Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
In de diagnostics die ik kan downloaden in de webinterface kom ik dit inderdaad wel tegen.TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:46:
[...]
Je wil een statistics card gebruiken die gebruik maakt van de long term statistics, maar zo te zien wordt de data van je watermeter daar niet opgeslagen (waarschijnlijk door de missende state_class)
Maar als je die nu goed zet (naar device_class: total_increasing) en ook nog even device_class: water toevoegt, dan kun je hem gewoon toevoegen aan het Energy Dashboard (mits je update naar 2022.11)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| { "object_id": "watermeter_daily_water_consumption", "key": 1161147435, "name": "Watermeter daily water consumption", "unique_id": "watermetersensorwatermeter_daily_water_consumption", "disabled_by_default": false, "icon": "mdi:water", "entity_category": 0, "device_class": "", "unit_of_measurement": "L", "accuracy_decimals": 0, "force_update": false, "state_class": 0, "last_reset_type": 0 }, |
Maar het is een integratie met ESPHome, moet ik dan in ESPHome de YAML van de NodeMCU waarop het draait aanpassen? Misschien hier:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template id: water_daily_consumption name: "${friendly_name} daily water consumption" unit_of_measurement: "L" accuracy_decimals: 0 icon: "mdi:water" |
*zucht*
Glewellyn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:13:
[...]
In de diagnostics die ik kan downloaden in de webinterface kom ik dit inderdaad wel tegen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 { "object_id": "watermeter_daily_water_consumption", "key": 1161147435, "name": "Watermeter daily water consumption", "unique_id": "watermetersensorwatermeter_daily_water_consumption", "disabled_by_default": false, "icon": "mdi:water", "entity_category": 0, "device_class": "", "unit_of_measurement": "L", "accuracy_decimals": 0, "force_update": false, "state_class": 0, "last_reset_type": 0 },
Maar het is een integratie met ESPHome, moet ik dan in ESPHome de YAML van de NodeMCU waarop het draait aanpassen? Misschien hier:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: template id: water_daily_consumption name: "${friendly_name} daily water consumption" unit_of_measurement: "L" accuracy_decimals: 0 icon: "mdi:water"
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: template id: water_daily_consumption name: "${friendly_name} daily water consumption" unit_of_measurement: "L" accuracy_decimals: 0 icon: "mdi:water" device_class: water state_class: total_increasing |
Wel ook even zorgen dat ESPHome up to date is, die moet minstens op versie 2022.10.1 zitten.
Het wijzigen is gelukt, bedankt voor de behulpzaamheid!TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:22:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - platform: template id: water_daily_consumption name: "${friendly_name} daily water consumption" unit_of_measurement: "L" accuracy_decimals: 0 icon: "mdi:water" device_class: water state_class: total_increasing
Wel ook even zorgen dat ESPHome up to date is, die moet minstens op versie 2022.10.1 zitten.
HA laat nu een lege grafiek zien, gaat HA vanaf nu een historie bijhouden en daarover rapporteren? Of heb ik iets niet goed gedaan waardoor ik de historie niet kan zien?
*zucht*
Ja, hij gaat vanaf nu de historie in de long term statistics zettenGlewellyn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:06:
[...]
Het wijzigen is gelukt, bedankt voor de behulpzaamheid!
HA laat nu een lege grafiek zien, gaat HA vanaf nu een historie bijhouden en daarover rapporteren? Of heb ik iets niet goed gedaan waardoor ik de historie niet kan zien?
/f/image/Yjndhe2s8AS4uKy3CoIx3ymf.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij kan de meest recente supervisor wat beter aangeven wat er mis is, mogelijk dat deze daardoor in HA zichtbaar worden.
Nog even wachten tot ik de sensor voor de watermeter binnen krijg en deze dan koppelen aan de S0 poort van de Youless LS120 (deze word binnen HA gezien als extra_meter) eens kijken of ik dan 't water verbruik zichtbaar kan krijgen op 't dashboard...
niet dat ik veel water verbruik,afgelopen 2 jaar zit ik op 33/36m3
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Heb ik ook, nog een paar extra door de dockerToppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:03:
Meer mensen die hier last van hebben? Op internet las ik dat dit kan komen doordat je op een verouderde debian installatie zit maar die is up2date...
[Afbeelding]
https://www.rouwette.com/
Die van Docker kan je oplossen door apt full-upgrade te doenRouwette schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:06:
[...]
Heb ik ook, nog een paar extra door de docker
https://www.agsoknokke-he...iensten/slimme-watermeter
https://www.kamstrup.com/...meters/meters/multical-21
Iemand een idee?
Ik betaal per kuub 0.80240 euro. Oftewel, als ik vandaag 243 liter water heb verbruikt, en 1 kuub water is 1000 liter, en voor 1 kuub betaal ik 0,80240, dan lijkt het mij logisch dat 243 liter water mij dan 0,1949832 kosten, oftewel, 19 cent?
Nu heb ik dus voor de watermeter in het energie dashboard een static price opgegeven van 0.8024 euro per kuub water. Echter, als ik dan kijk naar de totaalprijs voor water die berekend wordt in het energiedashboard, dan wordt daar 0,09 euro berekend, oftewel, 9 cent.
Doe ik nou iets fout of gaat er in HA iets fout?
Och ja, je moet toch wat he.
De prijs wordt pas gebruikt vanaf het moment dat je dit toevoegt. Waarschijnlijk was er al verbruik geregistreerd voordat je de prijs toegevoegd hebt.Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:10:
Ik heb een vraagje over die watermeter. Heel tof dat dat nu werkt. Ik heb een watermeter van HomeWizard, maar (uiteraard is er een maar) volgens mij kloppen de bedragen niet.
Ik betaal per kuub 0.80240 euro. Oftewel, als ik vandaag 243 liter water heb verbruikt, en 1 kuub water is 1000 liter, en voor 1 kuub betaal ik 0,80240, dan lijkt het mij logisch dat 243 liter water mij dan 0,1949832 kosten, oftewel, 19 cent?
Nu heb ik dus voor de watermeter in het energie dashboard een static price opgegeven van 0.8024 euro per kuub water. Echter, als ik dan kijk naar de totaalprijs voor water die berekend wordt in het energiedashboard, dan wordt daar 0,09 euro berekend, oftewel, 9 cent.
Doe ik nou iets fout of gaat er in HA iets fout?
Ik heb hem zo ook gemaakt was 11 euro aan onderdelen en bij mij wijkt ie niet meer dan 2 liter af op een maand. Misschien moet je de input_pullup activeren in de config zodat de pullup register geactiveerd wordt dat zou wat problemen op kunnen lossen. Verder heb ik ook een sensor template met availability, mocht de esp even weg vallen worden getallen niet verdubbeld als ie terug komt.etienne001 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:04:
[...]
Ik heb exact dezelfde setup, echter ben ik er niet over te spreken.
Deze sensor werkt dan wel en dan weer niet.
Zo heb ik soms 10.000L op een dag en soms maar 4 liter![]()
Kopje heb ik ook al iets over het schuurpapier heen gehaald maar geen succes, ik ga denk ik dan toch maar voor een andere sensor.
Aha, dat zou het inderdaad kunnen verklaren! Dat zou ook betekenen dat vanaf 0.00u vannacht het wel correct berekend zou moeten worden.TheFes schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:17:
[...]
De prijs wordt pas gebruikt vanaf het moment dat je dit toevoegt. Waarschijnlijk was er al verbruik geregistreerd voordat je de prijs toegevoegd hebt.
Thanks voor het inzicht!
Och ja, je moet toch wat he.
Op zich is dat gewoon een search met meerdere woorden. En een gekke "geen $" op het einde. Maar wil alleen een true/false eruit of juist een waarde?Toppe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:57:
[...]
Je zou in de string moeten zoeken naar bepaalde woorden, regex zou hier ideaal voor zijn, ik gebruik deze regex om de 112 meldingen te filteren in Node-Red:
code:
1 ^(.*?(sappemeer|hoogezand|winschoterdiep)[^$]*)
Wellicht dat @Septillion of @TheFes hier wat nuttigs over kunnen zeggen?
Een true/false aangezien je hem in een conditie moet gebruikenSeptillion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:03:
[...]
Op zich is dat gewoon een search met meerdere woorden. En een gekke "geen $" op het einde. Maar wil alleen een true/false eruit of juist een waarde?
Je zou eens kunnen kijken naar https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-deviceskank schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:31:
MMM ik zie veel tooltjes om analoge watermeters uit te lezen, echter zit ik met een digitale, en geen flauw benul hoe ik die in HA zou kunnen krijgen...
Iemand een idee?
Dat wordt een ESP Cam module gebruikt om via OCR een meter uit te lezen.
*zucht*
Nee, hij moet puur true/false geven als een woord in de zin voor komt… maar wel een lijst met woordenSeptillion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:16:
Dan zou je met een string is search(find, ignorecase=True) kunnen werken zoals je deed ja. Alleen snap ik je 'regex_findall_index' dan niet. Of wil je dan weer een sensor hebben met alleen de locatie?
Die leds aan de bovenkant kunnen pulsen geven. Op de tweede url die je noemt staat zelfs een geschikte adapter: https://www.kamstrup.com/...accessories/pulse-adapterskank schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:31:
MMM ik zie veel tooltjes om analoge watermeters uit te lezen, echter zit ik met een digitale, en geen flauw benul hoe ik die in HA zou kunnen krijgen...
Iemand een idee?
1
| {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('Forepark|Den Haag', , ignorecase=True) }} |
@KoepertSeptillion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:36:
@Toppe Voor true/false kan je gewoon doen:
Django/Jinja:
1 {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('Forepark|Den Haag', , ignorecase=True) }}
:fill(white):strip_exif()/f/image/nxci3Ypk2pt268YmyOcwajI9.png?f=user_large)
https://github.com/Bram-diederik/secureVPNwithLocalLan/
ja ja wireshark, Maar kom er net achter dat mijn provider nu wireshark support.
[ Voor 12% gewijzigd door daft_dutch op 03-11-2022 23:37 ]
>.< >.< >.< >.<
3x niks. Gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken en meehelpen het weer kwijt te raken: https://community.home-as...some-other-options/483752dutchnltweaker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:45:
Hier is nu bij het ui dashboard alles ronder geworden. Wat vinden jullie ervan?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dit is dan de search die je in de value_template van je attribute gooit toch? Dus in totaal dan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| multiscrape: - name: HA scraper resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/ scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_state name: NL-Alert select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: '{{ "Actief" if "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}' attributes: - name: Melding select: "#content > div:nth-child(4) > a > p" value_template: > {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('Drenthe', ignorecase=True) }} - name: Datum & Tijd select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: > {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }} |
[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 09:16 ]
Top! Dit werkt perfect, gelijk ook een aantal sensoren erbij gemaakt om de standaard entiteiten in W te tonen ipv kWh, dat oogt weer wat beter. Dank je.Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:42:
@Slappyjoez
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 template: - sensor: unique_id: netto_electricity_usage name: 'Netto electricity usage' availability: "{{ states('sensor.p1_import')|is_number and states('sensor.p1_export')|is_number and states('sensor.sma_grid_power')|is_number }}" state: >- {{ states('sensor.p1_import')|float * 1000 - states('sensor.p1_export')|float * 1000 + states('sensor.sma_grid_power')|float }} unit_of_measurement: W state_class: measurement device_class: power
Sensoren aanpassen naar die jij hebt. En doordat de P1 en de omvormer niet altijd tegelijk de waarde updaten kan je wat gekke spikes hebben. Je zou het geheel nog door een 'average_linear' statistics filter kunnen halen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Ik maak nu gebruik van een gesplitste config met een dir_merge_list voor mijn sensors:
configuration.yaml:
1
2
3
4
| sensor: !include_dir_merge_list yaml/sensor/ utility_meter: !include yaml/utility-meter.yaml input_boolean: !include_dir_merge_list yaml/input-boolean/ switch: !include_dir_merge_list yaml/switch/ |
/yaml/sensor/dfplayer.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: template sensors: dfplayer_voltage: unit_of_measurement: "V" device_class: voltage value_template: > {{(states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2)| round(2)}} dfplayer_battery: unit_of_measurement: "%" device_class: battery value_template: > {{(((states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2) * 100) - 320)| round(0)}} |
Wanneer ik dit omzet naar het nieuwe format dan werkt het niet meer, volgens mij omdat het geen list meer is op deze manier:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| template: - sensor: - name: dfplayer_voltage1 unit_of_measurement: "V" device_class: voltage value_template: > {{(states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2)| round(2)}} - name: dfplayer_battery unit_of_measurement: "%" device_class: battery value_template: > {{(((states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2) * 100) - 320)| round(0)}} |
Iemand die weet hoe je wel correct een gesplitste config gebruikt met het nieuwe template format?
[ Voor 5% gewijzigd door LiquidSmoke op 04-11-2022 08:59 ]
Waarom zie ik die optie niet in mijn Energy Dashboard? Ik zit net op de laatste versie van HA...JeroenH schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:34:
Release 2022.11
Voor mij interessante dingen die er uit springen:
Water kan worden toegevoegd in het Energy dashboard!
[Afbeelding]
En ook:
[...]
Yay voor de mensen met een warmtenet!
Hier ga ik het weekend maar mee spelen.
-edit-
Ik denk ik zet water in ieder geval even aan, maar dat werkt dus niet meteen, er mist een type data of wat dan ook. Later maar naar kijken:
[Afbeelding]
edit: hij is zichtbaar ineens. Nu nog de sensor vinden want de totaal staat er niet tussen.
[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 04-11-2022 09:07 ]
Water-Escape
Als je dit nu in die sensor.yaml gezet hebt, gaat het nooit werken.LiquidSmoke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:58:
Iemand enig idee hoe ik e.a. correct omzet van oude opmaak naar nieuwe opmaak?
Ik maak nu gebruik van een gesplitste config met een dir_merge_list voor mijn sensors:
configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 sensor: !include_dir_merge_list yaml/sensor/ utility_meter: !include yaml/utility-meter.yaml input_boolean: !include_dir_merge_list yaml/input-boolean/ switch: !include_dir_merge_list yaml/switch/
/yaml/sensor/dfplayer.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - platform: template sensors: dfplayer_voltage: unit_of_measurement: "V" device_class: voltage state: > {{(states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2)| round(2)}} dfplayer_battery: unit_of_measurement: "%" device_class: battery state: > {{(((states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2) * 100) - 320)| round(0)}}
Wanneer ik dit omzet naar het nieuwe format dan werkt het niet meer, volgens mij omdat het geen list meer is op deze manier:
Iemand die weet hoe je wel correct een gesplitste config gebruikt met het nieuwe template format?
Het nieuwe template sensor format valt niet meer onder de sensor integratie, maar onder de template integratie, vandaar ook template op de eerste regel.
configuration.yaml:
1
2
3
4
5
| sensor: !include_dir_merge_list yaml/sensor/ utility_meter: !include yaml/utility-meter.yaml input_boolean: !include_dir_merge_list yaml/input-boolean/ switch: !include_dir_merge_list yaml/switch/ template: !include_dir_merge_list yaml/template/ |
/yaml/template/dfplayer.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - sensor: - name: Dfplayer Voltage1 unit_of_measurement: "V" device_class: voltage state_class: measurement state: > {{ (states('sensor.dfplayer_analog_a0') | float / 1023 * 4.2) | round(2) }} availability: "{{ states('sensor.dfplayer_analog_a0') | is_number }}" - name: Dfplayer Battery unit_of_measurement: "%" state_class: measurement device_class: battery state: > {{ (((states('sensor.dfplayer_analog_a0') | float / 1023 * 4.2) * 100) - 320) | round(0) }} availability: "{{ states('sensor.dfplayer_analog_a0') | is_number }}" |
@LiquidSmoke Wat extra opmerkingen die ik er nog bij gezet heb net voor of na jouw bericht hieronder
- voor de name: mag je gewoon spaties en hoofdletters gebruiken, dat wordt de friendly name. Dat wordt omgezet naar lowercase met underscores om het object_id te vormen.
- Als je ook state_class: measurement toevoegt aan de sensor, komen de waardes in de long term statistics terecht (mocht je dat interessant vinden)
- Verder is value_template: niet geldig in het nieuwe format, dat is nu state:
- Als laatste moet je ofwel defaults toevoegen voor je float filters, ofwel een availability template toevoegen, anders krijg je errors als je bronsensor niet beschikbaar is. Ik kies meestal voor die laatste optie, om er voor te zorgen dat de state van de sensor altijd klopt, en niet uitgaat van een foutieve default waarde
[ Voor 24% gewijzigd door TheFes op 04-11-2022 09:15 ]
Ach natuurlijk, totaal niet bij stilgestaan dat het niet meer onder de sensors integratie valt... Ik kan weer verder puzzelenTheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:04:
[...]
Als je dit nu in die sensor.yaml gezet hebt, gaat het nooit werken.
Het nieuwe template sensor format valt niet meer onder de sensor integratie, maar onder de template integratie, vandaar ook template op de eerste regel.
configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 sensor: !include_dir_merge_list yaml/sensor/ utility_meter: !include yaml/utility-meter.yaml input_boolean: !include_dir_merge_list yaml/input-boolean/ switch: !include_dir_merge_list yaml/switch/ template: !include_dir_merge_list yaml/template/
/yaml/template/dfplayer.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - sensor: - name: dfplayer_voltage1 unit_of_measurement: "V" device_class: voltage value_template: > {{(states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2)| round(2)}} - name: dfplayer_battery unit_of_measurement: "%" device_class: battery value_template: > {{(((states('sensor.dfplayer_analog_a0')|float / 1023 * 4.2) * 100) - 320)| round(0)}}
/edit: Ik ben bekend met default values, toevallig heb ik die voor deze sensor niet gebruikt
[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 04-11-2022 09:17 ]
/f/image/GhxMDmPAyrgG0zfXADhqD4ky.png?f=fotoalbum_large)
Er zit nog één probleem in: Je moet handmatig kaart ophalen.
Code voor de multiscrape sensor
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| multiscrape: - name: HA scraper resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/ scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_state name: NL-Alert select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: '{{ "Actief" if "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}' attributes: - name: Melding select: "#content > div:nth-child(4) > a > p" - name: Datum & Tijd select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: > {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }} - name: Meer informatie select: "#content > div:nth-child(4) > a" attribute: href - name: NL button: unique_id: refresh_map name: Kaart laden resource_template: http://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }} scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_kaart name: Kaart value_template: "Kaart" attributes: - name: URL select: "#main > div.wrapper > div.googlemaps > img" attribute: src |
Simpele automatisering waarmee de kaart wordt opgehaald als er een nieuwe NL-Alert is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Kaart ophalen bij NL Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state - platform: homeassistant event: start condition: [] action: - service: button.press data: {} target: entity_id: button.refresh_map mode: single |
En dan nog een simpele automatisering voor het uitsturen van een melding of iets:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: NL-Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('hier|de|namen|waarop|je|wilt|filteren|gescheiden|door|dit|teken',ignorecase=True) }} action: - service: notify.mobile_app_toppe data: title: NL-Alert message: Er is een NL-Alert afgegeven mode: single |
Of, je kiest er voor om een binary_sensor aan te maken:
1
2
3
4
| - binary_sensor: - name: "NL-Alert in de regio" state: >- {{ 'hier|de|namen|waarop|je|wilt|filteren|gescheiden|door|dit|teken' in state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') | lower }} |
Daarna kan je gewoon een automatisering maken op basis van de status:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.nl_alert_in_de_regio to: "on" condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.athom_smart_plug_v2 mode: single |
Simpele melding + kaart:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| type: conditional conditions: - entity: sensor.nl_alert_state state: Actief card: type: markdown content: >- <ha-alert alert-type="error"><b>{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'datum_tijd') }}</b> {{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') }} </ha-alert>  }}) [Meer Informatie](https://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }}) |
Knoppen onder de melding om zelf een automatisering aan te zetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| type: conditional conditions: - entity: sensor.nl_alert_state state: Actief card: type: vertical-stack cards: - type: markdown content: >- <ha-alert alert-type="error"><b>{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'datum_tijd') }}</b> {{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') }} </ha-alert>  }}) [Meer Informatie](https://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }}) - type: horizontal-stack cards: - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: automation.automation_42 icon: mdi:air-purifier icon_height: 25px - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: automation.automation_42 icon: mdi:air-purifier-off icon_height: 25px |
NL-Alert, NLalert, NL, Alert, crisis, crisis.nl
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 14:42 ]
Ah nice, die warning markup, die kan ik ook wel eens gaan gebruiken (geen idee nog waar, maar dat komt wel goed)Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:27:
Ben weer even bezig geweest met NL-Alert (@Koepert). Hij werkt op basis van de multiscrape intergratie.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 multiscrape: - name: HA scraper resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/ scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_state name: NL-Alert select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: '{{ "Actief" if "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}' attributes: - name: Melding select: "#content > div:nth-child(4) > a > p" - name: Datum & Tijd select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: > {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }} - name: Meer informatie select: "#content > div:nth-child(4) > a" attribute: href - name: NL button: unique_id: refresh_map name: Kaart laden resource_template: http://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }} scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_kaart name: Kaart value_template: "Kaart" attributes: - name: URL select: "#main > div.wrapper > div.googlemaps > img" attribute: src
Simpel script waarmee de kaart wordt opgehaald als er een nieuwe NL-Alert is
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 alias: Kaart ophalen bij NL Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state condition: [] action: - service: button.press data: {} target: entity_id: button.refresh_map mode: single
En dan nog een simpele automatisering voor het uitsturen van een melding of iets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: NL-Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('hier|de|namen|waarop|je|wilt|filteren|gescheiden|door|dit|teken',ignorecase=True) }} action: - service: notify.mobile_app_toppe data: title: NL-Alert message: Er is een NL-Alert afgegeven mode: single
Kaart om een melding weer te geven inclusief kaartje.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 type: conditional conditions: - entity: sensor.nl_alert_state state: Actief card: type: markdown content: >- <ha-alert alert-type="error"><b>{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'datum_tijd') }}</b> {{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') }} </ha-alert>  }})
Gewoon alles!TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:31:
[...]
Ah nice, die warning markup, die kan ik ook wel eens gaan gebruiken (geen idee nog waar, maar dat komt wel goed)
Deuren open !
Raam open!
TV AAN!
En niet te vergeten: VROUW KOMT THUIS!!!
[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 04-11-2022 09:44 ]
Het zou ook mogelijk moeten zijn om een extra sensor/schakelaar aan te maken (nl_alert_my_region) en daar die search op los te laten. Als die een bepaalde waarde heeft dan weet hij dat de NL-Alert in jouw regio geldt en dan kan je alsnog automations er op los laten.Koepert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:41:
Cool gedaan @Toppe . Ik was ondertussen in NodeRed bezig om te filteren op Drenthe (gewoon omdat t kan, dit is feitelijk voldoende)
Ik kom er net achter dat het niet werkt in de Mushroom Title card, die ik gebruik in plaats van de Markdown card (omdat dan de title ook te templaten is).Koepert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:42:
[...]
Gewoon alles!
Deuren open !
Raam open!
TV AAN!
En niet te vergeten: VROUW KOMT THUIS!!!
Maar een feature request aangemaakt dus.
Die heb inmiddels via NodeRedToppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:46:
[...]
