Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.365.254 views

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
SkiFan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Moet ik even een andere MQTT sensor erbij aanmaken. Op zich niet zo'n probleem. Wordt wel 2e helft middag voordat ik dat kan doen (vermoedelijk).
Het hoeft niet per se lifetime te zijn met total_increasing. Zie ook de uitleg hierboven.
Een dagelijkste sensor werkt ook, een lagere waarde zal gezien worden als een reset van de sensor, en in de long term statistics bij de oude waarde opgeteld worden.

Home Assistant configuratie

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Het hoeft niet per se lifetime te zijn met total_increasing. Zie ook de uitleg hierboven.
Een dagelijkste sensor werkt ook, een lagere waarde zal gezien worden als een reset van de sensor, en in de long term statistics bij de oude waarde opgeteld worden.
Die had ik al wel, maar die kwam ook niet in bij de solar production bronnen. Ik pas het nu even aan, zal zo even de MQTT code posten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• TheFes
SkiFan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Die had ik al wel, maar die kwam ook niet in bij de solar production bronnen. Ik pas het nu even aan, zal zo even de MQTT code posten.
Volgens je eerdere posts had je daar state_class: measurement

• SkiFan
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Volgens je eerdere posts had je daar state_class: measurement
Had 2 MQTT sensors, de huidige waarde had measurement, had de dagelijkse naar total gezet, en nu de lifetime op total_increasing:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
     - platform: mqtt
       name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
       unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
       value_template: "{{ value | round(0) }}"
       unit_of_measurement: "kWh"
       device_class: energy
       state_class: total

name: "HM-1500 Solar Inverter Lifetime Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldTotal"
       unique_id: "HM1500-1-LifetimeYield"
       unit_of_measurement: "kWh"
       state_class: total_increasing

name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
       unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
       unit_of_measurement: "W"
       state_class: measurement

[ Voor 0% gewijzigd door SkiFan op 18-08-2022 10:35 . Reden: Even bij de bovenste 2 de unit aangepast naar kWh, dat was ook het probleem vermoedelijk. Zo nemen mensen niet de verkeerde yaml over. ]

• TheFes
SkiFan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Had 2 MQTT sensors, de huidige waarde had measurement, had de dagelijkse naar total gezet, en nu de lifetime op total_increasing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
       name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
       unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
       state_class: total

name: "HM-1500 Solar Inverter Lifetime Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldTotal"
       unique_id: "HM1500-1-LifetimeYield"
       state_class: total_increasing

name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
       unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
       state_class: measurement
Dagelijks is ook total_increasing, niet total.

• SkiFan
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Dagelijks is ook total_increasing, niet total.
Ok, aangepast, en voor daily total en lifetime total moet eenheid natuurlijk ook kWh zijn. Eens kijken wat er nu gebeurt. Wel zo even kinderen wegbrengen.

Edit: Yup, dat laatste was m waarschijnlijk. Duikt nu op in het energy als PV production. Ga deze ook even in het Hoymiles topic aanpassen. Bedankt!

Moet wel nu weer even wachten. Omdat ik m afrond, duurt het bij dit weer even voordat ie weer 1 kWh heeft opgewekt :) Even die afronding maar hieraf gooien.

[ Voor 32% gewijzigd door SkiFan op 18-08-2022 10:12 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:29
Ik gebruik al een tijdje Studio Code Server, alleen zijn sinds kort de kleuren weg zodat de code beter te lezen is.
Ik heb de add-on al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dit lost het probleem niet op.
Op een 2de home assistant install werkt het wel, ik heb de settings al eens gecontroleerd maar die zijn hetzelfde.
Kan verder ook geen oplossing vinden middels google, iemand een idee hoe dit op te lossen is?

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, ik monitor mijn Remeha CV ketel nog steeds met mijn Homewizard en heatlink, welke ik uitlees in HA via rest sensoren. De homewizard begint kuren te vertonen, dus ik ben op zoek naar een alternatief. De twee die ik tot nu toe gevonden heb zijn een OpenTherm gateway (OTGW) of een TADO thermostaat. De OTGW is nogal een knutselwerk en hoewel ik dat initieel best leuk vind, wil ik er na installatie geen omkijken meer naar hebben. Er zijn minder dan 200 OTGW gebruikers volgens de HA site, dus lange termijn ondersteuning is onzeker.

De thermostaat vervangen door een TADO is een andere mogelijkheid. Nadeel aan de TADO is dat je gebonden bent aan de cloud en misschien zelfs een abonnement. Ik wil liefst alles compleet lokaal houden en een maandabonnement zit ik helemaal niet op te wachten.

Hebben jullie nog tips of andere oplossingen waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:04:
Vraagje, ik monitor mijn Remeha CV ketel nog steeds met mijn Homewizard en heatlink, welke ik uitlees in HA via rest sensoren. De homewizard begint kuren te vertonen, dus ik ben op zoek naar een alternatief. De twee die ik tot nu toe gevonden heb zijn een OpenTherm gateway (OTGW) of een TADO thermostaat. De OTGW is nogal een knutselwerk en hoewel ik dat initieel best leuk vind, wil ik er na installatie geen omkijken meer naar hebben. Er zijn minder dan 200 OTGW gebruikers volgens de HA site, dus lange termijn ondersteuning is onzeker.

De thermostaat vervangen door een TADO is een andere mogelijkheid. Nadeel aan de TADO is dat je gebonden bent aan de cloud en misschien zelfs een abonnement. Ik wil liefst alles compleet lokaal houden en een maandabonnement zit ik helemaal niet op te wachten.

Rooted Toon? Gebruik ik iig i.c.m. een Remeha Avanta 35C. Weet niet precies naar welke info je op zoek bent om uit te lezen?

www.google.nl

• wian
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Rooted Toon? Gebruik ik iig i.c.m. een Remeha Avanta 35C. Weet niet precies naar welke info je op zoek bent om uit te lezen?
Cool, nieuwe optie! _/-\o_ Ga ik me in verdiepen, staan er ook genoeg op marktplaats. Maakt het nog uit welke versie? Linkjes naar meer info worden zeer gewaardeerd ;)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Cool, nieuwe optie! _/-\o_ Ga ik me in verdiepen, staan er ook genoeg op marktplaats. Maakt het nog uit welke versie? Linkjes naar meer info worden zeer gewaardeerd ;)
De 2 is veel sneller dan de 1. Ik heb hier de 1 hangen aangezien ik alles via HA doe en dat ding aan de muur bij wijze van spreke nooit aanraak :+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:10
@Klippy Klinkt als een ZHA bug, misschien rapportje aanmaken? ZHA gebruikers zijn hier volgens mij ver in de minderheid.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:18
wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:04:

Ik gebruik sinds een jaartje de OTGW (en er is ook een topic over op dit forum) en er is wel degelijk support voor. Het systeem wordt zelfs nog steeds verbeterd en de firmware wordt nog steeds vernieuwd.

Qua gebruik is het wat mij betreft min of meer beta updates testen voor @number3 (omdat ik daarmee help, dat hoef je natuurlijk niet te doen als je dat niet wilt). En verder gewoon de laatste stable draaien voor mijn type OTGW.

Uptime van mijn OTGW is op het moment 3 maanden dus redelijk hands-off kun je het zeker noemen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• water_escape
  • Laatst online: 01-07 14:54
is er iets veranderd aan de device tracking?
Alle mobiele telefoons blijven nu op HOME staan, terwijl ze weg zijn. Laatste update is ruim 16 uur geleden. Alle settings die ik kan vinden staan goed. Mis ik iets?

Ik heb van alles de laatste versie.

Water-Escape

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:18
Ik heb hetzelfde gemerkt. Ineens was de device tracker van mijn telefoon omgeswitcht naar een versie met _2 erachter. Ik heb zelf de companion app niet aangepast of zelfs ge-update.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Septillion
@SkiFan Heb je voor je omvormer ook nog een last will and testament topic (LWT)? Want dan is het nog wel handig deze in te stellen voor availability.

