1
2
3
4
5
| - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if is_state(value, "System is up and running!") -%} Online {%- endif %}' |
Hoe zorg ik er in vredesnaam voor dat ik "online" heb als status ipv "System is up and running!"? Als ik het if statement test bij ontwikkelaars tools dan werkt het wel
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Nu vroeg ik mij de volgende dingen af:
1. Kan ik ergens een add-on gebruiken om zaken in en uit te schakelen op een vast gelegde tijd? Ik vond de Simple Sheduler Addo. Heeft iemand daar ervaring mee?
2. Ik zou mijn warmtepomp (Poool makelij), die ik binnen lees via Tuya Local willen verlagen in capaciteit als deze de temperatuur bereikt heeft. Iemand die hier een voobeeld van heeft? Nu zie ik dat de regeling van deze warmtepomp toch wat te wensen over laat. Zo staat hij een ganse dag op volle vermogen tedraaien terwijl de setpoint temperatuur bereikt is.
Dat is een automation met trigger: time. Zit standaard in HATibs schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:09:
Ondertussen al wat gepuzzeld aan de HA en al het één en het ander opgezet.
Nu vroeg ik mij de volgende dingen af:
1. Kan ik ergens een add-on gebruiken om zaken in en uit te schakelen op een vast gelegde tijd? Ik vond de Simple Sheduler Addo. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dat is min of meer ook te regelen met een (of meer) automation(s) maar in dit geval is er misschien wel een integration die voor je kan werken. Je zou even in Configuration -> Integrations Devices & Services kunnen zoeken of er een integration al beschikbaar is.2. Ik zou mijn warmtepomp (Poool makelij), die ik binnen lees via Tuya Local willen verlagen in capaciteit als deze de temperatuur bereikt heeft. Iemand die hier een voobeeld van heeft? Nu zie ik dat de regeling van deze warmtepomp toch wat te wensen over laat. Zo staat hij een ganse dag op volle vermogen tedraaien terwijl de setpoint temperatuur bereikt is.
Zo niet zul je met template entities en automations moeten gaan werken.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Hoe heb je t getest? Al eens je value_template weggehaald om te zien of je wel de juiste waarde krijgt? Die dash voor je je eerste if statement sluit -%} en je opening daarna lijkt mij wel wat gek. Mis ik iets of waar heb je die voor nodig?Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:41:
Toch 's kijken naar yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if is_state(value, "System is up and running!") -%} Online {%- endif %}'
Hoe zorg ik er in vredesnaam voor dat ik "online" heb als status ipv "System is up and running!"? Als ik het if statement test bij ontwikkelaars tools dan werkt het wel
Als ik iets weg haal dan krijg ik syntax error's. Logsich, want HA kan natuurlijk weinig met een los statement.-Casper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Hoe heb je t getest? Al eens je value_template weggehaald om te zien of je wel de juiste waarde krijgt? Die dash voor je je eerste if statement sluit -%} en je opening daarna lijkt mij wel wat gek. Mis ik iets of waar heb je die voor nodig?
Het aantal kWh telt dus door maar de kosten gaan weer naar 0. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en is nog niet opgelost.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om zelf een berekening te maken op basis van het aantal kWh. Ik heb dat even getest door een sensor aan te maken. aantal kWh X het kWh tarief. Alleen ging dit steeds fout waardoor HA in veilige modus sprong.
Misschien is hier wel een beter optie voor. Wie heeft een idee?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
InfluxDB met grafana? Mocht heel HA ooit crashen, heb je de gegevens nog gewoonHeadshot_NL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:43:
Voor veel apparaten gebruik ik Blitzwolf stekkers om automations mee te maken. Ze houden ook het stroomverbruik bij inclusief de kosten. Alleen na een herstart van HA verliest hij de kosten die al zijn gemaakt.
Het aantal kWh telt dus door maar de kosten gaan weer naar 0. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en is nog niet opgelost.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om zelf een berekening te maken op basis van het aantal kWh. Ik heb dat even getest door een sensor aan te maken. aantal kWh X het kWh tarief. Alleen ging dit steeds fout waardoor HA in veilige modus sprong.
Probeer het volgende eens:Toppe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:41:
Toch 's kijken naar yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if is_state(value, "System is up and running!") -%} Online {%- endif %}'
1
| {% if states(resource) == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{% endif %} |
Zoals inderdaad al gezegd: TSDB naar keuze en een visualizer, in mijn geval Prometheus en Grafana.Headshot_NL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:43:
Voor veel apparaten gebruik ik Blitzwolf stekkers om automations mee te maken. Ze houden ook het stroomverbruik bij inclusief de kosten. Alleen na een herstart van HA verliest hij de kosten die al zijn gemaakt.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 57% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 31-05-2022 13:53 ]
Wordt de status "Onbekend"Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Probeer het volgende eens:
YAML:
1 {% if states(resource) == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{% endif %}
Voor het gemak, dit is dan het script. Als ik dus value_template of de aanhalingstekens weghaal krijg ik opnieuw een syntax error.
1
2
3
4
5
| - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if states(resource) == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{% endif %}' |
[ Voor 42% gewijzigd door Toppe op 31-05-2022 13:53 ]
1
2
3
4
5
| - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if value == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{%- endif %}' |
Soms is het zo simpel. Held!Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:04:
@Toppe Waarom probeer je states() of is_state() te gebruiken? Wat je daarmee doet is de waarde die je scrapt gebruiken om in je entiteiten (dus in je HA) een entiteit aan te wijzen... Maar je wilt gewoon die waarde zelf hebben!
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if value == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{%- endif %}'
Ik wou inderdaad net hetzelfde posten nadat ik de sensor even in mijn eigen HA had gezet. Idd werkt het prima zonder dat je de states functie nodig hebtSeptillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:04:
@Toppe Waarom probeer je states() of is_state() te gebruiken? Wat je daarmee doet is de waarde die je scrapt gebruiken om in je entiteiten (dus in je HA) een entiteit aan te wijzen... Maar je wilt gewoon die waarde zelf hebben!
