Ik ben nu een paar dagen bezig met HA, vooral vanwege de mogelijkheden op het gebied van het verzamelen /weergeven van de energiestromen in onze woning. De API van onze zonnestroomomvormer gekoppeld, DSMR-reader gekoppeld, helemaal leuk, en het meeste is ook als leek aardig goed te doen.
Nu ben ik echter bezig om (via een USB/IR-lezer) onze warmtenetmeter te koppelen, en na een aanpassing van de configuration.yaml via de web-teksteditor start HA niet meer op. Als ik hem aan een monitor en toetsenbord hang kom ik wel in de CLI, dus dat is mooi, ziet er uit als een fixable issue door de configuration.yaml weer terug aan te passen.
Echter.
Ik zit al een halve dag te googlen hoe ik de configuration.yaml vanaf de CLI kan editen. Wat ik vind zou dat met nano of vi moeten kunnen, ok.... maar waar staat die configuration.yaml? Ik zal niet goed zoeken, maar geen van de zoekresultaten geeft een volledig pad naar die file.
Als ik in de CLI na login met cd een beetje rondblader, die ik op het laagste niveau de volgende mappen:
bin dev etc home lib lib64 mnt proc root run sbin sys tmp usr var
Ik ben natuurlijk als op verkenning gegaan in deze mappen, maar ik kan de confiuration.yaml zo niet vinden. Weet iemand wat het volledige, correcte pad naar deze file is? Ik draai HA compleet (dus met eigen onderliggend OS) op een Raspberry Pi 4.
-edit-
Een andere helplijn fluisterde me de intussen de oplossing in.
Optie 1: docker exec -it homeassistant /bin/bash
Optie 2: cd /mnt/data/supervisor/homeassistant/
En dan met iets van vi editen. De eerste optie werkte voor mij niet, gaf foutmelding(en), de tweede optie is inderdaad de locatie van de configuration.yaml.
[
Voor 10% gewijzigd door
JeroenH op 19-07-2022 13:35
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar