Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Heeft dat meer voordeel dan? In plaats van als ik de connectie via de Tuya app laat lopen?
Meer het principe dat Tuya (China) niet hoeft te weten wanneer ik de lamp aan heb of niet.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:40
@marcel19 Je gebruikt nu helemaal geen local Tuya? Want dan moet er voor elke lamp helemaal met een cloud server gecommuniceerd worden om hem aan/uit te zetten. Geen internet = geen besturing. Dan verbaast het me al helemaal niet meer dat je af en toe issues hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-09 20:18
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:15:
@marcel19 Je gebruikt nu helemaal geen local Tuya? Want dan moet er voor elke lamp helemaal met een cloud server gecommuniceerd worden om hem aan/uit te zetten. Geen internet = geen besturing. Dan verbaast het me al helemaal niet meer dat je af en toe issues hebt.
Klopt, ik gebruik geen Local Tuya. Gaat dat zoveel beter werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JoepW en @Rouwette Ja, Tuya maakt ook Zigbee spullen. Maar meeste is Wifi. Dus als mensen het hebben over Tuya spullen en ze zeggen niet expliciet dat het Zigbee is bedoelen de meesten de Wifi varianten. Zijn ze ook groot mee geworden in de tijd dat er nog een ESP in zat.

@Rouwette Blokkeren geen geen problemen dat ze hun home land niet meer kunnen bereiken? Dat verbaast me dan weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
Als ik @Rouwette moet geloven dus wel. Mij ook niet gezien om 24 lampen alleen via het internet te kunnen bedienen, brrrr :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
loyske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Met welke bridge gebruik je die? Tradfi, hue of ander zigbee apparaat?
Zigbee2MQTT met een CC2652RB stick (Slaesh's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29
marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Ja. Kort gezegd.
Ik heb een ook zooi lampen van de Action, via cloud gaf het regelmatig problemen. Via local-tuya geen problemen meer. Wel had ik de apparaten daarna geblokkeerd voor verkeer naar het WWW.
Het enige was ik lastig vond was om de juiste waarde's te zoeken voor kleuren en dimmen om in te stellen in Local Tuya, ik heb nogal wat verschillende soorten en de updates van HA in de gaten houden, dit heeft ook nog wel eens wat gesloopt bij mij.
Kost even tijd maar werkt zeker sneller.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:18:
@JoepW en @Rouwette Ja, Tuya maakt ook Zigbee spullen. Maar meeste is Wifi. Dus als mensen het hebben over Tuya spullen en ze zeggen niet expliciet dat het Zigbee is bedoelen de meesten de Wifi varianten. Zijn ze ook groot mee geworden in de tijd dat er nog een ESP in zat.

@Rouwette Blokkeren geen geen problemen dat ze hun home land niet meer kunnen bereiken? Dat verbaast me dan weer :+
Het is even gepuzzel om de lamp te koppelen en erna te blokkeren van extern-internet. Intern moet hij natuurlijk wel nog een ip etc krijgen.
Is wel stof voor een artikeltje op mijn site :P maja tijd :P
Hij schakelt dus ook niet met internet. Alleen met Home Assistant. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 31-10-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:18:

Ga ik daar eens naar kijken of het dan ook verbeterd voordat ik 24 gu10 lampen ga kopen voor +- 350,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:23
Iemand die een Growatt zonnepanelen omvormer heeft en ook last heeft van het volgende issue?
Ik heb sinds 3 dagen dat mijn growatt integration alle entities als 'unknown' aangeeft.

Integration al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd, helaas geen effect.

Ik weet even niet goed hoe ik dit verder moet/kan troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Niet, het is een issue aan de kant van Growatt (zoals meestal):

https://github.com/home-assistant/core/issues/80950

Er lijkt al een fix voor te zijn upstream, maar tenzij je die handmatig wil toepassen is het even wachten op de volgende release.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
JeroenH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:59:
Ik heb nog niet zo lang Home Assistant, dus ik vroeg me af hoe het pakket om zou gaan met het achteruit zetten van de klok. In het Energy dashboard als volgt:

[Afbeelding]

30 oktober heeft 25 balkjes ipv 24 normaal, een eentje heet "2:00 AM - 2:00 AM"

In de grafieken van de sensoren zie ik het echter niet terug:

[Afbeelding]
In de backend wordt UTC gebruikt, dus daar is ie in dat uur gewoon van 0:00 UTC naar 01:00 UTC gegaan.
Omgezet naar lokale tijd is dat dus beide 2:00 GMT +1 (waarbij bij de eerste ook nog een extra uur DST zit)

Weet je zeker dat die tijden in je grafiek niet ook UTC zijn?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Te laat

[ Voor 97% gewijzigd door moozzuzz op 31-10-2022 11:13 . Reden: Te laat gereageerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ora et Labora schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Ja. Kort gezegd.
Ik heb een ook zooi lampen van de Action, via cloud gaf het regelmatig problemen. Via local-tuya geen problemen meer. Wel had ik de apparaten daarna geblokkeerd voor verkeer naar het WWW.
Het enige was ik lastig vond was om de juiste waarde's te zoeken voor kleuren en dimmen om in te stellen in Local Tuya, ik heb nogal wat verschillende soorten en de updates van HA in de gaten houden, dit heeft ook nog wel eens wat gesloopt bij mij.
Kost even tijd maar werkt zeker sneller.
Ik ga me daar eens in verdiepen vanavond.
Heb je daarvoor destijds een tutorial gehad om het aan de gang te krijgen? Want ik zie verschillende uitleggen op internet staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
Weet iemand of het mogelijk is om een integratie te herstarten/reloaden met een automation of iets anders.

Wat is namelijk het geval, ik heb thuis allemaal LG TV’s en die van de kinderen zitten “achter” een door HA gecontroleerd tijdslot. Dus bijv om 21:00 krijgen ze bericht dat de TV uitgaat en als ze hem dan weer aanzetten na 21:00 gaat die automatisch uit. Dit om te voorkomen dat ze s ’avonds te lang TV kijken op hun kamer.
Echter het valt mij op dat wanneer de verbinding tussen HA en de TV is verbroken geweest, denk aan stekker uit de TV, de integratie de TV niet altijd meer ziet. Dus werkt mijn tijdslot ook niet meer. Echter de TV staat wel aan is verbonden met het netwerk etc.
Nu viel me op wanneer ik de desbetreffende TV integratie een reload geef vanuit de GUI, HA de TV weer ziet en alles weer werkt. Nu zijn mijn kids er inmiddels ook achter gekomen dat het systeem niet altijd even goed werkt. En dat ze met uit/aan zetten van de TV soms de boel op tilt krijgen en dan hebben ze extra tijd.
Maar om nu zelf elke avond handmatig elke TV (3 stuks) net na de verplichte uit tijd een refresh te geven is ook niet handig. Maar als ik dit kan automatiseren met een interval, Dan kan ik voor 99% blind gaan dat het systeem goed werkt.

