iemand nog tips voor een mooie tablet+wallmount die ook nog betaalbaar is? €150 voor alleen een mount (x3) word hem hier niet =D
Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:34:
[...]
offtopic:
Ik heb niet dit weer station maar een Netatmo. Onze vorige buurman had een gekalibreerd exemplaar wat jaarlijks werd gecontroleerd. Die heb ik gebruikt als retentie en nadat ik de Netatmo geplaatst had zoals ‘moest’ hadden we de zelfde waarde.
Hoe geplaatst? Ik heb deze gehaald met een CV buis, M6 draadeinde en wat moertjes.
3 gaten in CV buis gemaakt, draadeind er doorheen en vast zetten met moertjes.
Stuk draadeind genomen en die verbogen aan de onderkant.
Beton gemaakt en in die emmer gelaten, CV buis er in en het losse stuk draadeind. Zorgen dat het waterpas staat en laten uitharden.
Daarna 4 granuflex tegels genomen (10x10x1cm), emmer opgezet. Rondom gaten geboord en vol gestort met grind.
Op de CV buis het weerstation gehangen en op het losse draadeind de regen meter.
Resultaat:
[Afbeelding]
offtopic:
Mooi gedaan! Dat ophangen is inderdaad wel een dingetje. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van het plastic pijpje dat er bij zat, maar heb een aluminium buis gekocht, een een paar muurbeugels en hem zo aan m'n stenen shutting bevestigd. Hij hangt nu zo'n 50 cm boven m'n schutting, en muurvast (letterlijk). En is zo ook makkelijker naar het Noorden te draaien (voor de juiste windrichting).
Mooi gedaan! Dat ophangen is inderdaad wel een dingetje. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van het plastic pijpje dat er bij zat, maar heb een aluminium buis gekocht, een een paar muurbeugels en hem zo aan m'n stenen shutting bevestigd. Hij hangt nu zo'n 50 cm boven m'n schutting, en muurvast (letterlijk). En is zo ook makkelijker naar het Noorden te draaien (voor de juiste windrichting).
Werkt jouw Metatmo ook met HA?
Yep. Werkt zonder problemen, zelfs zonder de "officiële" intergratie (ik doe mee aan aan beta test voor de Netatmo intergratie zodat ook de deurbel ondersteund wordt)slow whoop schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:58:
[...]
offtopic:
Werkt jouw Metatmo ook met HA?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@TheFes Denk dat je nog werkelijk wilt vergelijken met 'now'
(ipv hem alleen in een var te stoppen...)
[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 09-06-2022 12:06 ]
Ah, ik bedoelde niet in het energy dashboard, maar het verloop van de sensor die je daarin hebt toegevoegd. Dus zoiets:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lM0EmLJNYxVMUDBTefTIsfip.jpg?f=user_large)
In dit topic is wel vaker voorgekomen dat mensen een enorme spike hadden omdat de sensor zichzelf tijdelijk resette naar 0, wat rare metingen gaf in het energy dashboard. Vandaar dat ik benieuwd was naar de sensor zelf, of je daar rare dingen in ziet.
Kan je trouwens terugvinden op welke dag dat bedrag zo hoog is geworden?
Heb gister pas het bedrag ingevuld, de informatie tot en met gister is onjuist. Die van vandaag is wél goed.Sicco92 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:06:
[...]
Ah, ik bedoelde niet in het energy dashboard, maar het verloop van de sensor die je daarin hebt toegevoegd. Dus zoiets:
[Afbeelding]
In dit topic is wel vaker voorgekomen dat mensen een enorme spike hadden omdat de sensor zichzelf tijdelijk resette naar 0, wat rare metingen gaf in het energy dashboard. Vandaar dat ik benieuwd was naar de sensor zelf, of je daar rare dingen in ziet.
Kan je trouwens terugvinden op welke dag dat bedrag zo hoog is geworden?
Gek genoeg heb ik die sensor eerder aangesloten dan dit overzicht laat zien.
:strip_exif()/f/image/W5shF96d5pktajl4cNCwmHbF.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Gelukkig hebben we Grafana nog:
[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 09-06-2022 12:14 ]
Dat is niet gek, de standaardinstelling van Home Assistant staat op 10 dagen dataretentie. Daarna gaat het (indien mogelijk) de long term database in.Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:10:
[...]
Gek genoeg heb ik die sensor eerder aangesloten dan dit overzicht laat zien.
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door Magic op 09-06-2022 12:15 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ja, was er inmidels al achter, more coffeeeee!Septillion schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:06:
@TheFes Denk dat je nog werkelijk wilt vergelijken met 'now'(ipv hem alleen in een var te stoppen...)
Logisch maar je zou bij het energy dashboard verwachten dat hij dan in elk geval aan het eind van de dag een totaal record in z'n long term database wegschrijft zodat je de gegevens in elk geval nog kan inzien.Magic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Dat is niet gek, de standaardinstelling van Home Assistant staat op 10 dagen dataretentie. Daarna gaat het (indien mogelijk) de long term database in.
Dat doet @TheFes in zijn laatste post dan ookSeptillion schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:06:
@TheFes Denk dat je nog werkelijk wilt vergelijken met 'now'(ipv hem alleen in een var te stoppen...)
Overigens had ik daar nog niet aan gedacht. Maar dat gaat natuurlijk goed doordat een template trigger ook alleen af gaat bij een false => true wijziging. En niet elke keer dat het template opnieuw wordt uitgevoerd en het resultaat true is.
Het energy dashboard kijkt wel naar je long term database, maar de screenshot is van de history, welke niet toont wat in je long term database staat.Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Logisch maar je zou bij het energy dashboard verwachten dat hij dan in elk geval aan het eind van de dag een totaal record in z'n long term database wegschrijft zodat je de gegevens in elk geval nog kan inzien.
Edit: ah, ik begrijp nu pas wat je bedoeld, je zou de tellerstanden aan het eind van de dag willen zien. Helaas lijkt dat er niet in te zitten, volgens mij worden enkel de delta's opgeslagen in de long term, maar niet de tellerstanden.
[ Voor 19% gewijzigd door Magic op 09-06-2022 12:23 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
ik krijg morgen een Lenova M10 FHD tab binnen (marktplaats 85 EUR) en wil deze met een (witte) wall mount van 58 EUR aan de muur gaan hangen. Kosten in totaal +/- 150 EUR...torretje2012 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:54:
iemand nog tips voor een mooie tablet+wallmount die ook nog betaalbaar is? €150 voor alleen een mount (x3) word hem hier niet =D
Heb zelf ook een goedkope Lenovo M10 tablet (55euro op marktplaats) in combinatie met Full Kiosk browser. Los van het feit dat 'ie continue de wifi verbinding kwijt is werkt het wel prima.
Ophangen doe ik via een hoesje dat ik er bij heb gekregen zodra ik de wifi problemen heb opgelost.
Ophangen doe ik via een hoesje dat ik er bij heb gekregen zodra ik de wifi problemen heb opgelost.
All I had to do was follow the damn train.
Iemand hier nog een idee voor?Toppe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:42:
Andere vraag:
Ik heb een bewegingsmelder in de gang hangen en een magneet contact op de tussendeur. Nou wil ik graag dat het alarm uitgeschakeld wordt als er beweging in de gang is en de tussendeur binnen 30 seconde open gaat. Uitschakelen op dat magneet contact lukt nog wel, maar hoe ga je controleren of er eerst beweging was?
Check of de bewegingssensor `on` is en of last_updated minder dan 30 seconden geleden was.
Kan je hier wat mee? https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#wait
Hier staan een paar wait-acties waar je misschien wat mee kan. Het klinkt alsof je misschien wel overweg kan met de wait_for_trigger of wait_template
Linkje naar de wallmount?B-Force schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:34:
[...]
ik krijg morgen een Lenova M10 FHD tab binnen (marktplaats 85 EUR)en wil eze met een (witte) wall mount van 58 EUR aan de muur gaan hangen. Kosten in totaal +/- 150 EUR...
Dat is een goeie. Echter heb ik net deze automation via de GUI gemaakt, alle fouten er uit, in een nieuw .yaml bestand geplakt: foutenTheFes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:59:
[...]
