Ik ben laatst ook overgestapt van deconz naar Z2M en dat is goed bevallen. Had geen issues met stabiliteit maar ik vind de user interface van Z2M en het toevoegen van devices vind ik nu veel makkelijker dan in deconz.
Dat is inderdaad een plus punt, Phoscon is niet geschikt voor mobiel gebruik en vind m’n iPhone makkelijker werken om alles te koppelen ipv een laptop.-Casper schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:24:
Ik ben laatst ook overgestapt van deconz naar Z2M en dat is goed bevallen. Had geen issues met stabiliteit maar ik vind de user interface van Z2M en het toevoegen van devices vind ik nu veel makkelijker dan in deconz.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Even een vraag hier omdat mss iemand al wel precies hetzelfde heeft uitgezocht, ik moet een nieuwe verwarmingsketel en wil naast een modulerende kamerthermostaat, ook vanuit mijn HA blijven sturen. Aangezien ik de woonkamer deels verwarm met de airco, zal de kamerthermostaat niet op de juiste manier schakelen.
Op dit moment gebruik ik dan ook het aan-uit contact met een zigbee gestuurd relais parallel aan de thermostaat en daarmee kan ik geheel onafhankelijk de vloerverwarming op de juiste temperatuur houden. Werkt als een tierelier, PID thermostaat in HA en altijd een stabiele T vloer onafhankelijk van wat er verder gedaan wordt.
Nu de vraag, welke ketel is het makkelijkste te integreren in HA, of moet ik het toch meer zoeken in een opentherm tussen component dat ik in HA kan krijgen? Is er een ketel met een alles in 1 oplossing, of juist een thermostaat die ik via HA de juiste commando's kan geven? De PID regeling is nu aan-uit, maar kan ook een 0-100% signaal geven. Inregelen zal toch opnieuw moeten, dus alle opties staan nog open. (uiteraard tegen redelijke kosten).
Op dit moment gebruik ik dan ook het aan-uit contact met een zigbee gestuurd relais parallel aan de thermostaat en daarmee kan ik geheel onafhankelijk de vloerverwarming op de juiste temperatuur houden. Werkt als een tierelier, PID thermostaat in HA en altijd een stabiele T vloer onafhankelijk van wat er verder gedaan wordt.
Nu de vraag, welke ketel is het makkelijkste te integreren in HA, of moet ik het toch meer zoeken in een opentherm tussen component dat ik in HA kan krijgen? Is er een ketel met een alles in 1 oplossing, of juist een thermostaat die ik via HA de juiste commando's kan geven? De PID regeling is nu aan-uit, maar kan ook een 0-100% signaal geven. Inregelen zal toch opnieuw moeten, dus alle opties staan nog open. (uiteraard tegen redelijke kosten).
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Ik krijg hem nog niet aan de praat:jj85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Kijk ook eens naar https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Waarschijnlijk veel makkelijker ;-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| number_of_samples: 0 lowest_sample: null target: null min_on_timer: null max_on_timer: null min_humidity: 30 icon: mdi:water-percent friendly_name: Bathroom Hygrostat |
De hygro geinstalleerd in HACS en dit in config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| binary_sensor: - platform: generic_hygrostat name: Bathroom Hygrostat sensor: sensor.vochtsensor_badkamerraam_humidity # Source humidity sensor attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state. delta_trigger: 3 # Optional humidity swing to detect. Default = 3 target_offset: 3 # Optional dehumidification target offset. Default = 3 min_on_time: 300 # Optional min on time in seconds. Default = 0 seconds max_on_time: 7200 # Optional safety max on time in seconds. Default = 7200 seconds sample_interval: 300 # Optional time between taking humidity samples in seconds, default 300 seconds min_humidity: 30 # Optional minimum humidity to enable dehumidification. Default = 0 unique_id: bathroom_hygrostat # Optional |
Wat mis ik?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-12-2022 17:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Hoi!
@EWK HA herstart? Je had nog geen binary_sensor key in je configuration.yaml? Geen foutmeldingen in je log?
Herstart helpt niet, ik heb in mijn configuration.yaml geen sensors verder, de rest staat in sensor.yaml, geen foutmeldingen ook. Toch wel een error, even uitzoeken.Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:06:
@EWK HA herstart? Je had nog geen [mono]binary_sensor[/url] key in je configuration.yaml? Geen foutmeldingen in je log?
Dit is de error:
Maar sensor.vochtsensor_badkamerraam_humidity is wel de juiste sensor, geeft ook gewoon resultaat in de ontwikkelhulpmiddelen -> statusLogger: custom_components.generic_hygrostat.binary_sensor
Source: custom_components/generic_hygrostat/binary_sensor.py:85
Integration: generic_hygrostat (documentation)
First occurred: 17:23:20 (1 occurrences)
Last logged: 17:23:20
Unknown humidity sensor 'sensor.vochtsensor_badkamerraam_humidity'
[ Voor 41% gewijzigd door EWK op 18-12-2022 17:30 ]
Hoi!
Edit: @EWK niet goed gekeken. Sensor werkt wel. Maar heb ook de melding in de log (bij start vd integratie)EWK schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:18:
[...]
Herstart helpt niet, ik heb in mijn configuration.yaml geen sensors verder, de rest staat in sensor.yaml, geen foutmeldingen ook. Toch wel een error, even uitzoeken.
Dit is de error:
[...]
Maar sensor.vochtsensor_badkamerraam_humidity is wel de juiste sensor, geeft ook gewoon resultaat in de ontwikkelhulpmiddelen -> status
Hoe vaak update je humidity sensor? Wellicht dat het systeem wat tijd nodig heeft?
[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 18-12-2022 18:29 ]
Bij mij de foutmelding én hij doet het niet. Bij jou doet hij het dus wel, vreemd. Had na maanden eindelijk gehoopt een oplossing je hebben.jj85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:17:
[...]
Edit: @EWK niet goed gekeken. Sensor werkt wel. Maar heb ook de melding in de log (bij start vd integratie)
Hoe vaak update je humidity sensor? Wellicht dat het systeem wat tijd nodig heeft?
Hoi!
Hoe ziet de output van die sensor eruit in de ontwikkelhulpmiddelen?EWK schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:18:
[...]
Maar sensor.vochtsensor_badkamerraam_humidity is wel de juiste sensor, geeft ook gewoon resultaat in de ontwikkelhulpmiddelen -> status
jj85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:49:
[...]
Hoe ziet de output van die sensor eruit in de ontwikkelhulpmiddelen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| number_of_samples: 0 lowest_sample: null target: null min_on_timer: null max_on_timer: null min_humidity: 30 icon: mdi:water-percent friendly_name: Bathroom Hygrostat |
En bij jou?
Hoi!
EWK schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:54:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 number_of_samples: 0 lowest_sample: null target: null min_on_timer: null max_on_timer: null min_humidity: 30 icon: mdi:water-percent friendly_name: Bathroom Hygrostat
En bij jou?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| number_of_samples: 90 lowest_sample: 46.54 target: null min_on_timer: null max_on_timer: null min_humidity: 30 icon: mdi:water-percent friendly_name: Badkamer hygrostaat |
Bedoelde overigens van je humidity-sensor
Ah, die heeft als status 88,3%,wat wel kan kloppen. Geen rare dingen verder.jj85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:57:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 number_of_samples: 90 lowest_sample: 46.54 target: null min_on_timer: null max_on_timer: null min_humidity: 30 icon: mdi:water-percent friendly_name: Badkamer hygrostaat
Bedoelde overigens van je humidity-sensor
Hoi!
