Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 238 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.549 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34
MeShell schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:23:
Hoi,

Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn volgens HA altijd thuis. Alle entiteiten van beide telefoons zijn geactiveerd, en beide telefoons hebben de HA app geïnstalleerd. Locatie staat always on. Ik krijg steeds notificaties op mijn iphone dat de locatie is opgehaald. Maar in HA blijven wij altijd thuis.

Nu heb ik het vermoeden dat het te maken kan hebben dat alles lokaal draait op een Pi en er geen communicatie mogelijk is vanaf buiten richting de Pi als ik buitenshuis ben. Klopt dat? Moet ik dan die cloud acces activeren en dat abonnement erbij nemen?!
Om je locatie door te geven aan je HA server moet die wel bereikbaar zijn, dus dat gaat nu niet lukken.
Je kunt
* een abonnement op nabu casa nemen
* op een andere manier je HA van buiten bereikbaar maken (duckDNS, cloudflare, eigen domein met proxy)
* een andere cloud service gebruiken voor je locatie (Google Maps, Life360, icloud(?))

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:00:
[...]

Ik wil niets schatten want heb gewoon data die hij moet verwerken. Ik wil gewoon het dag verbruik zien...
Dus je hebt kWh van de WP, en je wilt per dag de kWh weten? Correct me if I'm wrong, maar kan dat niet met de utility meter? Die kun je AFAIK instellen om elke dag (of uur, of week, of maand, ...) te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:12:
[...]

Dus je hebt kWh van de WP, en je wilt per dag de kWh weten? Correct me if I'm wrong, maar kan dat niet met de utility meter? Die kun je AFAIK instellen om elke dag (of uur, of week, of maand, ...) te resetten.
Ja klopt, maar paar pagina’s terug werd me expliciet vermeld dat ik een riemann moet gebruiken 8)7

Nu maar een nuts aangemaakt :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 22:32
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:35:
[...]

Had het over "Nachtmist" in 1 van de hyperlinks hier. Geen idee wat HA in de praktijk.
Sorry, maar ik denk niet dat ik je begrijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:18:
[...]

Ja klopt, maar paar pagina’s terug werd me expliciet vermeld dat ik een riemann moet gebruiken 8)7

Nu maar een nuts aangemaakt :)
Dat was ik. Toen je screenshots met W of kW postte ;) En die zul je toch echt eerst moeten omzetten naar Wh / kWh. Want W kun je niet zomaar mee rekenen / geen verbruik uit halen aangezien het een momentopname is. Had je een screenshot gepost met Wh / kWh had ik je direct naar de utility meter verwezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:20:
[...]

Dat was ik. Toen je screenshots met W of kW postte ;) En die zul je toch echt eerst moeten omzetten naar Wh / kWh. Want W kun je niet zomaar mee rekenen / geen verbruik uit halen aangezien het een momentopname is. Had je een screenshot gepost met Wh / kWh had ik je direct naar de utility meter verwezen :p
Officieel krijg ik helemaal niets uit de warmtepomp, enkel het amperage en daar maak ik zelf weer een rekensommetje van dus volgens mij moet ik hier ook prima kWh van kunnen maken, eens onderzoeken :D

code:
1
(states('sensor.inverter_current')|float * 230 | float)

Heb al zitten kijken naar een HomeWizard kWh meter maar dan moet ik er meteen 2 omdat ik anders alsnog halve informatie gebruik :')

Ik zou wel die 230v kunnen vervangen door de actuele spanning op het net, is hij alsnog accuraat...

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:00:
[...]

Ik wil niets schatten want heb gewoon data die hij moet verwerken. Ik wil gewoon het dag verbruik zien...
De Riemann sum is o.b.v. de 'power' in Watt toch?

Hoe vaak komt die data binnen? Stel om de 10s, dan bereken je een energieverbruik van bijv. 3600W gedurende 10s en dat is dan 10 Wh ofwel 0.010 kWh. Maar als de 'power' niet constant was gedurende die 10s, heb je een onnauwkeurigheid.

Eigenlijk moet je met een meter waarvan je weet dat die klopt controleren of bijv. de Daikin waarde juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verjager schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:33:
[...]

De Riemann sum is o.b.v. de 'power' in Watt toch?

Hoe vaak komt die data binnen? Stel om de 10s, dan bereken je een energieverbruik van bijv. 3600W gedurende 10s en dat is dan 10 Wh ofwel 0.010 kWh. Maar als de 'power' niet constant was gedurende die 10s, heb je een onnauwkeurigheid.

Eigenlijk moet je met een meter waarvan je weet dat die klopt controleren of bijv. de Daikin waarde juist is.
Elke 30 seconde, er zal dus wel een afwijking in zitten maar ik wil vooral zien of de aangepaste instellingen op de WP effect hebben. Zolang de afwijking (=data om de 30 seconde) maar constant is dan krijg ik er alsnog wel een beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
De companion app werkt prima. Zodra ik thuis kom net krijg ik een melding op mijn telefoon van de HA app dat ik thuis gekomen ben.

Maar HA op de Pi wist niet eens dat ik weg was, want ik was gewoon weer de hele dag thuis. Ik zal eens kijken naar toegang van buitenaf!

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Dat had mooi geweest maar dus ook geen success.
Je krijgt gewoon de "oplopende" grafiek te zien. 3 settings kan ik trouwens ook niet
kiezen "Sum" "State" of "Change" bijvoorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTPZn_MP51jnk-w6x_uaJZKnM_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hb0t0XkVV4WsRm1HGPFcQ1Yn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/908Dltgr-962URIDyYNqfVlJnWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ODlmctzpmX6OHKm8ltvlWyF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
jvanhambelgium schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:21:
[...]

Dat had mooi geweest maar dus ook geen success.
Je krijgt gewoon de "oplopende" grafiek te zien. 3 settings kan ik trouwens ook niet
kiezen "Sum" "State" of "Change" bijvoorbeeld

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als je nou eens die "change" checkbox aanvinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:16

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Xqlus1ve schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:03:
[...]

Excuses, verkeerde link. HASS Supervised via docker methode.

Echter de docker methode geeft een error (unsupported version) na installatie. Echter weet ik niet of ik zo tegen issues aan loop.
Kwestie van gewoon proberen. Via Docker onstabiel. Via VM loopt hij prima. Nu nog uitvinden waar ik de folders kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
TheFes schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:44:
[...]
En als je nou eens die "change" checkbox aanvinkt
Gaat dus gewoon niet, ik kan die niet selecteren. Ik kan enkel Min/Mean/Max selecteren, "Sum" "State" of "Change" zijn niet selecteerbaar. Heb ook al in de code geprobeerd maar krijg dan gewoon een lege graph...

Strange.

EDIT : Ondertussen met de "apexcharts-card" het kunnen fixen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k51YFNQ82w4N6Jzdq7mQJZTIgH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UvqxHtagzp1ZnQlmytsfsWoZ.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door jvanhambelgium op 16-12-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Echter de docker methode geeft een error (unsupported version) na installatie. Echter weet ik niet of ik zo tegen issues aan loop.
Supervised is ook docker maar dan op basis van een debian host en met supervisor. Als je niet op debian draait of net als ik nog de oude Portainer integratie heb draaien dan krijg je de melding unsupported version maar het werkt verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
jvanhambelgium schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:14:
[...]

