Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.370.885 views

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Tibs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:20:
Even kort vraagje. Hoe hebben jullie het geregeld om externe toegang te krijgen tot HA?
Ik heb dit weekend een youtube gevolgd via DuckDNS maar kreeg de foutmelding van het certificaat niet weg. Dan maar weer alles naar het originele gezet.
Nginx Proxy Manager (op aparte VM) en eigen domein.
Maar het kan ook met NPM als add-on in combinatie met de DuckDNS add-on
Dan krijg je niet die melding over het ongeldige certificaat als je binnen je eigen netwerk lokaal HA wil benaderen.

Home Assistant configuratie

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Hier ook eigen domein en SSL certificaat icm Nginx

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik vind het moedig dat jullie HA aan het internet durven hangen met hoeveel updates er zijn en hoeveel verschillende ontwikkelaars er aan werken. Zitten geheid gaten in.

Ik gebruik zelf gewoon een VPN naar huis.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:45

icecreamfarmer

en het is

Tibs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:20:
Even kort vraagje. Hoe hebben jullie het geregeld om externe toegang te krijgen tot HA?
Ik heb dit weekend een youtube gevolgd via DuckDNS maar kreeg de foutmelding van het certificaat niet weg. Dan maar weer alles naar het originele gezet.
Tailscale wireguard verbinding.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:28
Septillion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:31:
@Tibs Ik draai DuckDNS op mijn router en Let's Encrypt in HA.

Maar welke foutmelding bedoel je exact?
Als ik naar de url ga krijg ik een melding dat het certificaat niet vertrouwd is. Volgens het filmpje moest ik DuckDNS op HA zetten. Mischien moet ik ietsje meer tijd nemen om het werkende te krijgen :-p.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:33
Tibs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Als ik naar de url ga krijg ik een melding dat het certificaat niet vertrouwd is. Volgens het filmpje moest ik DuckDNS op HA zetten. Mischien moet ik ietsje meer tijd nemen om het werkende te krijgen :-p.
VPN via Wireguard is het allermakkelijkste IMHO (en kan vanuit home assistant geinstalleerd zelfs).

Heb het later alsnog via duckdns gedaan, maar wireguard werkt ook verbazingwekkend simpel. En zo werkt mijn adblocker ook buitenshuis O-)

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 19:34

Rianata

Have you played Atari today?

sygys schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:20:
[...]
Ik gebruik een bed sensor met 4 x 50kg loadcells ik heb een tutorial gevolgd met een esp bordje. ik kan in home assistant met een druk op de knop deze calibreren en dan staat de sensor weer op 0 kg. dit doe ik iedere morgen als er niemand in bed ligt. hij blijft echt super mooi dezelfde waardes aangeven. Enige nadeel is dat het gewicht niet klopt. maar dit is puur even in bed gaan liggen en kijken wat het gewicht is en hiermee werken. Bij ons werkt dit voortreffelijk.
Met 1 druk op de knop zou ik dan ook gewoon automatiseren >:)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30
@Tibs Voorop gesteld, er zijn meerdere wegen naar Rome. Zelf zou ik ook wel naar VPN willen maar iets met tijd.

Als je de DuckDNS gebruikt, probeer je hem daarna ook wel via je DuckDNS adres te benaderen? En je hebt Let's Encrypt aan (en accepter_term: true) gezet? Paden van cert allemaal standaard? Geen errors in de DuckDNS addon log?

• Tibs
Septillion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:25:
@Tibs Voorop gesteld, er zijn meerdere wegen naar Rome. Zelf zou ik ook wel naar VPN willen maar iets met tijd.

Als je de DuckDNS gebruikt, probeer je hem daarna ook wel via je DuckDNS adres te benaderen? En je hebt Let's Encrypt aan (en accepter_term: true) gezet? Paden van cert allemaal standaard? Geen errors in de DuckDNS addon log?
Die letsencrypt moet ik inderdaad nog eens wat beter bekijken. Merci alvast voor de vele tips. Ik bekijk het één dezer dagen eens!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
Rianata schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Met 1 druk op de knop zou ik dan ook gewoon automatiseren >:)
Helemaal makkelijk aangezien hij al een sensor heeft die aangeeft dat het bed leeg is O-)

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:46
Ik gebruik wireguard als addon voor home assistant om een VPN op te zetten tussen mijn telefoon en ha. Het is vrij simpel. Je kunt dan gewoon je lokale ip adres invullen op de ha app en je maakt verbinding. Je kunt voor ieder device een sleutel aanmaken.

Daarnaast heb ik de fritzbox integratie en heb ik een port forward opgezet op de router. Ik heb een automation geschreven die de port forward open zet als ik op bepaalde locaties ben. Zodat ik makkelijk vanaf mijn pc daar kan inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbOgvA6QIU4MLo0vcjNtZQV1jAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSmHwNwOMdSGvboLCTM7Ear1.png?f=fotoalbum_large

Zodra ik thuis kom of buiten de ingestelde locatie kom schakelt hij de port forward automatisch uit

[ Voor 58% gewijzigd door sygys op 23-05-2022 11:34 ]

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@Tibs Ik draai HA in een docker container op een Ubuntu servertje. Heb ook een DuckDNS domeinnaan aangemaakt, en gebruik dehydrated om de SSL certificaten aan te maken. Dehydrated kan de zogenaamde "DNS challenge" gebruiken voor het verkrijgen van de SSL. Dat heeft als voordeel dat ik geen extra poorten op m'n router moet openzetten voor het aanmaken (of verversen) van de SSL certificaten. Deze howto heeft mij wel geholpen, alhoewel ik sommige dingen net iets anders heb gedaan. Met een cron job wordt het SSL certificaat automatisch ververst (als dat nodig is). Eenmaal zo opgezet werkt dit onderhoudsvrij, en kan ik dus overal via een beveiligde verbinding naar m'n HA.