Check of de bewegingssensor `on` is en of last_updated minder dan 30 seconden geleden was.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: Nieuwe automatisering description: '' mode: single trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: - type: is_motion condition: device device_id: df1f76459ddf0b2eae5e446c22840cc8 entity_id: binary_sensor.lumi_29 domain: binary_sensor - condition: template value_template: "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.lumi_29.last_changed) > 30 }}" action: - device_id: 280a41dee1e05ea42b9568363311e9f3 domain: alarm_control_panel entity_id: alarm_control_panel.alarmo type: disarm |
Foutmelding:
code:
1
2
3
| bad indentation of a sequence entry at line 16, column 5:
- condition: template
^ |
Kun je de fout niet zelf zien als je naar je code kijkt, dit in combinatie met de vrij duidelijke foutmelding?Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Dat is een goeie. Echter heb ik net deze automation via de GUI gemaakt, alle fouten er uit, in een nieuw .yaml bestand geplakt: fouten
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: Nieuwe automatisering description: '' mode: single trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: - type: is_motion condition: device device_id: df1f76459ddf0b2eae5e446c22840cc8 entity_id: binary_sensor.lumi_29 domain: binary_sensor - condition: template value_template: "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.lumi_29.last_changed) > 30 }}" action: - device_id: 280a41dee1e05ea42b9568363311e9f3 domain: alarm_control_panel entity_id: alarm_control_panel.alarmo type: disarm
Foutmelding:
code:
1 2 3bad indentation of a sequence entry at line 16, column 5: - condition: template ^
template kan ook zo trouwens:
Django/Jinja:
1
| {{ (now() - states.binary_sensor.lumi_29.last_changed).seconds > 30 }} |
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 09-06-2022 13:27 ]
Nadat ik de bewegingsmelder er zelf uitgesloopt heb en een ID boven aan heb toegevoegd lijkt het te werken!TheFes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Kun je de fout niet zelf zien als je naar je code kijkt, dit in combinatie met de vrij duidelijke foutmelding?
template kan ook zo trouwens:
Django/Jinja:
1 {{ (now() - states.binary_sensor.lumi_29.last_changed).seconds > 30 }}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - id: '1653987570833' alias: Alarm uitschakelen. description: '' mode: single trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: condition: template value_template: "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.lumi_29.last_changed) < 30 }}" action: - device_id: 280a41dee1e05ea42b9568363311e9f3 domain: alarm_control_panel entity_id: alarm_control_panel.alarmo type: disarm |
Dan triggert ie ook als er geen beweging is en de tussendeur open gaat.Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Nadat ik de bewegingsmelder er zelf uitgesloopt heb en een ID boven aan heb toegevoegd lijkt het te werken!
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - id: '1653987570833' alias: Alarm uitschakelen. description: '' mode: single trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: condition: template value_template: "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.lumi_29.last_changed) < 30 }}" action: - device_id: 280a41dee1e05ea42b9568363311e9f3 domain: alarm_control_panel entity_id: alarm_control_panel.alarmo type: disarm
Je had de template condition 2 spaties naar voren moeten zetten zodat ie gelijk stond met de device condition.
Bestaat er ergens een goed overzicht van HACS integrations, bijvoorbeeld per thema? Of gewoon een overzicht van de meestgebruikte HACS integrations? Niet dat populair hetzelfde is als goed, maar toch..
Ik merk dat het vinden van interessante integrations bij mij vooral op toeval berust. Zo gebruik ik adaptive-lighting omdat ik die eens in een post in dit topic ben tegengekomen en Thermal Comfort vanwege een Reddit post (denk ik). Maar die integrations had ik net zo goed compleet gemist kunnen hebben als ik een dag later in dit topic of op Reddit had gekeken.
Met ruim 700 integrations die standaard in HACS zitten is een lange alfabetische lijst ook niet echt nuttig. Soms kom je met een bepaalde zoekterm nog wel een eind, maar vaak ook niet. Een lijst met veelgebruikte integrations, liefst per thema of zo, zou veel helpen ter inspiratie
Ik merk dat het vinden van interessante integrations bij mij vooral op toeval berust. Zo gebruik ik adaptive-lighting omdat ik die eens in een post in dit topic ben tegengekomen en Thermal Comfort vanwege een Reddit post (denk ik). Maar die integrations had ik net zo goed compleet gemist kunnen hebben als ik een dag later in dit topic of op Reddit had gekeken.
Met ruim 700 integrations die standaard in HACS zitten is een lange alfabetische lijst ook niet echt nuttig. Soms kom je met een bepaalde zoekterm nog wel een eind, maar vaak ook niet. Een lijst met veelgebruikte integrations, liefst per thema of zo, zou veel helpen ter inspiratie
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hoe bedoel je dat? Ik heb net even zitten testen en zodra ik de deur open doe gebeurt er niets, ook niet als ik in die tussentijd de ruimte inloop en de bewegingsmelder trigger.TheFes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:54:
[...]
Dan triggert ie ook als er geen beweging is en de tussendeur open gaat.
Je had de template condition 2 spaties naar voren moeten zetten zodat ie gelijk stond met de device condition.
Doe ik de deur open, trigger de bewegingsmelder, doe de deur dicht en opnieuw open dan gaat schakelt hij het alarm wel uit.
Omdat je nu alleen nog maar controleert of er de afgelopen 30 seconen een wijziging in state van de bewegingsmelder is. Dat zou ook een wijziging van "beweging gedetecteerd" naar "geen beweging" kunnen zijn. Het is een beetje afhankelijk van de cooldown van je motion sensor na hoeveel tijd dat is.Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Hoe bedoel je dat? Ik heb net even zitten testen en zodra ik de deur open doe gebeurt er niets, ook niet als ik in die tussentijd de ruimte inloop en de bewegingsmelder trigger.
Doe ik de deur open, trigger de bewegingsmelder, doe de deur dicht en opnieuw open dan gaat schakelt hij het alarm wel uit.
Vandaar dat die andere condition controleerde of de motion sensor daadwerkelijk ook motion gedecteerd had.
Ach so! Natuurlijk, dom van meTheFes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Omdat je nu alleen nog maar controleert of er de afgelopen 30 seconen een wijziging in state van de bewegingsmelder is. Dat zou ook een wijziging van "beweging gedetecteerd" naar "geen beweging" kunnen zijn. Het is een beetje afhankelijk van de cooldown van je motion sensor na hoeveel tijd dat is.
Vandaar dat die andere condition controleerde of de motion sensor daadwerkelijk ook motion gedecteerd had.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| - id: '1653987570833' alias: Alarm uitschakelen. description: '' mode: single trigger: - type: opened platform: device device_id: 2327e87068ae12fa5baa5156f96885a7 entity_id: binary_sensor.tussendeur domain: binary_sensor condition: - type: is_motion condition: device device_id: df1f76459ddf0b2eae5e446c22840cc8 entity_id: binary_sensor.lumi_29 domain: binary_sensor - condition: time after: '06:30:00' before: '08:00:00' - condition: template value_template: "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.lumi_29.last_changed) < 30 }}" action: - device_id: 280a41dee1e05ea42b9568363311e9f3 domain: alarm_control_panel entity_id: alarm_control_panel.alarmo type: arm_home |
Ik heb nu ook een time conduction er in gezet. Als het goed is schakelt hij dus alleen het alarm naar "home" als:
- Er beweging is geconstateerd
- Deur open gaat en beweging minder dan 30 seconde geleden is
- Tussen 06:30 en 08:00
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 09-06-2022 14:24 ]
Ik heb een p1-meter en een kwh-meter die de zonnepanelenopbrengst meet. Op basis van deze 2 waardes wil ik bepalen wat het actuele stroomverbruik is en dat gaat bij mij als volgt:
Werkt op zich goed, maar soms krijg je ook 'vreemde' negatieve waardes omdat ze waarschijnlijk net niet tegelijkertijd worden geupdate. En dat levert soms vreemde grafieken op. Hoe krijg ik het handig voor elkaar zodat ik toch fatsoenlijke grafieken heb? Of ik moet de negatieve waardes op d'1 of andere manier zien te skippen.
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: - name: 'Actueel stroom verbruik' unit_of_measurement : "W" state: "{{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | round(1, default=0) - states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_active_power') | round(1, default=0)) }}" icon: mdi:flash |
Werkt op zich goed, maar soms krijg je ook 'vreemde' negatieve waardes omdat ze waarschijnlijk net niet tegelijkertijd worden geupdate. En dat levert soms vreemde grafieken op. Hoe krijg ik het handig voor elkaar zodat ik toch fatsoenlijke grafieken heb? Of ik moet de negatieve waardes op d'1 of andere manier zien te skippen.
aka pluim003
Ik gebruik al tijden ditDikkieDick schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:34:
Ik heb een p1-meter en een kwh-meter die de zonnepanelenopbrengst meet. Op basis van deze 2 waardes wil ik bepalen wat het actuele stroomverbruik is en dat gaat bij mij als volgt:
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: - name: 'Actueel stroom verbruik' unit_of_measurement : "W" state: "{{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | round(1, default=0) - states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_active_power') | round(1, default=0)) }}" icon: mdi:flash
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: - name: "net_power_flow" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }} |
en dat werkt prima. Lijkt me functioneel hetzelfde, alleen heb ik een andere unit ingesteld.
