Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.370.612 views

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:01
Pimmeke1989 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb daarvoor de Home Battery gebruikt. Als inkomend in de Battery de gegevens van de laadpaal, en de uitgaande van de Battery heb ik een waarde die altijd 0 is. Zo zie je precies hoeveel er per dag de accu van je auto in is gegaan :)
En daarna even een thema aangepast om de uitgaande lijn dezelfde kleur te geven als de achtergrond, zodat deze niet meer te zien is: https://community.home-as...olors-for-graphs/336089/6
[Afbeelding]
Top dit!

Probeer een sensor te creëren die 0 kWh aangeeft maar dat lukt nog niet erg. Kan je jouw code delen?

ehhhh..HOI

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10 20:01
ok ik wilde upgraden van een RB3b naar een RB4. zou simpel moeten zijn toch?
ik zie echter nergens meer de optie voor een backup te kiezen bij een nieuw systeem, is dat eruit gesloopt?
dit is de huidige installtie guide: https://www.home-assistant.io/getting-started/onboarding/

Dit is wat de image geeft: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j7M2bFAxUZGNi89ezVpb016VbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yYoulPBg1yxPNhbVlBs3qhTx.png?f=user_large
what to do now?

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-11 22:45
Klevertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik heb alles nu juist aangesloten, door de aarde direct te verbinden vanuit de 3 aderige stroomstekker naar de zonwering motor. Tevens de bruine en de zwarte op Q1 en Q2 (in mijn geval is zwart de geel/groene draad) en de blauw op N.
Dus je gebruikt de geel/groen nu als schakel draad en je legt er een losse geel/groen bij.
LEVENSGEVAARLIJK
Geel/groen gewoon gebruiken waar deze voor is!
En een nieuwe losse zwarte schakeldraad trekken.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:48
[...]

Excuses voor het amateuristisch overkomen, maar elektra is niet geheel mijn ding en in HA ben ik nog nieuw.
Dit is niet amateuristisch, dit is levensgevraalijk voo rdiegene die na jou komt en dit openmaakt. Die denkt nl de aarde draad zo te kunnen aanraken ongeveer en krijgt een opdonder

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-11 21:48

Mimiix

Professioneel Prutser

ramonlambal schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:43:
ik zie echter nergens meer de optie voor een backup te kiezen bij een nieuw systeem, is dat eruit gesloopt?
dit is de huidige installtie guide: https://www.home-assistant.io/getting-started/onboarding/

Dit is wat de image geeft: [Afbeelding]
what to do now?
Inloggen, guide doorlopen en dan backup herstellen? Zo ingewikkeld is't toch niet? :9

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:18
[...]
Excuses voor het amateuristisch overkomen, maar elektra is niet geheel mijn ding en in HA ben ik nog nieuw.
Denk dat andere al helder hebben gemaakt wat je niet moet doen.

Als homeassistant niet helemaal je ding is en elektra nog helemaal abrakadabra is dan zou ik voorstellen om even een paar stappen terug te doen en eerst de basis van elektra te leren.

Wat mag wel wat mag niet. De basis schakelingen van een enkelvoudige schakeling tot wisselschakelingen etc. Waar welke draden aan te sluiten en waarvoor dienen deze.

Je bent op eigen initiatief al begonnen met hobbyen, wat aan de ene kant een goed teken is want je wilt toch wat voor elkaar krijgen aan de andere kant zie je nu het gevaar niet.
Maar de basis is goed onder de knie te krijgen en dat zal je helpen om alles goed aan te sluiten van je domotica.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:32

JoepW

iRacer & Home Assistant

[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik heb alles nu juist aangesloten, door de aarde direct te verbinden vanuit de 3 aderige stroomstekker naar de zonwering motor. Tevens de bruine en de zwarte op Q1 en Q2 (in mijn geval is zwart de geel/groene draad) en de blauw op N.

[Afbeelding]

Ik kan de roller shutter 3 in HA re-interviewen (met succes), maar helaas reageert de zonwering niet. Tevens geeft die aan in HA dat die alive is, maar bij de stroomuitlezing staat nu not available. Dien ik de roller shutter 3 te resetten? Hoelang duurt het voordat de module volledig is geladen?

Of kan het zijn dat ik iets stuk heb gemaakt? Zonwering motor?

Om doden te voorkomen even een simpele tabel:
Stroomdraad kleuren
  • Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en afvoer van spanning.
  • Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom)
  • Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom)
  • Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FTCG5yp9SI_TjO_IBllKnuojG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r5eneaq8NGZeJDstrs0hOPm.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
JoepW schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Om doden te voorkomen even een simpele tabel:
Stroomdraad kleuren
  • Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en afvoer van spanning.
  • Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom)
  • Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom)
  • Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen.
[Afbeelding]
Hoewel correct is het bij rolluiken natuurlijk net iets anders. Tussen schakelaar en rolluik is bruin en zwart dan beide schakeldraad, een voor omhoog en een voor omlaag. Rest blijft uiteraard hetzelfde. Waarbij de aarde dus niet op de Fibaro Roller Shutter 3 aangesloten hoeft te worden.

Zelf heb ik in ieder geval een antieke Somfy schakelaar er op zitten die ook meteen een "dubbele aansluiting" (beter gezegd: 1 schroefje in het midden van een plaatje waar je zowel links als rechts langs een draad kunt aansluiten) heeft voor de aarde draad, dus ook die kan dan via de schakelaar worden doorgelust i.p.v. een losse lasklem. Volgens mij heb ik toen, met behoud schakelaar, alleen een lasklem gebruikt voor de nul, omdat die naar het rolluik, de schakelaar, en de RS3 moet (+ het stopcontact uiteraard). De fase heb ik dan op de schakelaar aangesloten en doordat ook die dubbel is van daaruit doorgelust naar de RS3. Vervolgens twee stukjes draad van de schakelaar naar de switch inputs van de RS3 en op de Q1 en Q2 van de RS3 dan de bruine en zwarte richting het rolluik. Uiteindelijk dan wel een beetje prutswerk, maar de schakelaar en RS3 zitten bij elkaar dus als het open wordt gemaakt valt meteen te zien hoe alles is aangesloten i.p.v. zoals in het bovenstaande geval aarde-draad die op een fase aansluiting zit en als je de kabel halverwege tegen komt dus een "what the fack" oplevert".

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-11 22:45
Hoe is een somfy schakelaar te integreren in HA, welke ontvanger hebben we daar voor nodig.
Nu heb ik mij ingeschreven voor HA Yellow, maar voor Somfy zal ik mogelijk nog een extra adapter moeten bestellen.
In november ga ik naar mijn nieuwe woning, maar met de huidige chip tekorten moet ik nu al veel zaken bestellen.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:23

Rouwette

Rouwette.com

blaaspijp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:30:
Hoe is een somfy schakelaar te integreren in HA, welke ontvanger hebben we daar voor nodig.
Nu heb ik mij ingeschreven voor HA Yellow, maar voor Somfy zal ik mogelijk nog een extra adapter moeten bestellen.
In november ga ik naar mijn nieuwe woning, maar met de huidige chip tekorten moet ik nu al veel zaken bestellen.
https://www.home-assistant.io/integrations/somfy/

Een adapter is niet nodig

https://www.rouwette.com/

• RobertMe
blaaspijp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:30:
Dat ligt aan wat je hebt / krijgt.
Makkelijkste (en goedkoopste) is een bedrade motor / schakelaar, met dus netstroom => schakelaar => rolluik. Dan kun je er een rolluik module tussen zetten, zoals de op deze pagina inmiddels vaker benoemde Fibaro Roller Shutter 3.
Draadloos (dus netstroom => rolluik, met losse draadloze schakelaar) zijn er twee systemen. Een oude gebaseerd op RF, die valt volgens mij wel redelijk werkende te krijgen via een RF ontvanger / zender. Maar probleem daarbij is dat er AFAIK geen feedback van uit het rolluik is (dus de RF ontvanger reageert op het signaal van de schakelaar, niet op het rolluik. En als bv de motor halverwege stopt omdat die vast loopt weet HA dat niet). En daarnaast is er het nieuwe(re) Somfy IO. Dat is meen ik nog niet "gekraakt". Maar Somfy levert wel een heel mooie (& dure) "Connect" hub / bridge zodat je de rolluiken via een app kunt bedienen. En via die route kan HA er dan mee integreren. Maar dan heb je dus wel de dure IO rolluiken nodig, een dure Somfy Connect hub / bridge en moet de bediening via de cloud lopen. Dus nogmaals: de bedrade route is veel goedkoper, je bespaart volgens mij een paar honderd euro per rolluik / motor, en je hebt niet eenmalig die Connect hub/bridge nodig. Maar hebt voldoende aan bv de Fibaro Roller Shutter 3 van ~€50 uit mijn hoofd. Of je gaat voor een Zigbee module die waarschijnlijk veel goedkoper zijn, of een Shelly 2 van ~€20 (is wel wifi, ben ik persoonlijk geen fan van).