Vroeg bewust naar de output van ontwikkelaarstools, want volgens jouw configuratie zou de humidity in de attribuut humidity staan. Maar gezien je reactie (en de sensornaam) zal dat wel niet zo zijnEWK schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:00:
[...]
Ah, die heeft als status 88,3%,wat wel kan kloppen. Geen rare dingen verder.
Haal deze regel uit je binary sensor config:
YAML:
1
| attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state. |
Heb ik er uit gehaald, reboot gedaan, geen verschiljj85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:13:
[...]
Vroeg bewust naar de output van ontwikkelaarstools, want volgens jouw configuratie zou de humidity in de attribuut humidity staan. Maar gezien je reactie (en de sensornaam) zal dat wel niet zo zijn![]()
Haal deze regel uit je binary sensor config:
YAML:
1 attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state.

Hoi!
In principe zijn ze gelijk. Echter vind ik de losse install stabieler en je kan makkelijker updaten.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
De vraag was vooral of de Add-on versie door de zelfde partij wordt ge-update als Phoscon zelf.Mimiix schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:57:
[...]
In principe zijn ze gelijk. Echter vind ik de losse install stabieler en je kan makkelijker updaten.
Maar precies jou opmerking doet mij beslissen over te stappen naar een andere intergratie.
Dat is niet negatief, maar ik vindt het raar dat twee software pakketten dus onderling alsnog verschillend zijn
[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 21:08 ]
De add-on bevat naast Deconz zelf ook wat aanvullende code om bijvoorbeeld de configuratie in de add-on pagina mogelijk te maken en voor auto discovery in HA.Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:07:
[...]
De vraag was vooral of de Add-on versie door de zelfde partij wordt ge-update als Phoscon zelf.
Maar precies jou opmerking doet mij beslissen over te stappen naar een andere intergratie.
Dat is niet negatief, maar ik vindt het raar dat twee software pakketten dus onderling alsnog verschillend zijn
Als je Deconz een nieuwe versie uitbrengt zul ze die zelf moeten updaten als je het zelf draait. Als je de add-on draait zal de code owner van de add-on dat moeten doen.
Dit is overigens met Zigbee2MQTT niet anders, ook dat kun je als add-on installeren, of zelf draaien. ZHA zit in HA core, dus daar heb je geen keuze.
Of weet iemand een andere mogelijkheid voor de partities te maken?elektriekert schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:03:
Heeft iemand ervaring met het command “parted” in SSH,
Ik probeer een usb stick te gebruiken voor de logs e.d. Maar ik krijg de usb stick niet in partities opgedeeld omdat de command “parted “ niet gevonden kan worden. (Home Assistant OS) op een Rpi3
Al geprobeerd om parted te installeren?elektriekert schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:28:
[...]
Of weet iemand een andere mogelijkheid voor de partities te maken?
Klopt, maar een stukje code voor auto Discovery zou niet moeten zorgen voor een instabiel zigbee netwerk, die twee dingen staan totaal los van elkaar.TheFes schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:26:
[...]
De add-on bevat naast Deconz zelf ook wat aanvullende code om bijvoorbeeld de configuratie in de add-on pagina mogelijk te maken en voor auto discovery in HA.
Als je Deconz een nieuwe versie uitbrengt zul ze die zelf moeten updaten als je het zelf draait. Als je de add-on draait zal de code owner van de add-on dat moeten doen.
Dit is overigens met Zigbee2MQTT niet anders, ook dat kun je als add-on installeren, of zelf draaien. ZHA zit in HA core, dus daar heb je geen keuze.
Als ik zie hoeveel sneller het koppelen van een apparaat gaat ten opzichte van deCONZ dan had ik de overstap veel eerder moeten doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 22:55 ]
Hmmm, ik had verwacht dat het in de default configuration staat.
Begrijp ik het goed dat de OS zeer basic is waarbij je alle add-ons erbij moet installeren?
Dat verklaart dan ook waarom parted niet werkt.

Er is mij vanuit hier aanbevolen om HACS te installeren.
Op dit gebied ben ik echt een leek.
HACS zou velen opties hebben, echter is er dan geen mogelijkheid meer om gebruik te maken van de add-ons heb ik begrepen.
ik ben er nog niet helemaal uit wat wijs is in mijn geval.
voornamelijk ga ik temp sensoren en een Shelley 1pm uitlezen.
Mijn vriendin heeft met Black Friday de Eufy Dual Doorbell aangeschaft en heeft mij gevraagd deze in HA op te nemen.
Heb via HACS en Github de meeste sensoren al wel binnengehengeld, maar de camera feed krijg ik niet werkend.
Iemand de camera van T8213 werkend gekregen?
Heb via HACS en Github de meeste sensoren al wel binnengehengeld, maar de camera feed krijg ik niet werkend.
HACS en add-ons hebben niets met elkaar te maken. Met HACS kun je custom integrations en custom cards installeren. HACS werkt op elke versie van HA ongeacht de manier van installeren.elektriekert schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:25:
[...]
Hmmm, ik had verwacht dat het in de default configuration staat.
Begrijp ik het goed dat de OS zeer basic is waarbij je alle add-ons erbij moet installeren?
Dat verklaart dan ook waarom parted niet werkt.![]()
Er is mij vanuit hier aanbevolen om HACS te installeren.
Op dit gebied ben ik echt een leek.
HACS zou velen opties hebben, echter is er dan geen mogelijkheid meer om gebruik te maken van de add-ons heb ik begrepen.
ik ben er nog niet helemaal uit wat wijs is in mijn geval.
voornamelijk ga ik temp sensoren en een Shelley 1pm uitlezen.
Add-ons zijn alleen mogelijk op een versie voorzien van de Supervisor, dat is dus HA OS of een Supervised install. Wel is het zo dat veruit de meeste add-ons ook gewoon zelf te installeren zijn (met docker-compose)
Ik ben vandaag aan het rommelen met een binary_sensor welke op een dag een aantal keren aan en uit gaat.
Nu zou ik graag een sensor maken welke de tijd aangeeft wanneer de sensor op een dag (of alleen op de huidge dag) voor het eerst aan gaat, en een sensor met de tijd dat de sensor op een dag voor het laatst uit gaat.
Ik kan er echter niet echt goed achter komen wat ik het beste kan gebruiken.Misschien een InfluxDB sensor?
Nu zou ik graag een sensor maken welke de tijd aangeeft wanneer de sensor op een dag (of alleen op de huidge dag) voor het eerst aan gaat, en een sensor met de tijd dat de sensor op een dag voor het laatst uit gaat.
Ik kan er echter niet echt goed achter komen wat ik het beste kan gebruiken.Misschien een InfluxDB sensor?
Shit, wat hebben jullie een goede relatie zeg!CappieL schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:40:
Mijn vriendin heeft met Black Friday de Eufy Dual Doorbell aangeschaft en heeft mij gevraagd deze in HA op te nemen.

Sometimes you need to plan for coincidence
Zou met helpers kunnen lijkt mij?sorted.bits schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:34:
Ik ben vandaag aan het rommelen met een binary_sensor welke op een dag een aantal keren aan en uit gaat.
Een helper, tekst, datum, of nummeriek met
YAML:
1
| {{now().strftime("%H:%M")}} |
Een een helper schakelaar.
Trigger is de schakelaar.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
ja, dat is werkend te krijgen via de eufy security addon met webrtc (HACS)CappieL schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:40:
o.a. hier: klik
Was ook mijn conclusie nadat ik was geswitcht. Niet alleen koppelen, maar op alle vlakken sneller en (m.i.) gebruiksvriendelijker en flexibeler.Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:53:
[...]
