Wknd weg, bij thuiskomst eens uitproberen. ThnxSeptillion schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Wist niet eens dat daar een card voor was. Maar ja, als je in HA het netwerk wilt tonen lijkt dit me de info daarvoor.
Maar volgens mij zijn alle childs één op één over te zetten. Krijg je dus volgens mij gewoon:
@sOid Op Android heb ik zelfs een Media Session sensor. Is wel een sensor die standaard uit staat in de app.
En anders zou ik het doen via de BT devices en/of de Headphone sensor. Maar goed, dat is Android en weet niet wat iOS mogelijk maakt. Let wel, meeste staan standaard wel uit.
En anders zou ik het doen via de BT devices en/of de Headphone sensor. Maar goed, dat is Android en weet niet wat iOS mogelijk maakt. Let wel, meeste staan standaard wel uit.
Het lijkt erop dat de sensoren in iOS nogal karig zijn tov de Anroid-sensoren. Dit is alles:Septillion schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:17:
@sOid Op Android heb ik zelfs een Media Session sensor. Is wel een sensor die standaard uit staat in de app.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KsXyJGBpLBoLZRoSArTylSLt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2qUHeZPpRxQzeog9WZzBp5Ob.jpg?f=user_large)
Ja ik ben vandaag nogal sedentair
Ik zie door de bomen het bos niet meer
De tuya smartplugs, waaronder de blitzwold bw-sph15 en 13 hebben allebei last van het tuya probleem begrijp ik:
Disconnects op zigbee en een slechte energy weergave.
Die wilde ik eigenlijk gaan aanschaffen maar.. maar voor energy dus niet betrouwbaar? En voor schakelen ook niet met de disconnects
Iemand alternatieven?
De tuya smartplugs, waaronder de blitzwold bw-sph15 en 13 hebben allebei last van het tuya probleem begrijp ik:
Die wilde ik eigenlijk gaan aanschaffen maar.. maar voor energy dus niet betrouwbaar? En voor schakelen ook niet met de disconnects
Iemand alternatieven?
Heb ze van Athom, op de WiFi maar werken perfect.Soullancer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:28:
Iemand alternatieven?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik ben erg tevreden over de innr sp-120. Maar die wordt niet meer gemaakt. Wellicht kun je die tweedehands kopen.Soullancer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:28:
Iemand alternatieven?
De opvolger, de sp-220, heeft om een of andere idiote reden geen verbruiksmeter

Iemand een hint… ik probeer presence detection te installeren. Ik heb een groep aan gemaakt met daarin de 5 gezinsleden. Ik heb een UniFi omgeving, maar die geeft vaak false negatives (lees iemand wordt afwezig gemeld, terwijl hij of zij wel thuis is), nu heb ik OwnTracks geïnstalleerd (met http verbinding). Maar 1 van de gezinsleden (ms htca in casu) heeft geen data abonnement (niet nodig). Als zij het huis verlaat, blijft ze “aanwezig” totdat ze ergens buitenshuis verbinding met het internet krijgt.
Hoe krijg ik dat “correct” zonder een data abbo af te sluiten? Ik heb gekeken naar een Bayesian sensor, maar die snap ik nog niet helemaal. Ik dacht zelf om een helper te maken; schakelt naar “not_home” als de verbinding met de WiFi wegvalt, maar die moet weer naar home gaan als er een actieve push van OwnTracks komt. Maar als de status niet wijzigt, kan dat niet.
Hoe krijg ik dat “correct” zonder een data abbo af te sluiten? Ik heb gekeken naar een Bayesian sensor, maar die snap ik nog niet helemaal. Ik dacht zelf om een helper te maken; schakelt naar “not_home” als de verbinding met de WiFi wegvalt, maar die moet weer naar home gaan als er een actieve push van OwnTracks komt. Maar als de status niet wijzigt, kan dat niet.
Zelfde probleem heb ik opgelost (voor 2 personen a en m) met een handmatige device_tracker, waarbij de wifi thuis leidend is. In de person entity heb ik deze gebruikt ipv de originele (mobile_app of Google maps).htca schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:27:
Iemand een hint… ik probeer presence detection te installeren. Ik heb een groep aan gemaakt met daarin de 5 gezinsleden. Ik heb een UniFi omgeving, maar die geeft vaak false negatives (lees iemand wordt afwezig gemeld, terwijl hij of zij wel thuis is), nu heb ik OwnTracks geïnstalleerd (met http verbinding). Maar 1 van de gezinsleden (ms htca in casu) heeft geen data abonnement (niet nodig). Als zij het huis verlaat, blijft ze “aanwezig” totdat ze ergens buitenshuis verbinding met het internet krijgt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
| alias: Update device trackers manual description: "" trigger: - alias: >- Mobile app status 'home' wordt niet overgenomen indien niet verbonden met wifi, wel indien afwezig platform: state entity_id: - device_tracker.moto_g_9_play id: a_mobile_app - alias: >- Correctie situatie wifi niet thuis, maar laatste update mobile app was wel thuis (en mogelijk inmiddels offline) platform: state entity_id: - device_tracker.mob_a to: not_home id: mob_a_not_home - alias: >- Google Maps status 'home' wordt niet overgenomen indien niet verbonden met wifi, wel indien afwezig platform: state entity_id: - device_tracker.google_maps_m attribute: last_seen id: m_google_maps - alias: >- Correctie situatie wifi niet thuis, maar laatste update Google Maps was wel thuis (en mogelijk inmiddels offline) platform: state entity_id: - device_tracker.mob_m to: not_home id: mob_m_not_home condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: a_mobile_app - condition: or conditions: - alias: Mobile app thuis en mobiel op wifi thuis condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state.state == 'home' and is_state('device_tracker.mob_a', 'home') }} - alias: Mobile app niet thuis condition: template value_template: "{{ not trigger.to_state.state == 'home' }}" sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: a_mobile_app_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" source_type: "{{ trigger.to_state.attributes.source_type }}" gps: - "{{ trigger.to_state.attributes.latitude }}" - "{{ trigger.to_state.attributes.longitude }}" gps_accuracy: "{{ trigger.to_state.attributes.gps_accuracy }}" - conditions: - condition: trigger id: mob_a_not_home sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: a_mobile_app_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" - conditions: - condition: trigger id: m_google_maps - condition: or conditions: - alias: Google Maps thuis en mobiel op wifi thuis condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state.state == 'home' and is_state('device_tracker.mob_m', 'home') }} - alias: Google Maps niet thuis condition: template value_template: "{{ not trigger.to_state.state == 'home' }}" sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: m_google_maps_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" source_type: "{{ trigger.to_state.attributes.source_type }}" gps: - "{{ trigger.to_state.attributes.latitude }}" - "{{ trigger.to_state.attributes.longitude }}" gps_accuracy: "{{ trigger.to_state.attributes.gps_accuracy }}" battery: "{{ trigger.to_state.attributes.battery_level }}" - conditions: - condition: trigger id: mob_m_not_home sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: m_google_maps_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" default: [] mode: queued max: 10 |
Door de service: device_tracker.see wordt de eerste keer een deice_tracker aangemaakt (in known_devices.yaml). Misschien moet je HA ff herstarten.
Wilde liever geen wifiToppe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Heb ze van Athom, op de WiFi maar werken perfect.
Met welke reden?
Probleem is hier omgekeerd, ik ga er eens op studeren. Maar als je WiFi aanhoudt als “waar” waarom dan niet alleen de device tracker gebaseerd op WiFi aan houden?verjager schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:12:
[...]
Zelfde probleem heb ik opgelost (voor 2 personen a en m) met een handmatige device_tracker, waarbij de wifi thuis leidend is. In de person entity heb ik deze gebruikt ipv de originele (mobile_app of Google maps).
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 alias: Update device trackers manual description: "" trigger: - alias: >- Mobile app status 'home' wordt niet overgenomen indien niet verbonden met wifi, wel indien afwezig platform: state entity_id: - device_tracker.moto_g_9_play id: a_mobile_app - alias: >- Correctie situatie wifi niet thuis, maar laatste update mobile app was wel thuis (en mogelijk inmiddels offline) platform: state entity_id: - device_tracker.mob_a to: not_home id: mob_a_not_home - alias: >- Google Maps status 'home' wordt niet overgenomen indien niet verbonden met wifi, wel indien afwezig platform: state entity_id: - device_tracker.google_maps_m attribute: last_seen id: m_google_maps - alias: >- Correctie situatie wifi niet thuis, maar laatste update Google Maps was wel thuis (en mogelijk inmiddels offline) platform: state entity_id: - device_tracker.mob_m to: not_home id: mob_m_not_home condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: a_mobile_app - condition: or conditions: - alias: Mobile app thuis en mobiel op wifi thuis condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state.state == 'home' and is_state('device_tracker.mob_a', 'home') }} - alias: Mobile app niet thuis condition: template value_template: "{{ not trigger.to_state.state == 'home' }}" sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: a_mobile_app_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" source_type: "{{ trigger.to_state.attributes.source_type }}" gps: - "{{ trigger.to_state.attributes.latitude }}" - "{{ trigger.to_state.attributes.longitude }}" gps_accuracy: "{{ trigger.to_state.attributes.gps_accuracy }}" - conditions: - condition: trigger id: mob_a_not_home sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: a_mobile_app_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" - conditions: - condition: trigger id: m_google_maps - condition: or conditions: - alias: Google Maps thuis en mobiel op wifi thuis condition: template value_template: >- {{ trigger.to_state.state == 'home' and is_state('device_tracker.mob_m', 'home') }} - alias: Google Maps niet thuis condition: template value_template: "{{ not trigger.to_state.state == 'home' }}" sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: m_google_maps_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" source_type: "{{ trigger.to_state.attributes.source_type }}" gps: - "{{ trigger.to_state.attributes.latitude }}" - "{{ trigger.to_state.attributes.longitude }}" gps_accuracy: "{{ trigger.to_state.attributes.gps_accuracy }}" battery: "{{ trigger.to_state.attributes.battery_level }}" - conditions: - condition: trigger id: mob_m_not_home sequence: - service: device_tracker.see data: dev_id: m_google_maps_manual location_name: "{{ trigger.to_state.state }}" default: [] mode: queued max: 10
Door de service: device_tracker.see wordt de eerste keer een deice_tracker aangemaakt (in known_devices.yaml). Misschien moet je HA ff herstarten.