• ramonlambal
Mimiix schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Inloggen, guide doorlopen en dan backup herstellen? Zo ingewikkeld is't toch niet? :9
Dat is toch juist niet het idee, (zou ik denken, maar denk ik dan verkeerd?)
Als ik nu een nieuw account aanmaak met dezelfde user en wachtwoord ed, gaat HA dan niet gigantisch over de zeik op het moment dat ik een backup met diezelfde credentials eroverheen drop?

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:32

JoepW

iRacer & Home Assistant

ramonlambal schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Dat is toch juist niet het idee, (zou ik denken, maar denk ik dan verkeerd?)
Als ik nu een nieuw account aanmaak met dezelfde user en wachtwoord ed, gaat HA dan niet gigantisch over de zeik op het moment dat ik een backup met diezelfde credentials eroverheen drop?
Uhhh, nee. Dit is de juiste procedure. Zo heb ik mijn migratie van PI4 naar Intel NUC ook gedaan.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• ramonlambal
JoepW schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Uhhh, nee. Dit is de juiste procedure. Zo heb ik mijn migratie van PI4 naar Intel NUC ook gedaan.
Ok, in dat geval heel erg bedankt! Gaan we het zo proberen _/-\o_

in dat geval moeten de guides online eens wat dingen gaan aanpassen, zelfs de website van HA laat nog de link bij het inloggen zien dat je vooraf de backup kunt doen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8rkh0fBloYkZfxRwNSt-wI5uE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhDZmQazg7nacIZ5ZBvvwqNO.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door ramonlambal op 06-05-2022 10:23 ]

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 11:19
Gisteren dus eindelijk gevonden waarom de Shelly Plus 1PM niet herkent wordt in HA. Op mijn Synology Nas draait een oudere versie van HA Core. Helaas ziet het er niet naar uit dat er snel een update komt.

Daarna gestart met het opstarten van Linux Debian op een oude Android TV box. Voorlopig heb ik zo goed als alle stappen doorlopen. Nu enkel nog HA installeren en dan moet ik die kunnen overnemen van de NAS. Gaat alleen niet zo vlot omdat ik nog nooit met Linux gewerkt heb :-p.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:14
Mm, het kunnen restoren van een backup tijdens onboarding was toch juist een redelijk recente toevoeging. Is dat er weer uit? :/ Maar goed, daarvoor moest je ook eerst de onboarding afronden voor je backup terug kon zetten dus goed moet dat wel gaan.

• ramonlambal
Septillion schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:46:
Mm, het kunnen restoren van een backup tijdens onboarding was toch juist een redelijk recente toevoeging. Is dat er weer uit? :/ Maar goed, daarvoor moest je ook eerst de onboarding afronden voor je backup terug kon zetten dus goed moet dat wel gaan.
Heb iig 7.6 en 7.5 geprobrobeert, beide gaven (bij mij) iig niet meer de link naar de backup tijdens de onboarding. Vind het zelf ook jammer dat het eruit is!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ramonlambal schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Heb iig 7.6 en 7.5 geprobrobeert, beide gaven (bij mij) iig niet meer de link naar de backup tijdens de onboarding. Vind het zelf ook jammer dat het eruit is!
Is inderdaad ook vrij stom. Maargoed, het zal vast een reden hebben :)

Voor de documentatie kan je volgens mij zelf een PR aanmaken met de wijziging van de screenshot.

• AvdWerfhorst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-07 19:57
ramonlambal schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:43:

Dit is wat de image geeft: [Afbeelding]
what to do now?
Ik heb op Koningsdag exact hetzelfde gedaan. Liep tegen hetzelfde aan. Maar heel simpel, F5 zorgde ervoor dat het scherm ineens een andere vormgeving had en wel de optie om een backup terug te zetten.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heeft iemand nog enig idee hoe ik Toon kan toevoegen in Home Assistant?

Ik krijg steeds:
500 Internal Server Error Server got itself in trouble

In de configuration.yaml staat dit:

code:
1
2
3
toon:
  client_id: A7eC0AMB2zpIG2Yp2A**********
  client_secret: Cf0Vzz*******

Lijkt mij dus ook prima?
Ook de API-gegevvens bij developer.toon.eu komen overeen.

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 06-05-2022 15:05 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Septillion
Yeay, net gelukkig probleemloos updates kunnen draaien en HA van 2021.11 naar 2022.5 gegaan :) Wel weer mooie stappen gemaakt in die tijd!

Enige wat een achteruitgang lijkt, kan je nu echt geen changelog meer tonen voor de updates? Of zit het zo goed weggestopt dat het niet nuttig is?

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11 15:55
Bij mij doet de tuya het niet meer na de update.
Die zullen ze wel weer maken.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36
Septillion schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:55:
Yeay, net gelukkig probleemloos updates kunnen draaien en HA van 2021.11 naar 2022.5 gegaan :) Wel weer mooie stappen gemaakt in die tijd!

Enige wat een achteruitgang lijkt, kan je nu echt geen changelog meer tonen voor de updates? Of zit het zo goed weggestopt dat het niet nuttig is?
Voor de minor updates van HA bedoel je?
Ik gebruik dan dit:
https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/{{ to }} (waarbij to de versie uit de update entity is)

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 06-05-2022 17:05 ]

Home Assistant configuratie

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-10 10:49
tafmaf schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:58:
Bij mij doet de tuya het niet meer na de update.
Die zullen ze wel weer maken.
Localtuya? Of normale?

Zit met het zelfde bij local namelijk

• tafmaf
  • Laatst online: 01-11 15:55
De gewone.
Die gaat wel eens vaker stuk bij een update.
Zag ook een melding bij github dus denk dat ze het wel weer repareren.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:26
.

[ Voor 98% gewijzigd door RudolfR op 06-05-2022 17:45 ]

• RudolfR
@Septillion

Ik heb ze nog niet gemist, en ook dit keer zijn ze er gewoon:

https://www.home-assistan...5/#release-202251---may-5

Nevermind, ik begreep je verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 06-05-2022 17:49 ]

• Septillion
@TheFes Voor alle updates, HA, addons en nu eigenlijk alles. Ik wil juist niet moeten klooien om het zelf op te zoeken. Want dan weet je zeker dat het gros van de mensen nooit meer naar de changlog kijkt 8)7

Wel gezien dat je via Settings => Add-ons dat je ze wel op de oude manier ziet en dus mooi een changelog ziet.

• Flappie
  • Laatst online: 19:29
Wie kan mij helpen met een automation?
Situatie: Spotjes onder een carport waaraan een Shelly Dimmer 2 hangt. Er zit ook een bewegingssensor onder de carport. Die zit op input channel 2.

Het idee is: na zonsondergang en voor zonsopkomst (de volgende dag dus), wil ik dat de spotjes op 5% sterkte branden. Zodra de Shelly detecteert dat de sensor aan is, moet deze naar 100%. De sensor gaat na +/- 1 minuut geen beweging weer uit, dus daarna moeten de spotjes weer naar 5%.