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: scrape name: "Home Connect status" resource: https://www.home-connect.com/mt/en/help-support/system-status select: ".heading-wrap h2" value_template: '{% if value == "System is up and running!" %}Online{% else %}Offline{%- endif %}'
Maar recent stuit ik op veel te veel fouten en rariteiten, en zou dus vanaf 0 willen starten
Ik zou heel graag heel mijn home assistent installatie vanuit een clean install willen starten op de Raspberry Pi. Incl devices (en zonder config recovery's).
Wel zou ik voor het gemak willen kunnen spieken naar de instellingen op de dan "oude" home assistent. Om weer niet die automatisaties (+-100) opnieuw uit te vinden.
Kan ik deze op een of andere manier transformeren naar een docker install op mijn synology nas? met wat ip config aanpassingen. Of is er een tool dat deze bestanden kan visualiseren zoals in home assistent?
Ik heb die zonder problemen kunnen toevoegen. Integratie toevoegen in inloggen en dan werkte alles zonder problemen. Sorry dat dit niet echt veel hulp biedt.Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:18:
En wie heeft er voor mij dan ervaring met de SMA integratie? Volgens de help zou het zo makkelijk moeten zijn, volg de UI. Omvormer is prima bereikbaar van me PC/laptop/mobiel etc. Maar als ik bij 'Host' het (fixed) IP invul en het wachtwoord dan krijg ik "Failed to connect". Spelen met "Verify SSL certificate" en "Uses an SSL certificate" dan maar. Ongeachte of use SSL aan staat krijg ik de failed. Zet ik verify uit dan krijg ik ongeacht of use SSL aan staat of niet "Invalid authentication". Wel andere melding maar ook daar kom ik niets verder mee natuurlijkIemand een gouden tip?
Wachtwoord eens veranderen en dan inloggen?
Meer mensen die daar last van hebben?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Er is op dit moment een storing op het Home Connect platform. Dacht daarom mooi die scrape sensor te installeren, maar blijkbaar werken ze de website niet bij. Heb je altijd 100% uptime!CAP-Team schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:35:
Ik heb al een aantal dagen problemen met Home Connect. In de logs zie ik iets over een token die expired is en als ik daar op zoek vind ik wel oude topics op Github maar dat zou allemaal allang opgelost moeten zijn.
Meer mensen die daar last van hebben?
quote: Mail van SiemensHelaas kampen we op het moment met een storing van de Home Connect app.
We proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Bedankt voor uw geduld en excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Meneer de support
BSH Huishoudapparaten B.V.
Klantadviseur (NL/SM-CSC4)
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 31-05-2022 14:39 ]
Met een collega hetzelfde gehad met een SMA SB 4.2
Zijn issue was dat er een user (gebruiker) en een admin (beheerder) hetzelfde wachtwoord hadden.
Kon niet inloggen, ook geen errors in de log.
Na aanpassen werkte het direct
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Maar goed, nu het volgende probleem. Wachtwoord wijzigen lijkt ook niet te lukken. Hij keurt ieder wachtwoord af...
Wauw, iets wat hij tijdens instal niet had afgekeurd maar stilletjes had afgeknipt, password mag maar 12 char lang. En wat ze bedoelen met "Possible special characters: ?_!-" is dat er VERPLICHT een in moet... Maar lo and behold! Ik mag hem toevoegen! Wel typisch dingetje dat de integratie / library onderuit gaat als er gelijk password gebruikt wordt en de webinterface niet...
@raymondw Nogmaals bedankt om me in de goede richting te drukken!
[ Voor 37% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 14:56 ]
Ik gebruik deze https://github.com/Wired-Square/homeassistant-sma-sw voor een SMA die geen eigen webinterface heeft. Werkt prima hier. Ik kreeg de koppeling met dat portal van SMA niet voor elkaar, maar nu ik 'm in HA heb ook geen behoefte meer aan.Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:18:
En wie heeft er voor mij dan ervaring met de SMA integratie? Volgens de help zou het zo makkelijk moeten zijn, volg de UI. Omvormer is prima bereikbaar van me PC/laptop/mobiel etc. Maar als ik bij 'Host' het (fixed) IP invul en het wachtwoord dan krijg ik "Failed to connect". Spelen met "Verify SSL certificate" en "Uses an SSL certificate" dan maar. Ongeachte of use SSL aan staat krijg ik de failed. Zet ik verify uit dan krijg ik ongeacht of use SSL aan staat of niet "Invalid authentication". Wel andere melding maar ook daar kom ik niets verder mee natuurlijkIemand een gouden tip?
Ben zelf recent overgegaan van een VM supervised naar HAOS. Deze draai ik op een simpele Proxmox pctje.sn33ky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:24:
Wel zou ik voor het gemak willen kunnen spieken naar de instellingen op de dan "oude" home assistent. Om weer niet die automatisaties (+-100) opnieuw uit te vinden.
Kan ik deze op een of andere manier transformeren naar een docker install op mijn synology nas? met wat ip config aanpassingen. Of is er een tool dat deze bestanden kan visualiseren zoals in home assistent?
Ideale oplossing.
Whatever.
Je kan ook een geheel verse install doen. En dan alles opbouwen met behulp van de oude info. Je moet er dan uiteraard wel voor zorgen dat je uit de oude installatie vanuit de /config alle .yaml files van de configuration hebt neergezet op jouw PC. Zoals configuration.yaml, automations.yaml, en subbestanden van je configuration.yaml als je die hebt gesplitst. Maar ook je dashboard file (downloaden vanuit edit dashboard, drie puntjes) en eventueel zigbee2mqtt/configuration.yaml. Daarnaast heb ik ook mijn node-red .json bestanden weggeschreven.Harmen schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Ben zelf recent overgegaan van een VM supervised naar HAOS. Deze draai ik op een simpele Proxmox pctje.
Ideale oplossing.
Dit dashboard scant automatisch wat er gevonden wordt en maakt daar entiteiten van op het dashboard.
Ik zag de onderstaande button en vond dat een mooie oplossing om de rolluiken aan te sturen. Alleen kan ik hier slechts 1 van de 3 rolluiken van de woonkamer laten zakken.
Is het mogelijk om de rolluiken te groeperen en ze met deze knoppen alle3 de rolluiken aan te sturen?
Heb het nu opgelost met scripts en button 3 buttons (Open, dicht en 70%), maar zou liever met die pijltjes en stop knop werken als ik het niet af kan met commando's.
