Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sinds vanochtend (of gisteravond) laadt de unofficial addon store bij mij niet meer. Ik krijg in mijn supervisor logs de volgende melding:

code:
1
2
3
4
22-04-20 07:38:06 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Loading add-on /data/addons/core repository
22-04-20 07:38:06 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 26 all - 0 new - 0 remove
22-04-20 07:38:06 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixups.store_execute_remove] Remove invalid Store: core
22-04-20 07:38:06 ERROR (MainThread) [supervisor.store.repository] Can't remove built-in repositories!

Het opnieuw handmatig toevoegen van https://github.com/hassio-addons/repository geeft de melding dat de repository niet geldig is. Ik heb uitgesloten dat het een DNS probleem is (dat kwam ik als meest waarschijnlijke oorzaak tegen). Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

edit: denk een foutje aan de repository kant, ineens doe hij het weer en is er een adguard update :)

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 20-04-2022 08:04 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:26

Valkyre

Kitesurf FTW!

oltk schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:45:
[...]

Specifiek jouw situatie is lastig te beoordelen. Maar vanuit mijn ervaringen: check of de zigbee adapter, P1 adapter en Zwave adapter nog steeds op de juiste USB poort worden afgelezen. Ik had iets vergelijkbaars waarbij de P1 integratie de zigbee poort aan het inlezen was (en wel werkte), maar storingen veroorzaakte zodat het leek alsof de gehele database corrupt was, zigbee geregeld niet kon worden gevonden. Allemaal frustraties en zelf ertoe geleid dat ik een zigbeestick met een hele grote zwaai in de prullebak gooide en een nieuwe kocht met op korte termijn dezelde problemen. Ik heb nu alles op by-id staan:

/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_96cd2b99092bec11a566ce6540c9ce8d-if00-

Edit: je kan checken waarop je hardware wordt gevonden onder instellingen/supervisor/systeem/3puntjes
[Afbeelding]
TravockMD schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:49:
@Valkyre
Sowieso is sinds een/de laatste Z2M update de config (grotendeels?) verhuist naar de UI van Z2M en niet meer via het tabblad configuration in de add-on. Als je deze even naloopt en weghaalt waar hij nu "stuk" op gaat, zal dat al en boel schelen aan errors.
pff gister een groot deel van de avond van alles geprobeerd, VM uit, instellingen op goed geluk overhevelen.
de problemen niet op kunnen lossen.
als een laatste wanhoops poging heb ik de zigbee en P1 USB kabel 'stroomloos' gemaakt en daarna draaide het allemaal weer vlekkeloos. |:(
waarom ik daar niet eerder aandacht was omdat de zigbee schakelaars/lampen na een paar keer drukken wel deels aangingen dat ik eigenlijk een hardware probleem deels uitgesloten had.

is het eigenlijk ook mogelijk om zonder DSMR reader de P1 poort uit te lezen? ik meende het hier wel voorbij te hebben zien komen maar kan de oplossing niet terug vinden.
het Energy dashboard is voor wat ik interressant vind meer dan voldoende en dan scheelt dat weer 2 containers die ik niet nodig heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Valkyre op 20-04-2022 08:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kan iemand me een duwtje in de rug geven? Ik zoek een manier om te timen hoe lang mijn auto aan de lader hangt en per laadsessie de tijd op te slaan. Ik heb een variabele vanuit mijn laadpaal die veranderd naar 'Charging' als de auto laad, die kan ik prima gebruiken om een timer te starten en te stoppen als de variabele veranderd naar 'Connected'.

Maar hoe maak ik dan de stap naar een duur van een laadsessie per keer/dag. Doel is om de laadtijd/geladen stroom te kunnen plotten in een week of maandplot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 13:49
deWit schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:42:
Kan iemand me een duwtje in de rug geven? Ik zoek een manier om te timen hoe lang mijn auto aan de lader hangt en per laadsessie de tijd op te slaan. Ik heb een variabele vanuit mijn laadpaal die veranderd naar 'Charging' als de auto laad, die kan ik prima gebruiken om een timer te starten en te stoppen als de variabele veranderd naar 'Connected'.

Maar hoe maak ik dan de stap naar een duur van een laadsessie per keer/dag. Doel is om de laadtijd/geladen stroom te kunnen plotten in een week of maandplot.
Zou je kunnen doen in een Grafana dashboard. Als sensor conditie = charging plot de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:57
deWit schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:42:

Ik heb t anders opgelost. Geen fancy grafiekjes (hoewel het wel kan geloof ik)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Tijd onder de douche
  entity_id: input_boolean.douche_aan
  state: 'on'
  type: time
  start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
  end: "{{ now() }}" 

De boolean gaat aan als de humidity boven de X is (op basis van een automation dus). Jij zou in dit geval de entity de in "Charging" verandert kunnen pakken. Deze History-stats heeft ook meer opties: https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
rubensp schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:42:
Super leuk topic! Kwam hier net op en zag al wat leuke ideeen van anderen.
En hierbij mijn bijdrage:

Software

Home Assistant 2022.4.1
ESPHome
Mosquitto (MQTT)
HACS 1.24.4
Eufy Home Assistant MQTT brigde (voor deurbel)
UniFi Controller
ZHA
Mushroom HACS integratie voor mobile dashboard
Grafana voor wat thinker dashboards en long-term stats.

Hardware

Raspberry Pi 4B
120GB SSD
USB 3.0 -> SATA
Cheap CC2531 Zigbee stick voor ZHA
DSMR P1 to USB kabel
Philips Hue bridge

Lampen / schakelaars:
Note: voor de WAF heb ik 2 categorieen voor lampen, schakelaars, dimmers en diverse
1. Essentieel: lampen + bediening ervan = alles van Philips HUE (bijv. woonkamer en slaapkamer lampen en schakelaars)
2. Niet-essentieel: thinkerstuff zoals mijn hobby/werk zolder, tuin en diverse: Mix van Ikea Tradfri, Zigbee metering plugs van Blitzwolf, WLED en diverse.

Doel hiervan is dat als de betere wederhelft iets wilt bedienen in het huis, dit altijd offline kan of via Google Assistant / Smartphone / Tablet aan de muur.

Extra hardware:

Tado - Slimme verwarming + thermostaatknoppen

Sonos - Meerdere speakers door het huis

ESP32 in iedere ruimte binnenshuis voor room-based tracking met ESPresense
(Zowel ik als mijn vriendin hebben iPhones en Apple Watches. De Apple Watch hebben we altijd om, dus die is leading voor de room detection)

ZemiSmart Zigbee rollerblind motors voor alle rolgordijnen in huis

Xiaomi Mi Robot Vacuum (oude V1 versie)

Xiaomi Mi Luchtreiniger

Somfy elektrisch zonnenscherm

Automations

Na en goed half jaar flink bezig geweest te zijn is het huis nu zo geautomatiseerd dat eigenlijk alles vanzelf gaat. Hierdoor is (volgens de iPhones) de screentime voor de HA app slechts < 1 minuut per week.

De automatisering is gebaseerd op motion sensors van Hue + ESPresense. Zo zal de verlichting in de keuken automatisch aangaan bij beweging en wordt er gewacht tot ESPresense geen devices meer ziet in de keuken om de verlichting uit te zetten. Dit werkt zo voor ieder vertrek binnenshuis. Buitenshuis zal de verlichting automatisch, op basis van zon-onder + aantal lux, aangaan. Mochten we met goed weer buiten zitten zal ESPresense voorkomen dat de lichten automatisch uitgaan (ESP32 in de tuin geplaatst hiervoor).

Daarnaast worden de rolgordijnen aangestuurd op basis van de zon + temperatuur in huis. Bijv: zon komt op & temperatuur in huis is onder de 20 graden & weer forcast geeft zonnig aan = rolgordijnen open. Als het bewolkt wordt en niemand thuis is, gaan de rolgordijnen weer dicht. Maar = temperatuur in huis boven 21.5 graden, niemand thuis en zonnig? Dan rolgordijnen dicht, zonnescherm open mits windcondities het toestaan.

De robotstofzuiger wordt aangezet per dag op het moment dat we niet thuis zijn, of 's ochtends vroeg als schema inhoud dat we thuiswerken / weekend.

