Dank voor jullie uitgebreide reacties! Het is inderdaad die. Vind de DSMRlogger dan weer best duur in vergelijking met degene die ik heb, of de SlimmeLezer+, daar zat ik nu naar te kijken. Heeft de DSMRlogger nog evidente voordelen tov de SlimmeLezer+?pentode schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:19:
[...]
Is dat deze. En al aangeschaft. Want die geeft imho niet zo veel data. En waar wordt die data opgeslagen.
Afhankelijk van de dsmr versie van de 'slimme' meter. De nieuwere meters kunnen (nog) meer.
Ik gebruik de DSMRlogger api van Willem. Dat is een printplaatje met een voor geprogrammeerde esp erop. Eventueel kan nog een display geplaatst worden. Heeft ook een eigen lokale webpagina en de mogelijkheid om data op te slaan.
En die geeft data via mqtt of resp api door aan HA Elke twee seconden is mogelijk(DSMR5). Oudere slimme meters kunnen dat niet. Die sturen om de 5 of 10 sec een data telegram. En net hoe handig je bent om dit te implementeren. Met ESPHome en een CT Clamp in de groepenkast kun je (echt) real time meten...
Er is ook een draadje in het forum over de P1. Misschien al gevolgd.
[Afbeelding]
HA data gegenereerd met een ct-clamp en een ATM90E32AS
[Afbeelding]
Niet dat ik weet, heb geen ervaring of vergelijk met de SlimmeLezer+. De meter versie DSMR Ver. x bepaald ook welke data en de regelmaat waarin deze voorhanden is.--Christiaan-- schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Het is inderdaad die. Vind de DSMRlogger dan weer best duur in vergelijking met degene die ik heb, of de SlimmeLezer+, daar zat ik nu naar te kijken. Heeft de DSMRlogger nog evidente voordelen tov de SlimmeLezer+?
Maar d(i)e huidige homewizard heeft geen abonnement dat je iedere keer moet aftikken. En als ze failliet gaan kun je dan (vlak daarvoor) je data exporteren. Zo maar een vraag.
De DSMRlogger heb ik jaren geleden sept 2019 als bouwpakket (dus zelf alle componenten geplaatst en gesoldeerd) gekocht. Voor een paar tientjes. En doe 't nog steeds.
De mens leert. De mensheid niet.
Ben ik de enige die problemen heeft met HACS integraties updaten?
Systeeminformatie geeft oa, zou het daaraan liggen (en zo ja algemeen of installatie specifiek?)
GitHub API ok
GitHub Content timeout
GitHub Web ok
API Versie timeout
Systeeminformatie geeft oa, zou het daaraan liggen (en zo ja algemeen of installatie specifiek?)
GitHub API ok
GitHub Content timeout
GitHub Web ok
API Versie timeout
Ik heb er vandaag toch probleemloos kunnen updatenmoozzuzz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:33:
Ben ik de enige die problemen heeft met HACS integraties updaten?
GitHub API ok
GitHub Content timeout
GitHub Web ok
API Versie timeout
Ik ben net begonnen met HA OS (v9.2) en ben op zoek naar een manier om mijn SMA omvormer uit te lezen middels modbus over TCP maar is me niet duidelijk wat ik daarvoor moet hebben.
Wat ik gevonden heb:
Of zijn er nog andere/betere opties?
Wat ik gevonden heb:
- SMA Solar integration; zover ik begrijp leest die enkel uit via WebConnect dus lijkt met niet geschikt.
- SBFspot Addon; misschien een optie maar ik kan niet vinden hoe die de omvormer uitleest en of modbus ondersteund wordt.
- HA modbus integration; ondersteund sowieso modbus gezien de naam
.
En hier staat de omvormer niet tussen.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:01:
Ik ben net begonnen met HA OS (v9.2) en ben op zoek naar een manier om mijn SMA omvormer uit te lezen middels modbus over TCP maar is me niet duidelijk wat ik daarvoor moet hebben.
Wat ik gevonden heb:Is die laatste dan de beste optie?
- SMA Solar integration; zover ik begrijp leest die enkel uit via WebConnect dus lijkt met niet geschikt.
- SBFspot Addon; misschien een optie maar ik kan niet vinden hoe die de omvormer uitleest en of modbus ondersteund wordt.
.
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:03:
@jj85 Ah, ja. Verder geen ervaring dus keek ook alleen maar daarMaar goed, lijkt erop dat de module ook debug data uitspuugt via Serial, ook over het ontvangen van de temperatuur. Lijkt me dus goed moment om die te gaan bekijken.
En kan jij toevallig wel vinden of dat het juiste topic is? Want kan MQTT_SET_PREFIX TOPIC_TROOM zo snel niet vinden.
[edit]
Zie nu dat het twee losse macro's zijn. MQTT_SET_PREFIX is gelijk aan 'set/'. Moet totale topic dan niet zijn 'MHI-AC-Kitchen/set/Troom' uitgaande dat HOSTNAME is ingesteld op 'MHI-AC-Kitchen'.
@Chimsie78 Direct states gebruiken is wel af te raden. En misschien ook alleen zenden als je werkelijk een temperatuur hebt. Zou er van maken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: Sensor_2_MHI_kitchen description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: /30 - platform: state entity_id: - sensor.temperatuur_sensor_temperature condition: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.temperatuur_sensor_temperature')|is_number }}" action: - service: mqtt.publish data: topic: MHI-AC-Kitchen/Troom payload_template: "{{ states('sensor.temperatuur_sensor_temperature') }}" mode: single
Dit zonder eventueel topic fix.
@Septillion @Chimsie78 Ik heb nu soort gelijk probleem, alleen dat het twee kanten op spiked. Paars is HMI Troom waarde, blauw de originele sensorwaarde.Chimsie78 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Ik heb het topic gewijzigd naar MHI-AC-Kitchen/set/Troom en dit lijkt het issue op te lossen.
Vanavond zal ik tevens jou voorbeeld YAML testen.
/f/image/W3rlt7D76CKyctGQlkOCe448.png?f=fotoalbum_large)
Rond 17:00 fix gedaan mbt stukje code van de automation, checking op =number en verbeterde payload_template, echter zie rond 2100 zelfde probleem maar zelfs heftiger?
Laatste poging is toevoegen van "/set/", maar lijkt me stug dat dat de oplossing is.
Ik probeer dus een waarde van een Tuya sensor door te sturen naar me MHI.
-----------------
edit:
/set/ toevoegen was helemaal geen optie, resulteerde in verkeerde topic met geen update meer van troom.
lijkt wel of die spikes omhoog dus jump zijn naar de originele troom sensor.. die dus 2/3 graad afwijkt..
[ Voor 3% gewijzigd door R-B op 21-10-2022 11:33 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Geen idee wat je met die link wil zeggen
Staat inderdaad een link naar de SMA Solar integration die ik als eerste noemde.
Waar die link dan weer wel handig voor was is dat ik nu zag dat er ook een YouLess integration is!
Maar moet wel eerst uitzoeken of dat niet het uploaden naar Enelogic wat hij nu doet verstoord als ik de YouLess ook door HA laat uitlezen.
Heb wat problemen met het toevoegen van een Antela smartplug in localtuya. Als ik hem als switch toevoeg herkent hij nu de entities zoals current power en voltage. Die kan ik dan ook kiezen. Maar ik zie het later niet terug in het dashboard. Vanuit de config flow is er verder ook geen mogelijkheid om het later nog te bewerken. Als ik de entities los toevoeg nadat ik het device toevoeg, dan lijkt het wel te werken.
Iemand een vergelijkbare ervaring en hoe ga je ermee om als je via een config flow het niet meer aan kunt passen. Is er ergens toch nog een mogelijkheid om het handmatig ergens in te hacken? Database? Andere bestandslocatie?
Ik ben er inmiddels wel achter dat als ik de losse entities als sensoren toevoeg en dat voor iedere sensor apart doe, dat dit wel bij het device is opgeslagen... Maar dan een sensor toevoegen als het device al geconfigueerd is, of laat staan aanpassen (scaling factor), dat is weer niet mogelijk.
Iemand een vergelijkbare ervaring en hoe ga je ermee om als je via een config flow het niet meer aan kunt passen. Is er ergens toch nog een mogelijkheid om het handmatig ergens in te hacken? Database? Andere bestandslocatie?
Ik ben er inmiddels wel achter dat als ik de losse entities als sensoren toevoeg en dat voor iedere sensor apart doe, dat dit wel bij het device is opgeslagen... Maar dan een sensor toevoegen als het device al geconfigueerd is, of laat staan aanpassen (scaling factor), dat is weer niet mogelijk.
Ik dacht meer vanuit the Home Assistant integration(s) way. Dan zelf het wiel uit te gaan vinden. Dat kan natuurlijk ook. De data 'on the premise' houden heeft de voorkeur.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Geen idee wat je met die link wil zeggen![]()
Staat inderdaad een link naar de SMA Solar integration die ik als eerste noemde.
Waar die link dan weer wel handig voor was is dat ik nu zag dat er ook een YouLess integration is!
Maar moet wel eerst uitzoeken of dat niet het uploaden naar Enelogic wat hij nu doet verstoord als ik de YouLess ook door HA laat uitlezen.
En mogelijk geeft de link hints om een eigen integratie te maken. Indien gewenst.
[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 20-10-2022 22:17 . Reden: aanvulling ]
Ik gebruik voor mijn SMA's gewoon de standaard integratie die de omvormers lokaal uitleest, werkt prima.
Update: CPU probleem is in 9.2 opgelostrevolution-nl schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:08:
Vandaag home-Assistant os ge-update van 8.5 naar 9.0 waarbij na de update de CPU op 100% ging (hyper-v vm), ik heb een snapshot teruggezet, meer mensen die hier hinder van ondervinden?
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2022 22:20 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Geen zorgen, die Youless kan door van alles en nog wat worden uitgelezen, heeft geen gevolgen voor EnelogicVliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Geen idee wat je met die link wil zeggen![]()
@Kalentum
Goed om te weten, bedankt!
Goed om te weten, bedankt!
Ik lees mijn SMA omvormer via modbus uit met Sunspec, werkt perfect en te installeren via HCAS. Ik moest wel een ander Unit ID gebruiken dan er in mijn omvormer stond, uit mijn hoofd 126.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:01:
Wat ik gevonden heb:Is die laatste dan de beste optie?
.
Het liefst wil ik ook zo min mogelijk het wiel uitvinden en ben ik naar iets op zoek dat mijn SMA omvormer via modbus kan uitlezen, maar dat product heb ik dus nog niet gevonden helaas.pentode schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:16:
[...]
Ik dacht meer vanuit the Home Assistant integration(s) way. Dan zelf het wiel uit te gaan vinden. Dat kan natuurlijk ook.
Vandaar dat ik hier kom vragen of het bestaat of niet.
Modus leek me handiger omdat ik begrepen heb dat je dan meer waarden kan uitlezen dan met bijv. WebConnect.
