Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.198 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
maxoss schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:24:
[...]

Heb er naar gezocht maar kon er weinig over vinden. Zal inderdaad aan de meter liggen.
DSMR versie kleiner dan 5 stuurt geen spanning informatie. Dit is alleen vanaf DSMR5 mogelijk.
Mijn ouders hebben een dsmr4.2 en ik zellf een 2.2, beide hebben geen spanning informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:20
Momenteel heb ik 4 switches voor de bediening van mijn ventilatie systeem.
Maar omdat ik dit ook in grafana wil plotten wil ik graag 1 device als fan.
dat als switch fanspeed_3 is is dat bijvoorbeeld 75 procent. 1 is 25 procent.
ook zou ik dan 1 fan device op mijn dashboard hebben wat er mooier uitziet.

maar hoe krijg ik dit het beste voor elkaar?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-08 13:11
remcoXP schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:24:
Momenteel heb ik 4 switches voor de bediening van mijn ventilatie systeem.
Maar omdat ik dit ook in grafana wil plotten wil ik graag 1 device als fan.
dat als switch fanspeed_3 is is dat bijvoorbeeld 75 procent. 1 is 25 procent.
ook zou ik dan 1 fan device op mijn dashboard hebben wat er mooier uitziet.

maar hoe krijg ik dit het beste voor elkaar?
Dat kan met https://www.home-assistant.io/integrations/fan.template/
Maar met switches moet je wel wat if/else logica schrijven om dat werkend te krijgen, voor voor de set_percentage script.

Ter inspiratie, ik heb zelf ooit dit (https://gist.github.com/g...7c14b63d9d68f6ff9a6fd4d6a) gemaakt voor mijn mechanische ventilatie, maar gebruikt dit al heel lang niet meer door een esphome integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Aan het klooien met netwerk :(
Soit
Ik heb mn HA een fixed ip willen geven en mogelijks toch iets misgedaan
Bijgevolg is mn raspberry pi (waarop ha draait) nu wel het juiste ip adres, maar kani k hem niet meer bereiken...Vermoedelijk verkeerde gateway en dns

Kan ik dit nog ergens wijzigen, ik kan er echtern iet meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50
skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:25:
Aan het klooien met netwerk :(
Soit
Ik heb mn HA een fixed ip willen geven en mogelijks toch iets misgedaan
Bijgevolg is mn raspberry pi (waarop ha draait) nu wel het juiste ip adres, maar kani k hem niet meer bereiken...Vermoedelijk verkeerde gateway en dns

Kan ik dit nog ergens wijzigen, ik kan er echtern iet meer aan
Als je van extern vandaan komt en je geeft een verkeerde gateway in, dan wordt het lastig. Dan zal je vanaf het lokale network moeten komen wil je er bij kunnen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
martinvdm schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:00:
[...]

Als je van extern vandaan komt en je geeft een verkeerde gateway in, dan wordt het lastig. Dan zal je vanaf het lokale network moeten komen wil je er bij kunnen.
Ik heb het kunnen oplossen middels scherm en toetsenbord aan de pi, en opnieuw te resetten en vervolgens wel juist fixed ip in te vullen
All done !
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 22:09
Niet helemaal het juiste topic wellicht, maar:

Ik wil graag met een domme schakelaar mijn smart lampen bedienen via Home Assistant, liefst via Zigbee.

Hiervoor zijn volgens mij een paar opties, zoals Hue Wall Switch (relatief prijzig), Shelly i3 (prima, maar wifi en geen ervaring met Shelly) en ook ZBmini van Sonoff.

Op welke manier moet ik de ZBmini dan aansluiten? Zet de ZBmini de relais daadwerkelijk uit? Kan ik (net zoals bij Hue Wall Switch) de bruine en zwarte draad via lasklem vastzetten? De ZBmini zal dan alleen via blauwe draad en schakeldraden verbonden zijn.

Doel is dus dat de daadwerkelijke schakelaar niet 'uit' gaat wanneer ik de knop gebruik, anders zijn mijn smart lampen niet meer bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/sonoff.tech/wp-content/uploads/2021/01/ZBMINI_12.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tistjendop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
pelt schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:37:
Niet helemaal het juiste topic wellicht, maar:

Ik wil graag met een domme schakelaar mijn smart lampen bedienen via Home Assistant, liefst via Zigbee.

Hiervoor zijn volgens mij een paar opties, zoals Hue Wall Switch (relatief prijzig), Shelly i3 (prima, maar wifi en geen ervaring met Shelly) en ook ZBmini van Sonoff.

Op welke manier moet ik de ZBmini dan aansluiten? Zet de ZBmini de relais daadwerkelijk uit? Kan ik (net zoals bij Hue Wall Switch) de bruine en zwarte draad via lasklem vastzetten? De ZBmini zal dan alleen via blauwe draad en schakeldraden verbonden zijn.

Doel is dus dat de daadwerkelijke schakelaar niet 'uit' gaat wanneer ik de knop gebruik, anders zijn mijn smart lampen niet meer bereikbaar.

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gedaan met ikea tradfri lampen en sonoff zbmini achter de knoppen.
Ik heb gezorgd dat de lampen altijd stroom krijgen (dus niet meer op de schakelaars aangesloten en ook niet fiesiek op de zbmini.
Op de schakelcontacten van de zbmini sluit ik de originele knop aan.
Ik maak dan een automatisering die bij schakelen van de switches een light.toggle uitvoert op de lampen. (ik gebruik een zigbee group voor de lampen zodat die mooi gelijk schakelen)

Tot hiertoe werkt het super. Enkel bij het herstarten van de Home Asstant na een update lijken sommige lampgroepen ook terug aan te gaan als een van de knoppen toevallig in "aan" stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:27
tistjendop schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:36:
[...]

Ik heb dit ook gedaan met ikea tradfri lampen en sonoff zbmini achter de knoppen.
Ik heb gezorgd dat de lampen altijd stroom krijgen (dus niet meer op de schakelaars aangesloten en ook niet fiesiek op de zbmini.
Op de schakelcontacten van de zbmini sluit ik de originele knop aan.
Ik maak dan een automatisering die bij schakelen van de switches een light.toggle uitvoert op de lampen. (ik gebruik een zigbee group voor de lampen zodat die mooi gelijk schakelen)

Tot hiertoe werkt het super. Enkel bij het herstarten van de Home Asstant na een update lijken sommige lampgroepen ook terug aan te gaan als een van de knoppen toevallig in "aan" stand staat.
Ik heb dit gedaan met (zigbee) Aqara single switch module T1. Die heb je met een blauwe draad (stroom meten tot 2400 W) of zonder blauwe draad (geen stroom meten). Ze geven ook meteen de temperatuur weer, geen idee hoe precies dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
ESPHome BLE device
xiaomi_lywsd03mmc

Afbeeldingslocatie: https://esphome.io/_images/xiaomi_lywsd03mmc.jpg

Ik probeer deze Xiaoma sensor in Home Assistant in te voegen.
En het is mij ook wel gelukt met behulp van de HACS Passive BLE monitor. Deze update alleen erg traag.
Maar ik las ook dat het mogelijk is om daar ESPHome voor te gebruiken met de volgende instructie: xiaomi_lywsd03mmc
En dat is iets nieuws voor mij. Installeren in Hass was simpel. maar dan......
Ik kan nergens vinden hoe ik dat implementeer. Ik zou zo iets moeten toevoegen: ESPHome BLE device maar er staat nergens aangegeven waar ik dat moet invoegen. En als ik ESPHome installeer kan ik nergens de esp32_ble_tracker vinden. Kan iemand mij op weg helpen?

EngiBenchi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
engibenchi schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:58:
ESPHome BLE device
xiaomi_lywsd03mmc

[Afbeelding]

Ik probeer deze Xiaoma sensor in Home Assistant in te voegen.
En het is mij ook wel gelukt met behulp van de HACS Passive BLE monitor. Deze update alleen erg traag.
Maar ik las ook dat het mogelijk is om daar ESPHome voor te gebruiken met de volgende instructie: xiaomi_lywsd03mmc
En dat is iets nieuws voor mij. Installeren in Hass was simpel. maar dan......
Ik kan nergens vinden hoe ik dat implementeer. Ik zou zo iets moeten toevoegen: ESPHome BLE device maar er staat nergens aangegeven waar ik dat moet invoegen. En als ik ESPHome installeer kan ik nergens de esp32_ble_tracker vinden. Kan iemand mij op weg helpen?
Je hebt daarvoor een ESP32 (stukje hardware) nodig, dit draait dus niet rechtstreeks op je Home Assistant installatie.