• SkiFan
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:29:
@SkiFan Heb je voor je omvormer ook nog een last will and testament topic (LWT)? WEant dan is het nog wel handig deze in te stellen voor availability.
Nee, kun je me daar meer info over geven?

• Septillion
@SkiFan Veel MQTT devices hebben een LWT waarin staat dat ze "online" zijn. En bij een disconnect zal de broker de last will uitvoeren waarbij vaak "offline" naar het LWT geschreven wordt. Op die manier is dus de status van een device op te vragen, zelfs als deze onverwacht disconnect. Want het device heeft de broker op voorhand al vertelt want hij wil dat er gebeurd en dat wordt dan dus ook uitgevoerd door de broker.

Nu weet ik niet wat je MQTT voor je PV maakt maar een LTW is erg gangbaar. Je zou dus even moeten neuzen in de topics van je omvormer.

• SkiFan
  • Nu online
@Septillion Ik ben zelf de beheerder van dat topic, dat staat er dus nog niet in. Zal straks eens puzzelen.

Even ingelezen, checken met de Duitse makers van de software of er een LWT opgenomen kan worden. Vooralsnog is dat er helaas niet.

[ Voor 38% gewijzigd door SkiFan op 18-08-2022 10:46 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:21
In het process van de geautomatiseerde video deurbel heb ik wat acties gekoppeld aan oa. een Google Hub.
Er word nu een MP3 gestreamd naar de Hub en daarbij komt er een snapshot van de Amcrest deurbel in beeld.
Werkt inmiddels allemaal erg goed :)

Enige wat ik nu nogal storend vind is dat het beeld op de Hub nogal lang op het zwarte media scherm blijft staan.
Is er een optie om het Hub scherm te "resetten" naar het default Google scherm aan het einde van de automation?

Hierbij de code voor wie er interesse in heeft
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Doorbell - Google hub
description: ""
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: replace_with_device_id
    entity_id: binary_sensor.doorbell_doorbell
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.8
    target:
      entity_id: media_player.living_room_display
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: http://replace_with_local_ip:8123/local/doorbell-ring.mp3
      media_content_type: audio/mp3
      extra:
        metadata:
          images:
            - url: http://replace_with_local_ip:8123/local/snapshot1.jpg
    target:
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
mode: single

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
Ik was door mijn logs aan het kijken en zag de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: homeassistant.components.sensor
Source: helpers/entity_platform.py:652
Integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: 09:14:47 (232897 occurrences)
Last logged: 11:19:55

Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_shem_3_3494546eda35_3_voltage is already used by sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_3_voltage - ignoring sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_3_voltage
Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_shem_3_3494546eda35_rssi is already used by sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_rssi - ignoring sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_rssi
Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_shem_3_3494546eda35_uptime is already used by sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_uptime - ignoring sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_uptime
Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_shem_3_3494546eda35_cloud_status is already used by sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_cloud_status - ignoring sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_cloud_status
Platform shelly does not generate unique IDs. ID shelly_shem_3_3494546eda35_rssi_level is already used by sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_rssi_level - ignoring sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_rssi_level

Ik zie dit op meerdere shelly sensors terug komen, iemand een idee hoe ik dat kan oplossen ? Ik gebruik de shelly integration die ik via HACS heb geinstalleerd.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-07 07:08
raymondw schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:06:
In het process van de geautomatiseerde video deurbel heb ik wat acties gekoppeld aan oa. een Google Hub.
Er word nu een MP3 gestreamd naar de Hub en daarbij komt er een snapshot van de Amcrest deurbel in beeld.
Werkt inmiddels allemaal erg goed :)

Enige wat ik nu nogal storend vind is dat het beeld op de Hub nogal lang op het zwarte media scherm blijft staan.
Is er een optie om het Hub scherm te "resetten" naar het default Google scherm aan het einde van de automation?

Hierbij de code voor wie er interesse in heeft
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Doorbell - Google hub
description: ""
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: replace_with_device_id
    entity_id: binary_sensor.doorbell_doorbell
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
    data:
      volume_level: 0.8
    target:
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: http://replace_with_local_ip:8123/local/doorbell-ring.mp3
      media_content_type: audio/mp3
      extra:
        metadata:
          images:
            - url: http://replace_with_local_ip:8123/local/snapshot1.jpg
    target:
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
mode: single
Als je hub niets doet staat hij op off, dus je kan media_player.turn_off gebruiken om weer terug te gaan naar je foto lijst oid. Ik speel een filmpje af bij de deurbel (mp4) maar als die is afgelopen dan blijft ie heel even op zwart staan waarna die weer automatisch terug gaat naar de foto lijst. Doet ie dat niet in dit geval?

• wian
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Nogmaals bedankt voor de tip! Heb me een beetje ingelezen en de toon heeft veel mogelijkheden. Misschien zelfs teveel mogelijken...

Ik heb al PV gegevens (SolarEdge integratie) en P1 gegevens (p1 kabel) met veel data over het afgelopen jaar. Ik ben bang dat als ik de toon integratie installeer dat dit conflicten geeft (heeft natuurlijk ook P1 integratie) en dat ik dan data kwijtraak of niet meer kan terugzien.

Iemand ervaring hier met zowel een Toon als P1 kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:18
wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Nogmaals bedankt voor de tip! Heb me een beetje ingelezen en de toon heeft veel mogelijkheden. Misschien zelfs teveel mogelijken...

Ik heb al PV gegevens (SolarEdge integratie) en P1 gegevens (p1 kabel) met veel data over het afgelopen jaar. Ik ben bang dat als ik de toon integratie installeer dat dit conflicten geeft (heeft natuurlijk ook P1 integratie) en dat ik dan data kwijtraak of niet meer kan terugzien.

Iemand ervaring hier met zowel een Toon als P1 kabel?
Je kunt de P1 port gewoon splitsen, zodat er 2 kabels op kunnen. Ik heb zo jaren een Toon gecombineerd met een p1/usb kabel om zelf de meter uit te lezen.

• wian
  • Niet online
borft schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Je kunt de P1 port gewoon splitsen, zodat er 2 kabels op kunnen. Ik heb zo jaren een Toon gecombineerd met een p1/usb kabel om zelf de meter uit te lezen.
Thanks, die splitter heb ik al (p1 kabel en homewizard energylink die ik wil vervangen). Ik vraag me meer af of Home Assistant niet in de war raakt als twee sets p1 data binnenkomt, 1 via de p1 kabel en nog eens van de toon). Ben erg blij met de p1 info nu en de energiegrafiekjes, wil die data niet kwijt. Ik wil de toon vooral voor de CV en wellicht als display.

[ Voor 6% gewijzigd door wian op 18-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

borft schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Sterker nog, ik split het P1 signaal in 3-en middels een simpele ouderwetse analoge 'telefoonkabel-splitter' Zolang je zorgt dat er een device master (bij mij een ESP die alles over MQTT de lijn op gooit) is, kun je zoveel slaves (hier de Toon en de laadpaal t.b.v. Load-Balancing) aansluiten als je wilt.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Thanks, die splitter heb ik al (p1 kabel en homewizard energylink die ik wil vervangen). Ik vraag me meer af of Home Assistant niet in de war raakt als twee sets p1 data binnenkomt, 1 via de p1 kabel en nog eens van de toon). Ben erg blij met de p1 info nu en de energiegrafiekjes, wil die data niet kwijt. Ik wil de toon vooral voor de CV en wellicht als display.
Maar je hoeft Toon toch niet met HA te laten praten? Doe ik ook niet vwb energy. Ik gebruik enkel Toon Climate vanuit de HACS store.

