Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.038 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

eltweako schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:01:
[...]

Mijn gasmeter geeft slechts 1x per uur de waardes door en loopt een uur achter hierdoor.
Als ik om 7:10 onder de douche ga dan staat dit pas om 8:00 in HA. Ik lees de meter uit met Slimmelezer+.
Dus het verbruik tussen 07:00 en 08:00 wordt binnen HA tussen 08:00 en 09:00 genoteerd.
Daarom wil ik mijn Nefit ketel als gas gebruiker opvoeren die geeft wel het gebruik regelmatig door waardoor het warm water wel te zien is.

Helaas krijg ik dat niet voor elkaar.
Wel is het zo dat de ketel meer verbruik door geeft dan de slimme meter :9 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Rouwette op 07-11-2022 11:17 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 14:58
Ik heb 2 automations voor mijn ventilatie, 1 voor badkamer en 1 voor wc, die beiden goed werken. Ik heb 1 ventilatie-unit voor beide ruimtes.

Maar nu wil ik dus dat de automation van wc, niet uitgevoerd wordt als de badkamer ventilatie al aan is.
Heb geprobeerd om in de wc automation een condition op te nemen die controleert of de badkamer automation actief is, maar dat blijkt altijd het geval te zijn. Daarna geprobeerd om die conditie om te zetten om te controleren of de ventilatie switch al aan is, maar dat zorgt ervoor dat de wc automation nooit meer de ventilatie uitzet...

Kan je dit op een makkelijke manier oplossen? Of moet het zoals in blockly door een variabele op te nemen in de badkamer automation die actief is als de badkamer automation de ventilatie heeft aangezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
loyske schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:26:
Ik heb 2 automations voor mijn ventilatie, 1 voor badkamer en 1 voor wc, die beiden goed werken. Ik heb 1 ventilatie-unit voor beide ruimtes.

Maar nu wil ik dus dat de automation van wc, niet uitgevoerd wordt als de badkamer ventilatie al aan is.
Heb geprobeerd om in de wc automation een condition op te nemen die controleert of de badkamer automation actief is, maar dat blijkt altijd het geval te zijn. Daarna geprobeerd om die conditie om te zetten om te controleren of de ventilatie switch al aan is, maar dat zorgt ervoor dat de wc automation nooit meer de ventilatie uitzet...

Kan je dit op een makkelijke manier oplossen? Of moet het zoals in blockly door een variabele op te nemen in de badkamer automation die actief is als de badkamer automation de ventilatie heeft aangezet?
Dat laatste, als een variabel.
Of je zet beide in dezelfde automation.... 2 triggers en dan in de actions doe je een if die de trigger-id checkt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rouwette schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:14:
[...]
Helaas krijg ik dat niet voor elkaar.
Wel is het zo dat de ketel meer verbruik door geeft dan de slimme meter :9 8)7
De ketel doet maar een schatting, als in dat geprogrammeerd is dat hij op 50% vermogen X kuub gas per uur verbruikt. Maar dit klopt nooit helemaal. Het getal van je gasmeter is wel juist.
Dat laatste is het handigst. In HA noemen we zo'n variabele een Helper

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 15:20
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:58:
[...]

HA is nogal strict in de unit of measurement. Dat moet m³ zijn
Weer opnieuw compiled maar hij ziet hem nog niet. Enig idee nog ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:53
Possible schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:38:
[...]

Weer opnieuw compiled maar hij ziet hem nog niet. Enig idee nog ?
Check even in developer tools > statistics of er een issue met de sensor is

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 15:20
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:39:
[...]

Check even in developer tools > statistics of er een issue met de sensor is
Top dat was het!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-08 15:02

GRerink

Do or do not. There is no try!

xFeverr schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:02:
[...]

Eigenlijk is het gewoon de uitleg hier volgen onder het kopje ‘manual setup’.

Maar zorg eerst inderdaad dat je HA installatie vanaf je domein beschikbaar is. Ik heb het op een subdomein gezet (bijv. hassio.mijndommeinnaam.nl) maar dat hoeft natuurlijk niet. Eigen keuze.

Als dat eenmaal werkt kun je pas een certificaat goed instellen. En daarna kun je Google Home instellen. Begin eerst eens bij het domein zou ik zeggen.

Als alternatief kun je Home Assistant Cloud gebruiken. Dat kost wel geld, maar je gebruikt dan ook de cloud infrastructuur van Home Assistant. En je steunt het project. Ook die keuze is aan jou.
In elke uitleg die ik tot nu toe vind wordt er van uit gegaan dat je Raspbian draait als je een raspberry pi gebruikt. Ik heb de AIO versie gepakt met een eigen linux-distro van HA waar zelfs sudo al niet eens in zit.
Aangezien ik nog niet veel in heb staan lijkt mij het beste dat ik opnieuw begin of niet?
Is er een goede beschrijving waar ik HA op raspbian kan installeren?

Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37

De state van een automation is of de automation enabled is (dus of die, automatisch, uitgevoerd kan worden), niet of die uitgevoerd wordt. Dat laatste kun je wel zien via een attribuut, current uit mijn hoofd.

Maar je hebt nu dan waarschijnlijk een lang lopende automation met een wait_condition, wait_for_trigger, of delay. En daar kleven ook nadelen aan. Persoonlijk zou ik in ieder geval proberen te voorkomen dat een automation minuten lang wordt uitgevoerd op basis van een van deze drie zaken. Waarmee controleren of een automation wordt uitgevoerd natuurlijk ook niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:23:
[...]

Dit is precies zo'n ding dat niet goed gedocumenteerd is en waarin je makkelijk vastloopt. Zie ook mijn klaagzang hier: Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

De sensor is pas te kiezen bij het energy dashboard als je dit hebt:

code:
1
2
3
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: "energy"
state_class: "total_increasing"

Ontbreekt 1 van deze, dan komt hij niet tevoorschijn in het energy dashboard.

Je moet in ieder geval als basis jouw sensor.solaredge_lifetime_energy nemen. Die is zeer waarschijnlijk al in kWh, maar HA weet nog niet dat hij total_increasing en/of energy is. Dat moet je dan nog toevoegen.
Het is vanuit de visie van de HA developers niet de gebruiker die dit moet doen. De code owner van de integratie zou er voor moeten zorgen dat de juiste attributes meegegeven worden.

Maar met een ESP zelfbouwsensor ben je daar zelf verantwoordelijk voor, en guides worden niet altijd meteen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes dat kan een mogelijke verklaring zijn voor het ontbreken van documentatie. Wat ik overigens nog niet helemaal begrijp, want juist met het inlijven van ESPHome promoot men het zelf inzetten van ESPs :)

Zeker bij watermeters gaat het in 9 van de 10 huidige gevallen om iemand die zelf een NPN-sensor en een ESP aan elkaar heeft geknoopt, de kant-en-klare setjes beginnen pas sinds kort populair te komen. Waarom hen niet even een klein beetje op weg helpen i.p.v. alleen maar te zeggen "Je kunt nu water toevoegen, succes!" :P

Los van de redenatie: waar kunnen de code owners van integraties dan de juiste documentatie vinden? Want als ik in de Home Assistant Developer Docs zoek op Energy Dashboard krijg ik alleen resultaten uit 2019 en 2020 die niks met het huidige energy dashboard te maken hebben. Nergens iets van een simpel overzicht waaraan een sensor moet voldoen om gebruikt te mogen worden in het energy dashboard, of dat nou elektriciteit, gas of water betreft. Maar misschien kijk ik gewoon verkeerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:57
Wat is nu de snelste manier om een gewijzigde YAML configuratie live te krijgen? Ik herstart iedere keer Home Assistant na een aanpassing om te kijken wat het effect is, maar er moet toch een betere manier zijn?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 24-09 14:58
RobertMe schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:06:
[...]

De state van een automation is of de automation enabled is (dus of die, automatisch, uitgevoerd kan worden), niet of die uitgevoerd wordt. Dat laatste kun je wel zien via een attribuut, current uit mijn hoofd.