Als ik zie hoeveel sneller het koppelen van een apparaat gaat ten opzichte van deCONZ dan had ik de overstap veel eerder moeten doen.
Krijg alleen de shortcut knop van Ikea/Trådfri niet gekoppeldjj85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:31:
[...]
Was ook mijn conclusie nadat ik was geswitcht. Niet alleen koppelen, maar op alle vlakken sneller en (m.i.) gebruiksvriendelijker en flexibeler.
Hier in deconz welToppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:55:
[...]
Krijg alleen de shortcut knop van Ikea/Trådfri niet gekoppeld
/f/image/ERPO820D9H6PaYjLtZvSzvTI.png?f=fotoalbum_large)
www.google.nl
Ik ben best tevreden over ZHA, supersimpel en supersnel... ben nog niet tegen problemen aangelopen. Ben benieuwd of er downsides aan Z2M zitten of niet, anders stap ik wellicht ook over onder het mom van "toekomstbestendigheid".Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:01:
[...]
Uh, wat zou je willen weten? Ik had vooral ellende met deCONZ en stap nu over van ZHA naar Z2M vanwege de instellingen/openheid (als ik @Septillion moet geloven)
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
@elektriekert Het "probleem" is dat je met de SSH addon niet naar HA OS een SSH verbinding op zet maar naar de HA container die draait onder HA OS. In die container zit alleen wat HA nodig heeft. Er zijn wel manieren om SSH binnen HA OS aan te zetten maar dat is complex en 'with great power comes great responsibility'.
Maar je kan toch gewoon op elke andere machine de USB van partities voorzien? Zijn programma's voor onder Windows en anders start je een Linux Live disk ofzo.
Maar je kan toch gewoon op elke andere machine de USB van partities voorzien? Zijn programma's voor onder Windows en anders start je een Linux Live disk ofzo.
En @sorted.bits, daarvoor zou een input_datetime voor de hand liggen. Deze kan je dan gewoon zetten met now() gelijk, in ieder geval als je de datetime parameter van input_datetime.set_datetime gebruikt maar volgens mij kunnen date en time tegenwoordig ook gewoon direct met het datetime-object van now() werken.Ora et Labora schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:06:
[...]
Zou met helpers kunnen lijkt mij?
Een helper, tekst, datum, of nummeriek metYAML:
1 {{now().strftime("%H:%M")}}
Een een helper schakelaar.
Trigger is de schakelaar.
Je krijgt de knop wel in pair mode? Dus lampje beetje knipperen de hele tijd?Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:55:
[...]
Krijg alleen de shortcut knop van Ikea/Trådfri niet gekoppeld
@Sp33dFr34k De grootste downside is dat het niet in HA geintegreerd zit. Ontwikkeling is los (maar kan je dus ook zien als voordeel), de integratie van ZHA is dus echt seamless en verwoven met HA waar Z2M zijn eigen dashboard kent. En de integratie moet je dus zelf opzetten incl MQTT, dat is zeker wat ingewikkelder dan ZHA.
Maar als het eenmaal draait ben ik er zeer tevreden over en vind ik zeker de suppored devices lijst een uitkomst.
Maar als het eenmaal draait ben ik er zeer tevreden over en vind ik zeker de suppored devices lijst een uitkomst.
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 09:30 ]
Ja, als ik hem er naast hou koppelt hij wel, alsof hij niet niet via een 230v apparaat kan koppelen ofzo…?Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
[...]
Je krijgt de knop wel in pair mode? Dus lampje beetje knipperen de hele tijd?
Ow, dat is wel raar. Niet per ongeluk 'Permit join (Coordinator)' aan gezet ipv All?
Gelukkig staan Tradfri dingen ook niet echt bekent om plakkerig te zijn dus waarschijnlijk kan je hem na het koppelen wel ergens anders leggen en vind hij na een tijdje/paar keer drukken wel een nieuwe route.
PS Nu je toch alles opnieuw gekoppeld hebt, wel netjes een unieke network key gebruik?
Gelukkig staan Tradfri dingen ook niet echt bekent om plakkerig te zijn dus waarschijnlijk kan je hem na het koppelen wel ergens anders leggen en vind hij na een tijdje/paar keer drukken wel een nieuwe route.
PS Nu je toch alles opnieuw gekoppeld hebt, wel netjes een unieke network key gebruik?
Dat principe ken ik wel ja, zelfde gedaan voor zwave (waar ik vanaf wilSeptillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:30:
@Sp33dFr34k De grootste downside is dat het niet in HA geintegreerd zit. Ontwikkeling is los (maar kan je dus ook zien als voordeel), de integratie van ZHA is dus echt seamless en verwoven met HA waar Z2M zijn eigen dashboard kent. En de integratie moet je dus zelf opzetten incl MQTT, dat is zeker wat ingewikkelder dan ZHA.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik gebruik zelf nergens MQTT voor, dus dat is voor mij just een reden om (nog) niet over te stappen. Wellicht dat ik het ooit nog wel doe. Denk er over om in de toekomst over te stappen naar een yellow, zodat mijn server die verder vooral voor media dient uit 2/3e van de dag uit kan.
Wellicht dat iemand dit weet, want dit vind ik raar. Ik heb de buienradar integrate en kleur een icoon op basis van de temperatuur. Nu is het 7.7 graden, maar met onderstaande code wordt mijn icoon rood. Terwijl ik blauw zou verwachten. Als ik de vergelijking aanpas naar 9 graden, dan wordt het icoon wel blauw. Zodra ik over de 10 ga werkt het niet meer. Ik zou bijna zeggen een bug.. maar misschien weet iemand wat dit kan zijn?
Home assistant in docker op versie 11.1. (ik wacht met updaten omdat ik heel veel aan het automatiseren ben en belangrijker vind dat alles eerst draait voordat ik ook nog update problemen ga fixen
)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| {% if states('sensor.buienradar_temperature') <= '12' %} {{ 'blue' }} {% elif states('sensor.buienradar_temperature') <= '26' %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %} |
Home assistant in docker op versie 11.1. (ik wacht met updaten omdat ik heel veel aan het automatiseren ben en belangrijker vind dat alles eerst draait voordat ik ook nog update problemen ga fixen
Is je temperatuur wel echt een string, en geen integer of float?Ferrox1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:51:
Wellicht dat iemand dit weet, want dit vind ik raar. Ik heb de buienradar integrate en kleur een icoon op basis van de temperatuur. Nu is het 7.7 graden, maar met onderstaande code wordt mijn icoon rood. Terwijl ik blauw zou verwachten. Als ik de vergelijking aanpas naar 9 graden, dan wordt het icoon wel blauw. Zodra ik over de 10 ga werkt het niet meer. Ik zou bijna zeggen een bug.. maar misschien weet iemand wat dit kan zijn?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 {% if states('sensor.buienradar_temperature') <= '12' %} {{ 'blue' }} {% elif states('sensor.buienradar_temperature') <= '26' %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %}
Home assistant in docker op versie 11.1. (ik wacht met updaten omdat ik heel veel aan het automatiseren ben en belangrijker vind dat alles eerst draait voordat ik ook nog update problemen ga fixen)
States zijn strings. Probeer eens:Ferrox1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:51:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 {% if states('sensor.buienradar_temperature') <= '12' %} {{ 'blue' }} {% elif states('sensor.buienradar_temperature') <= '26' %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %}
Home assistant in docker op versie 11.1. (ik wacht met updaten omdat ik heel veel aan het automatiseren ben en belangrijker vind dat alles eerst draait voordat ik ook nog update problemen ga fixen)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| {% if (states('sensor.buienradar_temperature') | float) <= 12 %} {{ 'blue' }} {% elif (states('sensor.buienradar_temperature') | float) <= 26 %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %} |
Dat komt omdat je een string comparison doet.Ferrox1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:51:
YAML:
Je vergelijkt tekst met tekst, en tekst gaat per karakter. Dus het is nu bijvoorbeeld '3' graden, dat is
'3' > '26' is true omdat 3 > 2 resulteert in true
@Hmmbob je moet nog even de quotes om de getallen weghalen. Nu vergelijk je een float met een string. fixed
@Sp33dFr34k alle states in Home Assistant zijn strings, dus die temperatuur is inderdaad een string. Waardes van attributes kunnen wel native types (integer, floating point number, list ect) zijn.
