Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.370.452 views

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
TheFes schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Wellicht even op het knopje van de sensor drukken om hem opnieuw te laten verbinden.
Heb ik gedaan, maakt geen verschil.
Gaat om een Aqara bewegingssensor- en temperatuur sensor.

De HA server is wel eens vaker zonder stroom geweest maar daarna komt alles vanzelf weer terug.
Sensoren opnieuw verbinden hoeft niet.

Phoscon laat de sensoren ook zien dus is ze niet kwijt.
Uiteindelijk zou ik ze wel kunnen verwijderen en weer toevoegen maar zo hoort het eigenlijk niet.

Vraag me ook af of het blauwe “lampje” bij Configuration Tool nu moet aan blijven staan of nu juist knippert omdat deze in “pairing mode” of iets dergelijks staat.

Update: het blauwe lampje bij Configuration Tool 1 knippert kort/lang in een regelmatig patroon.

[ Voor 6% gewijzigd door HoppyF op 02-05-2022 11:33 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
HoppyF schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Heb ik gedaan, maakt geen verschil.
Gaat om een Aqara bewegingssensor- en temperatuur sensor.

De HA server is wel eens vaker zonder stroom geweest maar daarna komt alles vanzelf weer terug.
Sensoren opnieuw verbinden hoeft niet.

Phoscon laat de sensoren ook zien dus is ze niet kwijt.
Uiteindelijk zou ik ze wel kunnen verwijderen en weer toevoegen maar zo hoort het eigenlijk niet.

Vraag me ook af of het blauwe “lampje” bij Configuration Tool nu moet aan blijven staan of nu juist knippert omdat deze in “pairing mode” of iets dergelijks staat.
Ik had na de Deconz update ook even een aantal mutli-sensoren die niet meer werkten trouwens. Maar na een HA reboot (vanwege de update naar 2022.5.0b5) waren ze weer terug.

Home Assistant configuratie

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
TheFes schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Ik had na de Deconz update ook even een aantal mutli-sensoren die niet meer werkten trouwens. Maar na een HA reboot (vanwege de update naar 2022.5.0b5) waren ze weer terug.
Een HA reboot had ik al gedaan, restart eigenlijk.
Ik kan nog wel een reboot doen en de server dus even uitzetten en kijken of dat verschil maakt.
Update uit mijn vorige bericht.
Het blauwe lampje knippert kort/lang.
Zal vast wel betekenen dat deze probeert te verbinden met de sensoren.
Moet ik anders even uitzoeken of dat te vinden is.
Deconz documentatie of topic.

UPDATE!

Alles doet het weer.
Mijn verhaal ook even in het Deconz topic geplaatst.
Na verder zoeken en wat tips is het gelukt.
De sensoren zijn er weer.
Een punt waar het het laatst op mis ging was Authenticate wat je moet activeren bij Phoscon.
Daarna komt er een scherm dat het gelukt is en moet er nog wat gebieden gekozen worden.
Bij mij Huiskamer en Kelder.

Typische maandag….. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_Wm1CMuQ1u2zDlhF8H0y8kqkFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rh2T7kxIpnXsEa77KLMkfO10.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KerTKGmV1e-0HWeeElP63NkTyQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbBol4kurZ1NlCHwTlik2G0F.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door HoppyF op 02-05-2022 17:49 ]

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 11:32
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:25:
[...]

Kunt wel supervised draaien als je dat wilt, hier NUC met debian en supervised Ha. Draait in docker.

Zijn er überhaupt ergens nog wel Pi’s te koop??
Bij Kiwi-Electronics, ik heb geen aandelen, krijgen ze er weer wat binnen deze maand zie ik, weliswaar alleen de 2GB en 8GB-variant. De 4GB-variant pas in december. Heb die van mij daar vorig jaar november/december gekocht.

aka pluim003

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:19
Heeft een Pi of een Odroid (C4) hier tegenwoordig voorkeur??

[ Voor 4% gewijzigd door _Marcel_1973 op 02-05-2022 20:16 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:37
Ik wil HA graag een notificatie laten versturen op een bepaald tijdstip, in de voor de gebruiker geldende tijdzone (met behulp van de mobiele app, utc_offset in milliseconden).
Dus 06:45 is gewoon die tijd, met inachtneming van DST, en tijdzone van de persoon in kwestie.

Onderstaande lijkt wel te werken, automation zou één uur eerder triggeren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set offset = state_attr('sensor.companion_app_current_time_zone', 'utc_offset') / 1000 %}
{% set time = today_at("06:45") %}
{{ offset }}
{{ time }}
{% set offset = 10800 %}
{% set user_local_time = time - timedelta(seconds=offset) + time.tzinfo.utcoffset(time)  %}
{{ user_local_time }}

7200.0
2022-05-02 06:45:00+02:00
2022-05-02 05:45:00+02:00

Iemand nog andere ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 02-05-2022 21:27 ]

• TheFes
RudolfR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:21:
Ik wil HA graag een notificatie laten versturen op een bepaald tijdstip, in de voor de gebruiker geldende tijdzone (met behulp van de mobiele app, utc_offset in milliseconden).
Dus 06:45 is gewoon die tijd, met inachtneming van DST, en tijdzone van de persoon in kwestie.

Onderstaande lijkt wel te werken, automation zou één uur eerder triggeren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set offset = state_attr('sensor.companion_app_current_time_zone', 'utc_offset') / 1000 %}
{% set time = today_at("06:45") %}
{{ offset }}
{{ time }}
{% set offset = 10800 %}
{% set user_local_time = time - timedelta(seconds=offset) + time.tzinfo.utcoffset(time)  %}
{{ user_local_time }}

7200.0
2022-05-02 06:45:00+02:00
2022-05-02 05:45:00+02:00

Iemand nog andere ideeën?
Ik kom tot dit:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set u = 'sensor.pixel_5_current_time_zone' %}
{% set o = now().strftime('%z') %}
{% set h, m = int(o[1:3]), int(o[3:5]) %}
{% set s = h * 3600 + m * 60 %}
{% set o_ha = (1 if o[0] == '+' else -1) * s %}
{% set o_ha = timedelta(seconds=o_ha) %}
{% set o_u = state_attr(u, 'utc_offset') / 1000 %}
{% set o_u = timedelta(seconds=o_u) %}
{{ today_at('6:45') + o_ha - o_u }}

@RudolfR
Kleine aanvulling, hij houdt rekening met een offset van je HA server in uren en minuten. Officieel kan er zelfs een offset in seconden en milliseconden zijn, maar die wordt niet meegenomen.
Maar ik ga er vanuit dat je je HA server niet in een dergelijke exotische locatie gaat neerzetten, en dat die gewoon in Nederland, of anders een ander land met een time offset in hele uren hebt staan.

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 03-05-2022 09:58 ]

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Ik gebruik Mosibi's code voor het aansturen van mijn ventilatiesysteem (Zehnder Stork WHR 930 Luxe) en dat ging verrassend makkelijk. Ik heb een ethernetkabel naar een RJ45-Serial verloopstekker gaan met de juiste pin lay-out en daarna een serial-to-usb kabel richting een Raspberry Pi waar de code op draait (omdat ik die niet in Home Assistant OS kan installeren). Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat het niet meer werkt, ik krijg dan eindeloze entries in mijn syslog:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
May  3 08:56:30 raspberrypi kernel: [249501.353971] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:32 raspberrypi kernel: [249503.357371] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:39 raspberrypi kernel: [249510.366635] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:41 raspberrypi kernel: [249512.370262] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:43 raspberrypi kernel: [249514.373656] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:45 raspberrypi kernel: [249516.377156] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:47 raspberrypi kernel: [249518.380662] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:49 raspberrypi kernel: [249520.384148] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:51 raspberrypi kernel: [249522.387739] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:53 raspberrypi kernel: [249524.391177] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32
May  3 08:56:55 raspberrypi kernel: [249526.394681] pl2303 ttyUSB0: usb_serial_generic_write_bulk_callback - urb stopped: -32

Even de USB kabel uit de Pi halen en weer terugstoppen helpt dan, maar dat is natuurlijk geen goede oplossing. Iemand bekend met dit soort issues? Ik vind op het internet dat meer mensen er tegenaan lopen, maar geen goede oplossing...

@alberthakvoort ik zag dat jij ook Mosibi's code gebruikt voor het managen van je ventilatiesysteem. Ben jij hier niet toevallig ook tegenaan gelopen?

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:46
Ik ben sinds kort van een Pi 4 overgestapt naar een NUC, maar dat gaat tot nu toe nog niet helemaal lekker. Ik draai HA in VirtualBox op Windows 11, maar om de een of andere reden herstart HA zich regelmatig op willekeurige momenten. Zo ook afgelopen nacht rond 23:15, waar ik in het logboek het volgende zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yprsmkQ7HGTgREAhCP4TrV1QkyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gT01JZa8IbCKwTuAzva7GCVP.png?f=user_large

In Configuration -> Settings -> Logs zie ik vóór 23:15 uur ook geen records, met andere woorden, het lijkt erop dat HA zelf heeft besloten om te herstarten. Hoe kan ik dit nog beter uitzoeken? Waarom herstart HA zich?

