Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Meessen schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:33:
[...]

Heb het omgeruild kijken of deze wel goed werkt.

Krijg jij een update van de status binnen als je het apparaat bedient via de knop? Ik niet onder Z2M.
De nieuwe doet het ook alweer niet meer. Misschien dan toch een Z2M of HA probleem :/
Met ander lidl spul nog geen problemen gehad.

Edit: denk dat dit het probleem is. Apparaat heeft vries bescherming, stopt met werken wanneer het temperatuur lager dan 5 graden detecteert. In de lidl app zou je het dan moeten kunnen resetten, maar in z2m lijkt dit niet ondersteund.
https://community.home-as...ith-zigbee2mqtt/318174/11

[ Voor 33% gewijzigd door Meessen op 28-04-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:16
Ik begin te denken dat het installeren van de Home Assistant Core op de Synology NAS misschien niet de beste optie was en misschien voor problemen zorgt?

Hoe/waarop hebben jullie HA op geinstalleerd?

Kan ik eventueel de HA OS op een USB stick zetten en die in een Android TV box plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Tibs schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:33:
Ik begin te denken dat het installeren van de Home Assistant Core op de Synology NAS misschien niet de beste optie was en misschien voor problemen zorgt?

Kan ik eventueel de HA OS op een USB stick zetten en die in een Android TV box plaatsen?
Hoezo?
Vriend van me wil dit namelijk ook gaan doen.. installeren op een synology nas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
skank schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:50:
[...]

Hoezo?
Vriend van me wil dit namelijk ook gaan doen.. installeren op een synology nas..
Op sommige synology’s heb je slechts een “basis” installatie van HA. Wil je meer mogelijkheden zoals de add-ons dan moet je naar een supervisor versie of een Home Assistant OS gaan. En dat gaat enkel op een synology waar je ook een virtual machine op kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Tibs schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:10:
[...]

Op sommige synology’s heb je slechts een “basis” installatie van HA. Wil je meer mogelijkheden zoals de add-ons dan moet je naar een supervisor versie of een Home Assistant OS gaan. En dat gaat enkel op een synology waar je ook een virtual machine op kunt draaien.
En die heb jij dan niet, ene waarom je een vm kan opzetten?
Meeste van die addons kun je ook rechtstreeks op je synology zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
skank schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:15:
[...]

En die heb jij dan niet, ene waarom je een vm kan opzetten?
Meeste van die addons kun je ook rechtstreeks op je synology zetten toch?
Helaas heb ik een ds112j waar ik niet zoveel mee kan doen blijkt nu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik heb een Intel NUC gekocht, enkel en alleen voor Home Assistant. Totaal overpowered, met z'n i7 en 32GB RAM, maar nu ben ik wel zeker dat alles vlot gaat gaan en dat ik 'add-ons' naar believen kan installeren.

Ik draai deze in een Docker container, dus ik heb niet de supervisor versie. Add-ons moet ik (manueel) toevoegen door extra Docker containers toe te voegen aan de Nuc. Werkt goed tot nu toe :) .

(Ik wou 'm ook eerst op een NAS draaien, maar ik had schrik dat ik dan tegen performantie issues ging aanlopen - aangezien die NAS nogal intensief in gebruik is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43

Ik heb het nu in een virtuele machine draaien op een Ubuntu server die ik ook gebruik als web/Minecraft server.
Maar daar ga ik 'm wel uit halen. En op een raspberry pi4 zetten met een SSD. Merk wel dat die duidelijk meer tijd nodig heeft om op te starten en installeren. Maar dat hoeft niet zo heel vaak. Weet nog niet hoe hij het gaat doen met deconz er bij. En een paar maanden aan log bestanden.
Is zo'n tv box vergelijkbaar met een pi4?

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Ik heb even wat advies nodig :)

Ben bezig met een overgang van Domoticz naar Home Assistant.
Mijn Raspberry Pi met USB P1 kabel hangt in de meterkast met daarop Domoticz.

Op zolder staat mijn "server" met daarop Home Assistant.
Ik wil graag de waardes van de Slimmer Meter in Home Assistant krijgen. Met de huidige USB P1 kabel kom ik niet naar de zolder.

Wat is de beste optie?
Ik zag bijv. deze P1 meter met WiFi.
Is dit een goede oplossing? of hebben jullie andere adviezen?

Als ik de huidige waardes op de Raspberry Pi kan blijven uitlezen en kan uploaden naar Home Assistant is dat ook prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Flappie op 28-04-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik ben van dockers op synology via een pi4 nu op een nuc i5 beland. En de nuc is dedicated for ha.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56

JoepW

iRacer & Home Assistant

Flappie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:46:

Ik wil graag de waardes van de Slimmer Meter in Home Assistant krijgen. Met de huidige USB P1 kabel kom ik niet naar de zolder.

Wat is de beste optie?

Als ik de huidige waardes op de Raspberry Pi kan blijven uitlezen en kan uploaden naar Home Assistant is dat ook prima.
Ik gebruik deze: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ werkt prima.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Die zijn helaas Out of Stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Wat is de beste optie?

Als je op de Pi in de meterkast met Domoticz een MQTT client kan draaien is het een kwestie van de MQTT server op HA draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22

Wat is de beste optie?

Dsmr reader op je pi draaien en die toevoegen aan HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:10
Dan kun je ook gewoon het x86 image gebruiken hoef je niet te plaren met die plugins.
Shattering schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:45:
Ik heb een Intel NUC gekocht, enkel en alleen voor Home Assistant. Totaal overpowered, met z'n i7 en 32GB RAM, maar nu ben ik wel zeker dat alles vlot gaat gaan en dat ik 'add-ons' naar believen kan installeren.

Ik draai deze in een Docker container, dus ik heb niet de supervisor versie. Add-ons moet ik (manueel) toevoegen door extra Docker containers toe te voegen aan de Nuc. Werkt goed tot nu toe :) .

(Ik wou 'm ook eerst op een NAS draaien, maar ik had schrik dat ik dan tegen performantie issues ging aanlopen - aangezien die NAS nogal intensief in gebruik is.)

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:39

YMMV, maar het is voor mij in ieder geval een prima starter gebleken om een bewegings gestuurde nachtlamp setup te maken voor 1 slaapkamer. Benodigdheden: 1 Docker sessie in een DS1512+ die ik kocht de dag voor de DS1513 uitkwam, nu iets van 8 jaar oud. Uptime nu 222 dagen, het enige wat echt traag loopt is het opvragen van de History in de web client. Is ook niet gek als je bedenkt dat het met minder dan 200MB werkt.
Er werden wel meer zaken herkend, maar ik heb de integraties in eerste instantie beperkt tot de Logitech Squeezebox apparaten, de Shellies en een printer. Ben wel van plan om het handeltje in een Raspberry PI te gaan stoppen en dat kan nu makkelijk zonder dat het licht uitblijft.

[ Voor 6% gewijzigd door biomass op 28-04-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Repsect schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
Ik heb mijn WTW unit (Zehnder WHR930) geautomatiseerd in Home Assistant en dat werkt heel goed. Heel af en toe komt het voor dat een MQTT commando niet aankomt (of genegeerd wordt) en daarom doe ik maximaal 5 pogingen met tussenpozen van 2 minuten, totdat de juiste ventilatiestand is geactiveerd.

Voor debugging krijg ik momenteel bij ieder commando een notificatie op mijn telefoon, maar ik zou graag willen dat ik dit alleen krijg als de eerste poging is mislukt, dus repeat.index > 1.

Heeft iemand een idee hoe je dat zou kunnen realiseren?

Dit is mijn action voor ventilatiestand 1:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  action:
    repeat:
      while:
        - condition: template                         # Ventilatie staat niet op stand 1
          value_template: "{{ (states.sensor.wtw_ventilation_level.state | int) != 1 }}"
        - condition: state                            # Ventilatie staat op automatisch
          entity_id: input_boolean.ventilatie_stand_auto
          state: 'on'
        - condition: template                         # Maximaal 5 pogingen
          value_template: "{{ repeat.index <= 5 }}"
      sequence:
        - service: mqtt.publish                       # Set ventilatie stand via MQTT
          data_template:
            topic: house/ventilation/whr930/setventilation
            payload: 1
            retain: false
        - service: notify.mobile_app_iphone_van_repsect   # Notificatie naar iPhone
          data:
        - delay: "00:02:00"                           # Wacht 2 minuten om het evt. nog een keer te proberen
@Repsect
Hee, dat staat ook nog op mijn lijstje. Hoe welke hardware heb je gebruikt en hoe en waarop heb je die aangesloten om je WHR930 aan je HA te koppelen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
Hippe Lip schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:35:
[...]

@Repsect
Hee, dat staat ook nog op mijn lijstje. Hoe welke hardware heb je gebruikt en hoe en waarop heb je die aangesloten om je WHR930 aan je HA te koppelen?
Ik heb dat gedaan met een NodeMCU V3 m.b.v. deze post. Niet alle waardes zijn bij mij uit te lezen, maar het aansturen van de fans, temperaturen etc. dat werkt allemaal vlekkeloos.

Op dit moment stuur ik in grote lijnen op basis van:
  • Niemand thuis = stand 1.
  • Wel iemand thuis = stand 2.
  • Luchtvochtigheid badkamer >10% boven het gemiddelde van overige kamers boven = stand 3.
  • Toiletgebruik >2 minuten = stand 3 (voor een half uurtje).
Maar dit wil ik nog CO2 gestuurd gaan maken. Wellicht kan de WTW dan nog wat vaker op stand 1 staan (of juist minder vaak, geen idee).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
engibenchi schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:41:
[...]

