Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.689 views

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:10:
@robbinonline en @RobertMe Grootste probleem is dat is_state() maar twee parameters accepteert en alleen een equals (==) vergelijking kan doen. Je moet dus de state ophalen en zelf vergelijken.
Ik ging er inderdaad stiekem vanuit dat dit een variant in gebruik was die ik niet kende :p

Zou an zich natuurlijk wel een aardige toevoeging kunnen zijn. Want met defaults zit je regelmatig met dummy waardes die dan net niet lekker uit vallen. Zo'n variant van is_state zou dan bv altijd false kunnen zijn als een van beide unavailable / unknown / ... is.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
RobertMe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Ik ging er inderdaad stiekem vanuit dat dit een variant in gebruik was die ik niet kende :p

Zou an zich natuurlijk wel een aardige toevoeging kunnen zijn. Want met defaults zit je regelmatig met dummy waardes die dan net niet lekker uit vallen. Zo'n variant van is_state zou dan bv altijd false kunnen zijn als een van beide unavailable / unknown / ... is.
Daarvoor voeg je dus die availability templates toe :)

Home Assistant configuratie

• RobertMe
TheFes schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Daarvoor voeg je dus die availability templates toe :)
En dan? ;)

states('sensor.foo')|float < 3 faalt nog steeds op een unavailable sensor / state. En states('sensor.foo')|float(0) < 3 zit je weer met een dummy waarde te werken. Maar waarschijnlijk wil je dat unavailable false is en niet true. Dus moet je of de dummy aanpassen (naar minimaal 3) of er een is_number aan toevoegen: is_numer(states('sensor.foo')) and states('sensor.foo')|float > 3. Verdient IMO ook allemaal de schoonheidsprijs niet. En aangezien er al een is_state is voor een equals check, zou, lijkt mij, een variant waarbij je eender welke vergelijking kunt doen tussen twee values, die false is als een van beiden unavailable / ... is niet eens zo'n slecht idee zijn. Dus zeg maar een compare(states('sensor.foo'), '<', states('sensor.bar')). Die dan automatisch beiden naar een nummer om zet (float dan, int kan immers gek gedrag geven als de value een float is, terwijl float wel werkt voor integers) en de vergelijking doet. Mislukt het omzetten naar een float, of is een van beide states unavailable, unknown, etc, dan gewoon meteen false van maken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02
@RobertMe Nee, niet
code:
1
is_numer(states('sensor.foo')) and states('sensor.foo')|float > 3

Met de nieuwe state-base template sensor is er een mooie harde scheiding tussen state en availability.

YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Groter dan 3"
        unique_id: groterdandrie
        state: "{{ states('sensor.foo')|float(0) > 3 }}"
        availability: "{{ is_number('sensor.foo') }}"

Er zit geen magie op om de availability vast te stellen.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

K-Jay

Klaas Jan

Ik heb een vreemd probleem met de Node-Red add-on van Home Assistant. Deze heb ik net bijgewerkt naar de nieuwste versie. Alles werkt OK, behalve dat ik de function-nodes niet meer kan bewerken. Ik kan met de cursor in het tekstveld klikken, maar verder kan ik niets invoeren. Geen tekst, pijltjestoetsen werken niet en copy/paste via rechtsklikken werkt ook niet.

Al geprobeerd:
  • HA opnieuw gestart
  • Add-on opnieuw gestart
  • Browser opnieuw gestart
  • Andere browser
  • PC herstart
  • Add-on verwijderd en weer geïnstalleerd
Niets helpt...komt dit iemand bekend voor? Op de Github van de add-on vind ik geen bugs die hierop lijken.

Update: oplossing gevonden. Ik had een rogue node (deconz) die ik nog moest updaten. Nu werkt alles weer goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door K-Jay op 19-07-2022 13:12 ]

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 08:08
xzaz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ah ik keek in het verkeerde tabelletje, zie pagina 41: http://www.jpn-moeller.co.jp/easy/img/h1508g.pdf Ik denk dat ik vanavond even een schematje probeer te maken hoe het allemaal in elkaar is gezet door de vorige eigenaar. Er lopen namelijk meerdere systemen waarbij de voortuinverlichting ook weer wordt omgezet in een 14v systeem.
Kan je niet kijken of je er een module bij kan zetten met een ethernet aansluiting zodat ie OPC-UA/MQTT/ofzo kan praten? Dan kan je lezen en schrijven naar die PLC.

LinkedIn - Collega worden?

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
TheFes schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:38:
[...]

automations/scripts via de GUI worden opgeslagen in automations.yaml/scripts.yaml. Die moet je dus wel includen, anders dan werken die niet.

Ik heb geen idee waarom wijzigingen in je packages niet opgeslagen worden. Ik heb dan toch het idee dat er ergens een configuratiefoutje zit waardoor het niet lukt om de wijzigingen te laden.
Schijnbaar zijn er meer mensen met dit probleem. Er zitten wat bugs in home assistant.
Soms werkt het niet als automations.yaml leeg is. Een automation toevoegen die niets doet kan soms zorgen dat de automation uit packages wel ingeladen worden.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dank, even wat ideetjes bij je opgedaan en wat configs gestolen O+

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• RobertMe
Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:02:
@RobertMe Nee, niet
code:
1
is_numer(states('sensor.foo')) and states('sensor.foo')|float > 3

Met de nieuwe state-base template sensor is er een mooie harde scheiding tussen state en availability.

YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Groter dan 3"
        unique_id: groterdandrie
        state: "{{ states('sensor.foo')|float(0) > 3 }}"
        availability: "{{ is_number('sensor.foo') }}"

Er zit geen magie op om de availability vast te stellen.
In die zin had ik het nog niet bekeken, en goede tip. Eigenlijk heb ik availability ook nog nooit gebruikt. Maar dit werkt natuurlijk weer niet in de zeg maar 10.000 andere gevallen waarin zo'n soort template nodig kan zijn. Zoals bv in een automation / service call of whatever. Daarnaast haal je in dit geval bij een template sensor "de hele sensor offline", maar soms is het ook nodig om gewoon een scenario te negeren als een sensor niet beschikbaar is, of dus in een conditie op de waarde van een sensor dus rekening te houden met wel/niet available.

• Btje
  • Laatst online: 17:40
Ik heb home assistant geinstalleerd op een pi. nu probeer ik te upgraden naar de laatste 22.6 versie omdat 22.7 niet werkt met een plugin. Alleen de methode hier beschreven

https://www.home-assistant.io/common-tasks/core/

geeft meldingen sudo: command not found.

Was doe ik hier fout?

Xiaomi 13T Pro

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:04
@Btje

Waarschijnlijk heb je niet de core-install, maar HA OS?

Iemand een voorbeeld van een sensor in esphome die detecteert dat Home Assistant niet meer beschikbaar is, (bijv. door wif-fi falen, maar ook HA down)

https://esphome.io/components/sensor/homeassistant.html

expire_after zou beschikbaar moeten zijn voor zo'n sensor, maar van hoe dat dan verder werkt zie ik nergens een duidelijk voorbeeld.

Het doel is om het zonnescherm ook standalone e.e.a. te laten doen.

[ Voor 75% gewijzigd door RudolfR op 18-07-2022 19:38 ]

• Septillion
@RobertMe Vandaar de strikte scheiding tussen state en availability. Dan heb je alle vrijheid om het te laten reageren zoals jij wilt zonder dat HA het voor je probeert te bedenken :) Wil je hem niet unavailable dan kan dat. Wat de state dan is kan je dan in de state afvangen, bijvoorbeeld met een default.