Maar je hebt nu dan waarschijnlijk een lang lopende automation met een wait_condition, wait_for_trigger, of delay. En daar kleven ook nadelen aan. Persoonlijk zou ik in ieder geval proberen te voorkomen dat een automation minuten lang wordt uitgevoerd op basis van een van deze drie zaken. Waarmee controleren of een automation wordt uitgevoerd natuurlijk ook niet meer kan.
Klopt, een automation is in feite altijd "on" als deze enabled is. Daar kon ik dus niks mee.

Ik heb in de badkamer ventilation 3 acties staan, waarvan 1 zorgt dat de ventilatie niet langer dan 1 uur mag draaien. Maar dat lijkt me geen probleem toch?

Heb het nu in ieder geval opgelost door een helper te gebruiken.

Edit: Ah zie nu inderdaad die current van de automation, die is inderdaad 0 als hij niet uitgevoerd wordt. Maar dat zou me inderdaad nog niet helpen want waarschijnlijk is hij niet lang 1.

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 07-11-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:17:
@TheFes dat kan een mogelijke verklaring zijn voor het ontbreken van documentatie. Wat ik overigens nog niet helemaal begrijp, want juist met het inlijven van ESPHome promoot men het zelf inzetten van ESPs :)

Zeker bij watermeters gaat het in 9 van de 10 huidige gevallen om iemand die zelf een NPN-sensor en een ESP aan elkaar heeft geknoopt, de kant-en-klare setjes beginnen pas sinds kort populair te komen. Waarom hen niet even een klein beetje op weg helpen i.p.v. alleen maar te zeggen "Je kunt nu water toevoegen, succes!" :P

Los van de redenatie: waar kunnen de code owners van integraties dan de juiste documentatie vinden? Want als ik in de Home Assistant Developer Docs zoek op Energy Dashboard krijg ik alleen resultaten uit 2019 en 2020 die niks met het huidige energy dashboard te maken hebben. Nergens iets van een simpel overzicht waaraan een sensor moet voldoen om gebruikt te mogen worden in het energy dashboard, of dat nou elektriciteit, gas of water betreft. Maar misschien kijk ik gewoon verkeerd.
Hier staat meer info over de long term statistics
https://data.home-assistant.io/docs/statistics/

Verder zou ik als developer (wat ik dus niet ben) gebruik maken van Discord, waar een aantal developers channels in de officiële HA server te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Slappyjoez schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:19:
Wat is nu de snelste manier om een gewijzigde YAML configuratie live te krijgen? Ik herstart iedere keer Home Assistant na een aanpassing om te kijken wat het effect is, maar er moet toch een betere manier zijn?
Developer tools > yaml
Daar kun je de meeste direct herladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:57
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:24:
[...]

Developer tools > yaml
Ik zie het 8)7, thanks!

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
TheFes schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:26:
[...]

Hoe zou dat as_local_language dan moeten werken? Welke local language? Van de server? Van de user, en zo ja welke user? Als het de ingelogde user moet zijn, dan kan het alleen in de frontend werken, want er kunnen meerdere users ingelogd zijn, of juist geen.
User dan. En ja, dan is het alleen in de frontend te gebruiken. In de backend heeft het naar mijn idee ook geen echt nut. Of je moet daar nog echt een taal kunnen forceren maar dat zou naar mijn idee dan beter kunnen op het moment dat het naar de frontend zou gaan.

Waar het mij vooral om gaat dat zoiets dus echt super expliciet moet zijn. Zodat echt duidelijk is dat het voor weergave only is en dat je er dus geen vergelijkingen etc mee gaat maken. Hoe je dat dan exact doet maakt me weinig uit. Maar dus impliciet gewoon aanpassen lijkt me slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Zijn er rolluiken/motoren die jullie aan kunnen raden i.c.m. Home Assistant?

Wij krijgen hier namelijk nieuwe kozijnen en nieuwe dakkapellen, en willen deze gelijk gaan voorzien van rolluiken. Nu zijn er alleen best veel diverse soort. Het liefst zou ik voor Zigbee willen gaan, maar als er goede alternatieven zijn, dan sta ik daar ook voor open.

Want kun je overigens ieder rolluik ombouwen met een module zoals deze of is het beter om voor zoiets als Somfy te gaan en dat je alles in één hebt?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
GRerink schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:55:
[...]

In elke uitleg die ik tot nu toe vind wordt er van uit gegaan dat je Raspbian draait als je een raspberry pi gebruikt. Ik heb de AIO versie gepakt met een eigen linux-distro van HA waar zelfs sudo al niet eens in zit.
Aangezien ik nog niet veel in heb staan lijkt mij het beste dat ik opnieuw begin of niet?
Niet 123 een beschrijving, maar let erop dat je onder Raspbian dus nooit een supported install hebt. Dat kan alleen onder Debian.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
GRerink schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:55:
[...]

Waarom zou je HA op Raspbian willen installeren? Dat heeft toch verder niks met Google Home, of het extern beschikbaar maken van HA te maken?

Voor dat laatste zou je kunnen kijken naar https://theprivatesmartho...anager-in-home-assistant/
Je installeert deze en in je router forward je poort 80 en 443 naar het IP van je HA. Dan verwijs je je domein naar je thuis IP adres en stel je NGINX Proxy manager verder in. Daar kun je meteen een certificaat aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wachten... ik zou inderdaad voor 'domme' rolluiken gaan die je voorziet van een zigbee-module. Somfy zelf is al vrij prijzig en je hebt hun (dure) hub nodig om te communiceren met de rolluiken, want ze gebruiken hun eigen protocol. Als je toch al een zigbee-netwerk hebt is het wat mij betreft een no-brainer :)

Als je ook handbediening wilt met knoppen op de muur, dan kun je die ook direct met zigbee-knoppen uitrusten. Alternatief is natuurlijk een domme knop en een losse module toepassen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:24:
[...]

Developer tools > yaml
@Slappyjoez Of via de sneltoets => Druk C en type dan wat je wilt herladen. Kies de reload actie en enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:56:
@Wachten... ik zou inderdaad voor 'domme' rolluiken gaan die je voorziet van een zigbee-module. Somfy zelf is al vrij prijzig en je hebt hun (dure) hub nodig om te communiceren met de rolluiken, want ze gebruiken hun eigen protocol. Als je toch al een zigbee-netwerk hebt is het wat mij betreft een no-brainer :)
En dan maakt het echt niet uit welk je hebt? Want ik lees ook nog wel eens dat sommige motoren op een bepaalde manier aansturen en dat dan bepaalde dingen of of niet mogelijk zijn binnen HA, of is het altijd hetzelfde (omhoog - omlaag)

Want ik wil uiteindelijk de boel automatisch laten verlopen, en ook de mogelijkheid hebben om de rolluiken maar voor de helft open of dicht te hebben

Wat als je overigens geen stroompunt daar hebt? Bestaat er ook zoiets op accu, of is dat echt een drama? (als het al bestaat).

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:38:
Ik heb een template sensor van de waterpomp in de WP, deze stuurt alleen de informatie net verkeerd om uit:
code:
1
{{ state_attr('sensor.althermasensors','Water pump signal (0:max-100:stop)') }}

Ik zou de waarde eigelijk alleen willen omdraaien: 0:stop-100:max.

Kan je de waarde rechtstreeks omdraaien in HA?
Iemand? :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 13:32
IPV {{ waarde }} {{ 100 - waarde }} doen?

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:12:
[...]

IPV {{ waarde }} {{ 100 - waarde }} doen?
Autorijden en nadenken gaat niet tegelijk :+

Zo simpel kan 't zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jantje888 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:06:
Is er een manier om te zien via welke Bluetooth Proxy (ESPHome op een ESP32) een BT device met HA verbonden is?
Onderstaande toevoegen aan logger: in configuration.yaml zorgt ervoor dat je in je log kunt zien welke apparaten via welke proxy verbinding maken.
YAML:
1
    homeassistant.components.bluetooth: debug    

Ook als ze overstappen van de ene proxy naar de andere is dat overigens mooi zichtbaar in de log.
2022-11-07 13:28:02.496 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.bluetooth.manager] None (4A:8C:78:9A:3A:21): Switching from bt-le-proxy[True] to esp32_ble_woonkamer[True] (new rssi:-85 - threshold:6 > old rssi:-92)

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 07-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik draai hier al een hele tijd Home-Assistant (supervised) op Ubuntu, is officieel niet supported maar het werkte prima dus ik dacht ik laat het lekker zo. Maar nu met 2022.11 kan ik niet meer upgraden naar 2022.11.1 omdat m'n systeem niet supported zou zijn -,-. Iemand enig idee of dat te omzeilen is? Of moet ik nu echt maar een herinstall doen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

eltweako schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:01:
[...]