Gaat dus gewoon niet, ik kan die niet selecteren. Ik kan enkel Min/Mean/Max selecteren, "Sum" "State" of "Change" zijn niet selecteerbaar. Heb ook al in de code geprobeerd maar krijg dan gewoon een lege graph...

Strange.

EDIT : Ondertussen met de "apexcharts-card" het kunnen fixen

[Afbeelding]
Wat is de state_class van je entity? Die change zal alleen gaan bij total of total_increasing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
TheFes schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:42:
[...]
Wat is de state_class van je entity? Die change zal alleen gaan bij total of total_increasing
Allemaal

state_class: measurement
unit_of_measurement:
icon: mdi:chart-line
friendly_name: Vitodens 300 Brander Starts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
jvanhambelgium schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:50:
[...]

Allemaal

unit_of_measurement:
icon: mdi:chart-line
friendly_name: Vitodens 300 Brander Starts
Als het een entity is met een alsmaar stijgende state, is total_increasing logischer, en zal die change optie dus ook werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 21:52
Ik zit hier even te stoeien met het tijdelijk verbruik van het geheugen wat ik beschikbaar stel voor HA in Proxmox.

Ik heb de boel vandaag gemigreerd van een celeron NUC naar een I5 NUC.
Helaas heb ik nog maar 8GB mem op de NUC, de nieuwe bankjes komen volgende week pas binnen..

Wat mij opvalt is dat Proxmox zegt dat de HA VM 3.2GB van 4 de beschikbare 4GB verbruikt.
Kijk ik in HA zelf dan is zegt HA dat er maar 1.2GB van de 4GB wordt verbruikt.

Is er voor HA ook niet een soort Balloon driver beschikbaar zoals deze ook voor Windows is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
etienne001 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:32:
Ik zit hier even te stoeien met het tijdelijk verbruik van het geheugen wat ik beschikbaar stel voor HA in Proxmox.

Helaas heb ik nog maar 8GB mem op de NUC, de nieuwe bankjes komen volgende week pas binnen..

Wat mij opvalt is dat Proxmox zegt dat de HA VM 3.2GB van 4 de beschikbare 4GB verbruikt.

Is er voor HA ook niet een soort Balloon driver beschikbaar zoals deze ook voor Windows is?
https://www.linuxatemyram.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

[...]

Die error is gemakkelijk te omzeilen

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 11:45
goedemorgen,
sinds vanmorgen heb ik ineens problemen met alle zigbee sensoren in HA. Geen enkel device wordt meer gevonden. Ik maak gebruik van een Conbee stick.

- in de Deconz add-on wordt de conbee_II wel getoond bij de devices.
- bij integratie Conbee II wordt een foutmelding getoond "Instellen mislukt".
meerdere logboek meldingen: Error setting up entry ConBee II - /dev/ttyACM0, s/n: DE2408502 - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH - 1CF1:0030 for zha

herladen werkt in ieder geval niet. Iemand een vervolg tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:34
harmpie1147 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:34:
goedemorgen,
sinds vanmorgen heb ik ineens problemen met alle zigbee sensoren in HA. Geen enkel device wordt meer gevonden. Ik maak gebruik van een Conbee stick.

- in de Deconz add-on wordt de conbee_II wel getoond bij de devices.
- bij integratie Conbee II wordt een foutmelding getoond "Instellen mislukt".
meerdere logboek meldingen: Error setting up entry ConBee II - /dev/ttyACM0, s/n: DE2408502 - dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH - 1CF1:0030 for zha

herladen werkt in ieder geval niet. Iemand een vervolg tip?
Al gekeken of die wel verbonden nog is met ttyACM0?
Settings/system/hardware
Puntjes links boven/all hardware
Daar moet je de conbee zien staan, met device path: /dev/ttyACM0

Zelf wel eens gehad icm proxmox/virtual machine. Als je hem een USB-poort toewijst wil die soms wel eens wisselen... In proxmox kan hebben ook koppelen aan het device zelf, en dan is het probleem bij mij weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 17-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25
etienne001 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:32:

Ik draai hier ook proxmox op een nuc (i7) maar met 8gb draait dat prima ( een stuk of 8 lxc en 2 vm, waaronder HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
htca schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:02:
[...]

Ik draai hier ook proxmox op een nuc (i7) maar met 8gb draait dat prima ( een stuk of 8 lxc en 2 vm, waaronder HA)
Hier ook HA op Proxmox en lxc (met turnkey os voor docker). Merk wel dat HA bij mij 6Gb (max. geheugen) verbruikt na een herstart van HA was dat nog maar 3,5Gb. Lijkt dus dat er flink wat gecached wordt of dat er een memory leak ergens zit? Proxmox geeft wel het juiste verbruik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:10
Via het Itho Daalderop - open source wifi control add-on module topic ben ik hierheen verwezen. Hoewel de Home Assistant informatie van de wiki van de ontwikkelaar komt hoop ik dat ik hier de juiste hulp kan krijgen.

Ik heb mijn Itho CVE ventilatie in Home Assistant en de alle sensoren werken via het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40dnZ_NdeDBSoBHKloJqbMiP2_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/498VH5TAfMFFeU23kZXevqFh.png?f=user_large

Ik kan de ventilatiesnelheid regelen en de temperatuur en luchtvochtigheid zijn gelijk aan de ventilatiemodule.

Echter werkt de automatisering niet die ik via https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant probeer over te nemen.

Ik heb HA al een herstart gegeven na de yaml wijzigingen.

Volgens dit script zou mijn ventilatie naar 100% moeten gaan zodra de vochtigheid > 50% is? De ventilator geeft nu een vochtigheid rond de 55% aan en die update ook naar een hogere waarde zodra ik de douche aan zet.

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, maar wat? :? - Heeft iemand dit wel werkend en ziet diegene wat ik verkeerd doe?

Ik heb de volgende code zonder aanpassingen overgenomen:

Configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number: 
  itho_fan:
    name: Itho Fan
    icon: mdi:fan
    initial: 1
    min: 0
    max: 254
    step: 1

Sensors.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#
# ITHO ventilatie
#
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Temperaturee"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "itho_temp"
    - name: "ITHO Humidity"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "itho_hum"

Automations.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# 
# Bathroom humidity and increasing fan speed
#
- id: "Fan up when showering"
  alias: fan UP when showering
  description: Bathroom humidity and increasing fan speed
  trigger:
    - platform: template   
      value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}"
      for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more
  condition: []
  action:
    - service: fan.set_percentage
      target:
        entity_id: fan.itho_fan
      data:
        percentage: 100
    - wait_template: ''
      timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes
      continue_on_timeout: true
      target:
      data:
        percentage: 8
  mode: single

Er werd al een suggestie gegeven dat dit script alleen een trigger krijgt wanneer de luchtvochtigheid precies 50% is. Wat ik wil is dat zodra de luchtvochtigheid stijgt boven een bepaalde waarde de ventilator naar 100% gaat, totdat het weer terug is op deze waarde.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-12-2022 17:57 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:05
mede schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:58:
Via het Itho Daalderop - open source wifi control add-on module topic ben ik hierheen verwezen. Hoewel de Home Assistant informatie van de wiki van de ontwikkelaar komt hoop ik dat ik hier de juiste hulp kan krijgen.

