Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.436 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15
jvanhambelgium schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:50:
[...]

Ik heb nochtans gewoon m'n Onkyo NR5010 in HA zitten met de standaard integratie hoor.
Aanzetten via HA doe ik niet aangezien geen van m'n spullen in "standby" blijven.
Maar eens de Onkyo een IP heeft gekregen kan je toch alles doen ?

Heb dus enkel onderstaande definitie in m'n configuration.yaml

media_player:
- platform: onkyo
host: 172.29.45.1
name: NR5010

HA ziet 'm dan als "media player"

Wat bedoel jij met "meer mogelijkheden" ? Ik kan toch volumes & inputs zetten etc ? Da's al 99% van de requirements van de meeste gebruikers...
Hier staat de Onkyo TX-NR636. Naast de 'standaard' opties (aan/uit en volume) wissel ik wel eens van 'listening mode'. Hiermee wijzig je de output van de audio naar bijvoorbeeld: stereo, stereo over alle kanalen, 5.1, direct, etc. De meeste keren voldoet de 'Direct' output maar soms is het fijn om hem toch om te zetten naar bijvoorbeeld 'All Channel Stereo'.

Momenteel doe ik dat nog via de Android Onkyo app. Echter zou ik alles vanuit HA willen doen. Daarnaast kan de app geen verbinding krijgen wanneer ik de versterker in een ander VLAN zet dan de telefoon.

TLDR, ik wil de 'listening mode' van de Onkyo versterker kunnen selecteren in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:57
Koepert schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:00:
[...]

Het leest wel goed door idd.

Maar wat een KLOTENregels zijn t zo..

Dat ik meer stroom verbruik ok, en dat ik minder gas verbruik, yay.. maar door dit hele verhaal moet ik nog gaan opletten ook op de daadwerkelijke verbruiksmaanden. Ons stroomverbruik is vrij stabiel, maar afgelopen jaar wel elke maand tussen ruwweg 300 en 350 kWh.. en daarmee dus elke maand boven het plafond... en soms fors.. Gas wel gelukkig er structureel onder.. maar toch..
Ik ga maar eens knutselen met deze getallen, (partiële)maandcijfers en een paar gaugekaarten om te zien hoe ver we zijn per maand :9 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vraagje aan @kepler , ik zag dat je in het show je setup topic noemde dat je je brother printer in HA hebt toegevoegd: kepler in "Home Assistant - Show je setup"

Ik heb dit ook een keer geprobeerd, maar hoewel hij hem inderdaad 'ziet' en hem oppikt, kan ik er verder helemaal niks mee :P Waar gebruik je het voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21
robbinonline schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:36:
Ik vind jullie maar ouderwets met done knopjes en naar buiten kijken of er bakken staan. Hier zit stond 2022.11 een ibeacon onder de bak geplakt die de afstand in de gaten houdt op ophaaldagen :+
oh tell me more. Welke beacons heb je er onder geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Oesie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:35:
[...]

Hier staat de Onkyo TX-NR636. Naast de 'standaard' opties (aan/uit en volume) wissel ik wel eens van 'listening mode'. Hiermee wijzig je de output van de audio naar bijvoorbeeld: stereo, stereo over alle kanalen, 5.1, direct, etc. De meeste keren voldoet de 'Direct' output maar soms is het fijn om hem toch om te zetten naar bijvoorbeeld 'All Channel Stereo'.

Momenteel doe ik dat nog via de Android Onkyo app. Echter zou ik alles vanuit HA willen doen. Daarnaast kan de app geen verbinding krijgen wanneer ik de versterker in een ander VLAN zet dan de telefoon.

TLDR, ik wil de 'listening mode' van de Onkyo versterker kunnen selecteren in HA.
Dat is iets dat je niet opgelost gaat krijgen, tenzij je met een mDNS repeater aan de slag gaat etc (vb Avahi)

Deze soort postings al bekeken? Ik verander wel eens "input" sources natuurlijk, maar moet eerlijk zeggen dat ik nog geen "listening modes" proberen aan te passen heb remote, maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk. In HA kan je toch gewoon "Media player: Select sound mode" gebruiken en dan is het wat zoeken idd voor de goede match ;-)

https://community.home-as...i-media-player/68459/1386

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 20:35
new_guy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:54:
[...]

Dat was exact de reden voor mij om van ZHA naar Z2M over te stappen.

https://zigbee.blakadder.com/Aqara_SRTS-A01.html
Al verscheidene guides geprobeerd maar ik loop vast bij starten van Z2M server. Failed to start herdsman komt er altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:48
Ch3ckmate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:13:
[...]

Al verscheidene guides geprobeerd maar ik loop vast bij starten van Z2M server. Failed to start herdsman komt er altijd.
Zorg dat je Zigbee dongle niet in gebruik is door ZHA/deconz. Eventueel even reboot tussen het uitschakelen van je oude software en inschakelen van Z2M zodat die USB wordt vrijgegeven. Had hier ook wat issues mee na switchen van deconz naar Z2M maar na wat googlen en rebooten was dat wel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
new_guy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:54:
[...]

Dat was exact de reden voor mij om van ZHA naar Z2M over te stappen.

https://zigbee.blakadder.com/Aqara_SRTS-A01.html
Ik zat al langer te kijken naar Z2MQTT, en na de aankoop van de Aqara radiatorknoppen ook overgegaan.
Omdat Z2M werd afgeraden met een Conbee2, had ik ene Sonoff-stickje gehaald. Werkt als een zonnetje.

[ Voor 12% gewijzigd door CappieL op 20-12-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:11

winDOS

6.22

Goedemorgen Tweakers,

Sinds een aantal dagen heb ik een probleem met 2 Tradfri motion sensoren van IKEA. Ik heb deze gekoppeld via ZHA. Ik gebruik deze om de lamp op de overloop te schakelen en de de lamp in de trapkast.

In de nacht wordt er een ZHA event gefired waarna het apparaat niet beschikbaar wordt. Vervolgens wordt het apparaat weer beschikbaar als er door de motion sensor beweging wordt gedetecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEy4ikw_UihU_-28VVHQXttpA-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpeGoHMbiJAPTL5L2EWLE4Wr.png?f=user_large

Op zich niet erg, want er wordt beweging gedetecteerd. Maar de automation om de lamp aan te zetten wordt niet getriggered:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3QuIhThcpG-HdVn2reJSMVUzfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/psZnXXF0U2NGv5Gv3olnUC1N.png?f=user_large

Omdat de IKEA sensoren standaard 3 minuten beweging doorgeven, als ze worden getriggered. Moet ik deze af wachten en hierna werkt alles weer naar behoren tot de sensor weer niet beschikbaar wordt in de nacht. Ik heb bij beide sensoren de batterijen alvervangen maar dit mocht niet baten.

Zou ik dit nog kunnen oplossen met automation met van status niet beschikbaar naar beweging gedetecteerd?

Mijn vrouw is vaak als eerste haar bed uit en heb de laatste dagen "die *** lamp doet het weer niet!" te vaak moeten aan horen :+

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
-Casper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:24:
[...]

Zorg dat je Zigbee dongle niet in gebruik is door ZHA/deconz. Eventueel even reboot tussen het uitschakelen van je oude software en inschakelen van Z2M zodat die USB wordt vrijgegeven. Had hier ook wat issues mee na switchen van deconz naar Z2M maar na wat googlen en rebooten was dat wel opgelost.
Hmmm ok ik probeer het eens want daar stond ik idd niet bij stil.