Daarnaast ontvangen we nog pushmeldingen voor het vuilnis buiten te zetten. Tevens is de eerst volgende ophaling ook te zien in het HA dashboard.

Ook onze wasmachine & wasdroger worden automatisch geregeld.
Voor de WAF heb ik 2 zigbee draadloze drukknoppen geplaatst bij de wasmachine en droger. 1x drukken = aan zodra laagtarief stroom ingaat, 2x drukken = direct aangaan. Als de wasmachine of droger klaar is ontvangen we beiden een pushnotificatie met "Werk aan de winkel, wasmachine/droger is klaar :-)" Tevens tel ik ook nog hoeveel elke machine heeft gedraaid.

Daarnaast draaien er nog wat vele andere automatiseringen die (nog)niet benoemingswaardig zijn. Bijv. als de PS5 aangaat = rolgordijnen dicht + game-thema HUE kleuren aan. De basic zegmaar.

Dashboard

Als we iets manueel willen bedienen doen we dit altijd via de smartphone / tablet. Daarom hieronder ons dashboard voor mobiel.

Op iedere ruimte kan je 1x kort klikken voor meer informatie / naar de ruimte te gaan.
2x kort klikken = toggelen van alle verlichting in die ruimte.

Alle ICONS die je ziet veranderen van kleur met bepaalde voorwaarden. Bijv: Er staat minstends 1 lamp in de ruimte aan, dan kleurt het icon naar Geel. Of als de Papier bak wordt opgehaald, dan kleurt het ICON naar blauw, Plastic = Geel, GFT = Groen enz...

Dit mobile dashboard is gebaseerd op Mushroom met het idee/tutorial van Everything Smart Home

Screenshots

[Afbeelding]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Afbeelding]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Afbeelding]
Cool, ik heb vrijwel hetzelfde/erg vergelijkbaar als basis. Daarom 3 vragen :P

- De Gas & Stroom verbruik op de eerste pagina, welke chips/entities/icons zijn dat
- idem voor de afval chip. Hoe ziet die er uit qua yaml. zowel op de eerste pagina de chip als de laatste de 4 cards (Dat is alle 4 afval toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
Koepert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:56:
[...]

Cool, ik heb vrijwel hetzelfde/erg vergelijkbaar als basis. Daarom 3 vragen :P

- De Gas & Stroom verbruik op de eerste pagina, welke chips/entities/icons zijn dat
- idem voor de afval chip. Hoe ziet die er uit qua yaml. zowel op de eerste pagina de chip als de laatste de 4 cards (Dat is alle 4 afval toch?)
Bedoel je de chips op de eerste screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
rubensp schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:58:
[...]

Bedoel je de chips op de eerste screenshot?
Ja excuus. De chips op het eerste screenshot voor zowel afval als gas en stroom (aanname op basis icons ;))
maar ook de afval op de laatste pagina/screenshot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubensp
Koepert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:00:
[...]

Ja excuus. De chips op het eerste screenshot voor zowel afval als gas en stroom (aanname op basis icons ;))
maar ook de afval op de laatste pagina/screenshot.
NP! Hier de YAML, have fun:
(Aanname correct, werkt dus toch goed zulke icons :-) )

Stroom + gas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: entity
    entity: sensor.power_consumption
    icon_color: red
    tap_action:
      action: navigate
      navigation_path: Huis
  - type: entity
    entity: sensor.gas_consumption_per_hour
    icon_color: red
    icon: mdi:fire-circle
    tap_action:
alignment: center

Afval chip:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: template
    double_tap_action:
      action: none
    content: |-
      {% if is_state('sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken','in 2 days') %}
        PMD over 2 dagen
      {% elif is_state('sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken','Tomorrow') %}
        PMD morgen
      {% elif is_state('sensor.hvc_gft','in 2 days') %}
        GFT over 2 dagen
      {% elif is_state('sensor.hvc_gft','Tomorrow') %}
        GFT morgen
      {% elif is_state('sensor.hvc_papier_en_karton','in 2 days') %}
        Papier over 2 dagen
      {% elif is_state('sensor.hvc_papier_en_karton','Tomorrow') %}
        Papier morgen
      {% elif is_state('sensor.hvc_restafval','in 2 days') %}
        Rest over 2 dagen
      {% elif is_state('sensor.hvc_restafval','Tomorrow') %}
        Rest morgen
      {% else %}

{% endif %}
    icon: mdi:trash-can
    icon_color: |-
      {% if is_state('sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken','in 2 days') %}
        orange
      {% elif is_state('sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken','Tomorrow') %}
        orange
      {% elif is_state('sensor.hvc_gft','in 2 days') %}
        green
      {% elif is_state('sensor.hvc_gft','Tomorrow') %}
        green
      {% elif is_state('sensor.hvc_papier_en_karton','in 2 days') %}
        blue
      {% elif is_state('sensor.hvc_papier_en_karton','Tomorrow') %}
        blue
      {% elif is_state('sensor.hvc_restafval','in 2 days') %}
        gray
      {% elif is_state('sensor.hvc_restafval','Tomorrow') %}
        gray
      {% else %}
        white
      {% endif %}
    tap_action:
    hold_action:
alignment: center

Afval - 4 vakken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: horizontal-stack
cards:
  - type: custom:mushroom-entity-card
    entity: sensor.hvc_restafval
    secondary_info: none
    layout: vertical
    icon_color: grey
    primary_info: state
    entity: sensor.hvc_gft
    icon_color: green
    icon: mdi:leaf-circle
    entity: sensor.hvc_papier_en_karton
    hide_icon: false
    icon_color: blue
    icon: mdi:newspaper
    entity: sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken
    tap_action:
      action: more-info
    hold_action:
    double_tap_action:
    icon_color: orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheFes schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:07:
[...]

De restful sensor ondersteunt ook gewoon state_class en device_class, dus die template sensor lijkt me eigenlijk overbodig
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#Solax API
sensor:
  - platform: rest
    resource: https://www.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXX&sn=XXXX
    value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(2) ) }}'
    name: "solax_total"
    unit_of_measurement: "kWh"
    state_class: total_increasing
    device_class: energy
Confirmed, werkt als een trein! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:29

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe is hier de ervaring eigenlijk met het verhuizen van een installatie (VM draaiend op UnRAID) naar een ander systeem, en dan vooral in combinatie met een zigbee stickje?

Aan de enke kant heb ik best wel zin om lekker een weekend te besteden aan het (her)inrichtingen van m'n omgeving vanaf 0, aan de andere kant ben ik bang dat ik dan in de knoop kom met integraties die ik flink customized heb. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 23:39

Rouwette

Rouwette.com

D4NG3R schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:01:
Hoe is hier de ervaring eigenlijk met het verhuizen van een installatie (VM draaiend op UnRAID) naar een ander systeem, en dan vooral in combinatie met een zigbee stickje?

Aan de enke kant heb ik best wel zin om lekker een weekend te besteden aan het (her)inrichtingen van m'n omgeving vanaf 0, aan de andere kant ben ik bang dat ik dan in de knoop kom met integraties die ik flink customized heb. :')
Ik ben recent van een Pi4 naar NUC verhuisd. Ging soepel, ik heb lampen niet opnieuw hoeven pairen
De aqara sensors heb ik nog niet werkend gekregen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:01:

Gewoon een full-backup maken van Home-Assistant (inclusief data en add-ons), die van je VM afhalen, nieuwe installatie doen en daar je backup restoren :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40
Deze week heb ik een laadpaal laten installeren inclusief loadbalancing. Voor de loadbalancing is de P1 aansluiting op de slimme meter nodig. De P1 had ik al in gebruik voor het uitlezen van de slimme meter en te monitoren in Home Assistant.

Nu heb ik een Iungo P1 splitter gekocht. Aangezien de loadbalancer met Power over P1 werkt, moet deze op de Master aangesloten worden en heb ik mijn Raspberry aangesloten op de Slave ingang van de splitter. De loadbalancer werkt, maar Home Assistant krijgt nu geen data meer binnen.
Moet ik in Home Assistant nog iets aanpassen als ik er een splitter tussen zet of kan het zijn dat HA niet met een splitter werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vraagje. Ik heb uit het Show je topic topic een stukje config van @rubensp overgenomen.