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Ik heb geprobeerd het forum te doorzoeken, maar ik kan het niet vinden, dus vandaar dat ik het maar even vraag. Ik heb een P1 meter van HomeWizard en een verse installatie van Home Assistant op een Raspberry pi 3b. HA ziet en herkent de P1 meter prima, dus dat gaat goed, maar ik probeer onder de tab "Energy" en dan "Grid Consumption" in HA de p1 meter in te voeren en daar kan ik kiezen uit verschillende entiteiten. Nu heb ik geen idee welke entiteit ik daar moet kiezen. Dit is het lijstje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coADDWZAkSWYYwbMiuKQWGNUg4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDKJPICrf1uzwOxIQypkS427.png?f=fotoalbum_large
En is de Energy tab die ik bedoel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3nNN3luKMW64HzPmcMDwd2eS_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aA7WAAAE7njWXKSOPpYY5YW2.png?f=fotoalbum_large
Heeft iemand enig idee?

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
@Dr.Dragonfly Vermoedelijk een combinatie van de twee entiteiten met de noemer import, eentje voor hoogtarief en laagtarief.

Werk zelf niet met HomeWizard dus dit is wat ik aan de hand van je afbeelding kan aanraden te proberen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 18-07-2022 20:08 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Dr.Dragonfly
Peutpeut schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:07:
@Dr.Dragonfly Vermoedelijk een combinatie van de twee entiteiten met de noemer import, eentje voor hoogtarief en laagtarief.

Werk zelf niet met HomeWizard dus dit is wat ik aan de hand van je afbeelding kan aanraden te proberen. :)
Dank je wel _/-\o_ dat ga ik proberen!

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

• Btje
  • Laatst online: 17:40
Inderdaad has os
RudolfR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:31:
@Btje

Waarschijnlijk heb je niet de core-install, maar HA OS?

Iemand een voorbeeld van een sensor in esphome die detecteert dat Home Assistant niet meer beschikbaar is, (bijv. door wif-fi falen, maar ook HA down)

https://esphome.io/components/sensor/homeassistant.html

expire_after zou beschikbaar moeten zijn voor zo'n sensor, maar van hoe dat dan verder werkt zie ik nergens een duidelijk voorbeeld.

Het doel is om het zonnescherm ook standalone e.e.a. te laten doen.

Xiaomi 13T Pro

• RudolfR
@Btje

Dan moet je deze pagina hebben:
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 15:39
Evilbee schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Kan je niet kijken of je er een module bij kan zetten met een ethernet aansluiting zodat ie OPC-UA/MQTT/ofzo kan praten? Dan kan je lezen en schrijven naar die PLC.
Bedankt. In de manual staat:
The EASY-LINK connection is designed to allow bus
connections, apart from I/O expansions. Special bus
connection devices are available for the bus systems in use.
At present, easy700 can communicate with the following
bus systems or networks:
• AS-Interface (Actuator-Sensor Interface)
• Profibus-DP
• CANopen
• DeviceNET

The different bus systems offer different functions.
The following applies:
• As a minimum data exchange, the input data R1 to R16
and output data S1 to S8 can be exchanged, provided that
the bus system supports this.
• If the bus system or bus gateway is capable of this,
function block, date, time parameters can be read and
written via the bus. The states of inputs, outputs, markers
can be read.
h Only one device (expansion device or bus connection) can
be connected to the EASY-LINK connection.
h The range and the functions of the bus gateways are being
continually further developed.
The current Moeller product line catalogue and the
Internet online catalogue contain those bus gateways that
are currently available.
Dit blijken dus echt talen te zijn voor de industrie wat voor mij niet standaard kost is. :D
AS-Interface -> Een interface, een beknopte wiki maar verder niks informatie over te vinden
Profibus DP -> Wiki zegt: Profibus-DP, de meest gebruikte variant, op basis van RS-485, die vooral voor digitale besturingen gebruikt wordt. Blijkbaar heb je hier dure master devices voor nodig?
CanOpen -> Deze is actief in iedergeval en blijkt ook nog eens goed vindbaar te zijn. Dit is een optie zie ook https://esphome.io/components/canbus.html#wiring-options
DeviceNET -> Lijkt een afgeleide van CANOpen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik probeer Home Assistant te installeren op mijn Synology DS918 (8 GB RAM) volgens deze handleiding, maar ik loop vast als ik VMM probeer te starten, Ik krijg dan een melding dat Open vSwitch niet automatisch kan worden in geschakeld en dat ik dat via configuratiescherm handmatig moet inschakelen.

Met wat zoeken kwam ik er achter dat dit onder Netwerk en dan Netwerk Interface-tabblad verstopt zit bij het beheren pulldown-menu. Als ik Open vSwitch wil activeren moet ik een Link-Aggregation modus kiezen:
- Balance SLB;
- Balance TCP, of:
- Actieve/back-upmodus.
Wat moet ik hier kiezen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-11 12:22
xzaz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Bedankt. In de manual staat:

[...]

Dit blijken dus echt talen te zijn voor de industrie wat voor mij niet standaard kost is. :D
AS-Interface -> Een interface, een beknopte wiki maar verder niks informatie over te vinden
Profibus DP -> Wiki zegt: Profibus-DP, de meest gebruikte variant, op basis van RS-485, die vooral voor digitale besturingen gebruikt wordt. Blijkbaar heb je hier dure master devices voor nodig?
CanOpen -> Deze is actief in iedergeval en blijkt ook nog eens goed vindbaar te zijn. Dit is een optie zie ook https://esphome.io/components/canbus.html#wiring-options
DeviceNET -> Lijkt een afgeleide van CANOpen?
Het zijn uitbreidingen waar je extra hardware voor nidig hebt, zie pagina 12/13

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 14:32
@Dr.Dragonfly je moet die 4 hebben met p1 meter dit is afname hoog en lag en teruglevering hoog en laag even testen welke het zijn maar die 4 moet je hebben en er is nog een 5de voor gas

Export is wat je teruglevert en import wat je afneemt en dan heb je dus hoog/laag tarief

[ Voor 19% gewijzigd door Fantastic_fox op 19-07-2022 07:10 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 14:32
Hoi allen,

Elke morgen maak ik een snapshot op mijn telefoon van het energie dashboard voor een excel bestand bij te houden (need mode).

Maar kn home assistant bv om 02:00 in de nacht de samenvatting van verbruik, teruglevering en gasverbruik via de email sturen in tabel of datavelden?

Of is dit niet mogelijk nu moet ik dit nl elke ochtend met de hand doen :-(

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-11 08:38
Videopac schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:12:
Ik probeer Home Assistant te installeren op mijn Synology DS918 (8 GB RAM) volgens deze handleiding, maar ik loop vast als ik VMM probeer te starten, Ik krijg dan een melding dat Open vSwitch niet automatisch kan worden in geschakeld en dat ik dat via configuratiescherm handmatig moet inschakelen.

Met wat zoeken kwam ik er achter dat dit onder Netwerk en dan Netwerk Interface-tabblad verstopt zit bij het beheren pulldown-menu. Als ik Open vSwitch wil activeren moet ik een Link-Aggregation modus kiezen:
- Balance SLB;
- Balance TCP, of:
- Actieve/back-upmodus.
Wat moet ik hier kiezen?
Is dit misschien een optie? Deze draait bij mij prima en ook de verschillende updates werken elke keer prima. Volg deze link https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Je gebruikt dan Docker in plaats van VM.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

Videopac

Rommelt wat aan.

royaljoop schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:33:
[...]

