@pentode Maar dat is uit ESPhome denk ik, of niet?
Waarom gebruik je niet gewoon de Lifetime Energy van de Solar Edge om je opbrengst te berekenen? Dat is toch een stuk nauwkeuriger?Henri2500 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:15:
Ik zit met een klein probleem in een utility-meter aan het begin van de dag. Oorzaak is wel bekend, maar ik weet niet hoe het kan oplossen.
Situatie:
Solaredge optimizer --> rapporteert vermogen (W)
Riemann sum integration --> berekent opwek (kWh)
Utility meter --> berekent dagelijkse opwek (kWh)
Issue: de solaredge optimizer blijft na verdwijnen van zonlicht heel vaak op een basis vermogen hangen (1 tot 10W). Vervolgens bij een nieuwe update in de ochtend (de rest van de nacht blijft de communicatie stil) dan de utilitymeter dat er sinds middernacht een opbrengst is geweest. Tegenwoordig kan dat wel 80 Wh afwijking geven (10W, van 00:00-08:00).
Iemand de gouden tip om deze sluip-opwekking te omzeilen? De utilitymeter resetten vlak na zonsopkomst lost het probleem niet.
XBox Series X: BloodyB2121
Ik heb onlangs mijn synology waar home assitant op draait verhuist naar een ander subnet (door overstap provider). Hierdoor zijn een aantal integraties niet meer beschikbaar geweest en ben ik dit aan het aanpassen aan de nieuwe situatie. Gisteren heb ik echter nadat ik mn hue integratie heb aangepast volgens onderstaande post.
https://community.home-as...hue-reset-new-ip/213355/4
Echter na reboot werken de Nest en SolarEdge integraties nu niet meer.
Ik heb geprobeerd om de solaredge integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen maar dat werkt niet door een unknown error. Nest integratie geeft de onderstaande error
Voor zover ik weet heb ik in de core.config_entries file alleen het ip adres bij hue aangepast
De Nest integratie geeft onderstaande fout, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en ook de Solaredge weer kan gebruiken?
https://community.home-as...hue-reset-new-ip/213355/4
Echter na reboot werken de Nest en SolarEdge integraties nu niet meer.
Ik heb geprobeerd om de solaredge integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen maar dat werkt niet door een unknown error. Nest integratie geeft de onderstaande error
Voor zover ik weet heb ik in de core.config_entries file alleen het ip adres bij hue aangepast
De Nest integratie geeft onderstaande fout, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en ook de Solaredge weer kan gebruiken?
code:
1
2
3
4
5
6
| 2022-10-17 08:39:12.796 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry **** for nest File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/nest/__init__.py", line 213, in async_setup_entry File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/google_nest_sdm/google_nest_subscriber.py", line 415, in start_async File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/google_nest_sdm/google_nest_subscriber.py", line 260, in async_new_subscriber File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/google_nest_sdm/google_nest_subscriber.py", line 283, in _new_subscriber File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/google_nest_sdm/google_nest_subscriber.py", line 271, in _refresh_creds |
Ik gebruik de Riehman omdat ik niet aan het rekenen ben over het hele systeem, maar per paneel. Ik heb zowel een Enphase als een SolarEdge systeem op het dak liggen, waarbij ik dus individuele panelen kan volgen. Een klein beetje afwijking vind ik niet erg in mijn gegevens; maar ik vind deze sprong van SolarEdge elke ochtend wel irritant.
Voor het idee, dit is de noordzijde met Enphase panelen. Die schakelen wel netjes terug naar 0W in de avond.
Voor het idee, dit is de noordzijde met Enphase panelen. Die schakelen wel netjes terug naar 0W in de avond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ISTqYC1kFfKPLTAoJQEV6o0i.jpg?f=user_large)
@Henri2500 Aha, ja, dan even een template ervoor maken per paneel. Heb je ook nog totale power van het systeem? Gaat deze wel naar 0W? Anders zou je met een template dan de individuele ook 0W kunnen maken.
Ben nieuwsgierig waarom je voor een NUC zou kiezen ipv een Raspberry Pi (4)?Yihaaa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:45:
Mag ik jullie kort om advies vragen wat momenteel een goede NUC is voor HA?
Ik wil er dus HA op draaien en in de toekomst misschien nog wat andere dingen, maar dat zal niet veel zijn.
Hoef geen high-end NUC. Budget tussen de 250 - 350.
Stroomverbruik is ook wel belangrijk.
Ik draai nu al een lange tijd HA op een Pi3 en heb daar goede ervaringen mee.
Laurens-Jan Merkx
Omdat een NUC wss wel gewoon te koop is. En je NUC kan je ook meteen kan inzetten voor het draaien van pi-hole ? unifi controller ? etc etc.ljsquare schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Ben nieuwsgierig waarom je voor een NUC zou kiezen ipv een Raspberry Pi (4)?
Trouwens updaten op een PI is afentoe tergend langzaam...
[ Voor 6% gewijzigd door BurnerT op 17-10-2022 13:27 ]
Een NUC zal echt vele malen krachtiger zijn dan een RPi. En een NUC is ook zuinig (<5W idle). Terwijl RPis o.a. steeds sneller zijn geworden door veel hoger te klokken op dezelfde CPU en daarmee een fors hoger energieverbruik. Dus een NUC is gewoon beter in performance en een beetje onzuiniger (of al helemaal niet onzuiniger?). Enige voordeel van een RPi is dan de prijs. Maar als je dan een SSD erbij moet kopen omdat je echt niet op een SD kaartje moet willen draaien...ljsquare schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Ben nieuwsgierig waarom je voor een NUC zou kiezen ipv een Raspberry Pi (4)?
Ik heb ook het totale vermogen; die switcht om de 5 minuten tussen 0 en 4W. Ik heb idd al templates voor de losse SolarEdge panelen. Dan zou ik die laatste moeten ombouwen dat het niet alleen visueel een 0W wordt, maar ook in de achterliggende data. Hoe doe ik dat?Septillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:08:
@Henri2500 Aha, ja, dan even een template ervoor maken per paneel. Heb je ook nog totale power van het systeem? Gaat deze wel naar 0W? Anders zou je met een template dan de individuele ook 0W kunnen maken.
EDIT: Of moet ik misschien juist de _rounded versie pakken voor de vervolgberekeningen. Wordt het daar nog niet onnauwkeuriger van?
Voorbeeld:
Doorlopende yield, Riehman
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - platform: integration source: sensor.power_1_0_1 name: solaredge_yield_1_0_1_left unit_time: h round: 0 method: left |
Dagopbrengst, utility-meter
YAML:
1
2
3
| solaredge_daily_1_0_1_left: source: sensor.solaredge_yield_1_0_1_left cycle: daily |
Paneel visueel op 0W zetten, maar dat helpt natuurlijk niet voor berekeningen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - platform: template sensors: power_1_0_1_rounded: unit_of_measurement: "W" value_template: > {% if is_state('sun.sun', 'below_horizon')%} 0 {% else %} {{ states('sensor.power_1_0_1')|round(0) }} {% endif %} |
[ Voor 4% gewijzigd door Henri2500 op 17-10-2022 13:36 ]
Ja, klopt het was als voorbeeld.Septillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:41:
@pentode Maar dat is uit ESPhome denk ik, of niet?
De mens leert. De mensheid niet.
Die laatste kun je dan dus gebruiken voor je Riemann Sum integral (zonder h overigens) en je utility_meter.Henri2500 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:35:
[...]
Ik heb ook het totale vermogen; die switcht om de 5 minuten tussen 0 en 4W. Ik heb idd al templates voor de losse SolarEdge panelen. Dan zou ik die laatste moeten ombouwen dat het niet alleen visueel een 0W wordt, maar ook in de achterliggende data. Hoe doe ik dat?
EDIT: Of moet ik misschien juist de _rounded versie pakken voor de vervolgberekeningen. Wordt het daar nog niet onnauwkeuriger van?
Voorbeeld:
Doorlopende yield, Riehman
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: integration source: sensor.power_1_0_1 name: solaredge_yield_1_0_1_left unit_time: h round: 0 method: left
Dagopbrengst, utility-meter
YAML:
1 2 3 solaredge_daily_1_0_1_left: source: sensor.solaredge_yield_1_0_1_left cycle: daily
Paneel visueel op 0W zetten, maar dat helpt natuurlijk niet voor berekeningen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - platform: template sensors: power_1_0_1_rounded: unit_of_measurement: "W" value_template: > {% if is_state('sun.sun', 'below_horizon')%} 0 {% else %} {{ states('sensor.power_1_0_1')|round(0) }} {% endif %}
Zou hem overigens wel met de template integratie maken, in plaats van de legacy sensor variant, en een availability template meegeven
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 17-10-2022 13:44 ]
Sinds ongeveer een week heb ik bijna elke dag dat na de nacht HA geen connectie meer heeft met Nabu Casa. De Android app kan dan niet meer verbinden met HA.
Via de browser kan ik nog wel verbinden met homeassistant.local:8123 of via het ip adres.
Na een herstart van HA is de connectie met Nabu Casa weer hersteld.
Een update naar de laatste software versies (Core, OS) heeft niet geholpen. Ben over het algemeen vrij bij de tijd qua versies.
Hebben andere mensen hier op het forum ook last van of hebben er een oplossing voor gevonden?