Maar als het via WebConnect veel makkelijker kan en ik mis de waarden die daarmee niet kunnen worden uitgelezen niet is dat wel een aantrekkelijke optie.
Vraag me af of er ergens een vergelijking is van de verschillen tussen wat je met modbus vs Webconnect kan uitlezen.
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ik nu mijn meterstanden via de YouLess naar Enelogic stuur?De data 'on the premise' houden heeft de voorkeur.
Ik heb liever ook alles zelf in eigen huis maar ik had hiervoor nog geen opties om dat te doen dus vandaar dat een Youless aanschaffen icm een Enelogic account de eenvoudige weg was om toch logging en inzicht in verbruik te realiseren.
Met alles zelf thuis doen heb je natuurlijk geen privacy problemen als dat is waar je naar refereert.
Maar de keerzijde is dat je dan ook zelf altijd er voor moet zorgen dat het draait en de kans natuurlijk groter is dat de boel stuk gaat wanneer ik zelf aan het prutsen ga. Bovendien moet je dan ook zelf alsnog een (off-site) backup regelen voor wanneer het eMMC kaart onverhoopt stuk gaat. Maakt het allemaal weer een stuk bewerkelijker.
Maar nu ik gehoord heb dat de youless zowel naar Enelogic kan blijven sturen en tegelijkertijd door HA uitgelezen kan worden is dat een ideale situatie om de boel naast elkaar te draaien en misschien op termijn afscheid te nemen van Enelogic.
Die zie ik niet helemaal, die link geeft toch juist enkel een overzicht van bestaande integraties?En mogelijk geeft de link hints om een eigen integratie te maken. Indien gewenst.
Maar als je me kan aanwijzen waar, graag, want dat is wel kennis waar ik naar op zoek ben.
Kijk, dat zijn dingen die ik hoopte te horen!ArieR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:44:
[...]
Ik lees mijn SMA omvormer via modbus uit met Sunspec, werkt perfect en te installeren via HCAS.
In kan SunSpec helaas niet in Integrations vinden.
Betreft dat dan dit wat jij bedoelt: https://github.com/CJNE/ha-sunspec
Daar staat bij installatie:
"Add and search for sunspec in HACS"
Maar waar zoek ik dan en werkt dat wel in HA OS wat ik heb?
Want is HA CS (core system ofzo?) niet wat anders?
Ja klopt, je moet 123 optellen bij het ingesteld device ID van de omvormer wat standaard op 3 staat ingesteld waarmee je inderdaad op 126 uit komt.Ik moest wel een ander Unit ID gebruiken dan er in mijn omvormer stond, uit mijn hoofd 126.
Dat had ik al gevonden, zie Vliegvlug in "Datalogging: PV systemen"
Mogelijk dat je me dan ook kan helpen met de vragen die ik daar heb gesteld met betrekking tot SunSpec modbus uitlezen uit SMA omvormers.
Mijn omvormer (installatiedatum 2017) ondersteund geen webconnect, dus moest het wel via modbus. Anders kan je gewoon de SMA integratie van HA gebruiken.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Het liefst wil ik ook zo min mogelijk het wiel uitvinden en ben ik naar iets op zoek dat mijn SMA omvormer via modbus kan uitlezen, maar dat product heb ik dus nog niet gevonden helaas.
Modus leek me handiger omdat ik begrepen heb dat je dan meer waarden kan uitlezen dan met bijv. WebConnect.
Maar als het via WebConnect veel makkelijker kan en ik mis de waarden die daarmee niet kunnen worden uitgelezen niet is dat wel een aantrekkelijke optie.
Vraag me af of er ergens een vergelijking is van de verschillen tussen wat je met modbus vs Webconnect kan uitlezen. Welke beter is weet ik dus niet.
Heb je HCAS wel geïnstalleerd? Deze komt na installatie in je menu aan de linkerkant te staan.Die zie ik niet helemaal, die link geeft toch juist enkel een overzicht van bestaande integraties?
Maar als je me kan aanwijzen waar, graag, want dat is wel kennis waar ik naar op zoek ben.
YouTube: How to install HACS in 2022 in Home Assistant - NEW UPDATED VERSION!
'on the premise' dus in eigen beheer, intranet, juist géén cloud. Sysadmin jargon(beroepsdeformatie). Ja, je bent dan zelf verantwoordelijk als je de boel verknoeit. Dus houd je back up.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Het liefst wil ik ook zo min mogelijk het wiel uitvinden en ben ik naar iets op zoek dat mijn SMA omvormer via modbus kan uitlezen, maar dat product heb ik dus nog niet gevonden helaas.
Vraag me af of er ergens een vergelijking is van de verschillen tussen wat je met modbus vs Webconnect kan uitlezen.
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ik nu mijn meterstanden via de YouLess naar Enelogic stuur?
Ik heb liever ook alles zelf in eigen huis maar ik had hiervoor nog geen opties om dat te doen dus vandaar dat een Youless aanschaffen icm een Enelogic account de eenvoudige weg was om toch logging en inzicht in verbruik te realiseren.
Met alles zelf thuis doen heb je natuurlijk geen privacy problemen als dat is waar je naar refereert.
Maar de keerzijde is dat je dan ook zelf altijd er voor moet zorgen dat het draait en de kans natuurlijk groter is dat de boel stuk gaat wanneer ik zelf aan het prutsen ga. Bovendien moet je dan ook zelf alsnog een (off-site) backup regelen voor wanneer het eMMC kaart onverhoopt stuk gaat. Maakt het allemaal weer een stuk bewerkelijker.
Maar nu ik gehoord heb dat de youless zowel naar Enelogic kan blijven sturen en tegelijkertijd door HA uitgelezen kan worden is dat een ideale situatie om de boel naast elkaar te draaien en misschien op termijn afscheid te nemen van Enelogic.
[...]
Die zie ik niet helemaal, die link geeft toch juist enkel een overzicht van bestaande integraties?
Je kan spieken in de source code van de integraties. Een groot deel staat onder andere op Github. En misschien iets combineren.
Ben toch nieuwsgierig welke waardes wil je nog meer uitlezen. Ik heb ook een omvormer, maar gewoon een CT-clamp over de 230~ V fase draad gehangen. En @ArieR heeft/geeft een interessante optie.
[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 20-10-2022 23:50 . Reden: aanvulling ]
Momenteel heb ik een NON-CVE module op mijn warmtepomp zitten.
Deze module stuurt middels MQTT berichten naar HA.
Probleem waar ik momenteel mee zit is dat HA de waarde toont en hierna een 0 waarde geeft.
Als voorbeeld.
Boilervat temp: 60
Boilervat temp: 0
enz
De status veranderd dus van een goed value naar 0 om de seconde.
Ik heb de MQTT Yaml van de github https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support afgehaald.
Geen idee hoe ik dit moet stoppen.
Deze module stuurt middels MQTT berichten naar HA.
Probleem waar ik momenteel mee zit is dat HA de waarde toont en hierna een 0 waarde geeft.
Als voorbeeld.
Boilervat temp: 0
enz
De status veranderd dus van een goed value naar 0 om de seconde.
Ik heb de MQTT Yaml van de github https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support afgehaald.
Geen idee hoe ik dit moet stoppen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik weet/wist niet eens wat HACS is/was!ArieR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Heb je HCAS wel geïnstalleerd? Deze komt na installatie in je menu aan de linkerkant te staan.
Is dus Home Assistant Community Store
Maar eens installeren dan!
@To_Tall Ziet er redelijk straight forward uit. Heb je al eens met een MQTT client als MQTT explorer gekeken naar de MQTT berichten?
Welkom to the club ;-) zo leer je nog eens wat. En suc6 met HA.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Ik weet/wist niet eens wat HACS is/was!![]()
Is dus Home Assistant Community Store
Maar eens installeren dan!
Want er kan natuurlijk nog veeeeel meer mee gedaan worden.
[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 20-10-2022 23:32 . Reden: aanvulling ]
Ik moet verder kijken dan mijn neus lang isSeptillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:29:
@To_Tall Ziet er redelijk straight forward uit. Heb je al eens met een MQTT client als MQTT explorer gekeken naar de MQTT berichten?
Ik heb een soort gelijke module maar dan voor de MV.
Deze gooien dezelfde topics er uit.
Van de warmte pomp nu de state topic aangepast in de module als in de MQTT template.
En geeft nu wel de juiste data door.
A Soldiers manual and a pair of boots.
@To_Tall Haha, ja, meerdere devices mogen bij MQTT gewoon naar hetzelfde topic berichten sturen
Maar dat is vaak niet handig /de bedoeling
Mooi dat het is opgelost.
Ik weet wat de term betekent , ben vroeger ook systeembeheerder geweest en had van alles thuis draaien in een 19 inch rek met ups op zolder, eigen mail hosten met exim, esxi server, cisco lab, windows AD omgeving, etc. dat werk.pentode schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:10:
[...]
'on the premise' dus in eigen beheer, intranet, juist géén cloud. Sysadmin jargon(beroepsdeformatie). Ja, je bent dan zelf verantwoordelijk als je de doel verknoeit.
Maar op een gegeven moment was ik daar gewoon weg klaar mee, wat eerst nog nog leuk proberen en testen wat veranderde in onderhouden en bijhouden en dat ging me steeds meer tegenstaan. Plus de realisatie dat de bedrijven voor wie dit soort zaken core business is dit veel beter, veiliger en efficiënter kunnen dan ik was het moment om de boel af te bouwen.
Mijn vraag was waarom on prem voor jou de voorkeur heeft, maar ik proef privacy in jou reactie.
Crux daarvan is dat ik totaal geen programmeur ben en een zeer matige scripter, heb dat ook nooit leuk gevonden.Je kan spieken in de source code van de integraties. Een groot deel staat onder andere op Github. En misschien iets combineren.
En hoe github werkt heb al al helemaal weinig kaas gegeten iets met submits en pull requests maar verder
Een scriptje kopiëren, aanpassen en wegschrijven in een bestand en dan runnen is niet meer van deze tijd geloof ik dus ben bang dat ik me er wel in zal moeten gaan verdiepen.
Omvormer specifieke zaken, zoiets als temperatuur las ik.Ben toch nieuwsgierig welke waardes wil je nog meer uitlezen. Ik heb ook een omvormer, maar gewoon een CT-clamp over de 230~ V fase draad gehangen. En @ArieR heeft/geeft een interessante optie.
Maar moet eerlijk bekennen dat ik het verschil modbus vs webconnect nog niet goed heb uitgezocht, enkel dat je meer kan uitlezen met modbus waarop ik dacht dat als ik toch bezig ga dan gelijk maar voor hetgeen waar het meest mee kan!
Ja, privacy anno nu. Vroeger ook van alles gedraaid thuis. Later eigen en in beheer servers in datacenter racks. Stap voor stap. @ArieR geeft je al een aardige duw in de goede richting. Hier helpen ze je graag met een stukje weerbarstige code. Weet nog goed rond het jaar 2000. Een stukje html 'the matrix' code. Ze kwamen er maar niet uit. Een hele zwarte webpagina. Wat bleek ze waren zwarte letters op zwarte achtergrond aan het runnen... Zo simpel kan het soms zijn, ja ja.Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:49:
[...]
