Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 210 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.124 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38
pentode schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Dan heb je als ik de vraag goed begrijp een bridge nodig.
"The bridge network works as a private network internal to the host so containers on it can communicate. External access is granted by exposing ports to containers."
[Afbeelding]
Bron:
Hmm, normaliter is het een kwestie van de port exposen als je de container opstart (bv -p parameter). of via de ports directive in je docker-compose file (zo werkt het hier).

Ik denk dat in dit geval de influxdb container door ha opgestart wordt, dus ik denk dat je in de add-on configuration een port: 8086 zal moeten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07
@_Arthur Ik meen dat HA hem dan standaard op de geconfigureerde poort gewoon beschikbaar maakt op de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Ik zie dat er nog wat meer info nodig is, een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qnkt1N2sZYeR462hxYCR_BVHxu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZmdRn5xK07vJGDe5O9V9zM6.png?f=fotoalbum_large

Ik draai HA als appliance (HAOS_OVA) image op Hyper-V. In deze Hypervisor draai ik meerdere Virtuele Machines. Vanuit 1 van deze andere Virtuele Machines wil ik InfluxDB direct kunnen benaderen.

Doel is om vanaf de Virtuele Machine met 192.168.100.51 direct op InfluxDB te kunnen connecten die als docker/add-on draait op de HA Virtuele Machine.

Als ik vanaf de fysieke Hyper-V host een browser start en naar http://192.168.100.50:8086 ga, krijg ik een 404 page not found.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9dPTiossGR7t94B4Ja0fXbDpWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DBWPZ9nQ1GPjomaygy4Nxatd.png?f=user_large

Dit is de huidige configuratie van de InfluxDB Add-On

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAWGubcyflK8x1kqV_RecghU0uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBwcnbySf938NFdw28Vk7yE2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 25-10-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

_Arthur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:28:

[Afbeelding]

Ik draai HA als appliance (HAOS_OVA) image op Hyper-V. In deze Hypervisor draai ik meerdere Virtuele Machines. Vanuit 1 van deze andere Virtuele Machines wil ik InfluxDB direct kunnen benaderen.

Doel is om vanaf de Virtuele Machine met 192.168.100.51 direct op InfluxDB te kunnen connecten die als docker/add-in draait op de HA Virtuele Machine.

Als ik vanaf de fysieke Hyper-V host een browser start en naar http://192.168.100.50:8086 ga, krijg ik een 404 page not found.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SSL staat op true. Al zonder geprobeerd.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

pentode schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:36:
SSL staat op true. Al zonder geprobeerd.
Dat maakt geen verschil uit.

Dit is de configuratie binnen InfluxDB zelf, al zonder SSL uberhaupt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsVU5mz5cE3Phwf2YvemuSWUl9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dcq1KtqAxzOUZNhDLILPyLJE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:02
_Arthur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:28:

[Afbeelding]

Doel is om vanaf de Virtuele Machine met 192.168.100.51 direct op InfluxDB te kunnen connecten die als docker/add-on draait op de HA Virtuele Machine.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op poort 8086 draait niet die webinterface. Die staat standaard niet gemapped op een poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9RN7wD7vcD64AGvXJ7GiZPVgoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6NFMy8iD2DX1MteNnX3KQx0.png?f=fotoalbum_large

Zo krijg je de poortinstelling voor de webinterface zichtbaar. Geef die een poortnummer en je kan er, na herstart, waarschijnlijk wel bij. Check ook je logs. Ik had net even gekeken en hij begon te zeuren over dat SSL aan stond maar niet correct geconfigureerd was, die uitgezet en Influx wou weer starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Soms ligt de oplossing gewoon voor je neus en kijk je er met diezelfde neus geheel overheen. Default wordt port 8086 gewoon geexposed door het host systeem (en kan je er extern dus op connecten dmv "http://192.168.100.50:8086"

Dank voor het meedenken allen; de oplossing was; niets aanpassen aan configs en gewoon de URL http://192.168.100.50:8086 gebruiken. (Naast het aanmaken van een nieuwe DB etc, maar dat had ik al gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 25-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Dutchess_Nicole schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Nog steeds niet helemaal.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      dsmr_in_watts:
        friendly_name: "Current Power Usage"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 | round(0) }}"

Het belangrijke stukje is hier dus de
YAML:
1
1000 | round(0)

wat je hier doet is een filter toepassen op een getal, maar dat filter wordt altijd toegepast voordat er gerekend gaat worden (zodat je kan testen voor typen waardes enzo). Dus hier rond je 1000 af naar 0 decimalen, en vervolgens vermenigvuldig je dat met de state (die door een filter naar float is omgezet.

In plaats daarvan wil je dat het filter toegepast wordt op het _resultaat_ van je vermenigvuldiging, en dat doe je door haakjes te gebruiken die de volgorde van toepassen verandert.

in dit geval dus:
YAML:
1
{{ ( states('sensor.slave_electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 ) | round(0) }}

Dus: eerst je vermenigvuldiging (geforceerd door de haakjes) en dan pas afronden.
Dank voor de hulp :>

Ik heb het deels werkend gekregen, maar ik heb wel iets raars.

Ik had bovengenoemde sensor allereerst toegevoegd aan de configuration.yaml. Uiteindelijk heb ik de sensor verplaatst naar de sensor.yaml (incl. verwijzing/configuratie in de configuration.yaml naar de sensor.yaml).

Na herstart van HA bleef de sensor gewoon bestaan als entiteit, so far so good. Echter, alle mutaties die ik heb uitgevoerd n.a.v. mijn eerste vraag over/op de sensor werden/worden niet doorgevoerd.

Daarnaast heb ik in de sensor.yaml een nieuwe sensor gemaakt (welk dus niet in de configuration.yaml heeft gestaan) en deze werd direct zichtbaar na een herstart van HA incl. de goede rouding(!).

Het lijkt erop als ergens(?) iets gecached wordt.

Of moet ik de entiteit eerst uit de frontend verwijderen alvorens de juiste waardes uit de sensor.yaml worden 'opgepakt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:44
Just_A_User schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:05:
Heeft iemand hier Tuya werkend gekregen met Home Assistant? Mijn issue zit nog vóór Home Assistant, maar kon geen eigen topic vinden over Tuya.

Ik kan mijn app niet linken aan het Tuya developer account, en de melding is dat ik wellicht geen data center heb geselecteerd dat matcht met mijn account. Dat snap ik niet helemaal, want op de website staat ie op Western Europe Data Center en in de app op mn telefoon kan ik alleen maar een stad selecteren, en dat is Amsterdam, dus dat die niet matchen snap ik wel, maar is niks te selecteren waarbij het bij beiden hetzelfde is, dus in die zin snap ik het niet.
Toevallig de afgelopen dagen mee bezig geweest, Hombli inderdaad. De truuk is om het datacentrum op Central Europe te zetten. Dat is toegegeven heel raar maar dat is waar ze Nederland onder hebben geschoven. Tijdens het googelen vond ik twee verschillende mensen die dit hadden ontdekt en bij mij werkte dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
eddemans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Toevallig de afgelopen dagen mee bezig geweest, Hombli inderdaad. De truuk is om het datacentrum op Central Europe te zetten. Dat is toegegeven heel raar maar dat is waar ze Nederland onder hebben geschoven. Tijdens het googelen vond ik twee verschillende mensen die dit hadden ontdekt en bij mij werkte dit ook.
Oke maar waar dan? In de app of op de IoT? Want in de App kan ik alleen maar locatie instellen en dat is dan een daadwerkelijke stad, in mijn geval staat ie dus op Amsterdam.

Edit: ongelofelijk, dit werkt dus. Hoe is Amsterdam in hemelsnaam in Centraal Europa. Maar vooruit, dit werkt inderdaad. Nu gaan kijken of ik die devices dan ook verder geimporteerd krijg in HA. Thanks voor deze tip! _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Just_A_User op 25-10-2022 16:13 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Just_A_User schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:08:
Edit: ongelofelijk, dit werkt dus. Hoe is Amsterdam in hemelsnaam in Centraal Europa. Maar vooruit, dit werkt inderdaad. Nu gaan kijken of ik die devices dan ook verder geimporteerd krijg in HA. Thanks voor deze tip! _/-\o_
De Amerikanen zeggen al: "HOLLAND?! ISN'T THAT THE CAPITAL OF BRUSSELS?!". In China is het nog erger.

Maar ik kreeg de boel via de huidige default Tuya integratie van HA wel gekoppeld maar kreeg ik "Device not supported". Fijn hoor. Toen heb ik Localtuya geprobeerd en dat werkt goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
Just_A_User schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Oke maar waar dan? In de app of op de IoT? Want in de App kan ik alleen maar locatie instellen en dat is dan een daadwerkelijke stad, in mijn geval staat ie dus op Amsterdam.

Nou, volgens Wikipedia is Duitsland wel central Europe, en het is nou niet dat dat belachelijk ver weg is. Op verschillende kaartjes uit de map gallery onderaan de pagina valt Nederland ook onder Central Europe
Wikipedia: Central Europe

Verder is onze tijdzone CET, dus Central European Time

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 25-10-2022 16:45 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 26-09 16:23

Rouwette

Rouwette.com

Hmm Ik kan geen integraties meer toevoegen.. het wieletje blijft maar draaien.
Een herstart van de host heeft niet geholpen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9KZF4vZ.png

[ Voor 17% gewijzigd door Rouwette op 25-10-2022 16:41 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
eddemans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

De Amerikanen zeggen al: "HOLLAND?! ISN'T THAT THE CAPITAL OF BRUSSELS?!". In China is het nog erger.