Via VPN zou dat natuurlijk ook kunnen, en zo heb ik dat ook wel gedaan. Maar ik gebruik mijn telefoon als location tracker, en er worden soms HA notificaties naar m'n telefoon gestuurd. Om dat werkend te hebben zou m'n telefoon dan altijd verbonden moeten zijn met de VPN verbinding. Dat vond ik wat onhandig, dus DuckDNS + Let's Encrypt werkt voor mij beter.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:00

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik gebruik zelf pfSense thuis als Router/Firewall en heb daar HAProxy draaien. Certificaten gaan via ACME Lets Encrypt en worden via DNS gevalideerd middels DNS-NSupdate / RFC 2136.

Omdat de inlogpagina inderdaad via Internet te bereiken is, heb ik de beveiligingsinstellingen een tandje opgeschroefd (onder http: in configuration.yaml)
code:
1
2
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

Dit beschermt niet tegen kwetsbaarheden, maar de specifieke domeinnaam die ik gebruik is verder niet bekend. Een simpele IP scan zonder de juiste SNI header komt dus niet bij HASS uit, maar wordt gefirewalled. Dat is goed genoeg voor mij op dit moment.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:57
Geen idee hoevaak hij hier al gedeeld is, maar je kan dus vanuit HA Whatsapp berichten versturen: https://www.callmebot.com...sages-from-homeassistant/

Edit: Net even mee zitten spelen en voor een container aan straat melding best bruikbaar, verder zit er een aardige vertraging in.

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 23-05-2022 14:31 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 16:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:21:
Geen idee hoevaak hij hier al gedeeld is, maar je kan dus vanuit HA Whatsapp berichten versturen: https://www.callmebot.com...sages-from-homeassistant/

Edit: Net even mee zitten spelen en voor een container aan straat melding best bruikbaar, verder zit er een aardige vertraging in.
Hoe groot is die vertraging? Zit zelf te denken om een zigbee stekker op de wasmachine te zetten.
Het piepje uit te schakelen en dan een Whatsapp berichtje op de telefoon naar mij en mijn vrouw.
Was al aan het kijken naar een zigbee stekker die het vermogen ook aan kan.

Als wij beneden zitten horen we dat piepje(vanaf de zolder) niet altijd, maar de kinderen worden er soms wel wakker van als we een wasje in de avond draaien.

Edit: Vraag dit omdat het natuurlijk geen nut heeft dat wanneer de wasmachine om 22u klaar is. Dat wij vervolgens om 3 uur 's nachts een whatsapp krijgen vanuit HA.

[ Voor 12% gewijzigd door AndereKoekoek op 23-05-2022 14:49 ]

• TheFes
AndereKoekoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Hoe groot is die vertraging? Zit zelf te denken om een zigbee stekker op de wasmachine te zetten.
Het piepje uit te schakelen en dan een Whatsapp berichtje op de telefoon naar mij en mijn vrouw.

Als wij beneden zitten horen we dat piepje(vanaf de zolder) niet altijd, maar de kinderen worden er soms wel wakker van als we een wasje in de avond draaien.
Gaat vrij snel, vrijwel instant.
Maar voor de wasmachine zie ik geen voordelen ten opzichte van een notificatie via de companion app

• Toppe
AndereKoekoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Een seconde of 20/40, wisselt een beetje. Je zou ook de officiële app kunnen gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/mobile_app/ die werkt een stuk beter.

Wat betreft je wasmachine: Ik heb dit lange tijd gehad met een Sonoff, dat werkte best prima in combinatie met Node-Red.

• Toppe
TheFes schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Gaat vrij snel, vrijwel instant.
Maar voor de wasmachine zie ik geen voordelen ten opzichte van een notificatie via de companion app
Bij jou instant? Hier echt 20/40 seconde vertraging...

• TheFes
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Bij jou instant? Hier echt 20/40 seconde vertraging...
Dat was het toen ik het een tijdje geleden ingesteld had wel volgens mij. Maar nu inderdaad ook wel een flinke vertraging van een seconde of 20.

Maar goed, ik heb het verder eigenlijk nergens voor in gebruik. Ik zie wel toepassingen, bijvoorbeeld een samenvatting van je energieverbruik op het eind van de dag ofzo

• Toppe
TheFes schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Dat was het toen ik het een tijdje geleden ingesteld had wel volgens mij. Maar nu inderdaad ook wel een flinke vertraging van een seconde of 20.

Maar goed, ik heb het verder eigenlijk nergens voor in gebruik. Ik zie wel toepassingen, bijvoorbeeld een samenvatting van je energieverbruik op het eind van de dag ofzo
Dacht al dat ik gek werd :+

Wat ook een handige toepassing kan zijn: Boodschappen. Als je dit zou gebruiken in combinatie met een zone dan zou je zelfs een lijstje kunnen krijgen van de artikelen die je nodig hebt uit die specifieke winkel.

Heb nog niet heel diep zitten zoeken maar het lijkt er niet op dat je HA kan laten 'luisteren' naar whatsapp, anders zou je dus heel eenvoudig je boodschappen kunnen app'n 8) hiervoor moet je $6 per maand betalen: https://textmebot.com

Scannertje in je berging hangen en even bliepen wat je er uit haalt :o

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 23-05-2022 15:05 ]

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mijn vrouw heeft de app niet op haar telefoon en wil het ook niet op haar telefoon. Heb het via Nabu Casa gekoppeld aan Google Assistant, waardoor ze veel met spraakberichten en een Google hub cast in huis kan doen.

Was al aan het kijken naar een telegram integratie, maar ook telegram wil ze niet.
Ga Whatsapp nu inzetten hiervoor. 20-40 seconden maakt niet zoveel uit in dit geval.

Thanks !

• Toppe
AndereKoekoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:02:
Mijn vrouw heeft de app niet op haar telefoon en wil het ook niet op haar telefoon. Heb het via Nabu Casa gekoppeld aan Google Assistant, waardoor ze veel met spraakberichten en een Google hub cast in huis kan doen.

Was al aan het kijken naar een telegram integratie, maar ook telegram wil ze niet.
Ga Whatsapp nu inzetten hiervoor. 20-40 seconden maakt niet zoveel uit in dit geval.