Ik heb het nu in een virtuele machine draaien op een Ubuntu server die ik ook gebruik als web/Minecraft server.
Maar daar ga ik 'm wel uit halen. En op een raspberry pi4 zetten met een SSD. Merk wel dat die duidelijk meer tijd nodig heeft om op te starten en installeren. Maar dat hoeft niet zo heel vaak. Weet nog niet hoe hij het gaat doen met deconz er bij. En een paar maanden aan log bestanden.
Is zo'n tv box vergelijkbaar met een pi4?
Zo'n TV Box (Minix Neo U1 in mijn geval) heeft als besturing Android. Ik ben aan het rondkijken om daarop Ubuntu te zetten maar dat lijkt iet zo eenvoudig te zijn. Tenzij er iemand hier daar wel ervaring mee heeft? Het zomaar wissen van Android en installeren van Ubuntu zal niet lukken en ook het opstarten via een USB stick met Ubutnu op wil niet lukken heb ik al gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Ik heb een server op basis van een i3 gen 10, die ook als media/storage server dient.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:56
Hier ook mijn go - to platform --> 2 mini pc's (1x Pentium Jxxx en 1x i5) met Proxmox als hypervisor. Waar ik alles in respectievelijk containers en VM's gesegmenteerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Fedde schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:31:
Wat is hier de algemene consensus voor Hue vs Zigbee voor IKEA lampen? Ik wil mijn niet zichtbare lampen voorzien van SMART ikea lampjes. Zo kan ik ze toch smart maken, maar scheelt het wat centen (andere E14 suggesties zijn welkom). De vraag is nu, ga ik deze direct op HA aansluiten dmv de Conbee stick of laat ik ze eerst op de Hue bridge aansluiten? Ik weet dat Hue wat meer opties biedt voor zijn eigen lampen, maar heeft het ook zin dit dan voor de rest te doen? Of juist een mix om zo je in praktijk 2 zigbee netwerken te maken en je dekking te vergroten? Benieuwd hoe jullie dit zien.
Met Koningsdag twee Hue lampen op de kop getikt. Ze lijken een stuk sneller/stabieler te reageren dan de IKEA lampen. Daarnaast dimmen ze een stuk verder. Ik ga voor m'n nachtlampje ook eens kijken voor Hue. Alleen die prijs...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27

Heb vorig jaar ook zelf ook zo'n overpowerd NUC gekocht maar ben op advies hier wel voor proxmox gegaan en daar geen moment spijt van gehad.
Naast de HomeAssistant VM draai ik ook nog een eigen webblog, Bitwarden, Spotweb, Unifi en AdGuard systemen erop. Alles met complete back-ups naar mijn synology.

Zou er als ik jou was over nadenken zie naast Proxmox tegenwoordig ook Unraid langs komen.

En je hebt gelijk de full experience versie van HA scheelt weer geode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hyper-V server of ESXi (beiden ook gratis) werkt ook uitstekend, je kan dan via Active Backup for Business een full backup maken naar je Synology.
Ik draai HA op docker in een Ubuntu VM en die krijgt dus elke dag een full VM backup.

[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 29-04-2022 09:36 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 20:08
barrymossel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:34:
[...]

Met Koningsdag twee Hue lampen op de kop getikt. Ze lijken een stuk sneller/stabieler te reageren dan de IKEA lampen. Daarnaast dimmen ze een stuk verder. Ik ga voor m'n nachtlampje ook eens kijken voor Hue. Alleen die prijs...
Ik heb alles van Hue (36 lampen) en 1 kroonluchter van IKEA. Als ik kijk hoeveel gezeik die kroonluchter geeft en hoe naadloos Hue werkt... vooral dit topic in de gaten houden en dan stapsgewijs uitbreiden!

Ik ben nu aan het klooien met een motion sensor die schakelt en de lichtsterkte aanpast aan de gemeten lichtsterkte op dat moment. Iemand die dat al een beetje voor elkaar heeft gekregen? Ik krijg het wel voor elkaar om de lampen aan uit te zetten boven een bepaalde threshold, maar niet de sterkte aanpassen obv de gemeten sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Repsect schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:21:
Ik heb dat gedaan met een NodeMCU V3 m.b.v. deze post. Niet alle waardes zijn bij mij uit te lezen, maar het aansturen van de fans, temperaturen etc. dat werkt allemaal vlekkeloos.

Op dit moment stuur ik in grote lijnen op basis van:
  • Niemand thuis = stand 1.
  • Wel iemand thuis = stand 2.
  • Luchtvochtigheid badkamer >10% boven het gemiddelde van overige kamers boven = stand 3.
  • Toiletgebruik >2 minuten = stand 3 (voor een half uurtje).
Maar dit wil ik nog CO² gestuurd gaan maken. Wellicht kan de WTW dan nog wat vaker op stand 1 staan (of juist minder vaak, geen idee).
Dank je; gedocumenteerd. Hoop er dit jaar aan toe te komen. :+

Mij gaat het juist om de CO2-sturing. Ik gebruik al jaren Netatmo en die is supereenvoudig te koppelen aan HA. Als nu de CO2 in de zitkamer of eetkamer oploopt (door bezoek bijvoorbeeld), dan wil ik de ventilatie een stapje hoger zetten.
In de slaapkamer heb ik ook een metertje van Netatmo staan en daar loopt de CO2 nooit op gelukkig; de balansventilatie doet het daar kennelijk goed genoeg.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
B-Force schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb alles van Hue (36 lampen) en 1 kroonluchter van IKEA. Als ik kijk hoeveel gezeik die kroonluchter geeft en hoe naadloos Hue werkt... vooral dit topic in de gaten houden en dan stapsgewijs uitbreiden!

Ik ben nu aan het klooien met een motion sensor die schakelt en de lichtsterkte aanpast aan de gemeten lichtsterkte op dat moment. Iemand die dat al een beetje voor elkaar heeft gekregen? Ik krijg het wel voor elkaar om de lampen aan uit te zetten boven een bepaalde threshold, maar niet de sterkte aanpassen obv de gemeten sterkte.
Motion sensor als trigger. Lichtsterkte (threshold) als condition. Chooser met conditions op basis van lichtsterkte en de bijbehorende actions om lamp aan te zetten op een bepaalde brightness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
breinonline schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:34:
Geeft je log iets aan over die integratie?
Nee, helaas helemaal niets.
Net nog gecheckt maar hij is nog geupdate na mijn scan_interval toevoeging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
B-Force schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:13:
[...]

Ik zou vooral naar de "Adaptive Lighting" add-on voor Home-Assistant kijken (https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting). Werkt perfect en kan je lampen qua lichtsterkte en kleur netjes aanpassen aan de stand van de zon!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Voor mensen die, net als ik, een oude(re) WTW hebben zonder smart mogelijkheden is er toch een vrij eenvoudige optie. De WTW zelf kun je aan/uit zetten via een smart stopcontact (kies er een waar je ervaring mee hebt en tevreden over bent). Energiemeting is wel handig want daarmee kun je controleren of de instellingen die je maakt ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

De stand 2 en 3 kun je prima bedienen met en Shelly Uni. Die heeft namelijk 2 potentiaal vrije contacten die prima over de 2 en 3 aansluiting kunt zetten van de standenschakelaar (in de WTW zelf of in de centraaldoos achter de WTW standenschakelaar. Uiteraard kan dit geintje alleen bij WTW's waarbij de standenschakelaar met laagspanning werkt (dus wel even controleren). Ik heb ook nog wel van die ESP bordjes liggen maar in dit geval vond ik het prettiger om voor iets te kiezen dat behoorlijk bulletproof was, reeds een eigen interface had én gevoed kon worden door zo ongeveer alles waar spanning uitkwam (in ons geval een 24V voeding die daar toch al zat voor het aansturen van de zonekleppen van de vloerverwarming).

Aansturen van de WTW stand kun je doen via CO2 detectoren. Zelf heb ik dat gedaan met 2 Netatmo Healthy Home coaches, 2 Weather stations en een paar losse CO2 uitbreidingsmodules. Daarbij wordt trouwens 1 van de 2 buitensensoren gebruikt in de badkamer (luchtvochtigheidsdetectie die dus ook weer de WTW aanstuurt). Die laatste zorgt ervoor dat de WTW minimaal op stand 2 gaat als de luchtvochtigheid 5% hoger is dan het gemiddelde van de andere ruimtes op die verdieping en op stand 3 bij een luchtvochtigheid die 10% hoger is dan het gemiddelde van de andere ruimtes op die verdieping. Reden dat ik naar de andere ruimtes kijk is omdat je niet wilt dat de boel vanzelf gaat draaien op dagen met een hoge luchtvochtigheid.

Als laatste miste ik nog een WC detector. Immers bij een toiletbezoek is het wel zo fijn als de WTW minimaal op stand 2 gaat (en na het bezoek nog even een kwartiertje doorwerkt). Ik heb dit opgelost door zo'n Philips Hue White Filament E27 LED Lamp te kopen en daar de elektronica uit te slopen. Paar draadjes eraan (voor de voeding), krimpkous eromheen en mooi wegbouwen in de centraaldoos van de lamp in de WC (die nog gewoon ouderwets met de hand bediend wordt). Aan detectie duurt zo'n 10 seconden, uit detectie een minuut of 2 (maar goed, ik wilde toch al een naloop van een kwartier dus dan maken die 1-2 minuten ook niet meer uit). Eenzelfde truc heb ik gebruikt in de badkamer waarbij de WTW altijd minimaal op stand 1 gezet wordt als daar het licht aangaat (met een naloop van 10 minuten). Daarbij zet de lampdetectie trouwens ook nog even de muziek aan en uit (via de cast integratie).

E.e.a. draait hier nu een maand of 3 compleet foutloos. Daarbij zijn een aantal fail safes ingebouwd. Als een CO2 sensor wegvalt (om wat voor reden dan ook) dan valt de uitlezing hiervan terug naar een default van 1000ppm (zodat de bijbehorende stand van de WTW automatisch gekozen wordt). De energie meter die ingebouwd zit in de aan/uit schakelaar van de WTW sturing wordt gebruikt om te bepalen of de WTW inderdaad stand-1, 2 of 3 heeft gekozen (<5W is uit, <55W is stand 1, <100W is stand 2 en anders is het stand 3). Daarnaast werkt de 3-standen schakelaar bij de badkamer ook nog gewoon (ze staan immers parallel) waarbij de hoogste van de 2 dus de WTW stand bepaalt.