Is dit misschien een optie? Deze draait bij mij prima en ook de verschillende updates werken elke keer prima. Volg deze link https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Je gebruikt dan Docker in plaats van VM.
Dank. Tijdens mijn voorwerk las ik her en der dat Home Assistant minder goed werkt i.c.m. Docker, vandaar dat ik vanuit VMM wilde gaan werken. Of zijn die problemen er niet (meer)?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• royaljoop
  • Laatst online: 05-11 08:38
@Videopac Ik heb ze niet. Maar wellicht ben ik nog niet diep genoeg in HA gekropen. Maar je kunt later natuurlijk altijd nog overstappen naar VM. Dan ben je voor nu geholpen en kan de verkenning starten. Toch?

• TheFes
Videopac schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Dank. Tijdens mijn voorwerk las ik her en der dat Home Assistant minder goed werkt i.c.m. Docker, vandaar dat ik vanuit VMM wilde gaan werken. Of zijn die problemen er niet (meer)?
HA OS laat HA Core ook gewoon in een docker container draaien, dus dat zou vreemd zijn.
Je mist als je zelf HA in docker draait alleen de Supervisor (wat het updaten en maken van backups wat makkelijker maakt) en de Add-On store. De add-ons draaien ook in aparte docker containers, en dat is iets wat je veelal ook zelf kunt doen.

• TheFes
AJediIAm schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:22:
[...]

Schijnbaar zijn er meer mensen met dit probleem. Er zitten wat bugs in home assistant.
Soms werkt het niet als automations.yaml leeg is. Een automation toevoegen die niets doet kan soms zorgen dat de automation uit packages wel ingeladen worden.
Hmm, oke, dat probleem heb ik nog nooit voorbij zien komen, maar zou best kunnen.
Ik heb zelf ook alleen maar automations via packages, en heb het zelf nog nooit ervaren.

• Septillion
@Dr.Dragonfly De twee 'import' entiteiten bij 'grid consumption' en als je PV hebt 'export' bij 'Return to grid'.

• TheFes
RobertMe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:46:
[...]

En dan? ;)

[...] En aangezien er al een is_state is voor een equals check, zou, lijkt mij, een variant waarbij je eender welke vergelijking kunt doen tussen twee values, die false is als een van beiden unavailable / ... is niet eens zo'n slecht idee zijn. Dus zeg maar een compare(states('sensor.foo'), '<', states('sensor.bar')). Die dan automatisch beiden naar een nummer om zet (float dan, int kan immers gek gedrag geven als de value een float is, terwijl float wel werkt voor integers) en de vergelijking doet. Mislukt het omzetten naar een float, of is een van beide states unavailable, unknown, etc, dan gewoon meteen false van maken.
Even hier op terugkomen, wat zou compare(states('sensor.foo'), '<', states('sensor.bar')) moeten toevoegen boven states('sensor.foo') | float(0) < states('sensor.bar') | float(0)? Die automatische conversie naar float? Maar soms wil je juist int misschien.. En wat als bij jouw compare-functie één vand de twee unavailable is. wat moet die automatisch float conversie dan doen? een default gebruiken, en zo ja welke?

Ik zie eigenlijk alleen maar toegevoegde complexiteit doordat er allemaal dingen gebeuren waarop je geen invloed hebt.

• Dr.Dragonfly
@Fantastic_fox en @Septillion Dank jullie wel! Het is gelukt en m'n dashboard laat het nu netjes zien!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
Hallo,

Heeft iemand het toevallig voor elkaar om op basis van call-service een slider te maken voor een media-player_volume?

dus zeg maar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                      drag_action:
                        update_interval: 200         
                        haptic: selection
                        actions:
                          - action: call-service
                            service: media_player.volume_set
                            service_data:
                                volume_level: 0.1 (of eigenlijk dus +10% stapjes)
                            target:
                               entity_id: media_player.sony_bravia_tv

• TheFes
Koepert schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:37:
Hallo,

Heeft iemand het toevallig voor elkaar om op basis van call-service een slider te maken voor een media-player_volume?

dus zeg maar dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                      drag_action:
                        update_interval: 200         
                        haptic: selection
                        actions:
                          - action: call-service
                            service: media_player.volume_set
                            service_data:
                                volume_level: 0.1 (of eigenlijk dus +10% stapjes)
                            target:
Kun je daarvoor niet het beste een template number gebruiken?

iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - number:
      - name: Set volume TV
        unique_id: number_set_volume_tv
        state: "{{ state_attr(' media_player.sony_bravia_tv', 'volume_level') }}"
        max: "{{ 1 }}"
        step: "{{ 0.05 }}"
        set_value:
          - service: media_player.volume_set
            data:
              volume_level: "{{ value }}"
            target:

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik ben nu een paar dagen bezig met HA, vooral vanwege de mogelijkheden op het gebied van het verzamelen /weergeven van de energiestromen in onze woning. De API van onze zonnestroomomvormer gekoppeld, DSMR-reader gekoppeld, helemaal leuk, en het meeste is ook als leek aardig goed te doen.

Nu ben ik echter bezig om (via een USB/IR-lezer) onze warmtenetmeter te koppelen, en na een aanpassing van de configuration.yaml via de web-teksteditor start HA niet meer op. Als ik hem aan een monitor en toetsenbord hang kom ik wel in de CLI, dus dat is mooi, ziet er uit als een fixable issue door de configuration.yaml weer terug aan te passen.

Echter.

Ik zit al een halve dag te googlen hoe ik de configuration.yaml vanaf de CLI kan editen. Wat ik vind zou dat met nano of vi moeten kunnen, ok.... maar waar staat die configuration.yaml? Ik zal niet goed zoeken, maar geen van de zoekresultaten geeft een volledig pad naar die file.

Als ik in de CLI na login met cd een beetje rondblader, die ik op het laagste niveau de volgende mappen:

bin dev etc home lib lib64 mnt proc root run sbin sys tmp usr var

Ik ben natuurlijk als op verkenning gegaan in deze mappen, maar ik kan de confiuration.yaml zo niet vinden. Weet iemand wat het volledige, correcte pad naar deze file is? Ik draai HA compleet (dus met eigen onderliggend OS) op een Raspberry Pi 4.

-edit-

Een andere helplijn fluisterde me de intussen de oplossing in.

Optie 1: docker exec -it homeassistant /bin/bash
Optie 2: cd /mnt/data/supervisor/homeassistant/

En dan met iets van vi editen. De eerste optie werkte voor mij niet, gaf foutmelding(en), de tweede optie is inderdaad de locatie van de configuration.yaml.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2022 13:35 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:01:
[...]

iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - number:
        set_value:
            data:
            target:
Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

Ik zal er eens induiken..

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Ik ben bezig om InfluxDB2 op te zetten voor lange termijn opslag.

Het viel me op dat als ik bijv. een Aqara temperatuur sensor met temperatuur en luchtvochtigheid toevoeg en specifiek alleen temperatuur log 'entity.aqara_temperature' dat de entry in influxdb zowel temperatuur als luchtvochtigheid bevat. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? Of moet ik echt ignore_attributes gaan gebruiken.

• Septillion
@JeroenH Het hangt heel erg af van welke install je hebt gebruikt. Draai je HA OS, supervised of Docker?

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:01:
[...]

iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - number:
        set_value:
            data:
            target:
Op deze as is krijg ik een error:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.template_entity
Source: helpers/template_entity.py:132
First occurred: 15:52:07 (1 occurrences)
Last logged: 15:52:07

Error validating template result 'None' from template 'Template("{{ state_attr(' media_player.sony_bravia_tv', 'volume_level') }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity number.set_volume_tv validation message 'expected float'

komt dat door het ontbreken van een default?