Maar ik kreeg de boel via de huidige default Tuya integratie van HA wel gekoppeld maar kreeg ik "Device not supported". Fijn hoor. Toen heb ik Localtuya geprobeerd en dat werkt goed.
Nou, geinig dat je 't zegt, want ik heb het nu dus wel in HA zitten, alleen ik kan niets bedienen. Dat is ook wel fijn natuurlijk. Heb ik een lampje op die stekker zitten, dus ik zet 'm aan in HA, oftewel, ik toggle die switch...blijft daar 1 seconde op staan ,en gaat dan weer naar 'uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Just_A_User schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Nou, geinig dat je 't zegt, want ik heb het nu dus wel in HA zitten, alleen ik kan niets bedienen. Dat is ook wel fijn natuurlijk. Heb ik een lampje op die stekker zitten, dus ik zet 'm aan in HA, oftewel, ik toggle die switch...blijft daar 1 seconde op staan ,en gaat dan weer naar 'uit'.
Oh dat is een ander probleem. Ik volgde een tutorial waar je ergens iets moest aanvinken om precies dit probleem later te voorkomen. Je moet ff vanaf hiero kijken: YouTube: The New TUYA Home Assistant Integration (FULL SETUP) (linkje springt gelijk naar 8:55)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
eddemans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Oh dat is een ander probleem. Ik volgde een tutorial waar je ergens iets moest aanvinken om precies dit probleem later te voorkomen. Je moet ff vanaf hiero kijken: YouTube: The New TUYA Home Assistant Integration (FULL SETUP) (linkje springt gelijk naar 8:55)
Die video is exact degene die ik heb gevolgd, maar het lijkt er op dat er inmiddels al weer wijzigingen zijn geweest, want hij refereert daar aan de Device Status Notification, en die had ik er al in zitten.

Hoewel hij precies beschrijft wat er bij mij gebeurt kan het dus niet zijn n.a.v. die API, want die zit er in.

Edit: toch moet het die wel bijna zijn, want als ik de stekker met de app van Tuya zelf aan zet gaat ie wel degelijk aan en zie ik ook verbruik op die stekker. Maar die geupdate info (dus de 'aan' status + het verbruik) zie ik ook niet terug in HA.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_A_User op 25-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Just_A_User schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Die video is exact degene die ik heb gevolgd, maar het lijkt er op dat er inmiddels al weer wijzigingen zijn geweest, want hij refereert daar aan de Device Status Notification, en die had ik er al in zitten.
Oh dat is dan wel vaag. Dan weet ik het ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
eddemans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Oh dat is dan wel vaag. Dan weet ik het ook niet...
Hmnee, daar was ik al bang voor. Maar ik ben er meer en meer van overtuigd dat het toch die API moet zijn, want als ik de Tuya integratie herlaad, dan haalt ie wél de actuele status op, maar dat doet ie dus maar 1x en daarna update hij niet meer, tot ik weer de integratie herlaad.

Is die LocalTuya makkelijker, want dit schiet niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 25-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-09 12:08
Ik zou graag van een elektriciteitsmeter de stroom willen aflezen en deze in Home Assistant krijgen. Nu gaat het hier niet om de slimme meter in de meterkast (deze lees ik al uit), maar om een meter van de warmtepomp. Wij krijgen namelijk per kWh compensatie voor de warmtepomp en daarom zit hier nog een meter tussen. (ik weet niet of dit het juiste topic is of dat ik het in een opzichzelfstaand topic moet vragen, dus excuses als dat zo is :)).

Op het moment heb ik al een tijdje een HA setup met wat automatiseringen en het uitlezen van energie van de slimme meter, laadpaal via een lokale REST API, wasmachine en wat slimme stekkers. Ik vind zelf dat we erg veel energie verbruiken dus ik wil weten waar dat vandaan komt. Uitlezen van wat je verbruikt in het huis is leuk, maar als je dat niet weet per individuele grootverbruiker, weet je eigenlijk nog weinig :+.

Maar nu, de warmtepomp. Het is een Thermia Calibra Cool. Ik weet dat hier een online portaal voor is, echter houdt deze zover ik weet geen energieverbruik bij, maar misschien nog wel belangrijker, ik heb hier geen toegang tot (om een lang verhaal kort te maken, eigenaar van de warmtepomp zijn wij niet maar de warmteleverancier, verlenen geen toegang tot het portaal na contact).

Hierbij een foto van de meter die erbij hangt. Ik zie geen P1 poort (of in ieder geval niet bereikbaar) en ik kom er ook niet helemaal achter wat het precies voor energiemeter is. Ik zie wel de LED/S0 staan, dus dacht ik dat het wellicht met een YouLess opgelost kon worden, maar voordat ik m'n setup omgooi wil ik wat meer info van mensen die hier wellicht meer verstand van hebben :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oH5AEicdAAPaYZqEhhwpMEiX8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X60qzMdm6xYFA3p5IlBKtrYb.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. ik vind het niet erg om te hobbyen of zelf software hiervoor te schrijven, maar mocht er een handige oplossing voor zijn, dan vind ik dat altijd fijner, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 11:58
@reputatio Ik zie op internet ook niets terug van een monitor port o.i.d. dus waarschijnlijk moet het extern uitlezen.

Hiervoor zijn een paar opties. Knippert er toevallig een lampje op dat elke X watt een signaal geeft? Dan zou je met wat knutselen dat als signaal kunnen oppakken en doorzetten naar HA.

Een slimme kWh meter is waarschijnlijk het makkelijkste en betrouwbaarste.

Mocht je echt het display willen uitlezen, dan zou je kunnen kijken naar het ai-on-the-edge project waarbij je met een esp32cam een foto maakt van het schermpje en automatisch de kWh stand uitleest.
https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device/wiki

Ik weet echter niet of dit project werkt met dergelijke LCD-schermpjes, ik heb het namelijk alleen nog maar gebruikt zien worden met analoge tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:37

Toppe

Oké ✅

Ik wordt gek:

code:
1
Invalid config for [template]: required key not provided @ data['trigger'][1]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 107).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Change radius for home
homeassistant:
  name: !secret name
  temperature_unit: C
  time_zone: !secret timezone
  latitude: !secret latitude
  longitude: !secret longitude
  unit_system: metric
  elevation: -1
  customize:
    zone.home:
      radius: 30
    sensor.brug_n33_winschoterdiep:
        icon: mdi:bridge
    sensor.knijpsbrug:
    sensor.brug_noorderstraat:
    sensor.brug_slochterstraat:
    sensor.iss:
        icon: mdi:satellite-variant
    sensor.tinq_hoofdstraat_hoogezand:
        icon: mdi:gas-station
    sensor.tango_hoofdstraat_hoogezand:
    sensor.tango_iloydsweg_veendam:
    sensor.pbd_dagen_tot_afhaal:
        icon: mdi:recycle
    sensor.restafval_dagen_tot_afhaal:
    sensor.gft_dagen_tot_afhaal:
    sensor.papier_dagen_tot_afhaal:

packages: !include_dir_named include/intergrations

# Change type off 'Sproeier voortuin' to sprinkler
homekit:
  - filter:
      include_entities:
        - switch.sproeier_voortuin
    entity_config:
        switch.sproeier_voortuin:
            type: sprinkler

fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fanx
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

calendar:
  - platform: caldav
    url: https://caldav.icloud.com
    username: toppel
    password: 12345

# Set proximity sensor's for both iPhones
proximity:
  evertjob_home:
    zone: home
    devices:
      - person.
    tolerance: 10
  pascalle_home:
    devices:
      - person.

# Set config for Home Connect    
home_connect_alt:
  client_id: CC9CB493D2FE66034EA0A85FC043C3594D19EAF965CFCD51925E68C3C7EB890E
  client_secret: C6F13CBD851166F1764DD6E882DF36E24D48472AB033D1327E1E86C48273BE06

template:
  - trigger:
    - type: power
      platform: device
      device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
      entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
      domain: sensor
      above: 2
      for:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 30
    - sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

- sensor:
      - name: "AED Mode"
        state: >-
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
        icon: >-
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

- sensor:
      - name: "Ventilatie"
            {% set s = state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|float %}
            {% if s == 1 -%}
              Laag
            {% elif s == 2 %}
              Middel
            {% elif s == 3 %}
              Hoog
            {% elif s == 4 %}
              Automatisch
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Laag': 'mdi:fan-speed-1',
              'Middel': 'mdi:fan-speed-2', 
              'Hoog': 'mdi:fan-speed-3', 
              'Automatisch': 'mdi:fan-auto',
              'Error': 'mdi:fan-alert'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|is_number }}"

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
#script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
#switch: !include_dir_merge_list switches

#automation: !include_dir_merge_list include/automations
climate: !include_dir_merge_list include/climate
sensor: !include_dir_merge_list include/sensors
binary_sensor: !include_dir_merge_list include/binary_sensor
media_player: !include_dir_merge_list include/media_player

frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:23:
Ik wordt gek:

code:
1
Invalid config for [template]: required key not provided @ data['trigger'][1]['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 107).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Change radius for home
homeassistant:
  name: !secret name
  temperature_unit: C
  time_zone: !secret timezone
  latitude: !secret latitude
  longitude: !secret longitude
  unit_system: metric
  elevation: -1
  customize:
    zone.home:
      radius: 30
    sensor.brug_n33_winschoterdiep:
    sensor.knijpsbrug:
    sensor.brug_noorderstraat:
    sensor.brug_slochterstraat:
    sensor.iss:
        icon: mdi:satellite-variant
    sensor.tinq_hoofdstraat_hoogezand:
    sensor.tango_hoofdstraat_hoogezand:
    sensor.tango_iloydsweg_veendam:
    sensor.pbd_dagen_tot_afhaal:
    sensor.restafval_dagen_tot_afhaal:
    sensor.gft_dagen_tot_afhaal:
    sensor.papier_dagen_tot_afhaal:

packages: !include_dir_named include/intergrations

# Change type off 'Sproeier voortuin' to sprinkler
homekit:
  - filter:
      include_entities:
        - switch.sproeier_voortuin
    entity_config:
        switch.sproeier_voortuin:
            type: sprinkler

fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fanx') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fanx', 'V_PERCENTAGE') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

calendar:
  - platform: caldav
    url: https://caldav.icloud.com
    username: toppel
    password: 12345

# Set proximity sensor's for both iPhones
proximity:
  evertjob_home:
    devices:
      - person.
  pascalle_home:
    devices:
      - person.

