Is het volgende mogelijk? Ik heb sinds kort een airco die ook realtime zijn verbruik aangeeft in Watt. Nu wil ik deze opnemen in het Energy Dashboard, maar daarvoor moet ik het totaal verbuik in kWh hebben, zijn hier opties voor?
Ja, een Riemann Sum Integral om W om te zetten naar (k)WhDanielson schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:13:
Is het volgende mogelijk? Ik heb sinds kort een airco die ook realtime zijn verbruik aangeeft in Watt. Nu wil ik deze opnemen in het Energy Dashboard, maar daarvoor moet ik het totaal verbuik in kWh hebben, zijn hier opties voor?
Die kun je instellen onder Settings > Devices & Services > Helpers
Maak al hele tijd gebruik van Home Assistant en werk voor mij heel goed.
Nu heb ik sinds kort Somfy zonwering welke ik wil opnemen in Home Assistant.
Bij wat onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat ook Velux rolluiken op zelfde protocol werken.
Zou mooi zijn al dit dan ook meteen meegenomen kan worden
Nu lees ik dat er aantal mensen KLF200 https://www.dakraampje.nl/velux-klf-200-interface-bestellen van Velux gebruiken. Voordeel lokale API, wat mij voorkeur heeft en nog enigszins betaalbaar. Nu is er ook KIG 300 https://www.dakraampje.nl/velux-app-control-kig-300 welke nog iets voordeliger is.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? En is deze ook enkel lokaal te gebruiken of is dit juist alleen online? Prijs verschil is €50,- dus nog wel te overzien, maar scheelt wel weer. Somfy oplossingen zijn mij te duur.
Nu heb ik sinds kort Somfy zonwering welke ik wil opnemen in Home Assistant.
Bij wat onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat ook Velux rolluiken op zelfde protocol werken.
Zou mooi zijn al dit dan ook meteen meegenomen kan worden
Nu lees ik dat er aantal mensen KLF200 https://www.dakraampje.nl/velux-klf-200-interface-bestellen van Velux gebruiken. Voordeel lokale API, wat mij voorkeur heeft en nog enigszins betaalbaar. Nu is er ook KIG 300 https://www.dakraampje.nl/velux-app-control-kig-300 welke nog iets voordeliger is.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? En is deze ook enkel lokaal te gebruiken of is dit juist alleen online? Prijs verschil is €50,- dus nog wel te overzien, maar scheelt wel weer. Somfy oplossingen zijn mij te duur.
Liep vanmorgen hier ook al tegenaan. Goed dat je het even meldt, had er zelf nog niet aan gedacht dit te doen.xFeverr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:26:
Gisteravond naar iOS 16 geüpdatet. Vanmorgen zag ik in Home Assistant staan dat er een reparatie uitgevoerd moest worden omdat de iOS meldingenservice niet meer zou bestaan binnen HA. Moet zeggen dat ik die nieuwe reparatiefunctie daarin wel erg goed vindt.
Als je gaat updaten naar iOS 16 en je gebruikt meldingen, doe dan even dit:
Ga op je telefoon naar de 'Companion instellingen' van Home Assistant. Ga naar je server en stel daar de naam van je telefoon in zoals die altijd al was. Bijvoorbeeld: iPhone van Jan. Dan werken je meldingen weer/blijven ze werken.
(Waarschijnlijk is dit al een keer gezegd, maar gezien iOS 16 sinds gisteren uit is, dacht het dat het wel handig is om dit even onder de aandacht te brengen)
Ah, regel 8 die leeg is bedoel je? Dan weer de vervolgvraag natuurlijk: hoe realiseer ik dat?TheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:06:
[...]
Het entity_id in je service call mist input_text.

Nee, regel 7Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:03:
[...]
Ah, regel 8 die leeg is bedoel je? Dan weer de vervolgvraag natuurlijk: hoe realiseer ik dat?
YAML:
1
| entity_id: ledstripkeukenzilver |
Dit is geen volledig entity_id
Zo wel:
YAML:
1
| entity_id: input_text.ledstripkeukenzilver |
Hoe wordt de SV fysiek geschakeld? Bij mij is dit een hoofdklep in de meterkast welke met een 24V contact geschakeld wordt welke naar de thermostaat loopt. Deze heb ik aangesloten op een Shelly, en de SV controleer ik hiermee vanuit HA. Bij mij is het er zo een: https://www.resideo.com/b...adswarmte-y-vc8015aj1100/Darkwings schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:20:
Wij hebben beneden stadsverwarming, aangestuurd met een https://www.coolblue.nl/p...h-modulation-bedraad.html. Daarnaast hangt in dezelfde ruimte een aircoheater.
Nou wil ik eigenlijk:
- op de plek van de thermostaat een wall mounted tablet met HA dashboard
- HA de thermostaat functie laten overnemen, waarbij ik regels op kan stellen voor wanneer de airco mee moet verwarmen
Heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Ik kan wel wat artikelen vinden maar de situaties zijn toch vaak anders. Ik ben ook benieuwd wat voor hardware ik kan gebruiken om de domme thermostaat te vervangen door iets dat ik aan kan sturen via HA.
Zijn er hier nog mensen die problemen hebben met de smartthings integratie?
Ik heb een wasmachine en voordien liep dit altijd goed.. Tot nu wanneer ik er op let dat ik geen meldingen meer krijg, en dat de state totaal niet klopt (na herstart ff goed en dan loopt het weer mis).
Ik zag dit:
https://github.com/home-assistant/core/issues/69074
Ik vermoed dat dat hetzelfde is...
Wie heeft ook die problemen?
Voor de rest wil ik enkele items monitoren op energieverbruik.
Bij het energy dashboard heb ik ze toegevoegd bij individuele apparaten.
Zo kan ik zien wat ze verbruiken, of per dag... maar ik wil eigenlijk kunnen zien dag per dag... een beetje zoals het gewone energieverbruik of 1 dag en dan per uur...
Welke card gebruik jullie hiervoor ? Statisc card? of apex ccharts (vind die nogal uitgebreid)?
Ik heb een wasmachine en voordien liep dit altijd goed.. Tot nu wanneer ik er op let dat ik geen meldingen meer krijg, en dat de state totaal niet klopt (na herstart ff goed en dan loopt het weer mis).
Ik zag dit:
Zo kan ik zien wat ze verbruiken, of per dag... maar ik wil eigenlijk kunnen zien dag per dag... een beetje zoals het gewone energieverbruik of 1 dag en dan per uur...
Welke card gebruik jullie hiervoor ? Statisc card? of apex ccharts (vind die nogal uitgebreid)?
ik weet niet wat je bedoelt met "dag per dag", maar ik exporteer de power metrics naar prometheus en dan toon ik die gegevens in Grafana.skank schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:54:
(...)
/f/image/oeyrYbbdteWfQBNP58MabUcw.png?f=fotoalbum_large)
Dan kan ik de metrics op elke willekeurige interval tussen een jaar en een minuut zetten. (Ik scrape de gegevens eens per minuut dus per minuut zou niet nuttig zijn, maargoed)
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ah kak, maarreh, hoe zorg ik ervoor dat mijn druk-op-de-knop nu wel een volledig entity_id afgeeft?TheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:13:
[...]
Nee, regel 7
YAML:
1 entity_id: ledstripkeukenzilver
Dit is geen volledig entity_id
Zo wel:
YAML:
1 entity_id: input_text.ledstripkeukenzilver
Heeft iemand hier een mooie oplossing om losse (plafond)speakers te gebruiken in home assistant om daar bijvoorbeeld muziek op af te spelen (casten)?
Het liefst zoek ik ook een oplossing dat ik de speakers kan gebruiken met een tv die ik ook in de ruimte wil plaatsen.
Overigens mocht iemand bepaalde speakers adviseren voor in de badkamer dan is dat ook altijd welkom.
Het liefst zoek ik ook een oplossing dat ik de speakers kan gebruiken met een tv die ik ook in de ruimte wil plaatsen.
Overigens mocht iemand bepaalde speakers adviseren voor in de badkamer dan is dat ook altijd welkom.
Wat is de volledige entity_id van de input_text waarin die data weggeschreven moet worden?Stalensnuitje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:56:
[...]
Ah kak, maarreh, hoe zorg ik ervoor dat mijn druk-op-de-knop nu wel een volledig entity_id afgeeft?
De regensensor gaat bij elke flip van off, via een hele korte on, weer terug naar off.banaliteit schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:08:
Voor mijn regensensor probeer ik het aantal state wijzigingen te tellen. De Aqara deursensor kan on en off zijn, en dit zie ik ook netjes terug in HA. Onderstaande code werkt wel als ik een enkele state tel, namelijk op deze manier met een string
YAML:
1 state: 'on'
Maar als ik on en off als lijst toevoeg dan werkt het niet. Hij telt dan de eerste wijziging en daarna stopt die met tellen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: history_stats name: Rain sensor flips entity_id: binary_sensor.rain1_contact state: ['on', 'off'] type: count start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}' end: '{{ now() }}'
Ik heb ook onderstaande syntax geprobeerd omdat in de documentatie staat dat een list wordt verwacht. Helaas werkte dat ook niet.
YAML:
1 2 - 'on' - 'off'
Doe ik iets fout of loop ik tegen een bug aan? Zowel onder versie 2022.7 als 2022.8 werkt het niet. Versie 2022.9 heb ik nog geprobeerd.
Volgens mij hoef je dus alleen de state changes naar off te tellen.