Ik weet wat de term betekent , ben vroeger ook systeembeheerder geweest en had van alles thuis draaien in een 19 inch rek met ups op zolder, eigen mail hosten met exim, esxi server, cisco lab, windows AD omgeving, etc. dat werk.
Maar op een gegeven moment was ik daar gewoon weg klaar mee, wat eerst nog nog leuk proberen en testen wat veranderde in onderhouden en bijhouden en dat ging me steeds meer tegenstaan. Plus de realisatie dat de bedrijven voor wie dit soort zaken core business is dit veel beter, veiliger en efficiënter kunnen dan ik was het moment om de boel af te bouwen.
Mijn vraag was waarom on prem voor jou de voorkeur heeft, maar ik proef privacy in jou reactie.
[...]
Crux daarvan is dat ik totaal geen programmeur ben en een zeer matige scripter, heb dat ook nooit leuk gevonden.
En hoe github werkt heb al al helemaal weinig kaas gegeten iets met submits en pull requests maar verder![]()
Een scriptje kopiëren, aanpassen en wegschrijven in een bestand en dan runnen is niet meer van deze tijd geloof ik dus ben bang dat ik me er wel in zal moeten gaan verdiepen.
[...]
Omvormer specifieke zaken, zoiets als temperatuur las ik.
Maar moet eerlijk bekennen dat ik het verschil modbus vs webconnect nog niet goed heb uitgezocht, enkel dat je meer kan uitlezen met modbus waarop ik dacht dat als ik toch bezig ga dan gelijk maar voor hetgeen waar het meest mee kan!
[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 00:46 . Reden: aanvulling ]
Gisteravond even zitten solderen, en naast de CO2 sensor ook een fijnstofsensor (SDS-011) en een temperatuur/luchtvochtigheids/luchtdruksensor (BME280) gebouwd, met ESP32's die ESPHOME draaien.

We gaan de luchtkwaliteit in huis eens even goed monitoren, want volgens mij kan daar zeker 's winters wel wat aan verbeterd worden.
-edit-
Screenshots aangepast van "Grote thumbnail" naar "Originele afbeelding"

We gaan de luchtkwaliteit in huis eens even goed monitoren, want volgens mij kan daar zeker 's winters wel wat aan verbeterd worden.
-edit-
Screenshots aangepast van "Grote thumbnail" naar "Originele afbeelding"
[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 21-10-2022 09:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
@JeroenH Lekker bezig. Ben benieuwd. Nog een kalibratie justering gedaan?
Hoe krijg je het voor elkaar om de plaatjes zo raar te posten.... Onleesbaar gesneden en openen niet in de pop-up viewer
Hoe krijg je het voor elkaar om de plaatjes zo raar te posten.... Onleesbaar gesneden en openen niet in de pop-up viewer

Goed bezig, Maak er een HA show your setup van. Want het is daar een beetje stilletjes, imho.JeroenH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:06:
Gisteravond even zitten solderen, en naast de CO2 sensor ook een fijnstofsensor (SDS-011) en een temperatuur/luchtvochtigheids/luchtdruksensor (BME280) gebouwd, met ESP32's die ESPHOME draaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel in breedbeeld ;-) maar dan ook het hele scherm.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:24:
Onlangs alles gemigreerd van Domoticz naar HA, wat eigenlijk best soepel ging. Ondertussen druk bezig met dashboards bouwen. Echter, nu heb ik een Mushroom snippet waarbij het actuele verbruik wordt getoond in W. Gebruik makend van de config in de volgende URL; https://community.home-as...onvert-kw-tot-watt/250923
Hiervoor heb ik een sensor gedefinieerd in de configuration.yaml die kW naar W omzet. Echter.. het wattage is nu bijv. 1280,0 W. Is er een manier om afgeronde, hele totalen te tonen. M.a.w. alles achter de komma mag komen te vervallen.
Daarnaast vond ik het in Domoticz wel handig om te zien hoe het actuele verbruik en actuele productie zich met elkaar.
Voorbeeld vanuit Domoticz: Huidig energieverbruik is 200W en huidige productie is 300W, dan werd er een totaal (live) verbruik van -100W getoond. In HA zou dit dan 0,0W zijn momenteel.
Ik vermoed dat het mogelijk is bovenstaand werkend te krijgen, alleen is mijn yaml coding niet erg sterk
Hiervoor heb ik een sensor gedefinieerd in de configuration.yaml die kW naar W omzet. Echter.. het wattage is nu bijv. 1280,0 W. Is er een manier om afgeronde, hele totalen te tonen. M.a.w. alles achter de komma mag komen te vervallen.
Daarnaast vond ik het in Domoticz wel handig om te zien hoe het actuele verbruik en actuele productie zich met elkaar.
Voorbeeld vanuit Domoticz: Huidig energieverbruik is 200W en huidige productie is 300W, dan werd er een totaal (live) verbruik van -100W getoond. In HA zou dit dan 0,0W zijn momenteel.
Ik vermoed dat het mogelijk is bovenstaand werkend te krijgen, alleen is mijn yaml coding niet erg sterk

@[Deva] wat betreft t afronden gebruik achter je berekening | round(0) en dan afsluitende }
Hebben productie en huidige verbruik dezelfde update tijd? Combineren van twee verschilllende sensors zal nooit 100% accuraat zijn. Meet je zelf hoeveel je daadwerkelijk gebruikt of is dat op basis van vraag aan t net? Je moet dan namelijk ook nog rekening houden met intern salderen (indien je drie fase hebt) (sensor dsrm productie en consumptie + de daadwerkelijke opwek gemeten door je omvormer.
Hebben productie en huidige verbruik dezelfde update tijd? Combineren van twee verschilllende sensors zal nooit 100% accuraat zijn. Meet je zelf hoeveel je daadwerkelijk gebruikt of is dat op basis van vraag aan t net? Je moet dan namelijk ook nog rekening houden met intern salderen (indien je drie fase hebt) (sensor dsrm productie en consumptie + de daadwerkelijke opwek gemeten door je omvormer.
[ Voor 67% gewijzigd door CuttingStorm op 21-10-2022 09:50 ]
Nee, die mogelijkheid heb ik niet. Voor alle waarden die ik nu meet (CO2, fijnstof en temp/RLV/luchtdruk) neem ik de onnanuwkeurigheid van de sensoren voor lief. Ik schat in in hoeverre er iets op de waarden te baseren valt, ik reken me niet rijk qua cijfers achter de kommaSeptillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:24:
Ik gebruikte de optie "Grote thumbnail" in het Tweakers fotoalbum, die genereert een stukje code wat ik dan copy/paste. Maar ik zie inderdaad dat dat voor brede afbeeldingen niet lekker werkt. Vervangen door "Originele afbeelding".Hoe krijg je het voor elkaar om de plaatjes zo raar te posten.... Onleesbaar gesneden en openen niet in de pop-up viewer
Ha, ik wist niet van dat topic, ik zal eens wat schrijven!pentode schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:24:
Goed bezig, Maak er een HA show your setup van. Want het is daar een beetje stilletjes, imho.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En misschien al bekend mee. AQI. Maar dan voor in door air quality. Die gebruik ik in combinatie met onder andere een bme860. D'r hangt er ook eentje in de zijschuur. Als 'Duke of Hazard' met z'n dikke ouwe bak voorbij rijdt(sporadisch anno nu) of vrachtwagen dan staat de IAQ waarde dik in het rood. En dan met HA automations, de ventilatieroosters dicht zetten en de mv uit of laag.JeroenH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:00:
[...]
Nee, die mogelijkheid heb ik niet. Voor alle waarden die ik nu meet (CO2, fijnstof en temp/RLV/luchtdruk) neem ik de onnanuwkeurigheid van de sensoren voor lief. Ik schat in in hoeverre er iets op de waarden te baseren valt, ik reken me niet rijk qua cijfers achter de komma
[...]
Ik gebruikte de optie "Grote thumbnail" in het Tweakers fotoalbum, die genereert een stukje code wat ik dan copy/paste. Maar ik zie inderdaad dat dat voor brede afbeeldingen niet lekker werkt. Vervangen door "Originele afbeelding".
[...]
Ha, ik wist niet van dat topic, ik zal eens wat schrijven!
/f/image/On3JljNIptX8DyFUgi5sRQzY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 12:00 . Reden: aanvulling ]
Voor wie nog twijfelt om wat hubs te lozen of de CR2530 sticks te dumpen.
De Sonoff zigbee stick is in de dagdeal bij Amazon voor €23: Link
De Sonoff zigbee stick is in de dagdeal bij Amazon voor €23: Link
[ Voor 3% gewijzigd door robbinonline op 21-10-2022 12:12 ]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Wel ideaal als je er dan ook direct je muziek mee af kan spelenrobbinonline schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:04:
Voor wie nog twijfelt om wat hubs te lozen of de CR2530 sticks te dumpen.
De Sonos zigbee stick is in de dagdeal bij Amazon voor €23: https://www.amazon.nl/CC2652P-Coördinator-Universele-Gateway-Assistant/dp/B09KXTCMSC?ref=dlx_deals_gd_dcl_img_7_f8cc5fa0_dt_sl16_7b&th=1
Telesto schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:11:
[...]
Wel ideaal als je er dan ook direct je muziek mee af kan spelen
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ik ben bezig met een verbouwing en wil mijn huis zo goed mogelijk inrichten met slimme onderdelen. Voor verlichting neig ik naar slimme dimmers van Ecodim, waardoor ik zowel via HA als manueel de boel kan bedienen.
Nu loop ik alleen bij de trap een beetje vast. De lampen langs de trap wil ik zowel boven als beneden kunnen bedienen. Klopt het dat ik dan beneden gewoon deze Ecodim dimmer kan monteren en die in een hotelschakeling moet installeren met bijvoorbeeld zo'n Gira wisselschakelaar boven? Is dat dan ook de beste oplossing of heeft iemand wellicht nog een beter idee?
Nu loop ik alleen bij de trap een beetje vast. De lampen langs de trap wil ik zowel boven als beneden kunnen bedienen. Klopt het dat ik dan beneden gewoon deze Ecodim dimmer kan monteren en die in een hotelschakeling moet installeren met bijvoorbeeld zo'n Gira wisselschakelaar boven? Is dat dan ook de beste oplossing of heeft iemand wellicht nog een beter idee?
[ Voor 6% gewijzigd door Ronker32 op 21-10-2022 13:03 ]
@Ronker32
Mij niet gelukt om die ecodim-07 in te zetten in een hotelschakeling.
Maar misschien kan het wel met een pulsdrukker aan de andere kant?
"Suitable for two-way switching with pulse push-button or wireless Zigbee switch"
Een (foutgevoeliger) alternatief is misschien om een hue wall switch (of vergelijkbaar) te plaatsen en het inschakelen door HA te laten doen.
