Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.841 views

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@JoepW Inderdaad wat @verjager zegt over legacy template sensor.

En een punt is volgens mij gewoon de verkorte versie van blokhaken. Alleen moet iets met een punt een enkel woord zijn. Dus als een item heet 'next sp from' (dus spaties ipv enkel woord maken met underscore) dan kan het niet met een punt maar kan je dus we doen
code:
1
state_attr('climate.joep', 'status').setpoints['next sp from']

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:46
henkkeumus schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:29:
Kleine update, slider gemaakt waardoor de kaarten nu met een mooi effect van links naar recht sliden.
En paar nieuwe custom temperatuur en luchtvochtigheidskaartjes gemaakt.

[Video]
Wil jij jou code delen hiervoor? Ben ook net begonnen met het dashboard vanuit deze maker, maar jou toevoegingen zijn nice!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:06
Weet iemand of het mogelijk is om in een automatisering bij de actie "wacht tot de tijd voorbij is" de tijd te definiëren d.m.v. bijvoorbeeld een helper? Ik zal het liefst in het dashboard het aantal minuten kunnen selecteren/invoeren. :)

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 09:46
Ik probeer mijn gas usage met een USB P1 meter uit te lezen in HA. Echter krijg ik geen gas usage metrics binnen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat mijn gas usage op een andere mbus_id wordt weggeschreven.

Weet iemand hoe ik mijn gas_mbus_id kan aanpassen bij een HA die in docker draait op mijn pi4?

Ik zoek de slimmemeter.yaml file zegmaar die hoort bij mijn integration Slimme Meter.
ik heb o.a. gevonden welks regels toegevoegd moeten worden aan de config.yaml

[ Voor 18% gewijzigd door knights16 op 22-08-2022 16:50 ]

PVoutput

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
knights16 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:
Ik probeer mijn gas usage met een USB P1 meter uit te lezen in HA. Echter krijg ik geen gas usage metrics binnen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat mijn gas usage op een andere mbus_id wordt weggeschreven.

Weet iemand hoe ik mijn gas_mbus_id kan aanpassen bij een HA die in docker draait op mijn pi4?

Ik zoek de slimmemeter.yaml file zegmaar die hoort bij mijn integration Slimme Meter.
Intergratie verwijderen en de configuratie van je intergratie in configuration.yaml zetten?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:46
belly89 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:15:
Weet iemand of het mogelijk is om in een automatisering bij de actie "wacht tot de tijd voorbij is" de tijd te definiëren d.m.v. bijvoorbeeld een helper? Ik zal het liefst in het dashboard het aantal minuten kunnen selecteren/invoeren. :)
Ja laatst zoiets in elkaar gezet met een timer die gebaseerd is op een input number. (Slider)
Hier vind je de info: https://community.home-as...to-set-timer-minutes/1589

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Septillion
  • Nu online
@belly89 @robbinonline Alleen dan even niet de states.input_nunber.whatever pakken maar states('input_number.whatever')

Ofwel
YAML:
1
2
3
4
5
  - delay:
      hours: 0
      minutes: "{{ states('input_number.whatever') }}"
      seconds: 0
      milliseconds: 0

• _MrPePper
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-07 15:40
Had vandaag eindelijk mogelijkheid te kijken wat er mis is.

Via postman de api gecheckt en die gaf gewoon resultaat, dus san moet het wel aan de intergratie liggen.

Na wat wijzigingen en geen resultaat een backup gemaakt en de toon integratie verwijderd. HA herstart en ja daar vond hij toon weer, even aanmelden met mijn account en toen een pagina kon niet weergegeven worden. Was naar mijn externe link maar dan met http ipv https.
Deze aangepast en kwam weer terug in HA met een werkende toon.

Apart dat hij naar http ging , ik heb zowel in de toon callback url als in mijn externe link https staan.

Nu even kijken hoe ik de 175kwh waar netjes over 15 dagen verspreid krijg ipv op 1 dag.

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 09:08
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:15:

En een punt is volgens mij gewoon de verkorte versie van blokhaken. Alleen moet iets met een punt een enkel woord zijn. Dus als een item heet 'next sp from' (dus spaties ipv enkel woord maken met underscore) dan kan het niet met een punt maar kan je dus we doen
code:
1
Hierop inhakend, ik maak gebruik van de buienalarm integratie. Deze creëert een sensor die weergeeft over hoeveel minuten het gaat regenen, maar volgens de logs van HA mist deze een default waarde:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 template:
  - sensor:
    - name: "Buienalarm Next rain forecast (min)"
      unit_of_measurement: "min"
      state: >
        {% if as_timestamp(states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')) %}
          {{ ( ( as_timestamp(states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')) - as_timestamp(now()) ) / 60 ) | round }}
        {% else %}
          {{ states('nonexistent') }}
        {% endif %}

Hoe krijg ik deze nu zover dat deze wel klopt volgens de nieuwe regels?

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 11:08
(jarig!)
Ik ben nu begonnen met Zigbee en dat lijkt allemaal te werken heb een aantal aqara smart plugs gekocht en temperatuur sensoren. Maar de meeste geven een LQI van 0 aan en als ik load map doe is het path niet echt logisch de meeste proberen met de sonof te verbinden maar zouden beter via de smart plug kunnen.

Is er een manier om ze een beter path te laten zoeken of zou hij dat autmatisch moeten doen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@IKKE86 Je hebt een default waarde nodig voor je round filter, dat is tegenwoordig 'verplicht'.
Kan iets simpels zijn als round(0).

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/
Filter round(precision, method, default) will convert the input to a number and round it to precision decimals. Round has four modes and the default mode (with no mode specified) will round-to-even. If the input value can’t be converted to a float, returns the default value, or if omitted raises an error.
  • round(precision, "floor", default) will always round down to precision decimals
  • round(precision, "ceil", default) will always round up to precision decimals
  • round(1, "half", default) will always round to the nearest .5 value. precision should be 1 for this mode

• IKKE86
verjager schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:20:
@IKKE86 Je hebt een default waarde nodig voor je round filter, dat is tegenwoordig 'verplicht'.

[...]
Zover begrijp ik het, het is me alleen een raadsel waar ik die dan toevoeg? Als ik (0) toevoeg bij round krijg ik nog steeds dezelfde errond te zien?

• Mrten
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 13:24
knights16 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:

Dit is een instelling voor ESPHome zelf, niet in de Home Assistant integratie. Ik heb het gedaan via de ESPHome add-on in Home Assistant, maar ik weet niet of dat werkt als je HA in Docker draait. Je kan de ESPHome interface wel los draaien in Docker, denk ik?

Daarna is het een kwestie van een YAML configuratie maken voor de SlimmeLezer, deze compileren in de ESPHome interface, en de firmware van je SlimmeLezer updaten. Ik gebruik zelf een licht aangepaste versie van deze configuratie. Om "gas_mbus_id" aan te passen kan je die onder het kopje "dsmr" zetten, bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
dsmr:
  id: dsmr_instance
  max_telegram_length: 1700
  gas_mbus_id: 2

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 17:51

WoBBeL

*zwaai*

Mijn watermeter staat in HA via een ESP bordje. Ik heb een sensor genaamd "sensor.water_total" waarmee ik via templates ook netjes verbruik per dag, week, maand, kwartaal en jaar kan zien.

Ik wil echter ook graag mijn waterverbruik kunnen 'meten'. Dit kan ook via de grafieken maar ik wil een soort stopwatch systeem. Ik wil dus een start, stop en reset knop hebben. Als ik op "Start" klik moet mijn waterverbruik bijgehouden worden. Als ik op "Stop" druk moet hij hiermee stoppen. Met "Reset" kan ik de waarde weer naar 0 resetten. Zo kan ik eenvoudig checken hoeveel water mijn wasmachine verbruikt, douche beurt, fiets wassen, auto wassen et cetera.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mn verbruik zodra ik op "Start" klik ergens wordt weggeschreven? Als ik dat weet kan ik mn "Reset" en "Stop" knop waarschijnlijk ook zeer eenvoudig maken.

Moet ik de waarde wegschrijven in een helper? En hoe update ik de waarde tijdens verbruik, want dat snap ik niet helemaal :X Of kan ik gewoon de start/stop tijd onthouden en dan het verbruik tussen die twee waardes opvragen? En indien hij dus niet gestopt is is de eindtijd de huidige tijd.

Ik kan de helper utility meter gebruiken maar die meet altijd. Ik kan hem wel resetten maar wil eigenlijk niet dat ie loopt op het moment dat ik niet op START heb gedrukt.