Specifiek dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: horizontal-stack
cards:
    entity: sensor.hvc_restafval
    icon_color: grey
    entity: sensor.hvc_gft
    icon_color: green
    icon: mdi:leaf-circle
    entity: sensor.hvc_papier_en_karton
    hide_icon: false
    icon_color: blue
    icon: mdi:newspaper
    entity: sensor.hvc_plastic_blik_drinkpakken
    tap_action:
      action: more-info
    hold_action:
    double_tap_action:
    icon_color: orange

Dit heb ik moeten hernoemen naar mijnafvalwijzer sensoren maar werkt als een trein. ECHTER.. Open ik het dashboard waar deze card op staat in mn browser (Edge, laptop) dan toont hij onder de icons keurig "overmorgen", etc etc. Open ik dezelfde pagina op mn mobile app dan toont hij de naamgeving NIET.. Dan krijg ik een blanco regel en als ik open "onjuiste tijdstempel"

Beide staan qua profiel op automatisch qua tijd/datumnotatie etc. Waar kan dit door komen/hoe fix ik het?
Betreft deze integratie: https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer met deze setting aangepast:

code:
1
dateobject: 1

(stond op 0, doet het volgende: If you want the sensor state to be a date-time object. Default is 0 (state as string).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:50
crimby schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:25:
Deze week heb ik een laadpaal laten installeren
Welke splitter heb je?
https://www.homewizard.nl/p1-splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40
De Iungo P1 splitter: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter

Edit: het lijkt erop dat de power consumption en gas consumption niet meer werken.. maar de Power Production, Current Phase L1 en Voltage Phase L1 lijken wel geupdate te worden....

[ Voor 25% gewijzigd door crimby op 20-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:34
Denga schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:36:
Ik heb een vaag probleem waar ik niet uit kom...

Ik heb lampen en andere Zigbee accessoires via Zigbee2MQTT lopen. Nu ben ik onlangs begonnen met Groepen samen te stellen want de spotjes in de keuken gingen niet gelijk aan en uit. Dus groepen aangemaakt.

Maar nu is het rare dat er onzichtbare koppelingen lopen via deze groepen. Dus als de sensor in de garage iemand bemerkt gaan de lampen aan, perfect, maar bij uitgaan dan gaat ineens 1 lamp in de woonkamer ook uit.
Als de woonkamer aangaat, dan gaat ineens een lamp van de slaapkamer ook aan.

En als ik de groepen in Zigbee2MQTT verwijder en gewoon lichtgroepen maak ik configuration.yaml dan werkt het wel, maar dan ziet ie die lampen dus niet als groep...

Ik heb alles al nageplozen maar ik kom er niet uit.
Ik heb precies dit gehad toen ik overstapte van Z2M naar ZHA. Bleek dat sommige lampen zelf nog dachten lid te zijn van een groep terwijl ze dit in werkelijkheid niet waren. Soms kon ik het oplossen door alle lampen lid te maken van de problematische groep en ze daarna direct weer te verwijderen, maar sommige apparaten moest ik echt opnieuw pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Valkyre schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:09:
is het eigenlijk ook mogelijk om zonder DSMR reader de P1 poort uit te lezen? ik meende het hier wel voorbij te hebben zien komen maar kan de oplossing niet terug vinden.
het Energy dashboard is voor wat ik interressant vind meer dan voldoende en dan scheelt dat weer 2 containers die ik niet nodig heb.
Ja, dat kan, je kunt de kabel rechtstreeks in je HA systeem stoppen en dan deze integratie gebruiken. Er zijn ook verschillende modules te koop die de data doorsturen op je netwerk, eventueel via ESPHome

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01
Heeft iemand tips hoe ik onbedoelde pieken het beste netjes kan wegpoetsen? Ik heb er nu een filter voor gebruikt, maar dat zorgt voor een na-ijl effect, gezien ik niet op een vaste periode nieuwe waardes binnenkrijg.
Wellicht moet ik andere settings gebruiken?

Blauw is 't origineel, en ik wil die individuele pieken wegpoetsen, zonder het na-ijleffect. Ik heb de filters een beetje gekopiëerd van de filter pagina, dus wellicht gebruik ik de verkeerde, of zijn er handigere instellingen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62iwqlclhTHtMTPoJz5VH57AF2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNdCsBGwAhwhWXTMz12GLH9l.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
    filters:
      - filter: outlier
        window_size: 4
        radius: 500
      - filter: lowpass
        time_constant: 10
        precision: 2

[ Voor 13% gewijzigd door I-King op 20-04-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:26

Valkyre

Kitesurf FTW!

TheFes schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:41:
[...]

Ja, dat kan, je kunt de kabel rechtstreeks in je HA systeem stoppen en dan deze integratie gebruiken. Er zijn ook verschillende modules te koop die de data doorsturen op je netwerk, eventueel via ESPHome
cool dan ga ik die vanavond eens proberen, mijn vmware host (met HA VM) draait in de meterkast op een chinese NUC dus kan gewoon 'rechtstreeks'

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 22:14

TWKterry

Master Mariner

In mijn zoektocht naar een nieuwe electrische boiler (warm water) zoek ik iets wat ik kan aansturen via HA.

De Tesy Modeco clould heeft een soort webservice en apps om dit te doen maar geen info over API/MQTT, wel deze https://github.com/StyraHem/TesyForHASS gevonden. Zag ook enkele posts hier waarbij men zelf sensoren plaatst op de leidingen om eea te meten en dan via een switch on/off te doen.

Zijn er mensen die betere opties weten of met de Tesy boiler evaring hebben kwa aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

Een vraag over Honeywell EvoHome.
Ik heb EvoHome draaien met alle zones bezet en heb HA gekoppeld via de cloud aan EvoHome.
Nu zou ik graag de cloud omzeilen en de besturing geheel lokaal willen doen vanuit HA.
Is dat uberhaupt mogelijk? En zo ja, waar kan ik daar wat instructie voor vinden?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-09 21:43
@TWKterry Geen ervaring met het specifieke product, maar wel de productlijn; Ariston Velis EVO WiFi
Ik heb een non-WiFi versie van dit model, erg tevreden. Kan na verloop van tijd wat ongewenst geluid produceren tijdens het opwarmen, maar dat komt bijna niet voor als je de boiler goed onderhoudt.
De WiFi variant lijkt volgens deze GitHub pagina aangestuurd te kunnen worden via Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
JoepW schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:45:
Ik heb EvoHome draaien met alle zones bezet en heb HA gekoppeld via de cloud aan EvoHome.
Nu zou ik graag de cloud omzeilen en de besturing geheel lokaal willen doen vanuit HA.
Is dat uberhaupt mogelijk? En zo ja, waar kan ik daar wat instructie voor vinden?
Dat kan zie: https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584
Github (klik vooral door naar de wiki): https://github.com/zxdavb/evohome_cc

Wel enorm work-in-progress installatie via HACS, dus je moet wel een beetje lol hebben in prutsen met HA. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

llevering schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:58:
[...]

Dat kan zie: https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584
Github (klik vooral door naar de wiki): https://github.com/zxdavb/evohome_cc

Wel enorm work-in-progress installatie via HACS, dus je moet wel een beetje lol hebben in prutsen met HA. :)
Thanks!
Dat ga ik dan eens uitproberen in mijn test omgeving... Wel ff wachten op slechter weer... haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
JoepW schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:45:
Mogelijk alternatief: ondersteund EvoHome HomeKit? Ik neem aan van wel. In dat geval kun je Home Assistant inzetten als HomeKit Controller en de EvoHome spullenboel daarmee laten verbinden. Dat is wat ikzelf nu gebruik in combinatie met (cloud only) Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

RobertMe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:11:
[...]