Ik heb de template aangemaakt in -- includes/template/number/

en dan dit in een yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
number:
    set_value:
        data:
        target:

• RoTeK70
  • Laatst online: 16-10 11:08
Revaes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Hi RoTek, heb jij dit probleem inmiddels opgelost? Ik zit namelijk met hetzelfde issue. In mijn config heb ik echter wel een user/pass ingevuld. Ik draai HassOs in Proxmox 7.2, alles lijkt goed te werken behalve de connectie tussen Z2M en de Mosquito broker.

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt,
  user: test,
  password: testp,
  server: mqtt://192.168.1.3:1883
serial:
  port: /dev/ttyUSB0
zigbee_herdsman_debug: false

In de log van Z2M zie ik echter nog steeds:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:10: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:10: Starting zigbee-herdsman (0.14.40)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: zigbee-herdsman started (resumed)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20210319,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: Zigbee: disabling joining new devices.
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.3:1883
Zigbee2MQTT:error 2022-07-16 15:17:11: MQTT failed to connect: Connection refused: Not authorized
Zigbee2MQTT:error 2022-07-16 15:17:11: Exiting...
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:11: Stopping zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:info  2022-07-16 15:17:21: Stopped zigbee-herdsman

En in de log van de Mosquito Broker:

code:
1
2
1657977482: New connection from 172.30.32.1:54082 on port 1883.
1657977482: Client <unknown> disconnected, not authorised.

Als ik vanuit een losse applicatie op mijn pc (MQTT explorer) verbinding maak met de broker met dezelfde credentials werkt alles gewoon. Andere opties zoals user/pass veranderen, server adres veranderen naar localhost of core-mosquitto leveren allen hetzelfde resultaat op.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Beste Revaes,

Nee nog niet helemaal maar weet nu wel waar ik het zoeken moet volgens mij.
MQTT broker had ik getest en die werkt prima.
Het zit in de configuratie van Z2M. en dan in het deel MQTT
dus moet volgens mij zoiets worden:

base_topic: zigbee2mqtt
user: (Je MQTT gebruikers naam)
password: (Wachtwoord van die gebruiker)
server: mqtt://core-mosquitto:1883

Denk ik, maar nu op vakantie dus ik kan het nog niet testen.

• RudolfR
@Koepert

Kan me voorstellen dat 'state' een float verwacht en nu een string krijgt, een float-filter zou kunnen helpen:
YAML:
1
{{ state_attr(' media_player.sony_bravia_tv', 'volume_level') | float(default=XXX) }}

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:06

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik lees hierboven wat zaken over dingen herschrijven. Ik zou het ook wel willen, maar heb echt heul veul yamlfiles met code. Refactoren is leuk en toekomstbestendig. Maar de hell, waar moet ik de tijd vandaan halen. Het werk allemaal nu als een trein. Zal refactoren dan nodig zijn? Ik moet alleen even aanleren dat er nieuwe technieken zijn (zoals die iif etc)...

Professioneel Heftruck Syndroom

• Koepert
NeFoRcE schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:25:
Ik lees hierboven wat zaken over dingen herschrijven. Ik zou het ook wel willen, maar heb echt heul veul yamlfiles met code. Refactoren is leuk en toekomstbestendig. Maar de hell, waar moet ik de tijd vandaan halen. Het werk allemaal nu als een trein. Zal refactoren dan nodig zijn? Ik moet alleen even aanleren dat er nieuwe technieken zijn (zoals die iif etc)...
Deel het op in stukjes.

Ik heb in n uurtje of 2 een compleet nieuw yaml-dash op basis van TheFes zn config (Is heeeul veel verschillende folders/files ten opzichte van mn eigen config) gemaakt. Omdat ik de vrijheid van alles in Yaml wel zie zitten, maar opzag tegen de brij die het vaak is. De structuur in dit geval is even doorkrijgen, maar daarna is het super eenvoudig. Voor automations (bijvoorbeeld) geld net zo goed, als je dat meer opdeelt, is de structuur het 'verwarrende' maar het per file opgedeelde item veel overzichtelijker.

Pak het stukje bij beetje aan, eerst een onbelangrijke automation of dash-view, of wat dan ook en dan opbouwen. Vaak is het namelijk met knip-en-plak werk goed te doen. En dan kom je in 1 uur verrassend ver (of 4x 15min, of 8x..etc etc. alleen dan is bijhouden waar je was des te belangrijker).

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
krijg het niet goed gevonden.
Ik heb een paar temperatuur sensoren waarvan er 1 nu een paar spikes heeft van 1000 graden.
Zijn deze waardes te verwijderen aan te passen?

Tijd van werken, tijd van rusten

• RobertMe
NeFoRcE schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:25:
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan wat en waarom herschrijven. In het geval van de iif, dat is een nieuwe/toegevoegde variant om iets te doen dat ook al op andere manieren kon ({% if ... %}...{% else %} ... {% endif %} en {{... if ... else ...}}), waarbij de bestaande varianten ook nog eens onderdeel zijn van Jinja zelf en waarschijnlijk never nooit zullen verdwijnen (tenzij HA van Jinja afstapt, en ook die kans schat ik in op minder dan 1%). En bv de:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- if:
    - ...
  then:
    - ...
  else:
    - ...

is ook puur "syntatic sugar" van wat al kan met choose en die zullen ook beiden naast elkaar blijven bestaan. Omdat de een nu juist makkelijker in gebruik is en de ander meer kan.

En dan waar je waarschijnlijk op reageerde, m.b.t. de template sensoren. De oude variant hebben ze officieel als legacy en/of deprecated bestempeld. Daarnaast worden nieuwe features ook niet toegevoegd aan de oude variant. Dus daarbij is het wel aan te raden om in ieder geval voor nieuwe dingen ook de nieuwe variant te gebruiken, en indien mogelijk / "je de tijd er voor hebt" de oude om te schrijven. Immers is het aannemelijk dat er een moment komt (wat ook over 2 jaar pas kan zijn bv) dat de oude variant echt verwijderd wordt en je gedwongen wordt om het "zo snel mogelijk " aan te passen.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:14

Rouwette

Rouwette.com

TheFes schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:50:
[...]

HA OS laat HA Core ook gewoon in een docker container draaien, dus dat zou vreemd zijn.
Je mist als je zelf HA in docker draait alleen de Supervisor (wat het updaten en maken van backups wat makkelijker maakt) en de Add-On store. De add-ons draaien ook in aparte docker containers, en dat is iets wat je veelal ook zelf kunt doen.
ik heb de supervisor in docker draaiend, addons worden inderdaad in aparte containers gezet. :)

https://www.rouwette.com/

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-11 19:33
Ik zou op mijn hoofd dashboard kaart willen toevoegen waar ik een aantal hyperlinks in kan zetten naar bijvoorbeeld mijn NAS en usenet download client. Ik kan nergens een add-on vinden.

Hulp hiermee zou geweldig zijn!

• golles
  • Laatst online: 31-10 16:11
Ruudstertje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:38:
Ik zou op mijn hoofd dashboard kaart willen toevoegen waar ik een aantal hyperlinks in kan zetten naar bijvoorbeeld mijn NAS en usenet download client. Ik kan nergens een add-on vinden.