Ik heb deze yaml code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Carport - Lampen aan bij input PIR
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.shelly_buitencarport_channel_2_input
condition:
  - condition: sun
    before: sunrise
    after: sunset
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: 'on'
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 100
            target:
              device_id: be3b986b269541b0226c8e40905312f5
      - conditions:
            state: 'off'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 5
            target:
    default: []
mode: single

Probleem is, hij werkt niet. Als ik een debug doe zegt hij:
Executed: 6 mei 2022 20:50:03
Result:

wanted_time_before: '2022-05-06T03:52:43.875919+00:00'
result: false

Iemand een idee wat er fout gaat?
Volgens mij gaat het fout met "before sunrise" . Ik bedoel daarbij sunrise de volgende dag, maar volgens mij kijkt HA naar de sunrise van vandaag.

• TheFes
Flappie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:40:
Wie kan mij helpen met een automation?
Situatie: Spotjes onder een carport waaraan een Shelly Dimmer 2 hangt. Er zit ook een bewegingssensor onder de carport. Die zit op input channel 2.

Het idee is: na zonsondergang en voor zonsopkomst (de volgende dag dus), wil ik dat de spotjes op 5% sterkte branden. Zodra de Shelly detecteert dat de sensor aan is, moet deze naar 100%. De sensor gaat na +/- 1 minuut geen beweging weer uit, dus daarna moeten de spotjes weer naar 5%.

Ik heb deze yaml code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Carport - Lampen aan bij input PIR
trigger:
  - platform: state
condition:
  - condition: sun
    before: sunrise
    after: sunset
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: 'on'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 100
            target:
      - conditions:
            state: 'off'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 5
            target:
    default: []

Probleem is, hij werkt niet. Als ik een debug doe zegt hij:
Executed: 6 mei 2022 20:50:03
Result:

wanted_time_before: '2022-05-06T03:52:43.875919+00:00'

Iemand een idee wat er fout gaat?
Volgens mij gaat het fout met "before sunrise" . Ik bedoel daarbij sunrise de volgende dag, maar volgens mij kijkt HA naar de sunrise van vandaag.
Je condition is fout, het kan nooit zowel na zonsondergang en voor zonsopkomst zijn (op dezelfde dag)

Gebruik:
YAML:
1
2
3
  entity_id: sun.sun
  state: below_horizon

https://www.home-assistan.../#sunsetsunrise-condition
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSzQyk6GT3sR-C2M-0C7dyrYoP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGyg6uyCt7rdRIF4yQcB63Mu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 06-05-2022 21:45 ]

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-11 14:52
Als ik de cast functie test naar mijn google hub krijg ik een ssl error terwijl ik wel duckdns aan heb staan en lets encrypt. Ik roep het lokaal op mijn wifi netwerk aan.

code is:

code:
1
2
3
4
5
service: cast.show_lovelace_view
data:
  entity_id: media_player.googlehome
  dashboard_path: camera
  view_path: camera

Xiaomi 13T Pro

• TheFes
Btje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:27:
Als ik de cast functie test naar mijn google hub krijg ik een ssl error terwijl ik wel duckdns aan heb staan en lets encrypt. Ik roep het lokaal op mijn wifi netwerk aan.

code is:

code:
1
2
3
4
5
service: cast.show_lovelace_view
data:
  entity_id: media_player.googlehome
  dashboard_path: camera
  view_path: camera
Probeer eens om je DuckDNS URL zowel als interne en externe URL in te stellen.

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:50:
@TheFes Voor alle updates, HA, addons en nu eigenlijk alles. Ik wil juist niet moeten klooien om het zelf op te zoeken. Want dan weet je zeker dat het gros van de mensen nooit meer naar de changlog kijkt 8)7

Wel gezien dat je via Settings => Add-ons dat je ze wel op de oude manier ziet en dus mooi een changelog ziet.
Ik heb voor updates in HACS ook update entities (die krijg je als je experimental functions aanzet) en dan zit de changelog er gewoon in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjtQ0123dDrNa2vc_tGcXYdeB3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b6sTsX3GiZzSqTgVVpDrFz0e.png?f=fotoalbum_large

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
Subpy schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zit zelf met een Z-Stick gen 5. Maar ik las dat deze problemen gaat geven als ik naar een pi 4 zou overstappen. Dus ik zat een beetje te kijken naar deze Aeotec Z-Pi 7.
Want? Ik draai met een PI4 en een Gen5 en draait gewoon.
Wat zouden die problemen dan moeten zijn?

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:06
d-vine schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Denk dat andere al helder hebben gemaakt wat je niet moet doen.

...

Wat mag wel wat mag niet. De basis schakelingen van een enkelvoudige schakeling tot wisselschakelingen etc. Waar welke draden aan te sluiten en waarvoor dienen deze.
Nu is elektra voor de meesten "moeilijk" want ver van je bed en "eng". Maar het merendeel is net als de meeste dingen in huis heel logisch. Zelf leidingen trekken en schakelaren aanleggen zijn niet moeilijker dan lego: welk blokje hoort waar (en wat past op elkaar). Ik kom alleen niet achter de groepenkast: dat laat ik mooi aan een installateur :P

Om de basisbeginselen door te krijgen kan je onderstaande topic op tweakers ook doornemen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
oltk schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Nu is elektra voor de meesten "moeilijk" want ver van je bed en "eng". Maar het merendeel is net als de meeste dingen in huis heel logisch. Zelf leidingen trekken en schakelaren aanleggen zijn niet moeilijker dan lego: welk blokje hoort waar (en wat past op elkaar). Ik kom alleen niet achter de groepenkast: dat laat ik mooi aan een installateur :P

Om de basisbeginselen door te krijgen kan je onderstaande topic op tweakers ook doornemen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Het zal allemaal wel heel "logisch" zijn, maar zo logisch is het dus allemaal niet als je kijkt wat er allemaal fout gaat bij mensen welke denken dat het allemaal simpel is.
Gebruik van verkeerd materiaal (lees goedkoop) en gewoon niet richtlijnen volgen bij aansluiten of aanleggen. En laten we het dan nog maar niet hebben over de hobbybob manieren welke je tegenkomt.
Het is niet voor niks dat er een gedegen opleiding voor nodig is om je een vakman te noemen.
En als het nu een beetje waterschade zou zijn zoals bij een waterleiding, maar brand en elektrocutie zijn toch wel hele andere dingen.
Ik vindt het helemaal prima dat de meesten het eng vinden, blijven ze er in ieder geval ook vanaf.
Schoenmaker blijf bij je leest, als je niet weet waar je mee bezig bent blijf er dan vanaf.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:06
Peet3kabo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Het zal allemaal wel heel "logisch" zijn, maar zo logisch is het dus allemaal niet als je kijkt wat er allemaal fout gaat bij mensen welke denken dat het allemaal simpel is.
Gebruik van verkeerd materiaal (lees goedkoop) en gewoon niet richtlijnen volgen bij aansluiten of aanleggen. En laten we het dan nog maar niet hebben over de hobbybob manieren welke je tegenkomt.
Het is niet voor niks dat er een gedegen opleiding voor nodig is om je een vakman te noemen.
En als het nu een beetje waterschade zou zijn zoals bij een waterleiding, maar brand en elektrocutie zijn toch wel hele andere dingen.
Ik vindt het helemaal prima dat de meesten het eng vinden, blijven ze er in ieder geval ook vanaf.
Schoenmaker blijf bij je leest, als je niet weet waar je mee bezig bent blijf er dan vanaf.
Helemaal eens. Maar het punt dat ik wil maken dat elektra gewoon logica is. Dat het evident is dat je ingelezen bent (en weet wat je doet), goede materialen gebruikt etc ligt ook voor de hand.

