Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.370.709 views

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
B-Force schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:55:
Zijn hier ook mensen met een Envoy systeem en HA? :)
Ik heb sinds afgelopen week een Envoy systeem, toegevoegd via de Envoy integration (geen wachtwoord nodig, dus alleen de simpele read outs om mee te beginnen), maar nu loop ik een beetje vast in het Energy Dashboard. Welke sensor moet ik toevoegen als zonnepanelen productie?

sensor.envoy_xxx_current_power_production geeft de huidige productie weer, maar die krijg ik niet in het dashboard?

de standaard 'energy production (tarif 1)' en 'energy production (tarif 2)' geven een veel lagere waarde aan. deze komen uit mijn integratie met DSMR denk ik. deze zijn dus al 'gesaldeerd' volgens mij?
Ik gebruik sensor.envoy_(serienummer)_lifetime_energy_production

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:09
@coendeurloo Wat is je automation? En al eens naar de history daarvan gekeken? En de history van de entiteit?

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:20
Ik houd problemen met RFXCOM.
Situatie:
- HA in Virtualbox op mijn Linux werkstation, meest recente versie (standaard OVA download en 2 updates)
- rfxcom op rpi4 via ser2net open gezet
code:
1
2
3
ser2net.conf:

10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT max-connections=3 banner

- telnet rpi4 10001 vanaf mijn linux werkstation werkt
- kan de integration snel toevoegen, maar na korte tijd:
code:
1
2
3
4
5
6
 Logger: homeassistant.components.rfxtrx
Source: components/rfxtrx/__init__.py:96
Integration: RFXCOM RFXtrx (documentation, issues)
First occurred: 11:48:21 AM (1 occurrences)
Last logged: 11:48:21 AM
Connection timeout: failed to receive response from RFXtrx device

- domoticz op die rpi4 al eens uitgezet, misschien blokkeert hij toegang tot de usb...
- zelfde resultaat

Iemand die ser2net gebruikt en weet hoe ik kan debuggen vanuit HA? Ik ben pas een paar dagen bezig met HA en moet nog erg wennen aan de "afgesloten" omgeving

Omdat de ssh addon ook weinig toevoegd (geen telnet om de poort 1001 te testen, ping van de rpi4 lukt wel)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-11 09:58

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Heeft er iemand al eens iets gemaakt om de saldering in Nederland te verrekenen in het energie-dashboard? In de search in dit (en vorige) topic vind ik helaas niets en op het HA forum is de vraag een keer gesteld maar ook onbeantwoord gebleven.
Op dit moment vertelt HA me wat ik verbruikt heb tegen verbruikstarief en trekt daar de overproductie vanaf tegen (het veel lagere) teruglevertarief, terwijl de werkelijke kostenreductie dus eigenlijk een stuk hoger ligt. Ik heb er mijn hoofd dit weekend al over zitten breken, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat voor helper-sensoren ik zou moeten maken om dit op de juiste manier te verwerken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Demo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:58:
Heeft er iemand al eens iets gemaakt om de saldering in Nederland te verrekenen in het energie-dashboard? In de search in dit (en vorige) topic vind ik helaas niets en op het HA forum is de vraag een keer gesteld maar ook onbeantwoord gebleven.
Op dit moment vertelt HA me wat ik verbruikt heb tegen verbruikstarief en trekt daar de overproductie vanaf tegen (het veel lagere) teruglevertarief, terwijl de werkelijke kostenreductie dus eigenlijk een stuk hoger ligt. Ik heb er mijn hoofd dit weekend al over zitten breken, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat voor helper-sensoren ik zou moeten maken om dit op de juiste manier te verwerken.
Er is op dit moment toch alleen nog maar een lager salderingstarief als je daadwerkelijk op jaarniveau overproductie hebt?

Home Assistant configuratie

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-11 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Demo Probleem is dat je niet echt (goed) kunt inschatten wanneer je op het punt bent gekomen dat je binnen je jaarafrekening meer teruglevert dan verbruikt. Dus hoe zou je HA willen vertellen dat kilowattuur X nog evenveel waard is als een duur gekocht kilowattuur, terwijl zijn broertje kilowattuur Y nog maar 10 cent waard is?

Wat ik doe is het teruglevertarief gewoon gelijk stellen aan het inkooptarief (€0,25/kWh). Dit is voor zo'n 2800 van de 3000 opgewekte kWh's correct. Er zijn dan 200 kWh's die teveel geld opleveren volgens HA, maar ach. En de verhouding 2800/200 is ook een gok, dat kan ik niet zo precies voorspellen maanden van tevoren :P

Alternatief is misschien om een geschatte gemiddelde prijs van je opgewekte elektriciteit in te stellen in HA?
Dus in mijn geval met bovenstaande getallen iets als:

(2800*25 cent + 200*10 cent) / 3000 = 24 cent per kWh.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-11 09:58

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Eerlijk gezegd liggen de panelen er ook pas een paar maanden en heb ik pas sinds begin april inzicht in verbruik in mijn nieuwe woning, dus had er helemaal niet bij stilgestaan dat er tijden komen dat het verbruik op een dag minder gaat zijn dan de totale opbrengst en de saldering plaatsvindt tov (veel) eerder geproduceerde energie waardoor een eenvoudige oplossing met helper-sensoren ook niet meer voldoet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Demo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:58:
Ik heb de productie en consumptie prijzen gewoon gelijk gesteld aan elkaar. Dat is min of meer toch wat salderen is. Ik loop niet het gevaar om terug te leveren dus dat werkt voor mij verder prima.
Demo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:03:
Eerlijk gezegd liggen de panelen er ook pas een paar maanden en heb ik pas sinds begin april inzicht in verbruik in mijn nieuwe woning, dus had er helemaal niet bij stilgestaan dat er tijden komen dat het verbruik op een dag minder gaat zijn dan de totale opbrengst en de saldering plaatsvindt tov (veel) eerder geproduceerde energie waardoor een eenvoudige oplossing met helper-sensoren ook niet meer voldoet.
Saldering vindt alleen plaats over het hele jaar. Dus alleen als je over het hele jaar gemeten meer terug levert dan je verbruikt dan zou het interressant zijn om te zien wat je daaraan verdient.

Qua template sensor komt het min of meer neer op (max(0, (totale consumptie van het jaar) - (totale productie van het jaar)) * overproductie vergoeding).

Moeilijker dan dat hoef je het niet te maken

[ Voor 32% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 09-05-2022 15:40 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 09:34
Peet3kabo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Want? Ik draai met een PI4 en een Gen5 en draait gewoon.
Wat zouden die problemen dan moeten zijn?
Ik had bij verschillende shops gelezen dat de Gen5 niet herkend werd op de pi4. O.a. bij Sos solutions in de comments. Maar ook bij HAshop in de product omschrijving (hier spreken ze over een work-around met een hub). Ook werd er gesuggereerd dat dit de reden zou zijn voor een de Gen5+.

Maar er zijn idd ook mensen te vinden waar het gewoon wel werkt.. Mogelijk nog iets met een oude versie van de pi4 ofzo.. Ik ga maar eens kijken of ik ergens een pi4 kan scoren en dan eerst maar proberen voordat ik een andere sick koop O-)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:04
skank schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:27:
[...]

Ik heb iets gevonden : https://www.tvgids24.nl/delen#gadget

Nu om dit mooi in HA te krijgen...
Eerst geprobeerd om de gadget te kopieren en in een iframe te zetten.
Dat lukt maar:
- ik moet de layout droppen, en ik kan de weergegeven zenders gelijk niet aanpassen en opslaan door de cookies
Iemand een idee?
Ook allow cookies erna plaatsen helpt niet.
Of iemand een ander idee om een soortgelijk tvgidskaart te krijgen? _/-\o_

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 11:19
Eindelijk HA OS in gang gekregen op een oude laptop en nu laat mijn vrouw weten dat ze toch liever heeft dat ik die niet constant in het stopcontact laat zitten. Dus zal ik toch op zoek moeten gaan naar een Pi of Odroid die ik kan weg stoppen in de elektrische kast. :F

Je kan waarschijnlijk wel een back-up opslaan van het systeem en dan inladen op een nieuwe OS?
Tibs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:50:
Eindelijk HA OS in gang gekregen op een oude laptop en nu laat mijn vrouw weten dat ze toch liever heeft dat ik die niet constant in het stopcontact laat zitten. Dus zal ik toch op zoek moeten gaan naar een Pi of Odroid die ik kan weg stoppen in de elektrische kast. :F

Je kan waarschijnlijk wel een back-up opslaan van het systeem en dan inladen op een nieuwe OS?
Als je HA OS hebt moet dat geen probleem zijn

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 16:38

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Ik gebruik voor mijn lampen en een plug/outlet TRÅDFRI van Ikea. Nu had ik voor een nieuwe usecase in mijn home automation twee outlets nodig, mijn oog viel hierbij op de hue outlets omdat die qua design minder plek innemen en dus mooier...

