Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.906 views

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Paar dingetjes die me al opvallen.
cover: verwacht een list, en list items beginnen met een streepje.
Dit werkt zo lang je maar één template cover hebt, maar als je een tweede wil toevoegen dan moet er toch echt een streepje bij.
Je indentation in je templates is inconsistent, de else end endif moeten op hetzelfde niveau als de if.

[ Voor 53% gewijzigd door TheFes op 08-09-2022 22:07 ]

Home Assistant configuratie

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Soullancer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:00:
[...]
Thanks!
Geen idee wat ik nu anders gedaan heb, het werkte eerst ook weer niet, en nu ineens wel zonder foutmeldingen.
Probeer vooral te werken vanuit een werkende basis, en die uit te breiden.
De basis kun je het beste kopiëren van een voorbeeld.

En let op spaties, vergelijk maar eens jouw code met die van het voorbeeld.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
##garagedeur
cover:
  platform: template
  covers:
   garage_door:
   device_class: garage
   friendly_name: "Garage Door"
   value_template: >-
    {% if is_state('binary_sensor.garagedoor_input','on') %}
     Open
     {% else %}
     Closed
     {% endif %}
   open_cover:
    service: switch.turn_on
    data:
     entity_id: switch.garagedeur
   close_cover:
    data:
   stop_cover:
    data:
   icon_template: >-
    {% if is_state('binary_sensor.garagedoor_input','on') %}
     mdi:garage-open
     {% else %}
     mdi:garage
     {% endif %}[quote]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Example configuration.yaml entry
cover:
  - platform: template
    covers:
      garage_door:
        device_class: garage
        friendly_name: "Garage Door"
        value_template: "{{ states('sensor.garage_door')|float > 0 }}"
        open_cover:
          service: script.open_garage_door
        close_cover:
          service: script.close_garage_door
        stop_cover:
          service: script.stop_garage_door

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
geenwindows schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:30:
[...]
enkel zit ik met de Conbee2 stick, deze word op Proxmox anders vergeven als op unraid, hoe kan ik veilig de conbee2 weer werkend krijgen in HA?
kan ik de ZHA intergratie verwijderen en herinstalleren, of ben ik dan daadwerkelijk alle zigbee apparaten kwijt?
of kan ik beter binnen proxmox gaan kijken hoe ik de conbee2 config van unraid kan vertalen naar proxmox, zodat HOAS de conbee2 goed oppakt?

oplossing gevonden!:
in: /config/.storage/core.config_entries
daarin heb ik de ZHA cordinator gevonden en daar "path" veranderd naar de conbee2 stick binnen Proxmox,
een herstart later en de conbee2 stick is up&running!

[...]
hier moet ik even op terug komen, het werkt niet goed, scripts en automatiseringen voor o.a. lampen werken niet. sommige schakelaars met energie meter werken nog wel, al heb ik net een moment gehad dat er één zich uit schakelde...
denk dat er niks anders op zit dan het ZHA zigbee netwerk op de proxmox HAOS vm te het opbouwen, geschiedenis blijft toch bewaard binnen HA (toch?)

edit:
't bleek interferentie te zijn met de conbee stick, de conbee wat verlegt met een andere usb verleng kabel en nu werk alles wel zoals het hoort :F :z

[ Voor 7% gewijzigd door geenwindows op 08-09-2022 23:46 . Reden: oplossing gevonden ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
ProudElm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:03:
Hier thuis heb ik SolarEdge. En via de modbus kun je via Wifi/Ethernet realtime de opwek en nog wat meer ophalen en direct in HA stoppen. Dat gaat prima eigenlijk!

Als je snel bent en internet toegang blokkeert van je omvormer dan kun je de recente firmware tegenhouden en zou je als het goed is ook de gegevens van de optimizers moeten kunnen krijgen. Maar daar loopt een topic over hier: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
De laatste versie van de SolarEdge firmware ondersteunt modbus over (secure) wifi weer:
https://www.solaredge.com/aus/setapp-inverters-firmware
>>
Modbus TCP over secured Wi-Fi is now officially supported for residential inverters
Modbus TCP over unsecured Wi-Fi is blocked
Modbus TCP over Wi-Fi for commercial inverters is blocked
Note: Modbus TCP over Ethernet and Modbus TCP over RS485 for all inverters are supported
<<

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:29
Ja klopt. Beetje jammer dat ze het eerst gesloopt hadden.. Dus ik had eerst WiFi, maar die werkte toen niet meer, dus snel overgestapt op utp. En ach, die zit er nu in dus WiFi staat uit.

• TheFes
@Soullancer
Goeie, de indentation onder covers: had ik inderdaad gemist,en zal de hoofdreden zijn dat het niet werkt.

[ Voor 73% gewijzigd door TheFes op 09-09-2022 08:35 ]

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
DennusB schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:41:
Meer mensen waarbij de GoodWe SEMS API opeens kapot is met deze error?

[...]
Yes hier ook. App en site zelf werken ook niet. Globaal probleem dus.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:38
Iemand last dat het energy dashboard niet meer update?
Lees wel wat sensors die een breaking change hebben gehad maar volgens mij is dat niet van impact op het issue wat ik heb.

Het lijkt erop dat mijn slimme meter lezer (die van marcel zuidwijk) niet meer werkt. Ik kan hem op IP ook niet meer benaderen. Ben alleen op het moment niet thuis dus kan lastig troubleshooten.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 14:30
TheFes schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:34:
[...]

@Soullancer
Goeie, de indentation onder covers: had ik inderdaad gemist,en zal de hoofdreden zijn dat het niet werkt.
Bedankt @TheFes en @verjager
Ik ga even puzzelen... Ben vanuit een slecht voorbeeld begonnen zie ik al wanneer ik het met jullie voorbeeld vergelijk! :)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
Ik neem aan dat je dit in een repeat hebt zitten? Hoe snel voer je die acties achter elkaar uit, heb je er een delay tussen zitten?
Nee ik probeer het volgende:
  • Rechts-klik = bump de huidige kleurtemperatuur +50 (warmer licht)
  • Rechts-longpress = ga meteen naar het +/-uiterste (voor ikea is dit 454)
  • Idem voor links maar dan "kouder"
In de debugger/trace doet alles wat het moet doen, alleen de state_attr() blijft altijd op 454 staan. Voor de longpresses heb ik die niet nodig die zet ik op 252 en 445 (en de lamp doet dat mooi) alleen de state_attr() volgt (in alle gevallen) niet... zelfs niet als ik het licht op het dashboard op 335 zet via de slider (fysiek lukt het dan wel). Ook in dat geval blijft HA denken dat het licht op warmste kleur staat. Enkel als ik in Z2M de kleurtemp naar 335 breng, komt dat ook door tot HA (en zelfs state_attr())...

Maar dan blijft HA denken dat de lamp altijd op 335 staat...
code:
1
2
3
4
5
// 2x bump up geklikt geeft
ct up - state before setting ct (  ct(nu) 335 ).
ct up - after setting ct - resultaat 385 op basis van maxmired 454 en ct(nu) 335 +50 = ct(nieuw) 385.
ct up - after setting ct - resultaat 385 op basis van maxmired 454 en ct(nu) 335 +50 = ct(nieuw) 385.

Voorlopig gok ik dus op een bug kant HA...

Ik heb dus geen repeat, maar wel
YAML:
1
mode: queued
Overigens zijn zowel color_temp als min_mired al integers, die int filters zijn dus overbodig
Op een bepaald moment probeer je alles ;). Ik had toen nog niet door dat trace_attr() niet werkte naar verwachting.

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:37
prekz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:52:
Het lijkt erop dat mijn slimme meter lezer (die van marcel zuidwijk) niet meer werkt. Ik kan hem op IP ook niet meer benaderen. Ben alleen op het moment niet thuis dus kan lastig troubleshooten.
Hier hetzelfde probleem. Na de update naar 2022.9 is de slimmelezer offline gegaan. Hij zendt zijn eigen WiFi weer uit. Helaas kan ik er niet inkomen: hij geeft geen ipadres meer uit.

Ik denk dat het van het weekend een kwestie wordt van opnieuw instellen. De Slimmelezer was bij mij nog niet geüpdatet.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-11 07:41
bes-r schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:15:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Na de update naar 2022.9 is de slimmelezer offline gegaan. Hij zendt zijn eigen WiFi weer uit. Helaas kan ik er niet inkomen: hij geeft geen ipadres meer uit.

Ik denk dat het van het weekend een kwestie wordt van opnieuw instellen. De Slimmelezer was bij mij nog niet geüpdatet.
Ter info: Ik heb de bedrade versie, die werkt nog prima!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• prekz
  • Registratie: September 2008
@bes-r vergeten te vertellen, bij mij komt de exacte tijd ook overeen met de update naar 2022.9

@Toppe ik heb ook de bedrade variant

• Toppe
prekz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:34:
@bes-r vergeten te vertellen, bij mij komt de exacte tijd ook overeen met de update naar 2022.9

@Toppe ik heb ook de bedrade variant
Hmm ok, gek. Ik heb 'm aangesloten en nooit meer wat mee gedaan.

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11 13:35
Gisteren de update naar 2022.9 gedaan en sindsdien kan ik mijn airco's niet meer benaderen (MHI-AC-CTRL via MQTT). Vervolgens de update teruggedraaid en ik kon ze weer benaderen. Meer mensen met hetzelfde probleem?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29
DynamicDreams schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:37:
Gisteren de update naar 2022.9 gedaan en sindsdien kan ik mijn airco's niet meer benaderen (MHI-AC-CTRL via MQTT). Vervolgens de update teruggedraaid en ik kon ze weer benaderen. Meer mensen met hetzelfde probleem?
Net even getest, mijn Mitsubishi gaat gewoon aan/uit en is instelbaar via HA.

