Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:27
jeroen_76 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
Iemand ervaring met de custom component HA Multiscrape (https://github.com/danieldotnl/ha-multiscrape), waarbij je van elke web pagina gegevens kan exporteren richting HA?

Ik probeer dit van mijn zonnepanelen (https://aeg.invertercontrol.com/) aangezien ik geen goede integratie via een API o.i.d. Deze site zit achter een username/password, maar ik krijg de login niet voor elkaar via deze add-on. Ik weet dat dit waarschijnlijk een speld in een hooiberg is, maar hopelijk is er iemand die weet waar ik de select naartoe moet wijzen om de juiste credentials in te kunnen vullen.

Mijn code is als volgt nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
multiscrape:
  - resource: 'https://aeg.invertercontrol.com/dashboard'
    scan_interval: 30
    log_response: true
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: 'https://aeg.invertercontrol.com'
      select: ".login-page"
      input:
        email: xxx@xxx.nl
        password: '******'
Krijg je ook iets van resultaat? Er is nu geen enkele indicatie wat het resultaat is van je huidige code.
Daarnaast loont het vaak om eens zelf in te loggen in chrome (oid), in het inspecteren venster history te openen en de pagina te ververven. Check even welke pagina's er allemaal worden aangeroepen. Goede kans dat er een aparte call tussen zit obv een API key die je vervolgens kan gebruiken voor een versimpelde scrape actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Als je in Docker draait dan zit het vast achter een bridge? Gevolg: NAT. En dus bevindt Sonos (/je hele netwerk) zich in een ander netwerk(segment).

Als je HA draait in een Docker container met network mode host, of een macvlan interface gebruikt, dan bevindt HA / de container zich direct in het netwerk en zou network diecovery ook moeten werken.
Ik zie in portainer het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET46W8ZYo5_yGqoPj3ln78ko6r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNiZXTumkF5uA4NiymAcLLxa.png?f=fotoalbum_large

Echter; ik zie ook een hele berg containers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H461Oc1MnLlSsnqvUNgOvslfv_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EVU0DIBTSaVj8b1lbqQxCBv.png?f=fotoalbum_large

Moeten alle containers op host netwerk terecht komen?
Blijf het moeilijke materie vinden dit, maar packages zijn er amper nog.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 11:35
Shattering schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:
[...]

Hey! Dit is me ondertussen gelukt, op een andere manier.

- Bij een camera event (person detected) start ik een HA automation waarmee ik een snapshot maak van die specifieke camera (camera.snapshot service binnen HA).
- Na deze snapshot, gebruik ik shell_command op de afbeelding te uploaden naar Double Take.
Kan met deze API > "http://localhost:3000/api/recognize/upload"
- Komt netjes binnen op Double Take & vervolgens kan DeepStack aan het werk :*)
Blij dat het gelukt is. Zo deed ik het ook om snapshots te maken en te versturen naar Telegram als er aangebeld was

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:56

The Legend

*Plop*

Shattering schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:12:
[...]

Hey! Ik ben al een volledige dag aan "het klooien" met MQTT Autodiscover dat niet meer werkt bij mij. Ik heb ALLES al opnieuw geïnstalleerd (HA, Mosquitto & alle andere MQTT containers die ik gebruik). Ik weet niet wat hier mis gaat. Is het toevallig een recent issue bij jullie?
Ja ook recent ontstaan. Bij mij speelde eerst dat de MQTT status na een random tijd disconnecte. Toen ben ik gaan klooien met de module om firmware te updaten, en daarna werkte mijn dashboard niet meer. Vervolgens ben ik ook opnieuw gaan installeren en krijg ik het niet meer aan de praat.

In m'n HA log zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2022-10-31 21:22:54 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in async_discover when dispatching 'mqtt_discovery_new_select_mqtt': ({'unique_id': 'thermostat_hc1_reducemode', 'command_topic': 'ems-esp/thermostat/hc1/reducemode', 'options': ['outdoor', 'room', 'reduce'], 'state_topic': 'ems-esp/thermostat_data', 'name': 'hc1 Reduce mode', 'object_id': 'thermostat_hc1_reduce mode', 'value_template': '{{value_json.hc1.reducemode}}', 'device': {'identifiers': ['ems-esp-thermostat']}, 'platform': 'mqtt'},)
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/mixins.py", line 180, in async_discover
    config = schema(discovery_payload)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 218, in __call__
    return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 341, in _exec
    raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 337, in _exec
    v = func(v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
    return self._compiled([], data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 817, in validate_callable
    return schema(data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 594, in validate_dict
    return base_validate(path, iteritems(data), out)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 432, in validate_mapping
    raise er.MultipleInvalid(errors)
voluptuous.error.MultipleInvalid: extra keys not allowed @ data['object_id']

Hier kan ik alleen niks van maken :+

[ Voor 59% gewijzigd door The Legend op 01-11-2022 10:26 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Energie Dashboard vraagje,

Ik heb het energie dashboard draaiend met stroom en ga (water nog under construction)
Maar we hebben ook onze Nefit ketel gekoppeld, die geeft het gebruik van gas ook door.
Hoe kan ik de Nefit als Individueel apparaat Gas instellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 01-11-2022 10:40 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:22:
[...]

Ja ook recent ontstaan. Bij mij speelde eerst dat de MQTT status na een random tijd disconnecte. Toen ben ik gaan klooien met de module om firmware te updaten, en daarna werkte mijn dashboard niet meer. Vervolgens ben ik ook opnieuw gaan installeren en krijg ik het niet meer aan de praat.

In m'n HA log zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2022-10-31 21:22:54 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in async_discover when dispatching 'mqtt_discovery_new_select_mqtt': ({'unique_id': 'thermostat_hc1_reducemode', 'command_topic': 'ems-esp/thermostat/hc1/reducemode', 'options': ['outdoor', 'room', 'reduce'], 'state_topic': 'ems-esp/thermostat_data', 'name': 'hc1 Reduce mode', 'object_id': 'thermostat_hc1_reduce mode', 'value_template': '{{value_json.hc1.reducemode}}', 'device': {'identifiers': ['ems-esp-thermostat']}, 'platform': 'mqtt'},)
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/mqtt/mixins.py", line 180, in async_discover
    config = schema(discovery_payload)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 218, in __call__
    return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 341, in _exec
    raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 337, in _exec
    v = func(v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 817, in validate_callable
    return schema(data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 594, in validate_dict
    return base_validate(path, iteritems(data), out)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 432, in validate_mapping
    raise er.MultipleInvalid(errors)
voluptuous.error.MultipleInvalid: extra keys not allowed @ data['object_id']

Hier kan ik alleen niks van maken :+
@Shattering ik heb het opgelost. Bovengenoemde fout heb ik gegoogled en toen kwam ik hier uit:

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4980

Oplossing was hier om HA te updaten naar de laatste versie. Op de een of andere manier werkt updaten bij mij in Docker wat moeizaam. Ik moet meerdere keren de container stoppen, via registry de laatste versie downloaden, de container resetten en vervolgens weer starten. De eerste 2 keer bleek er niks te zijn geupdate, na de derde keer zit ik nu op 2022.10.5 (daarvoor op een 2021 versie).

En nu zie ik weer m'n devices bij de MQTT integration en werken de meeste entities op m'n dashboard ook weer. Een paar geven nog de melding Entiity not available. Daar nog even mee prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen_76
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 14:02
-Casper schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:13:
[...]

Krijg je ook iets van resultaat? Er is nu geen enkele indicatie wat het resultaat is van je huidige code.
Daarnaast loont het vaak om eens zelf in te loggen in chrome (oid), in het inspecteren venster history te openen en de pagina te ververven. Check even welke pagina's er allemaal worden aangeroepen. Goede kans dat er een aparte call tussen zit obv een API key die je vervolgens kan gebruiken voor een versimpelde scrape actie.
Bedankt, ik ben ook al bezig geweest inderdaad met de Dev Tools van Chrome en Firefox en heb daar ook wel wat API informatie voorbij zien komen. Ik heb nu wel wat headers terug gekregen met token informatie, dus zal daar eens mee aan de slag gaan om te kijken of dat een ingang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:09
Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:44:
[...]

Dat is wel gek ja. Dan zou ik eens kijken of de configuration.yaml in de Zigbee2MQTT folder niet heel anders is.
Dit is de configuration.yaml uit de z2m folder. Dat is het hem juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:41
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:42:
@Slappyjoez
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      unique_id: netto_electricity_usage
      name: 'Netto electricity usage'
      availability: "{{ states('sensor.p1_import')|is_number and states('sensor.p1_export')|is_number and states('sensor.sma_grid_power')|is_number }}"
      state: >-
        {{ states('sensor.p1_import')|float * 1000 - states('sensor.p1_export')|float * 1000 + states('sensor.sma_grid_power')|float }}
      unit_of_measurement: W
      state_class: measurement
      device_class: power

Sensoren aanpassen naar die jij hebt. En doordat de P1 en de omvormer niet altijd tegelijk de waarde updaten kan je wat gekke spikes hebben. Je zou het geheel nog door een 'average_linear' statistics filter kunnen halen.
Thanks! Hier was ik ook al een tijdje naar op zoek. krijg vanuit de Developer tools > template checker netjes een waarde die in mijn ogen lijkt te kloppen.

