Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 217 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.060 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:07:
[...]

Je mist state_class: total_increasing
Hij werkt nu zonder maar ik heb hem direct toegevoegd.

Hoe vaak werkt het energie dashboard zichzelf eigenlijk bij? Ik merk dat daar vaak wat vertraging in zit, de sensoren zelf zijn wel realtime (met uitzondering van gas).

[edit]

Na wat gekloot de backup terug gezet...nu komt mn meter met dezelfde code wéér niet terug...zucht

[ Voor 13% gewijzigd door WoBBeL op 04-11-2022 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WoBBeL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:11:
[...]

Hij werkt nu zonder maar ik heb hem direct toegevoegd.

Hoe vaak werkt het energie dashboard zichzelf eigenlijk bij? Ik merk dat daar vaak wat vertraging in zit, de sensoren zelf zijn wel realtime (met uitzondering van gas).
Eens per uur, en aantal minuten nadat het uur voorbij is

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik heb informatie. alleen nog geen detectie voor een vertraging.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Mijn laatste twee succesvolle integraties.

openvpn integration (mijn provider ondersteunt pas sinds net wireshark dus dat komt er later in)
YouTube: openvpn home assistant card with endpoint control.

asterisk voicemail playback
YouTube: asterisk voicemail home assistant integration

Ik ga slapen met een niet werkende OV chipkaart scraper.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

multiscrape:
  - resource: 'https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/saldochecker.htm#/'
    scan_interval: 30
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: 'https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/saldochecker.htm#/'
      select: ".left > form:nth-child(2)"
      input:
        mediumInput: "3528 000 000 000"
    sensor:
      - select: 'div.amount:nth-child(1) > span:nth-child(1)'
        name: ovchipkaart

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Weet iemand wat een goede manier is voor presence detection in een kamer? Ik wil graag weten in welke kamer een gebruiker zich bevindt in huis en zo automatisch lampen uit doen als er niemand meer is.

Ik zag dat sinds 2022.9/2022.10 de bluetooth integratie flink is uitgebreid. Ik heb in veel kamers al een ESP8266 voor temperatuur/luchtvochtigheid en die zou ik kunnen vervangen door een ESP32 met bluetooth detectie. Iemand daar al mee gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

WoBBeL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:45:
Weet iemand wat een goede manier is voor presence detection in een kamer? Ik wil graag weten in welke kamer een gebruiker zich bevindt in huis en zo automatisch lampen uit doen als er niemand meer is.

Ik zag dat sinds 2022.9/2022.10 de bluetooth integratie flink is uitgebreid. Ik heb in veel kamers al een ESP8266 voor temperatuur/luchtvochtigheid en die zou ik kunnen vervangen door een ESP32 met bluetooth detectie. Iemand daar al mee gespeeld?
Ik ben er mee aan het spelen, heb een beetje spijt van een order met 10 Wemos d1 v4… maja vind ik wel een oplossing voor. Had al een paar esp32 verspreid. Heb nu wel alle tandenborstels in huis gevonden, nu nog een kijken welke btbeacon welke iPhone is.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

paQ

newbie hier met Home Assistent :w
Kan nog niet alles meteen terugvinden, maar met google kom ik een eind.

Ik loop alleen vast met het integreren van Tibber.
Klopt het dat ik Tibber niet als entiteit kan opvoeren voor het weergeven / verrekenen van tarieven?
Of moet die via een andere weg dan "entiteit" (voor het Energie dashboard)

De Homewizard P1 meter is mijn opgegeven apparaat voor stroom, en dan wil ik daar dus tibber aanhangen voor de tarifering.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Presence detection van personen blijft lastig. Zeg maar gerust een flinke uitdaging:
Bluetooth reikt verder dan een kamer. En die gene moet ook dat te detecteren apparaat bij zich hebben. En bluetooth aan hebben staan. Soms worden bluetooth mac adressen gespoofed imho. Wat detecteren lastig maakt.

Of met een pir, passief infrarood een AM312 bijvoorbeeld. Maar zit iemand stil dan wordt die persoon niet meer gedetecteerd.

Radar zou ook kunnen maar dat reikt ook verder dan alleen een kamer. Bijvoorbeeld met een RCWL-0516.

Ik heb net binnen gekregen de Hi-Link LD2410. Vijf stuks. Dit is een 24GHz radar human detector. Voor bewegend en statisch. En ook de 1.27mm headers binnen gekregen. Dat wordt solderen op een 1/20" heis fein. En later met een 'verloop' printje van 1.27 naar 2.54 om het een en ander uit te proberen op een breadboard. Laat ter zijner tijd wel weten hoe het detecteren bevalt.

Andreas Spiess heeft op YT de nodige video's hier aan besteed.

[ Voor 5% gewijzigd door pentode op 05-11-2022 11:50 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@pentode maar kun je met de signaalsterkte bij bluetooth of werkt dat ruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

...
Ik gebruik https://github.com/amosyuen/ha-tplink-deco

Ik werd een keer gebeld door ziggo en kreeg omdat ik aan de andere kant van mijn appartement geen 3 streepjes had gratis 3 tp-links in bruikleen. Voordat ik mijn PI farm draaiend had.

Dingen werken gewoon goed en hebben twee 1gig ethernet verbindingen. Als je een tip top huis detectie wilt hebben raad ik tp-link aan.

Je kan ook spelen met de bluetooth detectie in HA weet niet of er een sterke bij zit maar het is mogelijk meerdere home assistants aan elkaar te koppelen. (ik heb een fail over voor mijn telefoon beantwoorder)
Zodat je aan de hand van de sterkte tussen verschillende HA's de positie bepalen.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@daft_dutch er hangt voor duizend euro Unifi in mn huis :+ welkom in zo'n betonnen prefab huis |:(

[ Voor 25% gewijzigd door WoBBeL op 05-11-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

WoBBeL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:34:
@pentode maar kun je met de signaalsterkte bij bluetooth of werkt dat ruk?
Een paar esp32's werken als proxy.
Als je verder dan zo'n dertig meter bent dan ben je away. Maar kom je vervolgens weer thuis.
dan wordt dat niet altijd opgepikt. Weet niet hoe de ervaringen van andere zijn.
En gebruik een Weloop Hey 3s smartwatch voor de detectie. Heb dat klokkie al sinds begin 2018. Werkt nog steeds en gaat alleen af om op te laden ;-)
Wifi kan ook met de HA app.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 05-11-2022 15:20 . Reden: Erratum: hoe erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor bluetooth presence detection neem je aan dat iemand altijd een telefoon bij zich draagt. Dat gaat hier in huis misschien wel op voor de pubers, maar voor mijzelf al minder en voor mijn vrouw gewoon niet. Daarmee maakt die oplossing zich, imho, niet heel nuttig.

Ik zou insteken op PIR voor detectie: dat doen alarmsystemen namelijk al decennia. Die moet je dan tweaken qua timeout of de tijd dat ze "uit" moeten staan voordat je automation iets doet om te voorkomen dat je plotseling in het donker zit. Niemand zit echt langere tijd volledig stil.

Als ik eens op de bank slaap omdat ik een vroege vlucht moet halen, dan kan ik achteraf zien dat de PIR in de woonkamer mij bijna de hele nacht gedetecteerd heeft terwijl ik toch stil lag :+ Wat ik wil zeggen: de PIRs zijn vrij ok tegenwoordig, het is een kwestie van hoe je ermee omgaat.

My 2ct

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentode schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:30:
Radar zou ook kunnen maar dat reikt ook verder dan alleen een kamer.
Huh? Het hele idee van radar is juist dat hij detecteert door reflectie van uitgezonden straling door voorwerpen. Als in: dat gaat niet door een muur heen - het reflecteert tegen die muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 05-11-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luhe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-11-2022
Spijbelaar schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:59:
Dag iedereen.

Enkele jaren geleden is ons huis volledig verbouwd geweest en was er toen gekozen voor centrale sturing. Soort van budget Dominica.
Met andere woorden.. alle kabels van de lichten gaan naar mijn kast, alsook mijn drukknoppen.
Drukknoppen werken op 24v, zijn verbonden met een svv kabel van 0,8 en sturen een eltako relais aan.