Mij niet gelukt om die ecodim-07 in te zetten in een hotelschakeling.
Maar misschien kan het wel met een pulsdrukker aan de andere kant?
"Suitable for two-way switching with pulse push-button or wireless Zigbee switch"
Een (foutgevoeliger) alternatief is misschien om een hue wall switch (of vergelijkbaar) te plaatsen en het inschakelen door HA te laten doen.
@Ronker32
Als je toch voor Zigbee gaat zou je daadwerkelijke draden boven ook nog achterwege kunnen laten in wcd richting de specifieke lamp. Zet er alleen een Zigbee schakelaar in die voorzien is van L in (+N) en zorg dat je met automation de lamp via de ecoDim daadwerkelijk aan en uitschakelt plus felheid op basis van bijv tijd
Edit: ah @RudolfR was me voor
Als je toch voor Zigbee gaat zou je daadwerkelijke draden boven ook nog achterwege kunnen laten in wcd richting de specifieke lamp. Zet er alleen een Zigbee schakelaar in die voorzien is van L in (+N) en zorg dat je met automation de lamp via de ecoDim daadwerkelijk aan en uitschakelt plus felheid op basis van bijv tijd
[ Voor 7% gewijzigd door CuttingStorm op 21-10-2022 13:34 ]
Iemand hier die ervaring heeft met home assistant icm modbus?
ik heb een kwh meter geschikt voor modbus.
om deze uit te lezen heb ik een waveshare RS485 to Eth (b) gekocht. deze kan ik prima benaderen en instellen, maar het lukt mij niet om de modbus data uit te lezen.
ook verschillende (onduidelijke) programmas geprobeerd om modbus uit te lezen, zonder succes..
om deze uit te lezen heb ik een waveshare RS485 to Eth (b) gekocht. deze kan ik prima benaderen en instellen, maar het lukt mij niet om de modbus data uit te lezen.
ook verschillende (onduidelijke) programmas geprobeerd om modbus uit te lezen, zonder succes..
@RudolfR Dank voor jullie reacties, dat is inderdaad ook een optie. Ik wil echter vooral handmatig kunnen schakelen voor het geval HA niet bereikbaar is. Als ik alleen een Zigbee-schakelaar installeer is dat niet meer mogelijk (toch?).CuttingStorm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:32:
@Ronker32
@Ronker32 (en @RudolfR) De dimers van EcoDim werken niet met een klassieke hotelschakeling (/wisselschakeling). Maar ze hebben wel een input voor pulsdrukkers. Daar kan je er dan eigenlijk onbeperkt aantal parallel op zetten.
Maar ook via Zigbee bindings zou je er een schakelaar aan moeten kunnen koppelen. Deze blijft dan werken zonder HA en zonder coördinator. Alleen is het altijd een beetje de vraag of zaken compatible met elkaar zijn daarvoor.
Maar ook via Zigbee bindings zou je er een schakelaar aan moeten kunnen koppelen. Deze blijft dan werken zonder HA en zonder coördinator. Alleen is het altijd een beetje de vraag of zaken compatible met elkaar zijn daarvoor.
Ik meende dat het met de ecodim ook mogelijk was om direct te koppelen aan een knop.
Maar de documentatie schrijft daar niks over.
https://github.com/Koenkk.../Eco-Dim.07_Eco-Dim.10.md
Maar wellicht is dat alleen gedocumenteerd bij schakelaars/knoppen. (en dit is een 'light'
)
Maar wellicht is dat alleen gedocumenteerd bij schakelaars/knoppen. (en dit is een 'light'

ik heb hier laatst ook enkele dagen aan besteed zonder succes. Uiteindelijk gekozen om de kwh meters te vervangen voor de homewizard variant met wifi. Dit werk als een zonnetje.Nico95 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:34:
Ah, dus zo'n wisselschakelaar heeft dan geen zin? Welke pulsdrukker heb ik dan nodig? Installatiewerk gebeurt door een installateur gelukkig, daar heb ik ook absoluut geen verstand van maar dit wil ik graag goed voor hem voorbereiden.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:45:
@Ronker32 (en @RudolfR) De dimers van EcoDim werken niet met een klassieke hotelschakeling (/wisselschakeling). Maar ze hebben wel een input voor pulsdrukkers. Daar kan je er dan eigenlijk onbeperkt aantal parallel op zetten.
Ondertussen ben ik een heel stuk verder op me dashboard voor mijn tablet, maar loop nu tegen een klein probleem aan. Ik ben een floorplan aan het maken in SweetHome 3D. Ik ben al bijna klaar met de beneden verdieping en wou het even testen op de tablet:
:strip_exif()/f/image/xrqFMPndxExnS4sEyeFk6CNg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien is het niet full screen de floorplan. Ik zal dit wel graag willen en is dat mogelijk? Als iemand mij een klein beetje op weg kan helpen voordat ik alle foto's ga renderen en ik moet weer opnieuw beginnen zal het zonde zijn.
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/xrqFMPndxExnS4sEyeFk6CNg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien is het niet full screen de floorplan. Ik zal dit wel graag willen en is dat mogelijk? Als iemand mij een klein beetje op weg kan helpen voordat ik alle foto's ga renderen en ik moet weer opnieuw beginnen zal het zonde zijn.
Alvast bedankt!
het lijkt allemaal zo simpel...Ruut88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
ik heb hier laatst ook enkele dagen aan besteed zonder succes. Uiteindelijk gekozen om de kwh meters te vervangen voor de homewizard variant met wifi. Dit werk als een zonnetje.
was ook mijn tweede keuze, nu heb ik het alleen mooi DIN rail gemonteer, maar misschien toch maar dat als oplossing..vonkkie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:59:
@Nico95
Ik heb een esp aan een kwh hangen om hem met modbus uit telezen
@Ronker32 Nee, aan een wisselschakelaar heb je niets met een EcoDim. Dat zullen pulsdrukers naar de L moeten zijn. De ECO-DIM.10 zegt nar Lp maar dat is volgens mij gewoon een tweede L aansluiting. De duo (ECO-DIM.06) heeft geen mogelijkheid voor externe bedrade schakelaars.
Welke pulsdrukker je moet hebben hang af van het merk schakelmateriaal dat je gebruikt. Ze hebben eigenlijk allemaal wel enkele en dubbele (= voor twee losse dimmers) in het assortiment.
Welke pulsdrukker je moet hebben hang af van het merk schakelmateriaal dat je gebruikt. Ze hebben eigenlijk allemaal wel enkele en dubbele (= voor twee losse dimmers) in het assortiment.
Helder, thanks. Samenvattend kom ik dan uit op de ECO-DIM.07 Basic met deze Gira pulsdrukker 015100, dat moet dan lukken toch? Schakelmateriaal wordt door de gehele woning Gira waar mogelijk.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:04:
@Ronker32 Nee, aan een wisselschakelaar heb je niets met een EcoDim. Dat zullen pulsdrukers naar de L moeten zijn. De ECO-DIM.10 zegt nar Lp maar dat is volgens mij gewoon een tweede L aansluiting. De duo (ECO-DIM.06) heeft geen mogelijkheid voor externe bedrade schakelaars.
Volgens mij staat het bij geen enkel (of in ieder geval amper) een device erbij. Er is wel een algemene pagina over bindings onder Zigbee2MQTT.RudolfR schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:46:
Ik meende dat het met de ecodim ook mogelijk was om direct te koppelen aan een knop.
Maar wellicht is dat alleen gedocumenteerd bij schakelaars/knoppen. (en dit is een 'light')
Snelle en waarschijnlijk simpele vraag: Ik wil een wandschakelaar 'ombouwen' naar een zigbee switch, zonder dat deze daadwerkelijk de lamp schakelt. Die wil ik namelijk gewoon doorlussen. De lamp is namelijk een ledstrip met een ikea zigbee ledcontroller, welke ik natuurlijk ook met Home Assistant wil bedienen, dus altijd spanning moet hebben.
Nu heb ik een Sonoff ZBmini-L gekocht, om deze aan de schakelaar te verbinden, maar dat werkt dus niet. Moet ik dan naar de Philips Hue wall switch module? Ik hoopte dat er een goedkoper zigbee alternatief was. Een shelly zou misschien ook kunnen maar ik prefereer zigbee boven wifi...
Nu heb ik een Sonoff ZBmini-L gekocht, om deze aan de schakelaar te verbinden, maar dat werkt dus niet. Moet ik dan naar de Philips Hue wall switch module? Ik hoopte dat er een goedkoper zigbee alternatief was. Een shelly zou misschien ook kunnen maar ik prefereer zigbee boven wifi...
Na jaren lang OpenHAB te hebben gebruikt ben ik recentelijk naar HASS overgestapt. En dat bevat eigenlijk prima, ik heb bijna al mijn automations die ik in OpenHAB had (daar heten ze rules) al weer werkend, vaak een stuk simpeler zelfs.
Maar ik heb een regel die maar heel soms werkt:
Als de temperatuur op mijn (nefit easy)thermostaat < 19 graden is, minimaal een half uur lang
En het is tussen 6:30 en 21:00, zet dan de (daikin)airco een uurtje aan op verwarmen.
Ter versimpeling heb ik dat uurtje aan er even uit gehaald, dat doe ik door een datetime te zetten waar een andere automation op triggered om hem weer uit te zetten. En als de rule het wel doet, gaat dat gedeelte ook wel gewoon goed. Het moet bijna wel in de trigger of de condition zitten.
Ik kan niet verklaren waarom de regel niet correct triggered, ik zie in de grafiek van de sensor.nefit_temperature
dat de temperatuur echt wel langer dan een half uur onder de 19 is geweest.
Maar ik heb een regel die maar heel soms werkt:
Als de temperatuur op mijn (nefit easy)thermostaat < 19 graden is, minimaal een half uur lang
En het is tussen 6:30 en 21:00, zet dan de (daikin)airco een uurtje aan op verwarmen.
Ter versimpeling heb ik dat uurtje aan er even uit gehaald, dat doe ik door een datetime te zetten waar een andere automation op triggered om hem weer uit te zetten. En als de rule het wel doet, gaat dat gedeelte ook wel gewoon goed. Het moet bijna wel in de trigger of de condition zitten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Use airco for an hour if temperature gets too low during day trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nefit_temperature below: 19 for: minutes: 30 condition: - condition: time after: "06:30:00" before: "22:00:00" action: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.daikin_woonkamer data: temperature: 21 hvac_mode: heat - service: climate.turn_on data: entity_id: climate.daikin_woonkamer |
Ik kan niet verklaren waarom de regel niet correct triggered, ik zie in de grafiek van de sensor.nefit_temperature
dat de temperatuur echt wel langer dan een half uur onder de 19 is geweest.
@dicespark Als je de lamp niet wilt schakelen moet nu nu juist geen N-loze module nemen
Met een ZBmini (dus zonder -L) zou het bijvoorbeeld wel moeten lukken. Daarvan gewoon de Lout niet aansluiten.