Gebruik trouwens de Overkiz integratie.
heb voor de woonkamer rolluiken een script gemaakt van iedere 10% qua stand. Kan dus zeggen: HI Google start woonkamer 40 en dan laat is er nog 40% open bij dat raam. Werkt soepeltjes)
:fill(white):strip_exif()/f/image/HdCFdcu2soOZEZyHXRc7Ibbd.png?f=user_large)
Overigens wat nog toffer/better zou zijn als dat je een raampje ziet en met swipen de stand van de rolluiken kunt aansturen. Zoals je in de tahoma app/website kunt doen, maar dat zal wel een stap te ver zijn. Heb er iig nog niks over kunnen vinden.
Dat bestaat. Zie https://github.com/Deejayfool/hass-shutter-cardAndereKoekoek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:57:
IOverigens wat nog toffer/better zou zijn als dat je een raampje ziet en met swipen de stand van de rolluiken kunt aansturen. Zoals je in de tahoma app/website kunt doen, maar dat zal wel een stap te ver zijn. Heb er iig nog niks over kunnen vinden.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Kattenbelletje mocht je nog interesse hebben.
Ze zijn weer in stock voor nu. Heb er ook een besteld een twee weken terug ofzo.
Werkt uit de kunst. (ik heb hem besteld met behuizing en ESPHome)
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
[ Voor 22% gewijzigd door Polderviking op 31-05-2022 17:08 ]
Hmm, is dat ook de manier dan om de visuele waarde van een sensor om te wisselen? HA heeft een lichtsensor device / entiteit die 'light detected' bij ' On' maar ik heb natuurlijk een kaku schemersensor wiens 'On' stand juist de afwezigheid van licht is. Moet ik die dan opnieuw definieren in de configuration.yaml (ik vind geen yaml voor automatisch gevonden switches in 2022.5) en daar zo'n value_template op loslaten (lijkt op een regex)? Ik heb al eens gezocht (en voor nu maar gewoon voor 'switch' gekozen), maar deze syntax is nog veel te nieuw voor me voor dat soort gewiekste dingetjes.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Volgens mij moet je daar een template voor gebruiken maar @Septillion kan je daarin beter antwoord geven dan ik denk ik...Wiley99 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:20:
[...]
Hmm, is dat ook de manier dan om de visuele waarde van een sensor om te wisselen? HA heeft een lichtsensor device / entiteit die 'light detected' bij ' On' maar ik heb natuurlijk een kaku schemersensor wiens 'On' stand juist de afwezigheid van licht is. Moet ik die dan opnieuw definieren in de configuration.yaml (ik vind geen yaml voor automatisch gevonden switches in 2022.5) en daar zo'n value_template op loslaten (lijkt op een regex)? Ik heb al eens gezocht (en voor nu maar gewoon voor 'switch' gekozen), maar deze syntax is nog veel te nieuw voor me voor dat soort gewiekste dingetjes.
Iets als:
1
2
3
4
5
6
7
| template: - binary_sensor : - name: "Licht sensor" unique_id: licht_sensor state: "{{ states('binary_sensor.whatever') == 'off' }}" device_class: light availability: "{{ states('binary_sensor.whatever') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" |
Met 'binary_sensor.whatever' (2x) de sensor die je nu hebt. De naam en unieke ID mag je zelf kiezen wat je leuk vind. (id geen spaties en volgens mij niet beginnen met een cijfer en geen hoofdletters).
https://m.nl.aliexpress.c...38TA&gatewayAdapt=glo2nld
Ik gebruik een Conbee2 via Deconz.
Heeft iemand voor deze switches de power consumption meter aan de praat gekregen in Home Assistant?
Ik krijg enkel de on/off control, maar niet de power sensors te zien.
Bij m'n Xiaomi Zigbee Smartplugs krijg ik deze wel te zien.
Super, mooi codevoorbeeld! Maar waar zet ik dan de termen die ik in de UI wil voor On en Off: / Geen licht en Licht ofzo? Want ik heb al een binary sensor (heeft de rfxcom integratie zelf aangemaakt) maar die laat het dus precies verkeerd om zien.Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:35:
@Wiley99 Nee, daarvoor kan je eventueel een binary sensor template aanmaken. Dit is puur voor de scraping sensor.
Iets als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 template: - binary_sensor : - name: "Licht sensor" unique_id: licht_sensor state: "{{ states('binary_sensor.whatever') == 'off' }}" device_class: light availability: "{{ states('binary_sensor.whatever') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
Met 'binary_sensor.whatever' (2x) de sensor die je nu hebt. De naam en unieke ID mag je zelf kiezen wat je leuk vind. (id geen spaties en volgens mij niet beginnen met een cijfer en geen hoofdletters).
<edit> de help/kb is erg goed en netjes bijgewerkt, maar ook erg gericht op naslag. Ik vind het lastig om how-to te vinden die zit tussen de eenvoudige introductie en de complexere gebruik van de kb. Voorbeeld: in dit geval vind ik https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/ en klik van daaruit door naar https://www.home-assistan...ation/customizing-devices (want The full list of supported binary sensor device classes is below (note: these may also be modified in the customizing section).) maar ik vind het daar toch niet. Steile leercurve als je verder wil dan alleen de basics en niet alleen maar voorbeeldjes van het internet wil kopiëren.
[ Voor 25% gewijzigd door Wiley99 op 31-05-2022 18:55 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Dikke kans dat ze niet gesupport zijn.FORZAM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:09:
Na ze hier ergens te hebben voorbij zien komen heb ik volgende Smartplugs besteld en vandaag ontvangen:
https://m.nl.aliexpress.c...38TA&gatewayAdapt=glo2nld
Ik gebruik een Conbee2 via Deconz.
Heeft iemand voor deze switches de power consumption meter aan de praat gekregen in Home Assistant?
Ik krijg enkel de on/off control, maar niet de power sensors te zien.
Bij m'n Xiaomi Zigbee Smartplugs krijg ik deze wel te zien.
Post in het deconz topic anders ff een screen van de Basic cluster van een van de plugs.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Na wat zoeken lijkt dat ook zo te zijn, aangezien de "Manufacturer" constant blijkt te wijzigen in verschillende versies van de plug...Mimiix schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:50:
[...]