Het zou ook mogelijk moeten zijn om een extra sensor/schakelaar aan te maken (nl_alert_my_region) en daar die search op los te laten. Als die een bepaalde waarde heeft dan weet hij dat de NL-Alert in jouw regio geldt en dan kan je alsnog automations er op los laten.
--> Als de melding het twitteradres VRDrenthe bevat, die ze elke melding lijken mee te sturen, vul dan deze sensor.
Moet alleen nog ff kijken of ik meerdere html-delen in 1x kan meepakken (tijd, melding & meer info) of dat ik dat via n omweg moet doen.
Als je dit toevoegt in je configuration.yaml:Koepert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:49:
[...]
Die heb inmiddels via NodeRed
--> Als de melding het twitteradres VRDrenthe bevat, die ze elke melding lijken mee te sturen, vul dan deze sensor.
Moet alleen nog ff kijken of ik meerdere html-delen in 1x kan meepakken (tijd, melding & meer info) of dat ik dat via n omweg moet doen.
1
2
3
4
5
6
7
8
| template: - trigger: platform: state entity_id: nl_alert_state sensor: - name: "NL-Alert in de regio" state: >- {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('drenthe|VRDrenthe',ignorecase=True) }} |
Dan veranderd de waarde van de sensor (true/false) op het moment dat er een melding binnen komt.
Volgens mij kan je dan dit als trigger gebruiken:
1
2
3
4
5
| trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_in_de_regio to: "true" |
of dit als conditie:
1
2
3
4
| condition: - condition: state entity_id: sensor.nl_alert_in_de_regio state: "true" |
Of dit echt zo eenvoudig werkt; geen idee, wellicht dat @TheFes dat weet
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 09:57 ]
Dan zou ik er een binary_sensor van maken, en state "on" gebruiken. Dat hoeft verder ook geen trigger based template sensor te zijn.Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:56:
[...]
Als je dit toevoegt in je configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 template: - trigger: platform: state entity_id: nl_alert_state sensor: - name: "NL-Alert in de regio" state: >- {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('drenthe|VRDrenthe',ignorecase=True) }}
Dan veranderd de waarde van de sensor (true/false) op het moment dat er een melding binnen komt.
Volgens mij kan je dan dit als trigger gebruiken:
code:
1 2 3 4 5 trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_in_de_regio to: "true"
of dit als conditie:
code:
1 2 3 4 condition: - condition: state entity_id: sensor.nl_alert_in_de_regio state: "true"
Of dit echt zo eenvoudig werkt; geen idee, wellicht dat @TheFes dat weet
1
2
3
4
5
| template: - binary_sensor: - name: "NL-Alert in de regio" state: >- {{ 'drenthe' in states('sensor.nl_alert_melding') | lower }} |
1
2
3
4
5
| trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_in_de_regio to: "on" |
1
2
3
4
| condition: - condition: state entity_id: sensor.nl_alert_in_de_regio state: "on" |
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 04-11-2022 10:06 ]
Moet ik deze uit gaan zetten? Of zijn er specifieke poorten die ik open moet hebben staan? Gaat dan om Shellys, sonos, etc.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als het echt in de firewall zit zou ik beginnen met mDNS (5353 UDP) en SSDP (UDP 1900?).MikeyMan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:00:
Heb home assistant draaien op m'n synology nas via docker. Op zich werkt het best wel, maar als ik de firewall aan heb staan, worden veel apparaten niet gevonden.
Moet ik deze uit gaan zetten? Of zijn er specifieke poorten die ik open moet hebben staan? Gaat dan om Shellys, sonos, etc.
Ik heb bijvoorbeeld deze trigger bij een automation voor mijn ventilatie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Mechanical Fan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity above: 85 id: highhumidity - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 85 id: mediumhumidity above: 80 - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 80 id: lowerhumidity |
Maar in dit geval gebeurd er bij de exacte waardes 85 en 80 niks.
Is er ook iets van een below-or-equal?
Als ik hem aanpas naar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Mechanical Fan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity above: 85 id: highhumidity - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 86 id: mediumhumidity above: 79 - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 80 id: lowerhumidity |
Dan worden twee states tegelijk getriggerd en kiest hij er maar eentje. Iemand een oplossing?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-11-2022 13:20 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Heeft iemand een creatieve (financieel gunstige) oplossing? De droger is al wat ouder en heeft geen uitgestelde starttijd die ik kan gebruiken. Vervangen door een smart droger zou een oplossing kunnen zijn, maar daar wil ik nu niet in investeren.
Uiteraard moet de oplossing integreren met HomeAssistant.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Verwijderd
Nu wilde ik graag dit doen zonder dat HA hoeft te draai en dan gaat het in ESPhome zelf en de MQTT waarden gaan dan nog wel uit naar andere verwerkers.
In de YAML heb ik de sensor gedefineerd en via MQTT ziet HA die en via automations en service gaat die terug:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| # Dallas 18x20 temperature sensor configuration entry dallas: - pin: GPIO4 update_interval: 90s sensor: - platform: dallas address: 0xED00000004F22228 name: ${devicename}woonkamer_temperatuur state_topic: mhi-ac-ctrl/sensor/mhi-ac-ctrl_woonkamer_temperatuur/set/Troom/state #HA service call: esphome.mhi_ac_ctrl_set_api_room_temperature |
Ik gebruik de code van Ginkage omdat die de enige is die ik momenteel op de Wemos D1 mini kan krijgen en via Arduino IDE lukt dat niet met de Absalom
In die code zit een routine die de variabele gebruikt en controleert of die goed is en zendt die dan door naar de binnenunit van de airco.
Mijn vraag is hoe ik in YAML de waarde van de Dallas direct naar die API variabele kan schrijven en gebruiken zonder dat ik HA zelf heb draaien om dat te doen?
De "HA service call" is de dan de waarde en ik denk dat alleen "set_room_temperature" als variabele naam gebruikt wordt.
Toevoeging: de API zelf in het YAML bestand
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| api: reboot_timeout: 0s services: # Call the set_api_room_temperature service from HA to override the room temperature # If a new value has not been received after room_temp_api_timeout seconds, it will fall back to internal sensor - service: set_api_room_temperature variables: value: float then: - lambda: |- return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value); |
Toevoeging: ik ga eens kijken of dit werkt omdat kennelijk de automation actief is op de device en niet pertinent HA nodig heeft om te blijven werken:
HA reboot_timeout
Dit moet ik aangeven in de WiFi en de MQTT en waarom WiFi ook is mij nog onduidelijk. Als ik de alleen de API deactiveer dan is er geen reboot van die kant maar dan start dus ook niet de automation....of toch wel.
Ik ga het testen en meld de resultaten terug dan terug.
De waarde plaatsen in de variabele is het mooist want ik heb de waarde en die hoeft alleen maar via MQTT eruit en kan ook intern gebruikt worden.
1
2
3
| api: reboot_timeout: 0s services: |
OK, code uploaden naar de Wemos D1 mini en kijken wat het resultaat is......
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2022 12:39 . Reden: API erbij geplaatst en de variable naam gecorrigeerd. ]
Wellicht kan je hier wat mee:KirovAir schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:10:
Weet iemand hoe je om kan gaan met 'tussenwaardes' bij een numeric state?
Ik heb bijvoorbeeld deze trigger bij een automation voor mijn ventilatie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 alias: Mechanical Fan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity above: 85 id: highhumidity - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 85 id: mediumhumidity above: 80 - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 80 id: lowerhumidity
Maar in dit geval gebeurd er bij de exacte waardes 85 en 80 niks.
Is er ook iets van een below-or-equal?
