Heeft input select een state? Volgens mij moet je trigger anders, weet alleen niet zo snel meer hoeVaevictis_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:19:
Wie kan er even meekijken? Ik krijg op onderstaande automation een foutmelding maar ik zie niet wat er verkeerd is?
code:
1 Invalid config for [automation]: expected str for dictionary value @ data['to']. Got None.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17- id: '007' alias: Set dishwasher clean trigger: - platform: state entity_id: input_select.dishwasher_status to: 'on' for: minutes: 15 condition: - condition: state entity_id: input_select.dishwasher_status state: 'on' action: - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.dishwasher_status option: Schoon
Dus bij de laatste action krijg ik de foutmelding.
Kun je in tekst eens uitleggen wat je met deze automation wilt bereiken. Je triggered op [input_select.dishwasher_status] = On, vervolgens neem je die ook mee in de condition ('On' for...) en vervolgens in de action zet je deze entity weer op status 'Schoon'?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ja die heeft ie "Vuil, Loopt, Schoon, Drogen"kepler schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Heeft input select een state? Volgens mij moet je trigger anders, weet alleen niet zo snel meer hoe
Geen on? Dan gaat deze automation nooit werkenVaevictis_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:02:
[...]
Ja die heeft ie "Vuil, Loopt, Schoon, Drogen"
De state van een (input_)select is de op dat moment geselecteerd optiekepler schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Heeft input select een state? Volgens mij moet je trigger anders, weet alleen niet zo snel meer hoe
Zag dat ik blijkbaar halverwege gestopt ben nog wat foutjes uitgehaald. Kan denk ik ook nog wat simpeler, met delay? Het idee is dat na 15 min. de input_select wordt aangepast naar Schoon.TheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:05:
[...]
De state van een (input_)select is de op dat moment geselecteerd optie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - id: '007'
alias: Set dishwasher clean
trigger:
- platform: state
entity_id: input_select.dishwasher_status
to: Drogen
for:
minutes: 15
condition:
condition: and
conditions:
- condition: state
state: Drogen
action:
- service: input_select.select_option
data:
option: Schoon |
Die condition is overbodig. Je triggert namelijk al op die state.Vaevictis_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Zag dat ik blijkbaar halverwege gestopt ben nog wat foutjes uitgehaald. Kan denk ik ook nog wat simpeler, met delay? Het idee is dat na 15 min. de input_select wordt aangepast naar Schoon.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19- id: '007' alias: Set dishwasher clean trigger: - platform: state entity_id: input_select.dishwasher_status to: Drogen for: minutes: 15 condition: condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_select.dishwasher_status state: Drogen action: - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.dishwasher_status option: Schoon
Met zowel een trigger met for: als het een delay loop je hetzelfde risico. Een herstart van HA of automation reload zorgt er voor dat je automation geannuleerd wordt, en aangezien je trigger dan al voorbij is (state naar Drogen) zal de actie dan niet meer uitgevoerd worden.
Hi RoTek, heb jij dit probleem inmiddels opgelost? Ik zit namelijk met hetzelfde issue. In mijn config heb ik echter wel een user/pass ingevuld. Ik draai HassOs in Proxmox 7.2, alles lijkt goed te werken behalve de connectie tussen Z2M en de Mosquito broker.RoTeK70 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:50:
[...]
Probleem zal wel in de stick zitten. Ik heb al een Conbee 2 besteld.
Log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:45: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown) Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:45: Starting zigbee-herdsman (0.14.40) Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:46: zigbee-herdsman started (resumed) Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:46: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190425,"transportrev":2},"type":"zStack12"}' Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:46: Currently 0 devices are joined: Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:46: Zigbee: disabling joining new devices. Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:46: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 12:42:47: MQTT failed to connect: Connection refused: Not authorized Zigbee2MQTT:error 2022-07-14 12:42:47: Exiting... Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:47: Stopping zigbee-herdsman... Zigbee2MQTT:info 2022-07-14 12:42:47: Stopped zigbee-herdsman [12:42:49] INFO: Handing over control to Zigbee2MQTT Core ...
Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| data_path: /config/zigbee2mqtt socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: '-d -d' log: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt, user: test, password: testp, server: mqtt://192.168.1.3:1883 serial: port: /dev/ttyUSB0 zigbee_herdsman_debug: false |
In de log van Z2M zie ik echter nog steeds:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:10: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:10: Starting zigbee-herdsman (0.14.40)
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: zigbee-herdsman started (resumed)
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20210319,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: Zigbee: disabling joining new devices.
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.3:1883
Zigbee2MQTT:error 2022-07-16 15:17:11: MQTT failed to connect: Connection refused: Not authorized
Zigbee2MQTT:error 2022-07-16 15:17:11: Exiting...
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:11: Stopping zigbee-herdsman...
Zigbee2MQTT:info 2022-07-16 15:17:21: Stopped zigbee-herdsman |
En in de log van de Mosquito Broker:
code:
1
2
| 1657977482: New connection from 172.30.32.1:54082 on port 1883. 1657977482: Client <unknown> disconnected, not authorised. |
Als ik vanuit een losse applicatie op mijn pc (MQTT explorer) verbinding maak met de broker met dezelfde credentials werkt alles gewoon. Andere opties zoals user/pass veranderen, server adres veranderen naar localhost of core-mosquitto leveren allen hetzelfde resultaat op.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Touw? Die ken ik eigenlijk niet.rroetenberg schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Ik heb vergelijkbare maar dan op wifi. Ik had eerst een ijzeren ketting en die ging steeds kapot. Nu ik ben overgestapt op ketting van touw gaat het een stuk beter!
https://www.rouwette.com/
Was eufy dan ook geen optie? Doet toch ook alle 4 die zaken?barrymossel schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:06:
Eindelijk een slimme deurbel gevonden die aan mn eisen en wensen voldoet: de Amcrest AD410!Helaas wel moeten bestellen in Amerika, maar de AD110, die een lagere resolutie heeft en volgens mij geen geïntegreerde persoonsherkenning, is hier wel beschikbaar...
- RTSP
- Goede HA integratie
- Geen cloud nodig
- En vooral: géén abonnement
Dus ik ben benieuwd, maar dit kan interessant zijn voor mensen in dit topic. Vooral RTSP vind ik nice, omdat ik zo lokaal beelden op kan slaan en niet afhankelijk ben van betaalde diensten.
Ik zit ook al heel lang naar die te kijken icm conbee 2 stick, maar hou nog altijd de boot af wegens geen lovende recensiesKevinSetz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 06:30:
Beste tweakers, ik heb op zolder in me dakkapel een dom rolgordijn hangen en leek mij wel leuk om die slim te maken met een shade driver. Ik heb deze shade driver gevonden: Aqara Roller Shade Driver
[Afbeelding]
Maar nu weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aansluiten via home assistant. Het apparaat heeft zigbee, maar ben ik nou nog een hub nodig of iets anders? om het toe tevoegen in home assistant?
Ik heb verder nog geen zigbee apparaten in huis alleen hue lampen / zwave producten.
Wie zal mij hier een kleine bergeleiding in geven om dit voor elkaar te krijgen?
Alvast ontzettend bedankt!
Weet er iemand of de cast.show_lovelace_view service, een nabu casa only service is?
Ik maak geen gebruik van nabu casa, maar als ik die service aanroep in een automation, krijg ik de melding dat nabu casa niet connected is op mn hub ?
Vreemd.
Ik ben overigens bezig om iets in elkaaar te steken dat, wanneer ik google home vraag waar een persoon is, deze antwoord met de zone waairn hij zich bevindt ,of dat de persoon buiten een zone zit, en vervolgens een map cast naar mn google home
Ik maak geen gebruik van nabu casa, maar als ik die service aanroep in een automation, krijg ik de melding dat nabu casa niet connected is op mn hub ?
Vreemd.
Ik ben overigens bezig om iets in elkaaar te steken dat, wanneer ik google home vraag waar een persoon is, deze antwoord met de zone waairn hij zich bevindt ,of dat de persoon buiten een zone zit, en vervolgens een map cast naar mn google home
Docs staan hier: https://www.home-assistan...cast/#home-assistant-castskank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:53:
Weet er iemand of de cast.show_lovelace_view service, een nabu casa only service is?