Volgens mij wil ik;
- als WiFi off line is -> not_home zetten
- als own tracks langer geleden de laatste update heeft gekregen, dan zo laten, als die actief een melding geeft; naar home zetten (of als ze ergens anders is op “not_home” maar dat gaat automatisch.
@htca Ik wil ook graag kunnen zien waar iemand buitenshuis wèl is (bij wifi elders, of dataverbinding ingeschakeld - staat niet altijd uit).
Probleem is alleen dat de trackers (type gps) 'home' blijven melden zolang er geen verbinding is ivm offline). De timeout (consider_home) werkt iig voor Google Maps niet goed (zelfs indien telefoon offline is, blijft Google Maps actief steeds de laatst bekende locatie = 'home' pushen), en is volgens mij afwezig voor de mobile_app. Dus hierdoor is wifi 'not_home' normaal gesproken niet leidend.
Probleem is alleen dat de trackers (type gps) 'home' blijven melden zolang er geen verbinding is ivm offline). De timeout (consider_home) werkt iig voor Google Maps niet goed (zelfs indien telefoon offline is, blijft Google Maps actief steeds de laatst bekende locatie = 'home' pushen), en is volgens mij afwezig voor de mobile_app. Dus hierdoor is wifi 'not_home' normaal gesproken niet leidend.
When multiple device trackers are used, the state of person will be determined in this order:
- If there are stationary trackers (non-GPS trackers, e.g., a router or Bluetooth device tracker) presenting the state home, the tracker most recently updated will be used.
- If there are trackers of type gps, then the most recently updated tracker will be used.
- Otherwise, the latest tracker with state not_home will be used.
[ Voor 22% gewijzigd door verjager op 28-10-2022 22:28 ]
De Raspberry PI is al tijden uitverkocht. Ik zocht dus een zuinige mini PC als alternatief.
Ik heb een nieuwe "complete" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met HA er al op). Ik heb een oude Toshiba 2,5 inch HDD in de GK50 geplaatst en verbonden met de aanwezige Sata-verbindings-kabel. Vanuit de GK50 Windows-11-pro (ik heb deze eerst bijgewerkt vanuit W10-pro) met Balena Etcher, heb ik (via de URL) Home assistant (HA) met OS op de HDD toegevoegd. Vervolgens de GK50 opnieuw opgestart, snel op de ESC-knop gedrukt om naar de BIOS/UEFI (Megatrend) te gaan. Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om te beginnen met HA OS HDD. Ik had een opnieuw geflashed Sonoff Zigbee plus USB-stick geplaatst in een vrije USB-poort van de GK50. De GK50 komt met HA en ik kan via mijn andere pc via WebUI naar de (nu) HA mini-server GK50 gaan. De Zigbee Sonoff maakt verbinding met Zigbee Home Assistant (ZHA) en configurrt prima. Ik heb een paar componenten toegevoegd aan ZHA. Werkt prima voor mij. De GK50 wordt geleverd met 2 LAN-poorten (veel foto's tonen er maar 1 ??), zonder MIC maar wel met Bluethooth 5.0 (ook herkent door HA). Dus mijn idee is om een P1-kabel-naar-RJ45 (slimme energie-meter) aan de tweede LAN-poort van de GK50 te koppelen en probeer deze werkend te krijgen onder HA om zo de data van stroom-productie en stroom/gasverbruik in deze HA te krijgen. Ga morgen (oeps vandaag) de GK50 eens aan mijn stroommeter leggen om het verbruik te meten.
Tot nu toe werkt alles naar wens. Zal als ik tijd heb een review schrijven op Tweakers.net.
De performance van de GK50 Window-11pro met Firefox surfen/browsen is verbazend goed. Als alles goed blijft ga ik Ubuntu erop zetten en eens kijken hoe HA daaronder werkt of alleen HAOS.
Ik heb een nieuwe "complete" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met HA er al op). Ik heb een oude Toshiba 2,5 inch HDD in de GK50 geplaatst en verbonden met de aanwezige Sata-verbindings-kabel. Vanuit de GK50 Windows-11-pro (ik heb deze eerst bijgewerkt vanuit W10-pro) met Balena Etcher, heb ik (via de URL) Home assistant (HA) met OS op de HDD toegevoegd. Vervolgens de GK50 opnieuw opgestart, snel op de ESC-knop gedrukt om naar de BIOS/UEFI (Megatrend) te gaan. Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om te beginnen met HA OS HDD. Ik had een opnieuw geflashed Sonoff Zigbee plus USB-stick geplaatst in een vrije USB-poort van de GK50. De GK50 komt met HA en ik kan via mijn andere pc via WebUI naar de (nu) HA mini-server GK50 gaan. De Zigbee Sonoff maakt verbinding met Zigbee Home Assistant (ZHA) en configurrt prima. Ik heb een paar componenten toegevoegd aan ZHA. Werkt prima voor mij. De GK50 wordt geleverd met 2 LAN-poorten (veel foto's tonen er maar 1 ??), zonder MIC maar wel met Bluethooth 5.0 (ook herkent door HA). Dus mijn idee is om een P1-kabel-naar-RJ45 (slimme energie-meter) aan de tweede LAN-poort van de GK50 te koppelen en probeer deze werkend te krijgen onder HA om zo de data van stroom-productie en stroom/gasverbruik in deze HA te krijgen. Ga morgen (oeps vandaag) de GK50 eens aan mijn stroommeter leggen om het verbruik te meten.
Tot nu toe werkt alles naar wens. Zal als ik tijd heb een review schrijven op Tweakers.net.
De performance van de GK50 Window-11pro met Firefox surfen/browsen is verbazend goed. Als alles goed blijft ga ik Ubuntu erop zetten en eens kijken hoe HA daaronder werkt of alleen HAOS.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 29-10-2022 02:01 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Interessant. Ik heb een vergelijkbare setup met een SNUNMU Mini PC (https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1)
Deze wordt kaal geleverd zonder Windows -- en dat is helemaal prima.
Ik frut, dus ik epibreer
@Antonio di & @pistole interessante apparaatjes. Hebben jullie hiervan ook verbruikscijfers / zouden jullie hierover wat informatie willen posten in: Het grote zuinige server topic - deel 3?
Linkje?Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:16:
De Raspberry PI is al tijden uitverkocht. Ik zocht dus een zuinige mini PC als alternatief.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ok, het wordt vreemder en vreemder. Ik krijg het nu ook in Edge (waar ik voorheen nog nooit mee naar HA gesurft had). In Firefox heb ik het nu consequent: gewone refresh geeft het probleem. Ctrl-F5 lost het op tot de volgende refreshsOid schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Als je het in Firefox dan ook in een incognito-venster niet hebt, zal het hoogstwaarschijnlijk indd aan je cache liggen.
In de app hetzelfde: gisteren alle opslag gewist en het was opgelost. Deze ochtend opnieuw hetzelfde probleem...
Bedoel je van amazon.de?. is 239 euro. Vink coupon aan voor 35 euro korting. vervolgens komt er nog 2% BTW bij en 3,49 verzending (211 totaal):
https://www.amazon.de/-/e...um+gk50%2Caps%2C70&sr=8-4
Ik ga mijn best doen. Vrij snel kan ik de huidige config. even op stroomverbruik meten (HAshop zegt 3 Watt, met alleen HA maar dat lijkt mij erg laag).RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:45:
@Antonio di & @pistole interessante apparaatjes. Hebben jullie hiervan ook verbruikscijfers / zouden jullie hierover wat informatie willen posten in: Het grote zuinige server topic - deel 3?
Moet daarnaast ook de GK50 meten met/zonder HDD (dus alleen met M2), met wifi aan/uit, met bluetooth aan/uit. Dus dat duurt even.
heb ik nog niet maar ga ik eens meten.RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:45:
Ik frut, dus ik epibreer
En @pistole. Ik denk dat velen al blij zijn met een een beetje standaard meting. Dus bv de "kale installatie idle met toetsenbord, muis, monitor, ethernet aangesloten". Dat is naar mijn idee de meeting die het meest vernoemd wordt en dus best vergelijkbaar.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
Ik ga mijn best doen. Vrij snel kan ik de huidige config. even op stroomverbruik meten (HAshop zegt 3 Watt, met alleen HA maar dat lijkt mij erg laag).
Moet daarnaast ook de GK50 meten met/zonder HDD (dus alleen met M2), met wifi aan/uit, met bluetooth aan/uit. Dus dat duurt even.
Nou, ik ga er een metertje tussen zetten en dan lezen wat het aangeeft. Ik gebruik het ding alleen headless en hou dat graag zoRobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
En @pistole. Ik denk dat velen al blij zijn met een een beetje standaard meting. Dus bv de "kale installatie idle met toetsenbord, muis, monitor, ethernet aangesloten". Dat is naar mijn idee de meeting die het meest vernoemd wordt en dus best vergelijkbaar.
Ik frut, dus ik epibreer
Headless zou ik ook de meeste interessante waardes vindenpistole schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Nou, ik ga er een metertje tussen zetten en dan lezen wat het aangeeft. Ik gebruik het ding alleen headless en hou dat graag zo.
SNUNMU Mini PC
Intel Celeron N3350
4GB RAM + 64GB ROM
Dual WiFi 2.4G/5G
Ethernet 1000Mbps
BT 4.2
4K HD
2 HDMI
1 VGA
USB 3.0
+Micron 1100 SATA (m2 stick in sata jasje)
+Dresden Elektronik ConBee II (t.b.z. Zigbee)
+Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC (naar smart meter P1)
HA draait in docker op Ubuntu 20. In totaal 16 docker containers actief.