Al met al erg blij mee (WTW in kwestie is bijna 19 jaar oud maar nog in prima staat dus kan op deze manier nog wel even mee). Wellicht kan het dienen als inspiratie voor anderen. Met name die gesloopte Hue lampen zijn erg handig.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik krijg met regelmaat in de IOS app de melding: "error while loading page config.", go back, "error while loading page hacs." go back,"error while loading page lovelace."
Hoe kun je dit het beste troubleshooten?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-09 19:23
Tribunus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:22:
[...]

Ik heb het op mij tablet ook (bijvoorbeeld de energie dashboard widget die niet update tenzij ik een page refresh doe) maar ik heb versie 2021.12.3. Qua status van de andere sensoren weet ik het niet 1-2-3 want die check ik niet zo vaak :9
Heb jij dit al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik probeer mijn rolluiken aan een kant van het huis automatisch dicht te laten gaan, op voorwaarde dat de zon naar binnen gaat schijnen (op azimuth) en op voorwaarde dat het zonnig is of gedeeltelijk bewolkt. Dat eerste had ik al, het tweede probeer ik nu toe te voegen. Als de azimuth bereikt is check ik of de zon schijnt of gedeeltelijk bewolkt is, daarna wil ik als de voorspelling wijzigt, de rolluiken alsnog dicht doen. Maak ik ergens een denkfout of zou dit moeten werken? De hourly forecast komt van met.no af.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
#############################################################################################################
## Rolluikenregeling advanced                                                                              ##
#############################################################################################################
- id: '20220429115601'
  alias: Rolluikenregeling
  description: Automatisch aansturen van de rolluiken indien nodig
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.sun_azimuth
      above: 132
      id: 'zon_op_tuinkant_huis'
    - platform: template
      value_template: "{{states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition = 'sunny'}}"
      id: 'bewolking weg'
      value_template: "{{states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition = 'partlycloudy'}}"
      id: 'bewolking weg 2'
  action:
    - choose:
        - conditions: #Rolluiken gedeeltelijk dicht (zomer) azimuth
            - condition: trigger
            - condition: state
              entity_id: input_boolean.rolluiken_zomer
            - condition: or
              conditions:
                - condition: template
                  value_template: "{{states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition = 'sunny'}}"
                  value_template: "{{states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition = 'partlycloudy'}}"
          sequence:
            - service: script.turn_on
              target:
                entity_id:
                - script.rll_bas_25
                - script.rll_benthe_25
                - script.rll_logeerkamer_27
        - conditions: #Rolluiken gedeeltelijk dicht (zomer) bewolking
            - condition: time
              after: "11:00:00"
              before: "19:00:00"
          sequence:
              target:
                entity_id:
                - script.rll_bas_25
                - script.rll_benthe_25

[ Voor 0% gewijzigd door breinonline op 29-04-2022 15:09 . Reden: code gewijzigd met dank aan RobertMe ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
HuismAndré schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
Voor mensen die, net als ik, een oude(re) WTW hebben zonder smart mogelijkheden is er toch een vrij eenvoudige optie. De WTW zelf kun je aan/uit zetten via een smart stopcontact (kies er een waar je ervaring mee hebt en tevreden over bent). Energiemeting is wel handig want daarmee kun je controleren of de instellingen die je maakt ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

De stand 2 en 3 kun je prima bedienen met en Shelly Uni. Die heeft namelijk 2 potentiaal vrije contacten die prima over de 2 en 3 aansluiting kunt zetten van de standenschakelaar (in de WTW zelf of in de centraaldoos achter de WTW standenschakelaar. Uiteraard kan dit geintje alleen bij WTW's waarbij de standenschakelaar met laagspanning werkt (dus wel even controleren). Ik heb ook nog wel van die ESP bordjes liggen maar in dit geval vond ik het prettiger om voor iets te kiezen dat behoorlijk bulletproof was, reeds een eigen interface had én gevoed kon worden door zo ongeveer alles waar spanning uitkwam (in ons geval een 24V voeding die daar toch al zat voor het aansturen van de zonekleppen van de vloerverwarming).

Aansturen van de WTW stand kun je doen via CO2 detectoren. Zelf heb ik dat gedaan met 2 Netatmo Healthy Home coaches, 2 Weather stations en een paar losse CO2 uitbreidingsmodules. Daarbij wordt trouwens 1 van de 2 buitensensoren gebruikt in de badkamer (luchtvochtigheidsdetectie die dus ook weer de WTW aanstuurt). Die laatste zorgt ervoor dat de WTW minimaal op stand 2 gaat als de luchtvochtigheid 5% hoger is dan het gemiddelde van de andere ruimtes op die verdieping en op stand 3 bij een luchtvochtigheid die 10% hoger is dan het gemiddelde van de andere ruimtes op die verdieping. Reden dat ik naar de andere ruimtes kijk is omdat je niet wilt dat de boel vanzelf gaat draaien op dagen met een hoge luchtvochtigheid.

Als laatste miste ik nog een WC detector. Immers bij een toiletbezoek is het wel zo fijn als de WTW minimaal op stand 2 gaat (en na het bezoek nog even een kwartiertje doorwerkt). Ik heb dit opgelost door zo'n Philips Hue White Filament E27 LED Lamp te kopen en daar de elektronica uit te slopen. Paar draadjes eraan (voor de voeding), krimpkous eromheen en mooi wegbouwen in de centraaldoos van de lamp in de WC (die nog gewoon ouderwets met de hand bediend wordt). Aan detectie duurt zo'n 10 seconden, uit detectie een minuut of 2 (maar goed, ik wilde toch al een naloop van een kwartier dus dan maken die 1-2 minuten ook niet meer uit). Eenzelfde truc heb ik gebruikt in de badkamer waarbij de WTW altijd minimaal op stand 1 gezet wordt als daar het licht aangaat (met een naloop van 10 minuten). Daarbij zet de lampdetectie trouwens ook nog even de muziek aan en uit (via de cast integratie).

E.e.a. draait hier nu een maand of 3 compleet foutloos. Daarbij zijn een aantal fail safes ingebouwd. Als een CO2 sensor wegvalt (om wat voor reden dan ook) dan valt de uitlezing hiervan terug naar een default van 1000ppm (zodat de bijbehorende stand van de WTW automatisch gekozen wordt). De energie meter die ingebouwd zit in de aan/uit schakelaar van de WTW sturing wordt gebruikt om te bepalen of de WTW inderdaad stand-1, 2 of 3 heeft gekozen (<5W is uit, <55W is stand 1, <100W is stand 2 en anders is het stand 3). Daarnaast werkt de 3-standen schakelaar bij de badkamer ook nog gewoon (ze staan immers parallel) waarbij de hoogste van de 2 dus de WTW stand bepaalt.

Al met al erg blij mee (WTW in kwestie is bijna 19 jaar oud maar nog in prima staat dus kan op deze manier nog wel even mee). Wellicht kan het dienen als inspiratie voor anderen. Met name die gesloopte Hue lampen zijn erg handig.
Mijn automatiseringen voor de WTW zijn bijna hetzelfde. Met als detail over de douche aansturing:

De trigger is in 1e instantie een grote stijging van luchtvochtigheid, dit ondervangt ook 2x kort achter elkaar douchen. De trigger voor het stoppen is namelijk of vochtigheid binnen 10% van de gang (maar dat wordt niet altijd gehaald) of stoppen na een uur (na een half uur als het na 2130 is).
Ik merk namelijk dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Een vreemd probleem. Ik ben thuis, maar de device_tracker van mijn GSM vindt dat ik al weken op kantoor ben. Hoe zou dit kunnen? De telefoon ligt gewoon hier naast me. Locatieservice staat aan en HomeAssistant heeft toegang. Wat zie ik over het hoofd?
Andere gegevens mbt de telefoon worden wel bijgewerkt, zoals of ie aan de lader hangt of niet etc.

En daarnaast krijg ik ook geen plaatjes van personen op de kaart, van de personen waar ik een foto van heb geconfigureerd staan.

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 29-04-2022 12:58 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:43:
Een vreemd probleem. Ik ben thuis, maar de device_tracker van mijn GSM vindt dat ik al weken op kantoor ben. Hoe zou dit kunnen? De telefoon ligt gewoon hier naast me. Locatieservice staat aan en HomeAssistant heeft toegang. Wat zie ik over het hoofd?
Andere gegevens mbt de telefoon worden wel bijgewerkt, zoals of ie aan de lader hangt of niet etc.

En daarnaast krijg ik ook geen plaatjes van personen op de kaart, van de personen waar ik een foto van heb geconfigureerd staan.
Person entities die thuis zijn zie je niet op de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:43:
[...]

Person entities die thuis zijn zie je niet op de kaart
Aha, dat verklaart veel. Ja, voor de overige gezinsleden heb ik nog geen tracker. Alleen ping op ip-adres gsm of ze al dan niet thuis zijn. :-)
Maar waarom HA denkt dat mijn telefoon op mijn werklocatie is blijft me een raadsel. Als ik in Google Maps kijk staat het blauwe bolletje 'gewoon' bij mijn thuislocatie.

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 29-04-2022 13:53 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:55
Nee, ik heb het niet opgelost. Het zal vast op te lossen zijn maar ik stoor me er eigenlijk niet aan. Elke avond even de pagina refreshen is voor mij geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
breinonline schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:04:
Ik probeer mijn rolluiken aan een kant van het huis automatisch dicht te laten gaan, op voorwaarde dat de zon naar binnen gaat schijnen (op azimuth) en op voorwaarde dat het zonnig is of gedeeltelijk bewolkt. Dat eerste had ik al, het tweede probeer ik nu toe te voegen. Als de azimuth bereikt is check ik of de zon schijnt of gedeeltelijk bewolkt is, daarna wil ik als de voorspelling wijzigt, de rolluiken alsnog dicht doen. Maak ik ergens een denkfout of zou dit moeten werken? De hourly forecast komt van met.no af.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
## Rolluikenregeling advanced                                                                              ##
- id: '20220429115601'
  alias: Rolluikenregeling
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.sun_azimuth
      above: 132
      id: 'bewolking weg'
  action:
    - choose:
        - conditions: #Rolluiken gedeeltelijk dicht (zomer) azimuth
          sequence:
              target:
                entity_id:
                - script.rll_bas_25
                - script.rll_benthe_25
        - conditions: #Rolluiken gedeeltelijk dicht (zomer) bewolking
            - condition: time
              after: "11:00:00"
              before: "19:00:00"
          sequence:
              target:
                entity_id:
                - script.rll_bas_25
                - script.rll_benthe_25
Wat zegt de automation debugger? En je geeft nu ook alleen aan dat het niet werkt, zonder aan te geven wat niet werkt. Dat maakt het voor ons ook niet makkelijker.