# Set config for Home Connect    
home_connect_alt:
  client_id: CC9CB493D2FE66034EA0A85FC043C3594D19EAF965CFCD51925E68C3C7EB890E
  client_secret: C6F13CBD851166F1764DD6E882DF36E24D48472AB033D1327E1E86C48273BE06

template:
  - trigger:
    - type: power
      device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
      entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
      domain: sensor
      above: 2
      for:
        seconds: 30
    - sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

- sensor:
      - name: "AED Mode"
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

- sensor:
      - name: "Ventilatie"
            {% set s = state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|float %}
            {% if s == 1 -%}
              Laag
            {% elif s == 2 %}
              Middel
            {% elif s == 3 %}
              Hoog
            {% elif s == 4 %}
              Automatisch
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
            {% set i = {
              'Laag': 'mdi:fan-speed-1',
              'Middel': 'mdi:fan-speed-2', 
              'Hoog': 'mdi:fan-speed-3', 
              'Automatisch': 'mdi:fan-auto',
              'Error': 'mdi:fan-alert'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ state_attr('light.fanx', 'V_DIMMER')|is_number }}"

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
#script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
#switch: !include_dir_merge_list switches

#automation: !include_dir_merge_list include/automations
climate: !include_dir_merge_list include/climate
sensor: !include_dir_merge_list include/sensors
binary_sensor: !include_dir_merge_list include/binary_sensor
media_player: !include_dir_merge_list include/media_player

frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes
Het stukje vanaf regel 119 is te veel ingesprongen en valt nu onder trigger. Daar moet je twee spaties weg halen, en het streepje voor sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
eltweako schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:18:
@reputatio Ik zie op internet ook niets terug van een monitor port o.i.d. dus waarschijnlijk moet het extern uitlezen.

Hiervoor zijn een paar opties. Knippert er toevallig een lampje op dat elke X watt een signaal geeft? Dan zou je met wat knutselen dat als signaal kunnen oppakken en doorzetten naar HA.

Een slimme kWh meter is waarschijnlijk het makkelijkste en betrouwbaarste.

Mocht je echt het display willen uitlezen, dan zou je kunnen kijken naar het ai-on-the-edge project waarbij je met een esp32cam een foto maakt van het schermpje en automatisch de kWh stand uitleest.
https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device/wiki

Ik weet echter niet of dit project werkt met dergelijke LCD-schermpjes, ik heb het namelijk alleen nog maar gebruikt zien worden met analoge tellers.
Bedankt voor het meedenken!
Uitlezen van het scherm had ik nog niet overwogen, wellicht een optie als het niet anders kan!
Het liefst maak ik gebruik van kant-en-klare oplossingen zodat het “gewoon werkt” :)
Er zit volgens mij een LED op, op de foto staat namelijk ook een LED/S0 met 1000 imp/kWh, dus misschien dat dat oplossing biedt? Enige wat ik me afvraag is hoe betrouwbaar dit is. Wat als hij een knipper mist, en krijg ik dan alleen volle kWh”s? Dus op een dag verbruik je bijv 2.5kWh, maar dan zie je op die dag maar 2kWh want LED heeft nog niet geknipperd?

Denk dat een slimme kWh meter in de meterkast hangen voor de groep van de warmtepomp de beste optie is. Echter heb ik wat verstand van elektra, maar nog nooit een groep vervangen. Een elektricien laten komen hiervoor zal de nodige kosten met zich meebrengen helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 10:23
Is er een manier om twee entities te combineren in één? Ik gebruik een integratie om de Philips Wake Up Light te bedienen. Ik kan daarmee het alarm aanzetten, en moet dan number.wake_up_light_alarm0_hours en number.wake_up_light_alarm0_minutes allebei apart een waarde geven middels die onhandige slider. Het liefst zou ik één entity "tijd" hebben waar ik x:y moet invoeren, waarbij waarde x naar _hours gaat en waarde y naar _minutes. Is dit mogelijk? En hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:18
reputatio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Uitlezen van het scherm had ik nog niet overwogen, wellicht een optie als het niet anders kan!
Het liefst maak ik gebruik van kant-en-klare oplossingen zodat het “gewoon werkt” :)
Er zit volgens mij een LED op, op de foto staat namelijk ook een LED/S0 met 1000 imp/kWh, dus misschien dat dat oplossing biedt? Enige wat ik me afvraag is hoe betrouwbaar dit is. Wat als hij een knipper mist, en krijg ik dan alleen volle kWh”s? Dus op een dag verbruik je bijv 2.5kWh, maar dan zie je op die dag maar 2kWh want LED heeft nog niet geknipperd?

Denk dat een slimme kWh meter in de meterkast hangen voor de groep van de warmtepomp de beste optie is. Echter heb ik wat verstand van elektra, maar nog nooit een groep vervangen. Een elektricien laten komen hiervoor zal de nodige kosten met zich meebrengen helaas :(
Mwoah een knippertje van die led missen zal niet zo snel gebeuren. Je kan een youless erop zetten (geen ervaring mee) of zelf iets knutselen met een esp en een LDR. ESPHOME met een pulse countertje er op. per wh krijg je een pulsje. Op youtube staan er wel een aantal tutorials. Je moet alleen niet bang zijn om een soldeerbout te hanteren.
Ik heb er vroeger weleens een gemaakt toen ik nog geen p1 poort had en ook nog onbekend was met wemos. Had ik een raspberry pi uitgerust met een ADC om zowel de pulsjes van de electriciteitsmeter te tellen als de spiegel op de 0 van de gas meter. Kalibreren en draaien maar (voor gas geen sinecure....). Omslachtig maar het werkte Ik pushte al die pulsjes naar een mysqlserver en maakte mooie realtiem grafiekjes.... tot de database volliep en de meter werd vervangen...Destijds was htca te krenterig om een Toon te kopen en een abonnement te nemen.... nu hangt er een gerootte toon, is er een slimme meter en staat er een nuc met een P1 kabel die de boel uitleest...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

reputatio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:11:
Ik zou graag van een elektriciteitsmeter de stroom willen aflezen en deze in Home Assistant krijgen. Nu gaat het hier niet om de slimme meter in de meterkast (deze lees ik al uit), maar om een meter van de warmtepomp. Wij krijgen namelijk per kWh compensatie voor de warmtepomp en daarom zit hier nog een meter tussen. (ik weet niet of dit het juiste topic is of dat ik het in een opzichzelfstaand topic moet vragen, dus excuses als dat zo is :)).

Op het moment heb ik al een tijdje een HA setup met wat automatiseringen en het uitlezen van energie van de slimme meter, laadpaal via een lokale REST API, wasmachine en wat slimme stekkers. Ik vind zelf dat we erg veel energie verbruiken dus ik wil weten waar dat vandaan komt. Uitlezen van wat je verbruikt in het huis is leuk, maar als je dat niet weet per individuele grootverbruiker, weet je eigenlijk nog weinig :+.

Maar nu, de warmtepomp. Het is een Thermia Calibra Cool. Ik weet dat hier een online portaal voor is, echter houdt deze zover ik weet geen energieverbruik bij, maar misschien nog wel belangrijker, ik heb hier geen toegang tot (om een lang verhaal kort te maken, eigenaar van de warmtepomp zijn wij niet maar de warmteleverancier, verlenen geen toegang tot het portaal na contact).

Hierbij een foto van de meter die erbij hangt. Ik zie geen P1 poort (of in ieder geval niet bereikbaar) en ik kom er ook niet helemaal achter wat het precies voor energiemeter is. Ik zie wel de LED/S0 staan, dus dacht ik dat het wellicht met een YouLess opgelost kon worden, maar voordat ik m'n setup omgooi wil ik wat meer info van mensen die hier wellicht meer verstand van hebben :).

[Afbeelding]

P.S. ik vind het niet erg om te hobbyen of zelf software hiervoor te schrijven, maar mocht er een handige oplossing voor zijn, dan vind ik dat altijd fijner, alvast bedankt!
Het enige dat ik kan herinneren is een (ir)optical read-out head. Weet niet of dat ook met dit model meter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Hoi, ik ben een tijdje bezig met home assistant en loop tegen een issue aan. Met de ha-sip addon integratie met mijn asterisk server. Ik heb een text to speech notificatie als iemand mijn thuis telefoon belt. Maar ik wil graag dat de naam uit een adres boek gehaald wordt.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg? Ik dacht dat ik een query op de db van nextcloud kon doen maar daar zat werkt blijkbaar met vcards in binary blobs.

Ik ben bezig met khard maar daarvoor moet ik nog mijn vcard file in losse bestanden per vcard maken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 09:28
Hallo allemaal,

Eerste (échte) post in dit forum en gelijk een vraag. Hoe kan het ook anders. Ik ben bezig met homeassistant op te zetten op mijn Odroid C4. HA draait in docker (dus HA Core) en ik wil middels een Sonoff Zigbee Dongle verbinding maken met eventuele apparaten (dimmers etc). Spul is verder nog niet binnen omdat ik moet wachten op een item dat (nog) niet op voorraad is.

Ik heb gisteravond geprobeerd om alsnog de Zigbee Dongle te configureren in HomeAssistant. Nu krijg ik tijdens het configuren een error. Na het bekijken van de logs blijkt dat de volgende exception optreed:

zigpy.exceptions.FormationFailure(
zigpy.exceptions.FormationFailure: Network formation refused: there is too much RF interference. Make sure your coordinator is on a USB 2.0 extension cable and away from any sources of interference, like USB 3.0 ports, SSDs, 2.4GHz routers, motherboards, etc.