[ Voor 23% gewijzigd door WoBBeL op 22-08-2022 19:43 ]

• Septillion
  • Nu online
@IKKE86 Meerdere vliegen in één klap, swich naar de nieuwe state based template sensoren en geef hem een availability mee. Je krijgt de error omdat round en as_datetime een default waarde willen voor als ze een error geven.

Daarnaast zou ik het hele rekenen lekker als datetime object doen.
Django/Jinja:
1
{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') - now() ).total_seconds() / 60)|round }}

@verjager Niet alleen round :)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
verjager schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:20:

[...]
@IKKE86
Dat is in het geval van round geen default, maar het aantal decimalen voor je afronding. Je zult round(2, default=0) moeten gebruiken (bij afronding naar 2 decimalen)

Home Assistant configuratie

• TheFes
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:45:
@IKKE86 Meerdere vliegen in één klap, swich naar de nieuwe state based template sensoren en geef hem een availability mee. Je krijgt de error omdat round en as_datetime een default waarde willen voor als ze een error geven.

Django/Jinja:
1
{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') - now() ).total_seconds() / 60)|round }}

@verjager Niet alleen round :)
Ik zag het al eerder genoemd worden vandaag, maar het legacy template sensor format heeft ook een availability_template:

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 22-08-2022 19:54 ]

• TheFes
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:15:

code:
1
Je hebt de blokhaken ook nodig als je naar een variabele verwijst
Django/Jinja:
1
2
{% set test = 'sensor.foo' %}
{{ states[ test ].last_changed }}

• Lifelogger
  • Laatst online: 22-10 11:07
barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

De integratie met HA werkt, maar ik moet toch zeggen dat ik via de Dahua integratie al enkele belletjes heb gemist. Ik heb er nu amcrest2mqtt en de Amcrest integratie ernaast draaien om te zien of die hem ook wel eens missen...

Verder een prima deurbel hoor. Ik gebruik de app er vooralsnog naast.
Vraagje. Kun je de deurbel op de bestaande draden aansluiten, zonder de extra module bij de deurbel? Of heb je die meganische deurbel module ook nodig?

Ik zie op YouTube dat je die module nodig hebt. Alleen als ik in de Nederlandse handleiding kijk, staat daar niets over vermeld. :-)

• Septillion
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Je hebt de blokhaken ook nodig als je naar een variabele verwijst
Django/Jinja:
1
2
{% set test = 'sensor.foo' %}
{{ states[ test ].last_changed }}
Klopt, eigenlijk om dezelfde reden, het is dan geen enkel woord is maar een verwijzing naar een variabele :+

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 20:06
Androo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Wil jij jou code delen hiervoor? Ben ook net begonnen met het dashboard vanuit deze maker, maar jou toevoegingen zijn nice!
Waar ben je precies naar opzoek? Het hele dashboard of enkel kaarten oid?

• knights16
Mrten schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Dit is een instelling voor ESPHome zelf, niet in de Home Assistant integratie. Ik heb het gedaan via de ESPHome add-on in Home Assistant, maar ik weet niet of dat werkt als je HA in Docker draait. Je kan de ESPHome interface wel los draaien in Docker, denk ik?

Daarna is het een kwestie van een YAML configuratie maken voor de SlimmeLezer, deze compileren in de ESPHome interface, en de firmware van je SlimmeLezer updaten. Ik gebruik zelf een licht aangepaste versie van deze configuratie. Om "gas_mbus_id" aan te passen kan je die onder het kopje "dsmr" zetten, bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
dsmr:
Fijn om iemand te treffen met dezelfde uitdaging :-)

Als ik esphome toevoeg in HA wordt mij twee invulvelden getoond: een hostname en port 6053. Ip adres van de pi werkt niet . Heb je hier ook een suggestie voor ?

PVoutput

• Mrten
knights16 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Fijn om iemand te treffen met dezelfde uitdaging :-)

Als ik esphome toevoeg in HA wordt mij twee invulvelden getoond: een hostname en port 6053. Ip adres van de pi werkt niet . Heb je hier ook een suggestie voor ?
Je wil de ESPHome add-on hebben, niet de integratie. Hiervoor moet je Home Assistant Supervisor draaien, dus ik weet niet of dat werkt in combinatie met Docker. Misschien dat je dit kan proberen.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:18
Weet iemand hoe ik de iconen van de Afval beheer plugin aanpas? Even makkelijk en icon uploaden is er niet bij met HA.

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:31
Mrten schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Je wil de ESPHome add-on hebben, niet de integratie. Hiervoor moet je Home Assistant Supervisor draaien, dus ik weet niet of dat werkt in combinatie met Docker. Misschien dat je dit kan proberen.
Esphome draait prima in Docker.

• Lifelogger
Samplex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:13:
Weet iemand hoe ik de iconen van de Afval beheer plugin aanpas? Even makkelijk en icon uploaden is er niet bij met HA.
Via een customizer? Ik overschrijf de entity_picture voor de specifieke sensor met m’n eigen gekozen afbeelding.

• Samplex
@Lifelogger hoe dan, waar upload je dan het plaatje? Custom icon loader via HACS bestaat niet meer..

• Lifelogger
Samplex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:50:
@Lifelogger hoe dan, waar upload je dan het plaatje? Custom icon loader via HACS bestaat niet meer..
Ik doe het via Yaml. Als ik je reactie zo lees, jij voorheen niet?

In de config/www folder heb ik een map trash met daarin de icons. Via Yaml overschrijf ik de afbeelding.

Zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dat anders zou kunnen doen.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Samplex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:50:
https://community.home-as...-addon-filebrowser/282108

• Lifelogger
Je kunt het ook via de file editor uploaden. En anders smb addon installeren en dan de map mounten op je desktop en de afbeeldingen uploaden. Als is het minder makkelijk dan met de filebrowser. :-)

• Samplex
Ik heb de file editor geinstalleerd maar geen www directory te zien in /config in Home Assistant OS.

• IKKE86
Samplex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:06:
Ik heb de file editor geinstalleerd maar geen www directory te zien in /config in Home Assistant OS.
Dat klopt, deze kun je gewoon handmatig aanmaken via de file editor

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:46
Lifelogger schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Vraagje. Kun je de deurbel op de bestaande draden aansluiten, zonder de extra module bij de deurbel? Of heb je die meganische deurbel module ook nodig?

Ik zie op YouTube dat je die module nodig hebt. Alleen als ik in de Nederlandse handleiding kijk, staat daar niets over vermeld. :-)
Je hebt waarschijnlijk een andere transformator nodig (eentje die op bijv. 24V werkt) en dan heb je ook een andere gong nodig die ook op dat voltage werkt. En ja, ze geven toch overal echt aan dat je die module (die erbij zit) nodig hebt.
Zelf heb ik de bel aangesloten op 19VDC en de oude gong gelaten voor wat het is, maar misschien ga ik nog wel een nieuwe transformator en gong bestellen...

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Ik zit met een vraag over berekeningen binnen Home Assistant. Is het gebruikelijk deze direct te doen met de ruwe data en het resultaat naar de database te slingeren of is het gebruikelijk om op het dashboard te rekenen met de ruwe data vanuit de database. Wat werkt het fijnst?

Enkele voorbeelden:

- huidig vermogen van panelen set 1, 2 en 3
- dagopbrengst 1 2 en 3
- eigen verbruik zonne-energie
etc..

• Lifelogger
barrymossel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 06:34:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een andere transformator nodig (eentje die op bijv. 24V werkt) en dan heb je ook een andere gong nodig die ook op dat voltage werkt. En ja, ze geven toch overal echt aan dat je die module (die erbij zit) nodig hebt.
Zelf heb ik de bel aangesloten op 19VDC en de oude gong gelaten voor wat het is, maar misschien ga ik nog wel een nieuwe transformator en gong bestellen...
Top, bedankt voor de informatie. Duidelijk verhaal. Ga eens kijken wat ik kan doen. 🙂

• Androo
henkkeumus schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Waar ben je precies naar opzoek? Het hele dashboard of enkel kaarten oid?
Voor nu voornamelijk het pop-up stukje, want de code van je eerdere bericht staat er niet meer .
En hoe je het afval bijv, aan de slider hebt toegevoegd -> ik gebruik zelf "afvalinfo"

En misschien dat je een Tip hebt: Ik wil graag mijn Camera ( welke via mijn synology is aangesloten ) laten tonen op het stukje waar je nu muziek hebt ( spotify ) . Alleen ik krijg het niet voor elkaar om daar standaard het image van de camera te laten tonen.