Thanks !
Ah ja, je vrouw de deur uit zetten hiervoor is ook zoiets he! Prima oplossing in dat geval ;)

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ah ja, je vrouw de deur uit zetten hiervoor is ook zoiets he! Prima oplossing in dat geval ;)
Als er een integratie voor beschikbaar komt, kan ik er iig een automation aankoppelen.
En voor de zekerheid ook nog een button op mijn dashboard zetten. :+

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32

Rouwette

Rouwette.com

AndereKoekoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:02:

Thanks !
Mijn vrouw heeft de app wel gelukkig, het was. "Wil je lampen/radio etc schakelen dan moet je de app hebben" :P

https://www.rouwette.com/

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:47
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Dan zit je ook nog steeds met een volle wasmachine ;)

• Toppe
Rouwette schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Mijn vrouw heeft de app wel gelukkig, het was. "Wil je lampen/radio etc schakelen dan moet je de app hebben" :P
Lucky basterd. Die van mij zit dan in het donker :w

• Toppe
belly89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Dan zit je ook nog steeds met een volle wasmachine ;)
spoiler:
Wij mannen verbruiken minder was dan de vrouw gok ik zo

• Toppe
Om het wat weer ontopic te krijgen:

Heb nu via Node-Red een flow lopen die een 4 tal lampen bijhoudt of ze al te lang aanstaan. Krijg dan netjes een notificatie via de app.

Nou zoek ik alleen een eenvoudige manier om dit in HA te regelen en het liefst zo, dat ik niet elke lamp handmatig moet gaan toevoegen maar aan de hand van een eigen attribuut onder een lamp.

iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven? Ik weet even niet waar te beginnen.

• TheFes
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:23:
Om het wat weer ontopic te krijgen:

Heb nu via Node-Red een flow lopen die een 4 tal lampen bijhoudt of ze al te lang aanstaan. Krijg dan netjes een notificatie via de app.

Nou zoek ik alleen een eenvoudige manier om dit in HA te regelen en het liefst zo, dat ik niet elke lamp handmatig moet gaan toevoegen maar aan de hand van een eigen attribuut onder een lamp.

iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven? Ik weet even niet waar te beginnen.
Wat wil je precies doen?
Je hebt 4 lampen, en je wil vanuit een HA automation (dus zonder Node Red) een notificatie sturen? Is dat het idee?

• Toppe
TheFes schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Wat wil je precies doen?
Je hebt 4 lampen, en je wil vanuit een HA automation (dus zonder Node Red) een notificatie sturen? Is dat het idee?
Liefst met Node-Red omdat ik dat begrijp, haha! maar via HA zou ook mogen. Maar volgens mij is het toevoegen van een attribuut aan een apparaat niet mogelijk..? Dat zou namelijk een boel schelen :+

• TheFes
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Liefst met Node-Red omdat ik dat begrijp, haha! maar via HA zou ook mogen. Maar volgens mij is het toevoegen van een attribuut aan een apparaat niet mogelijk..? Dat zou namelijk een boel schelen :+
Ah, dan had ik " om dit in HA te regelen" verkeerd begrepen.
Node Red heb ik geen kaas van gegeten.

Binnen HA zou ik het denk ik als volgt doen.
- een light group aanmaken met alle lampen waarover je notificaties wil krijgen. Deze kun je namelijk makkelijk via de GUI aanpassen en er lichten aan toevoegen of weer weghalen
- een template sensor aanmaken die als state het aantal lampen wat te lang aan staat heeft, en een attribute waarin de friendly names van de betreffende lampen opgelijst worden
- een automation aanmaken met als trigger een state change op dat attribute, en als condition dat de nieuwe state van de sensor hoger moet zijn als de oude. Als action verstuurt die dan een bericht waarin de lampen die te lang aan staan vermeld worden.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 11:13
Ik gebruik een lichtsensor om wat lampen aan te schakelen. Dit werkt prima, maar als we s'avonds hebben gewandeld dan gaan de lampen niet automatisch aan. Ik dacht dit op te kunnen vangen met een trigger waarbij de huisstatus wijzigt naar Thuis maar dit werkt ook niet.

Het huidige script ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Turn on livingroom and kitchen lights based on lux
description: >-
  If the lux in the living room is below set treshold turn on the lights in the
  livingroom and kitchen
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.sensor_woonkamer_illuminance_lux
    below: '12'
  - platform: state
    to: Thuis
    entity_id: sensor.huis_modus
condition:
  - condition: numeric_state
  - condition: state
    state: Thuis
action:
  - scene: scene.kitchen_lights
  - scene: scene.lampen_woonkamer
mode: single

Wat doe ik fout?

• TheFes
Robbie T schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:32:
Ik gebruik een lichtsensor om wat lampen aan te schakelen. Dit werkt prima, maar als we s'avonds hebben gewandeld dan gaan de lampen niet automatisch aan. Ik dacht dit op te kunnen vangen met een trigger waarbij de huisstatus wijzigt naar Thuis maar dit werkt ook niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
Ik zie niets geks, verandert de huismodus wel van "Thuis" naar iets anders tijdens de wandeling?

• Robbie T
TheFes schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Ik zie niets geks, verandert de huismodus wel van "Thuis" naar iets anders tijdens de wandeling?
Ja, deze verandert naar Afwezig

• Tibs
Toevallig iemand Miele toestellen in een meshnetwerk? Ik krijg de foutcode 3.7.17 als ik de toestellen wil aanmelden in de app. Verbinden met wifi lukt maar de verbinding met de app werkt niet om de één of andere reden. Standaard antwoord van Miele is dat er een probleem kan zijn binnen mesh netwerken. In mijn huidige set-up gebruik ik een powerline adapter om een wifi netwerp te creeren in de tuin en die is ook als mesh ingesteld zodat het netwerk van binnen "doorloopt" naar buiten.

Eens proberen om dat powerline netwerk uit te zetten heb ik nog niet geprobeerd. Maar zou dat de oorzaak zijn?

