Xiaomi 13T Pro
Check home-assistant.log in je home assistant directoryBtje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:28:
Ik heb een update gedaan bij iemand van 2021.12 naar 2022.5.5
Probleem is dat hij nu niet meer start. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik ben van 2021.11 naar 2022.5 gegaan 2 weken geleden. Hij starte wel nog op, maar de database upgrade bleef vast zitten. Backup terug gezet en eerst van 2022.1 gepasseerd en toen zonder problemen naar 2022.5 kunnen gaan.Btje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:28:
Misschien ook het proberen waard. Maar check eerst de log zoals anderen aangeven.
Ik heb HA draaien in Docker op een Synology btw.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
ik heb een waarde power production en een waarde power consumption. eigenlijk wat ik wil is dus consumption - production = nieuwe waarde.
Waarbij de waarde dus in de min komt als ik meer opwek als verbruik.
dit werkte dus niet.
hours_to_show: 5
graph: line
type: sensor
entity: sensor.power_consumption_phase_l2-sensor.power_production_phase_l2
detail: 2
Ik kan niet in de frontend komen dus lijkt dan op herinstallatie en dan de backup terug zetten en dan weer de 2022.1 proberen.
Deze install zit op een pi3
Broodro0ster schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Ik ben van 2021.11 naar 2022.5 gegaan 2 weken geleden. Hij starte wel nog op, maar de database upgrade bleef vast zitten. Backup terug gezet en eerst van 2022.1 gepasseerd en toen zonder problemen naar 2022.5 kunnen gaan.
Misschien ook het proberen waard. Maar check eerst de log zoals anderen aangeven.
Ik heb HA draaien in Docker op een Synology btw.
Xiaomi 13T Pro
Maximeren lijkt me fysisch heel moeilijk. De apparaten erachter werken toch op 230v en krijgen ze niet genoeg ampere dan gaan ze sowieso raar gedrag vertonen.torretje2012 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:43:
Bestaan er ook schakelaars die op een aantal watt gelimiteerd kunnen worden? Wil via HA m'n panelen overschot effectiever gaan gebruiken.
Wat wel kan met bijvoorbeeld Shelly Plugs is een overpowering limiet instellen. Dan schakelt die bijvoorbeeld uit als er meer dan 1000W wordt gevraagd. Maar dan gaat die ook uit en dus niet dan blijft het maximaal maar 1000W. Het dynamisch regelen van deze overpowering setting obv opwek lijkt me ook een uitdaging.
probeer dit eens in een input_template bestand (of in de configuration.yaml op de juiste plek onder template)1993jjohan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:48:
ik ben nu bezig met het dashboard en wil van 2 waardes eigenlijk een waarde maken in een kaart.
ik heb een waarde power production en een waarde power consumption. eigenlijk wat ik wil is dus consumption - production = nieuwe waarde.
dit werkte dus niet.
1
2
3
4
5
| - sensor:
- name: "net_power_flow"
unit_of_measurement: "kW"
state: >
{{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }} |
Je gebruikt net_power_flow dus als entity in je dashboard tegel. Bij mij ziet het er zo uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 27-05-2022 12:50 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Hoe zie je dat voor je? dat je wasmachine wat langzamer gaat draaien als er even een wolkje voor de zon komt?torretje2012 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:43:
Bestaan er ook schakelaars die op een aantal watt gelimiteerd kunnen worden? Wil via HA m'n panelen overschot effectiever gaan gebruiken.
Dat moet je via een template doen. Zo heb ik het gedaan voor m'n oost en west opbrengst op te tellen.1993jjohan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:48:
ik ben nu bezig met het dashboard en wil van 2 waardes eigenlijk een waarde maken in een kaart.
dit werkte dus niet.
1
2
3
4
5
6
| - platform: template
sensors:
zonnepanelen_totaal:
friendly_name: "Zonnepanelen (totaal)"
unit_of_measurement: 'W'
value_template: "{{ states('sensor.power_production_oost') | round + states('sensor.power_production_west') | round }}" |
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb HA enkel nog maar gebruikt via Docker. Wil in de toekomst wel een Raspberry PI 4 aanschaffen, maar momenteel is het een ramp om er eentje vinden...Btje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:57:
Kan ik met sudo..... Gewoon die 2022.1 doen of moet ik met de backup terug naar de eerdere versie?
Ik kan niet in de frontend komen dus lijkt dan op herinstallatie en dan de backup terug zetten en dan weer de 2022.1 proberen.
Deze install zit op een pi3
[...]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Nu zit ik even naar de specifieke meldingen te kijken, en ik zie dat die pogingen vanaf mijn eigen telefoon komen met steeds een ander IP adres (dus via de 4G verbinding). Herkent iemand dit? Wellicht na een HA app update? Op mijn telefoon gebruik ik enkel de officiële HA app, nooit de aparte web interface, en in de app ben ik gewoon ingelogd.
Heb je livestreams van een camera op je dashboard? Als ik een tab met een stream open liet staan kreeg ik een foute inlogpoging na 5 minuten.JBS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:37:
Ik zie de laatste dagen wat notificaties verschijnen over gefaalde inlogpogingen, die zag ik voorheen eigenlijk hoogst zelden.
Nu zit ik even naar de specifieke meldingen te kijken, en ik zie dat die pogingen vanaf mijn eigen telefoon komen met steeds een ander IP adres (dus via de 4G verbinding). Herkent iemand dit? Wellicht na een HA app update? Op mijn telefoon gebruik ik enkel de officiële HA app, nooit de aparte web interface, en in de app ben ik gewoon ingelogd.