Nu dacht ik dat je TRÅDFRI en Hue kon combineren, maar dat lijkt alleen voor lampen te werken. Gelukkig kan je de outlets via Bluetooth ook aan Google Home koppelen, wat ik dus nu gedaan heb. Ik had verwacht dat de outlets dan als entiteit ook in HA beschikbaar zouden komen, maar helaas... ook na tig malen syncen van de Google Home entiteiten in HA zijn de outlets niet beschikbaar in HA. Ook herstarten zorgde niet voor een oplossing..

Ik begin me dus af te vragen of het überhaupt wel kan wat ik wil...
DutchHammer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:37:
Ik gebruik voor mijn lampen en een plug/outlet TRÅDFRI van Ikea. Nu had ik voor een nieuwe usecase in mijn home automation twee outlets nodig, mijn oog viel hierbij op de hue outlets omdat die qua design minder plek innemen en dus mooier...

Nu dacht ik dat je TRÅDFRI en Hue kon combineren, maar dat lijkt alleen voor lampen te werken. Gelukkig kan je de outlets via Bluetooth ook aan Google Home koppelen, wat ik dus nu gedaan heb. Ik had verwacht dat de outlets dan als entiteit ook in HA beschikbaar zouden komen, maar helaas... ook na tig malen syncen van de Google Home entiteiten in HA zijn de outlets niet beschikbaar in HA. Ook herstarten zorgde niet voor een oplossing..

Ik begin me dus af te vragen of het überhaupt wel kan wat ik wil...
Nee, de sync werkt alleen andersom, je kunt devices vanuit HA naar GH syncen. Niet vanuit GH naar HA.
Je zou een zigbee stick kunnen overwegen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik zoek me helemaal rot maar kom er niet achter... Hoe krijg ik die kaarten netjes naast elkaar?
Het is me een keer gelukt door te spelen met horizontale en verticale kaarten maar wat ik nu ook probeer, hij blijft maar één kaart breed.

Wil gewoon drie 'horizontale' kaarten naast elkaar zodat ik de zelf kan invullen, iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1FhdQiApVALTaEH8KcUsaiIKNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilIDDm6Hs4gGbe8w1H23NsbK.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-11 21:48

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:48:
Ik zoek me helemaal rot maar kom er niet achter... Hoe krijg ik die kaarten netjes naast elkaar?
Het is me een keer gelukt door te spelen met horizontale en verticale kaarten maar wat ik nu ook probeer, hij blijft maar één kaart breed.

Wil gewoon drie 'horizontale' kaarten naast elkaar zodat ik de zelf kan invullen, iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?
[Afbeelding]
In 1 kaart stoppen met Vert/horizontal cards.

Daarna de View type van het scherm op 1 panel zetten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sbnyB5i.png

Daarna doet ie alles vet breed, waardoor je wel uit komt met die vert/hor.

Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jpbIFrx.png

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 10-05-2022 18:10 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-11 15:26
verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door CAD-tekenaar op 10-05-2022 19:54 . Reden: probleem loste vanzelf op ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:01

MJV

Sinds de meest recente update wordt mijn Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus niet meer herkend. Ik heb de instructies bij Zigbee2mqtt (nogmaals) gevolgd, maar de device verschijnt niet meer onder /dev/.

lsusb zegt dit (regel 5).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-1         0bda:5411:0121 09  2.10  480MBit/s 0mA 1IF  (Generic 4-Port USB 2.0 Hub ffffffd6ffffffa3ffffffebffffffcb) hub
    |__1-1.1     0403:6001:0600 00  2.00   12MBit/s 90mA 1IF  (FTDI FT232R USB UART AB6FKH6Z)
    |__1-1.3     06da:ffff:0003 00  1.10  1.5MBit/s 100mA 1IF  (PPC Offline UPS 000000000   )
  |__1-3         10c4:ea60:0100 00  2.00   12MBit/s 100mA 1IF  (ITead Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 9215ae6deed8eb11ab360815b9da5f8b)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 7F008BD05ADA5A35)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__2-2         0bda:0411:0121 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Generic 4-Port USB 3.0 Hub ffffffd6ffffffa3ffffffebffffffc0) hub

dmesg zegt dit:
code:
1
2
[ 1162.747354] usb 1-3: USB disconnect, device number 10
[ 1169.468948] usb 1-3: new full-speed USB device number 11 using xhci_hcd

De serial FTDI (slimme meter) komt wél netjes onder /dev/USB0 terecht.

Ik heb inmiddels ook al de drivers direct ingeladen via deze instructie, maar ook dat helpt niet.

Iemand nog suggesties hoe dit weer werkend te krijgen?

(even een crosspost met het Synology topic).

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
royduin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Ouch, dat is wel erg aan de prijs. Wel wat ik zoek; behoorlijk wat mogelijkheden qua events. Helaas groter dan de Shelly i3.
Het is helaas praktisch de enige oplossing als je drie of vier pulsdrukkers wil gebruiken op Zigbee (tenzij je idd helemaal DIY gaat). Je hebt ook nog deze: https://www.robbshop.nl/r...0of%20hue%20wall%20switch maar die heb ik zelf niet werkend gekregen en support sowieso geen binding.

Een Shelly heb ik ook naar gekeken maar dan ben je afhankelijk van zowel WIFI, HA en Zigbee. Als je niet de enige bent die de oplossing gebruikt heb je het extra geld snel terugverdient. De lampen moeten gewoon altijd op zijn minst dom aan/uit gezet kunnen worden.

Overigens viel het inbouwen mij reuze mee (in vergelijking met andere modules) doordat de kabels er al aanzitten en erg dun zijn. Ik heb hem gecombineerd met deze pusldrukker: https://www.home2link.nl/...-3v-10a-wit-glanzend.html
RobertMe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Sow, inderdaad "als het wat mag kosten". Ik vind Z-Wave spul "duur" met prijzen van 50 tot 60 euro meestal. Deze kost het dubbele. Maar zoals je aangeeft, als die bindings ondersteund is het wel een iets meer dan standaard Zigbee switchje. Enige vraag is dan hoe je het gaat gebruiken. Bindings zijn in mijn geval puur een backup optie, omdat je dus ook niet slim kunt schakelen. Voor een normale schakelaar die je dagelijks doorlopend gebruikt is dat slimme echter weer wel aan de orde? Kan mij zomaar indenken dat als je 's morgens de schakelaar in de keuken gebruikt je een andere scene wilt hebben dan dat als je 's avonds / bij het avondeten de schakelaar gebruikt. En met bindings kan dat dus weer niet.
De bindings heb ik getest en kan je per schakeling toepassen. Je kan ze ook aan een group binden. Maar ik gebruik het inderdaad als backup oplossing. Ik heb dimmers op meerdere plekken ingebouwd (ook achter stopcontacten voor kamerlampen) en heb die in een group aan 1 schakelaar gehangen. Zo kan ik bij een storing van HA nog wel gewoon de lampen in de keuken, woonkamer en zitkamer aandoen alsof er een schakeldraad loopt. Doordat hij short/long presses ondersteunt kan ik ook dimmen per groep. Dat kan je eventueel ook aanpassen naar het toggelen door scenes. De slimme schakelingen zoals op tijd neemt HA vanzelfsprekend voor zijn rekening, maar daar heb ik hem dan ook niet voor.

