Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.322 views

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Septillion schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:33:
@verjager Maar wil hem wel trigger based willen hebben zodat de waarde tussen herstarts bewaard blijft... Kan natuurlijk stomweg time based maken of op elke state change maar zou zeggen dat er een elegantere oplossing moet zijn...
De min/max sensor maakt een sensor aan die toch wel bij een herstart bewaard blijft mag ik hopen?
Enige nadeel is dat deze niet makkelijk te resetten is om middernacht dat zou een optie moeten worden voor de min/max sensors voor allerlei sensoren (temperatuur, neerslag, zon opbrengst).

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bockelaar schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:43:
tuya is met de nieuwe API sowieso troep geworden. Ik ben het aan het vervangen en het komt er ook echt niet meer in
Ik heb een Tuya stekker liggen, zodra ik merkte dat die van internet afhankelijk bleek te zijn Tasmota erop geflashed, sindsdien geen Tuya meer gehaald. Ding hangt aan netwerksegment waarbij PiHole een whitelist toepast, toen merkte ik meteen dat dat ding een ET wilde doen (phone home) :P
Ah balls :/
Septillion schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:14:
Maar verwacht niets meer van Tuya en Xiaomi daarvoor. Misschien Sonoff dan :)
Misschien is https://eu.cloudfree.shop/product/cloudfree-eu-smart-plug/ wat? :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
De google calendar integratie is weggevallen..
Alles werd nu geimporteerd... alleen wil ik de oude yaml config verwijderen... maar ik zie niet goed meer wat dit juist was...
Ik heb een google calendar file die in mn config map staat, mag die weg?
Ik heb in mijn secrets ook een google id en google secret... mogelijks is dat ook een onderdeel maar heb schrik dat dat voor iets anders is/was..
Zijn er nog zaken?

De kiosk mode van maykar is helaas ook archived. Iemand een alternatief? Of gewoon door blijven gebruiken. Wel jammer

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
Mooie optie! Hoe hang je die in HA? (te lui om te zoeken :p )

Eigen inzet is vereist. Aan jouw luiheid hebben we natuurlijk niets.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 12-06-2022 11:15 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bockelaar schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Mooie optie! Hoe hang je die in HA? (te lui om te zoeken :p )
"Works with Home Assistant via MQTT" , gokje, koppelen aan MQTT broker en dan HASS de data laten verwerken? Heb 'm zelf niet :P
edit: @Bockelaar Misschien m.b.v. autodiscovery via MQTT? https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 11-06-2022 18:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:24
Een simpele vraag denk ik, maar ik kom even niet uit het begin. Ik heb nu een grid card met onze gezinsleden en daar overheen laat ik zien in welke zone iemand is (dmv person.<name>) Dit werkt goed. Ik wil dit echter wat uit gaan breiden en in plaats van de zone waar iemand zich bevindt, het volgende laten zien:
- als iemand in een zone is --> de naam van de zone waar deze persoon zich bevindt (nog liever de NL naam ipv 'home')
- als iemand onderweg is vanaf huis naar een willekeurige locatie --> de tekst 'onderweg van huis'
- als iemand onderweg is naar huis vanaf een willekeurige locatie --> de tekst 'onderweg naar huis'

Ik heb zones, device_trackers en proximity sensors aangemaakt. Ik kan nu via een entity card de staat van een proximity laten zien, bv. hoever iemand van huis af is en of iemand onderweg is van huis of naar huis (via het 'direction of travel' attribuut). Mijn gedachte was hiervan een template sensor te maken, daarmee kan ik dit laten zien als sensor, echter, dan ben ik er nog niet: ik krijg dan nog niet de naam van de zone waar iemand zich bevindt terug.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21
B-Force schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:41:
Een simpele vraag denk ik, maar ik kom even niet uit het begin. Ik heb nu een grid card met onze gezinsleden en daar overheen laat ik zien in welke zone iemand is (dmv person.<name>) Dit werkt goed. Ik wil dit echter wat uit gaan breiden en in plaats van de zone waar iemand zich bevindt, het volgende laten zien:
- als iemand in een zone is --> de naam van de zone waar deze persoon zich bevindt (nog liever de NL naam ipv 'home')
- als iemand onderweg is vanaf huis naar een willekeurige locatie --> de tekst 'onderweg van huis'
- als iemand onderweg is naar huis vanaf een willekeurige locatie --> de tekst 'onderweg naar huis'

Ik heb zones, device_trackers en proximity sensors aangemaakt. Ik kan nu via een entity card de staat van een proximity laten zien, bv. hoever iemand van huis af is en of iemand onderweg is van huis of naar huis (via het 'direction of travel' attribuut). Mijn gedachte was hiervan een template sensor te maken, daarmee kan ik dit laten zien als sensor, echter, dan ben ik er nog niet: ik krijg dan nog niet de naam van de zone waar iemand zich bevindt terug.

De naam van de zone waarin iemand zich bevindt is toch gewoon de state van dit person entity?

Home Assistant configuratie

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:55
Ik heb onlangs mn zonnepanelen en mn energiemeter geïmporteerd en gebruik nu het energie dashboard.

Kan je ook eigen dingen hier aan toevoegen? Ik zou graag de overcapaciteit willen toevoegen, het liefst als een soort meter die ook aan geeft welk apparaat je het beste kunt inschakelen om de capaciteit te benutten.

• B-Force
TheFes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:48:
[...]

De naam van de zone waarin iemand zich bevindt is toch gewoon de state van dit person entity?
ja klopt. en dat gaat dus ook goed. alleen wil ik, als ze niet in een zone zijn, graag zien of ze onderweg van of naar huis zijn

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
B-Force schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:01:
[...]

ja klopt. en dat gaat dus ook goed. alleen wil ik, als ze niet in een zone zijn, graag zien of ze onderweg van of naar huis zijn
Volgens mij zou je dat laatste met deze integratie kunnen oplossen: https://www.home-assistant.io/integrations/proximity/

• TheFes
B-Force schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Oke, dat bleek niet echt duidelijk uit het post, die eindigt met:
Mijn gedachte was hiervan een template sensor te maken, daarmee kan ik dit laten zien als sensor, echter, dan ben ik er nog niet: ik krijg dan nog niet de naam van de zone waar iemand zich bevindt terug.

Wat jij wil kan op zich prima, een template sensor die "Thuis" laat zien als de person state "home" is. Vervolgens de state van de person entity als die ongelijk is aan "not_home". Als die beide niet true zijn dan ga je naar de direction in de proximity sensor kijken.

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik heb onlangs een Zigbee motion sensor gekocht (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZG-204ZL.html). Mijn doel was om een licht op de gang hiermee te schakelen. Dat lijkt niet te werken, want het kan tot 10 seconde duren voordat het ding doorheeft dat er iemand beweegt en pas op dat moment kan ik het licht aan laten schakelen.

Heeft iemand een goede tip voor een AliExpress Zigbee motion sensor die wel goed te gebruiken is als trigger voor een lamp?

• TheFes
asvogel schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:18:
Ik heb onlangs een Zigbee motion sensor gekocht (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZG-204ZL.html). Mijn doel was om een licht op de gang hiermee te schakelen. Dat lijkt niet te werken, want het kan tot 10 seconde duren voordat het ding doorheeft dat er iemand beweegt en pas op dat moment kan ik het licht aan laten schakelen.

Heeft iemand een goede tip voor een AliExpress Zigbee motion sensor die wel goed te gebruiken is als trigger voor een lamp?
Ik gebruik voor het toilet een Aqara motion sensor. Nog het oude model waarvan je de cooldown niet kunt instellen, maar die voldoet prima en reageert snel

• R1card1nh0
  • Laatst online: 22-10 23:21
Goedenavond allemaal?

Is er iets veranderd in de laatste update mbt toestaan API key waarde in Configuration Yaml?
Ik krijg ineens een foutmeldingen op onderstaande regel:

sensor:
platform: openweathermap_all
api_key: 06625----------------9da07??????
latitude: 52.067593
longitude: 4.401676

• TheFes
R1card1nh0 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:31:
Goedenavond allemaal?

Is er iets veranderd in de laatste update mbt toestaan API key waarde in Configuration Yaml?
Ik krijg ineens een foutmeldingen op onderstaande regel:

sensor:
platform: openweathermap_all
api_key: 06625----------------9da07??????
latitude: 52.067593
longitude: 4.401676
Hallo?

Een meer precieze beschrijving van de foutmeldingen in plaats van "allerlei" zou op zich meer inzicht in het probleem kunnen geven.

Ik zie overigens dat de configuratie inmiddels via de config flow gaat, mogelijk is de YAML configuratie nu niet meer mogelijk
https://www.home-assistant.io/integrations/openweathermap/

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 11-06-2022 22:36 ]

• R1card1nh0
TheFes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Hallo?

Een meer precieze beschrijving van de foutmeldingen in plaats van "allerlei" zou op zich meer inzicht in het probleem kunnen geven.
Sorry:
bad indentation of a mapping entry at line 32, column 12:
api_key:............................