Wat wel opvalt is dat je de round() functie gebruikt maar niet zoals in de docs beschreven staat:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/
round kan meerdere parameters meekrijgen maar default= is er niet 1 van.
Ik denk dat dat het issue is. Als je de round() alleen het afronden laat doen en dan cast naar een float met een default zal het denk ik wat beter werken.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb een Nest Doorbell (Batery) en wil een notification met .mp4 clip weergeven. Het lukt mij prima om notificatie met text message mee te sturen bij het indrukken van de deurbell, ik krijg alleen het toevoegen van de mp4 (of een tumbnail) niet voor elkaar.
Voor de nest deurbel maak gebruik van de integratie: https://www.homeassistant.io/integrations/nest/#camera.
Volgens de toelichting pagina van de integratie, moet dit als automation ingesteld worden:
Ik vermoed dat ik device_id & nest_event_id moet aanpassen, maar waar vind ik deze ID's?
Overigens, ik weet niet of dit nog relevant is: De clips zijn in home assistant te bereiken via Media -> folder "Nest" -> folder "Deurbel: Recent Events" -> "Deurbel @ [datum][tijdstip]"
De clips worden niet lokaal opgeslagen, maar staan in de Nest Cloud (integratie maakt gebruik van Nest API).
Indien noodzakelijk sta ik er ook voor open de clips / tumbnails lokaal op te slaan, maar geen idee hoe dit moet gezien dit niet word toegelicht op de integratie pagina.
Voor de nest deurbel maak gebruik van de integratie: https://www.homeassistant.io/integrations/nest/#camera.
Volgens de toelichting pagina van de integratie, moet dit als automation ingesteld worden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| service: notify.mobile_app_iphone data: message: Doorbell Pressed title: Someone pressed the doorbell data: video: >- /api/nest/event_media/{{ trigger.event.data.device_id }}/{{ trigger.event.data.nest_event_id }} |
Ik vermoed dat ik device_id & nest_event_id moet aanpassen, maar waar vind ik deze ID's?
Overigens, ik weet niet of dit nog relevant is: De clips zijn in home assistant te bereiken via Media -> folder "Nest" -> folder "Deurbel: Recent Events" -> "Deurbel @ [datum][tijdstip]"
De clips worden niet lokaal opgeslagen, maar staan in de Nest Cloud (integratie maakt gebruik van Nest API).
Indien noodzakelijk sta ik er ook voor open de clips / tumbnails lokaal op te slaan, maar geen idee hoe dit moet gezien dit niet word toegelicht op de integratie pagina.
default is een valide parameter voor round, dus dat zal het probleem niet zijnDutchess_Nicole schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Ik gebruik al tijden dit
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: - name: "net_power_flow" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }}
en dat werkt prima. Lijkt me functioneel hetzelfde, alleen heb ik een andere unit ingesteld.
Wat wel opvalt is dat je de round() functie gebruikt maar niet zoals in de docs beschreven staat:
Ik denk dat dat het issue is. Als je de round() alleen het afronden laat doen en dan cast naar een float met een default zal het denk ik wat beter werken.
Ik ga het eens proberen. Eigenlijk zie ik dat de rare spikes voor komen op momenten dat er een wolk voor de zon komt.Dutchess_Nicole schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Ik gebruik al tijden dit
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: - name: "net_power_flow" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }}
En even later: nee, lost het niet op. Toch weer negatieve waardes bji het actuele stroomverbruik op moment dat dan de kwh-meter nog de negatieve waarde heeft (veel opbrengst) en de p1-meter actueel ook niet bij is gewerkt (of 1 van beide).
[ Voor 10% gewijzigd door DikkieDick op 09-06-2022 15:00 ]
aka pluim003
Het zal inderdaad zijn omdat ze niet parallel lopen. Je kunt iets als {{ [ 0, template_result ] | max }} toepassen om er voor te zorgen dat het niet negatief kan zijnDikkieDick schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Ik ga het eens proberen. Eigenlijk zie ik dat de rare spikes voor komen op momenten dat er een wolk voor de zon komt of er net weer voor weg.
Ja bij wolken zal het wel inkakken inderdaad. Dat zie ik ook terugkomen in my grafieken op de wat bewolktere dagen.DikkieDick schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Ik ga het eens proberen. Eigenlijk zie ik dat de rare spikes voor komen op momenten dat er een wolk voor de zon komt.
En even later: nee, lost het niet op. Toch weer negatieve waardes bji het actuele stroomverbruik op moment dat dan de kwh-meter nog de negatieve waarde heeft (veel opbrengst) en de p1-meter actueel ook niet bij is gewerkt (of 1 van beide).
Misschien kan het verschil hem zitten in de DSMR versie? Ik heb een meter die DSMR v5 ondersteunt dus ik krijg in principe elke seconde een meting binnen. Ik geloof dat v4 de gegevens 'slechts' eens per 10 seconden doorgeeft, dus misschien zit daar nog een verschil in?
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik gebruik een Sonoff icm magneet ventielen van ali (https://nl.aliexpress.com...owEb&gatewayAdapt=glo2nld). De Sonoff heb ik geflashed met Tasmota
Heb je ook ergens de ET ingevuld? En zo ja, waar heb je de gegevens vandaan. Ik zoek deze nog namelijk.feenstn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:20:
[...]
@Obelixxx
Ik heb enkel maanden terug hetzelfde gedaan en de beregening geautomatiseerd op basis van bovenstaande integratie. Werkt perfect!
Per zone houdt de integratie bij hoeveel waterbehoefte er is, (verdamping -/- neerslag) en hoelang je moet beregenen om aan deze behoefte te voldoen.
Echter ik had al wel de benodigde sensoren beschikbaar. Neerslag hoeveelheid, temperatuur, windsnelheid, luchtdruk.
Als je dit uit OpenWeatherMap haalt wordt e.e.a. iets generieker natuurlijk.
Maar kan de integratie van harte aanbevelen.
je bedoeld de referentie ET?rroetenberg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Heb je ook ergens de ET ingevuld? En zo ja, waar heb je de gegevens vandaan. Ik zoek deze nog namelijk.
Deze heb ik bij het KNMI gevonden (gewasverdamping)
edit: helemaal onderaan de pagina heb je de jaar overzichten, hoef je niet alle maanden open te klikken.
Ik heb van de meetstations hier in de buurt de waardes van afgelopen jaren per maand opgelijst en gemiddelde bepaald. Dit heb ik als referentieindex ingegeven. Was even een werkje, maar dan heb je ook wat...
[ Voor 8% gewijzigd door feenstn op 09-06-2022 16:27 ]
Helder, en dat maand getal heb jij gedeeld door het aantal dagen van die maand en dat is de waarde geworden?feenstn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:40:
[...]
je bedoeld de referentie ET?
Deze heb ik bij het KMNI gevonden (gewasverdamping)
edit: helemaal onderaan de pagina heb je de jaar overzichten, hoef je niet alle maanden open te klikken.
Ik heb van de meetstations hier in de buurt de waardes van afgelopen jaren per maand opgelijst en gemiddelde bepaald. Dit heb ik als referentieindex ingegeven. Was even een werkje, maar dan heb je ook wat...
kloptrroetenberg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Helder, en dat maand getal heb jij gedeeld door het aantal dagen van die maand en dat is de waarde geworden?
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:09:
[...]
Misschien kan het verschil hem zitten in de DSMR versie? Ik heb een meter die DSMR v5 ondersteunt dus ik krijg in principe elke seconde een meting binnen. Ik geloof dat v4 de gegevens 'slechts' eens per 10 seconden doorgeeft, dus misschien zit daar nog een verschil in?