Wel de melding over MQTT : This stops working in version 2022.12.0. Please address before upgrading
Stond op de agenda om aan te passen volgende oid.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• TheFes
moozzuzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:21:
[...]

Nee ik probeer het volgende:
  • Rechts-klik = bump de huidige kleurtemperatuur +50 (warmer licht)
  • Rechts-longpress = ga meteen naar het +/-uiterste (voor ikea is dit 454)
  • Idem voor links maar dan "kouder"
In de debugger/trace doet alles wat het moet doen, alleen de state_attr() blijft altijd op 454 staan. Voor de longpresses heb ik die niet nodig die zet ik op 252 en 445 (en de lamp doet dat mooi) alleen de state_attr() volgt (in alle gevallen) niet... zelfs niet als ik het licht op het dashboard op 335 zet via de slider (fysiek lukt het dan wel). Ook in dat geval blijft HA denken dat het licht op warmste kleur staat. Enkel als ik in Z2M de kleurtemp naar 335 breng, komt dat ook door tot HA (en zelfs state_attr())...

Maar dan blijft HA denken dat de lamp altijd op 335 staat...
code:
1
2
3
4
5
// 2x bump up geklikt geeft

Voorlopig gok ik dus op een bug kant HA...

Ik heb dus geen repeat, maar wel
YAML:
1
mode: queued

[...]

Op een bepaald moment probeer je alles ;). Ik had toen nog niet door dat trace_attr() niet werkte naar verwachting.
Als je de color_temp wijzigt door de fysieke slider, of op het dashboard, wijzigt het dan wel in developer tools > states?

Het lijkt er op dat een wijziging wel bij de lamp terecht komt, maar niet door Z2M terug gestuurd wordt naar HA.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:44
Ik zie dat er in de nieuwe versie een nieuwe integratie is voor fully kiosk browser.
Tot voor kort deed ik dit altijd via een rest command:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
- platform: rest
  name: Tablet Living
  json_attributes:
    - screenOn
    - batteryLevel
    - kioskMode
    - screenBrightness
    - motionDetectorState
    - maintenanceMode
    - appFreeMemory
    - appUsedMemory
    - totalFreeMemory
    - totalUsedMemory
    - hostname4
    - ip4
    - mac
    - locationLatitude
    - locationLongitude
    - locationAltitude
    - startUrl
    - currentPage
  resource: !secret tablet_info
  value_template: '{{ value_json.screenOn }}'
  scan_interval: 10

name: Tablet Living Settings
  json_attributes:
    - timeToScreenOffV2
    - screenBrightness
    - motionSensitivity
    - motionDection
    - motionDetectionAcoustic
    - motionSensitivityAcoustic
    - screenOffInDarkness
    - darknessLevel
  resource: !secret tablet_settings
  value_template: '{{ value_json.motionSensitivity }}'

sensors:
    living_tablet_battery_level:
      friendly_name: "Tablet Living Battery"
      unit_of_measurement: '%'
      value_template: "{{ state_attr('sensor.tablet_living', 'batteryLevel') }}"

Wil dat zeggen dat ik alles van die rest kan vervangen door die nieuwe integratie?

• bes-r
@prekz & @Toppe Ik ben er achter waarom hij bij mij niet meer werkt(e).

Zojuist, na 24 uur, kon ik via de eigen SSID van de Slimmemeter weer inloggen. Een lang verhaal kort: mijn Unifi IoT netwerk heeft een verborgen SSID, wanneer ik deze zichtbaar maak, doet de slimmelezer het weer.

Iemand enig idee hoe dit komt?

• Toppe
bes-r schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:59:
@prekz & @Toppe Ik ben er achter waarom hij bij mij niet meer werkt(e).

Zojuist, na 24 uur, kon ik via de eigen SSID van de Slimmemeter weer inloggen. Een lang verhaal kort: mijn Unifi IoT netwerk heeft een verborgen SSID, wanneer ik deze zichtbaar maak, doet de slimmelezer het weer.

Iemand enig idee hoe dit komt?
En als je hem nu weer onzichtbaar maakt?

Overigens snap ik nooit de drang om een SSID te verbergen. Mijn IoT netwerk is gewoon zichtbaar... lekker makkelijk :D

• bes-r
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:01:
[...]
En als je hem nu weer onzichtbaar maakt?
Vergeten te melden. Dan is hij weer offline.
Overigens snap ik nooit de drang om een SSID te verbergen. Mijn IoT netwerk is gewoon zichtbaar... lekker makkelijk :D
Kortgezegd: vrienden en buren begrijpen het vaak niet en geen zin om steeds uit te leggen hoezo we een apart netwerk erbij hebben.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:16
Weet iemand toevallig hoe je een navigatie knop kan laten oplichten als in die "view" zit?

Wij hebben bovenin een set knoppen voor alle kamers. Ik heb dus ook vier verschillende "views" met dezelfde namen, en als je op die knop drukt, dan ga je naar die view toe. Dit werkt veel fijner dan de normale tabbladen die je bovenin beeld hebt, maar......

Stel je zit in de woonkamer view, dan zie je deze set knoppen. Ik wil dan dat de "Woonkamer" knop een bepaalde kleur krijgt (omdat die actief is).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Let even niet op de kleur oranje die ik nu heb gemaakt. Dus heb ik even statisch gedaan om te laten zien wat ik voor elkaar wil krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yx7iMaOkvYDNaQUIx37Jszl0AQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6l51BL2CvivHeB8QUWKaE2bG.png?f=user_large

Deze code wordt hiervoor gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: horizontal-stack
cards:
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: Woonkamer
    secondary: ''
    icon: mdi:sofa
    layout: vertical
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: woonkamer
    entity: ''
    icon_color: orange

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 09-09-2022 13:28 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:13
bes-r schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:20:
[...]

Kortgezegd: vrienden en buren begrijpen het vaak niet en geen zin om steeds uit te leggen hoezo we een apart netwerk erbij hebben.
offtopic:
Maar dat je een apart gasten netwerk hebt begrijpen ze wel? ;) Of heb je een apart IoT netwerk terwijl je vervolgens familie en vrienden op het gewone netwerk laat inloggen waardoor zij wel via malware jouw hele netwerk mogen infecteren? Ik zend in ieder geval zichtbaar 4 netwerken uit, waarvan eentje AIVD heet :+ En dat zou jij ook kunnen doen. Ik zie hier een stuk of 10 netwerken, als al jouw netwerken prefixed zijn met SpamPimp waardoor het verwarrend is in of ze SpamPimp of SpamPimp-iot moeten kiezen, dan noem je IoT toch "MijnIoTNetwerk". Want die buren en vrienden moeten zeer waarschijnlijk een keuze maken uit een lijst van netwerken, tenzij je op een landgoed woont.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:07
Wachten... schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:28:
Weet iemand toevallig hoe je een navigatie knop kan laten oplichten als in die "view" zit?

Wij hebben bovenin een set knoppen voor alle kamers. Ik heb dus ook vier verschillende "views" met dezelfde namen, en als je op die knop drukt, dan ga je naar die view toe. Dit werkt veel fijner dan de normale tabbladen die je bovenin beeld hebt, maar......

Stel je zit in de woonkamer view, dan zie je deze set knoppen. Ik wil dan dat de "Woonkamer" knop een bepaalde kleur krijgt (omdat die actief is).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Let even niet op de kleur oranje die ik nu heb gemaakt. Dus heb ik even statisch gedaan om te laten zien wat ik voor elkaar wil krijgen.

[Afbeelding]

Deze code wordt hiervoor gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: horizontal-stack
cards:
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: Woonkamer
    secondary: ''
    layout: vertical
    tap_action:
    entity: ''
    icon_color: orange
Geen antwoord voor je, wel een leuke vraag :)

• Wachten...
Koepert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:33:
[...]

Geen antwoord voor je, wel een leuke vraag :)
@Koepert Ik weet ineens hoe ik het bij de andere heb gedaan (het was lang geleden).
Het is echter een enorme noob manier geweest, want ik heb dus die knoppen naar alle kamers gekopieerd, en toen dus statisch bij iedere kamer de juiste kleur gegeven. Dus in het tabblad woonkamer, had ik de knop woonkamer oranje gemaakt, en de rest van de knoppen grijs. Op het tabbladd Kinderkamer heb ik toen de kinderkamer weer oranje gemaakt en de rest grijs. Zoals ik al zei. Het is een enorme noob manier, maar het werkt wel. Ik hoop alleen dat er iemand is die weet hoe het op een nette manier (en automatisch) kan werken.

