Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.909 views

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 09:54
Darkwings schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:20:
Wij hebben beneden stadsverwarming, aangestuurd met een https://www.coolblue.nl/p...h-modulation-bedraad.html. Daarnaast hangt in dezelfde ruimte een aircoheater.

Nou wil ik eigenlijk:
- op de plek van de thermostaat een wall mounted tablet met HA dashboard
- HA de thermostaat functie laten overnemen, waarbij ik regels op kan stellen voor wanneer de airco mee moet verwarmen

Heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Ik kan wel wat artikelen vinden maar de situaties zijn toch vaak anders. Ik ben ook benieuwd wat voor hardware ik kan gebruiken om de domme thermostaat te vervangen door iets dat ik aan kan sturen via HA.
Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk. Als ik het goed begrijp, is de aansturen voor de stadsverwarming een "simpele" aan/uit.
Afhankelijk van de technieken/protocollen die je hebt, vervang je de thermostaat voor een relais switch. In mijn geval gebruikt ik Zwave, ik heb de Fibaro FGS212 voor de aansturing. Voor de temperatuurmeting heb je een sensor nodig, in mijn geval heb ik een Fibaro Motion sensor en een Shenzhen Heiman HS1HT-Z sensor voor de temperatuur.
Dan kan je in HA verschillende regels maken om de verwarming aan te sturen.

Dit is vrij simpel gezegd, maar er komt redelijk wat bij kijken.

Laurens-Jan Merkx

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:54

Mimiix

Professioneel Prutser

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11 17:02
Ik wil mn verwarming aansturen op basis van de weersvoorspelling. Ik heb nu de buienradar geïnstalleerd maar daarin staat wel de voorspelling voor morgen maar niet die van vandaag. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen.

Idealitair zet ik de verwarming s ochtends niet aan wanneer er veel zon wat ons huis kan opwarmen. Ik ben dus vooral opzoek naar een voorspeling van de zon

[ Voor 8% gewijzigd door HF5236 op 11-09-2022 16:34 ]

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 09:30
HF5236 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:33:
Ik wil mn verwarming aansturen op basis van de weersvoorspelling. Ik heb nu de buienradar geïnstalleerd maar daarin staat wel de voorspelling voor morgen maar niet die van vandaag. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen.

Idealitair zet ik de verwarming s ochtends niet aan wanneer er veel zon wat ons huis kan opwarmen. Ik ben dus vooral opzoek naar een voorspeling van de zon
Ik zou dan kijken naar de Forecast. Solar integratie. Daar kan je dan een (fictief) zonnepanelensysteem met 1 of verschillende oriëntaties in simuleren.

Die geeft dan sensoren met de voorspelde production in het volgende uur, of voor de gehele dag.

Als je dan de volgende stelregel neemt, en een systeem met een wattpiek van 1000 watt simuleert is een geschatte dagopbgrenst van:
>4 KWh zeer zonnig
3-4 kWh behoorlijk zonnig
2-3 kWh matig zonnig
Alles daaronder behoorlijk bewolkt...

Finetunen kan dan natuurlijk zelf op basis van ondervinding.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
FORZAM schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:44:
Als je dan de volgende stelregel neemt, en een systeem met een wattpiek van 1000 watt simuleert is een geschatte dagopbgrenst van:
>4 KWh zeer zonnig
3-4 kWh behoorlijk zonnig
2-3 kWh matig zonnig
Alles daaronder behoorlijk bewolkt...
Dat is veel te algemeen. Je zult minimaal de maand ook nog mee moeten nemen:
Zo is mijn hoogste dagscore ooit voor een dag in december 1.22 kWh/kWp (25 december 2021), en dat was een extreem zonnige dag, terwijl ik mijn laagste score ooit voor een junidag op 4 juni 2020 met 1.24 kWh/kWp. Dus nog hoger dan dat best resultaat in december.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:07
oltk schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:38:
[...]

Sorry :) Ik had daar niet over nagedacht. Dus. Ik ga proberen de uitgaande inkomende lijn te blokkeren. Maar weet iemand of de modbus kan worden aangezet, ook na updates van de Solaredge?

offtopic:
Hmmm. ik snap opnsense niet helemaal denk ik. Ik heb de inbound connectie op LAN naar mijn solaredge geblokkeerd, Outbound heeft geen regel. Maar op monitoring.solaredge.com komt geen data binnen.

Ik kom in de rabbithole van blocken van destination adresses met !inverted LAN adressen waar ik echt geen %$! van begrijp. Dus ik laat het maar even zo :(
Volgens mij maakt OPNsense toch in-&outbound als ‘1’ regel aan? En anders: heb je niet gewoon outbound alle poorten dicht?

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 09:30
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:54:
[...]

Dat is veel te algemeen. Je zult minimaal de maand ook nog mee moeten nemen:
Zo is mijn hoogste dagscore ooit voor een dag in december 1.22 kWh/kWp (25 december 2021), en dat was een extreem zonnige dag, terwijl ik mijn laagste score ooit voor een junidag op 4 juni 2020 met 1.24 kWh/kWp. Dus nog hoger dan dat best resultaat in december.
Natuurlijk is dat nog veel te algemeen, maar het zegt natuurlijk wel iets van het te verwachten opwarmingspotentieel. In September zul je met en dag van 1,5 de verwarming veelkans niet moeten aanzetten, begin November veelkans wel...

Ik denk dat deze methode al bruikbaarder is dan gewoon een api die je zegt: morgen 5 uur zonneschijn.

Het hele idee om verwarming puur op de zonneschijn te sturen lijkt me ook niet realistisch, ik denk dat je op z'n minst binnentemperatuur, buitentemperatuur + evolutie ook nog moet meenemen.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 14:30
Alles geïnstalleerd.. garage deur smart maken.
Deur werkt, open gesloten status werkt....maar dan de lichtschakelaar heeft problemen.

Sonoff zigbee usb 3.0 stick, laatste firmware op zha
Het toevoegen van een aqara t1 schakelaar met neutrale draad (ssm-u01) lukt wel maar komt binnen als een lumi? Enige wat ik zie is een temp van 0,2c maar hij snapt niet dat het überhaupt een schakelaar is. Dus geen bedieningsfunctie.

Kortom.. 23€ nutteloosheid nu :p

Iemand ook maar een flauw idee hoe dit te fixen is?
Ik dacht juist een mooie schakelaar gebonden te hebben met een externe antenna maar de sonoff mini had een betere keuze geweest lijkt wel

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11 17:02
FORZAM schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:32:
[...]

Natuurlijk is dat nog veel te algemeen, maar het zegt natuurlijk wel iets van het te verwachten opwarmingspotentieel. In September zul je met en dag van 1,5 de verwarming veelkans niet moeten aanzetten, begin November veelkans wel...

Ik denk dat deze methode al bruikbaarder is dan gewoon een api die je zegt: morgen 5 uur zonneschijn.

Het hele idee om verwarming puur op de zonneschijn te sturen lijkt me ook niet realistisch, ik denk dat je op z'n minst binnentemperatuur, buitentemperatuur + evolutie ook nog moet meenemen.
Daarom is verwachte temperatuur ook belangrijk. Als het 20 graden wordt buiten wil ik niet dat de verwarming s ochtends aan gaat.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
Koepert schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:58:
[...]