Als ik hem aanpas naar:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 alias: Mechanical Fan description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity above: 85 id: highhumidity - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 86 id: mediumhumidity above: 79 - platform: numeric_state entity_id: sensor.0x5c0272fffec3cc67_humidity below: 80 id: lowerhumidity
Dan worden twee states tegelijk getriggerd en kiest hij er maar eentje. Iemand een oplossing?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| alias: Mechanische Ventilatie description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_laag - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_middel - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_hoog - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_laag')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Laag' - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_middel')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Middel' - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_hoog')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Hoog' - platform: event event_type: automation_reloaded event_data: {} - platform: homeassistant event: start condition: - condition: state entity_id: input_boolean.mv_slimme_automatisering state: "on" action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_laag sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Auto target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is below 'Laag' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_middel sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Laag target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Laag' and 'Middel' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_hoog sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Mid target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Middel' and 'Hoog' default: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Hoog target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is above 'Hoog' mode: single |
Mijn vaatwasser en wasmachine zijn ook alleen maar handmatig te starten, dus ik heb het idee opgegeven om die automatisch te kunnen starten. Wat ik wel doe is elke dag de beste starttijd berekenen op basis van een verbruikspatroon die ik heb opgemeten en de stroomprijzen die dag. Ik heb een dashboard in de buurt van de wasmachine en vaatwasser staan waar ik die ideale starttijden op toon, maar het is ook gewoon in de app te zien. Ook kan ik rond die starttijden notificaties instellen als ik ergens die dag de vaatwasser aan wil hebben bijvoorbeeld, zodat ik de starttijd niet mis.DynamicDreams schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:17:
Overmorgen stap ik over naar Tibber en wil ik mijn wasdroger op het goedkoopste tijdstip aan laten springen. Er zit een Z-wave stekkerschakelaar tussen om het verbruik te meten. Ik heb geprobeerd om de droger in te stellen, aan te zetten, de stekkerschakelaar uit te schakelen om vervolgens op een later tijdstip de stekkerschakelaar weer in te schakelen zodat hij verder gaat. Maar dat doet hij niet. Hij wacht dan totdat ik weer op de startknop druk.
Heeft iemand een creatieve (financieel gunstige) oplossing? De droger is al wat ouder en heeft geen uitgestelde starttijd die ik kan gebruiken. Vervangen door een smart droger zou een oplossing kunnen zijn, maar daar wil ik nu niet in investeren.
Zie Sicco92 in "het grote day ahead energie prijzen topic." voor (een deel van) de uitwerking daarvan.
Pas bezig met HA en nu met dashboards bezig
De bovenste balk maakt gebruik van Mushroom Chip cards.loyske schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:58:
@TheFes Mag ik vragen hoe je in die bovenste balk het weer, stroom- en waterverbruik hebt gemaakt? Is zeker niet de default UI?
Pas bezig met HA en nu met dashboards bezig
Dus inderdaad custom cards
https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom
Top! Ik ga het proberen van het weekend te installeren. Toevallig waren die twee branden erg dichtbij, laat de 'noodzaak' maar zienToppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:27:
Ben weer even bezig geweest met NL-Alert (@Koepert, @kepler). Hij werkt op basis van de multiscrape intergratie.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 multiscrape: - name: HA scraper resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/ scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_state name: NL-Alert select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: '{{ "Actief" if "ACTIEF" in value else "Geen actieve NL Alerts" }}' attributes: - name: Melding select: "#content > div:nth-child(4) > a > p" - name: Datum & Tijd select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3" value_template: > {{ value.split('ACTIEF')[-1].strip() if 'ACTIEF' in value else value.strip() }} - name: Meer informatie select: "#content > div:nth-child(4) > a" attribute: href - name: NL button: unique_id: refresh_map name: Kaart laden resource_template: http://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }} scan_interval: 3600 sensor: - unique_id: nl_alert_kaart name: Kaart value_template: "Kaart" attributes: - name: URL select: "#main > div.wrapper > div.googlemaps > img" attribute: src
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Kaart ophalen bij NL Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state - platform: homeassistant event: start condition: [] action: - service: button.press data: {} target: entity_id: button.refresh_map mode: single
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: NL-Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.nl_alert_melding') is search('hier|de|namen|waarop|je|wilt|filteren|gescheiden|door|dit|teken',ignorecase=True) }} action: - service: notify.mobile_app_toppe data: title: NL-Alert message: Er is een NL-Alert afgegeven mode: single
Of, je kiest er voor om een binary_sensor aan te maken:
code:Let op, alles in kleine letters!
1 2 3 4 - binary_sensor: - name: "NL-Alert in de regio" state: >- {{ 'hier|de|namen|waarop|je|wilt|filteren|gescheiden|door|dit|teken' in state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') | lower }}
Daarna kan je gewoon een automatisering maken op basis van de status:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.nl_alert_in_de_regio to: "on" condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.athom_smart_plug_v2 mode: single
Kaart om een melding weer te geven inclusief kaartje.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 type: conditional conditions: - entity: sensor.nl_alert_state state: Actief card: type: markdown content: >- <ha-alert alert-type="error"><b>{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'datum_tijd') }}</b> {{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'melding') }} </ha-alert>  }}) [Meer Informatie](https://www.crisis.nl{{ state_attr('sensor.nl_alert_state', 'meer_informatie') }})
https://www.rouwette.com/
Welke integratie gebruik je voor je countdowns / events als ik vragen mag?TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:48:
@Toppe @Koepert
Met een combinatie van een Mushroom title card (voor de titel) en een Markdown card (voor de content) in een custom:vertical-stack-in-card werkt het wel prima
[Afbeelding]
Ik gebruik HASSOS op een hp t620. Iemand een idee? Gebeurt op de huidige versie, als ook op de vorige versie van supervisor en core.
Tof. Ik zag dat je je updates-chip naar conditional had verplaatst.. Ik vond dat wel n goed idee (nee ik jat niet ALLES van jeTheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:48:
@Toppe @Koepert
Met een combinatie van een Mushroom title card (voor de titel) en een Markdown card (voor de content) in een custom:vertical-stack-in-card werkt het wel prima
[Afbeelding]
binary_sensor.updates_available --> binary_sensor.updates_availalbe
Dus ik dacht die gefixt te hebben, maar t conditional werkte niet.. ... omdat ik er binary_sensor.updates_availabe van gemaakt had, maar de friendly name WEL goed had staan
T zijn soms de kleine dingen
Daar is geen NL-Alert voor uitgegeven. Als ze er een speciale tag aan hadden gehangen (https://www.vrzl.nl/nieuw...-smeermaas-onder-controle -> "Actueel") dan was het wel mogelijk geweest deze te scrapen.Rouwette schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:15:
De brand laatst hier net over de grens in Lanaken (BE) was niet via NL-alert te vinden, Wel bij de Veiligheids (Limburg Zuid), mja die site is me nog niet gelukt om een (multi)scrape te maken.
Voor nu wordt het inderdaad wel ingewikkeld maar je kan er vanuit gaan dat als het noodzakelijk is ze alsnog een NL-Alert de deur uit doen.
Edit: België heeft wel zijn eigen alternatief: BE-Alert maar hier werken ze een map, dat wordt lastig scrapen
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 12:35 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
De anniversaries integration uit HACSnew_guy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:20:
[...]
Welke integratie gebruik je voor je countdowns / events als ik vragen mag?
Helper variabele maken van het type min/max/avg.HuismAndré schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:27:
Ik heb een 2-tal Netatmo buitensensoren. Deze registeren temperatuur en luchtvochtigheid. Een hangt aan de voorkant van het huis, de ander aan de achterkant van het huis. Ik wil graag van deze 2 sensoren één sensor maken die altijd de gegevens kiest van de buitensensor die de laagste temperatuur registreert. Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Deze:
https://www.home-assistant.io/integrations/min_max/
Of zelf een template-sensor aanmaken, met een vergelijking op temperatuur en dan de gewenste luchtvochtigheid teruggeven.
[ Voor 44% gewijzigd door RudolfR op 04-11-2022 12:33 ]
Ik zag het net in je repo inderdaad, die heb ik ook in gebruik maar zo te zien heb je er qua look & feel iets meer mee gedaan dan ik.
