scheelt mogelijk weer een keer extra de deur uit :P
Ik ga altijd ‘s avonds even aan straat staan en om me heen kijken, zet dan de bak wel buiten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:58:
@kepler Ik zou hem wel opnieuw kunnen sturen ofzo als hij nog niet gedaan is. Maar moet toch ergens een deadline stellen voor het versturen van de notificatie. En dat zal dan toch moeten zijn voor we in bed liggen.
Zeker, maar mocht je voor die tijd toch de deur uit gaan dan krijg je een extra herinnering.

Maar goed, ligt heel erg aan de situatie :D Wij zijn in de avond regelmatig weg (voornamelijk sport en rond 21u weer terug) en in de ochtend moeten we bijna altijd de kinderen naar school/opvang brengen. Het komt dus zelden voor dat we de deur niet open doen op een avond voor of dag van de inzameling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:25
Ik wil heel graag langzaam steeds meer HA gaan gebruiken ipv Domoticz, mijn rolluilken worden grotendeels aangestuurd door rfxcom met klikaanklikuit asun's.

Een aantal is in Domoticz "Blinds reversed" waarbij een open sturing, achter de schermen dus eigenlijk een dicht sturing is omdat de draden gewoon andersom zitten aangesloten.

Ik krijg dat niet voor elkaar in Home Assistant ? Waar stel ik zoiets in hemelsnaam in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AlexFL schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:11:
Ik wil heel graag langzaam steeds meer HA gaan gebruiken ipv Domoticz, mijn rolluilken worden grotendeels aangestuurd door rfxcom met klikaanklikuit asun's.

Een aantal is in Domoticz "Blinds reversed" waarbij een open sturing, achter de schermen dus eigenlijk een dicht sturing is omdat de draden gewoon andersom zitten aangesloten.

Ik krijg dat niet voor elkaar in Home Assistant ? Waar stel ik zoiets in hemelsnaam in?
Moet handmatig via een template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:45:
Klinkt handig, heb je daar de code voor? Denk gewoon met de HA app toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:25
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:14:
[...]

Moet handmatig via een template
En dat betekent eigenlijk dat je dus naast het echte apparaat een template moet aanmaken die vervolgens dat echte apparaat iets laat doen|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

AlexFL schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:33:
[...]

En dat betekent eigenlijk dat je dus naast het echte apparaat een template moet aanmaken die vervolgens dat echte apparaat iets laat doen|?
Uh, Ja :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Sp33dFr34k
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: House Trash tomorrow
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.house_trash_tomorrow
    id: trigger
  - platform: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    id: done
    event_data:
      action: TrashDone
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: not
            conditions:
              - condition: state
                entity_id: sensor.acv_tomorrow
                state: None
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_septillion
            data:
              data:
                tag: trash
                persistent: true
                sticky: true
                actions:
                  - action: TrashDone
                    title: Done!
              title: Trash tomorrow!
                {% set t = {'pmd': 'PMD', 'gft': 'GFT', 'papier': 'Paper',
                'restafval': 'Rest'}[states('sensor.acv_tomorrow')] %} Trash
                pickup of <b>{{ t }}</b> tomorrow. Put the bin out!
          - service: notify.mobile_app_msseptillion
            data:
              data:
                actions:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              data:
            data:
              data:
    default: []
mode: single

Wil hem nog eens aanpassen dat er 's morgens een reminder komt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:41:
@Sp33dFr34k
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
trigger:
    event_data:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
              data:
                actions:
            data:
              data:
                actions:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              data:
            data:
              data:

Thanks, binnenkort eens mee stoeien, vormt al een mooie basis zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:41:
@Sp33dFr34k
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
trigger:
    event_data:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
              data:
                actions:
            data:
              data:
                actions:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              data:
            data:
              data:

Android only, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Graag zou ik mijn Onkyo receiver willen aansturen in HA. Voor het aan/uitzetten voldoet de standaard integratie. Graag zou ik wat meer mogelijkheden hebben en dit kan mogelijk met de Python module 'onkyo-eiscp' waar in de documentatie van de Onkyo integration naar wordt verwezen.

Echter is het me niet duidelijk hoe ik deze kan aanroepen/gebruiken. Zijn er wellicht anderen die hier ervaring mee hebben of me in de juiste richting kunnen wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Nu je het zegt, die persist is inderdaad Android. Zie zo geen Apple tegenhanger :/ Dan moet je denk ik maar gewoon elk uur een reminder doen ofzo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Sp33dFr34k schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:46:
[...]

Thanks, binnenkort eens mee stoeien, vormt al een mooie basis zo :)
Ik verberg de code als er niets aan de straat hoeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: horizontal-stack
cards:
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_today
        state_not: Geen
    card:
      type: picture-entity
      aspect_ratio: '16:9'
      state_image:
        gft: /local/gft.png
        papier: /local/papier.png
        restafval: /local/rest.png
        pmd: /local/pmd.png
        Geen: /local/geen2.png
        restafval, papier: /local/papier_rest.png
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
        state_not: Geen
    card:
      type: picture-entity
      state_image:
        gft: /local/gft.png
        papier: /local/papier.png
        restafval: /local/rest.png
        pmd: /local/pmd.png
        Geen: /local/geen2.png
        restafval, papier: /local/papier_rest.png

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-12-2022 12:35 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Oesie schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:17:
Graag zou ik mijn Onkyo receiver willen aansturen in HA. Voor het aan/uitzetten voldoet de standaard integratie. Graag zou ik wat meer mogelijkheden hebben en dit kan mogelijk met de Python module 'onkyo-eiscp' waar in de documentatie van de Onkyo integration naar wordt verwezen.