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 18-08-2022 13:37 ]

www.google.nl

• wian
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

Maar je hoeft Toon toch niet met HA te laten praten? Doe ik ook niet.
De reden dat ik aan een Toon denk is om mijn homewizard met heatlink en energylink te vervangen. De homewizard is brak aan het worden. Maar ik wil wel graag de mogelijkheid om CV info uit te lezen in HA en de CV evt. kunnen besturen vanuit HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

wian schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

De reden dat ik aan een Toon denk is om mijn homewizard met heatlink en energylink te vervangen. De homewizard is brak aan het worden. Maar ik wil wel graag de mogelijkheid om CV info uit te lezen in HA en de CV evt. kunnen besturen vanuit HA.
Dat doe je dus met Toon Cimate, zie:

https://github.com/cyberjunky/home-assistant-toon_climate

www.google.nl

• raymondw
  • Laatst online: 11:21
-Casper schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Als je hub niets doet staat hij op off, dus je kan media_player.turn_off gebruiken om weer terug te gaan naar je foto lijst oid. Ik speel een filmpje af bij de deurbel (mp4) maar als die is afgelopen dan blijft ie heel even op zwart staan waarna die weer automatisch terug gaat naar de foto lijst. Doet ie dat niet in dit geval?
Het duurt langer dan ik verwacht dat het zou duren.
Ga het zo eens aanpassen en testen d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• _MrPePper
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-07 15:40
Middag allen,

Ik kijk al een tijdje mee en heb sinds november 2021 de overstap gemaakt naar HA. Draai HA OS op een vm op proxmox. Host is een hp prodesk mini. Alles is actueel dus HA 2022.08.5

Ik heb niet veel slimme apparaten en gebruik HA voornamelijk voor energie bijhouden.

Ik heb een Toon 2 met Eneco abonnement en ben er tevreden mee. Echter nu werkt opeens sinds een paar dagen de integratie niet meer.

De foutmelding is :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Error setting up entry Toon for toon
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 357, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/__init__.py", line 92, in async_setup_entry
    await coordinator.toon.activate_agreement(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 155, in activate_agreement
    await self.agreements()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 176, in agreements
    agreements = await self._request(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/backoff/_async.py", line 133, in retry
    ret = await target(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/backoff/_async.py", line 133, in retry
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 79, in _request
    self.token = await self.token_refresh_method()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/coordinator.py", line 37, in async_token_refresh
    await session.async_ensure_token_valid()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 475, in async_ensure_token_valid
    new_token = await self.implementation.async_refresh_token(self.token)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 89, in async_refresh_token
    new_token = await self._async_refresh_token(token)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 114, in _async_refresh_token
    new_token = await self._token_request(data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 133, in _token_request
    resp.raise_for_status()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1004, in raise_for_status
    raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 404, message='Not found', url=URL('https://api.toon.eu/token')

Heb HA al herstart, de toon integratie weggehaald uit me config en herstart en weer toegevoegd, zelfde probleem.

Zoals gewoonlijk staat er niks op de develop / apisite en op mijn mail is (nog) niet gereageerd.

Iemand met hetzelfde probleem of een oplossing ?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_MrPePper schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:19:
Middag allen,

Ik kijk al een tijdje mee en heb sinds november 2021 de overstap gemaakt naar HA. Draai HA OS op een vm op proxmox. Host is een hp prodesk mini. Alles is actueel dus HA 2022.08.5

Ik heb niet veel slimme apparaten en gebruik HA voornamelijk voor energie bijhouden.

Ik heb een Toon 2 met Eneco abonnement en ben er tevreden mee. Echter nu werkt opeens sinds een paar dagen de integratie niet meer.

De foutmelding is :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Error setting up entry Toon for toon
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 357, in async_setup
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/__init__.py", line 92, in async_setup_entry
    await coordinator.toon.activate_agreement(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 155, in activate_agreement
    await self.agreements()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 176, in agreements
    agreements = await self._request(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/toonapi/toon.py", line 79, in _request
    self.token = await self.token_refresh_method()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/coordinator.py", line 37, in async_token_refresh
    await session.async_ensure_token_valid()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 475, in async_ensure_token_valid
    new_token = await self.implementation.async_refresh_token(self.token)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 89, in async_refresh_token
    new_token = await self._async_refresh_token(token)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 114, in _async_refresh_token
    new_token = await self._token_request(data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 133, in _token_request
    resp.raise_for_status()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1004, in raise_for_status
    raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 404, message='Not found', url=URL('https://api.toon.eu/token')

Heb HA al herstart, de toon integratie weggehaald uit me config en herstart en weer toegevoegd, zelfde probleem.

Zoals gewoonlijk staat er niks op de develop / apisite en op mijn mail is (nog) niet gereageerd.

Iemand met hetzelfde probleem of een oplossing ?
Vrij duidelijk dat er iets aan de API kant is gewijzigd. Misschien goed hier even een issue te openen ? https://github.com/home-assistant/core/issues

Owner of DBIT Consultancy

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@_MrPePper

Is dat niet hetzelfde als waar AW_Bos recent over heeft gepost?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

• _MrPePper
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-07 15:40
DennusB schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Vrij duidelijk dat er iets aan de API kant is gewijzigd. Misschien goed hier even een issue te openen ? https://github.com/home-assistant/core/issues
Dank je voor de tip, ik dacht ik kijk eerst even hier of er bij anderen ook iets speelt voordat ik een issue open. Weet namelijk niet of het aan de api of aan HA ligt.
Had ook al gezocht maar kom mijn fout 404 not found niet tegen, ook niet in de berichten van @AW_Bos, maar kan het mis hebben.

Wil ook niet zomaar de integratie verwijderen, ben bang dat ik dan mijn geschiedenis verlies.

Edit:
Ik zie net een onbezorgbaar mail aan devsupport@toon.eu in mijn ongewenste mail, lijkt erop dat er bij hun iets mis gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door _MrPePper op 18-08-2022 15:09 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
Ik probeer HACS te installeren (ik had dat al eerder ingestalleerd, maar was verdwenen na een van de updates).
Ik heb mijn oorsponkelijke HACS directory verwijderd (daarna meermaals gereboot), en de installatie procedure gevolgd volgens:
https://hacs.xyz/docs/setup/download
(inclusief browser cache removal etc.)
Ik draai HA supervised, maar als ik vervolgens de integratie installeer krijg ik:
"Instellen mislukt, controleer logboek"
code:
1
2
3
4
Could not parse JSON content: /config/.storage/hacs.repositories
15:03:27 – (FOUT) util/json.py - bericht kwam voor het eerst om 15:02:03 en verschijnt 2 keer
Error setting up entry for hacs
15:02:03 – (FOUT) util/json.py

De repositories file is aanwezig, maar de foutmeldingen lijken iets anders aan te geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Logger: homeassistant.util.json
Source: util/json.py:39
First occurred: 15:02:03 (2 occurrences)
Last logged: 15:03:27
Could not parse JSON content: /config/.storage/hacs.repositories

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/util/json.py", line 39, in load_json
    return orjson.loads(fdesc.read())  # type: ignore[no-any-return]
  File "/usr/local/lib/python3.10/codecs.py", line 322, in decode
    (result, consumed) = self._buffer_decode(data, self.errors, final)
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xa2 in position 796336: invalid start byte

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Logger: homeassistant.config_entries
Source: util/json.py:45
First occurred: 15:02:03 (1 occurrences)
Last logged: 15:02:03

Error setting up entry for hacs
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/util/json.py", line 39, in load_json
    return orjson.loads(fdesc.read())  # type: ignore[no-any-return]
  File "/usr/local/lib/python3.10/codecs.py", line 322, in decode
    (result, consumed) = self._buffer_decode(data, self.errors, final)
UnicodeDecodeError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xa2 in position 796336: invalid start byte

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 223, in async_setup_entry
    setup_result = await async_initialize_integration(hass=hass, config_entry=config_entry)
  File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 209, in async_initialize_integration
    await async_try_startup()
  File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 196, in async_try_startup
    startup_result = await async_startup()
  File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 153, in async_startup
    if not await hacs.data.restore():
  File "/config/custom_components/hacs/utils/data.py", line 120, in restore
    repositories = await async_load_from_store(self.hacs.hass, "repositories") or {}
  File "/config/custom_components/hacs/utils/store.py", line 49, in async_load_from_store
    return await get_store_for_key(hass, key).async_load() or {}
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/storage.py", line 116, in async_load
    return await self._load_task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/storage.py", line 125, in _async_load
    return await self._async_load_data()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/storage.py", line 143, in _async_load_data
    data = await self.hass.async_add_executor_job(
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/util/json.py", line 45, in load_json
    raise HomeAssistantError(error) from error
homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: 'utf-8' codec can't decode byte 0xa2 in position 796336: invalid start byte

Iemand een idee wat ik fout doe?