Het is mij trouwens wel al gelukt om de toestellen verbonden te krijgen. En ja, dat was voor die powerline adapters. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Tibs op 23-05-2022 17:26 ]

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 19:34

Rianata

Have you played Atari today?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
Waarom de lichtsensor niet alleen als trigger en de huis_modus sensor alleen als condition? En de lux waarde 12 is ook wel heel laag, dan is het bijna pikdonker toch?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Toppe
Tibs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:26:

Eens proberen om dat powerline netwerk uit te zetten heb ik nog niet geprobeerd. Maar zou dat de oorzaak zijn?

Het is mij trouwens wel al gelukt om de toestellen verbonden te krijgen. En ja, dat was voor die powerline adapters. 8)7
Daar heb je het antwoord :+

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
Na verschillende updates wil ik een custom kaart toevoegen aan het dashboard.
Ik herinner me nog dat ik de kaart kon bewerken als in een editor , maar helaas weet ik niet meer hoe.
Kan iemand mij vertellen hoe ik een kaart in het dashboard board kan bewerken en verwijderen?

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:54

Side-Kick

Timmy!

19roland70 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:34:
Na verschillende updates wil ik een custom kaart toevoegen aan het dashboard.
Ik herinner me nog dat ik de kaart kon bewerken als in een editor , maar helaas weet ik niet meer hoe.
Kan iemand mij vertellen hoe ik een kaart in het dashboard board kan bewerken en verwijderen?
In je dashboard > rechtsboven 3 puntjes > Configureer UI?

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
Side-Kick schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:37:
[...]

In je dashboard > rechtsboven 3 puntjes > Configureer UI?
Heb ik gedaan maar de kaarten zijn niet klikbaar
Normaal staat er "bewerk" bij maar dit is niet zichtbaar

[ Voor 11% gewijzigd door 19roland70 op 23-05-2022 19:40 ]

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:54

Side-Kick

Timmy!

19roland70 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:39:
[...]

Heb ik gedaan maar de kaarten zijn niet klikbaar
Normaal staat er "bewerk" bij maar dit is niet zichtbaar
Probeer je Home Assistant maar een keer te herstarten:
Instellingen > Systeem > Herstart (rechtsboven)

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 17:13
Ik ben nieuw met home assistent maar inmiddels al best wel ver met alles instellen.

Alleen een ding kom ik niet uit. Al mijn tradfri lampen en schakelaars werken prima met Zigbee2mqtt en home assistent. Echter heb ik de loratapp sc500zb rolluik schakelaars gekocht. Deze gekoppeld met Zigbee2mqtt en in de pagina daar kan ik het apparaat prima bedienen. Dus openen en sluiten van de rolluiken.

Echter in home assistent zelf herkent die het apparaat alleen maar als een stel sensoren. En kan ik hem niet bedienen. Er zijn geen uitgeschakelde entiteiten voor de rolluik schakelaar.

Hoe zorg ik er voor dat ik de rolluiken in home assistent zelf kan bedienen.

En vraag 2. Ik kan niet goed vinden of deze compatibel is:
https://a.aliexpress.com/_ujDNC5

Zie screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSAMhEC7KJ1CQ_SlMhcUKYwGLkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3zEUDpKKA4ab316H3VbPukH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m-u3NJtiTtgEsCtL45POyOVlF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYhCs2PTv08I39KaTd8C1u9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaBk7Zp1TKKa2cKis1qRd6L0MDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld6k2a32H7m7ux85oqI0sulD.jpg?f=fotoalbum_large

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik kom er middels Google niet uit. Voor een automation zoek ik naar een manier om een 'variabele' te zetten. Een andere automation moet op basis van die waarde wél of niet iets uitvoeren.

In dit geval wil ik bijhouden dat wanneer ik niet thuis ben, mijn thermostaat (Tado) automatisch op Afwezig gaat en bij thuiskomst, dat deze weer naar Aanwezig gaat. Om te voorkomen dat ik een manuele actie (bijvoorbeeld op Afwezig zetten via de Tado-app) ongedaan maak, wil ik bijhouden met een variabele of de laatste status-verandering door HA is gedaan of door de thermostaat zelf.

Wat zouden jullie hier voor gebruiken?

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:33
tagican schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:58:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik kom er middels Google niet uit. Voor een automation zoek ik naar een manier om een 'variabele' te zetten. Een andere automation moet op basis van die waarde wél of niet iets uitvoeren.

In dit geval wil ik bijhouden dat wanneer ik niet thuis ben, mijn thermostaat (Tado) automatisch op Afwezig gaat en bij thuiskomst, dat deze weer naar Aanwezig gaat. Om te voorkomen dat ik een manuele actie (bijvoorbeeld op Afwezig zetten via de Tado-app) ongedaan maak, wil ik bijhouden met een variabele of de laatste status-verandering door HA is gedaan of door de thermostaat zelf.

Wat zouden jullie hier voor gebruiken?
Een text helper
https://www.home-assistant.io/integrations/input_text/

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:12
Ik maak hier gebruik van een aantal Shelly pluggen.
Nu wil het zo dat er bij één plug de energy entiteit niet meer wordt verwerkt (blijft op 0 staan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShD5UMns5JoCeLlTlXIFgrY-BQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wjFqO6Wu7z5JWYls9h3eUTI.jpg?f=user_large

Ik heb de Shelly en HA al geregeld herstart of de plug spanningsloos gehad maar dat wilt helaas niet helpen.
Kan ik de plug gewoon handmatig verwijderen in HA en dan weer probleemloos toevoegen?
Wellicht lost dat het probleem wel op.

• breinonline
  • Laatst online: 17:25

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
wordt de lux vaak genoeg bijgewerkt door de sensor? En kijk inderdaad of een iets hogere waarde niet net beter werkt.

Tijd van werken, tijd van rusten

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Thanks beiden! Ik ben nu voor een input_boolean gegaan, dat lijkt te werken :)

• Driek
kan ik ergens de usb poorten vastzetten?
Ik ben naar rpi4 geswitched (kwam van een rpi3) en nu veranderen de usb toewijzingen bij iedere reboot.