Dikke kans dat ze niet gesupport zijn.
Post in het deconz topic anders ff een screen van de Basic cluster van een van de plugs.
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/5334
het klopt dat ik via de DeConz VNC cluster info wel de electric measurement data kan zien.
Het lijkt me dus dat ik nu aan de slag moet met een ddf. Dat wordt iets om me morgen over in te lezen, want nu heb ik nog geen idee wat dat überhaupt is
Een binary_sensor heeft maar twee staten: aan of uit. Dus als je een binary_sensor maakt die de waarde van je integratie inverteert dan heb je nog steeds aan of uit, maar dan omgekeerd.Wiley99 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:47:
[...]
Super, mooi codevoorbeeld! Maar waar zet ik dan de termen die ik in de UI wil voor On en Off: / Geen licht en Licht ofzo? Want ik heb al een binary sensor (heeft de rfxcom integratie zelf aangemaakt) maar die laat het dus precies verkeerd om zien.
<edit> de help/kb is erg goed en netjes bijgewerkt, maar ook erg gericht op naslag. Ik vind het lastig om how-to te vinden die zit tussen de eenvoudige introductie en de complexere gebruik van de kb. Voorbeeld: in dit geval vind ik https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/ en klik van daaruit door naar https://www.home-assistan...ation/customizing-devices (want The full list of supported binary sensor device classes is below (note: these may also be modified in the customizing section).) maar ik vind het daar toch niet. Steile leercurve als je verder wil dan alleen de basics en niet alleen maar voorbeeldjes van het internet wil kopiëren.
Je kan de daadwerkelijk tekst aanpassen door een bepaalde class mee te geven aan je sensor. Voor een sensor met class: light zul je bijvoorbeeld on/off als getoonde waarden krijgen, voor rolluiken (hoewel een binary daar denk ik niet super handig zou zijn) zal het open/closed zijn etc...
Als je echt je eigen termen wilt gebruiken zul je met iets van een template sensor moeten werken die adhv. de binary waarde zijn eigen output geeft.
Je kan de ddf van de bestaande aanpassen.FORZAM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:56:
[...]
Na wat zoeken lijkt dat ook zo te zijn, aangezien de "Manufacturer" constant blijkt te wijzigen in verschillende versies van de plug...
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/5334
het klopt dat ik via de DeConz VNC cluster info wel de electric measurement data kan zien.
Het lijkt me dus dat ik nu aan de slag moet met een ddf. Dat wordt iets om me morgen over in te lezen, want nu heb ik nog geen idee wat dat überhaupt is
Echter kan er nog meer veranderd zijn met tuya weet je het nooit.
Ik ga me er morgen eens in verdiepen. Als het gewoon een kwestie is van bestaande ddf aanpassen zal dat wel lukken.Mimiix schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Je kan de ddf van de bestaande aanpassen.
Echter kan er nog meer veranderd zijn met tuya weet je het nooit.
Anders zal ik de nodige info toevoegen op github en een add device request doen.
je kan covers groeperen:AndereKoekoek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:57:
Is het mogelijk om de rolluiken te groeperen en ze met deze knoppen alle3 de rolluiken aan te sturen?
Heb het nu opgelost met scripts en button 3 buttons (Open, dicht en 70%), maar zou liever met die pijltjes en stop knop werken als ik het niet af kan met commando's.
1
2
3
4
5
6
7
| cover: - platform: group name: Screens entities: - cover.eetkamer_screens - cover.keuken_screens - cover.woonkamer_screens |
Duidelijk, maar is dat dan wat de code van @Septillion doet? Normaal is de default state on en nu wordt het off?Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:01:
[...]
Een binary_sensor heeft maar twee staten: aan of uit. Dus als je een binary_sensor maakt die de waarde van je integratie inverteert dan heb je nog steeds aan of uit, maar dan omgekeerd.
Je kan de daadwerkelijk tekst aanpassen door een bepaalde class mee te geven aan je sensor. Voor een sensor met class: light zul je bijvoorbeeld on/off als getoonde waarden krijgen, voor rolluiken (hoewel een binary daar denk ik niet super handig zou zijn) zal het open/closed zijn etc...
Als je echt je eigen termen wilt gebruiken zul je met iets van een template sensor moeten werken die adhv. de binary waarde zijn eigen output geeft.
1
| state: "{{ states('binary_sensor.whatever') == 'off' }}" |
Deviceclass is inderdaad light, daarbij hoort 'light detected' en 'no light'
(sorry als ik noob lijk; Ik kom meer uit de programmeertalenhoek en moet echt wennen aan de YAML HA waarin het lijkt alsof je procedureel vangt in een config.)
<edit> maar gewoon geprobeerd en het werkt... Kan niet zeggen dat ik de code logisch vind maar zal eens nazoeken of ik in de kb kan vinden waarom het werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Wiley99 op 31-05-2022 19:28 ]
En de waarde van een binary sensor is on als de state evalueert naar 'True', 'on', 'yes' of 'enable'. In dit geval doe ik een check of de waarde van de andere sensor 'off' is. Als dit waar is dan evalueert het dus naar 'True' en zal de template sensor dus in het geval van een light type dus 'on' zijn.
Naslagwerk hiervoor is overigens de binary_sensor van de template integratie. En ja, die had ik liever ook wat meer uit elkaar getrokken (dus per type) gezien dan dat.
[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 19:42 ]
Ben je hier toevallig nog mee bezig?aex351 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:10:
Volgende stap is om wellicht ook extra sensors toe te voegen. Bijvoorbeeld om aan te geven dat het gaat regenen. En over hoeveel minuten het gaat regenen. etc. Dat kan je dan in je automation gebruiken. Bijvoorbeeld om een push notificatie te krijgen om je mobiel of om de zonnescherm naar binnen te halen.
[Afbeelding]
Ik zie dat de gebruikte sensoren beide een ander datamodel gebruiken. Heb je misschien tips om de implementatie te maken waarmee je binnen x aantal minuten kan zien of het gaat regenen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Via Cedel heb ik een P1 naar USB kabel gekocht voor mijn Sagemcom T211 ESMR5 meter. Onder apparaten tref ik de /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UA aan. Als ik het apparaat open krijg ik keurig netjes onderstaande waarden terug.