Vreemd.
Als je geen Nabu Casa hebt, moet je zorgen dat je een external_url ingesteld hebt die via https loopt
Ik heb in het zigbee2mqtt topic ook al één en ander gepost maar het is daar denk wat minder druk dan hier dus ik probeer het in dit topic ook even.
Ik had problemen met het updaten van zigbee2mqtt plug-in.
Ik bleef dus hangen op versie 1.18.1-1 omdat ik nog op de oude repo zat.
Updaten ging niet vanzelf maar uiteindelijk is dat gelukt.
Nu zit ik op versie 1.26.0-1 en heb met sommige apparaten ineens problemen.
Heb een Xiaomi Lichtsensor welke dus geen lux waardes meer doorgeeft. (Illuminance lux
None lx blijft hij op staan).
Heb een Tuya TS0121 powerplug welke geen waardes meer doorgeeft. (hij schakelt wel prima).
(Geeft ook None W aan als waarde).
Opnieuw pairen van de devices helpt helaas niet.
Iemand tips ?
Ik had problemen met het updaten van zigbee2mqtt plug-in.
Ik bleef dus hangen op versie 1.18.1-1 omdat ik nog op de oude repo zat.
Updaten ging niet vanzelf maar uiteindelijk is dat gelukt.
Nu zit ik op versie 1.26.0-1 en heb met sommige apparaten ineens problemen.
Heb een Xiaomi Lichtsensor welke dus geen lux waardes meer doorgeeft. (Illuminance lux
None lx blijft hij op staan).
Heb een Tuya TS0121 powerplug welke geen waardes meer doorgeeft. (hij schakelt wel prima).
(Geeft ook None W aan als waarde).
Opnieuw pairen van de devices helpt helaas niet.
Iemand tips ?
oh my god ik had er gewoon overgelezen:TheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:55:
[...]
Docs staan hier: https://www.home-assistan...cast/#home-assistant-cast
Als je geen Nabu Casa hebt, moet je zorgen dat je een external_url ingesteld hebt die via https loopt
Home Assistant Cast requires your Home Assistant installation to be accessible via https://. If you’re using Home Assistant Cloud, you don’t need to do anything. Otherwise you must make sure that you have configured the external_url in your configuration.
Dus ipv
code:
1
2
3
4
5
| service: cast.show_lovelace_view
data:
entity_id: media_player.keuken
dashboard_path: lovelace
view_path: Map |
Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
| service: cast.show_lovelace_view
data:
entity_id: media_player.keuken
dashboard_path: https://x..x.x.x/lovelace
view_path: Map |
of toch die external url mits een secret in mijn configuration file zetten?
Na een aantal jaren positieve ervaringen met Home Assistant icm Fibaro Home Center 2, ben ik nu bezig met een setup voor een nieuwe woning. Deel graag mijn huiswerk tot nu toe (veel youtube en reviews zitten doorspitten). Hoor ook graag jullie feedback wat jullie anders zouden doen.
| Categorie | Keuze | Overweging |
| Netwerk | Unify Dream router + Lite Switch + Lite APs | Kwaliteit, uitbreidingsopties, fijne UI, value for money tov Orbi |
| Server | Intel NUC i5 gen 10/11 + HA OS + coral + Frigate + 2TB NVE SSD NVME | Solide machine om camerabeelden op te slaan icm detectie. Twijfel of ik goedkopere HDD oplossing kan kiezen, of 2 type schijven (werkt dat?) |
| Camera | Hikvision 4mp mini dome 2.8mm (more to follow) | Compatible met Frigate, prijs/kwaliteit, vormfactor |
| Deurbel | Amcrest AD410 | Compatible met Frigate/HA, vormfactor |
| Smart Lock | Aqara A100 | Nog bevestiging nodig dat dit werkt met HA |
| Beweging | Neocool 5 in 1 | USB aansluiting (hekel aan batterijen vervangen), twijfel over vorm. Beter alternatief? |
| Verlichting | Shelly dimmers | Stabiel en betaalbaar. Vind ik wel spannend omdat ik jaren lang Fibaro dimmers stabiel heb draaien, maar geloof nu meer in wifi/zigbee voor toekomst. Ecodim is alternatief. |
| Rookmelders | Nest Protect | Volledig compatible met HA inmiddels, vormfactor, powered en batterij waar nodig |
| Watermelder | Shelly Flood | Volledig compatible met HA |
| Airco | Daikin | Volledig compatible met HA, goede ervaring mee |
| Vloerverwarming | Shelly TRV | Volledig compatible met HA |
| Gordijnen | Brel motor of Shelly | Volledig compatible met HA |
configuration is een link, daar staat het verder toegelicht. Het moet in configuration.yaml onder homeassistantskank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:20:
[...]
oh my god ik had er gewoon overgelezen:
Home Assistant Cast requires your Home Assistant installation to be accessible via https://. If you’re using Home Assistant Cloud, you don’t need to do anything. Otherwise you must make sure that you have configured the external_url in your configuration.
Dus ipv
code:
1 2 3 4 5service: cast.show_lovelace_view data: entity_id: media_player.keuken dashboard_path: lovelace view_path: Map
Zoiets?
code:
1 2 3 4 5service: cast.show_lovelace_view data: entity_id: media_player.keuken dashboard_path: https://x..x.x.x/lovelace view_path: Map
of toch die external url mits een secret in mijn configuration file zetten?
En nog 1 vraagje in aanvulling op mijn post hierboven. Stel ik wil die set-up al gaan inrichten in mijn oude woning. Zodat ik straks alle apparaten voor mijn nieuwe woning ineens daar kan aansluiten en het al helemaal is geconfigureerd?
Hoe draai ik zoiets naast mijn huidige HA/Fibaro netwerk in mijn oude woning? Een switch zetten op mijn ziggo bridge modem, en vanaf daar een nieuw UNIFI netwerk opzetten naast mijn huidige ORBI? Of kan ik zelfs vanaf een random Orbi poort een kabel trekken naar de UNIFI Wan poort, en zo tijdelijk een nieuw netwerk opzetten? Wil voorkomen dat 2 Home Assistants elkaars entities gaan oppikken etc.
Hoe draai ik zoiets naast mijn huidige HA/Fibaro netwerk in mijn oude woning? Een switch zetten op mijn ziggo bridge modem, en vanaf daar een nieuw UNIFI netwerk opzetten naast mijn huidige ORBI? Of kan ik zelfs vanaf een random Orbi poort een kabel trekken naar de UNIFI Wan poort, en zo tijdelijk een nieuw netwerk opzetten? Wil voorkomen dat 2 Home Assistants elkaars entities gaan oppikken etc.
Mmm dat had ik gezien.TheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:25:
[...]
configuration is een link, daar staat het verder toegelicht. Het moet in configuration.yaml onder homeassistant
Ik heb die external link toegevoegd aan mn configuration, en heropgestart.
Die external link is hetzelfde als wat bij mij staat als external link in de ha app op mn smartphone (duckdns adres)
Dan zou het moeten werken toch?
Echter na heropstart, probeer ik terug die show lovelace te casten en nog steeds zegt hij dat nabu casa niet connected is
code:
1
2
| homeassistant: external_url: !secret external_url |
[ Voor 5% gewijzigd door skank op 16-07-2022 16:35 ]
Werkt het wel vanuit het Media Dashboard? Die zal denk ik dezelfde service gebruiken.skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Mmm dat had ik gezien.
Ik heb die external link toegevoegd aan mn configuration, en heropgestart.
Die external link is hetzelfde als wat bij mij staat als external link in de ha app op mn smartphone (duckdns adres)
Dan zou het moeten werken toch?