Dit is het template wat voor de formatting zorgt (gebruik nu zelf een iets andere versie omdat ik ook het warning level toevoeg)new_guy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:35:
[...]
Ik zag het net in je repo inderdaad, die heb ik ook in gebruik maar zo te zien heb je er qua look & feel iets meer mee gedaan dan ik.Vrijdagmiddag projectje.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| {% set days_to_show = 100 %} {%-set ns = namespace(a=[], message=[]) %} {%- for item in expand(integration_entities('anniversaries')) %} {%- set d_h = item.attributes.get('days_until_half_anniversary', 999) %} {%- set h = d_h < item.state | int %} {%- set d = [item.state | int, d_h] | min %} {%- set y = item.attributes.get('current_years') %} {%- set y = y + (0.5 if h else 1 if d != 0 else 0) if y is not none %} {%- set ns.a = ns.a + [ dict(n=item.name, d=d, y=y, h=h)] %} {%- endfor %} {%- for item in ns.a | sort(attribute='d') -%} {%- set n, d, y, h = item.n, item.d, item.y, item.h %} {%- set fixed_icons = { 'Eerste date': '💕', 'Sinterklaas': '🎁' } %} {%- set icons = ['🥳', '🎈', '🍰', '🎊', '🎉'] %} {%- set icon = fixed_icons[n] | default(icons | random, true) %} {%- if d == 0 %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Vandaag: ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- elif d < days_to_show %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Over ' ~ d ~ ' dag' ~ ('en' if d > 1 ) ~': ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- endif %} {%- endfor %} {{ ns.message | join('\n') }} |
Er wordt een random icoon toegevoegd uit dat rijtje, maar je kunt ook voor een bepaald event een fixed icoon toevoegen.
Met days_to_show in de eerste regel kun je bepalen voor welke periode je het wil laten zien. Had ik nu even op 100 gezet omdat er anders geen items in komen.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 04-11-2022 13:45 ]
Ik gebruik deze intergratie ook maar dan voor het filter van WTW, AED (batterijen, Elektroden) en wat aan verwante zaken.TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:54:
[...]
Dit is het template wat voor de formatting zorgt (gebruik nu zelf een iets andere versie omdat ik ook het warning level toevoeg)
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 {% set days_to_show = 100 %} {%-set ns = namespace(a=[], message=[]) %} {%- for item in expand(integration_entities('anniversaries')) %} {%- set d_h = item.attributes.get('days_until_half_anniversary', 999) %} {%- set h = d_h < item.state | int %} {%- set d = [item.state | int, d_h] | min %} {%- set y = item.attributes.get('current_years') %} {%- set y = y + (0.5 if h else 1 if d != 0 else 0) if y is not none %} {%- set ns.a = ns.a + [ dict(n=item.name, d=d, y=y, h=h)] %} {%- endfor %} {%- for item in ns.a | sort(attribute='d') -%} {%- set n, d, y, h = item.n, item.d, item.y, item.h %} {%- set fixed_icons = { 'Eerste date': '💕', 'Sinterklaas': '🎁' } %} {%- set icons = ['🥳', '🎈', '🍰', '🎊', '🎉'] %} {%- set icon = fixed_icons[n] | default(icons | random, true) %} {%- if d == 0 %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Vandaag: ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- elif d < days_to_show %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Over ' ~ d ~ ' dag' ~ ('en' if d > 1 ) ~': ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- endif %} {%- endfor %} {{ ns.message | join('\n') }}
Er wordt een random icoon toegevoegd uit dat rijtje, maar je kunt ook voor een bepaald event een fixed icoon toevoegen.
Met days_to_show in de eerste regel kun je bepalen voor welke periode je het wil laten zien. Had ik nu even op 100 gezet omdat er anders geen items in komen.
Automatisering voor het filter van de WTW, als deze onder de 14 dagen komt krijg ik automatisch een notificatie mét bestellink
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| alias: Filter WTW description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.filter_wtwfilter_wtw below: 15 condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ej data: message: WTW filter is aan vervanging toe! title: Warmtewisselaar data: actions: - action: URI title: Bestel nu uri: >- https://www.filterfabriek.nl/hrc-300-400-500-ecomax-maxcomfort-g4-f7/ - service: notify.persistent_notification data: title: Warmtewisselaar message: WTW filter is aan vervanging toe! mode: single |
Je bent een held.TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:54:
[...]
Dit is het template wat voor de formatting zorgt (gebruik nu zelf een iets andere versie omdat ik ook het warning level toevoeg)
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 {% set days_to_show = 100 %} {%-set ns = namespace(a=[], message=[]) %} {%- for item in expand(integration_entities('anniversaries')) %} {%- set d_h = item.attributes.get('days_until_half_anniversary', 999) %} {%- set h = d_h < item.state | int %} {%- set d = [item.state | int, d_h] | min %} {%- set y = item.attributes.get('current_years') %} {%- set y = y + (0.5 if h else 1 if d != 0 else 0) if y is not none %} {%- set ns.a = ns.a + [ dict(n=item.name, d=d, y=y, h=h)] %} {%- endfor %} {%- for item in ns.a | sort(attribute='d') -%} {%- set n, d, y, h = item.n, item.d, item.y, item.h %} {%- set fixed_icons = { 'Eerste date': '💕', 'Sinterklaas': '🎁' } %} {%- set icons = ['🥳', '🎈', '🍰', '🎊', '🎉'] %} {%- set icon = fixed_icons[n] | default(icons | random, true) %} {%- if d == 0 %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Vandaag: ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- elif d < days_to_show %} {% set ns.message = ns.message + [icon ~ ' Over ' ~ d ~ ' dag' ~ ('en' if d > 1 ) ~': ' ~ n ~ ((' (' ~ y ~ ' jaar)') if y)] %} {%- endif %} {%- endfor %} {{ ns.message | join('\n') }}
DynamicDreams schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:17:
Overmorgen stap ik over naar Tibber en wil ik mijn wasdroger op het goedkoopste tijdstip aan laten springen. Er zit een Z-wave stekkerschakelaar tussen om het verbruik te meten. Ik heb geprobeerd om de droger in te stellen, aan te zetten, de stekkerschakelaar uit te schakelen om vervolgens op een later tijdstip de stekkerschakelaar weer in te schakelen zodat hij verder gaat. Maar dat doet hij niet. Hij wacht dan totdat ik weer op de startknop druk.
Moved to a 'cheap overnight' rate with @OctopusEnergy but our washing machine doesn't have a timer :-(
— Andy Garratt (@amgarratt) 28 oktober 2022
Thanks to a recommendation from a fellow IBMer, I got a @SwitchBot which now 'presses' the 'start' button on it just after the cheap rate starts.. There is always a way! pic.twitter.com/ghZ92pSA1v
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Is dat ook niet een beetje het hele bestaansrecht van het bedrijf SwitchBot?
En dit zal natuurlijk ook steeds meer een niche worden, nu alles maar smart wordt. En de usecases zijn ook beperkt. Bij een wasmachine kan het. Bij een afwasmachine waarschijnlijk niet omdat die normaliter de knoppen aan de binnenkant van de deur hebben. En verlichting maak je slim met een relais, inbouw of tussenstekker. TV, media spelers, ... zijn allemaal al connected voor jaren en waarschijnlijk dus al te integreren. En bij afwasmachines, wasmachines, ovens, ... zie je ook al dat die connected worden. Zelfs grote dure/luxe koffiezetapparaten zijn volgens mij ook al connected te krijgen. En als je nog een niet connected variant hebt kun je dat dan weer wel oplossen met een SwitchBot om 's morgens vroeg al een kopje koffie te zetten
SwitchBot heeft ook gordijnmotoren, die heb ik namelijk eentjeRobertMe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
[...]
Is dat ook niet een beetje het hele bestaansrecht van het bedrijf SwitchBot?Volgens mij is dit "button presser" geval ook het enige product van hun? En verder heb ik ook niet echt het idee dat er andere merken zijn die iets soortgelijks maken.
