sjors86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:53:
Ik ben nog vrijwel een leek op het gebied van smarthome, maar met de aankomende wetswijziging waarbij rookmelders verplicht worden, maar ook de aankoop van een nieuw huis, waarbij ik verlichting en alarmsysteem ook wil gaan "verslimmen" ben ik aan het rondkijken.
Home assistant klinkt daarbij zeer geschikt, alleen als ik het goed begrijp heb ik voor home assistant nog steeds voor alle protocollen losse ontvangers nodig? Dus stel dat ik nu rookmelders heb die via Zigbee protocol gaan, een CO meter die HomeWizard Link en verlichting via klik aan klik uit, dan heb ik dus 3 apparaten nodig?
Wanneer ik gebruik zou maken van bijvoorbeeld Homey, dan heb ik volgens mij geen losse ontvangers nodig?
Is er voor de Home assistant ook niet zo'n ontvanger beschikbaar, een andere optie is natuurlijk alles van 1 protocol kopen, maar of dat nu altijd de goedkopere keuze is.
Of misschien vergis is mij hier compleet in, verbeter mij dan graag.
Klik-aan, klik-uit is geen protocol maar een merk

Vroeger werkte zij met RF (433MHz), tegenwoordig hebben ze volgens mij ook wat Zigbee hardware. En als het Zigbee kan het dus werken met een van de generieke Zigbee oplossingen.
Persoonlijk zou ik mij in ieder geval een beetje verdiepen in de protocollen en dan een keuze maken welke je wel of niet wilt gebruiken. Bij mij kwam daar uit: "Z-Wave is beter, Zigbee is goedkoper" en heb uiteindelijk voor beiden een universele oplossing (Zwave.me Z-Wave stick met zwavejs2mqtt en CC2531 met zigbee2mqtt. Note: dit is geen aankoop advies, de CC2531 is sowieso oud en er zijn nu veel betere opties).