Ik heb het namelijk wel werkend in een ander dashboard, Maar die is wat verouderd, en wil een wat ander uiterlijk hebben. Ik maak nu een mobiele versie in Mushroom

Zo ziet mijn huidige eruit (waarbij die kleuren wel gewoon werken als je erop klikt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYNT7tC5JWIQ-WTw_2CpAbpNDNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v6K5E49aiLO6zwQocltVtwqD.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
type: grid
cards:
  - type: grid
    cards:
      - type: custom:button-card
        styles:
          card:
            - background-color: rgb(69, 90, 100, 100%)
          name:
            - color: orange
          icon:
        tap_action:
        entity: light.woonkamer
        show_name: true
        name: Woonk.
        show_icon: true
        styles:
          card:
            - background-color: rgb(69, 90, 100, 50%)
          name:
            - color: white
          icon:
            - opacity: 0.5
        tap_action:
          navigation_path: slaapkamer
        entity: light.slaapkamer_group
        icon: mdi:bed
        name: Slaapk.
        styles:
          card:
          name:
          icon:
        tap_action:
          navigation_path: kinderkamer
        entity: light.kinderkamer_plafondlamp
        icon: mdi:baby-carriage
        name: Kinderk.
        styles:
          card:
          name:
          icon:
        tap_action:
          navigation_path: overige
        entity: light.badkamer_group
        name: Overige
        icon: mdi:lightbulb-group
    columns: 4
    square: false
  - type: entities
    entities:
      - type: divider
        style:
          height: 5px
          width: 100%
          margin-top: 2px
          margin-bottom: 15px
          margin-left: auto
          margin-right: auto
          background: rgb(69,90,100)
      - type: custom:slider-entity-row
        entity: light.keukenlamp
        entity: light.tafellamp_group
        entity: light.filmhoek_spotjes_group
        entity: light.ledstrip_onder_tv_meubel
        name: Ledstrip TV
        entity: light.spot_naast_bank
        entity: light.bureaulamp
    title: Woonkamer
columns: 1

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 09-09-2022 13:42 ]

• Koepert
Wachten... schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb het namelijk wel werkend in een ander dashboard, Maar die is wat verouderd, en wil een wat ander uiterlijk hebben. Ik maak nu een mobiele versie in Mushroom

Zo ziet mijn huidige eruit (waarbij die kleuren wel gewoon werken als je erop klikt)

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
type: grid
cards:
  - type: grid
    cards:
        styles:
          card:
            - background-color: rgb(69, 90, 100, 100%)
          name:
          icon:
        tap_action:
        entity: light.woonkamer
        name: Woonk.
        show_icon: true
        styles:
          card:
          name:
          icon:
        tap_action:
          navigation_path: slaapkamer
        entity: light.slaapkamer_group
        icon: mdi:bed
        name: Slaapk.
        styles:
          card:
          name:
          icon:
        tap_action:
          navigation_path: kinderkamer
        entity: light.kinderkamer_plafondlamp
        icon: mdi:baby-carriage
        name: Kinderk.
        styles:
          card:
          name:
          icon:
        tap_action:
          navigation_path: overige
        entity: light.badkamer_group
        name: Overige
        icon: mdi:lightbulb-group
    columns: 4
  - type: entities
    entities:
      - type: divider
        style:
          height: 5px
          width: 100%
          margin-top: 2px
          margin-bottom: 15px
          margin-left: auto
          margin-right: auto
          background: rgb(69,90,100)
        entity: light.keukenlamp
        entity: light.tafellamp_group
        entity: light.filmhoek_spotjes_group
        entity: light.ledstrip_onder_tv_meubel
        name: Ledstrip TV
        entity: light.spot_naast_bank
        entity: light.bureaulamp
    title: Woonkamer
columns: 1
Maar als ik het goed zie komt dat omdat die veranderen afhankelijk van de staat van de lamp.. Dat is natuurlijk wat anders dan de 'aanwezigheid op een view' ..

• Wachten...
Koepert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:39:
[...]

Maar als ik het goed zie komt dat omdat die veranderen afhankelijk van de staat van de lamp.. Dat is natuurlijk wat anders dan de 'aanwezigheid op een view' ..
Nee het heeft dus niks met de lamp te maken. Ik heb het uitgelegd in dat stuk (het schoot mij ineens te binnen)
Maar zoals ik daar ook al aangeef is het echt een slechte manier. Het werkt wel, maar echt een mooie manier is het niet.

• bes-r
RobertMe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:30:
[...]

offtopic:
Maar dat je een apart gasten netwerk hebt begrijpen ze wel? ;) Of heb je een apart IoT netwerk terwijl je vervolgens familie en vrienden op het gewone netwerk laat inloggen waardoor zij wel via malware jouw hele netwerk mogen infecteren? Ik zend in ieder geval zichtbaar 4 netwerken uit, waarvan eentje AIVD heet :+ En dat zou jij ook kunnen doen. Ik zie hier een stuk of 10 netwerken, als al jouw netwerken prefixed zijn met SpamPimp waardoor het verwarrend is in of ze SpamPimp of SpamPimp-iot moeten kiezen, dan noem je IoT toch "MijnIoTNetwerk". Want die buren en vrienden moeten zeer waarschijnlijk een keuze maken uit een lijst van netwerken, tenzij je op een landgoed woont.
offtopic:
Die is ook aanwezig. Maar de meesten gebruiken gewoon mobiele data. Enkel de extra IoT en NoT zijn verborgen.

[ Voor 7% gewijzigd door bes-r op 10-09-2022 06:51 ]

• skank
skank schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:25:
Ik zie dat er in de nieuwe versie een nieuwe integratie is voor fully kiosk browser.
Tot voor kort deed ik dit altijd via een rest command:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
  name: Tablet Living
  json_attributes:
    - screenOn
    - batteryLevel
    - kioskMode
    - screenBrightness
    - motionDetectorState
    - maintenanceMode
    - appFreeMemory
    - appUsedMemory
    - totalFreeMemory
    - totalUsedMemory
    - hostname4
    - ip4
    - mac
    - locationLatitude
    - locationLongitude
    - locationAltitude
    - startUrl
    - currentPage
  resource: !secret tablet_info
  value_template: '{{ value_json.screenOn }}'

name: Tablet Living Settings
  json_attributes:
    - timeToScreenOffV2
    - screenBrightness
    - motionSensitivity
    - motionDection
    - motionDetectionAcoustic
    - motionSensitivityAcoustic
    - screenOffInDarkness
    - darknessLevel
  resource: !secret tablet_settings
  value_template: '{{ value_json.motionSensitivity }}'

sensors:
    living_tablet_battery_level:
      friendly_name: "Tablet Living Battery"
      unit_of_measurement: '%'
      value_template: "{{ state_attr('sensor.tablet_living', 'batteryLevel') }}"

Wil dat zeggen dat ik alles van die rest kan vervangen door die nieuwe integratie?
Getest, mooie nieuwe integratie, scheelt een hoop code :)
Ik zit er langer hoe meer aan het denken om weg te gaan van yaml mode
Ze zijn daar met het team echt mooie, grote stappen vooruit aan het gaan.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55
Voor het aansturen van mijn centrale afzuiging zoek ik een Zigbee 0-10V dimmer. Nu had ik https://lichtpartner.nl/zigbee-0-10v-dimmer-l1wz/ deze gekocht, toevoegen in ZHA lukt ook maar er komen verder geen entities om de uitgang aan te sturen. Na wat Googlen blijken lang niet alle Zigbee apparaten geïntegreerd te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzA744cRF8ZdpceRS0Cy5oiA11c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1ACfEPBBMnFVTQlJRl1gfyJ.png?f=user_large

Iemand een idee om deze alsnog werkend te krijgen of een link naar een Zigbee 0-10V dimmer welke bewezen werkt? Een input voor een externe schakelaar (zoals deze heeft) is een pre.

• Wachten...
Brokencore schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:
Voor het aansturen van mijn centrale afzuiging zoek ik een Zigbee 0-10V dimmer. Nu had ik https://lichtpartner.nl/zigbee-0-10v-dimmer-l1wz/ deze gekocht, toevoegen in ZHA lukt ook maar er komen verder geen entities om de uitgang aan te sturen. Na wat Googlen blijken lang niet alle Zigbee apparaten geïntegreerd te zijn.

[Afbeelding]

Iemand een idee om deze alsnog werkend te krijgen of een link naar een Zigbee 0-10V dimmer welke bewezen werkt? Een input voor een externe schakelaar (zoals deze heeft) is een pre.
Welke afzuiging heb je?

Ik maak gebruik van de module van @arjenhiemstra en dat werkt hier (met wat vallen en opstaan door gebrek aan kennis) best goed

Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

• skank
Brokencore schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:

[Afbeelding]

Is dit iets voor je?
https://nl.aliexpress.com...9920b41c496ebbd6310aa88a6
Ik gebruik die om mn haard aan te sturen.

• Wachten...
@Koepert

Ik heb het dus op de eerder genoemde manier weer werkend gekregen. Niet de mooite manier, maar het ziet er met Kiosk mode wel echt mooier uit dan de standaard view tabbladen.

Ik moet alle kamers nog wel even gaan vullen. Dus heb nog wat werk te doen.

LET OP: Je moet even op de afbeeldingen klikken om het goed te zien. (het valt buiten de thumbnails)

HOME TABBLAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rF7TYFMJ6aXlA_U-kwYQCZrdpI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3A44EXUdfKYcgp0yIBbsU0j.jpg?f=fotoalbum_medium

WOONKAMER TABBLAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktrOoH3Ak1byWC8zYbzQJURui3I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmsOZyMZRukcNXstLzXyuIUs.jpg?f=fotoalbum_medium

SLAAPKAMER TABBLAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnKCOrVMCHCzey4AaXZgO3A4-IU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6EgnflSoKX0d8N5wiMQetXI.jpg?f=fotoalbum_medium

KINDERKAMER TABBLAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgBDJMDdd_iQL-xcMNfC4Zk9wOk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1orIR1sVUJyrz3DnNVxo4VL6.jpg?f=fotoalbum_medium

ZOLDER TABBLAD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NpAZJJHBlL1X9hkrSfmhTgBRoo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPGC3rgwIiRrEmouz8F9ZS8r.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 09-09-2022 14:13 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:09:
Als je de color_temp wijzigt door de fysieke slider, of op het dashboard, wijzigt het dan wel in developer tools > states?