Ik heb mijn Itho CVE ventilatie in Home Assistant en de alle sensoren werken via het dashboard:

[Afbeelding]

Ik kan de ventilatiesnelheid regelen en de temperatuur en luchtvochtigheid zijn gelijk aan de ventilatiemodule.

Echter werkt de automatisering niet die ik via https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant probeer over te nemen.

Volgens dit script zou mijn ventilatie naar 100% moeten gaan zodra de vochtigheid > 50% is? De ventilator geeft nu een vochtigheid rond de 55% aan en die update ook naar een hogere waarde zodra ik de douche aan zet.

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, maar wat? :? - Heeft iemand dit wel werkend en ziet diegene wat ik verkeerd doe?

Configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number: 
  itho_fan:

Sensors.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#
# ITHO ventilatie
#
mqtt:
  sensor:

Automations.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# 
#
  trigger:
  action:
      target:
      data:
      target:
      data:

Er werd al een suggestie gegeven dat dit script alleen een trigger krijgt wanneer de luchtvochtigheid precies 50% is. Wat ik wil is dat zodra de luchtvochtigheid stijgt boven een bepaalde waarde de ventilator naar 100% gaat, totdat het weer terug is op deze waarde.
Deze triggert zo te zien alleen als de luchtvochtigheid precies 50 is gedurende 10 minuten

YAML:
1
"{{ state_attr('fan.itho_fan', 'hum') >  50 }}"

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 11:45
Waah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:01:
[...]

Al gekeken of die wel verbonden nog is met ttyACM0?
Settings/system/hardware
Puntjes links boven/all hardware
Daar moet je de conbee zien staan, met device path: /dev/ttyACM0

Zelf wel eens gehad icm proxmox/virtual machine. Als je hem een USB-poort toewijst wil die soms wel eens wisselen... In proxmox kan hebben ook koppelen aan het device zelf, en dan is het probleem bij mij weg.
- conbee stick is verbonden met ttyACM0.
- met een DEconz integratie lukt het me wel om te verbinden met (een aantal) devices.

- de zigbee / conbee integratie wil nog niet connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

[Afbeelding]

Configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number: 
  itho_fan:

Sensors.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#
# ITHO ventilatie
#
mqtt:
  sensor:

Automations.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# 
#
  trigger:
  action:
      target:
      data:
      target:
      data:

Buiten wat hierboven al gezegd is, zijn attributes doorgaans wel gewoon nummers, en je checkt nu op de string "50"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
TheFes schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:09:
[...]

Buiten wat hierboven al gezegd is, zijn attributes doorgaans wel gewoon nummers, en je checkt nu op de string "50"
Ah dat verklaard dan waarom de afzuiging niet automatisch aan gaat want in die staat komt hij dan waarschijnlijk nooit.

Ik ben niet zo thuis in deze manier van scripting. Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om bij een verhoging van luchtvochtigheid de afzuiging automatisch aan te laten gaan waarna deze op een bepaald niveau weer naar de lage stand gaat, of bijvoorbeeld bij een verhoging 15 minuten begint met 100% afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mede schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:03:
[...]

Ah dat verklaard dan waarom de afzuiging niet automatisch aan gaat want in die staat komt hij dan waarschijnlijk nooit.

Ik ben niet zo thuis in deze manier van scripting. Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om bij een verhoging van luchtvochtigheid de afzuiging automatisch aan te laten gaan waarna deze op een bepaald niveau weer naar de lage stand gaat, of bijvoorbeeld bij een verhoging 15 minuten begint met 100% afzuiging?
Een gewone doodnormale numeric state trigger
YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: numeric_state
    attribute: hum
    above: 50
    for: "00:10:00"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
MeShell schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:23:
Nu heb ik het vermoeden dat het te maken kan hebben dat alles lokaal draait op een Pi en er geen communicatie mogelijk is vanaf buiten richting de Pi als ik buitenshuis ben. Klopt dat?
Ja
Moet ik dan die cloud acces activeren en dat abonnement erbij nemen?!
Nee.

Je kan ook andere manieren gebruiken (Duckdns is hier al genoemd, ik gebruik een reverse proxy (maar ik host nog meer zaken zelf)).

Zolang de app op de telefoon niet tegen home assistant kan praten om te zeggen waar de telefoon is, gaat er natuurlijk weinig gebeuren :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:51

TWKterry

Master Mariner

<snip>
Maar wil je dit niet meer automatiseren? Ik vergelijk de douche-vochtigheid met de gemiddelde vochtigheid in huis en zet aan de hand daarvan het ventilatie percentage. Ventileren bij 50% heeft weinig zin al het overal 60% is !

Een vergelijkings sensor van gemiddelde boven;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: min_max
    entity_ids:
      - sensor.climate_bedroom_humidity
      - sensor.climate_library_humidity
      - sensor.climate_serverroom_humidity
    name: Climate Upstairs Humidity
    type: mean
    round_digits: 0

Een template sensor die een fan speed berekened met de nodige stap groote zodat deze niet elke seconde getriggerd wordt.
De "set qspeed" is met 0+, hier kun je de basis verhogen door de 0 op 10 te zetten
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
       - name: "fan Auto speed"
         unique_id: "IDsensor_fan_auto_speed"
         icon: mdi:fan-auto
         state: >
           {% set bath = states('sensor.climate_bathroom_humidity') | float(default=0) %}
           {% set upst = states('sensor.climate_upstairs_humidity') | float(default=0) %}
           {% set qspeed = (0 + ((bath-upst)*4))|round(0, default=0) %}
           {% if qspeed < 8 %}
             {% set qspeed = 8 %}
           {% elif qspeed > 87 %}
             {% set qspeed = 87 %}
           {% endif %}
           {{ qspeed }}
         availability: >-
          {{ states( 'sensor.climate_bathroom_humidity' ) not in [ 'unknown', 'unavailable']  and
              states( 'sensor.climate_upstairs_humidity' ) not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}

De automation die de fan-snelheid aanpast
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: FAN auto speed
description: based humidity bathroom v upstairs
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.fan_auto_speed
action:
    data:
      percentage: "{{ states( 'sensor.fan_auto_speed' ) }}"
    target:
      entity_id: fan.nrg_itho_xxxx_fan

En de grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlFRBxSCdXBDB4x7rrE3uTmjvnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s66fUelhQX8IBg4lwyBY0Dzu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:04
@mede Ik gebruik deze sensor om valide triggers te krijgen om de fan aan te zetten.

https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb een vibratie sensor van Aqara in de brievenbus hangen maar de gevoeligheid is nogal "hoog" waardoor hij te snel getriggerd wordt.

Volgens deze (https://zigbee.blakadder.com/Aqara_DJT11LM.html) website zou je bij Zigbee2Tasmota de gevoeligheid kunnen instellen, is zoiets ook mogelijk in ZHA?

Toevallig iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
sjorsjes schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:45:
@mede Ik gebruik deze sensor om valide triggers te krijgen om de fan aan te zetten.

https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Bedankt @TWKterry en @TheFes !

@sjorsjes Ah dit lijkt me inderdaad wel een handige! Ik zit nu alleen te worstelen met de parameters die ik moet vervangen om mijn Itho aan te kunnen roepen.