Ondertussen ben ik nu een klein jaar bezig met HA en zou ik dus graag al mijn Eltako-relais vervangen naar iets wat ik kan koppelen met HA.
Probleem is.. dat ik dus niets vind wat iets of wat betaalbaar is. Er bestaat niets smart waarmee ik gewoon plug-and-play gewijs de eltakos mee kan vervangen.

Bedoeling is wel dat mijn bedrade drukknoppen kunnen blijven.

Iemand een idee of iemand die me op weg kan zetten?
Ik las al veel over KNX of loxone of WagoPLC maar weet niet goed hoe ermee te starten en waarmee ik rekening zou moeten houden.

Alvast bedankt!
Ik heb een kleine 3 jaar geleden een eenvoudige home automation gemaakt met Eltako funk series 14
te vinden op github el-tako_home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
Hmmbob schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:36:
[...]

Huh? Het hele idee van radar is juist dat hij detecteert door reflectie van uitgezonden straling door voorwerpen. Als in: dat gaat niet door een muur heen - het reflecteert tegen die muur.
Mag dan wel het idee zijn, er zijn er genoeg die dwars door muren heen kijken :) Hangt enorm van het type af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:27
Koepert schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:11:
[...]

Heb ik ook wel enigzins idd, Laatst hetzelfde ervaren met een goedkopere Blitzwolf kloon en een quooker.

Bijzondere is, ik heb 2x een Blitzwolf op de was & droog zitten, die pieken bij hun wasjes/droogjes ook wel boven de 2K, nergens problemen mee. Dus wellicht dat OF de Quooker hoger piekt dan opgegeven, OF die klonen slechter afgegrendeld zijn/niet tegen 3680W kunnen maar veel minder.

Bij mij was trouwens 2x een 'uitval' (niet direct na een piek, maar wel een uitschakeling door de stekker) reden de stekker er vandaan te halen, niet zozeer dat hij stuk was, zowel de stekker als de quooker werken nog :)
Kortom helaas geen betrouwbare zigbee plugs voor energiemetingen? :'(

Ik heb in de garage wel een aqara switch hangen (t1 / ssm-u01?) Die sluit je met draden aan maar daarvan vraag ik me dan ook af of die het wel trekt als je die bijv voor een Quooker zet om energie te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:51:
[...]

Mag dan wel het idee zijn, er zijn er genoeg die dwars door muren heen kijken :) Hangt enorm van het type af.
@Hmmbob

Die van mij kijkt ook door een brandwerende deur heen :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:58:
[...]

@Hmmbob

Die van mij kijkt ook door een brandwerende deur heen :)
WTF.... Da's een hoop straling extra in je huis dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32

breinonline

Are you afraid to be known?

paQ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:13:
newbie hier met Home Assistent :w
Kan nog niet alles meteen terugvinden, maar met google kom ik een eind.

Ik loop alleen vast met het integreren van Tibber.
Klopt het dat ik Tibber niet als entiteit kan opvoeren voor het weergeven / verrekenen van tarieven?
Of moet die via een andere weg dan "entiteit" (voor het Energie dashboard)

De Homewizard P1 meter is mijn opgegeven apparaat voor stroom, en dan wil ik daar dus tibber aanhangen voor de tarifering.
Zo te zien is er gewoon een tibber integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/tibber

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Hmmbob schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:59:
[...]

WTF.... Da's een hoop straling extra in je huis dan.
Met de huidige energieprijs mooi meegenomen toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dat klopt, maar ik kan hem niet als entiteit selecteren. Tibber verschijnt niet in dat lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

.

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 05-11-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Hmmbob schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:36:
[...]

Radar de RCWL-0516 bijvoorbeeld gaat dwars door de muur. In dezelfde analogie als wifi.
Maar dan in het Giga hertz bereik.
Er hangt er eentje in de zijschuur. En als iemand verder op door de poort loopt een meter of vier verwijderd
dan wordt dat toch echt gedetecteerd. Dwars door de muur.

[ Voor 16% gewijzigd door pentode op 05-11-2022 14:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

paQ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:09:
[...]

dat klopt, maar ik kan hem niet als entiteit selecteren. Tibber verschijnt niet in dat lijstje.
Heb je de integratie toegevoegd? Dan zou je via Settings > Integrations op de Tibber tegel de bijbehorende entities moeten kunnen zien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

breinonline schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:13:
[...]

Heb je de integratie toegevoegd? Dan zou je via Settings > Integrations op de Tibber tegel de bijbehorende entities moeten kunnen zien.
Hij laat 0 entiteiten zien. Ben overigens al wel 'klant' (anders ook geen account en token) maar gaat pas in vanaf de 18e. Geen idee of dat ook pas de entiteiten naar boven komen.
Het vreemde is dat ik in de tibber app wel al van alles kan zien en bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

paQ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:15:
[...]

Hij laat 0 entiteiten zien. Ben overigens al wel 'klant' (anders ook geen account en token) maar gaat pas in vanaf de 18e. Geen idee of dat ook pas de entiteiten naar boven komen.
Het vreemde is dat ik in de tibber app wel al van alles kan zien en bijhouden.
Als daar 0 entities staat dan werkt alles denk ik wel naar behoren. Misschien dan toch dat de integration nog niet de benodigde data krijgt voor de 18e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

breinonline schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:18:
[...]

Als daar 0 entities staat dan werkt alles denk ik wel naar behoren. Misschien dan toch dat de integration nog niet de benodigde data krijgt voor de 18e?
dat 'hoop' ik dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

breinonline schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:18:
[...]

Dan zou je eerder verwachten dat de entiteiten wel actief zijn maar de waarde 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:54
Soullancer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:57:
[...]

Kortom helaas geen betrouwbare zigbee plugs voor energiemetingen? :'(

Ik heb in de garage wel een aqara switch hangen (t1 / ssm-u01?) Die sluit je met draden aan maar daarvan vraag ik me dan ook af of die het wel trekt als je die bijv voor een Quooker zet om energie te meten
Die blitzwolf werken prima hoor. Maar of ze op de W nauwkeurig zijn weet ik niet. Boeit me ook niet. Gebruik ze qua indicatie/relatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
konehead schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Installatie wel. Krijg een foutmelding dat de inverter niet te vinden is. Terwijl ik van de command line wel de inverter kan pingen/ tracereren. Irritant. Vraag gesteld op GitHub…
Konehead, heb jij de samil inverter nog aan de praat gekregen? Mijn buurman heeft er 2 hangen en probeer hem op weg te helpen met home assistant 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:02
Okasha schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:56:
[...]

Konehead, heb jij de samil inverter nog aan de praat gekregen? Mijn buurman heeft er 2 hangen en probeer hem op weg te helpen met home assistant 🙂
Nee helaas, heb een shelly EM nu hangen. Dat werkt ook niet… heb jij ideeën hoe we het wel werkend krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Laatst online: 24-09 08:21
Mijn vriend vindt de Logitech Harmony Touch maar een onding. Hij heeft er altijd ruzie mee. Voor hem heb ik nu in Home Assistant een dashboard gemaakt: een voor de Apple TV en een voor gewoon tv kijken via de tv box van Freedom/Canal Digitaal.

Voor het tv kijken wordt er een NAD receiver ingeschakeld, de LG tv en de tv box (Amino Aria 710). Commando's worden verstuurd via een combinatie van IP en infrarood. Die laatste door middel van een Broadlink RM Pro+.

Wanneer we willen kijken via de Apple TV, dan wordt vanzelfsprekend de Amino niet ingeschakeld, maar de Apple TV 4K wel. Deze laatste afstandsbediening via HA werkt eigenlijk wel perfect. Nog geen problemen gezien. TV kijken in combinatie met de Amino geeft wel problemen. Deze wordt dus via infrarood aangestuurd.

In het dashboard gebruik ik een HACS frontend add-on, genaamd tv-card (https://github.com/marrobHD/tv-card). Als ik nu een toets op de afstandsbediening in het dashboard druk, dan stuurt de Broadlink die infraroodcode. Druk ik nogmaals op diezelfde toets, dan wordt het commando meerdere keren herhaald en verspringt de cursor dus te ver in het menu. Druk ik vervolgens op een andere knop, dan wordt dat command een keertje verstuurd en wordt de cursor een plek verplaatst.