Supervisor: 2022.10.0
Systeem: Raspberry Pi 3b
Via de browser kan ik nog wel verbinden met homeassistant.local:8123 of via het ip adres.
Na een herstart van HA is de connectie met Nabu Casa weer hersteld.
Een update naar de laatste software versies (Core, OS) heeft niet geholpen. Ben over het algemeen vrij bij de tijd qua versies.
Hebben andere mensen hier op het forum ook last van of hebben er een oplossing voor gevonden?
Supervisor: 2022.10.0
Systeem: Raspberry Pi 3b
@Henri2500 Laatste is inderdaad gewoon te gebruiken
Alleen misschien de round weglaten. Zou ik er wel even availability aan toevoegen voor je daar anders weer gedoe mee hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 17-10-2022 14:40 ]
Round is juist express toegevoegd omdat ik in mijn panel-view niet perse wattages achter de komma hoef te zien. Ik kom er wel uit nu denk ik. Dank voor de hulpSeptillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:21:
@Henri2500 Laatste is inderdaad gewoon te gebruikenAlleen misschien de round weglaten. Zou ik er wel even availability aan toevoegen voor je daar anders weer gedoe mee hebt.
Mijn ESPhome CO2 sensor had lang genoeg open en bloot achter een fotolijstje op een kastje in de woonkamer gelegen, tijd voor een beetje knappe en ook degelijke behuizing:
:strip_exif()/f/image/PP4z7Yw0OLPCoFtnou6k5JNF.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gemaakt met mijn lasersnijder, laagje beits eroverheen, en nu vanavond zie ik bij iets gedempt kunstlicht dat het powerlampje van de ESP32 een ietwat mysterieuze rode gloed door al die ventilatierondjes uitstraalt.
Ik ben er blij mee!
:strip_exif()/f/image/PP4z7Yw0OLPCoFtnou6k5JNF.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gemaakt met mijn lasersnijder, laagje beits eroverheen, en nu vanavond zie ik bij iets gedempt kunstlicht dat het powerlampje van de ESP32 een ietwat mysterieuze rode gloed door al die ventilatierondjes uitstraalt.
Ik ben er blij mee!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ben bezig om mijn dashboard eindelijk eens vorm te geven en vooral appproof te maken dmv mushroom cards.
Werkt wel mooi, maar waar ik nu heel erg tegenaan loop is het volgende:
Met mushroomcards moet je heel veel kaarten in andere kaarten stoppen, bijvoorbeeld: Een ik heb een entity card wat weer in een horizontal stack card zit wat weer onderdeel is van een vertical stack card.
En soms wil je dus een custom card in één van die opties zetten. Dus copy paste en klaar, toch?
Maar dan begint voor mij het gehannes dat je vaak moet tabben, oftewel, de regels van de code op de juiste lijn zetten.
Voor een paar regeltjes maakt het niet zoveel uit, maar als je er 30 moet, dan wordt je er wel lafjes van. Hoe lossen jullie dat op?
Met mushroomcards moet je heel veel kaarten in andere kaarten stoppen, bijvoorbeeld: Een ik heb een entity card wat weer in een horizontal stack card zit wat weer onderdeel is van een vertical stack card.
En soms wil je dus een custom card in één van die opties zetten. Dus copy paste en klaar, toch?
Maar dan begint voor mij het gehannes dat je vaak moet tabben, oftewel, de regels van de code op de juiste lijn zetten.
Voor een paar regeltjes maakt het niet zoveel uit, maar als je er 30 moet, dan wordt je er wel lafjes van. Hoe lossen jullie dat op?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Een text editor gebruiken die je hele selectie in één keer kan inspringen. Ik gebruik zelf de Studio Code Server add-on waarmee dat prima gaat.Quad schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:56:
Ik ben bezig om mijn dashboard eindelijk eens vorm te geven en vooral appproof te maken dmv mushroom cards.
@Quad Ook de editor in de UI ondersteund multiline tab. Dus gewoon hele zwikkie selecteren en op tab drukken. Moet je uitspringen => shift + tab.
Bam, bedankt! Je hebt in 1 klap m'n leven vergemakkelijkt. Hiermee kan ik in een dummy card iets maken en in de gewenste card snel recht zetten.Septillion schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:39:
@Quad Ook de editor in de UI ondersteund multiline tab. Dus gewoon hele zwikkie selecteren en op tab drukken. Moet je uitspringen => shift + tab.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Hoi,
wie heeft er een oplossing voor dit probleem: Ik heb sinds gisteren een licht in de garage geschakeld via een bewegingssensor. Werkt heel goed. Alleen, als ik stil zit aan de werkbank is er geen beweging genoeg en gaat het licht uit. Dat doet hij ook als ik het licht aan doe via de schakelaar. Wat kan ik aanpassen aan de configuratie zodat de lamp niet uitgaat als ik hem via een schakelaar (z-wave) schakelaar aangedaan heb?
Hieronder mijn automatisatie:
Graag volgende keer zelf yaml code-tags plaatsen
wie heeft er een oplossing voor dit probleem: Ik heb sinds gisteren een licht in de garage geschakeld via een bewegingssensor. Werkt heel goed. Alleen, als ik stil zit aan de werkbank is er geen beweging genoeg en gaat het licht uit. Dat doet hij ook als ik het licht aan doe via de schakelaar. Wat kan ik aanpassen aan de configuratie zodat de lamp niet uitgaat als ik hem via een schakelaar (z-wave) schakelaar aangedaan heb?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: Verlichting Garage gaat aan bij beweging description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.bewegingsmelder_lidl_2_occupancy to: "on" id: Beweging - platform: state entity_id: - binary_sensor.bewegingsmelder_lidl_2_occupancy to: "off" id: Geen Beweging condition: [] action: - if: - condition: trigger id: Beweging then: - type: turn_on device_id: 64b8853e04b5b1bd9128aa6e4b6b6b63 entity_id: switch.double_relay_switch_2x1_5kw_2_4 domain: switch else: - condition: trigger id: Geen Beweging - type: turn_off device_id: 64b8853e04b5b1bd9128aa6e4b6b6b63 entity_id: switch.double_relay_switch_2x1_5kw_2_4 domain: switch mode: single |
Graag volgende keer zelf yaml code-tags plaatsen
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 18-10-2022 08:33 ]
Begin in elk geval even met je code juist in het topic te plaatsen. 
Zie ook de topic warning...
Zie ook de topic warning...
[ Voor 43% gewijzigd door new_guy op 18-10-2022 07:08 ]
Je zou 2 automations kunnen maken:dr.trimble schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:49:
Hoi,
alias: Verlichting Garage gaat aan bij beweging
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- binary_sensor.bewegingsmelder_lidl_2_occupancy
to: "on"
id: Beweging
entity_id:
to: "off"
id: Geen Beweging
condition: []
action:
- if:
- condition: trigger
then:
- type: turn_on
device_id: 64b8853e04b5b1bd9128aa6e4b6b6b63
entity_id: switch.double_relay_switch_2x1_5kw_2_4
domain: switch
else:
- type: turn_off
mode: single
- Zet lamp aan met schakelaar als trigger.
- Zet lamp aan als er beweging is, zet de lamp na x tijd weer uit als er geen beweging meer is. Check hierin of de lamp niet al door de vorige automation is aangezet.
Toevallig laatst nog zoiets gemaakt voor de keuken. Korte uitleg:dr.trimble schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:49:
Hoi,
alias: Verlichting Garage gaat aan bij beweging
description: ""
trigger:
entity_id:
to: "on"
entity_id:
to: "off"
condition: []
action:
- if:
then:
- type: turn_on
else:
- type: turn_off
mode: single
Verlichting gaat automatisch aan bij beweging
Verlichting gaat automatisch uit bij 3 minuten geen beweging én als deze automatisch is ingeschakeld
Als de verlichting handmatig is geschakeld (buiten deze automation om) wordt de verlichting niet meer automatisch uitgeschakeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| # Keuken lampen schakelen obv beweging - alias: Lampen in keuken schakelen bij beweging id: lampen_keuken_beweging trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.pir_keuken_occupancy to: 'on' id: 'on' - platform: state entity_id: binary_sensor.pir_keuken_occupancy to: 'off' id: 'off' for: minutes: 3 action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: 'on' - condition: numeric_state entity_id: sensor.pir_keuken_illuminance_lux below: 10 - condition: state entity_id: light.keuken state: 'off' - condition: time after: '06:00' before: '23:00' sequence: - service: light.turn_on entity_id: light.keuken - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.keuken_lampen_pir - conditions: - condition: trigger id: 'off' - condition: state entity_id: light.keuken state: 'on' - condition: state entity_id: input_boolean.keuken_lampen_pir state: 'on' sequence: - service: light.turn_off entity_id: light.keuken - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.keuken_lampen_pir |
Sinds deze week ook gemigreerd van Fibaro HC2 naar Home Assistant OS op een HP Thinclient T630.
Ik was al 10 jaar gebruiker van de HC2 ivm toendertijd 1 van de weinige oplossingen zonder gedoe. Maar ik merkte toch dat ik bepaalde functionaliteiten miste met oa third party intergraties. Qua stabiliteit nog nooit issues gehad, dat hield mij tegen om over te stappen.