Echter na heropstart, probeer ik terug die show lovelace te casten en nog steeds zegt hij dat nabu casa niet connected is
code:
1 2 homeassistant: external_url: !secret external_url
Ik weet niet of ik dit zelf persoonlijk zou doen, dat is om problemen vragen vind ik, en bovendien, als je dan naar het nieuwe huist gaat, 9/10 zijn er dan toch dingen die anders zijn...streetwise schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:29:
En nog 1 vraagje in aanvulling op mijn post hierboven. Stel ik wil die set-up al gaan inrichten in mijn oude woning. Zodat ik straks alle apparaten voor mijn nieuwe woning ineens daar kan aansluiten en het al helemaal is geconfigureerd?
Ik zou lekker wachten tot je in het nieuwe huis bent, en dan op het gemak alles stap voor stap doen
Haha fair enough. Ik heb daar de eerste maanden nog geen fijne werkplek (verbouwing), maar snap je punt.skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:37:
[...]
Ik weet niet of ik dit zelf persoonlijk zou doen, dat is om problemen vragen vind ik, en bovendien, als je dan naar het nieuwe huist gaat, 9/10 zijn er dan toch dingen die anders zijn...
Ik zou lekker wachten tot je in het nieuwe huis bent, en dan op het gemak alles stap voor stap doen
ah, nee ook niet, zelfde warning, nabu casa not connectedTheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:36:
[...]
Werkt het wel vanuit het Media Dashboard? Die zal denk ik dezelfde service gebruiken.
Ah, ik zit nu in een proefmaand Nabu Casa, maar bij mij werkte dat ook zonder. Overigens zonder external_url in de YAML, die had ik alleen in de GUI onder general settings ingevoerd.skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:38:
[...]
ah, nee ook niet, zelfde warning, nabu casa not connected
MmmTheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:40:
[...]
Ah, ik zit nu in een proefmaand Nabu Casa, maar bij mij werkte dat ook zonder. Overigens zonder external_url in de YAML, die had ik alleen in de GUI onder general settings ingevoerd.
Ik kan die ook terug uit mijn configuration file halen en daar proberen te zetten.
Dat had ik eerder al geprobeerd, blijkbaar staan die url's idd ook gewoon in ui onder systeem>algemeen
Maar ik zag ze niet...
Las toen dat je user settings op advanced moesten staan, dit gecontroleerd, en ze staat zeer zeker op advanced, maar nog zie ik die niet meer onder general staan
edit: gevonden in ui, staat nu onder netwerk
[ Voor 3% gewijzigd door skank op 16-07-2022 16:49 ]
Ik heb een group aangemaakt met lampen, deze kan ik nu als group togglen en instellen vanaf het dashboard. Echter bij een automation is deze group niet te gebruiken? Dan kan je alleen de individuele lampen toevoegen?
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 16-07-2022 16:46 ]
Dat kan wel, maar dan moet je niet bij de device acties kijken, maar bij call a service.Vos schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:46:
Ik heb een group aangemaakt met lampen, deze kan ik nu als group togglen en instellen vanaf het dashboard. Echter bij een automation is deze group niet te gebruiken? Dan kan je alleen de individuele lampen toevoegen?
Thnx, dat werkt mooi jaTheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:53:
[...]
Dat kan wel, maar dan moet je niet bij de device acties kijken, maar bij call a service.
Geen abonnement nodig? Check.skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:48:
[...]
Was eufy dan ook geen optie? Doet toch ook alle 4 die zaken?
RTSP? Nope, niet op een normale manier. Die 3 minuten hack is geen doorlopende feed. Dat wil ik wel.
Goede HA integratie? Mwoah, beetje houtje touwtje. Bij Amcrest gaat het allemaal via een ondersteunde lokale api.
Geen cloud nodig? Zet internettoegang maar eens uit voor je Homebase/deurbel...
En daarnaast schijnt iemand die de deurbel jat en hem reset via de deurbel zelf (die dus makkelijk mee te nemen is) de videos van je Homebase kan verwijderen. Lees vooral de tweede post hier: https://communitysecurity...jor-security-flaw/2439118. Eufy belooft zaken, maar voert ze niet uit. Zo ook RTSP niet. Weinig vertrouwen in die club...
mmm zit iets inbarrymossel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:26:
[...]
Geen abonnement nodig? Check.
RTSP? Nope, niet op een normale manier. Die 3 minuten hack is geen doorlopende feed. Dat wil ik wel.
Goede HA integratie? Mwoah, beetje houtje touwtje. Bij Amcrest gaat het allemaal via een ondersteunde lokale api.
Geen cloud nodig? Zet internettoegang maar eens uit voor je Homebase/deurbel...
En daarnaast schijnt iemand die de deurbel jat en hem reset via de deurbel zelf (die dus makkelijk mee te nemen is) de videos van je Homebase kan verwijderen. Lees vooral de tweede post hier: https://communitysecurity...jor-security-flaw/2439118. Eufy belooft zaken, maar voert ze niet uit. Zo ook RTSP niet. Weinig vertrouwen in die club...
Ik kijk es nr die v jou
Het is zover ik zie gewoon een betere, geen ideale, versie van de Eufy. Alleen jammer dat de AD410 alleen in Amerika te krijgen is. De AD110 is hier wel gewoon te krijgen, maar die mist bijvoorbeeld person detection dacht ik en heeft een iets lagere resolutie.
Voor mij was die RTSP echt een must, aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk iets van facial recognition wil implementeren én ik gewoon videos op mn NAS wil kunnen opslaan op basis van mijn eigen voorwaarden (via motionEye of Frigate of iets in die trant).
Wat wil je dan doen met die facial recognition?barrymossel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Het is zover ik zie gewoon een betere, geen ideale, versie van de Eufy. Alleen jammer dat de AD410 alleen in Amerika te krijgen is. De AD110 is hier wel gewoon te krijgen, maar die mist bijvoorbeeld person detection dacht ik en heeft een iets lagere resolutie.
Voor mij was die RTSP echt een must, aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk iets van facial recognition wil implementeren én ik gewoon videos op mn NAS wil kunnen opslaan op basis van mijn eigen voorwaarden (via motionEye of Frigate of iets in die trant).
Dingetjes zoals: oma staat aan de deur omroepen of bepaalde zaken niet doen als we zelf voor de deur staan. Gewoon leuke gimmicks. En als het niet werkt boeit het ook niet. Gaat me er meer om dat ik de vrijheid heb om net wat meer te kunnen via eigen software.skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:52:
[...]
Wat wil je dan doen met die facial recognition?
Waarschuwing krijgen om je te verstoppen als schoonmoeder voor de deur staatbarrymossel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:13:
[...]
Dingetjes zoals: oma staat aan de deur omroepen of bepaalde zaken niet doen als we zelf voor de deur staan. Gewoon leuke gimmicks. En als het niet werkt boeit het ook niet. Gaat me er meer om dat ik de vrijheid heb om net wat meer te kunnen via eigen software.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Deurbel direct blokkeren en screens dicht.Toppe schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:07:
[...]
Waarschuwing krijgen om je te verstoppen als schoonmoeder voor de deur staat
Verder vinden we ze wel aardigbarrymossel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:21:
[...]
Deurbel direct blokkeren en screens dicht.
Goed punt, maar nog steeds foutmelding op onderstaande code. Ik zie het niet? @TheFesTheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:58:
[...]
Die condition is overbodig. Je triggert namelijk al op die state.
Met zowel een trigger met for: als het een delay loop je hetzelfde risico. Een herstart van HA of automation reload zorgt er voor dat je automation geannuleerd wordt, en aangezien je trigger dan al voorbij is (state naar Drogen) zal de actie dan niet meer uitgevoerd worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: '007'
alias: Set dishwasher clean
trigger:
- platform: state
entity_id:
- input_select.dishwasher_status
to: Drogen
for:
minutes: 15
condition: []
action:
- service: input_select.select_option
data:
option: Schoon |
Ik heb het al eens gevraagd, maar weet je zeker dat de error door deze automation komt. Als je hem helemaal verwijdert (even opslaan ik notepad ofzo) en je automations reload, is de error er dan nog?Vaevictis_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Goed punt, maar nog steeds foutmelding op onderstaande code. Ik zie het niet? @TheFes
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15- id: '007' alias: Set dishwasher clean trigger: - platform: state entity_id: - input_select.dishwasher_status to: Drogen for: minutes: 15 condition: [] action: - service: input_select.select_option data: entity_id: input_select.dishwasher_status option: Schoon
Staan die komma's er ook in je echte config? Zo ja, dan worden die waarschijnlijk als deel van je base_topic, user en password gezien. Probeer het nog eens zonder komma's, misschien werkt het dan.Revaes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:22:
[...]