Mijn regensensor (de tweede telt aantal pulsen van gisteren):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| sensor: - platform: history_stats name: Regensensor Flips entity_id: binary_sensor.regensensor state: 'off' type: count start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}' end: '{{ now() }}' - platform: history_stats name: Regensensor Flips (gisteren) entity_id: binary_sensor.regensensor state: 'off' type: count end: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}' duration: hours: 24 |
Krijg je gratis ook de rest van m'n sensoren erbij
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| template: - sensor: - unique_id: regenval_vandaag name: Regenval vandaag unit_of_measurement: mm state: >- {% set count = states('sensor.regensensor_flips') | int %} {% set mm_per_pulse = 0.30303 %} {% set mm = count * mm_per_pulse %} {{ mm|round(1, 'floor') }} state_class: measurement icon: mdi:weather-pouring availability: "{{ (states('sensor.regensensor_flips') not in ('unknown', 'unavailable')) }}" - unique_id: regenval_gisteren name: Regenval gisteren unit_of_measurement: mm state: >- {% set count = states('sensor.regensensor_flips_gisteren') | int %} {% set mm_per_pulse = 0.30303 %} {% set mm = count * mm_per_pulse %} {{ mm|round(1, 'floor') }} state_class: measurement icon: mdi:weather-pouring availability: "{{ (states('sensor.regensensor_flips_gisteren') not in ('unknown', 'unavailable')) }}" - unique_id: regenval_per_uur name: Regenval per uur unit_of_measurement: mm/h state: >- {% set rain_hour = ((state_attr('binary_sensor.regen', 'gradient') | float(0)) * 3600) | round(1, 'floor') %} {% if rain_hour >= 0 %} {{ rain_hour }} {% else %} {{ 0 }} {% endif %} state_class: measurement icon: mdi:weather-pouring binary_sensor: - platform: trend sensors: regen: entity_id: sensor.regenval_vandaag max_samples: 2 sample_duration: 3600 utility_meter: regenval_week: name: Regenval deze week source: sensor.regenval_vandaag cycle: weekly regenval_maand: name: Regenval deze maand source: sensor.regenval_vandaag cycle: monthly regenval_jaar: name: Regenval dit jaar source: sensor.regenval_vandaag cycle: yearly |
Ach crap, ik snap 'm alTheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:20:
[...]
Wat is de volledige entity_id van de input_text waarin die data weggeschreven moet worden?

Thanks again voor het meedenken, ik leer wel een boel zo van dat troubleshooten

Hi, heeft er iemand een foscam camera werkend gekregen? Ik heb twee foscam camera's verbonden aan mijn HA installatie (via integratie). Echter 't geeft aan 'niet beschikbaar'. Terwijl de camera's wel beschikbaar zijn. Als ik op refresh druk dan wordt de foto wel geüpdatet. Live beelden werken niet. 1 camera toegevoegd, maar dan krijg ik in de log elke seconde camera aanwezig camera afwezig camera aanwezig camera afwezig
Wat doe ik fout?
/f/image/XnzxK6pCGHMj8pyTF6OQgp3f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nQ4WQXdWPPTW8PNClXK2P2MH.png?f=fotoalbum_large)
Wat doe ik fout?
/f/image/XnzxK6pCGHMj8pyTF6OQgp3f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nQ4WQXdWPPTW8PNClXK2P2MH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SFRqKSEmXG7ClnOK4XSmm8pD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door konehead op 13-09-2022 20:55 ]
Vraagje.. Ik heb een Count Lights sensor. Die sorteert op state:
Zou ik hier ook enkele specifieke lampen UIT kunnen filteren? Ik heb nu Deconz eigenlijk uitgefaseerd, daardoor kan rejectatt is deconz_group er uit. Maar mijn MQTT Groups, zijn gewoon light.xx entities. Dus die worden nu meegeteld in deze counter. Kan ik deze er expliciet uithalen?
Zou dat werken?
YAML:
1
| state: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count}}" |
Zou ik hier ook enkele specifieke lampen UIT kunnen filteren? Ik heb nu Deconz eigenlijk uitgefaseerd, daardoor kan rejectatt is deconz_group er uit. Maar mijn MQTT Groups, zijn gewoon light.xx entities. Dus die worden nu meegeteld in deze counter. Kan ik deze er expliciet uithalen?
YAML:
1
| rejectattr('attributes.entity_id', 'light.woonkamer') |
Zou dat werken?
Hebben die niet ook een specifiek attribute? Wat zijn de attributes van zo'n lampKoepert schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:18:
Vraagje.. Ik heb een Count Lights sensor. Die sorteert op state:
YAML:
1 state: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count}}"
YAML:
1 rejectattr('attributes.entity_id', 'light.woonkamer')
Zou dat werken?
Sommigen hebben wat meer maar in elk geval deze:TheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:32:
[...]
Hebben die niet ook een specifiek attribute? Wat zijn de attributes van zo'n lamp
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| min_mireds: 153 max_mireds: 454 supported_color_modes: - color_temp icon: mdi:light-recessed friendly_name: Keuken supported_features: 43 |
en dit zijn dezelfde typen spots
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| min_mireds: 153 max_mireds: 454 supported_color_modes: - color_temp color_mode: color_temp brightness: 102 color_temp: 366 hs_color: - 28.327 - 64.71 rgb_color: - 255 - 167 - 89 xy_color: - 0.524 - 0.387 icon: mdi:light-recessed friendly_name: Bank supported_features: 43 |
Ik heb de Enphase gateway (met firmware D7.0.88) nu actief en bedraad in hetzelfde subnet gezet. HA herkent de gateway op IP-adres 192.168.X.Y , maar ik kan de configuratie van de officiele integratie Enphase Envoy niet afronden.Septillion schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:54:
@CAD-tekenaar Je zal dan inderdaad nog een losse sensor moeten hebben voor je PV opwek, daar heeft de (P1) meter van de netbeheerder geen weet van. Die ziet alleen wat jij van het net gebruikt of aan het net levert. Deze info zou je van je omvormer (controller), in jouw geval dus de Enphase Envoy, kunnen halen. Ik zie er een integratie voor.
Bij het invullen krijg ik een foutmelding.
ik heb het volgende geprobeert maar het lukt niet
- login: envoy, wachtwoord: <leeg>
- login: envoy<laatste 6-cijfers van serienummer>, wachtwoord: <leeg>
- login: <eigen mailadres>, wachtwoord: <eigen wachtwoord>
:fill(white):strip_exif()/f/image/b1pXkCIJJivwff8Zu5ME6wFl.png?f=user_large)
Weet iemand de oplossing?
Die had ik inderdaad ook al aangezet..Koepert schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:31:
[...]
Even uit m’n hoofd.. volgens mij moest websocketsupport aangevinkt staan
Ik heb poort 443, 80 en 8123 nu geforward naar het IP van Nginx, er is dus geen enkele poort verder geforward of geredirect naar het IP van HA.Kodess schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:58:
[...]
Als 1.31 je HA VM is, dan moet je daar als port natuurlijk 8123 zetten...
Dat is gewoon dat veld ernaast, je geeft aan dat dat niet kan?
NPM pakt gewoon 80 en 443 en dan kies je waar hij naar toe moet forwarden, wat dus dat IP is en port 8123.
In Nginx heb ik poort 8123 alsmede 443 geprobeerd als proxy naar het IP adres van HA maar helaas ik kom er niet in...
poort 8123 ook? Lijkt me niet wenselijk. Loop anders deze nog eens door:etienne001 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:55:
[...]
Die had ik inderdaad ook al aangezet..
[...]
Ik heb poort 443, 80 en 8123 nu geforward naar het IP van Nginx, er is dus geen enkele poort verder geforward of geredirect naar het IP van HA.
In Nginx heb ik poort 8123 alsmede 443 geprobeerd als proxy naar het IP adres van HA maar helaas ik kom er niet in...
https://community.home-as...-proxy-using-nginx/196954
Die pagina had ik al gevonden idd, en poort 8123 lijkt mij inderdaad ook niet daar het nu wel werkt met alleen 443 als deze direct naar HA gaat.Koepert schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:01:
[...]
poort 8123 ook? Lijkt me niet wenselijk. Loop anders deze nog eens door:
https://community.home-as...-proxy-using-nginx/196954
Er lijkt alleen iets niet te kloppen aan die pagina;
8. Port forwarding
On your router, setup port forwarding (look up the documentation for your router if you haven’t done this before).
Forward port 443 (external) to your Home Assistant local IP port 443 in order to access via https.
Also forward port 80 to your local IP port 80 if you want to access via http.
Do enable LAN Local Loopback (or similar) if you have it.
Do not forward port 8123.
Poort 443 moet toch naar het IP adres van Nginx, niet naar die van HA.
Nginx moet toch bepalen wat er over poort 443 gaat?
Daarnaast snap ik nog steeds niet wanneer poort 443 aangepast wordt door nginx naar poort 8123.
Ik maak een connectie met de browser via poort https://xxxx.duckdns.org:443, oké helder.
Mijn router zegt oké binnenkomende connectie op poort 443 die moet naar poort 8123 op IP adres 192.168.1.31 (het ip adres van HA).
Na inloggen zit ik in HA via een SSL verbinding.
Sorry hoor maar ik ben echt even NOOB nu

Langere uitleg: https://theprivatesmartho...ting-nginx-proxy-manager/etienne001 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:14:
[...]
Die pagina had ik al gevonden idd, en poort 8123 lijkt mij inderdaad ook niet daar het nu wel werkt met alleen 443 als deze direct naar HA gaat.
8. Port forwarding
On your router, setup port forwarding (look up the documentation for your router if you haven’t done this before).
Forward port 443 (external) to your Home Assistant local IP port 443 in order to access via https.
Daarnaast snap ik nog steeds niet wanneer poort 443 aangepast wordt door nginx naar poort 8123.
Ik maak een connectie met de browser via poort https://xxxx.duckdns.org:443, oké helder.
