Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 209 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.362.102 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Rempage0611 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:40:
Goedenavond :).

Klein vraagje, ik probeer mini-graph-card aan de praat te krijgen, echter lijk ik iets basaals fout te doen.

Waar ik tegenaan loop is deze error:
[Afbeelding]

De vertical stack card code ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
type: custom:mini-graph-card
entities:
  - sensor.energie_verbruik_totaal

Het volledige pad naar de bundle is dit:
/config/www/mini-graph-card-bundle.js

En in de configuration.yaml staat dit:
YAML:
1
2
3
4
5
lovelace: 
   mode: yaml
   resources:
   - url: /local/mini-graph-card-bundle.js?v=0.11.0
     type: module

Is er iemand die me op weg kan helpen? Hartelijk dank.
Ik zet de resources in /config/ui-lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
resources:
  - url: /local/mini-graph-card-bundle.js?v=0.10.0

Het hoort eigenlijk zo: http(s)://url4ha/config/lovelace/resources. Lovelace(dashboard) in edit mode. Klik op de drie (dolly) dots. (Drie streepjes heet het hamburgermenu ;-) Manage resources, add resource... Maar dat werkte nooit goed bij mij.
En dan in: config\www of config\www\custom-ui ff uit het hoofd het javascript plaatsen. Maar die www niet gebruiken in het resource pad. Zoals al gedaan.
Misschien is dit in de tussentijd al weer anders geworden. Maar probeer het uit.
En alles herstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxKVSEegzqTX-RjaZnzB84N_Tgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V1wbXLqSgpQvhsIXIF04F8kc.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door pentode op 22-10-2022 19:39 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:20
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:15:
Ik heb even wat hulp nodig...

Eergisteren had ik een "perfecte" automatisering gebouwd, als het na zonsondergang is en Kodi gaat op pauze of stopt met afspelen, trap dan een scene af.
HASS draait in een VM op mijn Xigmanas. Ik ben daarna gaan klooien met SNMP om dat in te lezen in HASS, daardoor ging mijn VM ook over de zeik. Na het terugzetten van een backup draaide alles weer, alleen waren 3 automations waaronder de kodi's niet meer beschikbaar want die stonden na de restore dus niet in automation.yaml. Ik heb dus een nieuwe aangemaakt, maar nu heb ik een probleem.
Pauzeren en stoppen gaat perfect en de verlichting gaat weer aan, bij afspelen dimt de verlichting in stappen tot 0 in 6 seconden.
Maar, met next up/up next (kodi plugin) gaat hij automatisch door naar een volgende aflevering en tussendoor gaat dus wel de verlichting aan. Heeft iemand inzicht in wat ik hier verkeerd doe?

Librelec 10.0.3 en de verlichting is Milight met een rgb controller en 15 meter SMD5050
De yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Kodi licht pauze/gestopt
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - media_player.libreelec
      - media_player.kodi_libreelec
      - media_player.libreelec_2
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    to: idle
  - platform: state
    entity_id:
      - media_player.kodi_libreelec
      - media_player.libreelec
      - media_player.libreelec_2
    to: paused
condition:
  - condition: state
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
action:
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.film
    metadata: {}
mode: single

Of kan ik deze vraag beter stellen in het KODI topic?
Dan vermoed ik dat je state heel even naar idle switcht en dan weer terug gaat. Wellicht kun je er in de logs achter komen hoe lang dat is. Als dat niet te lang is kun je je state trigger aanpassen. In je YAML rij 12 zet je dan seconds: 1 of iets dergelijks. Dan triggert ie pas als je state één seconde die waarde vasthoudt. Krijg je dus wel ook die ene seconde vertraging op je trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:13
MartijnGP schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Dan vermoed ik dat je state heel even naar idle switcht en dan weer terug gaat. Wellicht kun je er in de logs achter komen hoe lang dat is. Als dat niet te lang is kun je je state trigger aanpassen. In je YAML rij 12 zet je dan seconds: 1 of iets dergelijks. Dan triggert ie pas als je state één seconde die waarde vasthoudt. Krijg je dus wel ook die ene seconde vertraging op je trigger.
Dat was hem idd, dankjewel!!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Nico95 @Ruut88 Ik zat net eens te Googlen, in HA lijkt modbus sinds vorig jaar niet (goed) meer te werken. Wat misschien een idee is, is proberen zelf een python-script te schrijven dat het communiceren doet en dan vanuit het script via MQTT auto discovery naar HA. Beetje workaround, maar misschien dat dat wel werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:47
sygys schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:24:
Een paar posts geleden stuurde ik dat ik een keer zou gaan beginnen aan het showen van mijn volledige setup. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik moet beginnen. Er zit zoveel in dat dit een pagina's lange post zou worden.
Goed laat ik een poging wagen. Het lijkt me het beste om een opsomming te maken per ruimte.

Het systeem

Ik draai home assistant momenteel op een intel NUC i7 10th gen. met custom waterkoel case. Deze heb ik laten maken in Vietnam.

Deze NUC draait HASS OS
....
Ik ben erg benieuwd naar jouw wasmachine code om de status te bepalen zou je die willen delen, evenals jouw energie dashboard met berekeningen van contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

pentode schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Ik zet de resources in /config/ui-lovelace.yaml
YAML:
1
2
3
resources:
  - url: /local/mini-graph-card-bundle.js?v=0.10.0

Het hoort eigenlijk zo: http(s)://urlf4ha/config/lovelace/resources. Lovelace in edit mode. Klik op de drie (dolly) dots. (Drie streepjes heet het hamburgermenu ;-) Manage resources, add resource... Maar dat werkte nooit goed bij mij.
En dan in: config\www of config\www\custom-ui ff uit het hoofd het javascript plaatsen. Maar die www niet gebruiken in het resource pad. Zoals al gedaan.
Misschien is dit in de tussentijd al weer anders geworden. Maar probeer het uit.
En alles restarten.

[Afbeelding]
Held!

Die manage resources kon ik niet vinden, nu dus wel. Ik heb lovelace uit de configuration.yaml verwijderd en toegevoegd bij manage resources zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz8jY7MrQXtMO9ihjM0JWHcsAJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMiVb22nO9pLqd40WmNzsBhM.jpg?f=fotoalbum_large

En dit bestand staat dus in /local/www/

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uooUv4IGtA_jAxaS4UeHxThzGoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7P6ruGgNQdkII0O3bCnbZCT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Rempage0611 op 22-10-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 09:38
Raven schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:18:
@Nico95 @Ruut88 Ik zat net eens te Googlen, in HA lijkt modbus sinds vorig jaar niet (goed) meer te werken. Wat misschien een idee is, is proberen zelf een python-script te schrijven dat het communiceren doet en dan vanuit het script via MQTT auto discovery naar HA. Beetje workaround, maar misschien dat dat wel werkt.
Heb inmiddels met hulp van een mede forummer de gateway werkend, maar nog niet echt modbus, wat ik nu uitlees in een rs485 apparaat met z’n eigen protocol, maar we maken stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 20:59
Nico95 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Heb inmiddels met hulp van een mede forummer de gateway werkend, maar nog niet echt modbus, wat ik nu uitlees in een rs485 apparaat met z’n eigen protocol, maar we maken stappen!
Weet je zeker dat dit wel modbus is dan? Meestal stuur je maar 1 protocol tegelijk over rs485, dat kan modbus zijn, maar ook fabrikants specieke protocollen. Soms kun je wel switchen tussen deze 2 protocollen, maar vaak niet beide tegelijk.