Config:
code:
1 2 3 4 5 mqtt: base_topic: zigbee2mqtt, user: test, password: testp, server: mqtt://192.168.1.3:1883
Nee dat weet ik niet zeker, ben ze nu allemaal aan het commenten en configuratie aan het controleren wat een werk. Zit dus ergens anders. Dan voor de tip.TheFes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:13:
[...]
Ik heb het al eens gevraagd, maar weet je zeker dat de error door deze automation komt. Als je hem helemaal verwijdert (even opslaan ik notepad ofzo) en je automations reload, is de error er dan nog?
Deze besteld. Werkt tot nu toe super: https://www.zelfgordijnen...-cm-eindloos/#description
@Septillion @TheFes ik probeer dit nu voor elkaar te krijgen maar het lukt met niet om het script goed te krijgen, ik krijg hem niet zichtbaar in home assistant. Ook na een paar filmpjes en voorbeelden bekijken kom ik er nog niet uit. Ik heb nu:TheFes schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Zijn dit de enige acties van je automation? Want in dat geval hoef je hier geen choose te gebruiken, je kunt de conditions gewoon in de automation conditions gooien.
Verder zijn er meerdere wegen naar Rome hier, je zou de service call op kunnen splitsen in 3 aparte, en in 3 aparte if-then of choose acties gooien. Maar ikzelf ben nogal fan van templates en zou dan een template gebruiken voor de waarde voor entity_id.
Overigens zou ik ook doen wat @Septillion zegt, en één script gebruiken en door middel van script variables de juiste covers meegeven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| script: rolluik: variables: entities: - cover.rolluik_slaapkamer1 - cover.rolluik_slaapkamer2 - cover.rolluik_logeerkamer - cover.rolluik_masterbedroom - cover.rolluik_douche fields: position: name: position alias: Rolluikpositie veranderen icon: mdi:check-circle-outline sequence: - service: cover.set_cover_position data: position: {{ position }} entity_id: {{ rolluik }} |
Wat doe ik niet goed? Ik zie soms wel en soms geen variables gedefinieerd worden en snap niet goed wanneer je dat nu wel of niet moet doen. Position kan ik niet voor-definiëren, want dat is een range van 0-100. Wordt dat dan een field of niet?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Die variable entities die he nu aanmaakt gebruik je verder niet, die lijkt me niet nodig.breinonline schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:52:
[...]
@Septillion @TheFes ik probeer dit nu voor elkaar te krijgen maar het lukt met niet om het script goed te krijgen, ik krijg hem niet zichtbaar in home assistant. Ook na een paar filmpjes en voorbeelden bekijken kom ik er nog niet uit. Ik heb nu:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 script: rolluik: variables: entities: - cover.rolluik_slaapkamer1 - cover.rolluik_slaapkamer2 - cover.rolluik_logeerkamer - cover.rolluik_masterbedroom - cover.rolluik_douche fields: position: name: position alias: Rolluikpositie veranderen icon: mdi:check-circle-outline sequence: - service: cover.set_cover_position data: position: {{ position }} entity_id: {{ rolluik }}
Wat doe ik niet goed? Ik zie soms wel en soms geen variables gedefinieerd worden en snap niet goed wanneer je dat nu wel of niet moet doen. Position kan ik niet voor-definiëren, want dat is een range van 0-100. Wordt dat dan een field of niet?
Fields zijn alleen nodig als je het script via de GUI wil aanroepen, dat is hier volgens mij niet het geval.
Dit zou naar mijn idee je script moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| script: rolluik: alias: Rolluikpositie veranderen icon: mdi:check-circle-outline sequence: - service: cover.set_cover_position data: position: {{ position }} entity_id: {{ rolluik }} |
Dat kun je dan zo aanroepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| service: script.rolluik data: position: 60 rolluik: - cover.rolluik_slaapkamer1 - cover.rolluik_slaapkamer2 |
Maar goed, dan kun je net zo goed direct de service cover.set_cover_position aanroepen.
Wat probeer je nu precies met dit script te doen?
Zojuist de container image van home assistant opgezet, was ff zoeken omdat het niet meteen lukte, maar ondertussen zitten de eerste Shelly schakelaars er in, Samen met mn hue bridge.
Uiteindelijke doel is om een systeem te hebben wat rekening houd met zon, zonnepanelen, thuisbatterij elektrisch laadstation voor auto, huisverwarming ... om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie (lees, de afhankelijkheid van het net verminderen)
Uiteraard is het leuk om ook de sauna op te laten warmen vanop afstand, of een berichtje te krijgen als de garagepoort nog openstaat. Benieuwd hoe ver ik raak.
Eerste wat me wel stoorde, die Shelly's werken op plain old http en ook home assistant is out of the box niet https. Daar moet wel nog wat aan gedaan worden..
Uiteindelijke doel is om een systeem te hebben wat rekening houd met zon, zonnepanelen, thuisbatterij elektrisch laadstation voor auto, huisverwarming ... om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie (lees, de afhankelijkheid van het net verminderen)
Uiteraard is het leuk om ook de sauna op te laten warmen vanop afstand, of een berichtje te krijgen als de garagepoort nog openstaat. Benieuwd hoe ver ik raak.
Eerste wat me wel stoorde, die Shelly's werken op plain old http en ook home assistant is out of the box niet https. Daar moet wel nog wat aan gedaan worden..
[ Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 17-07-2022 09:28 ]
You don't need eyes to see, you need vision
In eerste instantie vermijden dat ik allemaal presets nodig heb per rolluik open, dicht en 25%, etc. Daarna wil ik proberen te zorgen dat ik voor elkaar krijg dat een dicht rolluik dicht blijft, zoals ik eerder gevraagd had. Maar deze vereenvoudiging wilde ik eerst voor elkaar krijgen.TheFes schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:10:
[...]
Die variable entities die he nu aanmaakt gebruik je verder niet, die lijkt me niet nodig.
Fields zijn alleen nodig als je het script via de GUI wil aanroepen, dat is hier volgens mij niet het geval.
Dit zou naar mijn idee je script moeten zijn:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 script: rolluik: alias: Rolluikpositie veranderen icon: mdi:check-circle-outline sequence: - service: cover.set_cover_position data: position: {{ position }} entity_id: {{ rolluik }}
Dat kun je dan zo aanroepen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 service: script.rolluik data: position: 60 rolluik: - cover.rolluik_slaapkamer1 - cover.rolluik_slaapkamer2
Maar goed, dan kun je net zo goed direct de service cover.set_cover_position aanroepen.
Wat probeer je nu precies met dit script te doen?
Anyway, het script wordt niet zichtbaar in home assistant. Ook als ik herstart ziet hij het nieuwe script niet. Ik vrees dat er iets anders aan de hand is....
Ik zie in de logs geen aanknopingspunten wat er dan mis zou gaan.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waar heb je de YAML gezet en wordt die YAML file ook ingelezen? Dat zou mijn eerste aanknopingspunt zijn gezien "verschijnt niet" + "geen errors" + dat het jou eerste script is?breinonline schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:35:
[...]
In eerste instantie vermijden dat ik allemaal presets nodig heb per rolluik open, dicht en 25%, etc. Daarna wil ik proberen te zorgen dat ik voor elkaar krijg dat een dicht rolluik dicht blijft, zoals ik eerder gevraagd had. Maar deze vereenvoudiging wilde ik eerst voor elkaar krijgen.
Anyway, het script wordt niet zichtbaar in home assistant. Ook als ik herstart ziet hij het nieuwe script niet. Ik vrees dat er iets anders aan de hand is....![]()
Ik zie in de logs geen aanknopingspunten wat er dan mis zou gaan.