Onlangs van een collega zijn setup en vooral de mogelijkheden met HA gezien. Dus uiteindelijk de stap maar gezet. Vooral het loskoppelen van alle z-wave componenten van HC2 ging niet altijd soepel. Maar het toevoegen aan HA was een eitje.
Daarna aan de slag gegaan met Node Red en na enkele dagen alles 1 op 1 kunnen overzetten zoals in HC2. Maar wat mij vooral positief opvalt is ondanks de hardware dat de webgui enorm snel is. En de opties qua troubleshooting/informatie voorziening is ook flink beter tegenover de HC2. En documentatie en community is ook veel completer en actiever.
De komende tijd stap voor stap nieuwe functionaliteiten introduceren.
Ik was al 10 jaar gebruiker van de HC2 ivm toendertijd 1 van de weinige oplossingen zonder gedoe. Maar ik merkte toch dat ik bepaalde functionaliteiten miste met oa third party intergraties. Qua stabiliteit nog nooit issues gehad, dat hield mij tegen om over te stappen.
Onlangs van een collega zijn setup en vooral de mogelijkheden met HA gezien. Dus uiteindelijk de stap maar gezet. Vooral het loskoppelen van alle z-wave componenten van HC2 ging niet altijd soepel. Maar het toevoegen aan HA was een eitje.
Daarna aan de slag gegaan met Node Red en na enkele dagen alles 1 op 1 kunnen overzetten zoals in HC2. Maar wat mij vooral positief opvalt is ondanks de hardware dat de webgui enorm snel is. En de opties qua troubleshooting/informatie voorziening is ook flink beter tegenover de HC2. En documentatie en community is ook veel completer en actiever.
De komende tijd stap voor stap nieuwe functionaliteiten introduceren.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik ben bezig met een oplossing van ESPresense
Moet je wel altijd een telefoon of ble beacon bij je hebben
Moet je wel altijd een telefoon of ble beacon bij je hebben
https://www.rouwette.com/
Ik gebruik de Unifi protect integratie waar ook een doorbell in zit. Op het moment probeer ik een picture in picture notificatie te versturen naar een Android TV met een screenshot op het moment dat de deurbel gaat.
Het lijkt er echter op dat er nergens een mogelijkheid zit voor een static url naar de laatste deurbel afbeelding? In media kan ik wel video opnames zien, maar de PiP ondersteund geen video's en in de URL zit een datum + tijdstip dus dat is ook nogal lastig.
Iemand weleens iets vergelijkbaars gemaakt?
Het lijkt er echter op dat er nergens een mogelijkheid zit voor een static url naar de laatste deurbel afbeelding? In media kan ik wel video opnames zien, maar de PiP ondersteund geen video's en in de URL zit een datum + tijdstip dus dat is ook nogal lastig.
Iemand weleens iets vergelijkbaars gemaakt?
@new_guy Geen ervaring met de Unify protect integratie of PiP noticicaties. Maar dynamische url lijkt me ook wel mogelijk. Maar hoe kom je nu aan de dynamische URL? En heb je een voorbeeld hoe dat eruit ziet?
De integratie is niet bijster uitgebreid helaas ( home-assistant.io/integrations/nfandroidtv ) .Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:51:
@new_guy Geen ervaring met de Unify protect integratie of PiP noticicaties. Maar dynamische url lijkt me ook wel mogelijk. Maar hoe kom je nu aan de dynamische URL? En heb je een voorbeeld hoe dat eruit ziet?
Ik heb zojuist opgelost / werkend gekregen middels een omweg.
Als de deurbel gaat > snapshot maken > die tonen op de TV.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Deurbel > snapshot description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.g4_doorbell_doorbell from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: camera.snapshot data: filename: www/doorbell_image.jpg target: entity_id: camera.g4_doorbell_high - service: notify.android_tv_fire_tv data: message: Er staat iemand voor de deur title: Deurbel data: image: url: >- /local/doorbell_image.jpg mode: single |
Nu alleen nog "netjes" maken, alleen tonen op de TV als de TV daadwerkelijk aanstaat bijvoorbeeld.
Ik heb een automation draaien die een push notificatie naar mijn Pixel 6 Pro stuurt als mijn wasmachine klaar is.
Nu zit ik op mijn werk, en ontvang ineens een notificatie van mijn wasmachine. Op zich fijn, maar toch apart.
Heb geen VPN draaien vanaf mijn toestel, betaal geen maandelijks abonnement voor HA en heb geen port forwarding geactiveerd.
Is er nog een andere optie om notificaties naar een toestel te sturen?
- (na het verkrijgen van de notificatie opende in de app, en kreeg de melding dat ik niet bij mijn systeem kon komen (wat natuurlijk klopt, ik zit niet in dat netwerk))
- Heb daarna in de logging gekeken, het klopt dat die melding gestuurd moest worden, de wasmachine was echt klaar
Nu zit ik op mijn werk, en ontvang ineens een notificatie van mijn wasmachine. Op zich fijn, maar toch apart.
Heb geen VPN draaien vanaf mijn toestel, betaal geen maandelijks abonnement voor HA en heb geen port forwarding geactiveerd.
- (na het verkrijgen van de notificatie opende in de app, en kreeg de melding dat ik niet bij mijn systeem kon komen (wat natuurlijk klopt, ik zit niet in dat netwerk))
- Heb daarna in de logging gekeken, het klopt dat die melding gestuurd moest worden, de wasmachine was echt klaar
@SeptillionSeptillion schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:13:
@TWKterry Volgens mij overleeft dat wel een reload van automations maar geen herstart. Dat is omdat de state net na een herstart niet bekend is en dus even unavailable of unknown. Dat laatste is überhaupt een "gevaar", als de state even wegvalt ofzo dan gaat de for ook opnieuw tikken. Voor lange dingen gaat mijn voorkeur altijd uit naar een timer. Nadeel is inderdaad dat je dan steeds timers moet aanmaken. ]Grote voordeel is dat je ook makkelijk de remaining time kunt zien
Helpers aangemaakt via de GUI.
De remaining attribute van de timer blijft gewoon op de totale tijd staan
Als ik op de timer-settings klik krijg ik wel een countdown timer te zien met buttons.
Werkt verder wel goed maar de countdown zichtbaar maken in dashboard is dus lastig.
Home assistant stuurt notificaties via Firebase. Uitgaand verkeer van HA naar je telefoon is dus mogelijk. Als je echter op de notificatie drukt om HA te openen zal je niet kunnen verbinden.GrasshopperNL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:55:
Ik heb een automation draaien die een push notificatie naar mijn Pixel 6 Pro stuurt als mijn wasmachine klaar is.
Je kunt het attribute finishes_at gebruiken. Als je die op je dasboard weergeeft zou die als reletive time weergegeven moeten worden (dan wordt alleen de grootste unit weergegeve, dus bij 1 uur en 23 minuten zal hij iets als "nog 1 uur" weergeven)TWKterry schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
@Septillion
Helpers aangemaakt via de GUI.
De remaining attribute van de timer blijft gewoon op de totale tijd staan
Als ik op de timer-settings klik krijg ik wel een countdown timer te zien met buttons.
Werkt verder wel goed maar de countdown zichtbaar maken in dashboard is dus lastig.
@TWKterry Gewoon de entity toevoegen zonder attribute
Dan doet HA de rest voor je.
Het viel me op dat de spots in de keuken 's nachts aan waren, ingeschakeld om 23:42 door een specifieke automation:
:fill(white):strip_exif()/f/image/DKFmmOY80OcpGRVkuqfZN2R6.png?f=user_large)
Deze automation zet de betreffende lampen echter uit (na 1 uur geen beweging), zie hieronder de YAML van de getriggerde automation. Hoe kan deze automation ervoor gezorgd hebben dat de lampen juist ingeschakeld werden?
Betreffende bewegingsmelder stopt om 22:43 met het detecteren van beweging. Uurtje later is 23:43, wat bovengenoemde automation triggert (maar die zou de lampen juist uit moeten schakelen in plaats van aan).
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hv5XTmP98QNC9LBew9SA6HLC.png?f=user_large)
Wat zie ik hier over het hoofd..?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DKFmmOY80OcpGRVkuqfZN2R6.png?f=user_large)
Deze automation zet de betreffende lampen echter uit (na 1 uur geen beweging), zie hieronder de YAML van de getriggerde automation. Hoe kan deze automation ervoor gezorgd hebben dat de lampen juist ingeschakeld werden?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken" description: "" trigger: - type: no_motion platform: device device_id: 48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e entity_id: binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy domain: binary_sensor for: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 condition: - type: is_no_motion condition: device device_id: 48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e entity_id: binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy domain: binary_sensor action: - service: light.turn_off data: transition: 5 target: entity_id: - light.keuken_spots_allemaal mode: single |
Betreffende bewegingsmelder stopt om 22:43 met het detecteren van beweging. Uurtje later is 23:43, wat bovengenoemde automation triggert (maar die zou de lampen juist uit moeten schakelen in plaats van aan).
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hv5XTmP98QNC9LBew9SA6HLC.png?f=user_large)
Wat zie ik hier over het hoofd..?
@Septillion @TheFes
Timer - showing countdown
MMm, vreemd dat de "remaining" attribute niet wordt geupdate.
