Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Maar of je de afkoel periode nu met een helper of zoals jij direct in een automation doet maakt niet zo veel uit.
Maar inderdaad, ze overleven een herstart niet. Zelfs een reload van de automations (of dus een edit) niet. Vandaar dat ik het altijd met timers deed. Deze overleven wel een reload van de automations. HA herstart niet maar voor lampen die altijd op een timer moeten had ik HA-start (met licht aan) ook als trigger.
Ik wil op mijn dashboard een knop die ik AAN en UIT kan zetten. Als ik hem aanzet wil ik een automation uitvoeren (knop getoond als ACTIEF), en als ik hem uitzet een andere automation (knop getoond als INACTIEF). That's it.
Als ik een Knop-kaart aanmaak, kan ik kiezen voor verschillende tikacties, maar hierbij geen acties waarbij ik een aan- en uitactie in kan stellen. Wel 'Actie vasthouden', maar dat is niet wat ik wil. Andere type kaarten lijken ook niet geschikt.
Iemand een idee, of een duwtje in de juiste richting?
Zie Template Switch, met als action het aanroepen van de automations. De status is dan aan/uit, evt. kun je daar in de GUI nog iets voor bouwen als je echt een tekst ACTIEF/INACTIEF zou willen zien.Wolf3D schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:27:
Waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik kan nergens een antwoord vinden en eigen pogingen leveren ook niets op.
Ik wil op mijn dashboard een knop die ik AAN en UIT kan zetten. Als ik hem aanzet wil ik een automation uitvoeren (knop getoond als ACTIEF), en als ik hem uitzet een andere automation (knop getoond als INACTIEF). That's it.
Als ik een Knop-kaart aanmaak, kan ik kiezen voor verschillende tikacties, maar hierbij geen acties waarbij ik een aan- en uitactie in kan stellen. Wel 'Actie vasthouden', maar dat is niet wat ik wil. Andere type kaarten lijken ook niet geschikt.
Top! Die kende ik nog niet en ik zocht een oplossing via de GUI. Dan maar weer aan de YAML. Thanks!verjager schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Zie Template Switch, met als action het aanroepen van de automations. De status is dan aan/uit, evt. kun je daar in de GUI nog iets voor bouwen als je echt een tekst ACTIEF/INACTIEF zou willen zien.
Het is een iets andere benadering dan die van verjager, maar ik doe hetzeldfde met een conditiele kaart en een boolean switch. Staat de switch aan zijn de services aan, schakel ik de switch uit gaan de automatiseringen uit. Aan de hand van de status geef ik dan de goede knop en de status aanWolf3D schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:27:
Waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik kan nergens een antwoord vinden en eigen pogingen leveren ook niets op.
Deze werkt inderdaad precies zoals het moet, mijn dank is groot!
[ Voor 8% gewijzigd door IKKE86 op 24-08-2022 18:11 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 18:10 ]
Vind ik dit onder 'Voeg kaart toe' in de UI? Of zit ik daar verkeerd? Ik zie nergens 'Toggle'....Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:10:
@Wolf3D (en @verjager), in dit geval lijkt me een input_boolean helper (Toggle in de UI) hier een makkelijkere variant voor
In het Nederlands:Wolf3D schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Vind ik dit onder 'Voeg kaart toe' in de UI? Of zit ik daar verkeerd? Ik zie nergens 'Toggle'....
Instellingen -> Apparaten & Diensten -> Helpers -> Schakelaar
Je kunt een automation gebruiken om er acties aan te hangen.
De versie die ik geinstalleerd had was de core variant, OS was ubuntu op een Intel Nuc. Tijdens een update poging is er iets mis gegaan en wil ik nu overstappen op het Home assistant OS. Wegens een aantal gebreken in mijn beperkte kennis wil ik geen tijd meer in de oude setup steken.
Ik kan momenteel niet meer in Homeassistant komen. In de folder PATH_TO_CONFIG staat wel de database en scenes.yaml
Is het mogelijk om de oude gegevens in de nieuwe install te krijgen? Welke bestanden moet ik kopiëren.
Alles overzetten (db enzo) is volgens mij niet mogelijk of makkelijk zonder HA backup (maar die kan je met de Core niet maken). Als het nog niet veel is zou ik gewoon de config.yaml, scenes.yaml en automations.yaml enzp ter inspiratie kopiëren en opnieuw beginnen met HA OS (misschien via Proxmox ofzo).
Backup met core kan wel tegenwoordig. Dit is overigens gewoon de inhoud van je config folder. Dus die kan je ook handmatig overzetten.Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:16:
@Amd RuLuzzz Het is wel heel erg afhankelijk van wat je weer werkend wil krijgen. Automations en scenes kan je wel kopiëren maar moet je waarschijnlijk nog wel even mee spelen daarna omdat je devices misschien op je nieuwe install andere entity id's krijgen.
Alles overzetten (db enzo) is volgens mij niet mogelijk of makkelijk zonder HA backup (maar die kan je met de Core niet maken). Als het nog niet veel is zou ik gewoon de config.yaml, scenes.yaml en automations.yaml enzp ter inspiratie kopiëren en opnieuw beginnen met HA OS (misschien via Proxmox ofzo).
Dat komt omdat buienradar helaas failliet is gegaan door een gebrek aan buien:JukeboxBill schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:15:
Hier iets vreemds met Buienradar.
Alle entiteiten staan al sinds 14.00 uur op dezelfde waarde. Ook de status pagina geeft dat aan.
Ik heb de integratie al opnieuw geladen maar dat helpt niet.
HA is up-to-date:
[...]
Iemand anders ook problemen?
https://speld.nl/2018/07/23/buienradar-failliet/
Ik denk dus dat je of moet settelen met consumer spul als je out of the box wil. Value for money met esp bordjes met wled/tasmota (heb ik ook en werkt perfect) of echte profi spullen maar lastig aan te komen en stijle leercurve
Nox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:46:
[...]
Nouja, het is niet geld als water uitgeven, dan kan ik wel voor 10 ruggen een bedrijf laten komen. Ik vind het niet erg om per rgb-kanaal een controller te kopen van 75-100 euro mits die goed werkt. Als ik via zigbee een fade kan programmeren en die controller zelf dan een vloeiende overgang erin pleurt is het helemaal prima. Maar het is meer: kies een kleur, deze wordt gemaakt, meer dan dat gaat met horten en stoten.
De DMX controller van eldoled werkt met 16 bit per kleur (2 kanalen) en doet zelf ook nog iets smooth maken.
Misschien ga ik toch eens kijken of er IP-dmx controllers bestaan, dan wordt het misschien een beetje klooien om het in HA werkend te maken, maar dan kan ik wel - mits de software er voor is - mood lighting voor bij een film of serie makendie speel ik dan toch af via een mediacenter/pc.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Hmmm dan wordt het echt hobby'en dus. Dan maar HA maken met zigbee controllers voor de statische witte led-verlichting en in de tussentijd hobbybobben met dmx. Houdt je van de straatsailor_dg schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:45:
Je gaat dan al snel naar professioneel spul. Ik heb zelf Color Kinetics. Heeft een aparte data enabler om de leds aan te sturen. Daarnaast een aparte dmx controller om de data enabler aan te sturen. Integreren is lastig. Low level via dry contacts of via serial welke ik via nodered weer in HA heb hangen. Is wel weer een hobby en niet out of the box.
Ik denk dus dat je of moet settelen met consumer spul als je out of the box wil. Value for money met esp bordjes met wled/tasmota (heb ik ook en werkt perfect) of echte profi spullen maar lastig aan te komen en stijle leercurve
[...]
Tips voor waar je goede hardware kan kopen mbt zigbee led strip controllers zijn welkom overigens. Kan ik alvast hobby'en
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat had ik ook vorige jaar. Eneco kon geen meterstanden meer zien. Tennet heeft de smart meter vervangen door een waarvan de 4G kaart wel werkt.The_Cube schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:46:
Ik heb een P1 meter via USB aangesloten op mijn PI met Home Assistant.
Nu krijg ik een brief van mijn netbeheerder dat de meter stuk is omdat hij zijn data niet meer verstuurd naar de netbeheerder en dus ook niet naar de energie leverancier.
De netbeheerder komt binnenkort de meter vervangen. Moet ik nog wat doen om er voor te zorgen dat Home Assistent niet op de hobbel raakt? Ik weet niet of de oude meterstanden mee gaan of dat hij ineens nieuwe standen uit lees (dus 0 bij een nieuwe meter?)
Wat kan ik het beste doen
Je hoeft niets te doen met HA. Wel weer je P1 kabel koppelen en dan leest HA de nieuwe standen in.
Jammer is dat de gasmeter van 0 naar de actuele stand gaat. Dus je hebt ineens een paar duizend kuub verstookt in een oneindig klein moment. De facturering gaat wel goed (bij mij)
Tip: je weet het allemaal niet zeker of het goed gaat: maak een foto van de huidige standen vóórdat de meter wordt vervangen. En dan een foto van erna.
Zie hier een screenshot van de dag van omwisselen (11 nov, tussen 12 en 13)
/f/image/BNh6z3VT605p6vYIjTl752aX.png?f=fotoalbum_large)
ps: je ziet aan de PV meteen dat het een druilerige dag was. Mooi die history!
Wat ik graag wil is dat ik in een grafiek kan zien dat de luchtvochtigheid en temperatuur in de badkamer omhoog gaat, en daarbij ook het gasverbruik omhoog gaat voor diezelfde periode (liefst per kwartier zichtbaar).Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:07:
@Oon Ultility meter hakt het alleen op in een opgaande lijn per dag/maand/kwartaal etc. Is dat al wat je wilt? Als je echt het instantaan gasverbruik wilt plotten kan je aan de slag met de derivative integratie.
Daarmee kan ik namelijk expliciet zien dat het gasverbruik op dat moment voor de douche is
Om hier nog even op terug te komen. Ik had van de week een ingeving, als de afzuiging aanstaat dan daalt in principe ook de luchtdruk natuurlijk.edwardmp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:
Heeft iemand tips voor het volgende.
Ik heb inmiddels bij mechanische ventilatie systeem in HA gekregen.
Nu wil ik als ik ga koken en ik mijn Bora inductie kookplaat gebruik de mechanische ventilatie harder zetten.
Ik heb dus een sensor nodig die me min of meer kan vertellen wanneer ik aan het koken ben.
De kookplaat zelf is niet smart dus dat is geen optie. Een plug aan de kookplaat hangen ook niet, is een perilex aansluiting.
Zou zoiets wellicht werken?
https://www.robbshop.nl/a...-monitor-zigbee?sqr=aqara
Of heeft iemand anders nog tips wat voor soort sensor een "kooklucht" zou kunnen detecteren?
Dus ik heb een simpele aqara temp sensor geplaatst in het afzuigkanaal (smalste stukje). Deze kan ook de luchtdruk meten.
Op volle kracht zakt de druk met 3.5 hPa in hele korte tijd, iets wat volgens mij niet snel gebeuren met de normale luchtdruk. Op halve kracht zakt het 1.5 hPa.
Een derivative sensor zou dit moeten kunnen filteren. Ik ga het komende dagen in de gaten houden, kijken of het goed werkt!
(Eventueel kan ik ook nog veranderingen aan de vochtigheid en temp gebruiken, maar de luchtdruk verandering zal er altijd zijn)
Timers overleven tegenwoordig trouwens ook een herstart (als je dit optie aanzet)Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:
@Ben.Hahlen Nouwja, zoveel robuster wordt hij er toch niet van al je het licht alleen voor minimaal 15 minuten laat branden?
Maar of je de afkoel periode nu met een helper of zoals jij direct in een automation doet maakt niet zo veel uit.
Maar inderdaad, ze overleven een herstart niet. Zelfs een reload van de automations (of dus een edit) niet. Vandaar dat ik het altijd met timers deed. Deze overleven wel een reload van de automations. HA herstart niet maar voor lampen die altijd op een timer moeten had ik HA-start (met licht aan) ook als trigger.