Is dit een logisch gevolg van configureren zonder dat er apparaten zijn die er gekoppeld kunnen worden of is dit een groter probleem? Ik heb het ook nagevraagd in mijn omgeving en daar zitten gebruikers tussen die de dongle in een USB3.0 poort naast de router hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 11:11
Ik wil een aantal luchtvochtigheidssensoren toevoegen aan mijn home assistent. Wat is nu een goede manier? Ik heb de sensoren van Aqara gezien, die zien er oké uit. Kan ik die dan het beste via een universele zigbee controller koppelen (dat moet dan via mqtt?) of kan ik beter een Aqara controller koppelen en deze integratie toevoegen in HA (werken de sensoren dan direct?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 16:35
Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:05:
Ik wil een aantal luchtvochtigheidssensoren toevoegen aan mijn home assistent. Wat is nu een goede manier? Ik heb de sensoren van Aqara gezien, die zien er oké uit. Kan ik die dan het beste via een universele zigbee controller koppelen (dat moet dan via mqtt?) of kan ik beter een Aqara controller koppelen en deze integratie toevoegen in HA (werken de sensoren dan direct?)?
Met een universele zigbee controller kan je later ook Zigbee apparaten van andere merken toevoegen. Met een Aqara hub is dat niet mogelijk. Daarnaast zijn er mensen met hun twijfels over wat China allemaal toegestuurd krijgt. Uiteraard is het gebruik van een hub iets meer out-of-the-box. Ik heb zelf geen Aqara hub maar het koppelen van Aqara apparaten en hun eigen sensoren zal relatief gemakkelijk gaan. HA zal vermoedelijk de hub detecteren op het netwerk en je die met enkele klikken laten toevoegen.

Mijn voorkeur (en die van velen hier) is de universele dongle, maar het is uiteindelijk een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
reputatio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Je zou hier denk ik ook een Shelly EM voor kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ThaAresX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:41:
Hallo allemaal,

Eerste (échte) post in dit forum en gelijk een vraag. Hoe kan het ook anders. Ik ben bezig met homeassistant op te zetten op mijn Odroid C4. HA draait in docker (dus HA Core) en ik wil middels een Sonoff Zigbee Dongle verbinding maken met eventuele apparaten (dimmers etc). Spul is verder nog niet binnen omdat ik moet wachten op een item dat (nog) niet op voorraad is.

Ik heb gisteravond geprobeerd om alsnog de Zigbee Dongle te configureren in HomeAssistant. Nu krijg ik tijdens het configuren een error. Na het bekijken van de logs blijkt dat de volgende exception optreed:

zigpy.exceptions.FormationFailure: Network formation refused: there is too much RF interference. Make sure your coordinator is on a USB 2.0 extension cable and away from any sources of interference, like USB 3.0 ports, SSDs, 2.4GHz routers, motherboards, etc.

Is dit een logisch gevolg van configureren zonder dat er apparaten zijn die er gekoppeld kunnen worden of is dit een groter probleem? Ik heb het ook nagevraagd in mijn omgeving en daar zitten gebruikers tussen die de dongle in een USB3.0 poort naast de router hebben zitten.
Doen wat er staat, probeer een verlengkabel. Al zou je het nu werkend gaan krijgen en je krijgt over een half jaar last van gekke kuren dan weet je niet waar je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 16:14
Ik heb een Mitsubishi Heavy L/L wp (airco) waar ik de (s)COP prestaties uit zou willen berekenen. Het apparaat is opgenomen en bedienbaar in HA via een custom wifi module, https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl hiervoor gebruikt.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik de SCOP kan berekenen en tonen op mijn dashboard ?

Edit: de beschikbare sensoren in HA:

https://github.com/DYLaKo...tant-Default-Sensors.yaml
en
https://github.com/DYLaKo...t-Additional-Sensors.yaml

[ Voor 29% gewijzigd door Hangover_ohoo op 26-10-2022 10:54 ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 12:03
ThaAresX schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:41:
Hallo allemaal,

Niet dat ik er veel van ken maar de foutmelding geeft toch genoeg informatie? Je hebt waarschijnlijk de stick rechtstreeks op je pc aangesloten en door o.a. wifi en zo kan het signaal verstoort worden. Dus wordt er aangeraden een verlengkabeltje te gebruiken zodat de stick minder gestoord wordt door je pc.
--Christiaan-- schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:29:
Is er een manier om twee entities te combineren in één? Ik gebruik een integratie om de Philips Wake Up Light te bedienen. Ik kan daarmee het alarm aanzetten, en moet dan number.wake_up_light_alarm0_hours en number.wake_up_light_alarm0_minutes allebei apart een waarde geven middels die onhandige slider. Het liefst zou ik één entity "tijd" hebben waar ik x:y moet invoeren, waarbij waarde x naar _hours gaat en waarde y naar _minutes. Is dit mogelijk? En hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
Kan je geen gebruik maken van twee simpele helpers? Ik heb daar een tijdje gebruik van gemaakt. Ik kon de twee velden invullen en aan de hand van die twee velden werden de volgende ochtend paar zaken opgestart zoals verwarming, koffiemachine, ...
Weet niet meer van buiten hoe ik gedaan heb. Had twee integer helpers en 1 input boolean "Uit te voeren". Op het moment dat één van de twee helpers veranderen werd de input boolean op "true" gezet en werd de automatisatie uitgevoerd.
Ongelooflijk zitten vloeken met die jinja templates maar is uiteindelijk wel gelukt

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:31
Ik ben bezig met een vernieuwde versie van mijn dashboard. Het leek me wel aardig om een status bericht te krijgen van een aantal apparaten wanneer ze aan staan. Dit zijn apparaten (tv, koelkast, etc) die achter een smart plug zitten en waarvan ik dus de stroom, voltage etc kan meten. Ik heb het nu als volgt aangepakt:
- Binaire sensor gemaakt zodat ik weet dat het apparaat aan staat (wattage boven een drempel waarde)
- Conditional card die naar de status van de binaire sensor kijkt
- Indien de binaire sensor ON is dan geeft deze de volgende Markdown kaart weer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: conditional
conditions:
  - entity: binary_sensor.fridge_on_off
    state: 'on'
card:
  type: custom:card-templater
  card:
    type: markdown
    content_template: >
      The fridge is on and currently using {{
      states.sensor.fridge_current_consumption.state }}W
  entities:
    - sensor.fridge_current_consumption

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat deze kaart om de zoveel seconden lijkt te verversen, dus hij flikkert dan even heel kort uit en weer aan. Dit lijkt niks met de binaire sensor te maken te hebben want die status veranderd niet. Dit flikkeren is wat irritant.

Nu heb ik twee vragen:
- Wat kan de reden zijn van dit flikkeren en is dit op te lossen?
- Is er een misschien een andere/betere/nettere manier om bovenstaande aan te pakken?

Een plaatje van het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOTAZkdLKHZDcjKhlYOr-27uNPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hpz7oyfagSDsXW3OrgvMD7wj.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-10-2022 13:35 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:20:
Ik ben bezig met een vernieuwde versie van mijn dashboard. Het leek me wel aardig om een status bericht te krijgen van een aantal apparaten wanneer ze aan staan. Dit zijn apparaten (tv, koelkast, etc) die achter een smart plug zitten en waarvan ik dus de stroom, voltage etc kan meten. Ik heb het nu als volgt aangepakt:
- Binaire sensor gemaakt zodat ik weet dat het apparaat aan staat (wattage boven een drempel waarde)
- Conditional card die naar de status van de binaire sensor kijkt
- Indien de binaire sensor ON is dan geeft deze de volgende Markdown kaart weer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: conditional
conditions:
  - entity: binary_sensor.fridge_on_off
card:
  type: custom:card-templater
  card:
    type: markdown
    content_template: >
      The fridge is on and currently using {{
      states.sensor.fridge_current_consumption.state }}W
  entities:
    - sensor.fridge_current_consumption

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat deze kaart om de zoveel seconden lijkt te verversen, dus hij flikkert dan even heel kort uit en weer aan. Dit lijkt niks met de binaire sensor te maken te hebben want die status veranderd niet. Dit flikkeren is wat irritant.

Nu heb ik twee vragen:
- Wat kan de reden zijn van dit flikkeren en is dit op te lossen?
- Is er een misschien een andere/betere/nettere manier om bovenstaande aan te pakken?

Een plaatje van het idee:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het komt doordat het verbruik dan wijzigt, en het template opnieuw gerenderd wordt. Dit geldt voor zowel het template voor de binary sensor als voor je markdown card. Ik denk dat het die tweede is. Flikkert het ook nog als je het verbruik uit de markdown card haalt, en er dus alleen statische tekst in zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@TheFes Als het verbruik niet verandered dan stop het flikkeren inderdaad.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Kire88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:27:
@TheFes Als het verbruik niet verandered dan stop het flikkeren inderdaad.
Ik zou het verbruik er dan ook maar uit halen. Wat je in je vraagstelling al aanhaalt, je wilt weten welke apparaten er aan staan. Niet zo zeer wat ze op dat moment verbruiken.
In het begin is het leuk om te laten zien, maar later kijk je er niet meer naar.
Ga je je gedrag veranderen wanneer je weet wat je TV of koelkast op een bepaald moment verbruikt?

[ Voor 19% gewijzigd door CappieL op 26-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@CappieL Ja dat lost het probleem voor dit geval wel op natuurlijk. Maar het betekend eigenlijk ook dat een sensorwaarde gebruiken niet echt een optie is in mijn opzet, als ik dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kire88 of de update-frequentie verlagen, waardoor je bijvoorbeeld maar 1x per 10/20/30 seconden een flikkering krijgt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik heb toen ik alles aanschafte voor het gemak van een Aqara Gateway gekozen. Dat werkt redelijk simpel, HA detecteert 'm automatisch en dan ook alle sensoren die daaraan gekoppeld zijn.

That said, je limiteert je dan wel en je zit wel met de relatief stroeve app van Aqara om het eenmalig koppelen. Ik vond het toen ik het aanschafte (jaren terug) prima, maar inmiddels is het soms wel wat irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 26-10-2022 11:30 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:19
Ik zou altijd voor een Zigbee dongle gaan, bijvoorbeeld die van Sonoff. Dan zit je niet vast aan Aqara spullen. Die van Sonoff wordt overigens via zowel Zigbee2mqtt als ZHA ondersteunt. Via ZHA is het bijna naadloos.
Andere merken zigbee dongles heb ik geen ervaring mee, maar is genoeg over online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 23:24
reputatio schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:11:

[Afbeelding]

Het is een beetje moeilijk om te zien, maar het lijkt erop dat je op dat metalen rondje links een infrarood lezer(/schrijver) kan plaatsen, althans zo werkte het bij mijn vorige en huidige stadsverwarmingsmeters.