Wat moet ik in mijn geval gebruiken voor:

code:
1
sensor: sensor.bathroom_climate_humidity # Source humidity sensor

Ik neem aan dat ik hier ergen mijn eigen Itho sensor moet aanspreken, maar hoe vraag ik de humidity als getal op voor dit script?

En in de automation staat alleen een "On" en een "Off" commando. Hoe regel je hier dan dat On 100% is en Off 8%?

Gebruik jij dit script toevallig ook met de Itho addon module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:04
Dit is mijn automation. Ik zet hem gewoon op max als hij getriggerd wordt.

Je moet daar inderdaad de humidity sensor van je itho invullen. Ik gebruik een losse humidity sensor die in mn douche hangt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Badkamer - Ventilator
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.bathroom_hygrostat
    to: "on"
    id: fan-on
    entity_id:
      - binary_sensor.bathroom_hygrostat
    to: "off"
    id: fan-off
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id: fan-on
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.temperature_reader_04_temperature
        above: "70"
        enabled: false
    then:
      - type: turn_on
        device_id: xxx
        entity_id: switch.fansendhigh
        domain: switch
  - if:
      - condition: trigger
        id: fan-off
    then:
      - type: turn_on
        device_id: xxx
        entity_id: switch.fansendlow

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-12-2022 18:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Welke smartplugs met Zigbee gebruiken jullie die verbruiksinzage heeft? Ik dacht dit met de Hue van Philips te hebben, maar ondanks de stevige prijs kunnen die dat dus niet...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:54:
Welke smartplugs met Zigbee gebruiken jullie die verbruiksinzage heeft? Ik dacht dit met de Hue van Philips te hebben, maar ondanks de stevige prijs kunnen die dat dus niet...
Blitzwolf SHP13 gebruik ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
harmpie1147 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:08:
[...]

- conbee stick is verbonden met ttyACM0.
- met een DEconz integratie lukt het me wel om te verbinden met (een aantal) devices.

- de zigbee / conbee integratie wil nog niet connecten.
Probeer je Conbee via een USB verlengkabel te connecten. Die stick is berucht om het feit dat hij erg gevoelig is voor signalen van andere apparaten en USB poorten. Probeer hem ook vooral niet op een USB 3.0 poort aan te sluiten als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21
Is het via de Home Assistant Automation UI ook mogelijk om de vorige state van bijvoorbeeld een lamp te onthouden? Ik wil bijvoorbeeld een nieuwe automation maken:

- Mijn 3d printer is klaar, dat krijg ik via Octoprint en MQTT binnen. Deze events zijn ook beschikbaar. Ik kan een lamp laten knipperen. Dit is een bepaalde state change (current state van Finishing naar Done geloof ik)

Is het ook mogelijk om te zeggen: Als de lamp aan staat, knippert de lamp, en verder niks. staat de lamp uit, dan gaat de lamp aan, de lamp knippert en gaat weer uit?

Dit is trouwens gewoon zomaar een voorbeeld, ik wil gewoon vaak weer terug naar de vorige state. Kan dit via de Home Assistant Automation UI, of moet ik via yaml aan de bak, daar zijn snapshots beschikbaar had ik gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
juiced01 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:11:
Is het via de Home Assistant Automation UI ook mogelijk om de vorige state van bijvoorbeeld een lamp te onthouden? Ik wil bijvoorbeeld een nieuwe automation maken:

- Mijn 3d printer is klaar, dat krijg ik via Octoprint en MQTT binnen. Deze events zijn ook beschikbaar. Ik kan een lamp laten knipperen. Dit is een bepaalde state change (current state van Finishing naar Done geloof ik)

Is het ook mogelijk om te zeggen: Als de lamp aan staat, knippert de lamp, en verder niks. staat de lamp uit, dan gaat de lamp aan, de lamp knippert en gaat weer uit?

Dit is trouwens gewoon zomaar een voorbeeld, ik wil gewoon vaak weer terug naar de vorige state. Kan dit via de Home Assistant Automation UI, of moet ik via yaml aan de bak, daar zijn snapshots beschikbaar had ik gezien.
Ja, je kunt een scene on the fly aanmaken met de huidige status van de lamp, en deze na het knipperen weer activeren.

https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 00:52
Hoi, ik wil graag aan de slag met Home Assistant. Wat is qua stroomverbruik het zuinigste device om het op te installeren?
Ik kan bijvoorbeeld ergens een oude Intel NUC vandaan halen, maar ook een Raspberry Pi (4, volgens mij), maar ik wil graag het apparaat dat het minste stroom verbruikt.
Heeft iemand hier een beeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
TheFes schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:56:
[...]

Blitzwolf SHP13 gebruik ik
Die heb ik ook.
Maar ik heb ook de fient versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35
Gekke Dirkie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:29:
Hoi, ik wil graag aan de slag met Home Assistant. Wat is qua stroomverbruik het zuinigste device om het op te installeren?
Ik kan bijvoorbeeld ergens een oude Intel NUC vandaan halen, maar ook een Raspberry Pi (4, volgens mij), maar ik wil graag het apparaat dat het minste stroom verbruikt.
Daar is een topic voor :)
Staan veel voorbeelden in
Het grote zuinige server topic - deel 3

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25
juiced01 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:11:

Je kunt hem toch gewoon 2 keer toggelen… (zo doe ik dat ook met mijn deurbel.
code:
1
2
3
4
type: toggle
device_id: 1e1987e2c3e51554d1f0dc882b97d639
entity_id: switch.lamp_bij_raam

[ Voor 6% gewijzigd door htca op 17-12-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Let wel dat een toggle alleen werkt als je alleen de state wilt aanpassen. Als je ook brightness of kleur wilt aanpassen is de on the fly scene dus de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik zit nog een beetje te stoeien met HA, waar kan ik de folders vinden van HA die draait op een Synology VM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Gekke Dirkie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:29:
Ik zou me niet blind staren op het verbruik. Enkele W meer met als tegenwaarde meer gebruiksgemak, stabiliteit en scaling is ook wat waard. Ben zelf overgestapt van RPi naar oude NUC, ietsje meer W, maar zeker 3x sneller en geen herinstallaties meer nodig of nieuwe SD kaartjes (ja, je kan ook een SSD eraan koppelen, maar waarom zo een gedoe als het ook makkelijk kan :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

oltk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:07:
[...]

Ik zou me niet blind staren op het verbruik. Enkele W meer met als tegenwaarde meer gebruiksgemak, stabiliteit en scaling is ook wat waard. Ben zelf overgestapt van RPi naar oude NUC, ietsje meer W, maar zeker 3x sneller en geen herinstallaties meer nodig of nieuwe SD kaartjes (ja, je kan ook een SSD eraan koppelen, maar waarom zo een gedoe als het ook makkelijk kan :? )
Voor sommige is energie vet duur momenteel. Iedere watt die je bespaart = minder kosten.

Kan het wel begrijpen waarom men de zuinige kant op zoekt tegenwoordig. Ikzelf heb een al NAS draaien, trja die kan dan ook gelijk als HA / Pi-hole sever figureren. Ontdekt steeds meer wat ik ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Xqlus1ve schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:25:
[...]

Voor sommige is energie vet duur momenteel. Iedere watt die je bespaart = minder kosten.

