Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 242 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.430 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:40:
[...]

Fixed, dat was een kwestie van 2 haakjes toevegen
Twee haakjes: €0,20
Weten waar ze zetten: €999,80

;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:41:
[...]

Wat is er in jouw versie nu anders dan in die van mij? Volgens mij is jouw gokje precies hetzelfde als wat je van mij quote
De jouwe is bedoeld als een regel in een langer template? Die van mij kun je als enige regel in template gebruiken doordat die "over X weken" conditioneel doet. Waar die van jouw IIRC dus nog condities ({% if ...%}) had voor "deze week".
RobertMe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:44:
[...]

De jouwe is bedoeld als een regel in een langer template? Die van mij kun je als enige regel in template gebruiken doordat die "over X weken" conditioneel doet. Waar die van jouw IIRC dus nog condities ({% if ...%}) had voor "deze week".
Nee, mijn template in het bericht wat je gequote had is volgens mijn exact hetzelfde als wat jij vervolgens in je bericht hebt staan :)
Maakt verder niet uit hoor, maar ik vroeg me af wat je nu precies bedoelde

Ik bedoel dus de twee templates in deze post
RobertMe in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Oh nee, wacht, ik snap nu wat je bedoelt. Ik verwacht dat Toppe dit in een groter template heeft staan op een plek waar jouw check verder niet nodig is. Dat het minder dan een week is is al uitgesloten daar.

[ Voor 27% gewijzigd door TheFes op 22-12-2022 15:57 ]

Home Assistant configuratie

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45
Net begonnen met deze install guide, en ik loop bij stap 1.4 al vast... :/ ISO gedownload, bootable USB gemaakt, booten van USB, krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OHqLjmc8JmQjTanx6uSz2TNf.png

Als ik in de BIOS kijk, zie ik bij Secure Boot configuration dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/QMwoPj9CjFoKwxymQ9SAafrP.png

Natuurlijk geprobeerd Secure boot op "Disable" te zetten, en met F10 lijkt hij dat in eerste instantie te onthouden, maar als ik Save & Exit doe, krijg ik de foutmelding gewoon weer. Als ik dan weer kijk in de BIOS, staat Secure Boot weer op "Enable". Ook nog geprobeerd hoe dit reageerde met Legacy Support op "Disable", maar dat maak geen verschil; Save&Exit + reboot en het staat weer zoals in het screenshot hierboven.

Ik weet hoegenaamd niets van Secure Boot, is dit normaal gedrag? BIOS heb ik geflashed naar de laatst beschikbare versie.

Ik heb natuurlijk wel even zitten googlen, maar kan van dit probleem niets vinden. Wat ik dan toevalligerwijs wél vond was dit:
In November 2022 I heard from Mihai who found that, after updating his BIOS to 1.13, his t520 started complaining if it was booted with no attached monitor or keyboard. On start-up the power LED started flashing red and the t520 emitted six loud beeps. It repeated this a number of times after which it stopped beeping but the power LED continued to flash red. However it did boot and run the default operating system so 'headless' use of the t520 was still possible if you were prepared to ignore the beeps and red flashing LED.

Initially I was unable to duplicate this behaviour on my t520, but Mihai ended up working through the BIOS settings one-by-one to locate the offender. It turned to be under Security -> Secure Boot Configuration -> Legacy Support. If this is set to Disable you get the audible and visual complaint. Set it to Enable and then there are no beeps and the power LED remains a steady white.
Ik heb dit probleem ook (mijn T520 piept en knippert ook als er geen monitor aangesloten is, opgelost door een VGA dummy plug te maken), maar dat is dus (kennelijk) ook op te lossen door dat Secure Boot uit te zetten.

Overigens vorige week wel zonder problemen Ubuntu server erop gezet, daar geen gekkigheden mee gehad. En als ik normaal boot start dat ook nog op.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:48
JeroenH schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:01:
[...]

Net begonnen met deze install guide, en ik loop bij stap 1.4 al vast... :/ ISO gedownload, bootable USB gemaakt, booten van USB, krijg ik dit:

[Afbeelding]

Als ik in de BIOS kijk, zie ik bij Secure Boot configuration dit:

[Afbeelding]

Natuurlijk geprobeerd Secure boot op "Disable" te zetten, en met F10 lijkt hij dat in eerste instantie te onthouden, maar als ik Save & Exit doe, krijg ik de foutmelding gewoon weer. Als ik dan weer kijk in de BIOS, staat Secure Boot weer op "Enable". Ook nog geprobeerd hoe dit reageerde met Legacy Support op "Disable", maar dat maak geen verschil; Save&Exit + reboot en het staat weer zoals in het screenshot hierboven.

Ik weet hoegenaamd niets van Secure Boot, is dit normaal gedrag? BIOS heb ik geflashed naar de laatst beschikbare versie.

Ik heb natuurlijk wel even zitten googlen, maar kan van dit probleem niets vinden. Wat ik dan toevalligerwijs wél vond was dit:

[...]

Ik heb dit probleem ook (mijn T520 piept en knippert ook als er geen monitor aangesloten is, opgelost door een VGA dummy plug te maken), maar dat is dus (kennelijk) ook op te lossen door dat Secure Boot uit te zetten.

Overigens vorige week wel zonder problemen Ubuntu server erop gezet, daar geen gekkigheden mee gehad. En als ik normaal boot start dat ook nog op.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Ik kan me niet heugen dat ik die problemen gehad heb.. maar eh.. Heb je met

Secure Boot DISABLED en Legacy ENABLED het nu wel of NIET geprobeerd??

Wat een andere optie is: Fast Boot uitzetten.. Daar struikelen bepaalde OS'en ook nog wel eens over.

• JeroenH
Koepert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:04:
Secure Boot DISABLED en Legacy ENABLED het nu wel of NIET geprobeerd??
Ja, ik heb dat zo ingesteld, en met F10 die setting opgeslagen. Exact gebeurd dan het volgende:

Als ik weer terugkeer naar die setting, staat het dan nog ingesteld zoals ik het net achtergelaten heb. Echter als Save + exit doe a) krijg ik die foutmelding en b) als ik weer in de BIOS kijk staat Secure boot weer op Enable en Legacy Support weer op Disable....

Als ik iets anders wijzig, dat opsla (zoals de tijd/datum, of gedrag numlock) dan gaat dat wel goed; die wijziging blijft behouden na reboot.
Wat een andere optie is: Fast Boot uitzetten.. Daar struikelen bepaalde OS'en ook nog wel eens over.
Oh, dat ga ik even uitproberen.

Fastboot uitgezet (dat wordt wel onthouden, ook na reboots), maar maakt voor het verder gedrag helaas geen verschil. Daarna ook weer Secure boot uitgezet enz, maar weer error, en die setting wordt niet onthouden.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 22-12-2022 16:16 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:53:
Oh nee, wacht, ik snap nu wat je bedoelt. Ik verwacht dat Toppe dit in een groter template heeft staan op een plek waar jouw check verder niet nodig is. Dat het minder dan een week is is al uitgesloten daar.
Yes. Die van mij zal bij days_until van 1 alleen "Morgen" geven en die van jouw alsnog "Morgen gaan over 0 weken". Die van mij werkt dus altijd (op "over 1 weken" quirk na, i.p.v. dus "over 1 week" / "volgende week"). Die van jouw hoort nog iets bij.

• Koepert
@JeroenH En als je eens probeert om de Secure keys weg te gooien? Of de setting "Don't clear" aan te passen (k weet niet of je Ownership nog kunt wijzigen?)