Kijk bijvoorbeeld https://omarghader.github...aomi-mijia-using-esphome/ voor een tutorial

De updatesnelheid is dan echter niet veel hoger, daarvoor moet je een custom firmware installeren op de meters zelf met een hogere update interval (maar ook een enorm veel hogere batterijverbruik)

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 24-04-2022 19:27 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Magic schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:25:
[...]

Je hebt daarvoor een ESP32 (stukje hardware) nodig, dit draait dus niet rechtstreeks op je Home Assistant installatie.

Kijk bijvoorbeeld https://omarghader.github...aomi-mijia-using-esphome/ voor een tutorial

De updatesnelheid is dan echter niet veel hoger, daarvoor moet je een custom firmware installeren op de meters zelf met een hogere update interval (maar ook een enorm veel hogere batterijverbruik)
Bedankt dat maakt wel het een en ander iets meer duidelijk.
Je maakt één maal bedraad verbinding met die esp32 module. en als je dat dan hebt kun je via wifi verbinden met die esp32 module en die kan dan vervolgens communiceren wifi of bluetooth sensoren?
Ik mis nog wat het voordeel is denk ik. Of ik begrijp het nog niet goed

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
engibenchi schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:43:
[...]

Je maakt één maal bedraad verbinding met die esp32 module. en als je dat dan hebt kun je via wifi verbinden met die esp32 module en die kan dan vervolgens communiceren wifi of bluetooth sensoren?
Je hebt een ESP32 nodig en dan kun je b.v. deze code gebruiken hier voorbeeldje met mi flora met passive BT LE.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
esphome:
  name: esp_flora
  platform: ESP32
  board: esp32dev

wifi:
  ssid: ""
  password: ""

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp Flora Fallback Hotspot"
    password: "Uhfq5bFZHWbq"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Web
#web_server:
#  port: 80

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

esp32_ble_tracker:

#MI flora 
  - platform: xiaomi_hhccjcy01
    mac_address: 'C4:7C:8D:6A:00:XX'
    temperature:
      name: "Howea forsteriana Temperature"
    moisture:
      name: "Howea forsteriana Moisture"
    illuminance:
      name: "Howea forsteriana Illuminance"
    conductivity:
      name: "Howea forsteriana Conductivity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
engibenchi schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:43:
[...]

Als je ze al rechtstreeks uit kan lezen dan is er voor jou niet veel voordeel. Het voordeel ligt er als je Home Assistant apparaat bijvoorbeeld geen bluetooth heeft, of buiten bereik van de thermometers is, of als je liever geen bluetooth gebruikt ivm storing op Zigbee.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 24-04-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Magic schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:55:
[...]

Als je ze al rechtstreeks uit kan lezen dan is er voor jou niet veel voordeel. Het voordeel ligt er als je Home Assistant apparaat bijvoorbeeld geen bluetooth heeft, of buiten bereik van de thermometers is, of als je liever geen bluetooth gebruikt ivm storing op Zigbee.
Ah zo. Ja dat zou dan een voordeel kunnen zijn. Ik sta op het punt mijn virtuele machine te verhuizen naar Raspery pi om gebruik te kunnen maken van de bt voor deze sensor en hopelijk een eigen WiFi netwerk voor een paar wifi apparaten die ik liever geen toegang tot internet geef. (thermostaat, deurbel, buitenlamp)

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
engibenchi schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:17:
[...]

Ah zo. Ja dat zou dan een voordeel kunnen zijn. Ik sta op het punt mijn virtuele machine te verhuizen naar Raspery pi om gebruik te kunnen maken van de bt voor deze sensor en hopelijk een eigen WiFi netwerk voor een paar wifi apparaten die ik liever geen toegang tot internet geef. (thermostaat, deurbel, buitenlamp)
Waarom gebruik je geen Aqara temperatuur sensor?
De Zigbee versie dus.
Meet temperatuur en vochtigheid en integreert prima met HA.
Als je meer Zigbee devices gebruikt is dat handig want je moet wel een gateway hebben bv een Conbee II stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
HoppyF schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:57:
[...]

Waarom gebruik je geen Aqara temperatuur sensor?
De Zigbee versie dus.
Meet temperatuur en vochtigheid en integreert prima met HA.
Als je meer Zigbee devices gebruikt is dat handig want je moet wel een gateway hebben bv een Conbee II stick.
Dat zou zeker een oplossing zijn. Maar een belangrijk deel van de lol is het leren van nieuwe dingen. Ik gebruik nu voornamelijk ZigBee mbv Conbee II en deconz. En combineer dat met bv de licht sensor van mijn thermostaat en bluetooth aanwezigheid van mijn telefoon. En daarnaast is die een stuk duurder. Dus als ik weg kom met bv deze sensor is dat mooi meegenomen. Wat ook een onderdeel van de lol is. (het maximale halen uit wat je hebt).
Maar het is zeker denkbaar dat ik nog zo'n Aqara sensor aanschaf.

Is het nog de moeite waard om bv ZigBee2Mqttp te proberen ipv Deconz?

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
engibenchi schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:31:
[...]

Dat zou zeker een oplossing zijn. Maar een belangrijk deel van de lol is het leren van nieuwe dingen. Ik gebruik nu voornamelijk ZigBee mbv Conbee II en deconz. En combineer dat met bv de licht sensor van mijn thermostaat en bluetooth aanwezigheid van mijn telefoon. En daarnaast is die een stuk duurder. Dus als ik weg kom met bv deze sensor is dat mooi meegenomen. Wat ook een onderdeel van de lol is. (het maximale halen uit wat je hebt).
Maar het is zeker denkbaar dat ik nog zo'n Aqara sensor aanschaf.

Is het nog de moeite waard om bv ZigBee2Mqttp te proberen ipv Deconz?
Ja, je kunt ook andere oplossingen bedenken.
Ik weet alleen dat de Aqara temperatuur sensor goed werkt met de Conbee en Deconz.
Ik gebruik ook nog een Aqara bewegingssensor en deze laat zich ook makkelijk integreren.
Eigenlijk werkt het automatiseren daarmee foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
Een van de kinderen gebruikt een elektrische deken, deze zit aangesloten op een smartplug.
Nu heb ik hier een boolean voor gemaakt voor als ze vakantie heeft. De smartplug heb ik gekoppeld aan 6 automatiseringen.
- Normale weekdagen, vakantieschakelaar uit, aan om 19:30
- Normale weekdagen, vakantischakelaar uit, uit om 21:00
- Weekend, vakantieschakelaar uit, aan om 20:30
- Weekend, vakantieschakelaar uit, uit om 22:00
- Vakantieschakelaar aan, aan om 20:30
- Vakantieschakelaar uit, uit om 22:00

Dit zijn 6 automatiseringen, dat kan volgens mij veel eenvoudiger. Wat zou het beste plan hiervoor zijn?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57
Ora et Labora schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:45:
Een van de kinderen gebruikt een elektrische deken, deze zit aangesloten op een smartplug.
Nu heb ik hier een boolean voor gemaakt voor als ze vakantie heeft. De smartplug heb ik gekoppeld aan 6 automatiseringen.

Dit zijn 6 automatiseringen, dat kan volgens mij veel eenvoudiger. Wat zou het beste plan hiervoor zijn?
Een choose die de juiste actie selecteert? in principe heb je maar 2 acties, dus met een goede or-condition kom je een heel eind.

PS. ik heb toevallig net een sensor gemaakt die de vakantiedata uit de API van de rijksoverheid haalt, misschien heb je er wat aan voor je vakantieschakelaar.
Zie de package op mijn Github repo

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 25-04-2022 09:59 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Ora et Labora schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:45:

Een trillingssensor, dat als het kind op het bed gaat liggen, gaat de deken aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:47:
[...]

Een choose die de juiste actie selecteert? in principe heb je maar 2 acties, dus met een goede or-condition kom je een heel eind.

PS. ik heb toevallig net een sensor gemaakt die de vakantiedata uit de API van de rijksoverheid haalt, misschien heb je er wat aan voor je vakantieschakelaar.
Wauw, die integratie ziet er goed uit, die ga ik gebruiken, dank!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:18
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:47:
[...]

Cool!

