Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 215 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.075 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Shattering schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:50:
[...]
Andere vraag: kan iemand me een draadloze "smart button" aanraden, die via MQTT werkt?
Vanwaar je zoektocht naar specifiek MQTT? Eerste vraag is eerder welk draadloos protocol je wilt gebruiken, bijvoorbeeld Zigbee of Z-Wave? En daarna: Wat zoek je precies in een 'smart button'? Hoeveel knoppen, hoeveel acties per knop moeten er mogelijk zijn, etc.

Een Opple (bijvoorbeeld de 4 of 6 knops variant) is erg veelzijdig met meerdere acties per knop (X keer drukken, etc. zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG13LM.html), werkt op basis van Zigbee met o.a. Zigbee2MQTT. Heb je meteen je gewenste MQTT te pakken ;)

[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 02-11-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Net fient power plugs binnen die ook stroommeting doen.
Benieuwd.

Hoe monitoren jullie verbruik in HA?
Doent jullie dat met een energy usage graph ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
De standaard lijngrafiek heeft een minimum van 1 uur.
Net een p1 meter geinstalleerd en die meet per 10 seconden, heeft iemand een idee hoe ik een grafiek krijg voor ongeveer 5 minuten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00
The Legend schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:15:
[...]

Hc1 current room temperature lees ik nu vanaf de webinterface van de EMS af op 20,9 graden. In HA zie ik dit:

[Afbeelding]
Klinkt apart. Voor de zekerheid er staat in EMS niet toevallig een andere sensor die wel die waarde heeft die in HASS zichtbaar is? Ik zou voor de zekerheid ook met een MQTT client de topics even onderscheppen om te zien welke waarde EMS in MQTT gooit, misschien gaat daar dus iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 15:19
Hoi,

Ik heb een vraagje mbt het gebruiken van een relais middels een pulsschakelaar. Ik lees dat Shelly hier veel voor gebruikt wordt. Het liefst gebruik ik echter een Zigbee2MQTT-oplossing.

Mijn vraag is als volgt: Als ik het goed begrijp sluit ik de twee draden van de lamp middels een lasklem op elkaar aan, en voeg dan een relais toe dat de aan/uitfunctie bestuurt aan de normale schakelaar. Die stuurt dan deze commando's middels Zigbee door. Ik wil echter andere functies als ik de polsschakelaar ingeduwd houdt. Ik lees dat dit in ieder geval bij Shelly zou moeten kunnen. Zo wil ik bijvoorbeeld dat in/uit-drukken aan/uit wordt, maar dat langer indrukken ervoor zorgt dat de lamp gedimd wordt (enkel indien het een dimbare Zigbeelamp betreft natuurlijk, ik snap dat het niet mogelijk is een domme lamp zo aan te sturen). Hoe kan ik dit in Home Assistant verzorgen? Dus korte druk is aan/uit, >1 seconde drukken is langzaam van huidige stand verder dimmen tot het nulpunt.

Dan een tweede vraag van hetzelfde kaliber: Een domme lamp dimmen. Daarvoor begrijp ik dat het relais in het circuit van de lamp moet zitten, dus schakelaar-dim module-domme lamp. Hoe programmeer ik dan in HA dat bij kort klikken de lamp uitgaat, en bij langer indrukken de dimmodule steeds minder stroom gaat afgeven.

Het liefst doe ik het met de goedkoopste opties op AliExpress, deze als aan/uit, en deze als dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zou op het energie dashboard graag mijn stroom kosten willen weergeven. Maar naast een kWh prijs, heb je ook maandelijkse kosten. Hoe kan ik dat instellen? Ik zie alleen maar een kWh prijs staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

(jarig!)
Mijn wekker. Anp nieuws bericht. Eerste Agenda punt en asterisk voicemail berichten.

YouTube: wekker met nieuws eerste agenda punt nieuwe voicemails en daarna muz...

Todo toevoegen of de trein vertraging heeft.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb even gekeken maar de sensor zelf Z-Wave Qubino tussenstekker rapporteert wel de juiste waarde: 246.87 kWh totaal. Het is me een raadsel hoe deze outliers dan in HA komen? Ik doe ook verder niets met deze waarden in HA. @Septillion
Verliest hij soms af en toe verbinding die dan niet goed door komt in de statistics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

xFeverr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Sinds iOS 16 is het verkrijgen van de naam van de telefoon een stuk moeilijker (onmogelijk?) gemaakt. Je iPhone heeft een naam (meestal iets in de trend van 'iPhone van icecreamfarmer') die eerst wel werd doorgegeven en nu is veranderd naar 'iPhone'. Als je al automatiseringen had, dan kloppen die nu niet meer, want de namen van de services zijn ook aangepast.

Check je instellingen eens, onder algemeen > info. Voer vervolgens dezelfde naam terug in in de Home Assistant app. Instellingen > Companion app > je server kiezen bovenaan > naam invoeren bij Apparaatnaam.

vervolgens werkte bij mij alles weer omdat de naam van de services weer klopte in HA. Mogelijk moet je de HA-app eerst nog even opnieuw opstarten.
Ik heb alles in het Engels waar vindt ik algemeen . info dan? Ik vindt bij about of general niets over de telefoon app.

Mijn telefoon heet Iphone 13 mini. De sensoren worden nog steeds uitgelezen zie ik.

Ik gebruik dus:
notify.mobile_app_iphone als command die niet een specifieke iphone selecteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-11-2022 20:40 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Septillion schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:28:
[...]

Verliest hij soms af en toe verbinding die dan niet goed door komt in de statistics?
Is Z-Wave en heb geen issues met dekking te veel nodes geinstalleerd. Ik weet dat je bij Domoticz (ben al 5 jaar met HA bezig) in een grafiek een waarde direct kon verwijderen. Dat was een gouden truc _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 09:42
Ik begrijp een dingetje niet van een (zigbee) smart radiatorkraan (Popp). Wie kan me een stapje verder helpen?
Ik wil graag de kraan opening (als %) zelf bepalen als de radiator warmte nodig heeft. Dat heeft te maken met het feit dat de aanvoerwarmte laag is en ik de kraan dan zo vol mogelijk open wil.
Default staat de kraan op 8%, en dat is echt te weinig.

