Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.808 views

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:50
@crimby Jaar geleden zat ik op ongeveer 14GB maar na alle optimalisaties van afgelopen jaar zit ik nog maar op 2GB ofzo.

Maar 730 dagen is wel heeeeel lang en zou me niets verbazen als je dat issues gaat geven. Voor dat doel heel HA eigenlijk de long term statistics geïntroduceerd.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
-Casper schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:03:
[...]

Iemand deelde laatst nog een water ontharder zout checker met afstandsmeter. Daar staat dit in de YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: ultrasonic
    trigger_pin: D1
    echo_pin: D2
    name: "Saltlevel in cm"
    update_interval: 12h
    filters:
    # Replace the 0.42 by the height of your container. From the sensor to the bottom.
    # I multiplied by 100 in order to get CM since the sensor works in meters
    - lambda: return (0.42-x)*100;
    unit_of_measurement: "cm"

Die kan je vast om tweaken :)
Dit werkt eigelijk ook best prima :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:35
crimby schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:50:
Wat zijn een beetje de DB groottes bij jullie? Zit hier nu op 10gb en daar komt maandelijks 1-2GB op. Heb de purge op 730 dagen staan zodat ik 2 jaar bij houdt (ivm vergelijkingen). Dus ik zou op ongeveer 25-30gb uitkomen dan. Ik gebruik een SSD van 450gb, dus dat is geen probleem.

Op dit moment sluit ik geen data uit, dus alle sensor data blijft bewaard voor de ingestelde periode. Dit kan ik wel optimaliseren natuurlijk, maar wel benieuwd of dat nodig is.
Voor dat soort statistieken kun je beter een time series database gebruiken. HA kan daarvoor integreren met zowel InfluxDB en Prometheus. Bijkomend voordeel daarbij is dat dit los staat van de recorder component en deze een eigen include/exclude lijst hebben. Daardoor kun je dus ook alleen de data bijhouden die je echt interessant vindt, i.p.v. alles. De recorder kun je vervolgens weer veel korter instellen. Want zoals @Septillion aangeeft is ruim 700 dagen waarschijnlijk vragen om problemen.

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-11 12:49
ik probeer een rest sensor te maken welke het huidige tarief van ANWB energie ophaalt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  # resource: 'https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate=2022-08-16T13:45:28Z&tillDate=2022-08-16T14:45:28Z&interval=4&usageType=1&inclBtw=true'
  resource: 'https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{ (now()).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")}}&tillDate={{ (now()+timedelta(hours=1)).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true'
  name: ANWB Energietarief dit uur
  value_template: "{{ value_json.Prices[0].price | default }}"
  unit_of_measurement: "€"

Wanneer ik de bovenste resource URL gebruik werkt de sensor. Wanneer ik de onderste gebruik, dus met huidige datum en tijd, is het resultaat in de sensor "unkown". Tevens staat er in het logbook:
Template variable error: list object has no element 0 when rendering '{{ value_json.Prices[0].price | default }}'
Wat betekend dat er geen json result is. Hoe kan ik dit fixen en zien welke url Home Assistant nou echt aanroept? Wanneer ik de resource url zelf in ontwikkelaars tools plak, krijg gewoon een geldige url en ook resultaat in de browser.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-08-2022 14:58 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
wautah91 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:42:
ik probeer een rest sensor te maken welke het huidige tarief van ANWB energie ophaalt.

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: rest
  # resource: 'https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate=2022-08-16T13:45:28Z&tillDate=2022-08-16T14:45:28Z&interval=4&usageType=1&inclBtw=true'
  resource: 'https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{ (now()).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")}}&tillDate={{ (now()+timedelta(hours=1)).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true'
  name: ANWB Energietarief dit uur
  value_template: "{{ value_json.Prices[0].price | default }}"
  unit_of_measurement: "€"

Wanneer ik de bovenste resource URL gebruik werkt de sensor. Wanneer ik de onderste gebruik, dus met huidige datum en tijd, is het resultaat in de sensor "unkown". Tevens staat er in het logbook:

[...]

Wat betekend dat er geen json result is. Hoe kan ik dit fixen en zien welke url Home Assistant nou echt aanroept? Wanneer ik de resource url zelf in ontwikkelaars tools plak, krijg gewoon een geldige url en ook resultaat in de browser.
Je moet resource_template gebruiken als je templates in je resource gebruikt
https://www.home-assistan...r.rest/#resource_template

Home Assistant configuratie

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 09:00
Mimiix schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Meestal doen ze dit als de batterij bijna op is.
Ooh dan kan ik dat eerst nog even proberen, al staat de battery level op 100%
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:01:
@crimby Jaar geleden zat ik op ongeveer 14GB maar na alle optimalisaties van afgelopen jaar zit ik nog maar op 2GB ofzo.

Maar 730 dagen is wel heeeeel lang en zou me niets verbazen als je dat issues gaat geven. Voor dat doel heel HA eigenlijk de long term statistics geïntroduceerd.
Misschien moet ik dan toch maar optimaliseren. Hoe heb je dit gedaan want van 14 naar 2 is best wat. Vooral de purge days aangepast of nog meer? Werkt long term statics automatisch met bv het energie dashboard? dat zou voldoende zijn namelijk. Dan kan ik de purgedays bv op 2 weken zetten.
RobertMe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Voor dat soort statistieken kun je beter een time series database gebruiken. HA kan daarvoor integreren met zowel InfluxDB en Prometheus. Bijkomend voordeel daarbij is dat dit los staat van de recorder component en deze een eigen include/exclude lijst hebben. Daardoor kun je dus ook alleen de data bijhouden die je echt interessant vindt, i.p.v. alles. De recorder kun je vervolgens weer veel korter instellen. Want zoals @Septillion aangeeft is ruim 700 dagen waarschijnlijk vragen om problemen.
Voorheen had ik InfluxDB met Grafana, maar met de komst van het HA Energie dashboard ben ik daar vanaf gestapt. Ik kon volgens mij ook geen data in mijn gewone UI zien en moest altijd opnieuw inloggen in Grafana.

• Septillion
crimby schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:00:
Misschien moet ik dan toch maar optimaliseren. Hoe heb je dit gedaan want van 14 naar 2 is best wat. Vooral de purge days aangepast of nog meer?
Juist helemaal niets :+ Maar HA is veel efficienter geworden met de db afgelopen jaar. Enige wat is dus gedaan heb is geüpdatet :+
Werkt long term statics automatisch met bv het energie dashboard?
Juist! Dat is DE reden dat ze erin gekomen zijn :D

• crimby
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Juist helemaal niets :+ Maar HA is veel efficienter geworden met de db afgelopen jaar. Enige wat is dus gedaan heb is geüpdatet :+

[...]

Juist! Dat is DE reden dat ze erin gekomen zijn :D
Oke dan haal ik de purge days weg of zet ik deze op 14 en dan is het opgelost :)

• RobertMe
crimby schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Misschien moet ik dan toch maar optimaliseren. Hoe heb je dit gedaan want van 14 naar 2 is best wat. Vooral de purge days aangepast of nog meer? Werkt long term statics automatisch met bv het energie dashboard? dat zou voldoende zijn namelijk. Dan kan ik de purgedays bv op 2 weken zetten.
Volgens mij bedoeld @Septillion de optimalisaties die ze bij HA gedaan hebben? Recentere versies hebben vele fixes in gezeten om het database gebruik an zich maar ook het ruimte gebruik van de database te optimaliseren.
V.w.b. de long term statistics; deze vallen buiten de recorder en dus de purge tijd daarvan. Op basis van de recorder worden periodiek (elk uur en/of elke dag?) de statistieken berekend en opgeslagen. Daarna kan die data in de recorder dus verwijderd worden. Dus de recorder op bv 14 dagen zetten kan prima, ook met behoud van de long term statistics.

