sjors86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:53:
Ik ben nog vrijwel een leek op het gebied van smarthome, maar met de aankomende wetswijziging waarbij rookmelders verplicht worden, maar ook de aankoop van een nieuw huis, waarbij ik verlichting en alarmsysteem ook wil gaan "verslimmen" ben ik aan het rondkijken.
Home assistant klinkt daarbij zeer geschikt, alleen als ik het goed begrijp heb ik voor home assistant nog steeds voor alle protocollen losse ontvangers nodig? Dus stel dat ik nu rookmelders heb die via Zigbee protocol gaan, een CO meter die HomeWizard Link en verlichting via klik aan klik uit, dan heb ik dus 3 apparaten nodig?
Wanneer ik gebruik zou maken van bijvoorbeeld Homey, dan heb ik volgens mij geen losse ontvangers nodig?
Is er voor de Home assistant ook niet zo'n ontvanger beschikbaar, een andere optie is natuurlijk alles van 1 protocol kopen, maar of dat nu altijd de goedkopere keuze is.
Of misschien vergis is mij hier compleet in, verbeter mij dan graag.
Klik-aan, klik-uit is geen protocol maar een merk

Vroeger werkte zij met RF (433MHz), tegenwoordig hebben ze volgens mij ook wat Zigbee hardware. En als het Zigbee kan het dus werken met een van de generieke Zigbee oplossingen.
Persoonlijk zou ik mij in ieder geval een beetje verdiepen in de protocollen en dan een keuze maken welke je wel of niet wilt gebruiken. Bij mij kwam daar uit: "Z-Wave is beter, Zigbee is goedkoper" en heb uiteindelijk voor beiden een universele oplossing (Zwave.me Z-Wave stick met zwavejs2mqtt en CC2531 met zigbee2mqtt. Note: dit is geen aankoop advies, de CC2531 is sowieso oud en er zijn nu veel betere opties).
Nadeel van dat radio gebeuren, zoals de klassieke KAKU, is dat het eenwegsverkeer is. Dus er is geen terugkoppeling of zo en je krijgt dan een oplossing waarbij je een ontvanger hebt die continu luistert en als je op de knop van de afstandsbediening drukt plukt de ontvanger dat uit de lucht en zet een "virtuele switch" om. Of dat signaal tegelijkertijd ook door de stekker die bij de afstandsbediening zat is opgevangen weet de ontvanger / Home Assistant dan ook niet. En hetzelfde als je de ontvanger een signaal laat sturen om een stekker aan/uit te zetten. Er is totaal geen feedback terug naar HA en of het signaal ontvangen is is en blijft een vraagteken.
Daarnaast heb je dan ook nog wifi apparaten, zoals bv de populaire Shelly relais en plugs. Maar persoonlijk ben ik geen fan van wifi. Potentieel dat ze niet werken zonder internet toegang; mogelijk sturen ze stiekem dingen naar een cloud; wat als de fabrikant de stekker er uit trekt, werkt alles dan nog?; het "vervuild" het wifi verkeer waardoor potentieel ook bv een telefoon/tablet/laptop een tragere verbinding heeft; noem maar op.
Merk specifieke oplossingen, zoals je de HomeWizard benoemd, weet ik niet van of die een standaard protocol gebruikt of een eigen protocol. Bij een eigen protocol kom je natuurlijk weer in de situatie "wat als fabrikant de stekker er uit trekt". En misschien werkt alles wel lokaal, maar kun je bv ook nog nieuwe apparaten aanmelden?
Vervolgens blijven naar mijn idee dan Zigbee en Z-Wave over. Voordeel van Zigbee is dat er veel goedkope sensoren voor te vinden zijn, zoals van Xiaomi / Aqara. En ja "het is Chinees", maar bespioneren kan toch niet omdat ik ze aan Zigbee2Mqtt heb hangen en dus een generieke "bridge". En daarnaast is Zigbee naar mijn idee the place to be voor slimme verlichting, met een Hue, maar bv ook de Ikea Tradfri lampen.
Ja, wifi lampen bestaan ook. Maar 1. Zie wifi. 2. Kun je überhaupt snel / simultaan meerdere lampen schakelen? Of zie je dan een voor een de lampen aan gaan? Een probleem dat Zigbee niet heeft doordat je lampen in groepen kunt indelen en één broadcast bericht verstuurd kan worden om de groep aan te zetten. I.p.v. een bericht naar elke individuele lamp dus..
En Z-Wave heb ik wat spullen van omdat zeker toen ik begon Zigbee nog "kleiner" was en er daardoor bv minder tussenstekkers bestonden, en die wat bestonden van Chinese afkomst waren. En Chinees spul vertrouw ik niet op netspanning. Daarom toen bv ook wat Fibaro WallPlugs gekocht, en Fibaro Roller Shutter, en wat relais. Daarnaast was toen het aanbod aan Zigbee sensoren ook kleiner, waardoor ik ook een Fibaro Multisensor heb, die ook meer meet dan bv een simpele Aqara motion sensor (lux wordt alleen gerapporteerd als er beweging is, en ontbreken temperatuur). Daarnaast heeft Z-Wave als voordeel dat er een alarmerings signaal ingebakken zit. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om bv als een rookmelder af gaat relais (met bv domme verlichting dan) in te schakelen, of een rolluik te openen. Daarnaast is Z-Wave veel beter gestandaardiseerd en moet elk product ook gekeurd worden. Daar waar er bij Zigbee veel meer wildgroei is zonder een keuringsinstantie.
Intussen heb ik dan denk ik een 50/50 verdeling tussen Zigbee en Z-Wave, en kijk ik naar gelang de situatie wat beter is.
Overigens zou ik sowieso nooit / niet snel aan merkspecifieke bridges of hubs. Dus bv niet een Aqara Hub, een Ikea Hub, een Hue Bridge, een Fibaro Home Center, ... maar iets merk onafhankelijks zoals dus Zigbee2mqtt / Deconz / ZHA en zwavejs2mqtt / zwavejs-server.
Enige merk specifieke dat ik heb dat ik mij nu zo snel kan bedenken is Tado, met de Tado Bridge die dan aan internet hangt.