Nee, ik maak gebruik van packages en de overige scripts die in deze yaml-file staan zijn wel geladen (maar die bestonden al langer). Het lijkt erop dat hij geen nieuwe scripts laadt. Als ik een ander script probeer dan werkt het ook nietRobertMe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:00:
[...]
Waar heb je de YAML gezet en wordt die YAML file ook ingelezen? Dat zou mijn eerste aanknopingspunt zijn gezien "verschijnt niet" + "geen errors" + dat het jou eerste script is?
Echt?TheFes schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:10:
Die variable entities die he nu aanmaakt gebruik je verder niet, die lijkt me niet nodig.
@breinonline Voer je hem in via de UI of in de yaml? Als ik hier via de UI doe (maar in YAML mode) herlaad hij ze gelijk en weet ik dat ze goed in de file staan.
Scriptje wat ik zou doen denk ik:
Ik heb alleen geen cover maar volgens mij geeft het 'current_position' attribute de positie weer en is 100% 0% de staat van gesloten. Maar weet ik niet 100% zeker
[edit]Aangepast na commentaar van @RobertMe
Scriptje wat ik zou doen denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: TEST rolluik partially close fields: entity_id: name: 'Entity ID' required: true selector: entity: domain: cover sequence: - if: - condition: template value_template: '{{ state_attr(entity_id, ''current_position'') > 0 }}' then: - service: cover.set_cover_position data: position: 20 target: entity_id: '{{ enity_id }}' mode: parallel max: 20 |
Ik heb alleen geen cover maar volgens mij geeft het 'current_position' attribute de positie weer en is 100% 0% de staat van gesloten. Maar weet ik niet 100% zeker
[edit]Aangepast na commentaar van @RobertMe
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-07-2022 12:23 ]
Iemand die home assistant cast werkend heeft met duckdns?skank schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:58:
Ik snap er niets van, staat mooi ingevuld bij mn netwerk
[Afbeelding]
Via mediabrowser lukt het ook niet, nabu casa not connected
Als ik die duckdns url invul in een browser , dan kom ik mooi op mn home assistant login pagina
Ik lees veel pogingen op home assistant forum maar ook daar niet echt een oplossing.
Of ik moet uitwijken naar catt maar ook daar problemen... zo lees ik
100% is 100% geopend. Partially closed != 80%Septillion schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:47:
Ik heb alleen geen cover maar volgens mij geeft het 'current_position' attribute de positie weer en is 100% de staat van gesloten. Maar weet ik niet 100% zeker
[ Voor 49% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2022 12:14 ]
Ik heb de Buienradar integratie volledig in het engels zo lijkt het. Is er een manier om alle waardes in het NL te krijgen? of zie ik wellicht iets over het hoofd?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Het is een flexibel platform dat je kan gebruiken zoals je dat zelf wil. Er zijn genoeg mensen die dit enkel lokaal of via een reverse proxy gebruiken waarbij reguliere http voldoende is.Yalopa schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:26:
...
Na jaren Domoticz gebruikt te hebben, heb ik uiteindelijk de overstap gewaagd naar HA.
Na een half ochtendje aanmodderen heb ik de meeste devices alweer zichtbaar in HA, maar de rolluiken met een Somfy RTS motor blijven voor hoofdbrekens zorgen. De documentatie die ik tot nu gevonden heb, om de rolluiken met een RFXTRX 433E, te kunnen bedienen, hebben tot tot nu, niet tot nu niet het gewenste resultaat.
Bij Domoticz heeft het me ook 3 dgn gekost om het werkend te krijgen en dat heeft (moet ik met schaamrood op mijn kaken bekennen) niet in de laatste plaats te maken met mijn matige kennis van de Engelse taal.
De Google zoekopdrachten bracht tot op heden niet het gewenste resultaat, net zo min als de documentatie in HA. Is er iemand de me verder kan helpen, al is het alleen maar met een link naar een stappenplan op YT-video?
Na een half ochtendje aanmodderen heb ik de meeste devices alweer zichtbaar in HA, maar de rolluiken met een Somfy RTS motor blijven voor hoofdbrekens zorgen. De documentatie die ik tot nu gevonden heb, om de rolluiken met een RFXTRX 433E, te kunnen bedienen, hebben tot tot nu, niet tot nu niet het gewenste resultaat.
Bij Domoticz heeft het me ook 3 dgn gekost om het werkend te krijgen en dat heeft (moet ik met schaamrood op mijn kaken bekennen) niet in de laatste plaats te maken met mijn matige kennis van de Engelse taal.
De Google zoekopdrachten bracht tot op heden niet het gewenste resultaat, net zo min als de documentatie in HA. Is er iemand de me verder kan helpen, al is het alleen maar met een link naar een stappenplan op YT-video?
Mijn HA (op Raspberry Pi 4 met USB -> Sata SSD) doet de vreemd sinds een maand of iets geleden toen er bliksem in is geslagen en de stoppen doorsloegen
De voeding is inmiddels vervangen door een officiele RPI voeding maar hij komt niet meer fatsoenlijk op. De web interface blijft hangen in "loading data". Wanneer ik de RPI aan een monitor hang lijkt hij wel netjes op te komen maar geeft wel na een tijd Out of Memory error en een codedump
Wat detail: Ik heb 'm in deze case zitten met een ventilator op de CPU. De ventilator maakt soms een raar zoemend geluid dus ik weet niet of hij nog genoeg koelt maar dat zou de werking van de RPI toch niet verstoren?
Iemand enig idee wat hier aan de hand is of wat ik kan doen
Is de RPI gewoon helemaal gaar? Ik ben een redelijk n00b op de commandline helaas
/f/image/tE8xDOhMJLTsm3oUxoFEJmJL.png?f=fotoalbum_large)
De voeding is inmiddels vervangen door een officiele RPI voeding maar hij komt niet meer fatsoenlijk op. De web interface blijft hangen in "loading data". Wanneer ik de RPI aan een monitor hang lijkt hij wel netjes op te komen maar geeft wel na een tijd Out of Memory error en een codedump
Wat detail: Ik heb 'm in deze case zitten met een ventilator op de CPU. De ventilator maakt soms een raar zoemend geluid dus ik weet niet of hij nog genoeg koelt maar dat zou de werking van de RPI toch niet verstoren?
Iemand enig idee wat hier aan de hand is of wat ik kan doen
/f/image/tE8xDOhMJLTsm3oUxoFEJmJL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Spam op 17-07-2022 15:48 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Vanmiddag een ZSDR-850 rookmelder gekocht van KlikAanKlikUit (of Trust...).
Connecten met Home Assistant via de Sonoff Zigbee 3.0 gaat prima en ik zie de rookmelder ook als nieuw apparaat tussen de apparaten staan. Als ik echter op de test knop van de melder druk zie ik niks bij het apparaat in Home Assistant wijzigen. Zou dat normaal zijn? Dat hij alleen daadwerkelijke detectie van rook doorgeeft?
Connecten met Home Assistant via de Sonoff Zigbee 3.0 gaat prima en ik zie de rookmelder ook als nieuw apparaat tussen de apparaten staan. Als ik echter op de test knop van de melder druk zie ik niks bij het apparaat in Home Assistant wijzigen. Zou dat normaal zijn? Dat hij alleen daadwerkelijke detectie van rook doorgeeft?
Bij een test doet hij normaal een interne zelf test, verder niet zoveelRuudstertje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:42:
Vanmiddag een ZSDR-850 rookmelder gekocht van KlikAanKlikUit (of Trust...).
Hij stuurt dan dus niet een signaal vanuit de melder richting HA/Zigbee?Toppe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:46:
[...]
Bij een test doet hij normaal een interne zelf test, verder niet zoveel
In de yaml file werkt niet maar in de GUI doet hij alsof hij opslaat maar er wordt niets opgeslagen....Septillion schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:47:
@breinonline Voer je hem in via de UI of in de yaml? Als ik hier via de UI doe (maar in YAML mode) herlaad hij ze gelijk en weet ik dat ze goed in de file staan.