Of bedoel je modbus via ethernet ernaast? Dat kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Nog een vraagje, ik gebruik een docker container voor HA. Ik wil graag de waarde opzoeken van sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1 aan het begin van de week/maand/jaar/dag zodat ik die kan gebruiken om het verbruik te berekenen. Dit zou je kunnen doen via sql alleen loop ik hier tegenaan:

https://github.com/home-assistant/core/issues/79536

Is er nog een andere manier om bv een waarde via een trigger op te slaan? In Pimatic sloeg ik bv deze op energie_return_tarief_begin_dag, energie_return_tarief_begin_week, energie_return_tarief_begin_maand, energie_return_tarief_begin_jaar juist om het verschil uit te kunnen rekenen. Wederom dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Rempage0611 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:10:
Nog een vraagje, ik gebruik een docker container voor HA. Ik wil graag de waarde opzoeken van sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1 aan het begin van de week/maand/jaar/dag zodat ik die kan gebruiken om het verbruik te berekenen. Dit zou je kunnen doen via sql alleen loop ik hier tegenaan:

https://github.com/home-assistant/core/issues/79536

Is er nog een andere manier om bv een waarde via een trigger op te slaan? In Pimatic sloeg ik bv deze op energie_return_tarief_begin_dag, energie_return_tarief_begin_week, energie_return_tarief_begin_maand, energie_return_tarief_begin_jaar juist om het verschil uit te kunnen rekenen. Wederom dank.
Ben je mogelijk of al gezien met dit draadje op weg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Bedankt, ik ben een andere weg ingeslagen door een helper aan te maken inclusief dit script:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZIyhOEY_iHPMZP_aNszrqpmsGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ag8IhaFk6K4S70J4atdPOM4q.png?f=fotoalbum_large

Maar nog geen succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFFE-MT7v_0TZ4cQy7gXc3bCnmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTkjyXtRBmuJR9F6jThZsbUH.png?f=fotoalbum_large

Tijd om een nachtje erover te slapen...

[ Voor 52% gewijzigd door Rempage0611 op 22-10-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 16:35
Rempage0611 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:49:
Bedankt, ik ben een andere weg ingeslagen door een helper aan te maken inclusief dit script:

[Afbeelding]

Maar nog geen succes:
[Afbeelding]

Tijd om een nachtje erover te slapen...
De error is vrij duidelijk, input_number.energie_return_tarief_begin_dag is geen service die je kan aanroepen.
Service "input_number.set_value" kun je gebruiken om een value op te slaan in input_number.energie_return_tarief_begin_dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

TravockMD schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

De error is vrij duidelijk, input_number.energie_return_tarief_begin_dag is geen service die je kan aanroepen.
Service "input_number.set_value" kun je gebruiken om een value op te slaan in input_number.energie_return_tarief_begin_dag.
Bedankt, idd het was die naam die ik foutief had aangepast. Hij werkt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 10:13
Ik heb wat hulp nodig.
Na zonsondergang gaat de schermer lamp aan op 10% tot 23:30 en gaat deze weer uit.

Heb ikea motion control als na zonsondergang beweging heeft gezien gaat de verlichting in de woonkamer aan en de schermer lamp gaat filler branden.

Maar als na 15 min geen beweging is gaat de verlichting. Alleen wil ik dat de schermer lamp weer terug gaat de automatisering dat de schermer lamp fel gaat branden.

En als de verlichting aan gaat ook de keukenverlichting aan deze is verbonden aan Philips Hue Dimmer.
In de keuken vind ik het handig om de verlichting te dimmen of een andere licht stand te gebruiken.
Maar alleen gaat deze na verloop van tijd weer naar zijn oude stand omdat de ikea motion control nieuwe beweging heeft gezien. Ik wil graag dat de keuken lamp blijft op zijn stand.

Weet niet of beide mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Krijg deze fout melding. Google stuurt me in de richting van een niet gezonde docker container maar de zijn allemaal ‘gezond’. Herstart heeft ook geen enkel effect. Iemand een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vmaMCR-II1n3J_DlaGyXaUVr-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WN61MBrA49qHaYPif1eO3ZM7.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Toppe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:24:
Krijg deze fout melding. Google stuurt me in de richting van een niet gezonde docker container maar de zijn allemaal ‘gezond’. Herstart heeft ook geen enkel effect. Iemand een oplossing?
[Afbeelding]
Toch ook niet portainer geïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door pentode op 23-10-2022 16:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Yep. Thanks, nu kan ik weer een update draaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53

hneel

denkt er het zijne van

Ik ben bezig het gasverbruik in kaart te brengen. Nog geen slimme meter hier, dus ik bedacht iets anders: als ik nou kijk hoe lang de vlam van de CV ketel brandt, dan heb ik toch een soort ruwe indicatie. (Het zal nooit helemaal kloppen, want bv het gasverbruik in de keuken wordt er niet in meegenomen, maar het is beter dan niks)

Ik heb daarvoor een history graph aangemaakt in sensor.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform:     history_stats
  name:         "stat_otgw_flame"
  entity_id:    binary_sensor.otgw_flame
  state:        "on"
  type:         time
  start:        "{{ now().replace(year=2022, month=5, day=14, hour=23, minute=59, second=0) }}"
  end:          "{{ now() }}"

Dat tijdstip is een moment in het verleden waarop ik de gasmeter stand heb genoteerd. (Ik wil toch weten in hoeverre ik het kan vertalen naar m3.

Het lijkt op zich redelijk te werken. Jr ziet bv dat het toeneemt rond ong. 10:00.
Behalve dan dat de grafiek soms een forse sprong maakt. Zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20221023_165859_ha_gas.png

Wie kan dit verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
hneel schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:01:
Ik ben bezig het gasverbruik in kaart te brengen. Nog geen slimme meter hier, dus ik bedacht iets anders: als ik nou kijk hoe lang de vlam van de CV ketel brandt, dan heb ik toch een soort ruwe indicatie. (Het zal nooit helemaal kloppen, want bv het gasverbruik in de keuken wordt er niet in meegenomen, maar het is beter dan niks)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  start:        "{{ now().replace(year=2022, month=5, day=14, hour=23, minute=59, second=0) }}"

Dat tijdstip is een moment in het verleden waarop ik de gasmeter stand heb genoteerd. (Ik wil toch weten in hoeverre ik het kan vertalen naar m3.

Het lijkt op zich redelijk te werken. Jr ziet bv dat het toeneemt rond ong. 10:00.
Behalve dan dat de grafiek soms een forse sprong maakt. Zie onderstaand plaatje.

[Afbeelding]

Wie kan dit verklaren?
Slimme meter aanvragen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

hneel schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:01:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7

[Afbeelding]

Wie kan dit verklaren?
Hacktober: Ik kon het niet laten, beetje off topic maar, dacht gelijk hier aan een esp32cam. Als alternatief. Dan heb je ook het verbruik in de keuken. Github: AI-on-the-edge-device Heeft ook MQTT ed.
YT:

[ Voor 4% gewijzigd door pentode op 23-10-2022 18:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@pentode 't is alleen jammer dat we in NL (Vitens-gebied althans) niet meters met dergelijke kleine/smalle wijzertjes hebben, hier hebben we een nogal brede wijzer waarvoor ik nog altijd geen OpenCV-code heb kunnen vinden die daarmee overweg kan :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 13:23

WoBBeL

*zwaai*

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om NLZIET gestart te krijgen op een Chromecast? Ik kan alle data wel zien via Statussen maar het lukt mij niet om de app direct vanuit HA te openen en een zender live te krijgen. Met YouTube lukt dat wel (zie https://www.home-assistant.io/integrations/cast/#youtube)

Data vanuit NLZIET
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
volume_level: 1
is_volume_muted: false
media_content_id: https://nlziet-live.akamaized.net/L6/bebbbc31/1b7b2c41.isml/.mpd?dvr_window_length=30&filter=%28systemBitrate%3C5500000%29
media_duration: -1
media_position: 14.704760313034058
media_position_updated_at: 2022-10-23T17:24:58.973848+00:00
media_title: NOS Studio Sport Eredivisie
app_id: 596B5A1C
app_name: NLZIET
entity_picture_local: /api/media_player_proxy/media_player.woonkamer?token=978e39f7debd3619e9a7a1e8633dadc74f116258314557a01f0ceb8aaf370ce9&cache=4c2c66322b120d26
entity_picture: https://images.nlziet.nl/metadataimportimages/source/F455525F3E4E9A5C0ECE7CE3F64E3E5B7048B152D3E15C70A4E577893CF312E7.jpg
friendly_name: Woonkamer
supported_features: 152463
media_content_type: tvshow
media_series_title: NOS Studio sport eredivisie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Raven schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:08:
@pentode 't is alleen jammer dat we in NL (Vitens-gebied althans) niet meters met dergelijke kleine/smalle wijzertjes hebben, hier hebben we een nogal brede wijzer waarvoor ik nog altijd geen OpenCV-code heb kunnen vinden die daarmee overweg kan :/
Hè, dat is nou inderdeed weer jammer. AI training doen for large dials, gauges or numbers. Of een verklein lens voor de camera, als dat mogelijk is. Het blijft geweldige techniek.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 23-10-2022 19:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
WoBBeL schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:28:
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om NLZIET gestart te krijgen op een Chromecast? Ik kan alle data wel zien via Statussen maar het lukt mij niet om de app direct vanuit HA te openen en een zender live te krijgen. Met YouTube lukt dat wel (zie https://www.home-assistant.io/integrations/cast/#youtube)