Je mag ook je hele configuratie delen ( DM ?) als je dat wilt, dan kan ik even vooruit om wat uurtjes te inversteren haha.

• henkkeumus
Androo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Voor nu voornamelijk het pop-up stukje, want de code van je eerdere bericht staat er niet meer .
En hoe je het afval bijv, aan de slider hebt toegevoegd -> ik gebruik zelf "afvalinfo"

En misschien dat je een Tip hebt: Ik wil graag mijn Camera ( welke via mijn synology is aangesloten ) laten tonen op het stukje waar je nu muziek hebt ( spotify ) . Alleen ik krijg het niet voor elkaar om daar standaard het image van de camera te laten tonen.

Je mag ook je hele configuratie delen ( DM ?) als je dat wilt, dan kan ik even vooruit om wat uurtjes te inversteren haha.
Ik zal vanavond even wat bij elkaar sprokkelen voor je ;).

Over de camera, probeer dit is (als je de template parameters ongewijzigd hebt gelaten).

code:
1
2
3
4
5
                  - type: custom:button-card
                    entity: camera.jouwcamerainstance
                    name: Camera
                    template:
                      - media

Voor de afval info heb ik een eigen sensor gemaakt op basis van de intergratie 'Twente Milieu' omdat ik in het altijd mooie Twente woon natuurlijk :P

https://www.home-assistant.io/integrations/twentemilieu/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          waste: >
            {{-'\u26A0\uFE0F'}} Let op, {% set trash_dict = 
            { states('sensor.organic_waste_pickup') : "Groene bak", 
            states('sensor.packages_waste_pickup'): "Plastic bak",
            states('sensor.paper_waste_pickup'): "Papierbak",
            states('sensor.non_recyclable_waste_pickup'): "Grijze bak"} %}
            {% set next_date = trash_dict.keys()|sort|first %}
            {{ trash_dict.get(next_date)}} aan de straat {{ (next_date|as_datetime).strftime("%A, %d %B") }}

Op dit moment is dit de current status van het dashboard, ben met vanalles en nog wat tegelijk bezig dus dit heeft niet zo'n prio meer. Het werkt maar ziet er niet mooi gescaled uit haha :9

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GR0zGbc/123.png

[ Voor 6% gewijzigd door henkkeumus op 23-08-2022 09:59 ]

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:06
robbinonline schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Ja laatst zoiets in elkaar gezet met een timer die gebaseerd is op een input number. (Slider)
Hier vind je de info: https://community.home-as...to-set-timer-minutes/1589
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:01:
@belly89 @robbinonline Alleen dan even niet de states.input_nunber.whatever pakken maar states('input_number.whatever')

Ofwel
YAML:
1
2
3
4
5
  - delay:
      hours: 0
      minutes: "{{ states('input_number.whatever') }}"
      seconds: 0
      milliseconds: 0
Bedankt beide, dit werkt als een zonnetje :)

• Androo
henkkeumus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Ik zal vanavond even wat bij elkaar sprokkelen voor je ;).
Thanks!
Over de camera, probeer dit is (als je de template parameters ongewijzigd hebt gelaten).

code:
1
2
3
4
5
                    entity: camera.jouwcamerainstance
                    name: Camera
                    template:
                      - media
Dit werkt helaas niet... dan krijg ik een "idle" status, zie links onder

Edit, heb het werkend gekregen met deze code, eigenlijk de templates weggelaten.:
card:
type: custom:button-card
size: 100%
aspect_ratio: 1/1
entity: camera.nas01_garage
name: Garage
show_entity_picture: true
double_tap_action: more-info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58KTcPJp56Qen5MTtjP3Ujnx_2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6MX5TtayH9FEwO8IdhAZMzd.png?f=fotoalbum_large
Ziet er goed uit! hoe heb je de metrics in het airco stukje erbij gekregen van de temperatuur?

daarnaast nog 1 vraag: hoe kan ik zien welke Icons beschikbaar zijn? heb mij scheel gezocht...

mijne is echt nog in de start fase, maar wil deze dingen wel eerst event takkelen, voordat ik de simpelere dingen toevoeg :)

[ Voor 40% gewijzigd door Androo op 23-08-2022 11:48 ]

• knights16
Mrten schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

YAML:
1
2
3
4
dsmr:
Best ingewikkeld gezien het feit dat Domoticz geen problemen heeft om de juiste waarde uit de slimme meter. Waarom moet er een firmware (update) van mijn P1 USB meter worden gedaan , is een aanpassing in alleen het config bestand niet genoeg?

PVoutput

• Mrten
knights16 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Best ingewikkeld gezien het feit dat Domoticz geen problemen heeft om de juiste waarde uit de slimme meter. Waarom moet er een firmware (update) van mijn P1 USB meter worden gedaan , is een aanpassing in alleen het config bestand niet genoeg?
In ieder geval voor de SlimmeLezer die ik zelf gebruik heb ik nieuwe firmware moeten flashen, omdat de configuratie ingebakken zit in de firmware. Als je een andere P1 lezer gebruikt is dat misschien anders, daar heb ik helaas geen ervaring mee.

• Septillion
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Ik zag het al eerder genoemd worden vandaag, maar het legacy template sensor format heeft ook een availability_template:
Daarom ook meerdere vliegen O-) Gelijk überhaupt weg bij de legacy template sensor.

• Septillion
  • Nu online
@knights16 Maar je gebruikt een ESPhome device om hem uit te lezen? Of de DSMR integratie? Of iets anders?

Indien ESPhome, draaide je met Domoticz dezelfde software op dat device of heb je aanpassingen gedaan voor HA?

• knights16
Septillion schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:02:
@knights16 Maar je gebruikt een ESPhome device om hem uit te lezen? Of de DSMR integratie? Of iets anders?

Indien ESPhome, draaide je met Domoticz dezelfde software op dat device of heb je aanpassingen gedaan voor HA?
Ik gebruik zo’n P1 naar USB kabel die native door Domoticz wordt ondersteund door de P1 meter plug-in te selecteren. (https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel)

Vervolgens de DSMR integratie gekozen voor setup.

[ Voor 6% gewijzigd door knights16 op 23-08-2022 13:16 ]

PVoutput

• Septillion
  • Nu online
@knights16 Ah, kijk. Dan hoef je dus überhaupt niet daar ESPhome etc te kijken.

Maar is het niet in te stellen bij options? Andere kant, als ik zo de omschrijving lees zou hij gewoon alle OBIS objecten moeten doen. Kan je anders eens gewoon een serial dump maken van wat de meter stuurt icm een bericht van gas? Bijvoorbeeld door de kabel even aan een laptop te hangen en gewoon een terminal programma als Putty te draaien.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 09:00
Ik wilde even snel een lampje automatiseren met een knop, maar dacht dat je ook wel de color temp/brightness mee kon geven aan een automatisering. Enig idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: "1661269197839"
  alias: Borstvoeding bedlampje
  description: ""
  trigger:
    - device_id: ee342c5aabed4f83819b9344404c978f
      domain: deconz
      platform: device
      type: remote_button_short_press
      subtype: dim_up
      subtype: dim_down
      subtype: left
      subtype: right
  condition: []
  action:
    - type: toggle
      device_id: 5641211a0c5f4696a327cd6be6568d98
      entity_id: light.color_temperature_light_15
      domain: light
      brightness_pct: 100
      color_temp: 1
  mode: single

• Septillion
  • Nu online
@crimby
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
  action:
    - service: light.toggle
      data:
        color_temp: 364
      target:

Zie nog steeds de meerwaarde van de devices ook niet helemaal in.

En als je ze in de UI maakt kan je ze ook makkelijk vanaf daar kopiëren (3-dots rechts boven aan de automation => Edit in YAML) :) JE kan onbeperkt heen en weer wisselen tussen 'visual' en 'YAML' edit.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 23-08-2022 18:10 ]

• TouTje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-11 21:56
daarnaast nog 1 vraag: hoe kan ik zien welke Icons beschikbaar zijn? heb mij scheel gezocht...

mijne is echt nog in de start fase, maar wil deze dingen wel eerst event takkelen, voordat ik de simpelere dingen toevoeg :)
De icons staan in de button_card_templates.yaml hierin staat een onderdeel Icons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGpTFM1-WC8nHM3a6ckcO-9hwbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exTXGhucTekGEYebLXiAyIiq.png?f=fotoalbum_large

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
IKKE86 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

Dat klopt, deze kun je gewoon handmatig aanmaken via de file editor
Ik zie al een verbetertraject aankomen mbt het kunnen gebruiken / lezen / schrijven van bestanden in HA :P
edit: ik heb hier ook eindeloos mee lopen rommelen (en het werkt nu, maar intuïtief is niet het woord)

[ Voor 14% gewijzigd door oltk op 23-08-2022 20:33 ]

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:09:
@crimby
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
  action:
    - service: light.toggle
      data:
        color_temp: 364
      target:

Zie nog steeds de meerwaarde van de devices ook niet helemaal in.