Ander alternatief is een Ikea schakelaar ofzo uit elkaar halen en die met draadjes aan de schakelaar (als het een pulsdrukker is). Maar is wel meer DIY en geeft je iets met een batterij.
Ander alternatief is een Ikea schakelaar ofzo uit elkaar halen en die met draadjes aan de schakelaar (als het een pulsdrukker is). Maar is wel meer DIY en geeft je iets met een batterij.
@SiErRa Maar was hij er ook nog eens boven? De trigger vind alleen maar plaats een half uur nadat de temperaatuur van >= 19 naar <19 is gegaan en daaronder blijft.
En door je conditie moet dat moment ook nog tussen 6:30 en 22:00. Zakte de temperatuur bijvoorbeeld om 5 uur onder de 19 graden dan zal de automation dus niet triggeren. Immers is een half uur later dan 5:30 en dat voldoet niet aan de conditie.
Wil je dan ook dat de boel aan gaat moet je ervan maken:
Enige is dat je geen for kunt doen op de numeric state conditie. Dus als het om 6:20 onder de 19 zakt zal hij nu om 6:30 al aan gaan. Als dat echt een probleem is zou je dat weer op kunnen lossen met een template sensor.
En door je conditie moet dat moment ook nog tussen 6:30 en 22:00. Zakte de temperatuur bijvoorbeeld om 5 uur onder de 19 graden dan zal de automation dus niet triggeren. Immers is een half uur later dan 5:30 en dat voldoet niet aan de conditie.
Wil je dan ook dat de boel aan gaat moet je ervan maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: Use airco for an hour if temperature gets too low during day trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.nefit_temperature below: 19 for: minutes: 30 - platform: time at: "06:30:00" condition: - condition: time after: "06:30:00" before: "22:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.nefit_temperature below: 19 action: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.daikin_woonkamer data: temperature: 21 hvac_mode: heat - service: climate.turn_on data: entity_id: climate.daikin_woonkamer |
Enige is dat je geen for kunt doen op de numeric state conditie. Dus als het om 6:20 onder de 19 zakt zal hij nu om 6:30 al aan gaan. Als dat echt een probleem is zou je dat weer op kunnen lossen met een template sensor.
In een rommelbakje met projecten die ik niet afgemaakt heb (dat bakje is te groot en te vol
) vond ik een ESP32 met een IL9341 LCD schermpje er aan:
:strip_exif()/f/image/1JwoBdryKdMgLKFxyc7EA3ni.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het lijkt me leuk om hiermee een display te maken wat wat waarden op het vlak van luchtkwaliteit weergeeft. Eerst de basics onder de knie krijgen; een paar rechthoekjes tekenen was zo gebeurd:
:strip_exif()/f/image/rwyt8Pfvj4v37Pp4DEIi0ot6.jpg?f=fotoalbum_medium)
De code is simpel:
Toen naar de ESPHOME handleiding voor grafieken gekeken, dat ziet er ook niet super-ingewikkelduit maar toch kom ik er niet uit. Met een beetje knutselen aan de voorbeeldcode kom ik hier op:
(Eerste deel van de code is identiek aan de code voor rechthoekjes)
Echter het compilen en uploaden naar de ESP32 van deze code gaat verkeerd:
De melding Component graph requires component sensor zal denk ik betekenen dat er iets mis is met de waarde achter "sensor:"?
De handleiding zegt daar dit over "sensor (Optional, ID): The sensor value to plot". Als ik HA bij de devices kijk, dan zie ik bij "Entitiy ID" de waarde sensor.mh_z19_co2_value. Dat is het enige wat ik verzinnen wat ik daar in zou moeten vullen, maar het lijkt er dus op dat dat toch niet klopt.
Ik heb natuurlijk zitten googlen naar andere voorbeelden om te kijken hoe anderen dat doen, maar in de (paar) zoekresultaten zag ik nergens iemand die de brug maakte van "Ik wil deze grootheid in een grafiek laten zien" naar "Kijk, dat is deze sensor en dus deze ID"
Heeft iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?
:strip_exif()/f/image/1JwoBdryKdMgLKFxyc7EA3ni.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het lijkt me leuk om hiermee een display te maken wat wat waarden op het vlak van luchtkwaliteit weergeeft. Eerst de basics onder de knie krijgen; een paar rechthoekjes tekenen was zo gebeurd:
:strip_exif()/f/image/rwyt8Pfvj4v37Pp4DEIi0ot6.jpg?f=fotoalbum_medium)
De code is simpel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| esphome: name: "il9341" esp32: board: esp32dev framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: ota: wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Esphome-Web-1F3Bc0" password: "t5nPUkfnnqyn" captive_portal: spi: clk_pin: GPIO18 mosi_pin: GPIO23 color: - id: my_red red: 100% green: 0% blue: 0% display: - platform: ili9341 model: TFT 2.4 dc_pin: 2 reset_pin: 4 lambda: |- it.fill(my_red); it.filled_rectangle(50, 60, 30, 42); it.filled_rectangle(150, 160, 30, 42); it.filled_rectangle(150, 60, 30, 42); it.filled_rectangle(50, 160, 30, 42); |
Toen naar de ESPHOME handleiding voor grafieken gekeken, dat ziet er ook niet super-ingewikkelduit maar toch kom ik er niet uit. Met een beetje knutselen aan de voorbeeldcode kom ik hier op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| display: - platform: ili9341 model: TFT 2.4 dc_pin: 2 reset_pin: 4 pages: - id: page1 lambda: |- // Draw the graph at position [x=10,y=20] it.graph(10, 20, id(single_temperature_graph)); graph: # Show bare-minimum auto-ranged graph - id: single_temperature_graph sensor: sensor.mh_z19_co2_value duration: 1h width: 151 height: 51 |
(Eerste deel van de code is identiek aan de code voor rechthoekjes)
Echter het compilen en uploaden naar de ESP32 van deze code gaat verkeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| INFO Reading configuration /config/esphome/il9341.yaml... graph: [source /config/esphome/il9341.yaml:53] Component graph requires component sensor. - id: single_temperature_graph sensor: sensor.mh_z19_co2_value duration: 1h width: 151 height: 51 |
De melding Component graph requires component sensor zal denk ik betekenen dat er iets mis is met de waarde achter "sensor:"?
De handleiding zegt daar dit over "sensor (Optional, ID): The sensor value to plot". Als ik HA bij de devices kijk, dan zie ik bij "Entitiy ID" de waarde sensor.mh_z19_co2_value. Dat is het enige wat ik verzinnen wat ik daar in zou moeten vullen, maar het lijkt er dus op dat dat toch niet klopt.
Ik heb natuurlijk zitten googlen naar andere voorbeelden om te kijken hoe anderen dat doen, maar in de (paar) zoekresultaten zag ik nergens iemand die de brug maakte van "Ik wil deze grootheid in een grafiek laten zien" naar "Kijk, dat is deze sensor en dus deze ID"
Heeft iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?
Ik durf het hier haast niet te vragen maar kan iemand me vertellen wat ik fout doe?
Ik heb onderstaande maar de automatisering wordt pas geactiveerd als temp terug schiet naar 21 en weer op 22 zit. Dus niet als temp op 22 of hoger zit. Terwijl dat toch echt “above” 21 is 😋
Ik heb onderstaande maar de automatisering wordt pas geactiveerd als temp terug schiet naar 21 en weer op 22 zit. Dus niet als temp op 22 of hoger zit. Terwijl dat toch echt “above” 21 is 😋
:strip_exif()/f/image/y1ZMcc2uxnsbheieAKzfd43l.jpg?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik wil even een sanity check doen of ik m'n Energy dashboard wel goed geconfigureerd heb voor de SMA omvormer die sinds eergisteren staat te snorren.
Bij Zonne-energieproductie heb ik de 'total_yield' sensor van SMA toegevoegd.
Daarna heb ik een Riemann-som Helper gemaakt van de 'grid_power' sensor van SMA zodat ik deze waarde als kWh heb. Dat deze Riemann-som is de bron voor de teruglevering.
Een sensor voor Netverbruik heb ik (nog) niet.
Je zou denken dat hiermee het zelfverbruik van de zonnepanelen in orde zou komen, maar dat lijkt niet te werken. Op het Energy dashboard blijft dit op nul staan ondanks het feit dat ik een duidelijk verschil zie tussen de verschillende sensoren die het vermogen aanduiden (grid_power en pv_power_a).
Doe ik iets verkeerd? Of begrijp ik de boel niet juist?
Daarna heb ik een Riemann-som Helper gemaakt van de 'grid_power' sensor van SMA zodat ik deze waarde als kWh heb. Dat deze Riemann-som is de bron voor de teruglevering.
Een sensor voor Netverbruik heb ik (nog) niet.
Je zou denken dat hiermee het zelfverbruik van de zonnepanelen in orde zou komen, maar dat lijkt niet te werken. Op het Energy dashboard blijft dit op nul staan ondanks het feit dat ik een duidelijk verschil zie tussen de verschillende sensoren die het vermogen aanduiden (grid_power en pv_power_a).
Doe ik iets verkeerd? Of begrijp ik de boel niet juist?
@JeroenH Ik zie ze in de doc niet naar een 'sensor.iets' wijzen maar volgens mij gewoon naar het id van de sensor. Nu staat in je code de define van 'sensor.mh_z19_co2_value'niet, maar als het id daar geween 'mh_z19_co2_value' is zou ik dat eens proberen:
[edit] Owwwww, het is een sensor in HA? Volgens mij kan je in ESPhome niet zomaar een sensor uit HA gebruiken maar alleen sensoren die je op het device maakt. Waar het vervolgens denk ik wel mogelijk is om een sensor uit HA te linken of via MQTT ofzo. Maar geen ervaring mee...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| graph: # Show bare-minimum auto-ranged graph - id: single_temperature_graph sensor: mh_z19_co2_value duration: 1h width: 151 height: 51 |
[edit] Owwwww, het is een sensor in HA? Volgens mij kan je in ESPhome niet zomaar een sensor uit HA gebruiken maar alleen sensoren die je op het device maakt. Waar het vervolgens denk ik wel mogelijk is om een sensor uit HA te linken of via MQTT ofzo. Maar geen ervaring mee...
[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 21-10-2022 17:15 ]
Daar zat ik ook naar te kijken, maar dat werkt denk ik alleen als die sensor 'lokaal' op die ESPHome device bestaat. Hij wil juist sensorgegevens uit HA ophalen en displayen, als ik het goed begrijp.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:13:
@JeroenH Ik zie ze in de doc niet naar een 'sensor.iets' wijzen maar volgens mij gewoon naar het id van de sensor. Nu staat in je code de define van 'sensor.mh_z19_co2_value'niet, maar als het id daar geween 'mh_z19_co2_value' is zou ik dat eens proberen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 graph: # Show bare-minimum auto-ranged graph - id: single_temperature_graph sensor: mh_z19_co2_value duration: 1h width: 151 height: 51
Edit: even een homeassistant sensor toevoegen dus @JeroenH
YAML:
1
2
3
4
5
| # Example configuration entry sensor: - platform: homeassistant id: mh_z19_co2_value entity_id: sensor.mh_z19_co2_value |
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 21-10-2022 17:19 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Het is een trigger, dus hij activeert inderdaad pas zodra de temperatuur boven de 21 graden schiet (voor 2 en een halve minuut in jouw geval).ErikVers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:54:
Ik durf het hier haast niet te vragen maar kan iemand me vertellen wat ik fout doe?