Ik ben het alleen helemaal kwijt hoe je nou omgaat met losse template's.

Situatie:

Ik heb in mijn Configuration.yaml onderstaande regel toegevoegd:
code:
1
template: !include_dir_merge_named Templates/

Ik heb ook een mapje met de naam Templates. Hierin heb ik momenteel een Template.yaml zitten voor de status van mijn wasmachine, deze werkt ook naar behoren. Echter als ik op dezelfde manier een nieuwe yaml maak voor "Netto_Verbruik" krijg ik deze niet zichtbaar in HA.

Ik doe wat verkeerd maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 16:46
The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:52:
[...]

Oplossing was hier om HA te updaten naar de laatste versie. Op de een of andere manier werkt updaten bij mij in Docker wat moeizaam. Ik moet meerdere keren de container stoppen, via registry de laatste versie downloaden, de container resetten en vervolgens weer starten. De eerste 2 keer bleek er niks te zijn geupdate, na de derde keer zit ik nu op 2022.10.5 (daarvoor op een 2021 versie).
Weird, ik doe altijd:
Bash:
1
2
docker-compose pull
docker-compose up -d --no-deps

Dan update ie alles (als er updates zijn) en herstart alleen de containers die daadwerkelijk een update nodig hebben
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:01:
[...]

Thanks! Hier was ik ook al een tijdje naar op zoek. krijg vanuit de Developer tools > template checker netjes een waarde die in mijn ogen lijkt te kloppen.

Situatie:

code:
1

Ik heb ook een mapje met de naam Templates. Hierin heb ik momenteel een Template.yaml zitten voor de status van mijn wasmachine, deze werkt ook naar behoren. Echter als ik op dezelfde manier een nieuwe yaml maak voor "Netto_Verbruik" krijg ik deze niet zichtbaar in HA.

let op met hoofdletters, linux is case-sensitive! Daarnaast, heb je de Netto_Verbruik yaml ook de goeie extensie gegeven?

[ Voor 38% gewijzigd door borft op 01-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 19:29
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:01:
[...]

Situatie:

code:
1

Je hebt sowieso de verkeerde include gebruikt, want template: verwacht en list, en je gebruikt nu een include voor een dictionary.
Je moet !include_dir_list of !include_dir_merge_list gebruiken.

De eerste voegt beschouwt alle yaml files in de folder als list items, en combineert deze tot een list. De tweede beschouwt alle yaml files als een list, en combineert deze lists als één grote list.

Bij de eerste include moet je je files niet beginnen met een streepje, en kun je dus maar één item per file gebruiken, de tweede heeft wel de streepjes nodig en kan meerdere items per file bevatten.

Met maar één file werkt de foute include die je gebruikt ook, omdat met maar één item HA het zelf omzet naar een list item

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 01-11-2022 11:12 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

borft schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:04:
[...]

Weird, ik doe altijd:
Bash:
1
2
docker-compose pull
docker-compose up -d --no-deps

Dan update ie alles (als er updates zijn) en herstart alleen de containers die daadwerkelijk een update nodig hebben
Ik ben aangewezen op de GUI omdat ik echt 0 kennis heb van te gebruiken commando's ed. Dat maakt het soms wat lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik ben aangewezen op de GUI omdat ik echt 0 kennis heb van te gebruiken commando's ed. Dat maakt het soms wat lastig :P
ah, dat kan ik me voorstellen. welke gui gebruik je voor Docker? want ik zou verwachten dat de aanpak hetzelfde is:
1. doe een pull
2. restart containers die een update hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:41
TheFes schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:10:
[...]

Je hebt sowieso de verkeerde include gebruikt, want template: verwacht en list, en je gebruikt nu een include voor een dictionary.
Je moet !include_dir_list of !include_dir_merge_list gebruiken.

De eerste voegt beschouwt alle yaml files in de folder als list items, en combineert deze tot een list. De tweede beschouwt alle yaml files als een list, en combineert deze lists als één grote list.

Bij de eerste include moet je je files niet beginnen met een streepje, en kun je dus maar één item per file gebruiken, de tweede heeft wel de streepjes nodig en kan meerdere items per file bevatten.

Met maar één file werkt de foute include die je gebruikt ook, omdat met maar één item HA het zelf omzet naar een list item
Held! Zo werkt het beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

borft schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:
[...]

ah, dat kan ik me voorstellen. welke gui gebruik je voor Docker? want ik zou verwachten dat de aanpak hetzelfde is:
1. doe een pull
2. restart containers die een update hebben
Die van Synology. Werkt op zich prima voor een leek als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 00:05
Ik heb nu een tijdje een Zappi V2 laadpunt gekoppeld aan mijn HA.
Nu wil ik graag een metertje in mijn dashboard maken waarop ik kan zien hoeveel mijn Zappi per maand verbruikt/geladen heeft.
Momenteel geef ik de sensor "Charge added session" weer waarop ik de laatste laadbeurt kan zien.

Ik vraag me echter af wat ik moet doen om deze sessions van de huidige maand bij elkaar kan optellen en dat weer kan geven in een metertje.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:27
Marsman83 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:57:
Ik heb nu een tijdje een Zappi V2 laadpunt gekoppeld aan mijn HA.
Nu wil ik graag een metertje in mijn dashboard maken waarop ik kan zien hoeveel mijn Zappi per maand verbruikt/geladen heeft.
Momenteel geef ik de sensor "Charge added session" weer waarop ik de laatste laadbeurt kan zien.

Ik vraag me echter af wat ik moet doen om deze sessions van de huidige maand bij elkaar kan optellen en dat weer kan geven in een metertje.
Iemand een idee?
Ik denk dat https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ je hiermee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 00:05
Thanks! Ik ga meteen kijken hoe dit werkt.

Update:
Dit werkt fantastisch :)
Ik kan nu idd aangeven wanneer de meter zichzelf reset (maandelijks nu).
Moet alleen nog even kijken of je de maand ervoor nog terug kan halen ergens nadat die gereset is.
Stel ik kijk pas aan het begin van de volgende maand, dan heb ik mogelijk de tellerstand van de maand ervoor gemist.

[ Voor 39% gewijzigd door Marsman83 op 01-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:16
Marsman83 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:07:
[...]

Update:
Moet alleen nog even kijken of je de maand ervoor nog terug kan halen ergens nadat die gereset is.
Stel ik kijk pas aan het begin van de volgende maand, dan heb ik mogelijk de tellerstand van de maand ervoor gemist.
Kun je niet een all time waarde bijhouden en deze toevoegen op het energy dashboard? Dan gebruik je gewoon het hele statistics verhaal dat in HA zit ingebakken en kun je ook de volledige historie in zin, per dag / week / maand / jaar. Enige dat je daarvoor dus nodig hebt is een altijd oplopende teller / sensor met de juiste attributen (state_class etc). Die kun je dan vervolgens op het energy dashboard opnemen onder "individual devices" en tada. Dag / week / maand / jaar statistieken met een "oneindige" historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:55

Antonio di

a mi me dijeron que si

Roeland54 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

De P1 poort gebruikt seriële communicatie daar kan de lan poort van je pc niet mee overweg. Ik zou onmiddelijk kijken voor een P1 naar usb kabel.
Ik zag toch een Serial to ethernet adapter(s)
SKU: P1-E20........................: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
SKU: P1-LIMITED-EDITION: https://www.zuidwijk.com/product/ethernet-limited-edition/
https://www.youless.nl/winkel.html

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 01-11-2022 15:58 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:37:
[...]

SKU: P1-E20........................: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
SKU: P1-LIMITED-EDITION: https://www.zuidwijk.com/product/ethernet-limited-edition/
Die eerste heb ik, en werkt prima.
Maar daar zit dus hardware in die de data omzet en vervolgens over je netwerk beschikbaar maakt. Het is niet zo dat je de P1 Kabel op de UTP poort aansluit, die UTP poort is voor de verbinding met je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:24
Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:37:
[...]

En check de comments over de levertijden: Zijn op dit moment 'Out of Stock' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

TheFes schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:41:
[...]

Die eerste heb ik, en werkt prima.
Maar daar zit dus hardware in die de data omzet en vervolgens over je netwerk beschikbaar maakt. Het is niet zo dat je de P1 Kabel op de UTP poort aansluit, die UTP poort is voor de verbinding met je netwerk.
Bedankt.
Laat ik nu mijn vraag/doel stellen, voordat ik zelf in (on)mogelijk oplossing(en) ga denken.
Ik wil graag mijn Router en 16-poort-Switch s'nacht uit zetten.
De afstand tussen mijn Slimme Meter en mijn HA (= mini-PC Minisforum GK50 met 2 LAN poorten en 4 USB-3 poorten) is 7,5 meter.

Wat is de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:24
Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:14:
[...]