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 08:47
Sterker nog, ik split het P1 signaal in 3-en middels een simpele ouderwetse analoge 'telefoonkabel-splitter' Zolang je zorgt dat er een device master (bij mij een ESP die alles over MQTT de lijn op gooit) is, kun je zoveel slaves (hier de Toon en de laadpaal t.b.v. Load-Balancing) aansluiten als je wilt.
Hoe bepaal je dat het device master is. Weerstand ergens plaatsen?

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:08
Weet iemand of er een mogelijkheid is om een ingress proxy te maken voor bijvoorbeeld Z-Wave2MQTT die op een andere server draait?

Ik heb Z-Wave2MQTT op een Pi draaien, en wil de UI als ingress tonen in HA. Ik dacht, ik neem een addon van bijvoorbeeld Frigate Proxy, die ook een proxy draait naar een server, die je op kan geven op poort 5000, maar wat ik ook aan mijn eigen addon sleutel (gekloond naar mijn eigen github en daar aangepast), ik krijg alleen een zwart scherm.

Is er een universele addon, waar je via de config gewoon een lokale/remote site kan 'ingressen'?

• Bockelaar
  • Nu online
hrmz, blijkbaar zijn er weer wat sensoren veranderd in het energy dashboard. Welke gebruiken jullie nu om je Solar Panels opbrengst toe te voegen? Ik gebruikte sensor.<serial>_lifetime_energy_output, die bestaat niet meer en ik zie niet echt een sensor die de ruwe opbrengst heeft...detail: ik heb 2 omvormers hangen

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Bockelaar schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:18:
hrmz, blijkbaar zijn er weer wat sensoren veranderd in het energy dashboard. Welke gebruiken jullie nu om je Solar Panels opbrengst toe te voegen? Ik gebruikte sensor.<serial>_lifetime_energy_output, die bestaat niet meer en ik zie niet echt een sensor die de ruwe opbrengst heeft...detail: ik heb 2 omvormers hangen
Heb je 2x een sensor.<name>_lifetime_energy_output sensor? Dan kun je die allebei toevoegen aan het Energy dashboard.

• Bockelaar
  • Nu online
nee daar had ik al naar gekeken :)

[edit]
ah! De growatt integration is weer eens 'spontaan' verdwenen , dat helpt niet mee :)
hrmz, en hij wil ook niet opnieuw toevoegen....nieuwe zoektocht!

[edit2] gevonden: integratie stuk https://github.com/home-assistant/core/issues/76951

[edit 3] en *ploef* magically werkt het weer, integratrion verwijderd, restart HA, integration toegevoegd en daar is ie weer...

[ Voor 107% gewijzigd door Bockelaar op 19-08-2022 10:33 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevdstap
  • Laatst online: 24-05 08:53
Ik heb de Ducobox ESPEasy plugin geconfigureerd en via MQTT gekoppeld aan Home Assistant. Maar zijn er ook mensen die het via ESPHome is gelukt? Ik kan daar verder niets over vinden. Behalve het Open Duco Mini project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:07
renevdstap schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:26:
Ik heb de Ducobox ESPEasy plugin geconfigureerd en via MQTT gekoppeld aan Home Assistant. Maar zijn er ook mensen die het via ESPHome is gelukt? Ik kan daar verder niets over vinden. Behalve het Open Duco Mini project.
Wat heb je hier voor gebruikt? En heb je het zelf gemaakt? Ben aan het kijken voor een nieuw ventilatiesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevdstap
  • Laatst online: 24-05 08:53
Jerry_bboy schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Wat heb je hier voor gebruikt? En heb je het zelf gemaakt? Ben aan het kijken voor een nieuw ventilatiesysteem.
Onze woning had al een Docubox silent met een bedieningsunit incl Co2 meting in de woonkamer. Verder geen bijzondere sensoren of aansturing. Ik wou graag de Co2 waarde van de woonkamer kunnen uitlezen.
Zo kwam ik uit op de github pagina van arnemauer.

Hiervoor heb ik een Wemos D1 mini met een 5-pin JST PH kabel gebruikt. Deze heb ik aangesloten op de printplaat in de Ducobox. Geflast met ESPEasy en na even puzzelen kon ik inderdaad de standen, Co2 en temperatuur waardes uitlezen.

Vervolgens heb ik dat over kunnen zetten naar mijn HA setup via MQTT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 22:28
@Septillion ik heb hem aangepast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqQHFxIVC4fq9AgO1si0WV1e7sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uU55uA3m6tLUHJvTvAwnyUt3.png?f=fotoalbum_large

Voor alle geïnteresseerde heb ik hier wat meer informatie: https://github.com/EvertJob/waterontharder

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier iemand ervaring met kant en klare "bed-occupancy" sensors? Dus drukmeters, of ander soort sensors om te bepalen of iemand in bed ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:30:
Hier iemand ervaring met kant en klare "bed-occupancy" sensors? Dus drukmeters, of ander soort sensors om te bepalen of iemand in bed ligt?
Mag een combinatie ook? :P
Onder het bed heb ik een zelfgemaakte oplossing met een ESP en 50KG load cells onder de poten. Bij bureaustoel heb ik een matje gebruikt (bedoeld voor autostoelen) en die op een contactsensor gesoldeerd. Beide oplossingen werken w.m.b. meer dan prima. En vaak genoeg nog dat als ik aan bureau ga zitten en de spot boven het bureau vol gaat branden dat ik verrast ben. Aangezien ik het vroeger deed op basis van stroom-meting van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Mag een combinatie ook? :P
Onder het bed heb ik een zelfgemaakte oplossing met een ESP en 50KG load cells onder de poten. Bij bureaustoel heb ik een matje gebruikt (bedoeld voor autostoelen) en die op een contactsensor gesoldeerd. Beide oplossingen werken w.m.b. meer dan prima. En vaak genoeg nog dat als ik aan bureau ga zitten en de spot boven het bureau vol gaat branden dat ik verrast ben. Aangezien ik het vroeger deed op basis van stroom-meting van de monitor.
Sounds good. Heb je eventueel linkjes naar de onderdelen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Sounds good. Heb je eventueel linkjes naar de onderdelen? :)
Poe, nee. Niet echt. Die bed oplossing heb ik al jaren. NodeMCU bordje met HX711 load amplifier en dan 4 50KG load cells.
Die bureaustoel oplossing is dus zo'n "autostoel matje" gesoldeerd op een Xiaomi deur/raam sensor die ik niet gebruikte.
Alles besteld op de bekende Chinese website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
RobertMe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Poe, nee. Niet echt. Die bed oplossing heb ik al jaren. NodeMCU bordje met HX711 load amplifier en dan 4 50KG load cells.
Die bureaustoel oplossing is dus zo'n "autostoel matje" gesoldeerd op een Xiaomi deur/raam sensor die ik niet gebruikte.
Alles besteld op de bekende Chinese website.
Ik heb wel eens iemand hiermee aan de gang gezien, ik vermoed dat dat ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
htca schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb wel eens iemand hiermee aan de gang gezien, ik vermoed dat dat ze zijn.
Yup. Alleen heb ik ze extra leet gesplitst. 2 onder voeteind aan een HX711 en 2 aan hoofdeind aan een HX711 (beiden wel aan hetzelfde NodeMCU bordje, met ESPHome).
Qua aansluiten wetd het daardoor weer helemaal anders. Omdat je de boel in een H-bridge moet aansluiten. Maar dat heb ik niet gedocumenteerd.
De standaard oplossing met alle 4 op een load cell amplifier zijn ruim voldoende projecten/voorbeelden van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:58
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:22:
[Afbeelding]

Voor alle geïnteresseerde heb ik hier wat meer informatie: https://github.com/EvertJob/waterontharder
Nice, ik heb ook zo'n sensor besteld dus binnenkort ook testen. Meet die sensor door het water heen eigenlijk? Dus als het zoutniveau onder het waterniveau komt gaat meet hij dan het waterniveau of het resterende zoutniveau? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
belly89 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Nice, ik heb ook zo'n sensor besteld dus binnenkort ook testen. Meet die sensor door het water heen eigenlijk? Dus als het zoutniveau onder het waterniveau komt gaat meet hij dan het waterniveau of het resterende zoutniveau? :)
Deze sensor is ultrasoon, hij ‘ketst’ dus terug op het water.