Maar zelf zie ik niet hoe of waar dit mogelijk is om het buiten de GUI om te herstarten. Onderstaande is wat ik in de LG webOS Smart TV intergration doe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev7jb9EzGpxTlOHp_Qsc3rWf1Ds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5g7CGEYXlSQ6AQCXfEvPGGwi.jpg?f=user_large
Selecteer dan de TV waar het omgaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVkdvnnvDND5KhLv9z86ewb6mJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgWwhMmRMkvvHnXb5tKknoFE.jpg?f=user_large
En kies bij de 3 stippen voor reload
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuyNxIAaJ2Ubq0q0SSnHjQjCykM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lDceDY3HpG7TyFVNHjjKy08a.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
kweetnie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:45:
Weet iemand of het mogelijk is om een integratie te herstarten/reloaden met een automation of iets anders.

Wat is namelijk het geval, ik heb thuis allemaal LG TV’s en die van de kinderen zitten “achter” een door HA gecontroleerd tijdslot. Dus bijv om 21:00 krijgen ze bericht dat de TV uitgaat en als ze hem dan weer aanzetten na 21:00 gaat die automatisch uit. Dit om te voorkomen dat ze s ’avonds te lang TV kijken op hun kamer.
Echter het valt mij op dat wanneer de verbinding tussen HA en de TV is verbroken geweest, denk aan stekker uit de TV, de integratie de TV niet altijd meer ziet. Dus werkt mijn tijdslot ook niet meer. Echter de TV staat wel aan is verbonden met het netwerk etc.
Nu viel me op wanneer ik de desbetreffende TV integratie een reload geef vanuit de GUI, HA de TV weer ziet en alles weer werkt. Nu zijn mijn kids er inmiddels ook achter gekomen dat het systeem niet altijd even goed werkt. En dat ze met uit/aan zetten van de TV soms de boel op tilt krijgen en dan hebben ze extra tijd.
Maar om nu zelf elke avond handmatig elke TV (3 stuks) net na de verplichte uit tijd een refresh te geven is ook niet handig. Maar als ik dit kan automatiseren met een interval, Dan kan ik voor 99% blind gaan dat het systeem goed werkt.

Maar zelf zie ik niet hoe of waar dit mogelijk is om het buiten de GUI om te herstarten. Onderstaande is wat ik in de LG webOS Smart TV intergration doe:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had dat ook eens gehad met een integration die op dat moment stuk was gegaan (inmiddels is dat met een update opgelost)

Ik had even snel gezocht voor je, maar volgens mij had ik dit daarvoor gebruikt: https://community.home-as...integration-reload/231940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kweetnie Is een homeassistant.update_entity op het entiteit niet al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Nu online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik doe dit, bv om de home connect integration te reloaden:
YAML:
1
2
3
4
      - alias: Reload Home Connect integration
        service: homeassistant.reload_config_entry
        target:
          entity_id: switch.wasmachine_power

In principe mag het elke entity in de integratie zijn.

Het lastige is om een trigger te vinden, maar misschien is dat bij jou een unavailable state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey Allen! Ik ben momenteel aan het kijken of ik "Double Take" kan gebruiken om personen te detecteren via mijn camera's. De enige NVR die supported is, is Frigate - maar ik heb "helaas" een volledige Unifi set-up met een Unifi DreamMachine Pro als NVR.

Weet iemand of ik deze beelden toch op één of andere manieren toch kan doorzenden (enkel als het nodig is) naar Double Take, om de herkenning uit te voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

(jarig!)
YouTube: Home assistant Phone assistant

Mijn resultaat van het weekend.

Nooit meer ongewenste belletjes op ongewenste tijden.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
@marcel19 @Septillion @golles Cool thanks voor de opties, ik ga daar even mee stoeien. Lastige is de TV in die staat krijgen, lukt namelijk niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31

timovd

Voorsprong door techniek

Ik probeer de custom card "mini-graph-card" toe te voegen aan home-assistant. HA draait op een container en ik heb een file explorer om naar de mappen te navigeren.
De .JS heb ik volgens instructies geplaatst in config/www. Is config de map waar configuration en andere YAML's staan? De map www heb ik zelf aangemaakt, aangezien die er nog niet was. Na een reboot werkt het kaartje niet waar mini-graph-card voor nodig is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Ik ga me daar eens in verdiepen vanavond.
Heb je daarvoor destijds een tutorial gehad om het aan de gang te krijgen? Want ik zie verschillende uitleggen op internet staan :)
YouTube: Setting up Local Tuya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:23
timovd schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:12:
Ik probeer de custom card "mini-graph-card" toe te voegen aan home-assistant. HA draait op een container en ik heb een file explorer om naar de mappen te navigeren.
De .JS heb ik volgens instructies geplaatst in config/www. Is config de map waar configuration en andere YAML's staan? De map www heb ik zelf aangemaakt, aangezien die er nog niet was. Na een reboot werkt het kaartje niet waar mini-graph-card voor nodig is.
Misschien is de Home Assistant Community Store wat voor je (HACS). Kun je dit soort elementen installeren/updaten met een klik op de knop.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Warbringer lange tijd geleden wel eens geprobeerd, maar HA bleef vastlopen. Waarschijnlijk iets verkeerds gedaan, dus weer ongedaan gemaakt

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

Toppe

Oké ✅

daft_dutch schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:07:
YouTube: Home assistant Phone assistant

Mijn resultaat van het weekend.