Aha. Ja, is idd v4. (of 4.2).
aka pluim003
TheFes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Het zal inderdaad zijn omdat ze niet parallel lopen. Je kunt iets als {{ [ 0, template_result ] | max }} toepassen om er voor te zorgen dat het niet negatief kan zijn
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: - name: 'Actueel stroom verbruik' unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(default=0) - states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_active_power') | float(default=0))) }}" icon: mdi:flash |
Geeft in ieder geval geen negatieve meer en idd 0. Misschien nog iets verzinnen om toch een gemiddelde van aantal metingen te hebben (bv. gemiddelde laatste 15 seconden), want je krijgt ook spikes de andere kant op soms.
aka pluim003
Zijn er hier mensen met de Reolink E1 camera? (niet pro en niet zoom)
Zo ja, is het jou wel gelukt deze in HA te krijgen?
Zo ja, is het jou wel gelukt deze in HA te krijgen?
https://www.rouwette.com/
Misschien kan je eens kijken naar filter-sensors: https://www.home-assistant.io/integrations/filter/DikkieDick schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:17:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: - name: 'Actueel stroom verbruik' unit_of_measurement : "W" state: "{{ max( 0, (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(default=0) - states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_active_power') | float(default=0))) }}" icon: mdi:flash
Geeft in ieder geval geen negatieve meer en idd 0. Misschien nog iets verzinnen om toch een gemiddelde van aantal metingen te hebben (bv. gemiddelde laatste 15 seconden), want je krijgt ook spikes de andere kant op soms.
Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt, maar het lijkt alsof je hiermee alles zou kunnen doen wat je wil doen. Zo kan je bijvoorbeeld outliers negeren en ook een time_simple_moving_average-filter maken. Misschien eens leuk om met wat verschillende filters te spelen.
Ik kan alleen zo niet bedenken wat de beste manier is om 2 sensors op te tellen via zo'n filter-sensor. Wellicht werkt het wel goed om je bovenstaande 'Actueel stroom verbruik'-sensor in zo'n filter te gooien.
Goedemiddag,
Ik weet dat er meer mensen zijn die de UI Minimalist 'thema' gebruiken. Hoe doen jullie dat met ' nieuwe' custom cards en informatie? Mis ik ergens een goudmijn aan info of ben ik te noob hiervoor?
Voorbeeld: de Person info Card: https://ui-lovelace-minim.../custom_card_person_info/
Die maakt gebruikt van een binary_sensor.driving of iemand aan het rijden is.. Is dat iets heel simpels dat ik gewoon niet weet hoe je die specifieke sensor maakt of staan dergelijke ' zijsporen' meestal ook ergens nog gedocumenteerd?
Ik weet dat er meer mensen zijn die de UI Minimalist 'thema' gebruiken. Hoe doen jullie dat met ' nieuwe' custom cards en informatie? Mis ik ergens een goudmijn aan info of ben ik te noob hiervoor?
Voorbeeld: de Person info Card: https://ui-lovelace-minim.../custom_card_person_info/
Die maakt gebruikt van een binary_sensor.driving of iemand aan het rijden is.. Is dat iets heel simpels dat ik gewoon niet weet hoe je die specifieke sensor maakt of staan dergelijke ' zijsporen' meestal ook ergens nog gedocumenteerd?
Inderdaad weer de template filter daarin gooien. Zou ik wel de versie pakken die eventueel negatief wordt want dat zou gemiddeld wel moeten kloppen.Sicco92 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:37:
Ik kan alleen zo niet bedenken wat de beste manier is om 2 sensors op te tellen via zo'n filter-sensor. Wellicht werkt het wel goed om je bovenstaande 'Actueel stroom verbruik'-sensor in zo'n filter te gooien.
Stond op het punt iets soortgelijks te doen. Soms is op mijn omvormer DC vermogen lager dan AC vermogen wat resulteert in een efficiëntie van >100%. Lijkt ook gewoon op een mismatch van meetmoment. Misschien doordat er voor AC over meerdere cycles gemeten wordt en ze dat bij DC niet doen ofzo.
58+30eu shipping, kom je op het zelfde bedrag uit als de complete tablet?
@Koepert
De companion app doet al wel een poging met de activity-sensor.
"Detected Activity" bijv. "walking", of "in_vehicle"
Lijkt er op dat hij op iOS dat niet doet. Althans, bij mij staat er altijd “Unknown”RudolfR schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:07:
@Koepert
Die staat momenteel bij mij op stationary, dus lijkt te werken, maar is weer geen binary, maar wellicht kan ik die wel als basis voor de binary sensor template gebruiken?Toppe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:08:
[...]
Lijkt er op dat hij op iOS dat niet doet. Althans, bij mij staat er altijd “Unknown”
Om even in te haken op het tablet-aan-de-muur verhaal..
Ik woon in een flat.
Situatie:
Voordeur, je loopt naar rechts de gang in.
Gang: meteen links keuken, meteen rechts computerkamer
Rechtdoor: deur naar woonkamer
Woonkamer: links aan de muur geroote toon met een halve meter daarnaast deur naar de slaapkamer.
Ik heb nu een Lenovo E8 die ik met kiosk browser wil gebruiken. Die komt in de woonkamer, de Toon® wordt dan een beetje overkill.
Bij de voordeur wil ik ook nog een tablet, waarvoor?
Alarm
Hiervoor wil ik het alarm panel gebruiken.
Zijn er hier meerdere mensen die meerdere tablets gebruiken?
Mijn Toon® doet nu: Temp (duhh), PostNL, Pihole stats, weer.
Met de tablets heb ik dan natuurlijks straks gewoon de aqara sensoren voor temp/hum en kan ik een opentherm halen voor de rest.
Bewegingssensoren zijn LIDL, verlichting is HUE, LIDL en Action, alarm moet via de rookmelders van KAKU of Heimann lopen.
Is dit een idee?
Edit:
Temperatuur Toon is nog een apart ding.
Achter de muur waar de Toon hangt, zit mijn cv. Daarboven en onder zitten de cv's van de buren. Zolang zij aan het stoken zijn, geeft mijn Toon een heerlijke temperatuur.
Doorgaans is het in de winter 22 graden volgens mijn Toon, terwijl de aqara in de woonkamer 17 zegt.
Ik moet dus de Toon op 26 graden zetten, eer het voor mij (22 graden) lekker is in de woonkamer.
Mijn huis is zo lek als een mandje, lees: dikke texelse wollen sloffen en dan nog bevroren poten.
Kan ik de aqara's ook als thermostaat gebruiken inplaats van de Toon?
Edit2: excuses, lang bericht
@RudolfR dankjewel, dat ga ik bekijken!
Ik woon in een flat.
Situatie:
Voordeur, je loopt naar rechts de gang in.
Gang: meteen links keuken, meteen rechts computerkamer
Rechtdoor: deur naar woonkamer
Woonkamer: links aan de muur geroote toon met een halve meter daarnaast deur naar de slaapkamer.
Ik heb nu een Lenovo E8 die ik met kiosk browser wil gebruiken. Die komt in de woonkamer, de Toon® wordt dan een beetje overkill.
Bij de voordeur wil ik ook nog een tablet, waarvoor?
Alarm
Hiervoor wil ik het alarm panel gebruiken.
Zijn er hier meerdere mensen die meerdere tablets gebruiken?
Mijn Toon® doet nu: Temp (duhh), PostNL, Pihole stats, weer.
Met de tablets heb ik dan natuurlijks straks gewoon de aqara sensoren voor temp/hum en kan ik een opentherm halen voor de rest.
Bewegingssensoren zijn LIDL, verlichting is HUE, LIDL en Action, alarm moet via de rookmelders van KAKU of Heimann lopen.
Is dit een idee?
Edit:
Temperatuur Toon is nog een apart ding.
Achter de muur waar de Toon hangt, zit mijn cv. Daarboven en onder zitten de cv's van de buren. Zolang zij aan het stoken zijn, geeft mijn Toon een heerlijke temperatuur.
Doorgaans is het in de winter 22 graden volgens mijn Toon, terwijl de aqara in de woonkamer 17 zegt.
Ik moet dus de Toon op 26 graden zetten, eer het voor mij (22 graden) lekker is in de woonkamer.
Mijn huis is zo lek als een mandje, lees: dikke texelse wollen sloffen en dan nog bevroren poten.
Kan ik de aqara's ook als thermostaat gebruiken inplaats van de Toon?
Edit2: excuses, lang bericht
@RudolfR dankjewel, dat ga ik bekijken!
[ Voor 25% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 10-06-2022 11:40 ]
who put a "stop payment" on my reality check
Heb hem net even in Grafana terug gezocht en daar laat hij wel wat activiteiten zien maar "Unknown" is in feite gewoon "Stationary"Koepert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:26:
[...]