Key zit er al 2 jaar in

[ Voor 7% gewijzigd door R1card1nh0 op 11-06-2022 22:36 ]

• TheFes
R1card1nh0 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Sorry:
bad indentation of a mapping entry at line 32, column 12:
api_key:............................

Key zit er al 2 jaar in
Oke, dan zit er een fout in je spatiegebruik, maar aangezien de config tegenwoordig via de GUI kan, zou ik die YAML config er gewoon uit gooien en het via de GUI doen

• R1card1nh0
TheFes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Oke, dan zit er een fout in je spatiegebruik, maar aangezien de config tegenwoordig via de GUI kan, zou ik die YAML config er gewoon uit gooien en het via de GUI doen
Oke thx,

gaan we proberen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021

-CJ

Not remastered

asvogel schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:18:

Ik kan je niet echt verder helpen, maar ik heb dezelfde en ervaar die vertraging niet. Heb er nu eentje horizontaal op de toiletmuur bevestigd en deze activeert meteen zodra de deur opengaat.

All I had to do was follow the damn train.

• R1card1nh0
Goedemorgen,

Wil aan de slag gaan met de afvalwijzer.
En vroeg mij af welke te gebruiken uit de Haagse regio.
Als ik mijn postcode invul op mijnafvalwijzer.nl, afvalstoffendienstkalender.nl of ROVA dan krijg ik onbekend.

Alvast bedankt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:36
RobertMe schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:23:
Maar elke keer dat dat IoT spul wat stuurt of ontvangt kan jouw telefoon of laptop niks ontvangen. Wifi doet natuurlijk nog steeds aan time sharing. En het communiceren met meerdere clients in één time slot kan alleen met MU-MIMO, geïntroduceerd in 802.3ac wave 2, maar dat ondersteunen die ESPs weer niet.
Maar weer, door de hoge bandbreedte zal het netwerk daar toch stuk beter mee ook kunnen gaan. Een tijdslot is immers stuk sneller voorbij.

• Septillion
TWKterry schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:33:
[...]

De min/max sensor maakt een sensor aan die toch wel bij een herstart bewaard blijft mag ik hopen?
Enige nadeel is dat deze niet makkelijk te resetten is om middernacht dat zou een optie moeten worden voor de min/max sensors voor allerlei sensoren (temperatuur, neerslag, zon opbrengst).
Dat is misschien nog wel wat. Maar ik kan zo niet vinden of die sensor het nu werkelijk zelf bijhoudt of dat deze leunt op de recorder. Ivm mean en median zou dan namelijk wel logisch zijn. Maar dat zou ook betekenen dat de max dus vergeten wordt als de data uit de recoder valt. Binnenkort maar even testen. Of weet jij het?

Maar goed, blijft dat ik dan nog losse sensor wil hebben die dan ook al attribute de datum etc heeft. Zou naar mijn idee dus ook volledig met een template moeten kunnen maar heb er dus nog niet direct geluk mee :+ Nu ook reset gehad doordat hij 2 tel unknown/unavailable is geweest :/ Verdient dus nog wat werk :D

• Septillion
Raven schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Ik heb een Tuya stekker liggen, zodra ik merkte dat die van internet afhankelijk bleek te zijn Tasmota erop geflashed, sindsdien geen Tuya meer gehaald. Ding hangt aan netwerksegment waarbij PiHole een whitelist toepast, toen merkte ik meteen dat dat ding een ET wilde doen (phone home) :P
Yep, wat ze met die data willen doen is me nog steeds niet duidelijk maar zijn duidelijk geen voorstander van Open Home.
[...]
Ah balls :/
Yep, waren zo tof.
Gelukkig heb ik 10 BW-SHP6 liggen, allemaal nog met Tasmota. Maar wel interessante ontwikkeling. Prijs van product is wel wat hoger maar valt mee. De verzending dan alleen :/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Yep, wat ze met die data willen doen is me nog steeds niet duidelijk maar zijn duidelijk geen voorstander van Open Home.
Buiten dat, alle commando's en meetgegevens gingen ook via de fabrikant, zonder internet bleek die stekker helemaal niet bruikbaar :/ Dat de fabrikant stats bijhoud, meh, dat valt wel te blokken. Maar functionaliteit dat van internet afhankelijk is? Nee :(

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 12-06-2022 11:23 ]

Oscar Wilde

• Septillion
@Raven Klopt, op zich ook niet zo gek daar het enige gebruik dat ze voor ogen hebben het gebruik met hun cloud controller. Al het andere is of trickery of inhaken op de cloud API.

• asvogel
  • Laatst online: 19-09 23:36
TheFes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik voor het toilet een Aqara motion sensor. Nog het oude model waarvan je de cooldown niet kunt instellen, maar die voldoet prima en reageert snel
Dank voor de tip; als ik het met deze niet goed krijg zal ik die (oud of nieuw) proberen.
-CJ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Ik kan je niet echt verder helpen, maar ik heb dezelfde en ervaar die vertraging niet. Heb er nu eentje horizontaal op de toiletmuur bevestigd en deze activeert meteen zodra de deur opengaat.
Hee, dat is wonderlijk! Hoe staat hij bij jou ingesteld? Wellicht doe ik daar iets niet goed?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021

-CJ

Not remastered

asvogel schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Dank voor de tip; als ik het met deze niet goed krijg zal ik die (oud of nieuw) proberen.

[...]

Hee, dat is wonderlijk! Hoe staat hij bij jou ingesteld? Wellicht doe ik daar iets niet goed?
Wat bedoel je qua instellingen? Ik heb de sensor gekoppeld via de zigbee stick en gekoppeld via een standaard blueprint om de lamp aan te zetten bij beweging. Verder niks bijzonders gedaan.

Zoals gezegd heb ik er nog eentje liggen die ik voor de gang wil gebruiken. Zal eens kijken of die ook zo snel reageert.

Mocht je willen dat ik iets specifieks nakijk dan moet je het maar aangeven.

All I had to do was follow the damn train.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:19:
[...]
Gelukkig heb ik 10 BW-SHP6 liggen, allemaal nog met Tasmota.
Moet ik hem zo lezen dat Tasmota nu niet meer mogelijk is? Ik heb nu nog POW R2’s liggen maar die zijn best lomp en niet ideaal in sommige situaties.

Zoals je al eerder zegt zijn de verzendkosten van Cloudfree nogal bizar. Helemaal als je maar 1 of 2 van die dingen nodig hebt :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Septillion
@Toppe Helaas hebben die van Blitzwolf nu dus ook random andere Wifi chips :/ Schijnbaar nog wel een versie via mediarath.de te krijgen zie ik op de Tasmota Device Repository maar kost dan wel €28,- :/

Jammer dat Sonoff geen compacte plug weet te maken. Of een fatsoenlijke dimmer...

• skank
  • Nu online
B-Force schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:41:

Benieuwd naar de looks van die grid? Plaats je ff een screenshot in het show topic? aub

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 22:01
Ik heb stadsverwarming met de onderstaande meter, nu wil ik deze graag zelf uitlezen maar er is weinig over te vinden.
Enige wat ik kan vinden zijn kamstrup slimme electriciteitsmeters.
Dit gaat dan via een IR sensor (rond magneetje) deze zit hier niet op, wel iets wat op een IR poort lijkt.
Iemand ook deze meter en hem uitleest via HomeAssist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYGxf4G4f-1G6ySPd1z3PnCawic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcMUz0Zo30Wc9jnBq1npYGMD.jpg?f=fotoalbum_large

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:11
ComTech schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:22:
Ik heb stadsverwarming met de onderstaande meter, nu wil ik deze graag zelf uitlezen maar er is weinig over te vinden.
Dit gaat dan via een IR sensor (rond magneetje) deze zit hier niet op, wel iets wat op een IR poort lijkt.

[Afbeelding]
Ja, ik heb hier een component voor gemaakt, alle info staat op github: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 22:01
golles schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Ja, ik heb hier een component voor gemaakt, alle info staat op github: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
Niet goed gezocht dus bedankt daar kan ik wat mee.
Alleen is de sensor op eBay inmiddels niet meer te vinden dus even kijken voor een alternatief .

• golles
ComTech schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Niet goed gezocht dus bedankt daar kan ik wat mee.
Alleen is de sensor op eBay inmiddels niet meer te vinden dus even kijken voor een alternatief .
Ik heb net een nieuwe versie gereleased en de documentatie iets verbeterd, oa screenshots.

Volgens mij staat er nog wel 1 op ebay https://www.ebay.nl/itm/S...59496?hash=item3ff91541a8

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:08
Zijn de warmtelinks niet ergens los te krijgen om aan een kamstrup 403 te hangen?

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
R1card1nh0 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 00:41:
Goedemorgen,

Wil aan de slag gaan met de afvalwijzer.
En vroeg mij af welke te gebruiken uit de Haagse regio.
Als ik mijn postcode invul op mijnafvalwijzer.nl, afvalstoffendienstkalender.nl of ROVA dan krijg ik onbekend.