Even getest, en inderdaad, daar zit de oorzaak.barrymossel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Heb je livestreams van een camera op je dashboard? Als ik een tab met een stream open liet staan kreeg ik een foute inlogpoging na 5 minuten.
Twee alternatieven: WebRTC of een stream als iframe embedden.
En als het per lamp / smartplug moet waar doe ik dat dan?
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Zijn per device entiteiten voor, bijvoorbeeld select.tuinlamp_links_power_on_behaviorJoepW schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:21:
Weet iemand of je in Zigbee2MQTT in HA in een keer de "Power-on behaviour" kan instellen en zo ja waar?
En als het per lamp / smartplug moet waar doe ik dat dan?
Een beginnersvraag: kan ik dat in de configuration.yaml van z2m per device zetten?JBS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:02:
[...]
Zijn per device entiteiten voor, bijvoorbeeld select.tuinlamp_links_power_on_behavior
Waarschijnlijk een database probleem. Als je waarde hecht aan de gegevens in je database: terug met je backup naar 2021.12, dan stapje voor stapje naar 2022.5. De laatste paar releases is er vanalles aan de database gedaan.Btje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:28:
Als je geen waarde hecht aan je database? HA stoppen, de database weggooien, HA starten en gaan
En check je logs inderdaad. Staan in home-assistant.log in je config directory.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ASuvvPF2MGhCZG9jD0j5CdFb.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| type: entities
title: Slaapkamer Roland
state_color: true
entities:
- entity: light.hue_ambiance_lamp_1
hide_when_off: false
hold_action:
action: more-info
icon: hue:pendant-round
name: Plafond lamp
toggle: true
type: custom:slider-entity-row
- entities:
- entity: light.hue_ambiance_spot_7
hold_action:
icon: mdi:track-light
name: Hue spot 1
- entity: light.hue_ambiance_spot_7_2
hold_action:
name: Hue spot 2
state_color: true
head:
entity: light.slaapkamer_roland
hold_action:
name: Spots kast
hold_action:
type: custom:fold-entity-row |
@JoepWJBS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:02:
[...]
Zijn per device entiteiten voor, bijvoorbeeld select.tuinlamp_links_power_on_behavior
Als je in het Z2M-Dashboard de betreffende plug kiest moet je in de Exposes tab bij power-outage-memory zijn.
Zit denk ik in19roland70 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:58:
Ik heb een kaart gemaakt , probleem is als ik de slider van de 2 spots aan zet dat ook de gewone lamp aan gaat .
Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit.
1
2
| head:
entity: light.slaapkamer_roland |
Dat zou wel tof zijn, maar zal wel niet werkenborft schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:19:
[...]
Hoe zie je dat voor je? dat je wasmachine wat langzamer gaat draaien als er even een wolkje voor de zon komt?
Maar ... is dit eigenlijk wel veilig genoeg? Ik bedoel ... iedereen kan met gebruikersnaam & wachtwoord de hele handel benaderen?
Via een VPN wordt het ook wel wat lastig.
Hoe doen jullie dit?
Aangezien je via HA wel heel veel kan in mijn huis inderdaad achter een VPN. Neem je bv Wireguard dan is die heel makkelijk always connected te maken door de on demand optie aan te zetten.koelkast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:16:
Hoe benaderen jullie de hass-installatie eigenlijk van buitenaf? Ik heb m via traefik opengezet naar buiten toe, ook om de verschillende telefoons binnen het gezin met de app te verbinden.
Maar ... is dit eigenlijk wel veilig genoeg? Ik bedoel ... iedereen kan met gebruikersnaam & wachtwoord de hele handel benaderen?
Hoe doen jullie dit?
Dan kan je een smart plug toch gewoon in en uitschakelen adhv je P1/PV data?torretje2012 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Dat zou wel tof zijn, maar zal wel niet werkenMaar de ebike vullen met zonnestroom zou toch prima moeten kunnen?
Maar ze weten je gebruikersnaam en wachtwoord toch niet. IP ban bij 3 keer foute inlogpoging.koelkast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:16:
Hoe benaderen jullie de hass-installatie eigenlijk van buitenaf? Ik heb m via traefik opengezet naar buiten toe, ook om de verschillende telefoons binnen het gezin met de app te verbinden.
Hoe doen jullie dit?
Tuurlijk, ze kunnen vast op andere manieren proberen binnen te komen, maar dat is een ander verhaal.
Gaat dat goed? Ik dacht dat die dan gaat klapperen omdat je dan opeens je verbruik hebt.-Casper schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:05:
[...]
Dan kan je een smart plug toch gewoon in en uitschakelen adhv je P1/PV data?
Soms bypass ik de ontharder echter om de vijver te vullen. De watermeter loopt dan wel vrolijk door waardoor de template sensor in de war wordt geschopt.
Ik kan prima handmatig een input boolean actief maken wanneer ik de vijver vul. Hoe zou ik het (conceptueel) voor elkaar kunnen krijgen om vervolgens het aantal liters in een helper te tellen op het moment dat de boolean actief is? Die waarde kan ik dan bij de eerder genoemde template sensor optellen en weer naar 0 terugzetten als de ontharder spoelt.
Ik heb een reverse proxy met ssl client authenticatie. Daarmee verleg je het authenticatie gedeelte van HA naar apache/nginx.koelkast schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:16:
Hoe doen jullie dit?
Je zou de waarde naar een input number kunnen wegschrijven. Zie ook de automation examples op die pagina.Recoil schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:35:
Ik heb via een stroommeter en sensor op de watermeter een automation gemaakt die doorheeft wanneer mijn waterontharder spoelt en de waterstand van dat moment opslaat. In combinatie met de huidige waterstand heb ik een templatesensor die aangeeft hoeveel water ik nog in de huidige cyclus kan verbruiken.
