Nou, goedemiddag. Graag neem ik jullie mee in mijn eerste uren met Home Assist. (OK, en Hue). Excuses voor de lap text :-). Maar mogelijk heeft iemand er wat aan.
Gisterenmiddag was eindelijk alles binnen. Begonnen met Hue installeren (Ok, aansluiten). Uitdaging 1 was al gelijk de Hue Bridge. Ik heb een redelijk uitgebreid netwerk thuis (uitgangspunt: overal in en rond het huis goede WiFI) met een vijftal Aruba AP's. Deze is ingesteld op hoge snelheid en weinig 'vervuiling'. Dat gaat niet helemaal op met het onderling uitwisselen van info. Lang verhaal kort, ik kon Hue niet vinden. Door uiteindelijk de bridge een dedicated IP adres te geven kon ik zo gelukkig in de app direct op IP zoeken. Gefixed.
De lampen en plugs waren zo geconnected. Ik had nieuwe lampen voor boven de eetkamertafel, maar waar ik al bang voor was: de dimmer in combinatie met de lage wattage van de nieuwe lampen zorgde voor flikkering. Oplossing is een reguliere aansluiting (en dimmen in de App) of achter de dimmer een kastje die voor wat weerstand zorgt. Beide wil ik eigenlijk niet in 't huurhuis, dus 2 lampen in de doos op zolder voor na de verhuizing en 1 op de werkkamer van mijn vriendin. Daar ook maar gelijk de Hue afstandsbediening op gezet.
Vervolgens de Pi klaargemaakt voor HA. SSD geprepped, boot sequence aangepast, dat ging allemaal redelijk easy. Ik had de HA een plekje gegeven middenin de woonkamer met eigen UTP aansluiting, maar na opstarten was ik daar al snel klaar mee. Hij maakt me net iets teveel herrie hiervoor (hoge frequentie pieptoon). Toch maar naar de meterkast, maar daar had ik geen WCD meer vrij. Dus vanochtend maar gelijk een andere stekkerdoos gehaald.
Vervolgens gisteravond opgestart en na toevoegen van dedicated IP vond hij gelijk al wat devices (router, TV, en natuurlijk Hue.). Gelijk gekoppeld en werkte ook gelijk. Remote access ingesteld dmv Duck DNS wat ook nog even zoeken was met port forwarding in config, maar gelukt. Toen verder gegaan met de Deconz stick om de 2 Aqara sensoren te koppelen die ik gelijk had meebesteld als oefening. Nou, daar gaan we.
Installatie ging OKayish, veel videos en manuals zijn achterhaald of toch net even anders. Uiteindelijk dacht ik het aan de praat te hebben, maar wat ik ook probeerde, hij vond mijn sensoren niet. Positie verplaatst, lange verlengkabel voor USB, korte, direct erin, niks deed het. Dacht eerst dat mogelijk de PS5 interference gaf, maar neen. Toen kwam ik er achter dat bij Firmware van de Conbee II stick in Deconz stond "not able to detect". Daarop gegoogled en wat waarschijnlijk de fout was, is dat ik Deconz zelf de firmware update heb laten doen. Dit gaat veelal fout en zorgt ervoor dat de stick niet meer werkt. Oplossing (na 1-2 uur Googlen verder om middernacht) zou flashen zijn. Eerst maar gaan slapen en vanochtend geprobeerd. Probleem 2: Flashen kan met Pi, Windows of Lunix. Ik heb alleen de Pi met HA en dan zou het via SSH moeten, verder heb ik Mac. SSH zou ook niet heel stabiel zijn, dus toch gezocht of het met flashen kon op de Macbook. Deconz zegt nee, HA community zegt ja. Uiteindelijk via de terminal kunnen flashen. Stick erin, device opnieuw geconfigureerd en in Deconz gaf hij dit keer wel netjes een firmware versie aan. Nieuw devices zoeken en direct raak. Allebei gevonden en ook al even mee gespeeld. Uiteindelijk een 1.5 m verlengkabel gepakt en hem buiten de meterkast naar het plafond getrokken, daar hangt ie nu. Werkt top! Binnenkort nog maar wat sensoren erbij. Homekit ook geïnstalleerd, ook daar weer de Aruba beveiliging in de discussie. Broadcast filtering uit en hij pakte hem gelijk.
Voor nu: sensoren toevoegen, blueprints en scenes leren en zo rustig uitbouwen. Conclusie: HA heeft een hoge instapdrempel, maar dat is ook gewoon omdat het wat fout gevoelig is (firmware updaten in HA zorgt voor crash bijv). Heeel veel is online te vinden en met het geduld kom je er wel. Excuses voor de lap tekst

.