OK, de entity card doet het niet, maar de Entities card laat het wel als countdown zien.
Stapje verder.
Timer - showing countdown
MMm, vreemd dat de "remaining" attribute niet wordt geupdate.
OK, de entity card doet het niet, maar de Entities card laat het wel als countdown zien.
Stapje verder.
@JBS Wat zegt de automation trace van 23:43?
@TWKterry Ah, heb het nooit in een entity card gedrukt denk ik. Altijd in een entities...
Maar toegegeven, blijft wat onhandig.
Maar toegegeven, blijft wat onhandig.
@JBS Dat is een knappe! Welke integratie draai je voor de spotjes? En wat doet de group?
PS Makkelijker om gewoon de inhoudt van de trace download als code te plaatsen dan tich screenshots
PS Makkelijker om gewoon de inhoudt van de trace download als code te plaatsen dan tich screenshots
Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een Ikea Symfonisk geïntegreerd. Feitelijk dus een Sonos device. Nu kan ik daar wel een radio stream op starten maar als ik dat doe als:
'media_content_id' is hierbij wat ik zie staan via Dev tools als ik via de app het station aan zet.
Dan heeft het in de media card geen logo van het station en toont het in de Sonos app ook een generiek plaatje. Maar ik kan handmatig via de info dialog van de speler wel kiezen voor "Browse media" waarna ik via Favorites => Radio ook dat zelfde station kan starten. Dan krijgt hij wel een icoon in de Sonos app en in de media card. Is dit ook mogelijk met een service call of via een device action ofzo?
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music target: entity_id: media_player.bedroom |
'media_content_id' is hierbij wat ik zie staan via Dev tools als ik via de app het station aan zet.
Dan heeft het in de media card geen logo van het station en toont het in de Sonos app ook een generiek plaatje. Maar ik kan handmatig via de info dialog van de speler wel kiezen voor "Browse media" waarna ik via Favorites => Radio ook dat zelfde station kan starten. Dan krijgt hij wel een icoon in de Sonos app en in de media card. Is dit ook mogelijk met een service call of via een device action ofzo?
En als je de entity-picture meestuurt? Bij Spotify is dat iig ook echt n afbeelding/item.Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:36:
Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een Ikea Symfonisk geïntegreerd. Feitelijk dus een Sonos device. Nu kan ik daar wel een radio stream op starten maar als ik dat doe als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music target: entity_id: media_player.bedroom
Of wat gaan spelen met icon: entity_picture oid. Wat staat in je dev-tools als je dat radiostation afspeelt?
Ja, je kunt die wel meesturen, ik doe dat ook in mijn automations. Hier een voorbeeldjeSeptillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:36:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music target: entity_id: media_player.bedroom
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: "Turn on Radio 2" service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.zolder_groep data: media_content_id: "http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-aac" media_content_type: music extra: metadata: metadataType: 3 title: "Er is maar één NPO Radio 2" artist: "NPO Radio 2" images: - url: "http://192.168.2.3:8123/local/pictures/radio/npo_radio_2.png" |
Ik weet niet zeker of dit voor Sonos werkt, dit zorgt er in ieder geval voor dat het op een Google Nest Hub tijdens het afspelen weergegeven wordt.
Het kan ook simpeler, dat had ik eerst, moet ik even terugzoeken hoe ook al weer. Dan wordt het in ieder geval in HA gewoon netjes weergegeven.
De simpele versie staat in de docs, hierbij het voorbeeld wat daar staat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.chromecast data: media_content_type: music media_content_id: "https://fake-home-assistant.io.stream/aac" extra: thumb: "https://brands.home-assistant.io/_/homeassistant/logo.png" title: HomeAssistantRadio |
[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 18-10-2022 13:58 ]
Ik heb ook een Symfonisk en ik heb destijds mijn radio stations als favourite toegevoegd. Vervolgens roep ik een station aan via:Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:36:
YAML:
YAML:
1
2
3
4
| - service: media_player.select_source data: entity_id: media_player.keuken source: 'Sky Radio 101 FM 101.2 (Top-40-Pop muziek)' |
Dan zie ik gewoon een logo.
@JBS
Uitschakelen van lampen met een transitie die al uit staan gaat hier ook niet altijd goed.
(maar ja, wie doet dat dan ook...)
Ik denk dat er ergens een foutieve tussenstate wordt bepaald en toegepast waardoor de lamp inschakelt.
Ik gebruik deCONZ, maar het gebeurt niet met alle lampen.
Uitschakelen van lampen met een transitie die al uit staan gaat hier ook niet altijd goed.
Ik denk dat er ergens een foutieve tussenstate wordt bepaald en toegepast waardoor de lamp inschakelt.
Ik ben iets verder, dank!
Ik staarde me vooral blind op de service calls's en zag überhaupt niet in hoe dat samen moest werken met de media browser. Maar zag net pas (schaam
) de 'Play media' action. Daarmee kan ik inderdaad wat uit de media browser selecteren en krijg ik:
Hier natuurlijk ook even mee gespeeld. Wat ik onder metadata (title en thumbnail) aanpas zie ik alleen terug in HA in UI mode. Maar eenmaal de actie uitgevoerd zie ik gewoon het plaatje wat bij de favoriet hoort. Zelfde als ik 'media_content_id' en 'media_content_type' weer aanpas naar de versie met de URL die ik eerst had zie ik dat alleen in HA. Sonos speelt dan wel netjes de stream maar toon geen image in zowel de app als HA.
Ik heb ook nog de methode van @TheFes zitten stoeien maar dat lijkt specifiek voor Google devices. Ook de versimpelde versie speelt wel af maar geen thumb:
Lijkt er dus op dat de Sonos zelf niets met eventueel meegestuurde thumbs weet te doen. Alleen als ik hem uit de favo's kies laad hij een icoon. En stom genoeg krijg je de media browser optie niet te zien als je hem toevoegt via een service call
Maar goed, met de methode via de favo ben ik er wel. Moet dus alleen niemand de favo weggooien...
@-Casper Hoe heb je daar de string van je source bedacht?
Ik staarde me vooral blind op de service calls's en zag überhaupt niet in hoe dat samen moest werken met de media browser. Maar zag net pas (schaam
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk data: media_content_id: FV:2/3 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: NPO Radio 2 thumbnail: https://static.radio.net/images/broadcasts/13/11/2219/c300.png media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast |
Hier natuurlijk ook even mee gespeeld. Wat ik onder metadata (title en thumbnail) aanpas zie ik alleen terug in HA in UI mode. Maar eenmaal de actie uitgevoerd zie ik gewoon het plaatje wat bij de favoriet hoort. Zelfde als ik 'media_content_id' en 'media_content_type' weer aanpas naar de versie met de URL die ik eerst had zie ik dat alleen in HA. Sonos speelt dan wel netjes de stream maar toon geen image in zowel de app als HA.
Ik heb ook nog de methode van @TheFes zitten stoeien maar dat lijkt specifiek voor Google devices. Ook de versimpelde versie speelt wel af maar geen thumb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music extra: thumb: "https://static.radio.net/images/broadcasts/c4/58/117894/1/c300.png" title: HomeAssistantRadio target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk |
Lijkt er dus op dat de Sonos zelf niets met eventueel meegestuurde thumbs weet te doen. Alleen als ik hem uit de favo's kies laad hij een icoon. En stom genoeg krijg je de media browser optie niet te zien als je hem toevoegt via een service call
Maar goed, met de methode via de favo ben ik er wel. Moet dus alleen niemand de favo weggooien...
Goede vraag. Ik zou al direct antwoorden; in de states kan je een attribute met sources vinden maar toen ik dat checkte bleek dat niet zo te zijn. Wellicht is dat eruit gesloopt? Dit loopt al een behoorlijke tijd bij mij dus geen ideeSeptillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:40:
Ik ben iets verder, dank!
Ik staarde me vooral blind op de service calls's en zag überhaupt niet in hoe dat samen moest werken met de media browser. Maar zag net pas (schaam) de 'Play media' action. Daarmee kan ik inderdaad wat uit de media browser selecteren en krijg ik:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk data: media_content_id: FV:2/3 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: NPO Radio 2 thumbnail: https://static.radio.net/images/broadcasts/13/11/2219/c300.png media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music extra: thumb: "https://static.radio.net/images/broadcasts/c4/58/117894/1/c300.png" title: HomeAssistantRadio target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk

Edit: als ik naar sonos > tunein > mijn radio stations ga dan zie ik daar wel skyradio staan met exact de source naam, dus ik gok dat t daar vandaan komt.