Mogelijk alternatief: ondersteund EvoHome HomeKit? Ik neem aan van wel. In dat geval kun je Home Assistant inzetten als HomeKit Controller en de EvoHome spullenboel daarmee laten verbinden. Dat is wat ikzelf nu gebruik in combinatie met (cloud only) Tado.
Helaas ondersteund EvoHome HomeKit niet ;(
Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Rembock schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:55:
@TWKterry Geen ervaring met het specifieke product, maar wel de productlijn; Ariston Velis EVO WiFi
Ik heb een non-WiFi versie van dit model, erg tevreden. Kan na verloop van tijd wat ongewenst geluid produceren tijdens het opwarmen, maar dat komt bijna niet voor als je de boiler goed onderhoudt.
De WiFi variant lijkt volgens deze GitHub pagina aangestuurd te kunnen worden via Home Assistant.
Dat lijkt een betere optie want de GitHub ondersteuning is actueel Wel via de cloud helaas maar via een 90jaar oud bedrijf, zal dus nog wel even blijven 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:27
Valkyre schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:09:
[...]

[...]

pff gister een groot deel van de avond van alles geprobeerd, VM uit, instellingen op goed geluk overhevelen.
de problemen niet op kunnen lossen.
als een laatste wanhoops poging heb ik de zigbee en P1 USB kabel 'stroomloos' gemaakt en daarna draaide het allemaal weer vlekkeloos. |:(
waarom ik daar niet eerder aandacht was omdat de zigbee schakelaars/lampen na een paar keer drukken wel deels aangingen dat ik eigenlijk een hardware probleem deels uitgesloten had.

Wat ik zou doen:
Eerst alleen de P1 poort weer activeren. En dat doe je door de integratie te verwijderen. En dan weer toe te voegen (met de juiste smart meter versie, even opzoeken op jouw type). De nieuwe integratie voegt m meteen als path toe (niet meer als USB of TTY).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfwem_IMdp1N3pVPvnUYKnckq9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rwEIrpApAFrZfa60UCkUgtG4.png?f=user_large

dan checken: werkt alles nog? En doet de P1 lezer wat 'ie moet doen? Je moet mogelijk een uur wachten tot er een reading komt.

Als dat werkt, top. Niet meer aankomen. Dan gaan we naar Zigbee. Als de P1 niet werkt praten we hier verder :9

Zigbee: doe de adapter/coordinator weer in je device (RPi of iets anders) en check bij de hardware settings (supervisor / systeem / host: 3 puntjes) waarop de coordinator staat.
Zet dat path-by-id in je config.

En hier ook weer checken of dit werkt :*) Als dan alles weer omdondert zou ik zeggen: resetten of firmware flashen of in de prullebak en een nieuwe zigbee stick >:)

edit: ik lees dat je een VM hebt. Zorg ervoor dat de hardware wordt doorgegeven aan de VM

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 20-04-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Even iets anders: Ik krijg sinds een van de laatste updates een vage foutmelding in de supervisor logs.
Alles werkt. Maar toch iets dat ik graag wil oplossen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px9vdoo-TSHLgdqpgCaRRPR0fbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6cLHtkrJDMwrjG5eag8EEQM.png?f=fotoalbum_large

Een willekeurige greep uit de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
22-04-20 15:19:33 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.SECURITY/ContextType.CORE
22-04-20 15:19:33 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.SUPERVISOR
22-04-20 15:19:33 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.PLUGIN
22-04-20 15:19:33 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] System checks complete
22-04-20 15:19:33 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-04-20 15:19:34 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-04-20 15:19:34 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state CoreState.RUNNING
22-04-20 15:19:34 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixups.store_execute_remove] Remove invalid Store: core
22-04-20 15:19:34 ERROR (MainThread) [supervisor.store.repository] Can't remove built-in repositories!
22-04-20 15:19:34 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
22-04-20 15:40:03 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-04-20 16:03:35 INFO (MainThread) [supervisor.misc.tasks] Add-on auto update process 0826754b_dsmr_reader
22-04-20 16:03:35 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new partial backup with slug 422e9bfe
22-04-20 16:03:35 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backing up 422e9bfe store Add-ons

Googlen gaf me heel veel hits voor gerelateerde problemen met repositories. Maar niet deze foutmelding.

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 20-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 18:58
Imperial Guard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Aangezien we de warmere dagen in gaan wil ik hier ook de pomp van de vloerverwarming slimmer maken.
Zie jij de mogelijkheid om je NodeRed script te delen?
Ok poging om dat script te delen, mocht jij of iemand anders vragen hebben dan hoor ik het wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQnbjOUb43EjJxR70JUk70Gas24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chzZA1eKY6D6ajOqPgUi8o17.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
[
    {
        "id": "d09216c8762bc1e5",
        "type": "server-state-changed",
        "z": "72d7e960249c1716",
        "name": "Ketel aan op CV",
        "server": "b08467d5.010fe8",
        "version": 3,
        "exposeToHomeAssistant": false,
        "haConfig": [
            {
                "property": "name",
                "value": ""
            },
            {
                "property": "icon",
                "value": ""
            }
        ],
        "entityidfilter": "binary_sensor.slave_ch_active_boiler_otgw",
        "entityidfiltertype": "exact",
        "outputinitially": false,
        "state_type": "str",
        "haltifstate": "",
        "halt_if_type": "str",
        "halt_if_compare": "is",
        "outputs": 1,
        "output_only_on_state_change": true,
        "for": "",
        "forType": "num",
        "forUnits": "seconds",
        "ignorePrevStateNull": false,
        "ignorePrevStateUnknown": false,
        "ignorePrevStateUnavailable": false,
        "ignoreCurrentStateUnknown": false,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": false,
        "outputProperties": [
            {
                "property": "payload",
                "propertyType": "msg",
                "value": "",
                "valueType": "entityState"
            },
            {
                "property": "data",
                "valueType": "eventData"
            },
            {
                "property": "topic",
                "valueType": "triggerId"
            }
        ],
        "x": 80,
        "y": 160,
        "wires": [
            [
                "63137b1d954412b3"
            ]
        ],
        "icon": "font-awesome/fa-fire"
    },
    {
        "id": "63137b1d954412b3",
        "type": "switch",
        "name": "VVW schakelaar aan/uit",
        "property": "payload",
        "rules": [
            {
                "t": "eq",
                "v": "on",
                "vt": "str"
            },
            {
                "t": "eq",
                "v": "off",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "outputs": 2,
        "x": 290,
        "y": 160,
            [
                "21da7e4a8c963f92",
                "a6b89be780887198",
                "a3cfa07c399a2cd6"
            ],
            [
                "a8bc6b315401c579"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "21da7e4a8c963f92",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Vloerverwarming aan",
        "debugenabled": false,
        "service_domain": "switch",
        "service": "turn_on",
        "entityId": "switch.on_off_plug_in_unit_4",
        "data": "",
        "dataType": "jsonata",
        "mergecontext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "x": 740,
        "y": 80,
            [
                "9e8079abee5910dc"
            ]
        ],
        "icon": "node-red-contrib-actionflows/loopflow.png"
    },
    {
        "id": "f023d972facbf9d4",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Vloerverwarming uit",
        "debugenabled": false,
        "service_domain": "switch",
        "service": "turn_off",
        "entityId": "switch.on_off_plug_in_unit_4",
        "data": "",
        "dataType": "jsonata",
        "mergecontext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "x": 740,
        "y": 240,
            [
                "20cbc1ac48b7e4e8"
            ]
        ],
        "icon": "node-red-contrib-actionflows/loopflow.png"
    },
    {
        "id": "a8bc6b315401c579",
        "type": "delay",
        "name": "",
        "pauseType": "delay",
        "timeout": "30",
        "timeoutUnits": "minutes",
        "rate": "1",
        "nbRateUnits": "16",
        "rateUnits": "minute",
        "randomFirst": "1",
        "randomLast": "5",
        "randomUnits": "seconds",
        "drop": true,
        "allowrate": false,
        "x": 510,
            [
                "f023d972facbf9d4",
                "ba7124a44f527a74"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "9e8079abee5910dc",
        "type": "debug",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 930,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "20cbc1ac48b7e4e8",
        "type": "debug",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 930,
    },
    {
        "id": "a6b89be780887198",
        "type": "change",
        "name": "reset",
            {
                "t": "set",
                "p": "reset",
                "pt": "msg",
                "to": "true",
                "tot": "bool"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
            [
                "a8bc6b315401c579"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "ba7124a44f527a74",
        "type": "delay",
        "name": "Summer monthly run",
        "pauseType": "delay",
        "timeout": "14",
        "timeoutUnits": "days",
        "rate": "1",
        "nbRateUnits": "1",
        "rateUnits": "second",
        "randomFirst": "1",
        "randomLast": "5",
        "randomUnits": "seconds",
        "drop": false,
        "allowrate": false,
        "x": 480,
            [
                "21da7e4a8c963f92",
                "a8bc6b315401c579"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "a3cfa07c399a2cd6",
        "type": "change",
        "name": "Reset",
            {
                "t": "set",
                "p": "reset",
                "pt": "msg",
                "to": "true",
                "tot": "bool"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
            [
                "ba7124a44f527a74"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "9ed03f018e8d2912",
        "type": "comment",
        "name": "Warmtevraag ketel",
        "info": "",
        "x": 90,
        "y": 120,
    },
    {
        "id": "9fad6cde9c7f8330",
        "name": "Schakelaar verdeler",
        "info": "",
        "y": 120,
    },
    {
        "id": "8698449a1c3fc48a",
        "name": "Uit na 30 min",
        "info": "Nadat de warmtevraag weg valt telt timer 30 minuten om de verdeler pomp uit te zetten. Dit om te voorkomen dat de energie zuinige pomp te vaak aan en uit schakelt",
        "x": 510,
        "y": 200,
    },
    {
        "id": "b1b2ea4dcfaf8642",
        "name": "Zomerperiode periodiek draaien",
        "info": "In de zomer wordt telkens een timer van 14 dagen gestart om de pomp 1 keer in de 14 dagen te laten draaien voor half uurtje. Dit om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten",
        "x": 490,
        "y": 40,
    },
    {
        "id": "b08467d5.010fe8",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "version": 1,
        "addon": true,
        "rejectUnauthorizedCerts": true,
        "ha_boolean": "y|yes|true|on|home|open",
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 21:11
Kunnen jullie mij op weg helpen of wellicht heeft iemand het al?
Ik ben aan het kijken naar een warmtepomp maar om daar een goede berekening voor te maken word er geadviseerd goed naar je gasverbruik te kijken (warmte vs water).