Er zijn echt idioot veel combinaties en opties in te stellen met dat ding. Ik moet eerlijk bekennen dat het ook even duurde voordat hij werkte zoals ik wilde. Met deze prijs is het wel een niché ding. Daar ben ik het mee eens. Naast dat het mij wel wat waard is dat je een backup oplossing hebt, vraag ik mij het af hoeveel duurder het is in mijn use-case. Als alternatief had ik sowieso een pak meer materiaal moeten gebruiken om tot een vergelijkbare oplossing te komen die aan mijn voorwaarden voldeed.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:38
Ik draai momenteel home assistant in een docker container op mijn Synology NAS. Het leek me wel handig om gebruik te maken van git repository voor de home assistant config folder. Als je codeserver gebruikt heb je een mooie werkomgeving.

Zijn hier mensen die toevallig een git repository gebruiken voor het bijhouden van hun wijzigingen in de git config folder? Zijn er nog dingen waarop te letten? Iemand een .gitignore om te delen? :)
banaliteit schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:53:
Ik draai momenteel home assistant in een docker container op mijn Synology NAS. Het leek me wel handig om gebruik te maken van git repository voor de home assistant config folder. Als je codeserver gebruikt heb je een mooie werkomgeving.

Zijn hier mensen die toevallig een git repository gebruiken voor het bijhouden van hun wijzigingen in de git config folder? Zijn er nog dingen waarop te letten? Iemand een .gitignore om te delen? :)
Mijn config staat hier, inclusief .gitignore.
Zorg er voor dat je goed gebruik van secrets maakt, en dat je alles van te voren checkt. Als het er eenmaal op staat, en blijkt dat je iets gemist hebt, is de enige manier om het er af te krijgen je hele repo verwijderen en opnieuw committen.

https://github.com/TheFes/HA-configuration

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:20
Voor mijn zwembad wil ik de pomp op diverse type tijden laten lopen. Zo heb ik het standaard schema van 2 keer 2 uur per dag, en bijvoorbeeld 24 uur achter elkaar.

Ik heb dus een input_select gemaakt met de 3 opties, 2uur, 24uur en uit.
En 2 automations, met een condition die de gekozen waarde checkt.

Dit werkt echter niet.
code:
1
2
3
4
5
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_select.zwembad
    attribute: options
    state: 24-uur

Geeft bij debuggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Executed: May 11, 2022, 8:40:09 AM
Result:
result: false
entity_id/0
Result:
state:
  - 2-uur-2-keer
  - 24-uur
  - uit
wanted_state: 24-uur

wat doe ik fout?

Tijd van werken, tijd van rusten

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 10:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

TheFes schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Nee, de sync werkt alleen andersom, je kunt devices vanuit HA naar GH syncen. Niet vanuit GH naar HA.
Je zou een zigbee stick kunnen overwegen.
Niet helemaal waar, de 2 smartclocks van mijn zoons komen via een Google Home integratie in HA.
Zodoende kan ik bijv. hun rolluiken open doen en een lamp aan als hun wekker afgaat.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 30-10 07:08
Driek schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:41:
Voor mijn zwembad wil ik de pomp op diverse type tijden laten lopen. Zo heb ik het standaard schema van 2 keer 2 uur per dag, en bijvoorbeeld 24 uur achter elkaar.

Ik heb dus een input_select gemaakt met de 3 opties, 2uur, 24uur en uit.
En 2 automations, met een condition die de gekozen waarde checkt.

Dit werkt echter niet.
code:
1
2
3
4
5
  condition:

Geeft bij debuggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Result:
entity_id/0
Result:
state:
  - 2-uur-2-keer
  - 24-uur
  - uit
wanted_state: 24-uur

wat doe ik fout?
Wat is de hele automatisering?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Driek
JustMyOpinion schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Wat is de hele automatisering?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- id: '1652040032794'
  alias: Zwembadpomp ritme 24uur
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_button.pomp_ritme
  condition:
  action:
  - type: turn_on
    device_id: f7ae5de90bbdc4746771d76b10a56d43
    entity_id: switch.shelly_1_c45bbe7749d1_relay_0
    domain: switch
  - delay:
      hours: 24
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - type: turn_off
    device_id: f7ae5de90bbdc4746771d76b10a56d43
    entity_id: switch.shelly_1_c45bbe7749d1_relay_0
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: 2-uur-2-keer
    target:
  - data:
      title: Zwembadpompritme staat weer op 2 uur.
    service: notify.dirk      
  mode: single

die ziet er zo uit

• JustMyOpinion
Zit op werk dus kan niet goed kijken, maar zou je state: 24-uur niet in quotes moeten staan? Dus state: "24-uur" (Of single quote ')

Edit: Google search bracht mij hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTeJ_6bBxaK_4mQHGm_UI_S9FXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vImFktyioaLjfE8rJKO3rT1k.png?f=user_large

Ik zelf ben eigenlijk helemaal overgestapt op Node Red. Mocht je daar ook heen gaan, dan heb ik een bijna kant en klare oplossing voor je. Ik gebruik zo'n oplossing voor mijn verlichting (normaal, romantisch, bioscoopmodus etc.).

[ Voor 69% gewijzigd door JustMyOpinion op 11-05-2022 10:13 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Driek
JustMyOpinion schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:09:
Zit op werk dus kan niet goed kijken, maar zou je state: 24-uur niet in quotes moeten staan? Dus state: "24-uur" (Of single quote ')

Edit: Google search bracht mij hier:
[Afbeelding]

Ik zelf ben eigenlijk helemaal overgestapt op Node Red. Mocht je daar ook heen gaan, dan heb ik een bijna kant en klare oplossing voor je. Ik gebruik zo'n oplossing voor mijn verlichting (normaal, romantisch, bioscoopmodus etc.).
kan ik proberen natuurlijk, maar automation is gemaakt via de wizard, en gekozen via dropboxes.

overigens ook raar dat hij denkt dat de state 3 waardes heeft, terwijl deze er maar 1 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 11-05-2022 10:22 ]

• Septillion
@Driek Je wil naar de geselecteerde state kijken, niet naar de mogelijke options die in het attrribute staan.

Simperlweg dus:
YAML:
1
2
3
4
  condition:

• JustMyOpinion
Oh, dan ben ik overvraagd :)

Dit viel mij op en werd bevestigd via een post op internet. Maar je zou idd denken dat de Wizard dat zelf zou oplossen. Maar ja, proberen kan altijd dus zou het gewoon eens proberen. Keer met ' en een keer met ", dan weet je het zeker.

//Opmerking van septillion klinkt aannemelijker

[ Voor 8% gewijzigd door JustMyOpinion op 11-05-2022 10:24 ]

• Driek
Septillion schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:22:
@Driek Je wil naar de geselecteerde state kijken, niet naar de mogelijke options die in het attrribute staan.

Simperlweg dus:
YAML:
1
2
3
4
  condition:
even testen

met quotes lijkt het te werken, enig verschil is eigenlijk dat ik deze regel verwijderd heb

Bedankt

[ Voor 14% gewijzigd door Driek op 11-05-2022 10:37 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 15:14
Ik heb maandag de laatste versie van HA erop gezet. Maar sinds dien gaan een aantal lampen niet uit via de automation. Ik zie niet wat er veranderd is waardoor dit niet meer werkt.

In de log is de automation wel getriggered, maar deze devices stonden nog aan:
device_id: cb1f5eb9be3afb2c909c3787defb52ae
entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_29bb35fe_on_off
device_id: b06b7ff7924ec6a7d8b656bc36b4e0f4
entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_on_off

Hopelijk ziet iemand het, het betreft de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Turn off all lights
trigger:
  - platform: time
    at: '00:01:00'
condition: []
action:
  - delay:
      minutes: '{{ range(1, 20)|random }}'
  - service: script.all_lights_off
    data:
      exclude_entity_ids: >-
        light.hue_voordeur_1, light.hue_voordeur_2, light.hue_garage_1,
        light.hue_garage_2
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id: light.kerst
    data: {}

Water-Escape

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-10 11:28
Ik ben nieuw hier, en heb dus even hulp nodig.