Geen ervaring mee dus ik geef er geen garantie op, maar ik kan me er IETS bij indenken dat doordat het HP Keys zijn, ze bepaalde OS'en niet 'accepteren'

Maar wellicht is er iemand anders met WEL een T520 die hier meer zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Koepert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:14:
@JeroenH En als je eens probeert om de Secure keys weg te gooien? Of de setting "Don't clear" aan te passen (k weet niet of je Ownership nog kunt wijzigen?)

Geen ervaring mee dus ik geef er geen garantie op, maar ik kan me er IETS bij indenken dat doordat het HP Keys zijn, ze bepaalde OS'en niet 'accepteren'

Maar wellicht is er iemand anders met WEL een T520 die hier meer zinnigs over kan zeggen.
Potverdikkie! Daar had je garantie op moeten geven want dat was het ;)

Zeer bedankt, installatie loopt nu!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 23:06

Eraser127

Nijkerk

Wel een T520, maar geen problemen gehad toen ik em kocht, waarschijnlijk stond bij mij dat secure dus al uit.

My Discogs

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Septillion schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:50:
@PnD In 40mm dozen is het wel nagenoeg onmogelijk....

Denk dat de meeste wel prima gaan werken. Zelf wel Sonoff Mini (maar dan geen Zigbee) in gebruik en QS/Lonsonho dimmers.
Dimmer binnen en geïnstalleerd. Bedrading aangesloten op L en N (en ook L1 geprobeerd).

Spul gekoppeld in deconz en hij schakelt en dimt. Echter reageert mijn lamp totaal niet.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvoUugIQb7jzuJ331suAwUmpBbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWShTQPN3pWzmydxQSdkBjo5.jpg?f=fotoalbum_large

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:35:
[...]
Spul gekoppeld in deconz en hij schakelt en dimt. Echter reageert mijn lamp totaal niet.
Hoe weet je of hij schakelt of dimt als de lamp niet reageert?

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:35:
[...]

Dimmer binnen en geïnstalleerd. Bedrading aangesloten op L en N (en ook L1 geprobeerd).

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
De module zelf heeft een L en een N nodig.

Vervolgens moet vanuit L1 een draad naar de lamp. De lamp heeft ook een N nodig natuurlijk.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Blubkens schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:40:
[...]

Hoe weet je of hij schakelt of dimt als de lamp niet reageert?
Hij geeft in HA de statussen goed weer en schakelt. Dus daar ga ik vanuit dan.

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:05
PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:51:
[...]

Hij geeft in HA de statussen goed weer en schakelt. Dus daar ga ik vanuit dan.
Hoe heb je het nu precies aangesloten?

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

verjager schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:41:
[...]

De module zelf heeft een L en een N nodig.

Vervolgens moet vanuit L1 een draad naar de lamp. De lamp heeft ook een N nodig natuurlijk.
Sorry, maar ik heb een fysieke dimmer verwijderd en had maar twee draadjes in gebruik, dus dacht appeltje eitje 😣

Ik ga me even verder inlezen..

Edit: Ahh ik heb nu de schakeldraad op N en fase op L. Ik zie nog een blauwe N los hangen. Die op N en de schakeldraad op L1 en dan moet het gaan werken toch @verjager ?

[ Voor 17% gewijzigd door PnD op 22-12-2022 19:18 ]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:23

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Blubkens schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:07:
Het ligt eraan welke afvalwijzer je gebruikt.
Ik heb via HACS deze afvalwijzer geïnstalleerd.

Hier wordt aangegeven dat je de volgende code moet toevoegen aan je config file.
Pas de postcode en je straatnummer aan en je zou de entities in je HA moeten krijgen.
Dat is alvast een begin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
Afvalwijzer geinstaleerd via HACS inderdaad.

De sensor gegevens ingevuld in configuration, echter straatnummer? is dat hetzelfde als huisnummer en zo nee waar kan ik die data vinden?

En als ik in Studio Code Server kijk krijg ik bij meerdere waardes de error 'bad indentation of mapping entry' :?

• robalex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
Goede avond,

ik ben bezig om een watersensor (lj18a3-8-z/bx-5v) te plaatsen. Ik ben helaas een relatieve leek op dit gebied. Ik wil de onderstaande code op mijn ESP.yaml toevoegen, maar hij geeft constant een foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-fddc1c.yaml...
ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax:

mapping values are not allowed here
  in "/config/esphome/esphome-web-fddc1c.yaml", line 31, column 8:
        pin: GPIO12
           ^

De code die ik wil toevoegen is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
sensor:
- platform: pulse_counter
    update_interval : 6s
    name: "water pulse"
    id: water_pulse

- platform: pulse_meter
    name: "Water Pulse Meter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    icon: "mdi:water"
    total:
      name: "Water Total"
      unit_of_measurement: "liter"

- platform: pulse_meter
    name: "Water Pulse Meter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    total:
      name: "Water Meter Total"
      unit_of_measurement: "m³"
      id: water_meter_total
      accuracy_decimals: 3
      device_class: water
      state_class: total_increasing
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: template
    name: "Water Usage Liter"
    id: water_flow_rate
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "l/min"
    lambda: return (id(water_pulse).state * 10);
    update_interval: 6s

En als ik de code via Arduino IDE wil verifiëren geeft hij ook foutmeldingen, maar dan dat hij de naam van de sensor mist.

Ik hoop dat de vraag nog niet eerder is gesteld, maar ik kon het niet terug vinden.
mvg.
Robin

Volgende keer graag zelf code tags toevoegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 22-12-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:11

winDOS

6.22

PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:53:
[...]

Sorry, maar ik heb een fysieke dimmer verwijderd en had maar twee draadjes in gebruik, dus dacht appeltje eitje 😣

Edit: Ahh ik heb nu de schakeldraad op N en fase op L. Ik zie nog een blauwe N los hangen. Die op N en de schakeldraad op L1 en dan moet het gaan werken toch @verjager ?
Bruin (fase) op L
Blauw (nul) op N
Zwart van de lamp op L1

Dan zou je zelfs nog een fysieke aan/uit schakelaar op S1 aan kunnen sluiten:
bruin --> schakelaar--> zwart --> dimmermodule.

C:\>Signature.bat

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 21:28
Xqlus1ve schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:40:
[...]

Afvalwijzer geinstaleerd via HACS inderdaad.

De sensor gegevens ingevuld in configuration, echter straatnummer? is dat hetzelfde als huisnummer en zo nee waar kan ik die data vinden?

En als ik in Studio Code Server kijk krijg ik bij meerdere waardes de error 'bad indentation of mapping entry' :?
Ja, street_number is huisnummer.
In mijn geval staat sensor gewoon aan het begin van de regel. Dus 0 spaties ervoor. Misschien dat dat helpt?
code:
1
2
3
4
sensor:
    provider: mijnafvalwijzer
#etcetera

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
[...]
Ja, klopt helemaal. Op AliExpress staat ook een schema geloof ik.

• JBS
  • Niet online

JBS

@robalex Dat is YAML voor ESPHome, niet direct voor in je HA omgeving.
Het lijkt erop dat deze YAML direct in je HA configuratie wilt toevoegen?

• peetnas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-04-2024
Hoe kan ik de zijbalk beheren in Home Assisant

Bijvoorbeeld, herordenen, items verbergen/verwijderen/toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1Rj0DGA9Y5zYz2PZ_yGINpeYag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QhJVNc191gKm98cj8lJEp3v0.png?f=user_large

Weet u ook waarom er rechts (Onbekend) staat...?

[ Voor 52% gewijzigd door peetnas op 22-12-2022 20:47 . Reden: Vraag toe gevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATY77
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 20:29
Dat kan door met je linker muisknop op de titel 'Home Assistant' in de zijbalk te klikken, even een seconde vasthouden.

• robalex
JBS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:17:
Oh idd. Klopt. Nouja, in de ESPhome in HA.
Maar ... (volgende vraag) hoe voeg ik dat in mijn ESPhome toe dan?