Via google ben ik heel wat scripts tegengekomen zulke meters en heb er destijds twee (oud en nieuw) integraties voor gemaakt, misschien helpt dit je op weg: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403

Check wel even of het inderdaad op deze manier werkt, want het kabeltje is ten eerste moeilijk te verkrjigen en ten tweede ook niet heel goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Gizz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:08:
@Kire88 of de update-frequentie verlagen, waardoor je bijvoorbeeld maar 1x per 10/20/30 seconden een flikkering krijgt.
Ja dat kan natuurlijk ook nog.

Maar ik begrijp dat er dus niet echt een andere oplossing is om via templating een sensor waarde te laten zien zonder dat de verversing van de sensorwaarde voor een flikkering zorgt.

Ik hoopte ergens dat iemand zou zeggen dat mijn aanpak heel onlogisch is en veel handiger zou kunnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

golles schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Het is een beetje moeilijk om te zien, maar het lijkt erop dat je op dat metalen rondje links een infrarood lezer(/schrijver) kan plaatsen, althans zo werkte het bij mijn vorige en huidige stadsverwarmingsmeters.

Via google ben ik heel wat scripts tegengekomen zulke meters en heb er destijds twee (oud en nieuw) integraties voor gemaakt, misschien helpt dit je op weg: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403

Check wel even of het inderdaad op deze manier werkt, want het kabeltje is ten eerste moeilijk te verkrjigen en ten tweede ook niet heel goedkoop...
Dat had ik ook al gepost ;-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier ervaring met een UniFi Doorbell in HA? Ik ben eigenlijk op zoek of het mogelijk is om een random mp3tje af te spelen op de deurbel als er wordt aangebeld .. heb een leuk idee voor Halloween :p

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Kire88 Lijkt mij aan de custom card te liggen die het gewoon niet lekker doet. Als ik die card gebruik voor een vaak veranderende waarde zie ik ook knipper. Lijkt me bijna dat hij hem eerst wist, dan de template opnieuw rendert en dan hem pas weer vult. Ipv de render op de achtergrond te doen.

Maar gebruik ik de custom:template-entity-row dan niet. Dus misschien wisselen en/of even een bug report bij custom:card-templater aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
golles schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Ik ga hier eens naar kijken, bedankt!

De LED/S0 uitlezen ga ik ook eens naar kijken. Ik dacht dat dit 1x per kWh was, maar volgens mij is het 1000x per kWh als ik het goed lees op de meter (1000 imp/kWh)? Als dat het geval is, dan geloof ik die methode wel. Ik gebruik nu namelijk een YouLess voor mijn slimme meter, maar die kan ik dan vervangen door bijvoorbeeld 1 van HomeWizard en deze voor de meter van de warmtepomp gebruiken. Helaas heb ik daar geen bekabeld internet, maar met wat tweaken is dat ook zo opgelost :).

Het vervangen van de groep voor een slimme kWh meter is mijn laatste "redmiddel", al is dat ook vrij duur. Maar bedankt allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Sinds een dag of twee schiet mijn "iedereen weg" automatisatie voortdurend in gang. Dit komt omdat de afwezigheid van één van de personen in huis de hele tijd toggled tussen "Thuis" en "Unknown".

Enig idee hoe dit kan?

"Gewijzigd in Afwezig getriggerd door status van person is bij unknown"
"Gewijzigd in Thuis getriggerd door status van person werd thuis gedetecteerd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 22:04
Hari-Bo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Maar dan heb je toch nog steeds als de beweging enkel gedetecteerd wordt met device y en niet x dat de 5 minuten off timer wordt getriggerd?
Stel, je bent in je garage bezig. Je loopt even weg, beide bewegingsdetecties slaan uit. De timer loopt, en je bent binnen 3 minuten terug. Je bewegingsdetectie verandert naar ' Beweging' status, en zetten de lampen aan (stonden nog aan). De timer loopt nog steeds door, , en die zet dan de lampen uit.

En die gaan ook niet aan, want je trigger is een statusverandering. En die heeft al plaatsgevonden toen je terugkwam.

[ Voor 41% gewijzigd door Nat-Water op 26-10-2022 14:42 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

DennusB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:01:
Iemand hier ervaring met een UniFi Doorbell in HA? Ik ben eigenlijk op zoek of het mogelijk is om een random mp3tje af te spelen op de deurbel als er wordt aangebeld .. heb een leuk idee voor Halloween :p
Wel wat ervaring en een beetje off-topic, ik gebruik de UniFi Protect integratie en vanuit daar kan je wel de speakers aansturen vanuit HA.
Media Player - If your camera has a speaker, you will get a media player entity that allows you to play audio to your camera’s speaker. Any audio file URI that is playable by FFmpeg will be able to be played to your speaker, including via the TTS Say Service.
Bron

Voor zover ik weet kan je niet random geluiden afspelen als er aangebeld wordt dan gebruikt de unifi deurbel zijn eigen sound en dat is als het goed is nog steeds aan te passen.
Onderstaand nog niet geprobeerd maar wil dit eigenlijk ook voor Halloween + Kerstmis gebruiken. :9

Hier staat beschreven hoe je een custom chime kan maken voor de deurbel
UniFi doorbell g4 custom chime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Oke, na eerdere perikelen met Tuya integratie heb ik dat (voor) nu werkend (de oplossing leek te zijn updaten naar de meest recente versie van HA core etc, en daarna een fysieke reboot). Dat wil zeggen, ik kan de stekkers bedienen vanuit HA, en het werkt zoals ik het zou verwachten.

Maar nu, die stekkers geven in de Tuya app zelf wel degelijk een totaalverbruik in kWh, maar die entiteit zit niét in Home Assistant als ik naar de stekker kijk. Dat is nou net waar het me wel om gaat, want ik wil een totaal hebben op die stekkers.

Dus stel dat ik er iets op aansluit en ik zet dat aan en dat verbruikt 200 watt per uur. Na 6 uur is het totaalverbruik dan 1200 watt oftewel, 1.2 kWh. Die 1.2 kWh staat dus wél in de Tuya app zelf, maar is niet aan te roepen in Home Assistant.

Is dat zelf te maken? Want ik heb er bijvoorbeeld mijn buitenverlichting op zitten. Dat trekt 8 watt per uur in standby (en dus niet dat de verlichting dan AAN is), en dat wil ik niet, dus ik zet die stekker uit. Dan moeten niet de totalen verloren gaan zeg maar. Stel dat die lampen aan zijn en ze hebben vandaag (extreem voorbeeld) 1.5 kWh verbruikt, en ik zet de stekker uit, dus lampen zijn dan uit en het standby verbruik is ook uit.

Dan wil ik morgen, als ik de stekker weer aan gaat, dat het verbruik van 'morgen' dan tegen die tijd wordt opgeteld bij de 1.5 kWh van vandaag (tegen die tijd de eindwaarde van 'gisteren).

Kan dat, en zo ja, hoe kan ik dat precies doen? Ik ben Fibaro tussenstekkers gewend, en die hebben zo'n teller er gewoon op zitten, dus dan is het makkelijk. Maar op deze stekkers wil ik de magnetron en de oven hebben, en die verbruiken beiden meer dan 2500 watt, dus die Fibaro tussenstekkers zijn niet toereikend, maar als ik niet betrouwbaar het totaalverbruik over X periode kan bepalen heb ik er alsnog niet zoveel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 26-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Silent_Bob schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Wel wat ervaring en een beetje off-topic, ik gebruik de UniFi Protect integratie en vanuit daar kan je wel de speakers aansturen vanuit HA.

[...]

Bron

Voor zover ik weet kan je niet random geluiden afspelen als er aangebeld wordt dan gebruikt de unifi deurbel zijn eigen sound en dat is als het goed is nog steeds aan te passen.
Onderstaand nog niet geprobeerd maar wil dit eigenlijk ook voor Halloween + Kerstmis gebruiken. :9

Hier staat beschreven hoe je een custom chime kan maken voor de deurbel
UniFi doorbell g4 custom chime
Heb het net even getest met een G3 Instant Unifi cam, je kan met die media_player service idd gewoon MP3's er naar toe pushen. Dus ik wacht gewoon 1 sec na aanbellen en stream dan die halloween-sound er heen :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-09 15:18
Just_A_User schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:45:
Oke, na eerdere perikelen met Tuya integratie heb ik dat (voor) nu werkend (de oplossing leek te zijn updaten naar de meest recente versie van HA core etc, en daarna een fysieke reboot). Dat wil zeggen, ik kan de stekkers bedienen vanuit HA, en het werkt zoals ik het zou verwachten.

Maar nu, die stekkers geven in de Tuya app zelf wel degelijk een totaalverbruik in kWh, maar die entiteit zit niét in Home Assistant als ik naar de stekker kijk. Dat is nou net waar het me wel om gaat, want ik wil een totaal hebben op die stekkers.

Dus stel dat ik er iets op aansluit en ik zet dat aan en dat verbruikt 200 watt per uur. Na 6 uur is het totaalverbruik dan 1200 watt oftewel, 1.2 kWh. Die 1.2 kWh staat dus wél in de Tuya app zelf, maar is niet aan te roepen in Home Assistant.

Is dat zelf te maken? Want ik heb er bijvoorbeeld mijn buitenverlichting op zitten. Dat trekt 8 watt per uur in standby (en dus niet dat de verlichting dan AAN is), en dat wil ik niet, dus ik zet die stekker uit. Dan moeten niet de totalen verloren gaan zeg maar. Stel dat die lampen aan zijn en ze hebben vandaag (extreem voorbeeld) 1.5 kWh verbruikt, en ik zet de stekker uit, dus lampen zijn dan uit en het standby verbruik is ook uit.

Dan wil ik morgen, als ik de stekker weer aan gaat, dat het verbruik van 'morgen' dan tegen die tijd wordt opgeteld bij de 1.5 kWh van vandaag (tegen die tijd de eindwaarde van 'gisteren).