En ik zie liever mensen die weten wat ze (fout) doen, dan mensen die geheel n00b aan de slag gaan en aardedraden gebruiken voor de L. }:O

De meeste toepassingen zijn niet spannender dan een verlengkabel naar een lamp of (in dit geval) een schakeling die op 230V loopt. Dat moet kunnen, maar doe het dan wel volgens de regels en met de juiste materialen. Het aanleggen van een complete groep en stopcontacten op zolder oid zou ik ook stevig afraden. Dat heb ik overigens wel zelf gedaan, maar ik wist dan ook wat ik aan het doen was.

• Septillion
@TheFes Ah, dan moeten de addons zeker zelf nog wat toevoegen om dat te tonen ofzo. Wel beetje onhandig zo in de overgang maar goed om te zien dat de changlogs wel makkelijk voorbij komen tijdens het updaten.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 08:08
Wat voor naming conventions gebruiken jullie eigenlijk? Intuitief en toch specifiek alles benoemen is nog best een kunst.

Ik dacht aan zoiets:
code:
1
Locatie - Categorie - Naam - ItemType - Merk

Bv:
code:
1
2
Zitkamer Light Retrolamp Filament Tradfri
Badkamer Light Spot GU10 Tradfri

• TheFes
Megalomania schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:36:
Wat voor naming conventions gebruiken jullie eigenlijk? Intuitief en toch specifiek alles benoemen is nog best een kunst.

Ik dacht aan zoiets:
code:
1

Bv:
code:
1
2
Ik niet daar ook nog eens mee aan de slag, maar ik zou zelf light niet toevoegen, dat zie je al aan het entity domain.
En waarvoor is het merk interessant?

Ik zou de naam overigens simpel houden, en dit soort dingen in het entity_id opnemen

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 07-05-2022 10:45 ]

• Septillion
@Megalomania Zelf laat ik alles alleen beginnen met de locatie en daarna een "logische naam". Laatste kan eigenlijk wel alles zijn maar maakt de lijst wel klein genoeg dat ik het direct kan selecteren. Lampen zijn eigenlijk enige waar soms nog wel 'lamp' in de naam staat omdat het zonder onlogisch klinkt maar voor de rest staat type al in het domein. En merk etc vertellen de meeste integraties wel in de extra info. Is voor mij de extra lengte dus allemaal niet waard.

• TheFes
Nu ik er wat meer over nadenk, zie eigenlijk ook niet zo veel nut van de locatie, dat is ook uit de area te halen :)

• Septillion
@TheFes Dat is zeker waar en HA heeft daar wel grote stappen gemaakt. Maar ik vind het nog alles behalve makkelijk om tijdens het maken van een automation Area te gebruiken om een device te vinden...

• TheFes
Septillion schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:12:
@TheFes Dat is zeker waar en HA heeft daar wel grote stappen gemaakt. Maar ik vind het nog alles behalve makkelijk om tijdens het maken van een automation Area te gebruiken om een device te vinden...
Daar zijn en tijdje geleden wel templates voor toegevoegd die dat wat makkelijker maken.

https://www.home-assistan...uration/templating/#areas

• Waah
  • Laatst online: 19:13
Ik probeer mijn verwarming automatisch uit en aan te laten gaan, gebaseerd op mijn kalender.

Op zich lukt dat.
ik heb een automation die hem aanzet om X uur
Ik heb een automation gemaakt die de voorgaande automation aan of uit zet, op basis van tekst in mijn kalender.

De logica is:
Als er in de kalender A1, B3 of B7 staat, dan moet de automation uit.
So far so good.

Alleen wil ik de automation niet aan als er "thuiswerken" in mijn agenda staat. En daar ga ik de mist in.

Kan je bij conditions zowel OR als NOT gebruiken? Ik zie in de handleiding wel AND/OR mixed gebruikt worden. Maar not OR/NOT. En als ik kijk naar de trace, lijkt die de NOT gewoon niet mee te nemen.

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Airco on based on calendar
trigger:
  - platform: time
    at: '03:00:00'
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: calendar.linda
                attribute: message
                state: A1
                state: B3
                state: B7
              - condition: not
                conditions:
                    entity_id: calendar.martijn
                    state: thuiswerken
        sequence:
          - service: automation.turn_off
            data: {}
            target:
              entity_id: automation.kachel_aan_ochtend
    default:
      - service: automation.turn_on
        target:

In de trace zie ik hem wel zoeken naar A1, B3 en B7 (waarbij alleen B7 true is), maar ik zie hem niet zoeken naar "thuiswerken"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Executed: May 7, 2022, 11:15:20 AM
Result:
result: true
conditions/0
Result:
conditions/0/conditions/0
Result:
conditions/0/conditions/0/entity_id/0
Result:
wanted_state: A1
conditions/0/conditions/1
Result:
conditions/0/conditions/1/entity_id/0
Result:
wanted_state: B3
conditions/0/conditions/2
Result:
conditions/0/conditions/2/entity_id/0
Result:
wanted_state: B7

Of doe ik dit echt héél onhandig?

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 07-05-2022 11:16 ]

• TheFes
Waah schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:14:
Ik probeer mijn verwarming automatisch uit en aan te laten gaan, gebaseerd op mijn kalender.

Op zich lukt dat.
ik heb een automation die hem aanzet om X uur
Ik heb een automation gemaakt die de voorgaande automation aan of uit zet, op basis van tekst in mijn kalender.

De logica is:
Als er in de kalender A1, B3 of B7 staat, dan moet de automation uit.
So far so good.

Alleen wil ik de automation niet aan als er "thuiswerken" in mijn agenda staat. En daar ga ik de mist in.

Kan je bij conditions zowel OR als NOT gebruiken? Ik zie in de handleiding wel AND/OR mixed gebruikt worden. Maar not OR/NOT. En als ik kijk naar de trace, lijkt die de NOT gewoon niet mee te nemen.

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
    default:
        target:

Of doe ik dit echt héél onhandig?
Als je de automation nooit wil triggeren als je aan het thuiswerken bent, moet je die uit de or condition halen

Als één van de conditions in je or condition true is, lijkt hij niet meer verder. Je or condition is can immers zelf ook altijd true.

Heb het hierboven aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 07-05-2022 11:20 ]

• Waah
TheFes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Als je de automation nooit wil triggeren als je aan het thuiswerken bent, moet je die uit de or condition halen
Maar ik heb de OR conditie toch nodig voor de dienst? (A1, B3 of B7)
Ik zet die nooit allemaal er in. Slechts ééntje. Vandaar de OR.

En er kan bijvoorbeeld B3 staan (dienst van Miss Waah), én thuiswerken (mijn thuiswerken). Dan moet de kachel dus wel aan want ik ben thuis...

EDIT: Ah, hij stopt met kijken dus. Maar dan kan ik het dus omdraaien? Dus eerst NOT (want als ik thuis werk, dan hoeft die niet verder te kijken) en dan pas de OR? Ga ik ff proberen.

Ik wist niet dat die stopte met kijken O-) als die een true had. Makes sense!

EDIT: oh wacht, dan ziet die natuurlijk NOT thuiswerken = true, en dan stopt die ook :+

Ik ga denk ik maar in de calendar een sensor maken die zoekt naar deze info... en van daaruit een automation maken. Want zo ga ik er niet uitkomen ben ik bang

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 07-05-2022 11:32 ]

• Septillion
TheFes schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Daar zijn en tijdje geleden wel templates voor toegevoegd die dat wat makkelijker maken.

https://www.home-assistan...uration/templating/#areas
Die maken het qua programmeren wel makkelijker om iets met een area te doen maar niet makkelijker om gewoon een entiteit te selecteren voor een automation. Area wordt bijvoorbeeld niet meegenomen in de auto compleet.

• Septillion
@Waah Gewoon uit je OR halen (en daarmee in de AND stoppen).