In de logs echt niks te vinden wat hiermee te maken heeft. Iemand enig idee waar ik nu moet gaan troubleshooten
Backup terugzetten van 2 minor versies terug mag ook niet baten...
En die heeft de HACS miele integratie gesloopt die niet meer verder ontwikkeld wordt
Edit: backup erover van vandaag en miele werkt weer.
Helaas kan ik nog steeds geen automations of scripts aanmaken.
[ Voor 21% gewijzigd door breinonline op 17-07-2022 20:46 ]
Ik heb deze vraag ook in het Zigbee2Mqtt topic geplaatst. Maar omdat daar geen reactie komt en ik inmiddels door de mogelijke opties ben stel ik hem hier nog eens ...
Omdat de connectie met HA afgelopen vrijdag plotseling was weggevallen ben ik met de minimale kennis die ik heb in de log bestanden gaan kijken. Hier viel mij op dat het log helemaal vol staat (574x) met de foutmeldingen ''MQTT Invalid color mode received'' en 99x ''Invalid or incomplete color value received''
Na wat zoekwerk ben ik als oplossing(melding komt wel voor op forums maar zonder oplossing) tegen gekomen om de ''devices Time out.tijd'' in zigbee2mqtt op 0 te zetten, nadat ik dit gedaan heb blijven de foutmeldingen na het herstarten helaas binnenstromen. Ook heb ik geprobeerd om al m'n 'kleur'' lampen minimaal één keer van kleur te laten veranderen zodat deze boodschap in ieder geval eenmaal is gegeven. Helaas heeft ook dit geen invloed op.het aantal meldingen.
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Zigbee2Mqtt Edge: 1.25.2-dev
Coordinator: 20220219
Home Assistant Supervisor 2022.06.1
Home Assistant Core 2022.6.7
Omdat de connectie met HA afgelopen vrijdag plotseling was weggevallen ben ik met de minimale kennis die ik heb in de log bestanden gaan kijken. Hier viel mij op dat het log helemaal vol staat (574x) met de foutmeldingen ''MQTT Invalid color mode received'' en 99x ''Invalid or incomplete color value received''
Na wat zoekwerk ben ik als oplossing(melding komt wel voor op forums maar zonder oplossing) tegen gekomen om de ''devices Time out.tijd'' in zigbee2mqtt op 0 te zetten, nadat ik dit gedaan heb blijven de foutmeldingen na het herstarten helaas binnenstromen. Ook heb ik geprobeerd om al m'n 'kleur'' lampen minimaal één keer van kleur te laten veranderen zodat deze boodschap in ieder geval eenmaal is gegeven. Helaas heeft ook dit geen invloed op.het aantal meldingen.
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Zigbee2Mqtt Edge: 1.25.2-dev
Coordinator: 20220219
Home Assistant Supervisor 2022.06.1
Home Assistant Core 2022.6.7
Nee, hij test de rookmelder en niet het signaal. Heb je hem in de originele app al een keer geprobeerd? Geeft hij daar wél een melding?Ruudstertje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:54:
[...]
Hij stuurt dan dus niet een signaal vanuit de melder richting HA/Zigbee?
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 17-07-2022 19:21 ]
Ook lokaal vind ik https een must, maar dat zal aan mij liggen. Voor HA los ik het makkelijk op maar die schakelaars vind in toch gevaarlijk.-Casper schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:27:
[...]
Het is een flexibel platform dat je kan gebruiken zoals je dat zelf wil. Er zijn genoeg mensen die dit enkel lokaal of via een reverse proxy gebruiken waarbij reguliere http voldoende is.
You don't need eyes to see, you need vision
Op het Dashboard bedoel je? Daar wordt de taal gebruikt die je op je gebruikersprofiel ingesteld hebt. Op de achtergrond is alles in het Engels.martinvdm schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:24:
Ik heb de Buienradar integratie volledig in het engels zo lijkt het. Is er een manier om alle waardes in het NL te krijgen? of zie ik wellicht iets over het hoofd?
Zit je in de juiste yaml? K heb ook n keer gekloot gehad. Mijn automations maakte ik in automation/onderwerp.yaml en k had n automations.yaml. Daar verwees ik echter niet naar in m’n configuration.yaml (alleen naar automation/) dus alle GUI automations kon k aanmaken maar werden niet ingeladen en werkten dus niet.breinonline schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:06:
[...]
In de yaml file werkt niet maar in de GUI doet hij alsof hij opslaat maar er wordt niets opgeslagen....
In de logs echt niks te vinden wat hiermee te maken heeft. Iemand enig idee waar ik nu moet gaan troubleshooten
Backup terugzetten van 2 minor versies terug mag ook niet baten...
En die heeft de HACS miele integratie gesloopt die niet meer verder ontwikkeld wordt
Edit: backup erover van vandaag en miele werkt weer.
Helaas kan ik nog steeds geen automations of scripts aanmaken.
Heb de officiële app en bridge niet. Ik zal het eens met rook testen.Toppe schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:20:
[...]
Nee, hij test de rookmelder en niet het signaal. Heb je hem in de originele app al een keer geprobeerd? Geeft hij daar wél een melding?
Ik wil graag dat ik een melding krijg als een bepaalde deur open gaat, voor nu heb ik verschillende automations hiervoor, is er een slimmere manier om dit te doen? En hoe?
Ik heb een automations.yaml erbij gekregen en daar staat mijn test automation in:Koepert schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Zit je in de juiste yaml? K heb ook n keer gekloot gehad. Mijn automations maakte ik in automation/onderwerp.yaml en k had n automations.yaml. Daar verwees ik echter niet naar in m’n configuration.yaml (alleen naar automation/) dus alle GUI automations kon k aanmaken maar werden niet ingeladen en werkten dus niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bHoFCNz9gLvwTyIOKIhEOkm4.png?f=user_large)
Maar die staat nog steeds niet in de gui:
:fill(white):strip_exif()/f/image/aYEfdvcS5SbiBoNmDscwq9Vz.png?f=user_large)
Het script wat ik voor test in de gui had aangemaakt is niet te vinden.
configuration.yaml verwijst nog netjes naar de packages.
De automations.yaml zul je zelf moeten includen. Maar ik neem aan dat je dan mogelijk al een (heel) oude configuratie hebt?breinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:04:
[...]
Ik heb een automations.yaml erbij gekregen en daar staat mijn test automation in:
[Afbeelding]
Maar die staat nog steeds niet in de gui:
[Afbeelding]
Het script wat ik voor test in de gui had aangemaakt is niet te vinden.
configuration.yaml verwijst nog netjes naar de packages.
Mijn installatie is denk ik al minimaal 3 jaar oud, als niet ouder, en heb deze ooit zelf nog wat op gepoetst met nieuwere wijzigingen, en heb dit:
YAML:
1
2
3
4
| group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml |
Dit zorgt dus dat de automations.yaml wordt geinclude, en hetzelfde dus voor scripts etc. Allemaal voor het beheer via de UI.
Note: zelf gebruik ik ook packages, maar dat is uiteraard niet compatible met de UI, voor het aanmaken van automations, scripts, etc. Terug naar jouw beginpunt met het script dat niet wordt ingelezen: dat zou gewoon moeten werken vanuit een YAML file die onder de door jou ingestelde packages map valt. (Zelf heb ik in ieder geval ook scripts in mijn packages bestanden).
Daar zijn door & window sensors voor? Wat gebruik je nu? Ik gebruik er één voor als de koelkast deur te lang open staat bijvoorbeeld.rroetenberg schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:00:
Ik wil graag dat ik een melding krijg als een bepaalde deur open gaat, voor nu heb ik verschillende automations hiervoor, is er een slimmere manier om dit te doen? En hoe?