Dit gaat bij de sonoff zigbee stick nu mis, die wisselt dus steeds, en dan doet zigbee2mqtt het niet meer.

• Tibs
Toppe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Daar heb je het antwoord :+
Hmm, Powerline wegnemen is geen optie. Zou er dan een andere oplossing zijn? :?

• Toppe
Tibs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Hmm, Powerline wegnemen is geen optie. Zou er dan een andere oplossing zijn? :?
Dan zou je moeten gaan spelen in de instellingen van je Powerline adapters, zaken zoals mDNS en multicast kunnen hierop invloed hebben. Maar ik denk dat je er andere en betere plekken zijn om dit te bespreken. Wellicht handig om een eigen topic te openen?

• TheFes
Robbie T schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Ja, deze verandert naar Afwezig
En bij lux level doet hij het wel?
Wat laat de trace zien als je thuis komt?

• TheFes
Rianata schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Waarom de lichtsensor niet alleen als trigger en de huis_modus sensor alleen als condition? En de lux waarde 12 is ook wel heel laag, dan is het bijna pikdonker toch?
Omdat hij ook wil dat het licht aangaat als ze thuis komen van een avondwandeling :)

• Septillion
@Driek Gebruik de by-id naam van je USB, die is vast.

• Driek
Septillion schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:09:
@Driek Gebruik de by-id naam van je USB, die is vast.
thnks, lijkt te werken

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik merk dat een herstart van HA betekent dat al de entiteiten uit Zigbee2MQTT enige tijd unavailable zijn.
De eerste entiteiten komen snel online, het duurt echter enige tijd voordat alles weer beschikbaar is, met name sensoren doen er even over (tenzij ze beweging/contact detecteren). Hoe gaan jullie hiermee om? Simpelweg ook Z2M herstarten bij een herstart van HA? Idealiter doe ik dat niet.

Zowel HA, Zigbee2MQTT als Mosquitto MQTT draai ik in een eigen Docker container.

O.a. hier (https://community.home-as...fter-ha-restart/166413/26) lees ik dat er enige tijd een fix voor gekomen is in Z2M, ook wordt er geopperd om vanuit HA iets rondom online/birth te publishen naar de MQTT broker (in de MQTT config of via een automation https://community.home-as...fter-ha-restart/166413/21), maar beide werkt voor mij niet.

• Toppe
JBS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:23:
Ik merk dat een herstart van HA betekent dat al de entiteiten uit Zigbee2MQTT enige tijd unavailable zijn.
De eerste entiteiten komen snel online, het duurt echter enige tijd voordat alles weer beschikbaar is, met name sensoren doen er even over (tenzij ze beweging/contact detecteren). Hoe gaan jullie hiermee om? Simpelweg ook Z2M herstarten bij een herstart van HA? Idealiter doe ik dat niet.

Zowel HA, Zigbee2MQTT als Mosquitto MQTT draai ik in een eigen Docker container.

O.a. hier (https://community.home-as...fter-ha-restart/166413/26) lees ik dat er enige tijd een fix voor gekomen is in Z2M, ook wordt er geopperd om vanuit HA iets rondom online/birth te publishen naar de MQTT broker (in de MQTT config of via een automation https://community.home-as...fter-ha-restart/166413/21), maar beide werkt voor mij niet.
Zigbee apparaten die op batterij werken sturen niet continu een update uit, dat zou simpelweg teveel batterij kosten. Daarom kan het inderdaad even duren voordat je broker weer een bericht voorbij ziet komen.

Handmatig kan je wel een update 'pushen' door op de koppelknop te klikken.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tomba schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ja, op Ali is ie als ie verkrijgbaar is ook rond de 75€….
En je hebt gelijk. Kan me herinneren dat ik die sensoren voor een appel en een ei uit China haalde….
Ja, onze hobby begint een beetje uit de hand te lopen qua kosten. Eerder ook wel pirs en deurcontacten voor 4 euro per stuk ... Tegenwoordig 3x zo duur. Nog altijd waar voor je geld, maar toch...

• Toppe
koelkast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Ja, onze hobby begint een beetje uit de hand te lopen qua kosten. Eerder ook wel pirs en deurcontacten voor 4 euro per stuk ... Tegenwoordig 3x zo duur. Nog altijd waar voor je geld, maar toch...
Tegenwoordig zijn zowel Amazon als Lidl goedkoper dan Aliexpress.

Uiteindelijk is het gewoon een reed contact met een Zigbee micro chip, daar zijn er geen honderdduizend modellen van.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 24-05-2022 09:43 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Zigbee apparaten die op batterij werken sturen niet continu een update uit, dat zou simpelweg teveel batterij kosten. Daarom kan het inderdaad even duren voordat je broker weer een bericht voorbij ziet komen.

Handmatig kan je wel een update 'pushen' door op de koppelknop te klikken.
Klopt. Punt is wel dat ik de MQTT broker niet herstart wanneer ik HA herstart, dus het bericht van Z2M zou daar nog beschikbaar moeten zijn voor HA.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

koelkast schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Wat nog een beetje geholpen heeft hier was wachten op 11.11 en Black Friday. Ik heb daardoor alle deuren en ramen kunnen voorzien van een Aqara reed sensor. De Aqara PIRs vind ik matig (door de veel te lange time-out) dus die ga ik weer verpatsen. Volledig over op de Hue motion sensoren (die zijn pas duur :p)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Septillion
@JBS Bij mij komen de sensoren best snel weer beschikbaar. Batterij sensoren kunnen even duren maar goed, bij een wijziging zijn ze er weer. Levert in ieder geval geen problemen op.

• Toppe
JBS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Klopt. Punt is wel dat ik de MQTT broker niet herstart wanneer ik HA herstart, dus het bericht van Z2M zou daar nog beschikbaar moeten zijn voor HA.
Maar je MQTT broker onthoudt niet alle berichten die hij krijgt.