Ik gebruik die mosquitto broker maar schijnbaar is dat "openbaar" dan? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

winDOS schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:38:
Zou ik dit nog kunnen oplossen met automation met van status niet beschikbaar naar beweging gedetecteerd?
Je deelt je automation verder niet, dus ik weet niet wat je nu hebt. Maar het handigst is gewoon om de 'from' leeg te laten bij de trigger. Het intereseert je niet of hij van geen beweging naar wel beweging gaat, of van unavailable naar wel beweging. Het gaat er alleen om dat verandert naar wel beweging.
Ch3ckmate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:40:
[...]
Ik gebruik die mosquitto broker maar schijnbaar is dat "openbaar" dan? Of zie ik het verkeerd?
Wat is die mosquitto broker? Als je die zelf hebt geïnstalleerd is hij natuurlijk niet openbaar als hij alleen binnen je eigen netwerk toegankelijk is. Als je een test-server ergens online hebt ingesteld is die openbare test-server uiteraard openbaar.

Je moet gewoon je eigen interne broker draaien en gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 20-12-2022 11:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
winDOS schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:38:

Mijn vrouw is vaak als eerste haar bed uit en heb de laatste dagen "die *** lamp doet het weer niet!" te vaak moeten aan horen :+
Wat is nu de trigger van je automation?
Heb je nu "from: off" "to: on", als dat zo is, kun je ook "from: off" achterwege laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:11

winDOS

6.22

@Gizz @CappieL Ja super dom, stond idd op van off naar on. Totaal overheen gezien 8)7
Heb laatst wat dingen aangepast aan de conditions en waarschijnlijk dus van off naar on aangezet |:(

Bedankt :D

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:38
xFeverr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:21:
[...]

oh tell me more. Welke beacons heb je er onder geplakt?
Met 2 componenten lijm deze onderop de bak geplakt: https://bluecharmbeacons....d-button-trigger-ble-5-0/

Zodra de bak nog aan huis staat valt die binnen het bluetooth bereik en is de status home, zodra die aan de weg staat is die uit het bereik is de status not_home. Op basis van de sensoren uit de afval intergratie gaan de lampen dan rood branden zodra ik in de hal ben en het vanaf 19uur de dag voor het ophalen.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robbinonline schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:00:
[...]

Met 2 componenten lijm deze onderop de bak geplakt: https://bluecharmbeacons....d-button-trigger-ble-5-0/

Zodra de bak nog aan huis staat valt die binnen het bluetooth bereik en is de status home, zodra die aan de weg staat is die uit het bereik is de status not_home. Op basis van de sensoren uit de afval intergratie gaan de lampen dan rood branden zodra ik in de hal ben en het vanaf 19uur de dag voor het ophalen.
Krijg je dan ook een notificatie zodra hij geleegd is? :+

Wel grappig idee, heb alleen geen BL(E) buiten :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15

Rouwette

Rouwette.com

Hmm bij mij zou de ble wel nog zichtbaar moeten zijn, door een ESP32 cam, dan zou het aan de hand van Meter moeten gaan, maja meters naar achter waar die staat verschilt niet veel met de plek aan de straat.

@Toppe
Misschien een beweging sensor erbij om de lediging te meten? 😛

[ Voor 15% gewijzigd door Rouwette op 20-12-2022 12:38 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
Toppe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:09:
[...]

Krijg je dan ook een notificatie zodra hij geleegd is? :+

Wel grappig idee, heb alleen geen BL(E) buiten :+
Mooie update, er zit een motion sensor sensor in dus in theorie zou dan kunnen.
Met een ESP32 en esphome heb je binnen een paar minuten buiten BLE :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Container detectie is inderdaad wel cool. Maar om wat aan alle vier de bakken te moeten plakken en spelen met BLE berei zie ik nog niet zitten. Aangezien ze vaste posities hebben zat ik er anders over te denken om gewoon 4 ultrasoon afstandssensoren te plaatsen (en aan ESPhome te knopen) als ze straks onder een afdakje staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SuaveKadaver schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:54:
Een beetje basic maar ik zet graag verschillende soorten koffie en voor m'n Moccamaster heb ik 'Google, zet een kopje koffie' die de Moccamaster 2 minuten aanzet, lang genoeg voor een pot voor 2 kopjes koffie en dan weer uit. Vooral omdat de warmteplaat de koffie een verbrande smaak geeft. Nog een stapje mooier zou zijn om de ingebouwde vlotter aan een sensor te hangen en het op die manier aan te sturen.

Nog een koffie automatisering:
Voor m'n espresso apparaat geldt een redelijk lange en niet altijd dezelfde opwarmtijd, helemaal omdat ik er nog wel eens aan sleutel en als je bijvoorbeeld de stoomketeldruk of het waterpijl aanpast wordt die tijd ook anders. In de handleiding staat dat het apparaat klaar is voor gebruik als de afgeregelde druk is gehaald en die druk regel je met een binaire druksensor die het verwarmingselement schakelt. Dus ik heb er een Tasmota draaiende power monitor achter gehangen, die werkt als volgt:

Stroom aan -> wacht 10 seconden -> als de stroom onder 1KW is (het verwarmingselement is 1300 Watt) stuur dan een notificatie naar telefoon en tts naar Google Nest Hubs "De espressomachine is warm". Na 20 minuten gaat het apparaat weer uit.

Dit trucje werkt ook goed met de wasdroger bijvoorbeeld, die op dezelfde manier een notificatie stuurt als die aan of uit gaat. Je kan een stuk meer was doen als je meteen hoort dat je apparaat klaar is.

En m'n laatste doodsimpele maar PAF vriendelijke modificatie: een normale inbouwschakelaar met een Sonoff Mini er achter. Het relais daarvan schakelt m'n laatste domme inbouwlamp maar de aansluiting naar de schakelaar triggert deze automatisering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Woonkamer - Wandschakelaar
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.woonkamer_erkerlicht_switch
    from: "off"
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.woonkamer_erkerlicht_switch
    from: "on"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.woonkamer_erkerlicht_switch
            state: "off"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data: {}
            target:
              area_id:
                - woonkamer
                - kitchen
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: binary_sensor.woonkamer_erkerlicht_switch
            state: "on"
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data: {}
            target:
              area_id:
                - woonkamer
                - kitchen
mode: single

Nu kan je met 1 schakelaar alle lichten in de woonkamer en (open) keuken schakelen en kan je alsnog de Google Assistant of toegewijde zigbee schakelaars gebruiken. Daarom ook de voorwaarden from: off en from: on, anders ging het licht spontaan in de stand van de schakelaar als die heel eventjes unavailable was.
Waarom niet toggle? Nu moet je de schakelaar aan-uit zetten als het licht is uitgezet op een andere methode en je de lampen weer aan wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robbinonline schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:47:
[...]

Ik kan me (nu) niet echt inbeelden dat ik was mis als ik mijn containers niet in Home Assistant heb zitten. Afgezien van het wow effect kost je dit ook nog eens €100 en denk dat ik voor dat geld nog wel andere projectjes weet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15
robbinonline schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:47:
[...]

Om die motion sensor bruikbaar te maken moet je nog wel BLE ontvangst hebben op de ophaalplek van de container. Dat kan misschien wel tricky worden.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:49
EWK schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:17:
[...]

Heb ik er uit gehaald, reboot gedaan, geen verschil :/
Hoe vaak doet je humidity sensor een update? Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je pas na x tijd resultaat ziet (number_of_samples gaat toenemen). De andere attributes blijven NULL zolang er geen toename van vochtigheid gedetecteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

jj85 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:26:
[...]