• TheFes
Ronker32 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:59:
Ik ben sinds kort van een Pi 4 overgestapt naar een NUC, maar dat gaat tot nu toe nog niet helemaal lekker. Ik draai HA in VirtualBox op Windows 11, maar om de een of andere reden herstart HA zich regelmatig op willekeurige momenten. Zo ook afgelopen nacht rond 23:15, waar ik in het logboek het volgende zie:

[Afbeelding]

In Configuration -> Settings -> Logs zie ik vóór 23:15 uur ook geen records, met andere woorden, het lijkt erop dat HA zelf heeft besloten om te herstarten. Hoe kan ik dit nog beter uitzoeken? Waarom herstart HA zich?
Na een herstart begint er een nieuwe log, maar de log van voor de herstart wordt dan ook hernoemd naar home-assistant.log.1 dus daar staat wellicht wel iets interessants in. Verder is er ook een home-assistant.log.fault

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-10 17:05
Ik heb een vraagje over de companion app van Home Assistant.
Mijn Home Assistant is (als het goed is) niet vanaf internet bereikbaar. Ik heb in de app ook mijn interne ip/dns geconfigureerd. Als ik via 4g verbonden ben kan ik de app vanzelfsprekend ook niet openen.

Nu heb ik een deurbel notificatie toegevoegd waarvan ik zou verwachten dat ik die alleen zou krijgen als ik via Wifi verbonden ben. Ik krijg de notificaties echter ook als ik buiten de deur ben. Hartstikke leuk natuurlijk maar ik probeer te begrijpen waarom dat zo is. Denk niet dat het relevant is, maar voor de volledigheid de yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
device_id: cec********************************
domain: mobile_app
type: notify
title: Deurbel

Iemand een idee?

• TheFes
Seaborz schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:
Ik heb een vraagje over de companion app van Home Assistant.
Mijn Home Assistant is (als het goed is) niet vanaf internet bereikbaar. Ik heb in de app ook mijn interne ip/dns geconfigureerd. Als ik via 4g verbonden ben kan ik de app vanzelfsprekend ook niet openen.

Nu heb ik een deurbel notificatie toegevoegd waarvan ik zou verwachten dat ik die alleen zou krijgen als ik via Wifi verbonden ben. Ik krijg de notificaties echter ook als ik buiten de deur ben. Hartstikke leuk natuurlijk maar ik probeer te begrijpen waarom dat zo is. Denk niet dat het relevant is, maar voor de volledigheid de yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
device_id: cec********************************
domain: mobile_app
type: notify
title: Deurbel

Iemand een idee?
Notificaties worden via Google Firebase verzonden, en gaan dus niet rechtstreeks via HA naar je telefoon.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:24

JoepW

iRacer & Home Assistant

TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Notificaties worden via Google Firebase verzonden, en gaan dus niet rechtstreeks via HA naar je telefoon.
Wil ik zo weinig mogelijk met google te maken hebben en organiseer zo goed als alles met HA… lees ik dit. Heeft google daarme dan toch weer zicht op zaken die mijn HA verstuurt naar mij telefoon?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• TheFes
JoepW schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Wil ik zo weinig mogelijk met google te maken hebben en organiseer zo goed als alles met HA… lees ik dit. Heeft google daarme dan toch weer zicht op zaken die mijn HA verstuurt naar mij telefoon?
Geen idee, ik neem aan dat alles encrypted verstuurd wordt. Ik heb me daar nooit in verdiept.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
[...]

Ik meen dat ze een paar maanden terug juist overgestapt waren op een eigen systeem?

• Ronker32
TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Na een herstart begint er een nieuwe log, maar de log van voor de herstart wordt dan ook hernoemd naar home-assistant.log.1 dus daar staat wellicht wel iets interessants in. Verder is er ook een home-assistant.log.fault
Ah, thanks! Ik heb daar in gekeken, weinig bijzonders te vinden behalve dat de home-assistant.log.1 om 23:13 het laatste record bevat, en in home-assistant.log.fault zie ik ook geen aanknopingspunten. Bijzonder, komende dagen maar eens in de gaten houden!

• TheFes
dennistd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Ik meen dat ze een paar maanden terug juist overgestapt waren op een eigen systeem?
Alleen als je externe toegang tot je systeem hebt met ssl verbinding. Dan worden ze direct afgeleverd inderdaad, maar dat had @Seaborz dus juist niet.
Misschien inderdaad wel relevant voor @JoepW

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 03-05-2022 11:26 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ronker32 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]

Is het niet Windows die herstart en niet zozeer HA zelf?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
JoepW schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Volgens mij heeft de Android app sinds een tijdje ook ondersteuning voor een permanente websocket verbinding die ook gebruikt kan worden voor notificaties. Mogelijk dat je door die instelling te forceren dus af bent van het gebruik van de Google infrastructuur voor de notificaties.

En an zich ook weer soort van logisch dat het via Google werkt. Je wilt waarschijnlijk niet dat de telefoon continu uit deep-sleep gehouden wordt omdat de ene na de andere app op de achtergrond aan het pollen is voor notificaties of de telefoon zelfs uit deep-sleep gehouden wordt door een app omdat die permanent verbinding wilt hebben met een "notificatie server". Nu worden alle notificaties bij Google afgeleverd door de "web services" en de telefoon hoeft alleen "bij Google" te controleren op notificaties, en als die er zijn te zorgen dat ze bij de juiste app terecht komen. Allemaal een stuk vriendelijker voor de batterij. Alleen dan wat minder vriendelijk voor de privacy.

@TheFes er zal vast iets encrypted zijn. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet alles te zijn. Het kan best dat alleen het bericht versleuteld is maar de app, titel, prioriteit, categorie en weet ik wat allemaal niet. En dan ligt het ook nog eens aan het gebruik an zich. Naast echt een notificatie met bericht kan een webservice ook een soort van interne notificatie sturen wat neer kan komen op "voor app X met inhoud 3". En dat de app dan deze notificatie ontvangt en vervolgens met de webservice babbelt om "event" met id 3 op te halen en vervolgens "lokaal" de notificatie te genereren. Google ziet dan dus bv alleen die 3, en niet "iemand belt aan bij Pietje thuis en dit is de afbeelding van de voordeur".

• Ronker32
synoniem schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Is het niet Windows die herstart en niet zozeer HA zelf?
Nee helaas, er is geen herstart geweest van de Windows-machine, ook niet automatisch of onbewust. Het zit hem echt in de HA-installatie in VirtualBox, daar zie ik in de CLI ook wel wat vage dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUk3RSSut6G0w-KjBiVIY3zE5mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjmQNSRkG1e1TeO3Ws1iL5wS.png?f=fotoalbum_large

Wellicht betekent dit iets? Ik kan hier niets van maken, geen idee wat dit zegt..

• synoniem
  • Niet online
Ronker32 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Nee helaas, er is geen herstart geweest van de Windows-machine, ook niet automatisch of onbewust. Het zit hem echt in de HA-installatie in VirtualBox, daar zie ik in de CLI ook wel wat vage dingen:

[Afbeelding]

Wellicht betekent dit iets? Ik kan hier niets van maken, geen idee wat dit zegt..
Het lijkt er op dat je swapspace corrupted is maar ik kan er niet uit afleiden of dat fysiek of logisch is.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb hier al enige tijd een home assistant draaien, eerst op een oude pc met Windows 10 en dan in een VMware VM (daarvoor in HyperV, maar dat ondersteunt geen USB).heel stabiel waren de USB ZigBee en Zwave bridges niet en regelmatig deden de lampen het niet. Ik wil iets hebben waar ik zo min mogelijk omkijken naar heb en dus iets waar ik direct HAOS op kan draaien. Nu heb ik al enige dagen een andere oude PC staan (I7-4790k, 32GB) die eigenlijk een beetje te groot en te krachtig is. Nu was ik op zoek naar een klein apparaat, zuinig apparaat waar ik alleen home assistant op ga draaien. Ik heb een rits aan addons geïnstalleerd en verder, Zwave, zigbee en mqtt apparaten en een aantal andere (online) dingen. Allemaal niet heel erg spannend. Home assistant is ook mijn reverse proxy en adguard dns server.

In het budget 50-100 euro vond ik op Marktplaats/V&A een aantal Intel NUC met N3700 en 2 of 4GB ram (ik wil eigenlijk voor 4GB, zo zit ik zeker goed). Verder vind ik ook iets oudere 3de of 4de gen core i3 of i5 mini computers, bijvoorbeeld eentje met een i5 4570T. Voordeel van de N3700 is dat die een TDP heeft van slechts 6W en die i5 35W. Die laatste schijnt ondanks wat ouder toch een slag sneller te zijn, maar als ik dat toch niet ga gebruiken, kies ik in dit geval voor de zuinige. Wat zijn hier de meningen over soortgelijke apparaten?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Seaborz
  • Laatst online: 30-10 17:05
[...]

Thanks, dat verklaart.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-10 15:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:25:
In het budget 50-100 euro vond ik op Marktplaats/V&A een aantal Intel NUC met N3700 en 2 of 4GB ram (ik wil eigenlijk voor 4GB, zo zit ik zeker goed). Verder vind ik ook iets oudere 3de of 4de gen core i3 of i5 mini computers, bijvoorbeeld eentje met een i5 4570T. Voordeel van de N3700 is dat die een TDP heeft van slechts 6W en die i5 35W. Die laatste schijnt ondanks wat ouder toch een slag sneller te zijn, maar als ik dat toch niet ga gebruiken, kies ik in dit geval voor de zuinige. Wat zijn hier de meningen over soortgelijke apparaten?
Ik draai HA ook op een NUC, processor en geheugen is al gauw goed. Vooral snelle storage in de vorm van een SATA SSD of NVME als het past is fijn. En ik draai ESXi op de NUC om HAOS als VM te draaien. Dat is super stabiel met de USB hardware die is doorgelinkt naar de VM. Ik zou er zelf nooit Windows opzetten met iets als Hyper-V of Virtualbox.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• synoniem
  • Niet online
Ik heb hier al enige tijd een home assistant draaien, eerst op een oude pc met Windows 10 en dan in een VMware VM (daarvoor in HyperV, maar dat ondersteunt geen USB).heel stabiel waren de USB ZigBee en Zwave bridges niet en regelmatig deden de lampen het niet. Ik wil iets hebben waar ik zo min mogelijk omkijken naar heb en dus iets waar ik direct HAOS op kan draaien. Nu heb ik al enige dagen een andere oude PC staan (I7-4790k, 32GB) die eigenlijk een beetje te groot en te krachtig is. Nu was ik op zoek naar een klein apparaat, zuinig apparaat waar ik alleen home assistant op ga draaien. Ik heb een rits aan addons geïnstalleerd en verder, Zwave, zigbee en mqtt apparaten en een aantal andere (online) dingen. Allemaal niet heel erg spannend. Home assistant is ook mijn reverse proxy en adguard dns server.