Hulp hiermee zou geweldig zijn!
Dat is eigenlijk heel makkelijk:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - type: entities
    title: Linkjes
    entities:
      - type: weblink
        name: klikmij
        icon: mdi:link
        url: https://tweakers.net

• Septillion
@Revaes Bij MQTT broker en Z2M als addon, gewoon alles bij mqtt leeg laten :) Ik heb alleen 'base_topic' ingevuld en dat is volgens mij al niet eens nodig. User / pass doet de addon onderwater.

Enige belangrijke voor eerste start is dus je pad naar je stick en het liefst dus het 'by-id' pad. Als het dan start kan je nog een keer starten met random 'network_key' en ben je klaar.

• Ruudstertje
golles schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Dat is eigenlijk heel makkelijk:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - type: entities
    entities:
Voor de ervaren home assistant gebruiker misschien wel, kon geen add-on vinden of tutorial....

Heb jou optie geprobeerd maar krijg het volgenden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMMyl0lvfLC-2-ye7nb_WCBQJB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKRAm6ArpLt4TssiD3zpxW2P.png?f=fotoalbum_large

• golles
Ruudstertje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:00:
[...]

Voor de ervaren home assistant gebruiker misschien wel, kon geen add-on vinden of tutorial....

Heb jou optie geprobeerd maar krijg het volgenden:
[Afbeelding]
Snap ik, ik bedoelde met makkelijk dat het standaard in HA zit: https://www.home-assistant.io/dashboards/entities/#weblink

Ik heb het vanuit een lijst gekopieerd, probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:

• Septillion
@NeFoRcE Zoals anders ook zeggen, ligt eraan wat. Templates zijn nu legacy (maar volgens mij officieel nog niet deprecated ) maar begint dus wel echt dingen te missen.

Maar andere dingen is vooral, als je er last van hebt. Zelf een tijd geleden wel allesmaal automations samengevoegd omdat het voor de chooser gewoon niet makkelijk was dat in een enkele automation te doen. Dit gaf wel wat extra overzicht. Maar hoe leuk het packages idee ook is, zolang de UI het nog niet ondersteund zie ik nog geen reden. Dat vind ik goede namen + gebruik van area's net zo overzichtelijk. Zie meer voordeel in packages voor het delen bijvoorbeeld. Maar andere vinden die structuur bijvoorbeeld wel erg fijn.

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:26
Heeft iemand tips voor het volgende.

Ik heb inmiddels bij mechanische ventilatie systeem in HA gekregen.
Nu wil ik als ik ga koken en ik mijn Bora inductie kookplaat gebruik de mechanische ventilatie harder zetten.

Ik heb dus een sensor nodig die me min of meer kan vertellen wanneer ik aan het koken ben.
De kookplaat zelf is niet smart dus dat is geen optie. Een plug aan de kookplaat hangen ook niet, is een perilex aansluiting.

Zou zoiets wellicht werken?
https://www.robbshop.nl/a...-monitor-zigbee?sqr=aqara

Of heeft iemand anders nog tips wat voor soort sensor een "kooklucht" zou kunnen detecteren?

• RobertMe
edwardmp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:

Nu wil ik als ik ga koken en ik mijn Bora inductie kookplaat gebruik de mechanische ventilatie harder zetten.

Ik heb dus een sensor nodig die me min of meer kan vertellen wanneer ik aan het koken ben.
De kookplaat zelf is niet smart dus dat is geen optie. Een plug aan de kookplaat hangen ook niet, is een perilex aansluiting.

Of heeft iemand anders nog tips wat voor soort sensor een "kooklucht" zou kunnen detecteren?
Far fetch maar zou kunnen werken. Heb je een slimme energiemeter die je kunt uitlezen? Daarin zou je dan een aardige afname moeten zien (/combineren met opwek van zonnepanelen omdat het eigen verbruik niet door de meter gaat). Dat zou potentieel ook kunnen werken. Of mogelijk een of andere Shelly variant die je in de groepenkast kunt plaatsen en potentieel ook over ee groepen/fasen heen meet zodat je aan die kant het verbruik meet i.p.v. "een tussenstekker".

Edit:
Wat @Septillion hieronder zegt dus bedoelde ik. De Shelly EM.

• Septillion
@edwardmp Een Shelly EM?

• RudolfR
@edwardmp

De IKEA vindriktning reageert ook wel op kooklucht.
Die is eenvoudig smart te maken en te integreren in Home Assistant.

• Ruudstertje
golles schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Snap ik, ik bedoelde met makkelijk dat het standaard in HA zit: https://www.home-assistant.io/dashboards/entities/#weblink

Ik heb het vanuit een lijst gekopieerd, probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:
Ja zo werkt het! Bedankt!

• JeroenH
Met deze integratie is het me redelijk eenvoudig gelukt om de Kamstrup 403 warmtemeter van onze stadswarmteaansluiting met een USB/IR adapter te laten uitlezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ_ABqTLfvaZMPgqNQwoUt7H_H4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/az9hvUlFJyRKdsJLcx50U1Dt.png?f=fotoalbum_medium

Helemaal mooi. Echter nu zou ik deze waarde graag omrekenen naar m3 aardgas (daar is een conversiefactor voor), en willen integreren in het Energy dashboard, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkGY2Hj5e2qyqBL3ul9xKFLWGMw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nCwIcpMMFWdvzwcLw8UrUsdx.png?f=fotoalbum_medium

(screenshot van deze Kamstrup-integratie via MQTT)

Uit de handleiding daar haal ik echter niet goed hoe ik de meetwaarde die ik heb, kan converteren en tevoorschijn toveren in het Energy dashboard. Ik heb natuurlijk al zitten googlen, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Als ik bij de settings onder Add gas source kijk dan staan daar allerlei DSMR reader "dingen", en zelfs een item van onze SolarEdge zonnestroomomvormer (WTF?) maar niets van de Kamstrup "dingen".

Ik denk dat je zelf iets van een "virtuele" sensor moet bouwen, die de Kamstrup-data inneemt, converteert, en beschikbaar maakt als iets "gas-specifieks"?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@edwardmp het mooiste is een fijnstofsensor, daarmee meet je echt de ongezonde meuk die in je lucht komt door het koken.

Aansturen op basis van energieverbruik kan wel, maar is heel onnauwkeurig. Voor de hoeveelheid fijnstof in de lucht maakt het nogal uit of je aardappels aan het koken bent of vette hamburgers aan het grillen bent. En dat maakt ook veel uit voor hoe lang de MV op stand turbo moet draaien nadat je klaar bent met koken om de lucht weer op een gezond niveau te krijgen.
Dat is allemaal erg lastig/niet te bepalen op basis van een meting die alleen aangeeft dat je kookplaat aan staat.

Kortom, als het kan meet dan de daadwerkelijk luchtkwaliteit. Een ESP + SDS011 fijnstofsensor kost je een paar tientjes. Zie daarvoor ook Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)
JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:47:

Uit de handleiding daar haal ik echter niet goed hoe ik de meetwaarde die ik heb, kan converteren en tevoorschijn toveren in het Energy dashboard.
(...)
Ik denk dat je zelf iets van een "virtuele" sensor moet bouwen, die de Kamstrup-data inneemt, converteert, en beschikbaar maakt als iets "gas-specifieks"?
Hoe je die virtuele sensor maakt staat letterlijk in de pagina waarnaar je linkt :)

Dit is hun voorbeeld:
Translate GJ into gas that we can use in the Energy Dashboard
Add following mqtt sensor in the configuration.yaml, directly under the other sensors you just created.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: mqtt
    name: "CH_to_Gas"
    state_topic: "kamstrup/values"
    # apply formula to value to translate to gas
    value_template: "{{ value_json.energy | float * 32 }}"
    unit_of_measurement: "m³"
    state_class: 'total_increasing'
    # Set device class to gas so we can use the sensor in the energy dashboard
    device_class: 'gas'
In this sensor we’re applying the GJ to M3 gas formula as the value and setting the device_class to gas. Restart home assistant and now add the gas sensor as Gas Consumptoin source in the energy settings (Configuration -> Energy)

[ Voor 48% gewijzigd door Gizz op 19-07-2022 23:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
@JeroenH Een template sensor maken. Wel als unit 'm³' gebruiken, state class 'total_increasing' en device class 'gas'. Die omrekening doe je dan via een template in de state.