Data vanuit NLZIET
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
volume_level: 1
is_volume_muted: false
media_content_id: https://nlziet-live.akamaized.net/L6/bebbbc31/1b7b2c41.isml/.mpd?dvr_window_length=30&filter=%28systemBitrate%3C5500000%29
media_duration: -1
media_position: 14.704760313034058
media_position_updated_at: 2022-10-23T17:24:58.973848+00:00
media_title: NOS Studio Sport Eredivisie
app_id: 596B5A1C
app_name: NLZIET
entity_picture_local: /api/media_player_proxy/media_player.woonkamer?token=978e39f7debd3619e9a7a1e8633dadc74f116258314557a01f0ceb8aaf370ce9&cache=4c2c66322b120d26
entity_picture: https://images.nlziet.nl/metadataimportimages/source/F455525F3E4E9A5C0ECE7CE3F64E3E5B7048B152D3E15C70A4E577893CF312E7.jpg
friendly_name: Woonkamer
supported_features: 152463
media_content_type: tvshow
media_series_title: NOS Studio sport eredivisie
De app openen op mijn Shield lukt me wel, maar een specifieke zender is me ook nog niet gelukt

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:50
Ik heb wat hulp nodig met het werkend krijgen van een manier om de feed van mijn deurbel in beeld te krijgen op mijn tablet wanneer de deurbel wordt ingedrukt of als ik op een card klik.

Ik heb een Eufy 2K deurbel met de Eufy Security integratie. Op mijn dashboard heb ik een card die werkt zoals ik wil: als er niets gebeurt zie ik de laatste snapshot en als ik daarop klik gaat de stream lopen voor 30 seconden. Dit is een stream via WebRTC integratie. Na 30 seconden gaat die automatisch weer uit. Zie yaml onderaan. Er verschijnt een extra card waarmee ik de stream uit kan zetten voor de 30s om zijn.

Mijn eerste optie was om een popup card te maken die de stream fullscreen laat zien als ik op de card klik. Dit wilde ik doen via een fire-dom-event van Browser Mod. Alleen krijg ik hierin niet twee acties achter elkaar gezet. (eerste actie is camera aan zetten en tweede actie is om de popup te tonen met deze stream).

Toen dacht ik, laat ik een script maken waarin ik de verschillende acties definieer. Dit is redelijk gelukt: de camera gaat aan, popup komt fullscreen in beeld en deze sluit na 30 seconden. Echter, de video feed is niet te zien, ik krijg de foutmelding: ERROR: Can't get URL for camera Op het dashboard zie ik echter wel de feed aangaan, alleen ook hier geen beeld.

Ik heb het idee dat het eraan ligt dat hij geen 2 streams tegelijk kan laten zien, maar dit weet ik niet zeker. Iemand die mij op weg kan helpen?

yaml van de werkende card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
type: vertical-stack
cards:
  - type: grid
    square: false
    cards:
      - type: conditional
        conditions:
          - entity: binary_sensor.doorbell_streaming_sensor
            state: 'False'
        card:
          type: picture-entity
          entity: camera.doorbell
          tap_action:
            action: call-service
            service: camera.turn_on
            target:
              entity_id: camera.doorbell
      - type: conditional
        conditions:
          - entity: binary_sensor.doorbell_streaming_sensor
            state: 'True'
        card:
          type: vertical-stack
          cards:
            - type: custom:webrtc-camera
            - type: button
              name: Stop Streaming
              show_state: false
              show_icon: false
              tap_action:
                action: call-service
                service: camera.turn_off
                target:
    columns: 1

yaml van mijn script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
pop_up_deurbel_video:
  alias: Pop-up deurbel video
  sequence:
  - service: camera.turn_on
    data: {}
    target:
  - service: browser_mod.popup
    data:
      title: Deurbel
      size: fullscreen
      content:
        type: custom:webrtc-camera
        deviceID: tablet
  - delay:
      seconds: 30
      milliseconds: 0
  - service: camera.turn_off
    target:
  - service: browser_mod.close_popup
  mode: single
  icon: mdi:message-video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
ramonlambal schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Weet je zeker dat dit wel modbus is dan? Meestal stuur je maar 1 protocol tegelijk over rs485, dat kan modbus zijn, maar ook fabrikants specieke protocollen. Soms kun je wel switchen tussen deze 2 protocollen, maar vaak niet beide tegelijk.

Of bedoel je modbus via ethernet ernaast? Dat kan natuurlijk wel.
Is inderdaad geen modbus, data wordt doorgestuurd via utp en middels een script ontcijferd.

Heb tevens nog een modbus rtu kWh meter , wil proberen die over dezelfde converter te laten lopen, benieuwd of dat lukt.

Eerste probleem is al dat de meter baudrate 9600 is en het andere apparaat (pomp zonnecollectoren) 38400. Is dit überhaupt te combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03
Naar aanleiding van de grote brand in Delft gisteren, waarbij de rook ook over ons huis ging. Heeft er iemand hier al NL-alert werkend in HA? Want op basis daarvan zou ik iig de WTW direct kunnen uitschakelen.

Vis Google kon ik niet zo snel een oplossing vinden. Leuk projectje voor de winter eventueel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

kepler schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
Naar aanleiding van de grote brand in Delft gisteren, waarbij de rook ook over ons huis ging. Heeft er iemand hier al NL-alert werkend in HA? Want op basis daarvan zou ik iig de WTW direct kunnen uitschakelen.

Vis Google kon ik niet zo snel een oplossing vinden. Leuk projectje voor de winter eventueel :D
Nice!

Als je Android hebt zou je via Tasker (of misschien zelfs via de native HA app?) de notificatie naar je HA kunnen sturen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Beekforel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Nice!

Als je Android hebt zou je via Tasker (of misschien zelfs via de native HA app?) de notificatie naar je HA kunnen sturen denk ik.
Dat kan gewoon via de Companion app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:28
Ik gebruik altijd callmebot om whatsapp berichten naar mezelf te sturen. Blijkbaar moet ik nu een subscription afsluiten om de kosten te dekken. Je kan ook een free subscription kiezen met wat tekst in elk bericht. Dat is geen probleem echter komen er bij mij geen berichten meer door... Iemand deze ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nico95 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:38:
Eerste probleem is al dat de meter baudrate 9600 is en het andere apparaat (pomp zonnecollectoren) 38400. Is dit überhaupt te combineren?
Afgaand op mijn beperkte kennis van modbus, je zal 1 van de 2 op een andere baudrate moeten instellen.
Anders zou je tussendoor de baudrate van de netwerkmodule moeten aanpassen en dat is vanuit bijv. een python-script niet heel erg eenvoudig. De meegeleverde tool die ik hier heb om een (uart-)eth-module in te stellen maakt gebruikt van udp broadcast pakketjes, daarmee is het mij wel gelukt om in het script te achterhalen welk IP-adres het ding heeft toegewezen gekregen maar instellingen aanpassen....
pentode schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

Hè, dat is nou inderdeed weer jammer. AI training doen for large dials, gauges or numbers. Of een verklein lens voor de camera, als dat mogelijk is. Het blijft geweldige techniek.
Hmm, ik dacht, laat ik diegene eens mailen voor tips:
Onbestelbaar: Automated Readout of Analog Gauges with OpenCV

*.* is niet gevonden in yale.edu.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Raven schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Afgaand op mijn beperkte kennis van modbus, je zal 1 van de 2 op een andere baudrate moeten instellen.
Anders zou je tussendoor de baudrate van de netwerkmodule moeten aanpassen en dat is vanuit bijv. een python-script niet heel erg eenvoudig. De meegeleverde tool die ik hier heb om een (uart-)eth-module in te stellen maakt gebruikt van udp broadcast pakketjes, daarmee is het mij wel gelukt om in het script te achterhalen welk IP-adres het ding heeft toegewezen gekregen maar instellingen aanpassen....
Ik kan dus alleen de baudrate van de collectorpomp aanpassen, maar lijkt me sterk dat als ik die van 38400 naar 9600 set dat de data niet goed meer doorkomt, toch maar twee modules dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 21:59
CuttingStorm schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:44:
@[Deva] wat betreft t afronden gebruik achter je berekening | round(0) en dan afsluitende }

Hebben productie en huidige verbruik dezelfde update tijd? Combineren van twee verschilllende sensors zal nooit 100% accuraat zijn. Meet je zelf hoeveel je daadwerkelijk gebruikt of is dat op basis van vraag aan t net? Je moet dan namelijk ook nog rekening houden met intern salderen (indien je drie fase hebt) (sensor dsrm productie en consumptie + de daadwerkelijke opwek gemeten door je omvormer.
Round 0 geprobeerd, echter pakt de (mushroom) snippet nog steeds een waarde achter de komma. Misschien is dit hard ingegeven?