Alvast bedankt.
Kijk eens naar Afvalinfo, te downloaden via HACS.

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
feenstn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:43:
Goedemorgen,

Ik heb zojuist geupdate naar de laatste versie (2022.6.4 kwam van 2022.5.5) en nu zie ik in mijn logbook dat alle automations gelogd worden:

[Afbeelding]

terwijl ik in mijn configuration.yaml de automations 'excluded' heb :
YAML:
1
2
3
4
logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation

Als ik een automation als entiteit exclude, zie je deze niet in logbook.

Lijkt er dus op dat domain excluded niet meer werkt?
Zijn er meer met dezelfde ervaring, of doe ik iets mis?
Iemand misschien dezelfde problemen?

Ik begrijp de werking niet meer.
Als ik automations exclude op domain niveau, werkt dit niet, ze worden gelogd in het logbook..
Als ik een specifieke automation exclude op entiteit, werkt het wel.
Als ik bewegingssensoren op entiteit exclude, worden deze weer wel gelogd in het logbook. 7(8)7

Ik kan in de (breaking) changes niets hierover terug vinden.
Is dit gewenst gedrag of zijn mijn instellingen niet goed?

kan iemand me in de juiste richting duwen of het aan mijn opzet ligt of dat dit de beoogde werking is..
Dank alvast!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
recorder:
  purge_keep_days: 7
  include: 
    domains:
      - light
      - automation
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.presence_21
      - binary_sensor.bewegingssensor_zolder
      - binary_sensor.presence_65
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      -  ...

logger:
  default: warn

default_config:

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen met een Enphase Envoy en zonnepanelen met micro-omvormers?

Ik zie af en toe het volgende gebeuren. In de dagelijkse overzichten worden netjes de import, export en eigen productie opgenomen. Echter af en toe (en het lijkt er op dat dat vooral bij wisselvallig weer gebeurd) telt de export en opgewekte energie op tot een eigen verbruik van nagenoeg 0. Afgelopen zaterdag was dit behoorlijk extreem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpy5xYRGnW3Zn2Gdj_hexJGUVMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYE7SoyQfgRpXZGNUi1J19K8.png?f=fotoalbum_large
Rond 15:00 uur zou ik zelfs niets verbruikt hebben. Nu lijkt het dus dat er meer teruggave is dan mijn omvormer aangeeft (wat vrij uniek lijkt te zijn, meestal geven ze juist minder terug ivm eigen opname). Zien meer mensen dit?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Hmmbob
  • Laatst online: 10:35
feenstn schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Iemand misschien dezelfde problemen?

Ik begrijp de werking niet meer.
Als ik automations exclude op domain niveau, werkt dit niet, ze worden gelogd in het logbook..
Als ik een specifieke automation exclude op entiteit, werkt het wel.
Als ik bewegingssensoren op entiteit exclude, worden deze weer wel gelogd in het logbook. 7(8)7

Ik kan in de (breaking) changes niets hierover terug vinden.
Is dit gewenst gedrag of zijn mijn instellingen niet goed?

kan iemand me in de juiste richting duwen of het aan mijn opzet ligt of dat dit de beoogde werking is..
Dank alvast!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
recorder:
  purge_keep_days: 7
  include: 
    domains:
      - light
      - automation
      - climate
    entities:
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      -  ...

logger:
  default: warn

default_config:
https://github.com/home-assistant/core/pull/72728
Breaking change
The logbook filter now always inherits the recorder filter. If an entity is excluded in the recorder it will also be excluded by the logbook.

Please note that entity includes are weaker than globs so once an entity has been excluded by a recorder glob, it is impossible to include it with a logbook include (see #59080 for more details)
Ik zie dat deze inderdaad niet genoemd wordt in de breaking changes, terwijl deze wel zo gelabeld is.

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
Hmmbob schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:32:
[...]

https://github.com/home-assistant/core/pull/72728

[...]

Ik zie dat deze inderdaad niet genoemd wordt in de breaking changes, terwijl deze wel zo gelabeld is.
Maar hier is het toch andersom, automations zijn included in recorder, volgens mij zou je ze dan nog wel uit het logboek moeten kunnen filteren door een exclude daar.

Als je iets exclude in recorder, dan snap ik wel dat je die niet meer in het logboek kunt krijgen.

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 14:27
Magic schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:28:
Zijn er hier meer mensen met een Enphase Envoy en zonnepanelen met micro-omvormers?

Ik zie af en toe het volgende gebeuren. In de dagelijkse overzichten worden netjes de import, export en eigen productie opgenomen. Echter af en toe (en het lijkt er op dat dat vooral bij wisselvallig weer gebeurd) telt de export en opgewekte energie op tot een eigen verbruik van nagenoeg 0. Afgelopen zaterdag was dit behoorlijk extreem:
Net even nagekeken, en ik heb hetzelfde. Met vrij constant 0,2 kWh verbruik is deze wel héél erg laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfCNzCqYFyofKqKAIhmkH33Jctg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Smxbl8U1CzDBQkiD2PeaHun.png?f=user_large

• Hmmbob
  • Laatst online: 10:35
TheFes schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Maar hier is het toch andersom, automations zijn included in recorder, volgens mij zou je ze dan nog wel uit het logboek moeten kunnen filteren door een exclude daar.

Als je iets exclude in recorder, dan snap ik wel dat je die niet meer in het logboek kunt krijgen.
Eens, dus vermoedelijk een bug.

Sometimes you need to plan for coincidence

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:37:
[...]

inderdaad, ik begrijp als het excluded is in de recorder dat je deze niet in het logbook te zien is.

Maar betekend dit dan ook dat je niets meer kan excluded in het logbook.
Dus alles wat included is in de recorder, zal altijd te zien zijn in het logbook.

"The logbook filter now always inherits the recorder filter"

Anders begrijp ik ook niet waarom mijn bewegingssensoren gewoon in het logbook staan

• TheFes
feenstn schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:55:
[...]

inderdaad, ik begrijp als het excluded is in de recorder dat je deze niet in het logbook te zien is.

Maar betekend dit dan ook dat je niets meer kan excluded in het logbook.
Dus alles wat included is in de recorder, zal altijd te zien zijn in het logbook.

"The logbook filter now always inherits the recorder filter"

Anders begrijp ik ook niet waarom mijn bewegingssensoren gewoon in het logbook staan
Zoals @Hmmbob al aangeeft is dat waarschijnlijk een bug. Dat iets de filters uit iets anders overneemt wil nog niet zeggen dat je er dan niet alsnog wat extra filters overheen kunt gooien.

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Oke, dat bleek niet echt duidelijk uit het post, die eindigt met:

[...]

Wat jij wil kan op zich prima, een template sensor die "Thuis" laat zien als de person state "home" is. Vervolgens de state van de person entity als die ongelijk is aan "not_home". Als die beide niet true zijn dan ga je naar de direction in de proximity sensor kijken.
Gebruik jij die. proximity intergratie? Ook voor de gein eens geactiveerd toen ik dit zag maar hij vind nog steeds dat ik "towards" ben richting huis terwijl ik al dik 4 uur thuis ben.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Klopt het dat er nog steeds problemen zijn met de Home Connect integratie? Of dat deze op zijn zachtst gezegd instabiel is?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Toppe
  • Nu online
CAP-Team schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:29:
Klopt het dat er nog steeds problemen zijn met de Home Connect integratie? Of dat deze op zijn zachtst gezegd instabiel is?
Hier werkt alles prima.

• Septillion
Hier werkt ook alles prima. Dus zolang de HC servers online blijven lijkt er niets aan de hand met de integratie.

• golles
Bij mijn vaatwasser is alles goed, mijn wasmachine heeft wel problemen, lijkt op: https://github.com/home-assistant/core/issues/66063

Ik heb een slimme stekker bij de wasmachine, als er een poosje spanning of geen spanning is, dan herlaad ik de Home Connect integratie

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-11 11:48
Kan iemand mij vertellen of ik met de Hue Wall Switch een lamp zowel in als uit kan schakelen met bijvoorbeeld 'left_press' commando? Zodat ik met 1 Wall Switch module 2 groepen lampen kan bedienen.
Of 1 groep waarbij de linker knop altijd aan/uit is en de rechter knop altijd gebruikt word om te dimmen.

• TheFes
Toppe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Gebruik jij die. proximity intergratie? Ook voor de gein eens geactiveerd toen ik dit zag maar hij vind nog steeds dat ik "towards" ben richting huis terwijl ik al dik 4 uur thuis ben.
Ik gebruik hem wel, om te bepalen of mijn vriendin binnen 4km is, en richting huis komt. Op dat moment gaat er een TTS af met "Hoera! <naam vriendin> is bijna thuis!"
Om te bepalen of ze daadwerkelijk thuis is, gebruik ik de state van de person entity.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:29

JoepW

iRacer & Home Assistant

Buffalo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:14:
Kan iemand mij vertellen of ik met de Hue Wall Switch een lamp zowel in als uit kan schakelen met bijvoorbeeld 'left_press' commando? Zodat ik met 1 Wall Switch module 2 groepen lampen kan bedienen.
Of 1 groep waarbij de linker knop altijd aan/uit is en de rechter knop altijd gebruikt word om te dimmen.
Een van de kanalen gebruiken voor aan uit is geen probleem.
Als trigger de knop en daarna een choose op basis van of het licht aan of uit is en op basis daarvan het licht uit doen als het aan is en andersom.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Buffalo
JoepW schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Een van de kanalen gebruiken voor aan uit is geen probleem.
Als trigger de knop en daarna een choose op basis van of het licht aan of uit is en op basis daarvan het licht uit doen als het aan is en andersom.
Ik gebruik de visuele editor in HA om een automatisering te maken.
Misschien is dit te beperkt en moet het op een andere manier?