En dit zal natuurlijk ook steeds meer een niche worden, nu alles maar smart wordt. En de usecases zijn ook beperkt. Bij een wasmachine kan het. Bij een afwasmachine waarschijnlijk niet omdat die normaliter de knoppen aan de binnenkant van de deur hebben. En verlichting maak je slim met een relais, inbouw of tussenstekker. TV, media spelers, ... zijn allemaal al connected voor jaren en waarschijnlijk dus al te integreren. En bij afwasmachines, wasmachines, ovens, ... zie je ook al dat die connected worden. Zelfs grote dure/luxe koffiezetapparaten zijn volgens mij ook al connected te krijgen. En als je nog een niet connected variant hebt kun je dat dan weer wel oplossen met een SwitchBot om 's morgens vroeg al een kopje koffie te zetten
Als ik dit invoer onder automations ==> Scripts dan krijg ik de volgende foutmelding:Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:27:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Kaart ophalen bij NL Alert description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nl_alert_state - platform: homeassistant event: start condition: [] action: - service: button.press data: {} target: entity_id: button.refresh_map mode: single
1
| Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger'] |
Of moet bovenstaande code in
1
| /config/configuration.yaml |
Thanks voor het antwoord.
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Toevoegen als automatisering en niet als script:MAdD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:03:
[...]
Als ik dit invoer onder automations ==> Scripts dan krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1 Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger']
Of moet bovenstaande code incode:?
1 /config/configuration.yaml
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 14:12 ]
Het is geen script, het is een automationMAdD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:03:
[...]
Als ik dit invoer onder automations ==> Scripts dan krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1 Message malformed: extra keys not allowed @ data['trigger']
Of moet bovenstaande code incode:?
1 /config/configuration.yaml
Scripts hebben namelijk geen trigger
Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:12:
[...]
Toevoegen als automatisering en niet als script:
[Afbeelding]
Thanks.. ik was in de war, door dat er werd aangegeven dan het een "script" wasTheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:12:
[...]
Het is geen script, het is een automation
Scripts hebben namelijk geen trigger
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Tekst aangepastMAdD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:23:
[...]
[...]
Thanks.. ik was in de war, door dat er werd aangegeven dan het een "script" was(iets met definities)
Iemand hier die zijn warmtepomp in HA heeft staan een een screenshotje wil delen?
Ok das al een hele stap, maar zal nog niet plug n play zijn zeker met ha?vinniefireman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:33:
[...]
Die leds aan de bovenkant kunnen pulsen geven. Op de tweede url die je noemt staat zelfs een geschikte adapter: https://www.kamstrup.com/...accessories/pulse-adapter
Hier staat een screenshot van een setup in Home Assistant. Het is van een Mitsubishi warmtepomp. Weet niet of dit ook jou merk is?
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dit is alleen de sensor, moet je zelf nog ergens op aansluiten, bijvoorbeeld een Wemos D1 in combinatie met ESPHomeskank schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:36:
[...]
Ok das al een hele stap, maar zal nog niet plug n play zijn zeker met ha?
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 04-11-2022 15:01 ]
Dat laatste had ik zelf gedaan maar met de nieuwe min/max/average overzichten werkt dit niet meer in het standaard overzicht (en wel weer in het "meer info" overzicht). Ik probeer nu de min/max integratie. Bedankt. Mooiste zou echter zijn als de virtuele sensor gewoon een complete kopie is van de sensor met de laagste temperatuur.RudolfR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:32:
@HuismAndré
Deze:
https://www.home-assistant.io/integrations/min_max/
Of zelf een template-sensor aanmaken, met een vergelijking op temperatuur en dan de gewenste luchtvochtigheid teruggeven.
André Huisman (www.new-line.nl)
Hmm, ik heb er 1tje recent op de quooker aangesloten om even te meten en die was daarna ook kapot, dat terwijl ik in mijn P1 meter op die fase de quooker nooit hoger zie pieken dan 2200 watt waar de SHP13 3680 zou mogen hebben.TheFes schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Van de 20 die ik er gekocht heb, is er eentje kapot gegaan. Daar zat de oven op, wellicht toch net te veel piekspanning ofzo.
De overige 19 doen het prima, geen klachten over.
Ze updaten verder niet heel snel, gebruik ze icm Deconz. Als je Zigbee2MQTT gebruikt kun je de polling rate aanpassen.
Heb jij toevallig ook nog teruggestuurd voor garantie met succes?
Dat belooft niet veel goeds. Heb zelf nog een Athom versie maar twijfel door dit soort berichten over de kwaliteit van dit soort meters, zeker op 2000wSander schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:52:
[...]
Hmm, ik heb er 1tje recent op de quooker aangesloten om even te meten en die was daarna ook kapot, dat terwijl ik in mijn P1 meter op die fase de quooker nooit hoger zie pieken dan 2200 watt waar de SHP13 3680 zou mogen hebben.
Heb jij toevallig ook nog teruggestuurd voor garantie met succes?
Heb ik ook wel enigzins idd, Laatst hetzelfde ervaren met een goedkopere Blitzwolf kloon en een quooker.Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:02:
[...]
Dat belooft niet veel goeds. Heb zelf nog een Athom versie maar twijfel door dit soort berichten over de kwaliteit van dit soort meters, zeker op 2000w
Bijzondere is, ik heb 2x een Blitzwolf op de was & droog zitten, die pieken bij hun wasjes/droogjes ook wel boven de 2K, nergens problemen mee. Dus wellicht dat OF de Quooker hoger piekt dan opgegeven, OF die klonen slechter afgegrendeld zijn/niet tegen 3680W kunnen maar veel minder.
Bij mij was trouwens 2x een 'uitval' (niet direct na een piek, maar wel een uitschakeling door de stekker) reden de stekker er vandaan te halen, niet zozeer dat hij stuk was, zowel de stekker als de quooker werken nog
BE-Alert haalt ook gewoon een feed op:Toppe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
[...]
Daar is geen NL-Alert voor uitgegeven. Als ze er een speciale tag aan hadden gehangen (https://www.vrzl.nl/nieuw...-smeermaas-onder-controle -> "Actueel") dan was het wel mogelijk geweest deze te scrapen.
Voor nu wordt het inderdaad wel ingewikkeld maar je kan er vanuit gaan dat als het noodzakelijk is ze alsnog een NL-Alert de deur uit doen.
Edit: België heeft wel zijn eigen alternatief: BE-Alert maar hier werken ze een map, dat wordt lastig scrapen
https://publicalerts.be/CapGateway/feed?outdated=false
Ik heb nu het issue dat als ik een groep Action lampen in- of uitschakel dat de LIDL lampen ineens aanspringen. En laten die op de kamer van onze dochter hangen, niet handig als ze ligt te slapen
Voor wie dit succesbol gebruikt, gebruik je dan de Tuya integratie of de LocalTuya integratie? Laatstgenoemde ga ik dit weekend eens proberen
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 04-11-2022 16:28 ]
Via LocalTuya heb ik wat van de LSC Smarthome lampen van de Action aan de praat gekregen. Zo nu en dan zijn ze even unavailable voor een paar minuten en het duurt over het algemeen een goeie 10 seconden voordat de lampen reageren, maar het werkt.Vos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:27:
Zijn er mensen die succesvol Action lampen en LIDL lampen gebruiken in HA? De Action lampen bedien ik via de Tuya integratie. Ik gebruik de SONOFF ZigBee 3.0.
Ik heb nu het issue dat als ik een groep Action lampen in- of uitschakel dat de LIDL lampen ineens aanspringen. En laten die op de kamer van onze dochter hangen, niet handig als ze ligt te slapen.
Voor wie dit succesbol gebruikt, gebruik je dan de Tuya integratie of de LocalTuya integratie? Laatstgenoemde ga ik dit weekend eens proberen
Ik zal deze lampen dus alleen gebruiken op plekken waar mensen langer zijn, zodat de reactietijd niet een probleem is. Ik zou deze niet aanraden voor doorloopplekken zoals gangen of trappen.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik blijf je lastig vallen...TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:54:
[...]