Mijn router zegt oké binnenkomende connectie op poort 443 die moet naar poort 8123 op IP adres 192.168.1.31 (het ip adres van HA).
Daar heb je niet zo veel aan.Koepert schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:42:
[...]
Sommigen hebben wat meer maar in elk geval deze:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 min_mireds: 153 max_mireds: 454 supported_color_modes: - color_temp icon: mdi:light-recessed friendly_name: Keuken supported_features: 43
en dit zijn dezelfde typen spots
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 min_mireds: 153 max_mireds: 454 supported_color_modes: - color_temp color_mode: color_temp brightness: 102 color_temp: 366 hs_color: - 28.327 - 64.71 rgb_color: - 255 - 167 - 89 xy_color: - 0.524 - 0.387 icon: mdi:light-recessed friendly_name: Bank supported_features: 43
Om het het makkelijkst te managen, zou ik als ik jou was die Z2M groepen in een light group gooien. Die ga je verder niet gebruiken, maar die kun je mooi vanuit de GUI bewerken, en je kunt er dus makkelijk groepen aan toevoegen of weer weghalen
Stel je maakt dus de light group light.exclude_z2m aan
Dan wordt je template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| state: > {{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }} |
Die uitleg heeft zo te zien betrekking op Nginx Proxy Manager als add-on in HA.etienne001 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:14:
[...]
Die pagina had ik al gevonden idd, en poort 8123 lijkt mij inderdaad ook niet daar het nu wel werkt met alleen 443 als deze direct naar HA gaat.
8. Port forwarding
Dan is het IP van Nginx Proxy Manager hetzelfde als het IP van HA, alleen de poort is anders.
[KNIP]
[ Voor 99% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-09-2022 08:33 ]
even je pagina refreshen met CTRL+F5, of je browser chache legen.Vorkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:37:
Bij de laatste update 9.3 krijg je de System pagina niet meer open. (instellingen > Systeem)
Bij de aankondiging zie je ook alle berichten hier over gaan.
[Afbeelding]
Uiteraard zijn er veel mensen hier die ESPhome gebruiken, maar misschien beter om deze te stellen in Het grote ESP topic, gezien dit enkel op ESP configuratie betrekking lijkt te hebben en niet de integratie met HA.Vaevictis_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:51:
Heb een brievenbus sensor gemaakt met een PIR en ESP32 op basis van ESPHome. Alles werkt behalve deepsleep krijg ik niet goed werkend. Als ik de debug info lees krijg ik wakeup reason 2 (RTC).
Maar ik krijg het dus niet werkend. Dat is wel vervelend want deze sensor draait op een powerbank die nu in 2 dagen leeg is bijna elke minuut aangaat (is niet duidelijk patroon of event te ontdekken).
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 esphome: name: brievenbus # test wakeup reason on_boot: priority: 900 then: lambda: |- id(wake_up_reason) = esp_sleep_get_wakeup_cause(); globals: - id: wake_up_reason type: int restore_value: no initial_value: '0' esp32: board: nodemcu-32s framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "" wifi: fast_connect: true ssid: !secret wifi_tplink_ssid password: !secret wifi_tplink_password manual_ip: static_ip: 10.50.2.9 gateway: 10.50.2.1 subnet: 255.255.255.0 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Brievenbus Fallback Hotspot" password: "" captive_portal: substitutions: # Modify variables based on your settings hostname: 'brievenbus' # Enable Web web_server: port: 80 ota: password: "" binary_sensor: - platform: status name: $hostname status - platform: gpio pin: number: GPIO14 mode: input: true pullup: true inverted: false name: "Brievenbus PIR Sensor" device_class: motion filters: - delayed_off: 400ms time: - platform: sntp id: my_time timezone: Europe/Amsterdam deep_sleep: id: deep1 run_duration: 50s sleep_duration: 36000min wakeup_pin: GPIO14 #wakeup_pin_mode: INVERT_WAKEUP sensor: # - platform: adc # pin: 34 # attenuation: 11db # name: "Brievenbus battery voltage" # id: esp32_1_vbatt # update_interval: 10s - platform: template name: "Wake-up Reason" accuracy_decimals: 0 lambda: |- return (id(wake_up_reason)); # end test wakeup reason #mqtt: # broker: # birth_message: # topic: brievenbus/status # payload: online # will_message: # topic: brievenbus/status # payload: online # on_message: # - topic: brievenbus/ota_mode # payload: 'ON' # then: # - deep_sleep.prevent: deep1 # - topic: brievenbus/ota_mode # payload: 'OFF' # then: # - deep_sleep.enter: deep1
Ik heb een andere regensensor gebruikt met een andere opstelling. Ik gebruik de aqara deursensor zonder modificaties waardoor elke state change een tick is.jj85 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:32:
[...]
De regensensor gaat bij elke flip van off, via een hele korte on, weer terug naar off.
Volgens mij hoef je dus alleen de state changes naar off te tellen.
Achteraf gezien wel jammer, want mijn regensensor heeft een lagere resolutie en werkt met 0.4mm per tick.
Ik heb een deel van je code gebruikt. Bedankt!
Bedankt! Ik heb uiteindelijk deze opstelling gebruikt.TheFes schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:12:
[...]
Geen oplossing voor je issue, maar meer een work-around. Je zou een trigger based template sensor aan kunnen maken
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 template: - trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.rain1_contact to: - "on" - "off" from: - "on" - "off" - platform: time at: "00:00" id: midnight sensor: - unique_id: daily_count_rain_sensor_trigger_based name: Count rain sensor state: > {% if trigger.id == 'midnight' %} 0 {% else %} {{ this.state | int(0) + 1 }} {% endif %}
Ja lekker. En door het ontbreken van de System pagina kan ik ook geen backup terugzettenVorkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:37:
Bij de laatste update 9.3 krijg je de System pagina niet meer open. (instellingen > Systeem)
Bij de aankondiging zie je ook alle berichten hier over gaan.
[Afbeelding]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Werkt niet, maakt niets uit van waar ik kom, deze pagina blijft leeg.maxxie85 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:22:
[...]
even je pagina refreshen met CTRL+F5, of je browser chache legen.
Ergens in versie van 4/5 jaar geleden was ook al zoiets, weet alleen niet meer wat het was.
Er zal snel een 2022.9.4 uitkomen met een fix verwacht ik: https://github.com/home-assistant/frontend/issues/13728Vorkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:02:
[...]
Werkt niet, maakt niets uit van waar ik kom, deze pagina blijft leeg.
Ergens in versie van 4/5 jaar geleden was ook al zoiets, weet alleen niet meer wat het was.
Beetje raar dat dit erin geslopen is-Casper schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
Er zal snel een 2022.9.4 uitkomen met een fix verwacht ik: https://github.com/home-assistant/frontend/issues/13728
Wachten op de update dan maar - herstarten kan je via SSH doen, dus het is voornamelijk irritant.
Kun je niet direct naar http://jouwhomeassistant/hassio/backupsVorkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:02:
[...]
Werkt niet, maakt niets uit van waar ik kom, deze pagina blijft leeg.
?
Edit: ja verkeerde gequote sorry. Was voor @JoepW
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 14-09-2022 09:16 ]
@JoepW gok ikWaah schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:12:
[...]
Kun je niet direct naar http://jouwhomeassistant/hassio/backups
?
Daar had ik niet aan gedacht. Dat werkt. Maar aangezien ik nu al zie dat er code changes en patches gemaakt worden wacht ik ff af.Waah schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:12:
[...]
Kun je niet direct naar http://jouwhomeassistant/hassio/backups
?
Alsjeblieft, een link naar de back-up paginaJoepW schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:56:
[...]
Ja lekker. En door het ontbreken van de System pagina kan ik ook geen backup terugzetten
https://my.home-assistant.io/redirect/backup/
Je kunt ook downgraden naar 2022.9.2 als je toegang via ssh hebt (add-on)
[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 14-09-2022 09:52 ]
Nog maar even een vraagje:
Ik heb een driver voor een LED-strip geïnstalleerd en toegevoegd via Z2M, so far so good. Nu wil ik (wederom via een blueprint, maar via een lege automation werkt het net zo min) de optie aangeven om met een 4-way schakelaar te dimmen en de kleurtemperatuur te veranderen. Bij de actions van de betreffende entity kan ik echter steeds alleen maar aan/uit/brightness selecteren, terwijl als ik op de device pagina zelf kijk, er wel degelijk een color temperature verschijnt.
/f/image/IVIbVwtNFyuUeMeSr3TYhUtw.png?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee waarom ik die niet als action kan aanpassen?
Ik heb een driver voor een LED-strip geïnstalleerd en toegevoegd via Z2M, so far so good. Nu wil ik (wederom via een blueprint, maar via een lege automation werkt het net zo min) de optie aangeven om met een 4-way schakelaar te dimmen en de kleurtemperatuur te veranderen. Bij de actions van de betreffende entity kan ik echter steeds alleen maar aan/uit/brightness selecteren, terwijl als ik op de device pagina zelf kijk, er wel degelijk een color temperature verschijnt.
/f/image/IVIbVwtNFyuUeMeSr3TYhUtw.png?f=fotoalbum_large)
Hoe ziet je automation er precies uit? Want je hebt meerdere 'actions' dus om even misverstanden te voorkomen. Ik pak als voorbeeld (in de gui, een lege automation) een Hue Gu10 spot van mij.Stalensnuitje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:05:
[Afbeelding]
Als ik die in het ACTIONS/ACTIES deel gebruik, kan ik daar call_service --> Light.turn_on selecteren. Daar komen vervolgens de overige items bij, waaronder color temperature (als volgt, omgezet naar YAML)
YAML:
1
2
3
4
5
| service: light.turn_on data: color_temp: 271 target: device_id: |
Device ID komt dan je driver te staan, of als je die als entity wil selecteren als entity.