Gemiddeld gebruik rond de 13-15W.
Intel Celeron N3350
4GB RAM + 64GB ROM
Dual WiFi 2.4G/5G
Ethernet 1000Mbps
BT 4.2
4K HD
2 HDMI
1 VGA
USB 3.0
+Micron 1100 SATA (m2 stick in sata jasje)
+Dresden Elektronik ConBee II (t.b.z. Zigbee)
+Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC (naar smart meter P1)
HA draait in docker op Ubuntu 20. In totaal 16 docker containers actief.
Gemiddeld gebruik rond de 13-15W.
Ik frut, dus ik epibreer
Alle Watt waardes zijn met:TheFes schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Headless zou ik ook de meeste interessante waardes vinden
De Minisforum GK50 8GB/128GB uitvoering met toegevoegd een interne 2,5inch/2TB Toshiba HDD (zie foto vorige post) .In BIOS/UEFi staat boot vanaf de HDD waar HA (HA OS) op staat . Op de M2-128GB staat nog W11-pro als 2de boot optie. Ik kan niet zien of Bluetooth/Wifi aan staan en uit te schakelen zijn.
HA heeft via Zigbee 2 lampen (220V) en een deur/raam/open/dicht sensor (batterij) gepaired.
Gemeten met Brennenstuhl PM231 E.
Start de GK50
Verbruik in BIOS/UEFI zonder iets extern aangesloten kabels (alleen power) 4,1 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI met LAN/HDMI/USB-toetsenbord.................................4,7 Watt
(BIOS/UEFI werkt niet met muis ! )
Daarna exit boot/start HA (geen HDMI, geen USB-toetsenbord, geen USB-muis):
Verbruik met Sonoff Zigbee plus USB-stick / LAN eerste 15 minuten..............6.2 Watt
NA een 15 miniuten meestal.............................................................................4,2 Watt
..............................Maar zo nu en dan gaat HA omhoog naar iets tussen de 4.5 en 6,7 Watt
Wat HA precies dan doet weet ik niet. Iemand een IDEE????
Extra toegevoegd:
Na 1 uur en 30 minuten geeft mijn energiemeter aan;gemiddeld verbruik..4,5 - 4,7 Watt
(het is een beetje ouderwetse meter, hij 'flipt" tussen de 2 genoemde waarden)
Begin toch te geloven dat de 3 Watt verbruik (Idle) waarmee HAshop adverteert toch waar kan zijn.
Want haal je de 2,5inch HDD eraf dan zal je ergens in de buurt van 3 Watt of iets meer komen.
HAshop gebruikt de Conbee II stick en meldt: (WiFi, BT, audio; deze worden door HA niet actief gebruikt)
Ik denk dat mijn idee om Ubuntu op de GK50 te zetten met daaronder HA, afvalt.
Denk nu gewoon HA OS op de M2-128GB te gaan zetten en de HDD uit de GK50 te halen. Scheelt toch stroom..
[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 29-10-2022 15:29 ]
Eindelijk gemigreerd van domoticz naar home assistant. Heel lang getwijfeld maar toch de overstap gemaakt. Voor een groot deel heel blij mee, moet nog een behoorlijk aantal zaken inrichten, maar is wel leuk en goed te doen.
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan, ik heb de P1 data van domoticz naar home-assistant gemigreerd. Nu loopt hij een uur en toen ineens een gigantisch min verbruik:
/f/image/gcSwrg5RQIS2z6glxa0Rhlxv.png?f=fotoalbum_large)
De overige dagen gaan wel goed, behalve als je op de dag zelf kijkt, dan staat het hele verbuik om 00:00 uur. Dat is op zicht geen probleem:
/f/image/0yh7FRPYcpklAsvGCR38bLnf.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit zo op te lossen is in de database, maar waar en wat moet ik dan doen? Ik kan de database zo openen en muteren als het moet.
Ik heb gemigreerd met de volgende tool: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import
Weet iemand wat te doen?
Edit:
Zie al in de database een verschil, even wachten wat precies de bedoeling is, dan kan ik het wel aanpassen.
/f/image/uziuKEcXDllIdUrd14G7y74K.png?f=fotoalbum_large)
Oplossing: Uit de short term tabel haalt hij de info, die was dus niet goed aangepast. Bovendien had ik hem ooit al eens aan gehad, dat zat ook in de weg. die regels verwijderd en alles is weer mooi.
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan, ik heb de P1 data van domoticz naar home-assistant gemigreerd. Nu loopt hij een uur en toen ineens een gigantisch min verbruik:
/f/image/gcSwrg5RQIS2z6glxa0Rhlxv.png?f=fotoalbum_large)
De overige dagen gaan wel goed, behalve als je op de dag zelf kijkt, dan staat het hele verbuik om 00:00 uur. Dat is op zicht geen probleem:
/f/image/0yh7FRPYcpklAsvGCR38bLnf.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit zo op te lossen is in de database, maar waar en wat moet ik dan doen? Ik kan de database zo openen en muteren als het moet.
Ik heb gemigreerd met de volgende tool: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import
Weet iemand wat te doen?
Edit:
Zie al in de database een verschil, even wachten wat precies de bedoeling is, dan kan ik het wel aanpassen.
/f/image/uziuKEcXDllIdUrd14G7y74K.png?f=fotoalbum_large)
Oplossing: Uit de short term tabel haalt hij de info, die was dus niet goed aangepast. Bovendien had ik hem ooit al eens aan gehad, dat zat ook in de weg. die regels verwijderd en alles is weer mooi.
[ Voor 17% gewijzigd door Ferrox1 op 29-10-2022 21:25 ]
Ik heb met de shelly's al redelijk veel gedoe omdat ze continue van het netwerk disconnected om zoveel tijd.
Waarom geen idee.. maar nog meer van die wifi disconnects zit ik niet op te wachten, terwijl me zigbee spullen stabiel zijn.
En na veel goochelen en alle wifi instellingen op ze kop zetten lijkt er geen verschil te zijn
Heb de HDD uit de GK50 gehaald.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Alle Watt waardes zijn met:
De Minisforum GK50 8GB/128GB uitvoering met toegevoegd een interne 2,5inch/2TB Toshiba HDD (zie foto vorige post) .In BIOS/UEFi staat boot vanaf de HDD waar HA (HA OS) op staat . Op de M2-128GB staat nog W11-pro als 2de boot optie. Ik kan niet zien of Bluetooth/Wifi aan staan en uit te schakelen zijn.
HA heeft via Zigbee 2 lampen (220V) en een deur/raam/open/dicht sensor (batterij) gepaired.
Gemeten met Brennenstuhl PM231 E.
Start de GK50
Verbruik in BIOS/UEFI zonder iets extern aangesloten kabels (alleen power) 4,1 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI met LAN/HDMI/USB-toetsenbord.................................4,7 Watt
(BIOS/UEFI werkt niet met muis ! )
Daarna exit boot/start HA (geen HDMI, geen USB-toetsenbord, geen USB-muis):
Verbruik met Sonoff Zigbee plus USB-stick / LAN eerste 15 minuten..............6.2 Watt
NA een 15 miniuten meestal.............................................................................4,2 Watt
..............................Maar zo nu en dan gaat HA omhoog naar iets tussen de 4.5 en 6,7 Watt
Wat HA precies dan doet weet ik niet. Iemand een IDEE????
Extra toegevoegd:
Na 1 uur en 30 minuten geeft mijn energiemeter aan;gemiddeld verbruik..4,5 - 4,7 Watt
(het is een beetje ouderwetse meter, hij 'flipt" tussen de 2 genoemde waarden)
Begin toch te geloven dat de 3 Watt verbruik (Idle) waarmee HAshop adverteert toch waar kan zijn.
Want haal je de 2,5inch HDD eraf dan zal je ergens in de buurt van 3 Watt of iets meer komen.
HAshop gebruikt de Conbee II stick en meldt: (WiFi, BT, audio; deze worden door HA niet actief gebruikt)
Ik denk dat mijn idee om Ubuntu op de GK50 te zetten met daaronder HA, afvalt.
Denk nu gewoon HA OS op de M2-128GB te gaan zetten en de HDD uit de GK50 te halen. Scheelt toch stroom..
Standbby is de GK50 een beetje raar.
Aansluiten op 230V en dan op GK50...................1.0Watt
Na afsluiten W11-pro............................................0,5 Watt
Verbruik in BIOS/UEFI stand:
..Alleen power.......................................................3,4 Watt
..Power/LAN........................................................ 3.5 Watt
..Power/LAN/HDMI/USB-toetsenbord/USB-muis 3,6 Watt
Vebruik W11-pro Wifi UIT, Bluetooth UIT:
..Power/LAN.........................................................3,1 Watt (minder als BIOS/UEFI ?)
..Power/LAN/HDMI/USB-toetsenbord/USB-muis.3,5 Watt
Heb de Update van W11 uit staan. maar goed, windows gaat soms naar 10-11 watt.
Zit nu na 15 minuten op gemiddeld verbruik van 5,8 Watt
Denk dus wel dat de GK50 3,1 Watt haalt (zonder USB-Zigbee stick)
Dat is kinda logisch. In het BIOS draait alles op 100%. Een OS zal de CPU in een zuinigere stand zetten, ongebruikte hardware uitschakelen, etc, etc.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:01:
..Power/LAN.........................................................3,1 Watt (minder als BIOS/UEFI ?)