Ik denk in ieder geval dat dit een stuk makkelijker moet kunnen, met een template trigger.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: Rolluikenregeling
  trigger:
      value_template: >-
        {{
          states('sensor.sun_azimuth')|float > 132 and
          states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition in ['sunny', 'partlycloudy']
        }}
  condition:
  action:
      target:
        entity_id:
          - script.rll_bas_25
          - script.rll_benthe_25

Scheelt dan een berg extra code die je nu hebt en voor zover ik zo snel kan zien niet een echte meerwaarde heeft? En minder code betekent ook een kleinere kans op bugs, dus wellicht dat het via deze route wel werkt :)

Edit:
Nu ik nog eens kijk, kan het zijn dat je met "werkt niet" doelt op dat je een foutmelding krijgt op de configuratie?
YAML:
1
2
3
4
5

Hier mist iets, zijnde conditions:
YAML:
1
2
3
4
5
6
              conditions:

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 29-04-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
Tribunus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:57:
[...]

Nee, ik heb het niet opgelost. Het zal vast op te lossen zijn maar ik stoor me er eigenlijk niet aan. Elke avond even de pagina refreshen is voor mij geen probleem.
Maar je hebt dan over de hele dag geen inzicht in het verbruik. Dat is toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:08:
[...]

Wat zegt de automation debugger? En je geeft nu ook alleen aan dat het niet werkt, zonder aan te geven wat niet werkt. Dat maakt het voor ons ook niet makkelijker.

Ik denk in ieder geval dat dit een stuk makkelijker moet kunnen, met een template trigger.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: Rolluikenregeling
  trigger:
      value_template: >-
        {{
          states('sensor.sun_azimuth')|float > 132 and
          states.weather.home_hourly.attributes.forecast[0].condition in ['sunny', 'partlycloudy']
        }}
  condition:
  action:
      target:
        entity_id:
          - script.rll_bas_25
          - script.rll_benthe_25

Scheelt dan een berg extra code die je nu hebt en voor zover ik zo snel kan zien niet een echte meerwaarde heeft? En minder code betekent ook een kleinere kans op bugs, dus wellicht dat het via deze route wel werkt :)

Edit:
Nu ik nog eens kijk, kan het zijn dat je met "werkt niet" doelt op dat je een foutmelding krijgt op de configuratie?
YAML:
1
2
3
4
5

Hier mist iets, zijnde conditions:
YAML:
1
2
3
4
5
6
              conditions:
Nee, sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb nog niets getest maar alleen dit geschreven. Waarna ik dacht: gaat het wel werken zo? :)

Jouw vereenvoudiging is wel wat maar dat is nu één trigger. Ik wil er meer: een als de azimuth 132 wordt bereikt, als het dan zonnig/halfbewolkt is mogen de rolluiken dicht. Als dat niet zo is blijven ze open, maar zodra halfbewolkt/zonnig wordt voorspelt wil ik dat ze alsnog dicht gaan. Dat laatste daar twijfelde ik bij: zoals ik het nu heb opgeschreven, triggert er dan iets zodra sunny of partlycloudy verschijnt in de forecast?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
ajaxalex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:27:
[...]

Maar je hebt dan over de hele dag geen inzicht in het verbruik. Dat is toch jammer.
Het enige probleem dat ik heb is dat het via mijn tablet niet refreshed. Wanneer ik met mijn telefoon kijk bijvoorbeeld dan klopt het uiteraard wel (laatste waarde) Bij mij update de pagina gewoonweg niet. Als ik dan handmatig refresh dan is de pagina weer geupdate.

De waarden zijn er dus wel, wordt alleen niet automatisch (elke minuut bijv) geupdate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
Tribunus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:07:
[...]

Het enige probleem dat ik heb is dat het via mijn tablet niet refreshed. Wanneer ik met mijn telefoon kijk bijvoorbeeld dan klopt het uiteraard wel (laatste waarde) Bij mij update de pagina gewoonweg niet. Als ik dan handmatig refresh dan is de pagina weer geupdate.

De waarden zijn er dus wel, wordt alleen niet automatisch (elke minuut bijv) geupdate ;)
Ja dat begrijp ik, maar ben bezig met een dashboard voor de tablet en dan wil je niet handmatig refreshen.
Ben nog aan het bouwen, maar dit is de opzet.

Als het mogelijk is om het scherm automatisch te refreshen zou dat top zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCEwwzGDzYHropjw54fya9NdBFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1bQ650rHLBzpDdvBXEzEVXA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ajaxalex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:13:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar ben bezig met een dashboard voor de tablet en dan wil je niet handmatig refreshen.
Ben nog aan het bouwen, maar dit is de opzet.

Als het mogelijk is om het scherm automatisch te refreshen zou dat top zijn.

[Afbeelding]
Alles is toch gewoon WebSocket streamed? Dus alles refresht al vanzelf?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
DennusB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:15:
[...]

Alles is toch gewoon WebSocket streamed? Dus alles refresht al vanzelf?
Energy dashboard is bij mij vaak niet geupdate. Moet dan handmatig even de pagina verversen en dan staan de laatste waarden erbij. Meestal mis ik wel wat uren. Rest van de sensoren etc updaten overigens wel netjes automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:04
HuismAndré schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:

Er zijn meerdere wegen naar Rome, hier met een ESP en een relais kaartje. Daaraan een luchtvochtigheidssenor waar de Ventilatiebox gestuurd wordt op de 3 standen. Tevens gaat hij uit wanneer niemand thuis is. Was leuk projectje en werkt perfekt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:52
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:47:
[...]

Een choose die de juiste actie selecteert? in principe heb je maar 2 acties, dus met een goede or-condition kom je een heel eind.

PS. ik heb toevallig net een sensor gemaakt die de vakantiedata uit de API van de rijksoverheid haalt, misschien heb je er wat aan voor je vakantieschakelaar.
Zie de package op mijn Github repo
Wil dit ook gaan gebruiken, kom toevalig volgende tegen voor de meivakantie van dit jaar:
<region>heel Nederland</region>
kleine aanpassing gezien de opties Noord, Midden, Zuid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
johankamp schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:49:
[...]

Wil dit ook gaan gebruiken, kom toevalig volgende tegen voor de meivakantie van dit jaar:
<region>heel Nederland</region>
kleine aanpassing gezien de opties Noord, Midden, Zuid zijn?
Wat zou er aangepast moeten worden dan?
Er zijn inderdaad een aantal vakanties die voor alle regio's gelden, maar die worden gewoon meegenomen in de binary_sensor.

Vanaf morgen zal de binary_sensor dus aangeven dat het vakantie is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tSENp_YO3qu0q-CMsFEPfCFVnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dxX1Bk1k86lvpCbEe877faLY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johankamp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:52
TheFes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:03:
[...]

Wat zou er aangepast moeten worden dan?
Er zijn inderdaad een aantal vakanties die voor alle regio's gelden, maar die worden gewoon meegenomen in de binary_sensor.

Vanaf morgen zal de binary_sensor dus aangeven dat het vakantie is
[Afbeelding]
Top!
ik heb niks gezegd O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

DikkieDick schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:47:
[...]

Aha, dat verklaart veel. Ja, voor de overige gezinsleden heb ik nog geen tracker. Alleen ping op ip-adres gsm of ze al dan niet thuis zijn. :-)
Maar waarom HA denkt dat mijn telefoon op mijn werklocatie is blijft me een raadsel. Als ik in Google Maps kijk staat het blauwe bolletje 'gewoon' bij mijn thuislocatie.
Misschien even de HA app geforceerd stoppen en de cache legen? En anders je telefoon even herstarten?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb last van een trigger die ergens gegeven wordt en ik niet kan vinden. Situatie is als volgt: ik heb tuinverlichting die aan gaat bij een elevation van -4. Voorwaarde is dat deze aan mag middels input boolean. Als we naar boven gaan druk ik op de sleep knop en schakelt dit via scripts alle rolluiken dicht, tuinverlichting uit en die input boolean uit. Op die manier schakelt de tuinverlichting niet aan bij elevation -4 als wij al naar boven zijn. Tot zover de theorie.

Ik ging om 21.20u naar boven en heb op de knop gedrukt. Script loopt en de input boolean is omgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEUSYckh53-jKt3O6SUm8ScAIKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gX4K1pEMhWIPbEQAht58P8us.png?f=fotoalbum_large

Om 21.31u is de elevation -4 en activeert de automation keurig niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNEXzWQ5ZvjLIxGW5opoT_9XMeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2U1mF6WIFDf9756hbvykVOuK.png?f=fotoalbum_large

En toch ging om 21.23u het licht aan 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maUYtgbExE2qT1slOgGteJlW68k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gH35JdpegC6xqylmAuI00Z8O.png?f=user_large

Ik heb geen andere triggers om het licht aan te zetten (nagzocht in de automations/scripts op light.turn_on). En ik heb geen automations in de HUE bridge/app. In de logs of history zie ik niets bijzonders terug, behalve dat het aan schakelt, niet door wie of wat. Hoe kan ik nu nagaan wat het licht triggert?

edit: ik zie dat gisteren de tuinverlichting aanging op 20.22 eergisteren om 21.20. Op zich zou de trigger om 21.23u dan toch op die van elevation lijken, maar waarom wordt dat dan niet aangegeven? En waarom wordt dan de input_boolean genegeerd? Voor de volledigheid nog even een deel van de automation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMCl38QqTHAG05qaYXWadS30v_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TinIuZdMJAiphTxsrG3lbY7h.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 30-04-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

tozzke

aka tozzert

breinonline schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:02:
Ik heb last van een trigger die ergens gegeven wordt en ik niet kan vinden. Situatie is als volgt: ik heb tuinverlichting die aan gaat bij een elevation van -4. Voorwaarde is dat deze aan mag middels input boolean. Als we naar boven gaan druk ik op de sleep knop en schakelt dit via scripts alle rolluiken dicht, tuinverlichting uit en die input boolean uit. Op die manier schakelt de tuinverlichting niet aan bij elevation -4 als wij al naar boven zijn. Tot zover de theorie.