[Afbeelding]
Eenmaal boven de 21 graden wordt het niet meer getriggered, omdat de situatie niet veranderd is. Het is nog steeds boven de 21 graden Pas als de temperatuur onder de 21 zakt, kan hij weer getriggered worden als de temperatuur weer boven de 21 komt.
Wat wil je precies bereiken? Dat voor elke temperatuurverandering er een actie uitgevoerd wordt zolang het maar boven de 21 graden is?
Als dat zo is, verander 'platform' dan naar 'state' en haal regels 3 t/m 7 weg. Nu wordt de automation bij elke temperatuurverandering getriggered.
Stel vervolgens een voorwaarde in: waarde moet boven de 21 zijn. Nu wordt hij bij elke temperatuurverandering getriggered maar zal hij alleen de acties uitvoeren als de voorwaarde klopt.
@ErikVers Maar het is een trigger, dat is een enkel moment in tijd. In dit geval, exact 2 minuten en 30 seconden nadat de temperatuur boven de 21 graden is gekomen. Pas als de temperatuur weer 21 graden of minder is geworden is het mogelijk dat er een nieuw moment ontstaat.
Maar wat wil je er exact mee doen dat dit gedrag een probleem is?
Ah, had al verwacht dat het kon, niet dat het zo makkelijk zou zijnHmmbob schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:16:
Edit: even een homeassistant sensor toevoegen dus @JeroenH
Ik kende het ook nog niet, maar het opent ook wat mogelijkheden hier thuisSeptillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Ah, had al verwacht dat het kon, niet dat het zo makkelijk zou zijn
Sometimes you need to plan for coincidence
En @xFeverrSeptillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:17:
@ErikVers Maar het is een trigger, dat is een enkel moment in tijd. In dit geval, exact 2 minuten en 30 seconden nadat de temperatuur boven de 21 graden is gekomen. Pas als de temperatuur weer 21 graden of minder is geworden is het mogelijk dat er een nieuw moment ontstaat.
Het is een automatisering op mijn warmtepomp. Als die in heat of in heat+dhw modus staat (is dus een voorwaarde) dan wil ik dat hij naar DHW gaat als het 22gr of hoger voor meer dan 2min30s is in de woning. Nu kan het zijn dat de warmtepomp op klokprogramma een switch doet terwijl in woning al 22 is en dat gaat hij dus als nog verwarmen (heat)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat is correctKr7Br schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:04:
Dat is niet correct. Dat moet puur de teruglevering aan het net zijn. Daar je aangeeft ook geen sensor voor netverbruik te hebben gok ik dat je ook nog geen sensor voor netteruglevering hebt.Daarna heb ik een Riemann-som Helper gemaakt van de 'grid_power' sensor van SMA zodat ik deze waarde als kWh heb. Dat deze Riemann-som is de bron voor de teruglevering
Ofwel, je kan alleen grafiekjes plotten van je opwek. Je kan zonder net levering en net teruglevering niets zeggen over je eigen verbruik.
Dan voeg je dat moment simpelweg ook toe als triggerErikVers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
Nu kan het zijn dat de warmtepomp op klokprogramma een switch doet terwijl in woning al 22 is en dat gaat hij dus als nog verwarmen (heat)
Pseudo code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| trigger: - temperatuur komt boven 21 graden voor 2,5 minuut - warmptepomp gaat aan condition: - temperatuur is boven de 21 graden - warmptepomp is aan? action: - doe je ding |
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 21-10-2022 17:28 ]
Nico95 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:34:
Krijgen jullie geen foutmelding? Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet werkt, in gedachten heb ik namelijk de groepenkast hier helemaal vol zitten met modbus-metersRuut88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
ik heb hier laatst ook enkele dagen aan besteed zonder succes. Uiteindelijk gekozen om de kwh meters te vervangen voor de homewizard variant met wifi. Dit werk als een zonnetje.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
heeft iemand een tip of linkje voor het combineren van meerdere powerplugs?
Ik heb een groups.yaml gemaakt met daarin al mijn tuya plugs:
Nu weet ik niet of ik een extra group of template moet maken die van deze bovenstaande group alle waarden kan uitlezen en bij elkaar kan optellen.
Ik wilde een template maken die een "overige verbruik" laat zien, effectief door de waarde van de p1 meter te verminderen met de waarde van alle tuya plugs.
De state van group_all_tuya_plugs is nu echter: unknown.
Ik mis ergens iets cruciaals, maar wat
edit: heb het nu opgelost met deze templates:
Twijfel of dit de handigste manier is (ik vond het fijn om alle plugs te kunnen groeperen en dan later in code steeds die groep te kunnen gebruiken).
Ik heb een groups.yaml gemaakt met daarin al mijn tuya plugs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| group_all_tuya_plugs: name: "alle tuya plugs" entities: - sensor.tuya_plug_garage_deur_power - sensor.tuya_plug_garage_muur_power - sensor.tuya_plug_keuken_raam_power - sensor.tuya_plug_zolder_raam_power - sensor.tuya_plug_zolder_airco_power - sensor.tuya_plug_zolder_ketel_power - sensor.tuya_plug_zolder_bureau_power - sensor.tuya_plug_zolder_droger_power - sensor.tuya_plug_kantoor_bureau_power - sensor.tuya_plug_tuinkamer_deur_power - sensor.tuya_plug_tuinkamer_raam_power - sensor.tuya_plug_zolder_wasmachine_power - sensor.tuya_plug_slaapkamer_raam_power - sensor.tuya_plug_woonkamer_trapkast_power - sensor.tuya_plug_zolder_washok_deur_power - sensor.tuya_plug_woonkamer_subwoofer_power - sensor.tuya_plug_tuinkamer_raam_maurice_power |
Nu weet ik niet of ik een extra group of template moet maken die van deze bovenstaande group alle waarden kan uitlezen en bij elkaar kan optellen.
Ik wilde een template maken die een "overige verbruik" laat zien, effectief door de waarde van de p1 meter te verminderen met de waarde van alle tuya plugs.
De state van group_all_tuya_plugs is nu echter: unknown.
Ik mis ergens iets cruciaals, maar wat
edit: heb het nu opgelost met deze templates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| - sensor: - name: "current_power_used_by_tuya_plugs" unit_of_measurement: 'W' state: > {{ [ states('sensor.tuya_plug_garage_deur_power') | float, states('sensor.tuya_plug_garage_muur_power') | float, states('sensor.tuya_plug_keuken_raam_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_raam_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_airco_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_ketel_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_bureau_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_droger_power') | float, states('sensor.tuya_plug_kantoor_bureau_power') | float, states('sensor.tuya_plug_tuinkamer_deur_power') | float, states('sensor.tuya_plug_tuinkamer_raam_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_wasmachine_power') | float, states('sensor.tuya_plug_slaapkamer_raam_power') | float, states('sensor.tuya_plug_woonkamer_trapkast_power') | float, states('sensor.tuya_plug_zolder_washok_deur_power') | float, states('sensor.tuya_plug_woonkamer_subwoofer_power') | float, states('sensor.tuya_plug_tuinkamer_raam_maurice_power') | float ] | map('float', default=0) | sum }} device_class: power - sensor: - name: "current_power_used_by_other" state: " {{ ( states('sensor.p1_meter_3c39e72857e6_active_power') | float - states('sensor.current_power_used_by_tuya_plugs') | float ) | round(2) }} " |
Twijfel of dit de handigste manier is (ik vond het fijn om alle plugs te kunnen groeperen en dan later in code steeds die groep te kunnen gebruiken).
[ Voor 39% gewijzigd door Vinzzz243 op 21-10-2022 17:57 ]
@Hmmbob en @Septillion beiden bedankt, DAT was de truuk! Ik vond het al cool dat elke ESPHOME kennelijk toegang had tot alle sensoren in de HA omgeving, maar ik had niet door dat je hem dat wel even moest vertellen 
De grafiek wordt nu gevuld, ik post later vanavond wel even een foto enz. Nu eerst kinderspituur.
Nogmaals zeer bedankt!
De grafiek wordt nu gevuld, ik post later vanavond wel even een foto enz. Nu eerst kinderspituur.
Nogmaals zeer bedankt!
@Vinzzz243 Een groep sensoren telt ze niet vanzelf op ofzo. Daarvoor zal je met een template aan de gang moeten. Daarin zou je ze gewoon allemaal kunnen optellen. Als je echt altijd alle 'sensor.tuya_plug_*_power' wilt optellen kan @TheFes vast met wat mooie template magie komen die dat in één keer doet
Thanks ik heb nu als trigger de switch van heat mode gemaakt en de condition de kamertemperatuur.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Dan voeg je dat moment simpelweg ook toe als triggerEn bij conditions zet je dan dat het >21 moet zijn.
Pseudo code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 trigger: - temperatuur komt boven 21 graden voor 2,5 minuut - warmptepomp gaat aan condition: - temperatuur is boven de 21 graden - warmptepomp is aan? action: - doe je ding
Dank voor je schop in de goede richting.
Dit is hem geworden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: schakel Warmtepomp uit bij overshoot description: Bij te hoge kamer temp zal heat modus uitgaan trigger: - platform: state entity_id: - input_select.heishamon_heatmode to: Heat for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 - platform: state entity_id: - input_select.heishamon_heatmode to: Heat+DHW for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.kamer_thermostaat above: 21 action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode state: Heat sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.aquarea_main_power - conditions: - condition: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode state: Heat+DHW sequence: - service: input_select.select_option data: option: DHW target: entity_id: input_select.heishamon_heatmode mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-10-2022 18:35 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]
@Vinzzz243
Optellen van de groepsleden kan met:
Zonder groep
Met een betere regex search kan die laatste nog wat efficiënter, maar dat beheers ik niet zo goed.
Optellen van de groepsleden kan met:
Django/Jinja:
1
| {{ expand ('group.group_all_tuya_plugs') | map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }} |
Zonder groep
Django/Jinja:
1
| {{ states.sensor | selectattr('entity_id', 'search', '^sensor.tuya_plug') | selectattr('entity_id', 'search', '_power') | map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }} |
Met een betere regex search kan die laatste nog wat efficiënter, maar dat beheers ik niet zo goed.
@Erik80 Maar moet het nu niet meer gebeuren als na de tijd temp > 21 wordt dan?
Ik vermoedde dat al. Dus die grid sensor is niets meer dan de som van de strings.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Dat is correct
[...]
Dat is niet correct. Dat moet puur de teruglevering aan het net zijn. Daar je aangeeft ook geen sensor voor netverbruik te hebben gok ik dat je ook nog geen sensor voor netteruglevering hebt.