Maar zijn hier nog verdere vereisten voor? nee toch? Ik denk dat ik dan weer een copy-paste error heb gemaakt.

Ik gebruik geen packages dus heb het geplakt in respectievelijk includes/sensors.yaml (de rest-sensoren) een nieuwe includes/template/binary_sensor/schoolvakantie.yaml en configuration.yaml (input_select)

Config-check levert geen error op net als herladen sjabloonentitieiten. Maar ik krijg bij herladen rest-sensoren dit:

code:
1
Template variable error: None has no element -1 when rendering '{# data summer holiday last school year #} {%- set vs = state_attr('sensor.schoolvakanties_vorig_jaar', 'vacations') %} {%- set r = state_attr('input_select.region', 'options').index(states('input_select.region')) %} {%- set n = vs[-1].type.strip() %} {%- set s = as_datetime(vs[-1].regions[r].startdate).date() | string %} {%- set e = as_datetime(vs[-1].regions[r].enddate).date() | string %} {%- set o = [ dict(name=n, start=s, end=e) ] %} {# data school holidays current school year #} {%- set vs = state_attr('sensor.schoolvakanties_huidig_jaar', 'vacations') %} {%- set ns = namespace(v = []) %} {%- for v in vs %} {%- set n = v.type.strip() %} {%- set r = 0 if v.regions | count == 1 else r %} {%- set s = as_datetime(v.regions[r].startdate).date() | string %} {%- set e = as_datetime(v.regions[r].enddate).date() | string %} {%- set ns.v = ns.v + [ dict(name=n, start=s, end=e) ] %} {%- endfor %} {# combine data previous year and current year #} {{ o + ns.v }}'

Of moeten die restsensoren in hun eigen 'mapje' includes/rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:02:
[...]

Cool!

Maar zijn hier nog verdere vereisten voor? nee toch? Ik denk dat ik dan weer een copy-paste error heb gemaakt.

Ik gebruik geen packages dus heb het geplakt in respectievelijk includes/sensors.yaml (de rest-sensoren) een nieuwe includes/template/binary_sensor/schoolvakantie.yaml en configuration.yaml (input_select)

Config-check levert geen error op net als herladen sjabloonentitieiten. Maar ik krijg bij herladen rest-sensoren dit:

code:
1
Template variable error: None has no element -1 when rendering '{# data summer holiday last school year #} {%- set vs = state_attr('sensor.schoolvakanties_vorig_jaar', 'vacations') %} {%- set r = state_attr('input_select.region', 'options').index(states('input_select.region')) %} {%- set n = vs[-1].type.strip() %} {%- set s = as_datetime(vs[-1].regions[r].startdate).date() | string %} {%- set e = as_datetime(vs[-1].regions[r].enddate).date() | string %} {%- set o = [ dict(name=n, start=s, end=e) ] %} {# data school holidays current school year #} {%- set vs = state_attr('sensor.schoolvakanties_huidig_jaar', 'vacations') %} {%- set ns = namespace(v = []) %} {%- for v in vs %} {%- set n = v.type.strip() %} {%- set r = 0 if v.regions | count == 1 else r %} {%- set s = as_datetime(v.regions[r].startdate).date() | string %} {%- set e = as_datetime(v.regions[r].enddate).date() | string %} {%- set ns.v = ns.v + [ dict(name=n, start=s, end=e) ] %} {%- endfor %} {# combine data previous year and current year #} {{ o + ns.v }}'

Of moeten die restsensoren in hun eigen 'mapje' includes/rest?
Rest sensoren zijn gewoon sensoren, dus die mogen wel in sensor.yaml

Werken de rest sensoren wel? Ze zouden een attribute vacation moeten hebben waar een hoop data met informatie over de vakanties in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:04:
[...]

Rest sensoren zijn gewoon sensoren, dus die mogen wel in sensor.yaml

Werken de rest sensoren wel? Ze zouden een attribute vacation moeten hebben waar een hoop data met informatie over de vakanties in staat?
op zich werken ze wel. Het ziet er zo uit, weet niet of dat 'klopt'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Vacations
- type: |2-

Herfstvakantie

compulsorydates: 'false'
regions:
- region: noord
startdate: '2020-10-10T22:00:00.000Z'
enddate: '2020-10-18T21:59:00.000Z'
- region: midden
startdate: '2020-10-17T22:00:00.000Z'
enddate: '2020-10-25T22:59:00.000Z'
- region: zuid

Kerstvakantie

compulsorydates: 'true'
regions:
- region: heel Nederland
startdate: '2020-12-19T23:00:00.000Z'
enddate: '2021-01-03T22:59:00.000Z'

Voorjaarsvakantie

regions:
startdate: '2021-02-20T23:00:00.000Z'
enddate: '2021-02-28T22:59:00.000Z'
startdate: '2021-02-13T23:00:00.000Z'
enddate: '2021-02-21T22:59:00.000Z'

Meivakantie

regions:
startdate: '2021-05-01T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-05-09T21:59:00.000Z'

Zomervakantie

regions:
startdate: '2021-07-10T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-08-22T21:59:00.000Z'
startdate: '2021-07-17T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-08-29T21:59:00.000Z'
startdate: '2021-07-24T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-09-05T21:59:00.000Z'

Die melding waar ik over twijfel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:14:
[...]

op zich werken ze wel. Het ziet er zo uit, weet niet of dat 'klopt'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Vacations

Herfstvakantie

regions:
startdate: '2020-10-10T22:00:00.000Z'
enddate: '2020-10-18T21:59:00.000Z'

Kerstvakantie

regions:
startdate: '2020-12-19T23:00:00.000Z'
enddate: '2021-01-03T22:59:00.000Z'

Voorjaarsvakantie

regions:
startdate: '2021-02-13T23:00:00.000Z'
enddate: '2021-02-21T22:59:00.000Z'

Meivakantie

regions:
startdate: '2021-05-01T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-05-09T21:59:00.000Z'

Zomervakantie

regions:
startdate: '2021-07-10T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-08-22T21:59:00.000Z'
startdate: '2021-07-17T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-08-29T21:59:00.000Z'
startdate: '2021-07-24T22:00:00.000Z'
enddate: '2021-09-05T21:59:00.000Z'

Die melding waar ik over twijfel:

Nee, dit is prima. Zo staat het in die API.
En hij heet ook sensor.schoolvakanties_vorig_jaar?

Die melding is of het verplicht is voor scholen om die vakantie aan te houden, of dat ze zelf iets anders mogen verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 25-04-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:21:
[...]

Nee, dit is prima. Zo staat het in die API.
En hij heet ook sensor.schoolvakanties_vorig_jaar?

Die melding is of het verplicht is voor scholen om die vakantie aan te houden, of dat ze zelf iets anders mogen verzinnen.
Check.. De naamgeving klopt wel. En dus lijkt hij ook te werken.. Alleen vind ik de melding in log dan vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:27:
[...]

Check.. De naamgeving klopt wel. En dus lijkt hij ook te werken.. Alleen vind ik de melding in log dan vreemd.
Oh, hij werkt wel? Dan klopt het wel, als je rest sensoren reload worden ze even unavailable, en dat zorgt voor die error.

Als je de code even update met de huidige versie van Github wordt dat ook goed afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:42
Dit weekend wat geknutseld met HA en Shelly en heb enkele vraagjes.

Ik krijg mijn Shelly 1 devices mooi in HA zonder al te veel problemen. Ik vroeg mij echter af of je de weergave status kan aanpassen? Ik heb een sensor die de stand van de poort meet maar die staat op "aan" of "uit". Zou deze graag aanpassen naar "Open" of "Dicht". Kan dat? Na een zoektocht op het web vind ik dat dit niet kan. Klopt dit?

Ten tweede lukt het mij niet op de Shelly Plus 1PM toe te voegen. Deze worden niet gevonden en ik kan ook geen verbinding maken via IP adres. Als ik de Shelly integratie doe moet ik dan toch gewoon het IP adres invoegen bij Host?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 23:39

Rouwette

Rouwette.com

Tibs schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:21:

Ik krijg mijn Shelly 1 devices mooi in HA zonder al te veel problemen. Ik vroeg mij echter af of je de weergave status kan aanpassen? Ik heb een sensor die de stand van de poort meet maar die staat op "aan" of "uit". Zou deze graag aanpassen naar "Open" of "Dicht". Kan dat? Na een zoektocht op het web vind ik dat dit niet kan. Klopt dit?