Qua energie meting deed Domoticz volgens mij heel basaal de som uitvoeren van 'huidig verbruik' - 'huidig productie'. Volgens mij moet hiervoor dan een separate sensor gemaakt worden.

Ik heb momenteel deze 2 entiteiten;

- sensor.slave_electricity_meter_power_production
- sensor.slave_electricity_meter_power_consumption

De som hierboven zou dus negatief moeten worden bij meer productie uit zonnepanelen dan (huidig) verbruik en positief bij meer verbruik dan opbrengst uit productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[Deva] schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Round 0 geprobeerd, echter pakt de (mushroom) snippet nog steeds een waarde achter de komma. Misschien is dit hard ingegeven?

Qua energie meting deed Domoticz volgens mij heel basaal de som uitvoeren van 'huidig verbruik' - 'huidig productie'. Volgens mij moet hiervoor dan een separate sensor gemaakt worden.

Ik heb momenteel deze 2 entiteiten;

- sensor.slave_electricity_meter_power_production
- sensor.slave_electricity_meter_power_consumption

De som hierboven zou dus negatief moeten worden bij meer productie uit zonnepanelen dan (huidig) verbruik en positief bij meer verbruik dan opbrengst uit productie.
Filters worden als eerste toegepast, dus als je iets als sensor1 - sensor2 | round(0) doet, rond je alleen sesnor2 af op 0 decimalen. Zet haakjes om de formule om het resultaat af te ronden. (sensor1 - sensor2) | round(0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-06 12:35
Evertt schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:47:
Ik heb wat hulp nodig.
Na zonsondergang gaat de schermer lamp aan op 10% tot 23:30 en gaat deze weer uit.

Heb ikea motion control als na zonsondergang beweging heeft gezien gaat de verlichting in de woonkamer aan en de schermer lamp gaat filler branden.

Maar als na 15 min geen beweging is gaat de verlichting. Alleen wil ik dat de schermer lamp weer terug gaat de automatisering dat de schermer lamp fel gaat branden.

En als de verlichting aan gaat ook de keukenverlichting aan deze is verbonden aan Philips Hue Dimmer.
In de keuken vind ik het handig om de verlichting te dimmen of een andere licht stand te gebruiken.
Maar alleen gaat deze na verloop van tijd weer naar zijn oude stand omdat de ikea motion control nieuwe beweging heeft gezien. Ik wil graag dat de keuken lamp blijft op zijn stand.

Weet niet of beide mogelijk is
Ik begrijp je niet helemaal, maar volgens mij kan het wel wat je wilt. Maar even kijken, na zonsondergang gaat er een schemerlamp aan tot 23:30 uur. In de woonkamer gaat verlichting aan als daar beweging wordt gesignaleerd, en dan gaat ook de schemerlamp feller branden.

Na 15 minuten heb je dus een automation die de verlichting weer uit zet bij geen beweging? Of heb je een delay of een wait_for_trigger in de automation zitten die de woonkamerlampen aan zet? Je zou hier de automation of het script weer kunnen triggeren die de schemerlamp ook aan zet.

En wat betreft de keukenlampen, die kun je dan toch uit de automation halen die de lampen aan zet? Of de brightness aanpassen naar wat je wilt? Of schakel je de lampen met een groep waar zowel de woonkamerlampen in zitten en de keukenlampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
vortexnl1982 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:20:
Ik gebruik altijd callmebot om whatsapp berichten naar mezelf te sturen. Blijkbaar moet ik nu een subscription afsluiten om de kosten te dekken. Je kan ook een free subscription kiezen met wat tekst in elk bericht. Dat is geen probleem echter komen er bij mij geen berichten meer door... Iemand deze ervaring ?
Bij mij stopte het ook. free subscription is ook slechts beperkt tot een max aantal berichten of bepaalde tijd, bij mij stopte het compleet op een gegeven moment.
Gebruik nu Telegram.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:28
Ora et Labora schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Bij mij stopte het ook. free subscription is ook slechts beperkt tot een max aantal berichten of bepaalde tijd, bij mij stopte het compleet op een gegeven moment.
Gebruik nu Telegram.
Ja ik had iets van 20 gratis berichten en nu is het stil :)

Voor telegram gebruik je dan deze integratie ?

https://www.home-assistant.io/integrations/telegram/

En ook dus zelf een Telegram botje opgezet via de handleiding ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 16:44
vortexnl1982 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

homeassistant heeft ook een telegram_bot integratie die dat ook voor je kan doen.

https://www.home-assistant.io/integrations/telegram_bot/

Deze gebruik ik om een groep chat te voorzien van berichten via wat automations. Het opzetten was even een klusje maar nog steeds een stuk makkelijker dan een eigen bot maken. :D

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Dag,

Ik wil graag het energieverbruik van mijn warmtepomp gaan meten en loggen in Home Assistant. Ik heb al wel een manier om de warmtepomp zelf uit te lezen, en hier kan je ook verbruik uit halen. Maar ik weet niet of dit klopt, en daarnaast logt hij niet als hij het backup element gebruikt (tijdens defrost) dus dat word ook niet gemeten.

Wat is een goede oplossing? Ik dacht zelf aan:
- Eastron SDM630 modbus daar een esp en UART aan koppelen en via esphome uitlezen
- Eastron SDM72 modbus daar een esp en UART aan koppelen en via esphome uitlezen
- Eastron SDM630 WiFi (home wizzard) en via default intergratie koppelen
- Shelly 3EM
- Anders?

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Het belangrijkste wat het moet doet is power consumption meten van de warmtepomp, andere gegevens is grappig maar niet noodzakelijk. Het moet wel "live" verbruik zijn.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 15:04
Om mijn waterverbruik te meten heb ik een ESP in combinatie met een Inductie-sensor op mijn watermeter.
Deze telt heel simpel een puls per liter.
Nu wil ik een aantal gegevens bepalen aan de hand van deze pulsen, zoals verbruik per dag/maand/jaar en de daarbij behorende kosten. Nu zie ik verschillende manieren voorbij komen, zoals het berekenen op de ESP zelf (dmv ESPHome) waardoor je een entiteit met de juiste gegevens uit de ESP krijgt, maar ook deze berekeningen in een template-sensor in HA zelf.

Is er een best practice om dit dan wel op de ESP of in HA te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 06-06 14:06
vortexnl1982 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Yes, eigenlijk teveel documentatie, kortgezegd:
Installeer en activeer Telegram op je telefoon.
Voeg BotFather toe en start een conversatie door /start te sturen en volg de gegeven instructies en noteer de API.
Voeg GetIDs Bot toe en doe hetzelfde en noteer het gegeven ID.
In HA:
YAML:
1
2
3
4
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: Jouw API
    allowed_chat_ids: Jouw ID
.

Vervolgens jouw contact toevoegen die je hebt opgegeven bij BotFather en daar iets willekeurigs heensturen.
Ha herstarten.
Daarna kun je een service aanroepen vanuit HA om een message te sturen

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:01
Na het updaten van de zwave JS ui addon krijg ik de volgende fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[13:28:28] INFO: Starting the Z-Wave JS UI...
Error: ENOSPC: System limit for number of file watchers reached, watch '/data/store'
    at FSWatcher.<computed> (node:internal/fs/watchers:244:19)
    at Object.watch (node:fs:2264:34)
    at watch (/opt/server/lib/Gateway.js:77:35)
    at Object.<anonymous> (/opt/server/lib/Gateway.js:128:1)
    at Module._compile (node:internal/modules/cjs/loader:1105:14)
    at Object.Module._extensions..js (node:internal/modules/cjs/loader:1159:10)
    at Module.load (node:internal/modules/cjs/loader:981:32)
    at Function.Module._load (node:internal/modules/cjs/loader:822:12)
    at Module.require (node:internal/modules/cjs/loader:1005:19)
    at require (node:internal/modules/cjs/helpers:102:18)
[13:28:29] WARNING: Z-Wave JS UI crashed, halting add-on

ook het restoren van een backup geeft hetzelfde resultaat. of het uninstallen installen enz.

iemand een idee, wat ik zou kunnen doen?

dit helpt dus:
$ echo fs.inotify.max_user_watches=524288 | sudo tee -a /etc/sysctl.conf
and
$ sudo sysctl -p
This document helped me

[ Voor 6% gewijzigd door remcoXP op 24-10-2022 13:42 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:57
Niet helemaal gerelateerd aan HA maar vermoed dat hier wel veel mensen zitten die dit mogelijk ook zijn tegen gekomen: ik heb een micro usb kabel bij de action gehaald met het idee om met deze kabel een ESP te voeden. Nu heb ik de kabel gestript maar ik kom de volgende kleur combi tegen: Rood, zwart, blauw, wit.

Op internet kan ik deze combi nergens vinden, enkel met groen ipv blauw. Ik probeer de ESP te voeden met rood als 5V en zwart als ground maar dit werkt niet. Iemand enig idee op welke kabels ik de ground en 5V kan vinden met deze kleuren combi?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
kepler schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:

YAML:
1
2
3
4
  - platform: scrape
    name: "NL-Alert"
    resource: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alerts/
    select: "#content > div:nth-child(4)"

code:
1
23-10-2022 22:31:00Situatie is weer veilig. Einde NL-Alert Meer informatie op Haaglandenveilig.nl.

En alleen de alert zelf, dus zonder datum en tijd:
YAML:
1
2
3
4
    select: "#content > div:nth-child(4) > a > p"

code:
1
Situatie is weer veilig. Einde NL-Alert Meer informatie op Haaglandenveilig.nl.

En alleen datum en tijd, zonder alert:
YAML:
1
2
3
4
    select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3"

code:
1
23-10-2022 22:31:00

Voor de snelle oplossing:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    name: "NL-Alert Melding"
    name: "NL-Alert Datum & Tijd"
    select: "#content > div:nth-child(4) > a > h3"

code:
1
23-10-2022 22:31:00

Een regex om de locatie te controleren:

code:
1
^(.*?(Delft|haaglanden|Haaglandenveilig.nl)[^$]*)

[ Voor 56% gewijzigd door Toppe op 24-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
-Casper schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:54:
Niet helemaal gerelateerd aan HA maar vermoed dat hier wel veel mensen zitten die dit mogelijk ook zijn tegen gekomen: ik heb een micro usb kabel bij de action gehaald met het idee om met deze kabel een ESP te voeden. Nu heb ik de kabel gestript maar ik kom de volgende kleur combi tegen: Rood, zwart, blauw, wit.

Op internet kan ik deze combi nergens vinden, enkel met groen ipv blauw. Ik probeer de ESP te voeden met rood als 5V en zwart als ground maar dit werkt niet. Iemand enig idee op welke kabels ik de ground en 5V kan vinden met deze kleuren combi?
Alleen de kabel of een lader met kabel? Als je alleen een kabel hebt met USB-A - MicroUSB dan kun je gewoon even een schematje van USB-A opzoeken en met een multimeter meten welke aders bij de 5V en gnd pin in de USB-A connector horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Filters worden als eerste toegepast, dus als je iets als sensor1 - sensor2 | round(0) doet, rond je alleen sesnor2 af op 0 decimalen. Zet haakjes om de formule om het resultaat af te ronden. (sensor1 - sensor2) | round(0)
Ik heb hem nu zo staan, maar hier werkt het (nog) niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      dsmr_in_watts:
        friendly_name: "Current Power Usage"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 | round(0) }}"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03
Beekforel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Nice!

Nou ja, ik zit zelf nu in Noorwegen en mn vriendin was toevallig ook niet in de buurt. Dus het moet onafhankelijk zijn van mn telefoon.

@Toppe Thanks, ga daar eens mee stoeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
kepler schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Nou ja, ik zit zelf nu in Noorwegen en mn vriendin was toevallig ook niet in de buurt. Dus het moet onafhankelijk zijn van mn telefoon.

@Toppe Thanks, ga daar eens mee stoeien :)
YAML:
1
2
3
4
5
    name: "NL-Alert Status"
    value_template: '{% if value == "Situatie is weer veilig" %}Veilig{% else %}Niet veilig{%- endif %}'

Alleen Situatie is weer veilig is onderdeel van een zin, geen idee hoe je kan laten zoeken naar een deel in in een zin. Als dat kan zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar iets van "zet ventilatie uit" in een zin.

[ Voor 44% gewijzigd door Toppe op 24-10-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Toppe Op zich doet Jinja regex dus op die manier moet je er wel wat mee kunnen doen. Rest van de discussie nog gemist dus weet niet wat de bedoeling is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
[Deva] schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

Ik heb hem nu zo staan, maar hier werkt het (nog) niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      dsmr_in_watts:
        value_template: "{{ states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 | round(0) }}"
Je rondt nu de 1000 af naar 0 decimalen. Je moet dus de haakjes als wiskundige bewerking zien, eerst haakjes en dan Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:41:
@Toppe Op zich doet Jinja regex dus op die manier moet je er wel wat mee kunnen doen. Rest van de discussie nog gemist dus weet niet wat de bedoeling is :D
Met het scrape platform de laatste informatie van crisis.nl halen. In het meest ideale plaatje gebruik je één sensor met daarin de melding (=state) en een aanvullend attribuut (= datum en tijd) maar volgens mij kan dat niet bij een scrape?

Omdat je meteen alle meldingen binnen krijgt wil je natuurlijk kunnen filteren welke meldingen je wel en niet wil krijgen en dat zou mooi met een regex kunnen in combinatie met verschillende woorden.

Op die manier zou je ook worden als "ventilatie uit" er uit kunnen trekken en daar je acties op maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Dutchess_Nicole schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Je rondt nu de 1000 af naar 0 decimalen. Je moet dus de haakjes als wiskundige bewerking zien, eerst haakjes en dan Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.
offtopic:
Het is geen Meneer van Dalen Wacht op Antwoord meer :P

Het is nu Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen? of nog beter Hé, Mw. v/d Aorta. Die laatste is er specifiek om de paren aan te geven die gelijkwaardig zijn. Bij de oude Meneer van Dalen werd vermenigvuldigen bijvoorbeeld altijd voor delen gedaan, ook als delen meer naar links stond:

2/2*2 met Meneer van Dalen geeft 0.25 (2/4)
2/2*2 met de huidige volgorde geeft 2 (1*2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{% if value == "Situatie is weer veilig" %}Veilig{% else %}Niet veilig{%- endif %}'

Alleen Situatie is weer veilig is onderdeel van een zin, geen idee hoe je kan laten zoeken naar een deel in in een zin. Als dat kan zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar iets van "zet ventilatie uit" in een zin.
YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{{ "Veilig" if  "Situatie is weer veilig" in value else "Niet veilig" }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
    value_template: '{{ "Veilig" if  "Situatie is weer veilig" in value else "Niet veilig" }}'
Nice. Thanks!

Nu nog kijken hoe ik die gegevens van 3 scrape sensors in één sensor ga opslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

offtopic:

Het is nu Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen? of nog beter Hé, Mw. v/d Aorta. Die laatste is er specifiek om de paren aan te geven die gelijkwaardig zijn. Bij de oude Meneer van Dalen werd vermenigvuldigen bijvoorbeeld altijd voor delen gedaan, ook als delen meer naar links stond:

Goed om te weten! Dank je wel voor de update :)

Iig moeten die haakjes er dus bij VOORDAT dat filter toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
RobertMe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Alleen de kabel of een lader met kabel? Als je alleen een kabel hebt met USB-A - MicroUSB dan kun je gewoon even een schematje van USB-A opzoeken en met een multimeter meten welke aders bij de 5V en gnd pin in de USB-A connector horen.
USB-A naar micro usb inderdaad. Multimeter heb ik nog niet, maar wordt maar eens tijd dan om 1 te bestellen. Zal vaker nuttig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@-Casper waarom niet gewoon de ESP voeden met de micro-aansluiting? Of ben je echt met een ESP-01 bezig omdat een normaal bordje te groot is?