Ok. Maar hoe kan ik dat handmatig (of via een automation) doen? Als in naar developertools ga en ik selecteer de bewuste entiteit: sensor.thermostaatkraan_sportkamer_pi_heating_demand dan krijg ik de optie om de "status" te veranderen. Ik klik dan op "status instellen" en de waarde wordt zowaar veranderd! :D

maar nu in een automation? Hoe moet ik de waarde van de entiteit veranderen? Doe ik dat met Value? (doet het niet) "status" ? ook niet. Nu gebruik ik een node-red script, maar dat mag toch niet anders zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPSx0wcC6JyLfNCtEzV2Dr9dLvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7fLniyFEK0zZ8qJJKJWO8Dt.png?f=fotoalbum_large
Dank alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb ik het correct als ik zeg dat onderstaande hetzelfde zijn? En zoja is er een voorkeur?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature')|float >
      states('input_number.climate_ctrl_living_target')|float }}
    id: tewarm

- platform: numeric_state
    entity_id: sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature
    value_template: "{{ states('sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature')|float - states('input_number.climate_ctrl_living_target')|float }}"
    above: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
oltk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:05:
... maar nu in een automation? Hoe moet ik de waarde van de entiteit veranderen? Doe ik dat met Value? (doet het niet) "status" ? ook niet. Nu gebruik ik een node-red script, maar dat mag toch niet anders zijn?
Ik geloof dat dat met *.state kan. Aan de andere kant lijkt het me eigenaardig om een sensor aan te passen? Is er geen service call beschikbaar? Is er geen mqtt commando beschikbaar voor de kraan?

[ Voor 5% gewijzigd door moozzuzz op 02-11-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBNMK
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:45
Timo002 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:53:
Ik zou op het energie dashboard graag mijn stroom kosten willen weergeven. Maar naast een kWh prijs, heb je ook maandelijkse kosten. Hoe kan ik dat instellen? Ik zie alleen maar een kWh prijs staan.
Mijn energieleverancier toont ook de prijs per kWh incl vaste kosten op de website. Echter weet ik niet in hoeverre dit klopt of welke berekening hierbij hoort. Wellicht dat je die ook ergens kunt vinden? Ik zit zelf momenteel bij Vandebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
moozzuzz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:20:
[...]

Ik geloof dat dat met *.state kan. Aan de andere kant lijkt het me eigenaardig om een sensor aan te passen? Is er geen service call beschikbaar? Is er geen mqtt commando beschikbaar voor de kraan?
Ik kan in geen enkele documentatie een MQTT service call vinden. In z2M dashboard zie ik ook alleen de "state" van de sensor. Maar omdat ik de waarde kan wijzigen in developertools dacht ik: "hej. wie weet kan ik ook met een call deze state wijzigen"... maar hoe is dan de vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@RBNMK Ik zit bij Vattenfall, die toont me variabele kosten (kWh prijs) en vaste kosten. Vaste leveringskosten, Vermindering energiebelasting, Netbeheerkosten. Deze laatste drie zijn per dag.

Ik kan wel die kosten delen door de verwachte kWh en dat bij de kWh prijs optellen. Dan zit het wel redelijk in de buurt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
moozzuzz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:14:
Heb ik het correct als ik zeg dat onderstaande hetzelfde zijn? En zoja is er een voorkeur?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature')|float >
      states('input_number.climate_ctrl_living_target')|float }}

value_template: "{{ states('sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature')|float - states('input_number.climate_ctrl_living_target')|float }}"
    above: 0
Nee, ze zijn niet hetzelfde, de numeric state trigger triggert alleen op state changes van sensor.tempsensors_living_sensor_avg_temperature. De template trigger triggert op state changes van beide.

Ofwel de template trigger triggert ook als je de waarde van de input_number wijzigt naar een waarde onder die van de sensor, de numeric_state trigger niet.
Ik denk zelfs dat de numeric_state trigger daarna op een state change van de sensor ook niet zal triggeren omdat zowel de from_state als de to_state boven die van de input_number zijn.

Overigens kun je die numeric_state trigger ook gewoon zo schrijven:

YAML:
1
2
3
    above: input_number.climate_ctrl_living_target

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
oltk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:05:
Ik begrijp een dingetje niet van een (zigbee) smart radiatorkraan (Popp). Wie kan me een stapje verder helpen?
Ik wil graag de kraan opening (als %) zelf bepalen als de radiator warmte nodig heeft. Dat heeft te maken met het feit dat de aanvoerwarmte laag is en ik de kraan dan zo vol mogelijk open wil.
Default staat de kraan op 8%, en dat is echt te weinig.

Ok. Maar hoe kan ik dat handmatig (of via een automation) doen? Als in naar developertools ga en ik selecteer de bewuste entiteit: sensor.thermostaatkraan_sportkamer_pi_heating_demand dan krijg ik de optie om de "status" te veranderen. Ik klik dan op "status instellen" en de waarde wordt zowaar veranderd! :D

maar nu in een automation? Hoe moet ik de waarde van de entiteit veranderen? Doe ik dat met Value? (doet het niet) "status" ? ook niet. Nu gebruik ik een node-red script, maar dat mag toch niet anders zijn?
[Afbeelding]
Dank alvast :)
Die waarde aanpassen in developer tools is puur om te testen, je kunt daar bijvoorbeeld een automation trigger mee testen.
Bij de volgende update van de sensor wordt deze weer overschreven.
sensors zijn puur informatiedragers, je kunt die niet met een service call wijzigen (op (trigger based) template sensors na, aangezien je daar zelf kunt bepalen wat de input/trigger is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
oltk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:32:
[...]

Ik kan in geen enkele documentatie een MQTT service call vinden. In z2M dashboard zie ik ook alleen de "state" van de sensor. Maar omdat ik de waarde kan wijzigen in developertools dacht ik: "hej. wie weet kan ik ook met een call deze state wijzigen"... maar hoe is dan de vraag :)
Als het de door Z2M ondersteunde Popp is, met de service call mqtt:

pi_heating_demand: Position of the valve (= demanded heat) where 0% is fully closed and 100% is fully open. To control publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set with payload {"pi_heating_demand": VALUE} where VALUE is the % between 0 and 100.

Bron: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/701721.html

YAML:
1
2
3
4
5
6
# voorbeeld om een lamp "kouder" te maken in een automation
        sequence:
          - service: mqtt.publish
            data:
              payload: "{\"color_temp_step\": -25}"
              topic: zigbee2mqtt/Lights/Living/Main/set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:30
Even een voorbereidende vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden;

Als je een Shelly 1 achter een schakelaar plaatst en je hebt ook een automatisering op de Shelly gemaakt.
Wie heeft er dan altijd voorrang, de fysieke schakelaar voor de Shelly of de automatisering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
etienne001 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:14:
Even een voorbereidende vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden;

Als je een Shelly 1 achter een schakelaar plaatst en je hebt ook een automatisering op de Shelly gemaakt.
Wie heeft er dan altijd voorrang, de fysieke schakelaar voor de Shelly of de automatisering?
Dat zal aan de schakelaar en Shelly instellingen liggen? Als je een pulsdrukker gebruikt is een puls / druk dus gewoon een toggle van de Shelly. Gebruik je klassieke schakelaars die echt een vaste aan en vaste uit stand hebben wordt het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
moozzuzz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:50:
[...]

Als het de door Z2M ondersteunde Popp is, met de service call mqtt:

pi_heating_demand: Position of the valve (= demanded heat) where 0% is fully closed and 100% is fully open. To control publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set with payload {"pi_heating_demand": VALUE} where VALUE is the % between 0 and 100.