Vergeet overigens niet deze informatie ook in het eerder genoemde topic v.w.b. "zuinige servers" te plaatsen. Daar komen natuurlijk veel meer personen die op zoek zijn naar een zuinig systeem / server en staan ook andere systemen ter vergelijking. Waarbij 3,1W gewoon goed zuinig is. Maar voor veel meer geld kun je ook een i3 met Fujitsu / Kontron moederbord hebben die ook op de 3,xW zit. Maar dan betaal je dus ~100 voor CPU en nog eens 100+ voor het moederbord. En heb je nog geen RAM, SSD, kast, picoPSU voeding, .... Dus dit is in zoverre zeker een goed, zuinig, systeem voor kleinere "server" waarbij opslag niet erg van belang is (gezien er dus maar 1 HDD in kan naast de M.2 drive).
De P1 poort gebruikt seriële communicatie daar kan de lan poort van je pc niet mee overweg. Ik zou onmiddelijk kijken voor een P1 naar usb kabel.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:16:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bedankt voor de tipRoeland54 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:16:
[...]
De P1 poort gebruikt seriële communicatie daar kan de lan poort van je pc niet mee overweg. Ik zou onmiddelijk kijken voor een P1 naar usb kabel.
Bedankt voor de uitleg waar de BIOS meer verbruikt. Ik ga de verbruiks cijfer ook straks op "zuininge servers" zetten.RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:09:
[...]
Dat is kinda logisch. In het BIOS draait alles op 100%. Een OS zal de CPU in een zuinigere stand zetten, ongebruikte hardware uitschakelen, etc, etc.
Vergeet overigens niet deze informatie ook in het eerder genoemde topic v.w.b. "zuinige servers" te plaatsen. Daar komen natuurlijk veel meer personen die op zoek zijn naar een zuinig systeem / server en staan ook andere systemen ter vergelijking. Waarbij 3,1W gewoon goed zuinig is. Maar voor veel meer geld kun je ook een i3 met Fujitsu / Kontron moederbord hebben die ook op de 3,xW zit. Maar dan betaal je dus ~100 voor CPU en nog eens 100+ voor het moederbord. En heb je nog geen RAM, SSD, kast, picoPSU voeding, .... Dus dit is in zoverre zeker een goed, zuinig, systeem voor kleinere "server" waarbij opslag niet erg van belang is (gezien er dus maar 1 HDD in kan naast de M.2 drive).
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets en denk onder andere aan een Gazelle uit de reeks Gazelle connect. Bij die fietsen kun je een app gebruiken die contact heeft met je fiets, zoals steeds meer auto’s dat tegenwoordig ook hebben; vooral elektrische auto’s hebben dat, zodat je kunt zien hoe vol je accu nog is. Met een Gazelle Connect is dat niet anders.
Alleen kun je daarmee in de winter de standverwarming niet aanzetten 😜
Je voelt ‘m al aankomen: nu zou ik die koppeling ook graag met Home Assistant willen maken. Hoe kan ik die communicatie tussen fiets en app onderscheppen en hoe kom ik vervolgens tot een bruikbare koppeling met HA?
Alleen kun je daarmee in de winter de standverwarming niet aanzetten 😜
Je voelt ‘m al aankomen: nu zou ik die koppeling ook graag met Home Assistant willen maken. Hoe kan ik die communicatie tussen fiets en app onderscheppen en hoe kom ik vervolgens tot een bruikbare koppeling met HA?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hi, momenteel ben ik ook bezig met een nieuwe HA setup en wil hier ook enkele IP camera’s voor buiten aan toevoegen. Hebben jullie nog tips om rekening mee te houden? Het liefst sluit ik ze via WiFi aan ipv POE, maar security technisch twijfel ik hier nog een beetje over. Als het WiFi signaal (bewust) wordt verstoord valt de camera natuurlijk ook uit.. Hoe doen jullie dit? Bekabeld of POE ?
Weet niet wat er bij jou allemaal te halen valt maar zo ver gaat de huis tuin en keuken inbreker denk ik helemaal niet. Anyway ikzelf ga altijd voor bekabeldr0bert86 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:27:
Hi, momenteel ben ik ook bezig met een nieuwe HA setup en wil hier ook enkele IP camera’s voor buiten aan toevoegen. Hebben jullie nog tips om rekening mee te houden? Het liefst sluit ik ze via WiFi aan ipv POE, maar security technisch twijfel ik hier nog een beetje over. Als het WiFi signaal (bewust) wordt verstoord valt de camera natuurlijk ook uit.. Hoe doen jullie dit? Bekabeld of POE ?
[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 30-10-2022 07:34 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Met wifi zal je toch 230V er heen moeten brengen
1 utp met poe id dan net zo makelijk
Raad altijd bekabeld aan
1 utp met poe id dan net zo makelijk
Raad altijd bekabeld aan
r0bert86 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:27:
Wifi jammen kun je volgens mij al met een ESPtje van nog geen €5. Dus het is niet alsof een inbreker een raket geleerde moet zijn om een wifi camera offline te krijgen.Maikie18 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Weet niet wat er bij jou allemaal te halen valt maar zo ver gaat de huis tuin en keuken inbreker denk ik helemaal niet. Anyway ikzelf ga altijd voor bekabeld
Maar ook ik sluit me aan bij "je moet toch een (stroom)kabel trekken. Dus waarom dan geen ethernet, met PoE".
Dat is vermoedelijk wel waar… gaat idd om huis tuin en keuken 😉. Zat naar Reolink camera’s te kijken, naast security moet RTSP ook gewoon goed werken 🙂 …Maikie18 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Weet niet wat er bij jou allemaal te halen valt maar zo ver gaat de huis tuin en keuken inbreker denk ik helemaal niet. Anyway ikzelf ga altijd voor bekabeld
Nja omdat ik op bijna alle punten in bijvoorbeeld de tuin al wel stroom punten heb, maar nog geen UTP 😴 … (is natuurlijk wel mogelijk)RobertMe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:57:
[...]
Wifi jammen kun je volgens mij al met een ESPtje van nog geen €5. Dus het is niet alsof een inbreker een raket geleerde moet zijn om een wifi camera offline te krijgen.
Maar ook ik sluit me aan bij "je moet toch een (stroom)kabel trekken. Dus waarom dan geen ethernet, met PoE".
Ik weet niet zeker of mijn vraag wel in het HA-topic hoort, maar ik waag het er op 
Sinds vorig jaar heb ik HA draaien puur om mijn hybride warmtepomp uit te lezen. Ik heb daar een BBQKees EMS uitlezen aanhangen. Vervolgens heb ik op mijn Synology HA geïnstalleerd en MQTT (eclipse-mosquitto1). Beide draaien in docker. Dit heeft een hele tijd probleemloos gedraaid, tot ik een paar weken geleden ontdekte dat de uitgelezen informatie regelmatig niet meer ge-update werd. Alsof de verbinding was weggevallen. Nu was dat gisteren weer het geval en heb ik een poging gedaan om er in te duiken.
Uit het BBQKees kastje kan ik aflezen dat de MQTT status ‘disconnected’ is (TCP disconnected). Volgens de BBQKees FAQ zou dat liggen aan het feit dat anonymous inloggen niet meer zou zijn toegestaan na een update. Maar de oplossing (allow_anonymous true) stond al in mijn .conf file van Mosquitto.
Gisteren heb ik Mosquitto verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na herinstallatie werkte het eerst niet. Na veel prutsen heb ik uiteindelijk de poort waarvan werd uitgelezen veranderd van 1883 naar 9001. Daarna werkte het weer. Vanochtend wil ik checken of de WP vannacht gedraaid heeft, zie ik weer dat er geen data gelogd wordt. En de MQTT status is weer disconnected.
Iemand enig idee??
Probleem is dat ik zelf geen kloot snap van Docker, HA en programmeren / coden in het algemeen. Ik doe alles puur op basis van guides en trial and error. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker, maar hoeveel ik ook lees, het begrip land niet echt
Sinds vorig jaar heb ik HA draaien puur om mijn hybride warmtepomp uit te lezen. Ik heb daar een BBQKees EMS uitlezen aanhangen. Vervolgens heb ik op mijn Synology HA geïnstalleerd en MQTT (eclipse-mosquitto1). Beide draaien in docker. Dit heeft een hele tijd probleemloos gedraaid, tot ik een paar weken geleden ontdekte dat de uitgelezen informatie regelmatig niet meer ge-update werd. Alsof de verbinding was weggevallen. Nu was dat gisteren weer het geval en heb ik een poging gedaan om er in te duiken.
Uit het BBQKees kastje kan ik aflezen dat de MQTT status ‘disconnected’ is (TCP disconnected). Volgens de BBQKees FAQ zou dat liggen aan het feit dat anonymous inloggen niet meer zou zijn toegestaan na een update. Maar de oplossing (allow_anonymous true) stond al in mijn .conf file van Mosquitto.
Gisteren heb ik Mosquitto verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Na herinstallatie werkte het eerst niet. Na veel prutsen heb ik uiteindelijk de poort waarvan werd uitgelezen veranderd van 1883 naar 9001. Daarna werkte het weer. Vanochtend wil ik checken of de WP vannacht gedraaid heeft, zie ik weer dat er geen data gelogd wordt. En de MQTT status is weer disconnected.
Iemand enig idee??
Probleem is dat ik zelf geen kloot snap van Docker, HA en programmeren / coden in het algemeen. Ik doe alles puur op basis van guides en trial and error. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker, maar hoeveel ik ook lees, het begrip land niet echt
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik wil graag een automation draaien op de laatste dag van de maand. Onderstaande condition heb ik gevonden alleen volgens mij gaat deze niet werken. Deze geeft voor oktober als waarde 31 terug alleen moet dit geen true or false zijn?
Wie weet hoe je een automation op de laatste dag moet draaien?