Kan het wel begrijpen waarom men de zuinige kant op zoekt tegenwoordig. Ikzelf heb een al NAS draaien, trja die kan dan ook gelijk als HA / Pi-hole sever figureren. Ontdekt steeds meer wat ik ermee kan.
Maar om €200 te investeren om dan twee tientjes per jaar te besparen is ook nogal overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
gisteren na toch wel even te hebben moeten wachten op de sensor, nu ook het water verbruik in energy dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP36e9Y1CWdNZvTR9R1PH3n21oE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LduJ3zaJBoX7E8prrhFiG7nC.png?f=user_large

dat het verbruik van dit jaar dan op de stand staat van de watermeter zelf, dat neem ik voor de statistieken maar voor lief.
alle credits mogen trouwens naar de genen is dit topic: https://community.home-as...r-meter-on-s0-port/359028

hardware wat ik gebruik:
Youless LS120
Sensus Pulssensor HRI voor watermeters

en dan om de youless de huidige meterstand te geven: http://youless/M?c=JOUWMETERSTAND
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

geenwindows schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:27:
gisteren na toch wel even te hebben moeten wachten op de sensor, nu ook het water verbruik in energy dashboard.
[Afbeelding]

dat het verbruik van dit jaar dan op de stand staat van de watermeter zelf, dat neem ik voor de statistieken maar voor lief.
alle credits mogen trouwens naar de genen is dit topic: https://community.home-as...r-meter-on-s0-port/359028

hardware wat ik gebruik:
Youless LS120
Sensus Pulssensor HRI voor watermeters

en dan om de youless de huidige meterstand te geven: http://youless/M?c=JOUWMETERSTAND
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Mosterd na de maaltijd, maar een Homewizard water WIFI meter werkt toch ook voor minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:27:
[...]

Maar om €200 te investeren om dan twee tientjes per jaar te besparen is ook nogal overdreven.
RPi is toch geen 200 euro. En ik denk dat je lange termijn moet denken, niet enkel voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik zoek nog steeds naar de reden waarom ik in ESPHome een NaN krijg terwijl ik een sensor heb overgenomen vanuit HA.

YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: homeassistant
    entity_id: luxtronik.temperatuur_tapwater
    id: tapwater_temp
    #internal: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
19:39:31    [D] [homeassistant.sensor:024]  

'luxtronik.temperatuur_tapwater': Got state 41.60

19:39:31    [D] [sensor:127]    

'tapwater_temp': Sending state 41.60000  with 1 decimals of accuracy

maar als ik deze laat printen krijg ik een NaN?

code:
1
it.printf(0, 0, id(roboto16), "Tapwater: %.1f", id(tapwater_temp).state);

Heeft deze id soms geen state?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:38:
[...]

Mosterd na de maaltijd, maar een Homewizard water WIFI meter werkt toch ook voor minder?
klopt, maar ik heb geen zin om voor een apparaat dat op nog geen 1 meter verwijdert is van een netwerkpoort, een IOT wifi netwerk aan te maken.
Op de APS ecu B en zigbee spul na, is alle bedraad.
en daarbij, veel smarthome spul wat met wifi werkt, gebruikt ook de cloud...

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 17-12-2022 19:52 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Iemand nog een tip voor betaalbare wifi temp & luchtvochtigheid sensoren voor max 10 euro?

De Mi 2 sensor is wel spotgoedkoop te krijgen maar vind het display maar meh. Van Tuya zie ik mooie sensoren maar geen idee hoe goed die werken in HA.

[ Voor 3% gewijzigd door Xqlus1ve op 18-12-2022 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Xqlus1ve schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:40:
[...]

RPi is toch geen 200 euro. En ik denk dat je lange termijn moet denken, niet enkel voor 1 jaar.
Uiteraard heb je een punt mbt de kosten: een RPi is (max 5W) ongeveer 40kWh / jaar. Een Celeron 5100 NUC het dubbele. Dat is met een prijs van ,8 euro per kWh is toch snel 32 euro per jaar meer.

Een ernstiger besparing kan je bereiken door uberhaupt geen HA op te zetten. Ik heb met al mijn sensoren en smart devices (stroommeters, lampen en schakelaars, extra kosten voor een luchtzuiveraar met zigbee aflezen en besturing etc) al snel 1000,- uitgegeven in de laatste 2 jaar. 500 euro per jaar had ik kunnen besparen ;(

Maar ja. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
oltk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:20:
[...]

Uiteraard heb je een punt mbt de kosten: een RPi is (max 5W) ongeveer 40kWh / jaar. Een Celeron 5100 NUC het dubbele. Dat is met een prijs van ,8 euro per kWh is toch snel 32 euro per jaar meer.

Een ernstiger besparing kan je bereiken door uberhaupt geen HA op te zetten. Ik heb met al mijn sensoren en smart devices (stroommeters, lampen en schakelaars, extra kosten voor een luchtzuiveraar met zigbee aflezen en besturing etc) al snel 1000,- uitgegeven in de laatste 2 jaar. 500 euro per jaar had ik kunnen besparen ;(

Maar ja. :9
Je vergeet in deze berekening de stroomkosten van al deze slimme apparaten die 24/7 aan staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:04:
[...]

Je vergeet in deze berekening de stroomkosten van al deze slimme apparaten die 24/7 aan staan :+
Yep. true. Maar net als velen in dit forum heb ik vooral lampen verwisseld (die toch wel zouden branden), schakelaars (die naar ik weet geen extra stroom vragen om "smart" te zijn) en batterijgevoede licht, vibratie en tempsensoren. En lees ik andere apparaten af die al smart waren {zoals een TV, luchtfilter, koelkast etc) die op zich ook zouden draaien zonder dat ze smart zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
oltk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:10:
[...]

Yep. true. Maar net als velen in dit forum heb ik voooral lampen verwisseld (die toch wel zouden branden), schakelaars (die naar ik weet geen extra stroom vragen om "smart" te zijn) en batterijgevoede licht, vibratie en tempsensoren. En lees ik andere apparaten af die al smart waren {zoals een TV, luchtfilter, koelkast etc) die op zich ook zouden draaien zonder dat ze smart zijn.
Smart lampen en smart switches zullen toch echt altijd stroom verbruiken. Wellicht weinig, maar ook uit verbruiken die stroom. Immers kunnen ze zonder stroom niet werken en kun je ze ook niet aan zetten. Dat was ook waar ik op doelde, niet dat een lamp stroom verbruik dat die aan staat ;) Maar dat een slimme lamp die uit staat ook stroom verbruikt. Terwijl een ouderwetse lamp simpelweg uit de schakelaar geen stroom krijgt omdat de stroomdraad onderbroken is door de schakelaar (dat dan weer een passief ding is waarbij je met het omzetten van de knop fysiek het circuit onderbreekt).

Edit:
Dat een klassieke schakelaar geen stroom verbruikt, en een slimme wel, kun je ook al afleiden dat eerstgenoemde alleen een fase en een schakeldraad heeft, en je voor de laatste nog een nul draad nodig hebt zodat de schakelaar ook daadwerkelijk een circuit vormt. En slimme schakelaars zonder nul aansluiting die "lekken" continu een heel klein beetje stroom over de schakeldraad zodat zo het circuit rond is.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 17-12-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:15:
[...]