Met het oog op een nakende installatie van luch/lucht warmtepompen/airco in onze woning was ik op zoek naar een oplossing om deze slim aan te sturen op basis van de zonnepanelen en thuisbatterij.

Aangezien ik nog een Raspberry Pi liggen had en Home-Assistant een integratie heeft voor MELCloud (Cloudplatform van Mitsubishi Electric voor m'n airco's) ben ik gisteren aan de slag gegaan.

Ondertussen heb ik de basics draaien, met volgende zaken al actief en werkend:
- P1 Meter (Voor live info of er injectie naar het net gaat)
- Integratie via HACS met m'n Hybride Solis inverter
(Op basis van deze inputs is ook het Energy-panel up and running)

Ik ben er dus wel gerust in dat ik dit werkend kan krijgen.

Nu ben ik dus bezig de andere apparaten in m'n woning ook verbonden te krijgen, en voor veel zaken is dat al gelukt.

Waar ik echter vastloop/door de bomen het bos niet meer zie zijn de zaken die ik al van Xiaomi/Aqara in huis heb:

- 2 x Aqara Temperature sensor
- 2 x 2 Button wireless remote switch
- 2X Xiaomi Mi Smart Plug (Zigbee Version)
- Roborock S5 Max Vacuum.

Momenteel wordt dat allemaal aangestuurd door een Aqara M1s hub via de Aqara app.

Ik wens dit nu natuurlijk te integreren in Home-Assistant, en begrijp dat ik daar extra Hard- en software voor nodig heb.

Kan iemand me hier op weg helpen?

Ik begrijp dat ik nodig heb:
- Zigbee2MQTT
- Een of andere zigbee stick voor in de Pi die de AQARA hub vervangt
- What else???

Ik wens graag zoveel mogelijk te kunnen regelen via een GUI (Liefst niet teveel prutsen met configuration.yaml, en de mogelijkheid hebben in de toekomst zigbee compatible extra sensoren, smart lights,... toe te voegen.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-10 16:40
FORZAM schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:28:
?

- Zigbee2MQTT
- What else???

Ik wens graag zoveel mogelijk te kunnen regelen via een GUI (Liefst niet teveel prutsen met configuration.yaml, en de mogelijkheid hebben in de toekomst zigbee compatible extra sensoren, smart lights,... toe te voegen.
Ik zou een Conbee II stick adviseren, werkt eenvoudig en breed inzetbaar.
Zigbee2MQTT werkt goed maar de standaard integratie van de Conbee werkt ook prima, zelf gebruik ik ZHA, nog eenvoudiger en supersnel en alles via de GUI.
Meer dan een Conbee II en een vrije USB-poort die je doormapt hoef je niet aan te schaffen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 22:40
FORZAM schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:28:
Ik ben nieuw hier, en heb dus even hulp nodig.

Met het oog op een nakende installatie van luch/lucht warmtepompen/airco in onze woning was ik op zoek naar een oplossing om deze slim aan te sturen op basis van de zonnepanelen en thuisbatterij.

Aangezien ik nog een Raspberry Pi liggen had en Home-Assistant een integratie heeft voor MELCloud (Cloudplatform van Mitsubishi Electric voor m'n airco's) ben ik gisteren aan de slag gegaan.

Ondertussen heb ik de basics draaien, met volgende zaken al actief en werkend:
- P1 Meter (Voor live info of er injectie naar het net gaat)
- Integratie via HACS met m'n Hybride Solis inverter
(Op basis van deze inputs is ook het Energy-panel up and running)

Ik ben er dus wel gerust in dat ik dit werkend kan krijgen.

Nu ben ik dus bezig de andere apparaten in m'n woning ook verbonden te krijgen, en voor veel zaken is dat al gelukt.

Waar ik echter vastloop/door de bomen het bos niet meer zie zijn de zaken die ik al van Xiaomi/Aqara in huis heb:

- 2 x Aqara Temperature sensor
- 2 x 2 Button wireless remote switch
- 2X Xiaomi Mi Smart Plug (Zigbee Version)
- Roborock S5 Max Vacuum.

Momenteel wordt dat allemaal aangestuurd door een Aqara M1s hub via de Aqara app.

Ik wens dit nu natuurlijk te integreren in Home-Assistant, en begrijp dat ik daar extra Hard- en software voor nodig heb.

Kan iemand me hier op weg helpen?

- Zigbee2MQTT
- What else???

Ik heb Aqara sensoren zonder Hub maar gekoppeld via een Conbee II stick en de Deconz integratie.
Werkt verder prima.
Draait maanden stabiel.
Één keer door mijn eigen fout korte tijd uitval gehad maar dat heb ik weer kunnen herstellen.

Airco’s heb ik ook in HA staan, in mijn geval LG’s.
Dat is een integratie voor en dat werkt ook prima.
Heb van de Aqara temperatuur sensor nog geen thermostaat voor de Airco’s gemaakt maar dat kan wel.
De temperatuur meting van de Aqara is beter dan van de airco’s zelf.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25
@FORZAM
LIDL SILVERCREST® Gateway - Zigbee Smart Home

https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/ha/

Heb deze gateway omgezet naar een HA compatible ding, werkt uitstekend (heb er 2 besteld ivm evt toekomstig defect)
Hangen best wat devices aan waaronder Aqara sensoren

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Volgens mij is die Aqara hub zelf ook wel in Home Assistant te krijgen.
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_aqara/

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-11 16:39
TheFes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:04:
[...]
Zorg er voor dat je goed gebruik van secrets maakt, en dat je alles van te voren checkt. Als het er eenmaal op staat, en blijkt dat je iets gemist hebt, is de enige manier om het er af te krijgen je hele repo verwijderen en opnieuw committen.

Dank! Ik weet dat ik niet degene was die hier om vroeg, maar zit hier zelf ook mee.

Ik heb alles in een (private) GH Repo staan en backup ongeveer alles in de HA folder.
Mocht ik ooit een keer mijn config willen delen, dan maak ik een nieuwe repo waar ik alles in zet.

Maar de vraag is nu dus: hoe doe je dat met die files/folders die je geignored hebt?
Heb je die in een andere git-repo staan?
Het idee lijkt me juist dat je bij een calamiteit alles snel weer kan restoren? Zeker een secrets.yaml of google_calendars.yaml lijkt mij handig om nog ergens anders te bewaren?

Blog

Ben.Hahlen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Dank! Ik weet dat ik niet degene was die hier om vroeg, maar zit hier zelf ook mee.

Ik heb alles in een (private) GH Repo staan en backup ongeveer alles in de HA folder.
Mocht ik ooit een keer mijn config willen delen, dan maak ik een nieuwe repo waar ik alles in zet.

Maar de vraag is nu dus: hoe doe je dat met die files/folders die je geignored hebt?
Het idee lijkt me juist dat je bij een calamiteit alles snel weer kan restoren? Zeker een secrets.yaml of google_calendars.yaml lijkt mij handig om nog ergens anders te bewaren?
Ik heb mijn repo vooral op Github staan om te delen met anderen, niet als back-up.
Backups worden dagelijks op Google Drive gezet.

• Septillion
@FORZAM Daar heb je dus meerdere opties voor met voor en nadelen. De hub integreren, ZHA, Zigbee2MQTT, DeConz.

Als je de hub integreert zit je nog steeds vast aan wat je kunt koppelen volgens Aqara. Met de andere opties ben je vrijer. DeConz werkt natuurlijk alleen met hun stick maar heeft prima ondersteuning. Voor ZHA en Zigbee2MQTT is er wel een lijst van supported devices. Zelf al twee jaar tevreden gebruiker van Zigbee2MQTT met een CC2652RB stick (Slaesh's).

Vergeet voor Zigbee2MQTT niet de MQTT broker (Mosquitto in de addon store) te installeren in HA.