Hoe vaak doet je humidity sensor een update? Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je pas na x tijd resultaat ziet (number_of_samples gaat toenemen). De andere attributes blijven NULL zolang er geen toename van vochtigheid gedetecteerd is.
Goed dat je me herinnert, ik was er al weer klaar mee :9.
Hij werkt *O* ! Hij blijft wel de maximale tijd aanstaan, kan ik de gevoeligheid aanpassen? Moet ik dan de delta trigger veranderen? Omlaag of naar beneden?

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ch3ckmate
-Casper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:24:
[...]

This did the trick, ZHA gedeactiveerd en Z2M draait nu als een zonnetje. Alles staat al ingesteld, gaat best goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:49
EWK schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:38:
[...]

Goed dat je me herinnert, ik was er al weer klaar mee :9.
Hij werkt *O* ! Hij blijft wel de maximale tijd aanstaan, kan ik de gevoeligheid aanpassen? Moet ik dan de delta trigger veranderen? Omlaag of naar beneden?
Je kan eens naar deze waarden kijken;

YAML:
1
2
  delta_trigger: 3 # Optional humidity swing to detect. Default = 3
  target_offset: 3 # Optional dehumidification target offset. Default = 3

De eerste is de delta die hij moet zien voordat hij inschakelt. De delta tussen huidige meting en de laagste van de afgelopen 15 minuten.
Dus als hij 3% boven de laagste waarde van de afgelopen 15min komt, dan schakelt hij in.

De target is gelijk aan laagste meting van laatste 15 minuten + offset.

Dus met bovenstaande settings en een fictieve laagste meting van 50%:
Inschakelen: Als hij boven de 50+3 = 53% komt.
Uitschakelen: Als hij onder de 50+3 = 53% komt.

Ik heb de inschakel-delta op 5 staan. Hij sprong soms iets te snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 12-09 16:43
Iemand enig idee waarom deze automation niet meer goed werkt sinds de december versie van HA?
Het linker rolluik gaat dicht en daarna stop de automation vanwege een error. Voorheen ging het rechter rolluik ook gewoon dicht.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
id: '1664463332757'
alias: Zolder Rolluik dicht at sunset
description: ''
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
action:
  - device_id: c989eed86ffd53ee8fe83410bd2a8210
    domain: cover
    entity_id: cover.rolluik_zolder_links
    type: set_position
    position: 0
  - device_id: 49ffdc6dd8983fb5b8bcf0214c3820ea
    entity_id: cover.rolluik_zolder_recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:48
loyske schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:42:
Iemand enig idee waarom deze automation niet meer goed werkt sinds de december versie van HA?
Het linker rolluik gaat dicht en daarna stop de automation vanwege een error. Voorheen ging het rechter rolluik ook gewoon dicht.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
Kan hier weinig bijzonders aan zien. Als deze automation eerst werkte en nu niet meer zonder dat je de covers hebt aangepast lijkt me dat er iets in die connectie kapot is. Wellicht handig om de error ook even te plaatsen zodat men daar iets uit kan proberen op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
-Casper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:46:
[...]

Kan hier weinig bijzonders aan zien. Als deze automation eerst werkte en nu niet meer zonder dat je de covers hebt aangepast lijkt me dat er iets in die connectie kapot is. Wellicht handig om de error ook even te plaatsen zodat men daar iets uit kan proberen op te maken.
Dit is de error in de trace :+
Stopped because an error was encountered at 20 december 2022 om 16:35:25 (runtime: 0.11 seconds)
None

Als ik handmatig in HA het rolluik bedien, werkt het wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:00:
Vraagje aan @kepler , ik zag dat je in het show je setup topic noemde dat je je brother printer in HA hebt toegevoegd: kepler in "Home Assistant - Show je setup"

Ik heb dit ook een keer geprobeerd, maar hoewel hij hem inderdaad 'ziet' en hem oppikt, kan ik er verder helemaal niks mee :P Waar gebruik je het voor?
ik gebruik het nog nergens voor :D Ik wil er ooit automations aan hangen om toner oid te kopen, maar niet aan toe gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fJQRkfKSd648R3Ov3CVaoAkA4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFGlvCEIznXyjhuZipY31WvR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
loyske schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:42:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
Lijkt prima, maar misschien struikelt hij over (het gebrek aan) de terugmelding van de positie van de linker rolluik. Je kan het ook eens proberen met close_cover ipv set_position. Of:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
  - service: cover.close_cover
    target:
      entity_id: 
        - cover.rolluik_zolder_links
        - cover.rolluik_zolder_recht

Er staat overigens recht, niet rechts. Klopt dat wel?

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2022 10:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:54:
[...]
ik gebruik het nog nergens voor :D Ik wil er ooit automations aan hangen om toner oid te kopen, maar niet aan toe gekomen.

[Afbeelding]
Sensor.[inktkleur] < 10% --> notify Kepler " Inkt in [kleur] is bijna op " ;)

Is 5 min werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Koepert schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:51:
[...]

Is 5 min werk
Of @kepler moet opzoek gaan naar een leverancier die via EDI werkt en dan moet HA even EDI intergratie gaan ondersteunen.

Inkt < 5% = automatisch bestellen

Wikipedia: Electronic data interchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
[...]

Is 5 min werk
Haha ja weet ik, maar ik wil het graag iets uitgebreider doen. Met direct een link naar de webwinkel waar ik kan kopen, herinnering die ik ken uitzetten.

Aan de andere kant, ik moet ws 1x in de twee jaar die toner kopen :') Niet de moeite :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@kepler, in het showcase topic zag ik dat je de WTW via een lan-adapter aan HA gekoppeld hebt. Wat voor adapter is dat precies? Wij hebben (ook?) een Zehnder 930, en ik wil de WTW ook wel aan HA koppelen. Nu wordt er voor mijn gevoel te weinig geventileerd. Dus automatisch naar stand 2 gaan bij een te hoge CO2-waarde lijkt me ideaal.

Als ik wat Google kom ik bijvoorbeeld deze post tegen: https://www.whirlwind.nl/...itlezen-in-home-assistant

Maar ik dacht ook gelezen te hebben dat de RS232 al in RJ45-vorm is? Dan is dat omzetten niet nodig lijkt me. Al moet ik het uiteindelijk toch wel nog een keer converteren, omdat mijn NUC’s netwerkpoort al bezet is. Dus RS232 naar bijvoorbeeld Usb zou ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Trasos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:55:
@kepler, in het showcase topic zag ik dat je de WTW via een lan-adapter aan HA gekoppeld hebt. Wat voor adapter is dat precies? Wij hebben (ook?) een Zehnder 930, en ik wil de WTW ook wel aan HA koppelen. Nu wordt er voor mijn gevoel te weinig geventileerd. Dus automatisch naar stand 2 gaan bij een te hoge CO2-waarde lijkt me ideaal.

Als ik wat Google kom ik bijvoorbeeld deze post tegen: https://www.whirlwind.nl/...itlezen-in-home-assistant

Maar ik dacht ook gelezen te hebben dat de RS232 al in RJ45-vorm is? Dan is dat omzetten niet nodig lijkt me. Al moet ik het uiteindelijk toch wel nog een keer converteren, omdat mijn NUC’s netwerkpoort al bezet is. Dus RS232 naar bijvoorbeeld Usb zou ook kunnen?
Ik heb deze gekocht, toen volgens mij 180 euro?
Maar die past niet op die van jouw...