Ten tweede lukt het mij niet op de Shelly Plus 1PM toe te voegen. Deze worden niet gevonden en ik kan ook geen verbinding maken via IP adres. Als ik de Shelly integratie doe moet ik dan toch gewoon het IP adres invoegen bij Host?
Wat staat erop? Esphome, Tasmota?
Bij EspHome kun je de device_class aangeven (deur of raam bijvoorbeeld)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:34
Tibs schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:21:

Eigenlijk heeft je eerste vraag niet echt iets te maken met shelly maar meer met die sensor die je gebruikt?

Als je met die andere shelly al geen rechtstreekse verbinding kan maken, dan kan je die ook niet toevoegen in Home Assistant. Als je er wel aan kunt via de browser, kijk eens of er geen update is

[ Voor 17% gewijzigd door Kenhas op 25-04-2022 12:29 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Kenhas schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:27:
[...]

Hoe moet die Shelly weten of je poort open of dicht is? Weet niet hoe het bij jou werkt maar bij een vriend van me geeft de Shelly gewoon een puls en dan reageert de motor van de poort daarop. Maar de shelly zelf weet natuurlijk niet wat de status van de poort is.

Als je met die andere shelly al geen rechtstreekse verbinding kan maken, dan kan je die ook niet toevoegen in Home Assistant. Als je er wel aan kunt via de browser, kijk eens of er geen update is
Er is een sensoer toegevoegd aan de Shelly waardoor ik de status kan zien. Momenteen geeft die enkel de waarde "aan" of "uit" weer maar ik zou die graag aanpassen naar "Open" of "Dicht". De sensor zelf werkt dus perfect, ik wil gewoon de tekstweergave aanpassen.

De Shellu Plus kan ik wel perfect toevoegen aan de Shelly app en kan ik benaderen via IP, dat is geen probleem. Enkel kan ik hem niet toevoegen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Rouwette schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:27:
[...]

Wat staat erop? Esphome, Tasmota?
Bij EspHome kun je de device_class aangeven (deur of raam bijvoorbeeld)
Hoe bedoel je? Ik gebruik de standaard integratie van Shelly in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tibs schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:29:
[...]

Er is een sensoer toegevoegd aan de Shelly waardoor ik de status kan zien. Momenteen geeft die enkel de waarde "aan" of "uit" weer maar ik zou die graag aanpassen naar "Open" of "Dicht". De sensor zelf werkt dus perfect, ik wil gewoon de tekstweergave aanpassen.

De Shellu Plus kan ik wel perfect toevoegen aan de Shelly app en kan ik benaderen via IP, dat is geen probleem. Enkel kan ik hem niet toevoegen in HA.
Had het verkeerd gelezen en mijn reactie (te laat) aangepast.
Misschien geeft dit inspiratie: https://www.fezfox.com/home-assistant-garage-door-state/

Als je die andere shelly ziet in de app, kijk eens of er een firmware update is. Vorig jaar ook zoiets meegemaakt en dat was opgelost met een update.
Er zijn wel shelly's die aangeven dat er een update is maar die niet installeren. Er is dan wel een manier om die up-to-date te krijgen via een url paramter maar weet niet meer juist hoe dit werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Tibs schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:30:
[...]

Hoe bedoel je? Ik gebruik de standaard integratie van Shelly in HA.
Ik ken de shelly app en integratie niet, weet dat je er EspHome op kunt flashen.

bv.
https://savjee.be/2020/06...y-esphome-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Is het een binary_sensor? Zo ja, dan kun je de device_class aanpassen naar bijvoorbeeld door om te krijgen wat jij wil. Dat kan in de GUI door de entity te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Ik ben iets verder met het integreren van Somfy via de RFXcom.
Ik kom er alleen helaas niet helemaal uit.

In de windows RFX manager heb ik zelf codes gegenereerd voor mijn 3 somfy rolluiken.
Het werkt want vanuit windows kan ik met de bij behorende RFX software de rolluiken bedienen.
Nu wil ik uiteraard in Home Assistant deze codes instellen en heb dit als volgt gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0v2IceoeFe6sPCWYj1kJVuylcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDAIvGbthY5xLuMfnQaowxir.png?f=fotoalbum_large

De code die ik zie staan is 793628
Hier heb ik HA aan toegevoegd 071a000000, zodat de code wordt:
071a000000793628

En in de HA RFX integration addon, heb ik geen protocol gekozen aangezien RFY er niet tussenstaat en HA dit blijkbaar zelf herkent. De code 071a000000793628 wordt geaccepteerd. Venetian blind mode, is de volgende vraag die gesteld wordt. Hier kan je kiezen voor Unknown, US, EU. In eerste instantie heb ik dit op unkown laten staan. Weet niet helemaal wat hiermee bedoeld wordt. De knoppen worden in ieder geval netjes aangemaakt in HA.

Alleen als ik nu in HA software op de betreffende schakelaar klik, naar boven of beneden dan gebeurt er niets. Heb al gebrobeerd of Venetian blind mode US of EU het verschil maakt maar ook helaas zonder succes.

Hoe kan ik dit troubleshooten waar dit niet goed gaat?
Of aan de hand van bovenstaand iemand hier die me al kan wijzen op iets wat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:22:
[...]

Is het een binary_sensor? Zo ja, dan kun je de device_class aanpassen naar bijvoorbeeld door om te krijgen wat jij wil. Dat kan in de GUI door de entity te bewerken.
Voor specifieke aanpassingen gebruik ik een customize.yaml (die ik opneem in de configuration.yaml) waarin ik het volgende zet voor sommige deur sensoren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

###############################################
# Door Sensors Device Class Changes           #
binary_sensor.keuken_achterdeur_keuken_226:
  device_class: door
binary_sensor.bureau_deur_tuin_189:
binary_sensor.living_deur_living_tuin_193:
  icon: mdi:door-closed

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gely schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:19:
[...]

Voor specifieke aanpassingen gebruik ik een customize.yaml (die ik opneem in de configuration.yaml) waarin ik het volgende zet voor sommige deur sensoren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

# Door Sensors Device Class Changes           #
binary_sensor.keuken_achterdeur_keuken_226:
binary_sensor.bureau_deur_tuin_189:
binary_sensor.living_deur_living_tuin_193:
   icon: mdi:door-closed
Dat hoeft (doorgaans) niet voor binary_sensors die via integraties komen. Die hebben eigenlijk vrijwel altijd wel een unique_id, waardoor je device_class en icon gewoon in de GUI kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:23:
[...]

Dat hoeft (doorgaans) niet voor binary_sensors die via integraties komen. Die hebben eigenlijk vrijwel altijd wel een unique_id, waardoor je device_class en icon gewoon in de GUI kunt aanpassen.
Klopt inderdaad maar om één of andere reden kan ik dat wel aanpassen voor mijn Neo Coolcam Zwave sensoren maar niet voor de Fibaro Zwave sensoren. Vandaar de code dus, enkel voor de Fibaros Dit is al een hele tijd dat dit verschillend was voor die sensoren, misschien is er sinds één of andere update al iets gewijzigd. Ik check dit nog even.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Weet iemand of je ergens de geschiedenis van een sensor kunt instellen. Dus hoe lang de geschiedenis bewaard moet blijven.
Ik heb nu een sensor die niet langer dan 10 dagen terug in de tijd kan....

Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:22:
[...]

@Tibs Kijk eens naar https://www.home-assistant.io/integrations/switch_as_x/

Zit in de laatste update, en lijkt hier precies voor bedoeld.
The Switch as X integrations lets you convert any Home Assistant switch into a Home Assistant Light, Cover, Fan, Lock, or Siren.

In Home Assistant’s world, a wall plug is a switch. And while that is correct for a wall plug in general, those plugs are often used with e.g, a light fixture or a fan. General-purpose relays are similar, as they are sometimes used for things like locks or garage doors.

Using the Switch as X integration, you can convert those switches into the entity types that best matches your use case.
Als het tenminste een switch is, en niet een sensor ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:52:
Weet iemand of je ergens de geschiedenis van een sensor kunt instellen. Dus hoe lang de geschiedenis bewaard moet blijven.
Ik heb nu een sensor die niet langer dan 10 dagen terug in de tijd kan....