@-Casper omzetten naar float lijkt me hier logischer inderdaad (zoals @Sp33dFr34k) ook aangeeft, anders verlies je de getallen achter de komma.
[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 09:59 ]
Je doet een numerieke vergelijking op tekst. Dat werkt niet.Ferrox1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:51:
YAML:
Bouw je statements op deze manier (tekst naar integer zodat het een getal is, 12 zonder quotes zodat het een getal is)
YAML:
1
| {% if states('sensor.buienradar_temperature') | int <= 12 %} |
Volgens mij moet het meer een combinatie zijn van de gegeven oplossingen, cast naar float (want komma getal) en vergelijk met een cijfer zonder quotes? Maar we zijn het er wel over eens dat het iig met datatypes te maken heeft
Oef, ik wist van de strings af. Wat ik me wel af vraag dan, waarom zijn het strings? Want dit maakt het berekenen in alles een stuk lastiger. Ik heb al veel geprogrammeerd in HASS. Ook met templates en daar moest je ook al alles omzetten.
In ieder geval dank allemaal! Hier kom ik wel uit
De oplossing is dit:
De oplossing is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| {% if (states('sensor.buienradar_temperature') | float) <= 12 %} {{ 'blue' }} {% elif (states('sensor.buienradar_temperature') |float) <= 26 %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %} |
[ Voor 33% gewijzigd door Ferrox1 op 19-12-2022 10:11 ]
Nope, staat op "All" dus dat is het gekke.Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:35:
Ow, dat is wel raar. Niet per ongeluk 'Permit join (Coordinator)' aan gezet ipv All?
Dan begrijp ik niet helemaal waarom in de TS wordt verwezen naar een methode via SSH.Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:19:
@elektriekert Het "probleem" is dat je met de SSH addon niet naar HA OS een SSH verbinding op zet maar naar de HA container die draait onder HA OS. In die container zit alleen wat HA nodig heeft. Er zijn wel manieren om SSH binnen HA OS aan te zetten maar dat is complex en 'with great power comes great responsibility'.

Maar ik ga iig het via een andere weg proberen, bedankt!
Dit is een beslissing die al ooit genomen is. Ik heb net even zitten zoeken, maar kon niet echt een reden vinden. Hetgeen wat het dichts in de buurt kwam is het feit dat jinja templates tot een tijd geleden (1 a 2 jaar) ook altijd strings als resultaat hadden. Dus vanuit daar was het logisch om ook alle states als string te hebben.Ferrox1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:09:
Oef, ik wist van de strings af. Wat ik me wel af vraag dan, waarom zijn het strings? Want dit maakt het berekenen in alles een stuk lastiger. Ik heb al veel geprogrammeerd in HASS. Ook met templates en daar moest je ook al alles omzetten.
De oplossing is dit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 {% if (states('sensor.buienradar_temperature') | float) <= 12 %} {{ 'blue' }} {% elif (states('sensor.buienradar_temperature') |float) <= 26 %} {{ 'amber' }} {% else %} {{ 'red' }} {% endif %}
Inmiddels kunnen jinja templates ook een native type (int/float/list/datetime/boolean) als resultaat hebben. Maar als nu states ook een native type zouden kunnen zijn zou dat een enorme breaking change zijn natuurlijk. Talloze automations met state changes zouden ineens niet meer triggeren omdat ze nu op een string checken. Talloze templates zullen een verkeerd resultaat geven.
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 10:28 ]
Bedankt Septilion!Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:57:
@marvel27 Dat zijn niet dingen die ik dan stomweg aan AI over zou laten... Je eerste stuk code is dan ook veel meer dan alleen aan automation.
Lijkt me ook niet nodig, je hoeft ook niet te kunnen programmeren, je moet wel logisch kunnen denken. En op zich heb je dat al best netjes in je bericht gedaan. Beter dan de AI in je tweede script. Die heeft namelijk de drie zaken volledig los van elkaar gezien.
Mijn tip, kijk niet meer naar de uitkomst van ChatGPT en gooi gewoon de triggers die jij hebt gemaakt (als tekst) in de UI en gaanMisschien dat je dan met twee automations komt of niet de beste methode, maar dan kunnen we wel verder helpen. Maar gezien je in tekst het eigenlijk al best goed stelt is het echt niet meer zo lastig om het te maken in de UI
En kleine tip, voor het aanzetten heb je 3 triggers opgesteld (als-dit-momenten). Om hem weer laag te zetten heb je 3 condities opgesteld (het-moet-zijn-zaken).
Ik heb zelf even geprobeerd met de Visal Editor. Ik gebruik 2 automations: 1 om de venitlator naar 60% te brengen, en een om het naar 10% te brengen. Zou dit kunnen werken?
Ter herinnering, dit zijn de regels die ik probeer te beschrijven:
Dan moet de rpm van de ventilator naar 60% (meer is niet noodzakelijk in mijn huis)
- als een CO2-sensor in de slaapkamers of woonkamer meer dan 1000ppm CO2 aangeeft, of
- de vochtigheid in de badkamer hoger is dan 70%, of
- de lamp op het toilet langer dan 90 seconden aanstaat (want dat wijst op een number 2)
Alsdan moet de RPM weer naar 10% gaan.
- - de co2-niveaus overal lager zijn dan 800ppm, en
- - de vochtigheid in de badkamer is lager dan 65%, en
- - de lamp in het toilet is langer dan 5 minuten geleden uitgezet (ik wil de dat de ventilator nog 5 minuten doordraait nadat de persoon het toilet verlaten heeft)
Het licht in het toilet is een Tradfri lampje.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: Ventilatie Aan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity above: 70 - platform: device type: turned_on device_id: ff7aedde9c2421afa69d78bc2edf2045 entity_id: light.ikea_tradfri_toilet_light domain: light for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 30 condition: [] action: - service: fan.set_percentage data: percentage: 60 target: entity_id: fan.open_duco mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Ventilatie uit description: "" trigger: [] condition: - condition: device type: is_off device_id: ff7aedde9c2421afa69d78bc2edf2045 entity_id: light.ikea_tradfri_toilet_light domain: light for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - condition: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity below: 65 action: - service: fan.set_percentage data: percentage: 8 target: entity_id: fan.open_duco mode: single |
Ik loop trouwens ook tegen een ander probleem aan: ik probeer door middel van een Aqara Mini Switch thet Tradfri-lampje op het toilet aan en uit te zetten. Ik gebruik ZHA. Mijn bedoeling is om de switch op het toilet aan de muur te bevestigen op een hoogte die handig is voor mijn kleuter, zodat hij zelf het licht kan aandoen.