En als je ze in de UI maakt kan je ze ook makkelijk vanaf daar kopiëren (3-dots rechts boven aan de automation => Edit in YAML) :) JE kan onbeperkt heen en weer wisselen tussen 'visual' en 'YAML' edit.
Met 2022.9 gaat de automations GUI op de schop en komt er minder nadruk op devices (bij trigger/condition/action te liggen)

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Met 2022.9 gaat de automations GUI op de schop en komt er minder nadruk op devices (bij trigger/condition/action te liggen)
Kunnen we dan ook automations in de GUI bewerken die in een automations.yaml zijn opgeslagen? :D

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Kunnen we dan ook automations in de GUI bewerken die in een automations.yaml zijn opgeslagen? :D
Daar ga ik niet vanuit. Heb zelf alleen wat filmpjes gezien

• breinonline
  • Laatst online: 06:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Toppe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Dat kan nu toch ook? Alleen is al je mooie handwerk daarna vernacheld :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Toppe
breinonline schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Dat kan nu toch ook? Alleen is al je mooie handwerk daarna vernacheld :X
Ik heb ze in een map staan, dan werkt de gui niet, helaas :D

• Septillion
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Mja, volgens mij was het idee wel leuk. Want alle states van zaken weten is voor nieuwkomers nog wel eens verwarrend. Dus suggesties of werkelijk tekst waren wel leuk daarvoor. Maar was toch aardig beperkt en lastig extern te debuggen met die device id's.

Maar ben benieuwd. Van mij mag de UI wel wat compacter. En bijvoorbeeld een dynamische highlight in welk blok je bezig bent. Helemaal leuk zo zijn dat dezelfde boom als in de trace in de UI kan komen, puur als flow indicatie. Bij complexere automations soms lastig te zien in welke laag je zit. Ook in yaml is dat vaak niet zo makkelijk.

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Mja, volgens mij was het idee wel leuk. Want alle states van zaken weten is voor nieuwkomers nog wel eens verwarrend. Dus suggesties of werkelijk tekst waren wel leuk daarvoor. Maar was toch aardig beperkt en lastig extern te debuggen met die device id's.

Maar ben benieuwd. Van mij mag de UI wel wat compacter. En bijvoorbeeld een dynamische highlight in welk blok je bezig bent. Helemaal leuk zo zijn dat dezelfde boom als in de trace in de UI kan komen, puur als flow indicatie. Bij complexere automations soms lastig te zien in welke laag je zit. Ook in yaml is dat vaak niet zo makkelijk.
Voor de meeste entity domains worden de mogelijke states nu ook selecteerbaar via een dropdown.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb vandaag mijn slimmelezer+ ontvangen. Maar ik krijg hem niet zichtbaar in HA (waar ik ook onervaren mee ben). Hij vindt hem niet, ook niet met ESPHome. Ik heb de slimmlezer wel moeten voeden, dus ik heb geen DSMR5, maar welke versie wel: geen idee. Ik kan het niet vinden op mijn slimme meter. De slimmelezer krijgt wel een ip-adres en heeft als hostname "P1-Eport-E20". Wat zou ik moeten doen / kan er aan de hand zijn?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• henkkeumus
Androo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Thanks!

[...]

Dit werkt helaas niet... dan krijg ik een "idle" status, zie links onder

Edit, heb het werkend gekregen met deze code, eigenlijk de templates weggelaten.:
card:
type: custom:button-card
size: 100%
aspect_ratio: 1/1
entity: camera.nas01_garage
name: Garage
show_entity_picture: true
double_tap_action: more-info

[Afbeelding]

[...]

Ziet er goed uit! hoe heb je de metrics in het airco stukje erbij gekregen van de temperatuur?

Icons staan dus inderdaad hier:
TouTje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

De icons staan in de button_card_templates.yaml hierin staat een onderdeel Icons.
[Afbeelding]
Ik heb eigen icons ingevoegd door ze zelf te maken of de MDI: icons te gebruiken :).

De airco cards met temp graphs heb ik zelf gemaakt in een custom button card.
Hier een voorbeeld van de airco card van de AC in de woonkamer. Je moet 't zien als een kaart in een kaart :).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
                    entity: climate.ac_woonkamer
                    hold_action: !include popup/ac_woonkamer.yaml
                    name: Airco
                    state_display: >
                      [[[ return ' '; ]]]
                    template:
                      - base
                      - icon_climate
                      - climate
                    custom_fields:
                      circle: >
                        [[[
                          if (entity) {
                            return `
                              <svg viewBox="0 0 50 50">
                                <circle cx="25" cy="25" r="20.5" stroke="none" stroke-width="1.5" fill="rgba(255,255,255,0.04)" />
                                <text x="50%" y="54%" fill="#8d8e90" font-size="14" text-anchor="middle" alignment-baseline="middle" dominant-baseline="middle">${parseInt(entity.attributes.current_temperature)}<tspan font-size="10">°C</tspan></text>
                              </svg>
                            `;
                          }
                        ]]]
                      graph:
                        card:
                          type: sensor
                          entity: sensor.outdoortemp_ac_woonkamer
                          graph: line
                          card_mod:
                            style: |
                              .header, .value, .measurement {
                                display: none !important;
                              }
                      push_graph: >
                        [[[
                          setTimeout(() => {
                            let elt = this.shadowRoot,
                              card = elt.getElementById('card'),
                              container = elt.getElementById('container'),
                              graph = elt.getElementById('graph');
                            if (elt && card && container && graph) {
                              card.insertBefore(graph, container);
                            }
                          }, 0);
                          return null;
                        ]]]
                    styles:
                      custom_fields:
                        graph:
                          - position: absolute
                          - width: 100%
                          - height: 100%
                          - clip-path: inset(0 round var(--custom-button-card-border-radius))
                          - left: 0
                          - bottom: 0

De pop-up cards gaan niet persé met yaml maar met de addon browser_mod

https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod

• JukeboxBill
  • Laatst online: 11:06
Hier iets vreemds met Buienradar.
Alle entiteiten staan al sinds 14.00 uur op dezelfde waarde. Ook de status pagina geeft dat aan.
Ik heb de integratie al opnieuw geladen maar dat helpt niet.

HA is up-to-date:
Home Assistant 2022.8.6
Supervisor 2022.08.3
Operating System 8.5
Frontend-versie: 20220802.0 - latest
Iemand anders ook problemen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Toppe
JukeboxBill schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:15:
Hier iets vreemds met Buienradar.
Alle entiteiten staan al sinds 14.00 uur op dezelfde waarde. Ook de status pagina geeft dat aan.
Ik heb de integratie al opnieuw geladen maar dat helpt niet.

HA is up-to-date:

[...]

Iemand anders ook problemen?
Hier ook na 14:00 geen update

• JukeboxBill
  • Laatst online: 11:06
@Toppe Goed om te horen, dan ga ik hier niet verder foutzoeken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Weet iemand hoe ik een sensor voor totaalverbruik op kan splitsen in verbruik per periode?

Ik zou graag van onze Tado radiatorknop de humidity en temperatuur in dezelfde grafiek willen laten zien als het gasverbruik van onze P1 meter, maar die laatste slaat alleen totaal op, dus een getal dat bij iedere m3 verbruik omhoog gaat. Dat is natuurlijk lastig te relateren, want dat kan alleen een stijgende lijn zijn.

Ik zou graag iedere paar minuten het gasverbruik sinds de laatste check willen opslaan als datapunt, dus als mijn P1-meter ineens 0.1m3 meer aangeeft opslaan dat er 'nu' 0.1m3 verbruikt is..

Kan dit?