Kijkend naar de geringe processorbelasting van HAOS zou ik voor zuinig gaan.

• Nutral
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

TDP zegt niet zoveel over stroomverbruik. meestal zal de cpu niet zoveel doen en dus ook minder verbruiken. Mijn mini-itx pc met een 65W tdp 12400 gebruikt idle 16W.

Van wat googlen kom ik op ongeveer 10W idle met de 4570. misschien 6/7W voor de Atom.
Het meeste energieverlies zit in de voeding en andere componenten op het moederbord zoals netwerk, Chipset I/O, geheugen en usb.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DexterDee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:35:
[...]

. Ik zou er zelf nooit Windows opzetten met iets als Hyper-V of Virtualbox.
Hyper-V server met daarop Ubuntu 20.04 / docker / Home Assistant draait dikke prima hoor :) Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Tomba

Tomba

Nutral schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:34:
[...]

TDP zegt niet zoveel over stroomverbruik. meestal zal de cpu niet zoveel doen en dus ook minder verbruiken. Mijn mini-itx pc met een 65W tdp 12400 gebruikt idle 16W.

Van wat googlen kom ik op ongeveer 10W idle met de 4570. misschien 6/7W voor de Atom.
Het meeste energieverlies zit in de voeding en andere componenten op het moederbord zoals netwerk, Chipset I/O, geheugen en usb.
Vergeet ook niet storage, das meestal de echte grootverbruiker.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-10 15:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Tomba schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Hyper-V server met daarop Ubuntu 20.04 / docker / Home Assistant draait dikke prima hoor :) Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik?
Jazeker, 100% persoonlijke voorkeur. Vandaar dat ik ook het woordje "zelf" heb genoemd. Hyper-V server vind ik overigens wel een iets ander verhaal. Dat is net als ESXi een dedicated hypervisor en daar heb ik toch wat meer vertrouwen in. Om diezelfde reden draai ik HAOS en niet HA in Linux op Dockers. Wederom persoonlijke voorkeur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:53:
Als aanvulling op mijn eerdere post, ik heb een aantal switches die ik niet zomaar wil kunnen uitschakelen (bijvoorbeeld de power plug waar mijn server aan hangt).

Daarom heb ik een passcode popup gemaakt die eerst om een code vraagt, en bij goede invoer de switch/lamp/whatever schakelt.

[Afbeelding]
• Waarom zou je je server achter een power plug willen hebben in de eerste plaats :P?
• Krijg je deze pop-up ook als je de switch/entiteit oproept vanuit het dev. tools scherm?

Wat is de yaml code/card (ff geen tijd om te googlen :+ )

www.google.nl

• TheFes
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:56:
[...]

• Waarom zou je je server achter een power plug willen hebben in de eerste plaats :P?
• Krijg je deze pop-up ook als je de switch/entiteit oproept vanuit het dev. tools scherm?

Wat is de yaml code/card (ff geen tijd om te googlen :+ )
• Omdat het een plug met power meting is, dus eigenlijk ben ik vooral daarin geïnteresseerd
• Nee, dat niet, maar het voorkomt wel dat ze er op drukken vanuit het dashboard en dan per ongeluk de server uitzetten

Het is een grid card opgebouwd uit Mushroom template cards, welke uiteindelijk een script aanroept om de code te checken en de entity te schakelen.
Alle relevante files in deze commit op mijn GitHub repo

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 01:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:00:
[...]

• Omdat het een plug met power meting is, dus eigenlijk ben ik vooral daarin geïnteresseerd
• Nee, dat niet, maar het voorkomt wel dat ze er op drukken vanuit het dashboard en dan per ongeluk de server uitzetten

Het is een grid card opgebouwd uit Mushroom template cards, welke uiteindelijk een script aanroept om de code te checken en de entity te schakelen.
Check.

Om te voorkomen dat men hier per ongeluk op wat dingen klikt heb ik het of weggelaten of in een eigen dashboard gezet en deze met een visible: voor de anderen verstopt.

Het interesseert verder ook niemand wat het verbruik is van bijv. de server dus heb ik voor mijn account wat meerdere tabjes.

www.google.nl

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46
TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Je kunt er ook via een helper een binary sensor van maken, die kun je dan 'active' laten worden als hij boven een bepaalde waarde komt. Dit doe ik met bijvoorbeeld mijn wasmachine/droger/vaatwasser, als het aantal W boven de 5 is bijvoorbeeld :) En dan heb je dus niet de mogelijkheid om het perongeluk uit te zetten, aangezien het gewoon een binary sensor is.

[ Voor 6% gewijzigd door klepje op 03-05-2022 15:10 ]

• TheFes
klepje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Je kunt er ook via een helper een binary sensor van maken, die kun je dan 'active' laten worden als hij boven een bepaalde waarde komt. Dit doe ik met bijvoorbeeld mijn wasmachine/droger/vaatwasser, als het aantal W boven de 5 is bijvoorbeeld :) En dan heb je dus niet de mogelijkheid om het perongeluk uit te zetten, aangezien het gewoon een binary sensor is.
Maar ik wil hem wel uit kunnen zetten, ik wil alleen niet dat het per ongeluk gaat :)

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
Kan iemand mij helpen om iets uit de database te verwijderen via de SQL lite addon?

Probleem:
Entiteit heeft connectie verloren (21:09) en heeft daarom als output 0 gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50ScRXkIUXDTGUMACOjUfWAKhCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YztJIHWq1Zg5wTKtF05KJEnp.png?f=user_large

Daardoor is er een piek gekomen in de dag grafiek van het energie dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB-6qdT0yn29gljAX7He-zXv0xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/de2qnATlFFV0De82sZwywxyj.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat ik iets moet verwijderen uit de database doormiddel van de SQL lite addon en daar stopt mijn kennis en beetje. Wie kan mij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door maxoss op 03-05-2022 16:11 ]

• TheFes
maxoss schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:09:
Kan iemand mij helpen om iets uit de database te verwijderen via de SQL lite addon?

Probleem:
Entiteit heeft connectie verloren (21:09) en heeft daarom als output 0 gegeven.

[Afbeelding]

Daardoor is er een piek gekomen in de dag grafiek van het energie dashboard.
[Afbeelding]

Ik begrijp dat ik iets moet verwijderen uit de database doormiddel van de SQL lite addon en daar stopt mijn kennis en beetje. Wie kan mij helpen?
Je kunt foute statistieken tegenwoordig via developer tools > statistics verwijderen

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Je kunt foute statistieken tegenwoordig via developer tools > statistics verwijderen
Gouden tip! :F

Hele middag lopen zoeken en nu binnen 1min opgelost. Thanks :+

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Maar ik wil hem wel uit kunnen zetten, ik wil alleen niet dat het per ongeluk gaat :)
Welke case heb je eigenlijk om hem met een kabel unplug uit te zetten? Een server hoort niet via een kabel unplug uitgezet te worden maar via een nette shutdown.

Ik heb overigens hier fibaro walli plugjes waarbij je kunt instellen dat deze permanent aan is en alleen voor stroom metingen wordt gebruikt. Dan reageert deze niet meer op z-wave aan/uit signalen en ook niet meer op de fysieke knop.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• TheFes
DutchKel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Welke case heb je eigenlijk om hem met een kabel unplug uit te zetten? Een server hoort niet via een kabel unplug uitgezet te worden maar via een nette shutdown.

Ik heb overigens hier fibaro walli plugjes waarbij je kunt instellen dat deze permanent aan is en alleen voor stroom metingen wordt gebruikt. Dan reageert deze niet meer op z-wave aan/uit signalen en ook niet meer op de fysieke knop.
Het is een template switch die eerst een power-off commando geeft, en daarna pas de ZigBee switch uit zet

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Nutral schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Ik weet dat je het niet goed kan vergelijken, maar idle verbruik van dergelijke apparaten is ook lastig te vinden op internet. Ik weet niet precies wat het verbruik is van het huidige systeem. De oude computer zat op ongeveer 30 watt.

Goed om te weten dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, dan wordt het gewoon iets dat beschikbaar is de buurt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 22:21
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Ik weet dat je het niet goed kan vergelijken, maar idle verbruik van dergelijke apparaten is ook lastig te vinden op internet. Ik weet niet precies wat het verbruik is van het huidige systeem. De oude computer zat op ongeveer 30 watt.

Goed om te weten dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, dan wordt het gewoon iets dat beschikbaar is de buurt.
Ik draai zelf op een Nuc 7i7 met 2x 8GB ram en een 1TB nvme SSD met proxmox omdat er nog wat andere zaken draaien. Gemiddeld verbruik zit rond de 12 tot 16 watt (gemeten met een uiterst onbetrouwbare blitzwolf shp stekker).