Mijn gasmeter geeft slechts 1x per uur de waardes door en loopt een uur achter hierdoor.
Als ik om 7:10 onder de douche ga dan staat dit pas om 8:00 in HA. Ik lees de meter uit met Slimmelezer+.
Dus het verbruik tussen 07:00 en 08:00 wordt binnen HA tussen 08:00 en 09:00 genoteerd.
Dat was m. Ik had gegoogled en daar stond elke 10 minuten maar dat is afhankelijk van het type meter. Sommige doen maar 1 keer per uur zoals mijn meter ;w

Om 07:05 en 07:30 douchen = gasverbruik tussen 08:00 en 09:00 helaas. Het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

DennusB schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
Ik draai hier al een hele tijd Home-Assistant (supervised) op Ubuntu, is officieel niet supported maar het werkte prima dus ik dacht ik laat het lekker zo. Maar nu met 2022.11 kan ik niet meer upgraden naar 2022.11.1 omdat m'n systeem niet supported zou zijn -,-. Iemand enig idee of dat te omzeilen is? Of moet ik nu echt maar een herinstall doen?
Gebruik je iets van portainer? Anyway, dit commando in de container draaien en het zou moeten werken: ha jobs options --ignore-conditions healthy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
[...]

Gebruik je iets van portainer? Anyway, dit commando in de container draaien en het zou moeten werken: ha jobs options --ignore-conditions healthy
Maar dat werkt alleen tot herstart van de container right?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

DennusB schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:59:
[...]

Maar dat werkt alleen tot herstart van de container right?
sinds dan altijd zover ik ervaar :)

Ik heb de code niet in de Home Assistant docker gezet maar in de Linux SSH op mijn NUC.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouwette op 07-11-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Rouwette schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
[...]

sinds dan altijd zover ik ervaar :)

Ik heb de code niet in de Home Assistant docker gezet maar in de Linux SSH op mijn NUC.
Cool. Alleen, in welke container moet ik dit commando draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
JBS schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:26:
[...]

Onderstaande toevoegen aan logger: in configuration.yaml zorgt ervoor dat je in je log kunt zien welke apparaten via welke proxy verbinding maken.
YAML:
1
    homeassistant.components.bluetooth: debug    

Ook als ze overstappen van de ene proxy naar de andere is dat overigens mooi zichtbaar in de log.

[...]
@JBS @jantje888
Sinds 2022.11 zit logger standaard in default_config. Dat heeft als voordeel dat iedereen de service logger.set_level beschikbaar heeft waarmee je tijdelijk (tot de volgende reboot) het log level van een integratie in kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

DennusB schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:20:
[...]

Cool. Alleen, in welke container moet ik dit commando draaien?
De HA container, dus niet supervisor oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:28:
[...]

De HA container, dus niet supervisor oid.
Op de 1 of andere manier blijft ie piepen dat hij het "ha" command niet kent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:52
Het wil me nog niet echt lukken met de watermeter. De waarden komen netjes binnen, maar ik kan de waterstand niet selecteren op het Energy Dashboard. Waarschijnlijk omdat de helper 'nutsmeter' geen device_class heeft. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? De water_total kan ik wel selecteren, maar deze begint steeds opnieuw na een reset van de ESP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb-Wx4Zyumw4QSbUcgwGGEswZbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWGBPhUMh0bHa8s6NZjlooVK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

DennusB schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:32:
[...]

Op de 1 of andere manier blijft ie piepen dat hij het "ha" command niet kent :(
Probeer eens op de root van je server, dus inloggen via ssh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:21:
[...]

@JBS @jantje888
Sinds 2022.11 zit logger standaard in default_config. Dat heeft als voordeel dat iedereen de service logger.set_level beschikbaar heeft waarmee je tijdelijk (tot de volgende reboot) het log level van een integratie in kunt stellen.
Klinkt goed, maar kijk ik niet goed of wordt dit niet besproken in de 2022.11 change log? https://www.home-assistan...022/11/02/release-202211/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 21:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik probeer het energy dashboard na te maken. Ik vind het default energy dashboard gewoon niet al te geweldig. Ik wil echter een sensor maken voor het eigenlijke echte verbruik. Ik wil dus los van mijn zonnepanelen, zien wat het huis gewoon normaliter verbruikt. Dus ook al knallen mijn zonnepanelen met 2kW, ik wil toch ergens zien dat mijn eigenlijke verbruik gewoon 0,3kW is in een bepaald uur.

Ik heb momenteel dit, maar daar komt de teruglevering toch bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
actual_consumption_kwh:
        value_template: >
          {{ '%0.2f' | format(states.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1.state | float + 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2.state | float +
                              (states.sensor.solaredge_i1_ac_energy_kwh.state | float - 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1.state | float - 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2.state | float )) }}
        friendly_name: Echt verbruik (kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tqRNqXsedUS-UN0n6kCAAqVjYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y5sCzLBT7S6MjXkxuSRi0Cp5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Al3CXYXn2WQ4ZkeB0_ZO1Ar4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hLZoIP8HjJXcRBgdqMHSCxN7.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Fab1Man schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:43:
Ik probeer het energy dashboard na te maken. Ik vind het default energy dashboard gewoon niet al te geweldig. Ik wil echter een sensor maken voor het eigenlijke echte verbruik. Ik wil dus los van mijn zonnepanelen, zien wat het huis gewoon normaliter verbruikt. Dus ook al knallen mijn zonnepanelen met 2kW, ik wil toch ergens zien dat mijn eigenlijke verbruik gewoon 0,3kW is in een bepaald uur.

Ik heb momenteel dit, maar daar komt de teruglevering toch bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
actual_consumption_kwh:
        value_template: >
          {{ '%0.2f' | format(states.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1.state | float + 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2.state | float +
                              (states.sensor.solaredge_i1_ac_energy_kwh.state | float - 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1.state | float - 
                              states.sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2.state | float )) }}
        friendly_name: Echt verbruik (kWh)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi @Fab1Man , Ik heb mbv `helpers` een utility gemaakt om de netto meterstand per dag te laten berekenen (`sensor.netto_meterstand_per_dag`). Daarvan trek ik de opbrengst van de zonnepanelen af (die resetten ook per dag, `sensor.envoy_today_s_energy_production_kwh`). Dit was een oplossing die voor mij goed werkte.

Daarna heb ik een template sensor aangemaakt:

code:
1
2
3
4
    today_s_energy_consumption:
      friendly_name: Verbruik per dag kWh
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: "{{ states('sensor.netto_meterstand_per_dag') | float + states('sensor.envoy_today_s_energy_production_kwh') | float }}"

En daarvan een grafiekje gemaakt met de standaard widgets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q8ZLwl02g70rOBiJAbXEQvIfs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ou4UGqc2c286DPe5d88AE1ri.png?f=user_large

Let op dat de P1 meter en de zonnepanelen niet op dezelfde tijdstippen hun waardes rapporteren, dus je zult over een bepaalde tijd (per x min) moeten aggregeren. Anders krijg je gekke pieken in je plotjes.

[ Voor 3% gewijzigd door tarlitz op 07-11-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
JBS schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:36:
[...]
Klinkt goed, maar kijk ik niet goed of wordt dit niet besproken in de 2022.11 change log? https://www.home-assistan...022/11/02/release-202211/
De breaking change die er staat voor logger is er wel aan gerelateerd. Omdat het nu default in de config staat, zou anders voor iedereen het default log level debug worden, wat nogal veel logs veroorzaakt.
Die service call an sich is verder niet nieuw, die bestond al, maar was dus alleen beschikbaar als je logger: in je config had

Zie verder ook het PR waar naar gelinkt wordt: https://github.com/home-assistant/core/pull/80033

En op de default_config is ie nu ook toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 22-09 09:38
Ik heb een poging gedaan om van legacy templates (platform template)) over te gaan naar de nieuwe wijze. Echter lukt het me maar niet om mijn lights on/off/unavailable counters werkend te krijgen.

Configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

################################################
## Enable logger
logger:
  default: info
  #Log level for afvalwijzer
  logs:
    custom_components.afvalwijzer: debug

## Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

## Enabled 2FA Authentication using TOTP
homeassistant:
  auth_mfa_modules:
    - type: totp

## Includes
#group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include_dir_merge_list /config/yaml/sensors
#notify: !include notify.yaml 

Sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
# Counter for the amount of lights that are on
template:
  - sensor:
    - name: Total_lights_on
      {{ expand(states.light.all_lights)
      | selectattr('state', 'eq', 'on')
      | map(attribute='entity_id')
      | list
      | count}}

# Counter for the amount of lights that are off
template:
  - sensor:
    - name Total_lights_off
      | selectattr('state', 'eq', 'off')
      | list
      | count}}

# Counter for the amount of lights that are unavailable
template:
  - sensor:
    - name Total_Lights_Unavaliable
      | selectattr('state', 'eq', 'unavailable')
      | list
      | count}}

oude sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- platform: template
  sensors:
    total_lights_on:
      friendly_name: 'Total Lights On'
      value_template: "{{ expand(states.light.all_lights) 
      | list | count  }}"

sensors:
    total_lights_off:
      friendly_name: "Total Lights Off"
      | list | count  }}"

sensors:
    total_lights_unavaliable:
      friendly_name: "Total Lights Unavaliable"
      | list | count  }}" 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Barrybobslee schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:08:
Ik heb een poging gedaan om van legacy templates (platform template)) over te gaan naar de nieuwe wijze. Echter lukt het me maar niet om mijn lights on/off/unavailable counters werkend te krijgen.

Configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
default_config:

## Enable logger
logger:
  logs:

## Text to speech
tts:

homeassistant:
  auth_mfa_modules:

## Includes

Sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
template:
  - sensor:
      | list
      | count}}

template:
  - sensor:
    - name Total_lights_off
      | list
      | count}}

template:
  - sensor:
      | list
      | count}}

oude sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
  sensors:
    total_lights_on:
      | list | count  }}"

sensors:
    total_lights_off:
      | list | count  }}"

sensors:
      | list | count  }}" 
Je mist een state:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
    - name: Total lights on
      state: "{{ expand(states.light.all_lights)
      | list
      | count}}"

Daarbij is name nu gelijk aan friendly_name, je moet dus gewoon de naam van de sensor ingeven zoals je hem wil gebruiken. HA doet zelf underscores en alles naar kleine letters omzetten.

Als laatste kan je gewoon onder 1 template meerdere sensoren zetten, je hoeft dus niet steeds template: neer te zetten

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 07-11-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 00:10

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Barrybobslee schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:08:

Configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
default_config:

## Enable logger
logger:
  logs:

## Text to speech
tts:

homeassistant:
  auth_mfa_modules:

## Includes

Sensors
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
template:
  - sensor:
      | list
      | count}}

template:
  - sensor:
    - name Total_lights_off
      | list
      | count}}

template:
  - sensor:
      | list
      | count}}

oude sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
  sensors:
    total_lights_on:
      | list | count  }}"

sensors:
    total_lights_off:
      | list | count  }}"

sensors:
      | list | count  }}" 
Ik heb dat toevallig vandaag ook net gedaan en heb er het volgende van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    lamp_teller:
      friendly_name: Aantal lampen die aan staan
      value_template: >-
        {{ states.light 
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.buiten_achter')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.eetkamer_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.gang')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.kastje_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.salontafel_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.lampen_schuur')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.slaapkamer_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.woonkamer_lampen')
                  | list | count }}
      icon_template: mdi:lightbulb-group

Ik heb dan de lichtgroepen er tussenuit gehaald anders telt hij die ook nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Hurricane schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:15:
[...]

Ik heb dat toevallig vandaag ook net gedaan en heb er het volgende van gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    lamp_teller:
      friendly_name: Aantal lampen die aan staan
      value_template: >-
        {{ states.light 
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.buiten_achter')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.eetkamer_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.gang')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.kastje_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.salontafel_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.lampen_schuur')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.slaapkamer_lampen')
                  | rejectattr('entity_id', 'eq', 'light.woonkamer_lampen')
                  | list | count }}
      icon_template: mdi:lightbulb-group

Ik heb dan de lichtgroepen er tussenuit gehaald anders telt hij die ook nog mee.
Je gebruikt nog de legacy versie.
code:
1
{{ states.light | selectattr('state','eq','on') | list | count }}
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:12:
[...]

Je mist een state:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      state: "{{ expand(states.light.all_lights)
      | list
      | count}}"

Daarbij is name nu gelijk aan friendly_name, je moet dus gewoon de naam van de sensor ingeven zoals je hem wil gebruiken. HA doet zelf underscores en alles naar kleine letters omzetten.

Als laatste kan je gewoon onder 1 template meerdere sensoren zetten, je hoeft dus niet steeds template: neer te zetten
@Barrybobslee mist volgens mij ook dat dit niet onder de sensor integratie valt maar onder de template integratie, dus dat die helemaal niet in sensor.yaml hoort.
Het zou wel met de juiste include in template.yaml kunnen, maar dan zonder de template key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:21:
[...]

@Barrybobslee mist volgens mij ook dat dit niet onder de sensor integratie valt maar onder de template integratie, dus dat die helemaal niet in sensor.yaml hoort.
Het zou wel met de juiste include in template.yaml kunnen, maar dan zonder de template key
Scherp ;) ik moet zelf ook nog eens alle template entiteiten in een aparte map zetten, staan nu allemaal in configuration.yaml O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 22-09 09:38
@Toppe @TheFes Bedankt!

Heb nu templates.yaml aangemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

- sensor:
      state: "{{expand(states.light.all_lights)
      | list
      | count}}"

- sensor:
    - name: Total lights off
      | list
      | count}}"

- sensor:
    - name: Total Lights Unavaliable
      | list
      | count}}"

Deze maakt gebruik van een Group helper waar ik handmatig de juiste lampen inzet, dit om te voorkomen dat groepen als een aantal wordt gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 23-09 17:56
Barrybobslee schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:01:
@Toppe @TheFes Bedankt!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

- sensor:
      | list
      | count}}"

- sensor:
      | list
      | count}}"

- sensor:
      | list
      | count}}"

Deze maakt gebruik van een Group helper waar ik handmatig de juiste lampen inzet, dit om te voorkomen dat groepen als een aantal wordt gezien
Ik reject alle groepen, volgens mij heeft @TheFes daar destijds ooit mee geholpen :-)
Dit zijn mijn count sensoren, misschien heb je er iets aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
template:
  - sensor:
      - name: Count lights on
        icon: mdi:counter
        state: >
          {{
            states.light 
            | selectattr("state", "eq", "on") 
            | rejectattr("attributes.is_hue_group", "defined") 
            | rejectattr("attributes.entity_id", "defined") 
            | list 
            | count
          }}

- name: Count doors open
          {{
            states.binary_sensor 
            | selectattr("attributes.device_class", "==", "door")
            | rejectattr("entity_id", "in", [
              "binary_sensor.vaatwasser_door",
              "binary_sensor.wasmachine_door",
            ])
            | list 
            | count
          }}

- name: Count windows open
          {{
            states.binary_sensor 
            | selectattr("attributes.device_class", "==", "window")
            | list 
            | count
          }}

- name: Count media players on
          {{
            states.media_player 
            | rejectattr("state", "in", ["idle", "off", "unavailable", "unknown"])
            | list 
            | count
          }}

- name: Count tvs on
          {{
            states.media_player 
            | selectattr("entity_id", "in", ["media_player.lg_c9", "media_player.zolder"])
            | list 
            | count
          }}

- name: Count speakers on
          {{
            states.media_player 
            | selectattr("entity_id", "in", ["media_player.lg_soundbar", "media_player.googlehome6234"])
            | list 
            | count
          }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik probeer een teller te maken van energiegebruik per dag.
Maar ik krijg het lage en hoge tarief maar niet samen geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Barrybobslee schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:01:
@Toppe @TheFes Bedankt!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

- sensor:
      | list
      | count}}"

- sensor:
      | list
      | count}}"

- sensor:
      | list
      | count}}"

Als je alleen maar wil tellen, hoef je niet naar entity_id te mappen. Je kunt dan ook gewoon de state objects tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damswer
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 09:15

damswer

mSW - LU since 2005

Hopelijk weet hier iemand of dit mogelijk is.