Dankjewel, ga ik deze eens proberen. Gebruik je dan ook nog een systeem om de sensor uit te zetten tussendoor? Om de levensduur te verlengen?Vaevictis_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
@Fireball86
Ik heb ook zo'n zelfde sensor in gebruik met ESPHome, fijnstof waarden kloppen bij mij.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 esphome: name: fijnstof platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_iot_ssid password: !secret wifi_iot_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Fijnstof Fallback Hotspot" password: "" captive_portal: # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: password: "" ota: password: "" # Enable Web web_server: port: 80 # Example configuration entry uart: rx_pin: GPIO3 baud_rate: 9600 sensor: - platform: pmsx003 type: PMS5003ST pm_1_0: name: "Particulate Matter <1.0µm Concentration" accuracy_decimals: 1 pm_2_5: name: "Particulate Matter <2.5µm Concentration" accuracy_decimals: 1 pm_10_0: name: "Particulate Matter <10.0µm Concentration" accuracy_decimals: 1 temperature: name: "Temperature" humidity: name: "Humidity" formaldehyde: name: "Formaldehyde"
Ik heb het simpelweg met 2 triggers gedaan:Ben.Hahlen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Hmmm, ja, dat heb ik overwogen, maar is dat "robuust" genoeg?
Kan ook best zijn dat ik het nu aan het over-engineeren ben...
Op mijn zoektocht kwam ik bv ook tegen dat de "wait_for_trigger" een herstart niet overleefd, dus ja, dan ga je daar weer verder in onderzoeken.
[...]
Hmm, ook interessant.
Ik heb, om om die afkoel-periode heen te komen, inderdaad de timeout al op 5 gezet, maar ja...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| alias: Set gaming room lights description: "" trigger: - platform: state entity_id: media_player.chromecast5961 id: chromecast - type: motion platform: device device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064 entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone domain: binary_sensor id: motion_detected - type: no_motion platform: device device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064 entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone domain: binary_sensor id: motion_cleared for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 milliseconds: 0 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: motion_cleared - condition: state entity_id: input_boolean.office_1_auto_lights state: "on" sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.office_1_all_lights - conditions: - condition: trigger id: motion_detected - condition: state entity_id: input_boolean.office_1_auto_lights state: "on" sequence: - service: scene.turn_on target: entity_id: "{{ states('sensor.day_and_night_lights_office1') }}" default: [] mode: restart |
Het belangrijke stukje is hier mode: restart. Bij beweging gaat de lamp onmiddelijk aan, bij geen beweging gaat de off timer lopen van 15 minuten. Als ik dus in de tussentijd weer beweeg, herstart de automation en wordt de timer dus gecleared.
De lamp gaat dan weer aan, maar was al aan dus geen verschil.
Verder heb ik nog een input boolean erin zitten om dit uit te zetten als ik wil, en er horen nog veel meer triggers en actions bij maar dit is de basis.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Nee, gebruik de sensor al twee jaar gaat best lang mee.Fireball86 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:48:
[...]
Dankjewel, ga ik deze eens proberen. Gebruik je dan ook nog een systeem om de sensor uit te zetten tussendoor? Om de levensduur te verlengen?
Ja, nee,, wat ik al zei: voor hetzelfde geldt ben ik er teveel over aan het nadenken, daarom kwam ik hier, voor de sanity check :-)Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:06:
@Ben.Hahlen Nouwja, zoveel robuster wordt hij er toch niet van al je het licht alleen voor minimaal 15 minuten laat branden?
Oh? Tell me more...TheFes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:15:
[...]
Timers overleven tegenwoordig trouwens ook een herstart (als je dit optie aanzet)
Ah, kijk, die is relatief simpel ook nog. Dank!Dutchess_Nicole schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:59:
[...]
Ik heb het simpelweg met 2 triggers gedaan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 alias: Set gaming room lights description: "" trigger: - platform: state entity_id: media_player.chromecast5961 id: chromecast - type: motion platform: device device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064 entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone domain: binary_sensor id: motion_detected - type: no_motion platform: device device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064 entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone domain: binary_sensor id: motion_cleared for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 milliseconds: 0 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: motion_cleared - condition: state entity_id: input_boolean.office_1_auto_lights state: "on" sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.office_1_all_lights - conditions: - condition: trigger id: motion_detected - condition: state entity_id: input_boolean.office_1_auto_lights state: "on" sequence: - service: scene.turn_on target: entity_id: "{{ states('sensor.day_and_night_lights_office1') }}" default: [] mode: restart
Het belangrijke stukje is hier mode: restart. Bij beweging gaat de lamp onmiddelijk aan, bij geen beweging gaat de off timer lopen van 15 minuten. Als ik dus in de tussentijd weer beweeg, herstart de automation en wordt de timer dus gecleared.
De lamp gaat dan weer aan, maar was al aan dus geen verschil.
Verder heb ik nog een input boolean erin zitten om dit uit te zetten als ik wil, en er horen nog veel meer triggers en actions bij maar dit is de basis.
Niet veel meer over te melden dat wat er in de docs van 2022.4 staat
https://www.home-assistan...#other-noteworthy-changes (puntje 5)
Doorloopruimtes zijn een ander verhaal. Daar is de 60 sec lock-out van de meeste sensoren echt super irritant voor. Want daar wil ik eigenlijk maar een naloop van een minuut ofzo. Ooit wel één Mija sensor in "super mode" gezet waarbij de lock-out nog maar 5 sec is. Dan werkt het wel mooi.
Ik wil zelf in Grafana gaan werken; ik zal me inlezen hoe ik in de queries berekeningen kan toepassen. Als dat lastiger is dan via yaml-file?Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:17:
@Henri2500 Maar wil je het nu in HA of Grafana? Want dit kan nu prima binnen HA en is er al een kant en klaar energy dashboard voor. Deze doet het optellen voor je.
Wil je het in Garana zou ik het ook doen bij de queries uit de db, zo kan je ook de systemen los tonen.
Thanks, ik wacht de afspraak af. eerst op vakantieSeptillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:00:
@The_Cube Gewoon niets doenZodra de meterstand lager wordt dan de voorlaatste waarde ziet HA dit als nieuw begin. Daar de nieuwe meter op 0 begint zal HA dit gewoon optellen bij de oude meterstand.
Gelukkig heb ik geen gas, en dus geen gasmeteroltk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:36:
[...]
Je hoeft niets te doen met HA. Wel weer je P1 kabel koppelen en dan leest HA de nieuwe standen in.