Volgens mij maakt OPNsense toch in-&outbound als ‘1’ regel aan? En anders: heb je niet gewoon outbound alle poorten dicht?
Hier wreekt zich dat ik een scriptkiddy ben. Ik krijg het voor elkaar om een regel te maken (block ingaand verkeer, recursive op het LAN). Ik snap eigenlijk niets van het stateful karakter van OPNsense :D

ps: ik ga nog eens lekker zoeken op internet naar goede voorbeelden :+

[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 11-09-2022 20:04 ]

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb ‘m ook geprobeerd en werkte niet goed bij mij. Dus ik ben weer terug bij de Conbee stick.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Soullancer
JoepW schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:05:
[...]

Ik heb ‘m ook geprobeerd en werkte niet goed bij mij. Dus ik ben weer terug bij de Conbee stick.
:'( wat een gedoe.. Heb net alles aangeschaft zit niet te wachten om alweer een andere stick te kopen oid

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Wat is het bereik van de Bluetooth van raspberry pi 4? Iemand daar ervaring mee?

PVoutput

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:48
JoepW schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:05:
[...]

Hier heb ik laatst deze geinstallee ipv de CC2530, ik moest volgens mij een paar units opnieuw laten joinen, maar verder ging het precies zoals de instructies op Z2M.

• Soullancer
heintjeput schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:39:
[...]

Hier heb ik laatst deze geinstallee ipv de CC2530, ik moest volgens mij een paar units opnieuw laten joinen, maar verder ging het precies zoals de instructies op Z2M.
Z2m werkt wel? Maar jij gebruikt de conee bedoel je?

Ik draai nu zha overigens.
Maar ik zou ook niet goed weten wat ik in plaats van de aqara moet nemen..de sonoff inbouw switches is iedereen ook niet altijd even laaiend over?

[ Voor 23% gewijzigd door Soullancer op 12-09-2022 08:57 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er meer met problemen in de Energie kant?

Ik weet vrij zeker dat ik geen 7500kWh hebt gebruikt vandaag en volgens mij is dit ontstaan na de update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M2qJ5NQPgBQXYjpYgIKXGRDCgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D2tzXF8gTfHteLDIyhALR5hd.png?f=user_large

Maar als ik dan kijk had ik dit ook in Augustus een keer - proberen ze het te repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-sLQ77jw8x9Mo0mOGEyjuabk4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6KntYMDYKPumdvbg9n4NtLVS.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Vorkie schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
Zijn er meer met problemen in de Energie kant?

Ik weet vrij zeker dat ik geen 7500kWh hebt gebruikt vandaag en volgens mij is dit ontstaan na de update.

[Afbeelding]

Maar als ik dan kijk had ik dit ook in Augustus een keer - proberen ze het te repareren?

[Afbeelding]
Dit ligt waarschijnlijk aan je sensoren.
Als een energy sensor met state_class: total_increasing naar 0 gaat (door een foutje, of een foute instelling/configuratie ergens) en daarna de oorspronkelijke waarde weer terug krijgt, zal dit door HA als een reset gezien worden, en wordt de totaalwaarde bij het oude totaal opgeteld. Je hebt dan als het ware ineens eht dubbele.

Home Assistant configuratie

• Vorkie
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:25:
[...]

Dit ligt waarschijnlijk aan je sensoren.
Als een energy sensor met state_class: total_increasing naar 0 gaat (door een foutje, of een foute instelling/configuratie ergens) en daarna de oorspronkelijke waarde weer terug krijgt, zal dit door HA als een reset gezien worden, en wordt de totaalwaarde bij het oude totaal opgeteld. Je hebt dan als het ware ineens eht dubbele.
Ja, zal eens kijken of de Toon Custom nog updates heeft gehad (rooted Toon).

Maar dit werkt natuurlijk alweer een enorme tijd, dan is het jammer dat het ineens stuk is.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07
Soullancer schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:49:
[...]

Maar ik zou ook niet goed weten wat ik in plaats van de aqara moet nemen..de sonoff inbouw switches is iedereen ook niet altijd even laaiend over?
Ben juist overgestapt van de Conbee II / Deconz combi naar de Sonoff Zigbee adapter / Zigbee2MQTT.
Werkt, in mijn geval, veel stabieler en vooral vlotter.
Met Deconz duurde het bijvoorbeeld bijna een seconde tussen het indrukken van een button en het inschakelen van een lamp (via een HA automation); niet goed voor de WAF ;) . Met Z2M gaat dit nu instantaan.
Dit wel eens uitgebreid in de logs van Deconz beschouwd. Het signaal van de button is direct zichtbaar in de logs. Maar het sturen van een (websocket) command richting HA (via de deconz integratie) duurde vrij lang.

• TheFes
jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:27:
[...]

Ben juist overgestapt van de Conbee II / Deconz combi naar de Sonoff Zigbee adapter / Zigbee2MQTT.
Met Deconz duurde het bijvoorbeeld bijna een seconde tussen het indrukken van een button en het inschakelen van een lamp (via een HA automation); niet goed voor de WAF ;) . Met Z2M gaat dit nu instantaan.
Dit wel eens uitgebreid in de logs van Deconz beschouwd. Het signaal van de button is direct zichtbaar in de logs. Maar het sturen van een (websocket) command richting HA (via de deconz integratie) duurde vrij lang.
Hier heb ik dan weer geen last van. Deconz events komen onmiddellijk binnen in HA, en de lichten schakelen dus ook zonder merkbare vertraging.

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:34:
[...]

Hier heb ik dan weer geen last van. Deconz events komen onmiddellijk binnen in HA, en de lichten schakelen dus ook zonder merkbare vertraging.
Hier ook totaal geen last. Heb op dit moment 142 devices aan de ConBee II hangen en gebruik de Deconz Add-on. Alles is instant, altijd.

• jj85
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:34:
lverlaek schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:47:
Hier ook totaal geen last. Heb op dit moment 142 devices aan de ConBee II hangen en gebruik de Deconz Add-on. Alles is instant, altijd.
Apart, ik had dit voornamelijk met onze Hue Dimmer Switches. Het 'verwerken' van het signaal alvorens een event naar HA te sturen duurde zo'n 0,5 seconden. Omgekeerd, van HA naar Deconz was dan wel weer instant.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Klippy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:59:
[...]

Interessant, mijn IKEA apparaten heb ik zo ook kunnen updaten via de cloud updates wel, dus geen lokale files.

Maar wat is je config dan om dit werkend te krijgen? Welke provider heb je er bij gezet?
update deed ik handmatig, hou niet zo van auto updates ;)

YAML:
1
2
3
4
zha:
  zigpy_config:
    ota:
      otau_directory: /config/zigpy_ota

en tijdelijke ook de logging algemeen vol;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
logger:
  default: info
  logs:
    homeassistant.core: debug
    homeassistant.components.zha: debug
    bellows.zigbee.application: debug
    bellows.ezsp: debug
    zigpy: debug
    zigpy_deconz.zigbee.application: debug
    zigpy_deconz.api: debug
    zigpy_xbee.zigbee.application: debug
    zigpy_xbee.api: debug
    zigpy_zigate: debug
    zigpy_znp: debug
    zhaquirks: debug

en dan handmatig de update oproepen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
service: zha.issue_zigbee_cluster_command
data:
  ieee: "xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx"
  endpoint_id: 1
  cluster_id: 25
  cluster_type: out
  command: 0
  command_type: client
  args:
    - 0
    - 100

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
Toppe schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:43:
Iemand enig idee of je in Lovelace een entiteit kan verbergen onder bepaalde omstandigheden?