Zorg wel dat hij echt haaks op het vat zit, hoe groter de meet hoek hoe onnauwkeuriger hij wordt. Mocht je geen 3D printer hebben stuur dan een PB’tje, kan ik er wel 1 printen.

[ Voor 63% gewijzigd door Toppe op 19-08-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:51

Vos

AFCA

DennusB schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:30:
Niet kant en klaar, maar wat inspiratie : YouTube: 4 Simple Wireless Bed Sensors (AQARA HACK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Zorg wel dat hij echt haaks op het vat zit, hoe groter de meet hoek hoe onnauwkeuriger hij wordt. Mocht je geen 3D printer hebben stuur dan een PB’tje, kan ik er wel 1 printen.
Bedankt! Heb jij dan de afstand gemeten tot het water of echt tot onder aan het vat voor in de berekening? Anders komt de waarde nooit onder de waarde van het water terwijl het zout wel op kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
belly89 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Bedankt! Heb jij dan de afstand gemeten tot het water of echt tot onder aan het vat voor in de berekening? Anders komt de waarde nooit onder de waarde van het water terwijl het zout wel op kan gaan?
De gemeten afstand (die 51cm) is vanaf de bodem naar onderkant sensor. Het water niveau wordt mede bepaald door de hoeveelheid zout die er nu in zit dus het is erg lastig die grens te gokken.

Ik vul het zout nu niet bij en na elke gereneratie kijk ik of ik met deze hoogte tevreden ben. Zodra ik tevreden ben wordt dat mijn ‘waterontharder is leeg’ punt en meet ik de afstand opnieuw op.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 19-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

De gemeten afstand (die 51cm) is vanaf de bodem naar onderkant sensor. Het water niveau wordt mede bepaald door de hoeveelheid zout die er nu in zit dus het is erg lastig die grens te gokken.

Ik vul het zout nu niet bij en na elke gereneratie kijk ik of ik met deze hoogte tevreden ben. Zodra ik tevreden ben wordt dat mijn ‘waterontharder is leeg’ punt en meet ik de afstand opnieuw op.
Dat klinkt als iets wat mij ook wel past! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Laatst online: 23-07 02:21

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Goede middag,

Ik weet niet of dit de meest geschikte plek is en of het HASSOS specifiek is, maar het is een poging waard:
Op dit moment gebruik ik een HA container op mijn NAS (overwegend naar tevredenheid). Omdat dit type echter bepaalde mogelijkheden beperkt of niet biedt wil ik een volledige HASSOS install doen op 1 van 2 oudere stukken apparatuur om te kijken of die dat aan kunnen, voordat ik mijn e-waste collectie nog verder uitbreid.

Ik heb een oude netbook (Asus Transformer T100TAM) en een oudere laptop (Asus N56DP).

In eerste instantie ben ik begonnen met de T100TAM. Omdat er bergen met instructies waren met Ubuntu heb ik een USB stick gemaakt met een live versie van Ubuntu. Omdat dit apparaat echter een 32bit UEFI combineert met een 64 bit processor waren er wat extra handelingen nodig om de Live Ubuntu stick te kunnen booten. Op internet heb ik een apart bootia32.efi bestand gevonden voor dit soort situaties en deze op de USB stick gezet. Daarna boot het apparaat prima.

BalenaEtcher kreeg ik in Ubuntu echter niet aan de gang en omdat ik het vermoeden had dat dit mogelijk door het apparaat werd veroorzaakt ben ik met de laptop aan de slag gegaan.

Ubuntu boot prima, maar Etcher wilde ook hier niet starten... Daarom maar een andere distro gepakt. Mint Cinamon boot ook prima en ook Etcher start hier zoals verwacht. Een aantal minuten later was het HASSOS image weggeschreven naar de ingebouwde hardeschijf van de latop en opnieuw opstarten maar.... echter word ik meteen de bios/uefi ingeslingerd en worden er geen bootdevices weergegeven... in de boot order lijst en de override boot staan dan ook geen opties om uit te kiezen en ik kom niet verder dan de bios/UEFI. Stop ik de USB stick terug en zet ik de machine aan, dan start hij zonder protest van de USB stick. Secure boot staat uit, CSM aan en uit geprobeerd, maakt geen verschil...

Omdat ik gemerkt had dat het probleem met Etcher aan Ubuntu gerelateerd lijkt, heb ik de T100TAM weer gepakt en daar geprobeerd Mint te starten in live versie en ook dit werkt zonder problemen op dat apparaat. Etcher geeft ook geen problemen, maar net als in bovenstaande situatie: als het image eenmaal geschreven is en ik wil het apparaat opstaren vanaf EMMC wordt ik meteen naar de UEFI gebracht en krijg ik ook hier geen boot opties.

Ik heb het halve internet af gezocht, maar ik kom eigenlijk geen mensen tegen met vergelijkbare problemen. Genoeg mensen die problemen hebben tijdens het verder opstarten van de boel, maar eigenlijk niet meteen vanaf UEFI en dat er geen bootdevice beschikbaar is. tutorials en andere instructies reppen hier ook met geen woord over zo lijkt het... Zijn er andere (gemakkelijke) manieren om de HASSOS image naar de ingebouwde HDD of EMMC te schrijven dan Etcher, zodat ik dat als oorzaak uit kan sluiten? Of is er iets wat ik verkeerd doe of vergeet te doen om de ingebouwde HDD/EMMC "bootbaar" te maken? Ik ben een beetje huiverig om maar gewoon weer wat nieuws te kopen, want als ik straks nog een veredelde boekensteun heb, dan schiet ik daar geen klont mee op.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:23
En je hebt de note hier al opgevolgd?
Let er trouwens op dat je met die transformer dus ook bij de image die je via etcher naar je emmc wegschrijft waarschijnlijk een bootia32.efi moet toevoegen aangezien hij nu niet opeens wel 64bit UEFI heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 23-07 21:28
Vraag. Een interieurbouwer is bezig een cinewall te maken incl 12v spotjes. Op mijn vraag wat de mogelijkheden zijn om die te koppelen op mijn domotica systeem begon hij al wat moeilijk te kijken. Hij gaf mij wel de leverancier en die reageerde vrij snel. Systeem heeft geen opties voor Domotica. Nou dat vind ik iets te makkelijk. :)

Ik draai al vele jaren HA en heb alle mogelijk protocollen zo'n beetje in gebruik. Een ZWave en Zigbee netwerk, aangevuld met de nodige Wifi (Shelly en ESPHome) spulletjes.

Nu zat ik even te denken wat het handigste voor mij gaat zijn om die spotjes in te schakelen. Het liefst wil ik ze kunnen aan/uit schakelen vanuit de centrale verlichting van de woonkamer. Dat is een pulsdrukker met een zwave schakelaar erachter. Op basis van die puls doe ik al wat magie via Node-red. Belangrijkste is dat dan ook de spotjes bij de cinewall kan aan/uit doen. Dimmen hoeft niet.