Ik wil tegen de nest kunnen zeggen wat voor soort licht ik wil.
Bijvoorbeeld
Zet het licht voor tv kijken. Waarbij de lampen minder fel zijn met een bepaalde kleur / warmte.
Zet het licht voor sfeer. Waarbij de lampen een andere status danwel kleur hebben. En bepaalde lampen enkel aan.
Zet het licht maximaal voor als je wat zoekt en zoveel mogelijk licht nodig hebt.

Kan dit uberhaupt wel. Loop nu al een aantal dagen te zoeken maar vind maar niets hierover.

-== PC ^ PSP ^ VITA ^ PS2/3/4 ^ N/3DS ^ GAMECUBE ^ S/NES ^ AMIGA ^IPAQ ^ IOS ^ANDROID ^ XB360/ONE ==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Je kunt wel scènes aanmaken en aanroepen met een knop in HA, maar ik weet niet of je deze ook via de nest aan kunt roepen.

[edit]
Net even opgezocht, als je je HA via Google bereikbaar hebt gemaakt hoef je alleen maar: "activeer scenenaam" te zeggen om de scene te activeren. (https://community.home-as...-scripts-from-ha/370300/2)

[ Voor 50% gewijzigd door Hurricane op 07-11-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Dat kan middels https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/ .
Als dat te moeilijk is dan kun je ook gebruik maken van Home Assistant Cloud, die regelt alles in 1 keer zo'n beetje en support de organisatie (https://www.nabucasa.com/ ) ook nog eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Rouwette schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:23:
Ik probeer een teller te maken van energiegebruik per dag.
Maar ik krijg het lage en hoge tarief maar niet samen geteld.
Ik heb dat op dit moment zo opgelost:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- sensor:
  - name: 'Dagelijks stroom verbruik totaal'
    device_class: energy
      {% if is_number(states('sensor.dagelijks_stroom_verbruik_dal')) and is_number(states('sensor.dagelijks_stroom_verbruik_piek')) %}
        {{ states('sensor.dagelijks_stroom_verbruik_dal') | float + states('sensor.dagelijks_stroom_verbruik_piek') | float }}
      {% else %}
        None
      {% endif %}
  - name: 'Maandelijks stroom verbruik totaal'
    device_class: energy
      {% if is_number(states('sensor.maandelijks_stroom_verbruik_dal')) and is_number(states('sensor.maandelijks_stroom_verbruik_piek')) %}
        {{ states('sensor.maandelijks_stroom_verbruik_dal') | float + states('sensor.maandelijks_stroom_verbruik_piek') | float }}
      {% else %}
        None
      {% endif %}

En dit hoort er ook nog bij volgens mij, is al een tijdje terug dat ik het heb gedaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
utility_meter:
  daily_energy_offpeak:
    source: sensor.energy_consumed_tariff_1
    name: Dagelijks stroom verbruik (Dal)
    cycle: daily
  daily_energy_peak:
    source: sensor.energy_consumed_tariff_2
    name: Dagelijks stroom verbruik (Piek)
  daily_gas:
    source: sensor.gas_consumed
    name: Dagelijks gas verbruik
  monthly_energy_offpeak:
    source: sensor.energy_consumed_tariff_1
    name: Maandelijks stroom verbruik (Dal)
    cycle: monthly
  monthly_energy_peak:
    source: sensor.energy_consumed_tariff_2
    name: Maandelijks stroom verbruik (Piek)
  monthly_gas:
    source: sensor.gas_consumed
    name: Maandelijks gas verbruik

[ Voor 76% gewijzigd door Septillion op 09-11-2022 12:09 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
Sinds de laatste update krijg ik deze foutmeldingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESq7GhZ8bPiu_LBEn3tg8ryXeL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kDziMORNZ1vrXJl9OZCaLnRD.png?f=user_large
Ik draai HA 2022.11.1 supervised 2022.10.2 op een RPi.
Heb gelezen wat ik zou moeten doen maar begrijp het totaal niet.
Ik zou de supervised installeren opnieuw moeten doen maar ik ben bang dat ik alles kwijt zou zijn.
Weet iemand de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 10:12
Volgens mij begrijp ik iets niet. @Gizz gaf het al aan, en ben het wel eens dat de documentatie wat beter kan op dit gebied. Ik heb dus een mqtt watermeter die op zich prima werkt en die wil ik toevoegen aan het energy dashboard, maar kan gewoon met geen mogelijkheid de sensor selecteren. Ook niet na ruim 2 uur wachten.
Ik heb een mqtt watersensor waar netjes dit in staat, zoals @TheFes ook meermaals aangeeft:
code:
1
2
state_class: total_increasing
device_class: water

Tevens ook utility_meter aangemaakt, maar ook dit helpt niet.
Wat zie ik over het hoofd?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:07:
Volgens mij begrijp ik iets niet. @Gizz gaf het al aan, en ben het wel eens dat de documentatie wat beter kan op dit gebied. Ik heb dus een mqtt watermeter die op zich prima werkt en die wil ik toevoegen aan het energy dashboard, maar kan gewoon met geen mogelijkheid de sensor selecteren. Ook niet na ruim 2 uur wachten.
Ik heb een mqtt watersensor waar netjes dit in staat, zoals @TheFes ook meermaals aangeeft:
code:
1
2

Tevens ook utility_meter aangemaakt, maar ook dit helpt niet.
Wat zie ik over het hoofd?
Heb je ook een unit_of_measurement en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:10:
[...]

Heb je ook een unit_of_measurement en zo ja, welke?
Liters idd. Heb er nu eentje gedeeld door 1000 met een value template gemaakt in m³. Zou dat het zijn? Dan moet ik dus eerst een conversie doen van L naar m³ dan in het energy dashboard toevoegen die er vervolgens weer L van maakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:21:
[...]

Liters idd. Heb er nu eentje gedeeld door 1000 met een value template gemaakt in m³. Zou dat het zijn? Dan moet ik dus eerst een conversie doen van L naar m³ dan in het energy dashboard toevoegen die er vervolgens weer L van maakt :?
Nee, liters zou ook goed moeten zijn, maar dan wel met unit_of_measurement: L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
TheFes schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:24:
[...]

Nee, liters zou ook goed moeten zijn, maar dan wel met unit_of_measurement: L
Oké vaag. Na het toevoegen van de m3 sensor kan ik deze in eens kiezen maar funny enough kan ik nu ook de L sensor kiezen welke keer op keer niet gevonden werd. Oké ik kom verder nu ;) thanks
Edit: volgens mij verwacht hass wel een m3 input sensor

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 07-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRerink
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-08 15:02

GRerink

Do or do not. There is no try!

barrymossel schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:55:
[...]

Waarom zou je HA op Raspbian willen installeren? Dat heeft toch verder niks met Google Home, of het extern beschikbaar maken van HA te maken?

Voor dat laatste zou je kunnen kijken naar https://theprivatesmartho...anager-in-home-assistant/
Je installeert deze en in je router forward je poort 80 en 443 naar het IP van je HA. Dan verwijs je je domein naar je thuis IP adres en stel je NGINX Proxy manager verder in. Daar kun je meteen een certificaat aanmaken.
Super! Deze was ik nog niet tegengekomen en werkt eigenlijk gelijk met mn eigen domein-naam en let's encrypt certificaat.

Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

19roland70 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:02:
Sinds de laatste update krijg ik deze foutmeldingen
[Afbeelding]
Ik draai HA 2022.11.1 supervised 2022.10.2 op een RPi.
Heb gelezen wat ik zou moeten doen maar begrijp het totaal niet.
Ik zou de supervised installeren opnieuw moeten doen maar ik ben bang dat ik alles kwijt zou zijn.
Weet iemand de oplossing?
SSH op de pi:

code:
1
ha jobs options --ignore-conditions healthy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Rouwette schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:08:
[...]