* Gizz kan niet tegen het gepriegel met ESP-01, dan maar een groter bordje :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Gizz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:10:
@-Casper waarom niet gewoon de ESP voeden met de micro-aansluiting? Of ben je echt met een ESP-01 bezig omdat een normaal bordje te groot is?

* Gizz kan niet tegen het gepriegel met ESP-01, dan maar een groter bordje :P
Ik had een aantal ESP-01 bordjes liggen dus tsja... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
    - sensors:
      nlalert:
        friendly_name: "NL Alert"
        value_template: >-
          {{ states('sensor.nl_alert_status') }}
        attribute_templates:
          description: "{{ states('sensor.nl_alert_melding') }}"
          datetime: "{{ states('sensor.nl_alert_datum_tijd') }}"

en even een Lovelace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: conditional
conditions:
  - entity: sensor.nl_alert_status
    state_not: Veilig
card:
  type: markdown
  content: >-
    <ha-alert alert-type="error"><b>Afgegeven op: {{
    states('sensor.nl_alert_datum_tijd') }}</b><br>

{{ states('sensor.nl_alert_melding') }}</ha-alert>
  title: NL Alert

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 24-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppe Attribute is volgens mij erg beperkt met de scrape integratie. Voor de state kan je nog aan de slag met value_template waar je dus regex in kunt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:25:
@Toppe Attribute is volgens mij erg beperkt met de scrape integratie. Voor de state kan je nog aan de slag met value_template waar je dus regex in kunt stoppen.
Klopt, ik heb het nu opgelost zoals het antwoord boven je reactie. Dat werkt wel maar daardoor heb je wel 3 sensoren meer dan nodig.

Iemand zal eerdaags wel eens een HACS intergratie maken gok ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 10:51
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Klopt, ik heb het nu opgelost zoals het antwoord boven je reactie. Dat werkt wel maar daardoor heb je wel 3 sensoren meer dan nodig.

Iemand zal eerdaags wel eens een HACS intergratie maken gok ik :+
Waar gooi je die regex in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:20:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- template:
    sensors:
      nlalert:
        attribute_templates:
Is dit een legacy template sensor? Moet die eerste regel dan niet platform: template zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Koepert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Waar gooi je die regex in dan?
Dit is alleen de sensor, voor een regex zou je een automatisering moeten aanmaken maar daar zit mijn kennis niet. Wellicht dat er iemand is die een beter voorbeeld kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Is dit een legacy template sensor? Moet die eerste regel dan niet platform: template zijn?
Hij staat bij mij direct onder template:. Geen idee of dat goed is maar het werkt wel.

Krijg geen iconen werkend enzo dus zal vast wat fout doen.

dit is trouwens het hele stukje template:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
template:
  - trigger:
    - type: power
      platform: device
      device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
      entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
      domain: sensor
      above: 2
      for:
    - sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

- sensor:
      - name: "AED Mode"
        state: >-
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
        icon: >-
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

- sensor:
      - name: "Ventilatie"
            {% set s = state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|float %}
            {% if s == 1 -%}
              Laag
            {% elif s == 2 %}
              Middel
            {% elif s == 3 %}
              Hoog
            {% elif s == 4 %}
              Automatisch
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Laag': 'mdi:fan-speed-1',
              'Middel': 'mdi:fan-speed-2', 
              'Hoog': 'mdi:fan-speed-3', 
              'Automatisch': 'mdi:fan-auto',
              'Error': 'mdi:fan-alert'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|is_number }}"

sensors:
      nlalert:
        attribute_templates:

[ Voor 83% gewijzigd door Toppe op 24-10-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
offtopic:
[...]
offtopic:
Kleine aanvulling, let op dat dit ook land afhankelijk is. Ook als is Hé, Mw. v/d Aorta wel gebruikelijk zijn er bijvoorbeeld ook landen die onderscheid maken tussen implicit and explicit multiplication. En ook in programmeertalen zijn er andere rekenregels. Als ik dus wiskunde doe in een expressie gebruik ik vaak een overschot aan haakjes om zeker te zijn dat het niet anders te interpreteren valt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppe Onder template heb je een array. Ofwel, je laatste sensor mist een streepje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:50:
@Toppe Onder template heb je een array. Ofwel, je laatste sensor mist een streepje :)
Hehe, even gefixt dan maar.

Je had het al even over regex gehad, maar hoe kan je dat in een automation toepassen? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppe Ligt eraan waar en wat. Maar iig via het search filter in een template te gebruiken. Vanaf daar ben je flexibel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 14:36
Heeft iemand hier Tuya werkend gekregen met Home Assistant? Mijn issue zit nog vóór Home Assistant, maar kon geen eigen topic vinden over Tuya.

Ik kan mijn app niet linken aan het Tuya developer account, en de melding is dat ik wellicht geen data center heb geselecteerd dat matcht met mijn account. Dat snap ik niet helemaal, want op de website staat ie op Western Europe Data Center en in de app op mn telefoon kan ik alleen maar een stad selecteren, en dat is Amsterdam, dus dat die niet matchen snap ik wel, maar is niks te selecteren waarbij het bij beiden hetzelfde is, dus in die zin snap ik het niet.

Is dit een bekend iets? Want indien ja, ik ben gewoon op zoek naar stekkers die 3680 watt aan kunnen, dát is de enige reden dat ik die Hombli stekkers heb gekocht, dus wellicht zijn er anderen die wél direct zonder gedoe met HA samen werken?

[ Voor 8% gewijzigd door Just_A_User op 24-10-2022 16:08 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Dutchess_Nicole schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Oei, die had ik al een poos niet gehoord :D Maar het begint nu te dagen. Nu zo toegepast. Binnen HA template editor krijg ik netjes een hele waarde terug. In het dashboard echter niet (ook geen fout oid).

YAML:
1
value_template: "{{ (states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption') |float * 1000) |round (0)}}"

Volgens mij moet dit toch kloppen zo? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Septillion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:25:
multiscrape (in HACS) is dan misschien wel geschikt (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Hij staat bij mij direct onder template:. Geen idee of dat goed is maar het werkt wel.

Krijg geen iconen werkend enzo dus zal vast wat fout doen.

dit is trouwens het hele stukje template:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
template:
  - trigger:
    - type: power
      platform: device
      device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
      entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
      domain: sensor
      above: 2
      for:
    - sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

- sensor:
      - name: "AED Mode"
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

- sensor:
      - name: "Ventilatie"
            {% set s = state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|float %}
            {% if s == 1 -%}
              Laag
            {% elif s == 2 %}
              Middel
            {% elif s == 3 %}
              Hoog
            {% elif s == 4 %}
              Automatisch
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Laag': 'mdi:fan-speed-1',
              'Middel': 'mdi:fan-speed-2', 
              'Hoog': 'mdi:fan-speed-3', 
              'Automatisch': 'mdi:fan-auto',
              'Error': 'mdi:fan-alert'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|is_number }}"

sensors:
      nlalert:
        attribute_templates:
Dit kan niet werken, je gebruikt het format voor een legacy sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Dit kan niet werken, je gebruikt het format voor een legacy sensor.
Toch werkt het 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik zou dat heel vreemd vinden, ik denk dat je naar iets anders zit te kijken..
Vergelijk deze config maar eens met je andere in template.yaml. De config is helemaal anders (value_template ipv state om maar eens te beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
[...]

offtopic:

haha, er is natuurlijk aan wiskunde niets veranderd, alleen het ezelsbruggetje is veranderd. Vermenigvuldigen en delen zijn eigenlijk dezelfde bewerking, net zoals optellen en aftrekken. 2/2*2 is altijd 2 geweest ;) bij twijfel haakjes gebruiken om het expliciet te maken kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
borft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

haha, er is natuurlijk aan wiskunde niets veranderd, alleen het ezelsbruggetje is veranderd. Vermenigvuldigen en delen zijn eigenlijk dezelfde bewerking, net zoals optellen en aftrekken. 2/2*2 is altijd 2 geweest ;) bij twijfel haakjes gebruiken om het expliciet te maken kan natuurlijk nooit kwaad.
Nee, dat is dus niet waar, zie ook hier:
Wikipedia: Bewerkingsvolgorde (kopje Oudere volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Nee, dat is dus niet waar, zie ook hier:
Wikipedia: Bewerkingsvolgorde (kopje Oudere volgorde)
Right, maar de volgorde (wiskundig gezien) is dus al een paar 100 jaar hetzelfde ;) (Zie oa de Engelse versie van het artikel). Blijkbaar is het ezelsbruggetje, en specifiek de Nederlandse versie ervan, veranderd. NB ik heb op school nooit geleerd dat vermenigvuldigen voor delen ging (want het is hetzelfde), bij ons was het "vermenigvuldigen en delen", en "optellen en aftrekken", maar dus wel gewoon meneer Van Dale; )

meer on topic: zijn er hier meer mensen die een Opentherm Gateway hebben en de mqtt integratie met Home Assistant gebruiken? Hier valt de sensor steeds weg, via de otmonitor app werkt het prima, maar ik wil natuurlijk alleen ha gebruiken ;) iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
[Deva] schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Oei, die had ik al een poos niet gehoord :D Maar het begint nu te dagen. Nu zo toegepast. Binnen HA template editor krijg ik netjes een hele waarde terug. In het dashboard echter niet (ook geen fout oid).