Je wil immer dat er A1 in je agenda staat EN NIET thuiswerken. Dat wil je tegelijk.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        conditions:
        sequence:
            target:
    default:
        target:

Overigens ben ik zelf geen fan van een automation aan/uit zetten met een automation. Dit ontneemt je namelijk de mogelijkheid om makkelijk zelf een automation (tijdelijk) te overrulen. Dus mijn voorkeur zou uit gaan naar een helpen (input_boolean) die je aan/uit zet en checkt in de andere automation.

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 07-05-2022 11:38 ]

• Waah
@Septillion Ah nu snap ik hem _/-\o_

Ga hem eerst zo even uitproberen, en als dat werkt ga ik het ombouwen met een helper welke dan wordt gecheckt.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tribunus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:26:
Ik heb bij het "uitkomen" van de PVoutput integratie deze succesvol kunnen gebruiken, nu blijkt dat deze al een tijdje niet meer werkt. Is dat iets wat ik zelf kan oplossen? Ik zie geen mogelijkheid meer om mijn omvormer te kiezen van waaruit deze integratie de informatie zou moeten halen.

Lees ook wel dat het een bekend probleem zou zijn hier, maar is er ook iets aan te doen of is het wachten op een update waarin deze weer wordt meegenomen?

Nu maar weer even via node-red gedaan, dus het werkt wel weer maar die integratie is toch wat makkelijker.
Bij mijn werkt het nog steeds niet.
Opnieuw proberen in te stellen: PVOutput has no data available
Api en sys-id kloppen 100%. Iemand een fix?

Hoi!

• Megalomania
  • Laatst online: 19-10 08:08
@Septillion @TheFes Dank voor de input. Less is more inderdaad.

(het noemen van het merk deed ik omdat ik overal Tado heb hangen maar ook van Aqara temp/hum sensoren en ik daar telkens door in de war raak. Maargoed, kan dat natuurlijk ook alleen voor deze sensoren in de naam verwerken)

Bij groepen noem je ook eerst de locatie en dan group... bv?

[ Voor 9% gewijzigd door Megalomania op 07-05-2022 13:46 ]

• Septillion
@Megalomania Tado is toch een thermostaat? Ik had daarvoor gewoon livingroom_temperature en livingroom_thermostat.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb nu een tijdje een Samsung wasmachine en deze integreert netjes met HA via SmartThings. Nu heb ik sinds gister ook een droger van Samsung, deze verscheen direct als nieuw device onder de SmartThings integratie en direct toegevoegd.

Echter verandert de Job State niet zoals deze dat wel netjes doet bij de wasmachine (zie screenshots hieronder). Iemand enig idee?

Wasmachine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8Kf1RON7__Bh9QBmmt9o58LC4o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wd8BAdyDBG2DTsZA4O1qmLPX.png?f=fotoalbum_medium

Droger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIOPo_S6Lq5dxax65jN9VCr082w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IUzfRm1fx8MYcZvjMIWTLqOI.png?f=fotoalbum_medium

Ik gebruikte altijd de job state "finish" om wat triggers aan te roepen. Er is ook geen enkele andere mogelijkheid volgens mij om te kijken of de droger klaar is 8)7

[edit]

Het lijkt erop dat hij ten onrechte als Washer wordt gezien maar als Dryer gezien zou moeten worden. Er staat namelijk hier dat er ook een Dryer Job State zou moeten zijn maar die zie ik niet in HA.

[edit 2]
Debug logs maar aangezet voor de SmartThings integratie. Nu maar eens checken hoe dat werkt 8)7

edit 3
Verwijderen via de app (SmartThings) en opnieuw toevoegen werkte niet. Via de online omgeving van SmartThings onder My Devices de apparaten verwijderd. Hierna verdwenen ze ook uit de app. Hierna de apparaten opnieuw toegevoegd en wonder boven wonder staat ie er nu wel tussen als dryer ipv washer |:(

[ Voor 24% gewijzigd door WoBBeL op 07-05-2022 16:16 ]

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-10 17:18
Vraagje: weet iemand hoe ik de actieve preset kan inlezen van een WLED licht in node-red gekoppeld aan homeassistant?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

• royduin
  • Laatst online: 01-11 11:12
Vraagje: ik heb door het huis heen een stuk of 10 Xiaomi Aqara switches. Wat ik heb gedaan is deze open gemaakt; button eraf gesoldeerd, daar twee draadjes aan gemaakt, batterij sock erop en die verbonden met een puls drukker (fotos). Op sommige plekken een dubbele pulsdrukker; dan zitten er 2 switches achter. De pulsdrukkers zijn daardoor "multi inzetbaar" en kan ik overal aan koppelen en allerlei variaties mee maken. Voorbeeld;

1x klikken = licht aan (brightness 100) of uit
2x klikken = licht aan (brightness 254)
inhouden = dimmen in stappen van 50
opnieuw inhouden = feller in stappen van 50
De automation hiervan

Alle verlichting zijn Ikea Tradfri lampen en dus heb ik alle schakel draden gewoon doorverbonden zodat er altijd spanning op staat.

Dit werkt prima maar het idee dat er een batterij achter elke pulsdrukker zit die leeg kan raken is niet ideaal + 2 switches voor een dubbele pulsdrukker is ook niet heel handig. Twee switches reageren wat minder lekker dus eens gekeken naar alternatieven en uitgekomen bij de Shelly i3. Om te proberen een besteld en gemonteerd; een aantal nadelen:
- Groot, in vergelijking met de Aqara switches die ik tussen de pulsdrukker kwijt kon. Voor ondiepe of overvolle inbouwdozen kan dit lastig worden
- Wifi, voelt iets minder snel dan Zigbee
- Niet mogelijk om iets te doen met "inhouden" en dus verlichting dimmen/feller maken. Er is wel een "long" event maar wanneer ik luister naar "shelly.click" dan komt dat event pas binnen ná het loslaten.

Welke alternatieven zijn er?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@royduin kijk dan naar Friends of Hue alternatieven.
Of vervang lampen door normaal dimbare lampen en zet achter de pulsschakelaar een Zigbee dimmer.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@royduin https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer_var zoek je zoiets of begrijp ik je vraag niet goed? Probleem met kleine of overvolle inbouwdozen: succes met 30 minuten prakken om alles erin te krijgen.
[edit] een andere tukker was me al voor :+

Als je al vaste spanning in je inbouwdoos hebt waar de schakelaar zit kun je toch ook een minuscule 230->3.3V adapter kunnen kopen, die past er nog wel bij toch? Dan behoud je de bestaande meuk :)

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 07-05-2022 16:58 ]

• royduin
Quad schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:57:
@royduin kijk dan naar Friends of Hue alternatieven.
Of vervang lampen door normaal dimbare lampen en zet achter de pulsschakelaar een Zigbee dimmer.
Friends of Hue ziet er goed uit echter heb ik nu overal nette Berker pulsdrukkers hangen in dezelfde stijl door het hele huis. Normale dimbare lampen is weer zonde van de mogelijkheden van de Ikea lampen. Veel lampen hebben meerdere kleuren namelijk. Die dimmer van Robb lijkt nog wel groter dan de Shelly i3.
WoBBeL schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:57:
@royduin https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer_var zoek je zoiets of begrijp ik je vraag niet goed? Probleem met kleine of overvolle inbouwdozen: succes met 30 minuten prakken om alles erin te krijgen.
[edit] een andere tukker was me al voor :+

Als je al vaste spanning in je inbouwdoos hebt waar de schakelaar zit kun je toch ook een minuscule 230->3.3V adapter kunnen kopen, die past er nog wel bij toch? Dan behoud je de bestaande meuk :)
Ik zoek eigenlijk een Shelly i3 maar dan kleiner met de mogelijkheid om een event door te krijgen tijdens het inhouden. Een 230 naar 3.3v adapter gaat op veel plekken niet passen helaas. Sommige dozen zijn slechts 3cm diep.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

royduin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Friends of Hue ziet er goed uit echter heb ik nu overal nette Berker pulsdrukkers hangen in dezelfde stijl door het hele huis. Normale dimbare lampen is weer zonde van de mogelijkheden van de Ikea lampen. Veel lampen hebben meerdere kleuren namelijk. Die dimmer van Robb lijkt nog wel groter dan de Shelly i3.
Dan zoek je waarschijnlijk dit: https://www.reddit.com/r/...gc/hue_smart_button_hack/

De Hue Buttons, maar dan gemodificeerd.