En hartelijk bedankt voor je reactie @JBS

• robalex
JBS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:17:

En hartelijk bedankt voor je reactie JBS

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
[...]

Ik weet niet wat je allemaal hebt, maar in de basis moet je 1x een blauwe N hebben, 1x een bruine L en 1x een zwarte L'/L1 (schakeldraad naar de lamp).

Had je meer losse draden dan zal je echt even moeten kijken waar die van zijn.

Voor een schakelaar aan de module zal je de bruine draad moeten splitsen (met een lasklem). Dan gaat er bruin naar de schakelaar en komt er zwart terug naar S1.

• JBS
  • Niet online

JBS

robalex schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:37:
[...]

En hartelijk bedankt voor je reactie @JBS
Op basis van de YAML maak je firmware voor je ESP. Beide eenvoudig via het ESPHome dashboard: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
[...]

Sorry hoor maar misschien moet je jezelf toch eens achter je oren krabben. Google op zwarte draad en je krijgt gelijk info over elektra bedrading. Je sluit nu willekeurige kabels aan zonder te weten wat erop staat. Dat is nu niet bepaald aan te raden.

• robalex
JBS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:40:
[...]
Op basis van de YAML maak je firmware voor je ESP. Beide eenvoudig via het ESPHome dashboard: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html
Hm...ok.

Mag ik je uitleggen wat ik doe?
1. Links in de zijbalk klik ik op ESPHome
2. Daar zie ik mijn sensor. Deze staat op "online".
3. Ik klik op "edit"
4. Voeg aan het einde de code toe
5. Klik op "install" .

Daarna geeft hij de foutmelding... wat doe ik fout?

• JBS
  • Niet online

JBS

robalex schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:57:
[...]

Hm...ok.

Mag ik je uitleggen wat ik doe?
1. Links in de zijbalk klik ik op ESPHome
2. Daar zie ik mijn sensor. Deze staat op "online".
3. Ik klik op "edit"
4. Voeg aan het einde de code toe
5. Klik op "install" .

Daarna geeft hij de foutmelding... wat doe ik fout?
Ah, je bent wel op de goede weg :)

Je code zit vanaf regel 17 twee spaties teveel naar rechts.
En, voeg je vanaf regel 8 en 17 niet iets vergelijkbaars toe?

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

-Casper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:48:
[...]

Sorry hoor maar misschien moet je jezelf toch eens achter je oren krabben. Google op zwarte draad en je krijgt gelijk info over elektra bedrading. Je sluit nu willekeurige kabels aan zonder te weten wat erop staat. Dat is nu niet bepaald aan te raden.
Nee, het is het slechtere hobbywerk. Even te simpel gedacht. Alles werkt nu.

Kom er alleen achter dat de LED lamp officieel niet dimbaar is, maar het werkt wel.
In bepaalde standen bromt de lamp alleen een beetje. Kan het kwaad om de lamp te gaan dimmen?
Wat googlen levert op dat je in principe iedere LED kan dimmen met de juiste dimmer.

• robalex
JBS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:01:
[...]
Ah, je bent wel op de goede weg :)

Je code zit vanaf regel 17 twee spaties teveel naar rechts.
En, voeg je vanaf regel 8 en 17 niet iets vergelijkbaars toe?
Dank je JBS. :*)

Ook als ik alles vanaf regel 17 naar links haal.
Hij geeft al een foutmelding aan bij regel 3 (er staat een rood lijntje onder "pin")

Als ik op install klik krijg ik deze melding:

^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@Xqlus1ve Streetnumber is idd huisnummer, dit is nodig om de data op te halen wanneer de containers geleegd worden.

in configuration.yaml (uitgezet met # ivm entry in sensor.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# #AFVALWIJZER
# sensor:
#   - platform: afvalwijzer
#     provider: mijnafvalwijzer # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
#     postal_code: XXXXXX # (required, default = '')
#     street_number: XX # (required, default = '')
#     suffix: "" # (optional, default = '')
#     exclude_pickup_today: false # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
#     default_label: Geen # (optional, default = Geen) label if no date found
#     id: "" # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
#     exclude_list: "restafval,kca" # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

of in sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#AFVALWIJZER
  provider: mijnafvalwijzer # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
  postal_code: XXXXXX # (required, default = '')
  street_number: XX # (required, default = '')
  suffix: "" # (optional, default = '')
  exclude_pickup_today: false # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
  default_label: Geen # (optional, default = Geen) label if no date found
  id: "" # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
  exclude_list: "restafval,kca" # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

My Discogs

• JBS
  • Niet online

JBS

robalex schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:19:
[...]

Dank je JBS. :*)

Ook als ik alles vanaf regel 17 naar links haal.
Hij geeft al een foutmelding aan bij regel 3 (er staat een rood lijntje onder "pin")

Als ik op install klik krijg ik deze melding:

^
In ieder geval regel 3 tot en met 6 en 9 tot en met 15 moeten ook 2 spaties naar links.
Check de juiste indenting verder even op basis van bij bijvoorbeeld dit voorbeeld https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Groen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:16:
[...]

Ja, street_number is huisnummer.
In mijn geval staat sensor gewoon aan het begin van de regel. Dus 0 spaties ervoor. Misschien dat dat helpt?
code:
1
2
3
4
sensor:
    provider: mijnafvalwijzer
#etcetera
Bedankt, het lag uiteindelijk aan te veel/te weinig spaties 8)7

Heb weer een hoop geleerd, thanks (en ook @Eraser127) (y)

• robalex
JBS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:56:
[...]
In ieder geval regel 3 tot en met 6 en 9 tot en met 15 moeten ook 2 spaties naar links.
Check de juiste indenting verder even op basis van bij bijvoorbeeld dit voorbeeld https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html
Ontzettend bedankt. Ik ben weer een stapje verder... Super. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Oh dit is trouwens wel een hulpje geweest

Installeren en op zetten van Afvalwaijzer in HA.

Mogelijk ergens in de TS vermelden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:57
Brrrr… AliExpress inbouwdimmers op je netspanning aansluiten en eigenlijk ook niet precies weten hoe. Mijn beleid is: onbekende/merkloze Ali meuk komt nooit aan de 230v. En al zeker niet in mijn muren en plafonds ingebouwd.

Ik heb ooit eens ergens gewerkt waar veel van dat soort Chinese elektronica wordt getest. Beveiligingen worden meestal geskipt, waardoor er weleens wat in de fik kon vliegen als je er AA-batterijen verkeerd om in stak.

Weet waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:47
Ik heb sinds vandaag voor kerst een Xiaomi Redmi Note 11 gekocht voor onze zoon.
Nou ben ik bezig in Home Assistant om de telefoon toe te voegen en dat werkt.

Ik heb in de app aangegeven dat het op de achtergrond moet draaien. En als je naar het begin scherm gaat doet dat het dus ook. Maar op de een of andere manier als alle apps gesloten zijn, update de telefoon zijn status en dus ook locatie niet meer naar Home Assistant.

Open ik daarna handmatig Home Assistent wordt direct de status geüpdate,

Wat kan dit zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 23-12-2022 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
Mogelijk een te aggressive "battery saver". Zie ook https://dontkillmyapp.com/ voor instructies per telefoonmerk hoe je het beste apps de ruimte kan geven om in de achtergrond te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetnas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-04-2024
Heeft u een voorbeeldje hoe en waar.
Ik ben een beginner met Home Assisant.
Mijn dan is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Sicco92 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:17:
[...]