Edit:
Spuit 11 intussen. En niet zo'n beetje ook :p

• crimby
RobertMe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Volgens mij bedoeld @Septillion de optimalisaties die ze bij HA gedaan hebben? Recentere versies hebben vele fixes in gezeten om het database gebruik an zich maar ook het ruimte gebruik van de database te optimaliseren.
V.w.b. de long term statistics; deze vallen buiten de recorder en dus de purge tijd daarvan. Op basis van de recorder worden periodiek (elk uur en/of elke dag?) de statistieken berekend en opgeslagen. Daarna kan die data in de recorder dus verwijderd worden. Dus de recorder op bv 14 dagen zetten kan prima, ook met behoud van de long term statistics.

Edit:
Perfect!

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Edit:
Ze worden elk uur opgeslagen (vandaar ook de updates per uur in je energy dashboard).
https://data.home-assistant.io/docs/statistics/

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Septillion heb een testje gebouwd met die statistics maar dat lijkt nog niet heel best. M'n andere sensor volgt nu wel netjes de output van m'n solar maar doordat die maar 1 x per 5 minuten update is dat ook niet heel mooi helaas.

Denk dat ik een andere manier van monitoring moet gaan zoeken. :D

• Septillion
@Beekforel Oef, ik dacht aan traag maar één keer per 5 minuten is wel heeeeeeeel traag :/

Din rail power meter met modbus? Of een Shelly EM op fase 3?

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:32:
@Beekforel Oef, ik dacht aan traag maar één keer per 5 minuten is wel heeeeeeeel traag :/
Grote kans dat het om een API / internet based / poll based sensir gaat? Mijn wat oudere Solar Edge omvormer kan ik alleen via de Solar Edge API uitlezen, en dat zal HA vast niet vaak doen. Nu weet ik niet hoe het bij Growat zit waar het hier IIRC over ging, maar dat dat poll & cloud based is zou mij niks verbazen.

Verwijderd

@RobertMe Ik weet natuurlijk niet hoe oud jouw omvormer is, maar ik kan de mijne elke 30 seconden uitlezen met een lokale bridge die draait op een Raspberry Pi.

• RobertMe
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:49:
@RobertMe Ik weet natuurlijk niet hoe oud jouw omvormer is, maar ik kan de mijne elke 30 seconden uitlezen met een lokale bridge die draait op een Raspberry Pi.
Klopt, daarvan ben ik ook (een aantal?) projecten tegen gekomen. Volgens mij zijn er twee oplossingen mogelijk: of via tcpdump het verkeer dumpen dat de omvormer naar SE stuurt en dat parsen met een tooltje, of de omvormer "om zetten" om de gegevens via een seriële verbinding uit te lezen (maar het is dan of serieel uitlezen, of aan de cloud, tegelijkertijd kan niet). Waarbij in ieder geval het cloud verkeer versleuteld is, en het uitlezen van de encryption key ook nogal wat voeten in de aarde zou hebben (IIRC ook daarbij alleen serieel mogelijk). Bij een nieuwe omvormer kan de sleutel tijdens de koppeling met de cloud worden uitgelezen omdat die dan plain text over de lijn gaat en de tool(tjes) op basis daarvan het verkeer kunnen ontsleutelen en ook de roterende keys meteen oppakken. Maarja, ik heb de sleutel dus niet.

Verwijderd

Ik heb deze gebruikt, via reverse proxy: https://community.home-as...everse-proxy-setup/347430

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Inmiddels werken ze wel weer hoor, alleen het is nu polling geworden in plaast van dat ze zelf de upates pushen.
Hoe werkt dit in de praktijk eigenlijk?

Ik heb een was- en droog SHP13 en de wasmachine laat een beetje gestuiter in de marge zien (minder dan 1W maar wel regelmatig zo'n dergelijke stuiter) en update vrij frequent, mijn droger is een flatline die (nu) 9u geleden voor t laatst gewijzigd is (na aflopen droogsessie dus). De alerts omtrent droger aan/klaar werken wel betrouwbaar trouwens, maar vroeg me af of je dat polling nog ergens kunt afwingen/aanpassen

(In gebruik via Conbee II -DeConz

--------------------

Tweede vraag.

Meerdere mensen hier hadden ook een Blitzwolf RC001 met Tasmota toch? Heeft iemand al eens getest met de minimale zichtlijn nodig? Uitleg:

- Ik heb een IKEA Besta TV meubel (extra stevige tussenwand tov gewone besta zijwand/kast).
- In het ene compartiment staat mijn Harman Kardon AVR245 (een oudje) zonder verder iets ivm warmte productie (Achterwand is er daar volledig uit)
- In het andere compartiment staat een Venz V10 LibreElec Mediaplayer, KPN Setupbox (Arris nogwat), switchje (5p) en de Blitzwolf RC001.

Ik bedien de KPN, Venz met de blitzwolf. Dat werkt, want zelfde ruimte.
De AVR werkt OOK met de Venz. Maar daarvoor moeten beide deurtjes ongv 10cm open staan om te werken. De AVR moet het signaal ook relatief van voren krijgen.

Wat zoek ik dus: Of iemand een idee heeft of het een optie is om een gat (zeg 8mm boor) in de tussenwand te boren en daarmee al het signaal erdoor te krijgen zodat de deurtjes dicht kunnen blijven :)

[ Voor 40% gewijzigd door Koepert op 16-08-2022 16:57 ]

• Toppe
Afstandsmeter in de waterontharder geplaatst en uitlezen met ESPHome :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3N5mkZbtbxTi-_ay22o2hCLYik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YXygRWTCJSfeOaN6LgOrLPV.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een keer wat lijm op de connector plakken zodat de stekkers blijven zitten :9

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 16-08-2022 17:47 ]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Je draait wel gewoon een recente versie van HA?
Nee ik loop 2 versies achter. Daar zou het wel eens aan kunnen liggen. 8)7

• TheFes
banaliteit schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Nee ik loop 2 versies achter. Daar zou het wel eens aan kunnen liggen. 8)7
Als in 2 maanden, of zit je op 2022.8.3?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@RobertMe @Septillion klopt, hij leest de Growatt api uit. Is ook steeds gedoe mee.

Het is mogelijk esphome op de wifistick van m'n omvormer te flashen maar heb ik nog niet aan gedurfd. Een Shelly of andere din rail meter in de meterkast is de andere optie, aangezien ik toch nog wat moet uitbreiden kan ik dat daar wel in meenemen.

• banaliteit
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

2022.6.7 zit ik. Ik pak ze altijd met 2 majors verschil ivm bug fixes.

• Septillion
@banaliteit 2 majors is wel heel veel, volgens mij is er zelden iets niet met de .1 of .2 opgelost. Vaak kijk ik bij een major vooral de reacties hier even aan. Gaan er dingen stuk heb ik de backup nog.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:11
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Zullen prima werken, mits je een Zigbee stick hebt. Echter als je ook stroommeting wil, zou ik een BlitzWolf SHP13 of BlitzWolf SHP15 aanraden.
Ik begreep juist dat de SHP15 wat problemen had met de stroom meting? Die zou hij eerst zelf aanleveren/pushen en sinds een tijdje niet meer?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51
@barrymossel
@Step5
@oltk

Gisteren de AD110 geïnstalleerd en blij met de functionaliteit.
Vanochtend de camera verder op genomen in HA/ZoneMinder en direct daarna begonnen de problemen die ik eigenlijk ook al had met de EZVIZ DB1.
Traag en na het indrukken van de knop duurde het soms 15 tot 60s voordat er iets gebeurde.
Twee WIFI access points van positie gewisseld, factory reset etc etc etc, uiteindelijk gerealiseerd dat ik een h264 stream open had naar ZM.
Stream disabled en DIRECT was de vertraging weg....
Daarna nog even getest met de stream aan en hoe langer de stream aanstond hoe trager de bel werd....

De kwaliteit van de stream is wel beter, de AD110 blijft hangen.
De HA intergratie en de mogelijkheid om events naar mobiel te sturen zijn erg prettig.