Soms bypass ik de ontharder echter om de vijver te vullen. De watermeter loopt dan wel vrolijk door waardoor de template sensor in de war wordt geschopt.
Ik kan prima handmatig een input boolean actief maken wanneer ik de vijver vul. Hoe zou ik het (conceptueel) voor elkaar kunnen krijgen om vervolgens het aantal liters in een helper te tellen op het moment dat de boolean actief is? Die waarde kan ik dan bij de eerder genoemde template sensor optellen en weer naar 0 terugzetten als de ontharder spoelt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Of maak ik nu ergens een denkfout?
Ik zeg niet dat je zo simpel moet zijn om de plug in te schakelen bij overschot en uit te schakelen als je verbruik hoger is. Daar kan natuurlijk wat logica aan worden toegevoegd om een flipperkast effect te voorkomentorretje2012 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:24:
[...]
Gaat dat goed? Ik dacht dat die dan gaat klapperen omdat je dan opeens je verbruik hebt.
Ik wil graag voorkomen dat m'n automation de verlichting uit zet, indien deze handmatig aan is gezet. Exact hoe kan ik dat in een automation verwerken?
Indien de consumptie boven 0 is:kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
Misschien niet perse het goede topic, maar ik heb sinds woensdag zonnepanelen. Nu heb ik ook een DSMR-lezer op mijn slimme meter. Nu valt het me op dat de Power Consumption helemaal naar nul valt als de zonnepanelen genoeg leveren. Ik dacht eigenlijk dat dit gescheiden werd? Ik zou namelijk graag nog steeds mijn echte vebruik willen blijven zien.
[Afbeelding]
consumptie van het net + huidige levering zonnepanelen = daadwerkelijke verbruik binnen huis.
Indien de teruglevering boven 0 is:
huidige levering zonnepanelen - teruglevering aan het net = daadwerkelijke verbruik binnen huis.
Edit: Ter verduidelijking, zoals hieronder wordt beschreven zal je dus ook je panelen realtime moeten gaan monitoren. Plug je die waarden in het energie panel van HA dan worden ze ook automatisch verwerkt tot een leesbare grafiek.
[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2022 21:43 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Je eigen gebruik is je opwekvermogen minus het vermogen in huis. Dus je moet je eigen panelen ook realtime monitoren, dan kun je op basis van je slimme meterdata je actuele eigen gebruik afleiden.kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
Misschien niet perse het goede topic, maar ik heb sinds woensdag zonnepanelen. Nu heb ik ook een DSMR-lezer op mijn slimme meter. Nu valt het me op dat de Power Consumption helemaal naar nul valt als de zonnepanelen genoeg leveren. Ik dacht eigenlijk dat dit gescheiden werd? Ik zou namelijk graag nog steeds mijn echte vebruik willen blijven zien.
[Afbeelding]
Je meter kan niet anders, de stroom gaat heen of terug (per fase), stroom die in huis op dezelfde fase meteen gebruikt wordt gaat fysiek niet eens door je meter.
Als je omvormer geen realtime data kan leveren zou je nog een tussenmeter kunnen overwegen die je dan met HA uitleest.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-05-2022 21:39 ]
Je meterkast trekt je opbrengst af van je directe verbruik. Als je verbruik dus gelijk is aan je opbrengst geeft hij 0 door. Je kan dit splitsen als je je zonnepanelen omvormer uitleest (en dus je pure opbrengst in HA kan uitlezen)kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
[Afbeelding]
Denkfout.kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:33:
[Afbeelding]
Je meter (en je P1 dus ook), meet alleen wat er je huis in of uit komt. Als je tekort hebt neem je af van het net, en heb je over dan lever je terug.
Je werkelijke verbruik is trouwens makkelijk te achterhalen in Home Assistant. Zorg dat jke ook je omvormer aansluit op Home Assistant zodat HA weet hoeveel je zonnepanelen opleveren. HA rekent dan automatisch uit wat je werkelijke verbruik is geweest.
Voorbeeldje:
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dat is ook het doel. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de input number gevoed wordt door een sensor die doorloopt?breinonline schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Je zou de waarde naar een input number kunnen wegschrijven. Zie ook de automation examples op die pagina.
Dus: sensor.watermeter gaat van 2100 naar 2300 terwijl de input_boolean.bypass_actief’ op ‘on’ staat -> input_number.bypass gaat van 0 naar 200. Ik loopt vast op de logica om die allerlaatste stap te berekenen.
Ga ik even aan de slag met templates
[ Voor 9% gewijzigd door kepler op 27-05-2022 21:48 ]
Door een boolean aan te maken, die op true wordt gezet wanneer het licht handmatig is aangezet. Deze boolean gebruik je dan in je condition van je automation.D4NG3R schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:36:
Vandaag m'n lichtsensor binnen, maar nu zit ik met de volgende vraag;
Ik wil graag voorkomen dat m'n automation de verlichting uit zet, indien deze handmatig aan is gezet. Exact hoe kan ik dat in een automation verwerken?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
TWKterry schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:05:
[...]
@JoepW
Als je in het Z2M-Dashboard de betreffende plug kiest moet je in de Exposes tab bij power-outage-memory zijn.
[Afbeelding]
Helaas krijg ik lang niet zo veel info iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik gebruik op mijn pc soms de hue sync app wanneer ik een game speel. Achter mijn beeldscherm heb ik twee van de hue play lampen staan. Wat ik graag wil is dat wanneer de sync app start en mijn play lampen hun werk doen dat automatisch de lamp op het plafond uit gaat of gedimd wordt. Echter weet HA niet dat de app is gaan syncen met de play app. Hoe kan HA hiervan op de hoogte worden gebracht zodat ik een script/automation kan afschieten om de lamp te dimmen?