YAML:
1
value_template: "{{ (states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption') |float * 1000) |round (0)}}"

Volgens mij moet dit toch kloppen zo? :?
Nog steeds niet helemaal.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    sensors:
      dsmr_in_watts:

Het belangrijke stukje is hier dus de
YAML:
1
1000 | round(0)

wat je hier doet is een filter toepassen op een getal, maar dat filter wordt altijd toegepast voordat er gerekend gaat worden (zodat je kan testen voor typen waardes enzo). Dus hier rond je 1000 af naar 0 decimalen, en vervolgens vermenigvuldig je dat met de state (die door een filter naar float is omgezet.

In plaats daarvan wil je dat het filter toegepast wordt op het _resultaat_ van je vermenigvuldiging, en dat doe je door haakjes te gebruiken die de volgorde van toepassen verandert.

in dit geval dus:
YAML:
1
{{ ( states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 ) | round(0) }}

Dus: eerst je vermenigvuldiging (geforceerd door de haakjes) en dan pas afronden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
borft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Right, maar de volgorde (wiskundig gezien) is dus al een paar 100 jaar hetzelfde ;) (Zie oa de Engelse versie van het artikel). Blijkbaar is het ezelsbruggetje, en specifiek de Nederlandse versie ervan, veranderd. NB ik heb op school nooit geleerd dat vermenigvuldigen voor delen ging (want het is hetzelfde), bij ons was het "vermenigvuldigen en delen", en "optellen en aftrekken", maar dus wel gewoon meneer Van Dale; )

meer on topic: zijn er hier meer mensen die een Opentherm Gateway hebben en de mqtt integratie met Home Assistant gebruiken? Hier valt de sensor steeds weg, via de otmonitor app werkt het prima, maar ik wil natuurlijk alleen ha gebruiken ;) iemand hier ervaring mee?
Er staat in het Nederlandse artikel juist dat ze over zijn gegaan naar de moderne versie omdat dit de internationale standaard was, dus wat er in het Engelstalige artikel staat is niet zo heel relevant voor Nederland.
Verder weet ik niet hoe oud je bent maar er staat ook in het artikel dat eind 20e eeuw het oude ezelsbruggetje nog toegepast werd in combinatie met de moderne regel. Ik heb zelf ook geleerd dat ze gelijkwaardig zijn in combinatie met Meneer van Dalen (ben 41) maar dat wil niet zeggen dat dit altijd zo geweest is.
In ieder geval klopt de positie van worteltrekken niet bij Meneer van Dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
TheFes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Er staat in het Nederlandse artikel juist dat ze over zijn gegaan naar de moderne versie omdat dit de internationale standaard was, dus wat er in het Engelstalige artikel staat is niet zo heel relevant voor Nederland.
Verder weet ik niet hoe oud je bent maar er staat ook in het artikel dat eind 20e eeuw het oude ezelsbruggetje nog toegepast werd in combinatie met de moderne regel. Ik heb zelf ook geleerd dat ze gelijkwaardig zijn in combinatie met Meneer van Dalen (ben 41) maar dat wil niet zeggen dat dit altijd zo geweest is.
In ieder geval klopt de positie van worteltrekken niet bij Meneer van Dalen
hehe, ik ben 43, dus ik denk dat we redelijk hetzelfde geleerd hebben op de lagere school. Mijn punt was, dat wiskunde niet taalafhankelijk is, ezelsbruggetjes wel. Worteltrekken heb je sowieso gelijk in. Anyhoe, terug naar Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 17:09

Rouwette

Rouwette.com

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Rouwette op 24-10-2022 19:15 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Oke, dom van mij. Ik heb vorige maand HA op mijn synology werkend gekregen icm een Sonof Zigbee USB stick. Nu heb ik m'n synology geupdate, maar nu start HA niet meer op. Deze foutmelding krijg ik in docker op Synology:

Fail to run:
error gathering device information while adding custom device "/dev/ttyUSB0": no such file or directory.

Ik heb geen idee meer hoe ik dat destijds voor elkaar heb gekregen en heb ook geen geschiedenis meer (in de browser). Ik had die pagina moeten bookmarken, maar niet gedaan. Volgens mij heb ik met SSH iets gemount, maar kan er niets meer over vinden.

Kan iemand mij weer op weg helpen? En ook hoe ik die mount eventueel persistent kan maken zonder dat dit na elke reboot een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 15:00
@Timo002 Volgens mij moet je dan even de USB serial drivers opnieuw installeren :) https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@sjorsjes Dankje! Dat was hem, moest alsnog wel even de drivers updaten naar 7.1. Het werkt weer inmiddels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:53
EDIT : Opgelost! Toch ergens een kleine afwijking, heb in m'n configurations.yaml de "zone" sectie manueel gezet met de exacte cordinates en heb ook de radius naar 200meter gebracht (standaard 100)

Iemand een tip waarom iets op basis van "locatie" niet echt werk ?
Usecase : als de auto niet op de oprit staat een bepaalde actie niet uitvoeren.
(ik heb de GPS-cordinates beetje aangepast

binary_sensor.tucson_data
TUCSON Data
on friendly_name: TUCSON Data
vehicle_data:
vehicleLocation:
coord:
lat: 51.210489
lon: 4.57868

Heb ook een update geforced van de data vanuit de cloud-service, de GPS-cordinates kloppen ook effecties.

sensor.tucson_last_update
TUCSON Last Update
2022-10-24T20:38:44+02:00 device_class: timestamp
icon: mdi:update
friendly_name: TUCSON Last Update

...en nu komt het....waarom staat dat geflagged als NOT HOME terwijl de GPS-cordinates gewoon identiek overeenkomen met wat in Homeassstant "Zone" als m'n thuisadres omschreven staat ? Die zone is enkele honderden meters rondomrond.

device_tracker.tucson_location
TUCSON Location
not_home
icon: mdi:map-marker-outline
friendly_name: TUCSON Location
source_type: gps
latitude: 51.210489
longitude: 4.57868

gps_accuracy: 0

Als ik in m'n automation een "check" doe van de condition geeft die dus altijd "FALSE" omdat hij denk dat ik "not home" ben ? Snap dat toch niet goed...