Het lijkt er op dat een wijziging wel bij de lamp terecht komt, maar niet door Z2M terug gestuurd wordt naar HA.
Het lijkt idd een Z2M - HA probleem.

Slider van 401 --> 285 (ontwikkelhulp > states > infobutton geeft 401 ipv 285 - overigens ook in het "Overzicht"). Alsook bij Z2M > devices > exposes > color_temp. Wanneer ik in Z2M de waarde van de color_temp refresh, toont Z2M wel de juiste waarde 285. Nadien staat het ook overal goed in HA. Dus ik foeter al een tijdje op de verkeerde... :z . Zou het met een mqtt binding te maken kunnen hebben? Dit is de enige lamp die een binding heeft met de remote.

Dit weekend eens kijken of het specifiek voor deze lamp is of ook gebeurt voor andere lampen (de rgb waarde van de lidl lampen loopt in elk geval gesmeerd maar moet het nog testen voor color_temp). Alvast bedankt voor het meedenken!

• TheFes
moozzuzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:15:
[...]

Het lijkt idd een Z2M - HA probleem.

Slider van 401 --> 285 (ontwikkelhulp > states > infobutton geeft 401 ipv 285 - overigens ook in het "Overzicht"). Alsook bij Z2M > devices > exposes > color_temp. Wanneer ik in Z2M de waarde van de color_temp refresh, toont Z2M wel de juiste waarde 285. Nadien staat het ook overal goed in HA. Dus ik foeter al een tijdje op de verkeerde... :z . Zou het met een mqtt binding te maken kunnen hebben? Dit is de enige lamp die een binding heeft met de remote.

Dit weekend eens kijken of het specifiek voor deze lamp is of ook gebeurt voor andere lampen (de rgb waarde van de lidl lampen loopt in elk geval gesmeerd maar moet het nog testen voor color_temp). Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik gebruik verder geen Z2M, ik heb zelfs niets via MQTT, dus hier kan ik je verder niet meer mee helpen.

• DynamicDreams
raymondw schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:47:
[...]

Net even getest, mijn Mitsubishi gaat gewoon aan/uit en is instelbaar via HA.

Wel de melding over MQTT : This stops working in version 2022.12.0. Please address before upgrading
Stond op de agenda om aan te passen volgende oid.
Blijf een foutmelding houden. Heb de integratie al herstart, maar krijg deze foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB6aXvNT3IJtHwxH00vCOfNgC4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EJArygNKqXcYBnVle8ObZ1Hv.png?f=user_large

EDIT:
Als ik na de update mijn config herlaad, heb ik de volgende foutmelding. Dat geeft een zoekrichting...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqAkPt_deDDHOxmmIVlb3lyfdYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hbDbpWMCHIK9ytFRyZTnbDu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DynamicDreams op 09-09-2022 16:08 ]

• Toppe
Ik heb onderstaande code voor een markdown in Lovelace. Nou zou ik graag willen dat als de datum in het verleden ligt hij doorstreept wordt, is dat mogelijk?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
type: markdown
content: |-
  <table>
    <thead>
      <tr>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>Race</th>
        <th class="center">Date</th>
       <th class="center">Time</th>
      </tr>
    </thead>
    <tbody>
  {% for races in states.sensor.formula_one_sensor.attributes.races %} <tr>
          <td>{{races.round}}</td>
          <td>{{races.raceName}}</td>
          <td>{{races.date}}</td>
          <td>{{races.time}}</td>
      </tr>
  {% endfor %}
    </tbody>
  </table>
card_mod:
  style:
    ha-markdown$: |
      table {
        width: 100%;
        border-spacing: 0;
        border-collapse: separate;
      }
      th {
        color: white;
        background: black;
      }
      tr:nth-child(even) {
        background-color: #dddddd;;
        color: rgb(33,33,33);
      }
      td:nth-child(1) {
        width: 50px;
        text-align: center;
      }
      td:nth-child(2) {
        text-align: left;
      }
      td:nth-child(3) {
        width: 60px;
      }

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 13:49

Erik80

Sinds 1980

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    {% if now() > races.date %}<s>{%endif%}
          <td>{{races.round}}</td>
          <td>{{races.date}}</td>
          <td>{{races.time}}</td>
    {% if now() > races.date %}</s>{%endif%}
      </tr>
  {% endfor %}

Zoiets? (kon niet checken of het klopt, maar geeft misschien een richting)

• raymondw
DynamicDreams schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:36:
[...]

Blijf een foutmelding houden. Heb de integratie al herstart, maar krijg deze foutmelding.

[Afbeelding]

EDIT:
Als ik na de update mijn config herlaad, heb ik de volgende foutmelding. Dat geeft een zoekrichting...
[Afbeelding]
Dit is mijn yaml code
Sinds dat ik de unit in HA heb nooit iets aan veranderd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
sensor:
  ## MHI AC CTRL connection status to broker
  - platform: mqtt
    name: "ZolderAC - connected"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/connected"

## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    name: "ZolderAC - RSSI"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/RSSI"
    unit_of_measurement: "dBm"

## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fSCK"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fSCK"
    unit_of_measurement: "Hz"

## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fMOSI"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fMOSI"

## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fMISO"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fMISO"

## Current operation mode
    name: "ZolderAC - Mode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Mode"

## Current power mode
    name: "ZolderAC - Power"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Power"

## Fan level
    name: "ZolderAC - Fan"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Fan"

## Vanes up/down position
    name: "ZolderAC - Vanes"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Vanes"

## Room temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Troom"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Troom"
    unit_of_measurement: "°C"

## Target room temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Tsetpoint"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Tsetpoint"

## Errorcode
    name: "ZolderAC - Errorcode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Errorcode"

name: "ZolderAC - Operating Data - Mode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/Mode"

## Set temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - Tsetpoint"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/Tsetpoint"

## Return air sensor temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - RETURN-AIR"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/RETURN-AIR"

## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R1"

## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R2"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R2"

## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R3"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R3"

## Indoor unit - Fanspeed
    name: "ZolderAC - Operating Data - IU-FANSPEED"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/IU-FANSPEED"

## Outdoor air temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - OUTDOOR"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OUTDOOR"

## Compressor frequency (Hz)
    name: "ZolderAC - Operating Data - COMP"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/COMP"

## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THO-R1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THO-R1"

## Discharge Pipe Temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TD"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TD"

## Current (Amp)
    name: "ZolderAC - Operating Data - CT"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/CT"
    unit_of_measurement: "A"

## Protection state number of the compressor
    name: "ZolderAC - Operating Data - PROTECTION-NO"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/PROTECTION-NO"

## Outdoor unit fan speed
    name: "ZolderAC - Operating Data - OU-FANSPEED"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OU-FANSPEED"

## Defrost control on/off
    name: "ZolderAC - Operating Data - DEFROST"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/DEFROST"

## Total running hours of compressor (Hr)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TOTAL-COMP-RUN"
    unit_of_measurement: "hours"

## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    name: "ZolderAC - Operating Data - OU-EEV1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OU-EEV1"

## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TDSH"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TDSH"

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DynamicDreams
raymondw schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:28:
[...]

Dit is mijn yaml code
Sinds dat ik de unit in HA heb nooit iets aan veranderd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
sensor:
  ## MHI AC CTRL connection status to broker
    name: "ZolderAC - connected"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/connected"

## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    name: "ZolderAC - RSSI"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/RSSI"
    unit_of_measurement: "dBm"

## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fSCK"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fSCK"

## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fMOSI"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fMOSI"

## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    name: "ZolderAC - fMISO"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/fMISO"

name: "ZolderAC - Mode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Mode"

## Current power mode
    name: "ZolderAC - Power"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Power"

## Fan level
    name: "ZolderAC - Fan"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Fan"

## Vanes up/down position
    name: "ZolderAC - Vanes"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Vanes"

## Room temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Troom"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Troom"

## Target room temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Tsetpoint"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Tsetpoint"

## Errorcode
    name: "ZolderAC - Errorcode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/Errorcode"

name: "ZolderAC - Operating Data - Mode"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/Mode"

## Set temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - Tsetpoint"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/Tsetpoint"

## Return air sensor temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - RETURN-AIR"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/RETURN-AIR"

## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R1"

## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R2"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R2"

## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THI-R3"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THI-R3"

## Indoor unit - Fanspeed
    name: "ZolderAC - Operating Data - IU-FANSPEED"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/IU-FANSPEED"

## Outdoor air temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - OUTDOOR"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OUTDOOR"

## Compressor frequency (Hz)
    name: "ZolderAC - Operating Data - COMP"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/COMP"

## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - THO-R1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/THO-R1"

## Discharge Pipe Temperature (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TD"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TD"

## Current (Amp)
    name: "ZolderAC - Operating Data - CT"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/CT"
    unit_of_measurement: "A"

## Protection state number of the compressor
    name: "ZolderAC - Operating Data - PROTECTION-NO"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/PROTECTION-NO"

## Outdoor unit fan speed
    name: "ZolderAC - Operating Data - OU-FANSPEED"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OU-FANSPEED"

## Defrost control on/off
    name: "ZolderAC - Operating Data - DEFROST"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/DEFROST"

## Total running hours of compressor (Hr)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TOTAL-COMP-RUN"
    unit_of_measurement: "hours"

## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    name: "ZolderAC - Operating Data - OU-EEV1"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/OU-EEV1"

## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    name: "ZolderAC - Operating Data - TDSH"
    state_topic: "Mitsubishi-AC/OpData/TDSH"
Heb de boosdoener gevonden. Als ik deze regel uit mijn config verwijder, werkt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgTF19OscwK-1Gq5f73PA_qHCRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GTl7LjjczwfcGaH71tCiNhQA.png?f=user_large