[ Voor 16% gewijzigd door Ladon op 27-05-2022 22:35 ]
Probleem is dat ik door het gebruik van de Android app, geen flauw idee heb wat mijn login credentials zijn.
Dus aangezien ik slechts 2 lampen en een rookmelder heb gekoppeld wilde ik HA maar gewoon even opnieuw installeren.
Kan ik nu gewoon gewoon via Balena Etcher een nieuwe image van home assistant flashen en kan ik Balena Etcher ook laten formatteren indien nodig?
Yep.FJP84 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:53:
Ik wilde dit weekend mijn Rpi4 met home assistant (SSD) + duck2go aansluiten op de nieuwe Zyxel t50 van T-Mobile.
Probleem is dat ik door het gebruik van de Android app, geen flauw idee heb wat mijn login credentials zijn.
Dus aangezien ik slechts 2 lampen en een rookmelder heb gekoppeld wilde ik HA maar gewoon even opnieuw installeren.
Kan ik nu gewoon gewoon via Balena Etcher een nieuwe image van home assistant flashen en kan ik Balena Etcher ook laten formatteren indien nodig?
Dat is inderdaad de oplossing, thanks.Rianata schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:58:
[...]
Door een boolean aan te maken, die op true wordt gezet wanneer het licht handmatig is aangezet. Deze boolean gebruik je dan in je condition van je automation.
De boel zou nu mooi in- en uit moeten schakelen zolang er volk in huis is, gebaseerd op hoe veel licht er naar binnen valt.
Uitzetten mag alleen automatisch wanneer de verlichting niet handmatig aan is gezet. m.u.v. de situatie waarbij deze voor vertrek ergens naar toe vergeten is uit te zetten.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Geen templates, maar enkel je omvormer toevoegen aan je energy dashboard. (Settings, dashboards, energy). Je moet wel de entiteit hebben die het totaal aan opgeleverde kWh toont. Meeste integraties leveren die standaard. Even bij developer tools filteren op naam omvormer.kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:48:
Haha thanks voor alle snelle antwoorden! Dan maakte ik dus een denkfout, ik dacht ze apart gemeten werden. Omvormer meet ik al realtime.
Daar staat het goed inderdaad, maar ik wil eigenlijk de bruto power consumption hebben.Die gebruik ik om sluipverbruik in de gaten te houden en eventuele rare pieken. In het energy dashboard kan je dat ook wel beetje zien, maar niet gedetailleerd genoeg.MatsSkoe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 06:33:
[...]
Geen templates, maar enkel je omvormer toevoegen aan je energy dashboard. (Settings, dashboards, energy). Je moet wel de entiteit hebben die het totaal aan opgeleverde kWh toont. Meeste integraties leveren die standaard. Even bij developer tools filteren op naam omvormer.
Het is ook niet iets wat ik dagelijks gebruik, maar vond het wel een nuttige sensor.
Als jij input_boolean.bypas_actief op on zet dan kan je de waterstand op dat moment denk ik zo uitlezen:Recoil schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:44:
[...]
Dat is ook het doel. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de input number gevoed wordt door een sensor die doorloopt?
Dus: sensor.watermeter gaat van 2100 naar 2300 terwijl de input_boolean.bypass_actief’ op ‘on’ staat -> input_number.bypass gaat van 0 naar 200. Ik loopt vast op de logica om die allerlaatste stap te berekenen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| automation: - id: 'verzinjeeigenid' alias: Bypass waterstand description: Waterstand meten indien bypass actief trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.bypas_actief to: 'on' id: '1' - platform: state entity_id: input_boolean.bypas_actief to: 'off' id: '2' action: - choose: - conditions: #Leg watermeterstand voor vast - condition: trigger id: '1' sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.watermeterstand_voor data: value: "{{ states('sensor.watermeterstand') }}" - conditions: #Leg watermeterstand na vast - condition: trigger id: '2' sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.watermeterstand_na data: value: "{{ states('sensor.watermeterstand') }}" - service: input_number.set_value #bereken hoeveelheid water gedurende laatste bypass target: entity_id: input_number.water_bypass data: value: "{{ states('input_number.watermeterstand_na') | float - states('input_number.watermeterstand_voor') | float }}" mode: single |
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Waarschijnlijk ondersteund je plug dit niet. Ik heb een blitzwolf SHP 12 of 13 dacht ik als voorbeeld laten zien. Welke gebruik jij?JoepW schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:01:
[...]
[Afbeelding]Helaas krijg ik lang niet zo veel info
De stroomtarieven haal ik uit een input_number. Werkt als een trein als de tarieven gelijk blijven. Echter, hoe kan ik dit conceptueel het beste oplossen als de tarieven wijzigen? Had/kan ik de waarde per dag ergens weg kunnen schrijven bv.? En daarover sommeren?
Ik heb een relatief standaard HA installatie nog zonder database uitbreidingen etc..
Je kan de stroom tarieven gewoon aanpassen. Deze gelden alleen voor toekomst en hebben dus geen effect op je geschiedenis. De waardes in het verleden liggen vast in de database.B-Force schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:24:
De stroomtarieven haal ik uit een input_number. Werkt als een trein als de tarieven gelijk blijven. Echter, hoe kan ik dit conceptueel het beste oplossen als de tarieven wijzigen? Had/kan ik de waarde per dag ergens weg kunnen schrijven bv.? En daarover sommeren?