Edit: Ik heb nu een Utility Meter ingesteld, ben benieuwd

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 24-08-2022 05:23 ]

• breinonline

breinonline

Videopac schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:37:
Ik heb vandaag mijn slimmelezer+ ontvangen. Maar ik krijg hem niet zichtbaar in HA (waar ik ook onervaren mee ben). Hij vindt hem niet, ook niet met ESPHome. Ik heb de slimmlezer wel moeten voeden, dus ik heb geen DSMR5, maar welke versie wel: geen idee. Ik kan het niet vinden op mijn slimme meter. De slimmelezer krijgt wel een ip-adres en heeft als hostname "P1-Eport-E20". Wat zou ik moeten doen / kan er aan de hand zijn?
Kijk even in je router welk IP is toegekend aan de P1 lezer. Browse naar dat IP en kijk of je dat wel kan bereiken. Wellicht moet je daar nog iets instellen. Als dat lukt kan je in HA onder settings > Devices & services > Integrations > + Add integration naar de DSMR slimme meter integratie zoeken en met dat IP toevoegen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Henri2500
Henri2500 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:11:
Ik zit met een vraag over berekeningen binnen Home Assistant. Is het gebruikelijk deze direct te doen met de ruwe data en het resultaat naar de database te slingeren of is het gebruikelijk om op het dashboard te rekenen met de ruwe data vanuit de database. Wat werkt het fijnst?

Enkele voorbeelden:

- huidig vermogen van panelen set 1, 2 en 3
- dagopbrengst 1 2 en 3
- eigen verbruik zonne-energie
etc..
Niemand? ;)

• Septillion
  • Nu online
@breinonline Stuurt de SlimmeLezer+ dan rauwe data? De SlimmeLezer draait namelijk ESPhome en doet zelf parsen van de DSMR. Dit komt dan via de ESPhome integratie binnen. Van de SlimmeLezer+ weet ik het niet maar zou ook ESPhome verwachten.

Maar @Videopac, ik kan online de starter guide van de SlimmeLezer+ niet vinden. Wat moest je volgens hun doen? Als hij al echt functioneert zou je kunnen proberen om de ESPhome integratie zelf toe te voegen en dan het IP van je SlimmeLezer+ opgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 09:57 ]

• Septillion
  • Nu online
@Henri2500 Ik snap je vraag niet zo goed (en ben denk ik niet de enige). Gaat het er om of je de data van drie sets PV samen of los moet toevoegen? Energy dashboard kan gewoon overweg met meerdere PV sources en kan je dus ook zo toevoegen. Kan je ook mooi het aandeel van de verschillende systemen zien.

• Henri2500
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:06:
@Henri2500 Ik snap je vraag niet zo goed (en ben denk ik niet de enige). Gaat het er om of je de data van drie sets PV samen of los moet toevoegen? Energy dashboard kan gewoon overweg met meerdere PV sources en kan je dus ook zo toevoegen. Kan je ook mooi het aandeel van de verschillende systemen zien.
Ik zal het proberen toe te lichten; ik wil in HA een dashboard maken die al het energiegebeuren in mijn huis weergeeft. Hiervoor zal ik enkele berekeningen moeten doen, omdat de data die nu binnenkomt, niet alles weergeeft wat ik zou willen weten (bijvoorbeeld idd de opwek van de drie panelensets tezamen).

Ik werk met de flow:

Youless/Envoy --> NodeRed --> InfluxDB --> Grafana

De vraag is dus; waar worden normaal dergelijke berekeningen toegepast binnen deze flow?

• Septillion
  • Nu online
@Henri2500 Maar wil je het nu in HA of Grafana? Want dit kan nu prima binnen HA en is er al een kant en klaar energy dashboard voor. Deze doet het optellen voor je.

Wil je het in Garana zou ik het ook doen bij de queries uit de db, zo kan je ook de systemen los tonen.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een P1 meter via USB aangesloten op mijn PI met Home Assistant.

Nu krijg ik een brief van mijn netbeheerder dat de meter stuk is omdat hij zijn data niet meer verstuurd naar de netbeheerder en dus ook niet naar de energie leverancier.

De netbeheerder komt binnenkort de meter vervangen. Moet ik nog wat doen om er voor te zorgen dat Home Assistent niet op de hobbel raakt? Ik weet niet of de oude meterstanden mee gaan of dat hij ineens nieuwe standen uit lees (dus 0 bij een nieuwe meter?)

Wat kan ik het beste doen

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• breinonline

breinonline

Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:01:
@breinonline Stuurt de SlimmeLezer+ dan rauwe data? De SlimmeLezer draait namelijk ESPhome en doet zelf parsen van de DSMR. Dit komt dan via de ESPhome integratie binnen.

Maar @Videopac, ik kan online de starter guide van de SlimmeLezer+ niet vinden. Wat moest je volgens hun doen? Als hij al echt functioneert zou je kunnen proberen om de ESPhome integratie zelf toe te voegen en dan het IP van je SlimmeLezer+ opgeven.
Je hebt gelijk, de slimmelezer+ is op ESPhome gebaseerd, dat was die van mij nog niet.

• Septillion
  • Nu online
@The_Cube Gewoon niets doen :) Zodra de meterstand lager wordt dan de voorlaatste waarde ziet HA dit als nieuw begin. Daar de nieuwe meter op 0 begint zal HA dit gewoon optellen bij de oude meterstand.

• Androo
henkkeumus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Icons staan dus inderdaad hier:

[...]

Ik heb eigen icons ingevoegd door ze zelf te maken of de MDI: icons te gebruiken :).

De airco cards met temp graphs heb ik zelf gemaakt in een custom button card.
Hier een voorbeeld van de airco card van de AC in de woonkamer. Je moet 't zien als een kaart in een kaart :).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
                    entity: climate.ac_woonkamer
                    hold_action: !include popup/ac_woonkamer.yaml
                    name: Airco
                    state_display: >
                      [[[ return '&nbsp;'; ]]]
                    template:
                      - base
                      - icon_climate
                      - climate
                    custom_fields:
                      circle: >
                        [[[
                          if (entity) {
                            return `
                              <svg viewBox="0 0 50 50">
                                <circle cx="25" cy="25" r="20.5" stroke="none" stroke-width="1.5" fill="rgba(255,255,255,0.04)" />
                                <text x="50%" y="54%" fill="#8d8e90" font-size="14" text-anchor="middle" alignment-baseline="middle" dominant-baseline="middle">${parseInt(entity.attributes.current_temperature)}<tspan font-size="10">°C</tspan></text>
                              </svg>
                            `;
                          }
                        ]]]
                      graph:
                        card:
                          type: sensor
                          entity: sensor.outdoortemp_ac_woonkamer
                          graph: line
                          card_mod:
                            style: |
                              .header, .value, .measurement {
                                display: none !important;
                              }
                      push_graph: >
                        [[[
                          setTimeout(() => {
                            let elt = this.shadowRoot,
                              card = elt.getElementById('card'),
                              container = elt.getElementById('container'),
                              graph = elt.getElementById('graph');
                            if (elt && card && container && graph) {
                              card.insertBefore(graph, container);
                            }
                          }, 0);
                          return null;
                        ]]]
                    styles:
                      custom_fields:
                        graph:
                          - position: absolute
                          - width: 100%
                          - height: 100%
                          - clip-path: inset(0 round var(--custom-button-card-border-radius))
                          - left: 0
                          - bottom: 0

De pop-up cards gaan niet persé met yaml maar met de addon browser_mod

https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod
Thanks! Dit werkt goed :)
1 laatste vraag nog m.b.t de Icons...
Ik krijg met geen mogelijkheid de MDI icons op de buttons.. Heb je de laatste goude tip voor mij? ;)

• Septillion
  • Nu online
@Oon Ultility meter hakt het alleen op in een opgaande lijn per dag/maand/kwartaal etc. Is dat al wat je wilt? Als je echt het instantaan gasverbruik wilt plotten kan je aan de slag met de derivative integratie.

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 20:43
Fireball86 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:32:
Hopelijk is dit het juiste topic om deze vraag te stellen.
Sinds we een nieuwbouwhuis met WTW hebben ben ik wat sensoren aan het plaatsen in huis. Hiervoor gebruik ik vooral de aqara temperatuur en luchtvochtigheidssensoren. Die werken prima, maar om toch wat meer te kunnen meten heb ik een Airgradient sensor gebouwd. Aangezien ik HA met ESPHome al heb draaien, heb ik niet de standaard firmware gebruikt, maar deze erop geflasht.
Deze firmware heeft ook nog eens als voordeel dat de PMS5003 sensor uitgeschakeld wordt tussendoor zodat de levensduur verlengt wordt.