• Toppe
Erik80 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:58:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    {% if now() > races.date %}<s>{%endif%}
          <td>{{races.round}}</td>
          <td>{{races.date}}</td>
          <td>{{races.time}}</td>
    {% if now() > races.date %}</s>{%endif%}
      </tr>
  {% endfor %}

Zoiets? (kon niet checken of het klopt, maar geeft misschien een richting)
Dit werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
type: markdown
content: >-
  <table>
    <thead>
      <tr>
        <th>&nbsp;</th>
        <th>Race</th>
        <th class="center">Date</th>
       <th class="center">Time</th>
      </tr>
    </thead>
    <tbody>
  {% for races in states.sensor.formula_one_sensor.attributes.races %} {% if
  (as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%d-%m') > races.date) -%}
  <s>{%endif%}<tr class="strike">
          <td>{{races.round}}</td>
          <td>{{races.date}}</td>
          <td>{{races.time}}</td>
      </tr>
    {% if (as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%d-%m') > races.date) -%}</s>{%endif%}
  {% endfor %}
    </tbody>
  </table>
card_mod:
  style:
    ha-markdown$: |
      .strike {
        text-decoration: line-through;
        color: red;
      }
      table {
        width: 100%;
        border-spacing: 0;
        border-collapse: separate;
      }
      th {
        color: white;
        background: black;
      }
      tr:nth-child(even) {
        background-color: #dddddd;;
        color: rgb(33,33,33);
      }
      td:nth-child(1) {
        width: 50px;
      }
      td:nth-child(2) {
        text-align: left;
      }

Alleen is hij nu niet gestrest, ook een andere kleur of bold werkt niet, iemand een oplossing daarvoor? :D

• skank
Ik wil nog plugs kopen waarmee ik stroom aan/af kan zetten en waarbij ik het verbruik zie.
Ik heb al enkele blitzwold shp 13 pluggen, die ik via zigbee met deconz verbind.
Echter heb ik nu 1 plug die kortsluiting gaf en ik dus weggooi.
Ik twijfel nu om terug dezelfde te kopen of, toch zo'n wifi socket https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Daar lees ik ook goeie dingen over, hoewel ik meer voor zigbee dan voor wifi ben.

Of nog een ander device?

Wat raden jullie aan?

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
Ik was op zoek naar een regensensor. Tijdens een onderzoek naar een geschikte regensensor kwam ik op dit forum uit waarin ze een Aqara door & window misbruiken in combinatie met een regensensor van Aliexpress:
https://community.home-as...-zigbee-rain-gauge/255379

Een van de laatste posts van Veenrijk Erik heeft het over de TFA 30.3161 die goed verkrijgbaar is in NL. Ik heb uiteindelijk eentje besteld bij Amazon.
https://www.amazon.nl/TFA...or-FS-NEUTR/dp/B00FYSUATO

De sensor heeft een ingebouwde magneet, maar helaas pikt de Aqara sensor deze niet op. Waarschijnlijk was dat ook de conclusie van Erik, want hij heeft een magneet gelijmd op de sensor zelf. Echter, ik ben erachter gekomen dat als je de bijgeleverde Aqara magneet plakt op de bodem dat de Aqara sensor nu wel de ticks betrouwbaar detecteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGacwy2bXKbnLOzzTlHSMyz8E1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdqvQqHAb9CngHybu9M42mOA.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand toevallig ervaring met deze sensor? Ik moet hem nog Home Assistant zetten en kalibreren.

[ Voor 6% gewijzigd door banaliteit op 11-09-2022 09:47 ]

• Wachten...
Ik heb nog even een vervolg vraag op mijn eerdere vraag,

Als je in Lovelace een "knop" maakt, met daaraan een "scene entity" kun je deze dan op laten lichten (zodat je kunt zien welke scene geactiveerd is?)

Ik probeer hier wat meer over te vinden, maar het enige wat ik vind is vrij complexe dingen met input_booleans

• TheFes
Wachten... schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:43:
Ik heb nog even een vervolg vraag op mijn eerdere vraag,

Als je in Lovelace een "knop" maakt, met daaraan een "scene entity" kun je deze dan op laten lichten (zodat je kunt zien welke scene geactiveerd is?)

Ik probeer hier wat meer over te vinden, maar het enige wat ik vind is vrij complexe dingen met input_booleans
Een scene heeft geen actieve staat, die staat dus niet aan of uit. Vandaar dus de oplossing met een input boolean.
Je zou ook een input_select kunnen gebruiken

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 09:26
Heb nu de https://github.com/klaasnicolaas/home-assistant-glow

Alleen het probleem is als er geen WiFi is de meting niet wordt onthouden.

Weet iemand of het mogelijk is om de instelling te onthouden als er geen WiFi verbinding is.

• raymondw
DynamicDreams schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:31:
[...]

Heb de boosdoener gevonden. Als ik deze regel uit mijn config verwijder, werkt het wel:
[Afbeelding]
Volgens de informatie was die regel 4 Feb eruit gesloopt.
Heb jij een hele oude versie geupdate?

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
bhartman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:28:
[...]

De laatste versie van de SolarEdge firmware ondersteunt modbus over (secure) wifi weer:
https://www.solaredge.com/aus/setapp-inverters-firmware
>>
Modbus TCP over secured Wi-Fi is now officially supported for residential inverters
Modbus TCP over unsecured Wi-Fi is blocked
Modbus TCP over Wi-Fi for commercial inverters is blocked
Note: Modbus TCP over Ethernet and Modbus TCP over RS485 for all inverters are supported
<<
Ok. Ik heb sinds ik de solaredge heb de modbus aangezet. Na een paar uur kwam er een update waardoor er een encryptie opzit waardoor ik niet meer in het menu kan. Ik heb dus.meteen het IP adres geblokkeerd naar de buitenwereld om te voorkomen dat een volgende update mijn modbus disabled. Ik kan er immers niet meer inkomen om de modbus weer aan te zetten.

Voordeel van de modbus: ik kan rechtstreeks mijn opbrengst aflezen zonder dat ik naar een of andere amerikaanse site moet
nadeel van het blokkeren van het IP: ik kriijg geen updates die mogelijk performance meebrengen. En ik kan de opimizers niet aflezen (en zien of er een kapot is)

dat laatste punt is best een issue. Op den duur zal ik dus wel de updates moeten draaien. En liever vroeg dan laat om te voorkomen dat updates helemaal niet meer mogelijk zijn door te grote versieverschillen.

Klopt mijn interpretatie van jouw post dat ik dus nu een update kan draaien en dat ik (UTP) bij het menu kan en de modbus aan / uit kan zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 09-09-2022 21:51 ]

• Toppe
bes-r schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:53:
[...]

offtopic:
Die is ook gewoon aanwezig. Maar de meesten gebruiken gewoon mobiele data.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat men gelijk oordeelt als ik mijn IoT op verborgen heb staan? Dat is een keuze die ik heb gemaakt. En why not?
Niemand veroordeelt je, ik vraag het gewoon en @RobertMe komt met een prima oplossing voor je probleem.

Beetje gekke opmerking.

• Toppe
oltk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:47:
[...]

Ok. Ik heb sinds ik de solaredge heb de modbus aangezet. Na een paar uur kwam er een update waardoor er een encryptie opzit waardoor ik niet meer in het menu kan. Ik heb dus.meteen het IP adres geblokkeerd naar de buitenwereld om te voorkomen dat een volgende update mijn modbus disabled. Ik kan er immers niet meer inkomen om de modbus weer aan te zetten.

Voordeel van de modbus: ik kan rechtstreeks mijn opbrengst aflezen zonder dat ik naar een of andere amerikaanse site moet
nadeel van het blokkeren van het IP: ik kriijg geen updates die mogelijk performance meebrengen. En ik kan de opimizers niet aflezen (en zien of er een kapot is)

dat laatste punt is best een issue. Op den duur zal ik dus wel de updates moeten draaien. En liever vroeg dan laat om te voorkomen dat updates helemaal niet meer mogelijk zijn door te grote versieverschillen.

Klopt mijn interpretatie van jouw post dat ik dus nu een update kan draaien en dat ik (UTP) bij het menu kan en de modbus aan / uit kan zetten?
Je kan toch uitgaand verkeer toe staan en inkomend verkeer naar je omvormer blokkeren?

• oltk
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:48:
[...]

Je kan toch uitgaand verkeer toe staan en inkomend verkeer naar je omvormer blokkeren?
8)7

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn vaatwasser komt niet meer binnen in Home Connect Alt, mijn koelkast wel.
Meer mensen hier last van?
In de Home Connect app staan ze wel.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

CAP-Team schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:53:
Mijn vaatwasser komt niet meer binnen in Home Connect Alt, mijn koelkast wel.
Meer mensen hier last van?
In de Home Connect app staan ze wel.
Hier niks mis met home connect :)

No signature required.

• Koepert
"Stom, dat ik daar niet aan gedacht heb, zoiets simpels.."

Zoiets gok ik :P

• Toppe
Koepert schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:18:
[...]

"Stom, dat ik daar niet aan gedacht heb, zoiets simpels.."

Zoiets gok ik :P
Lets hope so :)

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een tablet (Samsung Tab S5e) aan de muur hangen met mijn HA-dashboard. HA draait op een nuc. De tablet wordt automatisch opgeladen als het batterijpercentage te laag wordt, en de lader stopt weer als hij bijna vol is. Dat doe ik met een automatisering die triggert op Battery Level - dat wordt doorgegeven via de HA Android-app. Verder gebruik ik de app niet (gebruik Kiosk Browser voor het dashboard).