/f/image/uqpvsVzAS6920PO9bx3Zndnx.png?f=fotoalbum_large)
Als ik echter via het Energy dashboard de gegevens wil toevoegen zie ik daar wel de sensoren, maar kan ze op de één of andere manier niet toevoegen. De knop "sla op" blijft grijs, ongeacht welke optie ik in het menu ook kies. Wellicht zie ik iets over het hoofd of ben ik iets vergeten in te stellen. Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
In de dropdown zie ik een aantal sensoren. Zodra ik die selecteer zie ik dat hij geselecteerd is (zie vorige foto), maar je kunt er niks mee.Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:26:
@iRinze Je moet natuurlijk dan wel een entiteit selecteren in de drop down (waar nu 'Verbruikte energie (kWh)' staat).
Dat is het probleem, op die vorige foto zie ik er geen geselecteerd...iRinze schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:33:
[...] (zie vorige foto)
Heel erg stom, maar met mijn trackpad kan ik blijkbaar geen sensor selecteren. Als ik d.m.v. enter en pijtles toetsen de sensor selecteer werkt het wel.Septillion schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:35:
[...]
Dat is het probleem, op die vorige foto zie ik er geen geselecteerd...
Ik herken dat.iRinze schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:54:
[...]
Heel erg stom, maar met mijn trackpad kan ik blijkbaar geen sensor selecteren. Als ik d.m.v. enter en pijtles toetsen de sensor selecteer werkt het wel.Thanks!
Ik heb heel vaak dat ik iets niet kan kiezen in een pull down menu tbv devices, entities etc.
Ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden.
Elke browser heeft er af en toe last van.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Nu wil ik graag het piekvermogen van vandaag (bijvoorbeeld) tonen. Dat is dus de maximumwaarde van een bepaalde entiteit in een bepaalde tijd. Weet iemand of dat toevallig kan?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Het lijkt overeen te komen met de waarden uit de Zonneplan app.oltk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:23:
[...]
De sensoren lijken op het oog goed. Maar geven ze ook realistische waarden?
![]() | ![]() |
Statistics sensor gok ikSebazzz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:33:
Ik heb sinds kort zonnepanelen dus ik ben lekker met dashboards aan het klooien in HA
Nu wil ik graag het piekvermogen van vandaag (bijvoorbeeld) tonen. Dat is dus de maximumwaarde van een bepaalde entiteit in een bepaalde tijd. Weet iemand of dat toevallig kan?
Ik ben gemigreerd van Domoticz naar Home Assistant en heb nu eindelijk alle devices over en op de dashboards nu overal de juiste knopjes voor aangemaakt (Hoera!
Echter mijn screens en rolluiken werken precies verkeerd om. Knopje naar beneden, en het screen gaat omhoog. Knopje naar boven en het screen gaat naar beneden.
In Domoticz had ik dit niet. En als je dit had, kon je in Domoticz onder de eigenschappen een optie "inverted" kiezen zodat het gewoon netjes werkt zoals je zou willen.
Hoe doe ik dat in Home Assistant?
"Knopjes" kan van alles zijn...Flappie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:53:
Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik ben gemigreerd van Domoticz naar Home Assistant en heb nu eindelijk alle devices over en op de dashboards nu overal de juiste knopjes voor aangemaakt (Hoera!)
Echter mijn screens en rolluiken werken precies verkeerd om. Knopje naar beneden, en het screen gaat omhoog. Knopje naar boven en het screen gaat naar beneden.
In Domoticz had ik dit niet. En als je dit had, kon je in Domoticz onder de eigenschappen een optie "inverted" kiezen zodat het gewoon netjes werkt zoals je zou willen.
Herkenbaar, gebruik je toevallig ook Tasmota? Daar zijn up en down hardwiredFlappie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:53:
Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik ben gemigreerd van Domoticz naar Home Assistant en heb nu eindelijk alle devices over en op de dashboards nu overal de juiste knopjes voor aangemaakt (Hoera!)
Zie dit topic…
Ik heb uiteindelijk de kabels maar omgedraaid en geaccepteerd dat de knoppen omgedraaid zijn.
Zijn Fibaro Roller Shutters en gebruik Zwave JS.Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:45:
@Flappie Via welke integratie lopen je rolluiken?
Gekloot met covers templates lijkt me niks. Dan kan ik beter de draden omdraaien.
Maar het vreemde is dat ze in Domoticz dus wel goed werkten, en in Home Assistant dus precies andersom.
Als je een andere oplossing hebt hoor ik het graag
Misschien kijk ik er gewoon overheen of snap ik het gewoon niet
In Domoticz kun je een Scene maken.
Daarin had ik een scene "Naar bed". Dan gingen de lampen beneden uit, en de lampen op de nachtkastjes dus aan. Daarvoor had ik dan een knop op het beginscherm in Domoticz.
Hoe doe ik zoiets in Home Assistant? Ik kan wel een automation maken, maar hoe maak ik dan een schakelaar op het beginscherm hiervoor?
Met een helper, en dan de helper als trigger?Flappie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:27:
Tevens nog een andere vraag.
Misschien kijk ik er gewoon overheen of snap ik het gewoon niet
In Domoticz kun je een Scene maken.
Daarin had ik een scene "Naar bed". Dan gingen de lampen beneden uit, en de lampen op de nachtkastjes dus aan. Daarvoor had ik dan een knop op het beginscherm in Domoticz.
Hoe doe ik zoiets in Home Assistant? Ik kan wel een automation maken, maar hoe maak ik dan een schakelaar op het beginscherm hiervoor?
Dat dus. Hoe simpel kan het zijn. Ik zat te zoeken onder scene's en hoe ik die dan op het dashboard moest krijgen.
Hier kan ik verder mee. Thnx
https://tasmota.github.io...d-Shutters/#shutter-modesTomba schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:21:
[...]
Herkenbaar, gebruik je toevallig ook Tasmota? Daar zijn up en down hardwiredRelay1 is UP en Relay2 is DOWN…
Zie dit topic…
Ik heb uiteindelijk de kabels maar omgedraaid en geaccepteerd dat de knoppen omgedraaid zijn.