Ik heb de switch kunnen toevoegen, en gebruik deze blueprint om een automation te maken die bij een single press de lamp moet togglen. Als ik in HA de switch open in het 'device' tabblad, en ik op 'identify' klik, dan gaat de lamp aan en uit. Maar de fysieke knop van de switch doet helemaal niets. Iemand een idee wat er fout zou kunnen lopen?
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 10:51 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]
Ik zou in de aan-automation al die value_template regels weghalen, die horen daar niet met een leeg template, en zullen alleen voor issues zorgen.marvel27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:32:
[...]
Bedankt Septilion!
Ik heb zelf even geprobeerd met de Visal Editor. Ik gebruik 2 automations: 1 om de venitlator naar 60% te brengen, en een om het naar 10% te brengen. Zou dit kunnen werken?
Ter herinnering, dit zijn de regels die ik probeer te beschrijven:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 alias: Ventilatie Aan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide above: 1000 value_template: "" - platform: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity above: 70 - platform: device type: turned_on device_id: ff7aedde9c2421afa69d78bc2edf2045 entity_id: light.ikea_tradfri_toilet_light domain: light for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 30 condition: [] action: - service: fan.set_percentage data: percentage: 60 target: entity_id: fan.open_duco mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 alias: Ventilatie uit description: "" trigger: [] condition: - condition: device type: is_off device_id: ff7aedde9c2421afa69d78bc2edf2045 entity_id: light.ikea_tradfri_toilet_light domain: light for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - condition: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity below: 65 action: - service: fan.set_percentage data: percentage: 8 target: entity_id: fan.open_duco mode: single
Verder verwacht ik dat je de ventilatie pas uit wil laten gaan als alle sensoren onder de 800 zijn. Die moet je dus ook als conditions toevoegen.
Bedankt voor de tips @TheFes! Ik haal de value_template regels weg.
Wat je tweede punt betreft: voor mij gevoel had ik precies dat gedaan
alle sensoren als condition met een waarde van onder de 800. Klopt dat niet dan?
Wat je tweede punt betreft: voor mij gevoel had ik precies dat gedaan
Sorry, had inderdaad niet goed gekeken, je mist daar de trigger. Ze moeten ook allemaal als trigger staan.marvel27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:44:
Bedankt voor de tips @TheFes! Ik haal de value_template regels weg.
Wat je tweede punt betreft: voor mij gevoel had ik precies dat gedaanalle sensoren als condition met een waarde van onder de 800. Klopt dat niet dan?
Zonder trigger doet je automation nooit iets.
Zie dat die het linkt naar een artikel uit 2017, kan zijn dat het toen anders was. En toen was een supervised install ook een heel stuk gebruikelijker. En dan heb je wel direct SHH naar de host. Het is dus beetje gebrekkig dat de schrijver niet zegt wat voor install hij heeft.elektriekert schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:20:
[...]
Dan begrijp ik niet helemaal waarom in de TS wordt verwezen naar een methode via SSH.![]()
Maar ik ga iig het via een andere weg proberen, bedankt!
Zal vanavond ofzo eens kijken of ik wat tijd heb om het uit te pluizen en de post eventueel aan te passen.
Dus dezelfde acties als in de conditions, maar dan als trigger?TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:45:
[...]
Sorry, had inderdaad niet goed gekeken, je mist daar de trigger. Ze moeten ook allemaal als trigger staan.
Zonder trigger doet je automation nooit iets.
Helemaal top!Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:48:
[...]
Zie dat die het linkt naar een artikel uit 2017, kan zijn dat het toen anders was. En toen was een supervised install ook een heel stuk gebruikelijker. En dan heb je wel direct SHH naar de host. Het is dus beetje gebrekkig dat de schrijver niet zegt wat voor install hij heeft.
Zal vanavond ofzo eens kijken of ik wat tijd heb om het uit te pluizen en de post eventueel aan te passen.
Bij voorbaat dank!
Jep, dan triggert hij elke keer als er eentje onder de 800 gaat, en checkt dan of ze allemaal onder de 800 zijn.marvel27 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:51:
[...]
Dus dezelfde acties als in de conditions, maar dan als trigger?
Pas wanneer de laatste onder de 800 is zal die condition waar zijn, en gaat hij dus de acties uitvoeren.
@Ferrox1 Met templates ben je dan ook bij het meest complexe deel van HA. Dan ben je echt bezig met programmeren ipv alleen logica.
En volgens mij is alles een string zodat een state alles kan bevatten, ook 'unknown' en 'unavailable' zonder dat er extra variabele aan te pas moet komen en zonder dat je moet gaan gokken wat state voor type terug geeft.
En volgens mij is alles een string zodat een state alles kan bevatten, ook 'unknown' en 'unavailable' zonder dat er extra variabele aan te pas moet komen en zonder dat je moet gaan gokken wat state voor type terug geeft.
Ok, aangepast. Zo zou het dus moeten werken?
YAML: (@Septillion
)
YAML: (@Septillion
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| alias: Ventilatie uit description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide below: 800 - platform: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide below: 800 - platform: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide below: 800 - platform: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide below: 800 - platform: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity below: 65 - platform: state entity_id: - light.ikea_tradfri_toilet_light to: "off" for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 condition: - condition: device type: is_off device_id: ff7aedde9c2421afa69d78bc2edf2045 entity_id: light.ikea_tradfri_toilet_light domain: light for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 - condition: numeric_state entity_id: sensor.elio_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.zolder_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.nina_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.le_e_carbon_dioxide below: 800 - condition: numeric_state entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity below: 65 action: - service: fan.set_percentage data: percentage: 10 target: entity_id: fan.open_duco mode: single |
@marvel27 Je bent in je conditie wel sneller later tevreden met de luchtvochtigheid als in je trigger 
En doe nog een poging voor het toevoegen van code=yaml
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 11:00 ]
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:59:
code:
1
2
3
| if($topic = '73856162'){ $bericht = str_replace("[ code]", "", "[ code=yaml]"); } |

offtopic:
@Toppe Voor topics als dit zou ik willen dat ik een default code taal in kon stellen of nog beter, dat de engine hem automatisch zou herkennen. Maar helaas
@Toppe Voor topics als dit zou ik willen dat ik een default code taal in kon stellen of nog beter, dat de engine hem automatisch zou herkennen. Maar helaas

Met onderstaande code zou ik als resultaat "Meer twee weken" verwachten?
/f/image/Xb7dwUPnTKwPiYK7mvpnxcIG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xb7dwUPnTKwPiYK7mvpnxcIG.png?f=fotoalbum_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - platform: template sensors: papier_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} Meer dan twee weken {% else %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot papier |
En wat is het resultaat nu?Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - platform: template sensors: papier_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} Meer dan twee weken {% else %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot papier
Je vraagt eerst of het meer dan 7 dagen is, en dat is het.Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - platform: template sensors: papier_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} Meer dan twee weken {% else %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot papier
Dan houdt je code op.
Als je eerste elif bak > 14 is, doet ie het wel
"Volgende week"
Dit inderdaad, deze is al waar, dus dan wordt dat het resultaat.CappieL schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:17:
[...]
Je vraagt eerst of het meer dan 7 dagen is, en dat is het.
Dan houdt je code op.
of AND bak < 14CappieL schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:17:
[...]
Je vraagt eerst of het meer dan 7 dagen is, en dat is het.
Dan houdt je code op.