Nu heb ik een watermeter en een P1 lezer.
Wat ik dus zoek is een counter die het gasverbruik meet als er ook waterverbruik is, als dat net de verwarming ook bezig is krijg je een verkeerd beeld maar denk al met al dat je toch een prima basis beeld ermee kan maken.

Heeft iemand al zoiets gemaakt? Of kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 07:50
martinvdm schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:19:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    - service: camera.snapshot
      data:
       entity_id: camera.voordeur
       filename: '/config/www/snapshot_voordeurcam.jpg'

service: notify.martin
      data:
        title: 'Deurbel'
        data:
          push:
            sound: "Doorbell.wav"
          attachment:
            url: https://hassurl/local/snapshot_voordeurcam.jpg
          actions:
            - action:
              title: Open Camera
              uri: /lovelace/camera

Ik gebruik al tijden bovenstaande yaml voor de deurbel snapshot. Werkt prima.
Sinds kort (draai 2022.3.7) werken de snapshots wel op de iPhone maar komen ze niet meer door op de Apple Watch. Meer mensen hier last van?
Om mezelf even te quoten; zodra je een Action url ingeef werkt de image niet meer. Zonder dus de Actions werkt het weer prima :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Daros schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:46:
Ik ben aan het kijken naar een warmtepomp maar om daar een goede berekening voor te maken word er geadviseerd goed naar je gasverbruik te kijken (warmte vs water).

Wat ik dus zoek is een counter die het gasverbruik meet als er ook waterverbruik is, als dat net de verwarming ook bezig is krijg je een verkeerd beeld maar denk al met al dat je toch een prima basis beeld ermee kan maken.

Met dit weer is de verwarming toch helemaal niet aan en is het verbruik puur water verwarming?
Tenminste bij mij sinds meer dan een week zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk

Geen idee of dit goed te maken is, omdat het gasverbruik 1x per uur wordt gerapporteerd. En hoe match je dat met waterverbruik :?

Ik kan je wel vertellen dat met een warmtepomp alleen gas wordt gebruikt voor koken en douchen (als de buitentemp > dan de cutoff waarde waarop gas mag worden gebruikt) .
Zie grafiek van vanochtend. 2x douchen en verder (pasta) koken in de avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPNwBsv1qQ9rMGtdg9DhiYIMiVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmqVM88QpANgVWheie8NTLwi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 20-04-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

TWKterry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:20:
[...]

Met dit weer is de verwarming toch helemaal niet aan en is het verbruik puur water verwarming?
Nou bij mij niet. Elke ochtend wordt er even kort gestookt om de kantoren (2 kamers) van 18 naar 20,5 te brengen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

JoepW schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:31:
[...]

Nou bij mij niet. Elke ochtend wordt er even kort gestookt om de kantoren (2 kamers) van 18 naar 20,5 te brengen. 8)
OK, fair enough.
Dan zou ik proberen om iets met een timer-helper te doen.
Een automation die triggert als de watermeter begint start de timer vanaf 0.
Een autoamtion die triggert als de watermeter stopt en dan de timer stopt en uitleest, deze waarde optellen bij een andere totale_tijd_sensor
Een automation die de totale_tijd_sensor reset om middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
TWKterry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:24:
[...]

OK, fair enough.
Dan zou ik proberen om iets met een timer-helper te doen.
Een automation die triggert als de watermeter begint start de timer vanaf 0.
Een autoamtion die triggert als de watermeter stopt en dan de timer stopt en uitleest, deze waarde optellen bij een andere totale_tijd_sensor
Een automation die de totale_tijd_sensor reset om middernacht.
Hmm. Ik zou misschien iets gaan proberen met de utility meter (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/)

Eerst een sensor maken die het watergebruik optelt
YAML:
1
2
3
4
  - platform: integration
    source: sensor.watergebruik
    name: integrated_watergebruik
    round: 2

En dan de utility meter per uur (hourly)
YAML:
1
2
3
hourly_watergebruik:
  source: sensor.integrated_watergebruik
  cycle: hourly

Voor je stroomgebruik kan je hetzelfde doen.
Vervolgens kan je met een slimme rekentruc het hourly watergebruik matchen met het hourly gas- en energie gebruik. Bv hourly_watergebruik > 2 kuub, registreer gas in een nieuwe sensor (template) en hetzelfde voor energie

Die "match" plot je dan in een grafiek zodat je het overzicht hebt wanneer er binnen dat uur water + energie gevraagd werd.

ps: ik bedenkt me nu ineens: je bent toch geïnteresseerd in het "warm water" gebruik? Kan je geen temperatuursensor op de aanvoerleiding plakken? Dan meet je eenvoudig hoe lang er warm water wordt gevraagd (en hoeveel kuub dat is in je watersensor). Kuub op momenten dat het warm moet zijn is de mogelijke besparing voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:48
Ik krijg onderstaande melding in mijn logboek.

code:
1
Template warning: 'strptime' got invalid input '{'value': '220421102551S'}' when rendering template '{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SW') }}' but no default was specified. Currently 'strptime' will return '{'value': '220421102551S'}', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

nu gebruik ik strptime in onderstaande template sensor. Er zit dus een fout is maar ik kom er niet achter wat het is. Als ik kijk naar de python docs dan lijkt het goed te zijn (link)

code:
1
2
3
4
5
  - platform: mqtt
    name: "DSMR Last Update"
    state_topic: "p1meter/timestamp"
    unit_of_measurement: ""
    value_template: "{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%S') }}"

Iemand die mij in de goede richting kan duwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
haborym schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:37:

code:
1
Template warning: 'strptime' got invalid input '{'value': '220421102551S'}' when rendering template '{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SW') }}' but no default was specified. Currently 'strptime' will return '{'value': '220421102551S'}', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

nu gebruik ik strptime in onderstaande template sensor. Er zit dus een fout is maar ik kom er niet achter wat het is. Als ik kijk naar de python docs dan lijkt het goed te zijn (link)

code:
1
2
3
4
5

Letterlijk de errormelding volgen en een default toevoegen aan je value_template

Zie hier een voorbeeld van een toegevoegd default https://www.home-assistan...mbers-selects-and-sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
haborym schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:37:

code:
1

code:
1
2
3
4
5

@Koepert
Een default toevoegen gaat hier niet helpen, het template is namelijk gewoon niet correct hier. De waarde vanuit de value_json heeft een S op het einde, dus die moet je ook mee benomen in het format for je strptime

Zo zal hij beter werken:
YAML:
1
value_template: "{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SS') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
TheFes schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:54:
[...]

