Ik meen ergens gelezen te hebben dat een bepaalde methode niet meer ondersteund wordt, of ervoor zorgt dat elke seconde gekeken moet worden of iets 'true' is. Ik ben aan het bijwerken van 2021.11 naar 2021.5 (via elke major) en zit nu op 2022.3. Nog geen waarschuwingen gehad hierover.TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Wat probeer je te doen dan, dat maakt het wellicht makkelijker?
Beide zijn in ieder geval nog gewoon ondersteund.Saturnus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:06:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een bepaalde methode niet meer ondersteund wordt, of ervoor zorgt dat elke seconde gekeken moet worden of iets 'true' is. Ik ben aan het bijwerken van 2021.11 naar 2021.5 (via elke major) en zit nu op 2022.3. Nog geen waarschuwingen gehad hierover.
Wat wel veranderd is in die periode is dat templates waarin geen entities vermeld staan, en waarin now() gebruikt wordt, 1 keer per minuut gerenderd worden. Wellicht dat je dat bedoelt?
Dat is het waarschijnlijk, dank!TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:23:
[...]
Beide zijn in ieder geval nog gewoon ondersteund.
Wat wel veranderd is in die periode is dat templates waarin geen entities vermeld staan, en waarin now() gebruikt wordt, 1 keer per minuut gerenderd worden. Wellicht dat je dat bedoelt?
Een belangrijke reden dat ik een paar weken geleden wel van Domticz naar HA ben overgestapt is dat de configuratie-UI enorm goed werkt en je alle basisfunctionaliteit in UI kan instellen. Ik duik zelf daarna ook graag de diepte in, maar voor algemene acceptatie / adoptie is het in mijn ogen belangrijk dat gebruikers een vliegende start kunnen maken.Saturnus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Gelukkig maar dat automations niet UI worden, maar ook voor sommige integraties is het jammer. Even snel aanpassen in een tekstbewerker is er dus niet meer bij. En dat is soms best vervelend als je aanpassingen doet in het netwerk. Is er nog een uitweg; add-ons die het mogelijk maken? Je zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn een soort mod uit te brengen.
Ik herinner me dat ik de leercurve jaren geleden veel te hoog vond en daarom voor het sneller te implementeren Domoticz koos. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn hele configuratie volledig in een editor (nano
Overigens ben ik het nu al met je eens dat YAML wel als fallback zou moeten blijven, ik heb al genoeg uitzonderingen in mijn automations staan. Hebben ze netjes opgelost trouwens, dan staat er gewoon een YAML-blokje tussen de UI elementen. Wat ik wel jammer vind is dat je de YAML van sommige bestaande UI elementen niet meer kan zien. Dat zou mij erg helpen om te begrijpen hoe ik die onderdelen zelf kan aanpassen. Maar ja, daarvoor heb je behulpzame tweakers en duckduckgo.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Op welke delen doel je dan?Wiley99 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:46:
Wat ik wel jammer vind is dat je de YAML van sommige bestaande UI elementen niet meer kan zien. Dat zou mij erg helpen om te begrijpen hoe ik die onderdelen zelf kan aanpassen. Maar ja, daarvoor heb je behulpzame tweakers en duckduckgo.
De integraties etc schrijven alles naar de .storage map, in YAML JSON. Daarin heb ik wel eens zitten hacken. Handig? Nee, maar het kan wel.Saturnus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Gelukkig maar dat automations niet UI worden, maar ook voor sommige integraties is het jammer. Even snel aanpassen in een tekstbewerker is er dus niet meer bij. En dat is soms best vervelend als je aanpassingen doet in het netwerk. Is er nog een uitweg; add-ons die het mogelijk maken? Je zou zeggen dat het toch mogelijk moet zijn een soort mod uit te brengen.
Uiteraard wel altijd zorgen voor een backup alvorens aan deze bestanden te sleutelen!
Edit:
Zoals @Saturnus hieronder post is bevat de .storage map configuratie in JSON en niet in YAML. Mooi het bewijs dat ik er niet heel vaak naar kijk
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 02-06-2022 16:23 ]
Alternatief is dan inderdaad wijzigen in de .storage folder.
Eerste eigen include is gelukt, mqtt in de nieuwe vorm 😁
1
| mqtt: !include include/mqtt.yaml |
https://www.rouwette.com/
Wiley99 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Een belangrijke reden dat ik een paar weken geleden wel van Domticz naar HA ben overgestapt is dat de configuratie-UI enorm goed werkt en je alle basisfunctionaliteit in UI kan instellen. Ik duik zelf daarna ook graag de diepte in, maar voor algemene acceptatie / adoptie is het in mijn ogen belangrijk dat gebruikers een vliegende start kunnen maken.
Ik herinner me dat ik de leercurve jaren geleden veel te hoog vond en daarom voor het sneller te implementeren Domoticz koos. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn hele configuratie volledig in een editor (nano) naar YAML had moeten migreren. Ook al ziet de front-end voor eindgebruikers er vele malen beter uit.
Overigens ben ik het nu al met je eens dat YAML wel als fallback zou moeten blijven, ik heb al genoeg uitzonderingen in mijn automations staan. Hebben ze netjes opgelost trouwens, dan staat er gewoon een YAML-blokje tussen de UI elementen. Wat ik wel jammer vind is dat je de YAML van sommige bestaande UI elementen niet meer kan zien. Dat zou mij erg helpen om te begrijpen hoe ik die onderdelen zelf kan aanpassen. Maar ja, daarvoor heb je behulpzame tweakers en duckduckgo.
Bijvoorbeeld een jaartje terug hadden ze NMAP van YAML naar UI gedaan. Kan mij niet herinneren of het daarna kapot was maar er was wel iets waardoor ik gewisseld ben naar een ‘custom component’ via YAML, en een van die dingen was dat de invoer van de IPs en opties beter was. Meer geschikt voor ‘batch werk’ enz. Dat ga ik missen.TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:40:
Het is wel wat onhandig inderdaad dat waneer je een setting die je tijdens de eerste setup van de integratie in de config flow ingesteld hebt wil wijzigen, de oplossing eigenlijk is om de integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Bijvoorbeeld de coordinaten voor een weather integration ofzo.