In mn vorige huis had mijn ventilatie een 10v input, die kon ik toen aansturen via een 10v qubino 'dimmer'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:16

breinonline

Are you afraid to be known?

Trasos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:55:

Kijk eens naar https://github.com/Mosibi/whr_930

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aha, bummer.
Ik had ondertussen ook deze post gevonden: https://blog.mosibi.nl/do...tion-unit-using-mqtt.html

Wellicht dat nog een oplossing is.
Of anders toch maar de RF-unit aanschaffen en erin prikken, als dat ding zich een beetje laat aansturen.

Edit:
@breinonline, haha, ik had ‘m zelf ook net gevonden dus. Heb jij hier al ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Trasos op 20-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:16

breinonline

Are you afraid to be known?

Trasos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:07:
Aha, bummer.
Ik had ondertussen ook deze post gevonden: https://blog.mosibi.nl/do...tion-unit-using-mqtt.html

Wellicht dat nog een oplossing is.
Of anders toch maar de RF-unit aanschaffen en erin prikken, als dat ding zich een beetje laat aansturen.

Edit:
@breinonline, haha, ik had ‘m zelf ook net gevonden dus. Heb jij hier al ervaring mee?
Nee, zelf geen ervaring, ik heb een Comfoair Q600.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
jvanhambelgium schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:44:
[...]

Dat is iets dat je niet opgelost gaat krijgen, tenzij je met een mDNS repeater aan de slag gaat etc (vb Avahi)

Deze soort postings al bekeken? Ik verander wel eens "input" sources natuurlijk, maar moet eerlijk zeggen dat ik nog geen "listening modes" proberen aan te passen heb remote, maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk. In HA kan je toch gewoon "Media player: Select sound mode" gebruiken en dan is het wat zoeken idd voor de goede match ;-)

https://community.home-as...i-media-player/68459/1386
Heb de mDNS functionaliteit in de verschillende vlans aanstaan (Unifi netwerk). Zou dus denken dat het daarmee goed staat. Kan de receiver dus wel via HA wel bereiken op het andere vlan.

Kan je bij jou integration zien of je een select sound mode optie hebt. Deze is hier niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Oesie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:57:
[...]

Heb de mDNS functionaliteit in de verschillende vlans aanstaan (Unifi netwerk). Zou dus denken dat het daarmee goed staat. Kan de receiver dus wel via HA wel bereiken op het andere vlan.

Kan je bij jou integration zien of je een select sound mode optie hebt. Deze is hier niet zichtbaar.
Hier helaas ook niet....krijg een fout dat m'n mediaplayer dit niet zou ondersteunen. Mischien moet ik ook eens van scratch beginnen etc.

Ik heb dit proberen te volgen, maar doet ni veel precies.

https://community.home-as...de-of-media-player/403733

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
jvanhambelgium schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:10:
[...]

Hier helaas ook niet....krijg een fout dat m'n mediaplayer dit niet zou ondersteunen. Mischien moet ik ook eens van scratch beginnen etc.

Ik heb dit proberen te volgen, maar doet ni veel precies.

https://community.home-as...de-of-media-player/403733
Dit lijkt precies te zijn hetgeen ik zoek en it is working, thanks!

edit:
De stappen beschreven voor mogelijke anderen

Hoe te doen:
  1. Bestanden kopieren van github naar 'custom_components\onkyo' folder
  2. Aan de manifest.json een regel toevoegen "version": "0.1". Vergeet niet de comma op de regel ervoor.
  3. In de developer tools kan je de states bekijken die worden opgehaald.
  4. Eventueel toevoegen aan de Onkyo integration in je configuration.yaml (anders laat die alles zien)
  5. Aanpassen van de modes indien nodig (weet alleen nog niet hoe dat moet, bij mij pakt die de stereo mode bijvoorbeeld nog niet). Er wordt naar deze github pagina verwezen welke sound modes er allemaal zijn per device.
Mijn manifest.json:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "domain": "onkyo",
  "name": "Onkyo",
  "documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/onkyo",
  "requirements": ["onkyo-eiscp==1.2.7"],
  "codeowners": [],
  "iot_class": "local_polling",
  "loggers": ["eiscp"],
  "version": "0.1"
}

[ Voor 73% gewijzigd door Oesie op 21-12-2022 08:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
[...]

Is 5 min werk
"Niet aan toe gekomen" betekent hier ook doorgaans "geen zin in gehad". De lamp op de overloop gaat hier al maanden met een te lage brightness aan. Is verdomme even een waarde aanpassen, maar ik ben er "niet aan toe gekomen"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:23:
[...]

Haha ja weet ik, maar ik wil het graag iets uitgebreider doen. Met direct een link naar de webwinkel waar ik kan kopen, herinnering die ik ken uitzetten.

Aan de andere kant, ik moet ws 1x in de twee jaar die toner kopen :') Niet de moeite :D
Zoiets dus? (DIt is mijn NodeRed)

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    "title": "🖨️ Inkt bijna op",
    "message": "{{payload}}",
    "data": {
        "actions": [
            {
                "action": "BUY_INK",
                "icon": "sfsymbols:cart",
                "title": "Bestel inkt",
                "uri": "https://www.123inkt.nl/Inkt-cartridges/Epson/Printer-type/Workforce-serie/WorkForce-WF-7620DTWF-p45234.html"
            },
            {
                "action": "REMINDER_INK",
                "icon": "sfsymbols:alarm",
                "title": "Herinner me later"
            },
            {
                "action": "IGNORE_INK",
                "icon": "sfsymbols:xmark",
                "title": "Val me niet lastig",
                "destructive": true

Acties:
  • +2 Henk 'm!
barrymossel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:16:
[...]

"Niet aan toe gekomen" betekent hier ook doorgaans "geen zin in gehad". De lamp op de overloop gaat hier al maanden met een te lage brightness aan. Is verdomme even een waarde aanpassen, maar ik ben er "niet aan toe gekomen"...
Bij mij ook nog wel eens: Fuck ben die kutlamp weer vergeten aan te passen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

barrymossel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:16:
[...]

Heel herkenbaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ben een beetje aan het prutsen geslagen, wat is die
code:
1
input_datetime.house_trash_tomorrow
bij jou precies?

EDIT: nevermind, jezus.. gewoon een helper dus, haha. Hij werkt inmiddels al, thanks :)

[ Voor 82% gewijzigd door Sp33dFr34k op 20-12-2022 23:10 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 21:47
Met enige regelmaat worden de USB devices veranderd binnen home assistant, gevolg is dat oa de verlichting niet meer automatisch uit gaat. Een patroon kan ik er niet in vinden

Zoals nu is het zo ingesteld:
code:
1
2
3
4
ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_e686b55ec719ec11a6b477e5f01c6278-if00-port0
ttyUSB1
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB73IJO0-if00-port0

Maar het kan zomaar zijn dat morgen is omgewisseld.
Hoe kan ik dit vast zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Isane op 21-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:33
Isane schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:49:
Met enige regelmaat worden de USB devices veranderd binnen home assistant, gevolg is dat oa de verlichting niet meer automatisch uit gaat. Een patroon kan ik er niet in vinden

Zoals nu is het zo ingesteld:
code:
1
2
3
4
ttyUSB0
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_e686b55ec719ec11a6b477e5f01c6278-if00-port0
ttyUSB1
/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB73IJO0-if00-port0

Maar het kan zomaar zijn dat morgen is omgewisseld.
Hoe kan ik dit vast zetten?
Door geen /dev/ttyUSB0 etc. te gebruiken, maar de /dev/serial/by-id/........... te gebruiken. Die verandert namelijk niet zomaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 21:47
Polyphemus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:54:
[...]