Bron: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/701721.html

YAML:
1
2
3
4
5
6
# voorbeeld om een lamp "kouder" te maken in een automation
        sequence:
          - service: mqtt.publish
            data:
              payload: "{\"color_temp_step\": -25}"
              topic: zigbee2mqtt/Lights/Living/Main/set
Dank! Het lukt nog niet bij me. De mqtt message gaat nu wel uit, maar ik zie de waarde nog niet veranderen.
ik knutsel morgenavond verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:55

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik kreeg op "Het grote zuinige server Topic deel 3" nog een vraag over het aantal LAN-poorten op de Minisforum GK50 die ik gekocht heb bij Cool-Play op Amazon.de en "verzonden door Amazon" .
Ik heb een model ontvangen met 2 LAN-poorten. Wel fijn 2 LAN poorten voor mijn Home Assistant set-up op deze GK50.
Zie bericht op "het grote zuinige..." met een URL/link naar een teleurgesteld koper (maar 1-LAN poort):
Antonio di in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Ben benieuwd of andere kopers van een GK50 op dit forum ook een 2 LAN poorten model ontvangen hebben. Net zoals ik van Cool-play/verzonden-door-Amazon of van een ander verkoper c.q. site?!.

[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 03-11-2022 01:19 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:24
Release 2022.11

Voor mij interessante dingen die er uit springen:

Water kan worden toegevoegd in het Energy dashboard!

Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/blog/2022-11/water-usage.png

En ook:
You can now use sensors providing Gigajoule (GJ) with the energy dashboard.
Yay voor de mensen met een warmtenet!

Hier ga ik het weekend maar mee spelen.

-edit-

Ik denk ik zet water in ieder geval even aan, maar dat werkt dus niet meteen, er mist een type data of wat dan ook. Later maar naar kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/a73UhEVnp7SK7vECEzzEeoh0.png

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2022 08:49 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
JBS schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:08:
[...]
Vanwaar je zoektocht naar specifiek MQTT? Eerste vraag is eerder welk draadloos protocol je wilt gebruiken, bijvoorbeeld Zigbee of Z-Wave? En daarna: Wat zoek je precies in een 'smart button'? Hoeveel knoppen, hoeveel acties per knop moeten er mogelijk zijn, etc.

Een Opple (bijvoorbeeld de 4 of 6 knops variant) is erg veelzijdig met meerdere acties per knop (X keer drukken, etc. zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG13LM.html), werkt op basis van Zigbee met o.a. Zigbee2MQTT. Heb je meteen je gewenste MQTT te pakken ;)
Hey! Bedankt voor je reactie. Ik had gehoopt dat er knop was die ‘rechtstreeks’ een MQTT topic kon uitsturen (via WiFi) omdat ik nog geen zigbee hub of iets dergelijks heb - maar misschien is dit dan wel het moment om te starten. Ook een aanbeveling voor zo’n hun?

De knop die ik zoek momenteel heeft maar 1 knop nodig - maar meer kan natuurlijk geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 16:31

Fab1Man

Live life to the fullest

JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:34:
Release 2022.11

[Afbeelding]

En ook:

[...]

-edit-

Ik denk ik zet water in ieder geval even aan, maar dat werkt dus niet meteen, er mist een type data of wat dan ook. Later maar naar kijken:

[Afbeelding]
Dit begint een beetje typisch HA te zijn... Bij de andere entiteiten is dit ook al veel gezeik geweest bij iedereen. Je water sensor dient in ieder geval het volgende te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bojl0lZ5WbdFt4lb4nbTYPrLXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vyWFKlim24WTULTwu0qnapli.png?f=fotoalbum_large

Is een ESPHome sensor bij mij, maar ik krijg 'm niet toegevoegd aan het dashboard ook al zou dat wel moeten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:58:
[...]

Dit begint een beetje typisch HA te zijn... Bij de andere entiteiten is dit ook al veel gezeik geweest bij iedereen. Je water sensor dient in ieder geval het volgende te hebben:
[Afbeelding]

Is een ESPHome sensor bij mij, maar ik krijg 'm niet toegevoegd aan het dashboard ook al zou dat wel moeten...
Je moet even naar developer tools > statistics gaan, en daar een issue fixen met deze sensor.
Je hebt waarschijnlijk de instellingen gewijzigd (device_class en of unit_of_measurement) en daardaar is er nu een conflict met de oude instellingen. Dat kun je daar corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 10:15
ItsValium schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:19:
Vorige week mijn HA installatie geupdate naar de nieuwste versie. Nu blijkt mijn Hue Dimmer switch (nieuwste model) niet helemaal correct meer te willen functioneren.

Bij drukken op de bovenste aan-knop gebeurt er niets meer. Als ik de lampen via een andere weg aanzet dan werken de knoppen om te dimmen wel en ook de onderste knop (die ik ingesteld heb op uitschakelen van alle lampen in de kamer).

Iemand een idee?
Gisterenavond nog maar eens geprobeerd deze terug werkend te krijgen, dimmer verwijderd en opnieuw toegevoegd, gereset, hetzelfde gedrag blijft. Iemand een idee of tip in welke richting te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:01:
[...]

Je moet even naar developer tools > statistics gaan, en daar een issue fixen met deze sensor.
Je hebt waarschijnlijk de instellingen gewijzigd (device_class en of unit_of_measurement) en daardaar is er nu een conflict met de oude instellingen. Dat kun je daar corrigeren.
Ow wauw, dat stuk heb ik nooit eerder gezien. Dat was de truc inderdaad!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik heb via het voorbeeld van watermeterkit.nl een eigen watermeter gebouwd en de ESPhome code daarvan gebruikt. Ik kan hem echter niet toevoegen in het Energy dashboard, want hij staat er niet tussen.

Moet ik daarvoor wat aanpassen in de code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Polyphemus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:10:
Ik heb via het voorbeeld van watermeterkit.nl een eigen watermeter gebouwd en de ESPhome code daarvan gebruikt. Ik kan hem echter niet toevoegen in het Energy dashboard, want hij staat er niet tussen.

Ja, zie ongeveer de 5 posts boven de jouwe.
device_class moet water zijn, unit_of measurement moet total_increasing zijn, beide kun je aanpassen in je YAML config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Heb zelf geen ervaring met het aanpassen van sensoren om ze in het Energy dashboard te krijgen maar ik heb wel regelmatig gelezen dat je total increasing moet meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb nu alleen nog het kleine probleempje dat de unit_of_measurement op m3 staat, terwijl de sensor een rond getal heeft per liter, dus dat is een kleine factor 1000 teveel. Kan ik dat binnen ESPHome eenvoudig oplossen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: pulse_meter
  pin: GPIO12
  name: "Water Pulse Meter"
  unit_of_measurement: "liter/min"
  icon: "mdi:water"
  total:
    name: "Water Total"
    unit_of_measurement: "m³"
    device_class: water
    state_class: total_increasing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 21-09 12:21
JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:34:
Release 2022.11

[Afbeelding]

En ook:

[...]