Alternatief is dan inderdaad wijzigen in de .storage folder.
Ah zit daar ook YAML...okay. In het verleden wel eens met de JSON gespeeld, er bleef regelmatig oude configuratie achter daar.RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:08:
[...]
De integraties etc schrijven alles naar de .storage map, in YAML. Daarin heb ik wel eens zitten hacken. Handig? Nee, maar het kan wel.
Uiteraard wel altijd zorgen voor een backup alvorens aan deze bestanden te sleutelen!
Elke nacht automatische back-up.
Misschien een idee om je te verdiepen in een package folder, hoef je nooit meer een include toe te voegenRouwette schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:55:
Jeey, ben bezig de Config yaml kleiner aan het maken,
Eerste eigen include is gelukt, mqtt in de nieuwe vorm 😁
code:
1 mqtt: !include include/mqtt.yaml
https://www.home-assistan...#create-a-packages-folder
Had ik al eens naar gekeken maar kwam er niet echt uit hoe dat goed op te bouwen.golles schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Misschien een idee om je te verdiepen in een package folder, hoef je nooit meer een include toe te voegen![]()
Per soort een yaml lukt me nog wel nu
Volgens mij is alles in .storage inderdaad json.Saturnus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:07:
[...]
Ah zit daar ook YAML...okay. In het verleden wel eens met de JSON gespeeld, er bleef regelmatig oude configuratie achter daar.
Elke nacht automatische back-up.
Niet dat het veel uitmaakt want het is allebei vreselijk syntax/layout gevoelig. Ik ben toch blij dat er steeds meer via de UI kan.TheFes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Volgens mij is alles in .storage inderdaad json.
Nu heb ik esphome als add on toegevoegd en zou verwachten dat hij dan ook in de web ui van de esphome add on getoond zou worden. Dat is niet het geval. Hoe kan ik hem daar alsnog ook krijgen?
En nou nog zorgen dat de automations vanuit daar bewerkt kunnen wordengolles schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Misschien een idee om je te verdiepen in een package folder, hoef je nooit meer een include toe te voegen![]()
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
[ Voor 91% gewijzigd door Wiley99 op 02-06-2022 20:03 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ik zoek iets dat kijkt naar het verbruik van de wasmachine. Als deze boven de 100 watt verbruikt mag worden aagenomen dat de machine aanstaan. Als dit vervolgens daalt tot onder de 1 watt mag hij een notificatie sturen want dan is deze klaar.
Ik zag deze blueprint: https://community.home-as...g-machine-finishes/254841
Maar die werkt niet en ik krijg dan:Message malformed: Missing input pre_actions
Ik zou monitoren dat het gebruik minimaal 6 minuten onder de 3 watt moet liggen voordat je een notificatie krijgt.Flappie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:01:
Heeft er hier iemand een werkende automatisering of blueprint voor het monitoren van de wasmachine?
Ik zoek iets dat kijkt naar het verbruik van de wasmachine. Als deze boven de 100 watt verbruikt mag worden aagenomen dat de machine aanstaan. Als dit vervolgens daalt tot onder de 1 watt mag hij een notificatie sturen want dan is deze klaar.
Maar die werkt niet en ik krijg dan:Message malformed: Missing input pre_actions
In het vorige huis kreeg ik heel veel false-positive’s zodra ik onder de 5 minuten kwam.
Nee AndroidToppe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Na dit berichtje hier ook eens naar gekeken maar gebruik jij HomeKit toevallig?
Ik. heb namelijk het alarm toegevoegd in HomeKit maar je kan weinig instellen. Zodra het alarm aanstaat blijf je namelijk meldingen krijgen in HomeKit zelf.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat het antwoord is: ik doe al mijn automations handmatig in yamlToppe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:36:
[...]
En nou nog zorgen dat de automations vanuit daar bewerkt kunnen worden
Ik niet en vind het schijt irritant dat je dus een automatisering niet kan bewerken in de UIgolles schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:21:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik denk dat het antwoord is: ik doe al mijn automations handmatig in yaml
Werkt prima, goed inzichtelijk (zie onderste sensor-waarde in de afdbeelding). Maar: ik wil wel dat als ik hem achter een ander apparaat zet, ik de meter weer op nul kan zetten. Wel zo inzichtelijk. Maar ik kan dat maar niet vinden. Hoe doe ik dat in Home Assistant?
Met het ESPHome Dashboard kun je je devices configureren en updaten op basis van YAML-files. Heb je die beschikbaar?Tim Schuhmacher schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:57:
Ik heb een tijdje een tagreader op basis van esphome. Hij is gevonden door home assistant en bij integrations staat hij bij esphome. Het werk ook prime.
Nu heb ik esphome als add on toegevoegd en zou verwachten dat hij dan ook in de web ui van de esphome add on getoond zou worden. Dat is niet het geval. Hoe kan ik hem daar alsnog ook krijgen?
Als je bijv. een tagreader hebt van Adonno zou je denk ik de daar vermelde YAML-file kunnen uploaden naar /config/esphome. Je kunt ook een nieuw YAML bestand aanmaken vanuit ESPHome Dashboard, en daarna de inhoud ervan vervangen door de juiste YAML-code. Wel goed opletten dat de instellingen voor je wifi etc. goed staan ingesteld!
Misschien dat het daar kan maar misschien ook niet. HA geeft alleen maar weer wat hij door krijgt. Anders zou je een utility meter helper kunnen aanmaken ervoor.
het gaat om een BlitzWolf BW-SHP13 ZigBee stekker. Ik kan in de integratie nergens iets vinden waarmee ik kan resetten.Septillion schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:53:
@mikekiwi Welke stekker / integratie?
Misschien dat het daar kan maar misschien ook niet. HA geeft alleen maar weer wat hij door krijgt. Anders zou je een utility meter helper kunnen aanmaken ervoor.