Die staat momenteel bij mij op stationary, dus lijkt te werken, maar is weer geen binary, maar wellicht kan ik die wel als basis voor de binary sensor template gebruiken?
/f/image/2n7uSgz7eArBjgOt2TNrj6JC.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben gister om 22:00 begonnen met lopen pas mee gesopt toen ik wakker werd. Mijn vrouw is gister 16:29 in de auto gestapt om naar huis te rijden en volgens HA stopte ze daar pas om 21:45 mee, het moment dat we naar richting bed gingen. Heel betrouwbaar is het dus niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 10-06-2022 07:52 ]
Om de beweegrichting te vinden zou je wellicht de proximity sensor nog kunnen gebruiken, in combinatie met de sensor van je device om te bepalen welk type activiteit je uitvoert heb je volgens mij alle ingrediënten.Koepert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:44:
Goedemiddag,
[ Voor 3% gewijzigd door Ronker32 op 10-06-2022 07:59 ]
hier draait de growatt integration en in het energie dashbord worden beide omvormers goed uitgelezen. (los van de bug in de integratie/growatt api dat je elke dag als de omvormer aangaat de eerste reading je lifetime opbrengst krijgt en dus een gare grafiek hebt - ELKE DAG! -Boinkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:08:
Meer mensen na update waarbij growatt link geen data meer geeft in energie dashboard?
Home Assistant Core 2022.6.4
Home Assistant Supervisor 2022.05.3
Home Assistant OS 8.1
[ Voor 18% gewijzigd door Bockelaar op 10-06-2022 09:48 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Hier werkt Growatt ook prima, en zonder dagelijkse spikeBockelaar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:47:
[...]
hier draait de growatt integration en in het energie dashbord worden beide omvormers goed uitgelezen. (los van de bug in de integratie/growatt api dat je elke dag als de omvormer aangaat de eerste reading je lifetime opbrengst krijgt en dus een gare grafiek hebt - ELKE DAG! -)
Home Assistant Core 2022.6.4
Home Assistant Supervisor 2022.05.3
Home Assistant OS 8.1
Alles op de laatse versie.
@Bockelaar ik vermoed dat jij de verkeerde sensor hebt gekozen, je moet sensor.growatt_total_lifetime_energy_output hebben en niet sensor.qab12345a6_lifetime_energy_output
thx @TheFes ! Ik heb idd per omvormer de lifetime energy. Ik heb geen sensor.growatt in de dropdown daar, wel de sensor.<plantname>.lifetime beodle je die?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Zou kunnen, je moet even naar de grafieken kijken.Bockelaar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:06:
thx @TheFes ! Ik heb idd per omvormer de lifetime energy. Ik heb geen sensor.growatt in de dropdown daar, wel de sensor.<plantname>.lifetime beodle je die?
De ene (de foute) ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4WbNJOdHruSa3KXwZnTyQkxs.png?f=user_large)
De goeie ziet er zo uit
OK, officieel HELD
thx @TheFes
Heb uren op github in de issues zitten spitten naar oplossingen en work-arounds, niet gevonden en gehoopt dat het ooit goed kwam. Vandaag is nu al een mooie dag!
Heb uren op github in de issues zitten spitten naar oplossingen en work-arounds, niet gevonden en gehoopt dat het ooit goed kwam. Vandaag is nu al een mooie dag!
Als je die grafiek ziet, zie je ook waarom het fout gaat, die gaat elke nacht terug naar 0, en begint dan weer met de totale opbrengst tot dat moment. Daardoor krijg je dus die spike.Bockelaar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:13:
OK, officieel HELDthx @TheFes
klopt. Las ook op github ergens dat het een bug is in de growatt api en dat dat nu niet oplosbaar was, vandaar mijn opmerkingen. Nooit eraan gedacht om de verzamelde waarde van beide omvormers te nemen.
Ik heb maar één omvormer, voor mij zijn ze dus hetzelfde.Bockelaar schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:16:
klopt. Las ook op github ergens dat het een bug is in de growatt api en dat dat nu niet oplosbaar was, vandaar mijn opmerkingen. Nooit eraan gedacht om de verzamelde waarde van beide omvormers te nemen.
Nooit bij stil gestaan dan de ene de omvormer is en de andere de plant.
Dat verklaart ook waarom ze onder 2 verschillende devices zitten in de integratie
Ook iets geleerd vandaag dus
@DaRk PoIsOn
Een Toon1 met root kun je gebruik laten maken van een externe sensor.
Op domoticaforum.eu staat er e.e.a. over geschreven, kan het zo snel niet vinden.
Toon2 niet.
Een Toon1 met root kun je gebruik laten maken van een externe sensor.
Op domoticaforum.eu staat er e.e.a. over geschreven, kan het zo snel niet vinden.
Toon2 niet.
Goedemorgen,
Ik heb zojuist geupdate naar de laatste versie (2022.6.4 kwam van 2022.5.5) en nu zie ik in mijn logbook dat alle automations gelogd worden:
/f/image/ZmovlDYowiDVVpR4RlpG7FF2.png?f=fotoalbum_large)
terwijl ik in mijn configuration.yaml de automations 'excluded' heb :
Als ik een automation als entiteit exclude, zie je deze niet in logbook.
Lijkt er dus op dat domain excluded niet meer werkt?
Zijn er meer met dezelfde ervaring, of doe ik iets mis?
Ik heb zojuist geupdate naar de laatste versie (2022.6.4 kwam van 2022.5.5) en nu zie ik in mijn logbook dat alle automations gelogd worden:
/f/image/ZmovlDYowiDVVpR4RlpG7FF2.png?f=fotoalbum_large)
terwijl ik in mijn configuration.yaml de automations 'excluded' heb :
YAML:
1
2
3
4
| logbook: exclude: domains: - automation |
Als ik een automation als entiteit exclude, zie je deze niet in logbook.
Lijkt er dus op dat domain excluded niet meer werkt?
Zijn er meer met dezelfde ervaring, of doe ik iets mis?
Heeft iemand ervaring met de SIA integratie en HA ?
Ik heb nu eindelijk de koppeling tussen mijn AJAX alarm + HA aan de praat. Ik heb nu de entiteiten en ze hebben een status (bv disarmed).
Echter als ik de zone1.alarm entiteit op arm wil zetten via een alarm panel dan krijg ik een fout dat de entiteit de arm state niet ondersteunt ? Failed to call service <naam_van_entiteit> does not support this service.
Ik heb nu eindelijk de koppeling tussen mijn AJAX alarm + HA aan de praat. Ik heb nu de entiteiten en ze hebben een status (bv disarmed).
Echter als ik de zone1.alarm entiteit op arm wil zetten via een alarm panel dan krijg ik een fout dat de entiteit de arm state niet ondersteunt ? Failed to call service <naam_van_entiteit> does not support this service.
@vortexnl1982 Van de integratie page
This protocol is listen-only, so does not allow you to turn on/off your alarm system,
Hmm.. Even kijken hoe ik het op kan lossen. Lijkt alsof de link niet meer goed is, er komt geen data meer door vanuit de omvormer terwijl de Shinephone app wel gewoon data krijgt Dat gaat dus wel goed.. Ga straks even puzzelen en als het niet lukt meld ik me nog even.TheFes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:53:
[...]
Hier werkt Growatt ook prima, en zonder dagelijkse spike
Alles op de laatse versie.
@Bockelaar ik vermoed dat jij de verkeerde sensor hebt gekozen, je moet sensor.growatt_total_lifetime_energy_output hebben en niet sensor.qab12345a6_lifetime_energy_output
Ooh zo slecht van mij, het staat gewoon op de tweede regel
vereznden idd duur, maar ook via amazon af en toe t krijgen. (neem aan dat je als tweaker daar verder wel uit komttorretje2012 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:04:
[...]
58+30eu shipping, kom je op het zelfde bedrag uit als de complete tablet?
Ik ben nog steeds aan het puzzelen met de vroege start van mijn wekker. Ik heb de zaak flink verheenvoudigd (denk ik) maar ik krijg het toch nog niet helemaal aan de praat.
Als ik deze template voor de vroege starttijd gebruik:in developers tools
Dan komt daar bv uit: 12:20
Dat is wat ik verwacht
Gebruik ik dan voor de huidige tijd de template:
Dan kan daar ook gewoon 12:20 uitkomen.
Niets mis mee, dat is wat ik verwacht.
Maar als ik ze vergelijk in de volgende template:
Dan komt daar altijd False uit.