Ga nog testen of de DB1 nu hetzelfde "issue" had.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:46
raymondw schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:32:
@barrymossel
@Step5
@oltk

Gisteren de AD110 geïnstalleerd en blij met de functionaliteit.
Vanochtend de camera verder op genomen in HA/ZoneMinder en direct daarna begonnen de problemen die ik eigenlijk ook al had met de EZVIZ DB1.
Traag en na het indrukken van de knop duurde het soms 15 tot 60s voordat er iets gebeurde.
Twee WIFI access points van positie gewisseld, factory reset etc etc etc, uiteindelijk gerealiseerd dat ik een h264 stream open had naar ZM.
Stream disabled en DIRECT was de vertraging weg....
Daarna nog even getest met de stream aan en hoe langer de stream aanstond hoe trager de bel werd....

De kwaliteit van de stream is wel beter, de AD110 blijft hangen.
De HA intergratie en de mogelijkheid om events naar mobiel te sturen zijn erg prettig.

Ga nog testen of de DB1 nu hetzelfde "issue" had.
Volgens mij maakt het uit hoeveel streams vanuit de deurbel worden opgevraagd. Frigate kan bijvoorbeeld een stream door passen, maar dat protocol kan HA niet aan geloof ik.

Dus misschien kun je het in die richting zoeken? Sommige integraties zetten ook een stream op, al vraag ik me af of die doorlopend zijn.

Hier qua snelheid van de bel totaal geen problemen met motionEye en een stream vanuit motionEye naar HA. Wel dus een paar keer gehad dat de doorbell_pressed niet aankwam in HA via de Dahua integratie.

---edit---
Oh die rtmp stream vanuit Frigate kan HA wel aan zo te zien: https://docs.frigate.video/configuration/rtmp/

Misschien kun je hier iets mee?

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 16-08-2022 20:16 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:30

Quad

Doof

Sinds een tijdje zit ical in de integrations, ik gebruikte het voor oa F1 kalender, werkt perfect daarvoor.
Alleen heb ik een andere agenda gekoppeld waarin veel events zitten wat een hele dag duurt (verjaardagen bijvoorbeeld), die worden niet weergegeven.

Is dat een HA bug of een feature van ics formaat?

Wat de Blitzwolf plugs betreft, ik heb sinds een tijdje enkele Blitzwolf SHP10 (16A) in gebruik. WiFi met Tuya, maar met LocalTuya zeer goed in gebruik, ik ben er erg tevreden over.
Nauwkeurig en tot 2 cijfers achter de komma uit te lezen.

Maar het belangrijkste, elke stroomwijziging geeft het direct door. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Septillion schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Ik bedoelde dus juist eens, probeer eens zonder scene. Dus gewoon een light met transitie te doen.

Verder moet ik zeggen dat ik er dus niet meer zo scherp heb allemaal. Heb ondertussen wel weer HA draaien dus kan deze week misschien wel eens even kijken wat ik zie.
Wat het voor mij vooral verwarrend maakt dat andere automations het wel gewoon doen, bijvoorbeeld deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Nou echt slapen
description: ""
trigger:
  - at: "01:00"
    platform: time
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.nachtdienst
    state: "off"
    entity_id: input_boolean.filmstand
action:
  - data:
      transition: 1800
    service: scene.turn_on
    target:
      entity_id:
        - scene.kantoor_uit
        - scene.slaapkamer_uit
        - scene.woon_uit
        - scene.keuken_uit
        - scene.buiten_uit
        - scene.overloop_uit
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - entity_id: scene.boiler_uit
  - type: turn_off
    device_id: 14bae9efd743e0e865ae10a7fdecba23c
    entity_id: light.tvmeubel
    domain: light
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.mediabak_power
    data: {}
mode: single

en deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Slapen gaan
description: Slaapkamer dimmen
trigger:
  - at: "22:15"
condition: []
action:
  - data:
      entity_id: scene.slaapkamer_uit
      transition: 3600

Ik heb zojuist de automation die niet werkt aangepast zodat deze enkel een lamp bedient en dan werkt die specifieke lamp wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Woon naar 'gezellig'
trigger:
  - at: "22:00"
condition:
    entity_id: light.woonkamer
    state: "on"
action:
  - data:
      transition: 300
    target:
      entity_id: scene.woon_warm
  - service: light.turn_on
    data:
      transition: 10
      brightness_pct: 0
    target:
      device_id: d13feb68382c63ababd973720471d23c

Dus ja, ik kan er zelf geen chocola meer van maken...

edit:
Opvallend gedrag bijgevoegd hieronder

Na het terugveranderen van de bovenstaande terug naar deze:\
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Woon naar 'gezellig'
trigger:
  - at: "22:00"
condition:
    entity_id: light.woonkamer
    state: "on"
action:
  - data:
      transition: 300
    target:
      entity_id: scene.woon_warm

Doen ineens twee van tien lampen wél mee met dimmen; degene die ik hierboven los had laten dimmen én een andere van dezelfde soort (Hue E60). Alle andere Hue-lampen in deze scene doen het nog steeds niet volgens logica.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilf op 16-08-2022 22:15 ]

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:41
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Inmiddels werken ze wel weer hoor, alleen het is nu polling geworden in plaast van dat ze zelf de upates pushen.
Meer zelfs: na het sturen van het juiste "magic packet" begint de plug weer updates te pushen zoals je zou verwachten van een Zigbee plug. Niet netjes van Tuya, maar wel prima opgelost door zigbee2mqtt

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:11
CyberThijs schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Meer zelfs: na het sturen van het juiste "magic packet" begint de plug weer updates te pushen zoals je zou verwachten van een Zigbee plug. Niet netjes van Tuya, maar wel prima opgelost door zigbee2mqtt
Gelden deze problemen dan ook niet voor silvercrest en sonoff? Dat zijn ook tuya chips of modellen toch

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 11:08
(jarig!)
Hallo,

Sinds aantal dagen ben ik begonnen met HA te draaien op mijn NAS veel zitten lezen en zitten testen. Inmiddels heb ik ook losse shelly stroom sensoren voor de zonnepanelen aangeschaft en een 3 phase power meter van shelly. Nu lijkt dat allemaal te werken in het energy dashboard. Maar graag zou ik mijn meter stand (84xxx kWh) in het dashboard krijgen evenals mijn totaal opgewekte energie van mijn zonnepalen (10 jaar) erin zetten. Voor zover kon ik niet echt de info vinden of dit mogelijk is en hoe.

Ik had al via de developer tools de state waarde van total returned geprobeerd in te vullen maar hij lijkt de waarde niet over te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-08-2022 23:14 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• banaliteit
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Zojuist naar 2022.7.7 gegaan. Geen problemen meer. Ontzettend bedankt voor het delen en de support.
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:03:
@banaliteit 2 majors is wel heel veel, volgens mij is er zelden iets niet met de .1 of .2 opgelost. Vaak kijk ik bij een major vooral de reacties hier even aan. Gaan er dingen stuk heb ik de backup nog.
Vanaf nu maar 1 major dan. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door banaliteit op 17-08-2022 08:08 ]

• Septillion
@Wilf Wel raar dat alleen deze scene het niet wil en andere prima werken. Enige wat ik kan bedenken, zit er een lamp in die het niet (meer) ondersteund? Ga eens alle lampen in de scene af met een directe service call ('light.turn_on') met redelijke transitie. Kan dus overigens makkelijker gewoon in Dev tools => Services.

• Septillion
@Soullancer Meen dat Silvercrest wel gewoon Tuya is. Maar Sonoff/iTead doet volgens mij alles zelf.

• Septillion
@Cyrus The Virus Als je een slimme meter hebt dan heb je toch niet één maar vier telwerken?

Maar de entiteiten die je hebt toegevoegd aan het energy dashboard zou gewoon de meterstanden moeten bevatten. Deze kan je via verschillende kaarten ook gewoon op je Dashboard / Lovelace gebruiken.

• Cyrus The Virus
(jarig!)
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:25:
@Cyrus The Virus Als je een slimme meter hebt dan heb je toch niet één maar vier telwerken?