Ik ga eens zoeken naar een utility meter helper, dat is nieuw voor mij :-)
Ik heb die Blueprint in het verleden gebruikt, en die werkte prima (naar een Android telefoon).Flappie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:01:
Heeft er hier iemand een werkende automatisering of blueprint voor het monitoren van de wasmachine?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Melding wasmachine klaar (Blueprint) description: '' use_blueprint: path: >- Sbyx/notify-or-do-something-when-an-appliance-like-a-dishwasher-or-washing-machine-finishes.yaml input: finishing_hysteresis: 3 power_sensor: sensor.smartplug_wasmachine_wattage actions: - service: notify.mobile_app_moto_g_9_play data: title: Wasmachine is klaar! (Blueprint) message: '{{ now().strftime("%H:%M") }} De wasmachine is klaar!' data: tag: wasmachine-klaar starting_hysteresis: 5 starting_threshold: 5 finishing_threshold: 5 |
Maar tegenwoordig gebruik ik een eigen automatisering:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| alias: Melding wasmachine klaar description: '' trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wasmachine_status from: 'on' to: 'off' id: gereed - platform: state entity_id: binary_sensor.wasmachine_status from: 'off' to: 'on' id: start condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: gereed sequence: - service: notify.mobile_app_moto_g_9_play data: message: '{{ now().strftime("%H:%M") }} De wasmachine is klaar!' data: tag: wasmachine-klaar group: Wassen en drogen ttl: 0 priority: high - conditions: - condition: trigger id: start sequence: - service: notify.mobile_app_moto_g_9_play data: message: clear_notification data: tag: wasmachine-klaar ttl: 0 priority: high mode: queued max: 10 |
Die laatste notification wist de melding als de wasmachine opnieuw wordt aangezet. Ik gebruik een template sensor voor de status (aan/uit) van de wasmachine.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ### Template template: # Binary sensors - binary_sensor: - name: "Wasmachine status" unique_id: wasmachine_status icon: mdi:washing-machine delay_off: minutes: 4 state: >- {{ states('sensor.smartplug_wasmachine_wattage') | float(default=0) > 5 }} |
Hiervoor kun je een dummy action toevoegen (script.do_nothing of nog beter, een 'wait' action voor 0 sec.
[ Voor 42% gewijzigd door verjager op 02-06-2022 21:29 ]
Wat @Toppe ook al zei; Ik heb al mijn notificaties met een berg triggers in één automation staan. Voor de wasdroog gebruik ik een HS110:Flappie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:01:
/f/image/HSScBTHRUtcm4E2QEk19madl.png?f=fotoalbum_large)
Check ook even wat je wasmachine / droger idle doet. Ik heb een el cheapo droger die nogal wat pakt als 'ie uit staat, vandaar de HS110 zodat ik 'm gewoon helemaal van de stroom kan halen.
<edit> lol ik ben wat korter van stof dan Verjager hierboven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ... (berg andere triggers en zonder de startnotificatie)
- type: power
platform: device
device_id: ca29f36d1e1d8f4baea519f9e8c96e6e
entity_id: sensor.hs110_1_current_consumption
domain: sensor
below: 5
for:
hours: 0
minutes: 5
seconds: 0 |
en
1
2
3
4
5
6
| action:
- service: notify.telegramnotification
data:
HA: {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} Waarde: '{{
trigger.to_state.state.replace("_"," ") }}' |
[ Voor 25% gewijzigd door Wiley99 op 02-06-2022 21:57 ]
Dat is ook een elegante oplossing! Ik gebruik nooit devices/apparaten, en kende deze (dus) niet. Nou ja, ik wil de status sensor toch houden dus houd het maar gewoon zoals het is.Wiley99 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:48:
Wat @Toppe ook al zei; Ik heb al mijn notificaties met een berg triggers in één automation staan.
Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden en soms leer je het meest van de omwegen. Ik heb in elk geval geleerd van jouw oplossing.verjager schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Dat is ook een elegante oplossing! Ik gebruik nooit devices/apparaten, en kende deze (dus) niet. Nou ja, ik wil de status sensor toch houden dus houd het maar gewoon zoals het is.
Hij spreekt het bericht uit en daarna het voorgaande bericht totdat de ‘pause’ voorbij is. Anderen met hetzelfde issue?
www.google.nl
Ja ik heb hier ook hetzelfde probleem. Overigens niet perse alleen TTS, maar ook met muziek.MisteRMeesteR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:46:
Ok, mijn TTS is stuk na de update
Hij spreekt het bericht uit en daarna het voorgaande bericht totdat de ‘pause’ voorbij is. Anderen met hetzelfde issue?
Daarnet een TTS melding en vervolgens kwam er muziek (Spotify vermoed ik) uit mijn Symfonisk speaker. Bij de tweede poging kwam er een vorige TTS melding voorbij.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
1
| 8089 root 20 0 7539116 5.5g 5264 S 4.8 72.2 163:52.39 python3 -u -m frigate |
Ik kan mij niet meer precies herinneren sinds wanneer dit probleem ontstaan is. Ziggo heeft onlangs bij ons IPv6 geactiveerd. Zou gerelateerd kunnen zijn..
Iemand die dit probleem herkent?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Je moet eerst het apparaat uit je zigbee netwerk gooien (ik gebruik Developer tools -> Services, en dan service zha_remove om hem weg te gooien.) en daarna kun je de statistics van het nu verdwenen apparaat weggooien vanuit Developer tools -> Statistics.mikekiwi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:41:
Even een wat minder geavanceerd vraagje: ik heb een slimme stekker met stroommonitoring. Ik wil daarmee dus wat apparaten gaan checken hoeveel stroom ze in een bepaalde periode gebruiken.
Werkt prima, goed inzichtelijk (zie onderste sensor-waarde in de afdbeelding). Maar: ik wil wel dat als ik hem achter een ander apparaat zet, ik de meter weer op nul kan zetten. Wel zo inzichtelijk. Maar ik kan dat maar niet vinden. Hoe doe ik dat in Home Assistant?
[Afbeelding]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Dank je, dat ik ga ik proberen!Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Je moet eerst het apparaat uit je zigbee netwerk gooien (ik gebruik Developer tools -> Services, en dan service zha_remove om hem weg te gooien.) en daarna kun je de statistics van het nu verdwenen apparaat weggooien vanuit Developer tools -> Statistics.
Na installatie van de custom cards kreeg ik overal een melding dat de custom card niet gevonden kan worden.
:strip_exif()/f/image/PPpQxml7iHfHPyejZqGurbuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was op te lossen door even de cache van het apparaat/app leeg te gooien.
