Mijn vriend vindt de Logitech Harmony Touch maar een onding. Hij heeft er altijd ruzie mee. Voor hem heb ik nu in Home Assistant een dashboard gemaakt: een voor de Apple TV en een voor gewoon tv kijken via de tv box van Freedom/Canal Digitaal.
Voor het tv kijken wordt er een NAD receiver ingeschakeld, de LG tv en de tv box (Amino Aria 710). Commando's worden verstuurd via een combinatie van IP en infrarood. Die laatste door middel van een Broadlink RM Pro+.
Wanneer we willen kijken via de Apple TV, dan wordt vanzelfsprekend de Amino niet ingeschakeld, maar de Apple TV 4K wel. Deze laatste afstandsbediening via HA werkt eigenlijk wel perfect. Nog geen problemen gezien. TV kijken in combinatie met de Amino geeft wel problemen. Deze wordt dus via infrarood aangestuurd.
In het dashboard gebruik ik een HACS frontend add-on, genaamd tv-card (
https://github.com/marrobHD/tv-card). Als ik nu een toets op de afstandsbediening in het dashboard druk, dan stuurt de Broadlink die infraroodcode. Druk ik nogmaals op diezelfde toets, dan wordt het commando meerdere keren herhaald en verspringt de cursor dus te ver in het menu. Druk ik vervolgens op een andere knop, dan wordt dat command een keertje verstuurd en wordt de cursor een plek verplaatst.
Dus: door een tweede keer (of derde, vierde etc). op dezelfde button te drukken, dan wordt het infraroodcommando kennelijk meerdere keren verstuurd.
Hiet wat stukjes configuratie:
Uit de broadlink codes file:
code:
1
2
3
4
5
6
| ...
"tvbox": {
...
"omhoog": "JgDAAFceDRANEA4dDR8qHw0QDRANEA0QDRAODx4cDRANEA8OHg4NEA0QDR8bHw0QHQ8OHQ0QHhwcEA0fDRAODw4ACNJXHQ4PDw4OHg4eKh4NEA4PDg8PDg8PDg8eHA0QDg8ODx4ODg8ODw4dHB4NEB4ODh4NEB4cGxAPHQ4PDRAOAAjSVx4NEA0QDR4NHyseDRANEA0QDRANEA0QHR0NEA0QDRAcEQwQDRANHxsfDRAbEQ0eDRAcHhwQDR8NEA0QDQANBQAAAAAAAAAA",
"omlaag": "JgC6AFgcEQ0PDRAdDh0sHBENDw0QDw4PDg4PDx0cEA4ODhAOHg4ODg4dEA4fHA4OHg4PHBAOHR0cDw8dEAwfAAjeWB4ODhAODxwPHSseDg8PDRAODw0RDBAOHRwRDQ8NEA8dDhAMEB0PDR8cDw0fDRAcEAwgGh8ODh0PDx0ACN9YHBENDg4RHA4dLBwQDg8NEA8ODhAODw0fHA8NEA4PDR8ODQ8QHA8NIBoQDx0NEBwPDh8cHQ8OHA8PHQANBQAAAAAAAAAAAAAAAAAA",
... |
En de Lovelace code voor de afstandsbediening:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| type: custom:tv-card
entity: sun.sun
name: Televisie
...
up:
service: remote.send_command
service_data:
entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
device: tvbox
command: omhoog
down:
service: remote.send_command
service_data:
entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
device: tvbox
command: omlaag
... |
Ik denk dat het probleem in de Broadlink aansturing zit, omdat dit probleem bij de Apple TV met de cursortoetsen niet speelt. Maar die toetsen worden via een API over het netwerk aangestuurd.
Herkent iemand dit probleem of weet iemand hier een oplossing voor?