Kant en klaar: pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule

[ Voor 77% gewijzigd door Quad op 07-05-2022 17:26 ]

PVOutput☀️

• royduin
Quad schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Dan zoek je waarschijnlijk dit: https://www.reddit.com/r/...gc/hue_smart_button_hack/

De Hue Buttons, maar dan gemodificeerd.

Kant en klaar: pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule
Dat is wat ik nu heb: https://photos.app.goo.gl/WvviFR9rNvQJrZML8 maar dan met Xiaomi Aqara switches. Nu zit er dus een batterij achter en heb ik er 2 nodig voor een dubbele pulsdrukker. De kant en klare is weer vrij groot en zit nog steeds een batterij in.

Dank voor het meedenken! _/-\o_

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

royduin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Dat is wat ik nu heb: https://photos.app.goo.gl/WvviFR9rNvQJrZML8 maar dan met Xiaomi Aqara switches. Nu zit er dus een batterij achter en heb ik er 2 nodig voor een dubbele pulsdrukker. De kant en klare is weer vrij groot en zit nog steeds een batterij in.

Dank voor het meedenken! _/-\o_
De Wall Switch kan twee aparte pulsedrukkers of één met twee drukknoppen voorzien.
Iets anders is in jouw geval niet mogelijk behalve dan een Friends of Hue schakelaar. Deze zijn ook voorzien van een batterijtje maar missen de techniek achter de knop zodat het plat is.

En volgens mij passen een aantal FoH schakelaars/knoppen prima in je Berker frame,

Maar goed, is verder off-topic en je hebt weer wat info om verder te kijken. ;)

PVOutput☀️

• royduin
Quad schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:35:
[...]

De Wall Switch kan twee aparte pulsedrukkers of één met twee drukknoppen voorzien.
Iets anders is in jouw geval niet mogelijk behalve dan een Friends of Hue schakelaar. Deze zijn ook voorzien van een batterijtje maar missen de techniek achter de knop zodat het plat is.

En volgens mij passen een aantal FoH schakelaars/knoppen prima in je Berker frame,

Maar goed, is verder off-topic en je hebt weer wat info om verder te kijken. ;)
Owja check; overheen gekeken. Eerst maar even meten of het gaat passen. Had al behoorlijk moeite met zo'n Shelly i3. En dan hopen dat die wel een event stuurt tijdens het ingedrukt houden.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
@royalt123 als het wat mag kosten: Ubisys Control Unit C4

Via Zigbee2MQTT zeer uitgebreid in te stellen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/C4.html
Een belangrijke factor vind ik dat hij binding ondersteunt. Daardoor blijft het gegarandeerd werken ook al vliegt je HA eruit.

• royduin
BlackMonkey schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:50:

Via Zigbee2MQTT zeer uitgebreid in te stellen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/C4.html
Een belangrijke factor vind ik dat hij binding ondersteunt. Daardoor blijft het gegarandeerd werken ook al vliegt je HA eruit.
Ouch, dat is wel erg aan de prijs. Wel wat ik zoek; behoorlijk wat mogelijkheden qua events. Helaas groter dan de Shelly i3.

• RobertMe
BlackMonkey schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:50:

Sow, inderdaad "als het wat mag kosten". Ik vind Z-Wave spul "duur" met prijzen van 50 tot 60 euro meestal. Deze kost het dubbele. Maar zoals je aangeeft, als die bindings ondersteund is het wel een iets meer dan standaard Zigbee switchje. Enige vraag is dan hoe je het gaat gebruiken. Bindings zijn in mijn geval puur een backup optie, omdat je dus ook niet slim kunt schakelen. Voor een normale schakelaar die je dagelijks doorlopend gebruikt is dat slimme echter weer wel aan de orde? Kan mij zomaar indenken dat als je 's morgens de schakelaar in de keuken gebruikt je een andere scene wilt hebben dan dat als je 's avonds / bij het avondeten de schakelaar gebruikt. En met bindings kan dat dus weer niet.

@royduin ik heb zelf een Xiaomi switch (de ronde, niet de vierkante Aqara) al een jaar of 5 denk ik. Wordt niet perse heel veel gebruikt (gemiddeld wellicht een keer per dag) en de batterijen nog niet hoeven te vervangen. Deze switches / buttons gebruiken ook alleen stroom op het moment dat je ze gebruikt en wellicht heel incidenteel om zich even bij het netwerk te laten zien. Dus ik begrijp natuurlijk jouw opmerking v.w.b. batterijen, maar ik verwacht ook niet dat je bv elk jaar weer alle schakelaars van de muur moet halen om de batterijen van de switches te vervangen. Zelfde geldt overigens voor de contact sensors. Die heb ik zowel van Xiaomi als Aqara, beide soorten ook een jaar off 5, en nog geen enkele is leeg geweest.

• royduin
Heb er 10 in huis (ook de ronde maar dan dus uit elkaar gesloopt achter een pulsdrukker), hangt nu 2,5 jaar en ook nog geen batterij hoeven te vervangen. Batterij is ook niet het grootste probleem @RobertMe maar denk als ik het dan ga vervangen is er vast iets beters zonder batterij. Wel absurd wat er gevraagd wordt voor dat spul, destijds die Aqara switches voor rond de €6 gekocht. Vergelijk dat met oplossingen van Hue, Robb, Ubisys, etc. Misschien de switches die niet helemaal meer lekker werken vervangen, scheelt een hoop geld en zijn zonder de plastic case super klein.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:05
Megalomania schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:36:

Ik dacht aan zoiets:
code:
1

Bv:
code:
1
2
Wat ik het meest simpele vind en dus heb gedaan, is van globaal naar specifiek, dus bijv:

livingroom_light_ceiling_spots
livingroom_light_ceiling_dinnertable
bathroom_sensor_humidity_1 (gevolgd door: _temperature, _humidity, _pressure)
livingroom_sensor_motion_1 (gevolgd door: _temperature, _occupance, _illuminance_lux)
livingroom_sensor_motion_2
office_remote_1
kitchen_light_ceiling
kitchen_light_workspace

als een slimme stekker een lamp aanstuurt gebruik ik dus "light"

Feel free to Buy me a coffee

• Septillion
musicpixel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:30:
als een slimme stekker een lamp aanstuurt gebruik ik dus "light"
Met de Switch as X uit 2022.4 dus ook native te doen vanuit de UI :)

• Septillion
@royduin Je zou kunnen overwegen alternatieve firmware op je Shelly te zetten. Nu is (was?) Tasmota ook altijd een beetje gepruts met buttons. Maar lijkt me dat het prima met ESPhome te doen moet zijn.

Alternatief voor twee modules achter een schakelaar is het gebruik van een dubbele module. Ook Aqara heeft die maar bijvoorbeeld de Tradfri switch is de ook een optie. Qua zelfbouw (en hopelijk ook kant en klaar devices die zelf te flashen zijn met custom firmware) is het nog steeds wachten op de ESP met Zigbee. Maar hebben volgens mij ook aardig last van chip tekort :/

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 11:29
EWK schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Bij mijn werkt het nog steeds niet.
Opnieuw proberen in te stellen: PVOutput has no data available
Api en sys-id kloppen 100%. Iemand een fix?
Dit in configuration.yaml zetten. Eigen sensoren erin zetten en apikey en systemid toevoegen

code:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_daily_yield.state|round(0)}}" -d "v2={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_grid_power.state|round(0)}}" -d "v5={{states.sensor.temparatuur_buiten.state|float}}" -d "v6={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_voltage_l1.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: apikey_invullen" -H "X-Pvoutput-SystemId: systeemid_invullen" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

• royduin
Septillion schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:42:
@royduin Je zou kunnen overwegen alternatieve firmware op je Shelly te zetten. Nu is (was?) Tasmota ook altijd een beetje gepruts met buttons. Maar lijkt me dat het prima met ESPhome te doen moet zijn.