Het systeem zijn deze spotjes en afstandsbediening om te dimmen:
https://www.vanopstal.be/...diameter+57+mm/Metris+2.0
https://www.vanopstal.be/...installatie+NA+de+voeding

Klopt mijn aanname dat ik gewoon iets moet hebben om die 12v aanvoer te kunnen schakelen. Het dimmen kan ik eventueel nog wel doen via de afstandsbediening die in het meubel wordt weggewerkt. Het moet namelijk ook te gebruiken zijn zonder HA. Ik weet alleen niet of zo'n dimmer zijn dimlevel bewaart als ik de stroom er constant afhaal. Want dat is het niet werkbaar omdat ik na het inschakelen dan ook weer het dimlevel moet goedzetten.

Hebben jullie nog adviezen wat de makkelijkste optie is om die 12v te schakelen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Is er een manier om van een (willekeurige) entity alle mogelijke states te kunnen uitlezen?
In het logbook kan ik wel zien als iets veranderd, maar de exacte benaming van de state vind ik er niet terug, iemand een suggestie waar ik die wel kan vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
GAEvakYD schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:27:
Vraag. Een interieurbouwer is bezig een cinewall te maken incl 12v spotjes. Op mijn vraag wat de mogelijkheden zijn om die te koppelen op mijn domotica systeem begon hij al wat moeilijk te kijken. Hij gaf mij wel de leverancier en die reageerde vrij snel. Systeem heeft geen opties voor Domotica. Nou dat vind ik iets te makkelijk. :)

Ik draai al vele jaren HA en heb alle mogelijk protocollen zo'n beetje in gebruik. Een ZWave en Zigbee netwerk, aangevuld met de nodige Wifi (Shelly en ESPHome) spulletjes.

Nu zat ik even te denken wat het handigste voor mij gaat zijn om die spotjes in te schakelen. Het liefst wil ik ze kunnen aan/uit schakelen vanuit de centrale verlichting van de woonkamer. Dat is een pulsdrukker met een zwave schakelaar erachter. Op basis van die puls doe ik al wat magie via Node-red. Belangrijkste is dat dan ook de spotjes bij de cinewall kan aan/uit doen. Dimmen hoeft niet.

Klopt mijn aanname dat ik gewoon iets moet hebben om die 12v aanvoer te kunnen schakelen. Het dimmen kan ik eventueel nog wel doen via de afstandsbediening die in het meubel wordt weggewerkt. Het moet namelijk ook te gebruiken zijn zonder HA. Ik weet alleen niet of zo'n dimmer zijn dimlevel bewaart als ik de stroom er constant afhaal. Want dat is het niet werkbaar omdat ik na het inschakelen dan ook weer het dimlevel moet goedzetten.

Hebben jullie nog adviezen wat de makkelijkste optie is om die 12v te schakelen?
Zeggen dat hij die 12v spotjes kan laten zitten en moet vervangen voor 230v exemplaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
roeleboel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:43:
Is er een manier om van een (willekeurige) entity alle mogelijke states te kunnen uitlezen?
In het logbook kan ik wel zien als iets veranderd, maar de exacte benaming van de state vind ik er niet terug, iemand een suggestie waar ik die wel kan vinden?
https://www.home-assistant.io/docs/tools/dev-tools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:40
Mac Mini 2012 - i7 - 16GB (MacOS 10.13.5 - High Sierra)

Beste manier om HA hierop te draaien?

Reeds geprobeerd:

– Docker: Laatste docker versie is niet meer ondersteund
– VirtualBox: laatste VirtualBox niet ondersteund

Wat schiet er over:

– Beide opties hierboven opnieuw proberen, maar eerst OS met OpenCore Legacy Patcher updaten naar nieuwere versie
– HA Core installeren
– Linux installeren (en niet langer MacOS gebruiken), beetje jammer om de MacOS omgeving op te geven
– …?

[ Voor 12% gewijzigd door GigaPixels op 19-08-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 18:50

De Shelly 1 kan je met een jumper van 230 naar 12/24 V zetten. Dat is makkelijk te doen door een stukje rubber weg te halen en dan de bestaande jumper te verplaatsen volgens de documentatie.

Ik weet alleen niet of de aansturing van de cinewall naar de lampen ook iets automatisch is. Of moet je dat met een schakelaar doen? Dan is het easy peasy. Zwave/Zigbee Schakelaar --> HA --> Shelly 1 (12V) --> aan / uit

Ha registreert ook zelf of de Shelly aan of uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

krijn1985 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

En je hebt de note hier al opgevolgd?
Let er trouwens op dat je met die transformer dus ook bij de image die je via etcher naar je emmc wegschrijft waarschijnlijk een bootia32.efi moet toevoegen aangezien hij nu niet opeens wel 64bit UEFI heeft.
Yup, heb de power down gebruikt en USB stick verwijderd. Een netwerk poort heeft het apparaat niet, dat kan via een adapter, maar de boot is dus voor de uefi al onzichtbaar. Het OS heeft zelf al zo'n ia32 bestand, dus dat heb ik eerst geprobeerd, maar toen dat niet werkte heb ik het geprobeerd met het bestand wat voor de live distro werkte geprobeerd, maar helaas. Ik snap alleen niet goed wat ze bedoelde met punt 1. Het gekke is dus wel dat het op de "normale" laptop ook niet werkt.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Zojuist de nieuwe Philips Hue Tap Dial ingesteld dmv Zigbee2MQTT, dat werkt wel fijn moet ik zeggen. Stuk beter dan mijn iCasa pulse 4s.

Via de dial kan ik een stuk smoother mijn lampen dimmen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
The PyroPath schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Yup, heb de power down gebruikt en USB stick verwijderd. Een netwerk poort heeft het apparaat niet, dat kan via een adapter, maar de boot is dus voor de uefi al onzichtbaar. Het OS heeft zelf al zo'n ia32 bestand, dus dat heb ik eerst geprobeerd, maar toen dat niet werkte heb ik het geprobeerd met het bestand wat voor de live distro werkte geprobeerd, maar helaas. Ik snap alleen niet goed wat ze bedoelde met punt 1. Het gekke is dus wel dat het op de "normale" laptop ook niet werkt.
Ik doelde vooral op dit stukje aangezien dat dus gaat over het niet kunnen vinden van bootable media:
efibootmgr --create --disk /dev/<drivename> --part 1 --label "HAOS" \
--loader '\EFI\BOOT\bootx64.efi'
Probeer het vooral ook eerst even op de normale laptop. Bij die transformer moet je dan natuurlijk verwijzen naar de x32 efi.

Ik moet zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb aangezien ik HASS in docker draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:14

Dit staat bij de eerste dimmer die je linkt:
door de knop langer ingedrukt te houden
wordt het licht gedimd (de gekozen lichtsterkte
wordt in het geheugen opgeslagen wanneer
het licht wordt uit gedaan)
Dus denk dat je de voeding wel kunt schakelen.
Verder denk ik dat je die dimmer ook kunt vervangen door zo'n gledopto (of hue) led (strip) dimmer want er staat bij die dimmers 12vdc in, 12Vdc uit, dat kan een gledopto ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
oltk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

De Shelly 1 kan je met een jumper van 230 naar 12/24 V zetten.....
Thanks voor het meedenken. Ik ga de Shelly 1 route eens verkennen. Ik vermoed namelijk dat we dat we dat dimmen niet veel gebruiken. Alle andere dimmers in huis staan 9 van 10 keer op 1 vaste instelling.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:33

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Vos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:19:
Zojuist de nieuwe Philips Hue Tap Dial ingesteld dmv Zigbee2MQTT, dat werkt wel fijn moet ik zeggen. Stuk beter dan mijn iCasa pulse 4s.

Via de dial kan ik een stuk smoother mijn lampen dimmen nu.
Is deze ook direct met de lampen te koppelen? Of enkel via mqtt/ha ?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
GAEvakYD schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

[...]