Ik zou de reistijd graag op 2 momenten verbergen:
- Locatie is thuis
- Reistijd is minder dan 1 minuut

Bij voorkeur zou ik het liefst ook dit zien:
EJ:Werk/5min
Geen idee of dit kan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: person.ej
    name: EJ
    secondary_info: last-changed
  - entity: sensor.reistijd_ej
    icon: mdi:routes-clock
  - entity: person.p
    name: P
    secondary_info: last-changed
  - entity: sensor.reistijd_p
    icon: mdi:routes-clock
title: Locatie
state_color: true
https://www.home-assistant.io/dashboards/conditional/

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:27:
[...]

Ik zie dit bij sommige users en heb het zelf ook wel eens gehad. Waar het aan ligt, geen idee. Ik heb ook geen idee hoe we dit moeten debuggen. Wat je zelf zegt: Het komt direct in de logs en als het binnen phoscon blijft, gaat het vaak ook goed. Soms lijkt het alsof de Automation Engine van HA niet altijd even lekker reageert.

Was dit toevallig bij de Hue dimmer switches V1?

• jj85
@Mimiix Klopt, een v1 dimmer switch.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Daar had @Wachten... ook last van.

Ik merk het af en toe in mijn eigen systeem.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Wat voor setup heb je trouwens? (RPI? Syno?)

• jj85
@Mimiix Syno DS218+. Daar draaide ik deconz (en HA) in een docker omgeving.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:16
jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
@Mimiix Syno DS218+. Daar draaide ik deconz (en HA) in een docker omgeving.
Ik heb zo`n vermoeden dat het iets te maken heeft met de combi Synology. Zoals @Mimiix al aangeeft heb ik er de afgelopen dagen ook last van gehad met de V1 dimmers van Hue. Ook merkte ik dat mijn sensoren wat trager reageerde. Dit terwijl het al 2 jaar stabiel en snel werkte.

Heb jij laatst toevallig updates gedaan van Deconz of Synology?

Ik ben nu over gegaan op een Raspberry Pi, en alles werkt nu weer instant. Je zou dus kunnen overwegen om de boel eens over te gooien op een Pi (mits je die hebt).

Maak wel even een backup van je Phoscon.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• jj85
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:15:
[...]

Heb jij laatst toevallig updates gedaan van Deconz of Synology?
Deconz en Synology waren altijd up-to-date.
Vanwege deze vertraging en omdat ik wat devices had die nog niet door Deconz ondersteund werden, ben ik overgestapt op Z2M. Nu ook geen problemen meer.

• Wachten...
jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:26:
[...]

Vanwege deze vertraging en omdat ik wat devices had die nog niet door Deconz ondersteund werden, ben ik overgestapt op Z2M. Nu ook geen problemen meer.
Het heeft dus waarschijnlijk ook met een update te maken gehad.
Maar ik ben blij dat je een oplossing hebt gevonden. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die erg positief over Z2M zijn. Ik snap zelf weinig van MQTT, en aangezien alles nu weer werkt, blijf ik nog wel bij Conbee hangen.

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-11 10:18
Goedemorgen,
Ik heb een Lidl Silvercrest deurbel gekoppeld via ZHA met een sonoff zigbee dongle.
Hij wordt herkend en ik zie ook het drukken van de knop, maar ik kan er geen juiste werkende trigger selecteren.
Er zijn 5 triggers beschikbaar maar allen schoppen geen action aan.
Ook als ik deze deurbel in Homey binnenhaal via de Home Assistant app in Homey zie ik geen status verandering tijdens het drukken van de bel.
Iemand hier een idee?
Bedankt!

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:39:
Goedemorgen,
Ik heb een Lidl Silvercrest deurbel gekoppeld via ZHA met een sonoff zigbee dongle.
Hij wordt herkend en ik zie ook het drukken van de knop, maar ik kan er geen juiste werkende trigger selecteren.
Er zijn 5 triggers beschikbaar maar allen schoppen geen action aan.
Ook als ik deze deurbel in Homey binnenhaal via de Home Assistant app in Homey zie ik geen status verandering tijdens het drukken van de bel.
Iemand hier een idee?
Bedankt!
gebruikt ZHA ook geen events (net als deconz).
Ik gok dat als je onder developer tools > events naar zha_event luister je wel iets ziet.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:26:
[...]

Hoeveel Ram had je er aan hangen (aan de VM)?

@Wachten... Hoeveel had jij er?

[ Voor 4% gewijzigd door Mimiix op 12-09-2022 11:48 ]

• jj85
Mimiix schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
[...]

Draai in Docker.
2GB origineel + 8GB extra, dus 10 GB RAM totaal

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:51:
[...]

Draai in Docker.
2GB origineel + 8GB extra, dus 10 GB RAM totaal
En hoeveel was er toegewezen?

• cautje
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:42:
[...]

gebruikt ZHA ook geen events (net als deconz).
Ik gok dat als je onder developer tools > events naar zha_event luister je wel iets ziet.
Klopt, daar zie ik dit binnen komen bij elke druk poging:

event_type: zha_event
data:
device_ieee: 84:2e:14:ff:fe:f9:49:32
unique_id: 84:2e:14:ff:fe:f9:49:32:1:0x0500
device_id: f352e562cdeeb3aea3c1c488bd034d3b
cluster_id: 1280
command: single
args: []
params: {}
origin: LOCAL
time_fired: "2022-09-12T09:51:59.187645+00:00"
context:
id: 01GCRHSQPKVQ1AG3WW21VGK5AB
parent_id: null
user_id: null

Maar hoe kan ik dat omzetten in een Action ?

Bedankt!

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]

Klopt, daar zie ik dit binnen komen bij elke druk poging:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
data:
context:

Maar hoe kan ik dat omzetten in een Action ?

Bedankt!
Door een automation te maken met een event trigger.

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
  - platform: event
    event_data:

PS zie de opmerking in de topic warning over code-tags

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 12:13 ]

• Wachten...
Mimiix schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:45:
[...]

8GB totaal in de nas. 1GB toegewezen aan Debian (VM)

• jj85
Mimiix schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:52:
[...]

En hoeveel was er toegewezen?
Volgens mij werkt Docker niet met het specifiek toewijzen van RAM. Dus ik vermoed dat hij de volle 10GB mag gebruiken (in theorie)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen dagen eindelijk nieuwe goodies kunnen aansluiten en integreren in HA.

Allereerst de Amcrest AD410. Een videodeurbel welke off-cloud kan werken en in HA aan de praat te krijgen is.
Mogelijk kan het uberhaupt zonder een account aan te maken, maar tegenwoordig vereist elk IoT device een achterlijk setup met app en verplicht cloud-account om dat ding uberhaupt op wifi te krijgen. 't Is niet anders.
Nadat je het ding in je netwerk hebt hangen installeer je via HACS de integration Dahua. Geeft het IP adres op, admin en local password. Vink vervolgens de opties VideoMotion, CrossRegionDetection en SmartMotionHuman aan bij events en sla op.
Hier mee krijg je in HA het volgende:
- Videofeed
- Deurbel pressed
- Motion detected
- Human detected

Sonoff NSPanel
In de eerste instantie heb ik deze default gelaten. Ook hier weer een verplichte app met cloudacocunt om uberhaupt iets te kunnen beginnen :/
Enige mogelijkheid om deze in HA te krijgen was via een HACS plugin welke via je cloudaccount communiceerde.
Verre van optimaal en werkte ook niet echt tof.