Maar de entiteiten die je hebt toegevoegd aan het energy dashboard zou gewoon de meterstanden moeten bevatten. Deze kan je via verschillende kaarten ook gewoon op je Dashboard / Lovelace gebruiken.
Gelukkig heb ik nog domme meter (met mijn zonnepalen) :+ vandaar dat ik de Shelly 3EM gebruik om vermogen te meten.

Inmiddels heb ik via de state onder developer het een en ander aan kunnen passen, elke keer als daar een waarde invul word die als sensor waarde geregistreerd alleen duurt het vrij lang voordat dat te zien is. Vandaar dat ik een aantal dubbele waardes heb in de database. Nu had ik gekeken hoe ik dat weg moest krijgen maar kon het zo niet vinden (offline the sql database aanpassen zou moeten lukken maar kon zo niet vinden hoe ik de aangepaste database terug kon zetten in VM). Wat ik toen gedaan heb is weer een negatieve state toevoegt zodat het netto weer klopte en dat leek te werken.

Even later kwam ik er achter dat onder developer ook knopje statistics een edit knopje zit waarbij je sensor waarde kan aanpassen maar blijkbaar werkt dat niet voor negatieve waardes want die zijn niet zichtbaar.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Septillion
@Cyrus The Virus Ahh, ja. Maar je wilde dus vooral dat je totaal waarde in het energy dashboard overeen komt met een meterstand (anders dan wat Shelly aangeeft)?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Hebben meer mensen de Hue wall switch in gebruik? Ik heb een lege wanddoos meegestuct in de gang zodat ik daar een remote switch in kan stoppen om alsnog de gang met hotelschakeling te kunnen bedienen.

-Hue wall switch link
-Gira pulsdrukker
-Originele schakelaar heeft een Shelly1 achter zich

Ik wil in HA het licht togglen en heb daar het volgende voor gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Ganglicht
trigger:
  - device_id: a3a2aa01bf969671638f00b6c286d11d
    domain: zha
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_on
action:
  - type: toggle
    device_id: f171726c36806a8682a46e1f97c06e8d
    entity_id: switch.gang_beneden
    domain: switch

helaas heb ik wisselende resultaten; licht alleen aan zolang ik de schakelaar indruk, of bijvoorbeeld geen respons etc.
iemand tips? :?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Cyrus The Virus
(jarig!)
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:54:
@Cyrus The Virus Ahh, ja. Maar je wilde dus vooral dat je totaal waarde in het energy dashboard overeen komt met een meterstand (anders dan wat Shelly aangeeft)?
Dat was inderdaad de bedoeling als ik handmatig de meterstand van de zonnepalen en hoofdmeter door moet geven hoef ik er niet meer naar toe te lopen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
stevenP schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:59:
Hebben meer mensen de Hue wall switch in gebruik? Ik heb een lege wanddoos meegestuct in de gang zodat ik daar een remote switch in kan stoppen om alsnog de gang met hotelschakeling te kunnen bedienen.

-Hue wall switch link
-Gira pulsdrukker
-Originele schakelaar heeft een Shelly1 achter zich

Ik wil in HA het licht togglen en heb daar het volgende voor gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_on
action:

helaas heb ik wisselende resultaten; licht alleen aan zolang ik de schakelaar indruk, of bijvoorbeeld geen respons etc.
iemand tips? :?
Ik gebruik juist de "released after short press", sindsdien gaat het altijd goed bij mij

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Koepert
Hoi,

Ik dacht, ik heb n tof idee (vond ik zelf dan he).

n card om met spotcast een 'te zoeken' nummer af te spelen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - type: custom:mushroom-template-card
        entity: media_player.spotify_
        primary: Zoek
        layout: vertical       
        icon: mdi:magnify
        icon_color: green
        secondary: Playlist
        tap_action:
          action: call-service
          service: spotcast.start
          data:
            spotify_device_id: Laptop
            start_volume: 75
            #force_playback: true     
            search: "{{ states('input_text.spotify_zoekveld') }}"

En daaronder dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - type: grid
    square: false
    columns: 1
    cards:
      - type: entities
        entities:
          - input_text.spotify_zoekveld   

Alleen de resultaten zijn.... verrassend.. en lijken op geen ENKELE manier op mijn zoekopdracht.. Iemand dit toevallig werkend?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:41:
Hoi,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        tap_action:
          data:

En daaronder dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    cards:
        entities:

Alleen de resultaten zijn.... verrassend.. en lijken op geen ENKELE manier op mijn zoekopdracht.. Iemand dit toevallig werkend?
Je kan m eerst eens wat makkelijker maken en je input text vervangen door statische tekst. Weet je in ieder geval wat van call je precies doet. Als dat nog steeds raar resultaat geeft dan kan je je vraag simpeler stellen (enkel je tap action met specifieke zoekopdracht waarbij je kan aangeven welk resultaat je krijgt en wat je zou verwachten). Dat maakt het wat makkelijker om je te helpen. Als die het met statische tekst wel goed doet, weet je ook dat er iets mis gaat met het ophalen van je input text.

• Koepert
Valide punt.. Met Statische tekst werkt het wel zoals verwacht idd.

• stevenP
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:52:
Valide punt.. Met Statische tekst werkt het wel zoals verwacht idd.
Dan kan de vervolgstap zijn om een card met input box te hebben, en een andere card die de value van die input box laat zien. Zo kan je het probleem in stukjes tackelen :)

@DennusB thanks, ik heb het direct gewijzigd en zal vandaag eens wat testscenarios draaien!

[ Voor 12% gewijzigd door stevenP op 17-08-2022 10:54 ]

• Koepert
stevenP schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Dan kan de vervolgstap zijn om een card met input box te hebben, en een andere card die de value van die input box laat zien. Zo kan je het probleem in stukjes tackelen :)
Daar heb je natuurlijk in principe dev-tools voor. Die toont wel keurig de 'zoekwaarde' namelijk.. Maar zal eens kijken.

Mushroom Template card gebruikt met {{ states('input_text.spotify_zoekveld') }} . Die toont keurig de zoekopdracht. Dus wellicht kan spotcast gewoon niet met een dergelijke template omgaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Koepert op 17-08-2022 10:57 ]

• stevenP
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Daar heb je natuurlijk in principe dev-tools voor. Die toont wel keurig de 'zoekwaarde' namelijk.. Maar zal eens kijken.

Mushroom Template card gebruikt met {{ states('input_text.spotify_zoekveld') }} . Die toont keurig de zoekopdracht. Dus wellicht kan spotcast gewoon niet met een dergelijke template omgaan.
Wel raar.. Anders eens met een tussenliggende variabele proberen? Dus spotcast leest een mushroom template card, die weer wordt gevoed door een 2e mushroom template card met je zoekveld.

• Koepert
stevenP schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Wel raar.. Anders eens met een tussenliggende variabele proberen? Dus spotcast leest een mushroom template card, die weer wordt gevoed door een 2e mushroom template card met je zoekveld.
Die route zie ik niet helemaal voor me.. Hoe zou je spotcast die 2e card laten uitlezen? Die card gebruikt als state immers hetzelfde sjabloon als ik nu direct gebruik.

Wat mij wel opvalt ..

Ik heb in de integratie dus country: NL ingevuld in mijn configuration.yaml..

En WAT ik ook zoek (als input_text waarde dus).. ik krijg van die Nederlandse prutshiphop.. iets dat ik normaliter dus werkelijk NOOOIT luister.. Ook als ik in het zoekveld "item" dus met aanhalingstekens doe om wellicht zo de juiste zoekterm te forceren. Maar OOK als ik zoekveld leeg laat.

[ Voor 29% gewijzigd door Koepert op 17-08-2022 11:12 ]

• Septillion
Cyrus The Virus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Dat was inderdaad de bedoeling als ik handmatig de meterstand van de zonnepalen en hoofdmeter door moet geven hoef ik er niet meer naar toe te lopen.
Zou er zelf niet genoeg vertrouwen in hebben dat beide gelijk blijven lopen voor deze toepassing...