HA heeft ook even op een oude celeron nuc gelopen met 4GB en een sata ssd en liep daar net zo soepel op, het is zoals eerder genoemd al snel goed genoeg voor enkel HA. Bedenk vooral voor je iets koopt wat je er nog meer mee wil doen.

Als je nieuw wil kopen, odroid geen idee? Weet niet of t beschikbaar is, maar wel lekker zuinig.

• Tomba

Tomba

Wellicht vwb de processor vragen effe dit topic doornemen:
Het grote zuinige server topic - deel 3

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

gastje01 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:27:
HA heeft ook even op een oude celeron nuc gelopen met 4GB en een sata ssd en liep daar net zo soepel op, het is zoals eerder genoemd al snel goed genoeg voor enkel HA. Bedenk vooral voor je iets koopt wat je er nog meer mee wil doen.
Niets ;)

Ik wil home assistant met alle bijbehorende services (in de vorm van addons) los draaien met zo min mogelijk lagen (en dus kans op(!) problemen). Voor andere zaken draait er nog een NAS met onder andere een POSTGRESQL database. Ik kan nu niets bedenken wat ik niet kan draaien buiten home assistant of de docker op de NAS.
Als je nieuw wil kopen, odroid geen idee? Weet niet of t beschikbaar is, maar wel lekker zuinig.
Ja ook naar gekeken, maar dat is toch al gauw 2 keer zo duur dan een tweedehands X86_64 apparaat. Ja die zijn ietsjes zuiniger, maar dat is het prijsverschil niet waard. Ze zijn volgens mij wel leverbaar.

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 10:17
Ik zag dat er een update is naar 2022.05. Deze zag ik gister ook even verschijnen in mijn HA. Maar toen ik vandaag weer keek om hem daadwerkelijk te updaten was hij weg! Ook na een herstart.. Iemand enig idee? Is de update ingetrokken ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door powermarcel10 op 04-05-2022 09:53 ]

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007

JoepW

iRacer & Home Assistant

powermarcel10 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:52:
Ik zag dat er een update is naar 2022.05. Deze zag ik gister ook even verschijnen in mijn HA. Maar toen ik vandaag weer keek om hem daadwerkelijk te updaten was hij weg! Ook na een herstart.. Iemand enig idee? Is de update ingetrokken ofzo?
Idd, bij mij is ie ook weg.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• TheFes
JoepW schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Idd, bij mij is ie ook weg.
@powermarcel10
Zal wellicht een foutje geweest zijn, misschien was beta 7 verkeerd getagged. Die heb ik namelijk vanmorgen nog geïnstalleerd.
De eerste release van de nieuwe maandelijkse versie komt meestal rond de avond, als ook de release party is.

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:19

Ik draaide eerst erg stabiel op een Pi3B zonder SD, maar met SSD. Nu draai ik stabiel op een NUCi3 (Debian/Docker/supervised). De NUC indertijd voor vijf tientjes overgenomen van iemand.
Vandaag komen er nog een Pi4B en Odroid C4 binnen, voor het betere knutselwerk. De Odroid lijkt me best een aardig betaalbaar alternatief voor je, als je niet slaagt voor een NUC.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-10 12:38
Vreemd probleem op mijn HA Blue (odroid n2+) op HA OS, namelijk geen geluid meer op de 3,5mm output (speaker). Of eigenlijk helemaal geen audio apparaten meer gevonden, als ik commando 'ha hardware audio' uitvoer, wordt er enkel een 'dummy output' genoemd.

Vermoedelijk sinds upgrade naar supervisor 2022.05 gisteravond.

Heeft iemand enig idee of de supervisor terug te zetten is naar een oudere versie?

Ik probeer het via 'ha supervisor update --version 2022.04.5' commando maar krijgen dan 'no supervisor update available'.

En ik zie de volgende audio logs:
https://pastebin.com/5i2f7Jvm

[ Voor 15% gewijzigd door DeadMetal op 04-05-2022 13:49 ]

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 12:53
Ik ben nog vrijwel een leek op het gebied van smarthome, maar met de aankomende wetswijziging waarbij rookmelders verplicht worden, maar ook de aankoop van een nieuw huis, waarbij ik verlichting en alarmsysteem ook wil gaan "verslimmen" ben ik aan het rondkijken.

Home assistant klinkt daarbij zeer geschikt, alleen als ik het goed begrijp heb ik voor home assistant nog steeds voor alle protocollen losse ontvangers nodig? Dus stel dat ik nu rookmelders heb die via Zigbee protocol gaan, een CO meter die HomeWizard Link en verlichting via klik aan klik uit, dan heb ik dus 3 apparaten nodig?

Wanneer ik gebruik zou maken van bijvoorbeeld Homey, dan heb ik volgens mij geen losse ontvangers nodig?

Is er voor de Home assistant ook niet zo'n ontvanger beschikbaar, een andere optie is natuurlijk alles van 1 protocol kopen, maar of dat nu altijd de goedkopere keuze is.

Of misschien vergis is mij hier compleet in, verbeter mij dan graag.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 10:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

In principe wel, het is dus handig om indien mogelijk zoveel mogelijk apparaten te hebben die via hetzelfde protocol werken. Dus bijv. lampen en sensoren via Zigbee.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:47:
[...]
PS. ik heb toevallig net een sensor gemaakt die de vakantiedata uit de API van de rijksoverheid haalt, misschien heb je er wat aan voor je vakantieschakelaar.
Zie de package op mijn Github repo
Gaaf! Ik wil deze package graag ook gaan gebruiken, maar heb mijn home assistant config (nog) niet opgezet via ...
YAML:
1
homeassistant: !include_dir_merge_named /config/include/home_assistant

.. maar op de oude wijze..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# includes
automation: !include automations.yaml
light groups: !include light_groups.yaml
recorder: !include recorder.yaml
rest_command: !include rest_commands.yaml
script: !include scripts.yaml
etc.. 

Hoe kan ik dan toch deze package gebruiken? Moet ik de afzonderlijke delen in de desbetreffende yamls plakken? Of kan ik één package toevoegen?

• TheFes
scorpion303 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Gaaf! Ik wil deze package graag ook gaan gebruiken, maar heb mijn home assistant config (nog) niet opgezet via ...
YAML:
1
homeassistant: !include_dir_merge_named /config/include/home_assistant

.. maar op de oude wijze..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# includes
automation: !include automations.yaml
light groups: !include light_groups.yaml
recorder: !include recorder.yaml
rest_command: !include rest_commands.yaml
script: !include scripts.yaml
etc.. 

Hoe kan ik dan toch deze package gebruiken? Moet ik de afzonderlijke delen in de desbetreffende yamls plakken? Of kan ik één package toevoegen?
Het kunt packages toevoegen door onder homeassistant: een verwijzing naar packages toe te voegen.
Maar individueel per integratie kan ook.

Voor packages zie:
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

• RobertMe
  • Nu online
sjors86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:53:
Ik ben nog vrijwel een leek op het gebied van smarthome, maar met de aankomende wetswijziging waarbij rookmelders verplicht worden, maar ook de aankoop van een nieuw huis, waarbij ik verlichting en alarmsysteem ook wil gaan "verslimmen" ben ik aan het rondkijken.

Home assistant klinkt daarbij zeer geschikt, alleen als ik het goed begrijp heb ik voor home assistant nog steeds voor alle protocollen losse ontvangers nodig? Dus stel dat ik nu rookmelders heb die via Zigbee protocol gaan, een CO meter die HomeWizard Link en verlichting via klik aan klik uit, dan heb ik dus 3 apparaten nodig?

Wanneer ik gebruik zou maken van bijvoorbeeld Homey, dan heb ik volgens mij geen losse ontvangers nodig?

Is er voor de Home assistant ook niet zo'n ontvanger beschikbaar, een andere optie is natuurlijk alles van 1 protocol kopen, maar of dat nu altijd de goedkopere keuze is.

Klik-aan, klik-uit is geen protocol maar een merk :p Vroeger werkte zij met RF (433MHz), tegenwoordig hebben ze volgens mij ook wat Zigbee hardware. En als het Zigbee kan het dus werken met een van de generieke Zigbee oplossingen.

Persoonlijk zou ik mij in ieder geval een beetje verdiepen in de protocollen en dan een keuze maken welke je wel of niet wilt gebruiken. Bij mij kwam daar uit: "Z-Wave is beter, Zigbee is goedkoper" en heb uiteindelijk voor beiden een universele oplossing (Zwave.me Z-Wave stick met zwavejs2mqtt en CC2531 met zigbee2mqtt. Note: dit is geen aankoop advies, de CC2531 is sowieso oud en er zijn nu veel betere opties).
Nadeel van dat radio gebeuren, zoals de klassieke KAKU, is dat het eenwegsverkeer is. Dus er is geen terugkoppeling of zo en je krijgt dan een oplossing waarbij je een ontvanger hebt die continu luistert en als je op de knop van de afstandsbediening drukt plukt de ontvanger dat uit de lucht en zet een "virtuele switch" om. Of dat signaal tegelijkertijd ook door de stekker die bij de afstandsbediening zat is opgevangen weet de ontvanger / Home Assistant dan ook niet. En hetzelfde als je de ontvanger een signaal laat sturen om een stekker aan/uit te zetten. Er is totaal geen feedback terug naar HA en of het signaal ontvangen is is en blijft een vraagteken.
Daarnaast heb je dan ook nog wifi apparaten, zoals bv de populaire Shelly relais en plugs. Maar persoonlijk ben ik geen fan van wifi. Potentieel dat ze niet werken zonder internet toegang; mogelijk sturen ze stiekem dingen naar een cloud; wat als de fabrikant de stekker er uit trekt, werkt alles dan nog?; het "vervuild" het wifi verkeer waardoor potentieel ook bv een telefoon/tablet/laptop een tragere verbinding heeft; noem maar op.
Merk specifieke oplossingen, zoals je de HomeWizard benoemd, weet ik niet van of die een standaard protocol gebruikt of een eigen protocol. Bij een eigen protocol kom je natuurlijk weer in de situatie "wat als fabrikant de stekker er uit trekt". En misschien werkt alles wel lokaal, maar kun je bv ook nog nieuwe apparaten aanmelden?