Uiteindelijk besloten om 'm te flashen met Tasmota en daarna met NSPanel Lovelace UI aan te sturen.
Updaten van cards werkt redelijk vlot, helemaal als je even weet hoe het in de yaml moet.
Mogelijk nadeel voor anderen: communicatie tussen HA/AppDaemon werkt via mqtt.
So far erg tevreden met de alternatieve firmware.

Tijd voor een nieuwe sig..

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:48
Soullancer schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb de Sonoff Zigbee USB3 stick icm Z2M en na het flashen en overzetten van het macadres werkte het gewoon prima.
Ik ben ook nog opzoek naar een inbouw switch 😇

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 16:26
fvschie schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:22:
Voor de klanten van Greenchoice heb ik een bestaande integratie uitgebreid zodat ie makkelijk in te stellen is, en ook tariefinformatie toont. Werkt vooralsnog wel aardig.

Hij geeft de meest recente meterstanden, en de huidige tarieven, inclusief teruglevertarieven (neem aan dat dat bedrag lager wordt als de saldering afgebouwd gaat worden), en wat totalen. Je kan instellen hoe vaak ie moet updaten. Ik doe dat nu elke week, want ik gebruik alleen de tarieven, en haal de stroom info uit m'n P1 poort.

Te vinden op https://github.com/fvschie/homeassistant-greenchoice

Gebaseerd op de projecten waar ik van geforked heb.
Mooi werk @fvschie ! Ik heb het (bijna) werkend, maar loop tegen t volgende aan:
Ik heb een gasloze woning, en zie wel iets van gas terugkomen in de foutmelding.. Wellicht gas optioneel maken als dat er mee te maken heeft?
Unexpected error fetching greenchoice data: 'NoneType' object is not subscriptable.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.greenchoice
Source: custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py:274
Integration: Greenchoice Sensor (documentation, issues)
First occurred: 1:26:13 PM (9 occurrences)
Last logged: 1:28:19 PM

Unexpected error fetching greenchoice data: 'NoneType' object is not subscriptable
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 205, in _async_refresh
    self.data = await self._async_update_data()
  File "/config/custom_components/greenchoice/__init__.py", line 102, in _async_update_data
    data = await self.hass.async_add_executor_job(api.get_update, int(self.config_entry.data[CONF_OVEREENKOMST_ID]))
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/config/custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py", line 212, in get_update
    tarieven = GreenchoiceApi.__parse_tarieven(tariff_values)
  File "/config/custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py", line 274, in __parse_tarieven
    tarieven[MeasurementNames.PRICE_GAS_IN] = tariff_values['gas']['leveringAllin']
TypeError: 'NoneType' object is not subscriptable

[ Voor 3% gewijzigd door 1ntroduc3 op 12-09-2022 13:30 ]

• cautje
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:12:
[...]

Door een automation te maken met een event trigger.

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger:
    event_data:

PS zie de opmerking in de topic warning over code-tags
Dat vind ik een lastige, ik heb een nieuwevent aangemaakt met als trigger deze xml van jou.
Maar er gebeurt niets als ik op de knop druk.

Ik kijk nog ff verder, Bedankt!

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:35:
[...]

Dat vind ik een lastige, ik heb een nieuwevent aangemaakt met als trigger deze xml van jou.
Maar er gebeurt niets als ik op de knop druk.

Ik kijk nog ff verder, Bedankt!
Wat is nu je complete automation code?

• Wachten...
Weet iemand waarom de onderstaande code niet werkt?
Ik maak gebruik van de Conbee II stick (Deconz) en wil graag alle lampen tellen en in een card laten zien in mijn Lovelace dashboard.

Als onder developer tools het onderstaande invoer, dan krijg ik 0 als resultaat. Dit terwijl er toch echt lampen aan staan.

code:
1
2
3
4
5
{{ states.lights 
| rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true)
| rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') 
| selectattr('state', 'eq', 'on') 
| list | count }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWy5Vv5Agt8FoB9q2AH-asO552o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cp2niBE3TeGNLV432fdddfm6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het overigens gewoon overgenomen van de onderstaande video. Ik ben namelijk nu voor het eerst bezig met templates. (de video start direct bij de light counter)

YouTube: Templates and Custom Sensors in Home Assistant - How To TUTORIAL

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 12-09-2022 14:41 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HF5236 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:33:

Je zou natuurlijk de weerdata voor morgen kunnen ophalen om 23.59, en op basis daarvan je verwarmings-automation al dan niet laten lopen?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 09:00
Ik kwam erachter dat er een ADD-on beschikbaar was voor SQL Lite om de DB van HA te openen. Nu gebruik ik MariaDB en deze kan ik niet met deze add-on openen.. is er nog een andere add-on of integratie beschikbaar om rechtstreeks in de gebruikte database te komen en queries uit te voeren?

Ik wil namelijk wat verkeerde sensor data entries verwijderen..

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:37:
Weet iemand waarom de onderstaande code niet werkt?
Ik maak gebruik van de Conbee II stick (Deconz) en wil graag alle lampen tellen en in een card laten zien in mijn Lovelace dashboard.

Als onder developer tools het onderstaande invoer, dan krijg ik 0 als resultaat. Dit terwijl er toch echt lampen aan staan.

code:
1
2
3
4
5
{{ states.lights 
| rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true)
| list | count }}

[Afbeelding]

Ik heb het overigens gewoon overgenomen van de onderstaande video. Ik ben namelijk nu voor het eerst bezig met templates. (de video start direct bij de light counter)

YouTube: Templates and Custom Sensors in Home Assistant - How To TUTORIAL
De hoofdreden is omdat je states.light moet gebruiken en niet states.lights, het domain is immers light

Verder moet je checken of je attributes (zowel entity_id als is_deconz_group) wel gedefineerd zijn voordat je er op gaat filteren. Dat maakt het onmogelijk om het in één template te doen, omdat je voor de dezonz lampen juist wel de lampen met is_deconz_group wil hebben, en voor de lampen die niet via deconz gaan juist niet.

Al met al kom ik op het volgende:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{% set deconz = states.light
                  | selectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined') 
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group')
                  | list
                  | count 
%}
{% set other = states.light
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined')
                  | list
                  | count 
%}
{{ deconz + other }}

Het nadeel van YouTube videos voor HA is dat HA snel verandert en ontwikkelt. Die check of een attribute defined is voordat je er op kunt selecteren is pas een paar maanden verplicht. Voorheen zorgde die voor een warning, nu voor een error.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 15:25 ]

• TheFes
crimby schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:07:
Ik kwam erachter dat er een ADD-on beschikbaar was voor SQL Lite om de DB van HA te openen. Nu gebruik ik MariaDB en deze kan ik niet met deze add-on openen.. is er nog een andere add-on of integratie beschikbaar om rechtstreeks in de gebruikte database te komen en queries uit te voeren?

Als het om data voor het Energy Dashboard gaat, of in ieder geval om long term statistics, dan kan dat in developer tools > statistics

Wil je toch echt in de database gaan klooien, dan kun je de phpMyAdmin add-on gebruiken.

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:07:
[...]

De hoofdreden is omdat je states.light moet gebruiken en niet states.lights het domain is immers light

Verder moet je checken of je attributes (zowel entity_id als is_deconz_group) wel gedefineerd zijn voordat je er op gaat filteren. Dat maakt het onmogelijk om het in één template te doen, omdat je voor de dezonz lampen juist wel de lampen met is_deconz_group wil hebben, en voor de lampen die niet via deconz gaan juist niet.