• Robbie T
Rianata schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:29:
[...]

12 werkt hier goed. Ik heb de automation eens aangepast. Kijken wat er nu gebeurd.

• Toppe
Tomba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Wat nog een beetje geholpen heeft hier was wachten op 11.11 en Black Friday. Ik heb daardoor alle deuren en ramen kunnen voorzien van een Aqara reed sensor. De Aqara PIRs vind ik matig (door de veel te lange time-out) dus die ga ik weer verpatsen. Volledig over op de Hue motion sensoren (die zijn pas duur :p)
En dan maar hopen dat de prijzen echt goedkoper zijn. Ondertussen zit de concurrentie niet stil en die brengen ook goed geprijsde sensoren op de markt.

Hornbach heeft hun eigen Smart Home platform op de markt gebracht. Een gateway kost €40 en ondersteunt zowel Zigbee, Zwave als Bluetooth/WiFi apparaten. De volledige lijst vindt je jhier.

Kunnen we van vinden wat we willen, maar die prijs met zo'n groot bereik aan ondersteunende apparaten: Chapeau!

• JBS
  • Niet online

JBS

Septillion schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:49:
@JBS Bij mij komen de sensoren best snel weer beschikbaar. Batterij sensoren kunnen even duren maar goed, bij een wijziging zijn ze er weer. Levert in ieder geval geen problemen op.
Ik zie dat alles hier met pakweg 'n kwartier weer beschikbaar is, acceptabel wel dus, ik moet gewoon iets meer geduld hebben.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
Geen idee of het helpt, maar je zou de automations los kunnen trekken.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
Waar wordt de sensor.huis_modus aangemaakt? Zou je bij die sensor eens kunnen kijken wat daarvan de 'states' kunnen zijn? Een van de dingen waar ik aan moet denken is dat de state niet precies 'Thuis' is, maar bijvoorbeeld 'thuis'. States zijn namelijk hoofdlettergevoelig, dus je zou eens kunnen kijken of de state ook daadwerkelijk met een hoofdletter geschreven wordt.
In Developer Tools -> States kan je de precieze state terugvinden, die moet je die 1-op-1 gebruiken.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Al mijn Aqara PIR's heb ik van een hack voorzien, en dat werkt heel goed (en is makkelijk te doen).

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:11

JoepW

iRacer & Home Assistant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout?
Volgens mij geeft zo’n state sensor ‘on’ of ‘off’

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Robbie T
Sicco92 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Waar wordt de sensor.huis_modus aangemaakt? Zou je bij die sensor eens kunnen kijken wat daarvan de 'states' kunnen zijn? Een van de dingen waar ik aan moet denken is dat de state niet precies 'Thuis' is, maar bijvoorbeeld 'thuis'. States zijn namelijk hoofdlettergevoelig, dus je zou eens kunnen kijken of de state ook daadwerkelijk met een hoofdletter geschreven wordt.
In Developer Tools -> States kan je de precieze state terugvinden, die moet je die 1-op-1 gebruiken.
Thanks. De sensor.huis_modus is een helper en de state klopt :-). Ik gebruik hem zo in meerdere automations.

• Septillion
@Robbie T Trace al bekeken?

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Thanks. De sensor.huis_modus is een helper en de state klopt :-). Ik gebruik hem zo in meerdere automations.
Even een copy paste van de HA Discord :)
To test an automation there's three stages you can follow. Testing the action, the condition and action, and the whole automation:

1) Use Settings -> Automations & Scenes to find the automation and then push Run Actions. If this fails your problem is in the action: section, and details should be found in your log file
2) Use Developer tools -> Services and call automation.trigger on the automation with skip_condition: false. If the first passes but this fails then the problem is in your condition: block
3) Use Developer tools -> States to find the trigger entity, click the name, then change the state (at the top) to something that'll trigger the automation before pushing Set State. If this fails then the problem is with your trigger: section, or the automation is turned off (you can check that in Developer tools -> States).

You can also see this section in the docs with HA 2021.4 onwards debug automations.

• Toppe
Ik heb 4 persistent notification entiteiten, ik wil ze niet verwijderen (zijn de QR code's voor HomeKit) maar ik wil ze ook niet links in het overzicht hebben. Meermaals al geklikt op "Verberg" maar ze blijven met regelmaat terug komen.

Hoe zorg ik dat ze wél bewaard blijven, maar ik ze daar niet zie?

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:44:
Ik heb 4 persistent notification entiteiten, ik wil ze niet verwijderen (zijn de QR code's voor HomeKit) maar ik wil ze ook niet links in het overzicht hebben. Meermaals al geklikt op "Verberg" maar ze blijven met regelmaat terug komen.

Hoe zorg ik dat ze wél bewaard blijven, maar ik ze daar niet zie?
Maak er een screenshot van en save die ergens?

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Maak er een screenshot van en save die ergens?
Lijkt me een work around voor een bug? Als ik ze weg klik dan wil ik dat ze weg zijn.

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Lijkt me een work around voor een bug? Als ik ze weg klik dan wil ik dat ze weg zijn.
Als het een bug is, ga je die hier ook niet opgelost krijgen. Dan moet je een issue indienen op Github.

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Als het een bug is, ga je die hier ook niet opgelost krijgen. Dan moet je een issue indienen op Github.
Snap ik, maar ik was benieuwd of dit "meant to be" is of dat ik hier als enige last van heb :)

Maar ik ga een issue aanmaken :)

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Snap ik, maar ik was benieuwd of dit "meant to be" is of dat ik hier als enige last van heb :)

Maar ik ga een issue aanmaken :)
Ik heb op de persistent notifications in Home Assistant alleen maar een Dismiss knop, en als ik daar op duw dan komen ze ook niet meer terug. Ik heb geen Hide knop verder.

Ik zie daar ook niets van in de docs:
https://www.home-assistan.../persistent_notification/

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Ik heb op de persistent notifications in Home Assistant alleen maar een Dismiss knop, en als ik daar op duw dan komen ze ook niet meer terug. Ik heb geen Hide knop verder.