Echter is het me niet duidelijk hoe ik deze kan aanroepen/gebruiken. Zijn er wellicht anderen die hier ervaring mee hebben of me in de juiste richting kunnen wijzen?
Ik heb nochtans gewoon m'n Onkyo NR5010 in HA zitten met de standaard integratie hoor.
Aanzetten via HA doe ik niet aangezien geen van m'n spullen in "standby" blijven.
Maar eens de Onkyo een IP heeft gekregen kan je toch alles doen ?

Heb dus enkel onderstaande definitie in m'n configuration.yaml

media_player:
- platform: onkyo
host: 172.29.45.1
name: NR5010

HA ziet 'm dan als "media player"

Wat bedoel jij met "meer mogelijkheden" ? Ik kan toch volumes & inputs zetten etc ? Da's al 99% van de requirements van de meeste gebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 14:24
Ik mis even iets. Ik heb 2 RESTful sensoren die het gas ophalen van de feed van Enever.nl, eentje voor vandaag en een voor de laatste 30 dagen. Om deze feed zo min mogelijk te belasten, heb ik de scan_interval op een dag gezet en doe ik hem om 06:00 middels een automation updaten met de "homeassistant.update_entity". Maar ik word elke dag wakker met oude prijzen en moet hem dan nogmaals handmatig uitvoeren om ervoor te zorgen dat ie de juiste prijzen heeft opgehaald. Hij wordt wel echt uitgevoerd, want mijn "notify.mobile_app_<device>" werkt wel en er staat een notificatie. Wat doe ik verkeerd?

RESTfiul Sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- resource_template: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
  scan_interval: 43200
  sensor:
    - name: "Gasprice Today"
      value_template: "{{value_json['data'][0]['prijsEE']|float(0)}}"
      unit_of_measurement: "EUR/m³"
- resource_template: https://enever.nl/feed/gasprijs_laaste30dagen.php
  scan_interval: 43200
  sensor:
    - name: "Gasprice 30 days 0"
      value_template: "{{value_json['data'][0]['prijsEE']|float(0)}}"
    - name: "Gasprice 30 days 1"
      value_template: "{{value_json['data'][1]['prijsEE']|float(0)}}"
      *** knip voor visibility ***

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '1668472276329'
  description: Gasprice Update
  trigger:
    at: 06:00:00
  action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id:
      - sensor.gasprice_today
      - sensor.gasprice_30_days_0
      - sensor.gasprice_30_days_1
      *** knip voor visibility ***
    data: {}
  - service: notify.mobile_app_<device>
    data:

Today''s price is €{{ ''{:.3f}''.format(float(states(''sensor.gasprice_today'')))}}
        per m3!'

Het enige wat ik kan bedenken is dat de prijzen om stip 06:00 nog niet klaar staan, maar dat lijkt mij sterk. Voor de zekerheid ga ik het vannacht proberen 10 seconden na 06:00.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 20-12-2022 12:35 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:22:
@Toppe Nu je het zegt, die persist is inderdaad Android. Zie zo geen Apple tegenhanger :/ Dan moet je denk ik maar gewoon elk uur een reminder doen ofzo :+
Ik mis nog steeds een optie om de push notificaties terug te zien in HA… je kan wel persistent notifications gebruiken maar die wil ik op de desktop weer niet zien zeg maar…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50
Ik vind jullie maar ouderwets met done knopjes en naar buiten kijken of er bakken staan. Hier zit stond 2022.11 een ibeacon onder de bak geplakt die de afstand in de gaten houdt op ophaaldagen :+

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 20:35
Iemand ervaring met die Aqara radiatorknoppen in Home Assistant? Via Zigbee home Automation heb ik er 2 toegevoegd maar krijg er heel weinig controle over. Indien er geen deftige fix is (las iets van MQTT maar kreeg het niet goed ingesteld, noobmodus...) ga ik voor die van Shelly, die producten heb ik tot nu toe nog geen pech mee gehad (knock on wood)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:48
Ch3ckmate schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:46:
Iemand ervaring met die Aqara radiatorknoppen in Home Assistant? Via Zigbee home Automation heb ik er 2 toegevoegd maar krijg er heel weinig controle over. Indien er geen deftige fix is (las iets van MQTT maar kreeg het niet goed ingesteld, noobmodus...) ga ik voor die van Shelly, die producten heb ik tot nu toe nog geen pech mee gehad (knock on wood)
Dat was exact de reden voor mij om van ZHA naar Z2M over te stappen.

https://zigbee.blakadder.com/Aqara_SRTS-A01.html
Pagina: 1 ... 240 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.