Alleen krijg ik de ding nu nog steeds op de Google hub. Alleen geen idee of er een cache op Chromecast zit en zo ja, hoe ik dit kan leeg gooien.
Iemand hier al eens tegenaan gelopen?
Overigens cast ik gewoon met Action Type play media en hier zit ene automation op die iedere x minuten triggert. Dat werkte goed tot ik de nieuwe custom cards en dashboard erop had gezet.
Op andere devices werkt het dus, maar op Chromecast van de Google hub niet meer.
Ben dus even benieuwd of, en hoe, ik dit alsnog werkend krijg
Script gekopieerd en stukje er uit gehaald. Knop is nu wel zichtbaar
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 03-06-2022 11:36 ]
Ik heb het met mijn custom KNMI card, die wordt ook niet op de Hub getoond. Een oplossing heb ik nog steeds niet.AndereKoekoek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:48:
Ben bezig met een custom card en dwaines dashboard om dit te vasten op een google hub.
Na installatie van de custom cards kreeg ik overal een melding dat de custom card niet gevonden kan worden.
[Afbeelding]
Dit was op te lossen door even de cache van het apparaat/app leeg te gooien.
Alleen krijg ik de ding nu nog steeds op de Google hub. Alleen geen idee of er een cache op Chromecast zit en zo ja, hoe ik dit kan leeg gooien.
Iemand hier al eens tegenaan gelopen?
Overigens cast ik gewoon met Action Type play media en hier zit ene automation op die iedere x minuten triggert. Dat werkte goed tot ik de nieuwe custom cards en dashboard erop had gezet.
Op andere devices werkt het dus, maar op Chromecast van de Google hub niet meer.
[Afbeelding]
Maar daarvoor zou hij wel eerst 'discovered' moeten zijn binnen de ESPHome Dashboard. Dat is nu niet het geval, ondanks dat hij dus wel bij Integrations onder ESPHome vermeld staat.verjager schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Met het ESPHome Dashboard kun je je devices configureren en updaten op basis van YAML-files. Heb je die beschikbaar?
Als je bijv. een tagreader hebt van Adonno zou je denk ik de daar vermelde YAML-file kunnen uploaden naar /config/esphome. Je kunt ook een nieuw YAML bestand aanmaken vanuit ESPHome Dashboard, en daarna de inhoud ervan vervangen door de juiste YAML-code. Wel goed opletten dat de instellingen voor je wifi etc. goed staan ingesteld!
Ik heb inderdaad die van adonno
Die kun je niet resetten, maar als je je entity een ander entity_id geeft, begint het Energy dashboard gewoon weer opnieuwmikekiwi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:56:
[...]
het gaat om een BlitzWolf BW-SHP13 ZigBee stekker. Ik kan in de integratie nergens iets vinden waarmee ik kan resetten.
Ik ga eens zoeken naar een utility meter helper, dat is nieuw voor mij :-)
Ik heb nu
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| tempalte: - trigger: - platform: template value_template: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|float > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) }}" sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh" |
Krijg de sensor wel maar deze is unknown. Die is waarschijnlijk omdat de template al 'true' rendert en waarschijnlijk er dus niet op triggert. Is dit op een andere manier nog op te lossen?
En is 'this' inderdaad alleen beschikbaar in state-based tempaltes?
Het is template op regel 1Septillion schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:49:
Mm, ik probeer maximale PV yield ooit op te slaan. Vroeger zou ik daar een automation voor gemaakt hebben met een helper maar tegenwoordi;g hebben trigger based sensors templates dus dacht, doe ik dat! Maar krijg het nog niet voor elkaar
Ik heb nu
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 tempalte: - trigger: - platform: template value_template: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|float > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) }}" sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh"
Krijg de sensor wel maar deze is unknown. Die is waarschijnlijk omdat de template al 'true' rendert en waarschijnlijk er dus niet op triggert. Is dit op een andere manier nog op te lossen?
Het probleem is volgens mij dat house_sma_garage_peak_yield nog niet bekend is bij het renderen van je template, dus vergelijk je met 0. Je zou iets kunnen proberen met een max() formule, maar dan kom je denk ik uit op state based.Septillion schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:49:
Mm, ik probeer maximale PV yield ooit op te slaan. Vroeger zou ik daar een automation voor gemaakt hebben met een helper maar tegenwoordi;g hebben trigger based sensors templates dus dacht, doe ik dat! Maar krijg het nog niet voor elkaar
Ik heb nu
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 tempalte: - trigger: - platform: template value_template: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|float > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) }}" sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh"
Je kunt dit wel verwerken in een automation en die 1x per uur de max laten berekenen een event laten firen om de sensor te updaten via een event trigger.
Niet zo fraai allemaal.
Is er geen max history integration hiervoor?
[ Voor 9% gewijzigd door verjager op 03-06-2022 19:22 ]
@verjager Daar zou de default al voor moeten zorgen. Want ook met een niet bestaande entity rendert de template true. Dus denk dat vooral het probleem is dat hij al true is voor het aanmaken van de entity. De entity ziet het dus niet true worden.
Nu zou ik wel een max kunnen doen samen met een HA-start trigger maar die gaat dan natuurlijk weer niet af bij een reload van de template integratie
[edit]
Nu er maar van gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - trigger: - platform: state entity_id: - sensor.house_sma_garage_daily_yield sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" state: "{{ max(states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|int, states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|int(default=0)) }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh" attributes: date: "{{ now().date() }}" |
Blijf ik nog met de vraag zitten of dit eleganter kan qua trigger en of 'this' ook beschikbaar is binnen een trigger-based template.
[ Voor 59% gewijzigd door Septillion op 03-06-2022 19:44 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Max opgewekt ooit
description: ''
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.opgewekt_vandaag
condition:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.opgewekt_vandaag
above: input_number.max_opgewekt_ooit
action:
- service: input_number.set_value
data:
value: '{{ trigger.to_state.state | float(0) | round(3) }}'
target:
entity_id: input_number.max_opgewekt_ooit
mode: single |
In 2022.5 is de this variabele erin gekomen via deze PR: https://github.com/home-assistant/core/pull/65201Septillion schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:33:
Blijf ik nog met de vraag zitten of dit eleganter kan qua trigger en of 'this' ook beschikbaar is binnen een trigger-based template.