Bedankt.
Laat ik nu mijn vraag/doel stellen, voordat ik zelf in (on)mogelijk oplossing(en) ga denken.
De afstand tussen mijn Slimme Meter en mijn HA (= mini-PC Minisforum GK50 met 2 LAN poorten en 4 USB-3 poorten) is 7,5 meter.

Wat is de oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/ykvl4A09mq4R/krqNrv/570x1200.jpg
Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

Bedankt.

Wat is de oplossing?
Volgens mij zijn er twee simpele oplossingen:
1. Gewoon je switch aanlaten, die apparaten zijn sowieso niet gemaakt om in en uit te schakelen. Als je valt over het verbruik dan zou je kunnen kijken naar een energie zuinig exemplaar of gewoon accepteren dat je een tweaker bent, lachend de rekening betaald en door gaat.
2. Voor de WiFi versie gaan en zorgen dat je altijd een wifi verbinding hebt.

Optie 1 geniet de voorkeur.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 01-11-2022 16:27 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51
maartend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:59:
[...]

Dit is de configuration.yaml uit de z2m folder. Dat is het hem juist.
Ah, okay. Kijk dan nu juist eens wel bij de config van de addon (dus in de UI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ik ga in HA naar settings -> integrations. Daar voeg in MQTT toe, vul het IP in en dat lukt dan. Maar voorheen zag ik dan direct de devices opkomen (ems-esp, thermostat) en die zie ik nu niet meer. Herstarten van HA en de EMS module heb ik al tig keer gedaan voor en na het toevoegen van MQTT in HA.

Gisteravond veel gegoogled, en toen las ik nog ergens een vergelijkbaar probleem met een ander apparaat waar bleek dat als een device al eens gediscovered was, hij zich daarna niet opnieuw meer meldt (oid) en dat het daaraan zou liggen. Maar ik heb Enable MQTT discovery al een paar uit en weer aangezet in de EMS module.
En MQTT draait als addon? Dan zou je geen IP etc hoeven invullen.

Of draai je nu twee verschillende brokers ofzo?

En tijdens het instellen staat "Enable discovery", "Birth message" en "Will message" gewoon aan? (Denk dat laatste twee niet perse nodig zijn.)

En anders zou ik denk ik eens alle retained topics in het homeassistant topic weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Marsman83 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:07:
[...]

Update:
De laatste waarde van de periode ervoor staat in de sensor als attribute 'last_period'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23

FutureCow

(C) FutureCow

[...]

Bedankt.

Wat is de oplossing?
Ik heb eerst 10 meter UTP (RJ11/12 stekker past prima in RJ45 poort) en op het einde de RJ11 -> USB kabel, gaat al 9 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Antonio di Zou mijn voorkeur ook niet hebben om de boel internetloos te maken. Maar goed, gaat neem ik aan dan om het P1 verhaal?

Zo ja, ik weet niet wat je draait en of je controle hebt over de tweede netwerkinterface. Anders zou je een ethernet P1 meter kunnen pakken die je direct op die tweede interface bekabelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Laatst online: 14-12-2024
@Antonio di Ik sluit mij aan bij FutureCow. Het P1 signaal verlengen met een utp kabel of een rj12 verlengkabel en een usb - p1 kabel gebruiken. Dat is gewoon de meest eenvoudige setup. Geen extra configuratie nodig.
Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:09:

Zo ja, ik weet niet wat je draait en of je controle hebt over de tweede netwerkinterface. Anders zou je een ethernet P1 meter kunnen pakken die je direct op die tweede interface bekabelt.
Dit is ook een optie maar lijkt me onnodig ingewikkeld t.o.v. de usb optie. Ik zie geen reden om hiervoor te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:54:
[...]

Ah, okay. Kijk dan nu juist eens wel bij de config van de addon (dus in de UI).
Daarom dus mijn volslagen verwondering

YAML:
1
2
3
4
5
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false

Dan nog de code bij MQTT, maar dat is enkel login en ww
en de poort bij serial. Meer staat er niet in

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 01-11-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

FutureCow schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:09:
[...]

Ik heb eerst 10 meter UTP (RJ11/12 stekker past prima in RJ45 poort) en op het einde de RJ11 -> USB kabel, gaat al 9 jaar probleemloos.
Als ik het goed begrijp heb jij vanaf je Slimme Meter op de P1-aansluiting een R11/RJ12 (mannetje) UTP kabel aangesloten van 10 meter en aan het einde van die kabel een R11/12 (vrouwtje). Op dat R11/R12-vrouwtje heb je een originele P1 naar USB (FTDI) aangesloten. Vervolgens heb je de USB aangelosen op je Home Assistant PC'tje

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
maartend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:15:
[...]

Daarom dus mijn volslagen verwondering

YAML:
1
2
3
4
5
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5

Dan nog de code bij MQTT, maar dat is enkel login en ww
en de poort bij serial. Meer staat er niet in
Zoals gezegd, daar dan wel even naar de yaml versie kijken en niet alleen wat er in de UIT versie staat ;) 3-dot => Edit in yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Roeland54 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:14:
Ik zie geen reden om hiervoor te kiezen.
Ik wel :) Ik zou niet willen vertrouwen op zwakke TTL over 7,5m. Zou kunnen werken maar aardig storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:49:
[...]

Zoals gezegd, daar dan wel even naar de yaml versie kijken en niet alleen wat er in de UIT versie staat ;) 3-dot => Edit in yaml.
Thnx. Die bedoelde je, Maar ook daar hetzelfde verhaal;
Niks bijzonders.
Oja, in de log van Z2M ook geen foutmeldingen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
data_path: /share/zigbee2mqtt
socat:
mqtt:
  base_topic: common/gateway/zigbee2mqtt
  server: mqtt://192.168.xxx.xxx
  user: jahallo
  password: doei
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EE_A5-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:09:
@Antonio di Zou mijn voorkeur ook niet hebben om de boel internetloos te maken. Maar goed, gaat neem ik aan dan om het P1 verhaal?

Ik had eerst het voornemen op mijn Minisforum GK50 mini-pc tUnbuntu/Docker/HA te zetten. Maar ik wil met zo min mogelijk "overhead" en zo simpel (en energiezuinig mogelijk) HA hebben.
Dus ik heb HAOS voor X86-64 erop gezet en draaien met nu alleen Sonoff Zigbee plus Dongle en 2 Zigbee lampen en 1 Zigbee tussenstekker. Dus volgens mij heb ik geen controle over de 2de LAN poort.

@TheFes heeft mij er op gewezen dat de " P1-E20 P1-reader-ethernet" module niet op de LAN-poort kan, maar op het het netwerk moet.
Bij de "Youless Energy monitor" hebben ze het er wel over dat de LS120 direct op een laptop kan worden aangesloten via een ethernet-kabel, maar ik neem aan ( A: ??) dat je daarmee alleen data kan ophalen die opgeslagen is op de LS120 en niet een realtime feed ( B: ??)

Ik had tot nu toe in mijn hoofd dat een P1 kabel niet te lang mag zijn omdat het een USB kabel is. Maar als
@FutureCow zijn oplossing lees op mij vraag, is de P1 geen USB kabel (alleen het USB-stekker/FTDI deel). Je kun dus gewoon een lange (RJ11/RJ12 UTP of 4/6 ader kabel) kabel trekken vanaf de P1 aansluiting van bijvoorbeeld 8 meter tot dicht bij je HA PC'tje en dan een originele P1-USB (FTDI)-kabel hierop aan sluiten.

Dus ik zie nu 2 mogelijke oplossingen:
C: De @FutureCow oplossing: verlengen en een P1-USB kabel (FTDI) op USB van mij HA PC-tje
......Ik wacht nog op bevestiging van hem.
D: De @Septillion oplossing: Controle over de 2de LAN poort krijgen. Install Ubuntu/Docker/HA??

Heb ik het nu allemaal goed begrepen?
Iedereen alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@maartend Dat is wel raar. Ik meen dat standaard network_key etc er ook in zou moeten staan.

Maar raarste is dat je port niet overeen komt met je configuration.yaml. Kijk je wel in /share/zigbee2mqtt (locatie die vroeger de standaard was)? Of kijk je naar de config in /config/zigbee2mqtt (huidige standaard locatie)? Ook vermelding van een base_topic die mist in de configuration.yaml van Zigbee2MQTT. Of er is dus echt wat goed mis of je zit naar een andere config te kijken denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 01-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Antonio di Bij de meeste kabels is USB naar TTL al in de plug gedaan. Maar om nu te zeggen dat TTL straffeloos over langere afstand te verlengen is, neuh. Ja, het kan dus bij iemand prima werken. Of 99% van de tijd etc. Maar geen garantie voor iemand anders en weet dat het nog steeds een relatief kwetsbaar signaal is.

Maar ook USB over 7,5m kan, als je een actieve kabel gebruikt. Passief gaat eigenlijk hetzelfde verhaal op als hierboven. Misschien werkt het in jouw situatie goed, misschien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:06:
[...]

Ik had eerst het voornemen op mijn Minisforum GK50 mini-pc tUnbuntu/Docker/HA te zetten. Maar ik wil met zo min mogelijk "overhead" en zo simpel (en energiezuinig mogelijk) HA hebben.
Dus ik heb HAOS voor X86-64 erop gezet en draaien met nu alleen Sonoff Zigbee plus Dongle en 2 Zigbee lampen en 1 Zigbee tussenstekker. Dus volgens mij heb ik geen controle over de 2de LAN poort.