Vervolgens blijven naar mijn idee dan Zigbee en Z-Wave over. Voordeel van Zigbee is dat er veel goedkope sensoren voor te vinden zijn, zoals van Xiaomi / Aqara. En ja "het is Chinees", maar bespioneren kan toch niet omdat ik ze aan Zigbee2Mqtt heb hangen en dus een generieke "bridge". En daarnaast is Zigbee naar mijn idee the place to be voor slimme verlichting, met een Hue, maar bv ook de Ikea Tradfri lampen. Ja, wifi lampen bestaan ook. Maar 1. Zie wifi. 2. Kun je überhaupt snel / simultaan meerdere lampen schakelen? Of zie je dan een voor een de lampen aan gaan? Een probleem dat Zigbee niet heeft doordat je lampen in groepen kunt indelen en één broadcast bericht verstuurd kan worden om de groep aan te zetten. I.p.v. een bericht naar elke individuele lamp dus..
En Z-Wave heb ik wat spullen van omdat zeker toen ik begon Zigbee nog "kleiner" was en er daardoor bv minder tussenstekkers bestonden, en die wat bestonden van Chinese afkomst waren. En Chinees spul vertrouw ik niet op netspanning. Daarom toen bv ook wat Fibaro WallPlugs gekocht, en Fibaro Roller Shutter, en wat relais. Daarnaast was toen het aanbod aan Zigbee sensoren ook kleiner, waardoor ik ook een Fibaro Multisensor heb, die ook meer meet dan bv een simpele Aqara motion sensor (lux wordt alleen gerapporteerd als er beweging is, en ontbreken temperatuur). Daarnaast heeft Z-Wave als voordeel dat er een alarmerings signaal ingebakken zit. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om bv als een rookmelder af gaat relais (met bv domme verlichting dan) in te schakelen, of een rolluik te openen. Daarnaast is Z-Wave veel beter gestandaardiseerd en moet elk product ook gekeurd worden. Daar waar er bij Zigbee veel meer wildgroei is zonder een keuringsinstantie.

Intussen heb ik dan denk ik een 50/50 verdeling tussen Zigbee en Z-Wave, en kijk ik naar gelang de situatie wat beter is.

Overigens zou ik sowieso nooit / niet snel aan merkspecifieke bridges of hubs. Dus bv niet een Aqara Hub, een Ikea Hub, een Hue Bridge, een Fibaro Home Center, ... maar iets merk onafhankelijks zoals dus Zigbee2mqtt / Deconz / ZHA en zwavejs2mqtt / zwavejs-server. Enige merk specifieke dat ik heb dat ik mij nu zo snel kan bedenken is Tado, met de Tado Bridge die dan aan internet hangt.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:34

Je hebt per protocol een "coordinator" nodig. Voor Zigbee kan je natuurlijk Hue koppelen aan Home Assistant (of Tradfri). Voor KAKU is dat al lastiger omdat het Trust ICS2000 Kastje geen API heeft om te kunnen gebruiken.

Maar waarom zou je zoveel verschillende protocollen tegelijk willen gebruiken? :? Ik heb nu Zigbee (en Wifi) en dat is al complex genoeg.

Er is overigens nog een ander argument om HA te willen: zover ik weet hebben alle andere oplossingen een webportal. Dat kan handig zijn voor integratie met Google, maar alles wat je hebt en doet wordt ook gelogt door een externe partij. En als hun server eruit ligt (wat ik meermalen had met Trust) dan werkt je automation niet meer. We hebben meerdere malen in het donker gezeten, waarna vrouwlief alle stekkers weer gewoon in het stopcontact stopte en ik weer wekenlang vertrouwen moest opbouwen dat het ook echt automatisch kon werken. :o

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:17

@RobertMe heeft al alles uitgebreid toegelicht.
Zelf ben ik pro Z-Wave wat al 9 jaar lang goed functioneert hier in huis. Eerst met Fibaro HomeCenter 2, daarna de HC2 als controller voor HomeAssistant gebruikt en sinds een paar weken zitten al mijn Z-wave devices rechtstreeks op de HomeAssistant met de Z-Stick 7 van aeotec en ook dat functioneert heel goed

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-10 06:35
d-vine schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:38:
[...]

Zelf ben ik pro Z-Wave wat al 9 jaar lang goed functioneert hier in huis. Eerst met Fibaro HomeCenter 2, daarna de HC2 als controller voor HomeAssistant gebruikt en sinds een paar weken zitten al mijn Z-wave devices rechtstreeks op de HomeAssistant met de Z-Stick 7 van aeotec en ook dat functioneert heel goed
Enige probleem waar ik tegenaan loop is bij de fibaro dimmer 2. Ik krijg beide schakelaars dan wel te zien maar er is er maar 1 van te bedienen. Jij hier geen last van?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10 20:50
Maikie18 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Enige probleem waar ik tegenaan loop is bij de fibaro dimmer 2. Ik krijg beide schakelaars dan wel te zien maar er is er maar 1 van te bedienen. Jij hier geen last van?
Ik heb ook de fibaro dimmer 2 en kan middels zwave2mqtt beide lampen schakelen.

• krizzziz
  • Laatst online: 31-10 13:48
Heeft iemand zijn laadpaal al in zijn Energy Dashboard verwerkt?

ehhhh..HOI

• d-vine
Maikie18 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Ik gebruik z-wave JS en daar kan ik beide uitgangen mee schakelen. Ik gebruik er overigens maar 1 van
Misschien helpt een re interview met de device of verwijderen en weer toevoegen.
Had toen ik als een gek al mijn devices uit de fibaro ging halen en weer koppelen op de z-stick 7 3 a 4 keer gehad dat met toevoegen niet de hele config werd meegenomen. meeste keren hersteld met re interview en een keer verwijderd en weer toegevoegd.

Voor mijn situatie was dit omdat ik het z-wave netwerk druk maakte met alle inclusions. Tel daar bij op dat ik eerst alles default liet staan dan krijg je drukke communicatie en kan er wel eens wat mis gaan.

Nadat ik al mijn devices parameters had aangepast, z-stick 7 update gegeven en heal netwerk had gedaan was alles weer stabiel.

• RobertMe
  • Nu online
Nee, nog niemand? Home Assistant 2022.5 is gereleased. Zitten toch wel een flink aantal verbeteringen in. Die stop action is iets wat ik niet begreep, of beter gezegd, het feit dan een condition binnen de sequence van een choose dus niet de automation stopt maar alleen die sequence. Toch iets waarmee ik een aantal automations weer kan versimpelen (nu is de condition dus dubbel, 1x in de sequence en 1x na de choose. Hiermee kan het een if-then-stop worden).

• TheFes
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:57:
Nee, nog niemand? Home Assistant 2022.5 is gereleased. Zitten toch wel een flink aantal verbeteringen in. Die stop action is iets wat ik niet begreep, of beter gezegd, het feit dan een condition binnen de sequence van een choose dus niet de automation stopt maar alleen die sequence. Toch iets waarmee ik een aantal automations weer kan versimpelen (nu is de condition dus dubbel, 1x in de sequence en 1x na de choose. Hiermee kan het een if-then-stop worden).
Ik zit al een week op 2022.5 :)
De stop werkt pas goed sinds zaterdag of zo, daarvoor stopte die ook allemaal maar de sequence waar hij in stond.
Maar je voorbeeld is precies waar die handig voor is :)

• RobertMe
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:15:
[...]

Ik zit al een week op 2022.5 :)
De stop werkt pas goed sinds zaterdag of zo, daarvoor stopte die ook allemaal maar de sequence waar hij in stond.
Maar je voorbeeld is precies waar die handig voor is :)
Stiekem is het eigenlijk gewoon wachten tot ze een stop: true toevoegen aan een condition zodat je uberhaupt de hele if-then stop niet hoeft te doen :P

Overigens geloof ik er niks van dat je al een week 2022.5 gebruikt, ik las vanmorgen nog wat over -beta7 namelijk, dan was die dus nog niet als 2022.5 getagged :+

• TheFes
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Stiekem is het eigenlijk gewoon wachten tot ze een stop: true toevoegen aan een condition zodat je uberhaupt de hele if-then stop niet hoeft te doen :P

Overigens geloof ik er niks van dat je al een week 2022.5 gebruikt, ik las vanmorgen nog wat over -beta7 namelijk, dan was die dus nog niet als 2022.5 getagged :+
Dat was 2022.5.0b7, dus al wel 2022.5 :P (en dat was mijn eigen post waar je nu aan refereert)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:56
Oef, nog meer bij te halen! Sinds maandag eindelijk weer HA draaien in het nieuwe huis. Nog niet heel veel aangesloten / uit de doos gehaald. Maar wel nog op 2021.11 :+ Nog wat werk te doen dus.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10 16:10

-CJ

Not remastered

krizzziz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:45:
Ben hier ook wel benieuwd naar, de leverancier van mijn laadpaal geeft aan dat de paal zelf geen smart toepassingen heeft. Ben benieuwd of het op een andere manier kan.