@Koepert Daar heb ik
Maar
mag ik niet uitvoeren. Zelfde als ik hem onder 'data' hang.
mag ik wel uitvoeren maar doet niets. Ook niet met een echte url naar een plaatje.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| group_members: media_player.bedroom volume_level: 0.41 is_volume_muted: false media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music media_title: Gijs 2.4 - KRO-NCRV media_artist: NPO Radio 2 media_channel: NPO Radio 2 shuffle: false repeat: off queue_position: 1 queue_size: 1 entity_picture: /api/media_player_proxy/media_player.bedroom_symfonisk?token=37abf721ad6553da2d5d770ffadc5a49f1eca33d882f8288ef4862d4190a22e5&cache=68f8b5ba8ee086b6 friendly_name: Bedroom Symfonisk supported_features: 981567 |
Maar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music entity_picture: >- /api/media_player_proxy/media_player.bedroom_symfonisk?token=37abf721ad6553da2d5d770ffadc5a49f1eca33d882f8288ef4862d4190a22e5&cache=68f8b5ba8ee086b6 target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk |
mag ik niet uitvoeren. Zelfde als ik hem onder 'data' hang.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: media_player.play_media data: media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 media_content_type: music extra: entity_picture: >- /api/media_player_proxy/media_player.bedroom_symfonisk?token=37abf721ad6553da2d5d770ffadc5a49f1eca33d882f8288ef4862d4190a22e5&cache=68f8b5ba8ee086b6 target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk |
mag ik wel uitvoeren maar doet niets. Ook niet met een echte url naar een plaatje.
@-Casper Hehe
Maar goed, dat is wel flink gokken dan wat hij gaat spelen...
Liefst zou ik ook plaatje + naam kunnen geven aan een random stream maar goed, nu met het kiezen via de media browser is in ieder geval al iets
Liefst zou ik ook plaatje + naam kunnen geven aan een random stream maar goed, nu met het kiezen via de media browser is in ieder geval al iets
@Septillion Ik snap dat t wat anders is, maar ik heb n media player card (uit button card) die dit toont als image:
Wat dus bij afspelen keurig de bijbehorende afbeelding is. Wellicht kun je dat gebruiken door als extra
Mee te sturen?
Anders zit je idd zoiets: https://www.nporadio2.nl/svg/npo_radio2_logo.svg als image. (In het voorbeeld van Radio2
YAML:
1
2
3
4
| background-image: | [[[ return states['media_player.spotify'].attributes.entity_picture === undefined ? 'url("/local/bg1.jpg")' : `url(${states["media_player.spotify"].attributes.entity_picture})`; ]]] |
Wat dus bij afspelen keurig de bijbehorende afbeelding is. Wellicht kun je dat gebruiken door als extra
code:
1
| entity_picture: states['media_player.spotify'].attributes.entity_picture |
Mee te sturen?
Anders zit je idd zoiets: https://www.nporadio2.nl/svg/npo_radio2_logo.svg als image. (In het voorbeeld van Radio2
@Koepert Maar hoe zie je de complete service call dan voor je?
En mja, Roodbeen is onze doordeweekse wekker
En mja, Roodbeen is onze doordeweekse wekker
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk data: media_content_type: music media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 extra: thumb: "{{states['media_player.bedroom_symfonisk'].attributes.entity_picture}}" title: HomeAssistantRadio |
Maar k probeerde mee te denken he
@Septillion You are not the first: https://community.home-as...e-in-media-player/52629/8
[ Voor 11% gewijzigd door Koepert op 18-10-2022 15:10 ]
@Koepert Nouwja, heeft weinig zin hem uit het attribute te halen dan. Want of het is dan die van het vorige wat er gespeeld heeft of hij bestaat niet (als ik daarvoor dus hem via 'x-rincon-mp3radio' iets gegeven heb) 
En
Doet helaas dus niets met de thumb of title, speelt alleen de stream.
Wel bedankt voor het meedenken!
En
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk data: media_content_type: music media_content_id: x-rincon-mp3radio://https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 extra: thumb: "https://static.radio.net/images/broadcasts/13/11/2219/c300.png" title: HomeAssistantRadio |
Doet helaas dus niets met de thumb of title, speelt alleen de stream.
Wel bedankt voor het meedenken!
Ik heb een vreemd probleem ik ben op m'n pc bezig een lovelace kaart te maken voor de tablet beneden.
Nu heb ik een entity card gebruikt met een footer image > Image geupload naar config/www/images/foto.png
Ik zie de foto wel op de pc maar als ik op de tablet kijk zie ik niks en op de mobiel ook niks en krijg ik error 401 unauthorized
Wat kan ik hier aan doen? ik heb op internet gezocht maar daar kom ik geen steek verder mee. hoop dat jullie mij kunnen helpen
Nu heb ik een entity card gebruikt met een footer image > Image geupload naar config/www/images/foto.png
Ik zie de foto wel op de pc maar als ik op de tablet kijk zie ik niks en op de mobiel ook niks en krijg ik error 401 unauthorized
Wat kan ik hier aan doen? ik heb op internet gezocht maar daar kom ik geen steek verder mee. hoop dat jullie mij kunnen helpen
@KevinSetz Wat is de totale yaml van je card geworden?
Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:57:
@KevinSetz Wat is de totale yaml van je card geworden?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - type: vertical-stack cards: - type: custom:mushroom-title-card title: Ford Focus - type: entities entities: - entity: sensor.fordpass_odometer name: Kilometerstand header: type: picture image: >- http://adress.nl/api/hassio_ingress/api/file?filename=/config/www/images/foto.png - type: vertical-stack[/quote] |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-10-2022 17:04 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]
@KevinSetz Als image moet je niet die van de editor pakken. Ga niet je hele yaml editen want die is toch niet correct
maar moet zijn:
Zie Hosting files.
YAML:
1
| image: /local/images/foto.png |
Zie Hosting files.
[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 18-10-2022 17:11 ]
Ja helemaal hij doet hetSeptillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:06:
@KevinSetz Als image moet je niet die van de editor pakken. Ga niet je hele yaml editen want die is toch niet correct maar moet zijn:
YAML:
1 image: /local/images/foto.png
Zie Hosting files.
Lampen lopen via Zigbee2MQTT en de groep betreft een bundeling van twee andere groepen van lampen, gedefinieerd in Zigbee2MQTT.Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:05:
@JBS Dat is een knappe! Welke integratie draai je voor de spotjes? En wat doet de group?
En dank voor de tip voor de wijze waarop de trace te posten, voor de volledigheid hierbij ook nog in die vorm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
| { "trace": { "last_step": "action/0", "run_id": "4a4816a4637c6540adb775443159f415", "state": "stopped", "script_execution": "finished", "timestamp": { "start": "2022-10-17T21:43:42.751961+00:00", "finish": "2022-10-17T21:43:42.755818+00:00" }, "domain": "automation", "item_id": "1664821064770", "trigger": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "trace": { "trigger/0": [ { "path": "trigger/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752090+00:00", "changed_variables": { "this": { "entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken", "state": "on", "attributes": { "last_triggered": "2022-10-17T19:46:30.682772+00:00", "mode": "single", "current": 0, "id": "1664821064770", "friendly_name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken" }, "last_changed": "2022-10-10T12:05:46.286128+00:00", "last_updated": "2022-10-17T19:46:30.688917+00:00", "context": { "id": "01GFKQQG4T5FWWM40MRRCDKRF5", "parent_id": "01GFKM9MGRM06W0K6DGY14HNS9", "user_id": null } }, "trigger": { "id": "0", "idx": "0", "alias": null, "platform": "device", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "from_state": { "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "state": "on", "attributes": { "device_class": "motion", "friendly_name": "Beweging keuken" }, "last_changed": "2022-10-17T20:42:12.731072+00:00", "last_updated": "2022-10-17T20:42:12.731072+00:00", "context": { "id": "01GFKTXFVVNF9P8YF50PTK9WY6", "parent_id": null, "user_id": null } }, "to_state": { "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "state": "off", "attributes": { "device_class": "motion", "friendly_name": "Beweging keuken" }, "last_changed": "2022-10-17T20:43:42.749004+00:00", "last_updated": "2022-10-17T20:43:42.749004+00:00", "context": { "id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "parent_id": null, "user_id": null } }, "for": { "__type": "<class 'datetime.timedelta'>", "total_seconds": 3600 }, "attribute": null, "description": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy" } } } ], "condition/0": [ { "path": "condition/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752149+00:00", "result": { "result": true } }, { "path": "condition/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752182+00:00", "result": { "result": true } } ], "condition/0/entity_id/0": [ { "path": "condition/0/entity_id/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752234+00:00", "result": { "result": true, "state": "off", "wanted_state": "off" } } ], "action/0": [ { "path": "action/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752978+00:00", "changed_variables": { "context": { "id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "parent_id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "user_id": null } }, "result": { "params": { "domain": "light", "service": "turn_off", "service_data": { "transition": 5, "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] }, "target": { "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] } }, "running_script": false, "limit": 10 } } ] }, "config": { "id": "1664821064770", "alias": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "description": "", "trigger": [ { "type": "no_motion", "platform": "device", "device_id": "48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "domain": "binary_sensor", "for": { "hours": 1, "minutes": 0, "seconds": 0 } } ], "condition": [ { "type": "is_no_motion", "condition": "device", "device_id": "48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "domain": "binary_sensor" } ], "action": [ { "service": "light.turn_off", "data": { "transition": 5 }, "target": { "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] } } ], "mode": "single" }, "blueprint_inputs": null, "context": { "id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "parent_id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "user_id": null } }, "logbookEntries": [ { "name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "message": "triggered by state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "source": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken", "context_id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "when": 1666043022.752457, "domain": "automation" }, { "when": 1666043023.525972, "state": "on", "entity_id": "light.keuken_spots_allemaal", "context_event_type": "automation_triggered", "context_domain": "automation", "context_name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "context_message": "triggered by state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "context_source": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "context_entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken" } ] } |
Heb inderdaad geen check in de automation zitten om te voorkomen dat ze uitgeschakeld worden wanneer dat al zo is. Ik zal eens beginnen met het verwijderen van de transitie aangezien dat wel een interessante check is, hoewel het toevoegen van een conditie die checkt of de lampen eigenlijk wel zijn ingeschakeld natuurlijk ook logisch is.RudolfR schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:33:
@JBS
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 18-10-2022 17:14 ]
@JBS Je zou eens een paar keer kunnen proberen of ze altijd aan gaan of niet. Of tijdelijk gewoon even een automation die het blijft doen.