@TheFes heeft mij er op gewezen dat de " P1-E20 P1-reader-ethernet" module niet op de LAN-poort kan, maar op het het netwerk moet.
Bij de "Youless Energy monitor" hebben ze het er wel over dat de LS120 direct op een laptop kan worden aangesloten via een ethernet-kabel, maar ik neem aan ( A: ??) dat je daarmee alleen data kan ophalen die opgeslagen is op de LS120 en niet een realtime feed ( B: ??)

Ik had tot nu toe in mijn hoofd dat een P1 kabel niet te lang mag zijn omdat het een USB kabel is. Maar als
@FutureCow zijn oplossing lees op mij vraag, is de P1 geen USB kabel (alleen het USB-stekker/FTDI deel). Je kun dus gewoon een lange (RJ11/RJ12 UTP of 4/6 ader kabel) kabel trekken vanaf de P1 aansluiting van bijvoorbeeld 8 meter tot dicht bij je HA PC'tje en dan een originele P1-USB (FTDI)-kabel hierop aan sluiten.

Dus ik zie nu 2 mogelijke oplossingen:
C: De @FutureCow oplossing: verlengen en een P1-USB kabel (FTDI) op USB van mij HA PC-tje
......Ik wacht nog op bevestiging van hem.
D: De @Septillion oplossing: Controle over de 2de LAN poort krijgen. Install Ubuntu/Docker/HA??

Heb ik het nu allemaal goed begrepen?
Iedereen alvast bedankt voor de hulp
Waarom niet gewoon je switch aanlaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23

FutureCow

(C) FutureCow

Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:29:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij vanaf je Slimme Meter op de P1-aansluiting een R11/RJ12 (mannetje) UTP kabel aangesloten van 10 meter en aan het einde van die kabel een R11/12 (vrouwtje). Op dat R11/R12-vrouwtje heb je een originele P1 naar USB (FTDI) aangesloten. Vervolgens heb je de USB aangelosen op je Home Assistant PC'tje

Klopt dit?
Ik heb eerst 1 meter RJ11->RJ11 kabel vanaf de P1 poort, deze kabel gaat in een RJ45 patch paneel. Dan loopt er 10 meter CAT6 UTP kabel naar een muur RJ45 socket. Daar zit dan de normale RJ11->USB kabel op aangesloten naar de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 13:48
Ik heb de volgende template sensor welke vanmiddag na een reboot van HA voor een heel kort moment terug naar 0 is gegaan. Hierdoor zijn alle statistieken verprutst :/

YAML:
1
2
3
4
5
6
      - name: "Watergebruik in m3"
        unique_id: 98562d7b468476bb8b4562d7b862441cd9
        unit_of_measurement: "m3"
        icon: mdi:water
        state: "{{ (states('sensor.watergebruik') | float * 0.001)|round(3) }}"
        state_class: total_increasing

Nu lees ik in diverse reacties iets over availability, maar ik kan het voor mezelf niet plaatsen hoe dat exact werkt. Kan iemand mij verduidelijken hoe dat kan voorkomen dat deze sensor niet meer naar 0 gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mbuurman Als 'sensor.watergebruik' niet beschikbaar is dan gaat de float (en daarna de round) onderuit en tonen volgens mij dan nog steeds 0 (incl error in je log).

Als je nu zorgt dat de template (in de state) niet geëvalueerd wordt als 'sensor.watergebruik' niet beschikbaar is heb je geen error. Ook wordt 'unavailable' gesnapt door andere zaken in HA als "geen geldige data, lekker negeren".

Voor hier kan dat makkelijk zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - name: "Watergebruik in m3"
        unique_id: 98562d7b468476bb8b4562d7b862441cd9
        unit_of_measurement: "m3"
        icon: mdi:water
        state: "{{ (states('sensor.watergebruik') | float * 0.001)|round(3) }}"
        state_class: total_increasing
        availability: "{{ states('sensor.watergebruik')|is_number }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Bedankt.

Wat is de oplossing?
Ik heb een tijd een P1 naar USB kabel gehad welke aan een 5m USB verlengkabel zat, werkte prima.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Toppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:13:
[...]

Waarom niet gewoon je switch aanlaten?
De router en switch worden s'nacht niet gebruikt en verbruiken dan onnodig stroom (opgeteld 12 watt).
Stroom kost geld.

Daarnaast is ieder "schakel" een SPoF en ben ik erg gesteld op KISS.
Misschien heb ik naast/door mijn Software Development werk te veel Business Continuity/Resilience gedaan of ben ik gewoon van een vorige generatie :) >:) .
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een kabeltje van A (P1 aansluiting) naar B (HA PC-tje).

Eigenlijk heb ik helemaal geen smarthome nodig. Ik zet gewoon iets uit als ik het niet gebruik en weer aan als ik het ga gebruiken. Ook voor het meten van het stroomverbruik kon ik tot nu toe prima uit de voeten met mijn Brennenstuhl PM 231 E tussenstekker.
De broodnodige duurzaamheid gaat echter meer automatisch sturing op lokaal energiegebruik nodig maken en daar is HA een mooi stukje software voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Antonio di schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:47:
[...]

De router en switch worden s'nacht niet gebruikt en verbruiken dan onnodig stroom (opgeteld 12 watt).
Stroom kost geld.

Daarnaast is ieder "schakel" een SPoF en ben ik erg gesteld op KISS.
Misschien heb ik naast/door mijn Software Development werk te veel Business Continuity/Resilience gedaan of ben ik gewoon van een vorige generatie :) >:) .
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een kabeltje van A (P1 aansluiting) naar B (HA PC-tje).

Eigenlijk heb ik helemaal geen smarthome nodig. Ik zet gewoon iets uit als ik het niet gebruik en weer aan als ik het ga gebruiken. Ook voor het meten van het stroomverbruik kon ik tot nu toe prima uit de voeten met mijn Brennenstuhl PM 231 E tussenstekker.
De broodnodige duurzaamheid gaat echter meer automatisch sturing op lokaal energiegebruik nodig maken en daar is HA een mooi stukje software voor.
12 watt is 83 dagen voor 1kWh van zeg even voor gemak €0,83. Je router en switch verbruiken dus voor een cent per nacht… voordat je het kabeltje terug verdient hebt.

Daarbij zijn een router of switch niet gemaakt om aan en uit gezet te worden.

Energie besparen prima maar je kan ook te ver gaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 05:00:
[...]

12 watt is 83 dagen voor 1kWh van zeg even voor gemak €0,83. Je router en switch verbruiken dus voor een cent per nacht… voordat je het kabeltje terug verdient hebt.
Je haalt nu eenheden door elkaar waardoor er niks van klopt. Een apparaat dat continu 12W gebruikt gebruikt over 1 uur 12Wh. 1kWh verbruik is er dan dus na 83 uur, niet na 83 dagen. Met 8 uur per nacht uitschakelen bespaar je dus 1kWh na 10 nachten, niet na 83.
En 12W verbruik is ook niet heel erg onrealistisch. Veel van die apparatuur draait op 12V, en 0,5A wordt er al snel verbruikt per apparaat. Dus 2 apparaten op 12V van 0,5A zit je al op 1A oftewel 12W.
Daarbij zijn een router of switch niet gemaakt om aan en uit gezet te worden.
Eens, zelf zou ik mijn netwerk ook niet down halen 's nachts om stroom te besparen. En dan zal mijn oudere UniFi apparatuur ook nog enorm onzuinig zijn.

Afgelopen weekend dan weer wel een plug op mijn Nvidia Shield gezet. ~7W verbruik terwijl die "uit" staat. Met zeg een 4 uur gebruik per dag kan die nu dus 20 uur helemaal uit, en levert al een besparing van 140Wh per dag op. Verdien ik die Fibaro plug dan snel terug? Nee, niet echt. Maar die had ik "over" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:42:
[...]

Je haalt nu eenheden door elkaar waardoor er niks van klopt. Een apparaat dat continu 12W gebruikt gebruikt over 1 uur 12Wh. 1kWh verbruik is er dan dus na 83 uur, niet na 83 dagen. Met 8 uur per nacht uitschakelen bespaar je dus 1kWh na 10 nachten, niet na 83.
En 12W verbruik is ook niet heel erg onrealistisch. Veel van die apparatuur draait op 12V, en 0,5A wordt er al snel verbruikt per apparaat. Dus 2 apparaten op 12V van 0,5A zit je al op 1A oftewel 12W.
Ik las het als "Ik bespaar 12w als ik de apparaten 's nachts uitzet" maar dit kan ook per uur zijn inderdaad.
[...]