All I had to do was follow the damn train.

• Tomba

Tomba

Nee want heb geen P1 slimme meter maar ik heb mijn laadpaal wel op mijn dashboard staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9eo_l18pZk7MOB1rRJUgXElqG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCdpEHa7VZNPXp1vbuzxFHY4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stIbvSIl6Q2ovABD_55OFBjJnjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phs8ppddy9UiQpIjokax5uTC.jpg?f=fotoalbum_large
Ideaal ding spreekt native MQTT.

• RobertMe
  • Nu online
Tomba schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Nee want heb geen P1 slimme meter maar ik heb mijn laadpaal wel op mijn dashboard staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ideaal ding spreekt native MQTT.
Het energy dashboard kun je ook gebruiken zonder slimme meter. Zolang je maar statistieken over het verbruik hebt / een kWh meter die HA kan omvormen tot statistiek kun je elke entity op dat dashboard toevoegen. Ik doe zelf niks met het energy dashboard, maar heb na introductie wel voor de lol mijn Fibaro WallPlugs er op gezet en ik kan daar nu in ieder geval een staaf / balk zien met het verbruik van een dag. Ik neem aan dat een grafiek voor bv een week met een balk per dag ook wel kan.

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Het energy dashboard kun je ook gebruiken zonder slimme meter. Zolang je maar statistieken over het verbruik hebt / een kWh meter die HA kan omvormen tot statistiek kun je elke entity op dat dashboard toevoegen. Ik doe zelf niks met het energy dashboard, maar heb na introductie wel voor de lol mijn Fibaro WallPlugs er op gezet en ik kan daar nu in ieder geval een staaf / balk zien met het verbruik van een dag. Ik neem aan dat een grafiek voor bv een week met een balk per dag ook wel kan.
Bedankt voor de tip!
Ik heb een Youless op mijn ‘domme’ meter maar die slaat ook uit als er zonneopbrengst is dus die waarden slaan ergens op vandaar dat ik er verder niet naar heb gekeken.

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 09:34
d-vine schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:38:
[...]

@d-vine Dat klinkt als of je al een behoorlijk aantal keer overgestapt bent van controller. Ik zit zelf ook met z-wave, erg te vrede over _/-\o_, maar ik vraag me toch een beetje af hoe dat overstappen van controller zou gaan. Daar kan ik nog niet echt een eenduidig antwoord op vinden. Moet je in zo'n geval al je devices opnieuw toevoegen? Of maak je de nieuwe controller eerst secondary o.i.d.?

Ik zit zelf met een Z-Stick gen 5. Maar ik las dat deze problemen gaat geven als ik naar een pi 4 zou overstappen. Dus ik zat een beetje te kijken naar deze Aeotec Z-Pi 7.

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
Ik heb daarvoor de Home Battery gebruikt. Als inkomend in de Battery de gegevens van de laadpaal, en de uitgaande van de Battery heb ik een waarde die altijd 0 is. Zo zie je precies hoeveel er per dag de accu van je auto in is gegaan :)
En daarna even een thema aangepast om de uitgaande lijn dezelfde kleur te geven als de achtergrond, zodat deze niet meer te zien is: https://community.home-as...olors-for-graphs/336089/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAwAQMvD5M1iqtWogdBBBNdTok0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW9TJA3KnugnLlvhF7r5cXZj.jpg?f=fotoalbum_large

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:52
Sinds kort een slimme meter reader (van Marcel Zuidwijk).
Echter mijn eerste dag waarde loopt compleet scheef (ik heb zelf geen zonnepanelen, dus lever niet terug).

Is er een oplossing om de eerste dagwaarde te resetten/verwijderen uit de database?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rp3Uy1x.png

Ik wil dus eigenlijk 3 mei compleet verwijderen, zodat 4 mei mijn 'eerste' dag is.

[ Voor 12% gewijzigd door prekz op 05-05-2022 10:00 ]

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 20:37

n0ss

⭐⭐⭐

Ik heb n.a.v het zien van onderstaande video een DELL 3050 Micro met een I3 7100T, 12GB Ram, 120GB SSD gekocht. (120EUR incl verzenden) Deze schijnen ook goed te zijn qua verbruik.
YouTube: Home Assistant 2022 - Which Hardware to Buy + Full Install Guide

Mijn idee is om deze uit te breiden met 2x 256GB SSD (heb ik nog liggen) en dan HA te draaien op Proxmox, zo blijft die redelijk zuinig en kan ik eventueel nog iets ernaast draaien.

Ik heb deze set-up ook gedraaid op een oude I7 laptop via Proxmox maar deze verbruikt meer.

Natuurlijk kunn je ook gewoon HA los installeren op die DELL 3050 Micro echter is dat wel overpowered voor alleen HA.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10 16:10

-CJ

Not remastered

Pimmeke1989 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb daarvoor de Home Battery gebruikt. Als inkomend in de Battery de gegevens van de laadpaal, en de uitgaande van de Battery heb ik een waarde die altijd 0 is. Zo zie je precies hoeveel er per dag de accu van je auto in is gegaan :)
En daarna even een thema aangepast om de uitgaande lijn dezelfde kleur te geven als de achtergrond, zodat deze niet meer te zien is: https://community.home-as...olors-for-graphs/336089/6
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Heb je dan een paal die je kunt uitlezen of heb je er iets tussengezet dat dit kan meten?

All I had to do was follow the damn train.

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
-CJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Ziet er goed uit. Heb je dan een paal die je kunt uitlezen of heb je er iets tussengezet dat dit kan meten?
Inderdaad een paal die ik kan uitlezen (Zappi). De API van de auto is niet stabiel genoeg om daarop te vertrouwen :P

• d-vine
Subpy schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
[...]

@d-vine Dat klinkt als of je al een behoorlijk aantal keer overgestapt bent van controller. Ik zit zelf ook met z-wave, erg te vrede over _/-\o_, maar ik vraag me toch een beetje af hoe dat overstappen van controller zou gaan. Daar kan ik nog niet echt een eenduidig antwoord op vinden. Moet je in zo'n geval al je devices opnieuw toevoegen? Of maak je de nieuwe controller eerst secondary o.i.d.?

Ik zit zelf met een Z-Stick gen 5. Maar ik las dat deze problemen gaat geven als ik naar een pi 4 zou overstappen. Dus ik zat een beetje te kijken naar deze Aeotec Z-Pi 7.
Dat overstappen valt wel mee hoor 1x van Fibaro naar HomeAssistant met de Z-Stick 7.
Dus eerst zaten al mijn z-wave devices op Fibaro daarna heb ik Fibaro gekoppeld op Homeassistant en las ik daarmee met api alles op de fibaro uit. Die op die manier als je Z-Wave controler blijft werken en hoef je verder niets speciaals voor aan te passen.
Toen ik eindelijk de Z-Stick 7 kon kopen moest ik dus alle devices exclude geven op de fibaro en dan weer include op de Z-Stick. dat maal 50 dus het was even aanpoten.

Maar de nieuwe Z-Stick 7 werkt ook niet op de pi 4?

lees dit ook namelijk
Is it possible to backup Z-Pi 7?

It is possible to do so, but unfortunately the software controlling Z-Pi 7 must support the capability to backup the NVM (non-volatile memory). Currently the only known method is to use PC Controller 5 through Simplicity Studios, but at this time, that software is only available through Windows.

Ik had gelezen dat je een back up kon maken van de gen5

https://help.aeotec.com/s...tick-gen5-and-backup-tool

Voor het beheer van de Z-Stick 7 heb je Simplicity Studio 5 nodig. Misschien werkt het ook prima op de gen5

https://help.aeotec.com/s...kup-and-restore-z-stick-7

Ik had deze nodig om de Z-stick ook een firmware upgrade te geven. Maar je kan ook veel meer beheren en zien met deze tool.

Verder heb ik niet echt ervaring met het overzetten van de ene controler stick naar de andere.
Zelf heb ik HA draaien op proxmox

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 09:34
d-vine schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Toen ik eindelijk de Z-Stick 7 kon kopen moest ik dus alle devices exclude geven op de fibaro en dan weer include op de Z-Stick. dat maal 50 dus het was even aanpoten.

Maar de nieuwe Z-Stick 7 werkt ook niet op de pi 4?
[...]
Helder.. Dat stuk is idd nog even een dingetje. Hier nog geen 50 devices maar het loopt toch al wel richting de 30...

Vanaf de gen5+ zou goed moeten werken met een pi 4. Ook zou de gen5 wel werken via een usb-hub maar daar ben ik niet zo happig op. Dus ik dacht als we dan toch over moeten tegen die tijd dan is die pi variant misschien wel wat en scheelt het ook weer een usb poort.. Maar dat back-uppen is inderdaad wel een ding waar ik nog niet aan gedacht had. Wellicht dat een stick toch een betere keus is/blijft. Gelukkig is de pi 4 slecht leverbaar.. Dus ik heb nog wel even de tijd om te bedenken wat ik dan ga doen. :+

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRdJHCI-wwZLZG9s6-Cf4_w1vXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dw8QuNbZDEgs633QfciqvUrg.png?f=fotoalbum_large

Waarom zijn deze sensoren van Toon niet mogelijk in HA?
Komt dat omdat ik dan een Toon 2 moet hebben?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 15:45
AW_Bos schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:37:
[Afbeelding]

Waarom zijn deze sensoren van Toon niet mogelijk in HA?
Komt dat omdat ik dan een Toon 2 moet hebben?
Moet je de entiteiten die uitgeschakeld zijn niet gewoon even aanzetten?
Insellingen --> Apparaten & Services --> Je apparaat --> Entiteiten --> Selecteren en dan "Geselecteerde inschakelen" ?