Al met al kom ik op het volgende:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{% set deconz = states.light
                  | selectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined') 
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group')
                  | list
                  | count 
%}
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined')
                  | list
                  | count 
%}
{{ deconz + other }}

Het nadeel van YouTube videos voor HA is dat HA snel verandert en ontwikkelt. Die check of een attribute defined is voordat je er op kunt selecteren is pas een paar maanden verplicht. Voorheen zorgde die voor een warning, nu voor een error.
Bij het definiëren ben ik je even kwijt? Ik snap wel hoe ik bepaalde info uit een sensor kan krijgen, want ik zoek dan op entity, en dan vind ik de info over die sensor. Voor Deconz vind ik geen entity, dus ik weet ook niet wat ik kan gebruiken.

Kun je het uitleggen wat je bedoelt met definiëren?

@TheFes Ik zie overigens dat als ik het verander naar light, dat ik dan inderdaad een error krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAlKB50ztl48cK-ljNe90xDpJ_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDtwy9B01FJKFpr98O8oF651.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 12-09-2022 15:22 ]

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:15:
[...]

Bij het definiëren ben ik je even kwijt? Ik snap wel hoe ik bepaalde info uit een sensor kan krijgen, want ik zoek dan op entity, en dan vind ik de info over die sensor. Voor Deconz vind ik geen entity, dus ik weet ook niet wat ik kan gebruiken.

Kun je het uitleggen wat je bedoelt met definiëren?
Je kunt niet (meer) op attributes filteren als die niet bestaan.
Voorheen kon je gewoon zoiets zeggen:
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('attributes.brightness', '>', 100) | list | count }}

Die code gaat nu niet meer werken, tenzij al je lampen aan staan, en allemaal aanpasbare helderheid hebben. Een lamp die uit staat heeft het attribute brightness niet.

Als je dit nu doet, krijg je:
code:
1
UndefinedError: 'homeassistant.util.read_only_dict.ReadOnlyDict object' has no attribute 'brightness'

Je moet dus eerst checken of de entity wel dat attribute heeft:
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('attributes.brightness', 'defined') | selectattr('attributes.brightness', '>', 100) | list | count }}

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:24:
[...]

Je kunt niet (meer) op attributes filteren als die niet bestaan.
Voorheen kon je gewoon zoiets zeggen:
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('attributes.brightness', '>', 100) | list | count }}

Die code gaat nu niet meer werken, tenzij al je lampen aan staan, en allemaal aanpasbare helderheid hebben. Een lamp die uit staat heeft het attribute brightness niet.

Als je dit nu doet, krijg je:
code:
1
UndefinedError: 'homeassistant.util.read_only_dict.ReadOnlyDict object' has no attribute 'brightness'

Je moet dus eerst checken of de entity wel dat attribute heeft:
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('attributes.brightness', 'defined') | selectattr('attributes.brightness', '>', 100) | list | count }}
Met je laatste stukje code krijg ik wel resultaat. Het enige is dat het aantal lampen die aanstaan niet kloppen.

Ik heb dit eerder dus ook een keer gehad, en heb het toen uiteindelijk opgegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 12-09-2022 15:30 ]

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:
[...]

Op je laatste stukje code krijg ik wel resultaat. Het enige is alleen dat het aantal niet klopt.
Het laatste stukje uit de post die net quote telt hoeveel lampen er een helderheid van boven de 100 hebben.
De code om de lampen te tellen die aan staan had ik eerder al gepost (was alleen vergeten te checken of ze aan stonden, dus dat heb ik net nog toegevoegd).

@Wachten... wat bedoel je met "ik heb dit eerder ook al gehad". Ik heb de code die je nodig hebt al geplaatst. Werkt die niet dan?

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 15:33 ]

• crimby
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:12:
[...]

Als het om data voor het Energy Dashboard gaat, of in ieder geval om long term statistics, dan kan dat in developer tools > statistics

Wil je toch echt in de database gaan klooien, dan kun je de phpMyAdmin add-on gebruiken.
Dank! Het ging om multisensors met temperatuur data van -100. Deze heb ik even uit de database verwijderd en de batterijen vervangen. Hopelijk blijven ze nu weg :-)

Ivm onze kleine man (3 weekjes oud) wilden we even kijken hoe koud het in de nacht werd op de kamer… dat ging erg lastig met een grafiek die vervuild was met -100 entries.

• cautje
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:42:
[...]

Wat is nu je complete automation code?
Dit is de complete code, hopelijk zie je waar het fout gaat?
Dit is allen een test met een output naar een MQTT bericht, later maak ik dat mooi.
Dit moet naar Homey toe uiteindelijk.

Bedankt!

alias: deurbel xml test
description: ""
trigger:
event_type: xml
event_data:
trigger:
event_data:
condition: []
action:
- service: mqtt.publish
data:
topic: homeassistant
payload: xml test
mode: single

• TheFes
crimby schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:35:
[...]

Dank! Het ging om multisensors met temperatuur data van -100. Deze heb ik even uit de database verwijderd en de batterijen vervangen. Hopelijk blijven ze nu weg :-)

Ivm onze kleine man (3 weekjes oud) wilden we even kijken hoe koud het in de nacht werd op de kamer… dat ging erg lastig met een grafiek die vervuild was met -100 entries.
Ah, zo'n sensor had ik ook. Inmiddels niet meer, denk dat de batterij nu leeg is. :P

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dit is de complete code, hopelijk zie je waar het fout gaat?
Dit is allen een test met een output naar een MQTT bericht, later maak ik dat mooi.
Dit moet naar Homey toe uiteindelijk.

Bedankt!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    event_type: xml
    event_data:
      trigger:
          event_data:
action:
    data:
Nogmaals, gebruik code tags voor code aub.

Verder klopt er een hoop niet, waar heb je die xml trigger vandaan? En waarom staat de werkelijke trigger die je nodig hebt in de event_data van je xml event trigger?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    event_data:
action:
    data:

• Wachten...
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:29:
[...]

Het laatste stukje uit de post die net quote telt hoeveel lampen er een helderheid van boven de 100 hebben.
De code om de lampen te tellen die aan staan had ik eerder al gepost (was alleen vergeten te checken of ze aan stonden, dus dat heb ik net nog toegevoegd).

@Wachten... wat bedoel je met "ik heb dit eerder ook al gehad". Ik heb de code die je nodig hebt al geplaatst. Werkt die niet dan?
Ja top, je eerdere code werkt wel.
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het werkt, maar dit is misschien een beetje een ver van mijn bed show. Ik snap een bepaalde basis, zo gebruik ik wel onderstaande code in diverse cards (wat ik enigszins snap). Dit soort dingen gebruik ik ook om texten aan te passen etc.

code:
1
2
3
4
{% if is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'on') %} 
  {% elif is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'off') %} blue
  {% else %} 
  {% endif %}

Echter de code die jij hebt gestuurd snap ik dus niet zo goed, maar ik moet er maar ooit eens meer in gaan duiken. Ik ben allang blij dat het werkt. Al zou het wel heel fijn zijn als ik ook ooit snap wat er nu gedaan is/wordt ;)

• cautje
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:40:
[...]

Nogmaals, gebruik code tags voor code aub.