Dat werkte allemaal prima, totdat ik uit voorzichtigheid de tablet van Internet had afgesloten via de router/firewall. Opeens werd de battery level niet meer geüpdatet.

Het blijkt dat de app de sensoren aan HA doorgeeft via Google (dus via Internet). Er is wel een optie 'Persistent Connection' waarmee de app een directe verbinding met HA houdt, en waarmee de battery level weer netjes doorgegeven wordt.

Helaas vreet dat enorm batterij. In plaats van een paar procent per dag, ben ik nu al 10% kwijt na drie uur.

Is er een oplossing om de tablet automatisch te laten laden, zonder dat de tablet toegang moet hebben tot Google, en zonder dat de batterij zo hard gedraind wordt?

• TheFes
willemd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:31:
Ik heb een tablet (Samsung Tab S5e) aan de muur hangen met mijn HA-dashboard. HA draait op een nuc. De tablet wordt automatisch opgeladen als het batterijpercentage te laag wordt, en de lader stopt weer als hij bijna vol is. Dat doe ik met een automatisering die triggert op Battery Level - dat wordt doorgegeven via de HA Android-app. Verder gebruik ik de app niet (gebruik Kiosk Browser voor het dashboard).

Dat werkte allemaal prima, totdat ik uit voorzichtigheid de tablet van Internet had afgesloten via de router/firewall. Opeens werd de battery level niet meer geüpdatet.

Het blijkt dat de app de sensoren aan HA doorgeeft via Google (dus via Internet). Er is wel een optie 'Persistent Connection' waarmee de app een directe verbinding met HA houdt, en waarmee de battery level weer netjes doorgegeven wordt.

Helaas vreet dat enorm batterij. In plaats van een paar procent per dag, ben ik nu al 10% kwijt na drie uur.

Is er een oplossing om de tablet automatisch te laten laden, zonder dat de tablet toegang moet hebben tot Google, en zonder dat de batterij zo hard gedraind wordt?
Geeft fully kiosk browser het batterijpercentage niet ook door (eventueel via de nieuwe integratie die er sinds 2022.9 is)

• Toppe
Ik wil graag de sensor sensor.laatste_regeneratie voorzien van de huidige tijdsstempel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Regeneratie
description: ""
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
    entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
    domain: sensor
    above: 3
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
condition: []
action: []
mode: single

Alleen ik kan nergens een manier vinden om een sensor te voorzien van de laatste info.

Ik gebruik bij voorkeur geen helper omdat je dan altijd de gegevens kan wijzigen als je hem in Lovelace gebruikt, dat wil ik niet.

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:08:
Ik wil graag de sensor sensor.laatste_regeneratie voorzien van de huidige tijdsstempel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Regeneratie
description: ""
trigger:
    for:
condition: []
action: []
mode: single

Alleen ik kan nergens een manier vinden om een sensor te voorzien van de laatste info.

Ik gebruik bij voorkeur geen helper omdat je dan altijd de gegevens kan wijzigen als je hem in Lovelace gebruikt, dat wil ik niet.
De enige manieren om de state van een sensor te beïnvloeden zijn door een template sensor aan te maken, of zelf een integratie te maken.
Dat kan niet vanuit een automation.

• Toppe
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:11:
[...]

De enige manieren om de state van een sensor te beïnvloeden zijn door een template sensor aan te maken, of zelf een integratie te maken.
Dat kan niet vanuit een automation.
Wat zou je advies zijn? Ik namelijk alleen een datum zien en niet kunnen aanpassen vanuit de GUI.

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:12:
[...]

Wat zou je advies zijn? Ik namelijk alleen een datum zien en niet kunnen aanpassen vanuit de GUI.
Een trigger based template sensor, daarmee heb je een automation en helper in één, en die is niet aan te passen via de GUI

• willemd
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:42:
[...]

Geeft fully kiosk browser het batterijpercentage niet ook door (eventueel via de nieuwe integratie die er sinds 2022.9 is)
Dat wist ik niet, maar zo te zien heb je gelijk. Ga het proberen. Dankjewel!

• Soullancer
Zijn er nog mensen die de aqara devices weten te updaten via zha of een andere weg? Zonder aqara Hub dus..?

Ik zit bijv te kijken naar de fp1 motion sensor en die moet de laatste firmware draaien om te werken met (sonoff) zigbee stick (hza of z2m) op home assistant
Maar zha ondersteunt officieel aqara niet in updaten

• Toppe
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:31:
[...]

Een trigger based template sensor, daarmee heb je een automation en helper in één, en die is niet aan te passen via de GUI
Ik heb nu dit in configuration.yaml staan. Config is valid en krijg ook geen fout bij herladen van automations

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
  - sensor:
    - name: "Laatste regeneratie1"
      state: "test"

Idee was dat hij bij elke update nu "test" naar "Laatste regeneratie1" schrijft?

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb nu dit in configuration.yaml staan. Config is valid en krijg ook geen fout bij herladen van automations

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
  - sensor:
    - name: "Laatste regeneratie1"
      state: "test"

Idee was dat hij bij elke update nu "test" naar "Laatste regeneratie1" schrijft?
Dit is geen automation, je moet template entities herladen

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Soullancer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:38:
Zijn er nog mensen die de aqara devices weten te updaten via zha of een andere weg? Zonder aqara Hub dus..?

Ik zit bijv te kijken naar de fp1 motion sensor en die moet de laatste firmware draaien om te werken met (sonoff) zigbee stick (hza of z2m) op home assistant
Maar zha ondersteunt officieel aqara niet in updaten
mij is het gelukt binnen Home Assistant en ZHA
https://www.home-assistan...zha/#ota-firmware-updates

de ota files:
https://github.com/Koenkk...tree/master/images/Xiaomi

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Toppe
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:05:
[...]

Dit is geen automation, je moet template entities herladen
Check. Nu krijg ik wél een fout melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:929 
First occurred: 13:50:59 (10 occurrences) 
Last logged: 14:06:33

Invalid config for [template]: [sensor] is an invalid option for [template]. Check: template->sensor. (See ?, line ?).
Invalid config for [template]: must contain at least one of below, above.. Got OrderedDict([('trigger', [OrderedDict([('type', 'power'), ('platform', 'device'), ('device_id', 'f78507610c39f38e33915819b71ebc82'), ('entity_id', 'sensor.tasmota_energy_power_3'), ('domain', 'sensor')])])]). (See ?, line ?).

Ik krijg nu wel netjes een waarde in de sensor maar ben benieuwd waar die fout vandaan komt?

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:09:
[...]

Check. Nu krijg ik wél een fout melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
First occurred: 13:50:59 (10 occurrences) 
Last logged: 14:06:33

Invalid config for [template]: [sensor] is an invalid option for [template]. Check: template->sensor. (See ?, line ?).
Invalid config for [template]: must contain at least one of below, above.. Got OrderedDict([('trigger', [OrderedDict([('type', 'power'), ('platform', 'device'), ('device_id', 'f78507610c39f38e33915819b71ebc82'), ('entity_id', 'sensor.tasmota_energy_power_3'), ('domain', 'sensor')])])]). (See ?, line ?).

Ik krijg nu wel netjes een waarde in de sensor maar ben benieuwd waar die fout vandaan komt?
Geen streepje zetten voor sensor.

En klopt type wel? Nakijken in de docs.

• Toppe
verjager schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:11:
[...]

Geen streepje zetten voor sensor.
Thanks! Nu nog uitvinden waarom de sensor nog niet geüpdate wordt :D

[ Voor 77% gewijzigd door Toppe op 10-09-2022 14:18 ]

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:13:
[...]

Weg gehaald, nog steeds errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
First occurred: 13:50:59 (12 occurrences) 
Last logged: 14:12:28

Invalid config for [template]: must contain at least one of below, above.. Got OrderedDict([('trigger', [OrderedDict([('type', 'power'), ('platform', 'device'), ('device_id', 'f78507610c39f38e33915819b71ebc82'), ('entity_id', 'sensor.tasmota_energy_power_3'), ('domain', 'sensor')])]), ('sensor', [OrderedDict([('name', Template("Regeneratie1")), ('state', Template("{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y') }}"))])])]). (See ?, line ?).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
    sensor:
      - name: "Regeneratie1"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y') }}"
Ik gebruik nooit device triggers, maar zo te zien verwacht deze trigger above of below (zoals in een numeric_state trigger)
Gebruik deze trigger eens:
YAML:
1
2
3
- platform: state
  to:

• Toppe
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:18:
[...]

Ik gebruik nooit device triggers, maar zo te zien verwacht deze trigger above of below (zoals in een numeric_state trigger)
Gebruik deze trigger eens:
YAML:
1
2
3
  to:
Dit werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - trigger:
      above: 1
    sensor:
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%s') }}"

Ik gebruikte eerste %H:%M:%S en had de sensor om 14:09 ge-update en logisch dat hij geen andere tijd wil laten zien want %M = maand en %m = minuut

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:34:
[...]

Dit werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - trigger:
      above: 1
    sensor:
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%s') }}"

Ik gebruikte eerste %H:%M:%S en had de sensor om 14:09 ge-update en logisch dat hij geen andere tijd wil laten zien want %M = maand en %m = minuut
Dit werkt eenmalig, als hij van 1 of lager naar boven de 1 gaat. Mijn trigger zal bij elke wijziging updaten.