Kan dat, en zo ja, hoe kan ik dat precies doen? Ik ben Fibaro tussenstekkers gewend, en die hebben zo'n teller er gewoon op zitten, dus dan is het makkelijk. Maar op deze stekkers wil ik de magnetron en de oven hebben, en die verbruiken beiden meer dan 2500 watt, dus die Fibaro tussenstekkers zijn niet toereikend, maar als ik niet betrouwbaar het totaalverbruik over X periode kan bepalen heb ik er alsnog niet zoveel aan.
Zou je de utility meter uitkomst bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

DennusB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Heb het net even getest met een G3 Instant Unifi cam, je kan met die media_player service idd gewoon MP3's er naar toe pushen. Dus ik wacht gewoon 1 sec na aanbellen en stream dan die halloween-sound er heen :D
Nice! vanavond maar even mee spelen. :)
Ik heb al Halloween sounds lokaal opgeslagen in Home Assistant dus kan het vanuit daar pushen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:29

vliegnerd

Nintendo fan.

Just_A_User schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:45:

Ik ben redelijk HA n00b, dus wellicht doe ik het niet heel handig, maar daar krijg ik dan hopelijk meteen feedback op.

Ik heb een Tuya stekker en gebruik tuya-local.
De entiteit is dan `switch.elvico_smart_plug_16a`

Eerst definieer ik dan de drie sensoren (18, 19 en 20 geloof ik in tuya-local)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# ELVICO Smart plug 16A
template:
  - sensor:
    - name: "Elvico smart plug 16A Voltage"
      unit_of_measurement: "V"
      device_class: "voltage"
      state: "{{ state_attr('switch.elvico_smart_plug_16a', 'voltage') }}"
  - sensor:
    - name: "Elvico smart plug 16A Current"
      unit_of_measurement: "mA"
      device_class: "current"
      state: "{{ state_attr('switch.elvico_smart_plug_16a', 'current') }}"
  - sensor:
    - name: "Elvico smart plug 16A Power"
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: "power"
      state: "{{ state_attr('switch.elvico_smart_plug_16a', 'current_consumption') }}"

Dan een template/integration om het vermogen te integreren en daaruit het verbruik (kWh) te bepalen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: integration
    name: "ELVICO Smart Plug 16A Energy"
    source: sensor.elvico_smart_plug_16a_power
    unique_id: "elvico_smart_plug_16a_energy_kWh"
    unit_prefix: "k"
    unit_time: "h"

(Je kunt bovenstaande code testen in de template editor: Ontwikkelhulpmiddelen>>Sjablonen.

Ik heb daarbij dan ook nog een utility meter gekoppeld om het dagelijkse verbruik te kunnen zien, maar volgens mij heb je dan eerst bovenstaande integration nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-10-2022 18:16 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een nieuwe telefoon en omdat ik schoon wilde beginnen heb ik alle apps met de hand er weer opgezet. Ook de app van Home assistant dus. No lukt het me niet meer om met de app in te loggen. Ik krijg de melding foute username of password. Maar als ik dezelfde gegeven op mijn PC gebruik kan ik gewoon inloggen.
Ik zie dus iets over het hoofd, maar wat dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep Host wel goed en bereikbaar? Intern of extern adres? Echt geen typo? Of komt username en pass uit een manager?

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 26-10-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje; ik meet de aanvoer temperatuur en retour temperatuur van een radiator met esphome en temperatuursensoren. Dit werkt prima, maar ik kan maar een paar dagen terugkijken. Kan ik dit makkelijk verhogen naar een paar weken/maand zodat ik langer kan terugkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
Ortep schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:06:
Ik heb een nieuwe telefoon en omdat ik schoon wilde beginnen heb ik alle apps met de hand er weer opgezet. Ook de app van Home assistant dus. No lukt het me niet meer om met de app in te loggen. Ik krijg de melding foute username of password. Maar als ik dezelfde gegeven op mijn PC gebruik kan ik gewoon inloggen.
Ik zie dus iets over het hoofd, maar wat dan?
De app kan een andere username en wachtwoord hebben. Even via browser inloggen en checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@vliegnerd en @Just_A_User Voor de sensoren zou ik dan ook even een availability mee geven. Dan kan dat in ieder geval geen roet in het eten gooien. Integral is tegenwoordig ook via de UI (onder helpers) aan te maken. Maar weet dat het wel een benadering is. Jammer dat de sensoren het zelf niet doorgeven. Maar blijf dan ook ver weg van de (niet zelf te flashen) Tuya :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
tlpeter schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

De app kan een andere username en wachtwoord hebben. Even via browser inloggen en checken.
@Ortep

De companion app is gewoon een schil om de website heen, die verder ook wat sensoren beschikbaar stelt. De login is dus precies hetzelfde

Ik zou het ook in de instellingen van de HA server zoeken zoals @Septillion aangeeft. Anders zou je ook meldingen van foutieve inlogpogingen moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:56:
[...]
Ik zou het ook in de instellingen van de HA server zoeken zoals @Septillion aangeeft. Anders zou je ook meldingen van foutieve inlogpogingen moeten zien.
@Septillion

Ik zie ook meldingen van een foute inlog.
Ik kan er op mijn PC gewoon bij. Maar daar gebruik ik een intern adres. Ik heb een cloud verbinding van het type

Https://145fhjjmsjkhjkjhjhjj.nabu.casa

Die pikt hij zelf al op als ik op mijn locale netwerk zit via wifi. Zet ik de wifi uit, dan vindt hij het net.

Ik heb maar één user op het systeem. Ik heb voor de zekerheid het paswoord daar van willen aanpassen en dan zegt hij dat mijn nieuwe passwoord niet mijn oude mag zijn. Dus het paswoord weet ik heel zeker wel.

Als ik mijn cloud account wil managen via HA dan moet ik daar op inloggen en dat gaat ook goed. Dus ook dan weet ik usernaam en passwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep Staat bij dat account toevallig "can only log in from local network" aan?

Zo niet, dan denk ik toch echt dat het waar is wat er staat. Of je username of je password voer je fout in.

Het is inderdaad maar een schil. Je zou dus ook eens via een browser op je mobiel kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@wian Ja maar :+

Je kan instellen dat HA voor meer dagen data bewaard maar als je dat naar maanden gaat doen dan wordt je database wel huge. Met performance vermindering tot gevolg.

De "HA oplossing" zijn eigenlijk de long term statistics. Je hebt dan niet meer elk datapunt maar een samenvatting per uur. Dit levert veel minder datapunten op. Deze zouden beschikbaar moeten zijn als je ze instelt als state_class: measurement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@superduper1969 Na superduper1969 in "Home Assistant - Show je setup"

Leuk gedaan! Weet wel dat de gebruikte methode voor de template sensoren de oude legacy methode is. Kans is groot dat die zal verdwijnen. De nieuwe methode biedt meer opties.

Daarnaast, ik verwacht niet dat je erg veel in je Scenes hebt staan. Waarom die niet direct in je automation? Ook, dat moet echt wel makkelijk in één automation kunnen :D Scheelt je weer allemaal tussenstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:48:
@Ortep Staat bij dat account toevallig "can only log in from local network" aan?

Zo niet, dan denk ik toch echt dat het waar is wat er staat. Of je username of je password voer je fout in.

Het is inderdaad maar een schil. Je zou dus ook eens via een browser op je mobiel kunnen proberen.
Opgelost, maar ik weet niet hoe

De browser op mijn mobiel geeft dezelfde fout. Maar met dezelfde gegevens op mijn PC werken wel.
Nieuwe user aangemaakt via de PC, met die user kon ik wel inloggen op mijn mobiel. Oude user weggegooid en opnieuw aangemaakt met mijn oude password (cutpaste) en nieuwe gebruiker weg gegooid.
Nu kon ik wel inloggen. Geen idee wat er anders is, maar het werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Ortep "can only log in from local network" ? O-)

Maar fijn dat het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:38:
@Ortep "can only log in from local network" ? O-)
Nee, die stond 'goed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9_7e19NkArqeqtWkoX_gMFoZ6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e7wVuSYUrqc2YBMcynFMZbW2.png?f=user_large

Is dit nou een bug of een feature ;)

De self-consumed solar blijft af en toe steken op 0%. Dit terwijl hij in de grafiek wel aangeeft dat ik zelf de solar energy heb verbruikt. Of zou de gauge alleen kijken of export groter is dan solar en dan op 0% blijven steken?

Overigens, de reden dat export uberhaupt hoger is dan solar is omdat niet al m'n panelen in HA zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:42
Ik heb handmatig een wake-up gemaakt in een automatisering. Dat werkt op zich goed, behalve dat ik hem niet handmatig kan stoppen.

Tijd invullen in dashboard en schakelaar omzetten, dan staat de wekker aan.

Nu heb ik op een gegeven moment een herhaling van 8x door de lamp steeds iets feller te zetten en de Google speaker een MP3 te laten afspelen die elke keer weer opnieuw begint met het volume steeds een stukje hoger.

Nu wil ik dat als de schakelaar op het dashboard uit wordt gezet, de automatisering stopt, de Google speaker stopt met afspelen en de lamp uit gaat.

Nu heb ik een automatisering met 4 triggers:
- Gelijk aan de helper tijd, dan gaat het proces met herhaling van lampen en google-speaker opstarten.
- Als de lamp handmatig via stekker of schakelaar wordt uitgezet, gaat de Google speaker roepen dat dat niet de bedoeling is.
- Schakelaar op het dashboard wordt aangezet, dan wordt deze gehele automatisering aangezet.
- Schakelaar op het dashboard wordt uitgezet, dan heb ik van alles geprobeerd om de automatisering te stoppen, uit te schakelen, enzovoorts alleen dat werkt niet.