Thanks voor het meedenken. Ik ga de Shelly 1 route eens verkennen. Ik vermoed namelijk dat we dat we dat dimmen niet veel gebruiken. Alle andere dimmers in huis staan 9 van 10 keer op 1 vaste instelling.
Als je desondanks wil dimmen kan je ook de Shelly RGBW LED WiFi inbouw dimmer gebruiken. Die werkt op 12V en is aan te sturen met WiFi. Ik heb 'm zelf niet, maar ik vermoed dat je in HA ook een gewone aan/uit mogelijkheid hebt (en daarnaast de dim% kan opgeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:37

Fab1Man

Live life to the fullest

Raven schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Heeft na wat rondklikken blijkbaar met DSMR reader sensor has state class total_increasing, but its state is not strictly increasing #55752 te maken.

Tl;dr: Zoals ik het lees komen er zo nu en dan rare waarden die een waarschuwing triggeren:

[...]
state_class is weggehaald tot de oorzaak is gevonden.
Bij Home Assistant zelf kan ik hier dus vrij weinig over vinden, fijn om te zien dat ik niet de enige ben. Ik heb het energy dashboard dus ook aan de “nieuwe” sensoren gehangen maar hierdoor ben ik dus ook alle historische data kwijt. Is er een mogelijkheid om die data over te kopiëren naar de nieuwe sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Allebei bedankt, maar dat is niet helemaal wat ik zoek:
hier kan ik de huidige state zien, maar niet de exacte verschillende states uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
roeleboel schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

[...]

hier kan ik de huidige state zien, maar niet de exacte verschillende states uit het verleden.
Het verleden staat in de database, die kun je er met een SQL sensor uithalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
roeleboel schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

[...]

Kun je niet iets met de geschiedenis?
https://my.home-assistant.io/redirect/history/
Sowieso worden door Home Assistant volgens mij enkel de states zelf opgeslagen, niet de attributen.
Eventueel kun je hiervoor tijdelijk een template sensor aanmaken, die een attribute opslaat als state.
Of de suggestie van @TheFes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TheFes schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Het verleden staat in de database, die kun je er met een SQL sensor uithalen
verjager schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Kun je niet iets met de geschiedenis?
https://my.home-assistant.io/redirect/history/
Sowieso worden door Home Assistant volgens mij enkel de states zelf opgeslagen, niet de attributen.
Eventueel kun je hiervoor tijdelijk een template sensor aanmaken, die een attribute opslaat als state.
Of de suggestie van @TheFes
Ik ga hiermee aan de slag, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Mars Warrior schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Is deze ook direct met de lampen te koppelen? Of enkel via mqtt/ha ?
Er zit geen hub in naar mijn weten, dus dat gaat niet lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Er zit geen hub in naar mijn weten, dus dat gaat niet lijkt me.
Ik neem aan dat @Mars Warrior doelt op het gebruik van Direct Bindings, niet of er een coördinator zit ingebakken. Middels direct bindings, een functionaliteit ingebakken in Zigbee, kun je namelijk, zoals de naam al aangeef, knop(pen) rechtstreeks koppelen aan een (groep) lampen. Dit zonder tussenkomst van een coördinator en dit werkt dus ook als de coördinator op zijn gat ligt. Zelf heb ik bv een ongebruikte Hue Dimmer hiermee "ingesteld". Deze Hue Dimmer gebruik ik niet, maar kan ik nu wel gebruiken mocht de RPi met daarop Zigbee2mqtt op zijn gat liggen, of mijn thuisserver met HA, of de software op zichzelf, etc etc. In een uitzonderlijke situatie waarbij de slimme lampen niet meer slim zijn aan te sturen kan ik ze wel nog aan en uit zetten via de Hue Dimmer. Overigens is het wel zo dat als je direct bindings gebruikt het apparaat dus ook geen events meer stuurt naar de coördinator. Dus Zigbee2mqtt/HA ziet niet dat je een knop hebt ingedrukt. Maar weer wel dat ineens een lamp aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

RobertMe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Ik neem aan dat @Mars Warrior doelt op het gebruik van Direct Bindings, niet of er een coördinator zit ingebakken. Middels direct bindings, een functionaliteit ingebakken in Zigbee, kun je namelijk, zoals de naam al aangeef, knop(pen) rechtstreeks koppelen aan een (groep) lampen. Dit zonder tussenkomst van een coördinator en dit werkt dus ook als de coördinator op zijn gat ligt. Zelf heb ik bv een ongebruikte Hue Dimmer hiermee "ingesteld". Deze Hue Dimmer gebruik ik niet, maar kan ik nu wel gebruiken mocht de RPi met daarop Zigbee2mqtt op zijn gat liggen, of mijn thuisserver met HA, of de software op zichzelf, etc etc. In een uitzonderlijke situatie waarbij de slimme lampen niet meer slim zijn aan te sturen kan ik ze wel nog aan en uit zetten via de Hue Dimmer. Overigens is het wel zo dat als je direct bindings gebruikt het apparaat dus ook geen events meer stuurt naar de coördinator. Dus Zigbee2mqtt/HA ziet niet dat je een knop hebt ingedrukt. Maar weer wel dat ineens een lamp aan is.
Bedankt voor de uitleg, ik was hier nog niet mee bekend. Zal er eens induiken, dan heb ik vast ook een antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-07 13:36
Hopelijk is dit het juiste topic om deze vraag te stellen.
Sinds we een nieuwbouwhuis met WTW hebben ben ik wat sensoren aan het plaatsen in huis. Hiervoor gebruik ik vooral de aqara temperatuur en luchtvochtigheidssensoren. Die werken prima, maar om toch wat meer te kunnen meten heb ik een Airgradient sensor gebouwd. Aangezien ik HA met ESPHome al heb draaien, heb ik niet de standaard firmware gebruikt, maar deze erop geflasht.
Deze firmware heeft ook nog eens als voordeel dat de PMS5003 sensor uitgeschakeld wordt tussendoor zodat de levensduur verlengt wordt.

Nu is er alleen iets geks aan de hand want de waardes die de meter doorgeeft zijn veel te hoog voor PM2.5 en PM10. Ruim 10x hoger dan de toegestane waardes. Kan natuurlijk zijn dat de luchtkwaliteit in huis erg slecht is, maar als ik de originele firmware erop flash, dan geeft de PM2.5 keurig een waarde van tussen de 4 en 6 (ruimschoots onder de toegestane waarde dus). Zouden jullie eens met me mee willen kijken waar dit in kan zitten? Het lijkt dus een software fout te zijn, want de PMS5003 geeft (voor zover te controleren) wel de juiste waardes met de software van de Airgradient website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
oltk schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Als je desondanks wil dimmen kan je ook de Shelly RGBW LED WiFi inbouw dimmer gebruiken. Die werkt op 12V en is aan te sturen met WiFi. Ik heb 'm zelf niet, maar ik vermoed dat je in HA ook een gewone aan/uit mogelijkheid hebt (en daarnaast de dim% kan opgeven).
Ik denk dat ik dan de andere dimmer er tussenuit moet halen. Anders heb ik twee dimmers achter elkaar. Of zou dat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-07 07:08
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Kijk ik eroverheen of is het 3D model niet gedeeld? Krijg de sensor komende week ook binnen dus zoek ook nog iets om m in te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
-Casper schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Kijk ik eroverheen of is het 3D model niet gedeeld? Krijg de sensor komende week ook binnen dus zoek ook nog iets om m in te hangen.
Je kijkt er niet overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
GAEvakYD schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat ik dan de andere dimmer er tussenuit moet halen. Anders heb ik twee dimmers achter elkaar. Of zou dat gewoon werken.
Ik zou die andere dimmer eruit halen. Eentje is wel zo duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 09:15
GigaPixels schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:16:
Mac Mini 2012 - i7 - 16GB (MacOS 10.13.5 - High Sierra)

Beste manier om HA hierop te draaien?