Nu is er alleen iets geks aan de hand want de waardes die de meter doorgeeft zijn veel te hoog voor PM2.5 en PM10. Ruim 10x hoger dan de toegestane waardes. Kan natuurlijk zijn dat de luchtkwaliteit in huis erg slecht is, maar als ik de originele firmware erop flash, dan geeft de PM2.5 keurig een waarde van tussen de 4 en 6 (ruimschoots onder de toegestane waarde dus). Zouden jullie eens met me mee willen kijken waar dit in kan zitten? Het lijkt dus een software fout te zijn, want de PMS5003 geeft (voor zover te controleren) wel de juiste waardes met de software van de Airgradient website.
Iemand een idee?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 21:37

Nox

Noxiuz

Ik ga over enkele maanden een appartement betrekken en wil daar ook met domotica aan de slag.

Nu heb ik wat inspiratie opgedaan bij vrienden die met rgb erg mooie accenten kunnen maken en ook de video van Femme heb ik gezien.

Ik wil het graag in een keer goed doen om geen materiaal, tijd, geld en moeite te verspillen. Het is iets wat ik een keer maak en daarna ook betrouwbaar moet zijn. (ik kan het niet gaan hebben als ik na een lange dag thuis kom en de verlichting niet werkt vanwege een bug).

Wat mij vooral erg mooi lijkt zijn de vloeiende overgangen in kleur, ik zou niet een statische kleur willen, ook als ik bijvoorbeeld besluit met films iets met de verlichting te doen, als wake-up light, zonsondergang etc.

De verlichting wil ik gebruiken in de vorm van led-strips, ik kan straks even helemaal los gaan en alles is nog open qua inrichting/verlichting. Gewone '230v' lampen heb ik zoveel gezeik en slechte ervaring mee. Gaat kapot, flikkert, dimt niet of slecht etc. en daarnaast moet aansturen draadloos en ik ben daar huiverig voor dat dat goed gaat werken om fades van een half uur bijvoorbeeld vloeiend te laten verlopen.

Liefst stuur ik met HA een paar DMX controllers aan zoals Femme ook DMX gebruikt, echter is zijn installatie een aantal keer groter dan de mijne en wil ik wat energiezuiniger gaan werken. Ik kan dan bijvoorbeeld ook kiezen om witte led-strips aan te sturen met de DMX controller. Enige waar ik tegenaan hik is dat er weinig te vinden is over de implementatie van DMX in HA. Ik heb ook gezocht naar andere controllers die wel met HA communiceren maar dan krijg ik allemaal ali-express en alibaba spul waar ik juist geen gebruik van wil maken. Het mag best wat kosten zolang de prijs-kwaliteit maar gewaarborgd blijft. En dan is 2 tientjes voor een controller zonder specificaties voor mijn gevoel een tikkende tijdbom die over 3 weken, 3 maanden of 3 jaar wel eens de geest kan geven en daar zit ik niet op te wachten.

Mocht iemand dus met HA toch dergelijke resultaten kunnen bereiken verneem ik dat graag :) Hoeft niet per se met DMX, maar het is het enige wat ik me kan bedenken wat echt goed werkt.

Ik heb ook nog wel even tijd om mezelf in te werken in HA dus het hoeft niet out-of-the-box te werken, en dan kan ik rustig 'oefenen' :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 24-08-2022 11:15 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Fireball86

Ik heb ook zo'n zelfde sensor in gebruik met ESPHome, fijnstof waarden kloppen bij mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
esphome:
  name: fijnstof
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

wifi:
  ssid: !secret wifi_iot_ssid
  password: !secret wifi_iot_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Fijnstof Fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

# Enable Web
web_server:
  port: 80

# Example configuration entry
uart:
  rx_pin: GPIO3
  baud_rate: 9600

sensor:
  - platform: pmsx003
    type: PMS5003ST
    pm_1_0:
      name: "Particulate Matter <1.0µm Concentration"
      accuracy_decimals: 1
    pm_2_5:
      name: "Particulate Matter <2.5µm Concentration"
    pm_10_0:
      name: "Particulate Matter <10.0µm Concentration"
    temperature:
      name: "Temperature"
    humidity:
      name: "Humidity"
    formaldehyde:
      name: "Formaldehyde"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 12:49 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

• Koffie
  • Laatst online: 12:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals bekend is Google Calendar verhuisd van yaml naar integration, echter sinds die wijzigingen krijg ik het niet meer aan de praat.

Inmiddels alle yaml code verwijderd.
Settings -> Integrations -> menu rechtsbovenin -> Application Credentials -> alles verwijderd
Ik heb nu een HA zonder enige Google Calendar.

Vervolgens keurig een nieuwe OAuth gemaakt volgens de guide: https://www.home-assistant.io/integrations/google/
Vervolgens Google Calendar integration toegevoegd. Deze meld dat er eerst Application Credentials gemaakt moeten worden en geeft daar een popup voor. Ik voor ClientID en Secret in en sla op. Vervolgens krijg ik een code die ik moet invoeren bij google.com/decice wat ik keurig doe.
Deze vraagt vervolgens of ik toestemming geef, wat ik ook doe.
HA meld daarna keurig dat alles goed verlopen is.

Probleem: ik heb simpelweg geen entities van het type calendar. Gewoon nul.
Proces van toevoegen al paar keer opnieuw gedaan, maar er komt gewoon niets bij.

In de log vind ik deze nietszeggende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Logger: homeassistant.components.calendar
Source: components/google/__init__.py:406
Integration: Calendar (documentation, issues)
First occurred: 10:22:03 (1 occurrences)
Last logged: 10:22:03

Error while setting up google platform for calendar
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 281, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(task)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/google/calendar.py", line 132, in async_setup_entry
    calendars = await hass.async_add_executor_job(
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/google/__init__.py", line 406, in load_config
    for calendar in data:
TypeError: 'NoneType' object is not iterable

Ik ben het spoor even bijster, iemand een gouden tip? :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• IKKE86
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:45:

Django/Jinja:
1
Met deze code ben ik een heel eind gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6

template:
  - sensor:
      - name: Buienalarm minuten tot regen
        state: "{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') - now() ).total_seconds() / 60)|round }}"

krijg alleen nog deze voor mij onbegrijpelijke error:

code:
1
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'datetime.datetime

iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
oltk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Ik zie al een verbetertraject aankomen mbt het kunnen gebruiken / lezen / schrijven van bestanden in HA :P
edit: ik heb hier ook eindeloos mee lopen rommelen (en het werkt nu, maar intuïtief is niet het woord)
Dit komt inderdaad vooruit uit het idee om het beter te willen snappen, en mijn senors en andere zaken netjes in losse files te plaatsen. Het geeft een hoop onduidelijke storingen, en het is daardoor een tijdrovende hobby geworden

• TheFes
IKKE86 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Met deze code ben ik een heel eind gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6

template:
  - sensor:
        state: "{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') - now() ).total_seconds() / 60)|round }}"

krijg alleen nog deze voor mij onbegrijpelijke error:

code:
1
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'datetime.datetime

iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

[...]
States zijn strings, daar kun je niet zomaar een datetime object vanaf trekken. Die zul je dus met as_datetime eerst om moeten zetten

• Septillion
  • Nu online
@IKKE86 Probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
        state: "{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')|as_datetime - now() ).total_seconds() / 60)|round }}"
        availability: "{{ states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') is not in ['unknown', 'unavailable'] }}"

• IKKE86
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:48:
@IKKE86 Probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
        state: "{{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')|as_datetime - now() ).total_seconds() / 60)|round }}"
        availability: "{{ states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') is not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
Deze geeft bijna dezelfde error:

code:
1
 TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'datetime.datetime'

• Septillion
  • Nu online
Uhhhh, kan je eens in de states lijst van Dev tools laten zien wat 'sensor.buienalarm_next_rain_forecast' als waarde heeft?

• IKKE86
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:01:
Uhhhh, kan je eens in de states lijst van Dev tools laten zien wat 'sensor.buienalarm_next_rain_forecast' als waarde heeft?
Op dit moment is die status unkown, omdat er voorlopig geen regen verwacht wordt.

Op de repository site van de ontwikkelaar wordt dit vermeld

code:
1
2
3
4
5
values for next_rain_forecast can be:

Unknown: No rain forecast within timeframe
0: It is currently raining
N: Rain is forecasted within N minutes

• Septillion
  • Nu online
@IKKE86 Heb je mij availability lijn ook toegevoegd?