-edit-

[Afbeelding]
Goh ik heb al een 3tal releases niets echt meer nuttig gevonden.
Het water moet ik nu eens kijken om dit ook gedaan te krijgen, maar los daarvan, weinig nieuws... maar das ook geen verwijt..
Op een bepaald punt heb je wat je hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:13:
Ik heb nu alleen nog het kleine probleempje dat de unit_of_measurement op m3 staat, terwijl de sensor een rond getal heeft per liter, dus dat is een kleine factor 1000 teveel. Kan ik dat binnen ESPHome eenvoudig oplossen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  total:
    unit_of_measurement: "m3"
Dat zou gewoon goed moeten zijn, mijn config is hetzelfde (behalve dat ik m³ gebruik). Het Energy dashboard laat inderdaad liter zien, maar dat is omgerekend van de kuub-waarde.
Zie jij echt verbruik van duizenden liters dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

skank schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:14:
[...]

Goh ik heb al een 3tal releases niets echt meer nuttig gevonden.
Het water moet ik nu eens kijken om dit ook gedaan te krijgen, maar los daarvan, weinig nieuws... maar das ook geen verwijt..
Op een bepaald punt heb je wat je hebt...
Ik zie wel de potentie qua UI, aangezien ze nu met de eerste mushroom achtige kaarten komen omdat diegene achter mushroom zich bij Nabu Casa heeft aangesloten. Dat is eigenlijk op dit moment nog mijn grootste pijnpunt. De default home assistant interface vind ik echt onwerkbaar en vooral niet mooi, met zoiets als mushroom (de originele hardcore yaml versie) kom je al een heel eind, maar ik loop er toch nog steeds tegenaan dat mijn devices toch net andere attributen gebruiken, dus dan ben je die cards alleen maar aan het customizen, komt er weer een update van HA en is weer je interface stuk/scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:16:
[...]

Dat zou gewoon goed moeten zijn, mijn config is hetzelfde (behalve dat ik m³ gebruik). Het Energy dashboard laat inderdaad liter zien, maar dat is omgerekend van de kuub-waarde.
Zie jij echt verbruik van duizenden liters dan?
Nou het is meer dat het getalletje wat als state terugkomt, bijv 4, natuurlijk dan geen 4m3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 00:05
Ik zou graag mijn waterverbruik willen gaan meten, zeker nu net aangekondigd is dat dit voortaan in het Energy Dashboard opgenomen kan worden.
Nu heb ik echter een probleem, mijn watermeter zit in een aparte ruimte onder en luik in de vloer.
Daar heb ik momenteel geen stroom en is ook erg lastig om een kabel heen te leggen.

Nu zag ik diverse kits die je op je watermeter zet en dan via wifi verbining maken, deze worden echter allemaal via USB gevoed wat dus een probleem zal zijn bij mij.
Wellicht iemand die een oplossing hiervoor weet?
Ik zat al aan een powerbank te denken maar heb geen idee hoe lang zo'n sensor het daarmee uit zou houden, iedere maand dat luik openen om te laden is echter ook niet zo gebruiksvriendelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:17:
[...]

Nou het is meer dat het getalletje wat als state terugkomt, bijv 4, natuurlijk dan geen 4m3 is.
Oh, de state van de sensor is 4?
Dan moet je unit_of_measurement dus L zijn (die wordt ook gewoon geaccepteerd door het Energy Dashboard)
Bij mij is de state 0.004

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 03-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 00:47

Toppe

Oké ✅

Marsman83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:18:
Ik zou graag mijn waterverbruik willen gaan meten, zeker nu net aangekondigd is dat dit voortaan in het Energy Dashboard opgenomen kan worden.
Nu heb ik echter een probleem, mijn watermeter zit in een aparte ruimte onder en luik in de vloer.
Daar heb ik momenteel geen stroom en is ook erg lastig om een kabel heen te leggen.

Nu zag ik diverse kits die je op je watermeter zet en dan via wifi verbining maken, deze worden echter allemaal via USB gevoed wat dus een probleem zal zijn bij mij.
Wellicht iemand die een oplossing hiervoor weet?
Ik zat al aan een powerbank te denken maar heb geen idee hoe lang zo'n sensor het daarmee uit zou houden, iedere maand dat luik openen om te laden is echter ook niet zo gebruiksvriendelijk...
HomeWizard heeft een model op batterijen: https://www.homewizard.com/watermeter/

Nadeel is wel dat hij slechts 4x per dag een update stuurt.

Zou toch kijken of je niet gewoon een kabeltje kan leggen, nu iets meer werk maar scheelt je wel een hoop irritatie.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:20:
[...]

Oh, de state van de sensor is 4?
Dan moet je unit_of_measurement dus L zijn (die wordt ook gewoon geaccepteerd door het Energy Dashboard)
Bij mij is de state 0.004
Voor het dashboard moet het m3 of gl zijn, dus ik zal de waarde vanuit ESPHome moeten aanpassen (delen door 1000. Ik heb dat echter nog niet helemaal helder hoe ik dat in de config kan doen. Ik heb deze handleiding gevolgd: https://www.pieterbrinkma...t-and-a-proximity-sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:28:
[...]

Voor het dashboard moet het m3 of gl zijn, dus ik zal de waarde vanuit ESPHome moeten aanpassen (delen door 1000. Ik heb dat echter nog niet helemaal helder hoe ik dat in de config kan doen. Ik heb deze handleiding gevolgd: https://www.pieterbrinkma...t-and-a-proximity-sensor/
Nee, geloof me nou maar, L mag ook gewoon.
Ondanks dat hij aangeeft dat het of gl moet zijn.
ft³ mag ook trouwens

Als het per se in m³ wil hebben kun je dat zo doen trouwens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  total:
    unit_of_measurement: "m³"
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.001

[ Voor 23% gewijzigd door TheFes op 03-11-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:30:
[...]

ft³ mag ook trouwens
Klopt, you were right!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:20:
[...]

HomeWizard heeft een model op batterijen: https://www.homewizard.com/watermeter/

Nadeel is wel dat hij slechts 4x per dag een update stuurt.

Zou toch kijken of je niet gewoon een kabeltje kan leggen, nu iets meer werk maar scheelt je wel een hoop irritatie.
Mee eens wat betreft die kabel, wellicht dat ik dat later ga doen als we de hal een keer een opknap beurt geven (dan kan ik de kabel in de muur verwerken).

Voor nu klinkt die HomeWizard meter wel goed, 4x per dag een update is niet zo erg. Ik neem aan dat hij zelf intern dan het waterverbruik opslaat en je na een update het verbruik inclusief pieken van de afgelopen periode kan zien?
Weet je of HA het cloud account uitleest of kan deze meter rechtstreeks uitgelezen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Marsman83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:33:
[...]

Mee eens wat betreft die kabel, wellicht dat ik dat later ga doen als we de hal een keer een opknap beurt geven (dan kan ik de kabel in de muur verwerken).