Verder klopt er een hoop niet, waar heb je die xml trigger vandaan? En waarom staat de werkelijke trigger die je nodig hebt in de event_data van je xml event trigger?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    event_data:
action:
    data:
Sorry, ik ben nieuw in HA en helemaal in deze xml programering.
Het idee is om een Lidl silvercrest deurbel te koppelen via een sonoff zigbee 3.0 ontvanger.
Ik heb de deurbel binnen in HA maar ik kan niet de juiste trigger gebruiken in een flow om zo de deurbel druk actie te gebruiken.
Het lijkt wel of de juiste Triggers niet geactiveerd zijn in HA.

Misschien kunnen we nog eens bij het begin beginnen?

Dit krijg ik bij een event in de developer tool:

Ik weet niet hoe ik de code moet kopiëren met de regelnummers ervoor.

data:
time_fired: "2022-09-12T13:45:24.886977+00:00"
context:
id: 01GCRZ554P6G55MVNHSQSYY98C

Bedankt!

• TheFes
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:40:
[...]

Ja top, je eerdere code werkt wel.
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het werkt, maar dit is misschien een beetje een ver van mijn bed show. Ik snap een bepaalde basis, zo gebruik ik wel onderstaande code in diverse cards (wat ik enigszins snap). Dit soort dingen gebruik ik ook om texten aan te passen etc.

code:
1
2
3
4
{% if is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'on') %} 
  {% elif is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'off') %} blue
  {% else %} 
  {% endif %}

Echter de code die jij hebt gestuurd snap ik dus niet zo goed, maar ik moet er maar ooit eens meer in gaan duiken. Ik ben allang blij dat het werkt. Al zou het wel heel fijn zijn als ik ook ooit snap wat er nu gedaan is/wordt ;)
Deze code is ook overbodig complex. Je doet nu niets als je if statement waar is, en je doet ook niets bij de else. Dat kun je dan allemaal weg halen.

Django/Jinja:
1
2
3
{% if is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'off') %}
  blue
{% endif %}

Of, wat ook kan
Django/Jinja:
1
{{ 'blue'  if is_state('binary_sensor.deursensor_slaapkamer', 'off') }}

Wat betreft de code voor je lampen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{% set deconz = states.light >> met set kun je een variabele definiëren, daarna pak ik de state opbjects van alle light entities
                  | selectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined') >> hier neem ik alle lights die een is_deconz_group attribute hebben
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group') >> vervolgens gooi ik er alle lights uit waarbij het een deconz_group is
                  | selectattr('state', 'eq', 'on') >> neem de lampen die aan staan
                  | list >> maak een lijst van de selector
                  | count >> tel hoeveel het er zijn
%}
                  | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') >> gooi alle HA light groepen er uit (die hebben dat attribute)
                  | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'defined') >> gooi alle deconz lampen er uit, die hebben dit attribute, en die zijn al met die vorige selectie geteld
                  | selectattr('state', 'eq', 'on') >> neem de lampen die aan staan
                  | list >> maak een lijst van de selector
                  | count >> tel hoeveel het er zijn
%}
{{ deconz + other }} >> tel het aantal van deconz en van other bij elkaar op

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:48:
[...]

Sorry, ik ben nieuw in HA en helemaal in deze xml programering.
Het idee is om een Lidl silvercrest deurbel te koppelen via een sonoff zigbee 3.0 ontvanger.
Ik heb de deurbel binnen in HA maar ik kan niet de juiste trigger gebruiken in een flow om zo de deurbel druk actie te gebruiken.
Het lijkt wel of de juiste Triggers niet geactiveerd zijn in HA.

Misschien kunnen we nog eens bij het begin beginnen?

Dit krijg ik bij een event in de developer tool:

Ik weet niet hoe ik de code moet kopiëren met de regelnummers ervoor.

data:
time_fired: "2022-09-12T13:45:24.886977+00:00"
context:
id: 01GCRZ554P6G55MVNHSQSYY98C

Bedankt!
Er komt helemaal geen xml aan te pas, het is yaml waarin dit alles geschreven staat, en hoe je iets tussen code tags moet zetten, staat in de topic warning die boven elk bericht staat wat je inmiddels zonder code tags geplaatst hebt.

@cautje
In de GUI moet het er zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BwMRodKXwYJt-FgpeTUCHTbJC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CduGZPkepz8TnV0YeXBTap6b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 15:54 ]

• cautje
Het lijkt erop dat de de silvercrest / lidl deurbel niet werkt in HA via ZHA

[Device Support Request] SilverCrest/LIDL Doorbell (HG06668) #759

This is the device: https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG06668.html

I can add it to HA/ZHA just fine, but the initialization never finishes, with:

Device 0x3d6f (84:2e:14:ff:fe:f8:20:af) joined the network
Device 84:2e:14:ff:fe:f8:20:af changed id (0x53b7 => 0x3d6f)
[0x3d6f:zdo] ZDO request ZDOCmd.Device_annce: [0x3D6F, 84:2e:14:ff:fe:f8:20:af, 128]
Checking quirks for _TZ1800_ladpngdx TS0211 (84:2e:14:ff:fe:f8:20:af)
Considering <class ‘zhaquirks.xbee.xbee_io.XBeeSensor’>
Fail because endpoint list mismatch: {232, 230} {1}
Considering <class ‘zhaquirks.xbee.xbee3_io.XBee3Sensor’>
Considering <class ‘zhaquirks.smartthings.tag_v4.SmartThingsTagV4’>

Fail because device_type mismatch on at least one endpoint

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

crimby schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:07:

PHPmyadmin?

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:01:
Het lijkt erop dat de de silvercrest / lidl deurbel niet werkt in HA via ZHA

[Device Support Request] SilverCrest/LIDL Doorbell (HG06668) #759

This is the device: https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG06668.html

I can add it to HA/ZHA just fine, but the initialization never finishes, with:

Device 0x3d6f (84:2e:14:ff:fe:f8:20:af) joined the network
Device 84:2e:14:ff:fe:f8:20:af changed id (0x53b7 => 0x3d6f)
[0x3d6f:zdo] ZDO request ZDOCmd.Device_annce: [0x3D6F, 84:2e:14:ff:fe:f8:20:af, 128]
Checking quirks for _TZ1800_ladpngdx TS0211 (84:2e:14:ff:fe:f8:20:af)
Considering <class ‘zhaquirks.xbee.xbee_io.XBeeSensor’>
Considering <class ‘zhaquirks.xbee.xbee3_io.XBee3Sensor’>
Considering <class ‘zhaquirks.smartthings.tag_v4.SmartThingsTagV4’>

Fail because device_type mismatch on at least one endpoint
Je kreeg toch events binnen? Dan werkt het toch?

• cautje
Ja, klopt maar die kun je niet gebruiken als trigger om een action te starten.
Er wordt niet een van de beschikbare
triggers gebruikt, die doen allemaal niets.
(via de GUI, geen yaml)

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
Ja, klopt maar die kun je niet gebruiken als trigger om een action te starten.
Er wordt niet een van de beschikbare
triggers gebruikt, die doen allemaal niets.
(via de GUI, geen yaml)
Jawel, je moet gewoon een event trigger gebruiken, ik heb hierboven een screenshot gezet van hoe dat er dan uit moet zien.

eerst trigger type event, en dan dit

• cautje
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:31:
[...]

Jawel, je moet gewoon een event trigger gebruiken, ik heb hierboven een screenshot gezet van hoe dat er dan uit moet zien.

eerst trigger type event, en dan dit
Jaaa!!!
Nu werkt het, super bedankt!
ik had nog nooit iets gedaan met Yaml.