SSH op de pi:

code:
1
ha jobs options --ignore-conditions healthy
En met
code:
1
ha jobs reset
draai je het weer terug.
Voor diegene die SSH toch nog een beetje spannend vinden ;-P

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 07-11-2022 22:18 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Bovenstaande is gelukt , dank daarvoor.
Nu het volgende.
De watermeter, ik heb een reed contact in de watermeter gemaakt , deze wordt met een mcp23017uitgelezen.
Dan middels een counter en dan in een template gezet wordt deze gelezen.
En dan zichtbaar gemaakt op het dashboard die de waardes laat zien.
Ik kan deze echter niet in het Energy dashboard zichtbaar maken.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

19roland70 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:28:
Bovenstaande is gelukt , dank daarvoor.
Nu het volgende.
De watermeter, ik heb een reed contact in de watermeter gemaakt , deze wordt met een mcp23017uitgelezen.
Dan middels een counter en dan in een template gezet wordt deze gelezen.
En dan zichtbaar gemaakt op het dashboard die de waardes laat zien.
Ik kan deze echter niet in het Energy dashboard zichtbaar maken.
Iemand enig idee?
Pieter heeft daar een artikel/blog over geschreven. En hier misschien al gezien staan nog meer links. Mogelijk helpt je dat op weg. Het is dan wel ESPHome maar ook met uitleg over HA.
En dacht dat een tijdje terug dit ook voorbij is gekomen op Tweakers in een van de fora.
Ben er zelf nog niet mee aan de slag geweest. Maar het zit wel in de pijpleiding ;-P

[ Voor 10% gewijzigd door pentode op 07-11-2022 23:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
pentode schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:35:
[...]

Peter heeft daar een artikel/blog over geschreven. En hier misschien al gezien staan nog meer links. Mogelijk helpt je dat op weg. Het is dan wel ESPHome maar ook met uitleg over HA.
En dacht ook dat een tijdje terug dit ook voorbij is gekomen op Tweakers in een van de fora.
Ben er zelf nog niet mee aan de slag geweest. Maar het zit wel in de pijpleiding ;-P
Zover heb ik het nu ook , alleen om het in het Energy dashboard te zetten lukt niet.
Ik krijg geen entity id te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

19roland70 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:49:
[...]

Zover heb ik het nu ook , alleen om het in het Energy dashboard te zetten lukt niet.
Ik krijg geen entity id te zien.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: "water_meter_total_m3"
        {{ states('counter.voda') |float * 0.001 }}
      unit_of_measurement: 

En in configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  include:
    entity_globs:
     - sensor.water_*

Dat was een van de laatste reacties..

Info: bron
En vraag het toch maar even voor de zekerheid, de laatste versie(s) van HA geïnstalleerd waar de water consumptie in het energy dashboard toegevoegd is.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 09-11-2022 12:13 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

martinvdm schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:27:
Edit: volgens mij verwacht hass wel een m3 input sensor
Nah, ik hem 'm in L in het dashboard geconfigureerd en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben op zoek naar een soort van watchdog voor mijn Zigbee apparaten, m.a.w. een soort van automation die mij een (Telegram) notificatie stuurt als een Zigbee apparaat langer dan X uur niet beschikbaar is geweest.
Soms verliest een apparaat namelijk z'n connectie, voor welke reden dan ook, en het is irritant om daar pas achter te komen als je het apparaat wilt aansturen.

Dit topic bevat iets in de richting maar heb ik niet aan de praat gekregen: https://community.home-as...for-zigbee-devices/341429

Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan aanvliegen?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Freekers schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:39:
Ik ben op zoek naar een soort van watchdog voor mijn Zigbee apparaten, m.a.w. een soort van automation die mij een (Telegram) notificatie stuurt als een Zigbee apparaat langer dan X uur niet beschikbaar is geweest.
Soms verliest een apparaat namelijk z'n connectie, voor welke reden dan ook, en het is irritant om daar pas achter te komen als je het apparaat wilt aansturen.

Dit topic bevat iets in de richting maar heb ik niet aan de praat gekregen: https://community.home-as...for-zigbee-devices/341429

Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan aanvliegen?
Ik zou kijken naar device-availability https://www.zigbee2mqtt.i...ty-advanced-configuration, de time-out instellen voor de gewenste apparaten en een automation maken bij niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07
Ik heb denk ik een hele simpele vraag:

"Vroeger" in Domoticz, had ik Weather Underground en Darksky die mij een melding gaven, 10 minuten voordat het ging regenen, ik kreeg dan een melding binnen KODI, mijn led verlichting ging blauw knipperen voor 2 minuten (stel dat ik op de wc zit), ik kreeg een bericht op de telefoon via pushover en mijn nest mini's zeiden dat ik de hond moest uitlaten.
Nu zit ik al een hele tijd in HA. Heb deze automation nooit meer aangemaakt, maar ik vind het nu wel weer handig. De automation triggert op buienalarm als de neerslag tussen 0.8 en 1.9 is. Ik heb het bericht naar mijn telefoon voor elkaar, de nest mini's ga ik even van uit dat die een melding gaan geven. Echter, de led-verlichting in de woonkamer is milight. Deze zijn dus een entiteit inplaats van een apparaat.
Hoe kan ik deze het beste blauw laten knipperen? Maak ik een script aan of maak ik een scene of is er nog een andere manier?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 09:47

paQ

Sja, topics zat te vinden op HA forum, maar desondanks wil het bij mij niet :?

Ik wil een sensor aanmaken die het verschil weergeeft tussen twee sensoren.
Na het nodige zoeken kan ik dit beter in ontikkelhulpmiddelen > sjablonen doen (?), en ik krijg er zelfs een werkende waarde uit :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensors:
    - name: "deltaT"
    - unique_id: test_delta
          {% set uit = states('sensor.water_uitvoer') | float %}
          {% set in = states('sensor.water_invoer') | float %}

{{ ((uit - in) ) | round(1, default=0) }}

Er komt echter geen entiteit tevoorschijn. Wat doe ik nou fout?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-11-2022 12:14 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:42:

Na het nodige zoeken kan ik dit beter in ontikkelhulpmiddelen > sjablonen doen (?), en ik krijg er zelfs een werkende waarde uit :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensors:

Het streepje voor unique_id moet weg en state is de ver ingesprongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:48:
[...]

Het streepje voor unique_id moet weg en state is de ver ingesprongen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKaC2dZ95CNVBFeYARlER9bxVRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14DdT8Sa0WBvXUeoAwhnjUhm.png?f=fotoalbum_large

er komt helaas niets bovendrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 08:37

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensors:

heb je dit ook als sensor aangemaakt (door het in je configuration.yaml of sensors.yaml op te slaan) of alleen in sjablonen van ontwikkelhulpmiddelen geplakt? Want dat laatste maakt de sensor nog niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensors:

Naast de correctie van @TheFes: het moet "- sensor" zijn, niet "- sensors".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Koepert schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:00:
[...]

heb je dit ook als sensor aangemaakt (door het in je configuration.yaml of sensors.yaml op te slaan) of alleen in sjablonen van ontwikkelhulpmiddelen geplakt? Want dat laatste maakt de sensor nog niet aan.
ah kijk :')
nee dus :D

En in configuration zeg ik dan iets als

code:
1
2
3
4
sensors:
  - name: deltaT
    unit_of_measurement: C
    input_type: input

?

edit:
yes!
code:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor:
       unit_of_measurement: "°C"
       state_class: measurement
       state: >-
        {{ (states('sensor.water_uitvoer')|float - states('sensor.water_invoer') | float)|round(1) }}

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 08-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
paQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:03:
[...]

ah kijk :')
nee dus :D

En in configuration zeg ik dan iets als

code:
1
2
3
4
sensors:
  - name: deltaT
    unit_of_measurement: C
    input_type: input

?
Zoals je het had, maar dan met sensor ipv sensors kan het in configuration.yaml.
Het valt onder de template integratie, dus in een sensor.yaml zou ik het sowieso niet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheFes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:09:
[...]