Maar --> WERKT de color_temp in de GUI wel? EN als je via Developer Tools (het hamertje) de status en attributen van desbetreffende driver bekijkt?
[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 14-09-2022 10:18 ]
Gebruik je wel 'Call Service: Lights ...'Stalensnuitje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:05:
[Afbeelding]
Ik kan hiermee echt alles instellen.
@Koepert @JoepW
Hij gebruikt een blueprint, en is dus beperkt tot wat de blueprint aanbiedt.
@Stalensnuitje welke blueprint gebruik je?
Goed punt... (... ik gebruik nooit blueprints)TheFes schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:22:
@Koepert @JoepW

Oh?TheFes schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:22:
@Koepert @JoepW
Heb ik ook nog 1.via een blueprint, maar via een lege automation werkt het net zo min)
Mijn wasmachine en droger zitten op een SHP13 die nu in Z2m hangt. Die produceert een energy sensor:
[code=yaml]
state_class: total_increasing
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
friendly_name: Wasmachine energy
[/]
Heb deze opgenomen in Recorder History.. en volgens deze link: https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Zou dat voldoende moeten zijn om aan energy-dash toe te voegen als los device? Toch zie ik m niet in de te selecteren lijst... Mis ik iets?
Gekke is - hij staat in de INCLUDE lijst van recorder-history.yaml maar staat bij devtools -statistics wel als:
Deze entiteit is uitgesloten van opname.
.. Terwijl configuration.yaml:
[code=yaml]
recorder:
#db_url: !secret recorder_url
purge_keep_days: 31
include: !include includes/recorder-history.yaml
[/]
en recorder-history.yaml
[code=yaml]
- sensor.wasmachine_energy
[/]
Bijzonder.. Uit Recorder Knippen en direct op een andere plek plakken, herstart en ik kan WEL toevoegen..
[ Voor 65% gewijzigd door Koepert op 14-09-2022 11:29 ]
Waar valt dit onder binnen recorder-history.yaml?Koepert schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:25:
[...]
[code=yaml]
recorder:
#db_url: !secret recorder_url
purge_keep_days: 31
YAML:
1 - sensor.wasmachine_energy
Hoe bedoel je? Onder welk 'type' ??TheFes schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]
Waar valt dit onder binnen recorder-history.yaml?
IN de recorder-history.yaml file staat het als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ##Leave this line including first spaces domains: - alert - light - device_tracker - person - switch entities: - sensor.wasmachine - sensor.droger.. |
Maar zoals letterlijk NET getikt, is het opgelost.. bijzonder genoeg.
hoi,
ik heb sinds gisteren een fibaro wall plug waarvan ik het totale verbruik wil van uitlezen. Momenteel wordt dit verbruik elke dag gereset en zie ik dus enkel het verbruik van de dag zelf.
Is er een mogelijkheid dat ik ergens het totale opgewekte verbruik kan zien van deze plug?
ik heb sinds gisteren een fibaro wall plug waarvan ik het totale verbruik wil van uitlezen. Momenteel wordt dit verbruik elke dag gereset en zie ik dus enkel het verbruik van de dag zelf.
Is er een mogelijkheid dat ik ergens het totale opgewekte verbruik kan zien van deze plug?
Anoniem: 30722
Zie je het huidige vermogen?dr.trimble schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
hoi,
Dan even een helper aanmaken, riemanm som op deze entiteit
Die kun je dan in je energy dashboard opnemen.
Dat laatste punt: de slider op het plaatje in mijn vorige post werkt perfect, als ik op die manier handmatig heen en weer veeg doet de LED-strip netjes mee.Koepert schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:17:
[...]
Hoe ziet je automation er precies uit? Want je hebt meerdere 'actions' dus om even misverstanden te voorkomen. Ik pak als voorbeeld (in de gui, een lege automation) een Hue Gu10 spot van mij.
Als ik die in het ACTIONS/ACTIES deel gebruik, kan ik daar call_service --> Light.turn_on selecteren. Daar komen vervolgens de overige items bij, waaronder color temperature (als volgt, omgezet naar YAML)
YAML:
1 2 3 4 5 service: light.turn_on data: color_temp: 271 target: device_id:
Device ID komt dan je driver te staan, of als je die als entity wil selecteren als entity.
Maar --> WERKT de color_temp in de GUI wel? EN als je via Developer Tools (het hamertje) de status en attributen van desbetreffende driver bekijkt?
Nou, dat is dus het punt: als ik een blanco automation aanmaak kan ik dat dus ook niet kiezen. Ik gebruik trouwens dezelfde als waar je me gisteren mee hielp, waar het fout ging met de helperTheFes schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:22:
@Koepert @JoepW
In- en uitschakelen van (eerst) de spotjes en (nu) de LED-strip gaat prima, zodra ik echter de knop ingedrukt houd om te dimmen lijkt de boel vast te lopen (ik krijg eerst een of twee stapjes meer of minder gedimd, dan stokt het en na een tijdje gaat het verder zonder dat ik aan de knop zit) en het aanpassen van color temp kan ik dus überhaupt niet toewijzen
Voor de WAF is het feit dat het aan en uit gaat voorlopig afdoende, maar ik kan niet tegen van dat halve werk
Ik heb een automation die een boolean aanzet maar wil deze graag ook weer na een aantal seconde uitzetten. Nu had ik dit bedacht maar lijkt dus niet te werken? Doe ik wat fout, of werkt deze combinatie niet?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| alias: Goodmorning lights description: Schakel ochtend verlichting in trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: 3e79fc9b72e1e3da2fdbffb8eecff19d entity_id: sensor.bh1750_illuminance domain: sensor below: 30 - condition: time after: "06:00:00" before: "09:00:00" action: - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.goedemorgen - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.goedemorgen mode: single |
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Net update naar 9.4 gedaan en de menu werkt terug !-Casper schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
Er zal snel een 2022.9.4 uitkomen met een fix verwacht ik: https://github.com/home-assistant/frontend/issues/13728
Ik zie hier niet echt iets geks in. Ik gebruik zelf een iets kortere notatie voor de input booleans, maar volgens mij zou jouw notatie ook moeten werken:Toppe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:54:
Ik heb een automation die een boolean aanzet maar wil deze graag ook weer na een aantal seconde uitzetten. Nu had ik dit bedacht maar lijkt dus niet te werken? Doe ik wat fout, of werkt deze combinatie niet?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 alias: Goodmorning lights description: Schakel ochtend verlichting in trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: 3e79fc9b72e1e3da2fdbffb8eecff19d entity_id: sensor.bh1750_illuminance domain: sensor below: 30 - condition: time after: "06:00:00" before: "09:00:00" action: - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.goedemorgen - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.goedemorgen mode: single
YAML:
1
2
| service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.guest_mode |
Heb je wel automations reloaded na je wijziging in yaml? Als je een ID toevoegt kan je ook even in de trace kijken om te zien wat of die de actie uitvoert.
Waarschijnlijk gebruik je dan of de verkeerde sensor of kijk je op het energy dashboard naar de dagtotalen / verbruik i.p.v. dat je bv kijkt naar jaar, of de sensor zelf erbij pakt. Ik heb zelf in ieder geval zowel wall plugs als roller shutters toegevoegd aan mijn energy dashboard en dat gaat gewoon goed. De sensor die ik bij de plug gebruik is de _electric_consumed_kwh variant.dr.trimble schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
hoi,
Ik gebruik eigenlijk nooit blueprints, maar ik ben even aan t doorklikken en dan kom ik hier: https://epmatt.github.io/...s/blueprints/hooks/light/Stalensnuitje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:35:
[...]
Dat laatste punt: de slider op het plaatje in mijn vorige post werkt perfect, als ik op die manier handmatig heen en weer veeg doet de LED-strip netjes mee.
[...]
Nou, dat is dus het punt: als ik een blanco automation aanmaak kan ik dat dus ook niet kiezen. Ik gebruik trouwens dezelfde als waar je me gisteren mee hielp, waar het fout ging met de helper
In- en uitschakelen van (eerst) de spotjes en (nu) de LED-strip gaat prima, zodra ik echter de knop ingedrukt houd om te dimmen lijkt de boel vast te lopen (ik krijg eerst een of twee stapjes meer of minder gedimd, dan stokt het en na een tijdje gaat het verder zonder dat ik aan de knop zit) en het aanpassen van color temp kan ik dus überhaupt niet toewijzen
Voor de WAF is het feit dat het aan en uit gaat voorlopig afdoende, maar ik kan niet tegen van dat halve werk
Daar zie ik dit:
Light color mode Select Optional
Specify how the controller will set the light color. Choose "Color Temperature" and "Hue - Saturation" depending on the features supported by your light. If you are not sure you can select "Auto". "None" will disable color control features.
&
Light brightness steps - long actions Number Optional
Number of steps from min to max brightness when controlling brightness with long actions (eg. button hold or controller rotation).
Heb je die ook ingevuld/aangezet?
Yep. Maar tot de timer werkt hij. Is het zo dat hij action kopje van boven naar beneden doorloopt dus na inschakelen timer starten, 10 seconde wachten en weer uitschakelen?-Casper schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:04:
[...]
Ik zie hier niet echt iets geks in. Ik gebruik zelf een iets kortere notatie voor de input booleans, maar volgens mij zou jouw notatie ook moeten werken:
YAML:
1 2 service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.guest_mode
Heb je wel automations reloaded na je wijziging in yaml? Als je een ID toevoegt kan je ook even in de trace kijken om te zien wat of die de actie uitvoert.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
De items in de action sequence worden inderdaad achter elkaar uitgevoerdToppe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:29:
[...]