Als de waarde waarvan je al wilt rekenen al in HA staat zou ik deze niet nogmaals los uit MQTT trekken.

• kepler
  • Laatst online: 21:49

Dit is een interessante, toevallig zit ik hier ook naar te kijken. Ik heb nog geen dingen geprobeerd, maar waar ik naar zit te kijken:

- trilling sensor op de kookplaat (onderkant) en/of de afzuiging (ik heb bora met afzuiging)
- esphome met CT klem (ik ben erg huiverig om er een meet module tussen te zetten, die van ons trekt max 7600W)

Dus ik lees met interesse mee :D

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:52

Dogooder

dus...

Ik heb een tijd de volgende ikea hack in de keuken gehad:

https://michilehr.de/ikea...sphome-and-home-assistant

Daarmee is kooklucht prima te detecteren. Pm waardes schieten omhoog.
Kook ook met inductie.

• JeroenH
Gizz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:03:
Hoe je die virtuele sensor maakt staat letterlijk in de pagina waarnaar je linkt :)
Dat had ik inderdaad gezien, maar ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen om dit aan te passen naar mijn situatie... Mijn inkomende waarden komt dus niet uit een MQTT stroom, maar uit een "normale" sensor.
Septillion schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:24:
@JeroenH Een template sensor maken. Wel als unit 'm³' gebruiken, state class 'total_increasing' en device class 'gas'. Die omrekening doe je dan via een template in de state.
Thanks, naar zoiets was ik op zoek. Met die pagina ga ik proberen de basics voldoende onder de knie te krijgen om te bouwen wat ik wil.
Als de waarde waarvan je al wilt rekenen al in HA staat zou ik deze niet nogmaals los uit MQTT trekken.
Dat had ik niet duidelijk omschreven, maar dat ga ik ook niet doen :) De link naar die pagina met de MQTT-methode was alleen voor dat screenshot waarin het verbruik van het warmtenet is geïntegreerd in het Energy dashboard.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Zou het niet gewoon voldoende zijn om een simpele temperatuur sensor nabij je kookplaat te plaatsen? Bijvoorbeeld de https://www.robbshop.nl/xiaomi-temperatuursensor-zigbee

Bij koken komt immers warmte kijken.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Tralapo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Zou het niet gewoon voldoende zijn om een simpele temperatuur sensor nabij je kookplaat te plaatsen? Bijvoorbeeld de https://www.robbshop.nl/xiaomi-temperatuursensor-zigbee

Bij koken komt immers warmte kijken.
Ik gok op inductie koken, dus er komt wel wat warmte vrij, maar niet zo heel veel. Inductie wekt de warmte direct in het metaal van de pan op, dus niet een vlammetje eronder. De vraag is of dat genoeg is om het betrouwbaar te meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 20-07-2022 09:02 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Koepert
Ik ga het vanavond eens met een vibration sensor testen, gewoon omdat het kan :)

K heb de MV nog niet gekoppeld, maar dat is nog wel in de toekomst t plan. Dit nu alvast oplossen is dan handig. Qua overall zou zoals gesuggereerd een fijnstofsensor de mooiste optie zijn.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Ik gok op inductie koken, dus er komt wel wat warmte vrij, maar niet zo heel veel. Inductie wekt de warmte direct in het metaal van de pan op, dus niet een vlammetje eronder. De vraag is of dat genoeg is om het betrouwbaar te meten.
Dat is inderdaad waar. Ik kook sinds kort weer op gas helaas en daar is het zeker goed meetbaar.

De inductieplaat in mijn vorige keuken had wel een sleuf onder het aanrecht waar via de fans behoorlijk wat warmte uit kwam. Misschien een optie om de sensor juist aan de onderzijde te plaatsen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tralapo de temperatuur van je kookplaat zegt nog niet direct iets over de luchtvervuiling. Met deksel op de pan wat aardappels koken voegt een beetje waterdamp toe aan de lucht, terwijl je door hamburgers te bakken je luchtkwaliteit echt verpest. En in dat laatste geval kan de luchtkwaliteit nog lang nadat je gestopt bent met bakken, en je kookplaat afgekoeld is, slecht zijn.

* Gizz bekijkt het simpel: wil je de luchtkwaliteit in de gaten houden, meet dan de luchtkwaliteit :P

Alle bijzaken (temperatuur, trillende kookplaten, aanwezigheid van iemand in de keuken, tijdstip) zijn te onnauwkeurig om echt te bepalen wat je aan het inademen bent binnenshuis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Revaes
  • Laatst online: 21:47
Septillion schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:59:
@Revaes Bij MQTT broker en Z2M als addon, gewoon alles bij mqtt leeg laten :) Ik heb alleen 'base_topic' ingevuld en dat is volgens mij al niet eens nodig. User / pass doet de addon onderwater.

Enige belangrijke voor eerste start is dus je pad naar je stick en het liefst dus het 'by-id' pad. Als het dan start kan je nog een keer starten met random 'network_key' en ben je klaar.
Dank voor je antwoord, ik heb het inmiddels ook werkend, maar dan via de ZHA integratie.

• golles
JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:47:
Met deze integratie is het me redelijk eenvoudig gelukt om de Kamstrup 403 warmtemeter van onze stadswarmteaansluiting met een USB/IR adapter te laten uitlezen:

[Afbeelding]

Helemaal mooi. Echter nu zou ik deze waarde graag omrekenen naar m3 aardgas (daar is een conversiefactor voor), en willen integreren in het Energy dashboard, zoals hier:

[Afbeelding]

Uit de handleiding daar haal ik echter niet goed hoe ik de meetwaarde die ik heb, kan converteren en tevoorschijn toveren in het Energy dashboard. Ik heb natuurlijk al zitten googlen, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Als ik bij de settings onder Add gas source kijk dan staan daar allerlei DSMR reader "dingen", en zelfs een item van onze SolarEdge zonnestroomomvormer (WTF?) maar niets van de Kamstrup "dingen".

Hi Jeroen, leuk dat je mijn component gebruikt (ik zag ook de issue die je in github gemaakt hebt). Zoals aangegeven kun je dit het beste met een template sensor doen. Het is zelfs al eens besproken in dit topic: jj85 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Dit voorbeeld is echter wel in het "oude" format, het beste is deze gelijk om te zetten naar het nieuwe format, de pagina waar septillion al naar linkte

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
RudolfR schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:48:
@edwardmp

De IKEA vindriktning reageert ook wel op kooklucht.
Die is eenvoudig smart te maken en te integreren in Home Assistant.
Dit is exact hoe ik het heb gedaan, maar dan gebruik ik de dampkap voor afzuiging (die bestuurd wordt via een Broadlink RM4 Pro). Daarna even koken en kijken op welke µg/m3 je vind dat de ventilatie aan moet (eventueel nog eens verhogen) en dan weer terug lager of uit.