Alternatief voor twee modules achter een schakelaar is het gebruik van een dubbele module. Ook Aqara heeft die maar bijvoorbeeld de Tradfri switch is de ook een optie. Qua zelfbouw (en hopelijk ook kant en klaar devices die zelf te flashen zijn met custom firmware) is het nog steeds wachten op de ESP met Zigbee. Maar hebben volgens mij ook aardig last van chip tekort :/
Kan ik met een custom firmware wel een "hold" event krijgen? Wat is het voordeel tov de standaard firmware? Dan heb ik een kabeltje nodig om die pins bovenop de Shelly met usb te verbinden zeker?

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
Hi allemaal, ik ben eens aan het rondkijken in HA, ziet er erg mooi uit en de leercurve is wat lager nu veel in UI kan. Dus maar eens een Virtualbox image gedownload en aan het spelen gegaan.

Ik heb een goedlopende Domoticz omgeving draaien op een rpi4 met een berg Shelly's, nog wat RFXCom KaKu schakelaars en dimmers en een paar Cresta's die ook 433MHz gebruiken.

Alle Shelly's heb ik al in HA aan de praat. Ik ben bezig met RFXCom. Die heb ik via ser2net beschikbaar in HA maar nu vraag ik me af hoe ik al die AC/ARC devices die Domoticz zo makkelijk vindt ook in HA kan krijgen.
Kan iemand me in de goede richting helpen? Is er iets uit de Domoticz database over te halen misschien? Of moet ik langer wachten tot de devices automatisch gevonden worden?

<edit> meh verbinding valt steeds weg of komt niet tot stand en dan unload 'ie de integratie; eerst nog maar verder onderzoeken hoe je ser2net kunt testen...

[ Voor 9% gewijzigd door Wiley99 op 08-05-2022 10:24 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-11 21:14
Iemand ervaring met Situo 5 io Pure aansturen ? En dan niet via de Tahoma hub.

We hebben van die Somfy rolluik schermen voor de ramen hangen en die wil ik graag automatisch omlaag laten gaan als het gaat regenen..

• Septillion
royduin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Kan ik met een custom firmware wel een "hold" event krijgen? Wat is het voordeel tov de standaard firmware? Dan heb ik een kabeltje nodig om die pins bovenop de Shelly met usb te verbinden zeker?
Ja, dat moet zeker lukken.

Met Tasmota moet het kunnen als button. Dan heb je wel een 'hold' / 'long press' maar laatste keer dat ik keek was er helaas geen 'release'.

In ESPhome kan je zo'n beetje alles wel doen. Grootste vraag is alleen of iemand dat al gedaan heeft (en je het dus zo kunt gebruiken) of dat je zelf moet gaan configureren daarvoor.

Qua flashen, er is schijnbaar een OTA methode om Tasmota te flashen. Vanaf Tasmota kan je ook ESPhome flashen.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:45
Hi! Sinds deze week de overstap gemaakt naar HA. Ik kom van OpenHab vandaan. Ik heb de Shelly’s draaien. Ook de RFLINK (via MQTT) gekoppeld, voor de tuinverlichting en het zonnescherm. Ook importeer ik de gegevens van mijn weerstation in HA. Allemaal in een weekje voor elkaar gekregen. Ook de koppeling met Homekit is erg soepel. Nu tijd voor iets complexere zaken. In OH had ik een positioner gemaakt voor mijn zonnescherm. Ik kan alleen UP, DOWN en STOP commando’s geven richting de motor (via MQTT naar RFLINK). Ik zou graag het zonnescherm bijvoorbeeld voor 20% naar beneden willen doen.. of voor 10% ophalen. Wie weet een goed voorbeeld van zo’n configuratie in HA?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

WoBBeL schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:14:
Ik heb nu een tijdje een Samsung wasmachine en deze integreert netjes met HA via SmartThings. Nu heb ik sinds gister ook een droger van Samsung, deze verscheen direct als nieuw device onder de SmartThings integratie en direct toegevoegd.

Echter verandert de Job State niet zoals deze dat wel netjes doet bij de wasmachine (zie screenshots hieronder). Iemand enig idee?

Wasmachine
[Afbeelding]

Droger
[Afbeelding]

Ik gebruikte altijd de job state "finish" om wat triggers aan te roepen. Er is ook geen enkele andere mogelijkheid volgens mij om te kijken of de droger klaar is 8)7

[edit]

Het lijkt erop dat hij ten onrechte als Washer wordt gezien maar als Dryer gezien zou moeten worden. Er staat namelijk hier dat er ook een Dryer Job State zou moeten zijn maar die zie ik niet in HA.

[edit 2]
Debug logs maar aangezet voor de SmartThings integratie. Nu maar eens checken hoe dat werkt 8)7

edit 3
Verwijderen via de app (SmartThings) en opnieuw toevoegen werkte niet. Via de online omgeving van SmartThings onder My Devices de apparaten verwijderd. Hierna verdwenen ze ook uit de app. Hierna de apparaten opnieuw toegevoegd en wonder boven wonder staat ie er nu wel tussen als dryer ipv washer |:(
Die van mij doet het ook niet.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Mimiix bij mij was verwijderen (via Webinterface) en opnieuw toevoegen (gewoon via de app) in SmartThings de oplossing. Hierna ook de integratie opnieuw toevoegen in HA en alles opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 08-05-2022 08:33 ]

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:06
konehead schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:16:
Hi! Sinds deze week de overstap gemaakt naar HA. Ik kom van OpenHab vandaan. Ik heb de Shelly’s draaien. Ook de RFLINK (via MQTT) gekoppeld, voor de tuinverlichting en het zonnescherm. Ook importeer ik de gegevens van mijn weerstation in HA. Allemaal in een weekje voor elkaar gekregen. Ook de koppeling met Homekit is erg soepel. Nu tijd voor iets complexere zaken. In OH had ik een positioner gemaakt voor mijn zonnescherm. Ik kan alleen UP, DOWN en STOP commando’s geven richting de motor (via MQTT naar RFLINK). Ik zou graag het zonnescherm bijvoorbeeld voor 20% naar beneden willen doen.. of voor 10% ophalen. Wie weet een goed voorbeeld van zo’n configuratie in HA?
Kijk eens naar https://github.com/nagyro...nents-cover-rf-time-based

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:45
Wauw! Leuke oplossing! Lijkt erg veel op mijn oude OH oplossing. Dankjewel voor ‘t delen 🙏🙏🙏

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19
Waah schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:44:
@Septillion Ah nu snap ik hem _/-\o_

Ga hem eerst zo even uitproberen, en als dat werkt ga ik het ombouwen met een helper welke dan wordt gecheckt.
Jup, zo doe ik het ook. 1 helper aangemaakt om alle licht automatisaties uit te schakelen. Best handig ipv de automatisaties zelf uit te schakelen.

• betojuan
  • Laatst online: 01-11 12:59
Ik heb een vraag waar ik diverse fora zo geen antwoord kan vinden.

Ik heb de DSMR integratie gekoppeld, en mijn data loopt netjes naar binnen. Nu wil graag gebruik maken van de (voor mij nieuwe, had ze nog niet eerder gezien) cost en compensation sensors van de integratie.

Die werken ook prima, als ik de dev tools kijk. Echter, op het moment als ik ze in het energy dashboard toevoeg worden ze unavailable. Dit is zijn de std attributen:

state_class: total
last_reset: 2022-05-08T09:09:05.275101+00:00
unit_of_measurement: EUR
device_class: monetary
friendly_name: Energy Production (tarif 2) Compensation

Ik heb al total_increasing geprobeerd en een andere device_class, maar dat werkt helaas niet. Iemand een idee waarom dit gebeurd, en hoe dit op te lossen?