• FORZAM
Ora et Labora schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Ik zou een Conbee II stick adviseren, werkt eenvoudig en breed inzetbaar.
Zigbee2MQTT werkt goed maar de standaard integratie van de Conbee werkt ook prima, zelf gebruik ik ZHA, nog eenvoudiger en supersnel en alles via de GUI.
Meer dan een Conbee II en een vrije USB-poort die je doormapt hoef je niet aan te schaffen.
Hartelijk dank, de Conbee zie ik vaak terugkomen, en daar zullen dan wel genoeg tutorials zijn om het zelf aan de praat te krijgen en houden.
(De tijd dat ik deze zaken leuk tijdverdrijf vond zijn spijtig genoeg voorbij. Nu is ease of setup en betrouwbaarheid het belangrijkste :).
TheFes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:39:
Volgens mij is die Aqara hub zelf ook wel in Home Assistant te krijgen.
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_aqara/
Dit lijkt enkel te werken voor de oudere Xiaomi hubs, de Aqara zou niet ondersteund worden. (Wel via een omweg via homekit, maar ik heb geen Apple-spul.)
Septillion schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:03:
@FORZAM Daar heb je dus meerdere opties voor met voor en nadelen. De hub integreren, ZHA, Zigbee2MQTT, DeConz.

BAls je de hub integreert zit je nog steeds vast aan wat je kunt koppelen volgens Aqara. Met de andere opties ben je vrijer. DeConz werkt natuurlijk alleen met hun stick maar heeft prima ondersteuning. Voor ZHA en Zigbee2MQTT is er wel een lijst van supported devices. Zelf al twee jaar tevreden gebruiker van Zigbee2MQTT met een CC2652RB stick (Slaesh's).

Vergeet voor Zigbee2MQTT niet de MQTT broker (Mosquitto in de addon store) te installeren in HA.
Hub integreren gaat dus niet lukken, Zigbee2MQTT met CC2652RB lijkt qua kosten bijna gelijk aan de Conbee II, dus dan lijkt het me in mijn geval beter om voor de Conbee te gaan.
raymondw schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:38:
@FORZAM
LIDL SILVERCREST® Gateway - Zigbee Smart Home

https://paulbanks.org/projects/lidl-zigbee/ha/

Heb deze gateway omgezet naar een HA compatible ding, werkt uitstekend (heb er 2 besteld ivm evt toekomstig defect)
Hangen best wat devices aan waaronder Aqara sensoren
Leuk dat het kan, maar als ik alleen al maar de procedure zie om aan het root password te komen ga ik toch maar voor de kant-en-klare oplossing gaan.

Hartelijk dank voor de input allemaal!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
FORZAM schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Dit lijkt enkel te werken voor de oudere Xiaomi hubs, de Aqara zou niet ondersteund worden. (Wel via een omweg via homekit, maar ik heb geen Apple-spul.)
HomeKit heeft natuurlijk twee kanten. End devices en de controller. De Aqara hub zal dienst doen als HomeKit end device. Jij benoemd geen Apple apparaten te hebben, dus geen HomeKit Controller. Echter kun je ook een HomeKit Controller hebben zonder Apple apparaten. Home Assistant kan namelijk ook dienst doen als HomeKit Controller. Zelf heb ik bv de Tado Bridge, die normaliter via de Tado cloud te integreren is, via HomeKit gekoppeld. De Tado Bridge denkt dus met een iPhone / AppleTV / ... te babbelen als zijnde HomeKit Controller, maar in werkelijkheid is het Home Assistant. En in HA zie ik dan gewoon de thermostaat en de knoppen als climate entity en kan via die route ook de temperatuur aanpassen etc.

Edit:
Overigens puur ter info, niet als aanbeveling om voor de Aqara Hub te gaan. Zelf heb ik Zigbee2mqtt draaien met een antieke CC2531. Maar intussen zijn er dus andere en vele betere sticks te vinden. De CC2531 moet je nu niet meer kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 11-05-2022 14:10 ]

• Tibs
Voor de automatisering van de tuinverlichting heb ik voorlopig een Shelly gebruikt om de spots aan te sturen. Graag had ik daar ook de verlichting van het zwembad bij gezet. Nu kan ik dat op 3 manieren doen:

- Ik steek een Shelly tussen de 12V voedingsspanning van de spots zetten;
- De DMX ingang gebruiken op de printplaat;
- De RS485 ingang gebruiken op de printplaat.

Met de laatste twee kan ik ook de kleur sturen. Als ik dat bij de eerste oplossing wil doen heb ik de afstandsbediening van de lampen nodig.

Het eerste zou ik direct kunnen doen. Voor de 2 andere heb ik iets te weinig kennis. Hoe zou ik deze kunnen aansturen via Home Assistant en welke hardware heb ik dan nog extra nodig?

• FORZAM
RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:08:
[...]

HomeKit heeft natuurlijk twee kanten. End devices en de controller. De Aqara hub zal dienst doen als HomeKit end device. Jij benoemd geen Apple apparaten te hebben, dus geen HomeKit Controller. Echter kun je ook een HomeKit Controller hebben zonder Apple apparaten. Home Assistant kan namelijk ook dienst doen als HomeKit Controller. Zelf heb ik bv de Tado Bridge, die normaliter via de Tado cloud te integreren is, via HomeKit gekoppeld. De Tado Bridge denkt dus met een iPhone / AppleTV / ... te babbelen als zijnde HomeKit Controller, maar in werkelijkheid is het Home Assistant. En in HA zie ik dan gewoon de thermostaat en de knoppen als climate entity en kan via die route ook de temperatuur aanpassen etc.

Edit:
Overigens puur ter info, niet als aanbeveling om voor de Aqara Hub te gaan. Zelf heb ik Zigbee2mqtt draaien met een antieke CC2531. Maar intussen zijn er dus andere en vele betere sticks te vinden. De CC2531 moet je nu niet meer kopen.
Spijtig genoeg werkt het niet om via Homekit controller de integratie met de Hub te doen, de Hub wordt niet gedetecteerd. (Terwijl bvb. m'n LG TV gisteren onmiddelijk bij setup wel op deze manier gedetecteerd werd...

De workaround lijkt hier te zijn:
- Aqara Hub eerste aan een Home koppelen door met de apple home app de barcode te scannen
- Dan weer te verwijderen uit je Home
- Dan zou hij gedetecteerd moeten worden via Homekit Controller

(Maar aangezien ik geen Iphone/Ipad heb kan ik dat dus niet proberen...)

Ondertussen is de Conbee II besteld (Mooie goedkope warehouse deal....) en ga ik daar morgen gewoon mee aan de slag.

Hartelijk dank voor het meedenken iedereen.

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-10 19:41
Septillion schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:02:
@coendeurloo Wat is je automation? En al eens naar de history daarvan gekeken? En de history van de entiteit?
Dit is de automatisering van de knop ingedrukt houden, die niet werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Sfeerlampen (knop ingedrukt)
trigger:
  - device_id: 0379ac27fdbd7b21b78c23d5e06f4a33
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_button_long_press
    subtype: turn_on
action:
  - type: toggle
    device_id: 47a98d6b6fa887a9e7f370724c21881e
    entity_id: switch.smart_plug_3
    device_id: 3c4b7504bc3ac41e98072954b8441d64
    entity_id: switch.smart_plug_4
    device_id: e432cf6756476073ae5ef4594a3ef936
    entity_id: light.5
    domain: light
    device_id: 2c39a98e6f2596502ecae2acde54fb84
    entity_id: light.groene_lamp_2
mode: restart

En dit van bijvoorbeeld de knop 1 keer indrukken, die wel werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: 'Knop: Woonkamer lamp (enkele klik)'
trigger:
  - device_id: 0379ac27fdbd7b21b78c23d5e06f4a33
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_on
action:
    device_id: 30d4214121dfd0bc5ca6e38a2df86de5
    entity_id: light.hue_filament_woonkamer
mode: restart

Bij de geschiedenis van de 1e automatisering zie ik een lange groene balk die zegt dat hij 'aan' staat? Ik zie verder geen triggers in verleden, wellicht omdat ik de automatisering opnieuw heb aangemaakt. Bij de entiteit van de automatisering zie ik ook niets.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-05-2022 15:49 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

• fommas
  • Laatst online: 31-10 16:16
Vast een super makkelijk vraagje, maar kom er nog niet uit.
Ik heb een sensor gemaakt die het verschil tussen 2 tempraturen uitrekent.
Echter als home assistent opnieuw opstart krijg ik een enorme piek omdat 1 van de twee sensoren dan 0 weer geeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
    - sensor:
        - name: "Temperature Difference study"
          unit_of_measurement: '°C'
          device_class: temperature
          state_class: measurement
          state: >
             {{ (states('sensor.werkkamer_temperature')|float - states('sensor.aqara_temp_humidity_sens_werkkamer_temperature')|float)|round(1) }}

Kan ik hier iets aan toevoegen zodat de pieken worden voorkomen ?
ik kom 2 dingen tegen avalibility en een filter. Maar zie nog niet helemaal hoe het moet of welke beter is ?