• TheFes
Buffalo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik de visuele editor in HA om een automatisering te maken.
Misschien is dit te beperkt en moet het op een andere manier?
Gebruik als action de service call light.toggle

• Buffalo
TheFes schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Gebruik als action de service call light.toggle
Super! :D

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 16:48
golles schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Bij mijn vaatwasser is alles goed, mijn wasmachine heeft wel problemen, lijkt op: https://github.com/home-assistant/core/issues/66063

Ik heb een slimme stekker bij de wasmachine, als er een poosje spanning of geen spanning is, dan herlaad ik de Home Connect integratie
Ben overstapt naar de Home Connect Alt versie https://github.com/ekutner/home-connect-hass omdat ik als de wasmachine aanzetten ik daarvan niets zag in Home Connect intergratie, dit was alleen op te lossen door Home Assistant te herstarten.

Er lopen hiervoor ook al meerdere onderwerpen op github https://github.com/home-assistant/core/issues/72187, https://github.com/home-assistant/core/issues/66063 maar de helaas geen oplossing. De ontwikkelaar geeft aan weinig tijd te hebben.

Aangezien ik zeer te spreken ben over Home Connect Alt heb ik mijn steentje bij gedragen in de vertaling naar het Nederlands.

[ Voor 18% gewijzigd door _Mitchie_ op 13-06-2022 18:47 ]

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
theturtle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Net even nagekeken, en ik heb hetzelfde. Met vrij constant 0,2 kWh verbruik is deze wel héél erg laag.
Het was mij nog niet opgevallen, maar ik heb het ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqBGKDVRM_k5V-yojppSMS7avF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fXYrzfx26096xI49ikWpzYYf.png?f=user_large
Ik vermoed dat het komt omdat de Envoy maar 1x per 15 minuten update, en dat je dus net voor of na de berekening van de statistieken kunt uitkomen. Wat je dan mist of teveel hebt wordt het volgende uur wel weer verrekend.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ComTech schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:22:

[Afbeelding]
MBus module erin? (maar wellicht mag je hem niet openmaken van je leverancier, men kan zien dat de batterij eruit is geweest door een melding in het display)
https://www.ebay.co.uk/it...e36170:g:1v0AAOSwZPpfCfZ4

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz (ik doe geen domoticz meer :+ )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• B-Force
kan iemand mij helpen met het draaien van de Nginx en AdGuard addons tegelijkertijd?

Ik had AdGuard draaien, werkte perfect. In router ingesteld als DNS server en alles ging door AdGuard heen. Ik wilde echter ook Nginx draaien zodat ik via NAAM.duckdns.org ook wat veiliger kon navigeren. Ik kreeg hier de foutmelding dat poort 443 al in gebruik was. Na lang zoeken kwam ik er achter dat dit de AdGuard addon is.
Als ik deze disable, kan ik Nginx starten en werkt alles goed. Ik wil echter ook graag AdGuaard draaien. Ik dacht dat dit zou kunnen door AdGuard aan een ander poort toe te wijzen, maar als ik op de 'configuration' tab een andere poort invul (deze stond op 53) en in mijn router de DNS weer omzet naar mijn interne ip-adres van HA, werkt het niet meer...

toevoeging: als ik de addon start en ik klik op WEB UI krijg ik mijn HA dashboard getoond in het HA dashboard? als ik daarin weer klik op WEB UI krijg ik weer een dashboard in een dashboard in een dashboard :O

update: inmiddels heb ik het draaiend gekregen door in de adguard addon het vinkje bij 'https' uit te zetten. echter nu kom ik niet meer in de WEB UI en krijg ik de foutmelding: '502 Bad Gateway' als ik via mijn lokale IP probeer, of ik krijg weer een HA dashboard in een dashboard als ik het vanaf duckdns probeer...

[ Voor 25% gewijzigd door B-Force op 13-06-2022 21:21 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:16
AUijtdehaag schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:41:
[...]

MBus module erin? (maar wellicht mag je hem niet openmaken van je leverancier, men kan zien dat de batterij eruit is geweest door een melding in het display)
https://www.ebay.co.uk/it...e36170:g:1v0AAOSwZPpfCfZ4

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz (ik doe geen domoticz meer :+ )
Ooit in 2007 zo'n optische IR sensor gekocht, maar dat is rommelen om het via een PI uitgelezen te krijgen. Houd er wel rekening mee dat de 10 jaars batterij geen 10 jaar meer mee gaat. Bij Landis+Gyr stond dat elke uitlezing 30 min. van de levensduur afging. Kwam ik pas na 3 maanden achter met 5 min. interval. :o

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Vaevictis_ Batterijen voor kamstrup zijn gewoon te koop
https://www.batterijservi...uiting-geen_standaard_cel

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• nl0jdb
  • Laatst online: 07-11 23:15
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik ben nog behoorlijk groen in Home assistant

Al avonden bezit om een scriptje te maken om het totaal van de 3 omvormers bij elkaar op te tellen zodat ik van uit de "totale PV" productie dingen kan gaan schakelen o.a. boiler.

Heb me echt suf gezocht vele varianten geprobeerd maar het wil me niet lukken om 3 waardes opgeteld te krijgen, somt lukt het me om er 1 in beeld te krijgen maar momenteel zit ik helemaal vast.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
 - sensor:
   - name: "pv totaal"
     unit_of_measurement: "kWh" 
     state: >
       {{ states('sensor.schuur_total_energy_today') | float(0) }}
     availability> 
       {{ states('sensor.dak_zuid_total_energy_today') | is_number }}
       {{ states('sensor.dak_noord_total_energy_today') | is_number }}

• Septillion
@nl0jdb Denk zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      unique_id: total_energy_today_all
      state: >-
         {{ states('sensor.dak_zuid_total_energy_today')|float(0) +
            states('sensor.dak_noord_total_energy_today') | float(0) +
            states('sensor.schuur_total_energy_today') | float(0)  }}
      availability: >-
         {{ states('sensor.dak_zuid_total_energy_today') | is_number and
            states('sensor.dak_noord_total_energy_today') | is_number and
            states('sensor.schuur_total_energy_today') | is_number }}
      state_class: total_increasing
      device_class: energy

Vooral het inspringen van de meeste regels klopte niet.

Als 'total_energy_today' geen komma heeft dan zou int ipv float een logischere keuze zijn.

Grote tip om in ieder geval het template deel uit te sluiten is om dat eerst werkend te maken in Development Tools => Template.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 14-06-2022 09:30 ]

• nl0jdb
@Septillion

Dank je wel het is gelukt!

Mijn achtergrond is 0 in de ICT/Programmeren, meestal red ik het wel met een beetje google en proberen maar hier liep ik echt in vast.

Het stukje wat jij hebt gemaakt is veel uitgebreider dan alle voorbeelden die ik had gevonden/aangepast en geprobeerd.

Joop

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Respect!! _/-\o_ Ik zoek nu al een tijdje hoe ik mijn alpha innotec warmtepomp via Home Assistent of liever nog Homey zou kunnen bedienen, maar kom er niet uit. Heel knap hoe je dit hebt gedaan!