Voor nu klinkt die HomeWizard meter wel goed, 4x per dag een update is niet zo erg. Ik neem aan dat hij zelf intern dan het waterverbruik opslaat en je na een update het verbruik inclusief pieken van de afgelopen periode kan zien?
Weet je of HA het cloud account uitleest of kan deze meter rechtstreeks uitgelezen worden?
Hm:

https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
The Wi-Fi Watermeter can be powered via a USB-C cable and with batteries. When using batteries they only connect to Wi-Fi every couple of hours. Because of this, the API can only be used when powered via the USB-C cable. It is not possible to add use this integration when the water meter is powered by batteries.
Wordt toch een kabeltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij ziet het er hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhO5ICYv48nl56tXsuH5g99l--4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/z5zkbwD3jjvwhEkuC0xTsYe8.png?f=fotoalbum_small

Behalve "device_class: water", die mis ik. Maar als ik die toe voeg is hij nog steeds niet vindbaar in het engery dashboard. En een verschil in liter/m3, maar dat zou niet uit moeten maken, toch?

Of kijk ik ergens niet goed

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:36:
[...]

Bij mij ziet het er hetzelfde uit:

[Afbeelding]

Behalve "device_class: water", die mis ik. Maar als ik die toe voeg is hij nog steeds niet vindbaar in het engery dashboard. En een verschil in liter/m3, maar dat zou niet uit moeten maken, toch?

Of kijk ik ergens niet goed
Unit of measurement moet dus of L of m3 zijn.
Device class water.
En total increasing moet erin. Als je dat gewijzigd hebt even kijken bij developer tools -> statistics naar de sensor, die heeft wellicht een fix/update nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 21:57
Hier krijg ik hem ook niet toegevoegd terwijl ik wel onderstaande zie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81JAgfP6WcajLQIttKG7RG36AeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vPF7VX4HYj9DEIv11riQGc6a.png?f=user_large

Na 'problemen oplossen' bij statistieken werkt het _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 03-11-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
ooh, dank voor de heads-up, ik had hem al in mijn wagentje om te bestellen, maar dit werkt voor mij niet. Helaas is het praktisch onmogelijk om een stroompunt bij de watermeter te maken zonder enorme verbouwing (appartement op de 1e verdieping, watermeter in de kruipruimte). Nu is het mij niet direct te doen om op water te besparen, met 40m3 per jaar zit ik al behoorlijk laag, maar zou het wel leuk vinden om het inzichtelijk te hebben. Mocht er een oplossing zijn wat minimaal 1x per dag de boel kan pushen naar HA op een batterij dan houd ik mij aanbevolen :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35
Bij stroom- en gas-entities was het probleem nog al eens dat mensen afwijkende recorder-instellingen hadden. De sensor die aan het Energy dashboard toegevoegd moet worden, moet wel historie hebben door middel van een include in de recorder (of geen exclude). Ik gok dat dat voor deze nieuwe water-sensor ook geldt.
@JeroenH en @Heronimo, gebruiken jullie afwijkende recorder instellingen? Zo ja, dan kan je daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Magic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:48:
[...]

ooh, dank voor de heads-up, ik had hem al in mijn wagentje om te bestellen, maar dit werkt voor mij niet. Helaas is het praktisch onmogelijk om een stroompunt bij de watermeter te maken zonder enorme verbouwing (appartement op de 1e verdieping, watermeter in de kruipruimte). Nu is het mij niet direct te doen om op water te besparen, met 40m3 per jaar zit ik al behoorlijk laag, maar zou het wel leuk vinden om het inzichtelijk te hebben. Mocht er een oplossing zijn wat minimaal 1x per dag de boel kan pushen naar HA op een batterij dan houd ik mij aanbevolen :)
Ja ik had hem ook al in de winkelwagen liggen ;)
Ik ben nu naar deze aan het kijken: https://flumewater.com/
Als is die met 199euro nu 149euro best wel prijzig...
Hij werkt met een sensor op batterijen die volgens mij best lang mee gaat, een base station hang je dan in het stopcontact in de buurt.

Zo heb ik dat nu met mijn Eufy bel ook.
Wellicht bij de volgende opknapbeurt dat ik dan een USB kabel door de muur trek naar de watermeter en meteen een naar de voordeur voor de bel (2 vliegen in een klap). Maarja dat kan nog wel een jaar of 2 duren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Marsman83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:54:
[...]

Ja ik had hem ook al in de winkelwagen liggen ;)
Ik ben nu naar deze aan het kijken: https://flumewater.com/
Als is die met 199euro nu 149euro best wel prijzig...
Hij werkt met een sensor op batterijen die volgens mij best lang mee gaat, een base station hang je dan in het stopcontact in de buurt.

Zo heb ik dat nu met mijn Eufy bel ook.
Wellicht bij de volgende opknapbeurt dat ik dan een USB kabel door de muur trek naar de watermeter en meteen een naar de voordeur voor de bel (2 vliegen in een klap). Maarja dat kan nog wel een jaar of 2 duren :z
Uh, gewoon dun kabeltje leggen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:58
Pfff, nooit geweten dat douchen zoveel water kostte... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
En "grappig" dat zichtbaar is dat mijn vrouw warmer doucht dan ik. En langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-OrAzyUXsylK5BegAy0VGGak2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPIa08BeAF0Ddkiy4EKz82xN.png?f=fotoalbum_large

Dat wordt een kleine ruzie vanmiddag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Magic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:48:
[...]

40m3? Douche je bij een sportclub ofzo? :P

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ItsValium schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:03:
[...]

Gisterenavond nog maar eens geprobeerd deze terug werkend te krijgen, dimmer verwijderd en opnieuw toegevoegd, gereset, hetzelfde gedrag blijft. Iemand een idee of tip in welke richting te zoeken?
Is deze knop nog gebinded met de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Rouwette schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:09:
[...]

40m3? Douche je bij een sportclub ofzo? :P
Ik woon er alleen en ik douche zelden lang (alleen bij ziekte is langer wel erg lekker) maar wel elke dag, wel een waterbesparende douchekop, verder gewoon een vaatwasser die 2x a 3x per week draait. Balkon met een paar planten, maar geen grote tuin dus wat zomers veel water vraagt :)

Ik ben verder ook niet heel apart met water besparen, ik laat de kraan rustig even doorlopen als ik een glaasje water pak zodat het lekker koud is.

150 euro is wel wat teveel, 50 euro voor de homewizard vond ik eigenlijk al al iets teveel, zeker gezien de potentiële besparingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Magic op 03-11-2022 10:33 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-09 09:06

Hij moet ook in de recorder opgenomen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsman83
Klopt, 150euro vind ik ook echt teveel voor "omdat het leuk is inzicht te krijgen" ;)
Ik heb die Homewizard watermeter net besteld en ga een gootje plakken voor een kabeltje voor nu.
Als me dat gootje teveel stoort of niet blijft zitten dan schakel ik voorlopig even op batterijen over en dan maar geen status in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Sicco92 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:52:
@JeroenH en @Heronimo, gebruiken jullie afwijkende recorder instellingen? Zo ja, dan kan je daar eens naar kijken.
Ik heb deze puls-sensor gebouwd, op een ESP8266.