Zoals je het had, maar dan met sensor ipv sensors kan het in configuration.yaml.
Het valt onder de template integratie, dus in een sensor.yaml zou ik het sowieso niet zetten.
*D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKy-58lslT1bbiQVo56OSTiYnEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6oNXZ9gVsCm4q1AOv9riUqLZ.png?f=fotoalbum_large

nu nog even met die decimalen onderin stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:46
Hebben er ook mensen text sensoren exposed aan Google en vervolgens routines gemaakt om deze voor te lezen? Ik heb een text sensor in Home Assistant die een text bevat "Om goedkoop te tanken ga je naar <tankstation>".

Het idee was dat je in bijvoorbeeld de auto met Google Assistant kan zeggen; "Hey Google, waar kan ik het beste tanken?" en dat deze vervolgens de waarde uit de text sensor voorleest.

Nu probeer ik als eerste de text sensor te exposen naar Google maar ik zie deze nergens terug in de Home app:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
google_assistant:
  project_id: ***
  service_account: !include google_service_account.json
  report_state: true
  expose_by_default: false
  exposed_domains:
    - light
  entity_config:
    light.woonkamer:
      name: stalampen
      room: Woonkamer
    light.eettafel:
      name: eettafel
      room: Woonkamer
    sensor.benzinestations:
      expose: true

Is het uberhaupt mogelijk om normale sensoren te exposen naar Google zonder dat dit om bijvoorbeeld temperatuur sensoren oid gaat? Ik heb al een HA herstart gedaan en commando "Synchroniseer mijn apparaten" op een google assistant. Sensor blijft onzichtbaar in de app.

Deze usecase heeft geen media player oid beschikbaar, dus kan ook niet een switch exposen die vervolgens een TTS start of iets dergelijks. Zoek echt naar een oplossing dat Google de data beschikbaar heeft vanuit HA en deze dus op hetzelfde device kan opratelen als waar het commando binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
Als ik een opdracht geef aan Google Home trap ik een automation af binnen HA die de status van zaken terug omroept over Google Home speakers middels tts. :)

[ Voor 189% gewijzigd door new_guy op 08-11-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:46
new_guy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:38:
Als ik een opdracht geef aan Google Home trap ik een automation af binnen HA die de status van zaken terug omroept over Google Home speakers middels tts. :)
Ik ben me bewust van die mogelijkheid, maar dat is dus geen optie voor mij gezien dit moet worden afgespeeld op het device dat de routine start (en als die telefoon is aangesloten op android car moet dit over de auto speaker gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
-Casper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ik ben me bewust van die mogelijkheid, maar dat is dus geen optie voor mij gezien dit moet worden afgespeeld op het device dat de routine start (en als die telefoon is aangesloten op android car moet dit over de auto speaker gaan).
Check, ik heb het laatste stukje van je post gemist. :+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik kaku dimmers toevoeg via rfxcom?
Ik kan apparatrn toevoegen maar worden allemaal switches. Via helpers kan je ze concerten naar lamp maar dan krijg ik nog geen dimbaar iets. Misschien zie ik iets over het hoofd?
In Domoticz ging dat toch wel veel makkelijker..
Alle oplossingen die ik vind op internet zijn vaak oud en half niet uitgelegd.

XboX live : DaWauZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:54:
[...]

Daar heb een script voor gemaakt. Het komt er op neer dat je op het eind van je routine een ambient sound afspeelt, bijvoorbeeld Witte Ruis. In de stap(pen) daarvoor start je een script, wat door middel van een wait_template gaat wachten tot er een speaker WItte Ruis afspeelt. Daar stuur je dan vervolgens de TTS naar toe.

Dit werkt bij mij dan weer samen met m'n resume script, zodat de muziek die daarvoor aan het afspelen was ook weer hervat wordt:

Zie ook: https://community.home-as...-on-voice-commands/346885

Dat werkt echter alleen met Google Home speakers, aangezien HA van je telefoon niet kan zien of die de Witte Ruis afspeelt.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 08-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
In het energy dashboard staat je totaalverbruik. Dus import - export = netto resultaat. Daarnaast staat ook je totale waterverbruik daar voor vandaag. Ik heb een HomeWizard watermeter, maar er is geen totaalverbruik per dag-entiteit zo te zien.

Ik zou op mijn reguliere dashboard graag 5 tiles hebben, zodat ik niet naar het energy dashboard hoef te gaan.

1. totaal netto stroomverbruik vandaag.
2. kosten van 1.
3. totaal waterverbruik vandaag.
4. kosten van 3.
5. Het totaal van 2 + 4.

Kan dat? Zo ja, hoe?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
Just_A_User schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:01:
In het energy dashboard staat je totaalverbruik. Dus import - export = netto resultaat. Daarnaast staat ook je totale waterverbruik daar voor vandaag. Ik heb een HomeWizard watermeter, maar er is geen totaalverbruik per dag-entiteit zo te zien.

Ik zou op mijn reguliere dashboard graag 5 tiles hebben, zodat ik niet naar het energy dashboard hoef te gaan.

1. totaal netto stroomverbruik vandaag.
2. kosten van 1.
3. totaal waterverbruik vandaag.
4. kosten van 3.
5. Het totaal van 2 + 4.

Kan dat? Zo ja, hoe?
met de utility meter helper kan je een sensor maken die dagtotalen laat zien. dan kan je met een template wel de kosten uitrekenen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet slimme stekker z'n kWh-telwerk toevoegen als apparaat op energy dashboard
* Raven verwacht dat die data wordt verwerkt in de verbruiks-grafiek

..... :/

* Raven doet voten op feature request voor deze functie
Jammer dat dat er niet meteen in is gestopt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:40:
* Raven doet slimme stekker z'n kWh-telwerk toevoegen als apparaat op energy dashboard
* Raven verwacht dat die data wordt verwerkt in de verbruiks-grafiek

..... :/

* Raven doet voten op feature request voor deze functie
Jammer dat dat er niet meteen in is gestopt.
Ik snap helemaal niet wat je nu precies bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:12

ralpje

Deugpopje

N00b vraag.
Ik heb al eens eerder met HA gespeeld, maar nooit echt serieus. Nu ik eindelijk m'n NAS vervangen heb door een Synology 920+ met genoeg extra geheugen om flink wat containers te kunnen draaien, is dit één van de projectjes die ik wil oppakken.
Op dit moment heb ik eigenlijk vooral Ikea spul en wat Sonos dingen staan, maar ik wil dat wel behoorlijk gaan uitbreiden met extra sensoren, andere lampen, een wall-mount tablet, betere / meer praktische schakelaars, etc.
Prima, want alles in online te vinden en ik ben zeker niet te beroerd om dingen uit te zoeken. Wat ik echter mis een simpele 'begrippenlijst'. Ik lees van alles over Zigbee2MQTT, NodeRed, etc., maar ik kan maar moeiljik terugvinden hoe zich dat nou onderling allemaal verhoudt. Wat doet wat? Waarom kies ik voor Zigbee2MQTT in plaats van een directe verbinding met m'n Tradfri hub? Wat zijn de voor- en nadelen? Waarom kies ik voor NodeRed en vooral: als ik NodeRed iets programmeer, is het dan wel nog HA die de actie uitvoert? Hoe loopt die integratie?

Is er ergens een soort 'beginner' guide, maar dan vooral gericht op het begrijpen van de verschillende onderdelen? Het bouwen en testen en prutsen gaat me dan wel lukken, maar ik heb het gevoel dat ik die basis 'building blocks' een beetje mis.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:43:
[...]

Ik snap helemaal niet wat je nu precies bedoelt
De grafiek op het energydashboard waar je de hoeveelheid kWh per uur/dag/week/maand/jaar kunt zien? Ik had verwacht dat het verbruik van aan het energydashboard toegevoegde apparaten daar in verwerkt zouden worden, niet dus :/

Zie https://community.home-as...tor-single-devices/484203 en https://community.home-as...-consumption-chart/408104

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
Raven schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:19:
[...]