Door geen /dev/ttyUSB0 etc. te gebruiken, maar de /dev/serial/by-id/........... te gebruiken. Die verandert namelijk niet zomaar :)
Thanks voor je snelle reactie :) !
Gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Oesie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:58:

[...]
  • 5. Aanpassen van de modes indien nodig (weet alleen nog niet hoe dat moet, bij mij pakt die de stereo mode bijvoorbeeld nog niet). Er wordt naar deze github pagina verwezen welke sound modes er allemaal zijn per device.
[...]
Na verder zoekwerk ben ik toch weer op de documentatie pagina van Home Assistant zelf uitgekomen. Ze verwijzen daar ook naar de 'onkyo-eiscp' Python module en hoe je deze kan gebruiken.

Echter staat er niet beschreven hoe de 'onkyo-eiscp' module moet worden geïnstalleerd (of gebeurt dat met de integration). Er staat wel een voorbeeld bij hoe je hem kan aanroepen. Omdat het in documentatie er zo simpel uitziet heb ik het idee dat er bij mij een algemeen kennisgebrek is dat ik er niet uit kom. Want als ik het component probeer te vinden dan heb ik geen resultaten.

TLDR; Is de zinsnede op deze documentatie pagina (zie hieronder) voor jullie helder hoe de module gebruikt kan worden? Zo ja, kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?

If your source is not listed above, and you want to figure out how to format that source name so you can map its entry, you can use the onkyo-eiscp Python module to discover the exact naming needed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Septillion

Beetje tijd over, heb de notificatie nog een beetje gepimpt, niet omdat het moet, maar omdat het kan I guess :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvqJw9EeL83Mzx9d9uTYI3z59m8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2FsitGkizcxJTNdICgNdKe0.png?f=user_large

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:26
Ik ben aan het puzzelen met locaties en kom er nu niet helemaal uit hoe ik dit moet doen.

Even voor de situatie-schets (mocht iemand een idee hebben dat veel beter is):
Ik woon vlak bij een parkeerterrein waar ééns per week een markt is en vanaf 's nachts de dag er voor mag om die reden daar niet meer geparkeerd worden - vergeet je je auto weg te halen kan je je auto ergens ophalen en een behoorlijk bedrag betalen om hem weer mee te krijgen. Om te helpen voorkomen dat dit ooit een probleem word wil ik een automation maken die wordt getriggered als de bluetooth devices van één van onze telefoons disconnect van de auto (dat deel lijkt te werken :)) en vervolgens de locatie van de telefoon opslaat om later weer te checken. Als het allemaal goed en snel werkt zou ik volgens die theorie moeten kunnen checken waar de auto geparkeerd staat (sowieso handig) en daarnaast dus een automation maken die herinnert de auto te verzetten als deze nog op het marktterrein staat de avond voor de marktdag.
Mijn auto heeft helaas geen connected services of iets dergelijks, dus vanuit de auto kan geen locatie gerapporteerd worden.

Hoe sla ik nou de locatie van een telefoon op het moment dat de automation getriggered wordt en conditions voldoen? Ik dacht een helper te kunnen gebruiken, maar er bestaat geen geolocation helper zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Erwin537 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:54:
Ik ben aan het puzzelen met locaties en kom er nu niet helemaal uit hoe ik dit moet doen.

Ik woon vlak bij een parkeerterrein waar ééns per week een markt is en vanaf 's nachts de dag er voor mag om die reden daar niet meer geparkeerd worden - vergeet je je auto weg te halen kan je je auto ergens ophalen en een behoorlijk bedrag betalen om hem weer mee te krijgen. Om te helpen voorkomen dat dit ooit een probleem word wil ik een automation maken die wordt getriggered als de bluetooth devices van één van onze telefoons disconnect van de auto (dat deel lijkt te werken :)) en vervolgens de locatie van de telefoon opslaat om later weer te checken. Als het allemaal goed en snel werkt zou ik volgens die theorie moeten kunnen checken waar de auto geparkeerd staat (sowieso handig) en daarnaast dus een automation maken die herinnert de auto te verzetten als deze nog op het marktterrein staat de avond voor de marktdag.
Mijn auto heeft helaas geen connected services of iets dergelijks, dus vanuit de auto kan geen locatie gerapporteerd worden.

Hoe sla ik nou de locatie van een telefoon op het moment dat de automation getriggered wordt en conditions voldoen? Ik dacht een helper te kunnen gebruiken, maar er bestaat geen geolocation helper zo te zien.
Een triggered template sensor? Je kunt dan in de attributes de GPS locatie opslaan voor longitude en latitude. Daardoor wordt de entiteit zichtbaar op de kaart.
De trigger logica kun je in de template sensor zelf opnemen, maar handiger is m.b.v. een automation die een zelfgemaakt event aanroept, omdat je dan ook conditions kunt gebruiken. De trigger van de sensor kun je dan zetten op platform: event

• Oesie
Sp33dFr34k schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:13:
@Septillion

Beetje tijd over, heb de notificatie nog een beetje gepimpt, niet omdat het moet, maar omdat het kan I guess :P

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Zou je hem willen delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Oesie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:09:
[...]

Ziet er mooi uit! Zou je hem willen delen?
Sure, code is gebaseerd op die van @Septillion en aangepast op de afvalwijzer integratie, dit is het notify stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
          - service: notify.mobile_app_s10_sp33dfr34k
            data:
              data:
                tag: trash
                persistent: true
                sticky: true
                actions:
                  - action: TrashDone
                    title: Markeer als buiten gezet!
                icon_url: >-
                  {% if states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') == 'gft+e' %}
                  /local/afval/gft_e.png {% elif
                  states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') == 'pmd (zakken)' %}
                  /local/afval/pmd_zakken.png {% elif
                  states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') == 'restafval' %}
                  /local/afval/restafval.png {% endif %}
                notification_icon: mdi:trash-can
                visibility: public
              title: Zet het afval buiten!
                {% set t = {'pmd (zakken)': 'PMD afval', 'gft+e': 'GFT afval',
                'restafval': 'restafval'}
                [states('sensor.afvalwijzer_tomorrow')] %} Morgen moet het <b>{{
                t }}</b> buiten gezet worden! 

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik snap dat dit geen koop advies is, maar ik zoek een nieuwe robot stofzuiger die ik in HA kan opnemen en die zo’n mooi kaartje kan genereren van waar hij gereden heeft.

We hebben nu een iRobot en die kan ik besturen in HA maar heeft dus niet z’n kaart.

Graag mét z’n station waarop hij zichzelf leegt.

Kom maar door :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:29:
We hebben nu een iRobot en die kan ik besturen in HA maar heeft dus niet z’n kaart.
Ik heb de EcoVacs Deebot OZMO 750 en die geeft een mooie kaart weer.
Hier kan je in ieder geval ook gebruik maken van Bumper wat je verbindingen lokaal houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2vx8Pv_A5MO3hBs_iNAjv5S-Ak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3n9woAgpPlDfG9F7znh9WfM4.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Blubkens op 22-12-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik snap dat dit geen koop advies is, maar ik zoek een nieuwe robot stofzuiger die ik in HA kan opnemen en die zo’n mooi kaartje kan genereren van waar hij gereden heeft.

Alles wat met deze component werkt:

https://github.com/PiotrM...iaomi-Cloud-Map-Extractor

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Waah schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:09:
[...]