Dus: door een tweede keer (of derde, vierde etc). op dezelfde button te drukken, dan wordt het infraroodcommando kennelijk meerdere keren verstuurd.

Hiet wat stukjes configuratie:

Uit de broadlink codes file:

code:
1
2
3
4
5
6
...
"tvbox": {
...
      "omhoog": "JgDAAFceDRANEA4dDR8qHw0QDRANEA0QDRAODx4cDRANEA8OHg4NEA0QDR8bHw0QHQ8OHQ0QHhwcEA0fDRAODw4ACNJXHQ4PDw4OHg4eKh4NEA4PDg8PDg8PDg8eHA0QDg8ODx4ODg8ODw4dHB4NEB4ODh4NEB4cGxAPHQ4PDRAOAAjSVx4NEA0QDR4NHyseDRANEA0QDRANEA0QHR0NEA0QDRAcEQwQDRANHxsfDRAbEQ0eDRAcHhwQDR8NEA0QDQANBQAAAAAAAAAA",
      "omlaag": "JgC6AFgcEQ0PDRAdDh0sHBENDw0QDw4PDg4PDx0cEA4ODhAOHg4ODg4dEA4fHA4OHg4PHBAOHR0cDw8dEAwfAAjeWB4ODhAODxwPHSseDg8PDRAODw0RDBAOHRwRDQ8NEA8dDhAMEB0PDR8cDw0fDRAcEAwgGh8ODh0PDx0ACN9YHBENDg4RHA4dLBwQDg8NEA8ODhAODw0fHA8NEA4PDR8ODQ8QHA8NIBoQDx0NEBwPDh8cHQ8OHA8PHQANBQAAAAAAAAAAAAAAAAAA",
...

En de Lovelace code voor de afstandsbediening:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
type: custom:tv-card
entity: sun.sun
name: Televisie
...
up:
  service: remote.send_command
  service_data:
    entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
    device: tvbox
    command: omhoog
down:
  service: remote.send_command
  service_data:
    entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
    device: tvbox
    command: omlaag
...

Ik denk dat het probleem in de Broadlink aansturing zit, omdat dit probleem bij de Apple TV met de cursortoetsen niet speelt. Maar die toetsen worden via een API over het netwerk aangestuurd.

Herkent iemand dit probleem of weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 08:06
Ik heb sinds afgelopen week een MHI 35zsx airco hangen. Nu geeft de smart m-air app alleen verbruikscijfers van de hele maand. Wel krijg ik in HA de energy usage cycle door. Deze lijkt als volgt te werken:

- ik krijg gedurende dag data door. Bijvoorbeeld in de ochtend ergens 1 kWh en dit eindigt op de de dag bv op 2,5 kWh.
- deze waarde blijft staan in HA als ik einde van de dag de airco uit doe. Die waarde blijft ook staan dus de volgende ochtend of gedurende de nacht. Tot dat ik de airco aan doe, dan begint ie weer bij 0.

Het enige wat nodig is dat ik dus per dag kan gaan zien wat de airco gebruikt heeft. Nog beter is per uur of minuut maar laten we ergens beginnen 😄 Wat eigenlijk nodig is dat die waarde elke dag om 0:00 op 0 komt te staan en dat dus dan bekend is wat het dagverbruik in kWh is geweest. Denk dat ik met een utility meter in Ha wel een eind kom, maar ik zie even niet hoe. Zie hieronder hoe de data stroom eruit ziet voor deze sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojxY5xpyjyepF1a7S4mjsbch9XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B33L7TUQfduwl94uxRaEdJAa.jpg?f=fotoalbum_large

Lastige is dus ook dat je hier ziet dat ik de airco vanochtend even aan heb gehad , uit heb gezet en vervolgens rond 10:00 weer aan. Dat zorgt direct voor een reset van deze sensor lijkt t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:17
Ik kan eindelijk dit mooie topic joinen, sinds gister HA draaien op nieuwe Raspberry Pi 4 (4GB)! Vooral heel veel zin gekregen om alles te automatiseren door de mooie posts van iedereen hier :*) . Huis hangt al tijd vol met o.a. veel inbouw- Shelly's. Nu eindelijk eens globaal aan elkaar koppelen.

Gelijk een vraag waar ik het halve internet al voor heb doorzocht: Hoe activeer ik Bluetooth? Gezien dit nu op de Raspberry Pi ingebouwd zit? Bij "Integratie toevoegen"--> Bluetooth, krijg ik "Geen Bluetooth-adapters gevonden".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:49
Glewellyn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:40:
Ik zou graag een staafgrafiek van mijn dagelijkse watergebruik willen tonen op een Lovelace dashboard, maar op een of andere manier lukt het me niet.
i.p.v. de statistics graphs kan je ook de standard cards uit het energy dashboard gebruiken op je lovelace dashboard door deze toe te voegen aan je dashboard:
- type: energy-gas-graph
- type: energy-usage-graph
- type: energy-solar-graph
- type: energy-water-graph

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nghvSShzVTZ6db1P_RFRc37zlc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rhLbQj5GUeR7qAy3sKXtp7C2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Silvan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:08:
Ik kan eindelijk dit mooie topic joinen, sinds gister HA draaien op nieuwe Raspberry Pi 4 (4GB)! Vooral heel veel zin gekregen om alles te automatiseren door de mooie posts van iedereen hier :*) . Huis hangt al tijd vol met o.a. veel inbouw- Shelly's. Nu eindelijk eens globaal aan elkaar koppelen.

Gelijk een vraag waar ik het halve internet al voor heb doorzocht: Hoe activeer ik Bluetooth? Gezien dit nu op de Raspberry Pi ingebouwd zit? Bij "Integratie toevoegen"--> Bluetooth, krijg ik "Geen Bluetooth-adapters gevonden".
Volgens werkt out of the box bluetooth niet bij HA. Idem wifi.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:49
DynamicDreams schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:17:
Overmorgen stap ik over naar Tibber en wil ik mijn wasdroger op het goedkoopste tijdstip aan laten springen. Er zit een Z-wave stekkerschakelaar tussen om het verbruik te meten. Ik heb geprobeerd om de droger in te stellen, aan te zetten, de stekkerschakelaar uit te schakelen om vervolgens op een later tijdstip de stekkerschakelaar weer in te schakelen zodat hij verder gaat. Maar dat doet hij niet. Hij wacht dan totdat ik weer op de startknop druk.
zoek eens op switch bot op bijvoorbeeld amazon. Zelf nog geen ervaring mee. Echt besparen doe je trouwens door toch in een warmte pomp droger te investeren als je nu nog een oud type hebt (off topic ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
TheFes schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:07:
[...]

Je mist state_class: total_increasing
Ik heb nu ook water in het energy dashboard gekregen, maar de blijft op 0L staan. Terwijl de ESPHome sensor wel door telt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO13
    name: "Water Pulse Counter"
    state_class: total_increasing
    unit_of_measurement: "liter/min"
    accuracy_decimals: 1
    icon: "mdi:water-pump"
    internal_filter: 50ms
    update_interval: 10s

total:
      name: 'Totaal aantal'
      unit_of_measurement: "L"

@TheFes

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 05-11-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al een posting aangemaakt met mijn vraag en eindigde daar met de opmerking dat automation zou doorwerken ook al was er geen verbinding meer met Home Assistant. Dit werkte niet voor mij en kennelijk is de service call het probleem hier.

Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om vanuit de sensor (Dallas) direct, intern in ESPhome, de C++ aan te roepen via de een " Lambda |- " . Het lijkt zo eenvoudig maar ik krijg maar niet de juiste code voor elkaar.

Mijn eerste posting in dit forum: https://gathering.tweaker...message/73350128#73350128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:10
Vaevictis_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:40:
[...]