Anders is het misschien wel wat voor een bug report in Z2M?
Anders is het misschien wel wat voor een bug report in Z2M?
Die check zou niet nodig moeten zijn. Maar het is natuurlijk wel vreemd dat de log laat zien dat de lamp door deze automation aan is gezetJBS schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Lampen lopen via Zigbee2MQTT en de groep betreft een bundeling van twee andere groepen van lampen, gedefinieerd in Zigbee2MQTT.
En dank voor de tip voor de wijze waarop de trace te posten, voor de volledigheid hierbij ook nog in die vorm:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 { "trace": { "last_step": "action/0", "run_id": "4a4816a4637c6540adb775443159f415", "state": "stopped", "script_execution": "finished", "timestamp": { "start": "2022-10-17T21:43:42.751961+00:00", "finish": "2022-10-17T21:43:42.755818+00:00" }, "domain": "automation", "item_id": "1664821064770", "trigger": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "trace": { "trigger/0": [ { "path": "trigger/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752090+00:00", "changed_variables": { "this": { "entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken", "state": "on", "attributes": { "last_triggered": "2022-10-17T19:46:30.682772+00:00", "mode": "single", "current": 0, "id": "1664821064770", "friendly_name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken" }, "last_changed": "2022-10-10T12:05:46.286128+00:00", "last_updated": "2022-10-17T19:46:30.688917+00:00", "context": { "id": "01GFKQQG4T5FWWM40MRRCDKRF5", "parent_id": "01GFKM9MGRM06W0K6DGY14HNS9", "user_id": null } }, "trigger": { "id": "0", "idx": "0", "alias": null, "platform": "device", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "from_state": { "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "state": "on", "attributes": { "device_class": "motion", "friendly_name": "Beweging keuken" }, "last_changed": "2022-10-17T20:42:12.731072+00:00", "last_updated": "2022-10-17T20:42:12.731072+00:00", "context": { "id": "01GFKTXFVVNF9P8YF50PTK9WY6", "parent_id": null, "user_id": null } }, "to_state": { "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "state": "off", "attributes": { "device_class": "motion", "friendly_name": "Beweging keuken" }, "last_changed": "2022-10-17T20:43:42.749004+00:00", "last_updated": "2022-10-17T20:43:42.749004+00:00", "context": { "id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "parent_id": null, "user_id": null } }, "for": { "__type": "<class 'datetime.timedelta'>", "total_seconds": 3600 }, "attribute": null, "description": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy" } } } ], "condition/0": [ { "path": "condition/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752149+00:00", "result": { "result": true } }, { "path": "condition/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752182+00:00", "result": { "result": true } } ], "condition/0/entity_id/0": [ { "path": "condition/0/entity_id/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752234+00:00", "result": { "result": true, "state": "off", "wanted_state": "off" } } ], "action/0": [ { "path": "action/0", "timestamp": "2022-10-17T21:43:42.752978+00:00", "changed_variables": { "context": { "id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "parent_id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "user_id": null } }, "result": { "params": { "domain": "light", "service": "turn_off", "service_data": { "transition": 5, "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] }, "target": { "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] } }, "running_script": false, "limit": 10 } } ] }, "config": { "id": "1664821064770", "alias": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "description": "", "trigger": [ { "type": "no_motion", "platform": "device", "device_id": "48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "domain": "binary_sensor", "for": { "hours": 1, "minutes": 0, "seconds": 0 } } ], "condition": [ { "type": "is_no_motion", "condition": "device", "device_id": "48e774e47edb13ccb414b8dc7dd55d0e", "entity_id": "binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "domain": "binary_sensor" } ], "action": [ { "service": "light.turn_off", "data": { "transition": 5 }, "target": { "entity_id": [ "light.keuken_spots_allemaal" ] } } ], "mode": "single" }, "blueprint_inputs": null, "context": { "id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "parent_id": "01GFKV07RXBSSABRDNCQHVRM9J", "user_id": null } }, "logbookEntries": [ { "name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "message": "triggered by state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "source": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken", "context_id": "01GFKYE3CZFDVE2RDCMX51KJZQ", "when": 1666043022.752457, "domain": "automation" }, { "when": 1666043023.525972, "state": "on", "entity_id": "light.keuken_spots_allemaal", "context_event_type": "automation_triggered", "context_domain": "automation", "context_name": "[Beweging] Keuken spots uit na 1 uur geen beweging in keuken", "context_message": "triggered by state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "context_source": "state of binary_sensor.bewegingsmelder_keuken_occupancy", "context_entity_id": "automation.beweging_keuken_spots_uit_na_1_uur_geen_beweging_in_keuken" } ] }
[...]
Heb inderdaad geen check in de automation zitten om te voorkomen dat ze uitgeschakeld worden wanneer dat al zo is. Ik zal eens beginnen met het verwijderen van de transitie aangezien dat wel een interessante check is, hoewel het toevoegen van een conditie die checkt of de lampen eigenlijk wel zijn ingeschakeld natuurlijk ook logisch is.
Vraag m.b.t motion detection.
Wat is het verschil tussen onderstaande iconen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/GI3N1xeQtRAnBsVWDsD4X24S.png?f=user_large)
en
:fill(white):strip_exif()/f/image/NSsOD5WvXYnIqAGwzgQmkLmh.png?f=user_large)
Ik heb namelijk twee sensoren aan mij z-wave netwerk toegevoegd die het bovenste icoon weergeven en geen beweging detecteren. Daarnaast 1 sensor met onderstaande icoon die wel netjes beweging detecteert en automatisering activeert. Hoe los ik dit op? De batterijen van de beide sensoren zijn vervangen.
Het gaat om deze sensoren:
uitvoering: Philio Motion Sensor Inbouw Vierkant
uitvoering: Aeotec TriSensor
Verder zie ik beide apparaten bijbehorende lampjes branden als er beweging zou moeten worden gedetecteerd, maar in logs komt niets terug, en automatisering doet ook niks.
Meer info:
Philio inbouw:
/f/image/MTe3huczUpt9wBI4orbzOJzb.png?f=fotoalbum_large)
Aeotec trisensor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GI3N1xeQtRAnBsVWDsD4X24S.png?f=user_large)
en
:fill(white):strip_exif()/f/image/NSsOD5WvXYnIqAGwzgQmkLmh.png?f=user_large)
Ik heb namelijk twee sensoren aan mij z-wave netwerk toegevoegd die het bovenste icoon weergeven en geen beweging detecteren. Daarnaast 1 sensor met onderstaande icoon die wel netjes beweging detecteert en automatisering activeert. Hoe los ik dit op? De batterijen van de beide sensoren zijn vervangen.
Verder zie ik beide apparaten bijbehorende lampjes branden als er beweging zou moeten worden gedetecteerd, maar in logs komt niets terug, en automatisering doet ook niks.
Meer info:
Philio inbouw:
/f/image/MTe3huczUpt9wBI4orbzOJzb.png?f=fotoalbum_large)
Aeotec trisensor:
/f/image/yqlWLuqtqSa2W03N8AcAMyEp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door spartacusNLD op 18-10-2022 20:15 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
@spartacusNLD Hoe krijg je die onderste versie te zien? Die zie ik namelijk niet terug in de screenshots van de devices.
Hoe kan ik de totale kosten van gas bijhouden? Ik kan in het dashboard een vaste prijs invoeren, maar die is per KWh, en er zijn vaste dagelijkse kosten die dan niet worden meegenomen. Ik begrijp dat ik hiervoor een entity kan gebruiken, maar hoe maak ik deze? Ik ben nog volop aan het inlezen maar kom hier nog niet uit.
Dat staat bij een van de andere sensors die wel goed werkt, namelijk van de video deurbel:Septillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:15:
@spartacusNLD Hoe krijg je die onderste versie te zien? Die zie ik namelijk niet terug in de screenshots van de devices.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KmVQUIlNuME8lg9lMm84NBce.png?f=user_large)
ik heb het z wave netwerk al een paar keer hersteld, de sensoren verwijderd en reset gegeven en weer toegevoegd maar niks helpt.
[ Voor 38% gewijzigd door spartacusNLD op 18-10-2022 22:52 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Bij de een gaat er een streep doorheen. Van linksboven naar rechtsonder en bij de andere niet ;-PspartacusNLD schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:45:
Vraag m.b.t motion detection.
[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Meer info:
Philio inbouw:
[Afbeelding]
Aeotec trisensor:
[Afbeelding]
info zoeken op motion
![]() | ![]() |
De Z-wave vraag Op welke manier is Z-wave geïnstalleerd.
Al een HA restart gedaan.
Ah, het lijkt dus alsof de sensoren zijn uitgeschakeld. Ik de configuratie in HA staan geen opties om deze te activeren.. is hier een command voor? De ''turn_on'' service lijkt niet te werken op deze functie:pentode schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 00:31:
[...]