Smart lampen en smart switches zullen toch echt altijd stroom verbruiken. Wellicht weinig, maar ook uit verbruiken die stroom. Immers kunnen ze zonder stroom niet werken en kun je ze ook niet aan zetten. Dat was ook waar ik op doelde, niet dat een lamp stroom verbruik dat die aan staat ;) Maar dat een slimme lamp die uit staat ook stroom verbruikt. Terwijl een ouderwetse lamp simpelweg uit de schakelaar geen stroom krijgt omdat de stroomdraad onderbroken is door de schakelaar (dat dan weer een passief ding is waarbij je met het omzetten van de knop fysiek het circuit onderbreekt).
Hm. Interessant perspectief. Uiteraard moet dat, anders werkt het niet. ik ben benieuwd hoeveel dat dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
oltk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:16:
[...]

Hm. Interessant perspectief. Uiteraard moet dat, anders werkt het niet. ik ben benieuwd hoeveel dat dan is.
Mijn stelregel is WiFi ongeveer 1W, Zigbee 0.5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 20:26
Een noob question: moet ik als ik een smart device heb die eerst toevoegen aan de originele app? Stel ik heb een smart device van xiaomi moet ik die eerst dan toevoegen aan de xiaomi app en dan aan HA?
Zoja, wat is dan het nut van HA? Om alles gegroepeerd te hebben in 1 dashboard? Of mis ik. Of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@MakhouT je stelt je vraag niet voor niets, wat voor device gaat het om?
Soms wel, soms niet, soms moet het en soms kan het via WiFi, Bluetooth of een zigbee direct aan een hub of Bluetooth stick.

En via HA kan je de automations regelen, ik heb bijvoorbeeld kerstverlichting via Smartlife gekoppeld aan HA, omdat localtuya voor dit apparaat bijzonder slecht werkt. De automation binnen HA schakelt de verlichting in op de gewenste kleuren en stand.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Xqlus1ve schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:52:
Iemand nog een tip voor betaalbare wifi temp & luchtvochtigheid sensoren voor max 10 euro?

De Mi 2 sensor is wel spotgoedkoop te krijgen maar vind het display maar meh. Van Tuya zie ik mooie sensoren maar geen idee hoe goed die werken in HA.
ESP-01 + DHT22? Veel goedkoper dan dat is er volgens mij niet :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
Iemand hier ervaring met de Zigbee dimmer van Ecodim? Ik heb hem gisteren geïnstalleerd en kan ze ook aan/uit zetten in Home Assistant maar ik krijg het niet voor elkaar ze te dimmen via Home Assistant. Dan moet ik alsnog van de bank af!!!! (vreselijk)

Ik kan zo 1-2-3 op google/dit forum ook geen oplossing vinden dus hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

winDOS

6.22

einz schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:06:
Iemand hier ervaring met de Zigbee dimmer van Ecodim? Ik heb hem gisteren geïnstalleerd en kan ze ook aan/uit zetten in Home Assistant maar ik krijg het niet voor elkaar ze te dimmen via Home Assistant. Dan moet ik alsnog van de bank af!!!! (vreselijk)

Ik kan zo 1-2-3 op google/dit forum ook geen oplossing vinden dus hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Welke software gebruik je voor je zigbee netwerk? Zo te zien werkt de dimmer niet goed met ZHA:

https://zigbee.blakadder.com/EcoDim_ECO-DIM.07.html

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Raven schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:16:
[...]

ESP-01 + DHT22? Veel goedkoper dan dat is er volgens mij niet :P
Ben meer opzoek naar een model met een display. Tuya heeft wel mooie modellen voor circa 10 a 12 euro.

Ik weet anders niet of sensoren via een zigbee hub een betere oplossingen is, de hub heb ik nog niet want begreep dat de hue bridge er niet voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
winDOS schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:09:
[...]

Welke software gebruik je voor je zigbee netwerk? Zo te zien werkt de dimmer niet goed met ZHA:

https://zigbee.blakadder.com/EcoDim_ECO-DIM.07.html
Home Assistant 9.4. Op een Raspberry Pi met een Conbee II stick. Ik heb er ook nog vrij weinig verstand van, maar probeer zo spelenderwijs wat dingen erbij te pluggen en met elkaar te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

winDOS

6.22

@einz mocht je nog niet te veel zigbee apparaten hebben gekoppeld aan ZHA, zou je nog kunnen overwegen om over te stappen op https://github.com/zigbee...-zigbee2mqtt#installation

De dimmer werkt hier wel en zigbee2mqtt ondersteund meer apparaten dan ZHA. Op youtube zijn genoeg guides te vinden hoe je dit moet installeren.

Zelf gebruik ik altijd https://zigbee.blakadder.com/ om te checken of een apparaat werkt met de gateway die je gebruikt.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
einz schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:14:
[...]

Home Assistant 9.4. Op een Raspberry Pi met een Conbee II stick. Ik heb er ook nog vrij weinig verstand van, maar probeer zo spelenderwijs wat dingen erbij te pluggen en met elkaar te combineren.
Jij gebruikt deconz?
Ik zie geen reden om over te stappen naar zigbee2mqtt of ZHA

[ Voor 8% gewijzigd door skank op 18-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:
Ik heb een vibratie sensor van Aqara in de brievenbus hangen maar de gevoeligheid is nogal "hoog" waardoor hij te snel getriggerd wordt.

Volgens deze (https://zigbee.blakadder.com/Aqara_DJT11LM.html) website zou je bij Zigbee2Tasmota de gevoeligheid kunnen instellen, is zoiets ook mogelijk in ZHA?

Ik z2m in ieder geval wel https://www.zigbee2mqtt.io/devices/DJT11LM.html

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Thanks. Kan die optie nergens terug vinden in ZHA dus misschien maar weer overstappen op Z2M 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hier wat goeie info over ZHA vs Z2M:

https://community.home-as...a-vs-zigbee2mqtt/433161/4

Ik ben zelf nog niet tegen problemen aangelopen, maar if so, dan kun je de 2 coordinators wel side by side draaien blijkbaar. Ook nog een optie dus.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sp33dFr34k schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:38:
Hier wat goeie info over ZHA vs Z2M:

https://community.home-as...a-vs-zigbee2mqtt/433161/4

Ik ben zelf nog niet tegen problemen aangelopen, maar if so, dan kun je de 2 coordinators wel side by side draaien blijkbaar. Ook nog een optie dus.
Nice, daar maar eens in verdiepen. In de meest ideale situatie kan ik de gevoeligheid instellen en dan weer afsluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:47:

Ik heb het op deze manier gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
service: deconz.configure
data:
  entity: binary_sensor.vibration_NUMBER
  bridgeid: GETFROMINTEGRATIONSECTION
  data:
    sensitivity: 1
  field: /config

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

gazzzman61 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:15:
[...]

Ik heb het op deze manier gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
service: deconz.configure
data:
  entity: binary_sensor.vibration_NUMBER
  bridgeid: GETFROMINTEGRATIONSECTION
  data:
    sensitivity: 1
  field: /config
Dat is deCONZ, blij dat ik daar net vanaf ben :D ik had verwacht dat zo'n optie wel rechtstreeks in ZHA zou zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:17:
[...]