Ofwel, je kan alleen grafiekjes plotten van je opwek. Je kan zonder net levering en net teruglevering niets zeggen over je eigen verbruik.
Dan is het wachten op een slimme meter om het dashboard te vervolledigen.
@Kr7Br De sensor die je nu gemaakt hebt zal inderdaad steeds net zo veel toenemen als je total_yield sensor. Beide hebben alleen een andere startwaarde.
Dus inderdaad, zonder slimme meter of andere meter die je tussen alles van jouw en het net zit is er niets over je gebruik te zeggen.
Dus inderdaad, zonder slimme meter of andere meter die je tussen alles van jouw en het net zit is er niets over je gebruik te zeggen.
Eigenlijk logisch ook 😅Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:53:
@Kr7Br Dus inderdaad, zonder slimme meter of andere meter die je tussen alles van jouw en het net zit is er niets over je gebruik te zeggen.
Ik vroeg me al af hoe die omvormer dat te weten kwam...
nee, nu moet ik wel zeggen dat ik ook niet heel goed weet waar ik zoeken moet. documentatie is beperkt.Raven schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:37:
[...]
[...]
Krijgen jullie geen foutmelding? Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet werkt, in gedachten heb ik namelijk de groepenkast hier helemaal vol zitten met modbus-meters. Heb onlangs een RS485-eth en modbus relay-module besteld, kijken hoe het werkt, moet daar nog mee aan de gang.
vind wat topics van andere fora waar men zegt zo moeten de instellingen staan en dan moet het werken. maar dat gaat bij mij niet op..
Love it! thanks!TheFes schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:36:
@Vinzzz243
Django/Jinja:
1 {{ expand ('group.group_all_tuya_plugs') | map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }}
@TheFes Om nog terug te komen op je laatste:
Ben beter in regex dan Jinja
Django/Jinja:
1
| {{ states.sensor | selectattr('entity_id', 'search', '^sensor\.tuya_plug_.*_power$')| map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }} |
Ben beter in regex dan Jinja
@TheFes Nog kleine aanvulling.
Sterker nog, de punt in je eerdere zoekopdracht mocht elk willekeurig teken zijn. Nu zal dat in geval van '^sensor.tuya_plug' niet snel iets geks opleveren maar als bijvoorbeeld 'sensor_tuya_plug_foobar' zou bestaan wordt deze dus ook gematcht. Wil je echt alleen een punt hebben dan moet je hem escapen.
Sterker nog, de punt in je eerdere zoekopdracht mocht elk willekeurig teken zijn. Nu zal dat in geval van '^sensor.tuya_plug' niet snel iets geks opleveren maar als bijvoorbeeld 'sensor_tuya_plug_foobar' zou bestaan wordt deze dus ook gematcht. Wil je echt alleen een punt hebben dan moet je hem escapen.
Ja, dat herinnerde ik me ook weer toen ik jouw code zag. Had beter voor object_id kunnen gaan, aangezien ik toch al begonnen was met states.sensor.Septillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:28:
@TheFes Nog kleine aanvulling.
Django/Jinja:
1
| {{ states.sensor | selectattr('object_id', 'search', '^tuya_plug_.*_power$')| map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }} |
Ik was net die video aan het kijken om HACS te installeren maar krijg het gevoel dat ik een of andere shady app store aan het installeren ben op mijn telefoonArieR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Heb je HCAS wel geïnstalleerd? Deze komt na installatie in je menu aan de linkerkant te staan.

Ook vanwege die disclaimers van HA voordat je het mag installeren:
- I know how to access Home Assistant logs
- I know that there are no add-ons in HACS
- I know that everything inside HACS is custom and untested by Home Assistent
- I know that if I get issues with Home Assistant I should disable all my custom_components
Is Settings -> System -> Logs de juiste plek?
Want ik zit daar helemaal niets staan. En wanneer ik op de "Load Full Logs"-knop druk is dit alsnog het enige dat ik zie:
2022-10-21 19:54:39.035 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
ad 2.
Wat houdt dit in?
ad 3.
Dat snap ik op zich wel maar vind dit HA Security Bulletin toch wel wat verontrustend :
"It has come to our attention that certain custom integrations have security issues and could potentially leak sensitive information."
Dat voedt nog eens extra dat shady gevoel. Geldt dit dan voor alle zaken die in HACS beschikbaar zijn zodra je de HACS geïnstalleerd hebt of enkel voor integrations die je daaruit geïnstalleerd hebt?
ad. 4
ssh-en naar HA en dan de folder /config/custom_components hernoemen is voldoende?
Tenslotte zie dat ik ook nog een github account moet gaan aanmaken en iets toegang moet geven.
Door dit alles vraag ik me het volgende af:
Heb ik HACS integratie in HA daadwerkelijk echt nodig of kan ik ook gewoon de paar zaken die ik wil gaan gebruiken los installeren?
Als het laatste ook kan en HACS enkel de boel stroomlijnt en wat gemakkelijker maakt dan lijkt me dat niet echt te moeite waard eigenlijk.
HACS is alleen voor het stroomlijnen en makkelijk maken. Manueel installeren kan ook altijd.Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Ik was net die video aan het kijken om HACS te installeren maar krijg het gevoel dat ik een of andere shady app store aan het installeren ben op mijn telefoon![]()
Ook vanwege die disclaimers van HA voordat je het mag installeren:ad 1.
- I know that if I get issues with Home Assistant I should disable all my custom_components
Want ik zit daar helemaal niets staan. En wanneer ik op de "Load Full Logs"-knop druk is dit alsnog het enige dat ik zie:
2022-10-21 19:54:39.035 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
ad 2.
Wat houdt dit in?
ad 3.
Dat snap ik op zich wel maar vind dit HA Security Bulletin toch wel wat verontrustend :
"It has come to our attention that certain custom integrations have security issues and could potentially leak sensitive information."
Dat voedt nog eens extra dat shady gevoel. Geldt dit dan voor alle zaken die in HACS beschikbaar zijn zodra je de HACS geïnstalleerd hebt of enkel voor integrations die je daaruit geïnstalleerd hebt?
ad. 4
ssh-en naar HA en dan de folder /config/custom_components hernoemen is voldoende?
Tenslotte zie dat ik ook nog een github account moet gaan aanmaken en iets toegang moet geven.
Heb ik HACS integratie in HA daadwerkelijk echt nodig of kan ik ook gewoon de paar zaken die ik wil gaan gebruiken los installeren?
Als het laatste ook kan en HACS enkel de boel stroomlijnt en wat gemakkelijker maakt dan lijkt me dat niet echt te moeite waard eigenlijk.
HACS geeft ook meldingen over updates van de custom components, dus ook dat is wat makkelijker.
Ja/nee, met de groe(n)ten HACS. Het kan een behoorlijke wespennest zijn. Als je beta en cutting edge toepassingen gebruikt. Zeker als programmeren en scripten je niet zo ligt.Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Ik was net die video aan het kijken om HACS te installeren maar krijg het gevoel dat ik een of andere shady app store aan het installeren ben op mijn telefoon![]()
Ook vanwege die disclaimers van HA voordat je het mag installeren:ad 1.
ad 2.
Wat houdt dit in?
ad 3.
ad. 4
Modbus en dergelijke worden in HA native ondersteund. Maar daar komt wel de nodige elbow grease bij kijken. Tong in de goeie hoek.
Je kan ook twee HA's opzetten. De één stabiel. De ander als development. In de dev vogel je van alles uit. Is het stabiel dan kan het over naar de live of productie. En backup's of snapshot's maken. Ik vind het al geweldig dat je het gaat proberen.
Hacs gebruik ik ook voor oa openhasp, is kleine display's aansturen. Het heeft nooit echt voor problemen gezorgd. Juist geholpen om dingen sneller voor elkaar te krijgen.
En schrijf alles op of uit. Dat lijkt dubbel werk. Maar een jaar later ben je er mee geholpen mocht de boel ineens niet meer werken. Youtube staat vol met HA gerelateerde onderwerpen.
[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 21:07 . Reden: typo ]
@pentode Alles documenteren heb je gelijk in, erg belangrijk en de grote valkuil is denken dat je het wel onthoudt 
Twee HA's klinkt wel verstandig maar in hoeverre is dat onafhankelijk van de onderliggende hardware?
Want om daarvoor een tweede Odroid aan te schaffen wordt me wat te duur.
Kan ik dat dan bijv op een VM draaien en als het daarop draait 1-op-1 overzetten naar de productie HA installatie op de Odroid?
En in hoeverre zijn al de zaken die op een HA draaien onafhankelijk van elkaar?
Dat als je op de test HA enkel die functionaliteit test die je nieuw wilt gaan implementeren het daar wel doet maar niet op de productie HA omdat daar ook andere zaken draaien die ermee interfereren.
Beste is natuurlijk om test en productie gelijk te houden maar afgezien van het feit dat daar veel meer werk in gaat zitten ben ik ook bang dat het uitlezen van dezelfde devices met twee HA installaties elkaar gaat bijten, als het device het al toelaat. En 2x uploaden naar een dienst is natuurlijk al helemaal niet wenselijk.
Twee HA's klinkt wel verstandig maar in hoeverre is dat onafhankelijk van de onderliggende hardware?
Kan ik dat dan bijv op een VM draaien en als het daarop draait 1-op-1 overzetten naar de productie HA installatie op de Odroid?
Dat als je op de test HA enkel die functionaliteit test die je nieuw wilt gaan implementeren het daar wel doet maar niet op de productie HA omdat daar ook andere zaken draaien die ermee interfereren.
Beste is natuurlijk om test en productie gelijk te houden maar afgezien van het feit dat daar veel meer werk in gaat zitten ben ik ook bang dat het uitlezen van dezelfde devices met twee HA installaties elkaar gaat bijten, als het device het al toelaat. En 2x uploaden naar een dienst is natuurlijk al helemaal niet wenselijk.
Dit is cool, en het is nog maar een basic grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yrrqa4jnLADVmw4dfZo7L7ce.jpg?f=user_large)
Grafiek update automatisch.
En dat alleen maar met een goedkoop schermpje zoals dit (al heeft degene die ik heb geen touch screen-functionaliteit), een ESP32 en een paar draadjes.
ESPHOME is echt mooi spul.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yrrqa4jnLADVmw4dfZo7L7ce.jpg?f=user_large)
En dat alleen maar met een goedkoop schermpje zoals dit (al heeft degene die ik heb geen touch screen-functionaliteit), een ESP32 en een paar draadjes.
Ja zeker. En wordt ook ondersteund door OpenHASP.JeroenH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:35:
Dit is cool, en het is nog maar een basic grafiek:
[Afbeelding]
Oh ja, met LVGL dat is helemaal watertandend mooi op ips. Github voor de nitty gritty.