Is er een manier hoe ik dat ook zou kunnen gebruiken? Ben bereid te knutselen, maar heb nul ervaring met zulke code. Ben meer van de Excel sheets ;)
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:36:
Op verzoek @DutchKel @Matis @bello2011 , mijn dashboard voor water/water Alpha Innotec WP. De integratie werkt met de HACS ingreratie voor Luxtronik. Dank aan @KC27

[Afbeelding]

Lovelace

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
  - background: var(--background-image)
    badges: []
    cards:
      - entities:
          - entity: luxtronik.warmtepomp_type
          - entity: luxtronik.ip_adres
          - entity: luxtronik.firmware_versie
          - entity: luxtronik.comfort_print_aanwezig
          - entity: luxtronik.toestand
          - entity: sensor.koeling_uren
          - entity: sensor.verwarming_uren
          - entity: sensor.compressor_uren
          - entity: luxtronik.impulsen_compressor
        show_header_toggle: false
        title: Informatie
        type: entities
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_retour
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_aanvoer
          - entity: luxtronik.temperatuur_tapwater
          - entity: luxtronik.tapwater_gewenst
          - entity: luxtronik.temperatuur_buiten
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_uitgang
          - entity: luxtronik.ruimte_temperatuur_nu
          - entity: luxtronik.ruimte_temperatuur_gewenst
          - entity: luxtronik.heetgas
          - entity: luxtronik.aanzuigtemperatuur_verdamper
          - entity: luxtronik.verwarming_retour_setpoint
          - entity: luxtronik.nachtverlaging
          - entity: luxtronik.voetpunt_stooklijn
          - entity: luxtronik.aanvoer_temperatuur_koeling
        title: Temperatuur
      - entities:
          - entity: luxtronik.verwarming_instelling
          - entity: luxtronik.tapwater_instelling
          - entity: luxtronik.koeling_instelling
          - entity: luxtronik.ventilatie_warmtepomp_lucht
          - entity: luxtronik.circulatiepomp
          - entity: luxtronik.vraag_warm_tapwater
          - entity: luxtronik.hogedruk_pressostaat
          - entity: luxtronik.motorbeveiliging
          - entity: luxtronik.lagedruk_pressostaat
          - entity: luxtronik.circulatiepomp_warm_tapwater
          - entity: luxtronik.vloerverwaming_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.aanvullende_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.afschakelcode
          - entity: luxtronik.ontdooien_flow_brine_doorstroming
          - entity: luxtronik.compressorfrequentie
          - entity: sensor.warmtepomp_doorstroom
          - entity: sensor.warmtepomp_doorstroom2
          - entity: luxtronik.hogedruk
          - entity: luxtronik.lagedruk
          - entity: luxtronik.brine_pomp_ventilator
          - entity: luxtronik.mixer_uitgang_dicht
          - entity: luxtronik.mixer_uitgang_open
          - entity: luxtronik.regelsignaal_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.warmtepomp_loopt
          - entity: luxtronik.thermische_desinfectie_sinds
          - entity: luxtronik.vrijgave_koeling
          - entity: luxtronik.koeling_aan_na_bt_overschrijding
          - entity: luxtronik.koeling_uit_na_bt_onderschrijding
        title: Status
      - detail: 2
        entity: sensor.heatpump_total_system_power
        graph: line
        hours_to_show: 8
        name: Warmtepomp  opgenomen vermogen
        type: sensor
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_buiten
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_aanvoer
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_retour
        hours_to_show: 24
        refresh_interval: 30
        title: Temperaturen VV / buiten
        type: history-graph
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_uitgang
        hours_to_show: 24
        refresh_interval: 30
        title: Temperatuur warmtebron
        type: history-graph
      - type: 'custom:mini-graph-card'
        name: Brontemperatuur (72 uur)
        entities:
          - luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
        hours_to_show: 72
        group_by: date
        show:
          icon: true
          name: true
          state: true
          extrema: true
      - type: entities
        entities:
          - entity: input_boolean.bedrijfsmode_koeling
          - entity: input_number.bovenpunt_stooklijn
          - entity: input_number.stooklijn_verschuiving
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: gauge
            entity: sensor.wp_cop_daily
            min: 0
            max: 100
          - type: gauge
            entity: sensor.wp_scop_monthly
            min: 0
            max: 100
    icon: 'mdi:radiator'
    path: warmtepomp
    title: Warmtepomp

automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
#if value changes on the luxtronik input_number is adjusted
-   id: '052'
    alias: set input number verschuiving
    trigger:
      platform: state
      entity_id: luxtronik.ID_Einst_WK_akt
    action:
      service: input_number.set_value
      data: 
        entity_id: input_number.stooklijn_verschuiving
        value: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_WK_akt') }}"

#if input_number is changed, the new value is sent to luxtronic
-   id: '053'
    alias: set stooklijn verschuiving op luxtronik
    trigger:
      entity_id: input_number.stooklijn_verschuiving
    action:
      service: luxtronik.write
      data:
        parameter: ID_Einst_WK_akt
      data_template:
        value: '{{ trigger.to_state.state }}'

#if value changes on the luxtronik input_number is adjusted
- id: '053'
  alias: set input number bovenpunt stooklijn
  trigger:
    entity_id: luxtronik.ID_Einst_HzHwHKE_akt
  action:
    service: input_number.set_value
    data: 
      entity_id: input_number.bovenpunt_stooklijn
      value: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_HzHwHKE_akt') }}"

#if input_number is changed, the new value is sent to luxtronic
- id: '054'
  alias: set bovenpunt stooklijn op luxtronik
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.bovenpunt_stooklijn
  action:
    data:
      parameter: ID_Einst_HzHwHKE_akt
    data_template:
      value: '{{ trigger.to_state.state }}'

#if value changes on the luxtronik input_select is adjusted
- id: '055'
  alias: set input select bedrijfsmode koeling
  trigger:
    entity_id: luxtronik.ID_Einst_BA_Kuehl_akt
  action:
    service: input_select.select_option
    data_template: 
      entity_id: input_select.bedrijfsmode_koeling
      option: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_BA_Kuehl_akt') }}"

#if input_select is changed, the new value is sent to luxtronic
- id: '056'
  alias: set bedrijfsmode koeling op luxtronik
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.bedrijfsmode_koeling
  action:
    data:
      parameter: ID_Einst_BA_Kuehl_akt
    data_template:
      value: "{{ states('input_select.bedrijfsmode_koeling') }}"

sensors
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
  - platform: luxtronik
    scan_interval: 15
    sensors:
      - group: calculations
        id: ID_WEB_Temperatur_TVL
        friendly_name: Temperatuur VV aanvoer

id: ID_WEB_Temperatur_TRL
        friendly_name: Temperatuur VV retour

id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ
        friendly_name: Setpunkt retour verwarming

id: ID_WEB_Temperatur_TA
        friendly_name: Temperatuur buiten

id: ID_WEB_Temperatur_TBW
        friendly_name: Temperatuur tapwater

id: ID_WEB_Einst_BWS_akt
        friendly_name: Tapwater gewenst

id: ID_WEB_Temperatur_TWE
        friendly_name: Temperatuur warmtebron ingang

id: ID_WEB_Temperatur_TWA
        friendly_name: Temperatuur warmtebron uitgang

id: ID_WEB_Temperatur_RFV
        friendly_name: Temperatuur ruimte

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
        friendly_name: Status 1

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
        friendly_name: Status 2

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
        friendly_name: Status 3

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitVD1
        friendly_name: Bedrijfsuren compressor

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitImpVD1
        friendly_name: Impulsen compressor

id: ID_WEB_WP_BZ_akt
        friendly_name: Toestand

id: Heat_Output
        friendly_name: Thermisch vermogen

id: ID_WEB_Code_WP_akt
        friendly_name: Warmtepomp type

id: ID_WEB_RBE_RT_Soll
        friendly_name: Ruimte temperatuur gewenst

id: ID_WEB_RBE_RT_Ist
        friendly_name: Ruimte temperatuur nu

id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ
        friendly_name: Verwarming retour setpoint

id: ID_WEB_Time_WPein_akt
        friendly_name: Warmtepomp loopt

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitWP

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue
        friendly_name: Bedrijfsuren koeling

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitBW
        friendly_name: Bedrijfsuren tapwater

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitHz
        friendly_name: Bedrijfsuren verwarming

id: ID_WEB_WMZ_Heizung
        friendly_name: Verwarming

id: ID_WEB_WMZ_Seit
        friendly_name: Gezamelijke warmteproductie

id: ID_WEB_WMZ_Brauchwasser
        friendly_name: Tapwater

id: ID_WEB_Temperatur_THG
        friendly_name: Heetgas

id: ID_WEB_Freq_VD
        friendly_name: Compressorfrequentie

id: ID_WEB_HZIO_PWM
        friendly_name: Regelsignaal circulatiepomp

id: ID_WEB_Durchfluss_WQ
        friendly_name: Doorstroom

id: Flow_Rate_254
        friendly_name: Flow rate

id: ID_WEB_Time_LGS_akt
        friendly_name: Thermische desinfectie sinds

id: ID_WEB_Switchoff_file_Nr0
        friendly_name: Afschakelcode

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
        friendly_name: Status regel 1

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
        friendly_name: Status regel 2

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
        friendly_name: Status regel 3

id: ID_WEB_LIN_HD
        friendly_name: Hogedruk

id: ID_WEB_LIN_ND
        friendly_name: Lagedruk

id: ID_WEB_WMZ_Durchfluss
        friendly_name: Doorstroom 2

id: ID_WEB_SoftStand
        friendly_name: Firmware versie

id: ID_WEB_AdresseIP_akt
        friendly_name: IP adres

id: ID_WEB_SEC_BZ
        friendly_name: Bedrijfstoestand

id: ID_WEB_FreigabKuehl
        friendly_name: Vrijgave koeling

# - 'ID_WEB_Freq_VD' #Compressorfrequentie , Zie ook de template sensor voor omzetten naar juist aantal Hz
        id: ID_WEB_LIN_ANSAUG_VERDAMPFER
        friendly_name: Aanzuigtemperatuur verdamper