Ik zie daar ook niets van in de docs:
https://www.home-assistan.../persistent_notification/
Dismiss inderdaad. Hij staat hier weer op NL, daar noemen ze hem sluit. Ik ga meteen even het issue aanpassen voordat er meer verwarming komt :+

Maar ja, als ik daar op klik komen dus ze dus weer terug.

Overigens kan je ze wel ergens markeren als "Gelezen" zie: https://github.com/home-a...otification/services.yaml vanaf regel 37

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 24-05-2022 14:17 ]

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Dismiss inderdaad. Hij staat hier weer op NL, daar noemen ze hem sluit. Ik ga meteen even het issue aanpassen voordat er meer verwarming komt :+

Maar ja, als ik daar op klik komen dus ze dus weer terug.

Overigens kan je ze wel ergens markeren als "Gelezen" zie: https://github.com/home-a...otification/services.yaml vanaf regel 37
Ah oke, je had het over "Verbergen". Dat leek me iets anders als Dismiss. Het leek er op alsof jij 2 opties had, "Dismiss'" and "Hide" ofzo.
Vooral ook omdat je aangaf dat je ze wel weg wilde hebben, maar de entity wilde behouden. Ik heb nooit op de persistent notification entities gelet, maar ik zou zelf verwachten dat bij een "Dismiss" die ook verwijderd worden.

Update:
Even getest, als ik via persistent_notification.create een notificatie aanmaak, en daar de persistent_notification.mark_read service op uitvoer gebeurt er niets. Met de persistent_notification.dismiss service gaat hij weg, en verdwijnt de entity ook.

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 24-05-2022 14:28 ]

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Ah oke, je had het over "Verbergen". Dat leek me iets anders als Dismiss. Het leek er op alsof jij 2 opties had, "Dismiss'" and "Hide" ofzo.
Vooral ook omdat je aangaf dat je ze wel weg wilde hebben, maar de entity wilde behouden. Ik heb nooit op de persistent notification entities gelet, maar ik zou zelf verwachten dat bij een "Dismiss" die ook verwijderd worden.

Update:
Even getest, als ik via persistent_notification.create een notificatie aanmaak, en daar de persistent_notification.mark_read service op uitvoer gebeurt er niets. Met de persistent_notification.dismiss service gaat hij weg, en verdwijnt de entity ook.
Ik ben gek... Onderin heb je, bij voldoende notificaties "Alles verbergen" en daarmee bleven de notificaties bestaan, alleen niet zichtbaar. Nu doe ik dat, alles weg 8)7

Met persistent_notification.mark_read zou. je verwachten dat ze niet in dat lijstje staan maar wel als entiteit behouden blijven, of snap ik de denkwijze van HA niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 24-05-2022 14:29 ]

• Robbie T
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Even een copy paste van de HA Discord :)

[...]
Na de automation te hebben gewijzigd lijkt het te werken.
Code is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Turn on livingroom and kitchen lights based on lux - KOPIE NEW
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Na de automation te hebben gewijzigd lijkt het te werken.
Code is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  livingroom and kitchen
trigger:
condition:
action:
Maar nu gaan de scenes niet meer aan als je thuis komt en het donker is. Dat was toch wel de bedoeling?

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Ik ben gek... Onderin heb je, bij voldoende notificaties "Alles verbergen" en daarmee bleven de notificaties bestaan, alleen niet zichtbaar. Nu doe ik dat, alles weg 8)7

Met persistent_notification.mark_read zou. je verwachten dat ze niet in dat lijstje staan maar wel als entiteit behouden blijven, of snap ik de denkwijze van HA niet?
Eens met dat laatste, maar die service is verder ook niet gedocumenteerd.
Ik zou zelf verwachten dat hij wel in de lijst blijft staan, maar niet meer meetelt met de count op het icoon, dus dat daar ook geen cijfer meer weergegeven wordt als alle notificaties marked as read zijn.

Ik heb die service nog even getest verder, maar dit is de state van mijn test entity na het aanmaken:

YAML:
1
2
3
4
5
entity_id: persistent_notification.test
state: notifying
title: test
friendly_name: test

Als ik die mark_read service uitvoer verandert er helemaal niets. Er is geen attribute wat de leesstatus aangeeft, en de state verandert ook niet (naar read ofzo). Dus ik heb geen idee wat die service zou (moeten) doen.

• Robbie T
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Maar nu gaan de scenes niet meer aan als je thuis komt en het donker is. Dat was toch wel de bedoeling?
Goede, iets te snel gejuicht ;-). Aangepast en een succesvolle trace;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  livingroom and kitchen
trigger:
    entity_id:
      - sensor.huis_modus
condition:
action:

Iets anders dan ik hem had maar wellicht is het genoeg.

• TheFes
Robbie T schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Goede, iets te snel gejuicht ;-). Aangepast en een succesvolle trace;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  livingroom and kitchen
trigger:
    entity_id:
      - sensor.huis_modus
condition:
action:

Iets anders dan ik hem had maar wellicht is het genoeg.
Nu worden de scenes altijd geactiveerd als je huis modus naar Thuis gaat, ook als het overdag is.

Dus nog één edit nodig, en dan heb je weer dit:
Robbie T in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 24-05-2022 15:16 ]

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Eens met dat laatste, maar die service is verder ook niet gedocumenteerd.
Ik zou zelf verwachten dat hij wel in de lijst blijft staan, maar niet meer meetelt met de count op het icoon, dus dat daar ook geen cijfer meer weergegeven wordt als alle notificaties marked as read zijn.

Ik heb die service nog even getest verder, maar dit is de state van mijn test entity na het aanmaken:

YAML:
1
2
3
4
5
entity_id: persistent_notification.test
state: notifying
title: test
friendly_name: test

Als ik die mark_read service uitvoer verandert er helemaal niets. Er is geen attribute wat de leesstatus aangeeft, en de state verandert ook niet (naar read ofzo). Dus ik heb geen idee wat die service zou (moeten) doen.
Klopt. Gelukkig komen de homekit notificaties weer terug zodra je HA een herstart geeft.