[ Voor 8% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 22:27 . Reden: typo ]
ik krijg een error opSeptillion schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:17:
Django/Jinja:
1 {{ states.sensor | selectattr('entity_id', 'search', '^sensor\.tuya_plug_.*_power$')| map(attribute='state') | select('is_number') | map('float') | list | sum }}
code:
1
| \. |
unknown escape sequence
Ik heb er \\ van gemaakt, dat geeft geen error meer, maar kan zo snel niet vinden of dat een escape is in jinja2 regex...
Ik draai HA in een VM. Ook een dev op een ander stuk ijzer. De meeste data komt binnen via esp's, zigbee, mqtt etc. Dus modbus als voorbeeld wordt uitgelezen door een ESP die het vervolgens door stuurt naar bijvoorbeeld HA.Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:30:
@pentode Alles documenteren heb je gelijk in, erg belangrijk en de grote valkuil is denken dat je het wel onthoudt
Er bestaan modbus controllers waar ESPhome op kan draaien. ESPHome draait als add-on in HA. Is geen hacs wordt door HA ondersteund. Zo voor kom je hardware problemen. Is modulair. De HA hardware hoeft niet naast de omvormer te hangen. Het andere is veel te ver gezocht. Meer vanuit systeem beheer filosofie, imho.
Oeps, ik zeg het verkeerd. Aan een esp32 kan een RS 485 module gekoppeld worden. Nog modulairder...
[ Voor 4% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 22:45 . Reden: aanvulling ]
Ik heb even wat hulp nodig...
Eergisteren had ik een "perfecte" automatisering gebouwd, als het na zonsondergang is en Kodi gaat op pauze of stopt met afspelen, trap dan een scene af.
HASS draait in een VM op mijn Xigmanas. Ik ben daarna gaan klooien met SNMP om dat in te lezen in HASS, daardoor ging mijn VM ook over de zeik. Na het terugzetten van een backup draaide alles weer, alleen waren 3 automations waaronder de kodi's niet meer beschikbaar want die stonden na de restore dus niet in automation.yaml. Ik heb dus een nieuwe aangemaakt, maar nu heb ik een probleem.
Pauzeren en stoppen gaat perfect en de verlichting gaat weer aan, bij afspelen dimt de verlichting in stappen tot 0 in 6 seconden.
Maar, met next up/up next (kodi plugin) gaat hij automatisch door naar een volgende aflevering en tussendoor gaat dus wel de verlichting aan. Heeft iemand inzicht in wat ik hier verkeerd doe?
Librelec 10.0.3 en de verlichting is Milight met een rgb controller en 15 meter SMD5050
De yaml:
Of kan ik deze vraag beter stellen in het KODI topic?
Eergisteren had ik een "perfecte" automatisering gebouwd, als het na zonsondergang is en Kodi gaat op pauze of stopt met afspelen, trap dan een scene af.
HASS draait in een VM op mijn Xigmanas. Ik ben daarna gaan klooien met SNMP om dat in te lezen in HASS, daardoor ging mijn VM ook over de zeik. Na het terugzetten van een backup draaide alles weer, alleen waren 3 automations waaronder de kodi's niet meer beschikbaar want die stonden na de restore dus niet in automation.yaml. Ik heb dus een nieuwe aangemaakt, maar nu heb ik een probleem.
Pauzeren en stoppen gaat perfect en de verlichting gaat weer aan, bij afspelen dimt de verlichting in stappen tot 0 in 6 seconden.
Maar, met next up/up next (kodi plugin) gaat hij automatisch door naar een volgende aflevering en tussendoor gaat dus wel de verlichting aan. Heeft iemand inzicht in wat ik hier verkeerd doe?
Librelec 10.0.3 en de verlichting is Milight met een rgb controller en 15 meter SMD5050
De yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Kodi licht pauze/gestopt description: "" trigger: - platform: state entity_id: - media_player.libreelec - media_player.kodi_libreelec - media_player.libreelec_2 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 to: idle - platform: state entity_id: - media_player.kodi_libreelec - media_player.libreelec - media_player.libreelec_2 to: paused condition: - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.film metadata: {} mode: single |
Of kan ik deze vraag beter stellen in het KODI topic?
who put a "stop payment" on my reality check
Toevallig was ik in eerste instantie van plan iets met ESP8266 te maken om de modbus van mijn kWh meter uit te lezen waar de opbrengst van de omvormer langs komt.pentode schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:08:
[...]
Ik draai HA in een VM. Ook een dev op een ander stuk ijzer. De meeste data komt binnen via esp's, zigbee, mqtt etc. Dus modbus als voorbeeld wordt uitgelezen door een ESP die het vervolgens door stuurt naar bijvoorbeeld HA.
Er bestaan modbus controllers waar ESPhome op kan draaien. ESPHome draait als add-on in HA. Is geen hacs wordt door HA ondersteund. Zo voor kom je hardware problemen. Is modulair. De HA hardware hoeft niet naast de omvormer te hangen.
Omdat ik liever ethernet dan wifi heb werd dat al een ESP32, met het idee die zo te configgen dat het vanuit dat ding direct naar PVoutput wordt gestuurd.
Helaas is die kWh meter er nu uit omdat de installateur de omvormer niet aan de praat kreeg met die kWh meter er tussen. Vette onzin als je het mij vraagt maar daarover ben ik nog in conclaaf met ze.
Om toch wat uit te lezen uitgeweken naar de opbrengt uit de omvormer zelf lezen maar die heeft al ethernet en ik werd er op gewezen dat HA daarvoor wel een uitkomst voor zou zijn.
Leek me ook wel wat want kon ik gelijk een controller voor mijn ubiquiti appartuur op draaien.
Helaas is het resultaat tot nu toe enkel dat de Shelly apparatuur er prima mee integreert en gelijk werd opgepakt zonder iets te hoeven in stellen (wat totaal onverwacht was want ik heb die dingen eigenlijk alleen omdat het goedkope dimmers zijn
De ubuquiti controller werkt helaas nog voor geen meter, maar dat ligt niet aan HA want die draait enkel een docker als ik het goed begrepen heb dus dat moet dan bij de ubiquiti software zelf liggen.
En de SMA omvormer uitlezen met ModBus is dus helaas ook niet triviaal.
Denk dat ik maar de WebConnect kant op moet, alles gaat tegenwoordig toch naar web interfaces toe dus ik denk dat modbus dan maar iets van het verleden is.
Welk andere bedoel je, het gelijk houden van T en P?Het andere is veel te ver gezocht. Meer vanuit systeem beheer filosofie, imho.
Als dat hier niet nodig is, des te makkelijker!
De hardware. Dus twee odroid's.Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:46:
[...]
Toevallig was ik in eerste instantie van plan iets met ESP8266 te maken om de modbus van mijn kWh meter uit te lezen waar de opbrengst van de omvormer langs komt.
Omdat ik liever ethernet dan wifi heb werd dat al een ESP32, met het idee die zo te configgen dat het vanuit dat ding direct naar PVoutput wordt gestuurd.
Helaas is die kWh meter er nu uit omdat de installateur de omvormer niet aan de praat kreeg met die kWh meter er tussen. Vette onzin als je het mij vraagt maar daarover ben ik nog in conclaaf met ze.
Om toch wat uit te lezen uitgeweken naar de opbrengt uit de omvormer zelf lezen maar die heeft al ethernet en ik werd er op gewezen dat HA daarvoor wel een uitkomst voor zou zijn.
Leek me ook wel wat want kon ik gelijk een controller voor mijn ubiquiti appartuur op draaien.
Helaas is het resultaat tot nu toe enkel dat de Shelly apparatuur er prima mee integreert en gelijk werd opgepakt zonder iets te hoeven in stellen (wat totaal onverwacht was want ik heb die dingen eigenlijk alleen omdat het goedkope dimmers zijn)
De ubuquiti controller werkt helaas nog voor geen meter, maar dat ligt niet aan HA want die draait enkel een docker als ik het goed begrepen heb dus dat moet dan bij de ubiquiti software zelf liggen.
Denk dat ik maar de WebConnect kant op moet, alles gaat tegenwoordig toch naar web interfaces toe dus ik denk dat modbus dan maar iets van het verleden is.
[...]
Welk andere bedoel je, het gelijk houden van T en P?
Als dat hier niet nodig is, des te makkelijker!
Een ampère klem, blauw blokje met rood kringeltje, in de groepenkast is ook nog een mogelijkheid. Heb je geen koorts ehh temp. Maar wel de cosinus phi te pakken ;-) Met al die led verlichting en omvormers is die knap beroerd imho. YT CT clamp
:strip_exif()/f/image/06r3byNOjj7HvMG9Z3G6y0RQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door pentode op 21-10-2022 23:29 . Reden: aanvulling ]
Goedenavond
.
Klein vraagje, ik probeer mini-graph-card aan de praat te krijgen, echter lijk ik iets basaals fout te doen.
Waar ik tegenaan loop is deze error:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXGe7tPOn4M2ffrhEC2mVgHC.jpg?f=user_large)
De vertical stack card code ziet er als volgt uit:
Het volledige pad naar de bundle is dit:
/config/www/mini-graph-card-bundle.js
En in de configuration.yaml staat dit:
Is er iemand die me op weg kan helpen? Hartelijk dank.
Klein vraagje, ik probeer mini-graph-card aan de praat te krijgen, echter lijk ik iets basaals fout te doen.
Waar ik tegenaan loop is deze error:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXGe7tPOn4M2ffrhEC2mVgHC.jpg?f=user_large)
De vertical stack card code ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
| type: custom:mini-graph-card entities: - sensor.energie_verbruik_totaal |
Het volledige pad naar de bundle is dit:
/config/www/mini-graph-card-bundle.js
En in de configuration.yaml staat dit:
YAML:
1
2
3
4
5
| lovelace: mode: yaml resources: - url: /local/mini-graph-card-bundle.js?v=0.11.0 type: module |
Is er iemand die me op weg kan helpen? Hartelijk dank.
Een open deur, maar je hebt de card wel "geïnstalleerd"?
@Vliegvlug Het kan ook via modbus als ik het zo zie: https://community.home-as...-from-sma-inverter/122425Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:46:
[...]
En voor de webversie (je kan alles naast elkaar draaien) zie Home-Assistant SMA Solar integration.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Je kunt de variant die ik later nog gepost heb gebruiken, die heeft geen escape charactersVinzzz243 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:06:
[...]
ik krijg een error opcode:
1 \.
unknown escape sequence
Ik heb er \\ van gemaakt, dat geeft geen error meer, maar kan zo snel niet vinden of dat een escape is in jinja2 regex...
Ik kreeg helemaal geen respons uit mijn Eastron SDM630 meters. Heb verschillende devices geprobeerd (staan nog in V&A voor de liefhebber). Met de homewizard WiFi variant had ik alles (3 meters) binnen 5 minuten werkend in HA.Raven schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:37:
[...]
[...]
Krijgen jullie geen foutmelding? Ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet werkt, in gedachten heb ik namelijk de groepenkast hier helemaal vol zitten met modbus-meters. Heb onlangs een RS485-eth en modbus relay-module besteld, kijken hoe het werkt, moet daar nog mee aan de gang.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.