@Koepert
Een default toevoegen gaat hier niet helpen, het template is namelijk gewoon niet correct hier. De waarde vanuit de value_json heeft een S op het einde, dus die moet je ook mee benomen in het format for je strptime

Zo zal hij beter werken:
YAML:
1
value_template: "{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SS') }}"
Ik heb dat van jou geprobeerd maar de foutmelding blijft. Ik denk dat ik dit moet gaan oplossen door eerst de S eruit te slopen en daarna een strptime functie kan gebruiken. Geen idee nog hoe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
haborym schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ik heb dat van jou geprobeerd maar de foutmelding blijft. Ik denk dat ik dit moet gaan oplossen door eerst de S eruit te slopen en daarna een strptime functie kan gebruiken. Geen idee nog hoe :P
Bij mij werkte dat wel.
Was de errormelding precies hetzelfde? Ofwel, werd er ook vermelding gemaakt van {'value': '220421102551S'}?

Ik heb het namelijk met die value getest in deloper tools > template
[code=jinja]
{% set value_json = { 'timestamp': [ '220421102551S' ] } %}
{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SS') }}
[/]

Geeft bij mij: 2022-04-21 10:25:51

Die S er af slopen is verder niet zo moeilijk, maar zou verder niet nodig moeten zijn.

Oh, wacht, je moet dit gebruiken:
Django/Jinja:
1
{{ strptime(value_json.timestamp[0].value, '%y%m%d%H%M%SS') }}

Nieuwe werkende test:
Django/Jinja:
1
2
{% set value_json = { 'timestamp': [ {'value': '220421102551S'} ] } %}

[ Voor 26% gewijzigd door TheFes op 21-04-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
TheFes schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
[...]

Bij mij werkte dat wel.
Was de errormelding precies hetzelfde? Ofwel, werd er ook vermelding gemaakt van {'value': '220421102551S'}?

Django/Jinja:
1
2

Die S er af slopen is verder niet zo moeilijk, maar zou verder niet nodig moeten zijn.

Django/Jinja:
1
code:
1
Template warning: 'strptime' got invalid input '{'value': '220421130450S'}' when rendering template '{{ strptime(value_json.timestamp[0], '%y%m%d%H%M%SS') }}' but no default was specified. Currently 'strptime' will return '{'value': '220421130450S'}', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Wanneer ik die optie van Koepert toepaste, verdween de foutmelding maar werd de waarde niet goed getoond in HA. (Logisch ook omdat hij terug viel naar de default waarde welke ik had gezet op 220421130450S
TheFes schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:11:
[...]

Bij mij werkte dat wel.

[code=jinja]
[/]

Django/Jinja:
1

Nieuwe werkende test:
Django/Jinja:
1
2
{% set value_json = { 'timestamp': [ {'value': '220421102551S'} ] } %}
Dit werkt wel inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 21:11
TWKterry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:20:
[...]

Klopt, met dit weer niet. Maar er komt vanzelf een tijd dat de verwarming wel weer aanmoet. Dan ben ik maar voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:43
Ik gebruik de animated weather card: https://github.com/bramkragten/weather-card
Alleen laden op mijn iphone de eerste keer de iconen niet, dit probleem heb ik niet op mijn ipad of pc.

Heb de cache al een verwijderd op mijn iphone dan werkt het 1x, iemand een idee wat dit kan zijn?
Kan er namelijk niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik was altijd in de veronderstelling dat het energy dashboard altijd om 12 minuten over het hele uur geupdated werd. maar zojuist zag ik hem precies op het hele uur werken. bij controle blijkt dat enkele sensoren die enkele minuten over het hele uur komen niet meegenomen worden (maar in het volgende uur). Is dit aanpasbaar?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10
oltk schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:08:
[...]

Hmm. Ik zou misschien iets gaan proberen met de utility meter (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/)

Eerst een sensor maken die het watergebruik optelt
YAML:
1
2
3
4
  - platform: integration
    source: sensor.watergebruik
    name: integrated_watergebruik
    round: 2

En dan de utility meter per uur (hourly)
YAML:
1
2
3
hourly_watergebruik:
  source: sensor.integrated_watergebruik
  cycle: hourly

Voor je stroomgebruik kan je hetzelfde doen.
Vervolgens kan je met een slimme rekentruc het hourly watergebruik matchen met het hourly gas- en energie gebruik. Bv hourly_watergebruik > 2 kuub, registreer gas in een nieuwe sensor (template) en hetzelfde voor energie

Die "match" plot je dan in een grafiek zodat je het overzicht hebt wanneer er binnen dat uur water + energie gevraagd werd.

ps: ik bedenkt me nu ineens: je bent toch geïnteresseerd in het "warm water" gebruik? Kan je geen temperatuursensor op de aanvoerleiding plakken? Dan meet je eenvoudig hoe lang er warm water wordt gevraagd (en hoeveel kuub dat is in je watersensor). Kuub op momenten dat het warm moet zijn is de mogelijke besparing voor gas.
Dat doe ik ongeveer… alleen check ik de temp op de leiding in combinatie met de waterflow (L/min). Als de temperatuur van de leiding 5 graden hoger is dan de ambient temperature bij de ketel en de flow is groter dan 0. Dan begint de Google speaker in de badkamer na 4 minuten te roepen dat een niet nader te noemen puber de kraan dicht moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-08 03:27
Hallo allemaal,

Ik probeer via DSML een slimme meter te koppelen, maar de integratie wil niet installeren. De hardware wordt gevonden: /dev/ttyUSB0 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: ABSCDFB8 - FTDI
Foutmelding tijdens toevoegen integratie: "Kon niet verbinden". Integratie wordt niet toegevoegd.

Via een Screen Terminal sessie op een Mac blijkt er elke paar seconden data te komen, is alleen onleesbaar. Ik heb weinig kennis van seriële verbindingen. Gebruikt commando:
sudo screen cu.usbserial-ABSCDFB8 115200
Output:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGFuiTuH_TAKwkBKCgqq34qh0tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHzuxegQAWx1LR5xcxxo6sW9.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand tips om te troubleshooten?

Systeem:
- Pi 4B met originele Raspberry Pi 5,1V - 3A voeding
- 120GB SSD voor HA systeem (dus geen SD kaart)
- P1 kabel van deze webshop
- KAIFA E0025 slimme meter

Zelf al geprobeerd:
- powered USB hub op USB3 poort vd Pi, SSD en slimme meter op de hub
- alle mogelijke DSML versies geprobeerd bij toevoegen integratie
- P1 kabel verwijderd en weer ingeplugd

Dank,
Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 05:28
Pieter274 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:32:
Hallo allemaal,

Ik probeer via DSML een slimme meter te koppelen, maar de integratie wil niet installeren. De hardware wordt gevonden: /dev/ttyUSB0 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: ABSCDFB8 - FTDI
Foutmelding tijdens toevoegen integratie: "Kon niet verbinden". Integratie wordt niet toegevoegd.

Via een Screen Terminal sessie op een Mac blijkt er elke paar seconden data te komen, is alleen onleesbaar. Ik heb weinig kennis van seriële verbindingen. Gebruikt commando:
Output:
[Afbeelding]

Systeem:

Zelf al geprobeerd:

Dank,
Pieter
gebruik eens een andere Baud rate. Zoals 19200.

Dus iets als
code:
1
sudo screen cu.usbserial-ABSCDFB8 19200

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
dogtagz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:58:
[...]

Dus iets als
code:
1
19200:
�N�=�=����j�K�o��J���=�=�����Ϝ�������J�N�N=/K���K��J�J��Jj�K�=�O��O���

Ook geprobeerd: 57600, 28800 en 9600.