Ik ging om 21.20u naar boven en heb op de knop gedrukt. Script loopt en de input boolean is omgezet:
[Afbeelding]

Om 21.31u is de elevation -4 en activeert de automation keurig niets:
[Afbeelding]

En toch ging om 21.23u het licht aan 8)7 :
[Afbeelding]

Ik heb geen andere triggers om het licht aan te zetten (nagzocht in de automations/scripts op light.turn_on). En ik heb geen automations in de HUE bridge/app. In de logs of history zie ik niets bijzonders terug, behalve dat het aan schakelt, niet door wie of wat. Hoe kan ik nu nagaan wat het licht triggert?

edit: ik zie dat gisteren de tuinverlichting aanging op 20.22 eergisteren om 21.20. Op zich zou de trigger om 21.23u dan toch op die van elevation lijken, maar waarom wordt dat dan niet aangegeven? En waarom wordt dan de input_boolean genegeerd? Voor de volledigheid nog even een deel van de automation:
[Afbeelding]
Als deze automation om 21:23u niet getriggerd is, is deze ook niet de oorzaak van het licht aan doen (mits dit dus écht de enige automation is die die verlichting schakelt).
Staat er in de Hue app niet een automation actief? of een ifttt oid? (maw buiten Home Assistant om). Dat zou namelijk verklaren waarom je @ Home Assistant in het Logbook alleen ziet dat hij aan gaat zonder verdere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@breinonline Ik heb wel eens gehad dat het standaard pop-up scherm van een entity in de history niet altijd aangeeft wat het deed. Maar als ik dan naar logbook ga en daar op entity filter (in de juiste periode) dan zag ik opeens wel een reden.

Als daar ook geen reden staat lijkt het me toch om HA geen te gebeurden. Zou je eens kunnen testen door een entiteit even uit te zetten in HA.

Heb je vroeger het sturen op sunset in Hue gehad? Volgens mij heb ik een keer eerder gehoord dat iets was blijven hangen in de Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

tozzke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:47:
[...]

Als deze automation om 21:23u niet getriggerd is, is deze ook niet de oorzaak van het licht aan doen (mits dit dus écht de enige automation is die die verlichting schakelt).
Staat er in de Hue app niet een automation actief? of een ifttt oid? (maw buiten Home Assistant om). Dat zou namelijk verklaren waarom je @ Home Assistant in het Logbook alleen ziet dat hij aan gaat zonder verdere reden.
Nee, ik heb niks in de Hue app en heb geen IFTTT.
Septillion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:55:
@breinonline Ik heb wel eens gehad dat het standaard pop-up scherm van een entity in de history niet altijd aangeeft wat het deed. Maar als ik dan naar logbook ga en daar op entity filter (in de juiste periode) dan zag ik opeens wel een reden.

Als daar ook geen reden staat lijkt het me toch om HA geen te gebeurden. Zou je eens kunnen testen door een entiteit even uit te zetten in HA.
Er staat alleen aan en uit. Het 'uit' is overigens deel van dezelfde automation en ook daar staat niet bij vermeld dat het van de automation komt.
Heb je vroeger het sturen op sunset in Hue gehad? Volgens mij heb ik een keer eerder gehoord dat iets was blijven hangen in de Hue.
Nee, volgens mij heb ik vanaf het begin alles vanuit HA aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@breinonline Dus in je logbook staat ook alleen maar "aan"? Daar zou in ieder geval als het door de automation komt dan ook moeten staan "uit door [...]". Of heb je beperkt wat er in je recorder wordt opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

@Septillion Ah, ik heb geen automation de recoder staan. Dan kan hij dat ook niet weergeven natuurlijk. Dank voor de tip! Zojuist aangezet. Misschien dat ik dan vanavond wat wijzer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Nou, goedemiddag. Graag neem ik jullie mee in mijn eerste uren met Home Assist. (OK, en Hue). Excuses voor de lap text :-). Maar mogelijk heeft iemand er wat aan.

Gisterenmiddag was eindelijk alles binnen. Begonnen met Hue installeren (Ok, aansluiten). Uitdaging 1 was al gelijk de Hue Bridge. Ik heb een redelijk uitgebreid netwerk thuis (uitgangspunt: overal in en rond het huis goede WiFI) met een vijftal Aruba AP's. Deze is ingesteld op hoge snelheid en weinig 'vervuiling'. Dat gaat niet helemaal op met het onderling uitwisselen van info. Lang verhaal kort, ik kon Hue niet vinden. Door uiteindelijk de bridge een dedicated IP adres te geven kon ik zo gelukkig in de app direct op IP zoeken. Gefixed.

De lampen en plugs waren zo geconnected. Ik had nieuwe lampen voor boven de eetkamertafel, maar waar ik al bang voor was: de dimmer in combinatie met de lage wattage van de nieuwe lampen zorgde voor flikkering. Oplossing is een reguliere aansluiting (en dimmen in de App) of achter de dimmer een kastje die voor wat weerstand zorgt. Beide wil ik eigenlijk niet in 't huurhuis, dus 2 lampen in de doos op zolder voor na de verhuizing en 1 op de werkkamer van mijn vriendin. Daar ook maar gelijk de Hue afstandsbediening op gezet.

Vervolgens de Pi klaargemaakt voor HA. SSD geprepped, boot sequence aangepast, dat ging allemaal redelijk easy. Ik had de HA een plekje gegeven middenin de woonkamer met eigen UTP aansluiting, maar na opstarten was ik daar al snel klaar mee. Hij maakt me net iets teveel herrie hiervoor (hoge frequentie pieptoon). Toch maar naar de meterkast, maar daar had ik geen WCD meer vrij. Dus vanochtend maar gelijk een andere stekkerdoos gehaald.

Vervolgens gisteravond opgestart en na toevoegen van dedicated IP vond hij gelijk al wat devices (router, TV, en natuurlijk Hue.). Gelijk gekoppeld en werkte ook gelijk. Remote access ingesteld dmv Duck DNS wat ook nog even zoeken was met port forwarding in config, maar gelukt. Toen verder gegaan met de Deconz stick om de 2 Aqara sensoren te koppelen die ik gelijk had meebesteld als oefening. Nou, daar gaan we.

Installatie ging OKayish, veel videos en manuals zijn achterhaald of toch net even anders. Uiteindelijk dacht ik het aan de praat te hebben, maar wat ik ook probeerde, hij vond mijn sensoren niet. Positie verplaatst, lange verlengkabel voor USB, korte, direct erin, niks deed het. Dacht eerst dat mogelijk de PS5 interference gaf, maar neen. Toen kwam ik er achter dat bij Firmware van de Conbee II stick in Deconz stond "not able to detect". Daarop gegoogled en wat waarschijnlijk de fout was, is dat ik Deconz zelf de firmware update heb laten doen. Dit gaat veelal fout en zorgt ervoor dat de stick niet meer werkt. Oplossing (na 1-2 uur Googlen verder om middernacht) zou flashen zijn. Eerst maar gaan slapen en vanochtend geprobeerd. Probleem 2: Flashen kan met Pi, Windows of Lunix. Ik heb alleen de Pi met HA en dan zou het via SSH moeten, verder heb ik Mac. SSH zou ook niet heel stabiel zijn, dus toch gezocht of het met flashen kon op de Macbook. Deconz zegt nee, HA community zegt ja. Uiteindelijk via de terminal kunnen flashen. Stick erin, device opnieuw geconfigureerd en in Deconz gaf hij dit keer wel netjes een firmware versie aan. Nieuw devices zoeken en direct raak. Allebei gevonden en ook al even mee gespeeld. Uiteindelijk een 1.5 m verlengkabel gepakt en hem buiten de meterkast naar het plafond getrokken, daar hangt ie nu. Werkt top! Binnenkort nog maar wat sensoren erbij. Homekit ook geïnstalleerd, ook daar weer de Aruba beveiliging in de discussie. Broadcast filtering uit en hij pakte hem gelijk.

Voor nu: sensoren toevoegen, blueprints en scenes leren en zo rustig uitbouwen. Conclusie: HA heeft een hoge instapdrempel, maar dat is ook gewoon omdat het wat fout gevoelig is (firmware updaten in HA zorgt voor crash bijv). Heeel veel is online te vinden en met het geduld kom je er wel. Excuses voor de lap tekst :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Fedde schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:10:
Nou, goedemiddag. Graag neem ik jullie mee in mijn eerste uren met Home Assist. (OK, en Hue). Excuses voor de lap text :-). Maar mogelijk heeft iemand er wat aan.

Gisterenmiddag was eindelijk alles binnen. Begonnen met Hue installeren (Ok, aansluiten). Uitdaging 1 was al gelijk de Hue Bridge. Ik heb een redelijk uitgebreid netwerk thuis (uitgangspunt: overal in en rond het huis goede WiFI) met een vijftal Aruba AP's. Deze is ingesteld op hoge snelheid en weinig 'vervuiling'. Dat gaat niet helemaal op met het onderling uitwisselen van info. Lang verhaal kort, ik kon Hue niet vinden. Door uiteindelijk de bridge een dedicated IP adres te geven kon ik zo gelukkig in de app direct op IP zoeken. Gefixed.

De lampen en plugs waren zo geconnected. Ik had nieuwe lampen voor boven de eetkamertafel, maar waar ik al bang voor was: de dimmer in combinatie met de lage wattage van de nieuwe lampen zorgde voor flikkering. Oplossing is een reguliere aansluiting (en dimmen in de App) of achter de dimmer een kastje die voor wat weerstand zorgt. Beide wil ik eigenlijk niet in 't huurhuis, dus 2 lampen in de doos op zolder voor na de verhuizing en 1 op de werkkamer van mijn vriendin. Daar ook maar gelijk de Hue afstandsbediening op gezet.