• Septillion
@coendeurloo Voor automation heeft het volgens mij maar weinig zin naar de history te kijken. Maar belangrijker voor de automation is de trace.

Maar in dit geval zou ik eerder dus even de histoy van je device bekijken waar je de trigger op hebt. In de yaml heeft die "0379ac27fdbd7b21b78c23d5e06f4a33" maar in de UI zou je daar wel een naam bij moeten hebben.

Zelf alleen weinig ervaring met device triggers zo, juist omdat ze vaak wat lastig te debuggen zijn. Dus gebruik vaak state triggers maar daarvoor moet je dan wel weer zelf de state opzoeken.

Maar sinds 2022.4 zou je in de editor moeten kunnen zien of de trigger werkelijk gebeurd.
fommas schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:03:
Vast een super makkelijk vraagje, maar kom er nog niet uit.
Ik heb een sensor gemaakt die het verschil tussen 2 tempraturen uitrekent.
Echter als home assistent opnieuw opstart krijg ik een enorme piek omdat 1 van de twee sensoren dan 0 weer geeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
    - sensor:
        - name: "Temperature Difference study"
          unit_of_measurement: '°C'
          device_class: temperature
          state_class: measurement
          state: >
             {{ (states('sensor.werkkamer_temperature')|float - states('sensor.aqara_temp_humidity_sens_werkkamer_temperature')|float)|round(1) }}

Kan ik hier iets aan toevoegen zodat de pieken worden voorkomen ?
ik kom 2 dingen tegen avalibility en een filter. Maar zie nog niet helemaal hoe het moet of welke beter is ?
In dit geval zou ik voor availability gaan en daarin checken of beide sensors een numerieke staat hebben. Dat zorgt er voor dat je template pas berekend wordt als ze beide beschikbaar zijn (en geeft geen warnings, binnenkort errors, vanwege missende defaults).

• betojuan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-11 12:59
Septillion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:00:
@betojuan Is dat via een integratie of maak je template sensoren aan?
Dat is via de integratie. Ik heb via customization met classes gespeeld, maar dat maakt geen verschil tot nu.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ik heb een eigen gitserver draaien op een remote locatie (ook een Synlogy NAS) en in mijn .gitignore sluit ik voornamelijk logs en databases uit.

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 20:37

n0ss

⭐⭐⭐

Tibs schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:50:

Als je Home assistant OS gebruikt kun je gewoon een full backup maken van je huidige omgeving.
Dan installeer je Home assistant OS op je nieuwe apparaat, en restore je dezelfde backup.

• banaliteit
synoniem schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Ik heb een eigen gitserver draaien op een remote locatie (ook een Synlogy NAS) en in mijn .gitignore sluit ik voornamelijk logs en databases uit.
TheFes schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:04:
[...]

Ik ga de repository voornamelijk gebruiken om mijn eigen wijzigingen te tracken. Het gaat dan om de standaard yaml files (configuration, groups, scripts etc). Ik werk nu op basis van een whitelist.

Hebben jullie nog voordelen ervaren met het tracken van bijv. de folders /blueprints /custom_components en zo?
Ben.Hahlen schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik gebruik de repo alleen om mijn wijzigingen bij te houden. Het aantal keren dat ik per ongeluk een foutje had geintroduceerd in een automation waardoor alle automations gedisabled werden... Dan is het een kwestie van de wijzigingen discarden en opnieuw beginnen.

Ik doe een dagelijkse backup van de containers naar een remote NAS.
banaliteit schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:31:
[...]

[...]

Ik ga de repository voornamelijk gebruiken om mijn eigen wijzigingen te tracken. Het gaat dan om de standaard yaml files (configuration, groups, scripts etc). Ik werk nu op basis van een whitelist.

Hebben jullie nog voordelen ervaren met het tracken van bijv. de folders /blueprints /custom_components en zo?

[...]

Ik gebruik de repo alleen om mijn wijzigingen bij te houden. Het aantal keren dat ik per ongeluk een foutje had geintroduceerd in een automation waardoor alle automations gedisabled werden... Dan is het een kwestie van de wijzigingen discarden en opnieuw beginnen.

Ik doe een dagelijkse backup van de containers naar een remote NAS.
custom_component heb ik er toevallig maandag uitgegooid en vervangen door een file die om middernacht een lijst met alle via HACS geïnstalleerde components logt en gedurende de dag de wijzigingen bijhoudt.

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Nu online

Let er dan wel op dat je geen secrets in je yaml files hebt staan, maar dat je deze allemaal verplaatst naar de secrets.yaml file (sowieso een goed idee). Uiteraard moet je deze file dan opnemen in je gitignore.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-10 13:27
Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen, anders mijn excuus.

Ik heb in HA een helper aangemaakt die ik schakel op het moment dat ik een weekendje weg ga zodat de verlichting een beetje gaat spelen zeg maar.
Hiervoor dien ik alleen nog wel handmatig in node red een flow uit te zetten en een andere flow aan te zetten (ik weet simpelweg niet hoe ik de flows moet combineren 🤣).
Nou is mijn vraag eigenlijk kan ik het aan- en uitzetten van de flows niet automatiseren door het (de)activeren van de helper?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:07
etienne001 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:04:
Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen, anders mijn excuus.

Ik heb in HA een helper aangemaakt die ik schakel op het moment dat ik een weekendje weg ga zodat de verlichting een beetje gaat spelen zeg maar.
Hiervoor dien ik alleen nog wel handmatig in node red een flow uit te zetten en een andere flow aan te zetten (ik weet simpelweg niet hoe ik de flows moet combineren 🤣).
Nou is mijn vraag eigenlijk kan ik het aan- en uitzetten van de flows niet automatiseren door het (de)activeren van de helper?
Ik denk dat je beter op je plek bent in Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica). Maar wat je wil is een check op de status van je helper en alleen doorgaan met je vervolgstappen wanneer die de waarde heeft wat jij wil dat die heeft. In het topic dat ik link verwacht ik wel dat ze je wat beter kunnen helpen met hoe je die check inbouwt.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 15:14
Update:
Vannacht alles in die automation aan laten staan, maar alles gaat netjes uit behalve die 2. Handmatig werkt het wel, maar de automation neemt ze niet meer mee...
water_escape schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
Ik heb maandag de laatste versie van HA erop gezet. Maar sinds dien gaan een aantal lampen niet uit via de automation. Ik zie niet wat er veranderd is waardoor dit niet meer werkt.

In de log is de automation wel getriggered, maar deze devices stonden nog aan:

Hopelijk ziet iemand het, het betreft de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Turn off all lights
trigger:
  - platform: time
    at: '00:01:00'
action:
  - delay:
      minutes: '{{ range(1, 20)|random }}'
  - service: script.all_lights_off
    data:
      exclude_entity_ids: >-
        light.hue_voordeur_1, light.hue_voordeur_2, light.hue_garage_1,
        light.hue_garage_2
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id: light.kerst
    data: {}

Water-Escape

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik loopt weer tegen mijn oude vijand aan.. templates.

Ik heb een sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
### Tijd onder de douche  
- platform: history_stats
  name: Tijd onder de douche
  entity_id: input_boolean.douche_aan
  state: 'on'
  type: time
  start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
  end: "{{ now() }}"  

Die toont in de GUI echter als 0,02 h (unit of measurement is h). Die kun je niet naar minutes editten toch?

Ik zit nu dus dat ik deze in de gui wil weergeven als een minuten-waarde..

Dus dacht ik:

code:
1
{{(states("sensor.tijd_onder_de_douche")) | float * 60}}

Dat kan echter vast mooier, en hoe pas ik hier vervolgens een round op toe? Want nu heeft het wel heeeeeeel veel cijfers achter de komma.