Er was schijnbaar wat mis gegaan met je post => hersteld
YAML:
1
2
3
4
5
6
| trigger: at: "23:59:00" platform: time condition: condition: template value_template: "{{ ((now().replace(day=1)+timedelta(days=32)).replace(day=1)-timedelta(days=1)).day }}" |
Er was schijnbaar wat mis gegaan met je post => hersteld
[ Voor 207% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 12:18 ]
tweakfdr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:38:
Ik wil graag een automation draaien op de laatste dag van de maand. Onderstaande condition heb ik gevonden alleen volgens mij gaat deze niet werken. Deze geeft voor oktober als waarde 31 terug alleen moet dit geen true or false zijn?
code:
1 2 3 4 5 6 trigger: at: "23:59:00" platform: time condition: condition: template value_template: "{{ ((now().replace(day=1)+timedelta(days=32)).replace(day=1)-timedelta(days=1)).day }}"
YAML:
1
| {{ (as_timestamp(now()) + 86400) | timestamp_custom('%d') == '01' }} |
als condition should do the trick
Maar bereik je praktisch niet hetzelfde met middernacht van dag 1?
@tweakfdr dat template geeft de laatste dag van de huidige maand. Dat kun je vergelijken met de huidige dag om er true of false uit te krijgen
YAML:
1
2
3
| condition: condition: template value_template: "{{ ((now().replace(day=1)+timedelta(days=32)).replace(day=1)-timedelta(days=1)).day == now().day }}" |
Allen bedankt, er is iets misgegaan met mijn topic maar ik begrijp nu de werking. Nu wachten tot dinsdag om te kijken of alles werktTheFes schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:07:
@tweakfdr dat template geeft de laatste dag van de huidige maand. Dat kun je vergelijken met de huidige dag om er true of false uit te krijgen
YAML:
1 2 3 condition: condition: template value_template: "{{ ((now().replace(day=1)+timedelta(days=32)).replace(day=1)-timedelta(days=1)).day == now().day }}"
[ Voor 5% gewijzigd door tweakfdr op 30-10-2022 11:34 ]
Ik ben aan het stoeien met een nieuwe deurbel. Op het moment dat dit ingedrukt wordt wil ik dat er 1 of 2 keer een deurbel geluid wordt afgespeeld via de speaker in de keuken.
Het afspelen van geluid lukt, waar het mis gaat is dat het geluid een tijd lang achter elkaar wordt afgespeeld. Ik dacht eerst dat het kwam doordat de trigger vaker binnenkwam vanuit de deurbel. Ik heb onder andere deze oplossing geprobeerd https://community.home-as...rs-within-xx-seconds/2650
Zonder succes omdat ik het niet goed genoeg begreep en dus niet in home assistant aan de gang kreeg.
Dit leek ook een oplossing voor mij te zijn: https://community.home-as...a-certain-timeframe/44332 Deze zit nog steeds in het script hieronder maar lijkt niet te werken. Toen dat geen oplossing bleek te geven heb ik het geprobeerd met de repeat_set zoals je nu kunt zien in het onderstaande script.
Beide zijn tot nu toe nog onsuccesvol. Ik heb het idee dat ik iets heel simpels mis, ik zie het niet meer.
Dit is de yaml van de automation op dit moment.
Edit: de gekke formatting van de condition doet home assistant zelf wanneer ik de automation aanpas en op opslaan klik.
Het afspelen van geluid lukt, waar het mis gaat is dat het geluid een tijd lang achter elkaar wordt afgespeeld. Ik dacht eerst dat het kwam doordat de trigger vaker binnenkwam vanuit de deurbel. Ik heb onder andere deze oplossing geprobeerd https://community.home-as...rs-within-xx-seconds/2650
Zonder succes omdat ik het niet goed genoeg begreep en dus niet in home assistant aan de gang kreeg.
Dit leek ook een oplossing voor mij te zijn: https://community.home-as...a-certain-timeframe/44332 Deze zit nog steeds in het script hieronder maar lijkt niet te werken. Toen dat geen oplossing bleek te geven heb ik het geprobeerd met de repeat_set zoals je nu kunt zien in het onderstaande script.
Beide zijn tot nu toe nog onsuccesvol. Ik heb het idee dat ik iets heel simpels mis, ik zie het niet meer.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Deurbel wordt ingedrukt trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.deurbel_button_pressed to: "on" condition: - condition: template value_template: >- {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.deurbel_wordt_ingedrukt.attributes.last_triggered) | int > 30 }} action: - service: media_player.play_media data: media_content_id: /local/Geluiden/DeurbelNormaal.mp3 media_content_type: music announce: true target: entity_id: media_player.speaker_keuken - service: media_player.repeat_set data: repeat: "off" target: entity_id: media_player.speaker_keuken |
Dit is de yaml van de automation op dit moment.
Edit: de gekke formatting van de condition doet home assistant zelf wanneer ik de automation aanpas en op opslaan klik.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 12:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
@Flans Wat zegt de log van je speaker en de trace van de automation?
Want je zegt "1 of twee keer", je wilt gewoon één keer deze mp3? En weet je zeker dat de mp3 maar één keer de bel bevat? En wat is "de speaker in de keuken" en via welke integratie?
Want je zegt "1 of twee keer", je wilt gewoon één keer deze mp3? En weet je zeker dat de mp3 maar één keer de bel bevat? En wat is "de speaker in de keuken" en via welke integratie?
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 12:13 ]
@The Legend Als je "geen kloot" snapt van docker dan is het al docker draaien niet de meest makkelijke methode nee.
Maar goed, de standaard poort voor MQTT is 1883 (voor unencrypted). Daar zou ik hem niet zo snel weg halen. Daarnaast zou ik kijken of je de BBQkees gewoon kan laten inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord ipv anonymous. Alleen zou je in de doc moeten duiken van Mosquitto hoe een user aan te maken. Ik draai het als HA addon dus kan ik het daar in de config doen.
Je kan het MQTT verhaal testen door zelf een MQTT client te draaien. Makkelijke grafische is bijvoorbeeld MQTT Explorer.
Maar goed, de standaard poort voor MQTT is 1883 (voor unencrypted). Daar zou ik hem niet zo snel weg halen. Daarnaast zou ik kijken of je de BBQkees gewoon kan laten inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord ipv anonymous. Alleen zou je in de doc moeten duiken van Mosquitto hoe een user aan te maken. Ik draai het als HA addon dus kan ik het daar in de config doen.
Je kan het MQTT verhaal testen door zelf een MQTT client te draaien. Makkelijke grafische is bijvoorbeeld MQTT Explorer.
Bedankt voor het posten! Ik oriënteer me al een poosje op zuinige dedicated hardware voor Home Assistant, heb deze zojuist besteld.Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:16:
Ik heb een nieuwe "complete" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met HA er al op).
Na een korte periode Home Assistant op m'n Synology NAS gedraaid te hebben (staat nu uit ivm slechte disks), mis ik de mogelijkheden en flexibiliteit van Home Assistant om nog verder zaken te automatiseren en via smartphone bedienen van bijvoorbeeld verlichting. Volgende week maar eens Home Assistant installeren 😉
Zie voor (bijna) alle pro's/con's m.b.t jouw "overpeinzing", BIJLAGE 02 (vooral de conclusie):r0bert86 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:27:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ben zelf ook nog steeds niet toegekomen aan het trekken/aanleggen van een ethernetkabel richting de schuur (achter in de tuin) en gebruik nu DLAN met daarachter een PoE injector voor de PoE camera. Jammer genoeg zijn de "goedkope DLAN's met ingebouwde PoE niet meer verkrijgbaar (Alleen Devolo heeft ze nog "duur").
Zelf ben ik geen Fan van Reolink (wel gunstig geprijsd) omdat ze vaak niet alle "open" standaards volgen (HTTPS, ONVIF etc.). Ik heb rebranded Dahua's (Lupus Electronic's). Kijk ook eens op (deel 1 en 2): Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2r0bert86 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:01:
[...]
Dat is vermoedelijk wel waar… gaat idd om huis tuin en keuken 😉. Zat naar Reolink camera’s te kijken, naast security moet RTSP ook gewoon goed werken 🙂 …
Daar zijn veel fan's van "Andy" (ook rebranded Dahua).
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 30-10-2022 13:55 ]
Ik heb een woonkamer op het zuiden en vloerverwarming. Er is heel veel glas en dat is heel fijn in de winter want met een beetje zon in de kamer is het zomaar warm. Mijn vloerverwarming reageert alleen niet op de zon in de kamer en het is dus zomaar +25 graden in de winter. Ik zou graag homeassistant willen inzetten om “smart” te verwarmen.
Zelf dacht ik aan een lichtmeter die meet of de zon er is en dan de warmtepomp uitschakelt door de temperatuur te verlagen.. maar eigenlijk ben ik dan al te laat doordat de zonmeter pas inschakelt als de zon er is. Dus iets met weersverwachting zou misschien kunnen zodat voor de dag een lagere temperatuur wordt gekozen.
Zijn er mensen die zoiets al voor elkaar hebben? Of wellicht zijn er ideen? Hoor het graag
Zelf dacht ik aan een lichtmeter die meet of de zon er is en dan de warmtepomp uitschakelt door de temperatuur te verlagen.. maar eigenlijk ben ik dan al te laat doordat de zonmeter pas inschakelt als de zon er is. Dus iets met weersverwachting zou misschien kunnen zodat voor de dag een lagere temperatuur wordt gekozen.
Zijn er mensen die zoiets al voor elkaar hebben? Of wellicht zijn er ideen? Hoor het graag
De log van de speaker verteld weinig...Septillion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:11:
@Flans Wat zegt de log van je speaker en de trace van de automation?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Logboek 30 oktober 2022 Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:46 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:40 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:39 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:33 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:32 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:02:26 - 8 minuten geleden |
De trace van de automation laat zien dat hij het script goed uitvoert. De speaker krijgt de status 'playing' ik verwacht dat hij daardoor het deurbel geluid door blijft spelen. Als ik het goed begrijp snapt hij de 'media_player.repeat_set' niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Triggered by the state of binary_sensor.deurbel_button_pressed at 30 oktober 2022 om 15:12:36 template condition Mediaspeler: Play media Speaker Keuken Mediaspeler: Repeat Speaker Keuken (media_player.speaker_keuken) turned playing Stopped because an error was encountered at 30 oktober 2022 om 15:12:36 (runtime: 0.14 seconds) Entity media_player.speaker_keuken does not support this service. |
Yes. De mp3 is één keer een bel en op het moment dat er aangebeld wordt moet die 1 keer afgespeeld worden.Septillion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:11:
@Flans Want je zegt "1 of twee keer", je wilt gewoon één keer deze mp3? En weet je zeker dat de mp3 maar één keer de bel bevat?