Jammer is dat de gasmeter van 0 naar de actuele stand gaat. Dus je hebt ineens een paar duizend kuub verstookt in een oneindig klein moment. De facturering gaat wel goed (bij mij)
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Volgens mij moet je daar Transformation voor gebruiken:Henri2500 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Ik wil zelf in Grafana gaan werken; ik zal me inlezen hoe ik in de queries berekeningen kan toepassen. Als dat lastiger is dan via yaml-file?
https://grafana.com/docs/...st/panels/transform-data/
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
het hangt ook een beetje van de datasource af. Als je Prometheus gebruikt is je query ook gelijk de berekening (als in, je kan queries maken die optellen, vermenigvuldigen etc..) terwijl dat in Influx weer niet kan, Daarin zou je dus eerst een andere serie moeten maken die een Continuous Query runt die de berekening voor je doet.Henri2500 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Ik wil zelf in Grafana gaan werken; ik zal me inlezen hoe ik in de queries berekeningen kan toepassen. Als dat lastiger is dan via yaml-file?
Uiteraard kun je het ook aan de HA kant doen door een template sensor te maken die de waarde berekent, en die je dan vervolgens exporteert naar whatever TSDB je hebt lopen.
Mogelijkheden te over.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DEWB2OAOBeeoIgbZLKN1oE6I.jpg?f=user_large)
Iemand ervaringen met het koppelen van Sonoff NSpanel met Home assistant zonder deze te flashen?
Als ik het goed heb gelezen is met de nieuwe update van de NSpanel dit niet meer nodig.
DennusB schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:28:
[...]
Ik gebruik juist de "released after short press", sindsdien gaat het altijd goed bij mij
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik kan enkel de levering toevoegen maar niet de return.TheFes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Je moet de lifetime sensors gebruiken voor het evergy panel, niet de day sensoren
Terwijl de sensoren goed lijken ingesteld kan ik die niet kiezen in het dashboard. Ik kan enkel voor terug levering sensor.dsmr_day_consumption_electricity1_returned kiezen maar dan krijg ik de state class error.
ja ik heb HA al meerder keren herstart. Het lijkt een soort cache probleem? Nu ik dit zeg misschien moet ik even een andere browser proberenSeptillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:26:
@tomdh76 Dat lijken me inderdaad de vier correcte sensoren en correcte classes. Heb je heel HA al eens herstart?
edit:
nee dat werkt ook niet. In HA kan ik alleen de verkeerde teruglever sensoren kiezen...
[ Voor 11% gewijzigd door tomdh76 op 26-08-2022 12:17 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 26-08-2022 12:18 ]
Is er wellicht een issue met de sensoren in developer tools > statisticstomdh76 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:22:
[...]
Ik kan enkel de levering toevoegen maar niet de return.
Terwijl de sensoren goed lijken ingesteld kan ik die niet kiezen in het dashboard. Ik kan enkel voor terug levering sensor.dsmr_day_consumption_electricity1_returned kiezen maar dan krijg ik de state class error.
[Afbeelding]
Bij deze:Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:18:
@tomdh76 Laat eens de dropdown in het energy dashboard config zien
Ja, ik zag dat ik de sensoren niet had opgenomen in de recorder. Nu ziet hij ze wel... Dank voor jullie hulp!TheFes schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Is er wellicht een issue met de sensoren in developer tools > statistics
"- Protect against an exception in Shelly climate platform"
Aanname gedaan dat dit het externe platform was, maar helaas na de update geen enkele H&T sensor meer online.
Rollback naar 2022.8.6, nog steeds geen sensoren online....
Na een handmatige reset werken ze nu wel weer
Iemand die toevallig hetzelfde heeft ondervonden?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik had het nog niet gerelateerd aan de update, maar ik had hetzelfde met 2 H&T's.raymondw schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:31:
Vanochtend de melding dat 2022.8.7 klaar stond, even door de meldingen heen gelopen en daar stond wat over Shelly Climate.
"- Protect against an exception in Shelly climate platform"
Aanname gedaan dat dit het externe platform was, maar helaas na de update geen enkele H&T sensor meer online.
Rollback naar 2022.8.6, nog steeds geen sensoren online....
Na een handmatige reset werken ze nu wel weer
Iemand die toevallig hetzelfde heeft ondervonden?
Na handmatig aan/uit (ik gebruik een USB voeding bij beide) doen ze het weer.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Zeker, gebruik mijn code maarAndroo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
Thanks! Dit werkt goed
1 laatste vraag nog m.b.t de Icons...
Ik krijg met geen mogelijkheid de MDI icons op de buttons.. Heb je de laatste goude tip voor mij?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - type: custom:button-card
entity:
name: Leeg
template:
- base
- icon_climate
custom_fields:
icon: >
<ha-icon icon="mdi:home" style="color: #9da0a2;"></ha-icon> |
Is er iemand hier die sonarr en/of radarr gebruikt als addon in HA (bv op een pi) en zn downloadclient (bv sabnzb) op een andere machine?
Ik kom er maar niet uit met die mapping....
Bij mij staat sabnzb op mn unraid server... daar kan ik host path en container path invullen..
Maar in mn addon op HA niet.
Ik snap wel dat het eenvoudiger zou zijn om alles op mn server te installeren (dan zou het al lukken) maar dat wil ik net niet, gezien mn unraid niet 24/24 aanstaat en mn HA wel !
Bovendien wil ik alles mooi kunnen volgen of iets uit is, en of ik de server moet aanzetten...
Zoiets: https://github.com/klaasnicolaas/home-assistant-glowEvertt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:51:
Heeft iemand een goede pulse sensor voor een kWh meter. Van mij heeft helaas geen p1 poort maar wel pulse led?
Ik niet, volgens mij zijn HA add-ons icm remote mounts geen goede combinatie (of is daar inmiddels wat voor?)
Via de sonarr web-interface kun je onder Settings -> Download Client ook 'Remote Path Mappings' aanmaken.
Zoek je dat?
Hoe werkt dat dan als je download client down is als sonarr een aflevering grabt? Wordt dat ergens gecached?
Interessant, ben ook benieuwddongilles schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:23:
[Afbeelding]
Iemand ervaringen met het koppelen van Sonoff NSpanel met Home assistant zonder deze te flashen?