Als je eerste elif bak > 14 is, doet ie het wel
Soms denk ik wat te veel in andere talen
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 11:19 ]
Ook in andere talen is het zoToppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:18:
[...]
of AND bak < 14
Soms denk ik wat te veel in andere talen
Ik probeer het script https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat te implementeren maar loop tegen een vreemd probleem aan.sjorsjes schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:46:
Dit is mijn automation. Ik zet hem gewoon op max als hij getriggerd wordt.
Je moet daar inderdaad de humidity sensor van je itho invullen. Ik gebruik een losse humidity sensor die in mn douche hangt.
De logs geven aan de sensor.nrg_itho_8c40_humidity niet bestaat, terwijl ik deze via de ontwikkelhulpmiddelen wel kan uitlezen.
Iemand een tip hoe ik de humidity uit mijn Itho kan/moet gebruiken in dit script? Ik heb ook mijn yaml configs geplakt, en al meerdere malen een HA herstart uitgevoerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cUjvNH0EluXlTS60rTB07QJR.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/d6Du733LDxgpP6u1CQIEbXMT.png?f=user_large)
Configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| input_number: itho_fan: name: Itho Fan icon: mdi:fan initial: 1 min: 0 max: 254 step: 1 binary_sensor: - platform: generic_hygrostat name: Bathroom Hygrostat sensor: sensor.nrg_itho_8c40_humidity # Source humidity sensor attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state. delta_trigger: 3 # Optional humidity swing to detect. Default = 3 target_offset: 3 # Optional dehumidification target offset. Default = 3 min_on_time: 300 # Optional min on time in seconds. Default = 0 seconds max_on_time: 7200 # Optional safety max on time in seconds. Default = 7200 seconds sample_interval: 300 # Optional time between taking humidity samples in seconds, default 300 seconds min_humidity: 50 # Optional minimum humidity to enable dehumidification. Default = 0 unique_id: bathroom_hygrostat # Optional ID that uniquely identifies this sensor. Set this to a unique value to allow customization through the UI. |
Automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - alias: Bathroom Hygrostat On trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.bathroom_hygrostat to: 'on' action: - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 100 id: e1aa205f4ac244d9a8eefd23b84d88d7 - alias: Bathroom Hygrostat Off trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.bathroom_hygrostat to: 'off' action: - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 8 id: 96c16cdd259542b8967fa42a39e1d123 |
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Hmm, kan me niet herinneren dat ik het in PHP zo gedaan heb, maar kan het mis hebben.Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:25:
[...]
Ook in andere talen is het zoJe moet altijd beginnen met meest mutually exclusive en dan naar steeds meer generiek toe werken
Overigens kan je in HA niet met een soort "functie" werken, toch? Ik heb namelijk meerdere van de container sensoren maar ik moet ze nu allemaal steeds allemaal aanpassen. Is daar nog een snellere weg voor?
En nu @Toppe het over afval heeft, meer mensen waar afvalbeheer niet overweg lijkt te gaan met het nieuwe jaar?
Zo ver is die van mij nog nietSeptillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
En nu @Toppe het over afval heeft, meer mensen waar afvalbeheer niet overweg lijkt te gaan met het nieuwe jaar?
:fill(white):strip_exif()/f/image/wTWF27fSCi8fN4UM7B6CLFI9.png?f=user_large)
Komt omdat de data's nog niet ingeladen zijn, vorige week had ik namelijk ook Unknown en nu weer netjes datumsSeptillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
Dan is dat weggezakt denk ikToppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:30:
[...]
Hmm, kan me niet herinneren dat ik het in PHP zo gedaan heb, maar kan het mis hebben.
Zo ver ik weet niet nee. Ik heb ook copy-past per container:Overigens kan je in HA niet met een soort "functie" werken, toch? Ik heb namelijk meerdere van de container sensoren maar ik moet ze nu allemaal steeds allemaal aanpassen. Is daar nog een snellere weg voor?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| - sensor: unique_id: wast_gft name: 'GFT' availability: "{{ states('sensor.acv_gft') not in ['unknown', 'unavailable'] }}" state: >- {% set e = 'sensor.acv_gft' %} {% set x = state_attr(e, 'Days_until') %} {% if x == 0 %} Today {% elif x == 1 %} Tomorrow {% elif x > 13 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%a %-d %b') }} {% elif x > 6 %} Next {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A')|lower }} {% elif x > 1 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A') }} {% else %} unknown {% endif %} attributes: Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_gft', 'Days_until') }}" picture: /local/icons/gft-on.png |
Ik zie inderdaad dat ACV gewoon zelf nog niet eens weet wanneer ze het afval gaan ophalen in 2023Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]
Komt omdat de data's nog niet ingeladen zijn, vorige week had ik namelijk ook Unknown en nu weer netjes datums

@Toppe in jouw Toppe in "Home Assistant - Show je setup" met de configuration.yaml, staan een paar sensoren die niet verder beschreven staan.
sensor.water_tank_afgeleide (deze mist de berekening)
sensor.altherma_daily_heat_energy_consumption
sensor.altherma_daily_heat_tank_energy_consumption
Haal je de laatste twee uit de LAN adapter van de Altherma?
Enorm bedankt voor het willen delen van het HA dashboard.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Onze gemeente lijkt over te stappen op "DeAfvalApp" aldus een nieuwsbericht/aankondiging - deze heeft al wel data voor volgend jaar.
https://www.deafvalapp.nl/calendar/kalender_start.jsp
https://www.deafvalapp.nl/calendar/kalender_start.jsp
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]
Dan is dat weggezakt denk ik
[...]
Zo ver ik weet niet nee. Ik heb ook copy-past per container:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 - sensor: unique_id: wast_gft name: 'GFT' availability: "{{ states('sensor.acv_gft') not in ['unknown', 'unavailable'] }}" state: >- {% set e = 'sensor.acv_gft' %} {% set x = state_attr(e, 'Days_until') %} {% if x == 0 %} Today {% elif x == 1 %} Tomorrow {% elif x > 13 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%a %-d %b') }} {% elif x > 6 %} Next {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A')|lower }} {% elif x > 1 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A') }} {% else %} unknown {% endif %} attributes: Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_gft', 'Days_until') }}" picture: /local/icons/gft-on.png
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} {% set week = (bak / 7)|int %} {% if week == 1 %} Volgende week {% else %} over {{ week }} weken {% endif%} {%endif%} |
Net even aangepast naar het aantal weken, mocht iemand het bruikbaar vinden.
Ik heb hier voor mijzelf een Aqara Magic Cube onder de boom liggen. Iemand nog leuke tips wat voor automations handig daarvoor zijn? Meer mensen met zo'n dobbelsteen?
PS:
Ik heb de afvaldinges aangepast, vind dit veel fijner werken:
PS:
Ik heb de afvaldinges aangepast, vind dit veel fijner werken:
/f/image/Bb9QhfZpctjNVg12UUgdQatY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door NeFoRcE op 19-12-2022 11:46 ]
Professioneel Heftruck Syndroom
Gebruik 'm als dobbelsteen, en laat een smart speaker het getal omroepenNeFoRcE schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:45:
Ik heb hier voor mijzelf een Aqara Magic Cube onder de boom liggen. Iemand nog leuke tips wat voor automations handig daarvoor zijn? Meer mensen met zo'n dobbelsteen?
Die afgeleide is 'gewoon' een helper die je kan aanmaken in de GUI.insomniac schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:39:
@Toppe in jouw Toppe in "Home Assistant - Show je setup" met de configuration.yaml, staan een paar sensoren die niet verder beschreven staan.
En ja, die andere 2 haal ik binnen via de cloud omgeving van Daikin.