Ik gebruik de Deconz 2TWKterry schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:12:
[...]
Waarschijnlijk ondersteund je plug dit niet. Ik heb een blitzwolf SHP 12 of 13 dacht ik als voorbeeld laten zien. Welke gebruik jij?
Dat is de zigbee stick, de deconz conbee 2. Deze gebruik ik ook. Maar welk type plug gebruik je, dat kun je zien op het dashboard bij de betreffende power plug.
Ow je refereert aan de lamp. Nou de meeste lampen zijn:TWKterry schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:32:
[...]
Dat is de zigbee stick, de deconz conbee 2. Deze gebruik ik ook. Maar welk type plug gebruik je, dat kun je zien op het dashboard bij de betreffende power plug.
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718696548738
en
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718696449691
en
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718699703424
en als plugs gebruik ik:
https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929002240401
en
https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929003050601
en
https://www.zigbee2mqtt.i...NJ.html#osram-ab3257001nj
Van hooguit de laatste verwacht ik misschien wat mindere ondersteuning, maar de rest kan je in de HUE app allemaal aansturen met last-state.
Als ik de card combineer met een 'energy-date-selection' dan werkt het wel goed. Ik wil echter altijd de huidige dag zien, dus die date selection wil ik eigenlijk weglaten. Weet iemand of dit mogelijk is?
Wat ik gevonden heb is een automation die dagelijks de waarde wegschrijft naar een input_number, zodat deze wordt onthouden, maar dan mis ik de history tot nu toe.
Voor de volledigheid: mijn Enphase Envoy heeft een sensor die dagelijks reset, dus die laat het dagelijkse totaal zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Xtremelead op 28-05-2022 12:14 ]
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
De HUE recover state kun je helaas niet snel instellen via z2m.JoepW schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Ow je refereert aan de lamp. Nou de meeste lampen zijn:
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718696548738
en
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718696449691
en
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#philips-8718699703424
en als plugs gebruik ik:
https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929002240401
en
https://www.zigbee2mqtt.i...html#philips-929003050601
en
https://www.zigbee2mqtt.i...NJ.html#osram-ab3257001nj
Van hooguit de laatste verwacht ik misschien wat mindere ondersteuning, maar de rest kan je in de HUE app allemaal aansturen met last-state.
Als iemand een betere methode heeft, post hier dan !
Je moet elk device een MQTT commando sturen als ik het zo zie. De mogelijke commando payload staat uitegelegd op de pagina's. Je kunt dit doen via de Developer Tools in HA
Voorbeed voor de plug waarbij de FRIENDLY_NAME jouw zigbee name is voor de plug en de payload moet worden aangepast aan de gewenste waarden. Hopelijk kun je hier iets mee en anders lezen we het wel.
Nu had ik een drie tal meters al langer in HA zitten, maar niet gekoppeld aan energy dashboard. Deze meters zaten eerst op de binnenkomende hoofd voeding. Wilde even vergelijken met de data uit de P1 (DSMR) meting.
Nu heb ik deze drie meters van functie veranderd, ze zitten nu op een individueel apparaat of groep. Dus het werd tijd om deze toe te voegen aan het energy dashboard.
Echter, nu pakt het energy dashboard ook de historie van zolang het apparaat al in HA bekend is.
Dit wil ik dus niet, het moet pas beginnen met "bijhouden" van moment van toevoegen aan dashboard
Iemand hier idee voor?
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
@JoepWTWKterry schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:28:
[...]
De HUE recover state kun je helaas niet snel instellen via z2m.
Overigens bedenk ik me nu dat de lampen deze setting waarschijnlijk onthouden als je naar een andere zigbee/domotica oplossing gaat.
Dus als je dit al ingesteld had via de HUE app of Domoticz dan zou het nog steeds goed moeten zijn.
Dit kun je makkelijk proberen met een lamp.
Helaas heb ik alles gereset, omdat de boel zonder reset niet werd gevonden z2b. Dus ga ik ga wel voor de settings via HA - MQTT.TWKterry schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:54:
[...]
@JoepW
Overigens bedenk ik me nu dat de lampen deze setting waarschijnlijk onthouden als je naar een andere zigbee/domotica oplossing gaat.
Dus als je dit al ingesteld had via de HUE app of Domoticz dan zou het nog steeds goed moeten zijn.
Dit kun je makkelijk proberen met een lamp.
Nu met de Shelly Motion lijkt het beter te werken, deze kun je ook beter instellen (blindtime blijft wel 1 minuut), misschien nog eens een Aquara kopen, die is wat kleiner en zuiniger met batterij denk.
Iemand een idee hoe het zit met de timing? Als ik met een stopwatch meet vanaf trigger, kom ik een minuut later uit tot uitschakeling dan ingesteld.
[ Voor 12% gewijzigd door Eraser127 op 28-05-2022 17:06 ]
dat werkt helaas niet, ik maak namelijk gebrui van deze sensor:Ittie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:35:
[...]
Je kan de stroom tarieven gewoon aanpassen. Deze gelden alleen voor toekomst en hebben dus geen effect op je geschiedenis. De waardes in het verleden liggen vast in de database.
1
2
3
4
5
| - name: "Opbrengst Zonnepanelen Totaal" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ ( (states("sensor.envoy_122207090169_lifetime_energy_production") | float (0) / 1000) * (states("input_number.stroomprijs_piek") | float(0) ) ) | round(2) }} |
als ik "input_number.stroomprijs_piek" verander, verandert ook direct de aarde van deze sensor.