Ah je wil het meer in één, snap hem nu
[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 18-07-2022 11:35 ]
Dat kan wel met één automation.rroetenberg schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:00:
Zet alle deursensoren in één state trigger. Vervolgens kun je door middel van een template de friendly name van de sensor die je automation triggert ophalen
Kort voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.woonkamerdeur - binary_sensor.keukendeur to: "on" action: - service: notify.notify data: title: "Deur {{ trigger.to_state.name }}" message: "De deur van de {{ trigger.to_state.name }} is geopend. |
@rroetenberg er stond nog een foutje in de templates, die heb ik nu aangepast
[ Voor 29% gewijzigd door TheFes op 18-07-2022 11:40 ]
Wij hebben op dit moment voor de tuinverlichting een PLC. Deze willen we graag aansturen via HA, helaas is er bij deze PLC niet veel mogelijk dan alleen digitale inputs van 15v (?). Zijn er hier mensen die betrouwbare 230v schakelingen hebben met solid state? Ik ben zelf niet echt van de 230v dus wil geen goedkope zooi.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Met de verwachte hitte van de aankomende dagen ben ik benieuwd of er HA-enthusiasts zijn met een mooie / nuttig / handig temperatuur dashboard. Ikzelf heb nu het volgende, maar eigenlijk is dat weinig informatief, althans... niet gericht op 'actie' ondernemen. Wel heb ik wat automations die triggeren op verschil binnen/buiten en die me aansporen ramen op of dicht te zetten. Benieuwd wat de rest voor de community heeft bedacht...
@dicespark ik gebruik zelf de integration Thermal Comfort. Dat geeft meer info dan alleen letterlijk de temperatuur. Want voor het comfort maakt het best uit of het 25 graden bij 35% relatieve luchtvochtigheid is, of 25 graden bij 60% luchtvochtigheid
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar bezig.RobertMe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:43:
[...]
De automations.yaml zul je zelf moeten includen. Maar ik neem aan dat je dan mogelijk al een (heel) oude configuratie hebt?
Mijn installatie is denk ik al minimaal 3 jaar oud, als niet ouder, en heb deze ooit zelf nog wat op gepoetst met nieuwere wijzigingen, en heb dit:
YAML:
1 2 3 4 group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml
Dit zorgt dus dat de automations.yaml wordt geinclude, en hetzelfde dus voor scripts etc. Allemaal voor het beheer via de UI.
Note: zelf gebruik ik ook packages, maar dat is uiteraard niet compatible met de UI, voor het aanmaken van automations, scripts, etc. Terug naar jouw beginpunt met het script dat niet wordt ingelezen: dat zou gewoon moeten werken vanuit een YAML file die onder de door jou ingestelde packages map valt. (Zelf heb ik in ieder geval ook scripts in mijn packages bestanden).
Als ik een nieuw script of automation in een yaml file in de packages folder plaats wordt die niet ingelezen. De include naar packages klopt gewoon.
Die inputs van 15V zie ik niet terug. Volgens de datasheet heeft hij 12x een 115/230V ingang waarbij toestand 0 geldt van 0-40V en toestand 1 bij 79-254V.xzaz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:51:
Wij hebben op dit moment voor de tuinverlichting een PLC. Deze willen we graag aansturen via HA, helaas is er bij deze PLC niet veel mogelijk dan alleen digitale inputs van 15v (?).
Je kunt hem dus schakelen door 230V te schakelen.. Maar dan kun je je natuurlijk afvragen of je deze Eaton nog nodig hebt of dat je de tuinverlichting meteen direct aansluit op een relais dat met HA kan praten
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hoe heb je packages included? Heb je dir_merge_named gebruikt daar?breinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:45:
[...]
Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar bezig.
Als ik een nieuw script of automation in een yaml file in de packages folder plaats wordt die niet ingelezen. De include naar packages klopt gewoon.
Zou het kunnen zijn dat je 2x dezelfde bestandsnaam voor je yaml files gebruikt in je packages folder?
Ah ik keek in het verkeerde tabelletje, zie pagina 41: http://www.jpn-moeller.co.jp/easy/img/h1508g.pdf Ik denk dat ik vanavond even een schematje probeer te maken hoe het allemaal in elkaar is gezet door de vorige eigenaar. Er lopen namelijk meerdere systemen waarbij de voortuinverlichting ook weer wordt omgezet in een 14v systeem.Gizz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:55:
[...]
Die inputs van 15V zie ik niet terug. Volgens de datasheet heeft hij 12x een 115/230V ingang waarbij toestand 0 geldt van 0-40V en toestand 1 bij 79-254V.
Je kunt hem dus schakelen door 230V te schakelen.. Maar dan kun je je natuurlijk afvragen of je deze Eaton nog nodig hebt of dat je de tuinverlichting meteen direct aansluit op een relais dat met HA kan praten
Schiet tussen de palen en je scoort!
dicespark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:03:
Met de verwachte hitte van de aankomende dagen ben ik benieuwd of er HA-enthusiasts zijn met een mooie / nuttig / handig temperatuur dashboard. Ikzelf heb nu het volgende, maar eigenlijk is dat weinig informatief, althans... niet gericht op 'actie' ondernemen. Wel heb ik wat automations die triggeren op verschil binnen/buiten en die me aansporen ramen op of dicht te zetten. Benieuwd wat de rest voor de community heeft bedacht...
[Afbeelding]
/f/image/4hL50TCZNlY57CTUtQrAnOW7.png?f=fotoalbum_large)
https://github.com/hmmbob...er/dashboards/3-temp.yaml
Sometimes you need to plan for coincidence
@breinonline Dus je hebt de boel gesplit naar packages en je hebt dus niet meer 'script: !include scripts.yaml' in je configuration.yaml?
@rroetenberg @TheFes Wel natuurlijk de juiste state nog toevoegen, anders zegt hij ook bij het sluiten dat hij geopend is
Te snel voorbeeldje inderdaad, ik pas het nog even aanSeptillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:55:
@rroetenberg @TheFes Wel natuurlijk de juiste state nog toevoegen, anders zegt hij ook bij het sluiten dat hij geopend is
@dicespark Als je een ventilatie unit hebt (WTW), zou je die kunnen inschakelen als de buitentemperatuur lager ligt dan de binnentemperatuur ('s avonds) om wat koelere lucht binnen te blazen.
TheFes schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Hoe heb je packages included? Heb je dir_merge_named gebruikt daar?
Zou het kunnen zijn dat je 2x dezelfde bestandsnaam voor je yaml files gebruikt in je packages folder?
En dat werkt al een paar maanden goed. Er staan geen dubbele bestandsnamen in. Als ik in een bestaand bestand een automation of script toevoeg dan wordt dat niet ingelezen als ik daar om vraag, ook niet bij een herstart. En een nieuwe via de gui aanmaken lukt dus ook niet.
automations/scripts via de GUI worden opgeslagen in automations.yaml/scripts.yaml. Die moet je dus wel includen, anders dan werken die niet.breinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:33:
[...]
[Afbeelding]
En dat werkt al een paar maanden goed. Er staan geen dubbele bestandsnamen in. Als ik in een bestaand bestand een automation of script toevoeg dan wordt dat niet ingelezen als ik daar om vraag, ook niet bij een herstart. En een nieuwe via de gui aanmaken lukt dus ook niet.
Ik heb geen idee waarom wijzigingen in je packages niet opgeslagen worden. Ik heb dan toch het idee dat er ergens een configuratiefoutje zit waardoor het niet lukt om de wijzigingen te laden.
Ja, dat moet dan haast wel. Ik ga weer op zoek of ik wat kan vinden...
Grappige is: de test automation in de gui heeft automations.yaml aangemaakt maar die was inderdaad niet geinclude. De script test in de gui maakt blijkbaar geen scripts.yaml aan. Als ik die handmatig aanmaak slaat hij het resutlaat er wel in op.
Grappige is: de test automation in de gui heeft automations.yaml aangemaakt maar die was inderdaad niet geinclude. De script test in de gui maakt blijkbaar geen scripts.yaml aan. Als ik die handmatig aanmaak slaat hij het resutlaat er wel in op.