Als ik het goed heb gelezen is met de nieuwe update van de NSpanel dit niet meer nodig.
Bedankt.
Alleen werkt deze via wifi wil liever een die rechtstreeks op de usb poort van de RPI gaat.
Ja ik zoek een manier....RudolfR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:58:
@skank
Ik niet, volgens mij zijn HA add-ons icm remote mounts geen goede combinatie (of is daar inmiddels wat voor?)
Via de sonarr web-interface kun je onder Settings -> Download Client ook 'Remote Path Mappings' aanmaken.
Zoek je dat?
Hoe werkt dat dan als je download client down is als sonarr een aflevering grabt? Wordt dat ergens gecached?
Die remote path mappings heb ik gezien, maar dat lukt me precies niet goed...
Als de download client down is, dan wacht sonarr gewoon tot die terug up is en stuurt het dan door.
Jammer dat je die docker settings ook niet kan invullen in de HA addon
Wat lukt er niet precies niet? In Sonarr zeg je met de remote path mappings dus dat het pad wat Sabnzbd terug geeft als daar staat het moet je hier zien als hier staat het.skank schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Ja ik zoek een manier....
Die remote path mappings heb ik gezien, maar dat lukt me precies niet goed...
Als de download client down is, dan wacht sonarr gewoon tot die terug up is en stuurt het dan door.
Jammer dat je die docker settings ook niet kan invullen in de HA addon
Dus stel je Sabnzbd download het in een lokale folder /mnt/downloads en Sonarr heeft toegang tot die folder via een /mnt/nfs/downloads zeg je dus:
sabnzb server heeft remote path: /mnt/downloads en een local path: /mnt/nfs/downloads.
Je kunt dus meerdere paden toevoegen.
Ik snap niet veel van je zinnen , sorry.krijn1985 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:56:
[...]
Wat lukt er niet precies niet? In Sonarr zeg je met de remote path mappings dus dat het pad wat Sabnzbd terug geeft als daar staat het moet je hier zien als hier staat het.
Dus stel je Sabnzbd download het in een lokale folder /mnt/downloads en Sonarr heeft toegang tot die folder via een /mnt/nfs/downloads zeg je dus:
sabnzb server heeft remote path: /mnt/downloads en een local path: /mnt/nfs/downloads.
Je kunt dus meerdere paden toevoegen.
Ik snap wel dat ik meerdere paden kan toevoegen.
Heb jij dit ook draaien op 2 verschillende machines dan?
Het idee achter die mapping is dat je sonarr kunt vertellen wat sabnzbd bedoelt als deze doorgeeft waar de download terecht is gekomen. Dit kan voor beide applicaties een andere map zijn, omdat de ene via een (docker)mount werkt.
Dus wat voor de ene /mnt/zfs/media/downloads is, is voor de andere simpelweg /downloads, omdat docker daar tussen zit.
Maar dit is hier een beetje off-topic? Ik mis het HA-specifieke in deze kwestie.
WEl beide VM's staan bij jou wel op dezelfde machine?RudolfR schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:08:
Ik draai het wel apart. nzbget draait op een VM en sonarr draait via docker op een andere VM.
Het idee achter die mapping is dat je sonarr kunt vertellen wat sabnzbd bedoelt als deze doorgeeft waar de download terecht is gekomen. Dit kan voor beide applicaties een andere map zijn, omdat de ene via een (docker)mount werkt.
Dus wat voor de ene /mnt/zfs/media/downloads is, is voor de andere simpelweg /downloads, omdat docker daar tussen zit.
Maar dit is hier een beetje off-topic? Ik mis het HA-specifieke in deze kwestie.
OF doet dat er niet toe, maar idd dat is off topic hier.
Ik vroeg het hier omdat het bij mij als addon draait op mijn HA machine (HA OS)
Maar los daarvan ben ik er eigenlijk al uit.
Ik overweeg het volgende maar daar komen toch weer wat vragen bij.
Ik zou op mijn pi die HA OS draait..
Alle addons zetten, dus zowel sonarr, radarr als sabnzb
Nu staat alles qua installatie bestanden bij mij op een SSD.
1. Gezien ik een grotere SSD zou nodig hebben, kan ik een perfecte kopie nemen van de oude SSD met HA op en deze overzetten naar een nieuwe SSD en dan gewoon swappen?
2. Kan ik een backup maken van alles van die ssd en dit op mn server zetten? Of is de gewone HA backup voldoende (en zal dit ook de data van bv sabnzb meenemen?)
3. Hoe organiseer ik best mijn mappen die bestaan met HA OS? Ik heb nu een config map, die blijft uiteraard, maar ik merk ook een map op "media" die leeg is , en "share" wat een paar mappen heeft.
Bedoeling is om dan 2 mappen te hebben, een downloads map waar sab en sonarr enz nr kijken
en een map "te verplaatsen" die dan dient om bepaalde zaken die ik wil houden daarin te plaatsen die dan automatisch verhuizen naar de server..
Ik droom misschien
Ik zou dan zelfs extra mappen kunnen maken om gewoon iets te delen, hoewel ik niet weet of ik daar dan een ha addon voor nodig heb of niet, of gewoon een folder aanmaken...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Leg es uitToppe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:59:
Stonden we van de week in de supermarkt en we dachten dat we nog aardappels hadden... Dat probleem hebben we vaker dus dat hebben we nu opgelost
[Afbeelding]
Liggen je aardappelen dan thuis op een slimme weegschaal
Sort-off. Ik gebruik load-cells met een HX711, is hier al vaker voorbij gekomenskank schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
Leg es uit
Liggen je aardappelen dan thuis op een slimme weegschaal
Iemand de gouden tip? Het liefste ook een compact formaat zodat hij niet een e.v.t. tweede stekker blokkeert.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
De Blitzwolf SHP-13 of SHP-15 zijn vrij populairRevellNL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:50:
Ik ben op zoek naar slimme stekkers op Zigbee die ook stroommetingen doen. Ik had Innr SP 220 besteld, maar daar hebben ze die functionaliteit t.o.v. de SP 120 uit gehaald blijkbaar.
Iemand de gouden tip? Het liefste ook een compact formaat zodat hij niet een e.v.t. tweede stekker blokkeert.
Ik heb een raspberry pi4 met een draagbare ssd en hierop homeassistant en dit werkt al een jaar lang helemaal prima maar kan ik hier iets opzetten dat ik hem als een soort nas kan gebruiken en hij automatisch bestand synchroniseert naar een usb of een ssd op de pi naast homeassistant of zal dit niet verstandig zijn?
Hoe gebruik jij deze plug ? Native op HA met Conbee ofzo? Of heb je zo'n hub die dan verder gekoppeld is op HA?vonkkie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:55:
@RevellNL
Ik heb deze bij amazon besteld werkt goed en compact[Afbeelding]
Ik heb er ook enkele en kan deze gewoon schakelen ... aan/uit.
Geen energiemeting etc.
Spanning-sensor geeft precies wel iets terug, maar stroom, vermogen, energie ... noppes.
Met een zigbee cordinator in mijn ha
:strip_exif()/f/image/nTZp1GuwjS5so5ZEWx6V3UJV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 106% gewijzigd door vonkkie op 28-08-2022 09:07 ]
EDIT : Heb m'n CONBEE II een flash gegeven naar de laatste release van mei 2022 , stick terug in m'n Odroid gestoken en bingo ... ik heb nu data voor stroom, actueel vermogensverbruik alsook de reeds geconsumeerde kWh energie geeft nu data weer.
Thx!
[ Voor 51% gewijzigd door jvanhambelgium op 28-08-2022 10:00 ]
Kijk eens naar Nextcloud…Jnaaazer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 07:33:
Ik zit een beetje te bedenken wat ik met me foto's en overige bestanden ga doen en vind een nas toch iets te prijzig, ik heb nu alles op me computer en een cloud staan en een losse usb waar ik af en toe een backup op zet.
Ik heb een raspberry pi4 met een draagbare ssd en hierop homeassistant en dit werkt al een jaar lang helemaal prima maar kan ik hier iets opzetten dat ik hem als een soort nas kan gebruiken en hij automatisch bestand synchroniseert naar een usb of een ssd op de pi naast homeassistant of zal dit niet verstandig zijn?
PSN: PcDCch
Is er iemand die toevallig iets soortgelijks heeft? Ik heb wel wat github projecten voorbij zien komen van Albert Heijn. Maar nog niks kant en klaar.
Een herstart lost het probleem op maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Dat ‘piekje’ boven de 2 van 21:00 klopt, ik voeg hier zelf wat gewicht aan toe om het er vervolgens enkele seconde later weer af te halen.
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 28-08-2022 09:52 ]
Ja, zonder calibratie heb je helemaal niets aan die data. Nu moet ik toegeven dat ze in het voorbeeld praten over een 3 cijferige eenheid en dat hij bij mij 6 cijferig is.Beekforel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:19:
@Toppe op https://esphome.io/components/sensor/hx711.html lees ik dat je de sensor moet kalibreren, heb je dat gedaan? Zijn de overige waardes (WiFi signaal oid) van je esphome wel gewoon in orde?
WiFi signaal enzo is in orde, gelukkig
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 28-08-2022 10:49 ]
Zie mn post hierboven, dat is net wat ik ook ga doenJnaaazer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 07:33:
Ik zit een beetje te bedenken wat ik met me foto's en overige bestanden ga doen en vind een nas toch iets te prijzig, ik heb nu alles op me computer en een cloud staan en een losse usb waar ik af en toe een backup op zet.
Net omdat ik mn server niet 24/24 aan wil laten staan.
Ik ga dus gewoon een grotere SSD van 2TB koppelen aan de pi (met HA OS op)
Die kan dan dienen als downloadclient maar ook om bestanden te delen
Ging net zeggen, flash hem eensjvanhambelgium schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:20:
Hmm, een probleem/beperking door de Conbee II dus als het met een Sonoff wel prima werkt...es effe wat opzoekwerk doen.
EDIT : Heb m'n CONBEE II een flash gegeven naar de laatste release van mei 2022 , stick terug in m'n Odroid gestoken en bingo ... ik heb nu data voor stroom, actueel vermogensverbruik alsook de reeds geconsumeerde kWh energie geeft nu data weer.
Thx!
Je weet dat er ook een lijst bestaat met compatibele devices...
TheFes schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
De Blitzwolf SHP-13 of SHP-15 zijn vrij populair
Thanks voor de aanbevelingen! Het is de Blitzwolf SHP-15 geworden!vonkkie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:55:
@RevellNL
Ik heb deze bij amazon besteld werkt goed en compact
[Afbeelding]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
OK. Ik ken de sensor zelf verder niet dus geen idee of dat klopt.Toppe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Ja, zonder calibratie heb je helemaal niets aan die data. Nu moet ik toegeven dat ze in het voorbeeld praten over een 3 cijferige eenheid en dat hij bij mij 6 cijferig is.
WiFi signaal enzo is in orde, gelukkig
Voeding in orde?
Als je iets van een kalibratie gedaan hebt zou die sowieso niet onder 0 kunnen komen? En soms enkele seconden (zwaar) negatieve getallen zie ik ook. Maar heb daar nooit naar gekeken wat dat kan zijn. Maar gezien jij het puur gebruikt om te kijken of je nog aardappelen hebt hoef je natuurlijk geen real time wijzigingen te zien. Ik zou in jou situatie dus een filter over de waarde gooien zodat die bv het gemiddelde over 5 minuten pakt of dat plotse wijzigingen eruit worden gefilterd.Toppe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:51:
Ik ga hem toch ook even hier posten. Ik heb met ESPHome met regelmaat dit soort vreemde schommelingen. Ik kan ze niet verklaren, er is qua gewicht niets af gegaan of bij gekomen.
Een herstart lost het probleem op maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Dat ‘piekje’ boven de 2 van 21:00 klopt, ik voeg hier zelf wat gewicht aan toe om het er vervolgens enkele seconde later weer af te halen.
[Afbeelding]
Zelf heb ik dan load cells onder mijn bed. Maar om verlichting meteen te schakelen bij in/uit bed kan ik natuurlijk geen "gemiddelde over X minuten" gebruiken.