Ik weet niet wat een recorder is, maar als ik er even naar google denk ik niet dat ik dit ingesteld heb voor deze sensor. Als de ESP8266 reboot gaat het total ook weer naar 0, ik verwacht dat dat probleem ook in deze hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Marsman83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:35:
Klopt, 150euro vind ik ook echt teveel voor "omdat het leuk is inzicht te krijgen" ;)
Ik heb die Homewizard watermeter net besteld en ga een gootje plakken voor een kabeltje voor nu.
Als me dat gootje teveel stoort of niet blijft zitten dan schakel ik voorlopig even op batterijen over en dan maar geen status in HA.
Als je je stoort aan een gootje dan zou ik hem lekker retour sturen, anders kan je 't ding net zo goed in de doos laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet wat een recorder is, maar als ik er even naar google denk ik niet dat ik dit ingesteld heb voor deze sensor. Als de ESP8266 reboot gaat het total ook weer naar 0, ik verwacht dat dat probleem ook in deze hoek zit.
Ik heb hem gebouwd met een Sonoff Basic R2, beb dan geen USB kabeltje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Rouwette schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:45:
Ik heb hem gebouwd met een Sonoff Basic R2, beb dan geen USB kabeltje nodig.
Bij mij was voeding met een USB-kabel geen probleem, hij zit gewoon ingeplugd in de Raspberry Pi die toch ook in de meterkast hangt. Maar goed, ik moet dus aan de gang met een recorder. Weer wat om te leren ;) Wel interessant dat zoiets voor een meetwaarde als water niet standaard meekomt? Is dat een besluit van de ontwikkelaar van de integratie?

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

barrymossel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:08:
En "grappig" dat zichtbaar is dat mijn vrouw warmer doucht dan ik. En langer.

[Afbeelding]

Moet je wel even zeker weten dat jullie allebei in een heel uur gedoucht hebben, dus de een tussen 8:00-9:00 uur en de ander tussen 9:00-10:00 uur. Anders heb je overlap 😋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Fab1Man schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:00:
[...]

Moet je wel even zeker weten dat jullie allebei in een heel uur gedoucht hebben, dus de een tussen 8:00-9:00 uur en de ander tussen 9:00-10:00 uur. Anders heb je overlap 😋
Voor vandaag weet ik dat toevallig. :) En ook dat de verwarming (nog) niet aanstaat. Dus die heeft straks wat uit te leggen. Ik ga ons hele gezin terroriseren met deze data!! Scheiding coming up! >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
barrymossel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:08:
Als je veel monitort op het vlak van energiestromen wordt er echt heel veel zichtbaar over de "flow" in een huishouden. Als ik vanaf mijn werk zie dat op woensdagmiddag de CO2 in de woonkamer richting de 1200+ ppm gaat, er een flinke piek in het fijnstof zit, ik pieken van 4kW in het stroomverbruik zie, en de TV aan staat dan weet ik dat mijn vrouw pannenkoeken aan het bakken is voor vriendjes van de kinderen :)

Net zoals één van de kinderen soms absurd vroeg uit zijn bed komt, dat hoor ik niet altijd, maar als er eentje 's middags doodmoe is, en ik zie dan dat de televisie al om 05:50 aangezet is, dan weet ik wel hoe laat het is.

Ik gebruik die informatie spaarzaam, pick your battles etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 21:16
Vraagje, Nou krijg je natuurlijk vanuit Essent elke maand een verbruik rapport. Maar hoe zou je je verbruik kunnen monitoren door middel van home assistant? Ik weet dat er bepaalde dongels zijn maar kan er niet meer op komen welke dit zijn. Iemand die kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:51:
[...]

Bij mij was voeding met een USB-kabel geen probleem, hij zit gewoon ingeplugd in de Raspberry Pi die toch ook in de meterkast hangt. Maar goed, ik moet dus aan de gang met een recorder. Weer wat om te leren ;) Wel interessant dat zoiets voor een meetwaarde als water niet standaard meekomt? Is dat een besluit van de ontwikkelaar van de integratie?
Die device_class bestond nog niet tot vorige maand.
Deze is toegevoegd om water te ondersteunen voor het Energy Dashboard.
ESPHome heeft daar speciaal een release voor gedaan, en voor Home Assistant zit deze nu dus in 2022.11 release.

Dus developers hadden voorheen geen mogelijkheid om dit toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
dutchnltweaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:56:
Vraagje, Nou krijg je natuurlijk vanuit Essent elke maand een verbruik rapport. Maar hoe zou je je verbruik kunnen monitoren door middel van home assistant? Ik weet dat er bepaalde dongels zijn maar kan er niet meer op komen welke dit zijn. Iemand die kan helpen?
Dit gebeurd doorgaans door de P1 poort van je slimme meter (als je die hebt) uit te lezen.
Dat kan door een P1 kabel naar USB op je computer waar HA op draait aan te sluiten of door een losse P1 monitor, Homewizard heeft er bijvoorbeeld zo een. Die kan je middels een API koppeling met HA verbinden.

Door het uitlezen van de P1 poort zie je realtime wat je verbuik of teruglevering is.

Zoek maar eens in dit topic op P1, genoeg over te vinden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Marsman83 op 03-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:30:
[...]

ft³ mag ook trouwens

Als het per se in m³ wil hebben kun je dat zo doen trouwens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  total:
    unit_of_measurement: "m3"
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.001
Ik heb precies gedaan wat je hier aangeeft, maar helaas nog steeds: No matching statistics found

Ik heb geen fixes bij statistics, en bij state staat alles toch ook goed volgens mij:
sensor.water_total_m3
Water Total m3
0.008 state_class: total_increasing
unit_of_measurement: m3
icon: mdi:pulse
friendly_name: Water Total m3

De recorder heeft geen in- of excludes, die pakt alles. Voor de zekerheid de sensor ook bij InfluxDB toegevoegd. Waardes komen ook netjes binnen.

Ook al half uurtje gewacht en gereboot etc natuurlijk :)

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:30
JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup, echter ben ik er niet over te spreken.
Deze sensor werkt dan wel en dan weer niet.
Zo heb ik soms 10.000L op een dag en soms maar 4 liter |:(
Kopje heb ik ook al iets over het schuurpapier heen gehaald maar geen succes, ik ga denk ik dan toch maar voor een andere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Marsman83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:59:
[...]

Dit gebeurd doorgaans door de P1 poort van je slimme meter (als je die hebt) uit te lezen.
Dat kan door een P1 kabel naar USB op je computer waar HA op draait aan te sluiten of door een losse P1 monitor, Homewizard heeft er bijvoorbeeld zo een. Die kan je middels een API koppeling met HA verbinden.

Door het uitlezen van de P1 poort zie je realtime wat je verbuik of teruglevering is.