Bij de een gaat er een streep doorheen. Van linksboven naar rechtsonder en bij de andere niet ;-P
info zoeken op motion
[Afbeelding] [Afbeelding]
De Z-wave vraag Op welke manier is Z-wave geïnstalleerd.
Al een HA restart gedaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kHyPDtLDDsXWaJwJAS30YWdV.png?f=user_large)
Ik draai HA OS op een raspberry pi. Ik gebruik z-wave JS, gewoon op de standaard manier geinstalleerd (add-on + integratie). Alle overige z-wave apparaten werken wel volgens verwachtig trouwens. Alleen twee sensoren, zoals hierboven, doen moeilijk.
HA is herstart, ik heb ''netwerk herstellen'' geactiveerd in de z-wave JS configuratie. Beide heeft niks opgeleverd.
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 19-10-2022 09:40 ]
Je kunt een binary sensor niet met een service call aanzetten, die worden aangezet door de integratie, of op basis van een templatespartacusNLD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Ah, het lijkt dus alsof de sensoren zijn uitgeschakeld. Ik de configuratie in HA staan geen opties om deze te activeren.. is hier een command voor? De ''turn_on'' service lijkt niet te werken op deze functie:
[Afbeelding]
Ik draai HA OS op een raspberry pi. Ik gebruik z-wave JS, gewoon op de standaard manier geinstalleerd (add-on + integratie). Alle overige z-wave apparaten werken wel volgens verwachtig trouwens. Alleen twee sensoren, zoals hierboven, doen moeilijk.
HA is herstart, ik heb ''netwerk herstellen'' geactiveerd in de z-wave JS configuratie. Beide heeft niks opgeleverd.
En wat doe je dan als de integratie deze niet activeert?TheFes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:48:
[...]
Je kunt een binary sensor niet met een service call aanzetten, die worden aangezet door de integratie, of op basis van een template
Als dat wel zou moeten, moet het onderzoeken waar het fout gaat, en eventueel een issue aanmaken op GitHubspartacusNLD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
En wat doe je dan als de integratie deze niet activeert?
Ik heb al een tijdje een raspberry 3b+ aangesloten om een paar schakelaars aan te sturen. Ik wil toch eens mijn energieverbruik in HomeAssistant hebben dus ik heb een P1 kabel gekocht en deze aangesloten op de Raspberry en de slimme meter (XS210 ESMR5)
Via https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ heb ik de intergratie toegevoegd en de volgende instellingen aangegeven:
Verbindingstype: Serial
USB aansluiting: /dev/ttyUSB1 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: AK30QIBT - FTDI
DSMR versie: 5S (met de andere versies krijg ik een foutmelding (Kon niet verbinden)
Vervolgens heb ik alleen de optie om Electriciteit toe te voegen

Als ik deze toevoegen dan krijg ik geen gegevens binnen:

Kan iemand mij vertellen hoe ik de gegevens binnen ga krijgen? Zowel van electra en gas?
In https://community.home-assistant.io/t/dsmr-no-data/71439 lees ik dat de TS de versie heeft veranderd, waar kan ik dat doen in file editor?
Via https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ heb ik de intergratie toegevoegd en de volgende instellingen aangegeven:
USB aansluiting: /dev/ttyUSB1 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: AK30QIBT - FTDI
DSMR versie: 5S (met de andere versies krijg ik een foutmelding (Kon niet verbinden)

Kan iemand mij vertellen hoe ik de gegevens binnen ga krijgen? Zowel van electra en gas?
In https://community.home-assistant.io/t/dsmr-no-data/71439 lees ik dat de TS de versie heeft veranderd, waar kan ik dat doen in file editor?
Mmm dsmr 5s is zweden dus dat is niet de goede, het zou 5 moeten zijn. Volgens mij heeft Zweden alleen electra op de P1 poort staan.
Kan je het device id handmatig toevoegen misschien, ipv voorgestelde te kiezen.
Je vind die bij settings - system - hardware - (puntjes) all hardware - en dan op USB zoeken en device ID kopieren en die gebruiken.
Je vind die bij settings - system - hardware - (puntjes) all hardware - en dan op USB zoeken en device ID kopieren en die gebruiken.
[ Voor 39% gewijzigd door mjjveldt op 19-10-2022 10:34 ]
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Helaasmjjveldt schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:29:
Mmm dsmr 5s is zweden dus dat is niet de goede, het zou 5 moeten zijn. Volgens mij heeft Zweden alleen electra op de P1 poort staan.
Maar goed, nu ga ik twijfelen, is dit de juiste p1 kabel?
Het is de https://www.amazon.nl/Dom...mstrup/dp/B089YMB6L2?th=1 kabel
[ Voor 8% gewijzigd door Isane op 19-10-2022 11:03 ]
Het wordt nog gekker. De add-on z-wave JS UI maar gaan gebruiken ips de z-wave JS. De ''UI'' versie geeft meer info terug. En daarin zie ik dat er daadwerkelijk wel motion wordt gedetecteerd. En geven dat zowel in de logs als in de UI dat weer:TheFes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Als dat wel zou moeten, moet het onderzoeken waar het fout gaat, en eventueel een issue aanmaken op GitHub
Als ik voor de sensor beweeg veranderd deze van false naar true:
/f/image/s6O2e1kNpe1HTsEh98EC83Xg.png?f=fotoalbum_large)
Ook de logs geven dit weer:
2022-10-19 11:23:20.207 INFO Z-WAVE: Node 17: value updated: 48-0-Motion false => true
2022-10-19 11:23:23.522 INFO Z-WAVE: Node 17: metadata updated: 48-0-Motion
2022-10-19 11:23:23.525 INFO Z-WAVE: Node 17: value updated: 48-0-Motion true => false
maar de z-wave integratie geeft niks terug:
/f/image/3WDt3n83VES9gi65hVIUiWdr.png?f=fotoalbum_large)
Update. Kunnen oplossen met deze automatisering.. best een omweg zo
/f/image/MtS3Ckjisy2PEbMT1HOEHkC8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 19-10-2022 11:43 ]
Wellicht beetje domme vraag, maar hoe maak ik in HA een virtuele schakelaar aan, dus een knop die je aan en uit kunt vinken in het dash, maar waar niet perse acties aan hangen. Het eraan hangen van een automation moet later wel kunnen overigens, maar hoeft niet perse. In het dashboard moet je dan wel kunnen zien of de knop aan of uit is.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Een schakelaar onder helpers (toggle als je taal op Engels staat, dit wordt dan een input_boolean entity)SkiFan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:00:
Wellicht beetje domme vraag, maar hoe maak ik in HA een virtuele schakelaar aan, dus een knop die je aan en uit kunt vinken in het dash, maar waar niet perse acties aan hangen. Het eraan hangen van een automation moet later wel kunnen overigens, maar hoeft niet perse. In het dashboard moet je dan wel kunnen zien of de knop aan of uit is.
Ga ik vanavond thuis eens proberen, wellicht dat ik je dan nog even via DM bericht. Het idee erachter is om een aanwezigheidsbord op ons werk te maken, en sommige kamers moeten acties tbv licht en verwarming op komen, maar andere collega's delen een kamer en hoeft dat dus niet.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Als ik niets over het hoofd zie, heeft de Unifi integratie geen optie om het melden van firmware updates uit te zetten, toch?
Leuke feature, maar ik hoef dat in HA eigenlijk niet te zien, laat staan dat het een notificatie bolletje bij 'Instellingen' oplevert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xd16nGp1amfZS7NgLoBJmXRY.png?f=user_large)
Leuke feature, maar ik hoef dat in HA eigenlijk niet te zien, laat staan dat het een notificatie bolletje bij 'Instellingen' oplevert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xd16nGp1amfZS7NgLoBJmXRY.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uvP3oSvq4ILup9C4H4CIgqwv.png?f=user_large)
Is toch een mooie reminder om je firmware bij te te houden?JBS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:40:
Als ik niets over het hoofd zie, heeft de Unifi integratie geen optie om het melden van firmware updates uit te zetten, toch?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jammer dat ie niet aangeeft als de Unifiy controller een update heeft
Ik wil eigenlijk niet elke keer als er een firmware update is updaten, en wil dergelijke notificatie bolletjes liever reduceren tot enkel echt zinvolle/HA relevante/noodzakelijke.Androo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Is toch een mooie reminder om je firmware bij te te houden?![]()
Jammer dat ie niet aangeeft als de Unifiy controller een update heeft
Dan disable je de update entity die de integratie aangemaakt heeftJBS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:44:
[...]
Ik wil eigenlijk niet elke keer als er een firmware update is updaten, en wil dergelijke notificatie bolletjes liever reduceren tot enkel echt zinvolle/HA relevante/noodzakelijke.
Zo makkelijk kan het zijn, thanksTheFes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Dan disable je de update entity die de integratie aangemaakt heeft
Ik heb de watermeter van HomeWizard zojuist geïnstalleerd en geïntegreerd in HA.Nu heb ik via helper een aantal Utility Meters aangemaakt (dagelijks, maandelijks, jaarlijks) deze waardes zijn in m3 zoals bijvoorbeeld nu voor vandaag 0,012 m³. Kan ik dit ook wijzigen voor de dagelijkse utility meter in liters of moet ik daar een template sensor voor maken?