Vervolgens de Pi klaargemaakt voor HA. SSD geprepped, boot sequence aangepast, dat ging allemaal redelijk easy. Ik had de HA een plekje gegeven middenin de woonkamer met eigen UTP aansluiting, maar na opstarten was ik daar al snel klaar mee. Hij maakt me net iets teveel herrie hiervoor (hoge frequentie pieptoon). Toch maar naar de meterkast, maar daar had ik geen WCD meer vrij. Dus vanochtend maar gelijk een andere stekkerdoos gehaald.

Vervolgens gisteravond opgestart en na toevoegen van dedicated IP vond hij gelijk al wat devices (router, TV, en natuurlijk Hue.). Gelijk gekoppeld en werkte ook gelijk. Remote access ingesteld dmv Duck DNS wat ook nog even zoeken was met port forwarding in config, maar gelukt. Toen verder gegaan met de Deconz stick om de 2 Aqara sensoren te koppelen die ik gelijk had meebesteld als oefening. Nou, daar gaan we.

Installatie ging OKayish, veel videos en manuals zijn achterhaald of toch net even anders. Uiteindelijk dacht ik het aan de praat te hebben, maar wat ik ook probeerde, hij vond mijn sensoren niet. Positie verplaatst, lange verlengkabel voor USB, korte, direct erin, niks deed het. Dacht eerst dat mogelijk de PS5 interference gaf, maar neen. Toen kwam ik er achter dat bij Firmware van de Conbee II stick in Deconz stond "not able to detect". Daarop gegoogled en wat waarschijnlijk de fout was, is dat ik Deconz zelf de firmware update heb laten doen. Dit gaat veelal fout en zorgt ervoor dat de stick niet meer werkt. Oplossing (na 1-2 uur Googlen verder om middernacht) zou flashen zijn. Eerst maar gaan slapen en vanochtend geprobeerd. Probleem 2: Flashen kan met Pi, Windows of Lunix. Ik heb alleen de Pi met HA en dan zou het via SSH moeten, verder heb ik Mac. SSH zou ook niet heel stabiel zijn, dus toch gezocht of het met flashen kon op de Macbook. Deconz zegt nee, HA community zegt ja. Uiteindelijk via de terminal kunnen flashen. Stick erin, device opnieuw geconfigureerd en in Deconz gaf hij dit keer wel netjes een firmware versie aan. Nieuw devices zoeken en direct raak. Allebei gevonden en ook al even mee gespeeld. Uiteindelijk een 1.5 m verlengkabel gepakt en hem buiten de meterkast naar het plafond getrokken, daar hangt ie nu. Werkt top! Binnenkort nog maar wat sensoren erbij. Homekit ook geïnstalleerd, ook daar weer de Aruba beveiliging in de discussie. Broadcast filtering uit en hij pakte hem gelijk.

Voor nu: sensoren toevoegen, blueprints en scenes leren en zo rustig uitbouwen. Conclusie: HA heeft een hoge instapdrempel, maar dat is ook gewoon omdat het wat fout gevoelig is (firmware updaten in HA zorgt voor crash bijv). Heeel veel is online te vinden en met het geduld kom je er wel. Excuses voor de lap tekst :).
Waarom zowel een Hue Hub als een Deconz stick? Dan heb je 2 verschillende ZigBee netwerken, en mis de de Hue lampen als routers in je ZigBee mesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
TheFes schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:13:
[...]

Waarom zowel een Hue Hub als een Deconz stick? Dan heb je 2 verschillende ZigBee netwerken, en mis de de Hue lampen als routers in je ZigBee mesh
Goede en terechte vraag! Is ook al eerder in dit gesprek aan bod gekomen, maar dat is A) om te zorgen voor de laagdrempeligheid voor de vriendin en B ) omdat ik de opties in de Hue app erg fijn vind (voor zowel haar als mij). De routers in het Zigbee mesh los ik op met losse plugs. Ik bouw op deze manier dus eigenlijk een Hue (lampen) mesh en een regulier Zigbee mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TheFes schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:13:
[...]

Hier ook los, puur al om de betrouwbaarheid. Als de domotica geüpdate wordt of het onderlinge OS bv moet rebooten doen de lampen het tenminste nog ;) alle lampen in en om huis zijn Hue en overal hangen Hue Taps en Dimmers.
Op de Zigate hangen alleen de (Aqara) sensoren (inclusief routers 44 devices) en die is daarmee aardig vol. De 50 Hue lampen, 7 taps, 8 dimmers en 5 motion sensoren passen er nooit meer bij :D
Ow en daarnaast nog een Ikea Hub voor de Fyrturs ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Tomba op 30-04-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Tomba schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:21:
[...]

Hier ook los, puur al om de betrouwbaarheid. Als de domotica geüpdate wordt of het onderlinge OS bv moet rebooten doen de lampen het tenminste nog ;) Op de Zigate hangen alleen de (Aqara) sensoren.
Je kunt Deconz of Z2MQTT ook los van HAv draaien, en sowieso blijven bij een core reboot van HA de add ons gewoon doordraaien. Dus inderdaad alleen bij een OS reboot ben je je ZigBee controller even kwijt.
Maar daarvoor zou het zelfs nog een in aparte VM kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TheFes schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:24:
[...]

Je kunt Deconz of Z2MQTT ook los van HAv draaien, en sowieso blijven bij een core reboot van HA de add ons gewoon doordraaien. Dus inderdaad alleen bij een OS reboot ben je je ZigBee controller even kwijt.
Maar daarvoor zou het zelfs nog een in aparte VM kunnen draaien.
Ik zie het voordeel niet tov de Hue bridge eerlijk gezegd. Betekent voor mij een enorme bult werk, alle devices overzetten, alle automations opnieuw bouwen en daarnaast nieuwe hardware kopen (omdat de Zigate maar 40 child devices en 70 entries in de coordinator neighbor table aan kan) en wat win ik dan precies? Lampen die het niet doen als mijn Virtualisatie platform of VM moet rebooten ;) Mijn vrouw ziet me aankomen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Tomba schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:38:
[...]

Ik zie het voordeel niet tov de Hue bridge eerlijk gezegd. Betekent voor mij een enorme bult werk, alle devices overzetten, alle automations opnieuw bouwen en daarnaast nieuwe hardware kopen (omdat de Zigate maar 40 child devices en 70 entries in de coordinator neighbor table aan kan) en wat win ik dan precies? Lampen die het niet doen als mijn Virtualisatie platform of VM moet rebooten ;) Mijn vrouw ziet me aankomen :D
En als nu je Hue Bridge dood is heb je ook een probleem. En hoe zit het überhaupt met backups van de Hue Bridge? Van Zigbee2mqtt weet ik dat de apparaten in een "database" staan en Z2M bij het opstarten die database naar de stick stuurt. Dus zowel het vervangen van de installatie (of hardware waarop Z2M draait) als het vervangen van de stick is mogelijk zonder apparaten opnieuw te pairen, zolang je maar een toereikende backup hebt.

En v.w.b. (tijdelijk) niet beschikbaar zijn van "het platform" is er maar één correcte oplossing. Bindings, waarbij de schakelaars rechtstreeks met de lampen communiceren, zonder dat de coördinator (Hue Bridge, Z2M / Deconz / ZHA + HA) beschikbaar hoeven te zijn. En bij een standaard setup met de Hue Bridge doet die AFAIK géén bindings toepasse. Dus bridge offline (door firmware update, of dood, of ...) = geen werkende schakelaars.

Met het gebruik van de Hue Bridge ben je dus niet minder afhankelijk van hardware falen. Je verplaatst alleen het probleem of introduceert zelfs een extra single point of failure.

Edit:
Overigens voor de duidelijkheid: ik heb nu een jaar of 7 Hue, maar pas sinds januari de lampen aan Z2M hangen. Daarvoor altijd de Hue Bridge gebruikt, eerste met een Homey, later met Home Assistant. Echter heb ik de Hue Dimmer Switch nooit echt gebruikt, maar alleen als backup als Homey / HA er uit lagen (deze werkte dus nog steeds via de Bridge en dus nog steeds "geen bridge = geen aansturing lampen"). Nu met Z2M heb ik deze Dimmer Switch via een binding aan de lampen gekoppeld. Dus de Dimmer Switch werkt altijd, zolang de lampen van stroom zijn voorzien, de batterij van de Dimmer Switch niet leeg is, en de Dimmer Switch zich in het directe bereik van de lampen bevindt.

Edit numero 2:
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat niemand de Hue Bridge mag gebruiken. Deze heeft immers zeker zijn voordelen. Maar puur het argument "blijft werken als..." is IMO te kort door de bocht. Daarom ook dat ik begin met het benoemen van scenario's waarbij de Hue Bridge route ook problemen oplevert. Want een goede "risico" analyse laat dan zien dat beide routes hun problemen hebben, en bindings dan wel veel meer failsafe is, maar juist weer niet te automatiseren valt (de button presses komen niet aan bij de coördinator, dus dynamische aansturing kan dan niet).

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 30-04-2022 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:15:
[...]

En als nu je Hue Bridge dood is heb je ook een probleem. En hoe zit het überhaupt met backups van de Hue Bridge?
[..]
Point taken, die had ik nog niet mee genomen in de equation :) Tot nog toe (7 jaar) nog 0 issues gehad met mijn Hue bridges in tegenstelling tot mijn domotica, daar doelde ik vooral op. (plus zoals genoemd de investering qua geld en tijd is ook te hoog om een switch te overwegen voor mij persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Vraagje, zien jullie coverart (cd hoesjes etc) in de media browser -> local media?
Ik heb mijn muziek georganiseerd in mappen met daarin een front.jpg. Ik zou HA graag laten snappen dat hij dat plaatje kan gebruiken voor de mappen/albums in de media browser.

En is het met de media browser mogelijk om een heel album (een hele map) af te spelen op een media player?
Ik zie helaas enkel een play-icoon bij individuele muziekbestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Fedde schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:15:
[...]

Goede en terechte vraag! Is ook al eerder in dit gesprek aan bod gekomen, maar dat is A) om te zorgen voor de laagdrempeligheid voor de vriendin en B ) omdat ik de opties in de Hue app erg fijn vind (voor zowel haar als mij). De routers in het Zigbee mesh los ik op met losse plugs. Ik bouw op deze manier dus eigenlijk een Hue (lampen) mesh en een regulier Zigbee mesh.
Prima oplossing hoor, maar weet je dat je de Hue (Essentials) app aan deconz kunt koppelen? Wellicht best of both?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07

Kunt wel supervised draaien als je dat wilt, hier NUC met debian en supervised Ha. Draait in docker.