Maar aan de andere kant, wat wil je dat hij dan toont? Je zou kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
        state: >-
          {% if states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') == 'unknown' %}

{% else %}
          {{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')|as_datetime - now() ).total_seconds() / 60)|round }}
          {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') is not 'unavailable' }}"

• IKKE86
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:

Maar aan de andere kant, wat wil je dat hij dan toont? Je zou kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:

{% else %}
          {{ (( states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast')|as_datetime - now() ).total_seconds() / 60)|round }}
          {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') is not 'unavailable' }}"
Ja, die heb ik inderdaad ook toegevoegd. De output met bovenstaande code is: TemplateSyntaxError: expected token 'name', got 'string'

Deze sensor gebruik om te zorgen dat mijn screens droog blijven, zodra de sensor onder de x minuten komt laat ik mijn screens dicht gaan.

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:15
Ik denk dat het intrsanter is om naar Wled te kijken, hierover is heel veel informatie te krijgen en werk perfect.

Integreer perfect in HA
Nox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:11:
Ik ga over enkele maanden een appartement betrekken en wil daar ook met domotica aan de slag.

Nu heb ik wat inspiratie opgedaan bij vrienden die met rgb erg mooie accenten kunnen maken en ook de video van Femme heb ik gezien.

Ik wil het graag in een keer goed doen om geen materiaal, tijd, geld en moeite te verspillen. Het is iets wat ik een keer maak en daarna ook betrouwbaar moet zijn. (ik kan het niet gaan hebben als ik na een lange dag thuis kom en de verlichting niet werkt vanwege een bug).

Wat mij vooral erg mooi lijkt zijn de vloeiende overgangen in kleur, ik zou niet een statische kleur willen, ook als ik bijvoorbeeld besluit met films iets met de verlichting te doen, als wake-up light, zonsondergang etc.

De verlichting wil ik gebruiken in de vorm van led-strips, ik kan straks even helemaal los gaan en alles is nog open qua inrichting/verlichting. Gewone '230v' lampen heb ik zoveel gezeik en slechte ervaring mee. Gaat kapot, flikkert, dimt niet of slecht etc. en daarnaast moet aansturen draadloos en ik ben daar huiverig voor dat dat goed gaat werken om fades van een half uur bijvoorbeeld vloeiend te laten verlopen.

Liefst stuur ik met HA een paar DMX controllers aan zoals Femme ook DMX gebruikt, echter is zijn installatie een aantal keer groter dan de mijne en wil ik wat energiezuiniger gaan werken. Ik kan dan bijvoorbeeld ook kiezen om witte led-strips aan te sturen met de DMX controller. Enige waar ik tegenaan hik is dat er weinig te vinden is over de implementatie van DMX in HA. Ik heb ook gezocht naar andere controllers die wel met HA communiceren maar dan krijg ik allemaal ali-express en alibaba spul waar ik juist geen gebruik van wil maken. Het mag best wat kosten zolang de prijs-kwaliteit maar gewaarborgd blijft. En dan is 2 tientjes voor een controller zonder specificaties voor mijn gevoel een tikkende tijdbom die over 3 weken, 3 maanden of 3 jaar wel eens de geest kan geven en daar zit ik niet op te wachten.

Mocht iemand dus met HA toch dergelijke resultaten kunnen bereiken verneem ik dat graag :) Hoeft niet per se met DMX, maar het is het enige wat ik me kan bedenken wat echt goed werkt.

Ik heb ook nog wel even tijd om mezelf in te werken in HA dus het hoeft niet out-of-the-box te werken, en dan kan ik rustig 'oefenen' :)

• Septillion
  • Nu online
@IKKE86 Ah, de 'is not' werkt niet met enkel item zo.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:

{% else %}
          {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.buienalarm_next_rain_forecast') != 'unavailable' }}"

[edit]
Wel gelijk een bugje gevonden. Ik gebruikte even een input_text. Maar als je deze de waarde 'unavailable' geeft laat de UI je hem daarna niet meer editen :+ Gelukkig nog wel met een service call.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 12:42 ]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:25
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:
knip
wat is het nut van de availabilty hier? Je krijgt dan toch geen andere waarde terug?
In het algemeen begrijp ik de toegevoegde waarde van de availabilty nog niet helemaal, dus als iemand er is die dat kan uitleggen? :)

(het wordt namelijk bij elke discussie over legacy templates gemeld als voordeel)

• TheFes
B-Force schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

wat is het nut van de availabilty hier? Je krijgt dan toch geen andere waarde terug?
In het algemeen begrijp ik de toegevoegde waarde van de availabilty nog niet helemaal, dus als iemand er is die dat kan uitleggen? :)

(het wordt namelijk bij elke discussie over legacy templates gemeld als voordeel)
Het nut van availability is vooral om er voor te zorgen dat je je template sensor unavailable kunt maken als je bronwaardes dat ook zijn.

Dat kun je ook afvangen met defaults, maar dan ga je uiteindelijk met foutieve data rekenen

Oh, en het legacy template ondersteunt dit ook

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 24-08-2022 12:46 ]

• Septillion
  • Nu online
@B-Force Omdat veel templates uit gaan van een bepaalde soort waarde van een andere state gaat vaak de berekening / mutatie gewoon niet goed als de oorspronkelijke sensor 'unavailable' is geworden. Of in andere gevallen ook 'unknown' of simpelweg geen getal bijvoorbeeld. Met availability voorkom je dan errors of fouten in de berekening door hem naar de voor HA bekende 'unavailable' state te zetten. Dan handelt HA het allemaal mooi af.

• Nox

Nox

Noxiuz

k_ers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:32:
Ik denk dat het intrsanter is om naar Wled te kijken, hierover is heel veel informatie te krijgen en werk perfect.

Integreer perfect in HA

[...]
Wled is zo te zien code om digitale ledstrips aan te sturen. Deze hebben een te lage resolutie en werken vooral op 5v waardoor het niet echt toepasbaar is voor mijn situatie. Ik heb een controller/driver nodig waar ik zelf ledstrips op aan kan sluiten. Die zijn daarbij ook minder gevoelig voor storingen omdat het vooral passieve elektronica bevat.

Ik heb wel deze gevonden: pricewatch: Gledopto Zigbee RGBW LED Strip Controller

- zigbee werkt uitstekend in HA uiteraard
- HA > Zigbee > RGB controller > Led strip is uitstekend, simpel en met weinig overbodige meuk

Maar nadelen is dan weer dat je van deze controller nergens informatie kan vinden, de specificaties bevatten marketinggelul en dat zoek ik niet. 'Smoother' is niet definieerbaar in waardes zeg maar.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Septillion
  • Nu online
@Nox Op zich werken veel dingen onderhuids met 8-bit per kleur. En er zijn ook 12V en zelfs 24 strips maar dan worden de pixels wel grover. En WLED kan ook "analoge" strips aan ook al is het niet direct het sterkste punt. Maar ook Tasmota is dan een optie, dat draai ik hier. Qua hardware zou je ook naar Quinled kunnen kijken voor zowel "analoge" strips als pixels.

Voordeel van die ESP gebaseerde controllers is dat er zo veel aan aan te passen is. Wat bij Zigbee toch vaak niet zo is. Laat staan dat ze als spec "smoother" zijn |:(

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
@Nox Op zich werken veel dingen onderhuids met 8-bit per kleur. En er zijn ook 12V en zelfs 24 strips maar dan worden de pixels wel grover. En WLED kan ook "analoge" strips aan ook al is het niet direct het sterkste punt. Maar ook Tasmota is dan een optie, dat draai ik hier. Qua hardware zou je ook naar Quinled kunnen kijken voor zowel "analoge" strips als pixels.

Voordeel van die ESP gebaseerde controllers is dat er zo veel aan aan te passen is. Wat bij Zigbee toch vaak niet zo is. Laat staan dat ze als spec "smoother" zijn |:(
WS2815 is 12v en werkt per led/pixel. Dus ze bestaan wel. ESP2866 er aan en gaan met die banaan :+

Maar dat is vooral een tijds-investering :+ en volgens mij moet het vooral een financiele investering worden

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 11:46
Ik heb al even gezocht, hier en op andere plekken, maar óf ik zoek fout, óf mijn use-case is uniek (hahaha, dat gelooft niemand).

De use-case: ik heb mooie Aqara motion sensoren, in de badkamer en in mijn kantoor.
Nu wil ik graag dat deze het licht aanzetten als er beweging wordt gedetecteerd en dan, na x tijd, het licht weer uit doen bij geen beweging.

So far, so good:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: office_motion_on_cover_closed
  alias: Office - Motion - On - Cover closed
  description: Turn the lights on at motion and cover is closed
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_office_occupancy
    to: "on"
  condition:
  - alias: "Office Cover is closed"
    condition: state
    entity_id:
      - cover.office
    state: "closed"
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 1
      brightness_pct: 90
    entity_id: light.office
  - wait_for_trigger:
      platform: state
      from: "on"
      to: "off"
  - delay: 00:05:00
  - service: light.turn_off
    data:
  mode: restart

Maar goed, nu gaat dus soms ook het licht uit na 5 minuten als ik zit te werken, wat irritant is.