Het heeft vast iets met afronden, string of int te maken. Maar ik zie het even niet
code:
1
| {{ as_timestamp( today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration' ) | float))|timestamp_custom('%H:%M') }} |
Dat is wat ik verwacht
code:
1
| {{ (as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M')) }} |
code:
1
| {{ as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M') == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }} |
Het heeft vast iets met afronden, string of int te maken. Maar ik zie het even niet
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
edit:
dubbel
dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door TheFes op 10-06-2022 13:09 ]
Het is veel handiger om in plaats van een string comparison, gewoon datetime objecten met elkaar te vergelijken.Ortep schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:33:
Ik ben nog steeds aan het puzzelen met de vroege start van mijn wekker. Ik heb de zaak flink verheenvoudigd (denk ik) maar ik krijg het toch nog niet helemaal aan de praat.
code:
1{{ as_timestamp( today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration' ) | float))|timestamp_custom('%H:%M') }}
Dat is wat ik verwacht
code:
1{{ (as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M')) }}
code:
1{{ as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M') == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }}
Django/Jinja:
1
| {{ now() > today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }} |
Je hoeft al die stappen om het om te zetten naar een timestamp niet te doen.
Overigens is je comparison altijd false, omdat je daar in het tweede gedeelte de boel niet omzet naar je custom_timestamp. Je vergelijkt daar de string (11:20) met een volledige datetime
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 10-06-2022 13:05 ]
@TheFes
Die 'groter dan' die jij geeft werkt prima om te vergelijken dat de tijd voorbij is.
Het probleem ontstaat als ik de wekker 's avonds om bv 23:00 instel op 07:00 de volgende morgen.
De template test dan of now() later is dan de ingestelde tijd om 6:30. Dat is natuurlijk het geval. Dat is eigenlijk bijna altijd wel het geval als de wekker ingesteld wordt nadat hij is afgegaan.
Vandaar dat ik niet naar 'later dan' wilde kijken maar naar is de tijd exact de ingestelde tijd. En dat kan niet als je now() gebruikt. Daar komt iets uit als: 2022-06-10 06:30:04.777724+02:00
En mijn input is in de vorm 06:30
Dus op de een of andere manier moet ik die twee combineren. Vandaar al die stappen om er strings van te maken.
Die 'groter dan' die jij geeft werkt prima om te vergelijken dat de tijd voorbij is.
Het probleem ontstaat als ik de wekker 's avonds om bv 23:00 instel op 07:00 de volgende morgen.
De template test dan of now() later is dan de ingestelde tijd om 6:30. Dat is natuurlijk het geval. Dat is eigenlijk bijna altijd wel het geval als de wekker ingesteld wordt nadat hij is afgegaan.
Vandaar dat ik niet naar 'later dan' wilde kijken maar naar is de tijd exact de ingestelde tijd. En dat kan niet als je now() gebruikt. Daar komt iets uit als: 2022-06-10 06:30:04.777724+02:00
En mijn input is in de vorm 06:30
Dus op de een of andere manier moet ik die twee combineren. Vandaar al die stappen om er strings van te maken.
Als jij de wekker opnieuw zet, gaat het template van True naar True. Hij zal dan dus niet triggeren, want daarvoor moet ie van False naar True gaan.Ortep schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:16:
@TheFes
Vandaar dat ik niet naar 'later dan' wilde kijken maar naar is de tijd exact de ingestelde tijd. En dat kan niet als je now() gebruikt. Daar komt iets uit als: 2022-06-10 13:15:04.777724+02:00
En mijn input is in de vorm 07:00
Hij zal alleen triggeren als je bijvoorbeeld de wekker om 6:30 hebt staan, en hem om 6:15 al naar 6:00 zet voor de volgende dag.
Maar als je per se met custom timestamps wil werken kan dat ook wel, maar dan moet je wel beide kanten van je vergelijking naar dat custom timestamp omzetten.
Aha, die wist ik niet. Hij gaat dan dus om 00:01 naar False en dan om 06:30 weer naar True.TheFes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:20:
[...]
Als jij de wekker opnieuw zet, gaat het template van True naar True. Hij zal dan dus niet triggeren, want daarvoor moet ie van False naar True gaan.
Ik dacht dat ik dat juist gedaan had door aan beide kanten van de == een timestamp_custom('%H:%M') te gebruikenMaar als je per se met custom timestamps wil werken kan dat ook wel, maar dan moet je wel beide kanten van je vergelijking naar dat custom timestamp omzetten.
Dat heb je hier niet:Ortep schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Aha, die wist ik niet. Hij gaat dan dus om 00:01 naar False en dan om 06:30 weer naar True.
[...]
Ik dacht dat ik dat juist gedaan had door aan beide kanten van de == een timestamp_custom('%H:%M') te gebruiken
deel 1: as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M')Maar als ik ze vergelijk in de volgende template:
code:
1{{ as_timestamp( now())|timestamp_custom('%H:%M') == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }}
deel 2: today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int)
deel 1 geeft: 14:55
deel 2 geeft: 2022-06-10 06:00:00+02:00
Die zijn uiteraard nooit gelijk
Dit zou wel kunnen werken (in plaats van eerst omzetten naar timestamp en dan een custom timestamp gebruiken, heb ik strftime gebruikt)
Django/Jinja:
1
| {{ now().strftime('%H:%M') == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int).strftime('%H:%M') }} |
DOM DOM DOM.
Dat was een verkeerde cut and paste. Vandaar dat het niet werkte. Ik had het wel getest maar niet in de vergelijking gezet
In mijn testen stond iedere keer 12:20 voor beiden. Maar in de laatste dus niet
Bedankt!
Zou ook moeten kunnen met iets als:
Of misschien nog makkelijker / duidelijker:
Beide gevallen vertrouw je niet meer op de impliciete tijdvergelijking.
YAML:
1
| {{ now().replace(second=0, microsecond=0) == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }} |
YAML:
1
| {{ now() >= today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) >= now() - timedelta(minute=1) }} |
Vind die bovenste makkelijker eerlijk gezegd, en een betere oplossing dan de mijne. Om de een of andere reden dacht ik dat het milisecond was, en kreeg ik dit dus niet voor elkaarSeptillion schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:16:
Zou ook moeten kunnen met iets als:
YAML:
1 {{ now().replace(second=0, microsecond=0) == today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) }}
YAML:
1 {{ now() >= today_at(states('input_datetime.lightalarm_time')) - timedelta(minutes = states('input_number.lightalarm_duration') | int) >= now() - timedelta(minute=1) }}
Thanx voor de tip. En het werkt inderdaad zo lijkt het. Ik heb er een moving average van gemaakt.Sicco92 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:37:
[...]
Misschien kan je eens kijken naar filter-sensors: https://www.home-assistant.io/integrations/filter/
Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt, maar het lijkt alsof je hiermee alles zou kunnen doen wat je wil doen. Zo kan je bijvoorbeeld outliers negeren en ook een time_simple_moving_average-filter maken. Misschien eens leuk om met wat verschillende filters te spelen.
Knip uit mijn sensor. yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - platform: filter name: "Actueel stroom verbruik gefilterd" entity_id: sensor.actueel_stroom_verbruik filters: - filter: time_simple_moving_average window_size: "00:00:30" |
In mijn Grafana-dashboard zowel actueel stroom verbruik als de gefilterde in een grafiekje en over het laatste uur laat het actuele stroomverbruik negatieve waardes zien maar de minimale waarde van de gefilterde is 210W. En dat zal niet ver van de waarheid zitten.
aka pluim003
Is er een sensor die het verloop van een andere sensor over een periode aangeeft? Zeg maar de trend sensor, alleen dan uitgedrukt in een getal i.p.v. binair. Dit wil ik dan koppelen aan de buitentemperatuur. Dat ik dus kan zien "afgelopen half uur is de temperatuur x° gestegen", of gedaald dan. Met de trend sensor zou ik meerdere keren hetzelfde moeten doen alleen dan met steeds een andere min_gradient, beetje onhandig dus.
En daaraan gerelateerd. Wat is een uitgebreide weather integratie? Ik gebruik nu Buienradar maar vind die niet heel geweldig. O.a. omdat die niet eens een voorspelling voor vandaag geeft (nu doe ik met een template trigger even voor middernacht de voorspelling voor "morgen" opslaan als "vandaag", maar gedurende de dag zelf kan die uiteraard nog veranderen). Daarnaast zou ik sowieso liever meer details willen. Om bv te kunnen bepalen of de komende X uur de temperatuur boven of onder een bepaald aantal graden komt. En Buienradar geeft nu dus geen voorspelling per uur, maar alleen de actuele temperatuur, en voor morgen, overmorgen, .... Niet geschikt dus voor mijn use cases.
