Vraagje: ik heb door het huis heen een stuk of 10 Xiaomi Aqara switches. Wat ik heb gedaan is deze open gemaakt; button eraf gesoldeerd, daar twee draadjes aan gemaakt, batterij sock erop en die verbonden met een puls drukker (
fotos). Op sommige plekken een dubbele pulsdrukker; dan zitten er 2 switches achter. De pulsdrukkers zijn daardoor "multi inzetbaar" en kan ik overal aan koppelen en allerlei variaties mee maken. Voorbeeld;
1x klikken = licht aan (brightness 100) of uit
2x klikken = licht aan (brightness 254)
inhouden = dimmen in stappen van 50
opnieuw inhouden = feller in stappen van 50
De automation hiervan
Alle verlichting zijn Ikea Tradfri lampen en dus heb ik alle schakel draden gewoon doorverbonden zodat er altijd spanning op staat.
Dit werkt prima maar het idee dat er een batterij achter elke pulsdrukker zit die leeg kan raken is niet ideaal + 2 switches voor een dubbele pulsdrukker is ook niet heel handig. Twee switches reageren wat minder lekker dus eens gekeken naar alternatieven en uitgekomen bij de Shelly i3. Om te proberen een besteld en gemonteerd; een aantal nadelen:
- Groot, in vergelijking met de Aqara switches die ik tussen de pulsdrukker kwijt kon. Voor ondiepe of overvolle inbouwdozen kan dit lastig worden
- Wifi, voelt iets minder snel dan Zigbee
- Niet mogelijk om iets te doen met "inhouden" en dus verlichting dimmen/feller maken. Er is wel een "long" event maar wanneer ik luister naar "shelly.click" dan komt dat event pas binnen ná het loslaten.
Welke alternatieven zijn er?