• Cyrus The Virus
(jarig!)
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Zou er zelf niet genoeg vertrouwen in hebben dat beide gelijk blijven lopen voor deze toepassing...
Dat gaan we zien in hoeverre het gelijk blijft lopen.

Ik ben er in middels achter dat het aanpassen via statistics meteen werkt alleen past hij de grafiek niet aan in het statistics menu zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld7llI10Levjx_RiDux_GsXuSvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3FqWJ2zGZBldgjyMABFx7zQ4.png?f=user_large

Die spikes staan er niet meer in als je ze dus opzoekt in de database

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:05

Rannasha

Does not compute.

Cyrus The Virus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Dat gaan we zien in hoeverre het gelijk blijft lopen.

Ik ben er in middels achter dat het aanpassen via statistics meteen werkt alleen past hij de grafiek niet aan in het statistics menu zelf.

[Afbeelding]

Die spikes staan er niet meer in als je ze dus opzoekt in de database
Een andere optie is om een "template sensor" te maken die je definieert als de waarde die de Shelly rapporteert plus de meterstand die er was op het moment dat de Shelly op 0 stond. Dus door een constante waarde bij de waarde van de Shelly op te tellen.

De template sensor gebruik je vervolgens in je dashboards, grafieken, enz...

Wel af en toe even kijken of het nog gelijk loopt met je meter, want ik weet niet hoe nauwkeurig de Shelly meet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Toppe
Bestaat er een "linearly scale" helper?

Ik heb 1 sensor (van de waterontharder) en die geeft nu de hoogte van het zoutniveau aan, minimaal is 0 (geen zout meer) en maximale is iets van 45cm. Nu wil ik die "mappen" naar het aantal kilo's die tussen de 0 en 35 ligt.

Node-Red heeft hier een hele mooie range node voor maar ik kan die optie, of iets vergelijkbaars, niet vinden in HA?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toppe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:07:
Bestaat er een "linearly scale" helper?

Ik heb 1 sensor (van de waterontharder) en die geeft nu de hoogte van het zoutniveau aan, minimaal is 0 (geen zout meer) en maximale is iets van 45cm. Nu wil ik die "mappen" naar het aantal kilo's die tussen de 0 en 35 ligt.
Basiswiskunde in een template?
([Huidig niveau] / [Maximum niveau]) * 35?

• Septillion
@Toppe Geen helper, wel gewoon templates :)

• Koepert
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Die route zie ik niet helemaal voor me.. Hoe zou je spotcast die 2e card laten uitlezen? Die card gebruikt als state immers hetzelfde sjabloon als ik nu direct gebruik.

Wat mij wel opvalt ..

Ik heb in de integratie dus country: NL ingevuld in mijn configuration.yaml..

En WAT ik ook zoek (als input_text waarde dus).. ik krijg van die Nederlandse prutshiphop.. iets dat ik normaliter dus werkelijk NOOOIT luister.. Ook als ik in het zoekveld "item" dus met aanhalingstekens doe om wellicht zo de juiste zoekterm te forceren. Maar OOK als ik zoekveld leeg laat.
Ik kom er zo niet uit waarom dit niet werkt. Kan het zijn dat, omdat er uit het template een string komt, dat dit niet werkt en dat ik hem moet converten naar een andere 'type' uitkomst ??

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Ik kom er zo niet uit waarom dit niet werkt. Kan het zijn dat, omdat er uit het template een string komt, dat dit niet werkt en dat ik hem moet converten naar een andere 'type' uitkomst ??
Wat heb je nu precies geprobeerd? Ik zou zeggen; voer een waarde in, in de input text. Verifieer in de dev tools dat deze waarde daar goed in staat, voer dan je actie eens uit (probeer dit op diverse plekken als het niet lukt via de kaart). Wellicht eens proberen in de logs oid te achterhalen welke call nu precies gestuurd wordt en welke waarde daar gebruikt wordt?

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 14:37
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:41:
Hoi,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        tap_action:
          data:

En daaronder dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    cards:
        entities:

Weet je zeker dat je templates mag gebruiken in de service data? Op de Github van de Spotcast integration vind ik niks over templates en zie ik ook geen voorbeelden waarin templates gebruikt worden.
In de issues vind ik ook maar een paar voorbeelden van mensen die templates gebruiken, waaronder deze comment waarbij data_template: gebruikt wordt in de service call. Misschien kan je het daar eens mee proberen?

• Koepert
-Casper schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Wat heb je nu precies geprobeerd? Ik zou zeggen; voer een waarde in, in de input text. Verifieer in de dev tools dat deze waarde daar goed in staat, voer dan je actie eens uit (probeer dit op diverse plekken als het niet lukt via de kaart). Wellicht eens proberen in de logs oid te achterhalen welke call nu precies gestuurd wordt en welke waarde daar gebruikt wordt?
Dev Tools gekeken: {{ states('input_text.spotify_zoekveld') }} levert keurig de waarde op die ik in de input_text ingevoerd heb.
Getest met handmatig de waarde in de call toe te voegen: Dat werkt, verschil is dus plain text versus sjabloon.
Getest door in Dev Tools service te callen met het sjabloon als input. Dat werkt gek genoeg WEL.. Dus wellicht zit er in de card/gebruik iets niet goed..

• Koepert
Sicco92 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Weet je zeker dat je templates mag gebruiken in de service data? Op de Github van de Spotcast integration vind ik niks over templates en zie ik ook geen voorbeelden waarin templates gebruikt worden.
In de issues vind ik ook maar een paar voorbeelden van mensen die templates gebruiken, waaronder deze comment waarbij data_template: gebruikt wordt in de service call. Misschien kan je het daar eens mee proberen?
Nee ik trof er ook niets over aan, maar never hurts to try.. en in Dev Tools werkt t dus wel..

• Sicco92
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Nee ik trof er ook niets over aan, maar never hurts to try.. en in Dev Tools werkt t dus wel..
In de dev tools kan je ook de precieze YAML bekijken die aangeroepen wordt. Aangezien die wel werkt, vergelijk de service call uit de dev tools eens met de service call die je zelf hebt gemaakt. Misschien kan je daar ontdekken wat er verschilt (en waarom het dus niet werkt).

• Koepert
Sicco92 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

In de dev tools kan je ook de precieze YAML bekijken die aangeroepen wordt. Aangezien die wel werkt, vergelijk de service call uit de dev tools eens met de service call die je zelf hebt gemaakt. Misschien kan je daar ontdekken wat er verschilt (en waarom het dus niet werkt).
En dat is dus het absurde.. Ik heb letterlijk de YAML uit de card geknipt en geplakt.. en die werkt in Dev tools dus wel en in die card niet..

• Sicco92
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

En dat is dus het absurde.. Ik heb letterlijk de YAML uit de card geknipt en geplakt.. en die werkt in Dev tools dus wel en in die card niet..
Huh, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ander ideetje/mogelijke workaround: werkt het wel als je de service call vanuit een script doet? Zo ja, dan kan je dat script ook aanroepen met je tap-action ipv de spotcase service direct.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
@Koepert

Ik zou even de 'event listener' in de dev-tools aanzetten en kijken wat er voor service-call voorbij komt als je op de knop drukt.

• Koepert
Sicco92 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Huh, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ander ideetje/mogelijke workaround: werkt het wel als je de service call vanuit een script doet? Zo ja, dan kan je dat script ook aanroepen met je tap-action ipv de spotcase service direct.
Met de servicecall in een script werkt het wel.. Bijzonder.. Maar k zal @RudolfR zn suggestie ook nog ff nalopen, kijken wat er daadwerkelijk langs komt.
\\\Nagekeken\\
Als ik de originele gebruik in mn card-yaml, is dit de service-call

Als ik het script gebruik met dezelfde call eigenlijk, maar dan in t script is het:

search: BlueFoxMusic

Dus het lijkt idd dat het 'verwerken' van het template niet goed gaat bij een rechtstreekse call.