Eens, zelf zou ik mijn netwerk ook niet down halen 's nachts om stroom te besparen. En dan zal mijn oudere UniFi apparatuur ook nog enorm onzuinig zijn.
Met UniFi apparatuur ga je die 12w niet halen, daarvan ligt het verbruik toch zeker wel wat hoger. En als je zo op je energie verbruik zit te letten dan moet je zeker dat soort apparatuur niet in huis halen.
Afgelopen weekend dan weer wel een plug op mijn Nvidia Shield gezet. ~7W verbruik terwijl die "uit" staat. Met zeg een 4 uur gebruik per dag kan die nu dus 20 uur helemaal uit, en levert al een besparing van 140Wh per dag op. Verdien ik die Fibaro plug dan snel terug? Nee, niet echt. Maar die had ik "over" :p
Ik zit hier met een gemiddeld verbruik van 0,430kW en vind het wel prima moet ik toegeven. Als ik een lager verbruik wil moet ik gewoon m'n rack uitschakelen en Home Assistant de deur uit deur en dan alle Hue lampen weer vervangen voor traditionele LED lampen met een schakelaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@Toppe kW/u? Leuk dat je blijkbaar zelf nieuwe eenheden mag bedenken hier.

Waarschijnlijk bedoel je kWh per uur, wat natuurlijk gewoon kW is.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 02-11-2022 08:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

guido66 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:19:
@Toppe kW/u? Leuk dat je blijkbaar zelf nieuwe eenheden mag bedenken hier.

Waarschijnlijk bedoel je kWh per uur, wat natuurlijk gewoon kW is.
kWh en kW is niet het zelfde hoor.

kW = Vermogen
kWh = Vermogen * uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:22:
[...]

kW = Vermogen
kWh = Vermogen * uur
En leg nu eens uit wat kW/u is….

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

guido66 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:23:
[...]

En leg nu eens uit wat kW/u is….
Moest kWh zijn, ben met 6 dingen tegelijk bezig en dan tik je wel eens wat zonder te controleren :+

@guido66 edit:
Maar leg jij dan ook even uit waarom kW en kWh volgens jou het zelfde zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:24:
[...]

Moest kWh zijn, ben met 6 dingen tegelijk bezig en dan tik je wel eens wat zonder te controleren :+

@guido66 edit:
Maar leg jij dan ook even uit waarom kW en kWh volgens jou het zelfde zijn?
Dat zeg ik helemaal niet, dat kwam door jouw tikfout

KWh/u is hetzelfde als kW, dit is vermogen

1 kW gedurende 1 uur is 1 kWh, dit is energie

1 kWh per uur is 1 kW

Je hebt je eerdere post nu gewijzigd van kW/u naar kWh, wat nog steeds niets zegt. Daar moet kW staan of bijvoorbeeld kWh over een bepaalde tijd (uur, dag, jaar)

Als ik als rekenvoorbeeld je eerder genoemde gemiddeld vermogen van 0,43 kW pak, verbruik je dus 0,43 x 24 = 10,32 kWh per dag of 0,43 x 24 x 365 = 3766,8 kWh per jaar.

[ Voor 34% gewijzigd door guido66 op 02-11-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:22:
[...]

kW = Vermogen
kWh = Vermogen * uur
kWh/h is dus kW, dat is wat @guido66 bedoelt
Oh oeps, hij had inmiddels zelf al gereageerd

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 02-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:06:
[...]

Ik las het als "Ik bespaar 12w als ik de apparaten 's nachts uitzet" maar dit kan ook per uur zijn inderdaad.
In dat geval had er 12Wh per dag moeten staan. En dat zou dan weer een extreem zuinige switch + modem zijn. Zelfs al zet je ze 6 uur uit (korte, ongezonde, nacht dan) zou het gaan om een besparing van maar 2Wh per uur en zou er dus gemiddeld een uur lang 2W verbruikt worden. Afgaande op "draait op 12V" (zoals vrij standaard hierbij) zit je dus op ~0,17A. En ik denk toch dat er weinig switches zijn die zó zuinig zijn. Laat staan modems. (Alleen een Ziggo ConnectBox verbruikt iets meer dan 10W met alle toeters en bellen. En de Ubee UBC1318, zonder wifi, gebruikt ook al ~7W).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38
Maar, dit alles heeft niet bijster veel met de software HA te maken, toch?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:14:
Maar, dit alles heeft niet bijster veel met de software HA te maken, toch?
offtopic:
Dat vraag ik mij ook wel eens af bij alle discussies over Docker, Proxmox, Synology, ... in dit topic. Maar dan worden de discussies ook niet afgekapt, so yeah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb nog een vreemd probleem met m’n BBQKees EMS-ESP module icm met HA. MQTT draait en is connected. Het grootste deel van het dashboard met entiteiten werkt ook, maar er zijn een paar sensoren die lijken te blijven ‘hangen’. Ze geven in HA dat ze ge-update worden, maar de waarde klopt niet. Zo zegt mijn sensor voor de actuele kamertemperatuur al sinds gisterenavond dat het 20,6 graden is, terwijl als ik de sensor rechtstreeks in de EMS module uitlees is het 20,1. Dit probleem had ik eerst met _alle_ sensoren, en dan lag het aan het feit dat de MQTT status disconnected bleek te zijn, maar dat is nu niet het geval :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38
RobertMe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
[...]

offtopic:
Dat vraag ik mij ook wel eens af bij alle discussies over Docker, Proxmox, Synology, ... in dit topic. Maar dan worden de discussies ook niet afgekapt, so yeah...
Dat kan ik je uitleggen: dat zijn manieren waarop je HA kan draaien en dus relevant voor de software HA.

Een discussie over KW/u / KWh / etc in een berekening of een switch aan of uit moet 's nachts, is dat duidelijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 02-11-2022 09:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:40
Nou, weer eens 2 issues. Mijn vrouw was al heel lang uitgelogd uit de app op haar telefoon. Zeg maar sinds begin dit jaar. Nu hangen daar geen automatiseringen van af, dus whatever. Eergisteren (dacht ik) op haar telefoon maar weer eens ingelogd.

Haar status ging direct van 'Onbekend' naar 'Thuis'. Leuk, zou je zeggen, alleen hij blijft nu thuis. Ze is niet thuis, maar haar status zegt van wel. Ze heeft haar telefoon bij zich, dus ook haar telefoon is niet thuis. Hoe kan ik dat oplossen?

Tweede issue; ik heb hier thuis mijn netwerk verzorgd met spullen van Ubiquiti. Daar is een integratie voor, en dat heeft ook prima gewerkt, maar nu staat daar continue 'Opnieuw proberen in te stellen' met daar onder 'controleer de logboeken'. Als ik dat dan doe dan zie ik dit:

Error connecting to the UniFi Network at 192.168.1.1: Call https://192.168.1.1:443/api/auth/login received 404 Not Found
10:51:10 – (FOUT) UniFi Network - bericht kwam voor het eerst om 30 oktober 2022 om 15:54:02 en verschijnt 3014 keer
Config entry 'Default' for unifi integration not ready yet; Retrying in background
30 oktober 2022 om 15:54:02 – (WAARSCHUWING) config_entries.py

Dan zou je zeggen, opnieuw inloggen, maar dát werkt dus niet. Druk ik op 'configureer' dan krijg ik de melding dat de Unifi integratie niet is ingesteld, maar die melding kan ik alleen sluiten, dus er valt niks te configureren.

Als ik de integratie herlaad heb ik hetzelfde issue. Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:28
Just_A_User schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:53:
Nou, weer eens 2 issues. Mijn vrouw was al heel lang uitgelogd uit de app op haar telefoon. Zeg maar sinds begin dit jaar. Nu hangen daar geen automatiseringen van af, dus whatever. Eergisteren (dacht ik) op haar telefoon maar weer eens ingelogd.

Haar status ging direct van 'Onbekend' naar 'Thuis'. Leuk, zou je zeggen, alleen hij blijft nu thuis. Ze is niet thuis, maar haar status zegt van wel. Ze heeft haar telefoon bij zich, dus ook haar telefoon is niet thuis. Hoe kan ik dat oplossen?

Tweede issue; ik heb hier thuis mijn netwerk verzorgd met spullen van Ubiquiti. Daar is een integratie voor, en dat heeft ook prima gewerkt, maar nu staat daar continue 'Opnieuw proberen in te stellen' met daar onder 'controleer de logboeken'. Als ik dat dan doe dan zie ik dit:

Error connecting to the UniFi Network at 192.168.1.1: Call https://192.168.1.1:443/api/auth/login received 404 Not Found
10:51:10 – (FOUT) UniFi Network - bericht kwam voor het eerst om 30 oktober 2022 om 15:54:02 en verschijnt 3014 keer
Config entry 'Default' for unifi integration not ready yet; Retrying in background
30 oktober 2022 om 15:54:02 – (WAARSCHUWING) config_entries.py

Dan zou je zeggen, opnieuw inloggen, maar dát werkt dus niet. Druk ik op 'configureer' dan krijg ik de melding dat de Unifi integratie niet is ingesteld, maar die melding kan ik alleen sluiten, dus er valt niks te configureren.

Als ik de integratie herlaad heb ik hetzelfde issue. Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?
Unifi Protect niet geinstalleerd? Ik had dit ook met mijn UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:55:
[...]