Ik heb nu ook water in het energy dashboard gekregen, maar de blijft op 0L staan. Terwijl de ESPHome sensor wel door telt. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO13
    name: "Water Pulse Counter"
    accuracy_decimals: 1
    icon: "mdi:water-pump"
    internal_filter: 50ms
    update_interval: 10s

total:
      name: 'Totaal aantal'
      unit_of_measurement: "L"

@TheFes
Volgens mij moet je ook nog een
code:
1
 device_class: water
er in hebben staan.
Daarnaast een uurtje wachten he totdat de boel weer geupdate is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
etienne001 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:50:
[...]

code:
1
er in hebben staan.
Daarnaast een uurtje wachten he totdat de boel weer geupdate is.
Dat is wel gek want ik kan deze sensor al wel selecteren in de energy dashboard. Ik zie hem wel alleen blijft op 0 staan. Gevonden, ik had de pulse counter geselecteerd ipv het totaal aantal liters. Nu werkt het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-11-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Om scheiding tussen verschillende dakvlakken en systemen aan te brengen ben ik wat aan het rekenen. Een tijdje terug had ik het actuele vermogen al gescheiden en dat werkt keurig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Bereken actueel vermogen Enphase zuid-/noordzijde en totaal alle installaties
sensor:
  - platform: template
    sensors:
        enphase_south:
            friendly_name: "Enphase zuid"
            unit_of_measurement: 'W'
            value_template: >-
                {% set z1 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206041936') | float %}
                {% set z2 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042088') | float %}                
                {% set z3 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042669') | float %}
                {{ (z1 + z2 + z3) | int }}

enphase_north:
            friendly_name: "Enphase noord"
                {% set s = states('sensor.enphase_south') | float %}
                {% set t = states('sensor.envoy_122216051823_current_power_production') | float %}                
                {{ (t - s) | int }}

solarpower_total:
            friendly_name: "Totaal vermogen panelen"
                {% set t = states('sensor.envoy_122216051823_current_power_production') | float %}
                {% set se = states('sensor.solaredge_actueel_vermogen_corrected') | float %}                
                {{ (t + se) | int }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5XajAYuGKsHqX8YloCRFTMoRPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OhxnM9wxug67hjYXTJqay62d.jpg?f=user_large

Nu ben ik gisteren bezig geweest met het scheiden van de systemen/dakvlakken in dagopbrengst. Mijn nieuwe sensoren weigeren echter te updaten (of überhaupt data weer te geven) en ik zit nu al een tijd te zoeken naar mijn fout. Spot iemand de error? Wat doe ik hier verkeerd? Volgens mij zou het zo toch moeten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# Bereken dagopbrengst Enphase zuid-/noordzijde en totaal alle installaties
        enphase_daily_south:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase zuid"
            unit_of_measurement: 'kWh'
                {% set dz1 = states('sensor.enphase_daily_482206041936') | float %}
                {% set dz2 = states('sensor.enphase_daily_482206042088') | float %}                
                {% set dz3 = states('sensor.enphase_daily_482206042669') | float %}
                {% set w = 1000 | float %}
                {{ ((dz1 + dz2 + dz3)/w) | int | round(2)}}

enphase_daily_kwh:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase kWh"
                {% set ds = states('sensor.envoy_122216051823_today_s_energy_production') | float %}
                {{ (ds / w) | int | round(2)}}

enphase_daily_north:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase noord"
                {% set ds = states('sensor.enphase_daily_south') | float %}
                {% set dt = states('sensor.enphase_daily_kwh') | float %}                
                {{ (dt - ds) | int | round(2)}}

solarpower_daily_total:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek zonnepanelen totaal"
                {% set dse = states('sensor.daily_solaredge_rounded') | float %}                
                {{ (dt + dse) | int | round(2)}}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnFRyWXZORINrk6NnvnGc6B_0Rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6WBF1YfX91igeiz4GvS03CZG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

etienne001 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:50:
[...]
code:
1
er in hebben staan.
Dit zijn wel dingen waarvan ik regelmatig denk.. kunnen we dit niet makkelijker maken, zeker voor beginnende HA-gebruikers? :z

Het gebeurt zo vaak dat er een nieuwe feature enthousiast wordt aangekondigd, maar vervolgens is de documentatie 0,0. Of nou ja, ik kan het in ieder geval nooit vinden. Waardoor iedereen stukjes informatie bij elkaar aan het sprokkelen is op fora, reacties onder release notes etc.

Nu ook weer. Yes, je kunt water toevoegen!. En daarbij een link naar wikipedia over water als grondstof en een linkje naar welke sensor je kunt kopen.

Maar waar is in hemelsnaam de documentatie om dit werkend te krijgen? Waarom is het niet "Yes, je kunt water toevoegen en klik hier om te zien waar je sensor aan moet voldoen"? Hetzelfde hadden we ook bij de introductie van het energy dashboard, dat veel gebruikers vastliepen bij het toevoegen van hun verbruik omdat ze state_class total_increasing vergaten. Maar in de officiële documentatie staat het nergens :? Zelfs nu nog wordt er in de FAQ over energy management met geen woord over gerept en ook bij Integrating your electricity grid staat alleen maar "gebruik je P1-poort van je meter".

@etienne001 niet op jou persoonlijk gericht natuurlijk, maar ik vond dit weer zo'n typisch voorbeeld van gebruikers die elkaar allemaal stukjes info moeten aandragen omdat er niet gewoon documentatie bestaat over het correct toevoegen van je watermeter aan het dashboard.

Lijkt een beetje alsof de meest actieve HA-ontwikkelaars documentatie voor eindgebruikers maar onzin vinden. Of zie ik iets over het hoofd?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik ga mijn systeem uitbreiden met mijn eerste Zigbee devices (buttons). Iemand een tip voor een goede hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering vaak is een usb-stick praktischer dan een hub. Met een hub wordt meestal een apart apparaat bedoeld met eigen voeding en utp-aansluiting. Een stickje inpluggen is iets simpeler :)

Voor aanraders kun je hier kijken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gizz schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:03:
@Shattering vaak is een usb-stick praktischer dan een hub. Met een hub wordt meestal een apart apparaat bedoeld met eigen voeding en utp-aansluiting. Een stickje inpluggen is iets simpeler :)

Voor aanraders kun je hier kijken.
Bedankt, heel handig! Het klopt dan toch dat ik het netwerk kan uitbreiden met zaken zoals lampen - zodat mijn Zigbee netwerk door heel het huis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Shattering schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:55:
Hey! Ik ga mijn systeem uitbreiden met mijn eerste Zigbee devices (buttons). Iemand een tip voor een goede hub?
Dat ligt aan de oplossing die je gaat gebruiken. Wil je een generieke oplossing? Of alsnog een merk gebonden oplossing? Hub vind ik persoonlijk in ieder geval een term die bij de merken past. Bij een software oplossing wordt er eerder gesproken over een coördinator (stick).

Vervolgvraag van jouw dan waarschijnlijk: welke software oplossing?
=>
Keuze bestaat uit Zigbee2mqtt, Deconz, en ZHA. ZHA is denk ik het minst gebruikt. Die zit in Home Assistant ingebakken en heeft daardoor bv als nadeel dat een HA herstart ook het Zigbee netwerk opnieuw opstart. Zigbee2mqtt is waarschijnlijk het vaakst toegepast. Enerzijds omdat deze meestal het snelst apparaten ondersteund en ook het grootste aantal apparaten ondersteund. Daarnaast is Zigbee2mqtt open source en comptible met legio Zigbee coördinator sticks, daar waar Deconz een oplossing van Dresden Electronics is die alleen werkt met hun eigen Conbee stick (en Raspbee oplossing voor de RPi).

Zelf heb ik Zigbee2mqtt jaren lang gebruikt met een CC2531 stick (maar is zwaar afgeraden tegenwoordig) en sinds verschillende maanden heb ik de stick vervangen door een Sonoff Zigbee Dongle. Maar er zijn een stuk of 5, als niet meer, goed ondersteunde Zigbee sticks te vinden die met Zigbee2mqtt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
RobertMe schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:11:
[...]

Dat ligt aan de oplossing die je gaat gebruiken. Wil je een generieke oplossing? Of alsnog een merk gebonden oplossing? Hub vind ik persoonlijk in ieder geval een term die bij de merken past. Bij een software oplossing wordt er eerder gesproken over een coördinator (stick).

Vervolgvraag van jouw dan waarschijnlijk: welke software oplossing?
=>
Keuze bestaat uit Zigbee2mqtt, Deconz, en ZHA. ZHA is denk ik het minst gebruikt. Die zit in Home Assistant ingebakken en heeft daardoor bv als nadeel dat een HA herstart ook het Zigbee netwerk opnieuw opstart. Zigbee2mqtt is waarschijnlijk het vaakst toegepast. Enerzijds omdat deze meestal het snelst apparaten ondersteund en ook het grootste aantal apparaten ondersteund. Daarnaast is Zigbee2mqtt open source en comptible met legio Zigbee coördinator sticks, daar waar Deconz een oplossing van Dresden Electronics is die alleen werkt met hun eigen Conbee stick (en Raspbee oplossing voor de RPi).