Jammer, want je kan heel veel mooie dingen doen met dit type notificatie :D

• Toppe
Ik heb deze automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Nieuwe automatisering
description: ''
trigger:
  - device_id: 94835e85c2e4e51ba462015b78b1659b
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_button_rotated
    subtype: left
    subtype: right
condition: []
action:
  - type: turn_off
    device_id: 6896dd9bceb131f61b6e36de1bf8355b
    entity_id: light.keuken
    domain: light

Als ik aan de knop draai zie ik "GETRIGGERD" boven de trigger staan, maar er gebeurt helemaal niets... Als ik als actie (bijvoorbeeld) een notificatie doe gebeurt er ook niets.

Wat doe ik fout?

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:45:
Ik heb deze automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Nieuwe automatisering
description: ''
trigger:
    subtype: left
    subtype: right
condition: []
action:
  - type: turn_off
    device_id: 6896dd9bceb131f61b6e36de1bf8355b
    entity_id: light.keuken
    domain: light

Als ik aan de knop draai zie ik "GETRIGGERD" boven de trigger staan, maar er gebeurt helemaal niets... Als ik als actie (bijvoorbeeld) een notificatie doe gebeurt er ook niets.

Wat doe ik fout?
Als je in settings > automations & scenes op run actions drukt bij deze automation, gaat de lamp dan wel uit?

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:17:
[...]

Als je in settings > automations & scenes op run actions drukt bij deze automation, gaat de lamp dan wel uit?
Na herstarten van HA wel :+

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Na herstarten van HA wel :+
Had je hem niet in de GUI gemaakt dan?

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Had je hem niet in de GUI gemaakt dan?
Jawel, maar was even vergeten dat ik ook een map had waar de automatiseringen inzitten. Nu twijfel ik ook even wat ik ga doen, alles in één bestand en via de GUI of in mappen en dan verdiepen in het programmeren via tekst :+

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Jawel, maar was even vergeten dat ik ook een map had waar de automatiseringen inzitten. Nu twijfel ik ook even wat ik ga doen, alles in één bestand en via de GUI of in mappen en dan verdiepen in het programmeren via tekst :+
Oke, je kunt de automations herladen bij developer tools > YAML
Een reboot is daarvoor niet nodig.

Je had een device actie in je automation, dan ga ik eigenlijk al meteen van de GUI uit. In YAML zijn service calls veel makkelijker omdat je dan die device ids niet nodig hebt.

• Tibs
Hmm, als ik de afvalbeheer integratie laadt krijg ik volgende foutmelding.
can not read a block mapping entry; a multiline key may not be an implicit key at line 23, column 15:
dateonly: 0 (optional)
^
Nog iemand die dit heeft? Hoe kan ik dit oplossen?

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:24
Tibs schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:44:
Hmm, als ik de afvalbeheer integratie laadt krijg ik volgende foutmelding.

[...]

Nog iemand die dit heeft? Hoe kan ik dit oplossen?
Het deel [(optional)] hoort er niet achter. Ik maakte gister dezelfde fout.

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
Dag tweakers,

vraagje:

Ik heb in de gang een set lampen die aangezet worden door een hue motion sensor. Hierbij gaan iedere 2e keer de lampen niet aan als deze 2e keer vlak na de eerste keer is. Ik zie dat er wel beweging gedetecteerd wordt (via lampje op de sensor en via de dashboard van HA) maar hij vertikt hem om de lampen aan te zetten. Als ik dan ff wacht en nog een keer probeer gaan ze wel aan.

Ik zet de lampen voor een minuut aan en de occupancy_timeout van de hue sensor staat op 15 seconden.
het gebeurt bij een blueprint in een automation en bij een automation zonder een bleuprint.
Andere lampen is het precies het zelfde.

iemand die hier ook last van heeft of gehad en hopelijk opgelost?

Move naar HA

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 25-05-2022 08:23 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
oyay schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:26:
Dag tweakers,

vraagje:

Ik heb in de gang een set lampen die aangezet worden door een hue motion sensor. Hierbij gaan iedere 2e keer de lampen niet aan als deze 2e keer vlak na de eerste keer is. Ik zie dat er wel beweging gedetecteerd wordt (via lampje op de sensor en via de dashboard van HA) maar hij vertikt hem om de lampen aan te zetten. Als ik dan ff wacht en nog een keer probeer gaan ze wel aan.

Ik zet de lampen voor een minuut aan en de occupancy_timeout van de hue sensor staat op 15 seconden.
het gebeurt bij een blueprint in een automation en bij een automation zonder een bleuprint.
Andere lampen is het precies het zelfde.

iemand die hier ook last van heeft of gehad en hopelijk opgelost?
Hue sensor heeft een timeout van meen ik 60 seconden of zelfs 90.

Wel apart dat HA detectie decteert, dan zou het gewoon moeten werken.

Lampje op de Heu Sensor betekent detectie maar niet perse dat het ook doorgegeven is (als je binnen de timeout zit bv)

Ik heb dit ook met mijn Hue Sensor. Oplossing is de lampen langer aanlaten dan de timeout van de sensor.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 24-05-2022 23:34 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03
Jazsie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:32:
[...]
Hue sensor heeft een timeout van meen ik 60 seconden of zelfs 90.
Volgens mij heeft de Hue sensor default een timeout van 10 seconden. Misschien ben je in de war met de Aqara. Daarbij is het 90 sec (zonder hardware modificatie).

Feel free to Buy me a coffee

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
musicpixel schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:42:
[...]

Volgens mij heeft de Hue sensor default een timeout van 10 seconden. Misschien ben je in de war met de Aqara. Daarbij is het 90 sec (zonder hardware modificatie).
Aqara is inderdaad 90 sec toen ik deze in gebruik had zonder hw mod.

Mijn Hue sensors hebben echt geen 10 seconden timeout... of ik mis iets :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Pagina: 1 ... 151 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.