Als je daarin doorklikt naar de PR voor de documentatie lijkt het erop dat het inderdaad alleen geldt voor state based: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/22211
Hoe kan ik dit gebruiken/omzetten zodat ik in het energie-dashboard het dagelijkse/wekelijkse/etc energieverbruik kan bijhouden en inzien?
Ik heb zitten klooien met de Riemann integratie (als helper) maar volgens mij denk ik dan in de verkeerde richting.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Update naar 2022.6.1 heeft het hier weer gefixedT.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:29:
[...]
Ja ik heb hier ook hetzelfde probleem. Overigens niet perse alleen TTS, maar ook met muziek.
Daarnet een TTS melding en vervolgens kwam er muziek (Spotify vermoed ik) uit mijn Symfonisk speaker. Bij de tweede poging kwam er een vorige TTS melding voorbij.
Niet dus… alle tts automations kwamen net weer voorbij tussen de liedjes door
[ Voor 9% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-06-2022 21:03 ]
www.google.nl
Klopt wel hoor. Je hebt voor het energy dashboard een sensor in kWh nodig.DynamicDreams schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:12:
Ik heb in HA een entiteit met de naam “Airco slaapkamer vermogen” die het actuele opgenomen vermogen in watt weergeeft.
Hoe kan ik dit gebruiken/omzetten zodat ik in het energie-dashboard het dagelijkse/wekelijkse/etc energieverbruik kan bijhouden en inzien?
Ik heb zitten klooien met de Riemann integratie (als helper) maar volgens mij denk ik dan in de verkeerde richting.
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: integration source: sensor.current_power name: energy_spent unit_prefix: k round: 2 |
This configuration will provide you with sensor.energy_spent which will have your energy in kWh, as a device_class of energy.
[ Voor 3% gewijzigd door verjager op 03-06-2022 20:19 ]
In het ESPHome Dashboard worden alleen devices weergegeven waarvoor een YAML file aanwezig is. Daarbij komt dan te staan of die online of offline is. Maar je moet dus een bestand hebben met de instellingen om verbinding te kunnen maken.Tim Schuhmacher schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:54:
[...]
Maar daarvoor zou hij wel eerst 'discovered' moeten zijn binnen de ESPHome Dashboard. Dat is nu niet het geval, ondanks dat hij dus wel bij Integrations onder ESPHome vermeld staat.
Ik heb inderdaad die van adonno
En in 2022.6 is this toegevoegd aan heel wat extra contexts v.w.b.. templatesverjager schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:58:
[...]
In 2022.5 is de this variabele erin gekomen via deze PR: https://github.com/home-assistant/core/pull/65201
Als je daarin doorklikt naar de PR voor de documentatie lijkt het erop dat het inderdaad alleen geldt voor state based: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/22211
Heb dit toegevoegd:verjager schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Klopt wel hoor. Je hebt voor het energy dashboard een sensor in kWh nodig.
YAML:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: integration source: sensor.current_power name: energy_spent unit_prefix: k round: 2
[...]
1
2
3
4
5
| - platform: integration
source: sensor.airco_slaapkamer_vermogen
name: energie_airco_slaapkamer
unit_prefix: k
round: 2 |
Ik zie nu ook een nieuwe entiteit (sensor.energie_airco_slaapkamer) en deze geeft als waarde '0,01 kWatth'
Maar deze kan ik vervolgens niet selecteren in het energy dashboard.
Je bron sensor heeft waarschijnlijk Watt als unit of measurement. Dat moet W zijn, zodat dea Riemann Sum integral kWh krijgtDynamicDreams schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:55:
[...]
Heb dit toegevoegd:
code:
1 2 3 4 5- platform: integration source: sensor.airco_slaapkamer_vermogen name: energie_airco_slaapkamer unit_prefix: k round: 2
Ik zie nu ook een nieuwe entiteit (sensor.energie_airco_slaapkamer) en deze geeft als waarde '0,01 kWatth'
Maar deze kan ik vervolgens niet selecteren in het energy dashboard.
Ja daar had ik gekeken, maar ik zie er geen triggered template sensor bij staan. Ik zou zelf er ook graag conditions bij willen hebben.RobertMe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:51:
[...]
En in 2022.6 is this toegevoegd aan heel wat extra contexts v.w.b.. templatesOf dit specifieke scenario daar onder valt durf ik echter niet te zeggen. Dan zou @Septillion zelf even het (volledige) changelog erbij moeten pakken.
Je hebt helemaal gelijk, ik had die op Watt staan i.p.v. W. Sensor geeft nu als waarde ook een juiste waarde ('0,03 kWh').TheFes schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:06:
[...]
Je bron sensor heeft waarschijnlijk Watt als unit of measurement. Dat moet W zijn, zodat dea Riemann Sum integral kWh krijgt
Maar ook deze sensor kan ik niet toevoegen aan mijn energy dashboard?
(tot nu toe heb ik mij binnen HA beperkt tot visueel devices toevoegen, dit is voor het eerst dat ik in de configuration.yaml zit te pielen ;-))
Die Riemann Sum integral kun je ook gewoon in de GUI aanmaken bij Helpers.DynamicDreams schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:17:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik had die op Watt staan i.p.v. W. Sensor geeft nu als waarde ook een juiste waarde ('0,03 kWh').
(tot nu toe heb ik mij binnen HA beperkt tot visueel devices toevoegen, dit is voor het eerst dat ik in de configuration.yaml zit te pielen ;-))
Hij moet ook nog device_class: energy en state_class: total_increasing hebben in ieder geval
DynamicDreams schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:17:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik had die op Watt staan i.p.v. W. Sensor geeft nu als waarde ook een juiste waarde ('0,03 kWh').
Je bron-sensor (in W) moet ook de device_class power hebben.
We hebben een elektrische auto, en deze wil ik alleen laden tijdens de daluren. Maar wel de mogelijkheid hebben om overdag de stekker er al in te doen. Nu is het zo dat als je de stekker er in doet dat deze automatisch begint met laden. Dit is iets wat HA zou moeten opvangen en uit zou moeten zetten, en pas weer aan moeten zetten met het dal tarieven. Op dit moment gaat het nog met een simpele domme granny charger.