Mogelijk een te aggressive "battery saver". Zie ook https://dontkillmyapp.com/ voor instructies per telefoonmerk hoe je het beste apps de ruimte kan geven om in de achtergrond te draaien.
Hmzz, op de een of andere manier kan ik alle instellingen openen behalve de batterij instellingen 8)7
Zal daar eens wat over opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik gebruik onderstaande code om de verlichting in de slaapkamer van onze dochter om 07:00 aan te zetten. Nu komt het in sommige gevallen voor dat ze al uit bed is voordat de lamp aangaat.

Nu hebben we ook op haar deur een deur contact zitten en ik zou deze graag als voorwaarde willen gebruiken. Als de deur tussen 06:30 en 07:00 langer open is geweest 2 minuten moet het licht uitblijven.

Volgens mij ontkom je er niet aan om een losse binary_sensor of helper aan te maken, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: "=: Oranje verlichting"
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "07:00:00"
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - sat
      - sun
      - fri
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      color_name: orange
      brightness_pct: 7
    target:
      entity_id: light.plafond_strip
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 09:37
Toppe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:51:
Ik gebruik onderstaande code om de verlichting in de slaapkamer van onze dochter om 07:00 aan te zetten. Nu komt het in sommige gevallen voor dat ze al uit bed is voordat de lamp aangaat.

Nu hebben we ook op haar deur een deur contact zitten en ik zou deze graag als voorwaarde willen gebruiken. Als de deur tussen 06:30 en 07:00 langer open is geweest 2 minuten moet het licht uitblijven.

Volgens mij ontkom je er niet aan om een losse binary_sensor of helper aan te maken, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
condition:
    weekday:
      - sat
      - sun
      - fri
action:
    data:
    target:
ik heb zelf geen deursensor maar wel een bewegingssensor en een condition op 10 minuten inactiviteit van die sensor. Is er niet een vergelijkbare condition mogelijk met jouw deursensor?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      conditions:
        - condition: device
          type: is_no_motion
          device_id: xxxxx
          entity_id: binary_sensor._sensor_1_motion
          domain: binary_sensor
          for:
            minutes: 10

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-12-2022 10:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
marcel19 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:00:
[...]

Hmzz, op de een of andere manier kan ik alle instellingen openen behalve de batterij instellingen 8)7
Zal daar eens wat over opzoeken.
Volgens de Xiaomi-pagina moet je eerst de Developer options aanzetten om daar bij te kunnen: https://dontkillmyapp.com/xiaomi
Eerst 10 keer op de MIUI Version drukken, dan zou je de Developer Options aan gezet moeten hebben. En dan pas zou de batterij instellingen moeten kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:15
xFeverr schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:09:
Brrrr… AliExpress inbouwdimmers op je netspanning aansluiten en eigenlijk ook niet precies weten hoe. Mijn beleid is: onbekende/merkloze Ali meuk komt nooit aan de 230v. En al zeker niet in mijn muren en plafonds ingebouwd.

Ik heb ooit eens ergens gewerkt waar veel van dat soort Chinese elektronica wordt getest. Beveiligingen worden meestal geskipt, waardoor er weleens wat in de fik kon vliegen als je er AA-batterijen verkeerd om in stak.

Weet waar je aan begint.
Werd in die test ook Aqara getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Sicco92 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:17:
[...]

Volgens de Xiaomi-pagina moet je eerst de Developer options aanzetten om daar bij te kunnen: https://dontkillmyapp.com/xiaomi
Eerst 10 keer op de MIUI Version drukken, dan zou je de Developer Options aan gezet moeten hebben. En dan pas zou de batterij instellingen moeten kunnen openen.
Helaas, ook dan kan ik het niet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:57
Oesie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:23:
[...]

Werd in die test ook Aqara getest?
Nee. En niet alles is troep. Maar wel héél erg veel. Aqara is een degelijk en bewezen merk die hun naam hoog hebben te houden. En bovendien verkopen ze ook officieel op de europese marlt, dus dan moeten er al een hoop dingen goed zitten.

Er zal ook een hoop namaak Aqara spul zijn. Daar moet je wel voor oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
peetnas schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:12:
Heeft u een voorbeeldje hoe en waar.
Ik ben een beginner met Home Assisant.
Mijn dan is groot.
Ik heb geen idee waar ik rechts in het plaatje naar aan het kijken ben. Kan je wat specifieker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:51:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
condition:
    weekday:
      - sat
      - sun
      - fri
action:
    data:
    target:
Wat je zonder losse template binary sensor kunt checken is:
  • Of de deur tussen 6:30 en 7:00 open is geweest
  • Of de deur nu open staat, en al minimaal 2 minuten open staat
Wat je niet kunt checken is:
  • Of de deur tussen 6:30 en 7:00 2 minuten open is geweest (dus bijvoorbeeld open van 6:50 tot 6:55, maar nu weer dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Tegenwoordig is de bouwkwaliteit van het smart home spul uit China best wel prima. Veel beter dan gemiddeld China spul. Enige waar het nog wel eens aan schort, ook bij Xiaomi/Aqara, is quality control. Mooie klodder soldeer ergens ofzo. Maak ze dus altijd even open om te checken.

Maar goed, je kan er opeens wel een slechte tussen hebben. In Europa gekocht zegt wat dat betreft ook echt 0,0. Dus het blijft voor een gemiddelde consument wel wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:25:
[...]

Wat je zonder losse template binary sensor kunt checken is:
  • Of de deur tussen 6:30 en 7:00 open is geweest
  • Of de deur nu open staat, en al minimaal 2 minuten open staat
Wat je niet kunt checken is:
  • Of de deur tussen 6:30 en 7:00 2 minuten open is geweest (dus bijvoorbeeld open van 6:50 tot 6:55, maar nu weer dicht).
Check. Dan klopt mijn aanname dus. Opnieuw een template sensor aanmaken, worden er wel veel zo 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Enige manier zonder helper zou zijn om de automation ook te triggeren tussen 6:30 en 7:00 op deur 2 min open en dan de automation laten wachten zonder iets te doen. Mode op single en max exeeded op silent.

Maar goed, via een helpen zou mijn voorkeur dan hebben, is wat robuster.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-12-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand een tip voor een temperatuur (en co2) sensor, bij voorkeur op wifi om aan HA te knopen?
Heb nu een binnen sensor (433Mhz) en buiten sensor (ook 433Mhz) maar de buitensensor heeft een zeer matig bereik dit huis (nieuwbouw).

uitvoering: Netatmo Weerstation
is de meest bekende volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tortelli schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:32:
Iemand een tip voor een temperatuur (en co2) sensor, bij voorkeur op wifi om aan HA te knopen?
Heb nu een binnen sensor (433Mhz) en buiten sensor (ook 433Mhz) maar de buitensensor heeft een zeer matig bereik dit huis (nieuwbouw).

uitvoering: Netatmo Weerstation
is de meest bekende volgens mij?
Heb de Netatmo zelf ook, prima ding z’n voor centjes. Bereik is hier prima.

Ik zou de buiten unit wel monteren op een paal ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:28:
@Toppe Enige manier zonder helper zou zijn om de automation ook te triggeren tussen 6:30 en 7:00 op deur 2 min open en dan de automation laten wachten zonder iets te doen. Mode op single en max exeeded op silent.