Mag ik vragen hoe je HA op een T520 geïnstalleerd hebt? Ik heb ook een T520 gekocht, en na wat strubbelingen (machine wilde niet booten zonder monitor aangesloten, 3 weerstandjes loste dat op) heb ik er Ubuntu server op geinstalleerd.Eraser127 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:53:
@MakhouT @Toppe Idd, draai zelf HA op een HP T520 thinclient en draait als een zonnetje. Gekocht voor €40 ofzo via marktplaats.
Virtualbox krijg ik niet geïnstalleerd omdat Secure boot dat in de weg zit, ik begrijp te weinig van de materie om daar uit te komen.
Virt-manager geprobeerd, maar met deze tutorial loop ik vast omdat ze bij item 2.1 ineens beginnen over Docker, wat ik a) niet geïnstalleerd heb en b) niet snap wat het in deze tutorial doet.
Ik heb uiteindelijk maar HA als een snap geïnstalleerd, en dat werkt, maar ik zie al dat updaten hiermee achterloopt/niet makkelijk is. Dus dat is ook geen reële optie.
Ik ben nu maar van plan het generic x86-64 HA image er op te zetten. Dat zal wel lukken en werken (hoop ik), maar dat limiteert het gebruik van de T520 natuurlijk wel tot alleen HA, en dat is wel een beetje zonde.
Nu dus op zoek naar een duidelijke tutorial
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
@Toppe Moet dat niet >= 7 zijn? En wat voor de dagen 3, 4, 5 en 6?
Ubuntu Server gekozen omdat je je er prettig bij voelt? Dan zou je Proxmox kunnen overwegen. Dat is dan Debian, maar maakt van je T520 een Hypervisor om het zo te zeggen waarop je containers en VMs kunt aanmaken. En met een script HA OS in 1x kunt aftrappen zonder verder allerlei moeilijk config.JeroenH schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:47:
[...]
Mag ik vragen hoe je HA op een T520 geïnstalleerd hebt? Ik heb ook een T520 gekocht, en na wat strubbelingen (machine wilde niet booten zonder monitor aangesloten, 3 weerstandjes loste dat op) heb ik er Ubuntu server op geinstalleerd.
Virtualbox krijg ik niet geïnstalleerd omdat Secure boot dat in de weg zit, ik begrijp te weinig van de materie om daar uit te komen.
Virt-manager geprobeerd, maar met deze tutorial loop ik vast omdat ze bij item 2.1 ineens beginnen over Docker, wat ik a) niet geïnstalleerd heb en b) niet snap wat het in deze tutorial doet.
Ik heb uiteindelijk maar HA als een snap geïnstalleerd, en dat werkt, maar ik zie al dat updaten hiermee achterloopt/niet makkelijk is. Dus dat is ook geen reële optie.
Ik ben nu maar van plan het generic x86-64 HA image er op te zetten. Dat zal wel lukken en werken (hoop ik), maar dat limiteert het gebruik van de T520 natuurlijk wel tot alleen HA, en dat is wel een beetje zonde.
Nu dus op zoek naar een duidelijke tutorial
Niet perse de BESTE optie, maar ik denk wel een goeie.
https://community.home-as...os-using-proxmox-7/201835
En proxmox alleen:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/get-started
https://phoenixnap.com/kb/install-proxmox
https://docs.technotim.live/posts/proxmox-setup/
https://docs.technotim.live/posts/first-11-things-proxmox/
[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 19-12-2022 11:54 ]
Daar ben ik nog niet over uit, het liefste doe ik dit:Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:52:
@Toppe Moet dat niet >= 7 zijn? En wat voor de dagen 3, 4, 5 en 6?
YAML:
1
| {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} |
Maar dan zit ik weer met de engelse taal ipv Nederlands.
Dit zou wel werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| {% set d = { 'Mon': 'Maandag', 'Tue': 'Dinsdag', 'Wed': 'Woensdag', 'Thu': 'Donderdag', 'Fri': 'Vrijdag', 'Sat':'Zaterdag', 'Sun':'Zondag' } %} |
Maar zou je die rechtstreeks onder - platform: template kunnen plakken, of moet deze onder een state plakken?
[ Voor 33% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 12:06 ]
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:08:
offtopic:
offtopic:
Als je in GR een nieuw topic aanmaakt staat er al in de te posten reactie "Voor een zo snel mogelijke reactie: vermeld ........", kan het in dit topic niet zo gedaan worden dat er op de nieuwe reactie-pagina standaard de code-tags met yaml wordt weergegeven?
Als je in GR een nieuw topic aanmaakt staat er al in de te posten reactie "Voor een zo snel mogelijke reactie: vermeld ........", kan het in dit topic niet zo gedaan worden dat er op de nieuwe reactie-pagina standaard de code-tags met yaml wordt weergegeven?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:02:
[...]
code:
1 2 3 if($topic = '73856162'){ $bericht = str_replace("[ code]", "", "[ code=yaml]"); }
offtopic:
Dit is altijd true en zal voor alle topics YAML toepassen.
spoiler:
$topic = '73856162' is een assignment en geen comparison. Resultaat daarvan is vervolgens 73856162 en dat is dan weer truthy
Je snapt dat het sarcastisch was bedoeld?RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:00:
[...]
offtopic:
spoiler:$topic = '73856162' is een assignment en geen comparison. Resultaat daarvan is vervolgens 73856162 en dat is dan weer truthy
Dit is de code:
En met dit zou je de juiste dagen kunnen vervangen, maar kan ik deze bijvoorbeeld onder regel 21 plakken zodat ik hem bij alle 4 de sensoren kan gebruiken, of moet je hem per sensor plakken?
In de meeste ideale situatie plak je dit natuurlijk gewoon in configuration.yaml zodat je hem overal eenvoudig kan gebruiken in. je config... Of ben ik gek?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| # Set Afvalinfo - platform: afvalinfo resources: - gft - kerstboom - pbd - papier - restafval - textiel - trash_type_today - trash_type_tomorrow location: !secret afval_info_location postcode: !secret afval_info_zipcode streetnumber: !secret afval_info_number streetnumbersuffix: "" dateformat: "%d-%m-%Y" locale: "nl" timespanindays: 365 # Set next trash type and date to sensor - platform: template sensors: papier_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak >= 7 %} {% set week = (bak / 7)|int %} {% if week == 1 %} Volgende week {% else %} over {{ week }} weken {% endif%} {%endif%} friendly_name: Dagen tot papier restafval_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot restafval gft_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot GFT pbd_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {% set bak = state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'days_until_collection_date') %} {% if bak == 0 %} Vandaag {% elif bak == 1 %} Morgen {% elif bak == 2 %} Overmorgen {% elif bak > 7 %} Volgende week {% elif bak > 14 %} {{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} {%endif%} friendly_name: Dagen tot pbd |
En met dit zou je de juiste dagen kunnen vervangen, maar kan ik deze bijvoorbeeld onder regel 21 plakken zodat ik hem bij alle 4 de sensoren kan gebruiken, of moet je hem per sensor plakken?
In de meeste ideale situatie plak je dit natuurlijk gewoon in configuration.yaml zodat je hem overal eenvoudig kan gebruiken in. je config... Of ben ik gek?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| {% set d = { 'Mon': 'Maandag', 'Tue': 'Dinsdag', 'Wed': 'Woensdag', 'Thu': 'Donderdag', 'Fri': 'Vrijdag', 'Sat':'Zaterdag', 'Sun':'Zondag' } %} |
@Toppe Als je %w gebruikt hoef je het alleen door een array te trekken.
Had je dus zelf ook al, en moet helaas zo ver ik weet per sensor.