Maar ik heb wel een aantal integraties waar het mee mogelijk zou moeten zijn, alleen om dit in een script te krijgen lukt mij nog niet.
Ik heb een p1 lezer, en de Enyaq zit ook in de integraties. Mijn idee was dan ook van de P1 lezer het tarief uit te lezen (sensor.power_tariff, deze kan normal of low zijn) en op basis daarvan in te laten schakelen als het tarief low is.
De moeilijkheid voor mij zit hem er dan in dat als ik de kabel er in doe en het tarief is normal dat hij het laden dan ook uitschakelt. Is dit te doen met HA?
edit: Ik denk dat dit zal moeten werken. Zijn er nog betere manieren om dit te doen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| - id: Enyaq overdag laden uit alias: Enyaq overdag laden uit description: "Schakel het laden uit als het geen daltarief is" trigger: - type: plugged_in platform: device device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: binary_sensor.skoda_enyaq_charging_cable_connected domain: binary_sensor condition: - condition: state entity_id: sensor.power_tariff state: normal - condition: state entity_id: switch.skoda_enyaq_charging state: "on" action: - type: turn_off device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: switch.skoda_enyaq_charging domain: switch mode: single - id: "Enyaq in de nacht laden" alias: Enyaq in de nacht laden description: "Schakel het laden in als het daltarief is" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.power_tariff from: normal to: low condition: - type: is_plugged_in condition: device device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: binary_sensor.skoda_enyaq_charging_cable_connected domain: binary_sensor action: - type: turn_on device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: switch.skoda_enyaq_charging domain: switch mode: single |
[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 12:48 . Reden: yaml code tags ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Vorige week aangevraagd en zonder problemen ontvangen. Ik heb een gmail adres gebruikt.Sebazzz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:51:
Heeft iemand een CO2Signal API key gekregen? Ik krijg nooit de e-mail.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| - id: Enyaq overdag laden uit alias: Enyaq overdag laden uit description: "Schakel het laden uit als het geen daltarief is" trigger: - type: plugged_in platform: device device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: binary_sensor.skoda_enyaq_charging_cable_connected domain: binary_sensor condition: - condition: state entity_id: sensor.power_tariff state: normal action: - type: turn_off device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: switch.skoda_enyaq_charging domain: switch mode: single - id: "Enyaq in de nacht laden" alias: Enyaq in de nacht laden description: "Schakel het laden in als het daltarief is" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.power_tariff to: low condition: - type: is_plugged_in condition: device device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: binary_sensor.skoda_enyaq_charging_cable_connected domain: binary_sensor action: - type: turn_on device_id: 1312ef00afa90f452a9c0a1e6d986e43 entity_id: switch.skoda_enyaq_charging domain: switch mode: single |
Eventueel met een chooser nog in een enkele automation te vangen.
Gisteravond getest en werkte prima. Hij ging netjes om 23:59 begonnen met laden toen het dal tarief in ging. Maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld met je suggesties van "meer ruimte geven door niet de from te checken of switch state".Septillion schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:55:
@Senaxx Klinkt alof dat moet werken. Zou mezelf alleen iets meer ruimte geven door niet de from te checken of de switch state.
Eventueel met een chooser nog in een enkele automation te vangen.
En bij de turn off is het niet van belang dat hij nu aan staat. De boel ontploft niet als je iets uit zet dat al uit staat.
Zijn dus absoluut geen ernstige zaken maar meer extra clutter. Extra toevoegingen zonder nut.
Wat kan ik hier aan doen?
Hieronder een screenshot.
[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 05-06-2022 11:04 ]
Een ander thema kiezen helpt waarschijnlijk19roland70 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:03:
Na een paar maanden ben ik weer met de kaarten bezig maar nu zijn ze bijna niet meer te lezen in de code editor.
Wat kan ik hier aan doen?
Hieronder een screenshot.
[Afbeelding]
Ja je hebt gelijk maar het werkte eerst wel.
Zou het mogelijk zijn om dit ergen aan te passen?
Het apparaat heater is een Zigbee on/off switch (https://sonoff.tech/product/diy-smart-switch/zbmini/) gekoppeld aan mijn Philips Hue Bridge. Omdat de heater dus geen lamp is maar een switch zou ik hem er ook graag zo in krijgen (ik wil hem via HA naar Google Home ook exposen als een switch ipv light)
Hij mag er ook als light.heater in blijven, dan verberg ik die entity gewoon
[ Voor 44% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 11:20 ]
Een template switch aanmaken op basis van je lightWoBBeL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:15:
Iemand enig idee hoe ik mijn light.heater erin kan krijgen als switch.heater? Google levert mij op een of andere manier allemaal resultaten om het andersom te doen
Het apparaat heater is een Zigbee on/off switch (https://sonoff.tech/product/diy-smart-switch/zbmini/) gekoppeld aan mijn Philips Hue Bridge. Omdat de heater dus geen lamp is maar een switch zou ik hem er ook graag zo in krijgen (ik wil hem via HA naar Google Home ook exposen als een switch ipv light)
Hij mag er ook als light.heater in blijven, dan verberg ik die entity gewoon
https://www.home-assistant.io/integrations/switch.template/
Maar je zou er een template switch van kunnen maken.
Denk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| switch: - platform: template switches: heater: friendly_name: "Heater" unique_id: heater value_template: "{{ states('light.heater') }}" turn_on: service: light.turn_on target: entity_id: light.heater turn_off: service: light.turn_off target: entity_id: light.heater availability_template: "{{ states('light.heater') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" |
En eigenlijk raar dat deze niet onder de template integratie is gehangen maar misschien dat dit nog gebeurd.
@TheFes thanks!
[edit]
Ah, heel wat geleerd over templates. Ideaal
[ Voor 20% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 12:21 ]
Ik wil dat mijn mechanische ventilatie aan gaat als mijn verlichting in de badkamer langer aan is dan 2 minuten. Dit gaat prima met een automation.
Op het moment dat de verlichting uit gaat moet een timer van 30 minuten starten. Die timer moet dus alleen starten als de verlichting langer is aan geweest dan 2 minuten. Hoe fix ik dat? Ik kan bij state naar "off" niet eenvoudig checken of de lamp langer is aan geweest dan 2 minuten toch?