Unifi Protect niet geinstalleerd? Ik had dit ook met mijn UDM Pro.
Ik heb geen UDM Pro. Ik heb een Dream Machine. Waar/hoe installeer ik Unifi Protect en waarom was dat eerder geen issue dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Just_A_User schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:53:

Zelf recent iets gelijkaardigs meegemaakt, alleen bleef het bij haar op "Unknown" staan ipv "Thuis".
Heb een beetje alles geprobeerd, en na wat frullen is het wel gelukt. Op een rijtje wat ik geprobeerd heb, misschien helpt het voor jou:

1. Battery killer van Xiaomi / MIUI getemd en dus de app in de achtergrond draaien toegestaan
2. De location-permission van de HA app weggehaald, en dan via Companion App Settings (in de HA app) deze weer opnieuw aangevraagd en toegestaan
3. De minimum location accuracy veranderd van 200m (default) naar 400m

Vooral dat laatste is volgens mij wat hielp. Las online dat iemand hetzelfde meemaakte en dat blijkbaar zijn non-precieze locatie tot op 300m nauwkeurig was en dat Home Assistant hem daarom niet gebruikte.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Septillion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Omdat het hier kWh betreft hangt het dus een beetje af waar die piek van is gekomen. Is dat net na het koppelen en had de meter intern al een hoge stand? Of was dit spontaan? Maar dan nog, als de waarde direct uit de meter komt is er voor HA niet zo veel aan te doen.

Als het een total_increasing sensor is kan je nog wel wat bijwerken onder dev tools => Statistics.
Ik heb even gekeken maar de sensor zelf Z-Wave Qubino tussenstekker rapporteert wel de juiste waarde: 246.87 kWh totaal. Het is me een raadsel hoe deze outliers dan in HA komen? Ik doe ook verder niets met deze waarden in HA. @Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Just_A_User schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb geen UDM Pro. Ik heb een Dream Machine. Waar/hoe installeer ik Unifi Protect en waarom was dat eerder geen issue dan?
Dream Machine of Dream Machine Pro is hetzelfde principe. Ik weet alleen hoe het op een UDM Pro werkt, maar de integratie is op basis van Unifi Protect. Bij mij werkt dit goed. @Just_A_User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Mavamaarten schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:03:
[...]

Zelf recent iets gelijkaardigs meegemaakt, alleen bleef het bij haar op "Unknown" staan ipv "Thuis".
Heb een beetje alles geprobeerd, en na wat frullen is het wel gelukt. Op een rijtje wat ik geprobeerd heb, misschien helpt het voor jou:

1. Battery killer van Xiaomi / MIUI getemd en dus de app in de achtergrond draaien toegestaan
2. De location-permission van de HA app weggehaald, en dan via Companion App Settings (in de HA app) deze weer opnieuw aangevraagd en toegestaan
3. De minimum location accuracy veranderd van 200m (default) naar 400m

Vooral dat laatste is volgens mij wat hielp. Las online dat iemand hetzelfde meemaakte en dat blijkbaar zijn non-precieze locatie tot op 300m nauwkeurig was en dat Home Assistant hem daarom niet gebruikte.
Dat is dalijk het proberen waard op haar iPhone dan.
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
[...]

Dream Machine of Dream Machine Pro is hetzelfde principe. Ik weet alleen hoe het op een UDM Pro werkt, maar de integratie is op basis van Unifi Protect. Bij mij werkt dit goed. @Just_A_User
Ja, maar wát moet ik dan doen? Ik weet niet beter dan dat ik toen ik Home Assistant inrichtte, Ubiquiti vanzelf werd gevonden, en dat heeft ook nooit rare meldingen opgeleverd. Iets is er verandert want nu heb ik dat issue wel, maar wat moet ik dan concreet doen om Protect aan de gang te krijgen?

Ik heb verder geen camera's ofzo van ubiquiti, alleen netwerkspullen, dwz, 2 AP's en die Dream Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
[...]

weet je dat zeker? Ik heb geen Protect, maar ik gebruik ook de unifi integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 10:15
Vorige week mijn HA installatie geupdate naar de nieuwste versie. Nu blijkt mijn Hue Dimmer switch (nieuwste model) niet helemaal correct meer te willen functioneren.

Bij drukken op de bovenste aan-knop gebeurt er niets meer. Als ik de lampen via een andere weg aanzet dan werken de knoppen om te dimmen wel en ook de onderste knop (die ik ingesteld heb op uitschakelen van alle lampen in de kamer).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00
The Legend schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:27:
Ik heb nog een vreemd probleem met m’n BBQKees EMS-ESP module icm met HA. MQTT draait en is connected. Het grootste deel van het dashboard met entiteiten werkt ook, maar er zijn een paar sensoren die lijken te blijven ‘hangen’. Ze geven in HA dat ze ge-update worden, maar de waarde klopt niet. Zo zegt mijn sensor voor de actuele kamertemperatuur al sinds gisterenavond dat het 20,6 graden is, terwijl als ik de sensor rechtstreeks in de EMS module uitlees is het 20,1. Dit probleem had ik eerst met _alle_ sensoren, en dan lag het aan het feit dat de MQTT status disconnected bleek te zijn, maar dat is nu niet het geval :?
Wat bedoel je met rechtstreeks in de EMS module uitlezen? Op de webpagin/api van de EMS-ESP? En welke versie draai je nu? En heb je de ESP32 versie of de oude?

Ik heb zelf sinds ik de ESP32 erin heb gestopt (bijna) geen problemen meer. Enige probleem was een tijdje dat hij vaak herstarte, maar dat is tegenwoordig ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik verkijk me compleet op onderstaande automation die maar niet wil triggeren...
Iemand een idee? :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
alias: Set up Orcon ventilation
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.bathroom_env_humidity
    above: input_number.bathroom_humidity_limit
    for: "00:01:00"
    id: bathroom_rh_high
    entity_id: sensor.bedroom_co2
    above: input_number.bedroom_co2_limit
    id: bedroom_co2_high
    below: input_number.bathroom_humidity_limit
    for: "00:00:30"
    id: bathroom_rh_ok
    below: input_number.bedroom_co2_limit
    id: bedroom_co2_ok
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: numeric_state
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.orcon_attic_manual_override
      - conditions:
            conditions:
              - condition: trigger
                entity_id: fan.orcon_ventilatie
                below: input_number.ventilation_target_bathroom_rh
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
          - service: fan.set_percentage
            data:
              percentage: input_number.ventilation_target_bathroom_rh
            target:
      - conditions:
            conditions:
                below: input_number.ventilation_target_bedroom_co2
        sequence:
            target:
            data:
              percentage: input_number.ventilation_target_bedroom_co2
            target:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:37:
[...]

Dat kan ik je uitleggen: dat zijn manieren waarop je HA kan draaien en dus relevant voor de software HA.
Waarbij het ook vaak genoeg gaat over randzaken of echt dingen die bv met Docker te maken hebben (terwijl er ook een topic over Docker an zich is)
Een discussie over KW/u / KWh / etc in een berekening
Behalve dan als het gaat over ee utility meter, een apparaat dat alleen W rapporteert en de Riemann sum sensor gebruikt moet worden. Überhaupt al het feit dat HA een compleet energy dashboard heeft dat vol kWhs staat. Ook dat heeft dus echt een relatie met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
Slonzo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:26:
Ik verkijk me compleet op onderstaande automation die maar niet wil triggeren...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
Kan me zo voorstellen dat dit een type probleem is, en dat je niet zomaar die sensor reading kunt vergelijken met een integer. Wellicht werkt het als je er een template van maakt. Even uit de losse pols en waarschijnlijk buggy:

code:
1
{{ states.sensor.bathroom_env_humidity | int > states.input_number.bathroom_humidity_limit }}

Wellicht kun je er met een int filter omheen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Slonzo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:26:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
Triggert hij niet of geeft hij errors tijdens het uitvoeren. Je kunt namelijk niet direct naar een entity verwijzen in je service calls.
Wat geeft de trace aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
doltishDuke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:39:
[...]

Kan me zo voorstellen dat dit een type probleem is, en dat je niet zomaar die sensor reading kunt vergelijken met een integer. Wellicht werkt het als je er een template van maakt. Even uit de losse pols en waarschijnlijk buggy:

code:
1
{{ states.sensor.bathroom_env_humidity | int > states.input_number.bathroom_humidity_limit }}

Wellicht kun je er met een int filter omheen werken
Dat template werkt niet, je vergelijkt nu het complete state object met elkaar. Je moet alleen de state zelf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

doltishDuke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:39:
Kan me zo voorstellen dat dit een type probleem is, en dat je niet zomaar die sensor reading kunt vergelijken met een integer.
Hmmm, beide lijken floats te zijn... In theorie zou het moeten werken toch?
TheFes schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:58:
Triggert hij niet of geeft hij errors tijdens het uitvoeren. Je kunt namelijk niet direct naar een entity verwijzen in je service calls.
Wat geeft de trace aan?
Hij triggert niet, tenzij ik hem manueel run.
De service calls zijn door de UI zelf gegenereerd.