Kan het zijn dat, doordat de herhaling loopt van de eerste trigger, hij de trigger niet oppakt dat ik de schakelaar op het dashboard uitzet en daardoor de automatisering verder afloopt? Of doe ik iets anders fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
- id: '1665383280056'
  alias: Sunrise-manual
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.wekker_tijd_instellen
    id: tijdaan
  - platform: state
    entity_id:
    - light.signify_netherlands_b_v_lwe002_ef830609_level_on_off
    to: unavailable
    id: offline
  - device_id: 0fe9304b65ea8ba07e590c7eb7524479
    domain: zha
    type: device_offline
    subtype: device_offline
    entity_id:
    - input_boolean.wekker_tijd_aan
    to: 'off'
    id: 'off'
    entity_id:
    id: aan
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: trigger
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.wekker_tijd_aan
      sequence:
      - service: light.turn_on
        data:
          color_temp: 500
          brightness_pct: 1
        target:
          entity_id: light.signify_netherlands_b_v_lwe002_ef830609_level_on_off
      - service: media_player.volume_set
        data:
          volume_level: 0.1
        target:
          entity_id: media_player.slaapkamer
      - delay:
          seconds: 2
          milliseconds: 0
      - service: media_player.play_media
        target:
        data:
          media_content_id: media-source://media_source/local/wakeup2.mp3
          media_content_type: audio/mpeg
        metadata:
          title: wakeup2.mp3
          thumbnail:
          media_class: music
          children_media_class:
          navigateIds:
          - {}
          - media_content_type: app
            media_content_id: media-source://media_source
      - repeat:
          count: '8'
          sequence:
          - delay:
              minutes: 2
              seconds: 0
            domain: light
            type: brightness_increase
          - delay:
          - service: media_player.media_stop
            data: {}
            target:
          - delay:
              seconds: 5
            target:
            data:
            metadata:
              thumbnail:
              children_media_class:
              navigateIds:
              - {}
          - delay:
          - service: media_player.volume_up
            target:
      - delay:
          minutes: 5
      - service: light.turn_off
        data:
          flash: long
        target:
      - delay:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
        data:
          volume_level: 0.5
        target:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          volume_level: 0.8
        target:
      - delay:
      - repeat:
          count: 2
          sequence:
          - service: tts.google_translate_say
            data:
              message: Hallo, de lamp op de slaapkamer doet het niet meer, wat is
                er aan de hand?
              language: nl
          - delay:
      - delay:
        data:
        target:
    - conditions:
      sequence:
        target:
      - delay:
          seconds: 1
        data:
        target:
      - delay:
        target:
      - delay:
      - service: automation.turn_off
        target:
          entity_id: automation.sunrise_manual
      - delay:
      - stop: ''
    - conditions:
      sequence:
      - service: automation.turn_on
        target:
  mode: single

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Laatst online: 26-09 17:59
dan lijkt het een feature, omdat niet al je panelen in ha zitten, maar wel op je meter. en je meter saldeert direct intern. Dan ziet ha dus niet alle oplevering, en daarmee dus ook niet al het verbruik.

beter lezen het gaat over de rainbow gauge, dat lijkt mij wel een bug.

[ Voor 15% gewijzigd door mjjveldt op 27-10-2022 09:25 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Ora et Labora schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:24:
Ik heb handmatig een wake-up gemaakt in een automatisering. Dat werkt op zich goed, behalve dat ik hem niet handmatig kan stoppen.

Tijd invullen in dashboard en schakelaar omzetten, dan staat de wekker aan.

Nu heb ik op een gegeven moment een herhaling van 8x door de lamp steeds iets feller te zetten en de Google speaker een MP3 te laten afspelen die elke keer weer opnieuw begint met het volume steeds een stukje hoger.

Nu wil ik dat als de schakelaar op het dashboard uit wordt gezet, de automatisering stopt, de Google speaker stopt met afspelen en de lamp uit gaat.

Nu heb ik een automatisering met 4 triggers:
- Gelijk aan de helper tijd, dan gaat het proces met herhaling van lampen en google-speaker opstarten.
- Als de lamp handmatig via stekker of schakelaar wordt uitgezet, gaat de Google speaker roepen dat dat niet de bedoeling is.
- Schakelaar op het dashboard wordt aangezet, dan wordt deze gehele automatisering aangezet.
- Schakelaar op het dashboard wordt uitgezet, dan heb ik van alles geprobeerd om de automatisering te stoppen, uit te schakelen, enzovoorts alleen dat werkt niet.

Kan het zijn dat, doordat de herhaling loopt van de eerste trigger, hij de trigger niet oppakt dat ik de schakelaar op het dashboard uitzet en daardoor de automatisering verder afloopt? Of doe ik iets anders fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
- id: '1665383280056'
  alias: Sunrise-manual
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.wekker_tijd_instellen
    entity_id:
    - light.signify_netherlands_b_v_lwe002_ef830609_level_on_off
    to: unavailable
    domain: zha
    type: device_offline
    subtype: device_offline
    entity_id:
    to: 'off'
    entity_id:
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - choose:
    - conditions:
      sequence:
      - service: light.turn_on
        data:
          color_temp: 500
          brightness_pct: 1
        target:
        data:
          volume_level: 0.1
        target:
      - delay:
        target:
        data:
        metadata:
          thumbnail:
          children_media_class:
          navigateIds:
          - {}
      - repeat:
          count: '8'
          sequence:
          - delay:
            domain: light
            type: brightness_increase
          - delay:
            target:
          - delay:
              seconds: 5
            target:
            data:
            metadata:
              thumbnail:
              children_media_class:
              navigateIds:
              - {}
          - delay:
          - service: media_player.volume_up
            target:
      - delay:
          minutes: 5
        data:
          flash: long
        target:
      - delay:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
        data:
        target:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          volume_level: 0.8
        target:
      - delay:
      - repeat:
          count: 2
          sequence:
          - service: tts.google_translate_say
            data:
              message: Hallo, de lamp op de slaapkamer doet het niet meer, wat is
                er aan de hand?
              language: nl
          - delay:
      - delay:
        data:
        target:
    - conditions:
      sequence:
        target:
      - delay:
          seconds: 1
        data:
        target:
      - delay:
        target:
      - delay:
      - service: automation.turn_off
        target:
      - delay:
      - stop: ''
    - conditions:
      sequence:
      - service: automation.turn_on
        target:
  mode: single
Je automatisering wordt niet onderbroken door mode: single.
Ik zie daarnaast een hele hoop delays. Je kan je code een stuk inkorten door enkel hetgeen te benoemen wat je wil (en waarden met 0 niet te benoemen), bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
- delay:
    minutes: 1

en zo vraag ik me ook af of je calls om media af te spelen wel zo nuttig zijn. Om maar een voorbeeld te geven, ik kan een video afspelen op een Google Nest Hub met onderstaande code (stuk korter dan jouw code om een mp3 af te spelen):

YAML:
1
2
3
4
5
6
      entity_id: 
        - media_player.zolder
      data:
        media_content_id: 'https://***/local/video/doorbell.mp4'
        media_content_type: 'video'

Bovenstaande is meer optimalisatie wat het makkelijker maakt om je code te lezen (en dus ook makkelijker hulp te krijgen hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Ik zie daarnaast een hele hoop delays. Je kan je code een stuk inkorten door enkel hetgeen te benoemen wat je wil (en waarden met 0 niet te benoemen), bijvoorbeeld:
Dat is iets wat de GUI doet, net als dingen als data: {} die ook overbodig zijn. :)
delay: 60 is nog korter :P

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 27-10-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is iets wat de GUI doet, net als dingen als data: {} die ook overbodig zijn. :)
delay: 60 is nog korter :P
Ohja, ik vergeet soms even dat tegenwoordig die UI meer wordt gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:42
-Casper schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Je automatisering wordt niet onderbroken door mode: single.
YAML:
1
2
- delay:
    minutes: 1
Inderdaad doe ik tussen veel acties een delay van 2 seconden. Dat doe ik omdat meer acties tegelijk op een google speaker niet altijd goed gaan. Stel ik wil een MP3 afspelen en het volume op een bepaald level zetten, doe ik dat met een delay ertussen zodat het altijd goed gaat.
Ik doe het inderdaad ook via de GUI zodat de 0 wel benoemd wordt automatisch.
en zo vraag ik me ook af of je calls om media af te spelen wel zo nuttig zijn. Om maar een voorbeeld te geven, ik kan een video afspelen op een Google Nest Hub met onderstaande code (stuk korter dan jouw code om een mp3 af te spelen):

YAML:
1
2
3
4
5
6
      entity_id: 
        - media_player.zolder
      data:
        media_content_id: 'https://***/local/video/doorbell.mp4'
        media_content_type: 'video'

Bovenstaande is meer optimalisatie wat het makkelijker maakt om je code te lezen (en dus ook makkelijker hulp te krijgen hier).
Ik heb een MP3 van 2 minuten die ik afspeel. Ik stel het volume in op een bepaald level, dan laat ik de MP3 afspelen, dan een delay van twee minuten, dan een mediaplayer stop, dan weer deze MP3 afspelen, enzovoorts. Wellicht dat het inderdaad korter kan.
Ik had intussen ook gevonden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
        repeat:
          while:
              entity_id: input_boolean.do_something
              state: "on"
            # Don't do it too many times
            - condition: template
              value_template: "{{ repeat.index <= 8 }}"

Wat denk ik precies doet wat ik wil, als ik de boolean-schakelaar uitzet, stopt de repeat en de telling gaat 8x door zolang de boolean-schakelaar op on staat.
Dank voor de antwoorden!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft HA tegenwoordig een ingebouwde functie dat een alert kan versturen wanneer een sensor x tijdsduur niet is bijgewerkt of komt daar wat knutselwerk bij kijken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Raven schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:09:
Heeft HA tegenwoordig een ingebouwde functie dat een alert kan versturen wanneer een sensor x tijdsduur niet is bijgewerkt of komt daar wat knutselwerk bij kijken?
Voor zover ik weet niet.
Mocht je deze functie vinden, dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:09:
Een template trigger. Alleen die tijd wanneer sensor x niet bijgewerkt is, is niet zo heel betrouwbaar uit HA te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:07
Hoi,

Hebben jullie ook een issue met de berekening van de jaarlijkse kosten in het energie dashboard?
Hij geeft bij mij voor het jaar de zelfde kosten weer als per maand.