Wat wel apart is: steeds wanneer ik het screen commando geef komt er eerst (heel kort) onderin een foutmelding: "cu.usbserial-ABSCDFB8: ioctl TIOCEXCL failed: Resource busy"

Schijnt iets te maken te hebben met het exclusief openen van een verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 21:54
@Pieter274 Ook al eens aangesloten op de USB 2.0 poort van de Pi?
Ik heb deze meter zelf ook en ik gebruik DSMR 4 en werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
etienne001 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:07:
Interessant.
- Dus dan is het in elk geval mogelijk, fijn dat te weten.
- Ook fijn bevestiging te hebben dat het DSMR 4 moet zijn. Dank!
- Ik ben begonnen zonder USB hub en toen zat de P1 in een USB2 poort en de SSD in een USB3 poort. Maar goed dat werkte ook niet.

Toch maar andere P1 kabel proberen? Die ik nu heb is compatibel bevonden voor deze meter, maar ja...
Ineens een idee: welke kabel heb jij? En waar gekocht?

Veel dank,
Pieter

[ Voor 5% gewijzigd door Pieter274 op 21-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Heb je die P1-lezer er al een tijdje aan hangen? Dan kun je het gemiddelde gasverbruik zien van de zomermaanden vorig jaar. Zo deed ik het ook. Het varieert wat, maar je krijgt al snel een redelijk goed beeld als je over 2-3 maanden kijkt.

En als je dat verleden nog niet hebt, dan is het mss nog even wachten op het moment dat je niet meer stookt om je huis te verwarmen en je hebt de eenvoudigste ‘schakeling’ om te meten hoeveel gas je voor je SWW nodig hebt 8) :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
Pieter274 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:24:
[...]

Interessant.
- Dus dan is het in elk geval mogelijk, fijn dat te weten.
- Ook fijn bevestiging te hebben dat het DSMR 4 moet zijn. Dank!
- Ik ben begonnen zonder USB hub en toen zat de P1 in een USB2 poort en de SSD in een USB3 poort. Maar goed dat werkte ook niet.

Toch maar andere P1 kabel proberen? Die ik nu heb is compatibel bevonden voor deze meter, maar ja...
Ineens een idee: welke kabel heb jij? En waar gekocht?

Veel dank,
Pieter
Ik weet niet of het wenselijk is dat ik hier de shop ga benoemen, ik heb je een DM gestuurd.
Wel vreemd een slimme meter kabel lijkt mij een slimme meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pieter274 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:32:
Hallo allemaal,

Output:
[Afbeelding]

Systeem:

Zelf al geprobeerd:

Dank,
Pieter
Heb je geprobeerd om een monitoringprogramma op de Pi te installeren zoals Home Assistant of Domoticz? Die regelen de hele koppeling en dan hoef je zelf niet te pielen. Ik ben ook geen held in programmeren, maar Home Assistant installeren lukte wel en de rest ging gewoon vanzelf.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Hippe Lip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:33:
[...]
Heb je geprobeerd om een monitoringprogramma op de Pi te installeren zoals Home Assistant of Domoticz?
Ik heb Home Assistant draaien op de Pi. Of bedoel jij een dedicated slimmer meter P1 oplossing op een Pi, waarbij de Pi alleen maar dat ene doet?
Ik wil Home assistant ook gebruiken voor automatisering. Dus ik wil de integratie "DSML" gebruiken. Ik dacht dat dat een kwestie zou zijn van installeren, P1 kabel erin en gaan. Maar dat loopt dus even anders...

[ Voor 15% gewijzigd door Pieter274 op 21-04-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
etienne001 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:30:
[...]Wel vreemd een slimme meter kabel lijkt mij een slimme meter kabel.
Zou het ook theoretisch mogelijk kunnen zijn dat de slimme meter incorrecte data uitstuurt?
dogtagz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:58:
[...]
Dus iets als
code:
1
Zou het ook kunnen zijn dat het format van de text anders moet, met een of andere toevoeging zoals ,cs8? Zoals ik al zei ben ik geen held in seriele poorten.

[ Voor 41% gewijzigd door Pieter274 op 21-04-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 05:28
Pieter274 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:48:
[...]

Zou het ook kunnen zijn dat het format van de text anders moet, met een of andere toevoeging zoals ,cs8? Zoals ik al zei ben ik geen held in seriele poorten.
Op deze website http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ staat een hoop nuttige informatie. Met name de instellingen van seriële communicatie.

DSMR 2.2
9600 7E1:
Baudrate = 9600
Data bits = 7
Parity = Even
Stop bits = 1

DSMR 4.0/4.2?
115200 8N1:
Baudrate = 115200
Data bits = 8
Parity = None
Stop bits = 1

Er wordt ook wat verteld over logische 1 en 0 omgedraaid. Ik weet niet in hoeverre dit voor jou van toepassing is.

Ik ben zelf geen held met command line uitlezen van een com poort ;) probeer anders Putty?

[ Voor 6% gewijzigd door dogtagz op 21-04-2022 23:04 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb mijn WTW unit (Zehnder WHR930) geautomatiseerd in Home Assistant en dat werkt heel goed. Heel af en toe komt het voor dat een MQTT commando niet aankomt (of genegeerd wordt) en daarom doe ik maximaal 5 pogingen met tussenpozen van 2 minuten, totdat de juiste ventilatiestand is geactiveerd.

Voor debugging krijg ik momenteel bij ieder commando een notificatie op mijn telefoon, maar ik zou graag willen dat ik dit alleen krijg als de eerste poging is mislukt, dus repeat.index > 1.

Heeft iemand een idee hoe je dat zou kunnen realiseren?

Dit is mijn action voor ventilatiestand 1:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  action:
    repeat:
      while:
        - condition: template                         # Ventilatie staat niet op stand 1
          value_template: "{{ (states.sensor.wtw_ventilation_level.state | int) != 1 }}"
        - condition: state                            # Ventilatie staat op automatisch
          entity_id: input_boolean.ventilatie_stand_auto
        - condition: template                         # Maximaal 5 pogingen
          value_template: "{{ repeat.index <= 5 }}"
      sequence:
        - service: mqtt.publish                       # Set ventilatie stand via MQTT
          data_template:
            topic: house/ventilation/whr930/setventilation
            payload: 1
            retain: false
        - service: notify.mobile_app_iphone_van_repsect   # Notificatie naar iPhone
          data:
        - delay: "00:02:00"                           # Wacht 2 minuten om het evt. nog een keer te proberen

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
@Repsect

Die repeat.index is ook bescikbaar in je sequence van acties.
Dus op basis van die conditie kun je de notificatie versturen. Bijv. via een choose?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01
I-King schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:48:
Heeft iemand tips hoe ik onbedoelde pieken het beste netjes kan wegpoetsen? Ik heb er nu een filter voor gebruikt, maar dat zorgt voor een na-ijl effect, gezien ik niet op een vaste periode nieuwe waardes binnenkrijg.
Wellicht moet ik andere settings gebruiken?

Blauw is 't origineel, en ik wil die individuele pieken wegpoetsen, zonder het na-ijleffect. Ik heb de filters een beetje gekopiëerd van de filter pagina, dus wellicht gebruik ik de verkeerde, of zijn er handigere instellingen :)

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
    filters:
      - filter: outlier
        window_size: 4
        radius: 500
      - filter: lowpass
        time_constant: 10
        precision: 2
Iemand die me hierbij kan helpen? Ik krijg via mqtt soms >40kW verbruik binnen, dat klopt uiteraard niet. Het liefste zou ik ze gelijk bij de bron filteren, maar een extra sensor toevoegen als afgeleide is ook prima. Ik zou die nog bij de range kunnen afvangen, maar bovenstaand punt blijft wel bestaan, hij zakt niet door naar 0 doordat hij bij gelijkblijvende waardes niet aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 06:44
@rubensp welke entity’s heb je aan je overzicht pagina gekoppeld zodat je de temperaturen kan zien.
Ik ben nog op zoek naar op lossing:
Laat status van verlichting zien, als er maar 1 lamp aan is in de ruimte dan moet de mdi op lichten.
Single tap => navigate naar juiste pagina.
Dubbel tap / hold => toggle alle lampen
secundaire info: ruimte temperatuur.