Zelf heb ik Zigbee2mqtt jaren lang gebruikt met een CC2531 stick (maar is zwaar afgeraden tegenwoordig) en sinds verschillende maanden heb ik de stick vervangen door een Sonoff Zigbee Dongle. Maar er zijn een stuk of 5, als niet meer, goed ondersteunde Zigbee sticks te vinden die met Zigbee2mqtt werken.
Ik wil het liefst niet gevonden zijn aan een merk en wil gewoon zo zoveel mogelijk bestaande Zigbee zaken kunnen koppelen. Het liefst Zigbee2mqtt denk ik ja - alles komt dan gewoon automatisch binnen in de MQTT integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Shattering schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:11:
[...]

Bedankt, heel handig! Het klopt dan toch dat ik het netwerk kan uitbreiden met zaken zoals lampen - zodat mijn Zigbee netwerk door heel het huis gaat?
Zeker, dat heet een meshnetwerk. Zie ook review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Bedankt! Kan iemand ook toelichten waarom zo’n CC2531 niet meer aangeraden is? (Aangezien je daar wel het meeste over vind?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Ja en nee. Deels worden waarden berekend met utilitymeters, deels komen ze binnen via Youless of de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering omdat hij achterhaald is. Een CC2652 is sneller en kan meer directe clients (apparaten die direct met je usb-stick verbinden) aan, 50 i.p.v. 15. Ook kan de CC2531 maar 40 zigbee 3.0 devices aan, terwijl de CC2652 er 200 aan kan. Zie ook dit overzicht.

Er is geen reden om een CC2531 te gebruiken, behalve als je die misschien al hebt liggen. Een CC2652-stick heb je voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Gizz schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:23:
@Shattering omdat hij achterhaald is. Een CC2652 is sneller en kan meer directe clients (apparaten die direct met je usb-stick verbinden) aan, 50 i.p.v. 15. Ook kan de CC2531 maar 40 zigbee 3.0 devices aan, terwijl de CC2652 er 200 aan kan. Zie ook dit overzicht.

Er is geen reden om een CC2531 te gebruiken, behalve als je die misschien al hebt liggen. Een CC2652-stick heb je voor twee tientjes.
Bedankt! Tijd om te shoppen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

En een deconz stick kan volgens mij weer meer dan 500 devices aan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Er schijnt een integratie te zijn voor Seat Connect. Dat is best aardig, hier gevonden:

https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect

Echter, in de tekst staat dit:
If you have HACS (Home Assistant Community Store) installed, add this github repo as a custom repository and install. HACS will keep track of updates and you can easly upgrade to the latest version when a new release is available.
Ik kom nu tot de conclusie dat ik niet weet hoe ik moet vinden welke 'deze github repo' het dan is. Ik dacht namelijk eerst https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect maar dat werkt niet. Ik ben hier niet zo bekend mee. Ik heb wél HACS.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:13:
Er schijnt een integratie te zijn voor Seat Connect. Dat is best aardig, hier gevonden:

https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect

Echter, in de tekst staat dit:

[...]

Ik kom nu tot de conclusie dat ik niet weet hoe ik moet vinden welke 'deze github repo' het dan is. Ik dacht namelijk eerst https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect maar dat werkt niet. Ik ben hier niet zo bekend mee. Ik heb wél HACS.
Dat is inderdaad de repo, die moet je even aan HACS toevoegen.
3 dot menu bovenin de hoek en dan custom repositories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
De omzetting van Wh naar kWh gaat niet goed, als ik die eruit haal doen de sensors het wel (alleen verkeerde orde grootte).
Henri2500 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:36:
Om scheiding tussen verschillende dakvlakken en systemen aan te brengen ben ik wat aan het rekenen. Een tijdje terug had ik het actuele vermogen al gescheiden en dat werkt keurig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Bereken actueel vermogen Enphase zuid-/noordzijde en totaal alle installaties
sensor:
  - platform: template
    sensors:
        enphase_south:
            friendly_name: "Enphase zuid"
                {% set z1 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206041936') | float %}
                {% set z2 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042088') | float %}                
                {% set z3 = states('sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042669') | float %}
                {{ (z1 + z2 + z3) | int }}

enphase_north:
            friendly_name: "Enphase noord"
                {% set s = states('sensor.enphase_south') | float %}
                {{ (t - s) | int }}

solarpower_total:
            friendly_name: "Totaal vermogen panelen"
                {% set se = states('sensor.solaredge_actueel_vermogen_corrected') | float %}                
                {{ (t + se) | int }}

[Afbeelding]

Nu ben ik gisteren bezig geweest met het scheiden van de systemen/dakvlakken in dagopbrengst. Mijn nieuwe sensoren weigeren echter te updaten (of überhaupt data weer te geven) en ik zit nu al een tijd te zoeken naar mijn fout. Spot iemand de error? Wat doe ik hier verkeerd? Volgens mij zou het zo toch moeten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# Bereken dagopbrengst Enphase zuid-/noordzijde en totaal alle installaties
        enphase_daily_south:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase zuid"
                {% set dz1 = states('sensor.enphase_daily_482206041936') | float %}
                {% set dz2 = states('sensor.enphase_daily_482206042088') | float %}                
                {% set dz3 = states('sensor.enphase_daily_482206042669') | float %}
                {{ ((dz1 + dz2 + dz3)/w) | int | round(2)}}

enphase_daily_kwh:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase kWh"
                {% set ds = states('sensor.envoy_122216051823_today_s_energy_production') | float %}
                {{ (ds / w) | int | round(2)}}

enphase_daily_north:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek Enphase noord"
                {% set ds = states('sensor.enphase_daily_south') | float %}
                {{ (dt - ds) | int | round(2)}}

solarpower_daily_total:
            friendly_name: "Dagelijkse opwek zonnepanelen totaal"
                {% set dse = states('sensor.daily_solaredge_rounded') | float %}                
                {{ (dt + dse) | int | round(2)}}

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 12:31
Vraag aan gebruikers die HA ook in proxmox draaien.
Ik heb 8 GiB ram aan de proxmox VM toegekend en daarvan is 95% in gebruik 7.68 GiB van 8.00 GiB.
Maar als ik kijk in HA zelf bij instellingen-systeem-hardware is dat maar 15% 1,2GiB van 8GiB.
Eerder had ik maar 4 GiB toegewezen en dat stond toen ook zo hoog dus maar 8 GiB van gemaakt maar dat loopt dus ook vol.
Waar zit dat verschil in? Ligt dat aan mijn proxmox configuratie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ComTech schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:50:
Ik heb 8 GiB ram aan de proxmox VM toegekend en daarvan is 95% in gebruik 7.68 GiB van 8.00 GiB.
Maar als ik kijk in HA zelf bij instellingen-systeem-hardware is dat maar 15% 1,2GiB van 8GiB.
Eerder had ik maar 4 GiB toegewezen en dat stond toen ook zo hoog dus maar 8 GiB van gemaakt maar dat loopt dus ook vol.
https://www.linuxatemyram.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 16:56
Het beste kun je dan denk ik op de command line met free kijken (free -m voor nummertjes in MBs). Waarschijnlijk heb je dan een lage used waarde en een flink verschil tussen "free" en "available". Het verschil daartussen zijn bv filecaches van Linux. Maar ook andere zaken kunnen flink wat MBs (of GBs) die ongebruikt zijn claimen. Bv als je HA gebruik laat maken van een MySQL database. Gegevens in RAM zijn sneller te raadplegen dan uit opslag (/HDD). Dus ook MySQL gebruikt zoveel mogelijk ongebruikt geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik vind het vreemd dat HA goed met de taal en datum/tijd omgaat, heb dus een request geopend maar hoe meer stemmen, hoe meer kans het maakt: stemmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft zoiets i.c.m. VMWare Workstation.
Het gebeurt regelmatig dat er in de HA-VM minder aan opslag wordt gebruikt dan dat de vmdk-file op de host inneemt (bijv. 5GB in HA-VM en 10GB op host). In mijn geval kan ik dat tijdelijk oplossen door in de HA-VM
Bash:
1
cat /dev/zero > zero.fill;sync;sleep 1;sync;rm -f zero.fill

uit te voeren, daarna HA-VM afsluiten, dan op de host het disk shrink commando uitvoeren
code:
1
"c:\Program Files (x86)\VMware\VMware Workstation\vmware-vdiskmanager" -k "C:\Users\Raven\Documents\Virtual Machines\Home Assistant OS 64-bit\haos_ova.vmdk"
en dan HA-VM weer aan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ik heb mij helemaal gek gezocht en kan echt geen werkende oplossing vinden voor mijn oude philips hue dimmer switch (324131137411), ik gebruik zigbee2mqtt.