Dag / week / maand gaan wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tLQn5DKnexQsyk_ntBX7ERURTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrhD8zIB7756MyxXlT0WhkCq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Laatst online: 24-09 08:21
Ben bezig mijn Home Assistant installatie verder op te tuigen. :*) Ik heb nu een dashboard gemaakt met een aantal buttons waarmee iedere knop een specifiek radiostation tegelijkertijd laat casten via Google Homes in de woon-, slaap- en logeerkamer bij ons thuis.

Wat ik nu nog jammer vind, is dat zodra ik een radiostation geactiveerd heb, dat alle buttons oplichten. De status van de mediaplayer is namelijk dat 'ie speelt. Is het mogelijk om maar alleen de button met de actieve stream te laten oplichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/277TVLiGOVXzBzO36a_FE-_m4tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opjHyKYLu88Urmk5iItxmtZw.png?f=fotoalbum_large

In het screenshot is de Kink radiostream actief, maar de knoppen van de overige radiostations lichten ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:03
amarok schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:45:
Ben bezig mijn Home Assistant installatie verder op te tuigen. :*) Ik heb nu een dashboard gemaakt met een aantal buttons waarmee iedere knop een specifiek radiostation tegelijkertijd laat casten via Google Homes in de woon-, slaap- en logeerkamer bij ons thuis.

Wat ik nu nog jammer vind, is dat zodra ik een radiostation geactiveerd heb, dat alle buttons oplichten. De status van de mediaplayer is namelijk dat 'ie speelt. Is het mogelijk om maar alleen de button met de actieve stream te laten oplichten?

[Afbeelding]

In het screenshot is de Kink radiostream actief, maar de knoppen van de overige radiostations lichten ook op.
Ik verwacht dat t kan, maar dan zul je met template cards moeten werken en de stationnamen uit de attributes halen..

en dan dus als icon-color: if state_attribute mediaplayer/whatever-radiostation is on ' red' of iets van die strekking.

Ligt een beetje aan je sensor en unieke values.

Mushroom-cards -> Template card leent zich hier heel goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Laatst online: 24-09 08:21
Koepert schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Mushroom-cards -> Template card leent zich hier heel goed voor.
Ok, thanks. Ga ik hier verder naar kijken. Mushroom-cards stond nog op mijn uitzoeklijstje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
amarok schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Ok, thanks. Ga ik hier verder naar kijken. Mushroom-cards stond nog op mijn uitzoeklijstje... :)
Zoiets krijg je dan maar dan met state_attr

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    icon_color: >-
      {%  if is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'none') %}
      blue
      {%- elif is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'very_low') %}
        light-green
      {%- elif is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'low') %}
        green
      {%- elif is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'medium') %}
        orange        
      {%- elif is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'high') %}
        red       
      {%- elif is_state('sensor.home_weed_pollen_index', 'very_high') %}
        purple                         
      {%- endif %}

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheFes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J3RAEm6hOOFKseIYwFvZi_D940=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uc4VV60tWPmJGtvnIOqVG3UC.png?f=fotoalbum_large

Hoera!
2022.11.0b0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Is dat eigen makelij? Want ik zie geen mogelijkheid tot het toevoegen van water in mijn Energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CappieL komt eraan in 2022.11: Add water to energy dashboard #14194 en Home Assistant Community WTH do we have Energy dashboard and no Water dashboard?

Ik vermoed dat je dit nu meteen kan als je de beta draait, maar daar heb ik geen ervaring mee :)

edit: wel enigszins verwarrend dat water nu met bijna dezelfde kleur blauw aan het blauwe 'fossil' elektriciteitsverbruik vastzit. Tussen die twee zit natuurlijk geen enkel verband, maar door bijna dezelfde kleur wordt die indruk wel gewekt.

[ Voor 51% gewijzigd door Gizz op 27-10-2022 13:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Boefje draait beta idd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39
Nu vind ik water stiekem niet onder 'Energy' vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Gaan ze dadelijk ook nog toevoegen hoeveel lucht en boterhammen je verbruikt? Ook daar haal je energie uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Polyphemus schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:35:
Nu vind ik water stiekem niet onder 'Energy' vallen :P
Dat was een argument op het HA-forum om water niet toe te voegen, er werd aangeraden de energy-dashboard te hernoemen naar utilities-dashboard.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Utility i.p.v. energy lijkt me logischer. Dan kun je naast elektriciteit/gas ook water, houtpellets, stadsvervarming en andere verbruiks//limiet dingen bijhouden. Zo zijn er in de wereld nog genoeg mensen met een datalimiet, limieten qua afval etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 27-10-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds een week of 2 problemen met het detecteren van personen via motion-sensors. De aquara en hue-sensoren zijn via de conbee/deconz aan home assistant gekoppeld. Ze reageren soms erg laat (pas als ik al tot op 1 meter ben genaderd) en mijn kleuterdochter durft daardoor niet meer alleen de gang op.

Wie heeft hier ook last van? Kan het zijn dat er iets veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wil graag de COP van de warmtepomp berekenen, nu zie ik online best wel wat voorbeelden voor een Daikin voorbij komen maar die mij heeft een ingebouwd buffervat en dan staat de status op "DHW".

Als ik dit script gebruik dan staat hij netjes op 0 maar berekent dus geen COP als hij het buffervat verwamd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% if state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') in ('Heating', 'Cooling', 'Heating + DHW') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF')  %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}

Zet ik DHW in de lijst er bij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% if state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') in ('DHW', 'Heating', 'Cooling', 'Heating + DHW') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF')  %} 
{{ 
  ((state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)')| float * 0.06 * 1.16 * (state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)')|float) )
    /
  (state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float * state_attr('sensor.althermasensors','Voltage (N-phase) (V)')|float / 1000))
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}

Dan krijg ik een foutmelding:
ZeroDivisionError: float division by zero
Terwijl er wel data is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Defrost Operation: OFF
Outdoor air temp.(R1T): 13
Discharge pipe temp.: 84
Heat exchanger mid-temp.: 13.5
Pressure sensor: 0
Pressure sensor(T): Conv 405 not avail.
INV primary current (A): 0
Voltage (N-phase) (V): 245
I/U operation mode: DHW
Thermostat ON/OFF: OFF
Freeze Protection: OFF
DHW setpoint: 50
LW setpoint (main): 26.8
Water flow switch: OFF
BUH Step1: OFF
Leaving water temp. before BUH (R1T): 28.6
Leaving water temp. after BUH (R2T): 27.7
Refrig. Temp. liquid side (R3T): 27.4
Inlet water temp.(R4T): 28.5
DHW tank temp. (R5T): 57.7
Indoor ambient temp. (R1T): 21.1
RT setpoint: 20.5
Flow sensor (l/min): 0
Water pressure: 1.7
M5VIN: 4.73V
M5AmpIn: 101.875mA
M5BatV: 4.11V
M5BatCur: 0mA
M5BatPwr: 0mW
WifiRSSI: -74dBm
friendly_name: AlthermaSensors

Probleem zit hem vermoedelijk in de flow sensor maar wat is nou de meest effectieve weg om altijd een COP te krijgen, ook als deze 0 is?

Zelf kom ik uit op dit, maar is dit nou echt de juiste manier?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% if state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') in ('DHW', 'Heating', 'Cooling', 'Heating + DHW') and is_state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection', 'OFF') and state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') > 0 %} 
{{ 
    /
  |round(2)
}}
{% else %} 0 {%endif%}

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 27-10-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 26-09 16:23

Rouwette

Rouwette.com

koelkast schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:55:
Ik heb sinds een week of 2 problemen met het detecteren van personen via motion-sensors. De aquara en hue-sensoren zijn via de conbee/deconz aan home assistant gekoppeld. Ze reageren soms erg laat (pas als ik al tot op 1 meter ben genaderd) en mijn kleuterdochter durft daardoor niet meer alleen de gang op.

Wie heeft hier ook last van? Kan het zijn dat er iets veranderd is?
Mijn dochter van 6 gaat snachts "blind" naar de wc waar dan een Tuya zigbee pir een Tasmota-lampje inschakelt.

Misschien opnieuw koppelen en zijn er genoeg vaste Zigbee apparaten in de buurt? Lampen enz.

Ik heb zelf een probleemje dat ik de iCasa Zigbee dimmer niet meer kan koppelen. Wordt niet gevonden terwijl er meer dan genoeg in de buurt hangt en staat.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Is dat eigen makelij? Want ik zie geen mogelijkheid tot het toevoegen van water in mijn Energy dashboard.
Beta inderdaad, hiervoor wordt ook device_class: water toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 11:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Nou moeten we natuurlijk allemaal ook de watermeter integreren :P

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CAP-Team schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:26:
Nou moeten we natuurlijk allemaal ook de watermeter integreren :P
Vitens laat als het goed is eind dit jaar weten in hoeverre de slimme watermeters uitgerold gaan worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Vitens laat als het goed is eind dit jaar weten in hoeverre de slimme watermeters uitgerold gaan worden.
Ik ben bang dat dat dan weer een gesloten systeem gaat worden waar je net niets mee kan. Of worden die nieuwe meters uitgerust met een soort p1 poort? Wat wordt er eigenlijk slim aan die meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Septillion schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:24:
@vliegnerd en @Just_A_User Voor de sensoren zou ik dan ook even een availability mee geven. Dan kan dat in ieder geval geen roet in het eten gooien. Integral is tegenwoordig ook via de UI (onder helpers) aan te maken. Maar weet dat het wel een benadering is. Jammer dat de sensoren het zelf niet doorgeven. Maar blijf dan ook ver weg van de (niet zelf te flashen) Tuya :+
Ik heb echt geen idee wat 'een availability' meegeven betekent. Ja, ik ken het engelse woord wel, maar daar houdt het dan ook op. In de context van HA...geen idee.

Overigens hou ik me aanbevolen voor powerplugs die 3600/3680 watt aankunnen, want de meesten doen maximaal 2500 watt en dan houdt het op, maar daar kan ik geen oven op prikken.

Pagina: 1 ... 210 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.