Django/Jinja:
1
2
3
| {% set wd = (state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'year_month_day_date')|as_datetime)..strftime('%w')|int %} {% set l = ['zondag', 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag'] %} {{ l[wd] }} |
Had je dus zelf ook al, en moet helaas zo ver ik weet per sensor.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 12:12 ]
Alstu 
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
| - type: custom:auto-entities card: type: entities title: Volgende ophaaldata card_mod: style: | ha-card .card-header { display:none; } ha-card #states { display: flex; margin: 0; padding: 0; } ha-card #states > div { flex-flow: column; width: 33.3%; margin-top: 0; } ha-card #wrapper { flex-direction: column; } filter: include: - entity_id: sensor.afvalwijzer_*_next options: type: custom:template-entity-row state: > {% set dagen = { 'Monday': 'Maandag', 'Tuesday': 'Dinsdag', 'Wednesday': 'Woensdag', 'Thursday': 'Donderdag', 'Friday': 'Vrijdag', 'Saturday': 'Zaterdag', 'Sunday': 'Zondag', 'Monday': 'Maandag',} %} {% set count = states(config.entity)|int %} {% set day = state_attr(config.entity,'day') %} {% set day = dagen[day] %} {% set unit = 'Dag' if count == 1 else 'dagen' %} {% if count > 14 %} {% set phrase = day + ' over twee weken' %} {% elif count >= 7 and count <= 14 %} {% set phrase = 'Volgende week ' + day|lower %} {% elif count >= 3 and count <= 7 %} {% set phrase = day %} {% elif count == 2 %} {% set phrase = 'Overmorgen' %} {% elif count == 1 %} {% set phrase = 'Morgen' %} {% else %} {% set phrase = 'Vandaag' %} {% endif %} {{phrase}} style: | #wrapper { flex-direction: column !important; align-items: start display: block !important; } state-badge { width: 100%; height: 147px; border-radius: 0 !important; flex: none !important; } .info { font-size: 20px; margin-left: 0 !important; margin-top: 10px; text-align: center; white-space: initial; flex: none !important; } .state { margin-top: 10px; color: #888; text-align: center !important; } sort: method: state numeric: true count: 3 |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 12:36 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]
Professioneel Heftruck Syndroom
offtopic:
@Raven Maar het geldt niet perse voor nieuw topic (ook al kan het van toepassing zijn) maar hier. En daarvoor staat het al in de topic warning.
@Raven Maar het geldt niet perse voor nieuw topic (ook al kan het van toepassing zijn) maar hier. En daarvoor staat het al in de topic warning.
@Toppe
Dit gebruik ik:
Wellicht heb je er iets aan. Ik doe verder niets met de weken, want ik laat met auto-entities toch alleen maar de sensoren zien die de komende twee weken een ophaalmoment hebben.
Ik gebruik trigger based template sensoren zodat ik makkelijk yaml anchors kan gebruiken
zie: https://github.com/TheFes...trash_formatted_date.yaml
Dit gebruik ik:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| {%- set sensor = trigger.entity_id %} {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days = ['Maandag', 'Dinsdag', 'Woensdag', 'Donderdag', 'Vrijdag', 'Zaterdag', 'Zondag' ] %} {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {%- if days_until <= 1 %} {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }} {%- else %} {{ days[collection_date.weekday()] ~ ' ' ~ collection_date.strftime('%d-%m-%y') }} {%- endif %} |
Wellicht heb je er iets aan. Ik doe verder niets met de weken, want ik laat met auto-entities toch alleen maar de sensoren zien die de komende twee weken een ophaalmoment hebben.
Ik gebruik trigger based template sensoren zodat ik makkelijk yaml anchors kan gebruiken
zie: https://github.com/TheFes...trash_formatted_date.yaml
[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 12:23 ]
Overigens om extra werk te voorkomen heb ik dus eenmalig de entiteit in een var gezet per sensor. Op die manier kan ik 90% van de template gewoon copy-past doen.
Oplossen in de UI is wat dat betreft ook wel een nette oplossing. Ook al zou ik het daar dus ook met %w (of dus weekday()) doen ipv op Engels te vertrouwen.
Oplossen in de UI is wat dat betreft ook wel een nette oplossing. Ook al zou ik het daar dus ook met %w (of dus weekday()) doen ipv op Engels te vertrouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-12-2022 12:23 ]
Dat had ik eerst, maar nu ik het omgebouwd heb naar trigger based sensoren kan ik de trigger variables gebruiken. Dus nu hoef ik de code maar één keer te definiëren en gebruik in een yaml anchor voor de tweede.Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:22:
Overigens om extra werk te voorkomen heb ik dus eenmalig de entiteit in een var gezet per sensor. Op die manier kan ik 90% van de template gewoon copy-past doen.
@TheFes Kan je dat eens laten zien? yaml anchor was ik inderdaad al wel weer vergeten
Had de link al toegevoegd aan een eerdere post, maar GoT update de pagina niet altijd. Even F5 doenSeptillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:28:
@TheFes Kan je dat eens laten zien? yaml anchor was ik inderdaad al wel weer vergeten
Uiteindelijk ziet het er zo uit op mijn Dashboard
:fill(white):strip_exif()/f/image/kt28moJpu65HfgR4eGyVTfIE.png?f=user_large)
Voor deze kaart gebruik ik ook nog een auto entities die ik mushroom template cards laat genereren en dan laat sorteren op basis van de attributes uit mijn template sensors:
https://github.com/TheFes.../00_outside/01_trash.yaml
Ik zou die laatste nog eventueel om kunnen zetten naar "Volgende week vrijdag", en die eerste naar "Aankomende vrijdag"
[ Voor 52% gewijzigd door TheFes op 19-12-2022 12:36 ]
Ubuntu server gekozen omdat een tutorial het me verteldeKoepert schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:52:
Ubuntu Server gekozen omdat je je er prettig bij voelt?
Dan ga ik met onderstaande tutorials aan de gang, thanks!Dan zou je Proxmox kunnen overwegen. Dat is dan Debian, maar maakt van je T520 een Hypervisor om het zo te zeggen waarop je containers en VMs kunt aanmaken. En met een script HA OS in 1x kunt aftrappen zonder verder allerlei moeilijk config.
Niet perse de BESTE optie, maar ik denk wel een goeie.
https://community.home-as...os-using-proxmox-7/201835
En proxmox alleen:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/get-started
https://phoenixnap.com/kb/install-proxmox
https://docs.technotim.live/posts/proxmox-setup/
https://docs.technotim.live/posts/first-11-things-proxmox/
[/quote]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Haal deze regel eens uit je binary sensor config:mede schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:28:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 binary_sensor: - platform: generic_hygrostat name: Bathroom Hygrostat sensor: sensor.nrg_itho_8c40_humidity # Source humidity sensor attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state. delta_trigger: 3 # Optional humidity swing to detect. Default = 3 target_offset: 3 # Optional dehumidification target offset. Default = 3 min_on_time: 300 # Optional min on time in seconds. Default = 0 seconds max_on_time: 7200 # Optional safety max on time in seconds. Default = 7200 seconds sample_interval: 300 # Optional time between taking humidity samples in seconds, default 300 seconds min_humidity: 50 # Optional minimum humidity to enable dehumidification. Default = 0 unique_id: bathroom_hygrostat # Optional ID that uniquely identifies this sensor. Set this to a unique value to allow customization through the UI.
YAML:
1
| attribute: humidity # Optional use sensor attribute instead of state. |
De sensor geeft direct de vochtigheid als state, attribute is dus niet van toepassing.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.