Maar goed, via een helpen zou mijn voorkeur dan hebben, is wat robuster.
@Toppe
Dat is wel een goeie, triggeren om 6:30 en dan een wait_for_trigger
Voeg daar een state trigger die checkt of de deur 2 minuten open staat aan toe, en een timeout van 30 minuten.
Na de wait_for_trigger kun je dan een if toevoegen die check op "{{ wait.trigger is none }}". Als dat waar is, moet hij de lamp op oranje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Mm, kan ook. Ik zou zelf gewoon trigger om 7:00 laten en trigger voor >2min open toevoegen. Trigger id eraan en een case choose. Bij de deur case option nog even >6:30 (of eigenlijk 6:32 :+) en <7:00 als conditie opnamen en dan een wait tot 7:00 of gewoon domweg delay van 30 minuten of meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 23-12-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:24:
@TheFes Mm, kan ook. Ik zou zelf gewoon trigger om 7:00 laten en trigger voor >2min open toevoegen. Trigger id eraan en een case choose. Bij de deur case option nog even >6:30 (of eigenlijk 6:32 :+) en <7:00 als conditie opnamen en dan een wait tot 7:00 of gewoon domweg delay van 30 minuten of meer.
Als je het in één automation doet, moet je wel zorgen dat je wait niet nog loopt om 7:00, anders triggert hij dan niet vanwege mode: single
Daarom was ik ook voor deze weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Het doel was toch ook juist om te zorgen dat hij niet zou triggeren om 7:00 als de deur daarvoor al open was geweest? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:11:
@TheFes Het doel was toch ook juist om te zorgen dat hij niet zou triggeren om 7:00 als de deur daarvoor al open was geweest? :+
Maar hij moet wel triggeren als om 7:00 de deur nog niet open is geweest.
Als je wait dan nog steeds aan het wachten is, dan doet hij dat dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door TheFes op 23-12-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Daarom ook daarvoor niet triggeren op tijd maar gewoon op de deur met een for :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
Ik wil graag in een TGTG notificatie aangeven of het ophaalwindow vandaag of morgen is, maar ik kom er niet uit.

Waarde waarmee ik werk is
Django/Jinja:
1
trigger.to_state.attributes['Pickup start']

Deze bevat een string in de vorm van 2022-12-23T17:45:00Z. Makkelijk naar een timestamp om te zetten dus. Maar hoe test ik dan of de datum 'vandaag' of 'morgen' is?

Hele notificatie zials die nu is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- alias: "TGTG Notify"
  id: tgtg_notify
  description: "Notifications for TooGoodToGo"
  mode: parallel
  max: 25
  trigger:
    - platform: state
      entity_id:
        - sensor.tgtg_bakker_bart
        - sensor.tgtg_bakkerij_b_magic_box
        - sensor.tgtg_m_magic_box
        - sensor.tgtg_oliebollenkraam
  condition:
    - condition: state
      entity_id: group.all_adults
      state: home
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: template
              value_template: "{{ trigger.to_state.state | float >= 1 }}"
            - condition: template
              value_template: >-
                {{ trigger.from_state.state | float == 0 or
                trigger.from_state.state == "unavailable" }}
          sequence:
            - service: notify.mobile_devices_adults
              data:
                  {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name[5:] }} heeft 
                  {{ trigger.to_state.state }} box(en) voor 
                  {{ trigger.to_state.attributes['TGTG Price'] }} 
                  tussen 
                  {{ trigger.to_state.attributes['Pickup start'] |as_timestamp | timestamp_custom('%H:%M') }} en
                  {{ trigger.to_state.attributes['Pickup stop'] |as_timestamp | timestamp_custom('%H:%M') }}
                data:
                  tag: "{{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }}"
                  clickAction: "{{ trigger.to_state.attributes['Item URL'] }}"
                  notification_icon: "mdi:package-variant"
      default: []

Ik wil dus op regel 33 iets invoegen wat 'vandaag' of 'morgen' zegt

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(as_datetime(trigger.to_state.attributes['Pickup start']).date() - now().date()).days
Dat geeft 0 als het vandaag is, en 1 als het morgen is

Het kan zijn dat het attribute al een datetime is, dan krijg je een error. In dat geval moet je de as_datetime weghalen

[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 23-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
TheFes schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:32:
(as_datetime(trigger.to_state.attributes['Pickup start']).date() - now().date()).days
Dat geeft 0 als het vandaag is, en 1 als het morgen is

Het kan zijn dat het attribute al een datetime is, dan krijg je een error. In dat geval moet je de as_datetime weghalen
Held.

Nee, attribute is string. Liep ik in regel 34 en 35 al tegenaan ;)
Zo is hij nu geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- service: notify.mobile_devices_adults
  data:
      {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name[5:] }} heeft 
      {{ trigger.to_state.state }} box(en) voor 
      {{ trigger.to_state.attributes['TGTG Price'] }},  
      {{ "vandaag" if ((as_datetime(trigger.to_state.attributes['Pickup start'])).date() - now().date()).days) == 0 else 
          "morgen" if ((as_datetime(trigger.to_state.attributes['Pickup start'])).date() - now().date()).days) == 1 }}
      tussen {{ trigger.to_state.attributes['Pickup start'] | as_timestamp | timestamp_custom('%H:%M') }}
      en {{ trigger.to_state.attributes['Pickup stop'] | as_timestamp | timestamp_custom('%H:%M') }}

[ Voor 59% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2022 13:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Laatst m'n losse wasmachine automations samengevoegd naar één automation met trigger id's en choose actions, de statussen van de helper worden keurig aangepast, maar nu wordt de melding niet doorgegeven via de notify service. De notify zelf werkt wel gewoon bij handmatige uitvoer. Ook is mijn telefoon gewoon 'home'.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
- id: '1671095793675'
  alias: Wasmachine automatisering
  description: Status aanpassen en melding sturen
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    above: 5
    id: Wasmachine power boven 5 voor 3 min
    for:
    above: 2
    below: 5
    id: Wasmachine power boven 2 onder 5 voor 3 min
    for:
    below: 1
    id: Wasmachine power onder 1 voor 3 min
    entity_id:
    - input_select.wasmachine_keuze
    from: Bezig
    to: Klaar
    id: Wasmachine status van bezig naar klaar
  condition: []
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: trigger
      sequence:
      - service: input_select.select_option
        data:
          option: Bezig
        target:
          entity_id: input_select.wasmachine_keuze
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Klaar
        target:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Uit
        target:
    - conditions:
        entity_id: device_tracker.s20_van_siebe
      sequence:
      - service: notify.mobile_app_galaxy_s20
        data:
          title: De wasmachine is klaar.
          data:
            notification_icon: mdi:washing-machine

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nieuwe slaaf binnen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3A04m8DRFPcvtgAcr9U3luAoBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XJqDCBqwdAgUpdvWgK6b5LO0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eraser127 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:16:
Laatst m'n losse wasmachine automations samengevoegd naar één automation met trigger id's en choose actions, de statussen van de helper worden keurig aangepast, maar nu wordt de melding niet doorgegeven via de notify service. De notify zelf werkt wel gewoon bij handmatige uitvoer. Ook is mijn telefoon gewoon 'home'.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
- id: '1671095793675'
  alias: Wasmachine automatisering
  description: Status aanpassen en melding sturen
  trigger:
    for:
    above: 5
    for:
    above: 2
    below: 5
    for:
    below: 1
    entity_id:
    - input_select.wasmachine_keuze
    from: Bezig
    to: Klaar
  action:
  - choose:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Bezig
        target:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Klaar
        target:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Uit
        target:
    - conditions:
        entity_id: device_tracker.s20_van_siebe
      sequence:
      - service: notify.mobile_app_galaxy_s20
        data:
          title: De wasmachine is klaar.
          data:
            notification_icon: mdi:washing-machine
Gebeurt er iets als je handmatig die input select van Bezig naar Klaar zet? En als je dan in de trace kijkt, is er dan een trigger geweest?

Ik zou sowieso wat kortere trigger ids gebruiken, en daarin geen spaties zetten. Het mag wel, maar het maakt het allemaal wat lastiger.