Dat is deCONZ, blij dat ik daar net vanaf ben :D ik had verwacht dat zo'n optie wel rechtstreeks in ZHA zou zitten.
Mag ik weten waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Omdat het allemaal net wel/niet reageerde. Nu ZHA en dat werkt stuk sneller en stabieler. Herkent de sensoren ook een stuk sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:08
Heeft iemand ervaring met het command “parted” in SSH,
Ik probeer een usb stick te gebruiken voor de logs e.d. Maar ik krijg de usb stick niet in partities opgedeeld omdat de command “parted “ niet gevonden kan worden. (Home Assistant OS) op een Rpi3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:30:
[...]

Omdat het allemaal net wel/niet reageerde. Nu ZHA en dat werkt stuk sneller en stabieler. Herkent de sensoren ook een stuk sneller :)
Mm vreemd, die ervaring heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

skank schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:08:
[...]

Mm vreemd, die ervaring heb ik niet.
Dat kan, geen huis is natuurlijk ook het zelfde.

Daarbij vindt ik de ondersteuning vanuit een beetje vreemd, voor mijn gevoel hangt er een beetje "of je gebruikt onze software" of je krijgt geen support mentaliteit. En het grote voordeel van HAOS (/supervised) is nou net de extra intergraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Meer mensen die hier de Meteoalarm intergratie gebruiken? Gister werkte hij perfect en nu is er geen sensor meer te bekennen.

YAML:
1
2
3
4
- platform: meteoalarm
  country: "netherlands"
  province: "Groningen"
  language: "nl-NL"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Op zich vind ik die mentaliteit niet zo raar voor de Conbee. Ze leveren immers gewoon een commercieel stuk hardware met bijbehorende software.

Maar gedoe met dit soort settings missen, het lastiger zelf toe te voegen en vooraf niet een mooi overzicht hebben is voor mij de reden om geen ZHA te gebruiken maar Z2M. ZHA is mij daarvoor iets te "gesloten" omdat het volledig verweven zit met HA en het vooral uit gaat van basic Zigbee attributen. En zeker Xiaomi/Aqara houdt zich daar vaak niet aan of geeft extra's. Je loopt daarmee tegen zelfde aan als @einz.

En ik zou niet te hard hopen dat je hem kunt instellen en dan weer wisselen. Zou mij namelijk niets verbazen als re-pairen eigenlijk gewoon een factory reset is. Dus test dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 20:26
Quad schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:37:
@MakhouT je stelt je vraag niet voor niets, wat voor device gaat het om?
Soms wel, soms niet, soms moet het en soms kan het via WiFi, Bluetooth of een zigbee direct aan een hub of Bluetooth stick.

En via HA kan je de automations regelen, ik heb bijvoorbeeld kerstverlichting via Smartlife gekoppeld aan HA, omdat localtuya voor dit apparaat bijzonder slecht werkt. De automation binnen HA schakelt de verlichting in op de gewenste kleuren en stand.
Het ging mij om eigenlijk om de Xiaomi Smart Pet feeder and Xiaomi smart pet water fountain.
Ik dacht van ik voeg ze direct toe in HA, maar vond het niet direct. Dus heb ze eerst toegevoegd aan de xiaomi app en dan in HA de devices teruggevonden via mijn cloud account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:12:
@Toppe Op zich vind ik die mentaliteit niet zo raar voor de Conbee. Ze leveren immers gewoon een commercieel stuk hardware met bijbehorende software.

Maar gedoe met dit soort settings missen, het lastiger zelf toe te voegen en vooraf niet een mooi overzicht hebben is voor mij de reden om geen ZHA te gebruiken maar Z2M. ZHA is mij daarvoor iets te "gesloten" omdat het volledig verweven zit met HA en het vooral uit gaat van basic Zigbee attributen. En zeker Xiaomi/Aqara houdt zich daar vaak niet aan of geeft extra's. Je loopt daarmee tegen zelfde aan als @einz.

En ik zou niet te hard hopen dat je hem kunt instellen en dan weer wisselen. Zou mij namelijk niets verbazen als re-pairen eigenlijk gewoon een factory reset is. Dus test dat goed.
Ik heb het hier over deCONZ ipv Conbee :)

En ik ga eens even opzoek naar de werking van Z2M. Ik heb gelukkig weinig tot geen automatiseringen aan m'n Zigbee apparaten hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe deConz is toch gewoon de bijbehorende (commerciële) software? Doordat het alleen met ConBee werkt is het naar mijn idee niet los te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:20
einz schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:06:

dimmen van een Ecodim zigbee dimmer gaat hier prima met ZHA.
Gekoppeld aan een Sonof zigbee stick.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLxhjao-9_aBn48KYaw1VugYMJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwkAdhc1YwYW7URsPrMlvRn9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGijhIarbxPIVjz0sjlBZy1dzug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRBu0U934tSfAFFxnz4ODyuo.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het gebruik van HA onder Proxmox best erg hoog, hoe werkt dit? Na het opstarten rond de 1,8Gb in gebruik voor mijn instance. Na verloop van tijd gaat niet naar het maximale van 6Gb toe. Is dat caching of een memory leak? Ik draai op 2022.12.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:20:
@Toppe deConz is toch gewoon de bijbehorende (commerciële) software? Doordat het alleen met ConBee werkt is het naar mijn idee niet los te zien.
Klopt, maar of je nou deCONZ via de HA intergratie gebruikt of los, daar zou geen onderscheid in mogen zitten als je het mij vraagt.

Nu overgestapt op Z2M :D

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 18-12-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Vaevictis_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:00:
[Afbeelding]

Vind het gebruik van HA onder Proxmox best erg hoog, hoe werkt dit? Na het opstarten rond de 1,8Gb in gebruik voor mijn instance. Na verloop van tijd gaat niet naar het maximale van 6Gb toe. Is dat caching of een memory leak? Ik draai op 2022.12.5.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:15:
[...]

Klopt, maar of je nou deCONZ via de HA intergratie gebruikt of los, daar zou geen onderscheid in mogen zitten als je het mij vraagt.

Hou ons maar op de hoogte van je ervaringen, zat hier ook over te twijfelen maar heb geen goede usecase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
Hallo iedereen,

ik wil mijn ventilatiesysteem automatiseren op basis van een aantal regels:
  • als een CO2-sensor in de slaapkamers of woonkamer meer dan 1000ppm CO2 aangeeft, of
  • de vochtigheid in de badkamer hoger is dan 70%, of
  • de lamp op het toilet langer dan 90 seconden aanstaat (want dat wijst op een number 2)
Dan moet de rpm van de ventilator naar 60% (meer is niet noodzakelijk in mijn huis)

Als
  • - de co2-niveaus overal lager zijn dan 800ppm, en
  • - de vochtigheid in de badkamer is lager dan 65%, en
  • - de lamp in het toilet is langer dan 5 minuten geleden uitgezet (ik wil de dat de ventilator nog 5 minuten doordraait nadat de persoon het toilet verlaten heeft)
dan moet de RPM weer naar 10% gaan.

Het licht in het toilet is een Tradfri lampje.

