Toppe schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:46:
[...]
Sorry, maar je komt hier een bom droppen over privacy en wat ze allemaal van je
kunnen achterhalen zonder echt specifieke voorbeelden te geven.
Als je, om wat voor reden dan ook, interessant bent om meer te achterhalen over je leven en je privacy dan gaan ze wel voor je deur staan posten, kijken waar je familie woont en dat soort ongein.
Zodra je informatie als ‘Pietje komt om 17:01 aan op Bosporus 12 te Wassenaar’ gaat versturen over whatsapp via een bot, ja, dan zeg ik ook ‘is niet heel handig’ maar dat ben ik.
Ik vermoed dat er heel veel gebruikers zijn die van die dienst gebruik maken en of ze moeten alle gesprekken zo door verkopen, zonder enige voorkennis, maar anders is het niet interessant om iemand de hele dag gesprekken te laten lezen.
Dit wordt een beetje off-topic. Maar ik doe een poging het kort te houden
Een bom droppen plus een linkje waar je je verder in kan verdiepen

. Tweakers is toch echt ook bedoeld om verder te graven. Maar ik wil je wel opweg helpen:
Door te verbinden aan die whatsapp service is jouw telefoonnummer bekend. Die wordt mogelijk doorgegeven aan andere partijen (niet naief doen, niets is gratis. Het verdienmodel is data verkopen). In vakjargon worden persoonlijke data "leads" genoemd.
https://www.vpngids.nl/ni...laar-in-persoonsgegevens/
Hoe kunnen kwaadwillenden gebruik maken van die kennis?
Bijvoorbeeld door via SMSjes jouw telefoon te hacken.
https://beveiligingnieuws...ons-over-via-nep-sms-jes/ Al jouw betalingsverkeer ligt open en bloot op straat (voor de criminelen). Maar daar hoef je natuurlijk niet in te trappen, wellicht ben je slim genoeg om onbekende SMSjes te negeren.
Maar verontrustender is dat ze jouw identiteit kunnen overnemen,. Van jouw telefoonnummer is bekend wie jou provider is. Nu geeft Barry Mossel aan dat hij geen cent heeft (en mogelijk ook geen crypto). Als je wel crypto hebt is een wallet vaak beveiligd met .... SMS. Ook andere betaaldiensten (zoals VISA). 5 minuten voor sluitingstijd even je provider bellen waarbij ze al jouw relevante gegevens (laatste afschrijving, adres, geboortedatum via Linked In) al hadden achterhaald (zie hierboven). ineens is jouw telefoonnummer niet meer van jou. De SMSjes komen binnen bij de crimineel en hij/zij kan alle transacties uitvoeren. Weg geld en mogelijk ook bezittingen
En lees deze ook maar even
https://www.kaspersky.nl/blog/2fa-practical-guide/23482/
Als ik me even wat langer verdiep kan ik meerdere voorbeelden geven van slachtoffers en wat ze moesten doen om de boel enigzins weer op orde te brengen. Dat wil je niet.
Maar je mag het allemaal zelf weten! Anderen gebruiken het ook! Goed argument.
Als je, om wat voor reden dan ook, interessant bent om meer te achterhalen over je leven en je privacy dan gaan ze wel voor je deur staan posten, kijken waar je familie woont en dat soort ongein.
Moet ik hier echt op reageren? op Tweakers? Je zit nog een beetje in de jaren '80 vibe
[
Voor 11% gewijzigd door
oltk op 26-05-2022 09:32
]