Alvast bedankt voor de reactie.
Je hebt niet meer data dan in je database opgeslagen wordt, en dat is standaard 10 dagen.
Afhankelijk van wat voor sensor het is, kun je mogelijk wel state_class: measurement toevoegen, dan wordt hij opgeslagen in de long term statistics data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Afhankelijk van wat voor sensor het is, kun je mogelijk wel state_class: measurement toevoegen, dan wordt hij opgeslagen in de long term statistics data

Het gaat hier om een bewegingssensor. Geen idee of het daar ook mee kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stitchie op 25-04-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:19:

Het gaat hier om een bewegingssensor. Geen idee of het daar ook mee kan.
Ofwel, je wil van langer dan 10 dagen geleden weten of er beweging was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Ofwel, je wil van langer dan 10 dagen geleden weten of er beweging was?
Ja, dat is de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
En hoe lang wil je het dan wel hebben?
Ik vraag me ook een beetje af hoe interessant het is of er langer dan 10 dagen geleden beweging was.

Tenzij je bijvoorbeeld wil weten wanneer er voor de laatste keer beweging was, dat is wel makkelijk te realiseren, maar misschien moet je even uitleggen wat het doel is, dan kan de oplossing wel eens buiten de huidige denk-doos te te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Tenzij je bijvoorbeeld wil weten wanneer er voor de laatste keer beweging was, dat is wel makkelijk te realiseren, maar misschien moet je even uitleggen wat het doel is, dan kan de oplossing wel eens buiten de huidige denk-doos te te vinden zijn.
ik wil graag analyseren (bv 2maanden) hoe vaak een bepaalde ruimte wordt betreden, buiten de openingstijden van een kantoorpand, wordt betreden door bv de schoonmaak of gebouweigenaar. En of er een patroon is te ontdekken in die bezoeken.

Dus in principe de bezoeken tussen 1800 en 0600u dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Stitchie schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:44:
[...]

ik wil graag analyseren (bv 2maanden) hoe vaak een bepaalde ruimte wordt betreden, buiten de openingstijden van een kantoorpand, wordt betreden door bv de schoonmaak of gebouweigenaar. En of er een patroon is te ontdekken in die bezoeken.

Wil je het dan ook nog kunnen herleiden naar een bepaald uur, of is het voldoende als je weet hoe vaak hij aan is gegaan tussen die tijden?

Je zou iets meteen counter kunnen doen, en tellen hoe vaak hij aan gaat, dat is wel data die je in de long term statistics kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Wil je het dan ook nog kunnen herleiden naar een bepaald uur, of is het voldoende als je weet hoe vaak hij aan is gegaan tussen die tijden?
Voor de analyse is het tijdstip belangrijk omdat er om het gebouw te betreden via een tag de deur geopend moet worden maar daarna heeft men vrij spel. Op basis van beweegsensor datum/tijd en datum/tijd tag krijgen we vanzelf een patroon van aantallen, tijden en wellicht personen in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Stitchie schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:44:
[...]

Denk dat ik voor zo'n use case zelf eerder naar een time series database zou grijpen. InfluxDB of Prometheus bijvoorbeeld dan. Voor beiden heeft Home Assistant ook integraties om state changes daar naartoe te schrijven (bovenop de ingebouwde recorder dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:18:
[...]

Denk dat ik voor zo'n use case zelf eerder naar een time series database zou grijpen. InfluxDB of Prometheus bijvoorbeeld dan. Voor beiden heeft Home Assistant ook integraties om state changes daar naartoe te schrijven (bovenop de ingebouwde recorder dan).
Ja, gezien de benodigde informatie lijkt me dit inderdaad ook de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
dan is de oplossing toch lastiger dan ik dacht....
Beide programma's zeggen me niets dus daar zal ik naar kijken.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Sinds mijn usg het begeven heeft, is mijn HA instance via de android app niet meer bereikbaar.
De usg is vervangen dus alles zou goed moeten zijn, echter mijn duckdns addon geeft volgende foutmelding

req: Hit end of string before finding the equals.
problems making Certificate Request
[12:33:04] WARNING: KO

enig idee?
Edit: ik zit iets verder, mijn ipadres was gewijzigd en heb ik aangepast op duckdns

Maar nog steeds troubles

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k3QfTQd/dns.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door skank op 25-04-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
skank schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:34:
Sinds mijn usg het begeven heeft, is mijn HA instance via de android app niet meer bereikbaar.
De usg is vervangen dus alles zou goed moeten zijn, echter mijn duckdns addon geeft volgende foutmelding

req: Hit end of string before finding the equals.
problems making Certificate Request
[12:33:04] WARNING: KO

enig idee?
Edit: ik zit iets verder, mijn ipadres was gewijzigd en heb ik aangepast op duckdns

Maar nog steeds troubles

[Afbeelding]
De melding Warning: KO wil zeggen dat het geregistreerde duckdns adres niet klopt met datgene wat je in de config hebt staan van duckdns.
Kan het zo zijn dat je de registratie van het genoemde duckdns domein op een ander email adres heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
etienne001 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:22:
[...]

De melding Warning: KO wil zeggen dat het geregistreerde duckdns adres niet klopt met datgene wat je in de config hebt staan van duckdns.
Kan het zo zijn dat je de registratie van het genoemde duckdns domein op een ander email adres heb staan?
Nope,

adres met mn nginx proxy manager, klopte niet, nu is die thrusted, en alles werkt terug.
Moest wel dus mn nieuw ipadres in duckdns instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Gebruikt iemand hier succesvol de Lidl zigbee buitenwaterkraan?

Is nu in de week dat ik hem heb al twee keer gestopt met functioneren. Dan werkt die niet via zigbee, nog via de knop op het apparaat. Alleen batterijen er uit en opnieuw koppelen werkt dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Meessen op 25-04-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Meessen schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:40:
Gebruikt iemand hier succesvol de Lidl zigbee buitenwaterkraan?

Is nu in de week dat ik hem heb al twee keer gestopt met functioneren. Dan werkt die niet via zigbee, nog via de knop op het apparaat. Alleen batterijen er uit en opnieuw koppelen werkt dan.
Ik gebruik m nu 1 volle week. Afgelopen week elke dag aangegaan (trigger graaddag). Nog niet gemerkt dat 'ie uitviel. Wel jammer dat er geen batterijsensor is.

Ik heb m wel met Z2M gekoppeld, en dichtbij is een andere zigbee device. Als jouw buitenwaterkraan te ver van het zigbee mesh af zit zouden er verbindingsissues kunnen ontstaan....

edit: ik bedoelde Z2M (zigbee2mqtt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
oltk schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:25:
[...]

Ik gebruik m nu 1 volle week. Afgelopen week elke dag aangegaan (trigger graaddag). Nog niet gemerkt dat 'ie uitviel. Wel jammer dat er geen batterijsensor is.

Ik heb m wel met Z2H gekoppeld, en dichtbij is een andere zigbee device. Als jouw buitenwaterkraan te ver van het zigbee mesh af zit zouden er verbindingsissues kunnen ontstaan....
Zigbee bereik moet het probleem niet zijn, er zit een lamp (router) naast en de controller is ook maar een paar meter. Daarnaast zou de knop het gewoon moeten blijven doen denk ik.
Weet niet of Z2M voor een vastloper kan zorgen ofzo.

Maar eens retourneren, hopelijk hebben ze er nog ligger.

[ Voor 3% gewijzigd door Meessen op 25-04-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:23
Hoi mede Tweakers! Ik ben ook over stag. Ik wilde eigenlijk een Homey kopen, maar deze zijn verre van goed leverbaar. Ik heb nog een Pi 4B liggen, dus na wat onderzoek leek HA me ook wel leuk. Veel te leren, zeker anders dan Homey, maar mogelijk on de long run wel meer opties. Ik wil mijn huidige huurhuis als testcase gebruiken, om vervolgens in 2-3 jaar in mijn koophuis de eerste valkuilen te voorkomen.

Ik ben hard bezig me in te lezen. Ik heb ook de showcase topics doorgenomen. Ik was met name benieuwd of er vanuit jullie mede tweakers top tips zijn (je favoriete Youtuber met howto's, favo editor, etc.). Of jouw valkuil van day 1. Edit: voor de volledigheid ik heb de OP gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fedde op 26-04-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Fedde schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:09:
Hoi mede Tweakers! Ik ben ook over stag. Ik wilde eigenlijk een Homey kopen, maar deze zijn verre van goed leverbaar. Ik heb nog een Pi 4B liggen, dus na wat onderzoek leek HA me ook wel leuk. Veel te leren, zeker anders dan Homey, maar mogelijk on de long run wel meer opties. Ik wil mijn huidige huurhuis als testcase gebruiken, om vervolgens in 2-3 jaar in mijn koophuis de eerste valkuilen te voorkomen.