Gewoon iets als "bezig_klaar" ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@TheFes Ik zie wel deze melding in mijn trace timeline, zou ik een delay moeten doen voordat de melding eruit gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snyzr_MPpqkH_sHBFGMSkJQkN_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eokRwVrdkrt05KQqFkDNyxQR.png?f=fotoalbum_large

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eraser127 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:28:
@TheFes Ik zie wel deze melding in mijn trace timeline, zou ik een delay moeten doen voordat de melding eruit gaat?

[Afbeelding]
Ah, je hebt mode: single gebruikt. Ik gok dat hij nog op één van de for: triggers aan het wachten is als je input_select al gewijzigd wordt.
Probeer het eens met mode: parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

TheFes schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:34:
[...]

Ah, je hebt mode: single gebruikt. Ik gok dat hij nog op één van de for: triggers aan het wachten is als je input_select al gewijzigd wordt.
Probeer het eens met mode: parallel
Tnx dat was em d:)b , had ook de automations reloaded, maar moest toch ff HA opnieuw opstarten.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik kan hulp gebruiken, pas sinds kort overgestapt op HA vanuit Domoticz,
Ik zoek naar een mogelijkheid om aan de waarde van de knoppen van de standaard lovelace Entities Card, ook nog vanuit een template of script te kunnen veranderen naast curser en toetsenbord ingave..

Deze zijn nu functioneel binnen de min en max parameters die meekomen samen de actuele status via MQTT en elke verandering gaat ook weer via MQTT terug en verandert de status in de hybride omvormer.

De bedoeling is om day ahead uurprijzen van nordpool te koppelen voor sturing van de hybride omvormer en thuisaccu.

Heb ik een ander kaart type nodig en welke er zijn er zoveel of is de standaard gewoon uit te breiden?
Of de standaard "hidden" en de entities gebruiken voor nieuwe , waarbij waarde van uit script kan veranderen naast met de muis of toetsenbord ingave?

Picture is een klein stukje van in totaal 80stuks (en dat zijn de belangrijkste van de in totaal 855 registers met parameters in de hybride omvormer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ7dbW-I9lEsbsCUFxFDmUCpU0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUc3EYsCPiyxHvGYegwuIkNq.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik hoop dat ik snap wat je wilt... Als je met een sciript of automation iets wilt dan moet je niet naar de lovelace kaarten kijken. Die zijn voor basic weergave en wat aanpassen met sliders of menuutjes. Ga naar je settings > automations (of scripts) om daar je automation of script te schrijven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ik ga naar bed denk ik., volgens mij is t te laat want ik begrijp niets van wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Weet iemand hoe je met de scheduler helper tijden over de nacht heen kan zetten? Ik wil van 22:00u tot de volgende ochtend 08:00u een blok plaatsen. En dan in yaml want ik wil de tijden niet per half uur zetten.

Als ik in de interface een blok maak en naar de volgende dag sleep dan stopt deze op 00:00u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj9IG3-lNjhk07pEKaUgnEXU3Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mm8ypmimqE4JHzRoIhElCAiT.png?f=user_large

Maar als ik in yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    tuesday:
      - from: "00:00:00"
        to: "08:00:00"
      - from: "22:00:00"
        to: "00:00:00"
    wednesday:
        to: "00:00:00"

toepas, dan krijg ik een foutmelding:
code:
1
Invalid config for [schedule]: Invalid time range, from 22:00:00 is after 00:00:00 for dictionary value @ data['schedule']['nachtverlaging']['tuesday']. Got [OrderedDict([('from', '00:00:00'), ('to', '08:00:00')]), OrderedDict([('from', '22:00:00'), ('to', '00:00:00')])]. (See ?, line ?).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    tuesday:
        to: "23:59:59"
    wednesday:
        to: "23:59:59"

werkt wel, maar dan krijg je om 23:59:59 een trigger en een seconde later weer, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26
ik probeer de graaddagen toe te voegen maar kom er niet uit. waarschijnlijk een kleine fout maar ik zie hem niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - trigger:
    - platform: time_pattern
      # This will update every night
      hours: '23'
      minutes: 59
      seconds: 58
    sensor:
      m3_per_degree_day_daily:
        friendly_name: "m³ gas per degree day daily"
        unit_of_measurement: "m³/DD"
        state: >
          {% if (states('sensor.degree_day_daily')|float <= 1) %}
          0
          {% else %}
          {{ [0, states('sensor.gas_consumption')|float / states('sensor.degree_day_daily')|float] | max | round(2) }}
          {% endif %}

Kan iemand mij vertellen waarom alles onder sensor in vscode rood blijft? missing array?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 17:31
Kan iemand mij op weg helpen met het juist opslaan van mijn camera snapshot?

Ik wil via een camera.snapshot een snapshot maken via een automation. Dat gaat goed, alleen komt het bestand in de verkeerde map terecht, namelijk in de map 'Media' in de root (denk ik, niet veel verstand van...) die ik alleen via Samba kan benaderen. Ik wil echter een picture entity kaart maken met dit snapshot. Daarom wil ik hem graag neerzetten in de map config/www/media/.

Ik heb daarom in mijn configuration.yaml het volgende neergezet:

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  media_dirs:
    local: /config/www/media

vervolgens heb ik de automation als onderstaand gemaakt. voor de entry 'filename' heb ik verschillende dingen geprobeerd zoals:
- met en zonder aanhalingstekens
- alleen de filename: deurbel.jpg
- hele pad: /config/www/media/deurbel.jpg
- deel van het pad: /media/deurbel.jpg

ik krijg hem echter maar niet te zien in de map /config/www/media/

code van de automation (ik weet dat de binary sensor verkeerd is @TheFes :) die wordt aangepast binnenkort. maar 'on' en 'off' werkt nog niet). ik draai de automation handmatig vanuit de UI via 'Run'.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Deurbel - Snapshot
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell_ringing_sensor
    to: "True"
action:
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - service: camera.snapshot
    data:
      filename: deurbel.jpg
    target:
      entity_id: camera.doorbell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
remcoXP schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:24:
ik probeer de graaddagen toe te voegen maar kom er niet uit. waarschijnlijk een kleine fout maar ik zie hem niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - trigger:
    sensor:
      m3_per_degree_day_daily:
          0
          {% else %}
          {{ [0, states('sensor.gas_consumption')|float / states('sensor.degree_day_daily')|float] | max | round(2) }}
          {% endif %}

Kan iemand mij vertellen waarom alles onder sensor in vscode rood blijft? missing array?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - trigger:
    sensor:
      - m3_per_degree_day_daily:
          0
          {% else %}
          {% endif %}

Je miste hier n steepje:

- m3_per_degree_day_daily:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoXP schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:24:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
template:
  - trigger:
    sensor:
      m3_per_degree_day_daily:
          0
          {% else %}
          {% endif %}

Je probeert een legacy format template sensor een trigger te geven, dat kan niet. Alleen het nieuwe template sensor format ondersteunt triggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb mijn HA via DuckDNS bereikbaar gemaakt voor buitenshuis.
Idem voor mijn vaultwarden (bitwarden) add-on.
In mijn router heb ik poort 80 en 443 opengezet naar mijn HA "server".
Alles werkt prima, maar nu maak ik mij zorgen over de veiligheid.
Kan iemand mij in de goede richting wijzen van de gevaren en mogelijke oplossingen?

Via https://externIP:443 kom je ook om mijn Vaultwarden login pagina.

Hoe doen jullie dat? VPN optie is mogelijk via mijn Fritz!router (wireguard), maar zou het liever zo houden.

Edit:
Ook via
http://externIP
https://externIP
Kom ik op de Vaultwarden login pagina.
En via https://externIP:8123 kom ik op HA login pagina.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten69 op 24-12-2022 12:01 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

B-Force schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:16:

Ik wil via een camera.snapshot een snapshot maken via een automation. Dat gaat goed, alleen komt het bestand in de verkeerde map terecht, namelijk in de map 'Media' in de root (denk ik, niet veel verstand van...) die ik alleen via Samba kan benaderen. Ik wil echter een picture entity kaart maken met dit snapshot. Daarom wil ik hem graag neerzetten in de map config/www/media/.