Heb hier en daar een blueprint geprobeerd maar er gebeurd helemaal niets met de geselecteerde lamp als ik op een knop druk, bijv https://community.home-as...immer-324131137411/447543
Ik zie wel in home assistant dat de button press geregistreerd word en ook welke knop, dit heb ik een jaar geleden ook geprobeerd ook zonder succes en toen is de dimmer de kast in verdwenen :'(

Zou iemand mij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
TheFes schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is inderdaad de repo, die moet je even aan HACS toevoegen.
3 dot menu bovenin de hoek en dan custom repositories
Thanks, heb het werkend :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:27
Hoi,

Wellicht zijn er ESPHome specialisten die me kunnen helpen met delectie met mijn board voor ESPHome.
Ik begin zelf net met ESPHome, heb dus erg weinig ervaring.
Laatst met succes een ESP Wroom bordje kunnen gebruiken. Maar nu met mijn nieuwe ESP met display is het bordje steeds onbekend.

Wie kan me helpen met de selectie van het juiste bord type voor deze?
https://nl.aliexpress.com...rO0u&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:06:
Ik vind het vreemd dat HA goed met de taal en datum/tijd omgaat, heb dus een request geopend maar hoe meer stemmen, hoe meer kans het maakt: stemmen!
Dat gaat niet werken, de taal is op user niveau, en die informatie wordt alleen in de frontend gebruikt.
Templates zouden ineens incorrect kunnen zijn als de user de taal verandert now().strftime('%A') == 'Monday' bijvoorbeeld, en je kunt meerdere gebruikers hebben die allemaal een andere taal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

joon schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:15:
Ik heb mij helemaal gek gezocht en kan echt geen werkende oplossing vinden voor mijn oude philips hue dimmer switch (324131137411), ik gebruik zigbee2mqtt.

Heb hier en daar een blueprint geprobeerd maar er gebeurd helemaal niets met de geselecteerde lamp als ik op een knop druk, bijv https://community.home-as...immer-324131137411/447543
Ik zie wel in home assistant dat de button press geregistreerd word en ook welke knop, dit heb ik een jaar geleden ook geprobeerd ook zonder succes en toen is de dimmer de kast in verdwenen :'(

Ik heb hetzelfde voor, maar bij mij werken sommige knoppen wel en sommige niet.
Volgens mij komt het omdat de dimmer nog op een oude of andere firmware draait dan waar de blueprint voor gemaakt is. Misschien kan je de firmware van de dimmer switch updaten?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Mavamaarten schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb hetzelfde voor, maar bij mij werken sommige knoppen wel en sommige niet.
Volgens mij komt het omdat de dimmer nog op een oude of andere firmware draait dan waar de blueprint voor gemaakt is. Misschien kan je de firmware van de dimmer switch updaten?
Net even nagekeken, de switch draait op firmware 6.1.1.28573 en dat zou de laatste moeten zijn volgens het changelog van zigbee2mqtt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Obelixxx schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:27:
Hoi,

Wellicht zijn er ESPHome specialisten die me kunnen helpen met delectie met mijn board voor ESPHome.
Ik begin zelf net met ESPHome, heb dus erg weinig ervaring.
Laatst met succes een ESP Wroom bordje kunnen gebruiken. Maar nu met mijn nieuwe ESP met display is het bordje steeds onbekend.

Wie kan me helpen met de selectie van het juiste bord type voor deze?
https://nl.aliexpress.com...rO0u&gatewayAdapt=glo2nld
Staat gewoon in de product omschrijving en op de chip. ESP32-S3, dit topic is geschikter denk ik: Het grote ESP topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Henri2500 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:45:
De omzetting van Wh naar kWh gaat niet goed, als ik die eruit haal doen de sensors het wel (alleen verkeerde orde grootte).

[...]
Enige dat me daar aan opvalt is het gekke int-filter tussendoor. round na een int heeft geen zin. En dat je geen default voor de floats hebt of een availability. Dat gaat je errors in je log opleveren.

En als tip, test ze eerst gewoon in de dev tools :)

Weet ook dat je de oude legacy template sensor gebruikt. Deze krijgt geen nieuwe features meer en zal mij niet verbazen als deze gaat verdwijnen. Zou het dus niet aanraden voor nieuwe zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@joon Je kan altijd gewoon zelf een automation maken natuurlijk. Blueprint is leuk enzo maar als het je meer tijd kost om een correcte te vinden dan om gewoon zelf een automation te maken zou ik het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43
joon schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:15:

Probeer eens met legacy functions disabled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLIyouvRasAw-pH2BPKvsP0gGqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1hH82owBzgKuLpLnaWeDLKxv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
TheFes schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:30:
[...]

Dat gaat niet werken, de taal is op user niveau, en die informatie wordt alleen in de frontend gebruikt.
Templates zouden ineens incorrect kunnen zijn als de user de taal verandert now().strftime('%A') == 'Monday' bijvoorbeeld, en je kunt meerdere gebruikers hebben die allemaal een andere taal gebruiken.
Eens, templates zijn in de eerste plaats een backend dingetje. Dus dat soort code zou niet stuk mogen gaan bij een andere taal. Nu kan je natuurlijk altijd zelf een vertalingsslag toepassen.

Enige HA oplossing die ik zie zou zijn om een as_local_language filter ofzo te maken die een find and replace doet voor standaard zaken als "on" => "aan", "monday" => "maandag" etc. Maar blijft wel tricky dan wat wel en niet vervangen wordt.

Of er zou een unit of type moeten komen die een datum weergave correct doet in local settings ofzo. Dan kan het echt als weergavestap gedaan worden.

strftime / strptime aanpassen lijkt me niet handig. Is ook 1 op 1 de python functie doe ook niet aan localization doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:24:
[...]

Eens, templates zijn in de eerste plaats een backend dingetje. Dus dat soort code zou niet stuk mogen gaan bij een andere taal. Nu kan je natuurlijk altijd zelf een vertalingsslag toepassen.

Enige HA oplossing die ik zie zou zijn om een as_local_language filter ofzo te maken die een find and replace doet voor standaard zaken als "on" => "aan", "monday" => "maandag" etc. Maar blijft wel tricky dan wat wel en niet vervangen wordt.

Of er zou een unit of type moeten komen die een datum weergave correct doet in local settings ofzo. Dan kan het echt als weergavestap gedaan worden.

strftime / strptime aanpassen lijkt me niet handig. Is ook 1 op 1 de python functie doe ook niet aan localization doet.
Uh, waarom zien we hier alleen beren op de weg? Ik kan kan ook kiezen tussen am/pm en een 24u tijdsweergave en daar gaat een template ook niet van verrot, ik zou dus niet inzien waarom het vertalen van een dag op eens zo'n groot probleem geeft.

Al zou ik 5 gebruikers hebben die mijn dashboard gebruiken dan zou het toch veel netter staan als je ook de dag/maand in hun eigen taal ziet?