Alle voorbeeldscripts die ik op internet kan vinden starten de timer al direct als de verlichting aan gaat. Ik wil dat niet want de verlichting kan langer dan 30 minuten aan zijn en de naloop van de ventilator moet 30 minuten zijn (voorbeeld: doe badkamer lamp aan, ik lig 45 minuten in bad. Dan start de ventilator na 2 minuten en stopt op de 32ste minuut met draaien terwijl t bad nog vol zit).
Kan ik ergens uit lezen hoe lang de badkamer verlichting op "on" heeft gestaan of is er een handiger truukje?
[edit]
Na 2 minuten een boolean op true zetten en bij light off checken of die boolean op true staat en dan de timer starten? Of kan het makkelijker
[edit2]
Met de boolean werkt het. Mocht er iemand nog een makkelijkere manier hebben: ik hoor het wel
[ Voor 24% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 13:41 ]
Je kan bij de trigger bepalen na welke tijd deze activeert:WoBBeL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:19:
Oke, nog een domme vraag.
Ik wil dat mijn mechanische ventilatie aan gaat als mijn verlichting in de badkamer langer aan is dan 2 minuten. Dit gaat prima met een automation.
Op het moment dat de verlichting uit gaat moet een timer van 30 minuten starten. Die timer moet dus alleen starten als de verlichting langer is aan geweest dan 2 minuten. Hoe fix ik dat? Ik kan bij state naar "off" niet eenvoudig checken of de lamp langer is aan geweest dan 2 minuten toch?
Alle voorbeeldscripts die ik op internet kan vinden starten de timer al direct als de verlichting aan gaat. Ik wil dat niet want de verlichting kan langer dan 30 minuten aan zijn en de naloop van de ventilator moet 30 minuten zijn (voorbeeld: doe badkamer lamp aan, ik lig 45 minuten in bad. Dan start de ventilator na 2 minuten en stopt op de 32ste minuut met draaien terwijl t bad nog vol zit).
Kan ik ergens uit lezen hoe lang de badkamer verlichting op "on" heeft gestaan of is er een handiger truukje?
[edit]
Na 2 minuten een boolean op true zetten en bij light off checken of die boolean op true staat en dan de timer starten? Of kan het makkelijker
[edit2]
Met de boolean werkt het. Mocht er iemand nog een makkelijkere manier hebben: ik hoor het wel
Hoe check ik of een lamp uit gaat EN of hij 2 minuten heeft aangestaan? Ik gebruik al een voor 2 minuten om de boolean op true te zetten. Ik kan niet checken of de lamp uit is en hij 2 minuten aan is geweest.kepler schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:28:
[...]
Je kan bij de trigger bepalen na welke tijd deze activeert:
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 14:38 ]
Ja dat klinkt ook wel logischSeptillion schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:39:
@WoBBeL Wat dacht je van kijken of de ventilatie überhaupt aan staatDie zet je immers pas aan na twee minuten.
[edit]
Ja maar
[ Voor 58% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 14:42 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 05-06-2022 14:42 ]
input_boolean.mechanische_ventilatie_2_minuten
Ik had de ijdele hoop dat ik gewoon kon zien hoe lang een entiteit al aan stond ofzo
[ Voor 61% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 14:43 ]
Het is wel makkelijk om te kijken hoe lang hij aan staat maar niet hoe lang hij aan stondWoBBeL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:42:
Ik had de ijdele hoop dat ik gewoon kon zien hoe lang een entiteit al aan stond ofzo
Je zou met templating naar de last_changed attribute kunnen kijken van de from-state maar dat lijkt me stuk ingewikkelder dan gewoon een helper
[ Voor 5% gewijzigd door WoBBeL op 05-06-2022 14:48 ]
[edit]
En eigenlijk is met de helper beter dan kijken hoe lang het licht aan stond. Anders zou na twee minuten licht namelijk als nog je handmatige actie omzeep geholpen worden door het starten van de timer.
[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 05-06-2022 14:50 ]
Waarom niet een template sensor definiëren die een delay on en een delay off heeft en daar dan een automation aan koppelen om de mechanische ventilatie mee aan of uit te zetten.WoBBeL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:48:
@Septillion thanks! Ik had de hoop dat het eenvoudiger om dat uit te lezen was maar helaas. Ik heb nu 1 helper 3 automations. Alles werkt prima maar had stiekem gehoopt dat het makkelijker kon.
||
Ons netwerk loopt vanuit een Fritzbox 4040 met KPN 100/100 glas. Die 4040 samen met een fritzrepeater regelen WiFi. 4040 staat in meterkast. Net als de conbee2 stick. Nu heb ik de laatste tijd steeds vaker last van niet/traag reagerende lampen. Als ik de 4040 kijk is 2,4 GHz band ook 90/100% gebruik voor het op dat moment actieve kanaal. Conbee 2 staat al sinds den beginne op t zelfde kanaal. Na een refresh van de 4040 qua channel reageren de lampen meteen weer dus die lijken elkaar echt in de weg te zitten. Los van ‘beter WiFi netwerk ‘ wat is nu wijsheid? Deconz op ander channel zetten (nu 15 meen ik ) of juist WiFi vastzetten op een kanaal ipv auto select.
Ik zou het WiFi kanaal veranderen, want (als ik het me goed herinner) betekent het wijzigen van je Zigbee kanaal dat je alle apparaten opnieuw moet pairen.Koepert schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:36:
Hoi
Ons netwerk loopt vanuit een Fritzbox 4040 met KPN 100/100 glas. Die 4040 samen met een fritzrepeater regelen WiFi. 4040 staat in meterkast. Net als de conbee2 stick. Nu heb ik de laatste tijd steeds vaker last van niet/traag reagerende lampen. Als ik de 4040 kijk is 2,4 GHz band ook 90/100% gebruik voor het op dat moment actieve kanaal. Conbee 2 staat al sinds den beginne op t zelfde kanaal. Na een refresh van de 4040 qua channel reageren de lampen meteen weer dus die lijken elkaar echt in de weg te zitten. Los van ‘beter WiFi netwerk ‘ wat is nu wijsheid? Deconz op ander channel zetten (nu 15 meen ik ) of juist WiFi vastzetten op een kanaal ipv auto select.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
1
2
| homeassistant/device_automation/button1_left/config
{"automation_type": "trigger", "type": "action", "subtype": "button_1", "payload": "1_left_click", "topic": "homeassistant/btn_613df8/action", "device": {"identifiers": ["btn_613df8"], "name": "btn_613df8", "sw_version": "Btn 0.0.1", "model": "8btn", "manufacturer": "B+"}} |
Het device wordt dan aangemaakt, echter zonder de entity.