Dat is overigens ook een beetje het ding. Hij laat de sensor eens in de X seconden / minuten een meting doen. Als die meting incorrect is dan blijft die wel zo lang behouden. Ik weet echter niet of je bv ook elke minuut 5 metingen achter elkaar kunt doen (dus op :00, :01, :02, :03 en :04 seconden van elke minuut) en dan daarvan het gemiddelde of de mediaan of zo nemen.
Mag ik vragen waarom ?RevellNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
[...]
Thanks voor de aanbevelingen! Het is de Blitzwolf SHP-15 geworden!
Ik vond ze zo onhandig groot
Ik gebruik dus een iUNGO, via MQTT gekoppeld aan HA.
Nu moet ik per sensor alles configureren in sensor.yaml
Voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
| # iUNGO - Elektra
- platform: mqtt
name: "Power Returned"
state_topic: "70:B3:D5:6F:37:D6/energy-dsmr4/538d72d9/L1Pexp"
unit_of_measurement: "Watt"
icon: mdi:solar-power
value_template: '{{ value | round(0) }}' |
Kan dit ook automatisch via Mosquitto?
Ik had al geprobeerd bij publish, homeassistant in te vullen maar dat werkt niet.
Iemand een idee?
De stekkers die jij linkte kon ik nergens vinden, de Blitzwolf was ik al vaker tegengekomen dus leek me een prima keuze.vonkkie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:31:
[...]
Mag ik vragen waarom ?
Ik vond ze zo onhandig groot
Iemand een antwoord op mijn 3 vragen aub?skank schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
WEl beide VM's staan bij jou wel op dezelfde machine?
OF doet dat er niet toe, maar idd dat is off topic hier.
Ik vroeg het hier omdat het bij mij als addon draait op mijn HA machine (HA OS)
Maar los daarvan ben ik er eigenlijk al uit.
Ik overweeg het volgende maar daar komen toch weer wat vragen bij.
Ik zou op mijn pi die HA OS draait..
Alle addons zetten, dus zowel sonarr, radarr als sabnzb
Nu staat alles qua installatie bestanden bij mij op een SSD.
1. Gezien ik een grotere SSD zou nodig hebben, kan ik een perfecte kopie nemen van de oude SSD met HA op en deze overzetten naar een nieuwe SSD en dan gewoon swappen?
2. Kan ik een backup maken van alles van die ssd en dit op mn server zetten? Of is de gewone HA backup voldoende (en zal dit ook de data van bv sabnzb meenemen?)
3. Hoe organiseer ik best mijn mappen die bestaan met HA OS? Ik heb nu een config map, die blijft uiteraard, maar ik merk ook een map op "media" die leeg is , en "share" wat een paar mappen heeft.
Bedoeling is om dan 2 mappen te hebben, een downloads map waar sab en sonarr enz nr kijken
en een map "te verplaatsen" die dan dient om bepaalde zaken die ik wil houden daarin te plaatsen die dan automatisch verhuizen naar de server..
Ik droom misschien
Ik zou dan zelfs extra mappen kunnen maken om gewoon iets te delen, hoewel ik niet weet of ik daar dan een ha addon voor nodig heb of niet, of gewoon een folder aanmaken...
edit:
Ik merk ook het volgende op:
In de root heb ik een aantal mappen als config, media,addons, backup, ...
Ik kan daar echter geen extra map aanmaken...
[ Voor 4% gewijzigd door skank op 28-08-2022 12:17 ]
Type in Google zigbee plug power meterRevellNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
De stekkers die jij linkte kon ik nergens vinden, de Blitzwolf was ik al vaker tegengekomen dus leek me een prima keuze.
En dan bij amazon
Voor het gemak even de code, de median heb ik het toegevoegd en eens kijken wat er nu gebeurt. De negatieve getallen komen natuurlijk doordat de calibrate_linear nu onder de 546584 komt. Ik had zelf ergens verwacht dat het dit getal rond de 0 zou zitten. Op zich is dat redelijk makkelijk op te lossen door 0 -> 0 toe te voegen maar dat lost in de basis het probleem niet op.RobertMe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Als je iets van een kalibratie gedaan hebt zou die sowieso niet onder 0 kunnen komen? En soms enkele seconden (zwaar) negatieve getallen zie ik ook. Maar heb daar nooit naar gekeken wat dat kan zijn. Maar gezien jij het puur gebruikt om te kijken of je nog aardappelen hebt hoef je natuurlijk geen real time wijzigingen te zien. Ik zou in jou situatie dus een filter over de waarde gooien zodat die bv het gemiddelde over 5 minuten pakt of dat plotse wijzigingen eruit worden gefilterd.
Zelf heb ik dan load cells onder mijn bed. Maar om verlichting meteen te schakelen bij in/uit bed kan ik natuurlijk geen "gemiddelde over X minuten" gebruiken.
Dat is overigens ook een beetje het ding. Hij laat de sensor eens in de X seconden / minuten een meting doen. Als die meting incorrect is dan blijft die wel zo lang behouden. Ik weet echter niet of je bv ook elke minuut 5 metingen achter elkaar kunt doen (dus op :00, :01, :02, :03 en :04 seconden van elke minuut) en dan daarvan het gemiddelde of de mediaan of zo nemen.
Ik had verwacht/gehoopt dat ze een kant en klaar filter hadden waarbij té grote wijzigingen worden genegeerd of worden opgeslagen voor een volgende meting, dat is dus helaas niet het geval.
Zal de update_interval eens wat omhoog schroeven, 2 seconde is beetje te veel van het goede.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - platform: hx711
name: "Gewicht"
dout_pin: GPIO2
clk_pin: GPIO0
gain: 128
update_interval: 2s
unit_of_measurement: kg
accuracy_decimals: 2
filters:
- calibrate_linear:
- 546584 -> 0
- 574006 -> 1
- delta: 0.1
- sliding_window_moving_average:
window_size: 3
send_every: 1
- median:
window_size: 7
send_every: 4 |
De laatste 3 regels heb ik net toegevoegd
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 28-08-2022 12:35 ]
Ik heb nu het volgende :
1
2
3
4
5
6
7
| - repeat: until: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor |
Ik dacht ik maak er van (voeg repeat.index toe) :
1
2
3
4
5
6
7
8
| - repeat: until: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor - or { repeat.index==5 } |
Maar dat accepteert hij niet :
Message malformed: Expected a dictionary @ data['action'][1]['repeat']['until'][1]
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 29-08-2022 12:33 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]
Vindt 59 euro voor een sensor om je gas verbruik uit te kunnen lezen beetje te veel.