HA = 2022.10.0 release

[ Voor 7% gewijzigd door jvanhambelgium op 24-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 00:56
iemand een idee voor het volgende?
Ik heb ha vorige week geïnstalleerd en dat detecteert netjes dat ik een linksys velop heb. Echter zodra ik die wil configureren heb ik een homekit koppel code nodig. Ik heb echter geen Apple producten en Linksys support heeft geen idee waar die code te vinden zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
commentator schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:22:
Ik heb ha vorige week geïnstalleerd en dat detecteert netjes dat ik een linksys velop heb. Echter zodra ik die wil configureren heb ik een homekit koppel code nodig. Ik heb echter geen Apple producten en Linksys support heeft geen idee waar die code te vinden zou moeten zijn
Als het een HomeKit product is dan moet er op het apparaat een sticker zitten met een QR code en daar boven een 8 cijferige numerieke combinatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxA0KgwYB4Xd1T_IivJAreyybEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcTcc0YiK3Hor0hxAmGbmedw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 24-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:01
nog verder gegaan met je generator card? en zoja is er misschien iets deelbaar, want vind het er echt top uitzien!
tommyz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:09:
Dank je!
De andere tabbladen stellen niet zoveel voor. Het is meer een break-down van de onderdelen op de home pagina:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
borft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:42:
hehe, ik ben 43, dus ik denk dat we redelijk hetzelfde geleerd hebben op de lagere school. Mijn punt was, dat wiskunde niet taalafhankelijk is, ezelsbruggetjes wel. Worteltrekken heb je sowieso gelijk in. A
Dat is dus het hele probleem, wiskunde is niet taalafhankelijk, bewerkingsvolgorde wel. Ander goed voorbeeld is dus de implied multiplication. EEVblog heeft hier ook een filmpje over. Zelfs rekenmachines kunnen hierdoor dus zelfs andere antwoorden geven. Door van Meneer van Dale af te stappen gaan we nu mee met de rest van Europa en VS (implied multiplication dus daargelaten :+)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-10-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Timo002 Kan je dan niet ook gelijk het by-id pad vinden van je stick? Scheelt je ook weer gedonder als iets anders ttyUSB0 claimed omdat je er een P1 kabel of een adapter voor ESPhome in drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

commentator schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:22:
Als je zoekt op internet naar linksys velop dan zijn de eerste resultaten een link naar een website vol stockfoto's en in koeien letters kreten, waar de Telegraaf vast jaloers op is als van: "Lock Down your Devices with the Apple Home App"

Is dit apparaat bewust gekocht om samen te werken met ha. Dan kun je beter voor een andere merk of model kiezen. Detecteren is wat anders dan daadwerkelijk kunnen configureren. Heb daar beroeps technisch moeite mee om dit soort apparaten om deze wijze open te stellen imho. Dat even terzijde.

[ Voor 9% gewijzigd door pentode op 25-10-2022 09:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Septillion En dan mounten op by-id ipv het pad naar ttyUSB0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Septillion schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Dat is dus het hele probleem, wiskunde is niet taalafhankelijk, bewerkingsvolgorde wel. Ander goed voorbeeld is dus de implied multiplication. EEVblog heeft hier ook een filmpje over. Zelfs rekenmachines kunnen hierdoor dus zelfs andere antwoorden geven. Door van Meneer van Dale af te stappen gaan we nu mee met de rest van Europa en VS (implied multiplication dus daargelaten :+)
Nou je bent me net voor wilde dit ook al gaan posten en had de link al klaar gezet. Naar het eevblog filmpje. "EEVblog 1479 - Is Your Calculator WRONG?"

[ Voor 7% gewijzigd door pentode op 25-10-2022 09:01 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Timo002 Ja, en ttyUSBx pad en het by-id pad kan je door elkaar gebruiken, ze verwijzen op zich naar hetzelfde. Alleen heb je de zekerheid dat het by-id pad altijd hetzelfde is waar de ander ook opeens ttyUSB1 kan zijn als je nog iets inplugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
pentode schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

Nou je bent me net voor wilde dit ook al gaan posten en had de link al klaar gezet. Naar het eevblog filmpje. "EEVblog 1479 - Is Your Calculator WRONG?"
Ah, dat is implied multiplication :) Daar stond ook een paragraaf over op die wiki pagina die ik gelinkt had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 00:56
pentode schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Als je zoekt op internet naar linksys velop dan zijn de eerste resultaten een link naar een website vol stockfoto's en in koeien letters kreten, waar de Telegraaf vast jaloers op is als van: "Lock Down your Devices with the Apple Home App"

Is dit apparaat bewust gekocht om samen te werken met ha. Dan kun je beter voor een andere merk of model kiezen. Detecteren is wat anders dan daadwerkelijk kunnen configureren. Heb daar beroeps technisch moeite mee om dit soort apparaten om deze wijze open te stellen imho. Dat even terzijde.
zoals al gezegd, ik heb geen Apple producten.

Nee, het product had ik al voordat het er in kwam en ook niet gekocht daarvoor. Maar omdat HA het zo nadrukkelijk aangeeft dacht ik zoek eens verder. Alle wat er te vinden is heeft het over Apple producten die je al moet hebben om het in te stellen. Op mijn Android kan ik alleen het aan of uit zetten in de Linksys app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

commentator schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

zoals al gezegd, ik heb geen Apple producten.

Nee, het product had ik al voordat het er in kwam en ook niet gekocht daarvoor. Maar omdat HA het zo nadrukkelijk aangeeft dacht ik zoek eens verder. Alle wat er te vinden is heeft het over Apple producten die je al moet hebben om het in te stellen. Op mijn Android kan ik alleen het aan of uit zetten in de Linksys app.
Home Assistant ontdekt apparaten in het netwerk. Om het een ieder zo makkelijk mogelijk te maken.

Bijvoorbeeld ESPHome apparaten. Wil ik die echter 'erin hangen' dan wordt om een wachtwoord gevraagd. In de zelfde analogie gebeurd dit met andere producten. En dat de ESPHome add-on geïnstalleerd is/wordt. Zoek je naar de linksys integratie .
Dan popt deze op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrHpp2gpbP0zPm7AIl4_yXBGOlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TM0DMaEaO8cp6NXRipLEOXVA.png?f=user_large

Wat wel te vinden is en mogelijk zelf ook al is een draadje in de Home Assistant Community
dat iemand via hacs een integratie gemaakt heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door pentode op 25-10-2022 10:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Iemand enige idee hoe ik mijn Add-On Influxdb (in een docker container), direct vanaf een andere host op mijn netwerk kan benaderen? Ik wil dus met een andere/externe applicatie data InfluxDB inpompen. Direct, zonder HA er tussen.

Indien relevant, huidige configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
influxdb:
  host: a0d7b954-influxdb
  port: 8086
  database: homeassistant
  username: homeassistant
  password: !secret homeassistant_password
  max_retries: 3
  default_measurement: state

homeassistant:
  time_zone: Europe/Amsterdam
  internal_url: "http://homeassistant.local:8123"
  external_url: "http://homeassistant.local:8123"

Doel: gebruik maken van unpoller (Unifi Poller) https://github.com/unpoller/unpoller om zo alle info uit mijn UDM Pro Influxdb inpompen. Daarna maak ik met Grafana er weer dashboards voor (en/of gebruik de reeds beschikbare).

Mijn HA draait met InfluxDB en Grafana Add-On's. De unpoller komt op een andere host te draaien.

De configuratie van unpoller is alsvolgt;
code:
1
2
3
4
5
[influxdb]
  disable = false
  # InfluxDB does not require auth by default, so the user/password are probably unimportant.
  url  = "http://[IP-ADDRESS or FQDN]:8086"
  user = "unifipollerusername"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-10-2022 10:58 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

_Arthur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:08:
Iemand enige idee hoe ik mijn Add-On Influxdb (in een docker container), direct vanaf een andere host op mijn netwerk kan benaderen? Ik wil dus met een andere/externe applicatie data InfluxDB inpompen. Direct, zonder HA er tussen.

Indien relevant, huidige configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
influxdb:
  host: a0d7b954-influxdb
  port: 8086
  database: homeassistant
  username: homeassistant
  password: !secret homeassistant_password
  max_retries: 3
  default_measurement: state

homeassistant:
  time_zone: Europe/Amsterdam
  internal_url: "http://homeassistant.local:8123"
  external_url: "http://homeassistant.local:8123"

Doel: gebruik maken van unpoller (Unifi Poller) https://github.com/unpoller/unpoller om zo alle info uit mijn UDM Pro Influxdb inpompen. Daarna maak ik met Grafana er weer dashboards voor (en/of gebruik de reeds beschikbare).

Mijn HA draait met InfluxDB en Grafana Add-On's. De unpoller komt op een andere host te draaien.

De configuratie van unpoller is alsvolgt;
code:
1
2
3
4
5
[influxdb]
  disable = false
  # InfluxDB does not require auth by default, so the user/password are probably unimportant.
  url  = "http://[IP-ADDRESS or FQDN]:8086"
  user = "unifipollerusername"
Dan heb je als ik de vraag goed begrijp een bridge nodig.
"The bridge network works as a private network internal to the host so containers on it can communicate. External access is granted by exposing ports to containers."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44JPjp5SDRgQCYhQSoyGFAhmwLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yuowPBcAfebX1KQLG2PbuOL4.png?f=fotoalbum_large
Bron:

Pagina: 1 ... 209 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.