De speaker is een denon home 150. Die via de Heos integratie aan home assistant is toegevoegd. De deurbel is een Dahua VTO2311R-WP die ik via de dahua integratie heb toegevoegd.Septillion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:11:
@Flans En wat is "de speaker in de keuken" en via welke integratie?
Wellicht ver gezocht, maar misschien kun je iets met de forecast.solar integratie? Die geeft dan een voorspelling over hoeveel energie zonnepanelen kunnen/zullen opwekken. Aangezien de zonnepanelen op zonne energie werken en de kamer ook door zonne energie wordt verwarmd zit er vast een relatie tussen beiden.daan256 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:10:
Ik heb een woonkamer op het zuiden en vloerverwarming. Er is heel veel glas en dat is heel fijn in de winter want met een beetje zon in de kamer is het zomaar warm. Mijn vloerverwarming reageert alleen niet op de zon in de kamer en het is dus zomaar +25 graden in de winter. Ik zou graag homeassistant willen inzetten om “smart” te verwarmen.
Hebben mensen hier ook het issue dat als je over langere tijd kijkt, zeg op jaarbasis, dat de verbruikscijfers per apparaat echt volledig incorrect zijn, terwijl als je het per dag bekijkt, dat het dan wel klopt?
Och ja, je moet toch wat he.
Hebben meer mensen hier met de notificaties?
Alles werkte maar nu krijg ik af en aan deze foutmelding. Het aparte is dat hij het af en toe dan wel weer doet.
Unable to find service notify.mobile_app_iphone
Alles werkte maar nu krijg ik af en aan deze foutmelding. Het aparte is dat hij het af en toe dan wel weer doet.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Is het mogelijk een foutieve meting (outlier) weg te halen zonder een filter te gebruiken? Een filter is een lapmiddel, ik wil ook de meting eruit halen en dan de tussenstekker resetten. Want ik zie zulke outliers vaker langskomen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OGultOiOLYzTnX2sXW6sZL0c.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-10-2022 18:13 ]
Voor wat het waard is, mijn BH1750 en de binnen temperatuur. Ik denk dat het sturen van de temperatuur op basis van de lichtsterkte een aardige ingewikkelde klus is omdat je ook zit met zaken zoals de hoek waarin het licht binnen komt en dergelijke.daan256 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:10:
/f/image/zWJvfkQ6xwwlsGxkEAUJqY8y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PNBGTiqqlS1i0mobVKig0CWu.png?f=fotoalbum_large)
@TheFes ik heb sinds de nieuwste (2022.11.0b1) beta last van het feit dat er geen data meer binnen komt, mijn ESP reageert bijvoorbeeld prima bewegingen maar in HA veranderd de status niet. Na een herstart werkt het allemaal weer, de logs zeggen niets. Jij ook last van?
Waar heb je het nu precies over? Heb in ieder geval niets van missende data gemerkt. Overigens is b3 al uit.Toppe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:07:
@TheFes ik heb sinds de nieuwste (2022.11.0b1) beta last van het feit dat er geen data meer binnen komt, mijn ESP reageert bijvoorbeeld prima bewegingen maar in HA veranderd de status niet. Na een herstart werkt het allemaal weer, de logs zeggen niets. Jij ook last van?
Wat ik zeg, heb een ESPHome apparaat en de veranderingen zie ik direct in de webserver van ESPHome maar niet niet in HA zelf, na een herstart komt de data weer direct binnen.TheFes schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:14:
[...]
Waar heb je het nu precies over? Heb in ieder geval niets van missende data gemerkt. Overigens is b3 al uit.
Nu b3 geïnstalleerd, kijken of dat verschil maakt.
Ik heb daar heb last van gehad, mijn watermeter is op basis van een ESP, en die doet het prima. Verder heb ik ook een hoop ESPHome lampen die het prima doen.Toppe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:23:
[...]
Wat ik zeg, heb een ESPHome apparaat en de veranderingen zie ik direct in de webserver van ESPHome maar niet niet in HA zelf, na een herstart komt de data weer direct binnen.
Nu b3 geïnstalleerd, kijken of dat verschil maakt.
Ik ben nog maar sinds een paar dagen bezig met HA en hiervoor ook geen enkele ervaring met andere domotica, maar heb een vraag mbt de MHI airco welke ik in HA wil krijgen.
Nu heb ik hiervoor al de modules op basis van ESP chip, maar nu de vraag:
Ik kan kiezen uit MQTT of ESPhome, welke zou beter zijn als je de temp sensor uiteindelijk wilt vervangen door een externe dmv HA?
Of maakt het allemaal niet uit?
Bedankt alvast!
Ik kan kiezen uit MQTT of ESPhome, welke zou beter zijn als je de temp sensor uiteindelijk wilt vervangen door een externe dmv HA?
Bedankt alvast!
@AUijtdehaag kan je denk ik het beste advies geven.Theetjuh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:12:
Ik ben nog maar sinds een paar dagen bezig met HA en hiervoor ook geen enkele ervaring met andere domotica, maar heb een vraag mbt de MHI airco welke ik in HA wil krijgen.
Bedankt alvast!
@Theetjuh
Ik vind persoonlijk esphome het makkelijkste om mee te werken.
Automation iedere 59 sec.
Waarbij mhi_woonkamer de naam is van de airco (in de esp)
en netatmo_woonkamer_temperature de externe temperatuur
Ik vind persoonlijk esphome het makkelijkste om mee te werken.
Automation iedere 59 sec.
Waarbij mhi_woonkamer de naam is van de airco (in de esp)
en netatmo_woonkamer_temperature de externe temperatuur
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - id: '1663182606294' alias: MHI Temp overule description: '' trigger: - platform: time_pattern seconds: '59' condition: [] action: - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature data: value: '{{ states(''sensor.netatmo_woonkamer_temperature'') }}' |
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 20:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
De trace en de log zijn niet van hetzelfde moment. Beetje lastig om te zien dus. Van zelfde tijdspanne is logischer.Flans schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
De log van de speaker verteld weinig...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Logboek 30 oktober 2022 Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:46 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:40 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:39 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:33 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:32 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:02:26 - 8 minuten geleden
De trace van de automation laat zien dat hij het script goed uitvoert. De speaker krijgt de status 'playing' ik verwacht dat hij daardoor het deurbel geluid door blijft spelen. Als ik het goed begrijp snapt hij de 'media_player.repeat_set' niet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Triggered by the state of binary_sensor.deurbel_button_pressed at 30 oktober 2022 om 15:12:36 template condition Mediaspeler: Play media Speaker Keuken Mediaspeler: Repeat Speaker Keuken (media_player.speaker_keuken) turned playing Stopped because an error was encountered at 30 oktober 2022 om 15:12:36 (runtime: 0.14 seconds) Entity media_player.speaker_keuken does not support this service.
[...]
Yes. De mp3 is één keer een bel en op het moment dat er aangebeld wordt moet die 1 keer afgespeeld worden.
[...]
De speaker is een denon home 150. Die via de Heos integratie aan home assistant is toegevoegd. De deurbel is een Dahua VTO2311R-WP die ik via de dahua integratie heb toegevoegd.
Maar wat als je de actie gewoon even los probeert. Dus of even via Development tools of "Run" bij de actie.
En van de Heos weet ik niet zeker of deze announce ondersteund.
Omdat het hier kWh betreft hangt het dus een beetje af waar die piek van is gekomen. Is dat net na het koppelen en had de meter intern al een hoge stand? Of was dit spontaan? Maar dan nog, als de waarde direct uit de meter komt is er voor HA niet zo veel aan te doen.Vaevictis_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:13:
Is het mogelijk een foutieve meting (outlier) weg te halen zonder een filter te gebruiken? Een filter is een lapmiddel, ik wil ook de meting eruit halen en dan de tussenstekker resetten. Want ik zie zulke outliers vaker langskomen.
[Afbeelding]
Als het een total_increasing sensor is kan je nog wel wat bijwerken onder dev tools => Statistics.
@daan256Toppe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Voor wat het waard is, mijn BH1750 en de binnen temperatuur. Ik denk dat het sturen van de temperatuur op basis van de lichtsterkte een aardige ingewikkelde klus is omdat je ook zit met zaken zoals de hoek waarin het licht binnen komt en dergelijke.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het net als @RobertMe opgelost met solar forecast. Dat geeft namelijk een prima inschatting van de zonkracht van de komende dag. Je kan dan de dag beginnen met de verwarming "uit". Maar dat is ook afhankelijk van de reactiesnelheid van je vloerverwarming. Als het een snel systeem is kan je ook aanvullend kijken naar de zonnehoek en het aantal uren voordat de zon je woonkamer inkomt. Daar zijn weer zonweringsintegraties voor.
edit: Je kan je virtuele zonnepanelen die je gebruikt voor de solar forecase integratie in ieder geval zo zetten dat ze precies de orientatie van je ramen volgen. Dan weet je wat de maximale zonkracht is die binnenkomt en kan je experimenteren welke zonkracht je huis 1 graad / uur verwarmd. Ik heb 1kWh / 400 Wp (Watt Piek, wat bij mij de opbrengst is van 1 paneel)
Ik heb bovendien een warmtesensor op de vloer geplakt. Als het echt te bar en boos wordt (zeg, temp van de vloer < 19 graden) dan kan je een override doen van de automatisering: gewoon aan. Net zolang tot je een triggertemp bereikt. Hier zal ik dan weer geen 19 graden voor gebruiken, maar een hogere waarde om pendelen te voorkomen (heen en weer zwiepen van aan/uit tussen 18,9 en 19,1 graad)
[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 30-10-2022 21:56 ]
Wat er als ik het me goed herinner gebeurt, is dat de mp3 wordt toegevoegd aan de playlist van de Denon. En vervolgens worden ook de andere nrs. uit de lijst afgespeeld (bijv. van een eerdere deurbel).Flans schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
De speaker is een denon home 150. Die via de Heos integratie aan home assistant is toegevoegd. De deurbel is een Dahua VTO2311R-WP die ik via de dahua integratie heb toegevoegd.