De grafiek op het energydashboard waar je de hoeveelheid kWh per uur/dag/week/maand/jaar kunt zien? Ik had verwacht dat het verbruik van aan het energydashboard toegevoegde apparaten daar in verwerkt zouden worden, niet dus :/

Zie https://community.home-as...tor-single-devices/484203 en https://community.home-as...-consumption-chart/408104
Dus je wilt de (totale) grafiek onderverdeeld zien in apparaten? Dus i.p.v. 1kWh afgenomen van het net dat er bv staat 0,6kWh voor de oven en 0,4 kWh overige / onbekend?

Alleen gaat dat weer niet werken? Want als je bv zonnepanelen hebt, en een meter aan het net, dan kan het bv zijn dat de zonnepanelen 0,4kWh opwekken, je 0,6kWh afneemt van het net, en dat de oven 0,6kWh verbruikt heeft. Maar die 0,6kWh van de oven weet je natuurlijk niet van of dat afkomstig was van de zonnepanelen of van het net of van beiden. Dus hoe moet HA dan weten welk(e) balk(jes) er ingekort moeten worden om ruimte te maken voor het verbruik van de apparaten? En als je meerdere apparaten met energiemeting tegelijkertijd gebruikt wordt het al helemaal een zooitje. Bv als je de wasmachine en droger tegelijkertijd aan hebt staan. Samen de een gebruikt 0,3kWh en de ander 0,7kWh. Vervolgens wekken de zonnepanelen 0,5kWh op en neem je 1kWh af. Hoe moet de grafiek er dan uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zou graag wat sensoren willen kopen voor het een en ander aan automatisering. Zo ben ik op zoek naar beweging, licht en temperatuur sensoren. Ik heb HA draaien met een Zigbee stick, dus zit ik zelf aan Zigbee sensoren te denken. Wat zijn goede prijs / kwaliteit sensoren?

Zelf kwam ik op Alieexpres Tuya zigbee sensoren tegen. Bijvoorbeeld deze van Tuya 2 in 1 Mini pir.

Daarnaast zoek ik ook een vloerverwarming radiatorkraan die ik met Zigbee aan kan sturen.

Lang verhaal kort: Wat is een goed merk / serie voor dit soort sensoren?

Edit: Wat betreft de radiatorkraan, ik kan natuurlijk ook een simpele NC servo motor gebruiken en die met een slimme schakelaar in en uitschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Timo002 op 08-11-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:30
Iemand een idee waarom ik allemaal negatieve waarden heb in het HA energy dashboard? Ik gebruik daarin gewoon de cumulatieve sensors die worden aangeboden via de dsmr_reader en watermeter mqtt gegevens van de sensors van smartgateways. Het waterverbruik midden in de nacht kan ik ook niet plaatsen en is ook niet terug te zien in de sensor. Waar gaat dit mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcW_qHvHBIU3pKGJ9OILc_Nph1A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1FiAqnznJZwOC5Z7oMhJUzU1.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UZE7WXYeZXmdwqKyKU8vaZttDg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nL921iXvwrIVCoQFSf3MYGOw.png?f=fotoalbum_medium

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Timo002 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:54:
Ik zou graag wat sensoren willen kopen voor het een en ander aan automatisering. Zo ben ik op zoek naar beweging, licht en temperatuur sensoren. Ik heb HA draaien met een Zigbee stick, dus zit ik zelf aan Zigbee sensoren te denken. Wat zijn goede prijs / kwaliteit sensoren?

Zelf kwam ik op Alieexpres Tuya zigbee sensoren tegen. Bijvoorbeeld deze van Tuya 2 in 1 Mini pir.

Daarnaast zoek ik ook een vloerverwarming radiatorkraan die ik met Zigbee aan kan sturen.

Lang verhaal kort: Wat is een goed merk / serie voor dit soort sensoren?

Edit: Wat betreft de radiatorkraan, ik kan natuurlijk ook een simpele NC servo motor gebruiken en die met een slimme schakelaar in en uitschakelen.
Ik gebruik zelf de Aqara bewegings en temp sensors en die bevallen zeer goed. Geen idee hoe het zit met de tuya versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19roland70
Om de water meter in het energy dashboard te krijgen heb ik nu dit geprobeerd, maar krijg steeds een foutmelding.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
        - name: "water verbruik"
          unique_id: water_meter
             {{ (states('counter.watermeter') |float * 0,001) / 2 }}
          unit_of_measurement: m3

En dit is de foutmeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnGyBGL2ASDSG6AezDs9RtJOd-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9yEWJbhtvMicaLoWq98ORS1.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg dit wel voor elkaar maar de entity krijg ik niet in het dashboard te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQzPXx43JHBu63Yg4dGu6kWGRQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/phUTMqUyM8IZHVwewQvDGUU8.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-11-2022 12:53 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ondanks veel hulp van een medetweaker loopt dit vast.

dit geeft in sjablonen een output van mijn COP:
YAML:
1
2
3
4
5
{{ ((states('sensor.flow')| float * 0.06 * 1.16 * (states('sensor.WaterUIT') | float - states('sensor.WaterIN')|float) )
                /
              (states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float ))
                * 1000
              |round(2) }}

maak ik de sensor aan in configuration
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
     - name: "Flow"
          {% if states('switch.100144896d_1') == 'on' and states('switch.100144896d_2') == 'off' -%}
            11.3
          {% elif states('switch.100144896d_1') == 'off' and states('switch.100144896d_2') == 'on' %}
            10.5
          {% elif states('switch.100144896d_1') == 'on' and states('switch.100144896d_2') == 'on' %}
            15.5
          {%- endif -%}

- name: "COP"
       unit_of_measurement: "COP"
       state_class: measurement
        {% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power' > '100') and states('switch.100144896d_1') == 'on' or states('switch.100144896d_2') == 'on' %} 
          {{ 
            ((states('sensor.flow')| float * 0.06 * 1.16 * (states('sensor.WaterUIT') | float - states('sensor.WaterIN')|float) )
                /
                * 1000
              |round(2) }}
          }}
        {% else %} 0 {%endif%}

Dan error:
2022-11-08 21:30:46.738 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while processing template: Template("{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power' > '100') and states('switch.100144896d_1') == 'on' or states('switch.100144896d_2') == 'on' %}
{{
((states('sensor.flow')| float * 0.06 * 1.16 * (states('sensor.WaterUIT') | float - states('sensor.WaterIN')|float) )
/
* 1000
|round(2) }}
}}
{% else %} 0 {%endif%}")
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 420, in async_render
render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1933, in _render_with_context
return template.render(**kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
self.environment.handle_exception()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
raise rewrite_traceback_stack(source=source)
File "<template>", line 1, in top-level template code
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 393, in call
return __context.call(__obj, *args, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 698, in __call__
state = _get_state(self._hass, entity_id)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 920, in _get_state
return _get_template_state_from_state(hass, entity_id, hass.states.get(entity_id))
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1339, in get
return self._states.get(entity_id.lower())
AttributeError: 'bool' object has no attribute 'lower'
The above exception was the direct cause of the following exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 536, in async_render_to_info
render_info._result = self.async_render(variables, strict=strict, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 422, in async_render
raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: AttributeError: 'bool' object has no attribute 'lower'
2022-11-08 21:30:46.984 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.template_entity] TemplateError('AttributeError: 'bool' object has no attribute 'lower'') while processing template 'Template("{% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power' > '100') and states('switch.100144896d_1') == 'on' or states('switch.100144896d_2') == 'on' %}
{{
/
* 1000
|round(2) }}
}}
{% else %} 0 {%endif%}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.cop'
iemand enig idee :?

edit:

ow
code:
1
')|float > 100

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-11-2022 12:54 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
19roland70 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:37:
Om de water meter in het energy dashboard te krijgen heb ik nu dit geprobeerd, maar krijg steeds een foutmelding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
        - name: "water verbruik"
          unique_id: water_meter
             {{ (states('counter.watermeter') |float * 0,001) / 2 }}
          unit_of_measurement: m3

En dit is de foutmelding[Afbeelding]
Ik krijg dit wel voor elkaar maar de entity krijg ik niet in het dashboard te zien.
[Afbeelding]
Ik ga dit volgen want ik kom er ook niet uit..... Als ik zo een beetje rondgoogle zijn er veel mensen met moeite om water aan de praat te krijgen in het Engery dashboard. Misschien moeten we even wachten op "v1.1" van deze functionaliteit ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 218 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.