SUPER!!!

Dit is het geworden.

THX!!!

alias: Tuinhuis gatsdeur bel
trigger:
event_data:
action:
data:
payload: Tuinhuis gatsdeur bel test 👍

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49
Zoals @TheFes ook al aangeeft, gebruik de code tags in je posts, daar ga je vrienden mee maken in het topic.

[ Voor 5% gewijzigd door new_guy op 12-09-2022 16:48 ]

• cautje
new_guy schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:47:
Zoals @TheFes ook al aangeeft, gebruik de code tags in je posts, daar ga je vrienden mee maken in het topic.
Dat wil ik wel, maar hoe coppy ik die YAML code uit HA met de code tags?

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:49:
[...]

Wat in de topic warning staat dus.. ik loop nu zelf een beetje vast door code tags in code tags te zetten :P

[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 16:52 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:49:
[...]

Kijk eens naar de rode topic warning ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs4JKmw7oFTCnxgaT5p0HBVJUHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftHTsU017LmZDt6lE3vfAFT3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door new_guy op 12-09-2022 16:51 ]

• cautje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[mon]
trigger:
event_data:
action:
data:

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 12-09-2022 19:49 . Reden: In code gezet ]

• TheFes
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:52:
[mon]
trigger:
event_data:
action:
data:
[/code]
Kijk nou gewoon wat er in de topic warning staat. Die staat boven elke post die je typt!
En je kunt je oude post ook bewerken, in plaats van weer dezelfde code te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 12-09-2022 16:54 ]

• cautje
OK, doe ik

Sorry!

• crimby
Yes @TheFes gaf het al aan en werkt perfect :-) thanks!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:01
cautje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:52:
[mon]
trigger:
event_data:
action:
data:
[/code]
8)7 |:( Het staat er zo duidelijk in de topic warning..... Bijzonder.

[code=yaml]
....
[/code]

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 12-09-2022 17:12 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
Aaah, de norml-tag, die moest ik hebben :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:54
TheFes schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:18:
Aaah, de norml-tag, die moest ik hebben :)
offtopic:
je kunt ook een \ voor de [ zetten.
\[code] leidt dus tot [code]

• Soullancer
heintjeput schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:23:
[...]

Ik heb de Sonoff Zigbee USB3 stick icm Z2M en na het flashen en overzetten van het macadres werkte het gewoon prima.
Ik ben ook nog opzoek naar een inbouw switch 😇
Bedankt voor de reacties
Ik heb z2m geïnstalleerd en inderdaad de aqara wordt meteen opgepakt en alle opties zijn beschikbaar, van temperatuur tot stroomverbruik en de switch!

Bijzonder dat met dezelfde stick en andere aansturing wereld van verschil maakt

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:03
Ik ben sinds gisteravond even aan het klungelen met Nginx Proxy manager.
Ik heb deze geïnstalleerd in een container op Proxmox.
Via proxmox heb ik nog enkele andere containers draaien en een VM met HA.

Ik maak al een poosje gebruik van Duckdns icm HA, dit werkt altijd al goed via ssl.
Hiervoor heb ik de in de router poort 443 geredirect naar 8123 en dan naar het IP de VM van HA.
Dus als NOOB dacht ik, ik forward poort 443 naar het IP adres van Nginx.
Maarja dan kan ik alleen die redirect naar 8123 dus niet instellen dus een 404 HA niet bereikbaar.
In Nginx heb ik dus alleen het volgende ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI1vTOheAV0kW3jUAscjRKBwymw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9R7pawMPt0pwWt5imNiHTKjg.png?f=user_large

Via Google ook nog gevonden dat er iets in de config van HA geplaatst moest worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
  - 192.168.1.42 # IP Address of Proxy Server
  - 192.168.1.0/24
  - ::1

Maar ook dat help helaas niet.
Iemand toevallig een schopje in de goede richting?

• TheFes
etienne001 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:15:

Ik maak al een poosje gebruik van Duckdns icm HA, dit werkt altijd al goed via ssl.
Hiervoor heb ik de in de router poort 443 geredirect naar 8123 en dan naar het IP de VM van HA.
Maarja dan kan ik alleen die redirect naar 8123 dus niet instellen dus een 404 HA niet bereikbaar.
[Afbeelding]

Via Google ook nog gevonden dat er iets in de config van HA geplaatst moest worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
  - 192.168.1.0/24

443 en 80 moet je doorsturen naar de bijbehorende poorten van Nginx Proxy Manager. Standaard zijn dat ook 443 en 80.
Dat kun je veranderen, ik had bijvoorbeeld al een emulated hue hub op 80 zitten

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:03
@TheFes
Oké redirection van 443->8123 direct naar het IP van HA eruit gehaald.
Forward van poort 443 en poort 80 naar IP van Nginx erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzwcXyAurEeMqYiQTHhki1W3rQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wxBP1KEtvEP7Ey8eqk0bIaxP.jpg?f=user_large

Helaas doet dat het ook niet ;(

Edit:
Ik heb met nginx een 2-tal lokale website's even met poort 80 geforward en dit gaat netjes.
Het lijkt dus in de routering 443->8123 te zitten...

[ Voor 16% gewijzigd door etienne001 op 12-09-2022 23:11 ]

• Jannick123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 00:06
Meessen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:39:
Heeft iemand al eens zo'n goedkope bluetooth tracker van de action gebruikt voor aanwezigheid detectie? Was het denken om die aan de sleutelbos te hangen.
https://www.action.com/nl-nl/p/locatietracker-met-bluetooth/

Ik had er één gekocht, maar ben nog het kloten om de geïntegreerde Bluetooth van mijn HP T630 HA server aan de praat te krijgen.
Inmiddels al een hele tijd geleden, zou dit niet kunnen werken?

EDIT: video tutorial YouTube: Bluetooth Tag and Home Assistant

[ Voor 10% gewijzigd door Jannick123 op 12-09-2022 22:20 ]

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Jannick123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:12:
[...]

Inmiddels al een hele tijd geleden, zou dit niet kunnen werken?
Bedankt dat ziet er nuttig uit. Heb echter de interne bluetooth van mij thin client niet aan de praat gekregen en het project daardoor opgegeven.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:54
Beetje offtopic, maar toch niet weer. Wat is de "ideale" diepte voor een inbouwdoos om er een relais achter te stoppen? (zou in mijn geval een Fibaro double relays zijn). Is een 5cm doos daarvoor voldoende? Of is dat eigenlijk al niet diep genoeg?

• Jannick123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 00:06
Meessen schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:17:
[...]

Bedankt dat ziet er nuttig uit. Heb echter de interne bluetooth van mij thin client niet aan de praat gekregen en het project daardoor opgegeven.
Oké dan dat is net jammer. Je hebt me wel geïnspireerd om een poging te gaan wagen met een goedkope tag van de Action en een ESP32.
Het idee is dat zo'n tag aan de bak met vissenvoer vastgemaakt zal worden. Zodat er een melding geautomatiseerd kan worden als de visjes in de vijver eens per dag eten nodig hebben.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 09:26
Ik wil vandaag roborock s5 max koppelen aan HA.
De Xiaomi Home app geïnstalleerd.

Alleen koppelen met HA wil niet krijg de melding dat gebruiksnaam of wachtwoord niet klopt.

Inloggen om xiaomi cloud webpagina lukt wel maar daar zie ik geen S5max bij staan.