- group: parameters
        id: ID_Ba_Hz_akt
        friendly_name: Verwarming test

id: ID_Ba_Bw_akt
        friendly_name: Tapwater test

id: ID_Einst_BA_Kuehl_akt
        friendly_name: Koeling instelling

id: ID_Einst_WK_akt

id: ID_Ba_Hz_MK3_akt
        friendly_name: Koeling instelling2

id: ID_Ba_Bw_akt
        friendly_name: Tapwater instelling     

id: ID_Ba_Hz_akt
        friendly_name: Verwarming instelling        

# - group: parameters
        # id: ID_Einst_HzHwHKE_akt

id: ID_Einst_HzHKRANH_akt
        friendly_name: Voetpunt stooklijn

id: ID_Einst_HzHKRABS_akt
        friendly_name: Nachtverlaging

id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp
        friendly_name: Stookgrens

id: ID_Einst_KuehlFreig_akt
        friendly_name: Koelen vanaf BT

id: ID_Sollwert_KuCft2_akt
        friendly_name: Aanvoer temperatuur koeling

id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Ein_akt
        friendly_name: Koeling aan na BT overschrijding

id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Aus_akt
        friendly_name: Koeling uit na BT onderschrijding

- platform: template
    sensors:

#Warmtepomp

lux_wmz_heizung:
        friendly_name: Verwarming
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_heizung")| int) ) | round(0) }}'
        unit_of_measurement: 'kWh'

lux_wmz_brauchwasser:
        friendly_name: Tapwater
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_brauchwasser")| int) ) | round(0) }}'

tapwater_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_tapwater")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Tapwater uren    

lux_wmz_zeit:
        friendly_name: Totaal
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_zeit")| int)) | round(0) }}'

compressor_uren: 
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_compressor")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Bedrijfsuren compressor'

koeling_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_koeling")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Bedrijfsuren koeling      

verwarming_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_verwarming")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Bedrijfsuren verwarming

looptsinds_uren: 
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_time_wpein_akt")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Warmtepomp loopt sinds'

tdi_uren: 
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_time_lgs_akt")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Thermische desinfectie sinds'

lux_warmtepomp_compressor_frequentie:
        value_template: '{{ states("luxtronik_id_web_freq_vd")|float * 10 }}'
        friendly_name: 'Compressor frequentie'
        unit_of_measurement: 'Hz'

lux_warmtepomp_regelsignaal_circulatiepomp:
        value_template: '{{ states("luxtronik_id_web_hzio_pwm")|float * 10 }}'
        friendly_name: 'Regelsignaal circulatiepomp'
        unit_of_measurement: '%'

lux_warmtepomp_bedrijfstoestand:
        value_template: '{ "{0:,.0s}".format((states("ID_WEB_sec_bz_exists")}'
        friendly_name: 'Bedrijfstoestand'
        unit_of_measurement: ''

warmtepomp_doorstroom:
        value_template: '{{ states("luxtronik.doorstroom") }}'
        friendly_name: 'Doorstroom'
        unit_of_measurement: 'l/h'

warmtepomp_doorstroom2:
        value_template: '{{ states("luxtronik.doorstroom_2") }}'
        friendly_name: 'Doorstroom 2'
        unit_of_measurement: 'l/h'

wp_cop_daily:
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / states('sensor.daily_heat_consumption') | float) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: 'COP'
        friendly_name: COP dag

wp_scop_monthly:
        value_template: "{{ (states('sensor.monthly_heat_production') | float / states('sensor.monthly_heat_consumption') | float) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: 'SCOP'
        friendly_name: SCOP maand

configuration

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
utility_meter:

#WP Productie
  hourly_heat_production:
    source: luxtronik.gezamelijke_warmteproductie
    cycle: hourly

daily_heat_production:
    cycle: daily

weekly_heat_production:
    cycle: weekly

monthly_heat_production:
    cycle: monthly

#WP Consumptie
  hourly_heat_consumption:
    source: sensor.heatpump_import_watt_hours
    cycle: hourly

daily_heat_consumption:
    cycle: daily

weekly_heat_consumption:
    cycle: weekly

monthly_heat_consumption:
    cycle: monthly

input_number:
  stooklijn_verschuiving:
    name: Stooklijn verschuiving
    initial: 0
    min: -3
    max: 3
    step: 0.1
    unit_of_measurement: "°C"

bovenpunt_stooklijn:
    name: Bovenpunt stooklijn
    initial: 30
    min: 25
    max: 35
    step: 1
    unit_of_measurement: "°C"

box:
    name: Input
    initial: 5
    min: 1 
    max: 5
    step: 1
    mode: box

binary sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
  - platform: luxtronik
    scan_interval: 60
    sensors:
        friendly_name: Brine pomp ventilator
        #icon: mdi:fan
        id: ID_WEB_VBOout

friendly_name: Ventilatie warmtepomp (lucht)
        id: ID_WEB_VENout

id: ID_WEB_ZIPout
        friendly_name: Circulatiepomp

id: ID_WEB_ZUPout
        friendly_name: Aanvullende circulatiepomp

id: ID_WEB_BWTin
        friendly_name: Vraag warm tapwater

id: ID_WEB_HDin
        friendly_name: Hogedruk pressostaat
        #Uit is ok, rule aanmaken

id: ID_WEB_MOTin
        friendly_name: Motorbeveiliging

id: ID_WEB_NDin
        friendly_name: Lagedruk pressostaat

id: ID_WEB_BUPout
        friendly_name: Circulatiepomp warm tapwater

id: ID_WEB_HUPout
        friendly_name: Vloerverwaming circulatiepomp

id: ID_WEB_MA1out
        friendly_name: Mixer uitgang open

id: ID_WEB_MZ1out
        friendly_name: Mixer uitgang dicht

id: ID_WEB_VD1out
        friendly_name: Compressor

id: ID_WEB_ASDin
        friendly_name: Ontdooien, flow brine, doorstroming

id: ID_WEB_Comfort_exists
        friendly_name: Comfort print aanwezig

Het resultaat van 4 jaar tweaken.

• TheFes
B-Force schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:59:
kan iemand mij helpen met het draaien van de Nginx en AdGuard addons tegelijkertijd?

Ik had AdGuard draaien, werkte perfect. In router ingesteld als DNS server en alles ging door AdGuard heen. Ik wilde echter ook Nginx draaien zodat ik via NAAM.duckdns.org ook wat veiliger kon navigeren. Ik kreeg hier de foutmelding dat poort 443 al in gebruik was. Na lang zoeken kwam ik er achter dat dit de AdGuard addon is.
Als ik deze disable, kan ik Nginx starten en werkt alles goed. Ik wil echter ook graag AdGuaard draaien. Ik dacht dat dit zou kunnen door AdGuard aan een ander poort toe te wijzen, maar als ik op de 'configuration' tab een andere poort invul (deze stond op 53) en in mijn router de DNS weer omzet naar mijn interne ip-adres van HA, werkt het niet meer...

toevoeging: als ik de addon start en ik klik op WEB UI krijg ik mijn HA dashboard getoond in het HA dashboard? als ik daarin weer klik op WEB UI krijg ik weer een dashboard in een dashboard in een dashboard :O

update: inmiddels heb ik het draaiend gekregen door in de adguard addon het vinkje bij 'https' uit te zetten. echter nu kom ik niet meer in de WEB UI en krijg ik de foutmelding: '502 Bad Gateway' als ik via mijn lokale IP probeer, of ik krijg weer een HA dashboard in een dashboard als ik het vanaf duckdns probeer...
Heb je het over Nginx of Nginx Proxy Manager. Ik heb die laatste draaien en daar kun je in de configuratie een andere poort instellen om te forwarden naar de 443 Nginx poort

• VINO-BINS
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Wil dit bericht verwijderen, maar lukt niet |:(

Dat kun die doen door een mod te vagen via de knop "Rapporteer". Hierboven ook opgeruimd :)

[ Voor 146% gewijzigd door Septillion op 14-06-2022 09:29 ]

• B-Force
TheFes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Heb je het over Nginx of Nginx Proxy Manager. Ik heb die laatste draaien en daar kun je in de configuratie een andere poort instellen om te forwarden naar de 443 Nginx poort
\de prxy manager idd, ik zal eens kijken vaavond

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:41

D4NG3R

kiwi

:)

Wat gebruikt men hier eigenlijk aan (betaalbare) slimme muurschakelaars? Ik overweeg al een tijdje om ze hier allemaal te vervangen, maar heb geen idee welke ook 'gewoon' op zichzelf werken bij uitval van m'n HA server. Beetje zonde dat de verlichting niet meer aan of uit kan als m'n server / netwerk de geest besluit te geven. :9

Shelly schakelaars zien er veelbelovend uit, al ben ik er geen fan van dat die dingen aan WiFi hangen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 17:09
D4NG3R schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:41:
Wat gebruikt men hier eigenlijk aan (betaalbare) slimme muurschakelaars? Ik overweeg al een tijdje om ze hier allemaal te vervangen, maar heb geen idee welke ook 'gewoon' op zichzelf werken bij uitval van m'n HA server. Beetje zonde dat de verlichting niet meer aan of uit kan als m'n server / netwerk de geest besluit te geven. :9

Shelly schakelaars zien er veelbelovend uit, al ben ik er geen fan van dat die dingen aan WiFi hangen.
Ik gebruik Shelly ;) werkt als een tierelier (een combinatie van originele firmware en Tasmota). De ESP chip doet alleen 2.4GHz, dus daar hebben andere devices eigenlijk geen last van (Die zitten allemaal op de 5GHz band). Daarnaast al het iot spul in een eigen VLAN gestopt, draait hier nu meer dan 1.5 jaar, eigenlijk zonder problemen.