Er zijn vast wel wat knappe koppen die dit kunnen regelen zonder dat de boel verrot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Septillion schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:14:
[...]
Enige dat me daar aan opvalt is het gekke int-filter tussendoor. round na een int heeft geen zin. En dat je geen default voor de floats hebt of een availability. Dat gaat je errors in je log opleveren.
Dank! Ik ga me de int nakijken. Een floats/availability is toch om ervoor te zorgen dat de nieuwe sensor niet crasht als de onderliggende sensor onbereikbaar wordt?
[...]
En als tip, test ze eerst gewoon in de dev tools :)
Kun je dergelijke templates hier ook draaien? Ik zal er eens mee spelen.
[...]
Weet ook dat je de oude legacy template sensor gebruikt. Deze krijgt geen nieuwe features meer en zal mij niet verbazen als deze gaat verdwijnen. Zou het dus niet aanraden voor nieuwe zaken.
Dat is nieuw voor mij! Waardoor worden deze vervangen dan? Ik gebruik nogal wat template sensoren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Henri2500 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:46:

Dat is nieuw voor mij! Waardoor worden deze vervangen dan? Ik gebruik nogal wat template sensoren...
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

;)

Mis zelf wel de ‘Friendly_name’ optie. Om het eenvoudig te houden deed ik altijd de naam op een bepaalde manier: <device>_<name>. Op die manier kon je dan in de entiteiten lijst gewoon zoeken op het apparaat….

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 06-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:40:
[...]

Uh, waarom zien we hier alleen beren op de weg? Ik kan kan ook kiezen tussen am/pm en een 24u tijdsweergave en daar gaat een template ook niet van verrot, ik zou dus niet inzien waarom het vertalen van een dag op eens zo'n groot probleem geeft.

Al zou ik 5 gebruikers hebben die mijn dashboard gebruiken dan zou het toch veel netter staan als je ook de dag/maand in hun eigen taal ziet?

Er zijn vast wel wat knappe koppen die dit kunnen regelen zonder dat de boel verrot gaat.
De tijdsweergave is juist een frontend ding, gebaseerd op een datetime in UTC, of in ieder geval met tijdzone informatie.

Stel ik maak de volgende binary sensor:
YAML:
1
2
3
4
template:
  - binary_sensor:
      - name: Is het maandag?
        state: "{{ now().strftime('%A') == 'Monday' }}"

Als strftime afhankelijk is van de taal van de user, zou die dus op maandag state on hebben als de taal van de user op Engels staat, en off bij een andere taal. Maar wat als beide users ingelogd zijn, of geen van beide?

Daarom worden templates dus in de backend gerenderd, met de locale van het OS.

Wat dus wellicht wel zou kunnen is dat er een setting in Settings > General komt waarmee je de locale in kunt stellen. Maar ook dan geldt het voor alle users, ongeacht de taalinstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Dat is dus het verschil tussen front end en backend. Voor am/pm is het in de backend allemaal netjes hetzelfde. En alleen in het proces van weergeven wordt het local gemaakt. Templates zijn eigenlijk vooral bedoelt om backend zaken mee te kunnen regelen. En het is eigenlijk alleen de custom zaken die het ook misbruiken voor front end zaken. Vandaar dat ik zeg, daar zou dus een type voor moeten komen die dat voor andere zaken kan doen zoals een datum.

Alternatief zou zijn om het expliciet door een as_local_language filter te halen. Dan moet je het netjes expliciet daar doorheen halen voor je het print. Maar geeft dus iets als {{ now().strftime('%A') == 'Monday' }} netjes altijd een voorspelbare uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Henri2500 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dank! Ik ga me de int nakijken. Een floats/availability is toch om ervoor te zorgen dat de nieuwe sensor niet crasht als de onderliggende sensor onbereikbaar wordt?
Crashen is een groot woord, maar in ieder geval een voorspelbare uitkomst hebben.
Kun je dergelijke templates hier ook draaien? Ik zal er eens mee spelen.
Zeker, dit soort state based zaken zijn bij uitstek geschikt.
Wat @Toppe zegt. Waarbij dus name gelijk voor het entity id en de friendly name gebruikt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:14:
@Toppe Dat is dus het verschil tussen front end en backend. Voor am/pm is het in de backend allemaal netjes hetzelfde. En alleen in het proces van weergeven wordt het local gemaakt. Templates zijn eigenlijk vooral bedoelt om backend zaken mee te kunnen regelen. En het is eigenlijk alleen de custom zaken die het ook misbruiken voor front end zaken. Vandaar dat ik zeg, daar zou dus een type voor moeten komen die dat voor andere zaken kan doen zoals een datum.

Alternatief zou zijn om het expliciet door een as_local_language filter te halen. Dan moet je het netjes expliciet daar doorheen halen voor je het print. Maar geeft dus iets als {{ now().strftime('%A') == 'Monday' }} netjes altijd een voorspelbare uitkomst.
Hoe zou dat as_local_language dan moeten werken? Welke local language? Van de server? Van de user, en zo ja welke user? Als het de ingelogde user moet zijn, dan kan het alleen in de frontend werken, want er kunnen meerdere users ingelogd zijn, of juist geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:26:
[...]

Hoe zou dat as_local_language dan moeten werken? Welke local language? Van de server? Van de user, en zo ja welke user? Als het de ingelogde user moet zijn, dan kan het alleen in de frontend werken, want er kunnen meerdere users ingelogd zijn, of juist geen.
Het gaat toch om de frontend? Ik snap ook wel dat je gezeik krijgt met je automations als je die gaat vertalen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri2500
Septillion schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:18:
[...]

Crashen is een groot woord, maar in ieder geval een voorspelbare uitkomst hebben.

[...]

Zeker, dit soort state based zaken zijn bij uitstek geschikt.

[...]

Wat @Toppe zegt. Waarbij dus name gelijk voor het entity id en de friendly name gebruikt wordt
Helder! Ik ga ze ombouwen en een safety net opvoeren. Dank voor de tips. Totaal nieuwe wereld HA (en heb een minimale programmeerkennis). Maar heerlijk om hier een zondag mee te stoeien en te leren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:29:
[...]

Het gaat toch om de frontend? Ik snap ook wel dat je gezeik krijgt met je automations als je die gaat vertalen…
Ja, maar de templates worden in de backend gerenderd. Je kunt wel variables in de frontend aanmaken, en die dan gebruiken in jinja geboortes templates (zoals het user variable en die dan gebruiken, naar de functies/filters worden in de backend gerenderd.

Wat ik me kan voorstellen is dat er in de frontend een variable is user_language en dat je deze dan bijvoorbeeld op de volgende manier kunt gebruiken:
{{ now().timestamp() | timestamp_custom('%A', locale=user_language) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:27
WoBBeL schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:02:
[...]

Staat gewoon in de product omschrijving en op de chip. ESP32-S3, dit topic is geschikter denk ik: Het grote ESP topic
Dank je.
Ik vroeg dit omdat het flashen me niet lukt, iedere keer wanneer ESPHome start, reset het bordje, en kan esphome niet verbinden.

Ik ga verder in het andere topic.

Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat er voor nodig is om een waarde meegenomen te krijgen in het Energy dashboard?

Wij hebben sinds vrijdag zonnepanelen, sinds vanochtend actief; ik heb de SolarEdge Local integratie aangezet en deze heeft een heel aantal entiteiten, waaronder sensor.solaredge_current_power, sensor.solaredge_lifetime_energy en bijv. sensor.solaredge_energy_today.

Deze komen alleen niet in het lijstje wanneer ik in het Energy dashboard op 'add solar production' klik.
Nou vind ik op internet een aantal mensen die dit hebben opgelost met een template sensor(?) met daarin een of andere berekening. Ik snap dat er dus een mismatch is tussen de waarde die de SolarEdge integratie aanbiedt en de waarde die het Energy dashboard verwacht, maar ik kan niet vinden wat dat verschil is, en ook niet wat precies het nut is van zo'n template sensor.

Kan iemand mij dit een beetje uitleggen (op de ELI5 manier)?

Daarnaast: De P1-meter in de meterkast geeft natuurlijk netto verbruik door aan Home Assistant, betekent dit dat ik dan ook weer een template sensor nodig heb die de zonne productie optelt bij het netto verbruik om het totale verbruik te krijgen voor het Energy dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 17:50
Ik probeer gasverbruik in het energy dashboard op te nemen, ik gebruik DSMR die de waarden doorstuurt. Electriciteit heb ik er nu in (sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1 en sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2), maar gas lukt niet. Welke sensor moet ik hebben?

Edit: het is al gelukt

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 06-11-2022 21:08 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-08 15:02

GRerink

Do or do not. There is no try!