Zoek maar eens in dit topic op P1, genoeg over te vinden ;)
Dat eerste is helaas geen optie :) , Mijn HA kastje staat ergens anders dan mijn Meterkast. Heeft alleen Homewizard zo een apparaat of zijn er ook goedkopere opties? of is dat eigenlijk de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Aikon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb precies gedaan wat je hier aangeeft, maar helaas nog steeds: No matching statistics found

Ik heb geen fixes bij statistics, en bij state staat alles toch ook goed volgens mij:
sensor.water_total_m3
Water Total m3
0.008 state_class: total_increasing
unit_of_measurement: m3
icon: mdi:pulse
friendly_name: Water Total m3

De recorder heeft geen in- of excludes, die pakt alles. Voor de zekerheid de sensor ook bij InfluxDB toegevoegd. Waardes komen ook netjes binnen.

Ook al half uurtje gewacht en gereboot etc natuurlijk :)

Iemand nog een idee?
Dit lijkt me inderdaad allemaal goed, al zou het eigenlijk officieel m³ moeten zijn (was ik vergeten aan te passen in die code), maar m3 zou ook moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:08:
[...]

Dat eerste is helaas geen optie :) , Mijn HA kastje staat ergens anders dan mijn Meterkast. Heeft alleen Homewizard zo een apparaat of zijn er ook goedkopere opties? of is dat eigenlijk de beste optie?
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/ kan ook, er is ook een utp variant.
Volgens mij is er een shipment onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

dutchnltweaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:08:
[...]

Ik heb een oude Pi3 gepakt en er P1 Monitor opgezet, werkt nu goed na wat wifi struggels in het begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:56
Rouwette schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb een oude Pi3 gepakt en er P1 Monitor opgezet, werkt nu goed na wat wifi struggels in het begin :)
Ik gebruik ook een pi, maar met het tooltje ser2net biedt ik de seriële poort aan via een netwerk socket. In DSMR reader kan je die direct configureren via de network optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:58:
[...]

Die device_class bestond nog niet tot vorige maand.
Deze is toegevoegd om water te ondersteunen voor het Energy Dashboard.
ESPHome heeft daar speciaal een release voor gedaan, en voor Home Assistant zit deze nu dus in 2022.11 release.

Dus developers hadden voorheen geen mogelijkheid om dit toe te voegen.
Ah! Dat wist ik niet. Feitelijk nieuw voor iedereen dus :)
etienne001 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:04:
[...]

Kopje heb ik ook al iets over het schuurpapier heen gehaald maar geen succes, ik ga denk ik dan toch maar voor een andere sensor.
Oh, ik heb er (gelukkig) niet dat soort problemen mee gehad. Fysiek ziet het er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7EBFLAj7Th3XOlH97lnvURbE7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0qxkK2VUMqask9LHsT4ZkWZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Het gat waar de sensor in gemonteerd zit is met opzet ruim genomen, zodat ik met de positie van de sensor kan schuiven. Met een minimale hoeveelheid pielen terwijl ik een kraan liet lopen had ik dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Rouwette schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:13:
[...]

Moet je die wel hebben natuurlijk, 2ehands of nieuw veel duurder dan zo een dongel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:10:
[...]

https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/ kan ook, er is ook een utp variant.
Volgens mij is er een shipment onderweg
Die was het idd! , maar staat al een tijd op out of stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:09:
[...]

Dit lijkt me inderdaad allemaal goed, al zou het eigenlijk officieel m³ moeten zijn (was ik vergeten aan te passen in die code), maar m3 zou ook moeten werken
Dat was het! Denk ik...

Niet in 1e instantie, toen in de esp m³ teruggezet naar L, toen de statistics fix now gedaan (hij pakte/zag geen fix van m3 -> m³), toen weer naar m³, en toen was er geen fix nodig...

Voor de zekerheid een herstart + ctrl+F5 en even de kraan open gezet. En toen kon ik hem kiezen als bron :)

Bedankt in elk geval :)
etienne001 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:04:
[...]

Werkt hier perfect, wellicht pakt de sensor het magnetische signaal simpelweg niet goed?
dutchnltweaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:20:
[...]

Die was het idd! , maar staat al een tijd op out of stock.
Staat toch duidelijk: This version is not sold anymore, please look at the new version: SlimmeLezer+ ;)

Werkt hier op zich prima, maar loopt 1x/maand vast, dan issie niet te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Aikon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:26:
[...]

Staat toch duidelijk: This version is not sold anymore, please look at the new version: SlimmeLezer+ ;)

Werkt hier op zich prima, maar loopt 1x/maand vast, dan issie niet te pingen.
Die bedoelde ik ook: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ is ook out of stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nou wat raars.... ik heb een paar helpers aangemaakt, waaronder een threshold sensor die "On" is als de wasmachine 0 watt verbruikt, en "Off" is als dat niet zo is. Ingesteld met Lower limit = 5 en hysteresis = 0. Ik heb op de resulterende sensor een automation gezet zie me op mijn telefoon via de HA app een notificatie geeft.

Deze helper gemaakt, omdat de automation direct te laten aangrijpen op het energieverbruik van de machine resulteerde in de hele tijd meldingen "Wasmachine is klaar" terwijl hij al uren klaar was. Dit gisteravond aangemaakt, en dat leek goed te werken. Wasmachine even aangezet, en weer uit; melding op de telefoon, rest van de avond geen meldingen meer. Opgelost!

... maar toch niet.

Ik zit nu op mijn werk, en er is niemand thuis, en ik krijg hier twee HA app notificaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an8bzq5oMvqoS4o0zp9XtyjHEVM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RxzcYUR9rQzvIamdAMfh4Gmy.png?f=fotoalbum_medium

Twee dingen die me verwonderen:

1. Begrijp ik het concept van zo'n helper wel goed?
2. Hoe krijgt mijn HA thuis het voor elkaar om een berichtje op mijn telefoon te laten verschijnen, terwijl ik op geen enkele wijze met thuis verbonden ben? Mijn HA hangt niet aan een cloud install oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 10:15
moozzuzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:28:
[...]

Is deze knop nog gebinded met de lamp?
knop is nooit gebind geweest aan een lamp, enkel als switch op de hue bridge en zo via HA groepen/lampen en scenes aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee waar de config folder terecht komt als je onder docker werkt?

Mapstructuur ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZF7y7HVZRSA1p21oSAfppYS-CA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GOPKmxSkQeLk58lX9U6j8Ev3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MikeyMan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:25:
Iemand enig idee waar de config folder terecht komt als je onder docker werkt?

Mapstructuur ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]
de config folder is die homeassistant folder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:29:
[...]

de config folder is die homeassistant folder
De bovenste dan he ;)

Waar de rest onder hangt (er heten meer homeassistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:30:
[...]