In theorie zou je het wel moeten kunnen omdraaienquote: Linkje hierbovenThe shutter reports its position and can also be sent to a dedicated position. ShutterPosition 0 means the shutter is closed and ShutterPosition 100 means the shutter is open. If you need the position values reversed (0 = open, 100 = closed), define and calibrate your shutter as documented below. Then tell Tasmota to reverse the shutter position meaning via the ShutterInvert<x> 1 command. All internal calculations are the same (the log output is the same). Only the interaction with the user and other systems changes. Now ShutterPosition<x> 0 will open the shutter and ShutterPosition<x> 100 will close the shutter.
En ja, te doen met een helper. Maar je kunt ook gewoon direct een scene maken en deze als button op je scherm zetten.
@Tomba In Tasmota kan je nu juist zo mooi gewoon relay1 en relay2 verwisselen in de config...
[edit]Ah, en er is schijnbaar ook een invert. Twee mogelijkheden dus
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 01-06-2022 11:37 ]
Been there done that but didn’t work helaasToppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:33:
[...]
https://tasmota.github.io...d-Shutters/#shutter-modes
[...]
In theorie zou je het wel moeten kunnen omdraaien
[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 01-06-2022 12:03 ]
Als ik dat deed kwamen de ledjes achter de knoppen niet overeen. Simpelweg RELAY1 = down ging gewoonweg niet. Jammerdebammer maar helaasSeptillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:36:
@Flappie Als je ze in Domoticz inverted had is het toch niet zo vreemd? Is het inderdaad misschien alleen jammer dat HA die optie niet kent zonder een cover template te maken.
En ja, te doen met een helper. Maar je kunt ook gewoon direct een scene maken en deze als button op je scherm zetten.
@Tomba In Tasmota kan je nu juist zo mooi gewoon relay1 en relay2 verwisselen in de config...
[edit]Ah, en er is schijnbaar ook een invert. Twee mogelijkheden dus
Nee dusSeptillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:01:
@Tomba Heb je losse GPIO voor de ledjes? Of gingen deze mee met de relais? Indien eerste, deze ook wisselen. Indien laatste, tja, dan is het gewoon een hardware koppeling en zit er niets anders op dan het rolluik correct aan te sluiten
Maak je toch gewoon een helper die je zelf omdraait?Tomba schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:05:
[...]
Nee dusledjes zijn gekoppeld aan relay. Leek me zo’n kleine moeite om zelf te kunnen bepalen wat nou UP en DOWN was maar dat bleek niet mogelijk en daar waar ik t in Domoticz makkelijk kon corrigeren neemt HA netjes over wat Tasmota m vertelt.
Née, ik was er na uren kloten wel klaar meeToppe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:05:
[...]
Maak je toch gewoon een helper die je zelf omdraait?
@AndereKoekoekTravockMD schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:07:
[...]
je kan covers groeperen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 cover: - platform: group name: Screens entities: - cover.eetkamer_screens - cover.keuken_screens - cover.woonkamer_screens
Dat kan tegenwoordig ook in de GUI, onder Settings > Integration & Devices > Helpers
Je bedoelt Blocky.KevinSetz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:46:
Ik ben bezig met automatisering van de lampen in huis maar de standaard blue prints vindt ik niet zo fijn werken, Jaren geleden had ik een keer domoticz waar je soort van puzzel stukjes (tegeltjes) aan elkaar kon plakken en dan voerde hij dat uit. Bestaat dit nog?
Dat is er niet voor Home Assistant. Je kunt wel op een visuele manier met Node Red automations maken. Daar is een Add-on voor beschikbaar.
Ik zelf had het idee om met de select buttons (die normaal voor de verschillende kleuren is) te bladeren door de verschillende groepen en dan bij de gekozen groep dat dan de lampen even knipperen zodat je weet welke groep je gaat bedienen voor dimmen of aan/uit zetten.
Is zoiets mogelijk, met input booleans bv, of is er een betere manier?
Iemand die al eens zoiets gedaan heeft?
Scenes en scripts zijn toch ook gewoon entities die je zo met verschillende kaarten op het dashboard kan zetten? Ik heb mijn scene en script gewoon als button in een grid op het dashboard.Flappie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Dat dus. Hoe simpel kan het zijn. Ik zat te zoeken onder scene's en hoe ik die dan op het dashboard moest krijgen.
Hier kan ik verder mee. Thnx
Ik heb die helpers nog helemaal niet nodig gehad hoewel ik zie dat de UI er wel zelf een paar gemaakt heeft van switches die ik in lights heb veranderd (voornamelijk shelly's en kaku)
Ook pas overgestapt btw; als je in Domoticz in je scene's ook uitgesteld gedrag had, dan kun je hier beter een script gebruiken. Bij mij bijv.: onderverdieping uit maar eettafel en bureau (op de weg van de 'slapen' knop aan de muur naar de hal) pas na 30s
[ Voor 14% gewijzigd door Wiley99 op 01-06-2022 20:35 ]
Logbook blijft nu leeg tenzij je een entity selecteert.
Ik zie er nog geen relevante bug reports in GitHub voor logbook en had dit niet bij eerdere bèta’s van 2022.6…
Volgens mij hebben ze daar vorig jaar nog een statement over uitgebracht dat dat niet de bedoeling is en dat bv automations etc ook in YAML mogelijk zullen blijven.Saturnus schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:14:
Gaat HA op termijn volledig over naar UI, en laat het YAML vallen?
Maar uiteraard zijn er ook zaken die tegenwoordig echt nog alleen maar in de UI kunnen, zoals een hele berg integraties. Echter vind ik persoonlijk integraties toch anders dan automations etc dus heb ik daar geen problemen mee. (Sommige integraties zullen ook vrijwel niet of onmogelijk zonder UI kunnen, denk aan cloud services waarbij een OAuth authenticatie flow doorlopen moet worden)
Heb daar geen last van hier, logbook werkt primasmesjz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:40:
Nieuwe 2022.6 release bevat mooie verbeteringen maar is nog niet echt success hier.
Logbook blijft nu leeg tenzij je een entity selecteert.
Ik zie er nog geen relevante bug reports in GitHub voor logbook en had dit niet bij eerdere bèta’s van 2022.6…
Ik gebruik:
In de webterminal kan ik het CATT commando activeren en dat werkt zonder problemen.-----------------------------------------------------------
Add-on: SSH & Web Terminal
SSH & Web Terminal access to your Home Assistant instance
-----------------------------------------------------------
Add-on version: 10.1.3
You are running the latest version of this add-on.