Op zijn/haar github staat vrij duidelijk dat deze enkel bedoeld is om een kopie te zijn voor wat er al is, maar dan om je huidige power usage te zien en dat er verder niets wordt toegepast. Maar ik zal na het weekend wel gewoon een feature/pull-request aanmaken om te kijken of dit simpel kan worden toegevoegd. In principe pas ik gewoon "kWh" en "M3" op een aantal plekken aan en klaar :+ dus als er een variabele zou zijn waarbij je kan kiezen voor kWh/M3 of currency ben je er al. Maar zoals gezegd: ik kan prima uitleggen hoe het moet, maar programmeren kan ik weer niet :X

En nog ff de handleiding doorgelezen en je kan gewoon in yaml het aantal decimalen aangeven!
[Afbeelding]
Nu moet ik (helaas) van de dsmr sensors die alles al goed doorgeven, nog template sensors maken om 2 decimalen te forceren. Anders laat die maar 1 decimaal zien als je 2e decimaal een 0 is (zie gas en zonnepanelen).

Ideaal toch dat je gewoon vanuit de bus op reis met home assistant kan prutsen vanaf je telefoon d:)b

Edit: en ja, die Solar moet nog negatief eigenlijk... Vanuit de energy is het logisch dat die het optelt, maar vanuit kosten niet natuurlijk. Misschien een template ook aanmaken om de value negatief te maken. Moet toch al template sensors aanmaken voor die dus ach.
Ik heb dit maar opgegeven. Ik kan in de code van deze, noch die van de Tesla Power Card (die wel erg gaaf is!) vinden waar de boel wordt opgeteld/afgetrokken. javascript is wat dat betreft voor mij als non-programmeur gewoon erg slecht leesbaar helaas.

Ik krijg de info er verder wel in, met de juiste sensoren. Maar voor "home" is het eigenlijk geen vaste sensor, maar een berekening van een X aantal sensoren. En die zijn gemaakt voor kW of kWh, en dan klopt er niets van in euro's.

Dus miss waah moet maar onthouden wat een kWh kost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:22
Polyphemus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:54:
[...]

Ik gebruik nog vaak mapping met udev maar dat is wel wat uitzoek werk en ook handmatig een regel aanmaken dit is veel makkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Hmmbob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:08:
[...]

Lijkt prima, maar misschien struikelt hij over (het gebrek aan) de terugmelding van de positie van de linker rolluik. Je kan het ook eens proberen met close_cover ipv set_position. Of:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
      target:
        entity_id: 

Er staat overigens recht, niet rechts. Klopt dat wel?
Thanks, ga die close_cover eens proberen!

En ja die recht klopt, komt door de Somfy app waar maar bepaald aantal karakters in mag. De s pastte niet meer 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:26:
[...]

Thanks, ga die close_cover eens proberen!

En ja die recht klopt, komt door de Somfy app waar maar bepaald aantal karakters in mag. De s pastte niet meer 8)7
De indentation klopt niet helemaal, het moet dit zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
    target:
      entity_id: 

@Hmmbob misschien ook even aanpassen in jouw originele post :)

• loyske
@TheFes Ik kreeg al een rode lijn in de yaml editor haha. Thanks!

• TheFes
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:28:
@TheFes Ik kreeg al een rode lijn in de yaml editor haha. Thanks!
Ik zag aan de kleurtjes dat er iets niet klopte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
@Hmmbob Handmatig uitvoeren gaat nu in ieder geval goed, dsu denk dat het opgelost is! Schijnbaar werd in de vorige versie niet gewacht/gecheckt wat de position werd/was van het rolluik. En sinds de december versie van HA dus wel. Close_cover werkt dan beter! Thanks mannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:27:
[...]

De indentation klopt niet helemaal, het moet dit zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
    target:
      entity_id: 

@Hmmbob misschien ook even aanpassen in jouw originele post :)
Yaml moet je ook niet vanaf je telefoon doen....... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:26:
[...]
Je kan ook je Entiteits-ID aanpassen.
Daar kan je dan er wel rechts van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DTLQuQ88UoWDZ9FZG84iev-1ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOnLXPryIMk8sZ7FXdKUUjFC.jpg?f=fotoalbum_large

• manusjevanalles
  • Laatst online: 17:22
Ik zou graag de energy distribution card op een eigen dashboard willen zetten. Ik kan die card niet vinden om los toe te voegen. Weet iemand hoe ik dat kan instellen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
manusjevanalles schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:58:
Ik zou graag de energy distribution card op een eigen dashboard willen zetten. Ik kan die card niet vinden om los toe te voegen. Weet iemand hoe ik dat kan instellen?
code:
1
2
type: energy-distribution
link_dashboard: true

Hiermee moet het lukken, even een handmatige kaart toevoegen met deze YAML.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:35

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heeft iemand een link waar ik stap voor stap uitgelegd krijg hoe ik afvalwijzer werkend kan krijgen HA?

Voor een newbie zoals mij zie ik door de bomen het bos niet meer zo gezegd.

• Blubkens
  • Niet online
Het ligt eraan welke afvalwijzer je gebruikt.
Ik heb via HACS deze afvalwijzer geïnstalleerd.

Hier wordt aangegeven dat je de volgende code moet toevoegen aan je config file.
Pas de postcode en je straatnummer aan en je zou de entities in je HA moeten krijgen.
Dat is alvast een begin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30

Roborock 5max heb ik rondrijden inclusief kaart en aansturing vanuit HA.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

tlpeter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:07:
[...]

Dat is met dweil functie, dat hebben we hier niet nodig.

Ik heb eigelijk de iRobot i5 op het oog, die zou wel een kaart maken naar geen idee of die ook in HA zichtbaar is

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik probeer mijn Sonos ARC via Homeassistant in Homekit te krijgen. Maar ik krijg alleen de ARC als switch te zien en niet als speaker. Heb ook in de config de device_class speaker meegegeven maar lijkt niet te werken. Iemand tips?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tlpeter schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:07:
[...]

Op welke calibration mode heb jij hem staan in je card? Ik heb hier een S6 MaxV en zie de hele tijd dit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuMkhacFA-liefhRHesrWOccgu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WVdsD5TgZded4BjjpNFpb05E.png?f=user_large

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Sp33dFr34k schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:13:
@Septillion

[Afbeelding]
Oeww, icoontje en plaatje moet ik ook eens toevoegen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline

Ik heb deze: uitvoering: Roborock S7 MaxV Ultra

en met die MiHome en sinds vorige week perfect te integreren met HA. Kaartje zit er in, daar kan je dan weer tijdelijk zones voor maken, een go point aanmaken via: https://github.com/PiotrM...iaomi-Cloud-Map-Extractor

Echt mijn beste aankoop van het jaar die stofzuiger!

Edit: ik zie dat je dweil functie niet nodig hebt dan deze: uitvoering: Roborock S7 MaxV Plus

[ Voor 9% gewijzigd door robbinonline op 22-12-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Erwin537 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:54:

Ipv de echte locatie (longitude en latitude) die je dan zelf moet checken of dat binnen de parkeerplaats valt zou je ook zou je ook een zone kunnen maken van het parkeerterein. Dan hoe je alleen maar de zone op te slaan.

Opslaan kan in een helper of in een trigger based sensor. Laatste heb ik nog steeds niet altijd even veel geluk mee en debuggen een beetje $%$&^*& dus ik pak meestal helpers.

Op zich eigenlijk ook geen slecht idee om een automatische 'where did I park my car' te maken :D

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robbinonline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:46:
[...]