Nooit meer ongewenste belletjes op ongewenste tijden.
Hoe dan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd In de basis is HACS toevoegen niet heel veel anders dan een custom card enzo. Maar nadat je het eenmaal voor elkaar hebt maakt het custom dingen zo veel makkelijker. Kan het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Septillion HACS stond nog disabled bij integraties
Bij het enablen, krijg ik steeds te zien "Not loaded".
Dan maar proberen te verwijderen, maar dat lukt ook niet want er gebeurt niets als ik dit probeer. Al meerdere keren HA en ook de container herstart. De map hacs heb ik nog staan in custom_componentes, maar volgens instructies kan ik die nog niet weggooien https://hacs.xyz/docs/setup/remove
Wat is nu handig om te doen? Ik wil HACS opnieuw een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

timovd schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:20:
@Septillion HACS stond nog disabled bij integraties
Bij het enablen, krijg ik steeds te zien "Not loaded".
Dan maar proberen te verwijderen, maar dat lukt ook niet want er gebeurt niets als ik dit probeer. Al meerdere keren HA en ook de container herstart. De map hacs heb ik nog staan in custom_componentes, maar volgens instructies kan ik die nog niet weggooien https://hacs.xyz/docs/setup/remove
Wat is nu handig om te doen? Ik wil HACS opnieuw een kans geven.
Als er iets in de map zit kun je deze niet zomaar verwijderen, je zult dan file voor file verwijderen via de FileManager. De container van hacs al verwijdert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rouwette ik heb geen container van HACS.
In theorie kan ik de hele map HACS weggooien, maar dat is dus niet aan te raden volgens de instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd En je had echt je cache van je browser voor HA geleegd voor je het probeerde? Of even een andere browser waar je alle cache gewoon van kunt weggooien.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Septillion zeker, zelfs vanuit een andere browser geprobeerd.

Edit: middels CTRL + Shift + R en zelfs vanuit dev mode (F12) rechtermuisklik op refresh en dan empty cashe and hard reload.

[ Voor 50% gewijzigd door timovd op 31-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd Dan zie je hem wel tussen "add integration" staan maar toevoegen geeft een error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb wat ellende met ESPHome, herstarten van de intergratie werkt niet en alles draait op de laatste versies. Ik kom er even niet uit en de logs zijn ook niet al te duidelijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
2022-10-31 13:34:07.476 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139976729311840] Connection not done for aanwezigheidsmelder-garage @ 192.168.0.196!
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 200, in handle_call_service
    await hass.services.async_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1744, in async_call
    task.result()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1781, in _execute_service
    await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 208, in handle_service
    await service.entity_service_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 678, in entity_service_call
    future.result()  # pop exception if have
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 943, in async_request_call
    await coro
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 715, in _handle_entity_call
    await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/button/__init__.py", line 116, in _async_press_action
    await self.async_press()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/esphome/button.py", line 50, in async_press
    await self._client.button_command(self._static_info.key)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aioesphomeapi/client.py", line 918, in button_command
    self._check_authenticated()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aioesphomeapi/client.py", line 267, in _check_authenticated
    self._check_connected()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aioesphomeapi/client.py", line 264, in _check_connected
    raise APIConnectionError(f"Connection not done for {self._log_name}!")
aioesphomeapi.core.APIConnectionError: Connection not done for aanwezigheidsmelder-garage @ 192.168.0.196!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:38:
@timovd Dan zie je hem wel tussen "add integration" staan maar toevoegen geeft een error?
Hij staat er nog wel, maar als ik deze wil verwijderen (Its devices and entities will be permantly deleted.), blijft HACS er staan. Ik krijg 'm nu dus niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd Ah, dus al echt installed, niet alleen in de "add" lijst dus?

Dan zou ik even doen wat HACS zelf zegt:
When removed the wrong way. An option is to download it again. Just move hacs back to custom components and reboot. And start the remove procedure again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Is dit de log van de integratie zelf? Hij lijkt namelijk nogal te vallen over een verbinding met "aanwezigheidsmelder-garage @ 192.168.0.196". Geen idee waarom de integratie daarvan onderuit moet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Septillion de map HACS stond al in custom_components en is niet verwijderd.
Nu dus opnieuw HACS gedownload en in de map gezet. Herstart uitgevoerd, maar HACS blijft staan op "Not loaded".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:47:
@Toppe Is dit de log van de integratie zelf? Hij lijkt namelijk nogal te vallen over een verbinding met "aanwezigheidsmelder-garage @ 192.168.0.196". Geen idee waarom de integratie daarvan onderuit moet gaan...
Nee, dit is de log wat er gebeurt als ik de sensor via HA wil herstarten. Gekke is dat alles netjes blijft werken op ESPHome na. Alle intergraties werken gewoon en ook Tasmota bijvoorbeeld.

In de logs van ESPHome zelf verschijnt niets dus vanuit daar zoeken wordt ook lastig. Net even de beta van ESPHome geïnstalleerd met het zelfde resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 31-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Ik had dat ook eens gehad met een integration die op dat moment stuk was gegaan (inmiddels is dat met een update opgelost)

Ik had even snel gezocht voor je, maar volgens mij had ik dit daarvoor gebruikt: https://community.home-as...integration-reload/231940
En dat ziet er dan zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
service: homeassistant.reload_config_entry
data: {}
target:
  entity_id:
    - climate.kantoor

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd Na files er opnieuw in gezet te hebben (gebruik je gewoon het bash script) zou ik eens kijken of je dan wel HACS kunt verwijderen van "my integrations".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe "De sensor" is de ESP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Septillion bash script wil helaas niet, omdat daar gebruikgemaakt wordt van unzip, terwijl ik alleen 7z x kan uitvoeren op mijn machine. Het script ben ik dus lokaal aan het neerzetten met deze kleine aanpassing. Maar ik heb eerder de map custom_components/hacs van GitHub neergezet in mijn eigen map met custom components.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Yep. Heb er een stuk of 10, allemaal reageren ze niet dus het probleem zit hem niet aan de sensor kant. Sterker nog, open ik de webserver van de sensor dan werkt hij daar prima en zie ik ook alle sensoren netjes constant geüpdatet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:35
Wie kan mij helpen met het volgende: ik wil op mijn dashboard zichtbaar hebben wat mijn huidige eigen verbruik is tijdens uren waarin mijn PV-installatie energie opwekt.

De gegevens van de elektriciteitsmeter worden door middel van de P1 poort uitgelezen (integratie DSMR Slimme meter). De weergegeven waarde is in kiloWatt.
De gegevens van mijn omvormer worden via het netwerk uitgelezen (integratie SMA Solar). De weergegeven waarde is in Watt met een duizendtalnotatie.