Zijn er überhaupt ergens nog wel Pi’s te koop??

[ Voor 3% gewijzigd door _Marcel_1973 op 30-04-2022 22:30 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07

Intel Nuc i3, met Debian, HA supervised in Docker. Hiervoor op Pi3B gedraaid, kunt merken dat de Nuc aanzienlijke overcapaciteit heeft.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:14
Hebben er meer mensen last van dat de Play/Paused/stop payloads niet meer geupdate worden?

Ik draai hier al een aardige tijd wat automations aan de hand van de Play/Paused/stop payloads, maar op de één of andere manier blijft de payload continue op playing staan.

Ik snap er echt niks van. Ik heb ook al een nieuwe Android tv integratie proberen toe te voegen, maar zonder gewenst resultaat.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Septillion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:32:
@breinonline Dus in je logbook staat ook alleen maar "aan"? Daar zou in ieder geval als het door de automation komt dan ook moeten staan "uit door [...]". Of heb je beperkt wat er in je recorder wordt opgenomen?
Nou, er is inderdaad een trigger van buitenaf en niet van een eigen automation. Dat kan eigenlijk alleen van de Hue bridge afkomen daar ik verder geen zigbee apparaten heb. Heb de lege automations geopend in de Hue app en een nieuwe toegevoegd als test. Die verschijnt inderdaad als zijnde trigger in mijn logboek, zonder verdere informatie. Ik heb nu die testautomation weer verwijderd en de Hue labs settings gereset. Kijken of het dan na vanavond weg blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
breinonline schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Nou, er is inderdaad een trigger van buitenaf en niet van een eigen automation. Dat kan eigenlijk alleen van de Hue bridge afkomen daar ik verder geen zigbee apparaten heb. Heb de lege automations geopend in de Hue app en een nieuwe toegevoegd als test. Die verschijnt inderdaad als zijnde trigger in mijn logboek, zonder verdere informatie. Ik heb nu die testautomation weer verwijderd en de Hue labs settings gereset. Kijken of het dan na vanavond weg blijft...
Wat is de power-on stand van de lampen? Het zou kunnen dat ze om één of andere reden een reboot doen, en dan aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De power-on stand staat op uit dus dat is het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Heya.

Vraagje ; er zijn toch wel kleine buitenbewegingssensors (liefst Zigbee) die zonder extra hub op HA werken? Ik kom in mijn zoektocht enkel HUE tegen, en die wil ik vanwege de extra hub niet. En wat betaalbaar

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 01-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

maartend schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:22:
Heya.

Vraagje ; er zijn toch wel kleine buitenbewegingssensors (liefst Zigbee) die zonder extra hub op HA werken? Ik kom in mijn zoektocht enkel HUE tegen, en die wil ik vanwege de extra hub niet. En wat betaalbaar
Je hebt toch een hub of generieke Zigbee gateway nodig als je Zigbee wilt gebruiken? Dan kun je daar toch ook die Hue motion sensor aan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Je hebt toch een hub of generieke Zigbee gateway nodig als je Zigbee wilt gebruiken? Dan kun je daar toch ook die Hue motion sensor aan koppelen?
Ik heb idd de gewone Z2M. Maar ik dacht dat ik dan nog steeds voor HUE een Hue bridge nodig had. Vandaar.. Maar dus niet zo? Dat zou fijn zijn, even googlen.

Andere kant ; 40-50 euro. Wow. Paar nodig

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 01-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 22:01
Heya.

Wellicht de sonoff snzb-03 keertje goed dichtkitten en buiten ophangen ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heya.

Betaalbaar nee, werkend met z2m, ja: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290019758.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
martinvdm schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Wellicht de sonoff snzb-03 keertje goed dichtkitten en buiten ophangen ;)
Zat daar ook aan te denken. Beetje beschut ophangen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Idd ; 40-50 euro, en een stuk of 3 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:11
maartend schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Ik heb idd de gewone Z2M. Maar ik dacht dat ik dan nog steeds voor HUE een Hue bridge nodig had. Vandaar.. Maar dus niet zo? Dat zou fijn zijn, even googlen.

Andere kant ; 40-50 euro. Wow. Paar nodig
Ben ook al een tijdje op zoek, maar ben tot dusver nog niks vergelijkbaars tegengekomen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
Fedde schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:10:
De lampen en plugs waren zo geconnected. Ik had nieuwe lampen voor boven de eetkamertafel, maar waar ik al bang voor was: de dimmer in combinatie met de lage wattage van de nieuwe lampen zorgde voor flikkering. Oplossing is een reguliere aansluiting (en dimmen in de App) of achter de dimmer een kastje die voor wat weerstand zorgt. Beide wil ik eigenlijk niet in 't huurhuis, dus 2 lampen in de doos op zolder voor na de verhuizing en 1 op de werkkamer van mijn vriendin.
Offtopic voor hier, maar ik wilde er toch even op reageren voordat je je lampen stuk maakt: Hue lampen zijn bedoeld voor een continue, ongemodificeerde (dus ongedimde) spanning/stroom voorziening. Dimmen altijd via software (of dat nu de OEM software is of andere Zigbee implementaties). Hardwarematig dimmen gaat nooit werken (ook niet met voldoende load) en is schadelijk voor je lampen.
Geldt voor zover ik weet voor alle smartbulbs.

Maar als ik het goed lees ga je dit na je verhuizing sowieso anders doen.

Ontopic: Zelf begin dit jaar begonnen met HA. Vooralsnog gebruik ik zelf ook de Hue Bridge én Conbee stick. Voor de meeste sfeerverlichting de Hue bridge vanwege de WAF en Entertainment Zones. Motion sensors en switches zitten op de Conbee, omdat binnen de Hue bridge/API deze sensors gepolld worden in plaats van dat ze hun events pushen, wat tot vertragingen leidt tussen trigger en actie.
Bovendien geeft de Conbee ook de mogelijkheid om op een iets flexibelere manier andere Zigbee devices toe te voegen dan binnen het Hue ecosysteem mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sjoop1985 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:41:Motion sensors en switches zitten op de Conbee, omdat binnen de Hue bridge/API deze sensors gepolld worden in plaats van dat ze hun events pushen, wat tot vertragingen leidt tussen trigger en actie.
Als ik het goed begrepen heb zou dat met de Hue API v2 niet meer het geval zijn. Clients kunnen dan een continue verbinding met de Bridge opzetten en direct "push" events ontvangen.

Verder uiteraard terechte punten. Incl. het stukje m.b.t. dat je never nooit slimme verlichting achter een dimmer moet plaatsen, zelfs als de dimmer altijd op 100% staat zou ik dat niet aandurven. In de verlichting zit nu eenmaal een volledige microcontroller en aanverwanten. Daarbij met de stroomtoevoer gaan spelen is echt vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Yukkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:08:
[...]

Misschien even de HA app geforceerd stoppen en de cache legen? En anders je telefoon even herstarten?
Dat laatste had ik idd vrijdagmiddag gedaan, overigens behalve de cache legen. Sindsdien is de locatie vwb mijn telefoon onbekend.
Overigens wel grappig: mijn iPad gisteren mee onderweg en op locatie waar ik moest zijn deze verbonden met hotspot op telefoon en dat was ie ook nog op de terugweg en die geeft netjes diverse locaties aan welke voldoen aan mijn terugreis.

En daarnaast laat de Google historie het ook netjes zien waar ik gisteren (en ook andere dagen) was. Op d'1 of andere manier wil de devicetracker het niet meer doen.
Daarnaast heeft volgens de app-rechten HA de locatie net nog opgevraagd op mijn A72. En optie staat ook op altijd toestaan.

Update: maar eens alle gegevens gewist op telefoon en opnieuw geconfigureerd. Had ik het device dezelfde naam gegeven, en weer bleef de locatie op 'Onbekend'. Daarna nog maar eens alles gewist en device een andere naam gegeven en nu weet ie dat ik op het werk ben, hetgeen klopt. Benieuwd of zich dat ook gaat wijzigen als ik naar huis ga.

[ Voor 64% gewijzigd door DikkieDick op 02-05-2022 10:22 ]

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Er is geen spooktrigger meer geweest! Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Peet3kabo schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:48:
Ok ik heb een vreemd gevalletje.
Ik heb mijn verlichting automatisch met zonstand en tijd aan en uit schakelen via NodeRed.
Alle verlichting welke ik hiervoor gebruik zitten in een groep in HomeAssistant in de configuration yaml.
Nu heb ik al een tijdje dat wanneer de verlichting uit gaat de lamp boven de eetkamertafel na 10 seconden weer aan gaat. Meestal is het deze en soms is het de schemerlamp naast de tv.
Beide zijn Zipato Bulb2 zwave welke aangestuurd worden met een Aeon Stick via Zwave JS in HA.
De lamp boven de eetkamertafel heb ik al eens gereset en opnieuw geinstalleerd en heeft niks geholpen.
Als ik handmatig de groep uitschakel dan doet hij het ook, dus lijkt mij niet in Nodered of de automatisering te zitten.
In de log zie ik dat supervisor hem uitschakelt en dat hij 10 seconden later weer in schakelt maar daar staat niet bij door wie of wat.
Ik kan niet echt vinden waar dit nu vandaan komt iig.
Iemand die een idee heeft waar ik dit moet zoeken en of dit bekend voorkomt?
Zelf tijdje aan het klooien geweest en uiteindelijk een nieuwe lichtgroep aangemaakt met een andere naam en dezelfde lampen. Schijnt nu wel weer normaal te werken, wel een backup safety ingebouwd door na 30 seconden een extra uitsignaal te sturen naar de 3 Zipato Bulb2 lampen.
En probleem is weer terug, is even goed geweest en vanmorgen gaat één van de lampen weer aan zonder door iets aangestuurd te worden.
Dit keer na 15 seconden ipv 10.
Heb maar weer een automatisering aangezet welke de lampen na 30 seconden alsnog/opnieuw uitschakelt maar dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn lijkt mij.
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of mij op weg kan helpen waar ik dit moet zoeken/vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Peet3kabo schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:58:
[...]