Ik heb deze: uitvoering: Roborock S7 MaxV Ultra

en met die MiHome en sinds vorige week perfect te integreren met HA. Kaartje zit er in, daar kan je dan weer tijdelijk zones voor maken, een go point aanmaken via: https://github.com/PiotrM...iaomi-Cloud-Map-Extractor

Echt mijn beste aankoop van het jaar die stofzuiger
Dat geloof ik best, maar er komt 1 keer per week ook nog een schoonmaakster, ik vind dan €1500 erg prijzig aangezien het toch wekelijks nog met de hand gebeurt.

En nee, we gaan afscheid van haar nemen :+

Aan de andere kant, waar gebruik je die kaart voor. Meer dan voor de lol is het niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 22-12-2022 12:52 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:49:
[...]

Ipv de echte locatie (longitude en latitude) die je dan zelf moet checken of dat binnen de parkeerplaats valt zou je ook zou je ook een zone kunnen maken van het parkeerterein. Dan hoe je alleen maar de zone op te slaan.

Opslaan kan in een helper of in een trigger based sensor. Laatste heb ik nog steeds niet altijd even veel geluk mee en debuggen een beetje $%$&^*& dus ik pak meestal helpers.

Op zich eigenlijk ook geen slecht idee om een automatische 'where did I park my car' te maken :D
iOS nemen, die heeft die functie al jaren :+

• Septillion
@Toppe Volgens mij moet FM het ook kunnen. Maar beide kan ik niet laten zien in HA :+

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:52:
@Toppe Volgens mij moet FM het ook kunnen. Maar beide kan ik niet laten zien in HA :+
Klopt, FM kan het ook.

Ik heb ook nog eens m’n auto in HA zitten (heerlijk idee dat bij welterusten de auto op slot gaat) en onthou de locatie altijd wel :D

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mimiix schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Zoek even terug in het topic. Dit wordt heel vaak gevraagd.

Alle tuya chips hebben of een afwijking of rapporteren wanneer ze zin hebben. Heel soms heb je mazzel.

Op mijn lijst staat nu de Frient smart socket. Iets duurder, 10 euro, maar wel zigbee compliant.
Heb jij hier inmiddels ervaring mee? Sta op het punt (na wat wisselende verhalen over Tuya gebaseerde plugs gelezen te hebben) deze te bestellen, alsook wat van die rookmelders van Frient. Het lijkt me wel een goed en betrouwbaar merk tot nu toe, n.a.v. reviews en ervaringen. Maar de prijs weerhoudt me ervan om het zomaar even te bestellen...

• robbinonline
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:50:
[...]

Dat geloof ik best, maar er komt 1 keer per week ook nog een schoonmaakster, ik vind dan €1500 erg prijzig aangezien het toch wekelijks nog met de hand gebeurt.

En nee, we gaan afscheid van haar nemen :+

Aan de andere kant, waar gebruik je die kaart voor. Meer dan voor de lol is het niet :)
Ik had mijn post nog geedit naar aanleiding van je eerdere reactie dat je geen dweil functie hoeft.
Het kaartje is inderdaad een nice to have het scheelt weer de app openen.

Ik heb ooit ook een robot gehad zonder HA maar daar zal ik zelf nooit meer voor kiezen, ik vind het nu zo makkelijk dat die bepaalde routines uitvoert zodra ik verder weg ben dan x aantal minuten.

En waarom die MaxV dat ding heeft een camera en kan met AI van alles herkennen waar alle andere robot stofzuigers op vast lopen (sokken, snoeren, dierenspeeltjes) dat had mijn vorige robot niet en dan was het altijd maar de vraag of de vloer eerst wel netjes was leeg gemaakt, tafeltjes aan de kant waar die op vast kon lopen, waardoor het eigenlijk vaak niet goed werkte dan wel. Dus vandaar nu deze wat er ook op de grond ligt ding doet altijd z'n werk goed en automatische zonder omkijken en nadenken.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

robbinonline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:45:
[...]

Ik had mijn post nog geedit naar aanleiding van je eerdere reactie dat je geen dweil functie hoeft.

Ik heb ooit ook een robot gehad zonder HA maar daar zal ik zelf nooit meer voor kiezen, ik vind het nu zo makkelijk dat die bepaalde routines uitvoert zodra ik verder weg ben dan x aantal minuten.

En waarom die MaxV dat ding heeft een camera en kan met AI van alles herkennen waar alle andere robot stofzuigers op vast lopen (sokken, snoeren, dierenspeeltjes) dat had mijn vorige robot niet en dan was het altijd maar de vraag of de vloer eerst wel netjes was leeg gemaakt, tafeltjes aan de kant waar die op vast kon lopen, waardoor het eigenlijk vaak niet goed werkte dan wel. Dus vandaar nu deze wat er ook op de grond ligt ding doet altijd z'n werk goed en automatische zonder omkijken en nadenken.
Wij hebben nu de iRobot 696, die loopt amper vast en we hebben rekening behouden met het aanschaffen van meubels en de stofzuiger.

Hij moet niet vervangen worden maar dan moet ik hem ere herstellen, nieuw borstels, nieuwe accu, nieuwe wieltjes enzo. Ben ik ook al snel €150 kwijt.

Tevens ben ik er wel klaar mee dat die borstels elke keer vol met haar zitten... De nieuwe i7+ zou dat niet hebben vanwege de rubberen borstels.

Onder aan de streep blijven er dan wat voor en tegens over waarbij iRobot het wat mij betreft wint qua functionaliteit, reputatie en kwaliteit maar andere merken winnen het dan omdat ik een kaartje in HA kan krijgen.

Aangezien hij hier altijd 's nachts rijd en ik hem alleen aan/uit wil kunnen zetten denk ik dat iRobot gaat winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:01
robbinonline schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:45:
[...]

Voegt dat kaartje ook de mogelijkheid toe om via HA een ruimte te selecteren welke schoongemaakt dient te worden? Dat is namelijk de enige reden waarom ik de App nog los gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:33
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wij hebben nu de iRobot 696, die loopt amper vast en we hebben rekening behouden met het aanschaffen van meubels en de stofzuiger.

Hij moet niet vervangen worden maar dan moet ik hem ere herstellen, nieuw borstels, nieuwe accu, nieuwe wieltjes enzo. Ben ik ook al snel €150 kwijt.

Tevens ben ik er wel klaar mee dat die borstels elke keer vol met haar zitten... De nieuwe i7+ zou dat niet hebben vanwege de rubberen borstels.

Onder aan de streep blijven er dan wat voor en tegens over waarbij iRobot het wat mij betreft wint qua functionaliteit, reputatie en kwaliteit maar andere merken winnen het dan omdat ik een kaartje in HA kan krijgen.

Aangezien hij hier altijd 's nachts rijd en ik hem alleen aan/uit wil kunnen zetten denk ik dat iRobot gaat winnen.
Ik weet niet of de i7+ LIDAR heeft, maar ik heb sinds twee weken een S7 MaxV (niet de ultra :+) en dat is oprecht een topding. Efficiente routes, botst nergens tegenaan (eis van mijn vriendin), is stil, maakt goed schoon en identificeert en ontwijkt rotzooi wat op de grond slingert, zoals kattenspeeltjes. Op tapijt of een kleed gaat ie harder zuigen. Dweilen kan ie ook, en daarbij snapt ie dat ie dat niet op tapijt of een kleed moet doen.