En daaraan gerelateerd. Wat is een uitgebreide weather integratie? Ik gebruik nu Buienradar maar vind die niet heel geweldig. O.a. omdat die niet eens een voorspelling voor vandaag geeft (nu doe ik met een template trigger even voor middernacht de voorspelling voor "morgen" opslaan als "vandaag", maar gedurende de dag zelf kan die uiteraard nog veranderen). Daarnaast zou ik sowieso liever meer details willen. Om bv te kunnen bepalen of de komende X uur de temperatuur boven of onder een bepaald aantal graden komt. En Buienradar geeft nu dus geen voorspelling per uur, maar alleen de actuele temperatuur, en voor morgen, overmorgen, .... Niet geschikt dus voor mijn use cases.
Dat was snel
Zowel Tomorrow.io als Openweathermap zijn prima, maar vragen een account voor de API.. Geen probleem,geen geld, maar je moet t wel willen. Maar gezien de integraties zo toegevoegd zijn, zou ik zeggen probeer ze eens. heb ik ook gedaan, had op een gegeven moment 5 Weather integratiesRobertMe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:37:
Wat is een uitgebreide weather integratie? Ik gebruik nu Buienradar maar vind die niet heel geweldig. O.a. omdat die niet eens een voorspelling voor vandaag geeft (nu doe ik met een template trigger even voor middernacht de voorspelling voor "morgen" opslaan als "vandaag", maar gedurende de dag zelf kan die uiteraard nog veranderen). Daarnaast zou ik sowieso liever meer details willen. Om bv te kunnen bepalen of de komende X uur de temperatuur boven of onder een bepaald aantal graden komt. En Buienradar geeft nu dus geen voorspelling per uur, maar alleen de actuele temperatuur, en voor morgen, overmorgen, .... Niet geschikt dus voor mijn use cases.
In mijn case (sommige aangezet, andere niets mee gedaan (niet nodig maar ook niet uitgezet)
Buienradar = 108 entities
OpenWeathermap = 26 entities
KNMI = 6 entities
Tomorrow.io = 28 entities
En ik gebruik een paar verschillende entities/integraties voor het doel dat ik wil. Heb een tijdje bijvoorbeeld de gevoelstemperatuur van alles vergeleken (zit toch soms 2 a 3 graden verschil in..) En sommige hebben bepaalde sensoren, die andere niet hebben, die ik wel wilde gebruiken als basis voor automations.
-edit- nvm browser cache
[ Voor 112% gewijzigd door WoBBeL op 10-06-2022 20:13 . Reden: oops ]
KNMI is de beste toch?Koepert schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Zowel Tomorrow.io als Openweathermap zijn prima, maar vragen een account voor de API.. Geen probleem,geen geld, maar je moet t wel willen. Maar gezien de integraties zo toegevoegd zijn, zou ik zeggen probeer ze eens. heb ik ook gedaan, had op een gegeven moment 5 Weather integratiesVolgens mij de meeste nog steeds:
In mijn case (sommige aangezet, andere niets mee gedaan (niet nodig maar ook niet uitgezet)
Buienradar = 108 entities
OpenWeathermap = 26 entities
KNMI = 6 entities
Tomorrow.io = 28 entities
En ik gebruik een paar verschillende entities/integraties voor het doel dat ik wil. Heb een tijdje bijvoorbeeld de gevoelstemperatuur van alles vergeleken (zit toch soms 2 a 3 graden verschil in..) En sommige hebben bepaalde sensoren, die andere niet hebben, die ik wel wilde gebruiken als basis voor automations.
Zoals je zegt over de gevoelstemperatuur, valt het mij ook op dat ook de gewone temperatuur en zelfs de state (zonnig/bewolkt) per provider verschilt.
Volgens mij als je echt belagrijke zaken wilt regelen aan de hand van het weer, dan denk ik dat je er niet onder uit kunt om een eigen weer station in je tuin te zetten.
Iemand hier nog een tip voor een simpele meter die het voltage kan uitlezen? Moet uitgelezen worden via wifi en/of zigbee en uiteraard ondersteund worden door HA.
Moet gewoon in een stopcontact kunnen trouwens, m'n meterkast zit vol
Mijn P1 meter (oudere versie) geeft het voltage helaas niet door, maar wil dit toch graag vastleggen. Heb al een aantal shelly 1PM's, maar die doen het helaas ook niet.
Moet gewoon in een stopcontact kunnen trouwens, m'n meterkast zit vol
Mijn P1 meter (oudere versie) geeft het voltage helaas niet door, maar wil dit toch graag vastleggen. Heb al een aantal shelly 1PM's, maar die doen het helaas ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door kieskes op 11-06-2022 10:30 ]
De Innr SP120 kan dit perfect maar wordt niet meer nieuw verkocht. Soms komen ze op marktplaats voorbij, heb er laatst ook een paar gekocht.kieskes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:29:
Iemand hier nog een tip voor een simpele meter die het voltage kan uitlezen? Moet uitgelezen worden via wifi en/of zigbee en uiteraard ondersteund worden door HA.
Moet gewoon in een stopcontact kunnen trouwens, m'n meterkast zit vol![]()
All I had to do was follow the damn train.
Het lijkt me sterk dat een 1PM de spanning niet meet, want zonder de spanning te weten kan de 1PM ook geen verbruik metenkieskes schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:29:
Iemand hier nog een tip voor een simpele meter die het voltage kan uitlezen?
...
Heb al een aantal shelly 1PM's, maar die doen het helaas ook niet.
Weet je zeker dat die informatie met de standaard firmware niet te ontsluiten is? Anders even Tasmota of zo erop zetten.
Verder kan vrijwel elke zigbee stekker die verbruik meet ook de spanning rapporteren. Zoek in de database van Z2M eens op devices die 'voltage' doorgeven (exposen), dat zijn er nogal veel.
[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 11-06-2022 10:54 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bedankt voor de tipGizz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Het lijkt me sterk dat een 1PM de spanning niet meet, want zonder de spanning te weten kan de 1PM ook geen verbruik meten
Weet je zeker dat die informatie met de standaard firmware niet te ontsluiten is? Anders even Tasmota of zo erop zetten.
Verder kan vrijwel elke zigbee stekker die verbruik meet ook de spanning rapporteren. Zoek in de database van Z2M eens op devices die 'voltage' doorgeven (exposen), dat zijn er nogal veel.
Sinds deze week de Blitzwolf BW-SHP10 in huis. Laatste Zigbee BW stekker update niet meer snel genoeg sinds de nieuwe firmwares en deze SHP10 lijkt elke verandering aan verbruik wel direct door te geven.
Tot nu toe wel tevreden, hij kan tot 16A, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, misschien de frituur er eens achter zetten.
Hij is ook vrij nauwkeurig lijkt het, ik heb een fan erachter gezet, die doet volgens spec max 0.5W, erg laag dus, maar dat leest hij wel uit, varierend van 0.4-0.6 W.
/f/image/1pueYPyvUMHiZ7mIBPWPRPec.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vraag, zoals je hierboven ziet, kan je met LocalTuya enkele dingen uitlezen, maar ik mis de totale kWh verbruik. Dit is wel inzichtelijk in Tuya Cloud, maar in HA kan je dat met de standaard Tuya integratie weer niet uitlezen.
Ik heb geprobeerd met templates sensor een waarde te maken, maar dat lukt niet.
Wie kan mij in de goede richting duwen?
Tot nu toe wel tevreden, hij kan tot 16A, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, misschien de frituur er eens achter zetten.
Hij is ook vrij nauwkeurig lijkt het, ik heb een fan erachter gezet, die doet volgens spec max 0.5W, erg laag dus, maar dat leest hij wel uit, varierend van 0.4-0.6 W.
/f/image/1pueYPyvUMHiZ7mIBPWPRPec.png?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vraag, zoals je hierboven ziet, kan je met LocalTuya enkele dingen uitlezen, maar ik mis de totale kWh verbruik. Dit is wel inzichtelijk in Tuya Cloud, maar in HA kan je dat met de standaard Tuya integratie weer niet uitlezen.
Ik heb geprobeerd met templates sensor een waarde te maken, maar dat lukt niet.
Wie kan mij in de goede richting duwen?