[ Voor 64% gewijzigd door breinonline op 18-07-2022 11:41 ]
Dat zou in 90% van ee gevallen tot een error tijdens het opstarten moeten leiden? Naast dat een check config dan ook de fout moet geven.TheFes schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:38:
Ik heb dan toch het idee dat er ergens een configuratiefoutje zit waardoor het niet lukt om de wijzigingen te laden.
@breinonline weet je 100% zeker dat je in de juiste bestanden zit? Als je iets dat wel werkt aanpast (bv een nummer in een werkende automation aanpassen) en dan herladen en de automation uitvoeren, zie je dan wel dat het nieuwe / gewijzigde nummer gebruikt wordt? (Bv in het debug trace). Of dat je iets aan een sensor configuratie aanpast of wat dan ook. Zolang het maar iets is dat wel gelezen wordt uit het bestand, dat je dan een bevestiging hebt dat het daadwerkelijk gelezen wordt.
Ja, klopt, dat zou je wel verwachten.RobertMe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Dat zou in 90% van ee gevallen tot een error tijdens het opstarten moeten leiden? Naast dat een check config dan ook de fout moet geven.
@breinonline Je zou eventueel vanuit de console ha core check (als je HA OS of supervised draait) kunnen uitvoeren, die vind soms nog wel wat andere zaken dan de GUI check doet.
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 18-07-2022 11:49 ]
Meeste wtw systemen kunnen dit automatisch of via een app. Heb voor orcon we speciale display waarop dat kan.Chimerax schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:21:
@dicespark Als je een ventilatie unit hebt (WTW), zou je die kunnen inschakelen als de buitentemperatuur lager ligt dan de binnentemperatuur ('s avonds) om wat koelere lucht binnen te blazen.
Goed punt. Ik heb een bestaand script van titel veranderd en dat werkt.RobertMe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Dat zou in 90% van ee gevallen tot een error tijdens het opstarten moeten leiden? Naast dat een check config dan ook de fout moet geven.
@breinonline weet je 100% zeker dat je in de juiste bestanden zit? Als je iets dat wel werkt aanpast (bv een nummer in een werkende automation aanpassen) en dan herladen en de automation uitvoeren, zie je dan wel dat het nieuwe / gewijzigde nummer gebruikt wordt? (Bv in het debug trace). Of dat je iets aan een sensor configuratie aanpast of wat dan ook. Zolang het maar iets is dat wel gelezen wordt uit het bestand, dat je dan een bevestiging hebt dat het daadwerkelijk gelezen wordt.
Een bestaand script in een van de yaml's gedupliceerd en iets gewijzigd. Die herlaad hij wel.
Conclusie: dan moet er iets niet kloppen in de scripts en automations die probeerde te laden. Dus toch op zoek daarnaar.
Misschien TE voor de hand liggend, maar je begint je scripts in de yaml file(s) die in je package folder staan wel gewoon metbreinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:24:
[...]
Goed punt. Ik heb een bestaand script van titel veranderd en dat werkt.
Een bestaand script in een van de yaml's gedupliceerd en iets gewijzigd. Die herlaad hij wel.
Conclusie: dan moet er iets niet kloppen in de scripts en automations die probeerde te laden. Dus toch op zoek daarnaar.
code:
1
| script: |
en je automations met
code:
1
| automation: |
Met het oog op de warmte en wanneer ik moet ventileren heb ik de volgende tabel gemaakt.
/f/image/rKMrRQNeCBGjLUXWmtLxWTpc.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik alleen een sensor hebben die de waarde Close / Open geeft op basis als de temperatuur binnen warmer/kouder is dan buiten. Krijg alleen die sensor niet helemaal voor elkaar. Wie kan mij helpen?
/f/image/rKMrRQNeCBGjLUXWmtLxWTpc.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik alleen een sensor hebben die de waarde Close / Open geeft op basis als de temperatuur binnen warmer/kouder is dan buiten. Krijg alleen die sensor niet helemaal voor elkaar. Wie kan mij helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: template sensors: binnenbuitentempwoonkamer: unique_id: XFYVTNgF" value_template: >- {% if is_state('sensor.woonkamer_temperature', >, 'sensor.tempterras_temperature') %} Close {% if is_state('sensor.woonkamer_temperature', >, 'sensor.tempterras_temperature') %} Open {% endif %} |
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Handiger is dan natuurlijk een if/else, of een "ternary", of de nieuwere iif functie. Zelf zou ik dan voor de ternary gaan:SonnyBBQ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:46:
Je gebruikt twee keer ' > '
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: binnenbuitentempwoonkamer: unique_id: XFYVTNgF" value_template: >- {{ 'Close' if is_state('sensor.woonkamer_temperature', >, 'sensor.tempterras_temperature') else 'Open' }} |
Ja, dat staat goedTravockMD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:24:
[...]
Misschien TE voor de hand liggend, maar je begint je scripts in de yaml file(s) die in je package folder staan wel gewoon met
code:
1 script:
en je automations met
code:
1 automation:
@robbinonline en @RobertMe Grootste probleem is dat is_state() maar twee parameters accepteert en alleen een equals (==) vergelijking kan doen. Je moet dus de state ophalen en zelf vergelijken.
Maar zou je ook aanraden niet meer de legacy template sensor methode te gebruiken maar de nieuwe state-based template sensor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: binnenbuitentempwoonkamer: unique_id: XFYVTNgF" value_template: >- {{ 'Close' if states('sensor.woonkamer_temperature')|float(0) > states('sensor.tempterras_temperature')|float(0) else 'Open' }} |
Maar zou je ook aanraden niet meer de legacy template sensor methode te gebruiken maar de nieuwe state-based template sensor.
Je kunt is_state zo niet gebruiken, die kun je alleen voor een exacte match gebruiken.robbinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:39:
Met het oog op de warmte en wanneer ik moet ventileren heb ik de volgende tabel gemaakt.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - platform: template sensors: binnenbuitentempwoonkamer: unique_id: XFYVTNgF" value_template: >- {% if is_state('sensor.woonkamer_temperature', >, 'sensor.tempterras_temperature') %} Close {% if is_state('sensor.woonkamer_temperature', >, 'sensor.tempterras_temperature') %} Open {% endif %}
Je moet hier dit doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| value_template: >- {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) %} Close {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) %} Open {% endif %} |
Of
YAML:
1
2
3
| value_template: >- {{ 'Close' if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) else 'Open' }} |
@Septillion was me voor (was er al bang voor toen ik zag dat er een nieuwe reactie was terwijl ik aan het typen was).
Buiten de tip voor het gebruik van het nieuwe template format, zou je ook nog een availabiltiy template toe kunnen voegen.
[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 18-07-2022 15:15 ]
Septillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:10:
@robbinonline en @RobertMe Grootste probleem is dat is_state() maar twee parameters accepteert en alleen een equals (==) vergelijking kan doen. Je moet dus de state ophalen en zelf vergelijken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: binnenbuitentempwoonkamer: unique_id: XFYVTNgF" value_template: >- {{ 'Close' if states('sensor.woonkamer_temperature')|float(0) > states('sensor.tempterras_temperature')|float(0) else 'Open' }}
Heel erg bedankt allebei. En ohja het nieuwe template format daar ga ik binnenkort maar eens induiken 250 regels updatenTheFes schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Je kunt is_state zo niet gebruiken, die kun je alleen voor een exacte match gebruiken.
Je moet hier dit doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 value_template: >- {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) %} Close {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) %} Open {% endif %}
Of
YAML:
1 2 3 value_template: >- {{ 'Close' if states('sensor.woonkamer_temperature') | float(0) > states('sensor.tempterras_temperature') | float(0) else 'Open' }}
@Septillion was me voor (was er al bang voor toen ik zag dat er een nieuwe reactie was terwijl ik aan het typen was).
Buiten de tip voor het gebruik van het nieuwe template format, zou je ook nog een availabiltiy template toe kunnen voegen.
@robbinonline Vandaar nu mooi moment om er al in te duiken, scheelt zo dan weer 6 regels
Veel te warm voorSeptillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:30:
@robbinonline Vandaar nu mooi moment om er al in te duiken, scheelt zo dan weer 6 regels
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.