De i7 die ik voorheen had was in vergelijking met de S7 echt een dom apparaat: botste overal tegenaan en liep vast op prulletjes die in huis lagen.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:26
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:50:
[...]

iOS nemen, die heeft die functie al jaren :+
Mooie functie inderdaad, maar voor zo ver ik weet niet te integreren met HA? Anders zou dat ideaal zijn. :)
Toen ik gisteren bezig was zag ik helaas wel dat de companion app op iphone geen bluetooth connected devices doorgeeft. Ik ga met de iphone dus maar experimenteren met de state (automotive). Helaas kan ik dan alleen niet weten welke van de twee auto's mijn vriendin gepakt heeft.

Waarschijnlijk word dat dus iets van
- Trigger: state van automotive naar iets anders
- Als de verandering op het moment dat de telefoon binnen zone van het markt/parkeerterrein (mogelijk 2 zones, omdat het meer rechthoekig dan rond is)
- Notificatie op telefoon met "Heb je geparkeerd op het marktterrein: Nee/ Met auto1 / Met auto2"

Vanavond nog eens verder met het opzetten. Dan daarna eens gaan testen of de events allemaal snel genoeg gaan. Als dat te traag gaat is de GPS locatie van dat moment natuurlijk ook niets meer waard.

Bedankt voor de tips!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:24:
[...]

Nee, wij hebben hier 2 duobakken. Eentje voor Rest en GFT, en eentje voor Papier en PMD.
De bovenste is voor Rest en GFT, de onderste doet dus precies hetzelfde maar dan voor Papier en PMD
Volgende maand komt er ook nog eens de kerstboom eenmalig bij, maar die wordt altijd samen met een ander ophaalmoment ingepland, dus die neem ik mee in mijn waste_type attribute.

Ik denk er nu ook over om Vrijdag 23-12-2022 gewoon om te zetten naar Vrijdag en die andere naar Volgende week vrijdag

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalwijzer_dhm' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %}
        {%- if days_until <= 1 %}
          {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
        {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
          {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }}
        {%- else %}
          {{ 'Over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}
        {%- endif %}

@Toppe
Dit geeft één van de volgende waardes:
  • Vandaag
  • Morgen
  • < weekdag > (bijvoorbeeld "Vrijdag")
  • Volgende week <weekdag>
  • Over <x> weken
Django/Jinja:
1
{{ days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) |round(0, 'floor') ~ ' weken' }}

Dit werkt prima, maar eigelijk wil ik liever "Morgen over 4 weken" zien, daar nog een idee voor? Die weken zijn natuurlijk flexibel :9

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Erwin537 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:33:
[...]

Mooie functie inderdaad, maar voor zo ver ik weet niet te integreren met HA? Anders zou dat ideaal zijn. :)
Toen ik gisteren bezig was zag ik helaas wel dat de companion app op iphone geen bluetooth connected devices doorgeeft. Ik ga met de iphone dus maar experimenteren met de state (automotive). Helaas kan ik dan alleen niet weten welke van de twee auto's mijn vriendin gepakt heeft.

Waarschijnlijk word dat dus iets van
- Trigger: state van automotive naar iets anders
- Als de verandering op het moment dat de telefoon binnen zone van het markt/parkeerterrein (mogelijk 2 zones, omdat het meer rechthoekig dan rond is)
- Notificatie op telefoon met "Heb je geparkeerd op het marktterrein: Nee/ Met auto1 / Met auto2"

Vanavond nog eens verder met het opzetten. Dan daarna eens gaan testen of de events allemaal snel genoeg gaan. Als dat te traag gaat is de GPS locatie van dat moment natuurlijk ook niets meer waard.

Bedankt voor de tips!
Je zou kunnen kijken of je wat kan met REST en Shortcuts van iOS, dan is het alleen een kwestie van beide. auto's een andere naam geven qua bluetooth: Verbonden met A = REST A ;)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35
Vraagje, ik heb een Raspberry Pi4 met een bijbehorend touchschreen en behuizing.
Nu heb ik op die RPi HomeAssistant draaien (anders kwam ik niet in dit topic natuurlijk)
Maar kan ik nu gewoon alsnog dat scherm aansluiten en dan HA benaderen zodat ik op het scherm dus het dashboard te zien krijg van HA en niet de console log?

Normaliter sluit je dat scherm aan met de flex kabel en stroom gaat dan via USB in het scherm en vervolgens via de pinout van het scherm naar de onderliggende RPi. Maar dat werkte vorige keer niet lekker. Dan krijg ik telkens power issues in HA.

*sowieso

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
DennusB schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:37:
[...]

Op welke calibration mode heb jij hem staan in je card? Ik heb hier een S6 MaxV en zie de hele tijd dit :
[Afbeelding]
Ik zie geen calibratie modus. Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:35:
[...]

Django/Jinja:
1
{{ days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) |round(0, 'floor') ~ ' weken' }}

Dit werkt prima, maar eigelijk wil ik liever "Morgen over 4 weken" zien, daar nog een idee voor? Die weken zijn natuurlijk flexibel :9
Je zult dan moeten kijken of het restant van de deling 0 (vandaag) of 1 (morgen) is. Dit kan met de modulo operator.
Gokje:
Django/Jinja:
1
{{ 'Vandaag' if (days_until % 7) == 0 else 'Morgen' if (days_until % 7) == 1 else days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) |round(0, 'floor') ~ ' weken' }}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:18:
[...]

Je zult dan moeten kijken of het restant van de deling 0 (vandaag) of 1 (morgen) is. Dit kan met de modulo operator.
Gokje:
Django/Jinja:
1
{{ 'Vandaag' if (days_until % 7) == 0 else 'Morgen' if (days_until % 7) == 1 else days[collection_date.weekday()]|capitalize ~ ' over ' ~ (days_until / 7) |round(0, 'floor') ~ ' weken' }}
@Toppe
Je kunt het hetzelfde doen al ik al eerder in het template deed

Django/Jinja:
1
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DonJunior Standaard, nee. Zeker als je HA OS draait zal je geen GUI/browser hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:30:
[...]

@Toppe

Django/Jinja:
1
{{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}
Ik kan mij het origineel niet meer 100% voor de geest halen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd die "Vandaag" / "Morgen" / <dag> doen, op basis van de modulo conditie. En dan conditioneel daarachter de "over X weken" plakken op basis van of days_until >=7 is. Dan valt die in max 2 regels te fixen :p

Gokje op single line:
Django/Jinja:
1
{{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title ~ ('' if days_until < 7 else ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken') }}

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:30:
[...]

@Toppe

Django/Jinja:
1
{{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}
Dit geeft hier als resultaat "Morgen" ipv "Morgen over 4 weken"?

Idem voor @RobertMe zijn stukje

• RobertMe
  • Nu online
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:39:
[...]

Haakjes? Waarschijnlijk doet die de concat (~) nu verkeerd:
Django/Jinja:
1
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ('' if days_until < 7 else ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken') }}

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:39:
[...]

Fixed, dat was een kwestie van 2 haakjes toevegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:37:
[...]

Ik kan mij het origineel niet meer 100% voor de geest halen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd die "Vandaag" / "Morgen" / <dag> doen, op basis van de modulo conditie. En dan conditioneel daarachter de "over X weken" plakken op basis van of days_until >=7 is. Dan valt die in max 2 regels te fixen :p

Gokje op single line:
Django/Jinja:
1
{{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title ~ ('' if days_until < 7 else ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken') }}
Wat is er in jouw versie nu anders dan in die van mij? Volgens mij is jouw gokje precies hetzelfde als wat je van mij quote

Pagina: 1 ... 241 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.