Ik ben zelf een HA-leek, kan ook niet programmeren. Ik heb ChatGPT een script laten schrijven. Het lijkt plausibel in mijn ogen, maar goed, plausibele maar complete verkeerde dingen maken is een specialiteit van ChatGPT ;)

Als ik het script toevoeg in HA door een empty automation toe te voegen, en dan op 'edit in YAML' te klikken, dan krijg ik van HA de melding "Message malformed: extra keys not allowed @ data['0']"

Ik heb het ChatGPT 2x gevraagd, en de tweede scripts zijn helemaal anders. Bij beiden krijg ik dezelfde melding. Geen idee waarom, en wlk script beter zou zijn. Hebben jullie een idee?

Hieronder de twee versies.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
- turn the ventilator RPM (entity ID sensor.duco_rpm) up to 60% when it detects CO2 levels over 1000ppm in one or more of the following sensors: sensor.le_e_carbon_dioxide, sensor.elio_carbon_dioxide, sensor.nina_carbon_dioxide, sensor.woonkamer_carbon_dioxide.

# This script will turn the ventilator RPM up to 60% when it detects CO2 levels over 1000ppm
# in one or more of the CO2 sensors in the bedroom, living room, and attic.
# When the CO2 levels drop below 700ppm, the ventilator RPM will be turned back to 10%.
# Also, when the humidity in the bathroom rises above 70%, the ventilator RPM will be turned to 60%.
# When the humidity drops below 65%, the RPM will be turned back to 10%.
# Additionally, when the toilet light is turned on for more than 1 minute, the ventilator RPM will be turned up to 60%.
# When the light is turned off, the RPM will be kept at 60% for 5 more minutes, after which it will drop back to 10%.

# First, we'll define the CO2 sensors, the humidity sensor, and the toilet light

co2_sensors:
  - sensor.le_e_carbon_dioxide
  - sensor.elio_carbon_dioxide
  - sensor.nina_carbon_dioxide
  - sensor.woonkamer_carbon_dioxide
humidity_sensor: sensor.lumi_lumi_weather_humidity
toilet_light: light.ikea_of_sweden_tradfribulbe27wwclear250lm_light

# Next, we'll define a function that checks if any of the CO2 sensors has a reading over 1000ppm
check_co2_levels:
  sequence:
    - condition:
        state:
          entity_id: "{% for sensor in co2_sensors %}{{sensor}}{% if not loop.last %},{% endif %}{% endfor %}"
          above: 1000
      action:
        - event: script.turn_ventilator_rpm_up

# Now, we'll define a function that checks the humidity in the bathroom
check_bathroom_humidity:
  sequence:
    - condition:
        state: "{{ humidity_sensor }}"
        above: 70
      action:

# We'll also define a function that checks the state of the toilet light
check_toilet_light:
  sequence:
    - condition:
        state: "{{ toilet_light }}"
        duration: 1
        value: "on"
      action:
        - delay:
            minutes: 5
          data:
            entity_id: fan.open_duco
            speed: 10%

# Now, we'll define the main part of the script, which will be executed whenever the conditions are met
turn_ventilator_rpm_up:
  service: fan.set_percentage
  data:
    entity_id: fan.open_duco
    speed: 60%

# Finally, we'll register the script as a Home Assistant automation
# so that it will be executed whenever the conditions are met
automation:
  - alias: "Turn ventilator RPM up when CO2 levels are high"
    trigger:
      platform: time

Ik heb het ChatGPT een tweede keer gevraagd, en toen kwam hij met dit op de proppen. Ziet er helemaal anders uit qua opbouw. Geen idee wat beter is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
- alias: Ventilator RPM - CO2 levels
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id:
    above: 1000
  condition:
      entity_id: sensor.duco_rpm
      below: 60
  action:
    - service: fan.set_speed
      entity_id: fan.duco_ventilator
      speed: 60

- alias: Ventilator RPM - CO2 levels (back to 10%)
  trigger:
    entity_id:
    below: 700
  condition:
      above: 10
  action:
      speed: 10

- alias: Ventilator RPM - Bathroom humidity
  trigger:
    entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity
    above: 70
  condition:
      below: 60
  action:

- alias: Ventilator RPM - Bathroom humidity (back to 10%)
  trigger:
    entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_humidity
    below: 65
  condition:
      above: 10
  action:

- alias: Ventilator RPM - Toilet light
  trigger:
    platform: state
    entity_id: light.ikea_of_sweden_tradfribulbe27wwclear250lm_light
    to: 'on'
    for:
      minutes: 1
  action:

- alias: Ventilator RPM - Toilet light (back to 10%)
  trigger:
    platform: state
    entity_id: light.ikea_of_sweden_tradfribulbe27wwclear250lm_light
    to: 'off'
  action:
    - delay: '00:05:00'

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-12-2022 15:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:15:
[...]

Ahh, zo. Verschil tussen losse install en HA addon. Daar zou ik zo ook geen verschil verwachten ook al weet ik niet wie nu de onderhoud van de addon doet. Is namelijk officiële integratie maar installeert natuurlijk Dresden Elektronik software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@marvel27 Dat zijn niet dingen die ik dan stomweg aan AI over zou laten... Je eerste stuk code is dan ook veel meer dan alleen aan automation.

Lijkt me ook niet nodig, je hoeft ook niet te kunnen programmeren, je moet wel logisch kunnen denken. En op zich heb je dat al best netjes in je bericht gedaan. Beter dan de AI in je tweede script. Die heeft namelijk de drie zaken volledig los van elkaar gezien.

Mijn tip, kijk niet meer naar de uitkomst van ChatGPT en gooi gewoon de triggers die jij hebt gemaakt (als tekst) in de UI en gaan :) Misschien dat je dan met twee automations komt of niet de beste methode, maar dan kunnen we wel verder helpen. Maar gezien je in tekst het eigenlijk al best goed stelt is het echt niet meer zo lastig om het te maken in de UI :)

En kleine tip, voor het aanzetten heb je 3 triggers opgesteld (als-dit-momenten). Om hem weer laag te zetten heb je 3 condities opgesteld (het-moet-zijn-zaken).

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 18-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sp33dFr34k schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:37:
[...]

Hou ons maar op de hoogte van je ervaringen, zat hier ook over te twijfelen maar heb geen goede usecase :)
Uh, wat zou je willen weten? Ik had vooral ellende met deCONZ en stap nu over van ZHA naar Z2M vanwege de instellingen/openheid (als ik @Septillion moet geloven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ahh, zo. Verschil tussen losse install en HA addon. Daar zou ik zo ook geen verschil verwachten ook al weet ik niet wie nu de onderhoud van de addon doet. Is namelijk officiële integratie maar installeert natuurlijk Dresden Elektronik software.
@Mimiix weet dat denk ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dat snap ik maar ik wil dan wel met zo weinig als mogelijk ram alloceren dus bv 4gb ipv 6gb. Want het blijft een virtual machine en kan het ram ook voor ander containers gebruiken. Ga het eens proberen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:56
Vaevictis_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:09:
[...]

Dat snap ik maar ik wil dan wel met zo weinig als mogelijk ram alloceren dus bv 4gb ipv 6gb. Want het blijft een virtual machine en kan het ram ook voor ander containers gebruiken. Ga het eens proberen...
Dan moet je m gewoon op 4GB zetten.. die loopt ook vol, en daar redt HA zich prima mee..en met 2GB waarschijnlijk ook nog wel.

(mijne staat op 4GB)
Pagina: 1 ... 238 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.