Yep. Maar tot de timer werkt hij. Is het zo dat hij action kopje van boven naar beneden doorloopt dus na inschakelen timer starten, 10 seconde wachten en weer uitschakelen?
Nu we met een aantal slimme lichten hebben kunnen spelen komt natuurlijk de vraag wat met die schakelaars. Immers door de lichten "fysiek" af te schakelen kan je ze niet meer "slim" aan zetten. Ik weet niet of ik al wil veranderen van oude schakelaars naar hippe nieuwe glasslook schakelaars (die zijn immers stevig geprijsd). Daarom dacht ik eerder aan iets als de Sonoff ZBMINI(L) die oude schakelaars voorziet van zigbee connectie.
Nu mijn vraag: mijn lichten hangen quasi allemaal in wissel- of kruisschakelingen (veelal 3 schakelaars voor één lichtgroep). Volgens mij kan ik door één schakelaar "slim" te maken, de hele schakeling slim maken. Zodoende zou ik enorm veel ZBMINI's kunnen besparen. Maar omdat ik helemaal geen expert ben, wil ik dit toch even afchecken hier... kwestie me niet rijk te rekenen.
Nu mijn vraag: mijn lichten hangen quasi allemaal in wissel- of kruisschakelingen (veelal 3 schakelaars voor één lichtgroep). Volgens mij kan ik door één schakelaar "slim" te maken, de hele schakeling slim maken. Zodoende zou ik enorm veel ZBMINI's kunnen besparen. Maar omdat ik helemaal geen expert ben, wil ik dit toch even afchecken hier... kwestie me niet rijk te rekenen.
Ja, dat kanmoozzuzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:42:
Nu we met een aantal slimme lichten hebben kunnen spelen komt natuurlijk de vraag wat met die schakelaars. Immers door de lichten "fysiek" af te schakelen kan je ze niet meer "slim" aan zetten. Ik weet niet of ik al wil veranderen van oude schakelaars naar hippe nieuwe glasslook schakelaars (die zijn immers stevig geprijsd). Daarom dacht ik eerder aan iets als de Sonoff ZBMINI(L) die oude schakelaars voorziet van zigbee connectie.
:strip_exif()/f/image/X8qL42wimiUASOWsmqftuKEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan mis je wel die mooie hippe glas look panelen
Ik heb ze btw uit China besteld, scheelde wel wat in de kosten voor het hele huis
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@raymondw Dat gaat niet zomaar in elke situatie zo kunnen. Als je de ZBMINI bij de lamp plaatst, moet je nog een draad trekken van die locatie naar de eerste schakelaar die aan fase (bruin) zit. (Of je gaat uitzoeken welke van de bruine draden in je plafond naar de schakelaar loopt en misbruikt die. Is immers de verkeerde kleur).
Als je de ZBMINI achter de schakelaar zet, dan zal je vanaf daar dus nog een zwarte draad naar je lamp moeten trekken die de schakelaars over slaat (van L-Out naar lamp).
Ik zou lekker Hue wall switch modules pakken ofzoiets dergelijks. Je hebt weliswaar meer van die dingen nodig, je koopt ze namelijk per schakelaar, maar het scheelt een hoop gedoe en dradentrekkerij.
Als je de ZBMINI achter de schakelaar zet, dan zal je vanaf daar dus nog een zwarte draad naar je lamp moeten trekken die de schakelaars over slaat (van L-Out naar lamp).
Ik zou lekker Hue wall switch modules pakken ofzoiets dergelijks. Je hebt weliswaar meer van die dingen nodig, je koopt ze namelijk per schakelaar, maar het scheelt een hoop gedoe en dradentrekkerij.
Dat is nu net het rare, ik gebruik ook "Electric Consumption [kWh]"RobertMe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:13:
[...]
Waarschijnlijk gebruik je dan of de verkeerde sensor of kijk je op het energy dashboard naar de dagtotalen / verbruik i.p.v. dat je bv kijkt naar jaar, of de sensor zelf erbij pakt. Ik heb zelf in ieder geval zowel wall plugs als roller shutters toegevoegd aan mijn energy dashboard en dat gaat gewoon goed. De sensor die ik bij de plug gebruik is de _electric_consumed_kwh variant.
toen ik hem opnieuw gebruikte na een tijdje stond er reeds een verbruik in van vroeger. Ik heb hem toen gereset en nu komt er wel terug een verbruik in, maar elke dag komt deze op nul te staan.
Ik heb onlangs een watermeter gekocht van smartgateways, bij door wat montage foutjes heeft hij een hoog water verbruik geregistreerd. Nu staan die waardes in mijn home assist maar ik wil ze graag resetten. In heb de config file van de gateway al keer verwijderd. En de sensors in statics ook verwijderd toen. Maar zodra ik de yaml file weer terug zet komen de oude statistieken weer terug in HA te staan.
iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?
Dit heb ik ook geprobeerd, lijkt wel iets te doen maar niet alles
iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?
Dit heb ik ook geprobeerd, lijkt wel iets te doen maar niet alles
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| service: recorder.purge_entities data: {} target: entity_id: - sensor.waterverbruik_deze_maand - sensor.waterverbruik_deze_week - sensor.waterverbruik_dit_jaar - sensor.waterverbruik_dit_kwartaal - sensor.waterverbruik_vandaag - sensor.waterverbruik_vorige_maand - sensor.waterverbruik_vorige_week - sensor.waterverbruik_vorig_jaar |
[ Voor 34% gewijzigd door Cyrus The Virus op 14-09-2022 17:21 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ja, die hook heb ik ook aangemaakt. Daar geef je alleen wat opties aan voor wat er zou moeten kunnen en in welke mate (stapgrootte voor dimmen bv), maar in de blueprint geef je de daadwerkelijk acties aan. Up = aan (blueprint), aan = standaard 30% (hook) zeg maar.Koepert schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:28:
[...]
Ik gebruik eigenlijk nooit blueprints, maar ik ben even aan t doorklikken en dan kom ik hier: https://epmatt.github.io/...s/blueprints/hooks/light/
Daar zie ik dit:
Light color mode Select Optional
Specify how the controller will set the light color. Choose "Color Temperature" and "Hue - Saturation" depending on the features supported by your light. If you are not sure you can select "Auto". "None" will disable color control features.
&
Light brightness steps - long actions Number Optional
Number of steps from min to max brightness when controlling brightness with long actions (eg. button hold or controller rotation).
Heb je die ook ingevuld/aangezet?
Dus de hook "weet" wel dat de color temp geregeld moet kunnen worden, maar in de blueprint kan ik niet kiezen om die actie toe te wijzen aan (bv) links/rechts drukken. En wat ik in een eerdere post al schreef, dat is niet exclusief iets voor de blueprint, als ik in HA "gewoon" een blanco nieuwe automation aanmaak heb ik die optie ook niet. Terwijl ik 'm dus wel zie (en kan instellen/aanpassen) wanneer ik naar de eigenschappen van de entity ga.
Maar waar kijk je dan?dr.trimble schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:01:
[...]
Dat is nu net het rare, ik gebruik ook "Electric Consumption [kWh]"
toen ik hem opnieuw gebruikte na een tijdje stond er reeds een verbruik in van vroeger. Ik heb hem toen gereset en nu komt er wel terug een verbruik in, maar elke dag komt deze op nul te staan.
Dat het verbruik van de plug zelf op 0 komt te staan elke dag is soort van onmogelijk. De plug zelf heeft geen kennis van datums en tijden*, dus kan ook niet elke dag de totalen resetten. Ik blijf er dus bij dat je in het energy dashboard kijkt naar het verbruik van vandaag, i.p.v. naar de ruwe sensor of op het energy dashboard naar bv week/maand/jaar. De plug kan dus wel gereset worden, waarbij de tellers op 0 komen te staan, maar dat doet die niet uit zichzelf (en kan IIRC alleen via een factory reset). Of je moet al een automation hebben die het reset commando naar de plug stuurt, elke dag. Maar ik weet niet of dit beschikbaar is, en dat zou je dan ook echt zeer bewust hebben moeten maken.
* Het is geen "slimme" plug, het is een domme plug die je draadloos kunt aansturen. Bv een Shelly is slimmer, omdat daar een volledige microcontroller in zit waarin je bv schemas kunt instellen op welke tijdstippen die aan en uit moet, nog steeds niet echt slim, maar het ding kan dus wel zelfstandig werken. De Fibaro plug kan dat absoluut niet
Ik heb een afzuigkap met daarin 2 connectoren die de verlichting verzorgen. Ik ben benieuwd of er een schakelaar bekend is die ik er tussen kan zetten zodat ik deze lampen kan aansturen. Er zitten 2 lampen in, elke lamp heeft 1 snoertje. Ik heb geen idee hoe deze koppeling/connectoren heten, dat maakt het zoeken lastig.
:strip_exif()/f/image/0TLaUVZ8KNOBKLMERu3H5OaD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nfNMcEpTwWKXAv53SW03VwHf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0TLaUVZ8KNOBKLMERu3H5OaD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nfNMcEpTwWKXAv53SW03VwHf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rlcqcu1iw3Lr90bPWRQqV1SP.jpg?f=fotoalbum_large)
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs
Zoals al in de chat genoemd, heb ik gefixed.1ntroduc3 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:29:
[...]
Mooi werk @fvschie ! Ik heb het (bijna) werkend, maar loop tegen t volgende aan:
Ik heb een gasloze woning, en zie wel iets van gas terugkomen in de foutmelding.. Wellicht gas optioneel maken als dat er mee te maken heeft?
Unexpected error fetching greenchoice data: 'NoneType' object is not subscriptable.
...
Je kan in de 'Configure' van de integratie instellen wat je wil updaten (meterstanden stroom, meterstanden gas, of tarieven, mits relevant voor jouw contract). Heb je geen gas, dan is dat ook geen optie en komt daar ook geen sensor voor in HA.