Aan de HeOS integratie wordt niet zo hard ontwikkeld heb ik gemerkt. Ik heb er eerst geprobeerd omheen te werken, door de playlist steeds te wissen, maar ben uiteindelijk voor de deurbel overgestapt op een Google Nest Mini. Moet nog een keer kijken hoe ik simpel kan resumen zonder het ingewikkelde script van @TheFes 😜
Haha, ja mijn script is een en beetje groot geworden. Ook omdat het voor zoveel mogelijk use-cases bruikbaar niet zijn.verjager schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:33:
[...]
Wat er als ik het me goed herinner gebeurt, is dat de mp3 wordt toegevoegd aan de playlist van de Denon. En vervolgens worden ook de andere nrs. uit de lijst afgespeeld (bijv. van een eerdere deurbel).
Aan de HeOS integratie wordt niet zo hard ontwikkeld heb ik gemerkt. Ik heb er eerst geprobeerd omheen te werken, door de playlist steeds te wissen, maar ben uiteindelijk voor de deurbel overgestapt op een Google Nest Mini. Moet nog een keer kijken hoe ik simpel kan resumen zonder het ingewikkelde script van @TheFes 😜
Hoop nog steeds een keer de tijd te kunnen vinden om me in Python te verdiepen, en er dan een integratie van te maken
Mijn wasdroger heeft op jaarbasis 3 miljoen kWh verbruikt..Just_A_User schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:48:
Hebben mensen hier ook het issue dat als je over langere tijd kijkt, zeg op jaarbasis, dat de verbruikscijfers per apparaat echt volledig incorrect zijn, terwijl als je het per dag bekijkt, dat het dan wel klopt?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Hier niets geks, mijn server is de koploper en heeft year to date zo'n 400 kWh verbruikt
Exact. Dat soort ongein dus. Wel jammer dat die data niet correct is want zo zijn er geen vergelijkingen te maken door tijdsperiodes heen.CAP-Team schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:08:
[...]
Mijn wasdroger heeft op jaarbasis 3 miljoen kWh verbruikt..
Och ja, je moet toch wat he.
Mijn Raspberry Pi is gecrashed voor de zoveelste keer. Dus ik heb een lenovo thinkcentre in het werk gezet om Home Assistant te regelen. Nu wilde ik ook mijn Unifi Controller op de ThinkCentre draaien, dus om die reden heb ik Proxmox draaien met een HA VM erin.
Ik krijg het niet voor elkaar om MQTT weer draaiende te krijgen. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? Ik heb een Mosquitto Broker draaiende. Deze is ook herkend door HA zelf.
Ik krijg het niet voor elkaar om MQTT weer draaiende te krijgen. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt? Ik heb een Mosquitto Broker draaiende. Deze is ook herkend door HA zelf.
[ Voor 8% gewijzigd door BlackWhizz op 30-10-2022 23:50 ]
@BlackWhizz Dus je draait HAOS in Proxmox? En dan MQTT gewoon als HA addon?
Ik heb sinds enige tijd mijn standaard GU10 spots vervangen door RGB Tuya GU10 spots.
Grote fout geweest, want het werkt gewoon niet zoals ik zou willen.
Het zijn er in totaal 24:
6 stuks in onze cinewall
10 stuks voor de woonkamer
8 stuks voor in de keuken (kookeiland)
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de lampen soms niet aan of uit gaan.
Stel, ik zou de lampen uit zetten dan blijft er soms 1tje aan staan. of als ik de kleur veranderd van bijvoorbeeld het kookeiland dan blijft er 1 of 2 lampen op de oude kleur staan.
Ik heb in HA de lampen per groep gemaakt. Dus met 1 groep alle 8 lampen van het kookeiland bedienen en ook zo voor de woonkamer en de cinewall.
De reden waarom ik Tuya heb genomen, deze zijn 6 euro per stuk tegenover 24 euro als ik Zigbee had genomen. Reken maar uit als je er 24 nodig hebt
Maar de goedkopere kosten wegen niet op tegen de ergernis op dit moment.
Iemand misschien een goeie tip hoe ik het beste de lampen kan schakelen? Of misschien een setup met RGB GU10 lampen met een RGB controller? (Bestaat überhaupt zoiets)
6 stuks in onze cinewall
Stel, ik zou de lampen uit zetten dan blijft er soms 1tje aan staan. of als ik de kleur veranderd van bijvoorbeeld het kookeiland dan blijft er 1 of 2 lampen op de oude kleur staan.
Ik heb in HA de lampen per groep gemaakt. Dus met 1 groep alle 8 lampen van het kookeiland bedienen en ook zo voor de woonkamer en de cinewall.
De reden waarom ik Tuya heb genomen, deze zijn 6 euro per stuk tegenover 24 euro als ik Zigbee had genomen. Reken maar uit als je er 24 nodig hebt
Iemand misschien een goeie tip hoe ik het beste de lampen kan schakelen? Of misschien een setup met RGB GU10 lampen met een RGB controller? (Bestaat überhaupt zoiets)
Ik heb hier 60 Hue lampen en heb daar zo af en toe ook wel een last van, de prijs zegt dus niet zoveel.marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:45:
Ik heb sinds enige tijd mijn standaard GU10 spots vervangen door RGB Tuya GU10 spots.
6 stuks in onze cinewall
Zelf merk ik vooral dat dit vooral gebeurd bij scènes waarbij grote hoeveelheden geschakeld moeten worden, alsof het te druk is ofzo
@marcel19 Belangrijke vraag, hoe ziet je Wifi setup eruit? Gewoon een router/AP van je ISP of iets beters?
Daarnaast, mja, die Tuya dingen blijven cloud connected dingen. Local Tuya is alleen een hack. En qua firmware ben je compleet overgeleverd aan Tuya...
Overigens zijn de Ikea Zigbee GU10 €8,-, €10,- of €15,- voor respectievelijk dimbaar, wit spectrum en RGB. Laatste bevalt mij prima, mocht je toch anders willen. Krijg je nog CRI>90 ook
Daarnaast, mja, die Tuya dingen blijven cloud connected dingen. Local Tuya is alleen een hack. En qua firmware ben je compleet overgeleverd aan Tuya...
Overigens zijn de Ikea Zigbee GU10 €8,-, €10,- of €15,- voor respectievelijk dimbaar, wit spectrum en RGB. Laatste bevalt mij prima, mocht je toch anders willen. Krijg je nog CRI>90 ook
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 07:54 ]
Ik doe het niet met en scene. Ik heb letterlijk een groep gemaakt:Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:52:
[...]
Ik heb hier 60 Hue lampen en heb daar zo af en toe ook wel een last van, de prijs zegt dus niet zoveel.
Zelf merk ik vooral dat dit vooral gebeurd bij scènes waarbij grote hoeveelheden geschakeld moeten worden, alsof het te druk is ofzo
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| - platform: group name: Lamp cinewall unique_id: Lamp-cinewall entities: - light.cinewall_links - light.cinewall_links_boven - light.cinewall_midden_links - light.cinewall_rechts - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_3 - platform: group name: Lamp Woonkamer unique_id: Lamp-woonkamer entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_18 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_17 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_16 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_15 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_14 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_13 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_12 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_11 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_10 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_9 - platform: group name: Lamp kookeiland unique_id: Lamp-kookeiland entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_2 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_3 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_5 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_6 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_7 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_8 |
En per schakelaar zet ik het aan/uit of verander de kleur.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 07:55 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Scene, group, whatever you call it. Je blijft alle lampen individueel aansturen, en dus een mogelijke "overload" veroorzaken.marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Ik doe het niet met en scene. Ik heb letterlijk een groep gemaakt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 - platform: group name: Lamp cinewall unique_id: Lamp-cinewall entities: - light.cinewall_links - light.cinewall_links_boven - light.cinewall_midden_links - light.cinewall_rechts - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_3 - platform: group name: Lamp Woonkamer unique_id: Lamp-woonkamer entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_18 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_17 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_16 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_15 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_14 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_13 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_12 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_11 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_10 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_9 - platform: group name: Lamp kookeiland unique_id: Lamp-kookeiland entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_2 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_3 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_5 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_6 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_7 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_8
Bij mijn weten is de enige performant oplossing Zigbee waarbij je groepen en scenes in de lampen zelf kunt definiëren en daardoor 1 broadcast bericht kunt sturen om of een groep lampen een bepaalde status te geven (i.p.v. elke lamp individueel aan te sturen) of een scene te activeren (waarbij de states vooraf in de lampen zijn vastgelegd).
Ik heb accespoints van Unifi. 1 SSID waar eigenlijk alles op zit (wifi devices voor HA en al het andere spul in huis wat op WIFI kan en geen UTP mogelijkheid heeft)Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
@marcel19 Belangrijke vraag, hoe ziet je Wifi setup eruit? Gewoon een router/AP van je ISP of iets beters?
Heeft Ikea ook RGB GU10 lampen? Ben ze nog niet tegenkomen

Edit: https://www.ikea.com/nl/n...en-wit-spectrum-80439228/ Deze bedoel je?
[ Voor 8% gewijzigd door marcel19 op 31-10-2022 07:59 ]
Probeer eens een automation te maken met een delay er in van 1 seconde om te kijken of je nog steeds last hebt van het probleem. Prima om mee te testen.marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
[...]