Ik ben hard bezig me in te lezen. Ik heb ook de showcase topics doorgenomen. Ik was met name benieuwd of er vanuit jullie mede tweakers top tips zijn (je favoriete Youtuber met howto's, favo editor, etc.). Of jouw valkuil van day 1.
welkom :) Een mogelijke valkuil kan zijn dat je geen backups maakt van je config (instellingen / backups / downloaden!) of je RPI systeem (image van kaartje). Voorkom de frustratie als ineens de boel na veel proberen "plat" gaat en je weer opnieuw kan beginnen!! :X

edit: het is zo lekker als je systeem verrrot is gegaan en je na 15 min weer up and running bent omdat je alles hebt gebackupt :*)

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 26-04-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Gelijk ook een eerste vraag. Ik twijfel of ik de Pi voorzie van een SSD voor het geheel of, zoals in de OP beschreven, werk met een USB voor logging/db. Een 128GB SSD kost tegenwoordig ook niet meer de wereld, is dat dan geen betere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

@Fedde Ik zou idd meteen voor een SSD gaan. ;)

Daarnaast was mijn valkuil in het begin dat ik meteen te veel Add-Ons en Devices heb toegevoegd en daardoor te veel tegelijk aan het configureren was en ook moeite had met het vinden van issues / log-errors.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Fedde schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:09:

Ik ben hard bezig me in te lezen. Ik heb ook de showcase topics doorgenomen. Ik was met name benieuwd of er vanuit jullie mede tweakers top tips zijn (je favoriete Youtuber met howto's, favo editor, etc.). Of jouw valkuil van day 1.
- Studio Code Server is mijn go-to file-editor ( VSCode dus) ivm autocompletion en syntax highlighting
- Zorg vanaf het begin voor een solide backup (meerdere opties, on device en online)
- Denk NU goed na over wat je prettig vindt werken. Alles in zo min mogelijk verschillende files? Dus veeeel tekst in 1 bestand. Of liefst zoveel mogelijk uitgesplitst (1 file voor basic config, 1 voor sensoren, etc) Of zelfs in packages (alles per onderdeel in 1 file, @TheFes heeft dat vooral gemasterd). Nu je begint heb je kans dit meteen goed te doen. Ik ben er vrij diep in en heb nu dus moeite om het weer 'goed' uit te splitsen (maar ook geen zin in atm). dus denk daar goed over na
- Wees niet bang op je snufferd te gaan. Oefening baart kunst. Het is maar een digitaal systeem in t ergste geval begin je opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Fedde schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:32:
Gelijk ook een eerste vraag. Ik twijfel of ik de Pi voorzie van een SSD voor het geheel of, zoals in de OP beschreven, werk met een USB voor logging/db. Een 128GB SSD kost tegenwoordig ook niet meer de wereld, is dat dan geen betere optie?
Ik lees hier veel dat dit een slimme actie is. Nu heb ik Home Assistant op een NUC gezet (proxmox --> VM) dus kan je niet helpen hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Thanks allen! Goede tips. Ook @Koepert goede tip om met verschillende files te werken. Ik heb in het verleden nog wel met PHP eea in elkaar geknutseld, dus de nut van een goede include structuur vind ik wel een goed plan.

Ik ga eens een SSD uitzoeken.. :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:40:
[...]

- Studio Code Server is mijn go-to file-editor ( VSCode dus) ivm autocompletion en syntax highlighting
- Zorg vanaf het begin voor een solide backup (meerdere opties, on device en online)
- Denk NU goed na over wat je prettig vindt werken. Alles in zo min mogelijk verschillende files? Dus veeeel tekst in 1 bestand. Of liefst zoveel mogelijk uitgesplitst (1 file voor basic config, 1 voor sensoren, etc) Of zelfs in packages (alles per onderdeel in 1 file, @TheFes heeft dat vooral gemasterd). Nu je begint heb je kans dit meteen goed te doen. Ik ben er vrij diep in en heb nu dus moeite om het weer 'goed' uit te splitsen (maar ook geen zin in atm). dus denk daar goed over na
- Wees niet bang op je snufferd te gaan. Oefening baart kunst. Het is maar een digitaal systeem in t ergste geval begin je opnieuw.
@Fedde
Gemasterd is een groot woord, ik heb eigenlijk maar 2 echte packages, en die gebruik ik als ik een setje met configuratieblokken vanuit verschillende integraties wil delen met de grote boze buitenwereld.

Ik gebruik wel een workaround via packages om mijn aparte files per integratie aan te maken, en zo een split config te maken waarbij elke integratie een eigen yaml config heeft. Ik heb dat zo ver doorgevoerd dat mijn configuration.yaml nog maar één regel is.

Maar ik ben zelf ook begonnen met één grote configuration.yaml. Opsplitsen kan altijd nog. Eerst maar de basics begrijpen zou ik zeggen.

Hier is mijn configuratie (wellicht ter inspiratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:25

-CJ

Not remastered

oltk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:31:
[...]

welkom :) Een mogelijke valkuil kan zijn dat je geen backups maakt van je config (instellingen / backups / downloaden!) of je RPI systeem (image van kaartje). Voorkom de frustratie als ineens de boel na veel proberen "plat" gaat en je weer opnieuw kan beginnen!! :X

edit: het is zo lekker als je systeem verrrot is gegaan en je na 15 min weer up and running bent omdat je alles hebt gebackupt :*)
Wat adviseer je qua back-up, zijn daar nog interessante integraties of trucjes voor?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
-CJ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:04:
[...]

Wat adviseer je qua back-up, zijn daar nog interessante integraties of trucjes voor?
Er zijn diverse addons die backups automatisch maken en naar een cloudservice of gedeelde netwerkmap schrijven.

Ik gebruik zelf https://github.com/thomas.../tree/master/samba-backup en heeft mij nog nooit gefaald.

[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 26-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
-CJ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:04:
[...]

ik gebruik al tijden naar volledige tevredenheid deze 2:

https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup
https://github.com/jcwillox/hass-auto-backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JoepW schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:39:
@Fedde Ik zou idd meteen voor een SSD gaan. ;)

Daarnaast was mijn valkuil in het begin dat ik meteen te veel Add-Ons en Devices heb toegevoegd en daardoor te veel tegelijk aan het configureren was en ook moeite had met het vinden van issues / log-errors.
Ik gebruik HASS nu sinds 2017, ik moet er niet aan denken om van scratch te beginnen :o

Alhoewel het allemaal echt veel makkelijker en gebruikersvriendelijker is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Gelijk maar een Argon One M.2 + SSD besteld. Bijna nog in de fout door een M Key SSD te kopen, maar ik was nog op tijd :-).

@Vorkie ik denk ook dat ik nog wel wat ga schelden. Maar ik zie dit huis echt als een testcase. Dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Die eerste werkt soepel, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Het lukt mij dus niet om de Shelly Plus 1PM in Home Assistant te integreren met de native Shelly integratie. Firmware op de Shelly is 10.1. Heeft iemand hetzelfde probleem of kunnen jullie deze wel gewoon integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Tibs schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:40:
Het lukt mij dus niet om de Shelly Plus 1PM in Home Assistant te integreren met de native Shelly integratie. Firmware op de Shelly is 10.1. Heeft iemand hetzelfde probleem of kunnen jullie deze wel gewoon integreren?
Staat "Enable CoIoT" aan bij instellingen Shelly (via webinterface)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
MatsSkoe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 02:04:
[...]

Staat "Enable CoIoT" aan bij instellingen Shelly (via webinterface)?
Die optie staat er niet meer bij in de gen 2 toestelletjes.

Ik dacht nog aan iets anders.
Ik heb thuis nog een Minix Neo U1 liggen die niet meer gebruikt wordt. Nu dacht ik eraan om, in plaats van de Home Assistant op mijn "trage" Diskstation DS112j te laten staan, deze op de Minix te installeren.
Hiervoor zou ik Linux of Ondroid op de Minix zetten. Dit zou waarschijnlijk een iets performanter systeem zijn dan wat ik nu heb.