Ik heb het bij het script gehouden, maar t werkt dus inmiddels: eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIbR5wajL3BljXL4wRhNVIgFZiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2KGskb5xzCKKTfb3VLgbX6QN.png?f=user_large

De mediaplayer is gewoon de Mushroom card, de play button erboven zit een script achter om mijn laptop uit idle te trekken en muziek af te kunnen spelen. Kan hergebruikt worden naar andere devices natuurlijk, maar wij hebben thuis geen smart speakers (vrouw ziet meerwaarde niet) dus laat ik t hierbij.. Meer 'omdat het kan' .. De searchknop zoekt dus nu op de term die eronder ingevuld is
De 4 onderste zijn knoppen om playlists aan te roepen uiteraard.

[ Voor 54% gewijzigd door Koepert op 17-08-2022 15:21 ]

• stevenP
DennusB schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Ik gebruik juist de "released after short press", sindsdien gaat het altijd goed bij mij
Wat voor subtype heb je gebruikt? ik krijg namelijk geen reactie meer van mijn automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: "1655553128039"
  trigger:
      type: remote_button_short_release
      subtype: left_button
  action:

als subtype heb ik al veel variabelen geprobeerd, maar krijg het niet lekker voor elkaar. Vind het soms lastig google'n ook want "button type" kom ik in een mijnenveld van dashboard customisations..
De button history bekijken geeft het volgende:
code:
1
2
3
4
hue wall switch Left Press Release event was fired
2:27:27 PM - 2 minutes ago
hue wall switch Remote Button Short Press - Turn On event was fired
2:27:26 PM - 2 minutes ago

• Cyrus The Virus
(jarig!)
Rannasha schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Een andere optie is om een "template sensor" te maken die je definieert als de waarde die de Shelly rapporteert plus de meterstand die er was op het moment dat de Shelly op 0 stond. Dus door een constante waarde bij de waarde van de Shelly op te tellen.

De template sensor gebruik je vervolgens in je dashboards, grafieken, enz...

Wel af en toe even kijken of het nog gelijk loopt met je meter, want ik weet niet hoe nauwkeurig de Shelly meet.
Bedenk me nu zoals ik het nu heb gedaan gaat niet werken gezien de data die ik toe heb gevoegd verdwijnt na een tijdje. Ik zal dus inderdaad zelf een teller moeten maken die de meter stand bij houd.

Heb het nu zo gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - sensor:
      - name: "Mains Meterstand"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: "{{ (states('sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_1_total_consumption')|float + states('sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_2_total_consumption')|float + states('sensor.shelly_shem_3_3494546eda35_3_total_consumption')|float +81286.29) }}"

- sensor:
      - name: "PVH Meterstand"
        state: "{{ (states('sensor.shelly_shem_485519c99f26_1_total_returned')|float + states('sensor.shelly_shem_485519c99f26_2_total_returned')|float + 46517) }}"

- sensor:
      - name: "PVG Meterstand"
        state: "{{ (states('sensor.shelly_shem_485519c99f26_1_total_returned')|float + states('sensor.shelly_shem_485519c99f26_2_total_returned')|float + 22373) }}"

[ Voor 65% gewijzigd door Cyrus The Virus op 17-08-2022 17:09 ]

• Sicco92
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Met de servicecall in een script werkt het wel.. Bijzonder.. Maar k zal @RudolfR zn suggestie ook nog ff nalopen, kijken wat er daadwerkelijk langs komt.
\\\Nagekeken\\
Als ik de originele gebruik in mn card-yaml, is dit de service-call

Als ik het script gebruik met dezelfde call eigenlijk, maar dan in t script is het:

search: BlueFoxMusic

Dus het lijkt idd dat het 'verwerken' van het template niet goed gaat bij een rechtstreekse call.
Ik heb nog even wat in de documentatie van Home Assistant zitten spitten, en ik kwam dit tegen bij 'Actions' (card actions): https://www.home-assistan...ards/actions/#limitations
Blijkbaar is het gebruik van templates simpelweg niet mogelijk in card actions, zoals tap_action. Scripts worden daar als alternatief geopperd.

Nou ja, weer wat geleerd :)

• Toppe
Hierbij de config voor mijn ESPHome voor de waterontharder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
esphome:
  name: esphome-web-0c14f8

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:
  level: VERBOSE

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

web_server:
  port: 80

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esphome-Web-0C14F8"
    password: "f0SZDyGJNFc3"

captive_portal:

text_sensor:
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ESP IP Address
    ssid:
      name: ESP Connected SSID
  - platform: template
    name: Uptime Human Readable
    id: uptime_human
    icon: mdi:clock-start
sensor:
  - platform: uptime
    name: Uptime Sensor
    id: uptime_sensor
    update_interval: 60s
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? to_string(days) + "d " : "") +
                (hours ? to_string(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? to_string(minutes) + "m " : "") +
                (to_string(seconds) + "s")
              ).c_str();

trigger_pin: GPIO14
    echo_pin: GPIO12
    name: "Zoutniveau waterontharder"
    id: "ontharder"
    update_interval: 2s
    timeout: 2.0m
    filters:
    - median:
        window_size: 15
    - lambda: return (0.51-x)*100;

- platform: wifi_signal
    name: "WiFi Signal Sensor"

name: "Verwachte inhoud zoutvat"
    lambda: |-
      return 0.74468085106 * (id(ontharder).state - 5);
    update_interval: 1s
Regel 84 komt nog niet lekker uit de verf, vermoedelijk omdat er een bug in ESPHome zit. Het zou namelijk dit moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
return (35/46) * (id(ontharder).state - 5);

35 = Maximale capaciteit waterontharder in kilo's
46 = Maximale hoogte bij een gevulde waterontharder

-5 = Hoogte verschil.

@Slonzo heeft nog een andere rekenmethode: ([Huidig niveau] / [Maximum niveau]) * 35 maar daar komt bij mij een ander getal uit. Gezien wiskunde niet mijn sterkste kant is weet ik even niet wat klopt...

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 17-08-2022 15:51 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
stevenP schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Wat voor subtype heb je gebruikt? ik krijg namelijk geen reactie meer van mijn automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: "1655553128039"
  trigger:
      type: remote_button_short_release
      subtype: left_button
  action:

als subtype heb ik al veel variabelen geprobeerd, maar krijg het niet lekker voor elkaar. Vind het soms lastig google'n ook want "button type" kom ik in een mijnenveld van dashboard customisations..
De button history bekijken geeft het volgende:
code:
1
2
3
4
hue wall switch Left Press Release event was fired
2:27:27 PM - 2 minutes ago
hue wall switch Remote Button Short Press - Turn On event was fired
2:27:26 PM - 2 minutes ago
Check vraag : Waarom maak je er niet een automation van via de UI? Die kan je gewoon samenklikken, scheelt veel gezoek. Maar hier is ie zo :
code:
1
2
3
4
5
6
device_id: <bla>
domain: hue
type: initial_press
subtype: 1
unique_id: <bla>

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Septillion
@Toppe Wat bedoel je met "hoogteveschil"?

En is je waarde in cm wel correct?

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:02:
@Toppe Wat bedoel je met "hoogteveschil"?

En is je waarde in cm wel correct?
Hoogte verschil tussen onderkant sensor en bovenkant zout als hij net is gevuld.

De waarde in cm is correct. De waarde die wordt weer gegeven is totale hoogte van onderkant vat tot onderkant sensor minus de gemeten hoogte.

Wil er nog een openbare github file van maken zodat andere hem ook eenvoudig kunnen installeren :D

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 17-08-2022 16:11 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53

Zorian

What the fox?