• Flappie
Vraagje omtrent het uitlezen van mijn P1 meter.
Ik wil dit eerder door DMSR Reader laten doen en die vervolgens laten uitlezen door Home Assistant.
Kan ik DSMR Reader gewoon bij opdezelfde VM draaien (ik draai Supervised). Of kan dat beter op een andere machine?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Illusion

(the art of)

Flappie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:19:
Vraagje omtrent het uitlezen van mijn P1 meter.
Ik wil dit eerder door DMSR Reader laten doen en die vervolgens laten uitlezen door Home Assistant.
Kan ik DSMR Reader gewoon bij opdezelfde VM draaien (ik draai Supervised). Of kan dat beter op een andere machine?
Bij mij draait de “dsmr slimme Meter” gewoon als een integratie in homeAss core. (Het logo met de de twee letters N)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Flappie
Dat is inderdaad een optie. maar ik bedoel specifiek deze tool: https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader

• Illusion

Illusion

(the art of)

Flappie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:
Dat is inderdaad een optie. maar ik bedoel specifiek deze tool: https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
Oeh die is wel fancy, maar geen ervaring mee.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 09:17
Ik heb een separate VM aangemaakt onder proxmox waar deze op draait. Doet het prima

• AW_Bos

AW_Bos

Ik wil Toon toevoegen op HA (nadat ik nu Toon 2 heb), maar het is kip of k*t met peren.... :/
500 Internal Server Error Server got itself in trouble
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 435, in _handle_request
    resp = await request_handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
    resp = await handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
    return await handler(request)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 60, in security_filter_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 98, in forwarded_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 28, in request_context_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 79, in ban_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 219, in auth_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 137, in handle
    result = await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 155, in get
    return await super().get(request, flow_id)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 97, in get
    result = await self._flow_mgr.async_configure(flow_id)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 252, in async_configure
    result = await self._async_handle_step(flow, cur_step["step_id"], user_input)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 325, in _async_handle_step
    result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 293, in async_step_creation
    token = await self.flow_impl.async_resolve_external_data(self.external_data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 103, in async_resolve_external_data
    return await self._token_request(data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 133, in _token_request
    resp.raise_for_status()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1004, in raise_for_status
    raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 500, message='Internal Server Error', url=URL('https://api.toon.eu/token')

Tevens heb ik HA ook geüpdated naar de nieuwste versie. Maar het probleem blijft.
Wat is er loos?

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
Flappie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Moet je de entiteiten die uitgeschakeld zijn niet gewoon even aanzetten?
Insellingen --> Apparaten & Services --> Je apparaat --> Entiteiten --> Selecteren en dan "Geselecteerde inschakelen" ?
Oeps, verkeerde!

[ Voor 10% gewijzigd door robbinonline op 05-05-2022 15:46 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• AW_Bos

AW_Bos

Ik zal eens kijken, maar eerst eens Toon werkend krijgen. ^^
Het is weer prijzenslag met Error 500!

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 05-05-2022 15:45 ]

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
Ja dat kan prima via deze addon: https://github.com/sanderdw/hassio-addons

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• AW_Bos

AW_Bos

Ah, lol... commucatieverwarring :+
Ik dacht al.. ;)

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 15:47
Weet niet of ik in het juiste topic zit :-)

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een RPi4 8gb model en draai ik hierop Home Assistant.
Alle koppelingen, settings werken allemaal naar behoren.

Nu gaan we eind mei starten met de verbouwing en wil ik graag 2 apparaten smart maken. De zonwering en het WTW systeem. Hiervoor heb ik het een en ander onderzocht en heb de volgende artikelen besteld:
- Aeotec Z-stick Gen5+ (om Z-wave te ontvangen op mijn RPi4)
- Fibaro Roller Shutter 3 (voor de zonwering)
- Fibaro Double Smart Module FGS-224 (voor het WTW-systeem)

Nu is de installatie van de z-wave usb stick gelukt en ben ik begonnen met het aansluiten van de roller shutter. Hierbij heb ik de 3 weg schakelaar ertussenuit gehaald en aangesloten zoals omschreven (zie foto).
De roller shutter heb ik kunnen toevoegen aan HA en is active. Tevens zijn de controls zichtbaar en kan ik de bediening starten. Echter als ik de zonwering naar buiten wil drukken, dan gaat deze om de 3 á 4 seconden ongeveer 1 cm naar buiten. Dit blijft zich herhalen, als ik vervolgens op het vierkant druk gaat de zonwering wel in normale snelheid dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZm9T4blp18uTyeZZ7G6xhRg19M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvAO0WA0FrOrTtc1aC4iqZVf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOC30bPVnp91ZUl6_Wlmvxt89ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AU5t2rYo6svRkWkk3lYTln1.jpg?f=fotoalbum_tile

De 2 groen/gele kabels zijn de switch kabels die naar de zonwering gaan en zijn aangesloten op Q1 en Q2.
De L en de N spreken voor zich.

Wat doe ik hier verkeerd? Dien ik ergens een setting aan te passen in de roller shutter?
Parameter 155 (Motor operation detection) / Power threshold to be interpreted as reaching a limit switch.
Deze waarde staat op 10 (wil dit zeggen dat hij 10watt naar de motor stuurd?) Dien ik deze op 230 te zetten, zodat deze op 230watt werkt? Ik durf dit niet goed aan te passen, als ik niet zeker weet wat het doet.

PS. Ik heb nog geen calibratie uitgevoerd, omdat ik eerst wil zorgen dat de manuele bediening via de HA app werkt :)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:37
@Klevertje

Ik denk dat het betekent dat de schakelaar wordt afgeschakeld als motor minder dan 10W opneemt.
Dit is vaak het geval in de eindstand en zorgt zo voor automatische afschakeling van het relais.
(Dat moet niet naar 230, volgens mij haal je Volts en Watt door elkaar...)

Ik heb esphome met een shelly 2.5, daar is best wat over beschreven, wellicht herken je de terminologie:
https://esphome.io/components/cover/current_based.html

• Klevertje
RudolfR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:36:
@Klevertje

Ik denk dat het betekent dat de schakelaar wordt afgeschakeld als motor minder dan 10W opneemt.
Dit is vaak het geval in de eindstand en zorgt zo voor automatische afschakeling van het relais.
(Dat moet niet naar 230, volgens mij haal je Volts en Watt door elkaar...)

Ik heb esphome met een shelly 2.5, daar is best wat over beschreven, wellicht herken je de terminologie:
https://esphome.io/components/cover/current_based.html
Oke, goed dat ik deze waarde niet heb aangepast 8)7

Tevens even je artikel doorgenomen, maar dit is meer om in YAML te configureren hoe de button reageert?
Het probleem wat ik nu heb is dat ik de shutter activeer door op het pijl icoontje te drukken, er blijft actief stroom op de motor maar de zonwering gaat echt enorm traag naar buiten (is echt geen doen).

Kan dit te maken hebben met settings of heb ik het verkeerd aangesloten?

• nike
  • Niet online
Klevertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:59:
Weet niet of ik in het juiste topic zit :-)

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een RPi4 8gb model en draai ik hierop Home Assistant.
Alle koppelingen, settings werken allemaal naar behoren.

Nu gaan we eind mei starten met de verbouwing en wil ik graag 2 apparaten smart maken. De zonwering en het WTW systeem. Hiervoor heb ik het een en ander onderzocht en heb de volgende artikelen besteld:
- Aeotec Z-stick Gen5+ (om Z-wave te ontvangen op mijn RPi4)
- Fibaro Roller Shutter 3 (voor de zonwering)
- Fibaro Double Smart Module FGS-224 (voor het WTW-systeem)

Nu is de installatie van de z-wave usb stick gelukt en ben ik begonnen met het aansluiten van de roller shutter. Hierbij heb ik de 3 weg schakelaar ertussenuit gehaald en aangesloten zoals omschreven (zie foto).
De roller shutter heb ik kunnen toevoegen aan HA en is active. Tevens zijn de controls zichtbaar en kan ik de bediening starten. Echter als ik de zonwering naar buiten wil drukken, dan gaat deze om de 3 á 4 seconden ongeveer 1 cm naar buiten. Dit blijft zich herhalen, als ik vervolgens op het vierkant druk gaat de zonwering wel in normale snelheid dicht.

[Afbeelding][Afbeelding]

De 2 groen/gele kabels zijn de switch kabels die naar de zonwering gaan en zijn aangesloten op Q1 en Q2.
De L en de N spreken voor zich.

Wat doe ik hier verkeerd? Dien ik ergens een setting aan te passen in de roller shutter?
Parameter 155 (Motor operation detection) / Power threshold to be interpreted as reaching a limit switch.
Deze waarde staat op 10 (wil dit zeggen dat hij 10watt naar de motor stuurd?) Dien ik deze op 230 te zetten, zodat deze op 230watt werkt? Ik durf dit niet goed aan te passen, als ik niet zeker weet wat het doet.