EDIT - Ik heb er even wat value templates ingegooid maar ook dat levert niets op.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    id: Bathroom RH High
    value_template: "{{states(\"sensor.bathroom_env_humidity\")|float(0)}}"
    for:
    id: Bedroom CO2 High
    value_template: "{{states(\"sensor.bedroom_co2\")|float(0)}}"
    for:
      minutes: 0
      seconds: 30
    id: Bathroom RH OK
    for:
    id: Bedroom RH OK

Om 1 of andere reden heeft hij de `for:` nu zelf ook expanded naar hour/min/sec e.d. :?

[ Voor 54% gewijzigd door Slonzo op 02-11-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Slonzo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:01:
[...]

Hmmm, beide lijken floats te zijn... In theorie zou het moeten werken toch?

[...]

Hij triggert niet, tenzij ik hem manueel run.
De service calls zijn door de UI zelf gegenereerd.

EDIT - Ik heb er even wat value templates ingegooid maar ook dat levert niets op.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    for:
    id: Bathroom RH High
    for:
    id: Bedroom CO2 High
    for:
    id: Bathroom RH OK
    for:
    id: Bedroom RH OK

Om 1 of andere reden heeft hij de `for:` nu zelf ook expanded naar hour/min/sec e.d. :?
Je weet dat een automation pas triggert als de trigger van false naar true gaat? Dus als er op moment al aan de triggers voldaan wordt, zal hij niet triggeren?
En waarom escape je de quotes binnen het templates? Is het niet handiger om gewoon single quotes binnen het templates te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheFes schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:23:
[...]

Je weet dat een automation pas triggert als de trigger van false naar true gaat? Dus als er op moment al aan de triggers voldaan wordt, zal hij niet triggeren?
En waarom escape je de quotes binnen het templates? Is het niet handiger om gewoon single quotes binnen het templates te gebruiken?
Dat snap ik, maar dan moet ik 'm dus kunnen triggeren door met de slider van bvb. `input_number.bathroom_humidity_limit` te spelen, toch? Dat gebeurt dus niet :( Het is niet de eerste keer dat ik problemen ervaar met de `numeric_state`. Overschakelen op een gewone state trigger + templates lukt dan wel, maar `numeric_state` is net zo handig... Ik begrijp niet waar het probleem zit.

Die templates heb ik via de UI ingevuld en die heeft er dan weer zoiets van gemaakt.
Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar goed, het was maar even om te testen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 02-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Slonzo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:02:
[...]

Dat snap ik, maar dan moet ik 'm dus kunnen triggeren door met de slider van bvb. `input_number.bathroom_humidity_limit` te spelen, toch? Dat gebeurt dus niet :(

Die templates heb ik via de UI ingevuld en die heeft er dan weer zoiets van gemaakt.
Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar goed, het was maar even om te testen :)
Hoe vaak update die sensor? Ik weet niet of mijn aanname sowieso klopt, maar het kan dus zijn dat je evaluatie iedere keer opnieuw getriggert wordt voordat de for tijd afgelopen is omdat de sensor geupdate wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Slonzo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:02:
[...]

Dat snap ik, maar dan moet ik 'm dus kunnen triggeren door met de slider van bvb. `input_number.bathroom_humidity_limit` te spelen, toch? Dat gebeurt dus niet :(
Nope, want hij triggert op state changes van de entity_id die bij die key staat, en gaat dan de vergelijking bij de waarde bij above en/of below maken. Hij triggert niet als de waarde bij above of below wijzigt.
Als het dat wil, moet je dus een template trigger gebruiken, ofwel een tweede numeric state trigger toevoegen met de input_number als entity_id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

krijn1985 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:05:
Hoe vaak update die sensor? Ik weet niet of mijn aanname sowieso klopt, maar het kan dus zijn dat je evaluatie iedere keer opnieuw getriggert wordt voordat de for tijd afgelopen is omdat de sensor geupdate wordt?
De CO2 sensor update om de paar minuten (de waarde schommelt altijd lichtjes) en de RH sensor hangt er sterk vanaf... Soms om de paar minuten, soms zitten er uren tussen :)
TheFes schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:05:
Nope, want hij triggert op state changes van de entity_id die bij die key staat, en gaat dan de vergelijking bij de waarde bij above en/of below maken. Hij triggert niet als de waarde bij above of below wijzigt.
Als het dat wil, moet je dus een template trigger gebruiken, ofwel een tweede numeric state trigger toevoegen met de input_number als entity_id
Och ja, natuurlijk, daar zat mijn foute hersenkronkel :)
Ik ga het even aankijken met die gedachte in het achterhoofd.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:02
Ik heb een InfluxDb v2 opgezet voor mijn lange termijn data. Nu wilde ik eigenlijk ook Grafana installeren, maar ik zie dat je met InfluxDb ook veel mogelijkheden hebt zoals datavisualisaties, dashboards en alerts.

Zijn hier mensen die zowel ervaring hebben met InfluxDb en Grafana en weten op wat voor manier Grafana meerwaarde bied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:06
Vraagje

k wil dit theme eens proberen: https://github.com/matt87...ig/blob/master/INSTALL.md

Maar nu staat daar dit:

code:
1
2
3
4
In configuration.yaml add lines [docs]

frontend: !include themes.yaml
template: !include sidebar.yaml

Die sidebar.yaml heb ik al verplaatst, mijn templates staan namelijk hier:
code:
1
 template:!include_dir_list includes/template/

maar als ik die themes verplaats naar deze locatie:

code:
1
2
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes/

Dan geeft n config check dit:

code:
1
2
Invalid config for [frontend]: expected a dictionary for dictionary value @ data['frontend']['themes']['extra_module_url']. Got ['/hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js']
value should be a string for dictionary value @ data['frontend']['themes']['themes']['tablet']. Got OrderedDict([('modes', OrderedDict([('dark', OrderedDict([('.', '.')]))])), ('ha-card-box-shadow', 'none'), ('ha-card-background', 'none'), ('grid-card-gap', '5%'), ('masonry-view-card-margin', '0px'), ('state-icon-color', '#9da0a2'), ('state-icon-active-color', '#3182b7'), ('switch-checked-color', '#7a7d7f'), ('switch-unchecked-button-color', '#3b4041'), ('switch-unchecked-track-color', '#0c0d0d'), ('paper-slider-knob-color', '#a4abb1'), ('paper-slider-knob-start-color', '#a4abb1'), ('paper-.... (See /config/configuration.yaml, line 76).

Kan ik toch in frontend verwijzen naar 2 themefiles/folders? ik dacht ik hernoem deze naar theme-test maar dan is deze niet selecteerbaar en gaat de hele handel stuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 16:44
hi all,

heb een vreemd probleem, als ik onderstaande trigger handmatig draait dan werkt het.
Maar op de opgegeven tijd werkt het niet... waar zit de fout??

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Afval_vandaag
description: GFT/AFval buitenzetten
trigger:
  - platform: time
    at: "14:45:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_afvalzoetermeer_vandaag
    attribute: unit_of_measurement
    state: restafval
  - condition: or
    conditions:
        state: gft
action:
  - device_id: d71d350eda2ec0bd09fe88cdf0e18c06
    domain: mobile_app
    type: notify
      Je moet {{states ('sensor.mijnafvalwijzer_afvalzoetermeer_vandaag')}}
      container buiten zetten
    title: "{{states ('sensor.mijnafvalwijzer_afvalzoetermeer_vandaag')}}"
  - device_id: c4ca4adf89abb20d810bec69404c8276
      container buiten zetten

oftewel ik wil op de dag zelf (nu aan het testen met de tijd (dat wordt als het werkt rond 0830 uur)) een bericht op mijn telefoon dat ik of de ene bak of de andere bak moet buiten zetten. En uiteraard geen bericht als er niks naar buiten hoeft.

Volgens mij klopt de conditie statement.. maar zoals aangegeven werkt het niet op de aangegeven tijd...
wie o wie ziet het probleem?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-09 16:54
MAdD schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:51:
hi all,

heb een vreemd probleem, als ik onderstaande trigger handmatig draait dan werkt het.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
trigger:
condition:
    conditions:
action:
      container buiten zetten
      container buiten zetten

oftewel ik wil op de dag zelf (nu aan het testen met de tijd (dat wordt als het werkt rond 0830 uur)) een bericht op mijn telefoon dat ik of de ene bak of de andere bak moet buiten zetten. En uiteraard geen bericht als er niks naar buiten hoeft.

Volgens mij klopt de conditie statement.. maar zoals aangegeven werkt het niet op de aangegeven tijd...
Ik denk dat je condities niet kloppen. Je laat checken of het attribuut 'unit of measurement' de waarde 'restafval' en 'gft' bevat.

Ik denk dat je zoiets nodig hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition:
    conditions:
        state: 'restafval'
        state: 'gft'

Overigens zou je ook kunnen kijken of de automation wel getriggerd wordt in het logboek en via de trace zou je dan kunnen achterhalen wat er mis gaat. Bij het handmatig aftrappen worden je conditions ook overgeslagen dus daarmee weet je alleen dat het óf in de trigger zit, óf in de conditions.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronker32 op 02-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ronker32 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat je condities niet kloppen. Je laat checken of het attribuut 'unit of measurement' de waarde 'restafval' en 'gft' bevat.