Hoe kan ik een entiteit of waarde creëren die het teruglevermogen van de meter (kW) aftrekt van de opwek van de omvormer (W) om het te tonen op mijn dashboard?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

xFeverr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Sinds iOS 16 is het verkrijgen van de naam van de telefoon een stuk moeilijker (onmogelijk?) gemaakt. Je iPhone heeft een naam (meestal iets in de trend van 'iPhone van icecreamfarmer') die eerst wel werd doorgegeven en nu is veranderd naar 'iPhone'. Als je al automatiseringen had, dan kloppen die nu niet meer, want de namen van de services zijn ook aangepast.

Check je instellingen eens, onder algemeen > info. Voer vervolgens dezelfde naam terug in in de Home Assistant app. Instellingen > Companion app > je server kiezen bovenaan > naam invoeren bij Apparaatnaam.

vervolgens werkte bij mij alles weer omdat de naam van de services weer klopte in HA. Mogelijk moet je de HA-app eerst nog even opnieuw opstarten.
Dat dacht ik ook maar ik had ze al op algemeen staan. Zal als ik thuis ben het nog eens nalopen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
      - type: temperature
        platform: device
        device_id: 0dfabc526d45123fa7aff2c82be63270
        entity_id: sensor.altherma_tank_temperature
        domain: sensor
        above: 55
    condition:
      - condition: time
        after: "23:30:00"
        before: "05:00:00"
    sensor:
      - name: "Desinfectie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

Ondertussen ook bezig met een sensor maar ik krijg die conditie niet goed.
code:
1
Property condition is not allowed.yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

Die website doet het overigens hier niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:19:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - trigger:
      - type: temperature
        platform: device
        device_id: 0dfabc526d45123fa7aff2c82be63270
        domain: sensor
    condition:
      - condition: time
        after: "23:30:00"
        before: "05:00:00"
    sensor:
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

Ondertussen ook bezig met een sensor maar ik krijg die conditie niet goed.
code:
1
Property condition is not allowed.yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

Die website doet het overigens hier niet.
Je kunt geen conditions toevoegen in een template sensor.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 31-10-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@timovd Mja, op zich doet het script niet veel meer dan downloaden, indien nodig 'custom_components' map aanmaken en de boel uitpakken (in 'config\custom_components\hacs'). Vroeger was het script er dan ook niet en moest je dat zelf doen.

Aan gezien het script ook gewoon alle files weggooit en zich dan opnieuw uitpakt zou ik dat zelf gewoon eens doen.

En je hebt toevallig ook geen losse files in 'config\custom_components'? Want HACS waarschuwt in het script dat dit problemen geeft.

En een belangrijke is dat HA alle rechten heeft. Dus makkelijkste is dus dat met de user te doen waar ook HA onder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Mm, dan weet ik het ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Je kunt geen conditions toevoegen in een template sensor.
Hmm, daar ging ik stiekem al ergens vanuit, maar opzoek gaan naar een work-around :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Hmm, daar ging ik stiekem al ergens vanuit, maar opzoek gaan naar een work-around :)
Er staat wel een Feature Request en WTH voor open, maar op dit moment kan het dus (nog) niet.

Zoiets zou wel kunnen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - trigger:
      - platform: numeric_state
    sensor:
        state: >
          {% if  today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %}
            {{ this.state }}
          {% else %}
            {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }}
          {% endif %}

Overigens geen idee wat je hier probeert te doen, kon de vraag ook zo snel niet terugvinden.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 31-10-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Er staat wel een Feature Request en WTH voor open, maar op dit moment kan het dus (nog) niet.

Zoiets zou wel kunnen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - trigger:
      - type: numeric_state
    sensor:
        state: >
          {% if  today_at('5:00') < now() < today_at('23:30') %}
            {{ this.state }}
          {% else %}
            {{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }}
          {% endif %}

Overigens geen idee wat je hier probeert te doen, kon de vraag ook zo snel niet terugvinden.
Ik wil achterhalen wanneer het desinfectie programma voor de WP voor het laatst is uitgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Ik wil achterhalen wanneer het desinfectie programma voor de WP voor het laatst is uitgevoerd :)
Oke, maar waarom wil je dat alleen tussen 23:30 en 5:00 weten?
En blijkbaar weet je dat dat zo is, als de temperatuur boven de 55 graden wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 31-10-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Oke, maar waarom wil je dat alleen tussen 23:30 en 5:00 weten?
En blijkbaar weet je dat dat zo is, als de temperatuur boven de 55 graden wordt?
Officieel loopt het programma alleen op vrijdag nacht om 02:00 voor 20 minuten (uit m'n hoofd) en dus zo maar ingesteld.

En het gaat me er eigelijk niet om of het programma uitgevoerd is maar juist of het niet is uitgevoerd maar dat bekijk ik wel weer met een losse automation + notificatie :)

De hysterese van de ketel staat op 5 graden maar het gebeurt ook nog wel eens dat hij richting de 56 graden gaat, dan wil ik. weer geen valse meldingen

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 31-10-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Slappyjoez
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      unique_id: netto_electricity_usage
      name: 'Netto electricity usage'
      availability: "{{ states('sensor.p1_import')|is_number and states('sensor.p1_export')|is_number and states('sensor.sma_grid_power')|is_number }}"
      state: >-
        {{ states('sensor.p1_import')|float * 1000 - states('sensor.p1_export')|float * 1000 + states('sensor.sma_grid_power')|float }}
      unit_of_measurement: W
      state_class: measurement
      device_class: power

Sensoren aanpassen naar die jij hebt. En doordat de P1 en de omvormer niet altijd tegelijk de waarde updaten kan je wat gekke spikes hebben. Je zou het geheel nog door een 'average_linear' statistics filter kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Officieel loopt het programma alleen op vrijdag nacht om 02:00 voor 20 minuten (uit m'n hoofd) en dus zo maar ingesteld.

En het gaat me er eigelijk niet om of het programma uitgevoerd is maar juist of het niet is uitgevoerd maar dat bekijk ik wel weer met een losse automation + notificatie :)
Oke, nouja, wat ik net geplaatst had zou moeten doen wat jij met je condition probeerde.

Maar wellicht kun je ook om 1:55 op vrijdag een automation starten met een wait_for_trigger die wacht tot de temperatuur boven de 55 komt, en een timeout van een uur heeft ofzo.
Als ie triggert stuur je een notificatie dat het programma uitgevoerd is, als hij niet triggert een notificatie dat het niet uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Oke, nouja, wat ik net geplaatst had zou moeten doen wat jij met je condition probeerde.