TheFes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Door zoiets in je configuration.yaml te zetten

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - unique_id: watermeter_corrected_template_sensor
        name: Watermeter gecorrigeerd
        state: "{{ states('sensor.jouw_watermeter') | float + states('input_number.watermeter_correctie') | float }}"
        icon: mdi:water
        unit_of_measurement: m3
        availability: "{{ states('sensor.jouw_watermeter') | is_number }}"

Wel even sensor.jouw_watermeter op beide plekken vervangen door de goede entity_id en een input_number.watermeter_correctie aanmaken.
Helaas, werkt niet. ;(

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/brave_Gj7zsiT2Nw.png

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/brave_YQkG46VR97.png

• TheFes
Je hebt 2x state: achter elkaar
Hmm, dat dacht ik in ieder geval net te zien.
Ik zie niets geks nu, waar heb je dit geplaatst?

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 17-08-2022 16:17 ]

• Septillion
@Toppe Dus 5cm is 100% vol, 5 cm is 0% vol aka leeg? Dan lijkt me je berekening wel aardig te kloppen. Ik kom alleen uit op 35/46 = 0.76086956521. Maar ik zou het gewoon zo laten staan, alleen moet je misschien er dan expliciet een float van maken
code:
1
return (35.0 / 46.0 ) * ( id(ontharder).state - 5 );

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53

Zorian

What the fox?

TheFes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Je hebt 2x state: achter elkaar
Hmm, dat dacht ik in ieder geval net te zien.
Ik zie niets geks nu, waar heb je dit geplaatst?
Blijkbaar had mijn klembord wat kuren bij het plakken ofzo.
Gekkigheid.
Anyway, het werkt! :) Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/brave_ZFkoiTcaI5.png

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24:
@Toppe Dus 5cm is 100% vol, 5 cm is 0% vol aka leeg? Dan lijkt me je berekening wel aardig te kloppen. Ik kom alleen uit op 35/46 = 0.76086956521. Maar ik zou het gewoon zo laten staan, alleen moet je misschien er dan expliciet een float van maken
code:
1
return (35.0 / 46.0 ) * ( id(ontharder).state - 5 );
Er zit een fout in ESPHome zo te zien want als ik (35.0/46.0) doe krijg ik een resultaat van 0.0, wat ik ook probeer. Zodra het resultaat boven de 1 is gaat het wel goed. Dus 35.0/2.0 werkt wél weer.

Heb typo zie ik waardoor ik 35/47 gedaan ipv 35/46, dat verklaart het verschil.

Je moet trouwens wel netjes code=yaml gebruiken, zie topic warning ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 17-08-2022 17:51 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
Koepert schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Wat is eigenschap van de invoer ? Is dat een string? Blijft dat ook een string, of wordt het een waarde misschien? (zomaar wat random gedachten, want hij zoekt op [null] in NL, en dan krijg je de meest populaire bagger terug)

• Cyrus The Virus
(jarig!)
Iemand een idee hoe ik het onderstaande kan fixen ? de cost kloppen niet met de verbruiken waarschijnlijk omdat ik heb zitten rotzooien met de states.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-7E4m6UaBut0fWE1tJuSbz0Aj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdwrngxsYbJ93o8iZYjl4mg9.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
@Toppe Wat als je er van maakt
C++:
1
return (35.0f / 46.0f ) * ( id(ontharder).state - 5 );

Want lijkt er op dat hij er int literals van maakt en dan werkt het niet nee. Hij moet er een float of een double ofzo van maken.

offtopic:
De lambda is geen yaml :+

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:51:
@Toppe Wat als je er van maakt
C++:
1
return (35.0f / 46.0f ) * ( id(ontharder).state - 5 );

Want lijkt er op dat hij er int literals van maakt en dan werkt het niet nee. Hij moet er een float of een double ofzo van maken.

offtopic:
De lambda is geen yaml :+
Werkt!

Soms wil ik echt te veel tegelijk en zie je door de bomen 't bos niet meer

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 17-08-2022 19:12 ]

• Septillion
@Toppe Mooi!

En ken het, ligt hier ook meeeer dan genoeg om te doen.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
Probleempje: Ik heb meerdere omvormers van verschillende systemen. De Enecys lees ik uit in HA via de Pvoutput plugin. Voor mn Hoymiles heb ik in de configuration.yaml wat MQTT sensoren aangemaakt.

Nu krijg ik bij de PVOutput sensor keurig netjes het vermogen te zien, bij de MQTT sensor echter niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFR_3Pl89-Di-k19likBUKViy_M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xXDR96vKbdglHmVCjFfIJpFH.png?f=fotoalbum_medium

De MQTT Sensoren zien er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
     - platform: mqtt
       name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
       unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
       value_template: "{{ value | round(0) }}"
       unit_of_measurement: "W"
       device_class: energy

- platform: mqtt
       name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
       state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
       unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
       value_template: "{{ value | round(0) }}"
       unit_of_measurement: "W"
       device_class: energy

Hoe krijg ik in het Lovelace dashboard bij de MQTT snesor toch het huidige geleverde vermogen in beeld?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-08-2022 19:56 . Reden: Code tags graag ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Septillion
@SkiFan Maar hij tekent wel een grafiek? Wat is de yaml van die graph kaarten?

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:40:
@Toppe Mooi!

En ken het, ligt hier ook meeeer dan genoeg om te doen.
Heb nu dit, werkt best prima en stiekem beetje trots haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TunaWVJUUhkh-tXn-W3Z3mA92A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gca3CZDdwlNDGCnD4SaQIk53.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
substitutions:
  capacity: "35" # Maximum capacity in kilograms
  corrected_height: "46" # Maximum filling height
  total_height: "51" # height in centimeters

device_name: "waterontharder"
  friendly_name: "Waterontharder"
  project_name: "Toppe.Waterontharder"
  project_version: "1.0"

esphome:
  name: "${device_name}"
  project:
    name: "${project_name}"
    version: "${project_version}"

esp8266:
  board: esp01_1m

logger:

api:

ota:

web_server:
  port: 80

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

ap: {}

captive_portal:

text_sensor:
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: IPv4 adres
    ssid:
      name: Verbonden netwerk
      disabled_by_default: true
    name: Uptime
    icon: mdi:clock-start

binary_sensor:
  - platform: status
    name: "${friendly_name} Status"
    icon: "mdi:wifi-check"

sensor:
  - platform: uptime
    name: Uptime Sensor (raw)
    id: uptime_sensor
    update_interval: 30s
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? to_string(days) + "d " : "") +
                (hours ? to_string(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? to_string(minutes) + "m " : "") +
                (to_string(seconds) + "s")
              ).c_str();

trigger_pin: GPIO14
    echo_pin: GPIO12
    name: "Zoutniveau waterontharder"
    id: "ontharder"
    update_interval: 1h
    timeout: 2.0m
    filters:
    - median:
        window_size: 15
    - delta: 0.1
    - lambda: return (0.51-x)*100;

- platform: wifi_signal
    name: "WiFi Signal Sensor"
    icon: "mdi:wifi-arrow-up-down"

name: "Verwachte inhoud zoutvat"
    icon: "mdi:scale"
    lambda: |-
      return (id(ontharder).state / ${corrected_height}) * ${capacity}.0;
    update_interval: 1s
    unit_of_measurement: "kg"

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 17-08-2022 20:13 ]

• SkiFan
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:57:
@SkiFan Maar hij tekent wel een grafiek? Wat is de yaml van die graph kaarten?
Yup, maakt voor beiden een mooi grafiekje. Yaml van kaart voor die mqtt is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
hours_to_show: 16
graph: line
type: sensor
entity: sensor.hm_1500_solar_inverter_current_yield
detail: 2
unit: W
name: Hoymiles Inverter

• Septillion
@Toppe Als je nog 'entity_category: diagnostic' bij de uptime zet komt deze netjes bij diag info ipv als sensor :)

• Septillion
@SkiFan Was hij op dat moment niet gewoon al uit?