5V 2.4A iPad lader, zou probleem ook niet aan mogen liggen.Beekforel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
OK. Ik ken de sensor zelf verder niet dus geen idee of dat klopt.
Voeding in orde?
Kun je niet verbinden met een P1 kabel of P1 of deze https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/Evertt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:31:
heeft iemand een goedkoper oplossing voor de Gasmeter Gateway https://smartgateways.nl/product/gasmeter-gateway/
Vindt 59 euro voor een sensor om je gas verbruik uit te kunnen lezen beetje te veel.
Hij moet wat om die bijna 18K aan gas verbruik deze maand te kunnen betalenEvertt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:31:
heeft iemand een goedkoper oplossing voor de Gasmeter Gateway https://smartgateways.nl/product/gasmeter-gateway/
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 28-08-2022 12:38 ]
Nee.Samplex schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:40:
Als ik de Hue hub eruit gooi en die via een Zigbee dongle via HA laat lopen, kan mijn vriendin dan nog de lampen aan/uit zetten met de hue app op der iphone?
Home Assistant?Of kan dat dan via een andere app?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
FTFYSamplex schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:40:
Als ik de Hue hub eruit gooi en die via een Zigbee dongle via HA laat lopen, kan mijn vriendin dan nog de lampen aan/uit zetten met de hue app op der haar iphone? Of kan dat dan via een andere app?
Zoek even terug in het topic. Dit wordt heel vaak gevraagd.RevellNL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:50:
Ik ben op zoek naar slimme stekkers op Zigbee die ook stroommetingen doen. Ik had Innr SP 220 besteld, maar daar hebben ze die functionaliteit t.o.v. de SP 120 uit gehaald blijkbaar.
Alle tuya chips hebben of een afwijking of rapporteren wanneer ze zin hebben. Heel soms heb je mazzel.
Op mijn lijst staat nu de Frient smart socket. Iets duurder, 10 euro, maar wel zigbee compliant.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
nee P1 aansluiting heb ik niet.skank schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Kun je niet verbinden met een P1 kabel of P1 of deze https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Moet het niet dit zijn?vortexnl1982 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:29:
Zit te pielen met iets een repeat until met een or. Het gaat namelijk om mijn dakraam die ik aanstuur via een broadlink rf zender. Er zit een deurstand sensor op het dakraam en het dakraam moet worden aangestuurd om te gaan sluiten totdat de deurstand 'dicht' is OF dat het dakraam al 5 keer is aangestuurd.
Ik heb nu het volgende :
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - repeat: until: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor
Ik dacht ik maak er van (voeg repeat.index toe) :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8- repeat: until: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor - or { repeat.index==5 }
Maar dat accepteert hij niet :
[...]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| repeat: until: - condition: or conditions: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor - condition: template value_template: "{{ repeat.index == 5 }}" |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-08-2022 12:33 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]
Slimme meter bij de netbeheerder aanvragen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat is geen optie.
Heb een digitale domme meter zonder p1. En de gas meter is een analoge meter.
Maar ik krijg niet de juiste waarde
Hieronder mijn code. Wat gaat hier fout?
1
2
3
4
5
6
| template:
sensor:
# stroomverbruik per 5 seconden = current power usage - current power return
- name: stroomverbruik
state: "{{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float - states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float ) }}"
unit_of_measurement: 'kWh' |
Ter info: ik heb een slimme meter (DSMR4) waarbij genoemde sensoren worden uitgelezen.
Edit:
Het blijkt dat altijd 1 sensor op nul staat. (returned of delivered)
de code is nu:
1
2
3
4
5
6
7
8
| template:
sensor:
# stroomverbruik per 5 seconden = current power usage - current power return
- name: stroomverbruik
# state: "{{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float - states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float ) }}"
state: "{{ 0 - (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_RETURNED') | float + states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float ) }}"
unit_of_measurement: 'kWh'
device_class: energy |
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nw3bIC1k65qunUmgJen7hRWS.png?f=user_large)
ik kan nu een graadmeter kaart plaatsen zoals hieronder. (groen = terugleveren)
[ Voor 45% gewijzigd door CAD-tekenaar op 28-08-2022 15:00 ]
Ik zou zoeken naar een tweedehands Youless.Evertt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Dat is geen optie.
Heb een digitale domme meter zonder p1. En de gas meter is een analoge meter.
Dank u ! Dat is 'm inderdaadtozzke schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:10:
[...]
Moet het niet dit zijn?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11repeat: until: - condition: or conditions: - type: is_not_open condition: device device_id: a5573ee529f8af893f2379a2b37ad105 entity_id: binary_sensor.dakraam_stand domain: binary_sensor - condition: template value_template: "{{ repeat.index == 5 }}"
Ik heb er imiddels al meerdere dagen aan besteed maar krijg maar geen data binnen. Volgens mij ben ik erg dichtbij (USB passtrough in virtualbox is gelukt, geen foutmeldingen in de config meer) maar ik mis ergens nog wat.
Waar haal jij die dan ? De goedkoopste zit rond de 40 euro. Voor een Zigbee device (zonder de licentie-kost die je met een Zwave device wel heb) is dit toch wel relatief duur.Mimiix schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Zoek even terug in het topic. Dit wordt heel vaak gevraagd.
Alle tuya chips hebben of een afwijking of rapporteren wanneer ze zin hebben. Heel soms heb je mazzel.
Op mijn lijst staat nu de Frient smart socket. Iets duurder, 10 euro, maar wel zigbee compliant.
Ik heb enkele van die Tuya-clonen van 17,99 (oranje) en alhoewel ik dacht dat na het flashen van m'n Conbee II de stroom-meting goed werkte zie ik toch weer ontbrekende values, "Unavailable" etc,etc. Het is echt gokken.
Dit topic is gesloten.
![]()
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/AU6vpMyO8Jymq7x6iTx135hh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tyc489RI4ucd14nF8WSCREax.jpg?f=fotoalbum_large)