Maar wellicht kun je ook om 1:55 op vrijdag een automation starten met een wait_for_trigger die wacht tot de temperatuur boven de 55 komt, en een timeout van een uur heeft ofzo.
Als ie triggert stuur je een notificatie dat het programma uitgevoerd is, als hij niet triggert een notificatie dat het niet uitgevoerd is.
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:807 
First occurred: 14:55:37 (1 occurrences) 
Last logged: 14:55:37

Invalid config for [template]: required key not provided @ data['trigger'][0]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 127).

code:
1
2
3
Missing property "platform".yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

Property type is not allowed.yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

type moest platform zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00
Septillion schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Wist niet eens dat daar een card voor was. Maar ja, als je in HA het netwerk wilt tonen lijkt dit me de info daarvoor.

Maar volgens mij zijn alle childs één op één over te zetten. Krijg je dus volgens mij gewoon:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor:
    - name: Zigbee2mqtt Networkmap
      # if you change base_topic of Zigbee2mqtt, change state_topic accordingly
      state_topic: zigbee2mqtt/bridge/networkmap/raw
      value_template: >-
        {{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}
      # again, if you change base_topic of Zigbee2mqtt, change json_attributes_topic accordingly
      json_attributes_topic: zigbee2mqtt/bridge/networkmap/raw
Vraag. Moet ik dan ook nog iets veranderen in de configuratie van de add on zelf? Of is het een kwestie van even CtrlC/CtrlV van dit naar mijn config.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@maartend Helemaal niets. De addon (Zigbee2MQTT) publiceert het alleen via MQTT, HA doet hier normaal niets mee. Deze sensor maakt het beschikbaar in HA zodat je custom card het kan gebruiken.

Ik zou er alleen nog even een unique_id bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:11:
@maartend Helemaal niets. De addon (Zigbee2MQTT) publiceert het alleen via MQTT, HA doet hier normaal niets mee. Deze sensor maakt het beschikbaar in HA zodat je custom card het kan gebruiken.

Ik zou er alleen nog even een unique_id bij zetten.
Ok. Ik weet hoe unique_id bij te zetten, maar moet ik daarna wel van alles dan aanpassen in mijn entities? of devices? Of wat dan ook? Dus die unique_id aanroepen?

edit ; veranderd en geen melding meer dat het moet gebeuren. Thnx. Nog wel een zooi warnings, daar enes naar kijken

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 31-10-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:807 
First occurred: 14:55:37 (1 occurrences) 
Last logged: 14:55:37

Invalid config for [template]: required key not provided @ data['trigger'][0]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 127).

code:
1
2
3
Missing property "platform".yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

Property type is not allowed.yaml-schema: http://schemas.home-assistant.io/configuration

type moest platform zijn ;)
Whoops, niet goed opgelet bij het aanpassen van de device trigger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@maartend Unique id is echt alleen dat. Het heeft geen relatie met de entity id. Het entity id wordt afgeleid aan de naam. Daar de oude en nieuwe hetzelfde heten heeft de nieuwe mooi hetzelfde entity id gekregen waardoor alles blijft werken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zo, nieuwe vraag.

Heb een zooi meldingen (warnings) in mijn supervisor logs over mqtt en node red. beiden gaan over opties die niet meer aanwezig zijn. Grappige is ; ik heb ze niet eens als aan staan in de add-ons config. Enig idee hoe te verwijderen, want als ik google dan moet ik in de config.yamls editten, maar ook daar staan z eniet aan.

Hoe dit op te lossen?
Gaat dan bijv om ;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'dark_mode' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'port' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'require_ssl' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'share' does not exist in the schema for Samba share (core_samba)
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'interface' does not exist in the schema for Samba share (core_samba)
22-10-31 16:41:31 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2MQTT (45df7312_zigbee2mqtt)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'dark_mode' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'port' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'require_ssl' does not exist in the schema for Node-RED (a0d7b954_nodered)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'share' does not exist in the schema for Samba share (core_samba)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'interface' does not exist in the schema for Samba share (core_samba)
22-10-31 16:46:34 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2MQTT (45df7312_zigbee2mqtt)
22-10-31 16:50:17 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2MQTT (45df7312_zigbee2mqtt)
22-10-31 16:50:18 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2MQTT (45df7312_zigbee2mqtt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@maartend Je kijkt dan wel yaml versie van de config? UI laat anders namelijk maar een deel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:24:
@timovd Mja, op zich doet het script niet veel meer dan downloaden, indien nodig 'custom_components' map aanmaken en de boel uitpakken (in 'config\custom_components\hacs'). Vroeger was het script er dan ook niet en moest je dat zelf doen.

Aan gezien het script ook gewoon alle files weggooit en zich dan opnieuw uitpakt zou ik dat zelf gewoon eens doen.

En je hebt toevallig ook geen losse files in 'config\custom_components'? Want HACS waarschuwt in het script dat dit problemen geeft.

En een belangrijke is dat HA alle rechten heeft. Dus makkelijkste is dus dat met de user te doen waar ook HA onder draait.
Uiteindelijk de HACS map weggegooid, herstart en opnieuw geinstalleerd. In Chrome blijft HACS hangen, maar in Edge werkt het ok. Nu maar puzzelen en "shoppen".
Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armand_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03-2024
Ben nieuwsgierig of iemand van jullie toevallig ervaring heeft, met een dual boot tussen HAOS en Windows 10? Kan ik gewoon volstaan met iets als het volgende en ipv de Linux installatie dan voor HAOS kiezen (die op een USB stick plaatsen): YouTube: How to Dual Boot Ubuntu 20.04 LTS and Windows 10 [ 2020 ]

Reden hiervan is dat ik de NUC dan ook soms, bij issues, kan gebruiken als Windows pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:27
armand_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:14:
Ben nieuwsgierig of iemand van jullie toevallig ervaring heeft, met een dual boot tussen HAOS en Windows 10? Kan ik gewoon volstaan met iets als het volgende en ipv de Linux installatie dan voor HAOS kiezen (die op een USB stick plaatsen): YouTube: How to Dual Boot Ubuntu 20.04 LTS and Windows 10 [ 2020 ]