Ik heb daarom in mijn configuration.yaml het volgende neergezet:

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  media_dirs:
    local: /config/www/media

vervolgens heb ik de automation als onderstaand gemaakt. voor de entry 'filename' heb ik verschillende dingen geprobeerd zoals:
- met en zonder aanhalingstekens
- alleen de filename: deurbel.jpg
- hele pad: /config/www/media/deurbel.jpg
- deel van het pad: /media/deurbel.jpg

ik krijg hem echter maar niet te zien in de map /config/www/media/

code van de automation (ik weet dat de binary sensor verkeerd is @TheFes :) die wordt aangepast binnenkort. maar 'on' en 'off' werkt nog niet). ik draai de automation handmatig vanuit de UI via 'Run'.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Deurbel - Snapshot
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.doorbell_ringing_sensor
    to: "True"
action:
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
    data:
      filename: deurbel.jpg
    target:
      entity_id: camera.doorbell
Grappig, ik wilde ook zoiets doen vanwege het thumbnail issue met de Eufy, maar ben er nog niet aan toegekomen. 2 dingen, om te testen zou ik die sensor even op True zetten ipv alleen run. Tweede ding is dat je de juiste states kan forceren in de Eufy integratie, dan krijg je on/off ipv true/false.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Maarten69 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:52:
Kan iemand mij in de goede richting wijzen van de gevaren en mogelijke oplossingen?

Hoe doen jullie dat? VPN optie is mogelijk via mijn Fritz!router (wireguard), maar zou het liever zo houden.

Edit:
Ook via
Een VPN oplossing is veiliger. Port 80 openzetten is geen aanrader, 443/https kan je voorzien van een certificaat waardoor dat buiten VPN de beste oplossing is.

Overigens is werken met whitelist afhankelijk van je eigen infrastructuur maar wel een aanrader.

Ik heb zelf alles achter een Nginx proxy met HTTPS, whitelist en alles achter 1 domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:01:
[...]

Een VPN oplossing is veiliger. Port 80 openzetten is geen aanrader, 443/https kan je voorzien van een certificaat waardoor dat buiten VPN de beste oplossing is.

Overigens is werken met whitelist afhankelijk van je eigen infrastructuur maar wel een aanrader.

Ik heb zelf alles achter een Nginx proxy met HTTPS, whitelist en alles achter 1 domein.
Net even nagekeken, poort 80 heb ik niet open gezet.
Nginx zie ik ook wel voorbij komen in HA, maar geen kennis van.
Ik werk wel met certificaten, maar die kan je blijkbaar negeren en doorgaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b49kyWi5c8vdUUZRZhpmTHndSqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KZV10SzrTKLcBDkTNKwom1K.png?f=fotoalbum_large
Mijn router port forwards:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2zxfVL7SZ51pRp8SOoefheydZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmwHT1JfylNZPgY4C0XP9W2X.png?f=fotoalbum_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Maarten69 dit is een heel specifiek topic, wat denk ik wat ver gaat voor hier. Verdiep je maar eens in domeinen en https certificaten icm firewalls en misschien nog cloudflare in de mix. Ik zou sowieso geen 8123 openzetten, dat is standaard geen https poort en dus als je extern inlogt kunnen mensen je wachtwoord onderscheppen (zelfde geldt voor die 1880 denk ik). Beperk je tot 443 met een (sub)domein en certificaat en doe goed onderzoek over hoe je dit op kunt zetten.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:20:
@Maarten69 dit is een heel specifiek topic, wat denk ik wat ver gaat voor hier...
Je hebt gelijk, ik ga zelf op zoek, bedankt voor de zoektermen. Mocht iemand hier ook tegen aan gelopen zijn en een oplossing gevonden, graag reactie via een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26
die snap ik niet?
TheFes schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:00:
[...]

Je probeert een legacy format template sensor een trigger te geven, dat kan niet. Alleen het nieuwe template sensor format ondersteunt triggers

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Sinds de update naar 2022.12.x werkt mijn fritzbox integratie niet helemaal meer.
Krijg elke keer deze foutmelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXZ18j86YYsvJ2g09xEZ2BSepJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FsL85e4VVXwJov7D7h9MDjyo.png?f=user_large

Heb de intergratie al verwijderd maar na een herstart ontdekt hij ze toch weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn1ZSPjVETvPZv455Qz04mpn3gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hI1QgLpEexwHztH28mLtFPZ0.png?f=fotoalbum_large

FRITZ!Box 7590 AVM FRITZ!Box Tools werkt wel gewoon.
Iemand hetzelfde probleem / of een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je gebruikt een mix van het oude en nieuwe template sensor format. In het nieuwe format is er geen friendly_name optie, dat is name
Verder wordt daaruit de entity_id gemaakt, die hoef en kun je dus niet meer opgeven.
Wat je dan wel al goed hebt is state, dat was in het oude format value_template

Check de documentatie voor een voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
ComTech schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:01:
Sinds de update naar 2022.12.x werkt mijn fritzbox integratie niet helemaal meer.
Krijg elke keer deze foutmelding

[Afbeelding]

Heb de intergratie al verwijderd maar na een herstart ontdekt hij ze toch weer.
[Afbeelding]

FRITZ!Box 7590 AVM FRITZ!Box Tools werkt wel gewoon.
Iemand hetzelfde probleem / of een oplossing?
Ik heb die allebei al heel op genegeerd staan (via de 3 puntjes), dacht ook vanwege de foutmeldingen. Dan komen ze niet meer terug, en ik mis er niets aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
B-Force schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:16:
Het is wel een beetje verwarrend om local te laten verwijzen naar /config/www/media
Allereerst, heb je Home Assistant herstart om deze instellingen van kracht te laten zijn?

Het verschil in gebruik van /config/www en /media:
Files served from media are protected by Home Assistant authentication unlike those served from www.
Zo heb ik het zelf geconfigureerd:

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  media_dirs:
    local: /media

Een vereenvoudigde versie van mijn complete deurbel automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Melding deurbel
trigger:
    entity_id: binary_sensor.shelly1_deurbel_input
    to: "on"
action:
    target:
      entity_id: camera.dahua_sub
    data:
      filename: >-
        /media/camera_snapshots/dahua_{{ datum_tijdstip }}_Deurbel.jpg
  - service: notify.mobile_app_moto_g_8_power
    data:
      data:
        image: >-
          /media/local/camera_snapshots/dahua_{{ datum_tijdstip }}_Deurbel.jpg
        clickAction: /lovelace-thuis/camera-dahua
        sticky: true
        group: Deurbel
        tag: >-
          /media/camera_snapshots/dahua_{{ datum_tijdstip }}_Deurbel.jpg
        ttl: 0
        priority: high
        actions:
          - action: DELETE_CAMERA_SNAPSHOT
            title: Verwijderen
variables:
  tijdstip: '{{ now().strftime("%H:%M") }}'
  datum_tijdstip: '{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}'
max_exceeded: silent

De actie om de snapshot te verwijderen werkt via een aparte automatisering, en maakt gebruik van de tag en een custom integratie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Actie verwijderen camera snapshot
trigger:
  - platform: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    event_data:
      action: DELETE_CAMERA_SNAPSHOT
action:
  - service: delete.file
    data:
      file: "{{ bestandslocatie }}"
      no_warn: true
  - service: notify.mobile_app_moto_g_8_power
    data:
      data:
        tag: "{{ bestandslocatie }}"
mode: parallel
variables:
  bestandslocatie: "{{ trigger.event.data.tag }}"
max: 10

Het is dus opletten met het exacte pad naar het bestand:
  • De snapshot wordt opgeslagen in /media/camera_snapshots/
  • In de notificatie via de Home Assistant Companion app moet worden verwezen naar /media/local/camera_snapshots/
  • In de delete.file actie is het weer /media/camera_snapshots/
Zie ook de documentatie: https://www.home-assistan...media_source/#local-media

[ Voor 10% gewijzigd door verjager op 24-12-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Meer mensen die issues hebben met SolarEdge icm Home Assistant? Ik heb nu sinds 3 dagen dat de productie van mijn zonnepanelen niet wordt geregistreerd in Home Assistant. Oftewel, de 'gele balkjes' zijn er niet. Qua productie wordt ook '0' getoond, terwijl er bij 'teruglevering' wel degelijk iets staat.