Django/Jinja:
Bovenstaande template geeft netjes onder DeveloperTools > Template 3 resultaten terug.
Sensor aangemaakt met template, op basis van jouw GitHub files. State is netjes 1 en onder attributes staan 3 resultaten.
Aangezien ik je markdown card idee wel kan waarderen voor meldingen, afval sensoren laat ik bijvoorbeeld nu nog altijd zien maar ik heb al gespot in jouw HA dat je dat ook een stuk slimmer doet, wil ik ook dat stuk implementeren.
In je 01_messages.yaml staat de markdown card hiervoor. Echter als ik je letterlijk jouw code gebruik voor een markdown card
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: markdown content: >- {%- if states('sensor.dashboard_messages') | int(0) > 0 %} {%- set ns = namespace(test=[]) %} {%- for item in states.sensor.dashboard_messages.attributes.values() | selectattr('message', 'defined') | selectattr('message') %} <ha-alert alert-type={{ item.level }}>{{ item.message }}</ha-alert> {%- endfor -%} {%- endif %} |
dan krijg ik een lege markdown card?
sensor.dashboard_messages = 1 dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Ik zie iets over het hoofd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ah, mooi. Deze kan je ook wel wat makkelijker verwerkenOon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:14:
[...]
BE-Alert haalt ook gewoon een feed op:
https://publicalerts.be/CapGateway/feed?outdated=false
Verschillende lidl lampen hangen en die werken perfect met HA (via mosquito+Z2M). Zover ik weet zijn de Action lampen via wifi en niet via zigbee.Vos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:27:
Zijn er mensen die succesvol Action lampen en LIDL lampen gebruiken in HA? De Action lampen bedien ik via de Tuya integratie. Ik gebruik de SONOFF ZigBee 3.0.
Ik heb nu het issue dat als ik een groep Action lampen in- of uitschakel dat de LIDL lampen ineens aanspringen. En laten die op de kamer van onze dochter hangen, niet handig als ze ligt te slapen.
De documentatie zget hier werkelijk niks over

[edit]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het vanuit vroeger via configuration.yaml ging maar er nu helpers zijn voor de nutsmeters.
[ Voor 30% gewijzigd door WoBBeL op 04-11-2022 17:13 ]
Een paar pagina's terug is er veel over gesproken / geschreven.WoBBeL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:12:
Het is sinds de laatste update mogelijk om je waterverbruik op het dashboard te krijgen. Iemand enig idee hoe dit werkt? Ik heb al een pulse meter en wat huisgebouwde meuk gemaakt maar hoe krijg ik mijn pulse meter in het dashboard?
De documentatie zget hier werkelijk niks over
@TheFes heeft er veel uitleg over gegeven.
Dat is die dus precies wat ik vandaag gewijzigd heb. Ik heb in het attribute van die sensor nu niet alleen het bericht staan, maar ook het log level.new_guy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:42:
[...]
Ik blijf je lastig vallen...![]()
Bovenstaande template geeft netjes onder DeveloperTools > Template 3 resultaten terug.
Sensor aangemaakt met template, op basis van jouw GitHub files. State is netjes 1 en onder attributes staan 3 resultaten.
Aangezien ik je markdown card idee wel kan waarderen voor meldingen, afval sensoren laat ik bijvoorbeeld nu nog altijd zien maar ik heb al gespot in jouw HA dat je dat ook een stuk slimmer doet, wil ik ook dat stuk implementeren.
In je 01_messages.yaml staat de markdown card hiervoor. Echter als ik je letterlijk jouw code gebruik voor een markdown card
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 type: markdown content: >- {%- if states('sensor.dashboard_messages') | int(0) > 0 %} {%- set ns = namespace(test=[]) %} {%- for item in states.sensor.dashboard_messages.attributes.values() | selectattr('message', 'defined') | selectattr('message') %} <ha-alert alert-type={{ item.level }}>{{ item.message }}</ha-alert> {%- endfor -%} {%- endif %}
dan krijg ik een lege markdown card?
sensor.dashboard_messages = 1 dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Ik zie iets over het hoofd, maar ik krijg het niet voor elkaar.
https://github.com/TheFes...r/dashboard_messages.yaml
Zie daar regel 39, daarin maak ik de combinatie met het level en de message
En dat is exact wat ik miste inderdaad.TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:14:
[...]
Dat is die dus precies wat ik vandaag gewijzigd heb. Ik heb in het attribute van die sensor nu niet alleen het bericht staan, maar ook het log level.
https://github.com/TheFes...r/dashboard_messages.yaml
Zie daar regel 39, daarin maak ik de combinatie met het level en de message
Met als je hulp in het topic mag je wel een "buy me a beer / coffee" ding maken op je GitHub.
Dan kijk je niet goednew_guy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:27:
[...]
En dat is exact wat ik miste inderdaad.Thanks!
Met als je hulp in het topic mag je wel een "buy me a beer / coffee" ding maken po je GitHub.
Check, gevonden, ik had zo'n button om een of andere reden verwacht op https://github.com/TheFes en niet onderaan je HA repo. Je hebt in elk geval een extra koffie
Https://amzn.eu/d/hu3PSWm
Hier werken ze dus ook wel, niet zo snel en fijn als Zigbee lampen. Alleen het probleem is dus dat als ik een Tuya lamp schakel via HA dat dan ineens de Lidl lamp aan gaat...hoe vraag ik me af. Net of ze elkaars signaal storen.Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:31:
[...]
Via LocalTuya heb ik wat van de LSC Smarthome lampen van de Action aan de praat gekregen. Zo nu en dan zijn ze even unavailable voor een paar minuten en het duurt over het algemeen een goeie 10 seconden voordat de lampen reageren, maar het werkt.
Ik zal deze lampen dus alleen gebruiken op plekken waar mensen langer zijn, zodat de reactietijd niet een probleem is. Ik zou deze niet aanraden voor doorloopplekken zoals gangen of trappen.
Alles gelezen van @TheFes, meerdere keren herstart maar ik krijg mijn meter er niet bij als source voor mn waterverbruik.CappieL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:14:
[...]
Een paar pagina's terug is er veel over gesproken / geschreven.
@TheFes heeft er veel uitleg over gegeven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| sensor: - platform: pulse_meter pin: GPIO12 name: "Water Pulse Meter" unit_of_measurement: "liter/min" icon: "mdi:water-pump" timeout: 1min total: name: "Water totaal" unit_of_measurement: "m³" device_class: water accuracy_decimals: 3 icon: "mdi:tanker-truck" filters: - multiply: 0.001 |
Ook geprobeerd als liters maar ook zonder succes. Ik draai ESPHome v2022.10.2 en HA 2022.11.1 dus het zou mijn inziens gewoon moeten werken.
[edit]
Verwijderen als ESPHome device en opnieuw toevoegen, nu werkt het wel met dezelfde code

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 04-11-2022 18:05 ]
Je mist state_class: total_increasingWoBBeL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:58:
[...]
Alles gelezen van @TheFes, meerdere keren herstart maar ik krijg mijn meter er niet bij als source voor mn waterverbruik.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 sensor: - platform: pulse_meter pin: GPIO12 name: "Water Pulse Meter" unit_of_measurement: "liter/min" icon: "mdi:water-pump" timeout: 1min total: name: "Water totaal" unit_of_measurement: "m³" device_class: water accuracy_decimals: 3 icon: "mdi:tanker-truck" filters: - multiply: 0.001
Ook geprobeerd als liters maar ook zonder succes. Ik draai ESPHome v2022.10.2 en HA 2022.11.1 dus het zou mijn inziens gewoon moeten werken.
[edit]
Verwijderen als ESPHome device en opnieuw toevoegen, nu werkt het wel met dezelfde code
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.