Reden hiervan is dat ik de NUC dan ook soms, bij issues, kan gebruiken als Windows pc.
Je snapt wel dat wanneer je zou booten in Windows, je home assistant niet meer zou draaien? In principe kan je prima een dualboot met linux en windows draaien, ongeacht wat je op die installaties draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:11:
@maartend Je kijkt dan wel yaml versie van de config? UI laat anders namelijk maar een deel zien.
Jazeker. Hier bijv die van z2m
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
homeassistant: true
mqtt:
  server: mqtt://192.168.xxx.xxx
  user: hallo
  password: jadoei
serial:
  port: /dev/ttyUSB0
frontend:
  port: 8099
advanced:
  homeassistant_legacy_entity_attributes: false
  legacy_api: false
  legacy_availability_payload: false
device_options:
  legacy: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:02
Ben al een paar dagen aan het stoeien met afvalwijzer.
https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

Het lukt mij niet om de sensors op mijn Dashboard te krijgen.
Als ik de files bekijk via ssh zie ik dat er wel een dir is aangemaakt en dat alle files daar instaan.
Hoe configureer ik het zodat ik de sensors kan toevoegen aan mijn Dashboard?
Als ik de configuration.yaml bekijk zie ik niks staan? Ophaaldienst is Meerlanden, postcode 1112

[ Voor 6% gewijzigd door jannus66 op 31-10-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armand_
-Casper schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Je snapt wel dat wanneer je zou booten in Windows, je home assistant niet meer zou draaien? In principe kan je prima een dualboot met linux en windows draaien, ongeacht wat je op die installaties draait.
Dank je, I know. Weet wanneer ik met Windows boot dat dan het HAOS niet functioneert.

Maar om de dual voor elkaar te krijgen, Youtube filmpje volgen en i.p.v. Ubuntu dan HAOS installeren?
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ik HAOS virtueel draai, echter heb ik dan niet alle functionaliteiten en Windows is daarentegen altijd met van alles bezig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Top, ik ben zover dat ik ze nu kan toevoegen. alleen krijg ik veel variabele opties en ik heb letterlijk geen idee welke waardes ik moet invullen. En in het filmpje wordt het ook niet echt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:32
armand_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Dank je, I know. Weet wanneer ik met Windows boot dat dan het HAOS niet functioneert.

Maar om de dual voor elkaar te krijgen, Youtube filmpje volgen en i.p.v. Ubuntu dan HAOS installeren?
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ik HAOS virtueel draai, echter heb ik dan niet alle functionaliteiten en Windows is daarentegen altijd met van alles bezig :-)
Wat voor functionaliteit denk je te missen dan? Er zijn juist enorm veel mensen die HA virtueel gebruiken. Juist bij een dual boot ga je functionaliteit missen omdat je HA niet altijd online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armand_
new_guy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Wat voor functionaliteit denk je te missen dan? Er zijn juist enorm veel mensen die HA virtueel gebruiken. Juist bij een dual boot ga je functionaliteit missen omdat je HA niet altijd online is.
Idd, je hebt gelijk zal geen functionaliteit missen (had niet goed gelezen) want je runt nu ook letterlijk, wel virtueel "Home Assistant / Home Assistant OS_". Enige nadeel vind ik wel, Windows OS is altijd met van alles op de achtergrond bezig.
Ik wil Windows echt alleen als een soort 'backup OS'tje' achter de hand houden, in noodgevallen dat ik even kan schakelen (en begrijp dat daar ook andere oplossingen voor zijn) en dan als nadeel dat HA tijdelijk niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
jannus66 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:14:
Ben al een paar dagen aan het stoeien met afvalwijzer.
https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

Het lukt mij niet om de sensors op mijn Dashboard te krijgen.
Als ik de files bekijk via ssh zie ik dat er wel een dir is aangemaakt en dat alle files daar instaan.
Hoe configureer ik het zodat ik de sensors kan toevoegen aan mijn Dashboard?
Als ik de configuration.yaml bekijk zie ik niks staan? Ophaaldienst is Meerlanden, postcode 1112
Je moet wel de configuratie toevoegen voor de sensor.
Dit is het voorbeeld uit de documentatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:39:
@BlackWhizz Dus je draait HAOS in Proxmox? En dan MQTT gewoon als HA addon?
Correct. MQTT (Mosquitto) draait als addon in HAOS die in een Proxmox VM draait. Zo gauw Mosquitto draaide werd deze direct herkend door HAOS.

Eigenlijk alle schakelaars en dimmers draaien met Tasmota. Deze vertellen allemaal dit verhaal.
code:
1
2
20:15:07 MQT: Attempting connection...
20:15:13 MQT: Connect failed to 192.168.2.121:1883, rc -2. Retry in 10 sec

Tasmota wiki vertelt me dat RC -2 een netwerkfout is (MQTT_CONNECT_FAILED -> the network connection failed). Maar die stap in de foutoplossing kom ik niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

(jarig!)
eeste opzet https://community.home-as...ing-call-assistant/480823

Ik ben wel wat verder dan dat met configuratie.

En een failover HA systeem omdat de addon een beetje instabiel is. Ik ben software tester ben gewend dat ontwikkelaars niet helemaal mee werken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben voorzichtig aan het uitproberen of home assistant me beter bevalt dan domoticz. Die heb ik al vele jaren draaien. Maar de ontwikkeling gaat me wat traag.

Probeer nu sonos integratie in te stellen. Maar dat wil niet helemaal lukken. Krijg 'geen apparaten gevonden' melding.

Draai in docker op mn Synology nas enig idee waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
BlackWhizz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Correct. MQTT (Mosquitto) draait als addon in HAOS die in een Proxmox VM draait. Zo gauw Mosquitto draaide werd deze direct herkend door HAOS.

Eigenlijk alle schakelaars en dimmers draaien met Tasmota. Deze vertellen allemaal dit verhaal.
code:
1
2
20:15:07 MQT: Attempting connection...
20:15:13 MQT: Connect failed to 192.168.2.121:1883, rc -2. Retry in 10 sec

Tasmota wiki vertelt me dat RC -2 een netwerkfout is (MQTT_CONNECT_FAILED -> the network connection failed). Maar die stap in de foutoplossing kom ik niet verder mee.
Klinkt als dat je poort 1883 nog naar je VM moet wijzen in Proxmox. Hoe, geen idee :+ Ik draai (nog) geen Proxmox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:35
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:52:
Ben voorzichtig aan het uitproberen of home assistant me beter bevalt dan domoticz. Die heb ik al vele jaren draaien. Maar de ontwikkeling gaat me wat traag.