Als ik gewoon de SolarEdge app open op mn telefoon of laptop dan zie ik daar wel de productie, dus het issue zit in Home Assistant(s communicatie met de omvormer?).

Hebben meer mensen dit issue en zo ja, hoe is dit eventueel op te lossen?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Nog mensen die gemerkt hebben dat sinds de laatste updates de "history_stats" wat om zeep zijn ?
Hieronder tel ik gewoon de totale "tijd" dat een binaire_sensor (die ik zelf aangemaakt hebt en die "1" is indien een bepaald electricsch vermogen gebruikt is)
Dat heeft prima gewerkt tot 2022.12.6 ongeveer. Die "telde" inderdaad gewoon netjes op vanaf de moment dat ik deze "history_stats" component in de config gezet heb + restart.

- platform: history_stats
name: Vitodens 300 Brander Uren
entity_id: binary_sensor.vitodens_brander_status
state: "on"
type: time
start: "{{ 0 }}"
end: "{{ now() }}"

Nu geeft dus totaal foutieve tijd weer die belachelijk hoog is, terwij die bij vorige release iets van 137 uur was ofzo...het *lijkt* wel is dat nu plos in SECONDEN staat (460.000 sec = 127h)

sensor.vitodens_300_brander_uren
Vitodens 300 Brander Uren
464234.36 state_class: measurement
unit_of_measurement: h
device_class: duration
icon: mdi:chart-line
friendly_name: Vitodens 300 Brander Uren

Heb krak hetzelfde voor met een andere soortgelijke sensor voor het optellen van "pomp uren"

sensor.vitodens_300_pomp_uren
Vitodens 300 Pomp Uren
464333.87 state_class: measurement
unit_of_measurement: h
device_class: duration
icon: mdi:chart-line
friendly_name: Vitodens 300 Pomp Uren

[ Voor 12% gewijzigd door jvanhambelgium op 24-12-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennoone
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09 11:42
Maarten69 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:52:

Edit:
Ook via
En via https://externIP:8123 kom ik op HA login pagina.
Ik gebruik een Cloudflare Tunnels voor externe toegang van Home Assistant is veiliger dan een poort open zetten.
YouTube: EVEN EASIER way to use Cloudflare Tunnels to access Home Assistant a....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:48
Is er een eenvoudige manier om verbruik van apparaten inzichtelijk te krijgen. Ik ben gewend van Domoticz dat die netjes dag, week, maand en jaar totalen maakt. Nu is het in HA de laatste tijd wel enigszins verbeterd maar ik kan volgens mij met de standaard nog niet bereiken wat ik wil

Ik wil dus kunnen zien wat o.a. mijn warmtepompboiler per maand heeft gebruikt. Via geschiedenis kan ik alleen zien hoeveel hij op welk tijdstip heeft gebruikt maar dan heb ik nog geen totaal per gekozen periode.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yt1BPnX.png

Edit: Met deze view ook niet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fz3dl5O.png

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 24-12-2022 15:03 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:30
mede schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:58:
Via het Itho Daalderop - open source wifi control add-on module topic ben ik hierheen verwezen. Hoewel de Home Assistant informatie van de wiki van de ontwikkelaar komt hoop ik dat ik hier de juiste hulp kan krijgen.

Ik heb mijn Itho CVE ventilatie in Home Assistant en de alle sensoren werken via het dashboard:

[Afbeelding]
Hoe heb jij het percentage voor elkaar gekregen? ik zie alleen aan uit op de ventilator.

edit: nvm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:02:
Is er een eenvoudige manier om verbruik van apparaten inzichtelijk te krijgen. Ik ben gewend van Domoticz dat die netjes dag, week, maand en jaar totalen maakt. Nu is het in HA de laatste tijd wel enigszins verbeterd maar ik kan volgens mij met de standaard nog niet bereiken wat ik wil

Ik wil dus kunnen zien wat o.a. mijn warmtepompboiler per maand heeft gebruikt. Via geschiedenis kan ik alleen zien hoeveel hij op welk tijdstip heeft gebruikt maar dan heb ik nog geen totaal per gekozen periode.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je die gewoon niet "toevoegen" op je Energie-dashboard ? (monitor individual devices)
Je kan tal bronnen ook toevoegen zodat onderaan netjes verbruik zal bijgehouden worden over de tijd. (vb per week/maand)
alternatieven zijn dingen als "apex-charts" waar je héél wat mee kunt

https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt losse verbruikers op het energy dashboard toevoegen. Settings => Dashboards => Energy en dan helemaal onderaan Individual devices. Dan staan ze op het dashboard en kun je ze dus ook gewoon inzien met de standaard filters van bovenaan voor dag / week / maand / jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:48
jvanhambelgium schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:08:
[...]

Kan je die gewoon niet "toevoegen" op je Energie-dashboard ? (monitor individual devices)
Je kan tal bronnen ook toevoegen zodat onderaan netjes verbruik zal bijgehouden worden over de tijd. (vb per week/maand)
alternatieven zijn dingen als "apex-charts" waar je héél wat mee kunt

https://github.com/RomRider/apexcharts-card
RobertMe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:08:
[...]

Je kunt losse verbruikers op het energy dashboard toevoegen. Settings => Dashboards => Energy en dan helemaal onderaan Individual devices. Dan staan ze op het dashboard en kun je ze dus ook gewoon inzien met de standaard filters van bovenaan voor dag / week / maand / jaar.
Die printscreens die ik heb gemaakt zijn daarvan afkomstig

[ Voor 33% gewijzigd door Maikie18 op 24-12-2022 15:44 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:45
Just_A_User schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:31:
Meer mensen die issues hebben met SolarEdge icm Home Assistant? Ik heb nu sinds 3 dagen dat de productie van mijn zonnepanelen niet wordt geregistreerd in Home Assistant. Oftewel, de 'gele balkjes' zijn er niet. Qua productie wordt ook '0' getoond, terwijl er bij 'teruglevering' wel degelijk iets staat.

Als ik gewoon de SolarEdge app open op mn telefoon of laptop dan zie ik daar wel de productie, dus het issue zit in Home Assistant(s communicatie met de omvormer?).

Hebben meer mensen dit issue en zo ja, hoe is dit eventueel op te lossen?
Hier werkt alles normaal; ik zie gewoon de gele balkjes en de teruglevering. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Maikie18 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:44:
[...]

[...]

Die printscreens die ik heb gemaakt zijn daarvan afkomstig
De gegevens zijn te zien in het energy dashboard zelf. Niet in de entity history.

Bijv: mijn overzicht van apparaten afgelopen maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl20uGv3uq5mF_37A2iReshOY6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OsKACqHOvsT51b5Ltcu1RKx4.png?f=fotoalbum_large

Elk apparaat hier heeft het totale gebruik over de huidige periode (hier een maand) zichtbaar.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 242 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.