Ik denk dat je zoiets nodig hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition:
    conditions:
En een or kan vervolgens weer net iets korter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition:
  - or:

Dus met or als key en vervolgens een array van conditions. I.p.v. condition: or met vervolgens het lijstje onder conditions.

Maar verder correct. De origineel doet een and van twee condities, waarbij de tweede conditie dan wel een or is, maar met maar een conditie is die natuurlijk alsnog verplicht :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

De status pagina van Crisis.nl kent nu een "Actief" eigenschap: https://crisis.nl/nl-alert/

Daarmee kan je dus sneller zien of er nog een actieve melding is, of niet.

De selector: #content > div:nth-child(4) > a > h3 > div

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MAdD schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:51:
hi all,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
trigger:
condition:
    conditions:
action:
      container buiten zetten
      container buiten zetten

De fout zat zoals al gezegd in de condition. Wat goed is om te weten is dat bij handmatig triggeren er niet naar de conditions gekeken wordt.
Bij developer tools > services kun je met de service automation.trigger eventueel wel ook de conditions mee laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:06
Toppe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:59:
De status pagina van Crisis.nl kent nu een "Actief" eigenschap: https://crisis.nl/nl-alert/

Daarmee kan je dus sneller zien of er nog een actieve melding is, of niet.

De selector: #content > div:nth-child(4) > a > h3 > div
Dat pas je dan aan in je STATUS NL Alert scrape toch ?

Dus deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: scrape
  name: "NL-Alert Status"
  resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/
  select: "#content > div:nth-child(4) > a > p"
  value_template: '{{ "Veilig" if  "Situatie is weer veilig" in value else "Niet veilig" }}'
  scan_interval: 600 

en niet deze:

YAML:
1
2
3
4
5
  name: "NL-Alert Melding"

als dit je sensor is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    name: NL Alert
      {{ states('sensor.nl_alert_status') }}
    attributes:
      description: "{{ states('sensor.nl_alert_melding') }}"
      datetime: "{{ states('sensor.nl_alert_datum_tijd') }}"
    availability: "{{ states('sensor.nl_alert_status') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Koepert schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:11:
[...]

Dat pas je dan aan in je STATUS NL Alert scrape toch ?

Dus deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  value_template: '{{ "Veilig" if  "Situatie is weer veilig" in value else "Niet veilig" }}'

en niet deze:

YAML:
1
2
3
4
5
  name: "NL-Alert Melding"

als dit je sensor is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    name: NL Alert
      {{ states('sensor.nl_alert_status') }}
    attributes:
      description: "{{ states('sensor.nl_alert_melding') }}"
      datetime: "{{ states('sensor.nl_alert_datum_tijd') }}"
    availability: "{{ states('sensor.nl_alert_status') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" 
Zou zoiets moeten worden:
YAML:
1
2
3
4
5
    select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3 > div"
    value_template: '{{ "Actief" if  "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}'    

Alleen jammer dat ze de datum niet ook in een eigen tag hebben gezet, nu moet je weer de datum goed filteren.

Nu krijg je dit als resultaat van de datum/tijd namelijk:
ACTIEF2-11-2022 14:41:08

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

krijn1985 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:23:
[...]

Wat bedoel je met rechtstreeks in de EMS module uitlezen? Op de webpagin/api van de EMS-ESP? En welke versie draai je nu? En heb je de ESP32 versie of de oude?

Ik heb zelf sinds ik de ESP32 erin heb gestopt (bijna) geen problemen meer. Enige probleem was een tijdje dat hij vaak herstarte, maar dat is tegenwoordig ook opgelost.
Op de webinterface van de EMS-ESP inderdaad. Ik draai nu firmware v3.5.0b8. Bij device staat ESP32 / v4.4.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
The Legend schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:23:
[...]

Op de webinterface van de EMS-ESP inderdaad. Ik draai nu firmware v3.5.0b8. Bij device staat ESP32 / v4.4.2.
Staan er bij MQTT status bijvoorbeeld publish errors? Of hoe is je Wifi bereik? Mischien dat hij soms bij update toch even geen bereik heeft? Staat er iets onder System/System log op je EMS webinterface wat aangeeft dat iets niet goed gaat?

Ik zelf gebruik Mosquitto (MQTT broker/server) in een docker container, waarbij ik wel users gebruik. En moet zeggen dat het bij mij (zover ik het door heb) super stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:02
Ik zie dat de Aqara FP1 in de aanbieding is op Aliexpress. Eentje voor 50 euro. Volgens mij waren ze voorheen minstens 65 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

@Koepert anders de Multiscrape intergratie via HACS installeren, dan kan je deze multiscrape gebruiken. Deze combineert netjes alle informatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
multiscrape:
  - name: HA scraper
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - unique_id: nl_alert_state
        name: NL-Alert
        select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3"
        value_template: '{{ "Actief" if  "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}'
        attributes:
          - name: Melding
          - name: Datum & Tijd
            select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3"

Enige wat hier dus niet goed gaat is het laatste stukje (Datum & Tijd). Het woord "ACTIEF" moet er uit en de rest moet blijven, geen idee hoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-thlTRqvxPCl4o1_vqIMxqVAHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PY2hBePilV221Hp2TXFDh1KW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 02-11-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 16:44
thanks @Ronker32 & @RobertMe & @TheFes nu werkt het... weer een stapje verder :)

[ Voor 7% gewijzigd door MAdD op 02-11-2022 15:46 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 13:38
banaliteit schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:42:
Ik heb een InfluxDb v2 opgezet voor mijn lange termijn data. Nu wilde ik eigenlijk ook Grafana installeren, maar ik zie dat je met InfluxDb ook veel mogelijkheden hebt zoals datavisualisaties, dashboards en alerts.

Zijn hier mensen die zowel ervaring hebben met InfluxDb en Grafana en weten op wat voor manier Grafana meerwaarde bied?
Het is voor me wel een paar jaar geleden dat ik met Chronograf (de TICK versie van Grafana) heb gewerkt maar het eerste wat me te binnen schiet is volwassenheid. Grafana is een bewezen stuk software dat bovendien ook nog eens goed te configureren is voor allerlei soorten datasources. Chronograf is voorzover ik weet erg gelimiteerd in wat het kan lezen en is bovendien nog veel jonger.

Grafana is zeker nog steeds niet bugvrij maar de laatste keer dat ik Chronograf probeerde was het echt een rommel. Ik ga zeker voor de bewezen technologie als ik mag kiezen (en dat mag ik)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

krijn1985 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:40:
[...]

Staan er bij MQTT status bijvoorbeeld publish errors? Of hoe is je Wifi bereik? Mischien dat hij soms bij update toch even geen bereik heeft? Staat er iets onder System/System log op je EMS webinterface wat aangeeft dat iets niet goed gaat?

Ik zelf gebruik Mosquitto (MQTT broker/server) in een docker container, waarbij ik wel users gebruik. En moet zeggen dat het bij mij (zover ik het door heb) super stabiel draait.
Dat is allemaal 100% zonder fouten. Mosquitto draait hier ook in Docker op m’n Synology NAS. De sensors lijken allemaal te werken, maar als ik ze check dan blijven de waardes te lang gelijk (de grafiekjes in HA worden dan ook alleen maar rechte lijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
The Legend schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:03:
[...]

Dat is allemaal 100% zonder fouten. Mosquitto draait hier ook in Docker op m’n Synology NAS. De sensors lijken allemaal te werken, maar als ik ze check dan blijven de waardes te lang gelijk (de grafiekjes in HA worden dan ook alleen maar rechte lijnen).
Heb je een voorbeeld van sensoren die dat hebben? En hoe lang dat gelijk blijft? Mijn thermostaat temperatuur is bijvoorbeeld ook al 3 uur lang hetzelfde wat een mooie rechte lijn in HA oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

krijn1985 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:10:
[...]

Heb je een voorbeeld van sensoren die dat hebben? En hoe lang dat gelijk blijft? Mijn thermostaat temperatuur is bijvoorbeeld ook al 3 uur lang hetzelfde wat een mooie rechte lijn in HA oplevert.
Hc1 current room temperature lees ik nu vanaf de webinterface van de EMS af op 20,9 graden. In HA zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwwfgyEgDCeLrDiI7GLjDCuDqWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/617dLo83KYiTQDIk3vmCWLE3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
The Legend schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:52:
[...]

@Shattering ik heb het opgelost. Bovengenoemde fout heb ik gegoogled en toen kwam ik hier uit:

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4980

En nu zie ik weer m'n devices bij de MQTT integration en werken de meeste entities op m'n dashboard ook weer. Een paar geven nog de melding Entiity not available. Daar nog even mee prutsen.
Thx! Helaas zit ik al op de laatste versie ... :(

Andere vraag: kan iemand me een draadloze "smart button" aanraden, die via MQTT werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Is er een manier om te zien via welke Bluetooth Proxy (ESPHome op een ESP32) een BT device met HA verbonden is?
Pagina: 1 ... 214 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.