Ik vind het heel raar, maar vandaag is het verbruik wel blijven staan van gisteren.
Eergisteren had ik een verbruik van rond de 10kW en deze waarde stond gisteren gewoon weer op 0. Dit zie je ook mooi in de geschiedenis dat hij om middernacht op 0 gegaan is. Vandaag stond de waarde van gisteren er wel nog in.
Het is de bedoeling om het totale verbruik van ons EV bij te houden.
Laten we hopen dat het zo blijft draaien.
Toch bedankt voor de tips.
Koop je eigen connectoren, knip ze door, plaats je connector er tussen. Of vervang de connector die er op zit. Dan weet je welke het is.Arethusa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:20:
Ik heb een afzuigkap met daarin 2 connectoren die de verlichting verzorgen. Ik ben benieuwd of er een schakelaar bekend is die ik er tussen kan zetten zodat ik deze lampen kan aansturen. Er zitten 2 lampen in, elke lamp heeft 1 snoertje. Ik heb geen idee hoe deze koppeling/connectoren heten, dat maakt het zoeken lastig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ben je van plan? De Hob2Hood functie van AEG nabouwen? Grappig project wel dan.
Volgens google image search kan het een molex kabel zijn. Ik wil enkel de verlichting kunnen schakelen middels Home Assistant gezien we hier thuis de neiging hebben om die verlichting te lang en te vaak aan te laten (noem ons luixFeverr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:40:
[...]
Koop je eigen connectoren, knip ze door, plaats je connector er tussen. Of vervang de connector die er op zit. Dan weet je welke het is.
Wat ben je van plan? De Hob2Hood functie van AEG nabouwen? Grappig project wel dan.
Ik ga liever niet knippen in een omgeving waar ik verder geen verstand van heb (geen electronica achtergrond).
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
@Arethusa oke, dat kan ik begrijpen dat je je daar niet comfortabel bij voelt. Maar er zal toch een relais tussen moeten komen, dus je gaat wel iets met draadjes moeten doen.
Ik hoop dat je de stekker kan vinden. Het lijkt inderdaad sterk op een molex stekker.
Ik hoop dat je de stekker kan vinden. Het lijkt inderdaad sterk op een molex stekker.
@Arethusa belangrijk is om eerst uit te vinden op welke spanning de leds werken en welke spanning er dus door deze draadjes gaat. Het zou me niets verbazen als ergens anders een led-driver zit die 230V omzet in iets wat de leds lusten. Het handigst is dan om die led-driver te schakelen met een relais, in plaats van de voeding die uit de driver komt.
Aan ergens een draadje doorknippen zul je vrijwel zeker niet ontkomen. Al is het maar omdat de kans dat jij een relais vindt met precies dezelfde molex-stekkers bijna 0 is. In de meeste relais schroef of klik je gewoon een draadje vast.
Aan ergens een draadje doorknippen zul je vrijwel zeker niet ontkomen. Al is het maar omdat de kans dat jij een relais vindt met precies dezelfde molex-stekkers bijna 0 is. In de meeste relais schroef of klik je gewoon een draadje vast.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Meestal staat het wel op de sticker Pelgrim (in dit geval), en daar zie ik het niet, maar vraag het toch:
Zit er een remote bij? of is het echt fysieke knop met draad?
Onze afzuigkap heeft nl een remote die ik met Tasmota Sonoff RF Bridge sniff en vervolgens via HA kan bedienen.
Zit er een remote bij? of is het echt fysieke knop met draad?
Onze afzuigkap heeft nl een remote die ik met Tasmota Sonoff RF Bridge sniff en vervolgens via HA kan bedienen.
Naar aanleiding van de opmerkingen van @Gizz en @Koepert even voor je gezocht.Arethusa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.atagonline.nl...M?requestId=72568101_PELG
Er zit dus daadwerkelijk een led-driver in (nummer 554, met artikelnummer: 802747), oftewel het beste ga je die schakelen i.p.v. aan de 12V kant schakelen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
@Koepert inderdaad fysieke knop op de behuizing van de kap. Bedankt ook voor het noemen van de Tasmota Sonoff RF Bridge, wellicht kan ik dit voor onze Byron deurbel gebruiken. @Annuk en de rest, bedankt voor de tips! ik weet nu waar ik aan toe ben
Even een korte vraag aan de template kenners hier 
Gisteren een template sensor gemaakt welke de waardes vanuit de warmtepomp haalt via modbus ( dit werkt al aantal weken goed ) en daarna de COP waarde berekend.
Ook dit werkt goed, alleen de waarde wordt niet weggeschreven als een getal, maar als float/text. Graag wil ik deze waarde wegschrijven als een getal zoals normale sensoren.
Ook krijg ik het niet voor elkaar om de waarde af te ronden op 1 of 2 getallen achter de comma. Heb eea geprobeerd met round command na de berekening, maar dan klopt de script niet meer.
Hieronder een foto met hoe het eruit ziet.
:strip_exif()/f/image/yVBqtyzfGvR0tmoYMNoQNm43.jpg?f=fotoalbum_small)
Zou graag wat tips of ideeen zien om de code aan te passen
Gisteren een template sensor gemaakt welke de waardes vanuit de warmtepomp haalt via modbus ( dit werkt al aantal weken goed ) en daarna de COP waarde berekend.
Ook dit werkt goed, alleen de waarde wordt niet weggeschreven als een getal, maar als float/text. Graag wil ik deze waarde wegschrijven als een getal zoals normale sensoren.
Ook krijg ik het niet voor elkaar om de waarde af te ronden op 1 of 2 getallen achter de comma. Heb eea geprobeerd met round command na de berekening, maar dan klopt de script niet meer.
:strip_exif()/f/image/yVBqtyzfGvR0tmoYMNoQNm43.jpg?f=fotoalbum_small)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| sensor: - platform: template sensors: cop_wp: value_template: > {% if states('binary_sensor.compressor_status') == "off" %} {% set cop = 0.0 | float %} {% else %} {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_energie_meter_channel_1_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {{ cop }} |
Ik denk dat dit niet aan het template ligt maar aan de sensor. Als je deze een device_class (meen ik dat het was) geeft vermoed ik dat HA wel snapt dat het een getal is dat ook in een grafiek te plotten is.tolunaygul12 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:09:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 sensor: - platform: template sensors: cop_wp: value_template: > {% if states('binary_sensor.compressor_status') == "off" %} {% set cop = 0.0 | float %} {% else %} {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_energie_meter_channel_1_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {{ cop }}
Let overigens ook op dat je nu de legacy variant gebruikt, met een sensor van het template platform. I.p.v. een sensor te definiëren onder re template integratie.
In principe heb je alles al wat je nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen is bij de laatste cast naar float even op te geven hoeveel decimalen je wilt.tolunaygul12 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:09:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 sensor: - platform: template sensors: cop_wp: value_template: > {% if states('binary_sensor.compressor_status') == "off" %} {% set cop = 0.0 | float %} {% else %} {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_energie_meter_channel_1_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {{ cop }}
YAML:
1
| {% set cop = pwg / pw | float(2, default=0) %} |
Dat zou voldoende moeten zijn.
Ik heb aardig wat template sensors waar ik geen device_class op heb staan, en die werken prima zolang je zorgt dat je de goeie output format gebruikt.RobertMe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:18:
[...]
Ik denk dat dit niet aan het template ligt maar aan de sensor. Als je deze een device_class (meen ik dat het was) geeft vermoed ik dat HA wel snapt dat het een getal is dat ook in een grafiek te plotten is.
Let overigens ook op dat je nu de legacy variant gebruikt, met een sensor van het template platform. I.p.v. een sensor te definiëren onder re template integratie.
Wel is het inderdaad goed om de structuur om te zetten naar de nieuwe template structuur. Dat zou ik ook zeker aanraden. Is even een klusje maar daarna kan je er weer even tegen!
[ Voor 16% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 15-09-2022 10:28 ]
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke degelijke multibutton Zigbee remote, iemand sugegsties?
Het liefst 1 die werkt met Conbee/Deconz en HassIO.
Ik had zelf al wat dingen gevonden die me aanspreken, bijvoorbeeld:
Waar de eerste een Miboxer FUT089Z (AliExpress) is, de tweede een Ali Tuya remote (geen productnummer en de derde is een Trust ZYCT-202.
Vooral die eerste spreekt me aan omdat ik dan ook kleuren/helderheid etc kan veranderen van enkele lampen maar een must is het niet, hij heeft wel voldoende buttons.
DIe van trust ziet er ook interresant uit en lijkt ook meerdere lights te kunnen bedienen als ik de stipjes onder de light button geloven moet. Maar werkt dat ook in Home Assistant?
DIe middelste zou handig voor de keuken zijn aangezien ik daar meerdere light groepen heb.
Maar het mag ook compleet iets anders zijn als deze maar multi functioneel is.
Iemand tips/suggesties?
/edit:
Deze van Icasa is ook een kanshebber overigens:
https://www.icasa.io/post/afstandsbediening
![]() | ![]() | ![]() |
Waar de eerste een Miboxer FUT089Z (AliExpress) is, de tweede een Ali Tuya remote (geen productnummer en de derde is een Trust ZYCT-202.
Vooral die eerste spreekt me aan omdat ik dan ook kleuren/helderheid etc kan veranderen van enkele lampen maar een must is het niet, hij heeft wel voldoende buttons.
DIe van trust ziet er ook interresant uit en lijkt ook meerdere lights te kunnen bedienen als ik de stipjes onder de light button geloven moet. Maar werkt dat ook in Home Assistant?
DIe middelste zou handig voor de keuken zijn aangezien ik daar meerdere light groepen heb.