En je template zou ik zo doen
YAML:
1
state: "{{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M:%s') }}"

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 10-09-2022 14:52 ]

• Toppe
TheFes schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:49:
[...]

Dit werkt eenmalig, als hij van 1 of lager naar boven de 1 gaat. Mijn trigger zal bij elke wijziging updaten.
Maar ik wil juist niet dat hij bij elke wijziging wordt afgevuurd. M'n ontharder gebruikt 1-2w standby vermogen en als hij gaat regenereren dan komt hij voor een minuut of 10 boven de 3 watt. Als dat 30 seconde zo is wil ik de datum + tijd geüpdate hebben :D

Dit is het geworden, zal vast wat eleganter/mooier/beter kunnen maar het werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      for:
    sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:51:
[...]

Maar ik wil juist niet dat hij bij elke wijziging wordt afgevuurd. M'n ontharder gebruikt 1-2w standby vermogen en als hij gaat regenereren dan komt hij voor een minuut of 10 boven de 3 watt. Als dat 30 seconde zo is wil ik de datum + tijd geüpdate hebben :D

Dit is het geworden, zal vast wat eleganter/mooier/beter kunnen maar het werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      for:
    sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"
Ah, dat had ik niet goed begrepen.
Ik zou zelf overigens een binary_sensor aanmaken dan, en het last_changed object van die binary sensor gebruiken

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:06
Wij hebben beneden stadsverwarming, aangestuurd met een https://www.coolblue.nl/p...h-modulation-bedraad.html. Daarnaast hangt in dezelfde ruimte een aircoheater.

Nou wil ik eigenlijk:
- op de plek van de thermostaat een wall mounted tablet met HA dashboard
- HA de thermostaat functie laten overnemen, waarbij ik regels op kan stellen voor wanneer de airco mee moet verwarmen

Heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Ik kan wel wat artikelen vinden maar de situaties zijn toch vaak anders. Ik ben ook benieuwd wat voor hardware ik kan gebruiken om de domme thermostaat te vervangen door iets dat ik aan kan sturen via HA.

• Soullancer
Top dan ga ik het op die manier proberen ondanks dat aqara niet expliciet genoemd stond!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30
Ik heb meerdere hue dimmer switches en deze heb ik geconfigureerd in de HUE app (ze zijn net als een aantal lampen gekoppeld aan de bridge).
Nu wil ik deze ook via homeasistant laten lopen omdat ik daar ook andere apparaten kan schakelen.
Alleen ik wil hetzelfde gedrag als met de hue app.
1e keer drukken scene 1
2e keer drukken scene 2 enz enz.
Nu kan ik alleen bij de knop 1x indrukken een scene activeren.
Hoe zou ik dat kunnen automatiseren iemand een idee?

• Toppe
Darkwings schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:20:
Wij hebben beneden stadsverwarming, aangestuurd met een https://www.coolblue.nl/p...h-modulation-bedraad.html. Daarnaast hangt in dezelfde ruimte een aircoheater.

Nou wil ik eigenlijk:
- op de plek van de thermostaat een wall mounted tablet met HA dashboard
- HA de thermostaat functie laten overnemen, waarbij ik regels op kan stellen voor wanneer de airco mee moet verwarmen

Heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Ik kan wel wat artikelen vinden maar de situaties zijn toch vaak anders. Ik ben ook benieuwd wat voor hardware ik kan gebruiken om de domme thermostaat te vervangen door iets dat ik aan kan sturen via HA.
Je kan kijken naar OpenTherm.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 12:54
Ook even een domme vraag stellen.

Heb sinds een aantal maanden een Pi in de meterkast staan om realtime mijn verbruik te meten dmv HA. Werkt als een zonnetje, dus en passant ook even allerlei andere smart home in HA gegooid, Sonos, Xbox, onze laadpaal, de TV, de wasmachine etcetera, en uiteraard ook Philips Hue. Waar ik nu tegen aan loop en wat ik maar niet gefixed krijg: ik pas qua indeling in de Hue app wel eens wat aan, lampen gaan naar een andere ruimte bijvoorbeeld. Of ik verwijder lampen uit de Hue app omdat ze geüpgraded worden.

Waar ik nu tegenaan loop is dat in HA diverse lampen niet meer worden gevonden (logisch want die zijn inmiddels verplaatst of verwijderd) Hoe leg ik dit in Jip en Janneke taal uit aan HA?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• breinonline
  • Laatst online: 21:58

breinonline

Are you afraid to be known?

ComTech schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:10:
Ik heb meerdere hue dimmer switches en deze heb ik geconfigureerd in de HUE app (ze zijn net als een aantal lampen gekoppeld aan de bridge).
Nu wil ik deze ook via homeasistant laten lopen omdat ik daar ook andere apparaten kan schakelen.
Alleen ik wil hetzelfde gedrag als met de hue app.
1e keer drukken scene 1
2e keer drukken scene 2 enz enz.
Nu kan ik alleen bij de knop 1x indrukken een scene activeren.
Hoe zou ik dat kunnen automatiseren iemand een idee?
Gewoon de Hue integration installeren? Home Assistent neemt gewoon de settings over.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
banaliteit schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:52:

Heeft iemand toevallig ervaring met deze sensor? Ik moet hem nog Home Assistant zetten en kalibreren.

Edit:
Hmm werkt toch niet. Als ik de magneet op de bodem leg dan wipt hij natuurlijk niet. :|
Ik heb de 'originele' rechthoekige regensensor gemaakt (van de genoemde forumpost). Werkt prima.
Hierbij wordt het reed-contact van de Aqara doorsensor verwijderd en hier sluit je het reed-contact van de regensensor op aan.

Kun je deze handelswijze ook niet in jouw regenmeter toepassen? Dus dat je (een deel van) de originele printplaat laat zitten en daarop aansluit?

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30
breinonline schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:06:
[...]
Gewoon de Hue integration installeren? Home Assistent neemt gewoon de settings over.
Die heb ik al lang geintregeerd alleen de hue dimmer switch scenes neemt hij echt niet over helaas.

• breinonline

breinonline

ComTech schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:21:
[...]

Die heb ik al lang geintregeerd alleen de hue dimmer switch scenes neemt hij echt niet over helaas.
Okee, jammer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:47:
[...]

YAML. Alle handmatige triggers van de input_select worden gezien. Alle door de automations niet lijkt het. Ik denk dat ik het weer ga omschrijven en alleen van input_boolean's gebruik ga maken. Dat werkt tenminste :+
@TheFes Ik heb hem nu iets omgegooid naar het volgende en dat werkt wél:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
### automations ###
automation manual:
## Ventilatieregeling ##
- id: '20220905163401'
  alias: Ventilatieregeling
  description: Aansturen van de ventilatie
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.shelly1temperature
      above: '38'
      id: 'stand_3'
      below: '38.5'
      id: 'stand_2'
      below: '31'
      id: 'stand_1'
        {{ now() > today_at('23:10').replace(day=31, month=12) }}
      id: 'jaarwisseling'
        {{ now() < today_at('02:00').replace(day=1, month=1) }}
      id: 'jaarwisseling_voorbij'
      entity_id: input_boolean.away
      to: 'on'
      id: 'away'
      entity_id: input_boolean.away
      to: 'off'
      id: 'back'
      entity_id: sensor.comfoairq_verschil
      id: 'nachtkoeling_aan'
      entity_id: sensor.comfoairq_verschil
      below: 3
      id: 'nachtkoeling_uit'
  action:
    - choose:
        - conditions: #Start de afzuiging op stand 3 wanneer SWW temperatuur boven de 38ºC stijgt
            - condition: trigger
              id: 'stand_3'
          sequence:
            - service: fan.set_percentage
              target:
                entity_id: fan.comfoairq
              data:
                percentage: 100
            - service: input_boolean.turn_on
              target:
                entity_id: input_boolean.wtw_naloop_aan
        - conditions: #Als SWW temperatuur onder de 38.5ºC zakt, schakel de afzuiging naar stand 2
              id: 'stand_2'
            - condition: state
              state: 'on'
          sequence:
              target:
              data:
                percentage: 66
        - conditions: #Als SWW temperatuur onder de 31ºC zakt, schakel de afzuiging weer naar voorkeurstand
              id: 'stand_1'
              state: 'on'
          sequence:
            - service: input_boolean.turn_off
              target:
              target:
              data:
                percentage: "{{ states.input_select.wtw_voorkeur.state|int }}"
        - conditions: #Schakel de WTW tijdelijk naar stand 0 rond de jaarwisseling
              id: 'jaarwisseling'
          sequence:
              target:
              data:
                percentage: 0
        - conditions: #Schakel de WTW naar voorkeurstand na de jaarwisseling
              id: 'jaarwisseling_voorbij'
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions: #Schakel de WTW naar stand away
              id: 'away'
          sequence:
              target:
              data:
                percentage: 0
        - conditions: #Schakel de WTW terug naar voorkeurstand
              id: 'back'
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions: #Schakel de WTW naar stand 2 om extra te koelen
              id: 'nachtkoeling_aan'
            - condition: numeric_state
              entity_id: sensor.comfoairq_current_rmot
              above: 18
            - condition: numeric_state
              entity_id: sensor.comfoairq_inside_temperature
              above: 21
          sequence:
            - service: input_select.select_option
              target:
                entity_id: input_select.wtw_voorkeur
              data:
                option: 66
              state: "off"
              target:
              data:
        - conditions: #Koelfase voorbij, schakel de WTW terug naar vorige voorkeursstand (0 of 1)
              id: 'nachtkoeling_uit'
          sequence:
            - service: input_select.select_option
              target:
                entity_id: input_select.wtw_voorkeur
              data:
                option: >
                  {% if is_state('input_boolean.away', 'on') %} 0 {% else %} 33 {% endif %}
              target:
              data:
  mode: parallel

:)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23

Klippy

Still Game

Interessant, mijn IKEA apparaten heb ik zo ook kunnen updaten via de cloud updates wel, dus geen lokale files.