[ Voor 42% gewijzigd door Tibs op 27-04-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tibs schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:40:
Hoe heb je gecontroleerd of die 10.1 de laatste firmware is? Sommige Shelly's tonen niet dat er een update is.
Via deze pagina (KLIK) kan je aan de hand van het model nummer en het ip adres een url genereren om alles up to date te krijgen.
Nu weet ik niet of alle modelletjes daar tussen staan.

en zoals @MatsSkoe zegt, moet je natuurlijk toegang geven tot je shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
Ik heb mijn Discogs account toegevoegd als een sensor platform zoals aangegeven wordt in de documentatie.
Ik zie mijn collectie en mijn wantlist echter wordt hij niet automatisch geupdated als ik een nieuwe toevoeg aan mijn de wantlist op discogs.
In de Configuration.yaml heeb ik een scan_interval toegevoegd maar helaas helpt dit niets. Op de documentatie site van de ha kan ik niet vinden hoe dit op te lossen.

Iemand ervaring of een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Geeft je log iets aan over die integratie?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Kenhas schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:10:
[...]

Hoe heb je gecontroleerd of die 10.1 de laatste firmware is? Sommige Shelly's tonen niet dat er een update is.
Via deze pagina (KLIK) kan je aan de hand van het model nummer en het ip adres een url genereren om alles up to date te krijgen.
Nu weet ik niet of alle modelletjes daar tussen staan.

en zoals @MatsSkoe zegt, moet je natuurlijk toegang geven tot je shelly
Zie ik in de Shelly app en als ik hem via IP benader.
Had de link ook al gezien maar volgens mij staat de Shelly plus 1PM er niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tibs schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:41:
[...]

Zie ik in de Shelly app en als ik hem via IP benader.
Had de link ook al gezien maar volgens mij staat de Shelly plus 1PM er niet tussen?
Herinner met dat ik verschillende toestelletjes (bij iemand anders) manueel heb moeten updaten maar is al een tijdje geleden. Heb toen ook wel moeten zoeken.
Herinner me iets dat, als je een manueel ip adres hebt ingegeven, zeker moet controleren of gateway ip juist is ingesteld.
Je kan Cloud toegang inschakelen. Dat kon helpen om te updaten en dan weer cloud uitschakelen.
Als je Cloud niet kan inschakelen, dan heeft je toestelletje geen internet toegang.
Maar bovenstaand valt in de categorie "ik meen mij te herinneren..." ;)

Het juiste modelnummer van die specifieke shelly weet ik niet. Is dus mogelijk dat ie niet tussen de modellen staat op die site. De verschillende modellen die ik manueel moest updaten, stonden er (toevallig) wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 20:46
Heb je cloud enabled? Out of de box merk ik vaak dat hij geen firmware update geeft. Als je dan even cloud enabled en reboot krijg je wel een update. Dan kun je cloud weer uitzetten en vanaf dat moment werken dan updates weer als normaal.

Je kunt ook een OTA update forceren via http://deviceip/ota?url=http://shelly-api-eu.shelly.cloud/firmware/SHSW-25.zip

LET OP dit is niet voor die van jou

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 22:14

TWKterry

Master Mariner

Koepert schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:40:
[...]
Ik zou daar ook nog de naamgeving van de sensoren aan toe willen voegen. Als je er meer krijgt is een eenduidig systeem makkelijk. Bijvoorbeeld sensor.group_room_type dus sensor.climate_living_temperature.
Als je straks temp1 temp2 en dergelijke hebt wordt het er niet makkelijker op om ding3n terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Wat is hier de algemene consensus voor Hue vs Zigbee voor IKEA lampen? Ik wil mijn niet zichtbare lampen voorzien van SMART ikea lampjes. Zo kan ik ze toch smart maken, maar scheelt het wat centen (andere E14 suggesties zijn welkom). De vraag is nu, ga ik deze direct op HA aansluiten dmv de Conbee stick of laat ik ze eerst op de Hue bridge aansluiten? Ik weet dat Hue wat meer opties biedt voor zijn eigen lampen, maar heeft het ook zin dit dan voor de rest te doen? Of juist een mix om zo je in praktijk 2 zigbee netwerken te maken en je dekking te vergroten? Benieuwd hoe jullie dit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Fedde schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:31:
Wat is hier de algemene consensus voor Hue vs Zigbee voor IKEA lampen? Ik wil mijn niet zichtbare lampen voorzien van SMART ikea lampjes. Zo kan ik ze toch smart maken, maar scheelt het wat centen (andere E14 suggesties zijn welkom). De vraag is nu, ga ik deze direct op HA aansluiten dmv de Conbee stick of laat ik ze eerst op de Hue bridge aansluiten? Ik weet dat Hue wat meer opties biedt voor zijn eigen lampen, maar heeft het ook zin dit dan voor de rest te doen? Of juist een mix om zo je in praktijk 2 zigbee netwerken te maken en je dekking te vergroten? Benieuwd hoe jullie dit zien.
Uiteindelijk denk ik dat het grotendeels van ieders situatie en voorkeur afhankelijk is. Als je meer Zigbee sensoren hebt die je al aan de Conbee hebt gekoppeld dan kan het handiger zijn om de Ikea lampen aan de Conbee te hangen zodat je een groter bereik voor de sensoren hebt. Heb je nog geen ander Zigbee spul zou ik waarschijnlijk voor de makkelijke route gaan en ze aan de Hue Bridge hangen. Uiteraard wel behoudens dat de Ikea lampen werken met de Hue Bridge (compatibiliteit an zich, maar ooit heeft Hue ook hard andere merken geblokkeerd), en ook rekening ermee houdende dat firmware updates niet zullen werken. Iets dat AFAIK wel mogelijk is voor de Ikea Tradfri lampen als je Zigbee2mqtt of Deconz gebruikt (of ZHA het ook kan weet ik niet).

Persoonlijk heb ik alleen Hue lampen, en die heb ik begin dit jaar, na jaren tevreden gebruik via de Hue Bridge, verplaatst naar Zigbee2mqtt. Had het al langer willen doen, om gewoon alles op een plek te hebben, maar toen speelde er ook wat issues met de Hue integratie door/en de nieuwe Hue API. Dat was voor mij een beetje de druppel/trigger om te migreren.

Edit:
En v.w.b. de letterlijke vraag "is er consensus". Nee, absoluut niet :+ Überhaupt al dat de een Hue gebruikt, de ander Zigbee2mqtt, weer een ander Deconz, en de laatste ZHA. Dus er is überhaupt geen consensus over een Zigbee oplossing, laat staan de vraag m.b.t. mixen van merken :p

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 27-04-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
oltk schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:25:
[...]

Ik heb m wel met Z2M gekoppeld, en dichtbij is een andere zigbee device. Als jouw buitenwaterkraan te ver van het zigbee mesh af zit zouden er verbindingsissues kunnen ontstaan....

edit: ik bedoelde Z2M (zigbee2mqtt)
Heb het omgeruild kijken of deze wel goed werkt.

Krijg jij een update van de status binnen als je het apparaat bedient via de knop? Ik niet onder Z2M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
RobertMe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:17:
[...]

Uiteindelijk denk ik dat het grotendeels van ieders situatie en voorkeur afhankelijk is. Als je meer Zigbee sensoren hebt die je al aan de Conbee hebt gekoppeld dan kan het handiger zijn om de Ikea lampen aan de Conbee te hangen zodat je een groter bereik voor de sensoren hebt. Heb je nog geen ander Zigbee spul zou ik waarschijnlijk voor de makkelijke route gaan en ze aan de Hue Bridge hangen. Uiteraard wel behoudens dat de Ikea lampen werken met de Hue Bridge (compatibiliteit an zich, maar ooit heeft Hue ook hard andere merken geblokkeerd), en ook rekening ermee houdende dat firmware updates niet zullen werken. Iets dat AFAIK wel mogelijk is voor de Ikea Tradfri lampen als je Zigbee2mqtt of Deconz gebruikt (of ZHA het ook kan weet ik niet).

Persoonlijk heb ik alleen Hue lampen, en die heb ik begin dit jaar, na jaren tevreden gebruik via de Hue Bridge, verplaatst naar Zigbee2mqtt. Had het al langer willen doen, om gewoon alles op een plek te hebben, maar toen speelde er ook wat issues met de Hue integratie door/en de nieuwe Hue API. Dat was voor mij een beetje de druppel/trigger om te migreren.