Ook als ik de voorbeelden zoals in device_trigger gebruik geeft dit niet het gewenste resultaat en lukt het mij niet om de entities te genereren.
Bovenstaande code zou toch ook de entity "button_1_left" moeten aanmaken?
HA versie 2022.6.2
intentionally left blank
Een device trigger maakt juist geen entity omdat het een trigger (op een device) is en geen sensor / ... met een state.pjeterinfo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:39:
Ik heb een probleem bij het aanmaken van een MQTT device trigger, de discovery topic met bij bijbehorende payload:
code:
1 2homeassistant/device_automation/button1_left/config {"automation_type": "trigger", "type": "action", "subtype": "button_1", "payload": "1_left_click", "topic": "homeassistant/btn_613df8/action", "device": {"identifiers": ["btn_613df8"], "name": "btn_613df8", "sw_version": "Btn 0.0.1", "model": "8btn", "manufacturer": "B+"}}
Het device wordt dan aangemaakt, echter zonder de entity.
Ook als ik de voorbeelden zoals in device_trigger gebruik geeft dit niet het gewenste resultaat en lukt het mij niet om de entities te genereren.
Bovenstaande code zou toch ook de entity "button_1_left" moeten aanmaken?
HA versie 2022.6.2
Ondanks dat ik zelf alles in YAML doe en ook opzoek hoe iets in YAML te doen zijn device triggers alsnog een dingetje dat ik via de GUI doe. Oftewel: als je naar Settings => Automations => Create Automation => Start with empty automation gaat, en vervolgens het trigger type op decice zet, kun je dan wel dit device selecteren, en vervolgens de trigger selecteren? Zo ja: als je dat gedaan hebt en je drukt op de knop, verschijnt er in het triggers blok dan ook een blauw balkje met triggered? Zo ja, dan werkt alles naar behoren. Wil je dit in de automations YAML verwerken dan kun je in het blok op de drie puntjes klikken en dan "Edit in YAML". Dit is dan gewoon het trigger stukje wat je in de YAML kunt plakken.
Top!! ik zat mij al twee dagen blind te staren op de entity in de device intergrationEen device trigger maakt juist geen entity omdat het een trigger (op een device) is en geen sensor / ... met een state.
Ondanks dat ik zelf alles in YAML doe en ook opzoek hoe iets in YAML te doen zijn device triggers alsnog een dingetje dat ik via de GUI doe. Oftewel: als je naar Settings => Automations => Create Automation => Start with empty automation gaat, en vervolgens het trigger type op decice zet, kun je dan wel dit device selecteren, en vervolgens de trigger selecteren? Zo ja: als je dat gedaan hebt en je drukt op de knop, verschijnt er in het triggers blok dan ook een blauw balkje met triggered? Zo ja, dan werkt alles naar behoren. Wil je dit in de automations YAML verwerken dan kun je in het blok op de drie puntjes klikken en dan "Edit in YAML". Dit is dan gewoon het trigger stukje wat je in de YAML kunt plakken.
Dit werkt inderdaad perfect.
intentionally left blank
Dat denk ik niet. Ik heb meerdere tussenstekkers recent gekocht. Die plug je dan in, verbinding je met je wifi en nog voordat je ze 'adopt' in ESPHome en ze een yaml config geeft zijn ze al gediscoverd.verjager schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:27:
[...]
In het ESPHome Dashboard worden alleen devices weergegeven waarvoor een YAML file aanwezig is. Daarbij komt dan te staan of die online of offline is. Maar je moet dus een bestand hebben met de instellingen om verbinding te kunnen maken.
Daarnaast staat de tagreader wel bij de integrations onder ESPHome.
@Koepert Hoeveel afstand zit er tussen je AP en je Zigbee stick? In mijn vorige appartement was de Wifi op elk kanaal rambam vol (40+ netwerken) dus daar had ik geen keuze. Maar nooit issue gehad met Zigbee ontvangst. Maar ik had (en heb nog steeds) mijn Zigbee stick en alles met Wifi >2m uit elkaar hangen.
Mn 4040 en conbee beide in de meterkast. De 4040 staat op een plank, de conbee hangt daar effectief 30cm boven denk ik.. Gekke is: Dat hangt al ruim n jaar denk ik zo, pas recent (na toevoeging 2 Shellies denk ik) dat t problemen oplevert.Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:21:
@Koepert Hoeveel afstand zit er tussen je AP en je Zigbee stick? In mijn vorige appartement was de Wifi op elk kanaal rambam vol (40+ netwerken) dus daar had ik geen keuze. Maar nooit issue gehad met Zigbee ontvangst. Maar ik had (en heb nog steeds) mijn Zigbee stick en alles met Wifi >2m uit elkaar hangen.
1 in de trapkast. dat is 2m in rechte lijn maar met 2 deuren, een trap en hal er tussen.Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:43:
@Koepert Shellies ook daar in de buurt of dat niet?
De andere hangt in de garage dat is.. nou ja.. n huis er tussen en 4m ofzo?
Nu docker aangepast zodat iptables uit staat. Blijkbaar een changelog van docker gemist? Iemand deze ongein ook gehad?
Auto discover werkt voor gebruik in HA.Tim Schuhmacher schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:52:
[...]
Dat denk ik niet. Ik heb meerdere tussenstekkers recent gekocht. Die plug je dan in, verbinding je met je wifi en nog voordat je ze 'adopt' in ESPHome en ze een yaml config geeft zijn ze al gediscoverd.
Daarnaast staat de tagreader wel bij de integrations onder ESPHome.
ESPHome Dashboard is voor beheer/aanpassen.
Dat zijn twee verschillende 'soorten' van verbinding maken.
Dit topic is gesloten.
![]()
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.