[...]

En probleem is weer terug, is even goed geweest en vanmorgen gaat één van de lampen weer aan zonder door iets aangestuurd te worden.
Dit keer na 15 seconden ipv 10.
Heb maar weer een automatisering aangezet welke de lampen na 30 seconden alsnog/opnieuw uitschakelt maar dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn lijkt mij.
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of mij op weg kan helpen waar ik dit moet zoeken/vinden?
Gaat de lamp echt fysiek uit, of zie je dit enkel in de logs? Ik heb wel eens dat een lamp niet reageert op
het commando (wss even buiten bereik of niet beschikbaar) in HA staat deze dan uit, totdat de werkelijk status weer beschikbaar is en dan staat in de logs dat deze weer is aangezet.

in werkelijkheid is de lamp dus niet uitgegaan.

ik werk met zigbee netwerk, niet met zwave, maar wellicht kan je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:25:
[...]

Zijn er überhaupt ergens nog wel Pi’s te koop??
Daar kom ik ook net achter. Was eens op zoek naar een Pi of een Odroid. Die laatste zijn blijkbaar nog vlot verkrijgbaar.

Ga nu eerst proberen om mijn Android TV Box op Debian te krijgen om via die weg HA te laten draaien. Ik mis toch wel de mogelijkheid om Add-ons enzo toe te voegen in de Core versie op Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
@maartend

Wellicht goed om te weten dat er een issue loopt binnen zigbee2mqtt mbt deze sensoren van Philips, zowel indoor als outdoor. Ik heb zelf een outdoor sensor welke eerst ook steeds uit mijn netwerk viel. Na een aantal keren re-pairen (wat bij deze niet altijd eenvoudig was in mijn geval) werkt hij naar behoren, maar hij geeft wel onregelmatig een 'announce' in de logs, alsof hij even van het netwerk is geweest. Een beetje zoals je dat ook ziet als je bijvoorbeeld een bulb of plug stroomloos maakt en weer voorziet van stroom. Ondanks die meldingen blijft hij in mijn geval nu wel gewoon werken. Er zijn ook slechtere ervaringen. Zie: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2693

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Sundown89 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:10:
[...]

@maartend

Wellicht goed om te weten dat er een issue loopt binnen zigbee2mqtt mbt deze sensoren van Philips, zowel indoor als outdoor. Ik heb zelf een outdoor sensor welke eerst ook steeds uit mijn netwerk viel. Na een aantal keren re-pairen (wat bij deze niet altijd eenvoudig was in mijn geval) werkt hij naar behoren, maar hij geeft wel onregelmatig een 'announce' in de logs, alsof hij even van het netwerk is geweest. Een beetje zoals je dat ook ziet als je bijvoorbeeld een bulb of plug stroomloos maakt en weer voorziet van stroom. Ondanks die meldingen blijft hij in mijn geval nu wel gewoon werken. Er zijn ook slechtere ervaringen. Zie: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2693
Thnx. Dus net maar een zooi van aqara besteld. Heb er al 1 van en zeer tevreden over. Ik zorg wel dat ze druppelbestendig worden.

Maar thnx voor dit, want nu weet ik dus dat ik in de toekomst niet overstap naar die hue, ik moet gewoon mijn best doen de aqara (zo'n naam en dan niet waterdicht) waterbestendig te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
Over Aqara bewegingsmelders gesproken. Blijkbaar is er een nieuwe, vorige week aangekondigd: de P1. Deze is in tegenstelling tot de vorige versies configureerbaar. Zowel in gevoeligheid als in timeout tijd. Dus de vaste timeout van 1 minuut die de vorige modellen hebben (met wat soldeerwerk aan te passen naar 5 seconden) heeft dit nieuwe model niet meer en je kunt deze nu zelf instellen vanaf één seconde.

Linkje: https://www.aqara.com/eu/product/motion-sensor-p1

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 02-05-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
maartend schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Thnx. Dus net maar een zooi van aqara besteld. Heb er al 1 van en zeer tevreden over. Ik zorg wel dat ze druppelbestendig worden.

Maar thnx voor dit, want nu weet ik dus dat ik in de toekomst niet overstap naar die hue, ik moet gewoon mijn best doen de aqara (zo'n naam en dan niet waterdicht) waterbestendig te maken.
Ken je die rubber ‘kapjes’ die over de aan/uit knop van zaagmachines zitten enzo? Is dat niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:22:
Over Aqara bewegingsmelders gesproken. Blijkbaar is er een nieuwe, vorige week aangekondigd: de P1. Deze is in tegenstelling tot de vorige versies configureerbaar. Zowel in gevoeligheid als in timeout tijd. Dus de vaste timeout van 1 minuut die de vorige modellen hebben (met wat soldeerwerk aan te passen naar 5 seconden) heeft dit nieuwe model niet meer en je kunt deze nu zelf instellen vanaf één seconde.

Linkje: https://www.aqara.com/eu/product/motion-sensor-p1
Wel alleen configureerbaar in de Aqara home app (dus via de Cloud) zie ik :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Tomba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Wel alleen configureerbaar in de Aqara home app (dus via de Cloud) zie ik :'(
Dat is de vraag. Origineel heb ik deze aankondiging langs zien komen op Reddit en daarbij stond ook een screenshot van Zigbee2mqtt, inclusief dan deze twee configuratie opties. Ik denk dus dat het ook in Z2M al werkt (mogelijk dan wel nog alleen de dev versie/branch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Dat is de vraag. Origineel heb ik deze aankondiging langs zien komen op Reddit en daarbij stond ook een screenshot van Zigbee2mqtt, inclusief dan deze twee configuratie opties. Ik denk dus dat het ook in Z2M al werkt (mogelijk dan wel nog alleen de dev versie/branch).
Ow echt? Ik zag in de link die info staan vandaar ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.aqara.com/cdn/website/mainland/static/image/Motion-Sensor%20P1_pc_02.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Tomba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Ow echt? Ik zag in de link die info staan vandaar ;)
[Afbeelding]
"Wij van Aqara raden de Aqara Hub aan" ;) Natuurlijk zegt Aqara zelf dat het alleen met hun Hub werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tomba Wij van WC-eend adviseren WC-eend natuurlijk :) Volgens Aqara/Xiaomi moet alles in hun software natuurlijk. Maar als het Zigbee spreekt dan moet het ook wel in Z2M te doen zijn. En ga er niet vanuit dat ze voor de config iets anders gebruiken dan Zigbee.

[edit]Lol :+ @RobertMe schrijft echt nagenoeg hetzelfde maar is twee tel sneller door minder te typen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 02-05-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13
Vanmorgen bleek dat mijn HA server (Nuc) afgelopen nacht was uitgevallen.
Stroomstoring in de groep.
Is opgelost en HA weer gestart, werkt weer maar….
De twee sensoren die via Deconz zijn aangesloten ziet hij niet meer.

Phoscon ziet de twee sensoren wel maar de laatste update was zo’n 10 uur geleden.
Nu geeft Deconz een update gehad zag ik en Phoscon later ook.
Ik zie in het Deconz scherm de twee sensoren maar geen groene lijntjes.

Het lijkt erop dat het Zigbee netwerk niets doet.
De Configuration Tool knippert blauw.
Nu weet ik alleen niet of dat voorheen ook zo was of continu blauw of groen?
De sensoren knipperen of branden niet groen.

Heb HA al opnieuw gestart, maar niets uit.
Kan ik Deconz opnieuw laten verbinden? Hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY1VAg7kKxo_hpifSi1MVXwC4Js=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZol2hCJCbXtNCrpUP8ZKYPS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4dbsJc3mYONCxJROrvLb6DhTfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sPvbzLs8VkhHNH5w4PEIxbl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
feenstn schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Gaat de lamp echt fysiek uit, of zie je dit enkel in de logs? Ik heb wel eens dat een lamp niet reageert op
het commando (wss even buiten bereik of niet beschikbaar) in HA staat deze dan uit, totdat de werkelijk status weer beschikbaar is en dan staat in de logs dat deze weer is aangezet.

in werkelijkheid is de lamp dus niet uitgegaan.

ik werk met zigbee netwerk, niet met zwave, maar wellicht kan je er iets mee.
Gaat echt fysiek uit, paar keer getuige van geweest.
Zie ook in de geschiedenis da hij aangestuurd wordt maar geen idee waardoor en kan het ook niet vinden.
Zoals ik zei, nieuwe lichtgroep aan gemaakt en toen was het even goed, nu begint hij weer hiermee. Voordat dit gebeurde heeft dit tijden goed gedraaid en zelf niks veranderd aan programmering en of groepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quTFxMtE0kvjgTggeUKxtd7VX-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RoHZ6eJ0MBALuOUQb6GVl4i5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:58:
[...]

15 uur geleden gereleased: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.25.1
New supported devices
...
RTCGQ14LM Xiaomi Aqara P1 human body movement and illuminance sensor
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/RTCGQ14LM.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HoppyF schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:13:
Vanmorgen bleek dat mijn HA server (Nuc) afgelopen nacht was uitgevallen.
Stroomstoring in de groep.
Is opgelost en HA weer gestart, werkt weer maar….
De twee sensoren die via Deconz zijn aangesloten ziet hij niet meer.

Phoscon ziet de twee sensoren wel maar de laatste update was zo’n 10 uur geleden.
Nu geeft Deconz een update gehad zag ik en Phoscon later ook.
Ik zie in het Deconz scherm de twee sensoren maar geen groene lijntjes.

Het lijkt erop dat het Zigbee netwerk niets doet.
De Configuration Tool knippert blauw.
Nu weet ik alleen niet of dat voorheen ook zo was of continu blauw of groen?
De sensoren knipperen of branden niet groen.

Heb HA al opnieuw gestart, maar niets uit.
Kan ik Deconz opnieuw laten verbinden? Hoe?

[Afbeelding][Afbeelding]
Wellicht even op het knopje van de sensor drukken om hem opnieuw te laten verbinden.

Pagina: 1 ... 144 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.