• SkiFan
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:27:
@SkiFan Was hij op dat moment niet gewoon al uit?
Nee, deed het de hele dag al niet. Als ik in de monitoring van de inverter kijk zie ik nu nog steeds productie. (7,5 hele watts!) :)

Edit: Kijk eens aan, hij is het toch gaan doen. Cool. Geen idee waarom nu ineens.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 17-08-2022 20:46 ]

• SkiFan
Next stop: Hoe krijg ik deze sensor als zonnepanelen in het energy-dashboard? Met Pvoutput lukt dat, maar nu die MQTT sensor nog.

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:26:
@Toppe Als je nog 'entity_category: diagnostic' bij de uptime zet komt deze netjes bij diag info ipv als sensor :)
Nice, ga ik die nog aanpassen.

Het gewicht wordt berekend vanaf tegel 102, toevallig enig idee hoe ik die éénmalig kan update’n nadat de afstand is berekend? Als ik die 1s nu ook op 1h zet gebeurt er het eerste uur niets want de waarde is nog onbekend. Alsof er een pauze functie ofzo toegevoegd moet worden maar wait kent hij niet.

• Septillion
SkiFan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:50:
Next stop: Hoe krijg ik deze sensor als zonnepanelen in het energy-dashboard? Met Pvoutput lukt dat, maar nu die MQTT sensor nog.
De juiste device_state en state_class verzorgen :) En in je sensor heeeeeeel goed zorgen dat de availability klopt.

• Septillion
@Toppe Volgens mij moet je dan wat met on_value en dan een template.publish ofzo doen. Nooit mee gespeeld maar dat zou ik proberen :+

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:27

Klippy

Still Game

Vraagje over Ikea Fyrtur rolgordijnen waar misschien een universelere oplossing voor is.

Ik heb op mijn rolgordijnen de max lengte ingesteld, dat is prima, maar voor het openen gaat dat niet op het apparaat zelf.
Wil mijn gordijn namelijk niet helemaal open doen, ziet minder mooi uit en helemaal open gaat totdat de motor weerstand biedt.

Dus voor openen stel ik de positie in op 95% open. Ik ben van deCONZ naar ZHA overgestapt en nu blijft mijn status staan op "Opent" (Opening in Engels) ipv "Open" terwijl dat in deCONZ gewoon op Open stond.
Lijkt er dus op dat de status definitie wat anders is en vraag me af of ik die ergens kan instellen, dus 95% telt als Open.
Gaat me vooral om mijn dashboard dus kan daar zelf nog wel een automatisering op zetten misschien die de status overschrijft, maar dat lijkt me een workaround en ook dan weet ik niet precies hoe die dan zou moeten uitzien, ik kan de state wel zetten denk ik maar weet niet op welk event dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ocpVbTlNmTiEkRqmc5uXAO28Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pISh9FLO5OvGQ9A67f449KuP.png?f=user_large

Hier zelf status Open instellen geeft het gewenste effect, maar dat is ook weer weg nadat de positie opnieuw wordt uitgelezen, dus hoe stel ik permanent in >90% telt als Open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDbmQF-_02AMnvtkCEW3dI-Geec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tTQfO7DD7QKCgBwabBmhxuow.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxvXkuFVb0ZNcQeIRbODORAEwjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f7lGXQlpDFPUJ1OqUXbhFxGB.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 17-08-2022 23:01 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• JBS
  • Niet online

JBS

@Klippy Je zoekt een template sensor.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:27

Klippy

Still Game

Thanks @JBS
Die heb ik ook al eerder gebruikt, maar kon er voor deze use case niet op komen :)
Zal er morgen eens mee spelen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• SkiFan
Septillion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

De juiste device_state en state_class verzorgen :) En in je sensor heeeeeeel goed zorgen dat de availability klopt.
Heb nu device_class: energy en state_class:measurement. Toch duikt ie nog niet op.

• Septillion
@SkiFan Voor energy wil je het liefst een total increasing sensor. Dus een lifetime opwek zeg maar. Is dat het ook? En kan je eens de totale yaml van de sensor delen?

• TheFes
SkiFan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Heb nu device_class: energy en state_class:measurement. Toch duikt ie nog niet op.
Dat is ook geen goede combinatie.
Bij energy hoor total_increasing (of total)

• TheFes
Ik zie hier regelmatig dat er (vooral vanwege het energy panel) verwarring is over state_class en device_class. Vandaar een uitleg :)

State Class

• state_class: measurement Deze state class de meetwaarde op dit moment, bijvoorbeeld hoeveel Watt je wasmachine op dit moment gebruikt, of de huidige snelheid van je auto (in km/h). Deze kan dus zowel hoger als lager zijn, en ook 0 (als de wasmachine uit staat, of de auto stil staat).
  • state_class: total Deze state_class geeft een totaalwaarde aan over een bepaalde periode. Die periode kan bijvoorbeeld een dag, maand maar ook sinds het begin van de metingen (lifetime) zijn. state_class: total kan zowel hoger worden maar ook lager. Voor energie zou dat dus bijvoorbeeld een ouderwetse analoge meter kunnen zijn, die terugtelt als je energie terug levert. Een ander voorbeeld is het aantal knikkers in een vaas.
    Deze state class kan dus ook vanaf een hogere waarde weer naar 0 gaan. Omdat het voor kan komen dat je sensor in HA met deze state_class naar 0 gaat (bijvoorbeeld na een reset), maar je totaal wel door moet lopen, is er een extra attribute last_reset. Daarin wordt de datum en tijd van de laatste reset van de sensor opgeslagen. Nieuwe data vanaf die last_reset zal bij de oude waardes opgeteld worden in de long term statistics, dus de waarde daar zal dan niet naar 0 gaan.
  • state_class: total_increasing Deze is vergelijkbaar met total maar data die sensors met deze state class kan alleen maar hoger worden, bijvoorbeeld een moderne energiemeter of de meterstand van je auto. Omdat hij niet lager kan worden, zal HA elke waarde die lager is dan de vorige zien als een nieuwe waarde na een reset.
    Dus stel de sensor stond op 100 en gaat dan toch naar 90 dan gaat HA er vanuit dat hij tussendoor ook 0 is geweest (maar die update was niet doorgekomen) en zal het totaal in de long term statistics dus 190 worden (100+90).
  • Een sensor die dagelijks opnieuw begint met tellen (bijvoorbeeld dus het energieverbruik per dag) kan met deze state_class prima gebruikt worden voor het Energy Dashboard, omdat de dagelijkse reset van de sensor automatisch door HA herkend zal worden, en HA zal dus gewoon door blijven tellen in het Energy Dashboard. Met state_class: total zou dit (zonder een update van last_reset) elke dag voor een negatieve piek zorgen.

Device Class

Er is een hele lijst met device_classes die een sensor kan hebben. Die geeft aan wat de state van de sensor voor waarde is.

De enige device_class die relevant is voor het Energy Dashboard is device_class: energy. Energy is je totaalverbruik over een periode (in tegenstelling tot device_class: power, wat het huidige gebruik op dit moment is). Deze wordt dus ook gebruikt in cominatie met state_class: total_increasing of state_class: total.

Voor de volledigheid: device_class: power wordt dus gecombineerd met state_class: measurement

Unit of measurement

Buiten de state_class en device_class is ook de unit_of_measurement van belang voor het Energy Dashboard. Deze moet kWh of Wh zijn. Let ook op het gebruik van hoofdletters en kleine letters, als dit niet goed staat, dan wordt de sensor niet gezien.

Maaruh, ik heb alleen maar sensors in W, geen (k)Wh

Dan is er nog geen man overboord, die kun je namelijk omzetten met een Riemann Sum Integral. Deze is sinds een paar maanden ook onder Helpers in de GUI in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 18-08-2022 09:54 ]

• SkiFan
Septillion schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:25:
@SkiFan Voor energy wil je het liefst een total increasing sensor. Dus een lifetime opwek zeg maar. Is dat het ook? En kan je eens de totale yaml van de sensor delen?
Moet ik even een andere MQTT sensor erbij aanmaken. Op zich niet zo'n probleem. Wordt wel 2e helft middag voordat ik dat kan doen (vermoedelijk).

Pagina: 1 ... 181 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.