System: Home Assistant OS 8.1 (amd64 / qemux86-64)
Home Assistant Core: 2022.5.5
Home Assistant Supervisor: 2022.05.3
-----------------------------------------------------------
Echter lukt het mij in geen mogelijkheid om dmv een automatisering vanuit HA het CATT commando te activeren.
Hierbij mijn automation:
En hierbij de cast.sh script:alias: CastToHub
description: ''
trigger:
- minutes: /10
platform: time_pattern
condition: []
action:
- service: hassio.addon_stdin
data:
addon: a0d7b954_ssh
input: bash /config/cast.sh
Ik gebruik SSL icm met een reversed proxy en heb een geldig certificaat.if ! catt -d "Woonkamer" status | grep 'PLAYING'; then
catt -d "Woonkamer" volume 0
catt -d "Woonkamer" cast_site https://xxxx.duckdns.org:8888/
fi
Echter omdat poort 443 al gebruikt wordt heb ik hem gerouteerd naar 8888.
Kan iemand mij helpen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| sensor:
# Raspberry Pi Cooling Fan
- platform: command_line
name: CPU Temperature
command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
unit_of_measurement: "°C"
value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}'
scan_interval: 10
switch:
- platform: rpi_gpio
ports:
14: RPI Cooling Fan
climate:
- platform: generic_thermostat
name: RPI Cooling Fan Controller
heater: switch.rpi_cooling_fan
target_sensor: sensor.cpu_temperature
min_temp: 55
max_temp: 80
ac_mode: true
target_temp: 55
cold_tolerance: 0.1
hot_tolerance: 0.1
min_cycle_duration:
seconds: 30
keep_alive:
minutes: 5
initial_hvac_mode: "cool" |
Via HACS kun je de integration weer toevoegen
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 02-06-2022 08:00 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat meen je niet. Hoe krijg ik mijn fan weer zodanig werkend, dat die alleen koelt boven de 55 graden?Gizz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:54:
@turkeyhakan dat lijkt me te maken hebben met het feit dat de ondersteuning van GPIO verwijderd is.
Welke integratie? Ik had deze namelijk "zelf" toegevoegd in .yaml.Gizz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:54:
@turkeyhakan dat lijkt me te maken hebben met het feit dat de ondersteuning van GPIO verwijderd is.
Via HACS kun je de integration weer toevoegen
Ik gok Raspberry Pi GPIO?turkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:24:
[...]
Welke integratie? Ik had deze namelijk "zelf" toegevoegd in .yaml.
Moet ik dan zelf eerst de integratie uit mijn .yaml verwijderen?
Even comments tags (#) voor zetten, dan die integratie uit HACS installeren, rebooten, en comments weer weghalen en nog een keer rebooten.turkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:26:
[...]
Moet ik dan zelf eerst de integratie uit mijn .yaml verwijderen?
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 02-06-2022 09:05 ]
Wow, super! Het werkt! Dank je wel. Waarom werkt het wel op deze manier en niet als je het zelf handmatig invult in config.yaml?TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:29:
[...]
Even comments tags (#) voor zetten, dan die integratie uit HACS installeren, rebooten, en comments weer weghalen.
Zoals @Gizz al noemde, die manier is deprecated.turkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:39:
[...]
Wow, super! Het werkt! Dank je wel. Waarom werkt het wel op deze manier en niet als je het zelf handmatig invult in config.yaml?
Dat heb ik gelezen, maar is het idee van HA niet dat je zelf de controle hebt over bepaalde zaken?Mimiix schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:40:
[...]
Zoals @Gizz al noemde, die manier is deprecated.
Blijkbaar niet helemaalturkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:41:
[...]
Dat heb ik gelezen, maar is het idee van HA niet dat je zelf de controle hebt over bepaalde zaken?
Ze hebben in 2022.6 de GPIO integration verwijderd, dit omdat die soms voor problemen kon zorgen (vraag me niet om de details). Je hebt nu via HACS de integratie weer toegevoegd.turkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:41:
[...]
Dat heb ik gelezen, maar is het idee van HA niet dat je zelf de controle hebt over bepaalde zaken?
Dat lijkt me toch aardig wat controle over bepaalde zaken
Verder stond dat ook in de breaking changes van 2022.6, altijd verstandig om even de release notes te lezen voor je naar een nieuwe versie gaat.
Het probleem was volgens mij vooral dat de integrations slecht onderhouden werden en nauwelijks in gebruik waren (0,7% van de HA installaties deed iets met Raspberry GPIO). Daarbovenop kwamen nog extra problemen met het gebruik van GPIO in containers. Zie ook Architectural Decision Record 0019.TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:45:
[...]
Ze hebben in 2022.6 de GPIO integration verwijderd, dit omdat die soms voor problemen kon zorgen (vraag me niet om de details)
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Alle opties die je in de configuration.YAML toevoegt, hebben ergens code in Home Assistant zitten die wordt aangeroepen.turkeyhakan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:39:
[...]
Wow, super! Het werkt! Dank je wel. Waarom werkt het wel op deze manier en niet als je het zelf handmatig invult in config.yaml?
Als iets deprecated een "breaking change" is, is die code dus weg, dus valt er niets meer aan te roepen. Vandaar dat het dan opeens niet meer werkt.
HACS voegt die code weer toe als je GPIO installeert. En dan werkt het dus weer.
Home Assistant voegt zelf dingen toe, of verwijderd dingen afhankelijk van hoe populair, zinvol en veilig/stabiel de opties zijn. Maar als ze het verwijderen, kun je het altijd zelf weer toevoegen. Soms simpel (via HACS) en soms ingewikelder. Maar het kán altijd.
Na dit berichtje hier ook eens naar gekeken maar gebruik jij HomeKit toevallig?Vaevictis_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:07:
Gisteren alarmo add-on geconfigureerd, wat een verademing! Had al eens paar jaar geleden zelf automatiseringen gemaakt voor bewegingdetectie (groep) en alarm(panel) maar dit is wel erg fijn in een half uurtje had ik alles ingesteld en getest.