Opgelost:

code:
1
{{(((states("sensor.tijd_onder_de_douche") | float) * 60) | round(1)) }}

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 12-05-2022 09:08 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-10 16:40
water_escape schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:22:
Update:
Vannacht alles in die automation aan laten staan, maar alles gaat netjes uit behalve die 2. Handmatig werkt het wel, maar de automation neemt ze niet meer mee...

[...]
Je laadt dus een script en los daarvan doe je nog 2x een switch uit?
Waarom zet je die switch ook niet in het script dan?
Eventueel kun je met de nieuwe helper, switch as X, ook een switch als light aanmaken.

Of 1 groep maken met alle entiteiten erin die uit moeten gaan en dan die groep laten uitschakelen als automation.

Of zoals je het nu hebt maar dan een 10 seconde ofzo delay na het script erin, dan switch 1 uitschakelen, dan weer een paar seconden delay en dan switch 2 uitschakelen.

Ik zou in elk geval de automation slopen en opnieuw aanmaken via de GUI, kans dat er dan wat verkeerd in staat is dan weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 12-05-2022 09:03 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• banaliteit
In verband met mijn .gitignore heb ik een vraagje over de organisatie van yaml files door Home Assistant. Ik zie in sommige voorbeelden dat yaml files zoals person.yaml en zone.yaml opgenomen worden in de gitignore onder de root folder. Echter, bij mij staan ze in de .storage folder.

Iemand enig idee waarom yaml files zoals person, zone, input_* bij mij in .storage folder staan ipv in de root. Ik draai HA mbv docker.
banaliteit schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:20:
In verband met mijn .gitignore heb ik een vraagje over de organisatie van yaml files door Home Assistant. Ik zie in sommige voorbeelden dat yaml files zoals person.yaml en zone.yaml opgenomen worden in de gitignore onder de root folder. Echter, bij mij staan ze in de .storage folder.

Iemand enig idee waarom yaml files zoals person, zone, input_* bij mij in .storage folder staan ipv in de root. Ik draai HA mbv docker.
Omdat jij ze in de GUI ingesteld hebt, en die andere mensen het in YAML ingevoerd hebben.

Dat is overigens ook een reden waarom een backup op GitHub die openbaar staat geen goede backup is. Er staat steeds meer in .storage en niet meer in YAML. Echter wil je .storage niet openbaar hebben, daarin staan ook al je secrets in plain text.

• etienne001
-Casper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat je beter op je plek bent in Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica). Maar wat je wil is een check op de status van je helper en alleen doorgaan met je vervolgstappen wanneer die de waarde heeft wat jij wil dat die heeft. In het topic dat ik link verwacht ik wel dat ze je wat beter kunnen helpen met hoe je die check inbouwt.
Ik had hem inderdaad hier geplaatst omdat het naar mijn idee vanuit HA geautomatiseerd moet worden (denk ik dan).

Laat ik het proberen te verduidelijken;
ik heb een 2-tal flows (tabbladen) in node red.
Die wil ik graag actief of niet actief hebben op de status van de helper.
Staat de helper uit dan is flow1 actief en staat flow2 uit, is de helper aan dan is flow 2 aan en flow1 uit.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:07
etienne001 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Ik had hem inderdaad hier geplaatst omdat het naar mijn idee vanuit HA geautomatiseerd moet worden (denk ik dan).

Laat ik het proberen te verduidelijken;
ik heb een 2-tal flows (tabbladen) in node red.
Die wil ik graag actief of niet actief hebben op de status van de helper.
Staat de helper uit dan is flow1 actief en staat flow2 uit, is de helper aan dan is flow 2 aan en flow1 uit.
Je vraag gaat over je iets organiseert in Node Red op basis van data uit home assistant. Je vraag gaat dus in feite over Node Red en niet over HA.

• Koepert
@etienne001 Volgens mij is dit wat je zoekt: https://github.com/zachowj/hass-node-red

"Disable and enable Node-RED flows from Home Assistant UI"

[ Voor 5% gewijzigd door Koepert op 12-05-2022 11:40 ]

• etienne001
Koepert schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:40:
@etienne001 Volgens mij is dit wat je zoekt: https://github.com/zachowj/hass-node-red

"Disable and enable Node-RED flows from Home Assistant UI"
Thnxs, ik zal hier eens naar gaan kijken _/-\o_

• Koepert
Heb ik n vraag over Dashboards.

- Default dash (gebruik ik hoofdzakelijk, ingericht op groot scherm gebruik)
- Lampen-dash (dash voor mn vrouw met lampen en wat andere zaken)
- Mobile dash (mijn mobile dash)

Nu is het zo dat op bepaalde momenten (exacte trigger heb ik nog niet bepaald) mijn vrouw op haar mobiel weer het Default dash voor haar neus krijgt ipv Lampen, ook al staat p haar device Lampen als default ingesteld. Of hij die setting niet vasthoudt, of dat er iets anders wijzigt, geen idee.

Maar is het mogelijk om haar Lampen dash op userniveau default te maken, dat ze altijd en overal dat dash te zien krijgt ook bij een herstart/update etc?
Koepert schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:20:
Heb ik n vraag over Dashboards.

- Default dash (gebruik ik hoofdzakelijk, ingericht op groot scherm gebruik)
- Lampen-dash (dash voor mn vrouw met lampen en wat andere zaken)
- Mobile dash (mijn mobile dash)

Nu is het zo dat op bepaalde momenten (exacte trigger heb ik nog niet bepaald) mijn vrouw op haar mobiel weer het Default dash voor haar neus krijgt ipv Lampen, ook al staat p haar device Lampen als default ingesteld. Of hij die setting niet vasthoudt, of dat er iets anders wijzigt, geen idee.

Maar is het mogelijk om haar Lampen dash op userniveau default te maken, dat ze altijd en overal dat dash te zien krijgt ook bij een herstart/update etc?
Als je een interne en externe url hebt, en in de app ingesteld hebt dat hij als je op je eigen wifi netwerk zit de interne url moet gebruiken, moet je daar ook apart de default dashboard instelling voor toepassen.

Het zou dus kunnen zijn dat je vrouw op de interne url wel het goede dashboard krijgt, en op de extere url niet (of andersom). Daar zou je even naar kunnen kijken.

Verder kun je in de dashboard instellingen ook inregelen welke gebruikers toegang hebben tot de dashboards. Als je je vrouw alleen toegang geeft tot het lampen-dashboard, kan het niet echt fout gaan.

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Als je een interne en externe url hebt, en in de app ingesteld hebt dat hij als je op je eigen wifi netwerk zit de interne url moet gebruiken, moet je daar ook apart de default dashboard instelling voor toepassen.

Het zou dus kunnen zijn dat je vrouw op de interne url wel het goede dashboard krijgt, en op de extere url niet (of andersom). Daar zou je even naar kunnen kijken.

Verder kun je in de dashboard instellingen ook inregelen welke gebruikers toegang hebben tot de dashboards. Als je je vrouw alleen toegang geeft tot het lampen-dashboard, kan het niet echt fout gaan.
Thx, maar:

1) Ik had het onderscheid tussen intern en exerne URL al gecheckt idd.. Niet de oorzaak
2) Het Overview (mijn Default ) dash is het standaard dash en kan blijkbaar NIET dichtgezet worden voor specifieke gebruikers (wel de views, niet het dash) alle overige dashboards zijn admin-only en die ziet ze niet..

Dus ik denk dat ik Overview en Lampen maar om ga wisselen ofzo.. heel irritant.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 18:39
Heb je al geprobeerd op haar account het Overview dashboard te verwijderen uit de zijbalk?

Dit moet je wel vanop de telefoon doen. Ga naar het profiel en bij 'Wijzig de volgorde en verberg items op de zijbalk' kan je dit aanpassen.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Zijn er hier ook gebruikers van DSMR Reader icm Home Assistant?
Ik heb na een hoop gedoe eindelijk mijn Domoticz historie kunnen omzetten naar DSMR Reader.
Nu heb ik in DSMR Reader de MQTT broker aangezet en in Home Assistant de dsmr integratie aangezet in configuration.yaml.