Reeds geprobeerd:

– Docker: Laatste docker versie is niet meer ondersteund
– VirtualBox: laatste VirtualBox niet ondersteund

Wat schiet er over:

– Beide opties hierboven opnieuw proberen, maar eerst OS met OpenCore Legacy Patcher updaten naar nieuwere versie
– HA Core installeren
– Linux installeren (en niet langer MacOS gebruiken), beetje jammer om de MacOS omgeving op te geven
– …?
Ik heb op nog een ouder model Mac Mini gebruik gemaakt van Proxmox.
Dmv een bootable usb Proxmox geïnstalleerd en probleem loos een image van HA gedraaid.
Uiteindelijk wel een NUC gekocht, maar technisch kan het dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:22:
[Afbeelding]

Ik vind het nog een beetje beperkte informatie hoor... :+ :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjA78X2--0rzHg6cVEm7i0IIpjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIxZ1u2iPLwAMUjYIR4qjNh4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2022 20:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ik vind het nog een beetje beperkte informatie hoor... :+ :D

[Afbeelding]
Zo’n Clack kost een stuk meer en past ongetwijfeld niet op mijn waterontharder (Digisoft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Toppe
Ik heb ook een display gemaakt voor een aqmos r2d2.
Mbv een smartplug bepaal je de start van de regeneratie (motor van de ontharderklep loopt > 2 watt)
En je kan de watermeter ook uitlezen tegenwoordig, die pulsen/liters kan je dan weer verwerken.
De tijden die je ziet zijn timers in HA.
Als je weet wanneer die regenereert dmv smartplug, koppel je daar weer de datum regeneratie aan.
En kan je tellen hoe lang hij al staat te ontharden.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:31:
@Toppe
Ik heb ook een display gemaakt voor een aqmos r2d2.
Mbv een smartplug bepaal je de start van de regeneratie (motor van de ontharderklep loopt > 2 watt)
En je kan de watermeter ook uitlezen tegenwoordig, die pulsen/liters kan je dan weer verwerken.
Klopt. Ik heb er alleen een Sonoff POW R2 tussen hangen om de regeneratie te zien. Water meter ben ik ook nog naar aan het kijken en heb ik wel werkend gehad met een NPN sensor maar die waren niet echt bepaald nauwkeurig. Liefst zet ik er iets van een klep tussen die de waterhoeveelheid meet maar die heb ik nog niet echt betaalbaar gevonden.

Overigens is die screenshot van mij alleen de sensor, niet de andere informatie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 21-08-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

krijn1985 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:02:
[...]

Ik doelde vooral op dit stukje aangezien dat dus gaat over het niet kunnen vinden van bootable media:

[...]

Probeer het vooral ook eerst even op de normale laptop. Bij die transformer moet je dan natuurlijk verwijzen naar de x32 efi.

Ik moet zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb aangezien ik HASS in docker draai.
Held! Die note had ik dan weer keihard overheen gelezen en in de faqs en probleemoplosverhalen was ik het ook niet tegengekomen. Alleen een bizar gecompliceerde manier om emmc en onwillige hdd's te booten, maar dat ging echt zwaar boven mijn pet. Super, zowel de laptop als de Transformer booten nu en draaien als een zonnetje. Had de hoop dat ik de laptop ook in de zuinig stand zou kunnen krijgen, maar dat lijkt helaas niet het geval en 40/45 watt voor alleen HASS vind ik wel weer wat veel van het goede. De Transformer daarentegen doet 4 watt, dus misschien wel een goed alternatief voor de haast onverkrijgbare RPi's, zeker om te ontdekken of het allemaal een beetje naar mijn zin werkt.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
The PyroPath schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Held! Die note had ik dan weer keihard overheen gelezen en in de faqs en probleemoplosverhalen was ik het ook niet tegengekomen. Alleen een bizar gecompliceerde manier om emmc en onwillige hdd's te booten, maar dat ging echt zwaar boven mijn pet. Super, zowel de laptop als de Transformer booten nu en draaien als een zonnetje. Had de hoop dat ik de laptop ook in de zuinig stand zou kunnen krijgen, maar dat lijkt helaas niet het geval en 40/45 watt voor alleen HASS vind ik wel weer wat veel van het goede. De Transformer daarentegen doet 4 watt, dus misschien wel een goed alternatief voor de haast onverkrijgbare RPi's, zeker om te ontdekken of het allemaal een beetje naar mijn zin werkt.
Dat kennen we allemaal wel dat we iets te enthousiast zijn en net dat belangrijke stukje missen. Mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:03

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik ben mijn sensors.yaml aan het ombouwen om attributen op te halen via state_attr in plaats van states.

Maar helaas loop ik nogal vast met mijn EvoHome attributen die nogal wat niveaus hebben (nesting).

Hier de attributen van mijn kantoor zone:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
hvac_modes:
  - 'off'
  - heat
min_temp: 15
max_temp: 25
preset_modes:
  - none
  - temporary
  - permanent
current_temperature: 23.4
temperature: 15
preset_mode: permanent
status:
  setpoints:
    this_sp_from: '2022-08-21T23:00:00+02:00'
    this_sp_temp: 18.5
    next_sp_from: '2022-08-22T08:30:00+02:00'
    next_sp_temp: 20.5
  zone_id: '4254251'
  active_faults: []
  setpoint_status:
    target_heat_temperature: 15
    setpoint_mode: PermanentOverride
  temperature_status:
    temperature: 23
    is_available: true
friendly_name: Joep
supported_features: 17

Nou wil bv ik 2 sensoren maken met de datum en apart de tijd wanneer de volgende temperatuur/programma verandering gepland staat gebaseerd op "next_sp_from".

Nu is dit de
code:
1
2
3
4
5
6
    evo_kantoor_joep_tot_datum:
      value_template: '{{ states.climate.joep.attributes.status.setpoints["next_sp_from"][8:10] }}-{{ states.climate.joep.attributes.status.setpoints["next_sp_from"][5:7] }}'
      friendly_name: "Evo Kantoor Joep tot datum"
    evo_kantoor_joep_tot_tijd:
      value_template: '{{ states.climate.joep.attributes.status.setpoints["next_sp_from"][11:16] }}'
      friendly_name: "Evo Kantoor Joep tot tijd"

Maar.... ik kom er maar niet uit hoe de syntax is om dit met state_attr is op te lossen.

Kan iemand mij de juiste weg wijzen qua syntax?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@JoepW ik denk dat zoiets zoals voor nested JSON responses kan werken:
Just use the “Square bracket notation” to get the value.

YAML:
1
"{{ value_json['values']['temp'] }}"
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

Dus bijv. state_attr('climate.joep','status')['setpoints']['next_sp_from'][8:10] zou een begin kunnen zijn. Probleem is wel als je sensor/attribute niet beschikbaar is, dat dan er volgens mij alsnog een ge-neste waarde wordt opgevraagd van iets niet bestaands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JoepW
YAML:
1
state_attr('climate.joep', 'status').setpoints.next_sp_from

Zou het gelijk ook even overzetten naar de nieuwe template style daar de oude lagacy is. Kan je gelijk een availability template toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:34:
@JoepW
YAML:
1
state_attr('climate.joep', 'status').setpoints.next_sp_from

Zou het gelijk ook even overzetten naar de nieuwe template style daar de oude lagacy is. Kan je gelijk een availability template toevoegen.
Dus als ik het dan goed begrijp zijn de blokhaken legacy en de ‘.’ de nieuwe standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Nee, de plaatsing onder sensor: met platform:template is verouderd en krijgt geen nieuwe features zoals availability. Nieuw is plaatsing onder de template: integratie.

https://www.home-assistan...nsor-configuration-format

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

verjager schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:02:
Nee, de plaatsing onder sensor: met platform:template is verouderd en krijgt geen nieuwe features zoals availability. Nieuw is plaatsing onder de template: integratie.

https://www.home-assistan...nsor-configuration-format
Ow dat had ik wel al gezien, maar nog niet helemaal omgebouwd. Ga ik ook maar eens aan beginnen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JoepW op 22-08-2022 14:10 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.