Ik heb om die reden de volgende automations voor de maximale dagopbrengst en weekopbrengst:Xtremelead schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:52:
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een manier om de hoogste historische dagelijkste opbrengst van mijn zonnepanelen weer te geven, liefst uiteraard met een timestamp. History Stats of Min/Max lijken hier niet voor geschikt. Deze data is wel beschikbaar aangezien in terug kan kijken in het standaard Energy dashboard. Is hier misschien automation voor te maken die 'snachts om 00:00 de max waarde bepaald? Of misschien een SQL query?
Wat ik gevonden heb is een automation die dagelijks de waarde wegschrijft naar een input_number, zodat deze wordt onthouden, maar dan mis ik de history tot nu toe.
Voor de volledigheid: mijn Enphase Envoy heeft een sensor die dagelijks reset, dus die laat het dagelijkse totaal zien.
Je zou op hetzelfde moment een input_datetime kunnen opslaan voor het tijdstip.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - alias: Solar Save Max Day Production trigger: platform: time at: '23:50:00' variables: today: '{{ (states("sensor.envoy_today_s_energy_production") | float / 1000 ) | round(3) }}' max: '{{ states("input_number.solar_max_day_production") | float }}' condition: '{{ today > max }}' action: service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.solar_max_day_production value: '{{ today | float }}' - alias: Solar Save Max Week Production trigger: platform: state entity_id: sensor.envoy_last_seven_days_energy_production variables: this_week: '{{ (states("sensor.envoy_last_seven_days_energy_production") | float / 1000) | round(3) }}' max: '{{ states("input_number.solar_max_week_production") | float }}' condition: '{{ this_week > max }}' action: service: input_number.set_value data_template: entity_id: input_number.solar_max_week_production value: '{{ this_week | float }}' |
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Bedankt voor de tip.TWKterry schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:28:
[...]
De HUE recover state kun je helaas niet snel instellen via z2m.
Je moet elk device een MQTT commando sturen als ik het zo zie. De mogelijke commando payload staat uitegelegd op de pagina's. Je kunt dit doen via de Developer Tools in HA
Voorbeed voor de plug waarbij de FRIENDLY_NAME jouw zigbee name is voor de plug en de payload moet worden aangepast aan de gewenste waarden. Hopelijk kun je hier iets mee en anders lezen we het wel.
[Afbeelding]
Even een scriptje gedraaid en de retain flag op on en werkt!
Dank je, iets dergelijks had ik zelf ook gevonden. Waar het me vooral om gaat is de historische data. Ik wil dus eigenlijk weten wanneer tot nu toe mijn hoogste opbrengst is geweest en hoeveel dat was.cerebrum schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:01:
[...]
Ik heb om die reden de volgende automations voor de maximale dagopbrengst en weekopbrengst:
Je zou op hetzelfde moment een input_datetime kunnen opslaan voor het tijdstip.
...
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
Als ik in de Companion App settings 'reset frontend cache' doe, dan werkt het idd weer, maar wil dit niet heel de tijd doen.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Als je de input_numbers aan de recorder toevoegt kun je dat volgens mij zien in de logbook/history (waarde en moment van veranderen)Xtremelead schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:51:
[...]
Dank je, iets dergelijks had ik zelf ook gevonden. Waar het me vooral om gaat is de historische data. Ik wil dus eigenlijk weten wanneer tot nu toe mijn hoogste opbrengst is geweest en hoeveel dat was.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Alle automations werken nog wel, maar als ik HA probeer te openen krijg ik
"Unable to connect to Home Assistant." (met een retry)
Ik draai HA via Proxmox, als ik via daar de console bekijk lijkt alles in orde. Reboot uiteraard ook geprobeerd maar tevergeefs
Ik log altijd in via een eigen URL, waar ik nu dus die melding krijg. Via de "observer" (op poort 4357) krijg ik ook te zien dat alles nog in orde is. (Lokale URL voor het inloggen lukt mij niet? Die zou toch op poort 8123 moeten zitten?)
Iemand een idee? Misschien kan ik via de console nog wat proberen?
EDIT:
Nevermind, bleek een verlopen certificaat te zijn
(Dacht dat ik daar altijd wel een week vantevoren een waarschuwing voor kreeg, maar blijkbaar niet meer)
[ Voor 12% gewijzigd door Flapperbol op 29-05-2022 21:55 ]
Klopt, ik ben ook al aan het kijken of ik voor 1 juli een automation kan maken die de stroomtarieven aanpast wanneer de btw verlaagd wordt. Ik vraag me ook af waarom voor deze oplossing gekozen is. Het kost vrij veel database opslag, en volgens mij is het eenvoudig om ergens een tabel te maken van periodes waarin bepaalde tarieven van toepassing zijn, en dan de kosten live uit het verbruik te berekenen. Als ik mij goed herinner doet DSMR-Reader dat op die manier.Ittie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:35:
[...]
Je kan de stroom tarieven gewoon aanpassen. Deze gelden alleen voor toekomst en hebben dus geen effect op je geschiedenis. De waardes in het verleden liggen vast in de database.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Heb een vibratie sensor van Aqara gekoppeld aan deCONZ. Deze had ik gekoppeld aan HA maar begon gek te doen. Nieuwe (extra!) Hue lamp aan deCONZ gekoppeld als repeater. Vibratie sensor verwijderd in deCONZ en opnieuw gekoppeld.
Dat ging goed, tot ik deCONZ in HA opnieuw starten om die entiteit weer in de lijst te krijgen, sensor registreert helemaal niets meer.
Iemand een idee/tip om dit op te lossen? Ik krijg die sensor, om wat voor reden dan ook, namelijk niet verwijderd. Ik heb ook weinig zijn om heel deCONZ weer te wissen en alles opnieuw te koppelen aangezien dat een aardige klus is.