[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 11-06-2022 11:50 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
@Quad voor omzetten van W naar kWh moet je integreren.
Nee helaas, is een cloudservice van Tuya zie ik, maar de Tuya integratie doet nog veel minder dan locaytuya, dat werkt best wel goed. Opties als childlock, lampje status zitten daar ook in. Tuya integratie biedt alleen de switch aan en geen energiemonitoring.Septillion schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:07:
@Quad Het is niet een disabled entity?
Toch jammer dat die nieuwe Tuya troep geen ESP meer bezit
Zal er eens induiken.Gizz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:14:
@Quad voor omzetten van W naar kWh moet je integreren.
Ik had al zitten kijken met average sensors, maar die functioneert helemaal niet (meer) in yaml.
Edit:
/f/image/u6shaqw0hycioo8ngiRolE69.png?f=fotoalbum_large)
Dat ging wel snel, eens zien komende tijd hoe het te vergelijken is met Tuya cloud.
Dank zover, @Gizz .
[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 11-06-2022 12:40 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zijn die daardoor niet meer te flashen?Septillion schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:07:
@Quad Het is niet een disabled entity?
Toch jammer dat die nieuwe Tuya troep geen ESP meer bezit
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
tuya is met de nieuwe API sowieso troep geworden. Ik ben het aan het vervangen en het komt er ook echt niet meer in
Tuya zigbee is meestal prima spul. Sowieso probeer ik tegenwoordig vooral zigbee devices te gebruiken; ingebouwde mesh functionaliteit, zuiniger, meestal goedkoper. En het scheelt 80 wifi clients voor je router
Vooral voor power metering vind ik WiFi nog steeds veel beter. Veel meer updates zonder je Zigbee netwerk te overspoelen. Met Tasmota (en volgens mij ook bij ESPhome) de mogelijkheid tot justering ("kalibratie"). En op wifi devices kan je nog eens wat geadvanceerdere dingen doen zoals detached mode etc. Gebruik nu best wat Zigbee maar dat is wel mijn grootste gemist. Hoog tijd voor de ESP32 met Zigbee!
Nu overspoel je het wifi netwerk ermee en hinder je dus andere wifi hardware, het is maar net wat je wiltSeptillion schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:17:
Vooral voor power metering vind ik WiFi nog steeds veel beter. Veel meer updates zonder je Zigbee netwerk te overspoelen.
Overigens weet ik niet hoe het bij Zigbee zit, en zal ook merk afhankelijk zijn. Maar mijn Fibaro Z-Wave spulletjes hebben ook redelijk wat configuratie opties m.b.t. updates. Zowel tijdsgebonden ("elke X minuten") als bij grote waarde verschillen (als nieuwe meting X hoger / lager ten opzichte van laatst gemeten") en meestal ook nog opties hoe vaak daadwerkelijk gemeten wordt (mogelijk dan zonder rapportage als de afwijking te klein is).
[quote[En op wifi devices kan je nog eens wat geadvanceerdere dingen doen zoals detached mode etc.[/quote]
Kan mij eerlijk gezegd niet indenken dat dat alleen bij wifi kan. Zigbee en Z-Wave modules hebben toch vast ook een optie hiervoor? Daarnaast heb je bij Zigbee weer direct bindings, groepen / multicast en en bij Z-Wave dan associations. Dat vind ik persoonlijk toch belangrijkere features.
Ik denk niet dat die er gaat komen, een ESP33? Na de ESP8266 en ESP32 komt er vast een ESP64 / ESP32_64Hoog tijd voor de ESP33 met Zigbee!
@RobertMe In de eerste plaats, wil vooral geen Wifi/Zigbee/Z-wave oorlog starten. Beide hebben voor en nadelen en dus hun plaats naar mijn idee.
).
Denk vooral dat de meeste fabrikanten gebruikers niet de opties durven te geven wegens de angst op complexiteit. Bedoel, ook bij Wifi moet je het vooral hebben van de open source community voor geadvanceerde functies. Maar zou bijvoorbeeld heel graag een Zigbee dimmer zien met detached buttons met fall back als er geen antwoord komt, max min settings, dimmer curve en de mogelijkheid om de brightness in te stellen zonder de lamp aan te zetten. Dat soort dingen.
Bindings zijn inderdaad een hele sterke feature maar helaas dan weer niet volledig compatible tussen merken. Dat heeft Z-wave dan weer beter voor elkaar maar vind ik voor de rest dan weer te gesloten als protocol.
Doelde inderdaad ESP32 of beter, de ESP32-H2. Die is wel aangekondigd maar nog steeds niet te koop. Zigbee devices waar je weer eigen firmware op zou kunnen zetten zou gaaf zijn. Maar verwacht niets meer van Tuya en Xiaomi daarvoor. Misschien Sonoff dan
Nee, dat gebeurd niet. Bandbreedte van Wifi is 400x zo veel ofzo en point to point. Daar kan dus wel heel veel meer overheen voor dat een issue gaat zijn. Maar zo gaf de BW-SHP13 eerst onder Zigbee2MQTT problemen omdat het default update interval hoog stond en daarmee het netwerk overspoelde als je er een paar had.RobertMe schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:31:
[...]
Nu overspoel je het wifi netwerk ermee en hinder je dus andere wifi hardware, het is maar net wat je wilt
Ondanks dat het technisch wel mogelijk is zijn er amper Zigbee devices die dat kunnen. Ooit één Zigbee device langs zien komen die dat kon maar had een prijskaartje van 80 euro voor een relay-module ofzo. Dat is me dan gewoon weer veel en veel te gek. Weet dat het bij Z-wave wat beter is qua settings (maar niet qua prijsKan mij eerlijk gezegd niet indenken dat dat alleen bij wifi kan. Zigbee en Z-Wave modules hebben toch vast ook een optie hiervoor? Daarnaast heb je bij Zigbee weer direct bindings, groepen / multicast en en bij Z-Wave dan associations. Dat vind ik persoonlijk toch belangrijkere features.
Denk vooral dat de meeste fabrikanten gebruikers niet de opties durven te geven wegens de angst op complexiteit. Bedoel, ook bij Wifi moet je het vooral hebben van de open source community voor geadvanceerde functies. Maar zou bijvoorbeeld heel graag een Zigbee dimmer zien met detached buttons met fall back als er geen antwoord komt, max min settings, dimmer curve en de mogelijkheid om de brightness in te stellen zonder de lamp aan te zetten. Dat soort dingen.
Bindings zijn inderdaad een hele sterke feature maar helaas dan weer niet volledig compatible tussen merken. Dat heeft Z-wave dan weer beter voor elkaar maar vind ik voor de rest dan weer te gesloten als protocol.
Niet mijn getallen veranderen hèIk denk niet dat die er gaat komen, een ESP33? Na de ESP8266 en ESP32 komt er vast een ESP64 / ESP32_64. Daarnaast is er al een ESP32 met Zigbee (maar zonder wifi IIRC) aangekondigd. Meen de ESP32C dat dat wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 11-06-2022 15:19 ]
Uiteraard. Ik heb een mix van Z-Waveven Zigbee en eigen geknutseld spul met een ESP op wifi. Maar de laatste heeft echt het minst mijn voorkeur.Septillion schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:14:
@RobertMe In de eerste plaats, wil vooral geen Wifi/Zigbee/Z-wave oorlog starten. Beide hebben voor en nadelen en dus hun plaats naar mijn idee.
Maar elke keer dat dat IoT spul wat stuurt of ontvangt kan jouw telefoon of laptop niks ontvangen. Wifi doet natuurlijk nog steeds aan time sharing. En het communiceren met meerdere clients in één time slot kan alleen met MU-MIMO, geïntroduceerd in 802.3ac wave 2, maar dat ondersteunen die ESPs weer niet.[...]
Nee, dat gebeurd niet. Bandbreedte van Wifi is 400x zo veel ofzo en point to point. Daar kan dus wel heel veel meer overheen voor dat een issue gaat zijn.
Dat klinkt bekend ja. Maar die heb ik zelf toch nietMaar zo gaf de BW-SHP13 eerst onder Zigbee2MQTT problemen omdat het default update interval hoog stond en daarmee het netwerk overspoelde als je er een paar had.
Ah ja, de ESP32-H2 was dat inderdaad. Niet C wat ik dacht / schreef.[...]
Niet mijn getallen veranderen hèDoelde inderdaad ESP32 of beter, de ESP32-H2. Die is wel aangekondigd maar nog steeds niet te koop.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.