• Septillion
@D4NG3R Eigenlijk elke module met een input voor een schakelaar kan standalone werken. Bij sommige modules kan je eventueel deze directe link tussen schakelaar en uitgang verbreken. Al naar gelang de firmware eventueel weer met "fail safe" dat bij het wegvallen van MQTT hij weer direct gekoppeld is (bijvoorbeeld met Tasmota en denk ook ESPhome). Bij alle Zigbee modules die ik ken is de link (helaas) niet te verbreken.

Zelf een mix van Zigbee modules (vooral de Lonsonho dubbele dimmer, wifi met Tasmota (vooral Sonoff Mini) en draadloze Zigbee schakelaars.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:46:
@nl0jdb Denk zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      unique_id: total_energy_today_all
      state: >-
         {{ states('sensor.dak_zuid_total_energy_today')|float(0) +
            states('sensor.dak_noord_total_energy_today') | float(0) +
            states('sensor.schuur_total_energy_today') | float(0)  }}
      availability: >-
         {{ states('sensor.dak_zuid_total_energy_today') | is_number and
            states('sensor.dak_noord_total_energy_today') | is_number and
            states('sensor.schuur_total_energy_today') | is_number }}
      state_class: total_increasing
      device_class: energy
Ik zou de availability conditie nog veranderen van and naar or. Nu wordt er niet geteld als er 1 of 2 omvormers beschikbaar zijn. Ik denk dat je wilt tellen als er minimaal één van de omvormers beschikbaar is. Anders ga je productie missen in de telling. In de telling wordt 'niet beschikbaar' al als 0 geteld door het gebruik van float(0).

• torretje2012

Misschien is jasco wat voor je :+

• Septillion
@aritmeester Ik zu het zelf dus niet doen. Het gaat hier om de energie, niet het vermogen. Die zou gewoon beschikbaar moeten zijn, anders is de som gewoon fout. Dan zie ik liever unavailable dan een foutive waarde. Deel je de mening niet dan kan je er idd or van maken.

@torretje2012 :+

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@Septillion Dat moet ieder inderdaad voor zich bepalen. Maar als een van de omvormers om een of andere reden geen energie rapporteert dan zou ik persoonlijk toch wel de andere willen tellen.
Daar zou ik een automation naast maken welke een melding geeft zodra niet alle drie de omvormers gegevens leveren.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:07

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb zelf een aantal van die Hue wall switch modules, die doen precies wat ik wil. Gewoon op het bestaande schakelmateriaal. Alleen zijn die krengen nogal duur en heb nog geen goedkoper alternatief gezien die precies op deze manier werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 14-06-2022 11:45 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:07:
Bij sommige modules kan je eventueel deze directe link tussen schakelaar en uitgang verbreken. Al naar gelang de firmware eventueel weer met "fail safe" dat bij het wegvallen van MQTT hij weer direct gekoppeld is (bijvoorbeeld met Tasmota en denk ook ESPhome).
Dat zou exact het gedrag zijn waar ik naar zoek; bij verbinding is de knop puur een schakeling tussen een aantal helderheden, wanneer de verbinding wegvalt moet die de lamp fysiek aan/uit kunnen zetten. :Y
torretje2012 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Misschien is jasco wat voor je :+
Ik snap, ook na een Google opdracht, de grap niet. :+

• TheFes
aritmeester schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:33:
@Septillion Dat moet ieder inderdaad voor zich bepalen. Maar als een van de omvormers om een of andere reden geen energie rapporteert dan zou ik persoonlijk toch wel de andere willen tellen.
Daar zou ik een automation naast maken welke een melding geeft zodra niet alle drie de omvormers gegevens leveren.
Dat geeft issues op het energy dashboard. Als één van de drie wegvalt wordt je totaal lager. Het energy Dashboard gaat dan uit van een reset en je zult een piek krijgen

• Septillion
@TheFes Op zich is er natuurlijk niets op tegen om voor het energy dashboad de losse waardes van de inverters te gebruiken en deze waarde alleen voor je eigen inzicht / dashbaord. Dan gaat het met een or ook prima. Alleen als je 3 omvormers hebt verwacht ik altijd de som van de drie te zien en niet de som van twee omdat toevallig een omvormer even uit is...

• torretje2012
En de rest van de serie, een goed voorbeeld hoe je niet een smartproduct op de markt zet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Had em gisteren nog gezien, de naam was niet blijven hangen. Maar ja, dat is wel dramatisch. _O-

• Danielson
  • Laatst online: 06:45
D4NG3R schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Had em gisteren nog gezien, de naam was niet blijven hangen. Maar ja, dat is wel dramatisch. _O-
Ik heb me ook doodgelachen! 8)7

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:16
VINO-BINS schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:47:
Respect!! _/-\o_ Ik zoek nu al een tijdje hoe ik mijn alpha innotec warmtepomp via Home Assistent of liever nog Homey zou kunnen bedienen, maar kom er niet uit. Heel knap hoe je dit hebt gedaan!

Is er een manier hoe ik dat ook zou kunnen gebruiken? Ben bereid te knutselen, maar heb nul ervaring met zulke code. Ben meer van de Excel sheets ;)

[...]
Gewoon code overnemen in de configuratie. je hebt wel een aparte kWh meter nodig om alles werkend te krijgen.

• Danielson
Zijn er hier meer gebruikers van de Growatt Server intergratie? Hij is bij mij rond 16:15 uur gestopt, iemand anders dit probleem ook?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-11 18:31

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Met behulp van the Mushroom Lovelace heb ik eindelijk een dashboard kunnen maken waar ik op verder kan bouwen. Ook lukt het om dit via Play Media te vasten naar een Google Hub.

Opzet heb ik gemaakt met button per kamer/ type devices.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWWCctFiyT0H3-fgXe2S5b2hwR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTQdjTne4NYP3gqyMZj1mfKV.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan bijvoorbeeld op woonkamer tikt kom je in een scherm als dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDFBdxiUpxCkN-iuMPZJNVhlUfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQNceKWMgRwiox6NLWGFVysO.jpg?f=fotoalbum_large

Op de telefoon, computer etc werkt het echt super goed. Echter wanneer ik cast lukt het niet om andere pagina's te openen en zou ik in 1 dashboard moeten verwerken en dat is wat krapjes.

Kan online niks vinden dat het bij andere mensen ook niet werkt om door te klikken naar pagina's. Dat kan 2 dingen betekenen:

- Bij andere mensen werkt het wel en ik doe iets niet goed.
- Andere mensen nemen genoegen met 1 scherm

Weten jullie of het werkt op de manier zoals ik wil?

• The One Pizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-11 20:46
Danielson schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:41:
Zijn er hier meer gebruikers van de Growatt Server intergratie? Hij is bij mij rond 16:15 uur gestopt, iemand anders dit probleem ook?
Hier ook problemen met growatt server afgelopen dagen, waarbij hij een paar keer voor een paar uur onbereikbaar is. Ook de app van Growatt had recent wat verbinding issues. Dus ik denk dat het ligt aan de server van Growatt.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Danielson schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:41:
Hier ook volgens mij.
ie in de logs dit staan:

Logger: homeassistant.components.growatt_server.sensor
Source: components/growatt_server/sensor.py:246
Integration: Growatt Server (documentation, issues)
First occurred: 11:26:55 AM (5 occurrences)
Last logged: 4:13:08 PM

Unable to fetch data from Growatt server

Ook als ik in het energie dashboard kijk dan heb ik vanaf die tijd alleen teruglevering en consumptie.
Geen opgewekte energie wat direct is verbruikt (Oranje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbH4siPSyth7tLAhZ8OtAAd4Uek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/312NQtaqzNg0Be3KLlGymReJ.jpg?f=fotoalbum_large

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:45
'ello! Ik draai HA op een container / Rpi, en ben aan het experimenteren geslagen met koppeling aan Shelly's.

Als test geprobeerd een automation om te checken of een device uit is (met uitzicht op bijvoorbeeld een wasmachine, push message when done).
Nu heb ik in de Shelly app een automation gezet op tussen zonsondergang en 23.00 moet de lamp aanstaan. Onderstaand script draait in HA en hoort een push te sturen zodra hij merkt dat de lamp uit staat.