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 30-05-2022 08:15 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Kun je hier iets mee?Vaevictis_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:44:
Heb een hulpvraag/oproep geplaatst voor de echte ESPHome / modbus tweaker i.c.m. Orcon WTW. Is wel heel specifiek maar wil het graag hier ook onder de aandacht brengen. Als het werkt maak ik beschikbaar voor iedereen op github. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130964
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1806429/0
Ik heb zelf een perfect werkend printplaatje van @hupie679:
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController
Alle stroom die van je omvormer direct in je huis verbruikt wordt, komt nooit langs de meter. Die kan je meter dus niet weten.kepler schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:48:
Haha thanks voor alle snelle antwoorden! Dan maakte ik dus een denkfout, ik dacht ze apart gemeten werden. Omvormer meet ik al realtime.
Tijd om even let's encrypt te fixen, dan gaat het de volgende keer vanzelf (en een maand van tevoren als ik met niet vergis)Flapperbol schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:44:
EDIT:
Nevermind, bleek een verlopen certificaat te zijn![]()
(Dacht dat ik daar altijd wel een week vantevoren een waarschuwing voor kreeg, maar blijkbaar niet meer)
[ Voor 33% gewijzigd door borft op 30-05-2022 09:31 ]
Je kunt proberen een generic camera aan te maken met de URL van je afbeelding als Still image URL:martinvdm schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:53:
Ik heb met de Picture card dat deze in de iOS App een oude (cached) foto laat zien. In de browser gaat het wel goed. Iemand een idee hoe je dit goed laat gaan? ik wil gewoon de laatst foto.
Als ik in de Companion App settings 'reset frontend cache' doe, dan werkt het idd weer, maar wil dit niet heel de tijd doen.
https://www.home-assistant.io/integrations/generic
Is dat een setting in de add-on? Of moet ik hem met een automation op een interval aftrappen?borft schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:30:
Tijd om even let's encrypt te fixen, dan gaat het de volgende keer vanzelf (en een maand van tevoren als ik met niet vergis)
Thanks! Heb hem zojuist hier ook toegevoegdSeptillion schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:40:
@Flapperbol LaatsteHier draait hij elke week een keer.
Ik heb alles in docker containers draaien en gebruik de integratie van jwilder: https://github.com/jwilde...ypt-nginx-proxy-companionFlapperbol schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:36:
[...]
Is dat een setting in de add-on? Of moet ik hem met een automation op een interval aftrappen?
Die checkt automagisch of certificaten vernieuwd moeten worden. Draait een nginx instance als reverse proxy met ssl termination, ook met support voor SNI (handig als je naast HA nog andere public services wilt draaien op een eigen fqdn). Alles wat je container hoeft te doen is een paar omgevingsvariabelen zetten, en de rest gaan vanzelf
Dank voor het delen, dit betreft wel een andere techniek en andere printplaat. Is dus niet bruikbaar voor de Orcon HRC ecomax.Erik80 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:21:
[...]
Kun je hier iets mee?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1806429/0
Ik heb zelf een perfect werkend printplaatje van @hupie679:
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController
Automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| alias: IONIQ update
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.ioniq_update
condition: []
action:
- device_id: # hier je eigen id #
domain: mobile_app
type: notify
title: IONIQ
mode: single |
Sensor
1
2
3
4
5
| - platform: scrape
resource: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList
name: ioniq_update
select: "tr.isbtn.important td:nth-child(3)"
scan_interval: 3600 |
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat stuurt enkel een notificatie naar mijn telefoon. Dat is een uniek ID gegenereerd door de mobile app van HA. Ik heb deze via de visual editor gevonden door bij Actions > Action Type > Device te kiezen.timovd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:14:
@MatsSkoe Wat is je "eigen id"? Ik heb de 28kWh (zonder blue link).
Toppe in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"
Ik zal de code daar blijven aanpassen.
Wat klopt hiervan?
Is het inderdaad beter een andere broker te gebruiken of valt het allemaal wel mee?
Mosquitto is de standaard broker in Home Assistant met een eenvoudig te installeren integratie. Daarnaast heb je ook nog MQTT test brokers op internet (meerdere soorten en smaken) als je daarmee wil testen moet je daar uiteraard geen vertrouwelijke informatie naar toe sturen.Buffalo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:07:
Ik lees dat Mosquitto de standaard MQTT broker voor HA is. Maar omdat deze berichten publiek zijn, wordt er wel gewaarschuwd om deze broker niet te gebruiken in je thuis omgeving maar alleen voor testdoeleinden.
Wat klopt hiervan?
Is het inderdaad beter een andere broker te gebruiken of valt het allemaal wel mee?
De MQTT berichten in Mosquitto zijn helemaal niet openbaar als je de add-on in HA installeert.Buffalo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:07:
......Maar omdat deze berichten publiek zijn, wordt er wel gewaarschuwd om deze broker niet te gebruiken in je thuis omgeving maar alleen voor testdoeleinden......
Dat openbaar zijn van berichten geldt enkel voor testservers op internet.
HA helaas opnieuw moeten installeren omdat ik niet weer wist in te loggen.
Ip van HA is op statisch ingesteld. Ik heb in duckDNS het IP van de ISP aangepast.
Op de router heb ik port 443 geforward. In HA de DuckDNS addon geïnstalleerd en de Nginx SSL Proxy add-on.
Externe_Url en SSL geconfigureerd in config.yaml
Voorheen werkte dit maar ik kreeg nu steeds een page can't be reached error als ik naar subdomain.duckdns.org ging en een 502 bad gateway als ik naar subdomain.duckdns.org:8123 ging.