Edit:
En v.w.b. de letterlijke vraag "is er consensus". Nee, absoluut niet :+ Überhaupt al dat de een Hue gebruikt, de ander Zigbee2mqtt, weer een ander Deconz, en de laatste ZHA. Dus er is überhaupt geen consensus over een Zigbee oplossing, laat staan de vraag m.b.t. mixen van merken :p
Ik las laatst ergens de tip om lampen op een apart netwerk te doen (2de stick, hue bridge, etc.) omdat die nog wel eens Zigbee light link praten ipv gewone zigbee en daardoor incorrect om gaan met het doorgeven van berichten van andere apparaten als ze router daarvoor zijn.
Ik weet er zelf niet genoeg van af of dat waar is.

Zou wel verklaren waarom Osram lampen mijn netwerk slopen, die geven berichten van bijv. de Lidl beweging sensor niet door.
Ik vind het ook wel een naar idee dat berichten van bijv. de rookmelders niet door zouden kunnen komen. Ik woon in een klein huis dus het lieftste zou ik alles direct met de Conbee verbinden, maar helaas kan je dat niet makkelijk afdwingen tenzij je routers op een eigen netwerk zet.

[ Voor 6% gewijzigd door Meessen op 27-04-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Meessen schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:33:
[...]

Heb het omgeruild kijken of deze wel goed werkt.

Krijg jij een update van de status binnen als je het apparaat bedient via de knop? Ik niet onder Z2M.
Als je bedoelt dat ik zie of 'ie aan is of uit: ja
Ik gooi de switch op mijn dashboard en dan kan ik de switch bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
oltk schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:39:
[...]

Als je bedoelt dat ik zie of 'ie aan is of uit: ja
Ik gooi de switch op mijn dashboard en dan kan ik de switch bedienen.
Ik bedoel de fysieke knop op het apparaat. Als ik die gebruik komt er geen update binnen in home assistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Meessen schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:40:
[...]

Ik bedoel de fysieke knop op het apparaat. Als ik die gebruik komt er geen update binnen in home assistent.
Ok. geen idee. Ik heb m ergens achterin de tuin gehangen aan een leiding, en heb alles weg-geautomatiseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Opzich vind ik dat wel een mooie scheiding. Lampen op Hue, rest op stick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
Ik heb geen ervaring met Ikea lampen, maar ben redelijk te spreken over die van de Lidl. Zijn goedkoop, laatst in de winkel iets van 8 euro voor kleur en 6 voor wit. 15 euro voor een stekkerdoos waar je elke plug individueel kan bedienen.

Ik gebruik ze wel alleen voor de minder belangrijke lampen, voordeur, terrasverlichting, enz.
Voor de woonkamer wil ik zeker zijn van beste kwaliteit (geen flikker, strobo, etc) en ben ik voor Hue gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Maikie18 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:52:
Heb je cloud enabled? Out of de box merk ik vaak dat hij geen firmware update geeft. Als je dan even cloud enabled en reboot krijg je wel een update. Dan kun je cloud weer uitzetten en vanaf dat moment werken dan updates weer als normaal.

Je kunt ook een OTA update forceren via http://deviceip/ota?url=http://shelly-api-eu.shelly.cloud/firmware/SHSW-25.zip

LET OP dit is niet voor die van jou
Lukt helaas niet omdat ik het juiste type niet kan terugvinden. Ik ken de afkorting van een Shelly Plus 1PM niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 14:18
De Hue lampen kun je veel verder terugdimmen dan de IKEA lampen (heb alleen ervaring met de E27 kleurenversie). Vooral van belang als je ze als 'nachtlampje' wilt gebruiken als je bijv 'snachts naar het toilet gaat. De minimale dimstand van de IKEA lampen is dan te fel.
Qua kleuren zijn ze vergelijkbaar. Ik meen echter dat de IKEA lampen niet tegelijk van kleur en van helderheid konden veranderen, dus dat gebeurde na elkaar. Weet niet of dat nog steeds zo is en of dat aan de lamp of de coordinator/bridge lag.

Wat betreft een Hue Bridge tov Conbee stick: je kunt een deel van je lampen op de Hue Bridge zetten zodat je nog steeds je licht kunt bedienen als je Conbee/HA niet mocht werken. Nadeel is dat je dan 2 Zigbee netwerken creeert wat mogelijk elkaar kan beinvloeden. Ook kunnen de lampen die je op de Hue Bridge hebt zitten niet als router fungeren voor eventuele sensors die op je Conbee zitten.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 20:46
Tibs schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:44:
[...]

Lukt helaas niet omdat ik het juiste type niet kan terugvinden. Ik ken de afkorting van een Shelly Plus 1PM niet.
Volgens mij SHSW-PM. Maar heb je het al een keer via cloud geprobeerd?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Maikie18 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:01:
[...]

Volgens mij SHSW-PM. Maar heb je het al een keer via cloud geprobeerd?
Ja, heb ik al gedaan. Daarbij zegt hij dat de laatste firmware op het toestel staat. Ik zou eens proberen om er een oudere versie op te zetten en dan opnieuw te proberen.

Edit: heb dit geprobeerd maar hij blijft staan op "Trying to update ....."

[ Voor 9% gewijzigd door Tibs op 28-04-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
Tibs schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:44:
[...]

Ga naar http://<ip>/shelly en dan kun je 't uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
I-King schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:09:
[...]

Ga naar http://<ip>/shelly en dan kun je 't uitlezen.
Dan staat die er helaas niet bij. Ik krijg "SNSW-001P16EU".

Een ander vraagje. Ik probeer de statusweergave van de poortsensor aan te passen. Nu staat er "aan/uit" maar die wil ik aanpassen naar "open/gesloten". Als ik dit aanpas bij de Entiteit aanpassingen dan worden die niet meegenomen in de configuration zo blijkt. Ook bij het herladen van de config gebeurd er niets.

Ik krijg volgende waarschuwing

"Het lijkt erop dat uw configuratie.yaml niet correct werkt inclusief customize.yaml.
Wijzigingen die hier zijn aangebracht, worden erin geschreven, maar worden niet toegepast totdat de configuratie opnieuw is geladen, tenzij de include al is geïnstalleerd."

Ik gebruik Home Assistant op een Synology NAS. zou het daaraan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Heb je deze link dan gelezen ? https://www.fezfox.com/home-assistant-garage-door-state/
[...]

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met "een sensor" die kijkt of de poort open of dicht is. Welke sensor heb je dan wel? Het zal geen raam/deur sensor zijn want die geven "open" en "closed" door. Een raam/deur sensor gaat volgens mij niet aan/uit doorgeven want een deur kan niet aan/uit zijn. Ben je zeker dat je niet gewoon de status van de shelly zelf ziet?

Heb je gateway ip bekeken? Ik krijg de indruk dat je shelly gewoon geen internet heeft. Maar dan zou je, volgens mij, Cloud toegang niet kunnen inschakelen (wat je zegt gedaan te hebben).
Kan je, als je cloud inschakelt en je telefoon op mobiel internet zet, de shelly bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Kenhas schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:39:
Heb je deze link dan gelezen ? https://www.fezfox.com/home-assistant-garage-door-state/

[...]

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met "een sensor" die kijkt of de poort open of dicht is. Welke sensor heb je dan wel? Het zal geen raam/deur sensor zijn want die geven "open" en "closed" door. Een raam/deur sensor gaat volgens mij niet aan/uit doorgeven want een deur kan niet aan/uit zijn. Ben je zeker dat je niet gewoon de status van de shelly zelf ziet?

Heb je gateway ip bekeken? Ik krijg de indruk dat je shelly gewoon geen internet heeft. Maar dan zou je, volgens mij, Cloud toegang niet kunnen inschakelen (wat je zegt gedaan te hebben).
Kan je, als je cloud inschakelt en je telefoon op mobiel internet zet, de shelly bedienen?
Voor het eerste punt heb ik de tutorial gevolgd van https://www.smarthomestor...8nes%20toe%20te%20voegen. om mijn garagepoort te automatiseren. Daarbij zit ook een sensor op de Shelly 1 die de "gesloten" status detecteert. Ik zal eens kijken naar de link die je doorstuurde om te zien of ik dit kan doen werken.

Voor het punt van de Shelly Plus 1PM's kan ik ze gewoon via 4G verbinding in en uitschakelen en zie ik ook het verbruik. Daarmee is er dus geen probleem. Enkel als ik ze wil toevoegen in HA via de standaard integratie lukt dat niet. Hierbij geeft hij de melding dat de firmware niet ondersteund wordt.
Pagina: 1 ... 143 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.