Zo is onze dampkap volledig geautomatiseerd.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
golles schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Hi Jeroen, leuk dat je mijn component gebruikt (ik zag ook de issue die je in github gemaakt hebt). Zoals aangegeven kun je dit het beste met een template sensor doen. Het is zelfs al eens besproken in dit topic: jj85 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Dit voorbeeld is echter wel in het "oude" format, het beste is deze gelijk om te zetten naar het nieuwe format, de pagina waar septillion al naar linkte
Tadaa 8)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - unique_id: gas_equivalent
        name: Stadsverwarming (m³)
        unit_of_measurement:  
        device_class: gas        
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
        state_class: total_increasing
        availability: >-
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}

• golles
jj85 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Tadaa 8)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
        unit_of_measurement:  
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}
Super, dan kan ik de issue die @JeroenH op github heeft gemaakt sluiten _/-\o_

Persoonlijk vind ik dit niet echt een mega goede oplossing (meer een hack), maar begrijp ook goed dat mensen dit willen.
Het beste zou zijn als het energy dashboard ondersteuning krijgt voor warmtemeters en daarbij ook GJ als een long-term statistic gaat ondersteunen.
Ik kan hier binnenkort wel een feature request voor schrijven

• TheFes
Koepert schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Op deze as is krijg ik een error:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.template_entity
Source: helpers/template_entity.py:132
First occurred: 15:52:07 (1 occurrences)
Last logged: 15:52:07

Error validating template result 'None' from template 'Template("{{ state_attr(' media_player.sony_bravia_tv', 'volume_level') }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity number.set_volume_tv validation message 'expected float'

komt dat door het ontbreken van een default?

Ik heb de template aangemaakt in -- includes/template/number/

en dan dit in een yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
number:
    set_value:
        data:
        target:
Was dit inmiddels opgelost? Hij wil een float, maar krijgt none als je tv uit staat. Dat kun je oplossen met | float(0). Dan geeft hij 0 als waarde als de tv uit staat

• Septillion
jj85 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Tadaa 8)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
        unit_of_measurement:  
Zou alleen AND weghalen bij de availability, originele sensor niet beschikbaar => afgeleide niet beschikbaar.

Zou er zelfs gewoon van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - sensor:
        unit_of_measurement:  
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float(0) * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
            {{ states("sensor.multical_energy")|is_number }} 

• RobertMe
Kan het kloppen dat de eerder deze week hier besproken availability niet werkt op een trigger based template sensor? Ik heb deze nu namelijk ingesteld op een is_number voor twee states / entities. Maar toch krijg ik een error dat |float mislukt op een van beide (/de eerste) entities. Doe ik |float(0) dan krijg ik weer geen error (maar zal uiteraard incorrect gedrag geven). Met daarbij de opmerking dat het template ook triggert op een template reload en de error alleen in dat geval op lijkt te treden.

• Septillion
@RobertMe Je hebt ze wel ge-OR'ed in de availability?

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:34:
@RobertMe Je hebt ze wel ge-OR'ed in de availability?
Ge-AND-ed :p Beiden moeten beschikbaar zijn. Maar blijkbaar had ik een foutje gemaakt, in een andere file, die ervoor zorgde dat wat zaken mis liepen zonder een validatie error op de confg (files), noch een error bij het herladen van templates, automations etc, noch een volledige herstart. Fout was het vergeten van de quotes, of een andere string variant, op andere plekken waar ik availability had toegevoegd, dus availability: {{ ... }}. En {} heeft natuurlijk weer een betekenis in YAML op zichzelf.. Nu dat gefixt is lijkt het er op dat dit met de availability ook goed gaat. Leek er op dat door die andere fout geen enkele van de package files herladen werden bij reload stuff. En bij een herstart waren in ieder geval alle templates sensors uit die ene file verdwenen, als niet veel meer template sensors weg waren.

• Septillion
@RobertMe Doh, ja. AND is wat je wilt ja. Mooi dat de fout gevonden is d:)b

• timovd
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

Rouwette schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:20:
Grr door update 2022.7 werken Smartthings, Nefit Easy en Samsung TV smart niet meer :(
Backup maar weer terug zetten :P
en wachten op een fix
Met 2022.7.5 werkt het niet bij mij.
Dat gaat om dit issue neem ik aan? https://github.com/home-assistant/core/issues/75190

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 21-07-2022 08:49 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
timovd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Dat gaat om dit issue neem ik aan? https://github.com/home-assistant/core/issues/75190
Als dit gaat om de integratie "Samsung Smart TV", dan werkt deze gewoon bij mij (2022.7.5)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@-Casper in mijn geval gaat het om de wasmachine in SmartThings.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Erik80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:31:
Je kunt ook beginnen met het creeeren van een scene, en eindigen met het activeren van die scene:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
deurbel_knipper:
  sequence:
    - service: scene.create
      data:
        scene_id: zolderlichten
        snapshot_entities:
          - light.werkkamer_achter
    - repeat:
        until:
          - condition: template
            value_template: "{{ repeat.index == 5 }}"
        sequence:
          - service: light.toggle
            data:
              entity_id:
                - light.werkkamer_achter
              rgb_color:
                - 0
                - 0
                - 255
              brightness: 255
          - delay:
              milliseconds: 500
    - service: scene.turn_on
      target:
        entity_id: scene.zolderlichten
Waar voeg ik dit toe? Is dit een automation?

Water-Escape

• Ruudstertje
Goedemorgen,

Afgelopen paar dagen even wat aan het stoeien geweest met notificaties vanuit HA.
In die zin werkt het, heb als test de volgende triggers aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s94mNb93B8PJTvr3PGoXoaDZQbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmN2ch61e6ToANUD8b5z2iaY.png?f=fotoalbum_large

Triggers
Trigger type is een numerieke status
Entiteit is de temperatuursensor
Ik geef vervolgens een waarde in (boven of onder)

Acties
Actietype ingesteld op service aanroepen
Bij service gekozen voor "Meldingen: Send a notification with notify"

Na het instellen van alles en na het klikken op uitvoeren krijg ik ook netjes op alle
devices de betreffende notificatie.

Maar vervolgens na een reboot van HA werkt het allemaal niet meer.... Ook het aanmaken van
een nieuwe test notificatie werkt het niet...

• TheFes
water_escape schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Waar voeg ik dit toe? Is dit een automation?
Dit ziet er uit als een script :)

Je kunt de acties uit die sequence ook in een automation opnemen.

Overigens zorgt dit er wel voor dat je licht op de ingestelde kleur ingesteld blijft als je licht uit stond op het moment dat je de scene aanmaakt. Op dat moment zijn de attributes als color en brightness niet bekend, dus die kunnen dan ook niet opgeslagen worden. Wil je dat ook afvangen, moet je 2 scenes maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
deurbel_knipper:
  sequence:
      data:
        scene_id: zolderlichten_state
        snapshot_entities:
          - light.werkkamer_achter
    - service: light.turn_on
      target:
        entity_id:
          - light.werkkamer_achter
    - wait_template: "{{ is_state('light.werkkamer_achter', 'on') }}"
      data:
        scene_id: zolderlichten_attributes
        snapshot_entities:
          - light.werkkamer_achter
    - repeat:
        until:
          - condition: template
            value_template: "{{ repeat.index == 5 }}"
        sequence:
          - service: light.toggle
            data:
              entity_id:
                - light.werkkamer_achter
              rgb_color:
                - 0
                - 0
                - 255
              brightness: 255
          - delay:
              milliseconds: 500
      target:
        entity_id: scene.zolderlichten_attributes
      target:
        entity_id: scene.zolderlichten_state

[ Voor 78% gewijzigd door TheFes op 21-07-2022 17:05 ]

• JeroenH
Septillion schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Zou alleen AND weghalen bij de availability, originele sensor niet beschikbaar => afgeleide niet beschikbaar.