Probeer nu sonos integratie in te stellen. Maar dat wil niet helemaal lukken. Krijg 'geen apparaten gevonden' melding.

Draai in docker op mn Synology nas enig idee waar ik naar kan kijken?
Als je in Docker draait dan zit het vast achter een bridge? Gevolg: NAT. En dus bevindt Sonos (/je hele netwerk) zich in een ander netwerk(segment).

Als je HA draait in een Docker container met network mode host, of een macvlan interface gebruikt, dan bevindt HA / de container zich direct in het netwerk en zou network diecovery ook moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:35
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Klinkt als dat je poort 1883 nog naar je VM moet wijzen in Proxmox. Hoe, geen idee :+ Ik draai (nog) geen Proxmox.
En @BlackWhizz. Niet het hele verhaaltje gevolgd, maar... In Proxmox hoef je juist niks met port forwards omdat elke VM normaliter gewoon een netwerk interface direct gekoppeld aan jouw eigen netwerk heeft (hetzelfde geldt overigens voor LXC). Maar dus welk IP gebruik je @BlackWhizz? Dat moet dat van de HAOS VM zijn, en dus niet het IP van Proxmox. Mogelijk dat daar dus de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:34

The Legend

*Plop*

Ik zit nog te klooien met HA en MQTT. Mijn probleem was dat de verbinding tussen HA en de MQTT EMS-ESP module wegviel. Dat heb ik nu hopelijk opgelost met een firmware update. Ergens onderweg is m’n HA dashboard verongelukt, want daar zie ik alleen nog maar “Entity not available”. Ik dacht dus ff verwijderen en weer opnieuw toevoegen, maar nu kan ik wel de MQTT integration toevoegen, maar verschijnen er in HA geen devices en geen entities. Nu heb ik op de EMS module “Enable MQTT discovery” aan en uitgezet, maar dat doet niks. Tips? :*

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Als je in Docker draait dan zit het vast achter een bridge? Gevolg: NAT. En dus bevindt Sonos (/je hele netwerk) zich in een ander netwerk(segment).

Als je HA draait in een Docker container met network mode host, of een macvlan interface gebruikt, dan bevindt HA / de container zich direct in het netwerk en zou network diecovery ook moeten werken.
Geen idee van een vervolgstap, maar eens even zoeken hoe we dit op zouden kunnen lossen. Beetje haat/liefde verhouding met docker. :X

Dank voor de hint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
RobertMe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

En @BlackWhizz. Niet het hele verhaaltje gevolgd, maar... In Proxmox hoef je juist niks met port forwards omdat elke VM normaliter gewoon een netwerk interface direct gekoppeld aan jouw eigen netwerk heeft (hetzelfde geldt overigens voor LXC). Maar dus welk IP gebruik je @BlackWhizz? Dat moet dat van de HAOS VM zijn, en dus niet het IP van Proxmox. Mogelijk dat daar dus de fout zit.
We hebben een winnaar :X . Ik heb de hele dag homeassistant benaderd via de browser met homeassistant.local:8123. De HA VM heeft een MAC -> IP binding op mn modem, maar deze jongen is er nu pas achter gekomen dat ik het verkeerde mac heb gebruikt voor die binding.

*bedankt voor de tip, en rent heel snel weg*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:05
TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:35:
Ik ben tevreden met de BlitzWolf SHP-13 relays, welke ook gewoon rebranded Tuya Zigbee zijn.
Werkt deze stabiel bij je? Geen disconnects of energiemeting problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Soullancer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Werkt deze stabiel bij je? Geen disconnects of energiemeting problemen?
Van de 20 die ik er gekocht heb, is er eentje kapot gegaan. Daar zat de oven op, wellicht toch net te veel piekspanning ofzo.
De overige 19 doen het prima, geen klachten over.

Ze updaten verder niet heel snel, gebruik ze icm Deconz. Als je Zigbee2MQTT gebruikt kun je de polling rate aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:02
TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Je moet wel de configuratie toevoegen voor de sensor.
Dit is het voorbeeld uit de documentatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
Dus dit kan ik gewoon in de configuratie.yaml plaatsen en dan kan ik hem wel toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
jannus66 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Dus dit kan ik gewoon in de configuratie.yaml plaatsen en dan kan ik hem wel toevoegen?
Ja, als je de key sensor: al gebruikt, moet het het onder diezelfde key zetten en dan dus de eerste regel weg laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
RobertMe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Ah, ik was even aan het twijfelen nadat ik het geschreven had. Wist niet of alle netwerkkaarten dat konden eigenlijk :+ Maar inderdaad, dan wordt het een "gebruik je het juiste IP" verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
maartend schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Jazeker. Hier bijv die van z2m
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
homeassistant: true
mqtt:
  server: mqtt://192.168.xxx.xxx
  user: hallo
  password: jadoei
serial:
  port: /dev/ttyUSB0
frontend:
  port: 8099
advanced:
  homeassistant_legacy_entity_attributes: false
  legacy_api: false
  legacy_availability_payload: false
device_options:
  legacy: false
Dat is wel gek ja. Dan zou ik eens kijken of de configuration.yaml in de Zigbee2MQTT folder niet heel anders is.

Overigens op de addon page niet nodig om server, user en pass in te vullen. Dat zal dan op de achtergrond gebeuren (user: addons) en in de zigbee2MQTT configuration.yaml ingevuld worden.

Ook is het natuurlijk aan te raden om het by-id pad van je stick te pakken en een eigen network_key te gebruiken. Laatste kan je alleen niet wijzigen zonder alles opnieuw te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The Legend Je bedoelt de MQTT integratie of de MQTT addon? En niet een van beide vergeten? Na de integratie zou het kunnen dat je moet herstarten. Na laatste dat je devices opnieuw moet laten verbinden om hun autoconfig te laten pushen.

Of de addon draait kan je mooi bekijken met iets als MQTT explorer. Er zou ook een homeassistant\ topic zichtbaar moeten zijn voor de autoconfig van devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
marcel19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Top, ik ben zover dat ik ze nu kan toevoegen. alleen krijg ik veel variabele opties en ik heb letterlijk geen idee welke waardes ik moet invullen. En in het filmpje wordt het ook niet echt uitgelegd.
Dat staat weer uitgelegd in de officiële documentatie.
https://github.com/rospogrigio/localtuya/
Waarin je wordt doorverwezen naar:
https://pypi.org/project/tinytuya/
Waarden staan een stuk naar onder scrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
Ora et Labora schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:17:
[...]