Ik doe het niet met en scene. Ik heb letterlijk een groep gemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 - platform: group name: Lamp cinewall unique_id: Lamp-cinewall entities: - light.cinewall_links - light.cinewall_links_boven - light.cinewall_midden_links - light.cinewall_rechts - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_970710_3 - platform: group name: Lamp Woonkamer unique_id: Lamp-woonkamer entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_18 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_17 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_16 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_15 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_14 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_13 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_12 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_11 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_10 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_9 - platform: group name: Lamp kookeiland unique_id: Lamp-kookeiland entities: - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_2 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_3 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_4 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_5 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_6 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_7 - light.par16_gl_wifilic_ty_rgbcw_8
Het is wat @RobertMe al zegt, geef het beestje een naam maar zodra je meerdere lampen tegelijk aan stuurt kan het resulteren in een overgelopen verbinding waarbij niet alles binnen komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 31-10-2022 08:01 ]
@marcel19 Mm, met een Unify setup moet je qua netwerk best wel goed zijn. 24 devices zijn dan nog steeds niet niks maar zou wel prima moeten zijn. Mits het bereik overal goed is. Anders ben ik toch bang dat Tuya het probleem is
Bij Wifi kan het netwerk eigenlijk niet het issue zijn maar het Tuya protocol erachter wel.
Qua Ikea Zigbee:
Dimbaar
Wit spectrum
RGBCW (aka RGB + wit spectrum)

Qua Ikea Zigbee:
Dimbaar
Wit spectrum
RGBCW (aka RGB + wit spectrum)
Net getest met een Node-red setup en 1 Milliseconden er tussen en dat werkt goed.Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:00:
[...]
Probeer eens een automation te maken met een delay er in van 1 seconde om te kijken of je nog steeds last hebt van het probleem. Prima om mee te testen.
Het is wat @RobertMe al zegt, geef het beestje een naam maar zodra je meerdere lampen tegelijk aan stuurt kan het resulteren in een overgelopen verbinding waarbij niet alles binnen komt.
Maar dit gaat niet werkbaar zijn in mijn situatie. Ik werk namelijk ook met Adaptive lichting.
En dan kan ik niet selecteren dat die 1 milliseconden er tussen moet zetten.
Denk dat ik de portemonnee moet gaan trekken en die van de Ikea moet gaan halen als ik dit beter wil gaan laten werken.

Ik had dit probleem met gewone Philips Hue spots, lampen en schakelaars toen ik groepen in HA had aangemaakt.marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:45:
6 stuks in onze cinewall
Sinds ik de groepen heb aangemaakt in zigbee2mqtt schakelt alles prima!
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dit zijn Tuya devices, deze werken via WIFI en niet Zigbee. Dus ik kan geen groepen aanmaken hiervoor in zigbee2mqtt.JoepW schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:24:
[...]
Ik had dit probleem met gewone Philips Hue spots, lampen en schakelaars toen ik groepen in HA had aangemaakt.
Sinds ik de groepen heb aangemaakt in zigbee2mqtt schakelt alles prima!
Dit was mijn Halloween show van afgelopen zaterdag.
Resultaat meerdere huilende kinderen, maar voor de rest wel geslaagd.
Komend jaar maar iets eerder beginnen met ideeën uitdenken.
Resultaat meerdere huilende kinderen, maar voor de rest wel geslaagd.
@marcel19 Hier ook IKEA GU10 spotjes in 1 groep (deconz group fwiw) en ook hierbij blijft er soms 1 lamp op de oude setting staan.. vaak gaat het goed maar denk toch wel 1 op de 10 dat ik nogmaals de trigger moet geven om alle spotjes in de gewenste situatie te krijgen.
www.google.nl
FTFYJerry_bboy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:47:
Dit was mijn Halloween show van afgelopen zaterdag.
Resultaat meerdere huilende kinderen, maar voor de rest daardoor wel geslaagd.
[YouTube: Home Assistant 2022 Halloween show]
Ik heb een vreemd iets, ik wil de SmartThings integratie toevoegen, uiteraard volgens instructie gedaan.
Ik voeg de integratie toe, de webhook klopt en functioneert en vul de API in die gegenereerd is.
Vervolgens wordt ik naar een website geleidt waar ik moet inloggen met m'n samsung-account, dat gaat goed. Dan wordt ik doorgestuurd naar:
https://strongman-regiona...ings.com/endpointapp/init
En krijg ik direct een ERROR: 'Something went wrong. Please try to install the SmartApp again" in de browser te zien.
Verschillende browsers geprobeerd vanaf verschillende verbindingen maar geen werkende integratie helaas.
Iemand een idee?
Ik voeg de integratie toe, de webhook klopt en functioneert en vul de API in die gegenereerd is.
Vervolgens wordt ik naar een website geleidt waar ik moet inloggen met m'n samsung-account, dat gaat goed. Dan wordt ik doorgestuurd naar:
https://strongman-regiona...ings.com/endpointapp/init
En krijg ik direct een ERROR: 'Something went wrong. Please try to install the SmartApp again" in de browser te zien.
Verschillende browsers geprobeerd vanaf verschillende verbindingen maar geen werkende integratie helaas.
Iemand een idee?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Sinds iOS 16 is het verkrijgen van de naam van de telefoon een stuk moeilijker (onmogelijk?) gemaakt. Je iPhone heeft een naam (meestal iets in de trend van 'iPhone van icecreamfarmer') die eerst wel werd doorgegeven en nu is veranderd naar 'iPhone'. Als je al automatiseringen had, dan kloppen die nu niet meer, want de namen van de services zijn ook aangepast.icecreamfarmer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:01:
Hebben meer mensen hier met de notificaties?
Check je instellingen eens, onder algemeen > info. Voer vervolgens dezelfde naam terug in in de Home Assistant app. Instellingen > Companion app > je server kiezen bovenaan > naam invoeren bij Apparaatnaam.
vervolgens werkte bij mij alles weer omdat de naam van de services weer klopte in HA. Mogelijk moet je de HA-app eerst nog even opnieuw opstarten.
Ow..... Ik dacht dat Tuya ook Zigbee deed.marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:26:
[...]
Dit zijn Tuya devices, deze werken via WIFI en niet Zigbee. Dus ik kan geen groepen aanmaken hiervoor in zigbee2mqtt.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Soms wel ja, ze hebben vaak wifi en zigbee varianten.
De wifi heb ik werkend met de Tuya Local plugin. Wel minder stabiel dan de zigbee variant.
https://www.rouwette.com/
hebben ze ook
enkel ben ik niet te spreken over Tuya, inmiddels hier al 2 apparaten welke binnen 6 maanden zijn afgeschreven...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik ben tevreden met de BlitzWolf SHP-13 relays, welke ook gewoon rebranded Tuya Zigbee zijn.
Duurde paar weken terug even voordat ik dit doorhad, man man man. Zelfde voor MacOS 13 Ventura, mijn MacBook heette opeens 'iPad'..xFeverr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Sinds iOS 16 is het verkrijgen van de naam van de telefoon een stuk moeilijker (onmogelijk?) gemaakt. Je iPhone heeft een naam (meestal iets in de trend van 'iPhone van icecreamfarmer') die eerst wel werd doorgegeven en nu is veranderd naar 'iPhone'. Als je al automatiseringen had, dan kloppen die nu niet meer, want de namen van de services zijn ook aangepast.
Check je instellingen eens, onder algemeen > info. Voer vervolgens dezelfde naam terug in in de Home Assistant app. Instellingen > Companion app > je server kiezen bovenaan > naam invoeren bij Apparaatnaam.
vervolgens werkte bij mij alles weer omdat de naam van de services weer klopte in HA. Mogelijk moet je de HA-app eerst nog even opnieuw opstarten.
www.google.nl
Grappig dat het dan een iPad wordt. Heeft hij nu ook een touchscreenMisteRMeesteR schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Duurde paar weken terug even voordat ik dit doorhad, man man man. Zelfde voor MacOS 13 Ventura, mijn MacBook heette opeens 'iPad'..Heel HA over de zeik
Maar goed, ik mag eigenlijk niet klagen want ik kan het zelf ook doen als het mij stoort.
Met welke bridge gebruik je die? Tradfi, hue of ander zigbee apparaat?Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
Ik heb nog niet zo lang Home Assistant, dus ik vroeg me af hoe het pakket om zou gaan met het achteruit zetten van de klok. In het Energy dashboard als volgt:
/f/image/3U8JZolIupSUcrw9HqA2yjKO.png?f=fotoalbum_medium)
30 oktober heeft 25 balkjes ipv 24 normaal, een eentje heet "2:00 AM - 2:00 AM"
In de grafieken van de sensoren zie ik het echter niet terug:
/f/image/3U8JZolIupSUcrw9HqA2yjKO.png?f=fotoalbum_medium)
30 oktober heeft 25 balkjes ipv 24 normaal, een eentje heet "2:00 AM - 2:00 AM"
In de grafieken van de sensoren zie ik het echter niet terug:
/f/image/F0NKvtRWsvGucgWXj7KRSRei.png?f=fotoalbum_medium)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De Tuya Zigbee apparatjes connect ik nooit met de Tuya app. Die gaan direct naar de ZHA van HA.Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:54:
Die connecten dus niet met China (bij mijn beperkte weten
Die wifi wel maar die kloppel ik met de tuya app, daarna met Tuya Local en dan blokkeer ik in het modem het apparaat voor extern internet en kan deze niet meer naar buiten praten. Daarna gooi ik ze uit de Tuya App.
https://www.rouwette.com/
Heeft dat meer voordeel dan? In plaats van als ik de connectie via de Tuya app laat lopen?Rouwette schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:03:
[...]
Die wifi wel maar die kloppel ik met de tuya app, daarna met Tuya Local en dan blokkeer ik in het modem het apparaat voor extern internet en kan deze niet meer naar buiten praten. Daarna gooi ik ze uit de Tuya App.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.