Maar wat is je config dan om dit werkend te krijgen? Welke provider heb je er bij gezet?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 09:26
Heb van de week de kilowatt sensor geïnstalleerd op basis van ESP32. Op de KWH meter met een pulse led.
Vandaag de gas meter sensor geïnstalleerd ook met ESP32. Helaas is dit wat lastig omdat het een analoge meter is.

Maar de mogelijkheden zijn met HA eindeloos en echt leuk om te doen.

Alleen zoek ik nog om de vastrecht de maandelijkse kosten in te voeren. Ik kan daar geen optie vinden.
Waar kan ik deze vinden.

• oltk
Sorry :) Ik had daar niet over nagedacht. Dus. Ik ga proberen de uitgaande inkomende lijn te blokkeren. Maar weet iemand of de modbus kan worden aangezet, ook na updates van de Solaredge?

offtopic:
Hmmm. ik snap opnsense niet helemaal denk ik. Ik heb de inbound connectie op LAN naar mijn solaredge geblokkeerd, Outbound heeft geen regel. Maar op monitoring.solaredge.com komt geen data binnen.

Ik kom in de rabbithole van blocken van destination adresses met !inverted LAN adressen waar ik echt geen %$! van begrijp. Dus ik laat het maar even zo :(

[ Voor 39% gewijzigd door oltk op 11-09-2022 11:25 ]

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
oltk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:47:
[...]
Ja, klopt. Hoewel ik het zelf nog niet heb toegepast, zijn er een aantal gebruikers op het home assistant community forum die het bevestigen: https://community.home-as...tery-connected/340956/344

• skank
willemd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:31:

Ik snap niet dat je EN de HA ap gebruikt en fully kiosk browser.
Ik heb ook een samsung tablet en gebriuk enkel fully browser , en die toont HA in een browser.
De android app zelf heb ik niet nodig.
Battery sensor wordt doorgegeven door HA (die zit nu in de nieuwe HA als integratie) en kun je koppelen aan een automation, zo doe ik het ook

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
jj85 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:54:
[...]

Ik heb de 'originele' rechthoekige regensensor gemaakt (van de genoemde forumpost). Werkt prima.
Hierbij wordt het reed-contact van de Aqara doorsensor verwijderd en hier sluit je het reed-contact van de regensensor op aan.

Kun je deze handelswijze ook niet in jouw regenmeter toepassen? Dus dat je (een deel van) de originele printplaat laat zitten en daarop aansluit?
Mijn setup werkt uiteindelijk wel. Ik had de Aqara sensor iets te hoog geplaatst.

Bedankt trouwens voor het delen van jouw setup met de community. :)

Ik moet nu alleen nog kalibreren. Zo te zien is dat een kwestie van met bekend volume water pulsen tellen.

Ik vroeg me trouwens nog wel af hoe 'gevoelig' jouw opstelling is voor detectie van regen. Bij mij zijn de deuren en ramen al flink nat voordat ik een eerste puls ontvang. Ik denk dat ik daarom ook nog een tweede opstelling ga maken met het bekende pcb bordje.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
@banaliteit Is niet mijn setup, maar heb hem ook gemaakt nav die forumpost ;-)
Maar snap waarom je die conclusie trok.

Kalibratie is idd ml per pulse (of mm³) / oppervlak regensensor (mm²) = mm regen per pulse.

Die van mij heeft een resolutie van 0,3 mm per pulse, dat zijn toch best wat regendruppels (300 ml regen op 1 m² oppervlak)

• willemd
  • Niet online
skank schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:21:
[...]

Ik snap niet dat je EN de HA ap gebruikt en fully kiosk browser.
Ik heb ook een samsung tablet en gebriuk enkel fully browser , en die toont HA in een browser.
De android app zelf heb ik niet nodig.
Battery sensor wordt doorgegeven door HA (die zit nu in de nieuwe HA als integratie) en kun je koppelen aan een automation, zo doe ik het ook
Ja, nav de reactie hierboven, ik wist nog niet dat Fully Kiosk Browser ook de sensoren kan doorgeven. Heb het nu ingesteld en het lijkt goed te werken!
Thanks!

• Len
  • Laatst online: 12-11 16:47

Len

Leeg

Sicco92 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb zelf een dynamisch energiecontract waarbij stroomprijzen elk uur verschillen. Daar heb ik ook een sensor voor die elk uur de huidige stroomprijs weergeeft, en die sensor gebruik ik ook voor het Energy dashboard. Dat gaat helemaal goed, er wordt gewoon keurig per uur gerekend met de stroomprijs van dat uur. Data uit het verleden wordt ook niet gewijzigd, zelfs niet van een uur eerder bijvoorbeeld.
Als het al goed gaat met prijzen die per uur wijzigen, dan verwacht ik dat het ook goed gaat als je de prijzen handmatig wijzigt. Als het goed is zal HA alleen toekomstig verbruik gaan verrekenen met de nieuwe prijs, dus die kan je rustig veranderen.
Zoiets zoek ik ook, een sensor die de stroomprijzen bij mijn leverancier ophaalt. Mijn vast tarief houdt binnenkort bij greenchoice op en ik zou het natuurlijk graag geautomatiseerd willen hebben.

Free Tibet

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Len schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:28:
[...]

Zoiets zoek ik ook, een sensor die de stroomprijzen bij mijn leverancier ophaalt. Mijn vast tarief houdt binnenkort bij greenchoice op en ik zou het natuurlijk graag geautomatiseerd willen hebben.
Mijn reactie ging over dynamische energieleveranciers, en daar is het relatief simpel om stroomprijzen voor te krijgen. Je betaalt namelijk de stroomprijs die bepaalt wordt in de openbare 'day ahead'-markt, plus een opslag die per leverancier verschilt. Er bestaan verschillende integraties om die 'day ahead'-prijzen op te halen, dus je bent niet van je leverancier afhankelijk om de prijs te krijgen.

Met een vast (dus niet-dynamisch) tarief ben je afhankelijk van je leverancier of je die data ergens kunt ophalen. Sommige leveranciers hebben een api die je kunt gebruiken. Als je bij Greenchoice blijft plakken, heb je misschien wat aan deze comment: fvschie in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
Goedemiddag allen,

Ik ben ooit met HA begonnen op een Pi en na de nodige waarschuwingen over potentieel corrupte SD's heb ik mijn log-database verplaatst naar mijn Synology NAS. Nu ben ik zojuist gemigreerd van de Pi naar een mini-pc met SSD, dus wat mij betreft kan die specifieke koppeling met de NAS wel weg.

Ik heb alleen geen idee meer wat ik destijds allemaal heb verplaatst, alleen nog dat ik een MariaDB heb opgezet op de Synology :X Iemand een idee hoe ik kan achterhalen (1) wat er nu naar de NAS wordt geschreven en (2) hoe ik dat ongedaan kan maken zodat daar nu de interne SSD gewoon voor wordt gebruikt?

Edit: Een issue dat ik net ontdek is dat na de migratie (backup gemaakt en ingeladen bij het nieuwe systeem) all mijn add-ons greyed out zijn en bv. de Z2M pagina zegt ook "Add-on not started, please start first". Alleen, als ik op Start druk voor de betreffende add-on gebeurt er niets.

Nog gekker (imho) is dat de automations en scenes met lampen en knoppen via Z2M het wel gewoon doen :?

[ Voor 24% gewijzigd door Stalensnuitje op 11-09-2022 14:10 ]

• Toppe
Iemand enig idee of je in Lovelace een entiteit kan verbergen onder bepaalde omstandigheden?

Ik zou de reistijd graag op 2 momenten verbergen:
- Locatie is thuis
- Reistijd is minder dan 1 minuut

Bij voorkeur zou ik het liefst ook dit zien:
EJ:Werk/5min
Geen idee of dit kan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: person.ej
    name: EJ
    secondary_info: last-changed
  - entity: sensor.reistijd_ej
    icon: mdi:routes-clock
  - entity: person.p
    name: P
  - entity: sensor.reistijd_p
title: Locatie
state_color: true

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 11-09-2022 14:44 ]

• Koepert
Toppe schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:43:
Iemand enig idee of je in Lovelace een entiteit kan verbergen onder bepaalde omstandigheden?

- Locatie is thuis

Geen idee of dit kan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
entities:
Kun je niet wat met een conditional card of evt een (mushroom-)template card? Ligt een beetje aan waar die waardes 'verstopt' zitten.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toppe schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:43:

- Locatie is thuis

Geen idee of dit kan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
entities:
Ik doe dit met Mushroom, daar kun je conditional cards en chirps mee maken.

• skank
skank schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:44:
Ik wil nog plugs kopen waarmee ik stroom aan/af kan zetten en waarbij ik het verbruik zie.
Ik heb al enkele blitzwold shp 13 pluggen, die ik via zigbee met deconz verbind.
Echter heb ik nu 1 plug die kortsluiting gaf en ik dus weggooi.
Ik twijfel nu om terug dezelfde te kopen of, toch zo'n wifi socket https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Daar lees ik ook goeie dingen over, hoewel ik meer voor zigbee dan voor wifi ben.

Of nog een ander device?

Wat raden jullie aan?
Iemand?
Pagina: 1 ... 189 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.