• RudolfR
Iemand goede suggesties voor het automatiseren van een rolluik voor de beperking van instraling door de zon op zonnige dagen? Op basis van welke gegevens kun je dat goed bepalen?

Ik heb een shelly 2.5 met esphome en ik kan op basis van de stond van de zon wel e.e.a. instellen (azimuth/elevation) en evt. ook de thermometer in de shelly slaat wel uit als de zon er op staat.

Ik zou in Home Assistant graag een soort 'vrijgave' maken die aangezet kan worden op basis van de verwachte maximumtemperatuur voor die dag (om de opwarming voor te zijn) en dan nog aangevuld met de thermometer in de bijbehorende kamer voor als de voorspelling er toch wat naast zit.

Tips?

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-10 15:44
Weet iemand of het mogelijk is om een slider te maken met vaste stappen van elk 10%?

Heb al gegoogled met fixed steps enz maar zonder resultaat.

• Septillion
@schumi2004 Volgens mij een bestaande "slider" van een entiteit niet. Maar je kan wel een input_number met een slider en step size 10 maken.

• Septillion
@betojuan Is dat via een integratie of maak je template sensoren aan?

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-11 15:26
Ik heb al enige tijd problemen om DSMR-data via MQTT van de ene Raspberry (gekoppeld aan de slimme meter) naar de andere Raspberry te sturen waarop Home Assistant draait.

Op de Raspberry gekoppeld aan de slimme meter draait container DSMR-reader met MQTT broker/verbinding ingeschakeld.
Op de andere Raspberry waarop Home Assistant staat is add-in MQTT-broker geïnstalleerd.
Maar de data komt niet binnen.
Ik heb ooit data binnengekregen maar ik vermoed dat de fout ligt met in de wachtwoorden.
Wie kan me uitleggen wat ik moet instellen op beide Raspberry's ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmGnT6pHkfmrtPbnZlaNiaXSCUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZWDnwYijqP7DyCe1BRZXGvX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CAD-tekenaar op 08-05-2022 21:15 ]

• Septillion
@CAD-tekenaar Kan helaas IP van je HA niet zien, maar dat is 192.168.200.5?

En qua wachtwoord kan je of een HA user aanmaken en die als user/password gebruiken of logins invullen in de configuratie van de MQTT broker.

Via een MQTT client zoals MQTT Explorer kan je kijken of je daarmee in kunt loggen en of je de data in MQTT ziet van je DSMR instantie.

• CAD-tekenaar
Septillion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:24:
@CAD-tekenaar Kan helaas IP van je HA niet zien, maar dat is 192.168.200.5?

En qua wachtwoord kan je of een HA user aanmaken en die als user/password gebruiken of logins invullen in de configuratie van de MQTT broker.

Via een MQTT client zoals MQTT Explorer kan je kijken of je daarmee in kunt loggen en of je de data in MQTT ziet van je DSMR instantie.
IP van mijn HA is 192.168.200.5
IP van mijn Raspberry met DSMR-reader is 192.168.200.200
mijn verwarring is waar WELKE user/password van WELK programma ingevuld moet worden.
Kan je een voorbeeld geven hoe ik dit moet invullen? Ik snap het nog niet helemaal. _/-\o_

• Septillion
@CAD-tekenaar Je wilt met de DSMR-Pi inloggen op de MQTT broker van de HA-Pi. Je zult dus een geldige set user/pass van de MQTT broker moeten gebruiken op de DSMR-Pi. Dit kan elke HA user zijn of je kan in de configuratie van de MQTT broker (tegenwoordig onder logins schijnbaar) een user/pass aanmaken voor alleen de MQTT broker. Deze kan je dan voor alle MQTT clients zoals de DSMR instantie gebruiken.

• CAD-tekenaar
Dus op de DSMR-Pi vul ik bij Mqtt Broker/Verbinding de gebruikersnaam +wachtwoord in die gelijk moet zijn met gebruikersnaam+wachtwoord van de Mosquitto-broker?

• Septillion
@CAD-tekenaar Ja :)

Afgezien van namen waar je niet aan gewend bent is dat ook wat er staat :+ Als er gewoon een kopje "Server verbinding" was geweest had je daar toch ook IP, user en pass van de server ingevuld?

• CAD-tekenaar
Septillion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:16:
@CAD-tekenaar Ja :)

Afgezien van namen waar je niet aan gewend bent is dat ook wat er staat :+ Als er gewoon een kopje "Server verbinding" was geweest had je daar toch ook IP, user en pass van de server ingevuld?
ik denk dat ik je begrijp. Het blijf het toch nog steeds verwarrend.
Inmiddels heb ik op beide plekken dezelfde gegevens ingevoerd, maar heb nog geen data binnen.
Ook heb ik geen gebruiker in HA toegevoegd, want ik las dat dat niet nodig was.

• Septillion
@CAD-tekenaar Om in te loggen op de MQTT broken kun je OF een HA user gebruiken OF een losstaande MQTT-user. Laatste moet je dan aangemaakt hebben in Settings => Addons => Mosquitto broker => Configuration => logins.

Makkelijke manier om te checken of de user/pass die je gebruikt werkt is door zelf in te loggen op de MQTT broker met bijvoorbeeld MQTT Explorer.

• Waah
Nog een vraagje trouwens: Ik deed altijd "Check Configuration" voor een restart. Zat toch naast elkaar. Maar nu is de restart verplaats en zie ik geen "check configuration" knop meer...

Waar is die naartoe verhuist?

• Septillion
@Waah Dev tools => Yaml :)

• TheFes
Waah schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:17:
Nog een vraagje trouwens: Ik deed altijd "Check Configuration" voor een restart. Zat toch naast elkaar. Maar nu is de restart verplaats en zie ik geen "check configuration" knop meer...

Waar is die naartoe verhuist?
Er wordt sowieso altijd een config check gedaan voor een herstart. Als die faalt krijg je een melding en wordt de herstart niet uitgevoerd. Ook niet als je die via Setting > System doet

• Waah
Ah, duidelijk! Ik meende mij te herinneren dat ik in het verleden wel eens een herstart heb gedaan terwijl de config fout was en mezelf zo buitensloot. EN sindsdien doe ik dat altijd braaf....

Maar dan weet ik iig waar het zit, en dat het eigenlijk niet echt meer hoeft.

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-10 19:41
Ik heb sinds een tijdje het probleem dat de Aqara Switch knop-indruk commands niet goed doorkomen. Ik heb bijvoorbeeld 2x drukken = achterkamer licht toggle, 1x drukken = woonkamer licht toggle & ingedrukt houden is sfeerlampen toggle.

Nu doen de 2x klikken en 1 x klikken commands het prima, maar de knop ingedrukt houden als command vor de sfeerlampen werkt niet. Soms werkt het weer wel als ik de automatisering aan en uit zet. Ik heb de automatisering al eens helemaal opnieuw gemaakt maar dit maakt helaas niet uit.

Ik heb de laatste HA versie op een Raspberry Pi, Conbee II USB, Aqara Switches geconnect via Phosbee/Deconz.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:57
Zijn hier ook mensen met een Envoy systeem en HA? :)
Ik heb sinds afgelopen week een Envoy systeem, toegevoegd via de Envoy integration (geen wachtwoord nodig, dus alleen de simpele read outs om mee te beginnen), maar nu loop ik een beetje vast in het Energy Dashboard. Welke sensor moet ik toevoegen als zonnepanelen productie?

sensor.envoy_xxx_current_power_production geeft de huidige productie weer, maar die krijg ik niet in het dashboard?

de standaard 'energy production (tarif 1)' en 'energy production (tarif 2)' geven een veel lagere waarde aan. deze komen uit mijn integratie met DSMR denk ik. deze zijn dus al 'gesaldeerd' volgens mij?
Pagina: 1 ... 146 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.