Ik ben een beginnende gebruiker en heb nu de HA basics draaien. M'n sonoff plugs werken, bosch thermostaat en nog paar andere zaken. Maar hoe krijg ik mijn google assistant/google nest hub geintegreerd. Zover ik kan nagaan dient de HA bereikbaar te zijn vanaf internet middels https/certificaat maar hoe dit te realiseren? Dit kan op zoveel manieren dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn setup: raspberry pi 4 met ha-os. Ik heb een eigen domein-naam bij joker.com en kan daarbij dyndns gebruiken.

Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 21:51
GRerink schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:38:
Ik ben een beginnende gebruiker en heb nu de HA basics draaien. M'n sonoff plugs werken, bosch thermostaat en nog paar andere zaken. Maar hoe krijg ik mijn google assistant/google nest hub geintegreerd. Zover ik kan nagaan dient de HA bereikbaar te zijn vanaf internet middels https/certificaat maar hoe dit te realiseren? Dit kan op zoveel manieren dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn setup: raspberry pi 4 met ha-os. Ik heb een eigen domein-naam bij joker.com en kan daarbij dyndns gebruiken.
Eigenlijk is het gewoon de uitleg hier volgen onder het kopje ‘manual setup’.

Maar zorg eerst inderdaad dat je HA installatie vanaf je domein beschikbaar is. Ik heb het op een subdomein gezet (bijv. hassio.mijndommeinnaam.nl) maar dat hoeft natuurlijk niet. Eigen keuze.

Als dat eenmaal werkt kun je pas een certificaat goed instellen. En daarna kun je Google Home instellen. Begin eerst eens bij het domein zou ik zeggen.

Als alternatief kun je Home Assistant Cloud gebruiken. Dat kost wel geld, maar je gebruikt dan ook de cloud infrastructuur van Home Assistant. En je steunt het project. Ook die keuze is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Oon schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:26:
Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat er voor nodig is om een waarde meegenomen te krijgen in het Energy dashboard?

Daarnaast: De P1-meter in de meterkast geeft natuurlijk netto verbruik door aan Home Assistant, betekent dit dat ik dan ook weer een template sensor nodig heb die de zonne productie optelt bij het netto verbruik om het totale verbruik te krijgen voor het Energy dashboard?
Ik heb geen template sensor gemaakt.
1 sensor voor de netto opbrengst (in mijn geval uit de Envoy)
1 sensor (DSMR) netto import
1 sensor (DSMR) netto export

En de rest regelt HA dan.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik heb een template sensor van de waterpomp in de WP, deze stuurt alleen de informatie net verkeerd om uit:
code:
1
{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)') }}

Ik zou de waarde eigelijk alleen willen omdraaien: 0:stop-100:max.

Kan je de waarde rechtstreeks omdraaien in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oon schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:26:

Wij hebben sinds vrijdag zonnepanelen, sinds vanochtend actief; ik heb de SolarEdge Local integratie aangezet en deze heeft een heel aantal entiteiten, waaronder sensor.solaredge_current_power, sensor.solaredge_lifetime_energy en bijv. sensor.solaredge_energy_today.

Deze komen alleen niet in het lijstje wanneer ik in het Energy dashboard op 'add solar production' klik.
Dit is precies zo'n ding dat niet goed gedocumenteerd is en waarin je makkelijk vastloopt. Zie ook mijn klaagzang hier: Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

De sensor is pas te kiezen bij het energy dashboard als je dit hebt:

code:
1
2
3
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: "energy"
state_class: "total_increasing"

Ontbreekt 1 van deze, dan komt hij niet tevoorschijn in het energy dashboard.

Je moet in ieder geval als basis jouw sensor.solaredge_lifetime_energy nemen. Die is zeer waarschijnlijk al in kWh, maar HA weet nog niet dat hij total_increasing en/of energy is. Dat moet je dan nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Iemand een idee waarom mijn gas/waterverbruik (die nagenoeg overeen zouden moeten komen...want douchen :+ ) verschillende tijdstippen hebben?

Het waterverbruik was tussen 07:00 en 08:00 (dit klopt ook met het tijdstip dat we hebben gedoucht).
Het gasverbruik is echter tussen 08:00 en 09:00 in HA gezet :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AN1l-Ltw3wRo2v2ZjlcX4-KXXog=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KK4NIBm8Z4yvHSQZCBh6oms5.png?f=fotoalbum_medium

Gasmeters geven het verbruik toch elke 10 minuten door (ivm batterij)?

[ Voor 20% gewijzigd door WoBBeL op 07-11-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

WoBBeL schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:25:
Iemand een idee waarom mijn gas/waterverbruik (die nagenoeg overeen zouden moeten komen...want douchen :-) ) verschillende tijdstippen hebben?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is het overal een verschil van een uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:43
WoBBeL schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:25:
Iemand een idee waarom mijn gas/waterverbruik (die nagenoeg overeen zouden moeten komen...want douchen :+ ) verschillende tijdstippen hebben?

Het waterverbruik was tussen 07:00 en 08:00 (dit klopt ook met het tijdstip dat we hebben gedoucht).
Het gasverbruik is echter tussen 08:00 en 09:00 in HA gezet :?

[Afbeelding]

Gasmeters geven het verbruik toch elke 10 minuten door (ivm batterij)?
Ik kan niet zien hoe lang je hebt gedoucht natuurlijk. Maar omdat er overlap lijkt tussen 7 en 8 (klein stukje om 8 uur nog), en als die inderdaad elke 10 minuten doorgeeft.... Dan kan het best zijn dat je om 7:51 onder de douche bent gestapt en dat die dan om 8 uur de waarde uitleest van gas en dat dus toekent aan 8 tot 9.

Maar ik weet niet hoe lang je normaal onder de douche staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@WoBBeL Is water correct en loopt gas een uur achter? Ik zit niet zo in de DSMR-versies van slimme meters, maar zou het kunnen dat je gas maar 1x per uur wordt doorgegeven? Geeft hij om 8:00 uur je verbruik van 7:00 tot 7:59 door, dan komt dat in HA pas bij de statistieken tussen 8:00 en 8:59 uur.

De uitleg van @Waah is ook vrij plausibel.

Valt verder niet op te lossen omdat je de update-frequentie van je gasmeter niet zelf in de hand hebt, lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
@TheFes Ik heb de ESP water sensor als volgt ingesteld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: pulse_meter
    pin: GPIO12
    name: "Water Pulse Meter"
    icon: "mdi:water"
    total:
      name: "Water Total"
      unit_of_measurement: "m3"

Ik zie hem ook netjes in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor.water_total
Water Total 4   
unit_of_measurement: m3
icon: mdi:pulse
friendly_name: Water Total

Nu wil ik hem aan het energieboard toevoegen maar HA ziet de sensor nog niet. Doe ik iets fout?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-11-2022 12:48 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:43:
@TheFes Ik heb de ESP water sensor als volgt ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: pulse_meter
    pin: GPIO12
    name: "Water Pulse Meter"
    icon: "mdi:water"
    total:
      name: "Water Total"
      unit_of_measurement: "m3"

Ik zie hem ook netjes in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor.water_total
Water Total 4   
unit_of_measurement: m3
icon: mdi:pulse
friendly_name: Water Total

Nu wil ik hem aan het energieboard toevoegen maar HA ziet de sensor nog niet. Doe ik iets fout?
HA is nogal strict in de unit of measurement. Dat moet m³ zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:58
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:32:
@WoBBeL Is water correct en loopt gas een uur achter? Ik zit niet zo in de DSMR-versies van slimme meters, maar zou het kunnen dat je gas maar 1x per uur wordt doorgegeven? Geeft hij om 8:00 uur je verbruik van 7:00 tot 7:59 door, dan komt dat in HA pas bij de statistieken tussen 8:00 en 8:59 uur.

De uitleg van @Waah is ook vrij plausibel.

Valt verder niet op te lossen omdat je de update-frequentie van je gasmeter niet zelf in de hand hebt, lijkt me :)
Mijn gasmeter geeft slechts 1x per uur de waardes door en loopt een uur achter hierdoor.
Als ik om 7:10 onder de douche ga dan staat dit pas om 8:00 in HA. Ik lees de meter uit met Slimmelezer+.
Dus het verbruik tussen 07:00 en 08:00 wordt binnen HA tussen 08:00 en 09:00 genoteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 07-11-2022 11:02 ]

Pagina: 1 ... 217 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.