Ik krijg gemiddeld nu zo'n 5 push messages per dag, dus ook op random momenten dat die shelly al uren (lees: al bijna 20uur) uit staat. Iemand een idee om hierin te filteren?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Shelly test
description: ''
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: f9441069db373ded9750a1058284a6b1
    entity_id: sensor.dierenkoppen_power
    domain: sensor
    below: 2
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
condition: []
action:
  - device_id: 64ca23aad8945be69563d01c97b63f19
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Hij is uit hoor!
mode: single

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:56
AndereKoekoek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:11:
Met behulp van the Mushroom Lovelace heb ik eindelijk een dashboard kunnen maken waar ik op verder kan bouwen. Ook lukt het om dit via Play Media te vasten naar een Google Hub.

Opzet heb ik gemaakt met button per kamer/ type devices.

[Afbeelding]

Als je dan bijvoorbeeld op woonkamer tikt kom je in een scherm als dit.

[Afbeelding]

Op de telefoon, computer etc werkt het echt super goed. Echter wanneer ik cast lukt het niet om andere pagina's te openen en zou ik in 1 dashboard moeten verwerken en dat is wat krapjes.

Kan online niks vinden dat het bij andere mensen ook niet werkt om door te klikken naar pagina's. Dat kan 2 dingen betekenen:

- Bij andere mensen werkt het wel en ik doe iets niet goed.
- Andere mensen nemen genoegen met 1 scherm

Weten jullie of het werkt op de manier zoals ik wil?
Geen idee. Maar kun jij daar tegen joh?? Zon dash met buttons waarbij de tekst niet volledig in beeld is? Brrrr

• Danielson
AndereKoekoek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Hier ook volgens mij.
ie in de logs dit staan:

Logger: homeassistant.components.growatt_server.sensor
Source: components/growatt_server/sensor.py:246
Integration: Growatt Server (documentation, issues)
First occurred: 11:26:55 AM (5 occurrences)
Last logged: 4:13:08 PM

Unable to fetch data from Growatt server

Ook als ik in het energie dashboard kijk dan heb ik vanaf die tijd alleen teruglevering en consumptie.
Geen opgewekte energie wat direct is verbruikt (Oranje)

[Afbeelding]
Ik krijg deze fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Error while setting up growatt_server platform for sensor
Traceback (most recent call last):
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 249, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(task)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/homeassistant/components/growatt_server/sensor.py", line 74, in async_setup_entry
    devices, plant_id = await hass.async_add_executor_job(get_device_list, api, config)
  File "/usr/lib/python3.9/concurrent/futures/thread.py", line 52, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/homeassistant/components/growatt_server/sensor.py", line 42, in get_device_list
    login_response = api.login(config[CONF_USERNAME], config[CONF_PASSWORD])
  File "/srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py", line 119, in login
    data = json.loads(response.content.decode('utf-8'))['back']
  File "/usr/lib/python3.9/json/__init__.py", line 346, in loads
    return _default_decoder.decode(s)
  File "/usr/lib/python3.9/json/decoder.py", line 337, in decode
    obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
  File "/usr/lib/python3.9/json/decoder.py", line 355, in raw_decode
    raise JSONDecodeError("Expecting value", s, err.value) from None
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)

De ShinePhone app werkte de laatste anderhalve week ook erg slecht, veel time-outs etc. Die werkt sinds gister weer super snel en stabiel, er lijkt aan de Growatt kant dus wel wat gewijzigd te zijn.

@TheFes @AW_Bos @strandbal Jullie gebruiken deze intergratie ook zag ik, hoe gaat het bij jullie?

Ik baal er wel van, ik was zo trots op mijn energy dashboard! :P

Hopelijk is er snel een fix.

Edit; ik kwam deze nog tegen: https://github.com/home-assistant/core/issues/73503

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Danielson heb er ook last van.
Het was mij zaterdag opgevallen dat het na een herstart weer werkte en ik zie dat ik gister ook nog data had maar het lijkt er nu helemaal mee opgehouden.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:59

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb nog wel data, maar de snelheid van die Chinese servers is inderdaad niet om over naar huis te schrijven... Hier en daar een error in de log maar 't druppelt nog wel binnen.

Hier stond een dode link.

• Danielson
Een fix zou moeten zijn:

File that needs to be changed: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py @ line 115
Change: newLoginAPI.do to newTwoLoginAPI.do then restart home-assistant.

Alleen bij mij bestaat dat pad niet, volgens mij is het bij mij: /srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py

Ik heb line 115 aangepast naar newTwoLoginAPI.do, maar helaas lost dit het bij mij niet op.

• nl0jdb
The One Pizza schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Hier ook problemen met growatt server afgelopen dagen, waarbij hij een paar keer voor een paar uur onbereikbaar is. Ook de app van Growatt had recent wat verbinding issues. Dus ik denk dat het ligt aan de server van Growatt.
Bij mij ook en al dagen is de app erg traag met lange laad tijden.
Had er ook van de week ineens 2
Installaties bij staan weliswaar waar zonder dat ze ge configureert waren en kon ze weer verwijderen.

Maar het rommelt al dagen bij Growatt

• Danielson
nl0jdb schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Bij mij ook en al dagen is de app erg traag met lange laad tijden.
Had er ook van de week ineens 2
Installaties bij staan weliswaar waar zonder dat ze ge configureert waren en kon ze weer verwijderen.

Maar het rommelt al dagen bij Growatt
Ik had ook ineens een tweede "plant", had je de fix hierboven al eens getest?

• Sloet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:46
Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:18:
En wie heeft er voor mij dan ervaring met de SMA integratie? Volgens de help zou het zo makkelijk moeten zijn, volg de UI. Omvormer is prima bereikbaar van me PC/laptop/mobiel etc. Maar als ik bij 'Host' het (fixed) IP invul en het wachtwoord dan krijg ik "Failed to connect". Spelen met "Verify SSL certificate" en "Uses an SSL certificate" dan maar. Ongeachte of use SSL aan staat krijg ik de failed. Zet ik verify uit dan krijg ik ongeacht of use SSL aan staat of niet "Invalid authentication". Wel andere melding maar ook daar kom ik niets verder mee natuurlijk :/ Iemand een gouden tip?
Ik zat met exact hetzelfde probleem: de omvormer kon ik via de browser wel bereiken maar de SMA integratie kon geen verbinding leggen, ook niet via modbus. Bij mij bleek de oplossing om Home Assistant een ander IP-adres te geven. Ik denk dat dit komt omdat dit de vroegere DNS-server was, maar weet dat niet zeker. Na wijzigen van het IP-adres van HA werkte zowel de SMA integratie als modbus vlekkeloos! 8)

Edit: typo

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Koepert schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:06:
[...]

Geen idee. Maar kun jij daar tegen joh?? Zon dash met buttons waarbij de tekst niet volledig in beeld is? Brrrr
Nee haha. Was beetje aan het spelen om het schermpje volledig gevuld te krijgen.
Dacht zet er een tegeltje bij en dan schaalt het automatisch, maar in dezelfde ruimte geperst en dus afgekapt.
Maar als het sowieso niet gaat werken met meerdere pagina's, dan moet ik sowieso iets anders bedenken :)

• Danielson
Danielson schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:41:
Een fix zou moeten zijn:

File that needs to be changed: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py @ line 115
Change: newLoginAPI.do to newTwoLoginAPI.do then restart home-assistant.

Alleen bij mij bestaat dat pad niet, volgens mij is het bij mij: /srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py

Ik heb line 115 aangepast naar newTwoLoginAPI.do, maar helaas lost dit het bij mij niet op.
Blijkbaar had het even tijd nodig, het werkt hier weer! :)

• Septillion
stevenP schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:31:
'ello! Ik draai HA op een container / Rpi, en ben aan het experimenteren geslagen met koppeling aan Shelly's.

Als test geprobeerd een automation om te checken of een device uit is (met uitzicht op bijvoorbeeld een wasmachine, push message when done).
Nu heb ik in de Shelly app een automation gezet op tussen zonsondergang en 23.00 moet de lamp aanstaan. Onderstaand script draait in HA en hoort een push te sturen zodra hij merkt dat de lamp uit staat.

Ik krijg gemiddeld nu zo'n 5 push messages per dag, dus ook op random momenten dat die shelly al uren (lees: al bijna 20uur) uit staat. Iemand een idee om hierin te filteren?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Shelly test
description: ''
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: f9441069db373ded9750a1058284a6b1
    entity_id: sensor.dierenkoppen_power
    domain: sensor
    below: 2
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
condition: []
action:
  - device_id: 64ca23aad8945be69563d01c97b63f19
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Hij is uit hoor!
mode: single
Twee mogelijke oorzaken:

1) De trigger zal ook gebeuren als je HA herstart (en misschien ook als device even niet beschikbaar was maar niet 100% zeker). Dus als je dat veel gedaan hebt kan dat het verklaren.

2) Iets grotere kanshebber, de plug heeft wat onnauwkeurigheid. Dit moet je snel kunnen zien door hem dus eens een tijd uit te laten staan en dan naar de history van het stroomverbruik te kijken. Zou mij niet verbazen als de Shelly een keer beweerd 2W te hebben gezien zonder dat er wat loopt.
Pagina: 1 ... 158 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.