Iemand tips/suggesties?
/edit:
Niemand last met die smartthings integratie... echt vervelend...skank schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:54:
Zijn er hier nog mensen die problemen hebben met de smartthings integratie?
Ik zag dit:
@tolunaygul12Dutchess_Nicole schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:18:
[...]
In principe heb je alles al wat je nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen is bij de laatste cast naar float even op te geven hoeveel decimalen je wilt.
YAML:
1 {% set cop = pwg / pw | float(2, default=0) %}
Dat zou voldoende moeten zijn.
[...]
Ik heb aardig wat template sensors waar ik geen device_class op heb staan, en die werken prima zolang je zorgt dat je de goeie output format gebruikt.
Wel is het inderdaad goed om de structuur om te zetten naar de nieuwe template structuur. Dat zou ik ook zeker aanraden. Is even een klusje maar daarna kan je er weer even tegen!
Je doet een beetje te veel af en toe, je hoeft geen float filter toe te passen als iets al een float is.
0.0 is al een float, dat hoef je niet meer om te zetten
en hetzelfde geldt voor pwg / pw
een round zou daar misschien wel leuk zijn
Verder zou ik wel defaults op je float filters zetten, nu krijg je errors als je template sensors niet beschikbaar zijn. Of, nog beter, een availability_template toevoegen.
En zoals @Dutchess_Nicole al aangeeft, je gebruikt nog het legacy template format, als je nu toch met template sensors aan de slag gaat, zou ik meteen het nieuwe format gebruiken. Ik verwacht niet dat ze tot in de eeuwigheid beide formats willen ondersteunen.
Overigens zijn ALLE states in Home Assistant strings, en ELKE sensor heeft dus een string als state. Dat ga je met een device_class niet oplossen.
De weergave zoals jij hem nu hebt komt omdat je geen unit_of_measurement hebt. Als je die toevoegt (al is het maar unit_of_measurement: "" krijg je een grafiek.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 15-09-2022 11:31 ]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?Arethusa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 slimme lampen erin en je bent klaar. Enige is dat je altijd de lamp schakelaar aan moet hebben staan. Wat voor lampen zitten er nu in?
Ik heb de Tuya en ik een vergelijkbaar exemplaar van Moes, Beiden 4 knops. De tuya werkt op een CR2032 en de Moes op een LR23A (duur). Ik had bij beiden een paar maanden geleden een behoorlijke battery-drain. Dat leek een issue in zigbee2mqtt en heb er al een poosje geen last van. Beiden doen bij mij hetzelfde (knoppenconfig identiek) vooral omdat ik lui ben om te zoeken... van beiden vind ik de Moes het fijnst. Verder heb ik ook nog een aqara cube, vooral om mee te spelen. Grappig om alles uit te schakelen als je hem omhoog gooit.... maar als de poes hem van tafel mept gaat ook alles uit ....schumi2004 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:47:
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke degelijke multibutton Zigbee remote, iemand sugegsties?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Iemand tips/suggesties?
/edit:

Dit zijn geen standaard lampjes met een fitting, maar 'custom' ingebouwde leds. Die vervang je niet even door een slim peertjemaxoss schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:37:
[...]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bedankt voor je feedback !TheFes schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:28:
[...]
@tolunaygul12
Je doet een beetje te veel af en toe, je hoeft geen float filter toe te passen als iets al een float is.
een round zou daar misschien wel leuk zijn(dat was wat @Dutchess_Nicole ook wilde doen denk ik, maar dat doet ze nu niet.
Verder zou ik wel defaults op je float filters zetten, nu krijg je errors als je template sensors niet beschikbaar zijn. Of, nog beter, een availability_template toevoegen.
En zoals @Dutchess_Nicole al aangeeft, je gebruikt nog het legacy template format, als je nu toch met template sensors aan de slag gaat, zou ik meteen het nieuwe format gebruiken. Ik verwacht niet dat ze tot in de eeuwigheid beide formats willen ondersteunen.
Overigens zijn ALLE states in Home Assistant strings, en ELKE sensor heeft dus een string als state. Dat ga je met een device_class niet oplossen.
De weergave zoals jij hem nu hebt komt omdat je geen unit_of_measurement hebt. Als je die toevoegt (al is het maar unit_of_measurement: "" krijg je een grafiek.
Code is niet zelf verzonnen, maar komt uit een warmtepomp topic hier op het forum.
Aangepast naar eigen entities. Verder heb ik de code van @Dutchess_Nicole toegepast en heb nu afgeronde waarde. Vanavond thuis even kijken of ik de code nog kan aanpassen naar het nieuwe formaat en state_class etc toevoegen.
Programmeren in PLC talen etc lukt goed, maar dit is toch iets anders, moet me eigen nog beter in verdiepen
Ik denk dat ik wat dat betreft mazzel heb gehad met de sensors die ik tot nog toe gemaakt heb dan. Nou zijn er in mijn geval niet veel sensors waarbij ik het echt belangrijk vind dat ik een bepaalde precisie heb.. I stand corrected.TheFes schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:28:
[...]
@tolunaygul12
een round zou daar misschien wel leuk zijn(dat was wat @Dutchess_Nicole ook wilde doen denk ik, maar dat doet ze nu niet.
Inderdaad, ik heb even mijn lijstje aan template sensors gecheckt en ik geef ze wel allemaal stuk voor stuk een unit_of_measurement. Dat is heel belangrijk voor HA om te weten in wat voor cards en weergaves zo'n sensor bruikbaar is.Verder zou ik wel defaults op je float filters zetten, nu krijg je errors als je template sensors niet beschikbaar zijn. Of, nog beter, een availability_template toevoegen.
Aanrader om dat zeker toe te voegen.
Die van Ikea Tradfri? Ik heb hem en gebruik hem voor verschillende toepassingen. 5 knoppen en elke knop heeft ook 2x indrukken en lang ingedrukt mogelijkheid.schumi2004 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:47:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Iemand tips/suggesties?
/edit:
Die Ikea Tradfri heb ik ook gehad maar kreeg met geen mogelijkheid voor elkaar om hem niet default gelinkt te krijgen aan random lampen hier.Lelletje schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:17:
[...]
Die van Ikea Tradfri? Ik heb hem en gebruik hem voor verschillende toepassingen. 5 knoppen en elke knop heeft ook 2x indrukken en lang ingedrukt mogelijkheid.
Op een gegeven moment alle stroom eraf gehaad, ook van zigbee muur dimmers en zodra de stroom erop ging had hij toch weer de trap default gelinked of de woonkamer lamp, werd er helemaal simpel van dus dat ding lig in prullenbak.
Disconnecten van lampen werkte ook voor geen meter.
Ja, dat is inderdaad makkelijk maar wat ik zie op https://www.atagonline.nl...M?requestId=72568101_PELG en op onderstaande afbeelding lijkt me dat niet mogelijk.maxoss schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:37:
[...]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
2 slimme lampen erin en je bent klaar. Enige is dat je altijd de lamp schakelaar aan moet hebben staan. Wat voor lampen zitten er nu in?
/f/image/muBVUW5TvNCdWoPa0CIqL81r.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht heeft iemand hier een idee. Ik doe een poging mijn niet-al-te-slimme IP cam opnames te laten maken beweging. Vanuit de app van de camera werkt dat prima, maar buiten de app kom je niet veel verder dan een RTSP stream.
Ik heb daarom een poging gedaan om frigate te configureren en bij beweging van een mens een opname te starten. Handig voor een camera in de garage omdat ik zo zeker weet dat er maar weinig opnames zullen zijn. Echter.. frigate besluit iedere ~10 minuten een korte (~10 seconden) opname te maken en weg te schrijven, met als gevolg dat het opeens vanwege de hoeveelheid bestanden lastig wordt om daadwerkelijke relevante opnames terug te vinden. Ik heb inmiddels meerdere configuraties getest maar het verschijnsel komt steeds terug. Heeft iemand een idee waarom?
M'n eerdere configuraties waren bondiger maar het eindresultaat blijft hetzelfde..
Ik heb daarom een poging gedaan om frigate te configureren en bij beweging van een mens een opname te starten. Handig voor een camera in de garage omdat ik zo zeker weet dat er maar weinig opnames zullen zijn. Echter.. frigate besluit iedere ~10 minuten een korte (~10 seconden) opname te maken en weg te schrijven, met als gevolg dat het opeens vanwege de hoeveelheid bestanden lastig wordt om daadwerkelijke relevante opnames terug te vinden. Ik heb inmiddels meerdere configuraties getest maar het verschijnsel komt steeds terug. Heeft iemand een idee waarom?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| mqtt: host: 192.168.xxx.xxx user: <knip> password: <knip> cameras: camera_1: ffmpeg: inputs: - path: "rtsp://<knip>:<knip>@192.168.xxx.xxx:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=1" roles: - detect - rtmp - clips rtmp: enabled: False detect: width: 640 height: 480 fps: 5 snapshots: enabled: True timestamp: True bounding_box: True retain: default: 5 record: enabled: True retain: days: 7 mode: motion events: retain: default: 7 mode: active_objects pre_capture: 5 post_capture: 10 objects: - person - cat - dog |
M'n eerdere configuraties waren bondiger maar het eindresultaat blijft hetzelfde..
Het zal vast mogelijk zijn, maar dan moet je flink aan de knutsel zelf.Arethusa schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:40:
[...]
Ja, dat is inderdaad makkelijk maar wat ik zie op https://www.atagonline.nl...M?requestId=72568101_PELG en op onderstaande afbeelding lijkt me dat niet mogelijk. [Afbeelding]
Ik zou gaan zoeken naar een smart-schakelaar om die voor je driver te monteren, of goed te kijken naar de specificaties van je driver en mogelijk een smart-driver te gaan plaatsen.