Dat staat weer uitgelegd in de officiële documentatie.
https://github.com/rospogrigio/localtuya/
Waarin je wordt doorverwezen naar:
https://pypi.org/project/tinytuya/
Waarden staan een stuk naar onder scrollen.
Yes, na gisteren wat te hebben gezocht had ik hem gevonden.
Alles werkt nu naar behoren en alles werkt ook direct zonder problemen :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Shattering schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:06:
Hey Allen! Ik ben momenteel aan het kijken of ik "Double Take" kan gebruiken om personen te detecteren via mijn camera's. De enige NVR die supported is, is Frigate - maar ik heb "helaas" een volledige Unifi set-up met een Unifi DreamMachine Pro als NVR.

Weet iemand of ik deze beelden toch op één of andere manieren toch kan doorzenden (enkel als het nodig is) naar Double Take, om de herkenning uit te voeren?
Voor zover ik nog weet van Unifi cameras, kan je niet naar buiten met je streams. Met de overschakeling van Video naar Protect ben ik afgehaaakt van Unifi voor cameras. Er was wel een manier, maar dan moet je de cameras op standalone functie zetten. Maar dan is je DM NVR werkloos...
Gisteren dan ook de 2 laatste Unifi cameras buiten dienst gezet en vervangen door hik.

Als je Double Take wil gebruiken zal je moeten kiezen vrees ik.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:34

The Legend

*Plop*

Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:50:
@The Legend Je bedoelt de MQTT integratie of de MQTT addon? En niet een van beide vergeten? Na de integratie zou het kunnen dat je moet herstarten. Na laatste dat je devices opnieuw moet laten verbinden om hun autoconfig te laten pushen.

Of de addon draait kan je mooi bekijken met iets als MQTT explorer. Er zou ook een homeassistant\ topic zichtbaar moeten zijn voor de autoconfig van devices.
Ik ga in HA naar settings -> integrations. Daar voeg in MQTT toe, vul het IP in en dat lukt dan. Maar voorheen zag ik dan direct de devices opkomen (ems-esp, thermostat) en die zie ik nu niet meer. Herstarten van HA en de EMS module heb ik al tig keer gedaan voor en na het toevoegen van MQTT in HA.

Gisteravond veel gegoogled, en toen las ik nog ergens een vergelijkbaar probleem met een ander apparaat waar bleek dat als een device al eens gediscovered was, hij zich daarna niet opnieuw meer meldt (oid) en dat het daaraan zou liggen. Maar ik heb Enable MQTT discovery al een paar uit en weer aangezet in de EMS module.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:52:
Weet je zeker dat die tijden in je grafiek niet ook UTC zijn?
Yep, die zijn "lokale tijd" (weet niet wat de officiële term ervoor is)

Nu weet ik dat omgaan met zomer/wintertijd voor softwareapplicaties altijd lastig is, nog een reden om er van af te stappen IMO. Maar goed, in het energy dashboard wordt het op een elegante manier opgelost. Van de lente kijken hoe ze dat met de zomertijd doen, ik verwacht dan tussen 02:00 en 03:00 een "gestapeld" verbruik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen_76
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 14:02
Iemand ervaring met de custom component HA Multiscrape (https://github.com/danieldotnl/ha-multiscrape), waarbij je van elke web pagina gegevens kan exporteren richting HA?

Ik probeer dit van mijn zonnepanelen (https://aeg.invertercontrol.com/) aangezien ik geen goede integratie via een API o.i.d. Deze site zit achter een username/password, maar ik krijg de login niet voor elkaar via deze add-on. Ik weet dat dit waarschijnlijk een speld in een hooiberg is, maar hopelijk is er iemand die weet waar ik de select naartoe moet wijzen om de juiste credentials in te kunnen vullen.

Mijn code is als volgt nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
multiscrape:
  - resource: 'https://aeg.invertercontrol.com/dashboard'
    scan_interval: 30
    log_response: true
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: 'https://aeg.invertercontrol.com'
      select: ".login-page"
      input:
        email: xxx@xxx.nl
        password: '******'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
RedPas schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:42:
[...]

Voor zover ik nog weet van Unifi cameras, kan je niet naar buiten met je streams. Met de overschakeling van Video naar Protect ben ik afgehaaakt van Unifi voor cameras. Er was wel een manier, maar dan moet je de cameras op standalone functie zetten. Maar dan is je DM NVR werkloos...
Gisteren dan ook de 2 laatste Unifi cameras buiten dienst gezet en vervangen door hik.

Als je Double Take wil gebruiken zal je moeten kiezen vrees ik.
Hey! Dit is me ondertussen gelukt, op een andere manier.

- Bij een camera event (person detected) start ik een HA automation waarmee ik een snapshot maak van die specifieke camera (camera.snapshot service binnen HA).
- Na deze snapshot, gebruik ik shell_command op de afbeelding te uploaden naar Double Take.
Kan met deze API > "http://localhost:3000/api/recognize/upload"
- Komt netjes binnen op Double Take & vervolgens kan DeepStack aan het werk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ik ga in HA naar settings -> integrations. Daar voeg in MQTT toe, vul het IP in en dat lukt dan. Maar voorheen zag ik dan direct de devices opkomen (ems-esp, thermostat) en die zie ik nu niet meer. Herstarten van HA en de EMS module heb ik al tig keer gedaan voor en na het toevoegen van MQTT in HA.

Gisteravond veel gegoogled, en toen las ik nog ergens een vergelijkbaar probleem met een ander apparaat waar bleek dat als een device al eens gediscovered was, hij zich daarna niet opnieuw meer meldt (oid) en dat het daaraan zou liggen. Maar ik heb Enable MQTT discovery al een paar uit en weer aangezet in de EMS module.
Hey! Ik ben al een volledige dag aan "het klooien" met MQTT Autodiscover dat niet meer werkt bij mij. Ik heb ALLES al opnieuw geïnstalleerd (HA, Mosquitto & alle andere MQTT containers die ik gebruik). Ik weet niet wat hier mis gaat. Is het toevallig een recent issue bij jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Shattering op 01-11-2022 10:16 ]

Pagina: 1 ... 213 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.