Maar welke "entiteiten" moet ik nu kiezen in het energie dashboard?
Is dat "Power Usage Total" en "Power Usage Return" voor electriciteit?
Of moet ik hier de
En is dat dan "Gas Usage" (sensor.dsmr_consumption_gas_delivered) voor gas gebruik?

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 12-05-2022 20:39 ]

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-11 07:59
Flappie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:28:
Zijn er hier ook gebruikers van DSMR Reader icm Home Assistant?
Ik heb na een hoop gedoe eindelijk mijn Domoticz historie kunnen omzetten naar DSMR Reader.
Nu heb ik in DSMR Reader de MQTT broker aangezet en in Home Assistant de dsmr integratie aangezet in configuration.yaml.

Maar welke "entiteiten" moet ik nu kiezen in het energie dashboard?
Is dat "Power Usage Total" en "Power Usage Return" voor electriciteit?
Of moet ik hier de
En is dat dan "Gas Usage" (sensor.dsmr_consumption_gas_delivered) voor gas gebruik?
Ik gebruik voor elektra,
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged

En gas is het inderdaad sensor.dsmr_consumption_gas_delivered

• skank
Vriend van me wil ook starten met HA.

Nu hardware matig, dacht ik aan een pi 4 met voldoende ram en een kleine SSD
Alleen waar kan ik die verkrijgen want ze zijn moeilijk leverbaar?
Iemand tips, of toch voor een amber gaan? of dergelijke?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-11 17:37
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:31:

De beste kans heb door deze website in de gaten te houden https://rpilocator.com/

• Driek
iemand ervaring met de woox waterregelaar in samenwerking met zibee2mqtt en HA?
https://www.reichelt.nl/n...e-woox-r7060-p298801.html

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:39

Ik heb nog een pi 4 liggen met Poe hat. Vragen via dm

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

Driek schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:48:
iemand ervaring met de woox waterregelaar in samenwerking met zibee2mqtt en HA?
https://www.reichelt.nl/n...e-woox-r7060-p298801.html
hij staat bij supported devices: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/R7060.html

dus het zal wel werken lijkt me.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Driek
Illusion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:06:
[...]

hij staat bij supported devices: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/R7060.html

dus het zal wel werken lijkt me.
ja, het zijn meer ook d eervaringen, werkt het stabiel, makkelijk te automatiseren, etc.

Reden van aanschaf ik dat ik een druppelslang in de tuin heb die ik wel eens vergeet dicht te draaien.
Dit apparaat voorkomt dat, maar dan moet hij wel goed werken natuurlijk.

kiwi-electronics heeft ze op voorraad nu
https://www.kiwi-electron...ry-pi-4-model-b-8gb-10032

• skank
Super thx
FF zien want dat is zonder voeding en zonder case
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Super thx
FF zien want dat is zonder voeding en zonder case
Heb je 'm al besteld? Want hij is out of stock nu

• skank
TheFes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Heb je 'm al besteld? Want hij is out of stock nu
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/64b2909/pi.jpg
free file upload site

omg ik had de tijd niet

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Hier lukt het nog wel, dus zou het even in de gaten houden.
Wel maar 1 per persoon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9ioFgQ0d4tc3FZcwRO6sWSDnC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7nmx0SXpnpcPLmvdLTug2pz.png?f=fotoalbum_large

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:02
Ik draai home assistant op een odroid n2, werkt ook heel erg goed. Is toch net zoiets als een RPi. Ik heb de Home Assistant Blue versie, zit er nog een mooie case omheen ook nog.
Dus dat kan ook een optie zijn.

• skank
ChrisM schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:18:
Ik draai home assistant op een odroid n2, werkt ook heel erg goed. Is toch net zoiets als een RPi. Ik heb de Home Assistant Blue versie, zit er nog een mooie case omheen ook nog.
Dus dat kan ook een optie zijn.
Hoeveel ram heeft die?
en geen ssd

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:21
Hier ook een Odroid N2+ in gebruik. Werkt als een malle.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:02
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Hoeveel ram heeft die?
en geen ssd
Ik heb deze: https://www.home-assistant.io/blue/
4 GB ram, 128 gb SSd

• Tibs
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Hoeveel ram heeft die?
en geen ssd
Die kun je ook kopen bij SOS Solutions als volledige kit. Ik zit zelf ook te kijken om deze aan te schaffen ipv de RPi

• skank
Das een emmc
Geen ssd toch

Vraag me ook af of 4GB genoeg is, twijfel nu zelf hoeveel GB ram ik heb
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Das een emmc
Geen ssd toch

4GB ram is ruim voldoende voor HA, en emmc is ook dikke prima.

• skank
Tibs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Die kun je ook kopen bij SOS Solutions als volledige kit. Ik zit zelf ook te kijken om deze aan te schaffen ipv de RPi
Ik zal hem ff zoeken

• skank
TheFes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

4GB ram is ruim voldoende voor HA, en emmc is ook dikke prima.
Ik kom van een SD kaartje, en wil absoluut die miserie niet meer.
Vandaar
Als die blue, crasht, kun je die dan makkelijk herinstalleren op die odroid? Mits je een backup hebt van HA?

• skank
Tibs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Waar zie jij die staan bij sossolutions?
Onder odroid?

Ik zie wel de kits met die P1 kabel (die ik ook nodig heb)
Maar de blue variant zie ik niet
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Waar zie jij die staan bij sossolutions?
Onder odroid?

Ik zie wel de kits met die P1 kabel (die ik ook nodig heb)
Maar de blue variant zie ik niet
De blue variant was een specifieke uitgave door HA, die zul je nergens anders vinden, en bij HA komt ie ook niet meer terug (daar is de Amber voor in de plaats gekomen).

De blue is niets meer dan een Odroid N2+ met een custom HA case

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-05-2022 13:35 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:21
Die eMMC module kun je gewoon middels een "usb verloopje" in een PC voorzien van een image. Werkt op dezelfde wijze als met een SD kaart.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Das een emmc
Geen ssd toch

4GB is meer dan zat. Op mijn docker install gebruik ik inclusief nodred nog zo'n 500MB:
code:
1
2
3
NAME                         CPU %     MEM USAGE / LIMIT     MEM %     NET I/O           BLOCK I/O         PIDS
nodered_node-red_1           0.00%     114.7MiB / 3.872GiB   2.89%     11.1MB / 2.15MB   119MB / 0B        22
homeassistant                4.11%     381.1MiB / 3.872GiB   9.61%     0B / 0B           402MB / 7.27GB    20

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• skank
Mmmm ik kom bij sossolution aan:

Odroid nc2+ en 4GB ram + emmc van maar 64 GB + zo'n usb adapter (om image te schrijven) al neer op 190 euro

Ben ik dan niet beter af met een pi4 van 8gb ram en een ssd van 128 GB

Of die ember preorderen?

• etienne001
@skank al eens verdiept in bijvoorbeeld een Intel Nuc?
Staan ook geregeld bij V&A.
SSD d'r in en draait als een zonnetje.

• skank
etienne001 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:45:
@skank al eens verdiept in bijvoorbeeld een Intel Nuc?
Staan ook geregeld bij V&A.
SSD d'r in en draait als een zonnetje.
Ja maar die wil ik niet.
:)

• Tibs
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:42:
Mmmm ik kom bij sossolution aan:

Odroid nc2+ en 4GB ram + emmc van maar 64 GB + zo'n usb adapter (om image te schrijven) al neer op 190 euro

Ben ik dan niet beter af met een pi4 van 8gb ram en een ssd van 128 GB

Of die ember preorderen?
Je kan ook voor een Odroid C4 gaan. die staat aan €99 met 16gig. Als het enkel voor HA is dan is dat wel voldoende denk ik?

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16

Zelf werk ik op een NUC (D54250WYK). Idle circa 5W en daarmee volgens mij niet heel veel meer dan een Pi4. Je ziet NUC-jes ook nog wel eens aantrekkelijk geprijst 2e hands aangeboden. (V&A aangeboden: Intel NUC Kit NUC5CPYH)
Pagina: 1 ... 147 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.