De bovenste dan he ;)

Waar de rest onder hangt (er heten meer homeassistant)
Uh ja, klopt, die folder waar onder andere .storage in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 21:33
JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:02:
Ik heb nou wat raars.... ik heb een paar helpers aangemaakt, waaronder een threshold sensor die "On" is als de wasmachine 0 watt verbruikt, en "Off" is als dat niet zo is. Ingesteld met Lower limit = 5 en hysteresis = 0. Ik heb op de resulterende sensor een automation gezet zie me op mijn telefoon via de HA app een notificatie geeft.

Deze helper gemaakt, omdat de automation direct te laten aangrijpen op het energieverbruik van de machine resulteerde in de hele tijd meldingen "Wasmachine is klaar" terwijl hij al uren klaar was. Dit gisteravond aangemaakt, en dat leek goed te werken. Wasmachine even aangezet, en weer uit; melding op de telefoon, rest van de avond geen meldingen meer. Opgelost!

... maar toch niet.

Ik zit nu op mijn werk, en er is niemand thuis, en ik krijg hier twee HA app notificaties:

[Afbeelding]

2. Hoe krijgt mijn HA thuis het voor elkaar om een berichtje op mijn telefoon te laten verschijnen, terwijl ik op geen enkele wijze met thuis verbonden ben? Mijn HA hangt niet aan een cloud install oid.
Heeft dat ding niet gewoon sluipverbruik? 5 watt zou natuurlijk zomaar kunnen worden verbruikt..... ik zou hem wat hoger instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:02:

... maar toch niet.

[Afbeelding]

Wordt gerouteerd via Google's Firebase Cloud Messaging platform, maar je kunt heeft eventueel aanpassen naar lokale notificaties. Zie deze post voor de announcement eerder dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ben nog even bezig geweest met de sensor voor een NL-Alert. Hiervoor moet je multiscrape installeren via HACS en dan kan je zo onderstaande code gebruiken.

Zodra er een nieuwe melding is komt het woord "ACTIEF" er ook bij te staan, hij kijkt dus of dit woord er in zit en schakelt daarmee de sensor "aan", je kan dus je eigen automatiseringen er voor maken.

Ook filtert hij het woord "ACTIEF" uit de datum.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
multiscrape:
  - name: HA scraper
    resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - unique_id: nl_alert_state
        name: NL-Alert
        select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3"
        value_template: '{{ "Actief" if  "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}'
        attributes:
          - name: Melding
            select: "#content > div:nth-child(4) > a > p"
          - name: Datum & Tijd
            value_template: >
                {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }}
          - name: Meer informatie
            select: "#content > div:nth-child(4) > a"
            attribute: href

Edit: Ook maar even de link er bij gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 03-11-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 23:19
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:18:
Ik ben nog even bezig geweest met de sensor voor een NL-Alert. Hiervoor moet je multiscrape installeren via HACS en dan kan je zo onderstaande code gebruiken.

Zodra er een nieuwe melding is komt het woord "ACTIEF" er ook bij te staan, hij kijkt dus of dit woord er in zit en schakelt daarmee de sensor "aan", je kan dus je eigen automatiseringen er voor maken.

Ook filtert hij het woord "ACTIEF" uit de datum.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
multiscrape:
  - name: HA scraper
    resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - unique_id: nl_alert_state
        name: NL-Alert
        value_template: '{{ "Actief" if  "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}'
        attributes:
          - name: Melding
            select: "#content > div:nth-child(4) > a > p"
          - name: Datum & Tijd
            value_template: >
                {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }}
Is er niet een pagina (of beter een API) per regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

golles schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:26:
[...]

Is er niet een pagina (of beter een API) per regio?
Nee, maar je zou natuurlijk zelf gewoon een regio filter kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:27:
[...]

Hoe dan? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:27:
[...]

Maar er wordt geen regio meegegeven in het nl alert, behalve een plaatsnaam? Als je doorklikt zie je een mooi plaatje met de regio. Maar dat lijkt me moeilijk te gebruiken :D

Het lijkt me wel de moeite om ze hierover te contacteren, want een API van nl-alert zou natuurlijk heel handig in smartphones gebruikt kunnen worden, wat de veiligheid ten goede komt. Ik ga eens een mailtje sturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

Ik zou graag een staafgrafiek van mijn dagelijkse watergebruik willen tonen op een Lovelace dashboard, maar op een of andere manier lukt het me niet.

Voor bijvoorbeeld de acculading van mijn telefoon lukt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKE7k171UN_Yk44N_ZmW4H3mAn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gg3I6F5rBA7K1OU6yHpDnej.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik hetzelfde probeer voor de entity met mijn dagelijks watergebruik lukt het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n16ULqw8eq3fxm6sojFuxhi4cNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UI3EJmOqU4NNZ1Ak3i0SuUhf.png?f=fotoalbum_large

Als ik de entity opzoek en in de details ga kijken zie ik wel gewoon dat de informatie beschikbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BrerlzOnft_B0T94LijtGmPRd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VLhcrMMKPZ9Pb1fwcqSOtg0K.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV89nubWKAkAAEu5-gmCDtYdrgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hv97ZTAS4WJCWAPAvbp8aROe.png?f=user_large

Kan iemand uitleggen waarom dit niet werkt?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Glewellyn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:40:
Ik zou graag een staafgrafiek van mijn dagelijkse watergebruik willen tonen op een Lovelace dashboard, maar op een of andere manier lukt het me niet.

Voor bijvoorbeeld de acculading van mijn telefoon lukt het wel:
[Afbeelding]

Maar als ik hetzelfde probeer voor de entity met mijn dagelijks watergebruik lukt het niet:
[Afbeelding]

Als ik de entity opzoek en in de details ga kijken zie ik wel gewoon dat de informatie beschikbaar is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kan iemand uitleggen waarom dit niet werkt?
Je wil een statistics card gebruiken die gebruik maakt van de long term statistics, maar zo te zien wordt de data van je watermeter daar niet opgeslagen (waarschijnlijk door de missende state_class)
Maar als je die nu goed zet (naar device_class: total_increasing) en ook nog even device_class: water toevoegt, dan kun je hem gewoon toevoegen aan het Energy Dashboard (mits je update naar 2022.11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Je zou in de string moeten zoeken naar bepaalde woorden, regex zou hier ideaal voor zijn, ik gebruik deze regex om de 112 meldingen te filteren in Node-Red:
code:
1
^(.*?(sappemeer|hoogezand|winschoterdiep)[^$]*)

Wellicht dat @Septillion of @TheFes hier wat nuttigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

De veiligheids regio site werkt misschien?
bv https://www.vrzl.nl/nieuws

[ Voor 26% gewijzigd door Rouwette op 03-11-2022 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:57:
[...]

Je zou in de string moeten zoeken naar bepaalde woorden, regex zou hier ideaal voor zijn, ik gebruik deze regex om de 112 meldingen te filteren in Node-Red:
code:
1
^(.*?(sappemeer|hoogezand|winschoterdiep)[^$]*)

Wellicht dat @Septillion of @TheFes hier wat nuttigs over kunnen zeggen?
regex is niet bepaald mijn kopje thee.
Moet ik me nog eens in verdiepen.

Pagina: 1 ... 215 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.