PS. Ik heb nog geen calibratie uitgevoerd, omdat ik eerst wil zorgen dat de manuele bediening via de HA app werkt :)
Vanaf de stroomkant gaat de bruine op L en de blauw op N en de aarde gaat direct naar je zonwering.
Dan heb je q1 en q2 dat is je op en neer van je zonwering.
Wat er dan ook nog naar je zonwering gaat is je aarde en de Nul blauwe (die las je eigelijk op omdat deze zowel naar je zonwering als naar je schakelaar gaat.)

En je moet zeker calibreren, want de fibaro meet wanneer je zonwering uit is en in.

op S1 en S2 is externe schakelaar. je schakelaar mist dan nog een bruine, die las je op met de bruine die op de fibaro zit.

[ Voor 3% gewijzigd door nike op 05-05-2022 17:04 ]

-edit-

• Klevertje
nike schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Vanaf de stroomkant gaat de bruine op L en de blauw op N en de aarde gaat direct naar je zonwering.
Dan heb je q1 en q2 dat is je op en neer van je zonwering.
Wat er dan ook nog naar je zonwering gaat is je aarde en de Nul blauwe (die las je eigelijk op omdat deze zowel naar je zonwering als naar je schakelaar gaat.)

En je moet zeker calibreren, want de fibaro meet wanneer je zonwering uit is en in.

op S1 en S2 is externe schakelaar. je schakelaar mist dan nog een bruine, die las je op met de bruine die op de fibaro zit.
Dan heb ik inderdaad iets gemist. De aarde is namelijk vanuit de stekker/stopcontact niet rechtstreeks meer aangesloten op de zonwering. Zojuist nogmaals de aansluiting bekeken en dien inderdaad een 5e draad te hebben (maar deze heb ik niet?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9knTP8ax7U3J5m5WY3rH54ZF7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yE7RgLxXMRn1JUrvDiSvOakD.png?f=fotoalbum_large

Nu zag ik ook dat de vorige eigenaar een beetje gevaarlijk bezig is geweest omdat de kabel te kort was en zo heeft verlengd (helaas met plakband). Hier zie je de kabels die vanaf de zonwering komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEhggPqWWd2z8KfqKZnAHmcrq5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLXHuaDROFzqgWRnLPmjJeQP.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen 4 kabels vanaf de zonwering, namelijk blauw, bruin, zwart en groen geel. Ging dus van het volgende uit blauw = N, bruin = L, zwart = Q1 en groen geel = Q2? Wat heb ik dan nu verkeerd 😑

• RobertMe
  • Nu online
Klevertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:52:
[...]

Dan heb ik inderdaad iets gemist. De aarde is namelijk vanuit de stekker/stopcontact niet rechtstreeks meer aangesloten op de zonwering. Zojuist nogmaals de aansluiting bekeken en dien inderdaad een 5e draad te hebben (maar deze heb ik niet?).

[Afbeelding]

Nu zag ik ook dat de vorige eigenaar een beetje gevaarlijk bezig is geweest omdat de kabel te kort was en zo heeft verlengd (helaas met plakband). Hier zie je de kabels die vanaf de zonwering komen.
[Afbeelding]

Er komen 4 kabels vanaf de zonwering, namelijk blauw, bruin, zwart en groen geel. Ging dus van het volgende uit blauw = N, bruin = L, zwart = Q1 en groen geel = Q2? Wat heb ik dan nu verkeerd 😑
Als je de schakelaar hebt weggehaald, dan weet je neem ik aan toch hoe het op fe schakelaar was aangesloten en kun je daarvan toch aflezen wat de draden / kleuren zijn?! Ik lees nu voornamelijk dat je maar wat aan het proberen bent, met 230V. Lijkt mij persoonlijk niet heel verstandig.

• Illusion

Illusion

(the art of)

prekz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:59:
Sinds kort een slimme meter reader (van Marcel Zuidwijk).
Echter mijn eerste dag waarde loopt compleet scheef (ik heb zelf geen zonnepanelen, dus lever niet terug).

Is er een oplossing om de eerste dagwaarde te resetten/verwijderen uit de database?

[Afbeelding]

Ik wil dus eigenlijk 3 mei compleet verwijderen, zodat 4 mei mijn 'eerste' dag is.
Kijk even hier:
TheFes schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:11:
[...]

• Illusion

Illusion

(the art of)

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

wat jij (en je vorige bewoner) verkeerd hebben is dat groen-geel aarde is, en nergens anders voor gebruikt mag worden. En jij hebt nu waarschijnlijk 230V op de behuizing van rolluik gezet.

De meeste 4-aderige rolluiken/zonweringen hebben geen permanente L nodig. Dus dan is van het originele snoer:
geel/groen - Aarde
Blauw - N
Bruin - Richting A (Q1)
Zwart - Richting B (Q2)

Maar omdat de vorige bewoner dat blijkbaar niet zo nauw nam, lijkt het me verstandig om de zonwering even open te schroeven en/of na te meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 05-05-2022 18:16 ]

• Klevertje
Illusion schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:15:
[...]

wat jij (en je vorige bewoner) verkeerd hebben is dat groen-geel aarde is, en nergens anders voor gebruikt mag worden. En jij hebt nu waarschijnlijk 230V op de behuizing van rolluik gezet.

De meeste 4-aderige rolluiken/zonweringen hebben geen permanente L nodig. Dus dan is van het originele snoer:
geel/groen - Aarde
Blauw - N
Bruin - Richting A (Q1)
Zwart - Richting B (Q2)

Maar omdat de vorige bewoner dat blijkbaar niet zo nauw nam, lijkt het me verstandig om de zonwering even open te schroeven en/of na te meten.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb alles nu juist aangesloten, door de aarde direct te verbinden vanuit de 3 aderige stroomstekker naar de zonwering motor. Tevens de bruine en de zwarte op Q1 en Q2 (in mijn geval is zwart de geel/groene draad) en de blauw op N.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9cXn1MhHt9AYxbFQY8L8AgJdAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5S18bEqeNyuROR2YV2j4VLcK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de roller shutter 3 in HA re-interviewen (met succes), maar helaas reageert de zonwering niet. Tevens geeft die aan in HA dat die alive is, maar bij de stroomuitlezing staat nu not available. Dien ik de roller shutter 3 te resetten? Hoelang duurt het voordat de module volledig is geladen?

Of kan het zijn dat ik iets stuk heb gemaakt? Zonwering motor?

Excuses voor het amateuristisch overkomen, maar elektra is niet geheel mijn ding en in HA ben ik nog nieuw.

[ Voor 12% gewijzigd door Klevertje op 05-05-2022 20:30 ]

• RobertMe
  • Nu online
Klevertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:28:

Excuses voor het amateuristisch overkomen, maar elektra is niet geheel mijn ding en in HA ben ik nog nieuw.
Dit klinkt eerlijk gezegd niet als de ideale combinatie.

Ik zou in ieder geval beginnen met de tip van @Illusion kijk hoe alles op het rolluik is aangesloten. Oftewel: haal de kap daar eens van af.

In mijn geval was uit mijn hoofd bruin omhoog / Q1, zwart omlaag / Q2, de blauwe dan de nul dus die gesplitst naar zowel de motor als de RS3, de bruine vanaf de "aanvoer" dan op de L van de RS en de geel/groene ee aarde die is doorgelust.

Uit jouw plaatje kan ik trouwens ook niet opmaken wat wat is. Dat andere blokje, is dat aan de kant van het rolluik of aan de kant van de "aanvoer"? En wat doen die twee geel/groene met aan de lasklem? En die geel/groene aan de RS3 op de Q2? Ik neem aan dat je dan vermoed dat die "aarde" draad de "omlaag" van de motor is? Waarbij dan dus blijft staan: haal de kap van het rolluik en kijk het na.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Klevertje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik heb alles nu juist aangesloten, door de aarde direct te verbinden vanuit de 3 aderige stroomstekker naar de zonwering motor. Tevens de bruine en de zwarte op Q1 en Q2 (in mijn geval is zwart de geel/groene draad) en de blauw op N.

[Afbeelding]

Ik kan de roller shutter 3 in HA re-interviewen (met succes), maar helaas reageert de zonwering niet. Tevens geeft die aan in HA dat die alive is, maar bij de stroomuitlezing staat nu not available. Dien ik de roller shutter 3 te resetten? Hoelang duurt het voordat de module volledig is geladen?

At random draden in verschillende volgorde aansluiten is niet de beste taktiek om je spullen heel te houden. Meten=Weten.
De kans dat je in de tussentijd iets gesloopt hebt (het scherm en/of de schakelaar) is natuurlijk flink aanwezig.

Het lijkt alsof niet alle draden goed/diep genoeg in de wago-klemmen zitten, maar het kan ook iets anders zijn. Heb je nog foto's van hou de oude/originele schakelaar zat?

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-10 13:27
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt die zwarte kabel rechtstreek van je zonnescherm motor?
Als dat inderdaad het geval is dan even een kroonsteen pakken met een aansluitsnoer.
Je hebt dan blauw, bruin en aarde van je aansluitsnoer.
Aarde op aarde en blauw op blauw.
Je pakt dan de bruine of de zwarte draad (niet beide!) vanaf je zonnescherm en doe die aan de bruine van het aansluitsnoer.
Werkt je zonnescherm dan weet je ook of bruin/zwart op/neer is.

Als dit allemaal werkt weet je dus ook dat je het in de roller shutter moet zoeken.

Loopt die zwarte kabel niet rechtstreeks dan moet je verderop weer gaan zoeken naar en lasverbinding.

Daarnaast zoals eerder is gezegd, had van tevoren een foto gemaakt hoe het op de schakelaar zat, dan had je het 1 op 1 kunnen overnemen.
Pagina: 1 ... 145 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.