Ik. heb namelijk het alarm toegevoegd in HomeKit maar je kan weinig instellen. Zodra het alarm aanstaat blijf je namelijk meldingen krijgen in HomeKit zelf.
Dit klopt helemaal niet, het betekend alleen dat dat die code niet meer onderhouden wordt en het beter is, deze niet meer te gebruiken. Het is echter nog aanwezig en kan, op eigen risico, nog prima gebruikt worden.Waah schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:34:
[...]
Als iets deprecated is, is die code dus weg, dus valt er niets meer aan te roepen. Vandaar dat het dan opeens niet meer werkt.
Vaak wordt er tegelijk met de deprecation een melding gedaan met een datum of versie, met het moment het niet meer beschikbaar is. Als ik het goed terug gevonden heb, was de deprication in 2022.2
My bad, aangepast. Deprecated is inderdaad (vaak) een vooraankondiging dat het niet meer wordt onderhouden en dat het er in de toekomst uit gaat, zodat je nog tijd hebt voor een alternatief.golles schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Dit klopt helemaal niet, het betekend alleen dat dat die code niet meer onderhouden wordt en het beter is, deze niet meer te gebruiken. Het is echter nog aanwezig en kan, op eigen risico, nog prima gebruikt worden.
Vaak wordt er tegelijk met de deprecation een melding gedaan met een datum of versie, met het moment het niet meer beschikbaar is. Als ik het goed terug gevonden heb, was de deprication in 2022.2
Als het bij de Breaking Changes staat, dan is de code foetsie uit Home Assistant.
Nee, zo simpel is het helaas nietWaah schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:43:
[...]
Als het bij de Breaking Changes staat, dan is de code foetsie uit Home Assistant.
Breaking Changes wordt namelijk óók gebruikt om deprecations aan te kondigen. Kijk maar eens bij de Breaking Changes van deze maand en klik de eerste aan, MQTT:
Oftewel, het is nu nog niet stuk/weg maar vanaf september wel. Dus eigenlijk is dit meer een Future Breaking Change dan dat er nu al iets kapot is.MQTT
Defining manually configured MQTT entities directly under the respective platform keys (e.g., fan, light, sensor, etc.) is deprecated, and support will be removed in Home Assistant Core 2022.9.
Het zou mij persoonlijk logischer lijken om deprecations (vooraankondigingen/waarschuwingen/bereid je voor en pas je configuratie alvast aan) en definitieve verwijderingen (Breaking Changes die bij deze release definitief de realiteit worden) te scheiden. Waarom dat nu door elkaar gegooid wordt in de categorie Breaking Changes is mij niet duidelijk, misschien is dat ook geen bewuste keuze vanuit het team maar is het ooit per ongeluk zo ontstaan.
In zoverre kan ik mij ook indenken dat ze er juist één lijst van maken om meer awareness te creëeren. Maken ze een lijst deprecations en een lijst breaking changes dan acht ik de kans groot dat velen de deprecations helemaal over slaan, en dan kwaad zijn als het uiteindelijk weg is en niet aangekondigd was. Zoals er nu ook vaak genoeg gebruikers zijn die of überhaupt de release notes niet lezen of de breaking changes niet doornemen (en het log niet regelmatig checken) en compleet verbaasd zijn dat iets kapot is na een update.
* RobertMe moet binnenkort in ieder geval even de OAuth stuff van Spotify uit de YAML halen en wat scenes die in Zigbee2mqtt staan en handmatig in HA zijn ingesteld herschrijven naar de nieuwe manier onder de mqtt integratie.
Dat zou kunnen en misschien werkt dat inderdaad effectief. Anderzijds kan ik me voorstellen dat mensen nóg minder in de Breaking Changes duiken als de helft van wat er in staat pas over maanden urgent wordt. Zo werkt het brein toch vaak wel, waarom nu iets doen wat over 3 maanden ook nog kanRobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:29:
In zoverre kan ik mij ook indenken dat ze er juist één lijst van maken om meer awareness te creëeren.
Wat mijns inziens nog handiger zou zijn (misschien bestaat het al, maar dan ken ik het niet) is ergens een officiele tijdlijn waar je eenvoudig per toekomstige release kunt zien welke breaking changes dan daadwerkelijk ingaan.
Dat maakt het makkelijk om te zien dat ik voor release 2022.9 iets moet gaan regelen voor MQTT. Want dat wordt nu genoemd, maar niet in de Breaking Changes van 2022.7 en 2022.8. Wat ertoe leidt dat je er waarschijnlijk pas weer aan denkt als 2022.9 uit is en je ziet dat je niet probleemloos kunt upgraden.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is daar al een handig overzicht van?
Gelukkig maar dat automations niet UI worden, maar ook voor sommige integraties is het jammer. Even snel aanpassen in een tekstbewerker is er dus niet meer bij. En dat is soms best vervelend als je aanpassingen doet in het netwerk. Is er nog een uitweg; add-ons die het mogelijk maken? Je zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn een soort mod uit te brengen.RobertMe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:18:
[...]
Volgens mij hebben ze daar vorig jaar nog een statement over uitgebracht dat dat niet de bedoeling is en dat bv automations etc ook in YAML mogelijk zullen blijven.
Maar uiteraard zijn er ook zaken die tegenwoordig echt nog alleen maar in de UI kunnen, zoals een hele berg integraties. Echter vind ik persoonlijk integraties toch anders dan automations etc dus heb ik daar geen problemen mee. (Sommige integraties zullen ook vrijwel niet of onmogelijk zonder UI kunnen, denk aan cloud services waarbij een OAuth authenticatie flow doorlopen moet worden)
Ergens in de recente geschiedenis (21/22) was er een aanpassing aan iets als as_timestamp of strftime. Het is niet de wijziging die gaat over local en utc van dit jaar. Weet iemand deze? Ik kan het gewoon niet meer vinden.
Dit topic is gesloten.
![]()
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/OMW7eABWxqrkWaAnb6KYvBFi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YwwomQNet9JSLbBtXds7xChM.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/SKqFdknzXfzb97VzUBZBppCR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/IuVJcWz06WPm6LUGVpCLlBvi.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JqFMi7VQQvRzPrYgDo9QIrwY.jpg?f=fotoalbum_tile)