Echter toen ik in de router de port forwarding instelde op port 8123 en die voor 443 verwijderde, werkt het wel als ik gebruik maak van subdomain.duckdns.org:8123. De connectie is ook SSL beveiligd.
Ik ben niet echt een netwerkexpert, en so far so good, maar ik zou graag willen weten of het zo in basis veilig/correct is ingesteld (ik ben mij bewust van de opties met VPN etc) Ergens lijkt het mij wel beter om port 8123 te forwarden dan de standaard gebruikte 443 maar geen idee of dat ook zo is.
Ik heb nu Eclipse mosquitto in Docker op de Synology NAS.JoepW schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:40:
[...]
De MQTT berichten in Mosquitto zijn helemaal niet openbaar als je de add-on in HA installeert.
Dat openbaar zijn van berichten geldt enkel voor testservers op internet.
Maar dat kan ik dan beter direct via de add-on in HA doen?
Geen idee wat de voor- en nadelen zijn.Buffalo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:18:
[...]
Ik heb nu Eclipse mosquitto in Docker op de Synology NAS.
Maar dat kan ik dan beter direct via de add-on in HA doen?
Sinds vandaag heb ik zonnepanelen van Zonneplan. Ik vroeg mij af of mijn Energie dashboard kloppend is? Met name het terrugave gedeelte is erg verwarrend.
Lijkt me prima, wat vind je zo verwarrend dan?baba420 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:31:
Beste Tweakers,
Sinds vandaag heb ik zonnepanelen van Zonneplan. Ik vroeg mij af of mijn Energie dashboard kloppend is? Met name het terrugave gedeelte is erg verwarrend.
[Afbeelding]
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
Bij de instructies van de Zonneplan integratie staat dat je een aparte sensor moet creëren om return to grid werkend te krijgen. Als ik dat toevoeg, kan ik die sensor helemaal niet selecteren bij de Energie dashboard.
Maar fijn dat het dan toch klopt zo!
De sensoren lijken op het oog goed. Maar geven ze ook realistische waarden?baba420 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:31:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Is er, afgezien van een gekoppelde helper, nog een andere manier om de schakelaar in homekit te krijgen?
Dit is enigszins verwarrend gezien het een knop is en het "gebruik" vanuit HomeKit dus discutabel is. Je wil iets in HomeKit automatiseren obv het drukken op de knop? Ik weet niet wat je precies kan m.b.t. signalen naar HomeKit maar je zal dan in ieder geval iets van een automation nodig hebben die het event van de knop opvangt en iets mee doet om te exposen naar HomeKit. Maar vraag me wel af waarom je iets zou automatiseren in HomeKit terwijl HA hier al actief tussen zit.Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:44:
Ik heb een Ikea shortcut button via deCONZ in HA opgenomen. Het liefst gebruik ik de knop in homekit maar in HA krijg ik te zien dat er geen entiteit voor die schakelaar is.
Is er, afgezien van een gekoppelde helper, nog een andere manier om de schakelaar in homekit te krijgen?
Omdat ik het werken in HomeKit eenvoudiger vind dan HA-Casper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:11:
[...]
Dit is enigszins verwarrend gezien het een knop is en het "gebruik" vanuit HomeKit dus discutabel is. Je wil iets in HomeKit automatiseren obv het drukken op de knop? Ik weet niet wat je precies kan m.b.t. signalen naar HomeKit maar je zal dan in ieder geval iets van een automation nodig hebben die het event van de knop opvangt en iets mee doet om te exposen naar HomeKit. Maar vraag me wel af waarom je iets zou automatiseren in HomeKit terwijl HA hier al actief tussen zit.
Misschien dat je nieuwe ISP connecties op port 443 blokkeert?FJP84 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:43:
Omdat ik overgestapt ben naar een andere ISP op glasvezel, en alles nu in de meterkast zit ipv de woonkamer heb ik Rpi4 met HA ook naar de meterkast verhuisd. De Conbee2 ligt mooi vrij op de meterkast.
HA helaas opnieuw moeten installeren omdat ik niet weer wist in te loggen.
Ip van HA is op statisch ingesteld. Ik heb in duckDNS het IP van de ISP aangepast.
Op de router heb ik port 443 geforward. In HA de DuckDNS addon geïnstalleerd en de Nginx SSL Proxy add-on.
Externe_Url en SSL geconfigureerd in config.yaml
Voorheen werkte dit maar ik kreeg nu steeds een page can't be reached error als ik naar subdomain.duckdns.org ging en een 502 bad gateway als ik naar subdomain.duckdns.org:8123 ging.
Echter toen ik in de router de port forwarding instelde op port 8123 en die voor 443 verwijderde, werkt het wel als ik gebruik maak van subdomain.duckdns.org:8123. De connectie is ook SSL beveiligd.
Ik ben niet echt een netwerkexpert, en so far so good, maar ik zou graag willen weten of het zo in basis veilig/correct is ingesteld (ik ben mij bewust van de opties met VPN etc) Ergens lijkt het mij wel beter om port 8123 te forwarden dan de standaard gebruikte 443 maar geen idee of dat ook zo is.
Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:42:
Als je een 1 op 1 forward van port 443 doet is het logisch dat je HA niet kunt bereiken daar deze op 8123 zit. Ja kan hem wel naar 443 verplaatsen als je wilt maar moet je dat in HA ook aangeven.
Tegenwoordig kunnen de meeste modems/routers ook wel een forwarding doen naar een andere poort. 443->8123. Of een proxy gebruiken
Dit topic is gesloten.
![]()
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.