Zoiets?
Zoiets?
code:
1
| {{ ( states('sensor.watermeter_3c39e72d7f7c_total_water_usage') | float * 100 ) | round() }} |
[ Voor 14% gewijzigd door robbinonline op 19-10-2022 16:04 ]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Aangezien de vloerverwarmingspomp bij mijn ouders ongeveer 1kWh per dag verstookt als-ie aanstaat, heb ik gister een automation gemaakt om de aan te zetten als de verwarming aanslaat. Uiteraard ook een automation om de pomp weer uit te zetten als ook de verwarming weer uit gaat. Voor die laatst automation heb ik wat feedback nodig.
Dit is de automation:
Zoals je ziet, laat ik de pomp nog 10 minuten doordraaien als de verwarming afgeslagen is. Maar gaat dat dan goed als binnen die 10 minuten de verwarming weer aan slaat? Hoe hebben anderen dit gedaan?
Dit is de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: VV-pomp uit als VW uit description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.nefit_verwarmen to: "off" condition: [] action: - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - type: turn_off device_id: 512956f0fe181282a5559866123c11cd entity_id: switch.pompvloervw domain: switch mode: single |
Zoals je ziet, laat ik de pomp nog 10 minuten doordraaien als de verwarming afgeslagen is. Maar gaat dat dan goed als binnen die 10 minuten de verwarming weer aan slaat? Hoe hebben anderen dit gedaan?
We've got that ring of confidence
In plaats van de delay kun je beter for: "00:10:00" aan je trigger toevoegen.Yukkie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:22:
Aangezien de vloerverwarmingspomp bij mijn ouders ongeveer 1kWh per dag verstookt als-ie aanstaat, heb ik gister een automation gemaakt om de aan te zetten als de verwarming aanslaat. Uiteraard ook een automation om de pomp weer uit te zetten als ook de verwarming weer uit gaat. Voor die laatst automation heb ik wat feedback nodig.
Dit is de automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: VV-pomp uit als VW uit description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.nefit_verwarmen to: "off" condition: [] action: - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - type: turn_off device_id: 512956f0fe181282a5559866123c11cd entity_id: switch.pompvloervw domain: switch mode: single
Dan triggert je automation pas als je verwarming 10 minuten uit staat
@TheFes ik was inderdaad iets te snel met posten, ik heb die optie net gevonden. Thanks!
We've got that ring of confidence
Is er een mogelijkheid om wat meer real time info uit de P1-meter te krijgen? Dat kan middels de app (HomeWizard), maar zou dit graag in HA ook hebben. Verbruik toont nu per uur, zou graag per minuut of zelfs echt real time willen hebben. Iemand hier ideeën voor?
Ik heb mijn HA rechtstreeks aangesloten op de meter met een P1-naar-USB-kabel en krijg direct de data realtime binnen. Mijn meter doet dat om de 10 seconden uit sturen en dat zie ik dus meteen verschijnen.--Christiaan-- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:12:
Is er een mogelijkheid om wat meer real time info uit de P1-meter te krijgen? Dat kan middels de app (HomeWizard), maar zou dit graag in HA ook hebben. Verbruik toont nu per uur, zou graag per minuut of zelfs echt real time willen hebben. Iemand hier ideeën voor?
Daarna zet HA het in influxDB en kan ik er met grafana mooie grafieken van maken
Is dat deze. En al aangeschaft. Want die geeft imho niet zo veel data. En waar wordt die data opgeslagen.--Christiaan-- schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:12:
Afhankelijk van de dsmr versie van de 'slimme' meter. De nieuwere meters kunnen (nog) meer.
Ik gebruik de DSMRlogger api van Willem. Dat is een printplaatje met een voor geprogrammeerde esp erop. Eventueel kan nog een display geplaatst worden. Heeft ook een eigen lokale webpagina en de mogelijkheid om data op te slaan.
En die geeft data via mqtt of resp api door aan HA Elke twee seconden is mogelijk(DSMR5). Oudere slimme meters kunnen dat niet. Die sturen om de 5 of 10 sec een data telegram. En net hoe handig je bent om dit te implementeren. Met ESPHome en een CT Clamp in de groepenkast kun je (echt) real time meten...
Er is ook een draadje in het forum over de P1. Misschien al gevolgd.
/f/image/Ael0U7HKOr8xUBI3ZLz4aS6J.png?f=fotoalbum_tile)
HA data gegenereerd met een ct-clamp en een ATM90E32AS
:fill(white):strip_exif()/f/image/t4Cg8SMZ7mRjPZx826t6jaVl.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door pentode op 19-10-2022 20:29 . Reden: aanvulling ]
Grr system not healty, kan niet updaten.
Reboot werkt niet
Intel nuc
Docker: 20.10.17
Reboot werkt niet
Intel nuc
Toevallig portainer geïnstalleerd.Rouwette schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:21:
Grr system not healty, kan niet updaten.
Reboot werkt niet
Intel nuc
Ja heb ik ja
In dit draadje staat mogelijk hetzelfde euvel beschreven.
Ik denk dat je dit topic even moet doornemen:Isane schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:13:
Ik heb al een tijdje een raspberry 3b+ aangesloten om een paar schakelaars aan te sturen. Ik wil toch eens mijn energieverbruik in HomeAssistant hebben dus ik heb een P1 kabel gekocht en deze aangesloten op de Raspberry en de slimme meter (XS210 ESMR5)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792159
Goedenacht tweakers!
Even een vraagje: wij hebben een dashboard tablet in de woonkamer die de info van het huis laat zien met daarbij wat basis instellingen.
Nu lijkt het ons leuk om hier ook spotify op te beheren. Dus dat je via de tablet liedjes munt zoeken die vervolgens op de Denon receiver via spotify connect wordt afgespeeld
Is dit mogelijk om via een card of iets te doen in ha of zijn er andere manieren? Rekening houdend dat we Fully kiosk gebruiken op de samsung tab a7
Even een vraagje: wij hebben een dashboard tablet in de woonkamer die de info van het huis laat zien met daarbij wat basis instellingen.
Nu lijkt het ons leuk om hier ook spotify op te beheren. Dus dat je via de tablet liedjes munt zoeken die vervolgens op de Denon receiver via spotify connect wordt afgespeeld
Is dit mogelijk om via een card of iets te doen in ha of zijn er andere manieren? Rekening houdend dat we Fully kiosk gebruiken op de samsung tab a7
Super dank je!pentode schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:05:
[...]
In dit draadje staat mogelijk hetzelfde euvel beschreven.
YAML:
1
| ha jobs options --ignore-conditions healthy |
Heeft het opgelost.
Misschien heb je hier iets aan?Jboy1991 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:05:
Goedenacht tweakers!
https://github.com/custom-cards/spotify-card
https://github.com/fondberg/spotcastJboy1991 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:05:
Goedenacht tweakers!
Ah, raar dat ze niet werken. Maar ik heb verder geen ervaring met Z-wave. Werken de andere sensoren van je Aeotec bijvoorbeeld wel? Ander klinkt het als een bugje (of defect apparaat).spartacusNLD schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:47:
[...]
Dat staat bij een van de andere sensors die wel goed werkt, namelijk van de video deurbel:
[Afbeelding]
ik heb het z wave netwerk al een paar keer hersteld, de sensoren verwijderd en reset gegeven en weer toegevoegd maar niks helpt.
Die streep door het icoon heeft niets met uitgeschakeld te maken overigens. Het is de standaard dat het icoon met streep gebruikt wordt als de state "Niet gedetecteerd" is en zonder streep is als deze "Gedetecteerd" is.
Overigens wel grappig, het is juist je deurbel die niet netjes de juiste device classe aan de sensor heeft gegeven. Want dan had het icoon en de tekst namelijk wel geklopt ipv false/true.
En ik begrijp even niet hoe je het nu als nog werkend hebt gekregen. Zie aan je automation zo via screenshots niet echt iets heel raars. Ben je nu voor Z-wave over op een andere integratie?
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-10-2022 09:10 ]
Volgens mij kan de utility meter geen schaling aan. Zal je dus een template sensor voor moeten maken of een UI element dat schaling of templates aan kan. Zou ik het wel x1000 doenrobbinonline schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:53:
Ik heb de watermeter van HomeWizard zojuist geïnstalleerd en geïntegreerd in HA.Nu heb ik via helper een aantal Utility Meters aangemaakt (dagelijks, maandelijks, jaarlijks) deze waardes zijn in m3 zoals bijvoorbeeld nu voor vandaag 0,012 m³. Kan ik dit ook wijzigen voor de dagelijkse utility meter in liters of moet ik daar een template sensor voor maken?
Zoiets?
code:
1 {{ ( states('sensor.watermeter_3c39e72d7f7c_total_water_usage') | float * 100 ) | round() }}
Misschien overbodig, maar ik zou dan de source meting met een template naar liters omzettten en daar de utility meters aan koppelen, zijn ze allemaal direct goed.Septillion schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:14:
[...]
Volgens mij kan de utility meter geen schaling aan. Zal je dus een template sensor voor moeten maken of een UI element dat schaling of templates aan kan. Zou ik het wel x1000 doen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.