Maar je hebt mij wel op een idee gebracht voor m'n eigen afzuigkap... ik ga ook eens even op onderzoek uit hoe en wat (met name ook wat voor lampjes erin zitten etc.)
Aangezien ik zelf ook vaak de verlichting van de afzuigkap aan heb, als toevoeging op m'n smart-ledstrip onder de keukenkastjes. Heb namelijk de GU10 spots in het plafond nog niet vervangen voor een smart-oplossing.
Ben zelf nu nog beetje aan het stoeien met een verlichtings-optie...
Heb momenteel de juiste lamp nog niet op de juiste plaats i.c.m. een outdoor bewegingsmelder, maar heb hier wel al een Aquara P1 staan om mee te testen.
Wil straks mijn voordeur lamp aan laten gaan bij zonsondergang (op basis van de Entity SUN).
Maar wil b.v. mijn lamp aan laten gaan op 30% (kan ik een hele simpele automation voor maken natuurlijk & is ook geen probleem), maar wil als er iemand bij de voordeur staat/aan komt lopen dat de lamp iets feller gaat branden (bv 60%) & na X tijd weer terug gaat naar 30%.
Heeft er hier iemand even enkele handvaten om dit uit te voeren of waar ik naar moet zoeken?
(zullen mogelijk vast blueprints voor zijn, maar om HA beter onder de knie te krijgen wil ik het voornamelijk zelf proberen een automation te maken).
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat is meer een vraag voor hier: Frigate & TPU's - object detection op je bewakingscamera's . Je zit nu in het Home Assistant-topicMrMaxedTank schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:34:
Wellicht heeft iemand hier een idee. Ik doe een poging mijn niet-al-te-slimme IP cam opnames te laten maken beweging. Vanuit de app van de camera werkt dat prima, maar buiten de app kom je niet veel verder dan een RTSP stream.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 mqtt: host: 192.168.xxx.xxx user: <knip> password: <knip> cameras: camera_1: ffmpeg: inputs: - path: "rtsp://<knip>:<knip>@192.168.xxx.xxx:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=1" roles: - detect - rtmp - clips rtmp: enabled: False detect: width: 640 height: 480 fps: 5 snapshots: enabled: True timestamp: True bounding_box: True retain: default: 5 record: enabled: True retain: days: 7 mode: motion events: retain: default: 7 mode: active_objects pre_capture: 5 post_capture: 10 objects: - person - cat - dog
Desalniettemin om over na te denken: zijn die opnames getriggered door beweging? Wat zegt je bounding box?
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Daar heb je gelijk in maar het topic leek redelijk dood. Bedankt voor je reactie in ieder geval!DUX schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:39:
[...]
Dat is meer een vraag voor hier: Frigate & TPU's - object detection op je bewakingscamera's . Je zit nu in het Home Assistant-topic
Desalniettemin om over na te denken: zijn die opnames getriggered door beweging? Wat zegt je bounding box?
Vreemd genoeg vind ik geen sporen in de logs of in de events (tevens geen bounding boxes zichtbaar in de debug weergave..). Ik heb de stream voor de grap naar 1080p gezet en nu schrijft hij 10 seconden per minuut weg, dus er gaat iets niet goed. Als er daadwerkelijke beweging is detecteert en identificeert hij ons allemaal als persoon. Blijft een eigenaar verhaal. Ik kan een scriptje draaien om alle bestanden van minder dan 400 KB te verwijderen, maar dat is natuurlijk een lelijke pleister.
Edit: vermoedelijke oorzaak gevonden. De camera staat in een garagebox gericht op de automatische garagedeur. Deze box is in een parkeergarage waar dus met regelmaat andere auto's voor de box langsrijden. Boven de garagedeur zit een groot rooster en ik denk dat de motion detection reageerde op het licht van langsrijdende auto's dat zichtbaar is door dat rooster. Ik heb de threshold stevig omhoog gegooid (filmen wordt immers pas interessant als de grote garagedeur open gaat) en heb nu geen onzinnige opnames meer. Ik moet nu alleen nog even goed testen of het filmen goed gaat bij het openen van de deur, en bij het zien van mensen.
[ Voor 24% gewijzigd door MrMaxedTank op 16-09-2022 11:30 . Reden: Oorzaak vermoedelijk gevonden ]
Wat heb je nu al? Klinkt niet als heel ingewikkeld?Annuk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:16:
[...]
Ben zelf nu nog beetje aan het stoeien met een verlichtings-optie...
Heb momenteel de juiste lamp nog niet op de juiste plaats i.c.m. een outdoor bewegingsmelder, maar heb hier wel al een Aquara P1 staan om mee te testen.
Wil straks mijn voordeur lamp aan laten gaan bij zonsondergang (op basis van de Entity SUN).
Maar wil b.v. mijn lamp aan laten gaan op 30% (kan ik een hele simpele automation voor maken natuurlijk & is ook geen probleem), maar wil als er iemand bij de voordeur staat/aan komt lopen dat de lamp iets feller gaat branden (bv 60%) & na X tijd weer terug gaat naar 30%.
Heeft er hier iemand even enkele handvaten om dit uit te voeren of waar ik naar moet zoeken?
(zullen mogelijk vast blueprints voor zijn, maar om HA beter onder de knie te krijgen wil ik het voornamelijk zelf proberen een automation te maken).
Bij zonsondergang lamp aan op 30%
Motion detected lamp aan 60%
Motion stopped lamp aan naar 30% met een delay
Iets in die richting?
Hoi medetweakers,
Ik loop tegen een issue aan met de Eneco Toon + Home Assistant integratie. Het totale verbruik word bij gehouden voor zowel het hoog- als laagtarief, maar bij het hoogtarief (dag) is deze waarde 99999,99. Hier komt ook geen verandering in over tijd, terwijl er wel degelijk (veel) stroom verbruikt word.
Zijn er meer van jullie hier tegenaan gelopen en wat kan de oorzaak zijn? Simpelweg een te hoge meterstand?
De andere waarden worden wel goed uitgelezen. Zie onderstaande screenshot.
Ik loop tegen een issue aan met de Eneco Toon + Home Assistant integratie. Het totale verbruik word bij gehouden voor zowel het hoog- als laagtarief, maar bij het hoogtarief (dag) is deze waarde 99999,99. Hier komt ook geen verandering in over tijd, terwijl er wel degelijk (veel) stroom verbruikt word.
Zijn er meer van jullie hier tegenaan gelopen en wat kan de oorzaak zijn? Simpelweg een te hoge meterstand?
De andere waarden worden wel goed uitgelezen. Zie onderstaande screenshot.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r8CpmmcDS2qlTYj2U7bCMV7E.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Rick_V op 15-09-2022 22:29 ]
Ziet iemand waar dit mis gaat?
sensor in YAML
Light_Exclude Z2m is een lightgroup met een aantal groepen die ik NIET wil meetellen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Error in log: Logger: homeassistant.helpers.template_entity Source: helpers/template_entity.py:321 First occurred: 15 september 2022 om 22:13:37 (5 occurrences) Last logged: 07:29:37 TemplateError('TypeError: argument of type 'NoneType' is not iterable') while processing template 'Template("{{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.count_lights' |
sensor in YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - unique_id: count_lights name: Count Lights icon: mdi:lightbulb-group #state: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count}}" state: > {{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }} availability: "{{ states('light.exclude_z2m') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" |
Light_Exclude Z2m is een lightgroup met een aantal groepen die ik NIET wil meetellen
[ Voor 3% gewijzigd door Koepert op 16-09-2022 07:39 ]
Weet je zeker dat die light group bestaat?Koepert schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:38:
Ziet iemand waar dit mis gaat?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Error in log: Logger: homeassistant.helpers.template_entity Source: helpers/template_entity.py:321 First occurred: 15 september 2022 om 22:13:37 (5 occurrences) Last logged: 07:29:37 TemplateError('TypeError: argument of type 'NoneType' is not iterable') while processing template 'Template("{{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.count_lights'
sensor in YAML
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - unique_id: count_lights name: Count Lights icon: mdi:lightbulb-group #state: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count}}" state: > {{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }} availability: "{{ states('light.exclude_z2m') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
Wat geeft {{ state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id') }} in developer tools > template
een list terug:TheFes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:42:
[...]
Weet je zeker dat die light group bestaat?
Wat geeft {{ state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id') }} in developer tools > template
[
"light.aanrecht",
"light.bank",
"light.hal",
"light.keuken",
"light.koken",
"light.televisie",
"light.woonkamer"
]
En ik heb ze even gecontroleerd, t zijn allemaal werkende/actieve (Z2m) Groepen.
Dat is wel naar verwachting, wat geeft het hele state template nu in developer tools?Koepert schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:36:
[...]
een list terug:
[
"light.aanrecht",
"light.bank",
"light.hal",
"light.keuken",
"light.koken",
"light.televisie",
"light.woonkamer"
]
En ik heb ze even gecontroleerd, t zijn allemaal werkende/actieve (Z2m) Groepen.
Als ik DIT in Dev tools plak:TheFes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:46:
[...]
Dat is wel naar verwachting, wat geeft het hele state template nu in developer tools?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| {{ states.light | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined') | list | count }} |
(met de bovenste {{ idd verder naar links dan de onderste }} ) dan krijg ik nu keurig 0. Wat ik had verwacht.
Kan de melding komen door/tijdens een hickup/reload/iets van z2m (de HA addon, niet los) waardoor ook de overige entities nog moeten inladen? Lees: gaat er met availability iets mis?
Deze geeft wel keurig TRUE terug trouwens:
YAML:
1
| {{ states('light.exclude_z2m') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }} |
[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 16-09-2022 08:51 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.