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:37

ilm

Is er een integratie om verbruik uit te lezen via mijn.fluvius.be (scraper of API) ipv de P1 poort? Dat zou wel gemakkelijk zijn. Wegens appartement is de P1 poort eigenlijk nutteloos.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:07

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
  - 192.168.1.0/24

Even uit m’n hoofd.. volgens mij moest websocketsupport aangevinkt staan

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:58
Stalensnuitje schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:06:
Edit: Een issue dat ik net ontdek is dat na de migratie (backup gemaakt en ingeladen bij het nieuwe systeem) all mijn add-ons greyed out zijn en bv. de Z2M pagina zegt ook "Add-on not started, please start first". Alleen, als ik op Start druk voor de betreffende add-on gebeurt er niets.

Nog gekker (imho) is dat de automations en scenes met lampen en knoppen via Z2M het wel gewoon doen :?
Mochten er meer migratie-users zijn: dit issue was heel simpel op te lossen door binnen de Settings "Shutdown host" te kiezen, de stroom eraf te halen en opnieuw op te starten en in te loggen, blijkbaar een vaker voorkomend issue (bron).

Verder had ik na mijn vorige issue met een "awesome blueprint" nu de rotsvaste overtuiging dat ik zelf de boel met een Styrbar remote wel kon oplossen. Keurig vooraf een Helper aangemaakt (bedankt @TheFes ;) ), maar toen weer niks :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Executed: 13 September 2022 at 07:00:10
Result:
params:
  domain: input_text
  service: set_value
  service_data:
    entity_id: ledstripkeukenzilver
    value:
      a: 'off'
      t: 1663045210.977621
  target: {}
running_script: false
limit: 10

code:
1
2
3
4
service: input_text.set_value
data:
  value: '{{ {"a":trigger_action,"t":as_timestamp(now())} | to_json }}'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYTRdm1wxAMR8IwFyoOTNpYa_-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mDZag7VbKIABNGVyPrtWYcqM.png?f=fotoalbum_large

Verrek, ik zie nu ook dat de code vrijwel identiek is aan mijn vorige issue :? :X

• TheFes
Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:49:
[...]

Mochten er meer migratie-users zijn: dit issue was heel simpel op te lossen door binnen de Settings "Shutdown host" te kiezen, de stroom eraf te halen en opnieuw op te starten en in te loggen, blijkbaar een vaker voorkomend issue (bron).

Verder had ik na mijn vorige issue met een "awesome blueprint" nu de rotsvaste overtuiging dat ik zelf de boel met een Styrbar remote wel kon oplossen. Keurig vooraf een Helper aangemaakt (bedankt @TheFes ;) ), maar toen weer niks :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Executed: 13 September 2022 at 07:00:10
Result:
params:
  domain: input_text
  service: set_value
  service_data:
    value:
      a: 'off'
      t: 1663045210.977621
  target: {}
running_script: false
limit: 10

code:
1
2
3
4
service: input_text.set_value
data:
  value: '{{ {"a":trigger_action,"t":as_timestamp(now())} | to_json }}'

[Afbeelding]

Verrek, ik zie nu ook dat de code vrijwel identiek is aan mijn vorige issue :? :X
Het entity_id in je service call mist input_text.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
Voor mijn regensensor probeer ik het aantal state wijzigingen te tellen. De Aqara deursensor kan on en off zijn, en dit zie ik ook netjes terug in HA. Onderstaande code werkt wel als ik een enkele state tel, namelijk op deze manier met een string
YAML:
1
state: 'on'

Maar als ik on en off als lijst toevoeg dan werkt het niet. Hij telt dan de eerste wijziging en daarna stopt die met tellen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Rain sensor flips 
  entity_id: binary_sensor.rain1_contact
  state: ['on', 'off']
  type: count
  start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}'
  end: '{{ now() }}'

Ik heb ook onderstaande syntax geprobeerd omdat in de documentatie staat dat een list wordt verwacht. Helaas werkte dat ook niet.

YAML:
1
2
- 'on' 
- 'off' 

Doe ik iets fout of loop ik tegen een bug aan? Zowel onder versie 2022.7 als 2022.8 werkt het niet. Versie 2022.9 heb ik nog geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 13-09-2022 09:29 ]

• TheFes
banaliteit schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:08:
Voor mijn regensensor probeer ik het aantal state wijzigingen te tellen. De Aqara deursensor kan on en off zijn, en dit zie ik ook netjes terug in HA. Onderstaande code werkt wel als ik een enkele state tel, namelijk op deze manier met een string
YAML:
1
state: 'on'

Maar als ik on en off als lijst toevoeg dan werkt het niet. Hij telt dan de eerste wijziging en daarna stopt die met tellen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Rain sensor flips 
  state: ['on', 'off']
  type: count
  start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}'
  end: '{{ now() }}'

Ik heb ook onderstaande syntax geprobeerd omdat in de documentatie staat dat een list wordt verwacht. Helaas werkte dat ook niet.

YAML:
1
2
- 'on' 
- 'off' 

Doe ik iets fout of loop ik tegen een bug aan? Zowel onder versie 2022.7 als 2022.8 werkt het niet. Versie 2022.9 heb ik nog geprobeerd.
Krijg je errors/warnings in de log als je die list gebruikt?

• cautje
Test

Ik zou graag ff het plaatsen van de code testen, het staat nu tussen

YAML:
1

Excuses voor de overlast en bedankt voor de hulp!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
data:
context:

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
TheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:
[...]

Krijg je errors/warnings in de log als je die list gebruikt?
Nope. Echt vaag.

• TheFes
Geen oplossing voor je issue, maar meer een work-around. Je zou een trigger based template sensor aan kunnen maken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
  - trigger:
      - platform: state
        to:
          - "on"
          - "off"
        from:
          - "on"
          - "off"
      - platform: time
        at: "00:00"
        id: midnight
    sensor:
      - unique_id: daily_count_rain_sensor_trigger_based
        name: Count rain sensor
        state: >
          {% if trigger.id == 'midnight' %}
            0
          {% else %}
            {{ this.state | int(0) + 1 }}
          {% endif %}

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 13-09-2022 14:05 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-11 22:37
Gisteravond naar iOS 16 geüpdatet. Vanmorgen zag ik in Home Assistant staan dat er een reparatie uitgevoerd moest worden omdat de iOS meldingenservice niet meer zou bestaan binnen HA. Moet zeggen dat ik die nieuwe reparatiefunctie daarin wel erg goed vindt.

Als je gaat updaten naar iOS 16 en je gebruikt meldingen, doe dan even dit:
Ga op je telefoon naar de 'Companion instellingen' van Home Assistant. Ga naar je server en stel daar de naam van je telefoon in zoals die altijd al was. Bijvoorbeeld: iPhone van Jan. Dan werken je meldingen weer/blijven ze werken.

(Waarschijnlijk is dit al een keer gezegd, maar gezien iOS 16 sinds gisteren uit is, dacht het dat het wel handig is om dit even onder de aandacht te brengen)

[ Voor 14% gewijzigd door xFeverr op 13-09-2022 10:27 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
  - 192.168.1.0/24

Als 1.31 je HA VM is, dan moet je daar als port natuurlijk 8123 zetten...
Dat is gewoon dat veld ernaast, je geeft aan dat dat niet kan?
NPM pakt gewoon 80 en 443 en dan kies je waar hij naar toe moet forwarden, wat dus dat IP is en port 8123.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 190 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.