Dus ik dacht: ik moet die "wait_for_trigger" er uit halen en in zijn eigen trigger gooien.
Het idee is dan om er voor te zorgen, dat als de motion sensor op "off" gaat, en mijn Blitzwolf plug verbruikt minder dan 40W, het licht na 5 minuten uitgaat.
Als de plug meer dan 40W verbruikt, dan moet het licht pas na 15 minuten uit (want tegen die tijd heb ik wel weer een keer bewogen).

Nu ben ik hier mee begonnen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: office_turn_off_lights
  alias: Office - Turn off lights when presence ends
  trigger:
    for: "00:05:00"
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: 

Maar ik weet gewoon even niet hoe ik verder moet...

Voor de badkamer eenzelfde use-case:
Als ik sta te douchen, dan detecteert de Motion Sensor geen beweging meer, dus ik wil, als de boilervlam aanstaat (of de humidity hoger is dan X%), dat het licht dan niet uitgaat, maar gewoon even wacht.

Heeft iemand de gouden tip om mij te helpen?

Thanks!

Blog

• Septillion
  • Nu online
@Ben.Hahlen Maar dan is dus je enige wijziging dat je nu 15 minuten wacht ipv 5 minuten. Dat zou je ook met een if-then in je huidige kunnen oplossen.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:25
Ben.Hahlen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:24:
Ik heb al even gezocht, hier en op andere plekken, maar óf ik zoek fout, óf mijn use-case is uniek (hahaha, dat gelooft niemand).

De use-case: ik heb mooie Aqara motion sensoren, in de badkamer en in mijn kantoor.
Nu wil ik graag dat deze het licht aanzetten als er beweging wordt gedetecteerd en dan, na x tijd, het licht weer uit doen bij geen beweging.

So far, so good:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: office_motion_on_cover_closed
  alias: Office - Motion - On - Cover closed
  description: Turn the lights on at motion and cover is closed
  trigger:
    to: "on"
  condition:
  - alias: "Office Cover is closed"
    condition: state
    entity_id:
      - cover.office
    state: "closed"
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: 90
  - wait_for_trigger:
      platform: state
      from: "on"
  - delay: 00:05:00
  - service: light.turn_off
    data:

Maar goed, nu gaat dus soms ook het licht uit na 5 minuten als ik zit te werken, wat irritant is.

Dus ik dacht: ik moet die "wait_for_trigger" er uit halen en in zijn eigen trigger gooien.
Het idee is dan om er voor te zorgen, dat als de motion sensor op "off" gaat, en mijn Blitzwolf plug verbruikt minder dan 40W, het licht na 5 minuten uitgaat.
Als de plug meer dan 40W verbruikt, dan moet het licht pas na 15 minuten uit (want tegen die tijd heb ik wel weer een keer bewogen).

Nu ben ik hier mee begonnen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: office_turn_off_lights
  alias: Office - Turn off lights when presence ends
  trigger:
    for: "00:05:00"
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: 

Maar ik weet gewoon even niet hoe ik verder moet...

Voor de badkamer eenzelfde use-case:
Als ik sta te douchen, dan detecteert de Motion Sensor geen beweging meer, dus ik wil, als de boilervlam aanstaat (of de humidity hoger is dan X%), dat het licht dan niet uitgaat, maar gewoon even wacht.

Heeft iemand de gouden tip om mij te helpen?

Thanks!
Ik gebruik hier een helper voor, werd me iets te ingewikkeld om dat in één automation af te vangen. Met behulp van deze boolean als trigger en/of als condition moet je wel kunnen doen wat je probeert. Ik gebruik dit bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat ik in de keuken niet in het donker kom te staan als ik na de afkoelperiode van de Aqara motion sensor toevallig op dat moment even niet beweeg.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: keukenbooleanaanuit
  alias: Keuken boolean aan bij beweging
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_keuken
    to: 'on'
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.keukenaanwezigheidaqara
  - wait_for_trigger:
        to: 'off'
        for: 180
  - service: input_boolean.turn_off

• Nox

Nox

Noxiuz

Waah schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

WS2815 is 12v en werkt per led/pixel. Dus ze bestaan wel. ESP2866 er aan en gaan met die banaan :+

Maar dat is vooral een tijds-investering :+ en volgens mij moet het vooral een financiele investering worden
Nouja, het is niet geld als water uitgeven, dan kan ik wel voor 10 ruggen een bedrijf laten komen. Ik vind het niet erg om per rgb-kanaal een controller te kopen van 75-100 euro mits die goed werkt. Als ik via zigbee een fade kan programmeren en die controller zelf dan een vloeiende overgang erin pleurt is het helemaal prima. Maar het is meer: kies een kleur, deze wordt gemaakt, meer dan dat gaat met horten en stoten.

De DMX controller van eldoled werkt met 16 bit per kleur (2 kanalen) en doet zelf ook nog iets smooth maken.

Misschien ga ik toch eens kijken of er IP-dmx controllers bestaan, dan wordt het misschien een beetje klooien om het in HA werkend te maken, maar dan kan ik wel - mits de software er voor is - mood lighting voor bij een film of serie maken :) die speel ik dan toch af via een mediacenter/pc.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Nox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Nouja, het is niet geld als water uitgeven, dan kan ik wel voor 10 ruggen een bedrijf laten komen. Ik vind het niet erg om per rgb-kanaal een controller te kopen van 75-100 euro mits die goed werkt. Als ik via zigbee een fade kan programmeren en die controller zelf dan een vloeiende overgang erin pleurt is het helemaal prima. Maar het is meer: kies een kleur, deze wordt gemaakt, meer dan dat gaat met horten en stoten.

De DMX controller van eldoled werkt met 16 bit per kleur (2 kanalen) en doet zelf ook nog iets smooth maken.

Misschien ga ik toch eens kijken of er IP-dmx controllers bestaan, dan wordt het misschien een beetje klooien om het in HA werkend te maken, maar dan kan ik wel - mits de software er voor is - mood lighting voor bij een film of serie maken :) die speel ik dan toch af via een mediacenter/pc.
Als je Eldoled gewend bent, dan heb ik helaas slecht nieuws: In zigbee land bestaat die kwaliteit niet. Ik denk dat de beste een FLS-PP is (van Dresden Elektronik). Zelf ken ik Eldoled van KNX en dat werkt echt heel mooi inderdaad.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27

Videopac

Rommelt wat aan.

Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:01:
[..]

Vandaag kon ik zowaar inloggen op het IP-adres (NB: ik heb een P1 reader ethernet). Aangezien mijn slimme meter uit 2013 is heb ik de seriële communicatie instellingen aangepast (van 115200-8N1 naar 9600-7E1) en vervolgens in HA kon ik hem zowaar vinden als ik de DSMR versie op 2.2 instelde (poort 23). Ik zie nu wat waardes (7), maar nog niet alles. Ik ga verder op onderzoek, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het wel.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 11:46
Septillion schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:35:
@Ben.Hahlen Maar dan is dus je enige wijziging dat je nu 15 minuten wacht ipv 5 minuten. Dat zou je ook met een if-then in je huidige kunnen oplossen.
Hmmm, ja, dat heb ik overwogen, maar is dat "robuust" genoeg?
Kan ook best zijn dat ik het nu aan het over-engineeren ben... :')
Op mijn zoektocht kwam ik bv ook tegen dat de "wait_for_trigger" een herstart niet overleefd, dus ja, dan ga je daar weer verder in onderzoeken.
Ronker32 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:38:
[...]
Ik gebruik hier een helper voor, werd me iets te ingewikkeld om dat in één automation af te vangen. Met behulp van deze boolean als trigger en/of als condition moet je wel kunnen doen wat je probeert. Ik gebruik dit bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat ik in de keuken niet in het donker kom te staan als ik na de afkoelperiode van de Aqara motion sensor toevallig op dat moment even niet beweeg.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: keukenbooleanaanuit
  alias: Keuken boolean aan bij beweging
  trigger:
    to: 'on'
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
  - wait_for_trigger:
        to: 'off'
        for: 180
  - service: input_boolean.turn_off
Hmm, ook interessant.
Ik heb, om om die afkoel-periode heen te komen, inderdaad de timeout al op 5 gezet, maar ja...

Blog

Pagina: 1 ... 183 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.