Zou er zelfs gewoon van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - sensor:
        unit_of_measurement:  
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float(0) * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
Allemaal zeer bedankt, learning curve van dit soort dingen in HA vind ik een beetje stijl. Ik snap wat bovenstaande doet, maar zou het nog net zelf kunnen produceren.

Bovenstaande gewoon invoegen in de configuration.yaml? Ik vraag het, want de laatste keer dat ik die file bewerkte startte mijn HA niet meer op, moest ik de raspberry pi van zijn plek halen, en het bewerken via de CLI weer ongedaan maken. Ben er dus een beetje voorzichtig mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 21-07-2022 10:00 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruudstertje kun je de codes van je automations delen? Deze screenshot is niet echt handig als anderen je willen helpen met troubleshooten. Het enige wat we daaruit kunnen opmaken is hoe jij de automations hebt genoemd :P

Verder is een probleemstelling als "het werkt allemaal niet meer" nogal breed. Bij welke stap gaat het mis? Bij debug automation kun je zien hoe je automation de stappen doorloopt en waar hij eventueel vastloopt.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 21-07-2022 10:09 ]

• Ruudstertje
Gizz schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:01:
@Ruudstertje kun je de codes van je automations delen? Deze screenshot is niet echt handig als anderen je willen helpen met troubleshooten. Het enige wat we daaruit kunnen opmaken is hoe jij de automations hebt genoemd :P

Verder is een probleemstelling als "het werkt allemaal niet meer" nogal breed. Bij welke stap gaat het mis? Bij debug automation kun je zien hoe je automation de stappen doorloopt en waar hij eventueel vastloopt.
Tuurlijk, had ik meteen moeten doen.... Kun je hier wat mee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 'Notificatie: Koelkast kouder dan 2 graden.'
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.koelkast_temperature
    below: '2'
condition: []
action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: 'Koelkast kouder dan 2 graden! '
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-07-2022 11:27 . Reden: yaml code tags ]

• TheFes
Ruudstertje schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Tuurlijk, had ik meteen moeten doen.... Kun je hier wat mee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 'Notificatie: Koelkast kouder dan 2 graden.'
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.koelkast_temperature
    below: '2'
condition: []
action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: 'Koelkast kouder dan 2 graden! '
mode: single
notify.notify is nogal een aparte service, waarvan het niet echt duidelijk is wat ie doet. Hij stuurt in ieder geval geen notificatie naar al je notify services.
Beter is om een notifiy group aan te maken met de notify services die je meldingen moeten ontvangen, en daar je bericht heen te sturen.

• golles
JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Allemaal zeer bedankt, learning curve van dit soort dingen in HA vind ik een beetje stijl. Ik snap wat bovenstaande doet, maar zou het nog net zelf kunnen produceren.

Bovenstaande gewoon invoegen in de configuration.yaml? Ik vraag het, want de laatste keer dat ik die file bewerkte startte mijn HA niet meer op, moest ik de raspberry pi van zijn plek halen, en het bewerken via de CLI weer ongedaan maken. Ben er dus een beetje voorzichtig mee :)
Ja, kan in je configuration.yaml, maar wel onder het kopje template (die mist in het bericht dat je quote).
Beste is om na het aanpassen van de config even de check te runnen of je config nog geldig is, doe dit voordat je herstart :-)

dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
        unit_of_measurement:  

• TheFes
golles schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ja, kan in je configuration.yaml, maar wel onder het kopje template (die mist in het bericht dat je quote).
Beste is om na het aanpassen van de config even de check te runnen of je config nog geldig is, doe dit voordat je herstart :-)

dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
        unit_of_measurement:  
Een check config wordt automatisch uitgevoerd als je HA herstart, als er iets fout is geeft hij een persistent notification en herstart hij niet.
Tenzij je natuurlijk je systeem/VM herstart buiten HA om.

• Ruudstertje
TheFes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:22:
[...]

notify.notify is nogal een aparte service, waarvan het niet echt duidelijk is wat ie doet. Hij stuurt in ieder geval geen notificatie naar al je notify services.
Beter is om een notifiy group aan te maken met de notify services die je meldingen moeten ontvangen, en daar je bericht heen te sturen.
Ok. overigens werkte het wel zoals het moest. Ik zal mij even verdiepen in die notify groups.

• golles
TheFes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Een check config wordt automatisch uitgevoerd als je HA herstart, als er iets fout is geeft hij een persistent notification en herstart hij niet.
Tenzij je natuurlijk je systeem/VM herstart buiten HA om.
Oke, dat wist ik niet. Ik start altijd de docker container opnieuw op 8)
Ik doe de config check eigenlijk ook nooit, in het verleden gaf deze nog wel eens aan dat het goed was en dan kreeg ik toch een error bij opstarten.

[ Voor 15% gewijzigd door golles op 21-07-2022 10:39 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

CAP-Team

XBL: CAPTeam

timovd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Beide zijn inmiddels via HACS te updaten en dan werken ze weer met 2022.7.x

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:43
Hmm, Afvalbeheer werkt plots niet meer.
Is dit nog bij iemand het geval? Werkte een hele tijd goed en na een update plots niet meer.

Opnieuw opstarten enzo helpt niet.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@CAP-Team ik heb geen HACS. Zou een update naar 2022.7.6 dit moeten verhelpen?

• TheFes
timovd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:42:
@CAP-Team ik heb geen HACS. Zou een update naar 2022.7.6 dit moeten verhelpen?
Gebruik je wel custom components, of heb je het over core integraties?
Als je wel custom components gebruikt en geen HACS, zul je de custom components handmatig up to date moeten houden.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TheFes voor SmartThings gebruik ik geen custom components, maar de core integration. Is er een custom component die wel werkt (en die niet deprecated gaat worden)?

• TheFes
timovd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:46:
@TheFes voor SmartThings gebruik ik geen custom components, maar de core integration. Is er een custom component die wel werkt (en die niet deprecated gaat worden)?
Geen idee, gebruik het zelf niet, misschien dat @CAP-Team daar wat zinnigs over kan zeggen :)

• Septillion
@JeroenH Zoals @golles zegt hoort het onder 'template:'. Let wel dat je maar één keer (op top level) template mag hebben staan. Dus als je al een keer 'template' hebt komt het daar onder bij.

Ofwel niet zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      - unique_id: foo
        name: Foo
        unit_of_measurement: foobar  
        state: "Bar" 

template:
  - sensor:
      - unique_id: bar
        name: Bar
        state: "Foo" 

Maar zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
  - sensor:

Sensor onder template is een array (herkenbaar aan streepje) dus mag wel dubbel maar hoeft niet. Mag duis ook:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

CAP-Team

XBL: CAPTeam

timovd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:46:
Smartthings weet ik niet maar de Samsung TV (Tizen) en Nefit Easy kun je bijwerken en dan moeten ze het weer doen. Als je geen HACS gebruikt zul je ze handmatig moeten updaten.
Voor dat doeleinde is HACS dus erg handig.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruudstertje en bij welke stap gaat het mis? Wordt de trigger nooit getriggerd? Of wordt de hele automation netjes doorlopen maar krijg je geen notificatie?

Pagina: 1 ... 170 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.