Zelf ook al een tijdje aan het experimenteren met mushroom. Erg clean allemaal

[ Voor 10% gewijzigd door The Fatal op 22-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Nu online
RudolfR schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:18:
@Repsect

Die repeat.index is ook bescikbaar in je sequence van acties.
Dus op basis van die conditie kun je de notificatie versturen. Bijv. via een choose?
Klopt, maar een choose zorgt er dan voor dat er óf een message verstuurd wordt óf een MQTT commando. Hoewel ik het commando natuurlijk bij zowel de choose als de default kan neerzetten, maar ik zoek eigenlijk een iets nettere oplossing. Als die er is dan heb ik geen keus natuurlijk.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Het is vast heel simpel maar het lukt me niet. Heb een paar dagen geleden een kwhmeter geïnstalleerd en dat werkt uit de kunst, maar nu wil ik de totale opbrengst van de zonnepanelen in mijn dashboard hebben, dus met het getal dat op de 'domme' omvormer stond toen ik de kwhmeter installeerde en activeerde.

Ik dacht aan het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# sensor to add my total production of the solarpanels before buying
# a kwh-meter

- sensor:
      - name: 'Totale zonnepanelen opbrengst sinds aanschaf'
        unit_of_measurement : "kWh"
        state: "{{ (states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') + 21702,5) | round(1,default=0) }}"

Maar hij vertikt het. Ik kan de sensor toevoegen aan het dashboard, maar krijg dan de melding 'Niet beschikbaar'.

Wat zie ik over het hoofd?

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Repsect schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:52:
[...]

Klopt, maar een choose zorgt er dan voor dat er óf een message verstuurd wordt óf een MQTT commando. Hoewel ik het commando natuurlijk bij zowel de choose als de default kan neerzetten, maar ik zoek eigenlijk een iets nettere oplossing. Als die er is dan heb ik geen keus natuurlijk.
Je kunt die choose toch gewoon op het eind van je sequence in de repeat zetten? Na de delay.
En je gebruikt in je template condition een versie om de state op te halen die afgeraden wordt. Beter is states() te gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  action:
    repeat:
      while:
        - condition: template                         # Ventilatie staat niet op stand 1
          value_template: "{{ (states('sensor.wtw_ventilation_level') | int) != 1 }}"
      sequence:
          data_template:
          data:
        - delay: "00:02:00"
        - choose:
            - conditions: "{{ repeat.index > 1 and states('sensor.wtw_ventilation_level') | int) == 1}}"
              sequence:
                - service: notify.je_notify_service
                  data:
                    message: "Er waren {{ repeat.index }} pogingen nodig voor hij goed stond."
            - conditions: "{{ repeat.index == 5 }}"
              sequence:
                  data:
                    message: "Na 5 pogingen stond hij nog niet goed, ik geef het op"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:56:
Het is vast heel simpel maar het lukt me niet. Heb een paar dagen geleden een kwhmeter geïnstalleerd en dat werkt uit de kunst, maar nu wil ik de totale opbrengst van de zonnepanelen in mijn dashboard hebben, dus met het getal dat op de 'domme' omvormer stond toen ik de kwhmeter installeerde en activeerde.

Ik dacht aan het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# a kwh-meter

- sensor:
        state: "{{ (states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') + 21702,5) | round(1,default=0) }}"

Maar hij vertikt het. Ik kan de sensor toevoegen aan het dashboard, maar krijg dan de melding 'Niet beschikbaar'.

Wat zie ik over het hoofd?
Dat een state ALTIJD een string is, en dat je die dus om moet zetten naar een getal
Voeg ook een availability template toe, dan heb je die defaults niet nodig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# a kwh-meter

- sensor:
        availability: "{{ states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') | is_number }}"
        state: "{{ (states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') | float + 21702,5) | round(1) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
The Fatal schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:50:
@rubensp welke entity’s heb je aan je overzicht pagina gekoppeld zodat je de temperaturen kan zien.
Ik ben nog op zoek naar op lossing:
Laat status van verlichting zien, als er maar 1 lamp aan is in de ruimte dan moet de mdi op lichten.
Single tap => navigate naar juiste pagina.
Dubbel tap / hold => toggle alle lampen
secundaire info: ruimte temperatuur.

Zelf ook al een tijdje aan het experimenteren met mushroom. Erg clean allemaal
Per kamer heb ik een groep aangemaakt met alle lights/switches. Die groep zit als entiteit gekoppeld aan de betreffende kamer, zodat je de gehele kamer met dubbel-klik aan/uit kan zetten. De temperatuur die zichtbaar is hoort niet aan die groep/entiteit, maar laat ik via een template uit de bijbehorende temperatuursensor van de kamer ophalen en tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb je daar een voorbeeld van?
De lamp groepen had ik al inderdaad. Maar template volg ik nog niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:05:
[...]

Dat een state ALTIJD een string is, en dat je die dus om moet zetten naar een getal
Voeg ook een availability template toe, dan heb je die defaults niet nodig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# a kwh-meter

- sensor:
        availability: "{{ states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') | is_number }}"
        state: "{{ (states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_total_power_export') | float + 21702,5) | round(1) }}"
Thanx. Moest er wel 21702.5 van maken, want met de komma maakte ie er een zootje van. :-)
Ik heb overigens meer sensoren die met waardes van de p1-meter rekenen en daarbij ook niet availability gebruikt, maar die gaan wel zonder problemen.

Detail dat ik het getal verkeerd had opgeschreven eergisteren. De 0 moest een 8 zijn, want toen ik ff naar de omvormer liep was het verschil 80. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:31:
[...]

Thanx. Moest er wel 21702.5 van maken, want met de komma maakte ie er een zootje van. :-)
Ik heb overigens meer sensoren die met waardes van de p1-meter rekenen en daarbij ook niet availability gebruikt, maar die gaan wel zonder problemen.

Detail dat ik het getal verkeerd had opgeschreven eergisteren. De 0 moest een 8 zijn, want toen ik ff naar de omvormer liep was het verschil 80. :-)
Dat had ik even gemist ja, maar getallen gebruiken altijd de punt als decimalenteken in templates
Die availability zorgt er voor dat je template sensor unavailable wordt als je bronsensoren niet correct werken. Het template bij state wordt dan ook niet gerenderd. Daardoor zul je nooit een situatie hebben dat je bronsensor geen nummer is, en hoef je dus geen defaults te gebruiken. Bovendien voorkom je er mee dat je na het opstarten een foute state krijgt, en dus raren pieken of dalen in je historie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Hey allen,

Even een vraag. Ik heb een aantal aqua doorsensoren. Nu wil ik een notifcatie ontvangen wanneer ik niet thuis ben op mijn iphone. Homeassistent is niet buiten ons netwerk beschikbaar, daardoor update hij niet de niet thuis status.

Als workaround dacht ik gebruik te maken van Homekit. Dus ik wil de sensor toevoegen aan homekit en vanuit homekit dan een notifcatie sturen. Alleen krijg ik die sensor niet zichtbaar in Homekit. Wel de temperatuur maar niet de deurstatus (open of dicht).

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:40:
[...]

Dat had ik even gemist ja, maar getallen gebruiken altijd de punt als decimalenteken in templates
Die availability zorgt er voor dat je template sensor unavailable wordt als je bronsensoren niet correct werken. Het template bij state wordt dan ook niet gerenderd. Daardoor zul je nooit een situatie hebben dat je bronsensor geen nummer is, en hoef je dus geen defaults te gebruiken. Bovendien voorkom je er mee dat je na het opstarten een foute state krijgt, en dus raren pieken of dalen in je historie krijgt.
Aha, dan moet ik dat ook even bij de andere sensoren zetten, want idd heb ik wel eens rare pieken en dalen. Bedankt maar weer.
Ben nu wel erg in mijn nopjes met de kwhmeter, zodat ik nu toch fatsoenlijk de zonnepanelen kan monitoren.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
The Fatal schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:10:
Heb je daar een voorbeeld van?
De lamp groepen had ik al inderdaad. Maar template volg ik nog niet helemaal
Sure:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X2sMkx6/Capture123.jpg

code:
1
{{ states ('sensor.ZELFVERVANGENNAARTEMPSENSOR') }} °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:01
Je kan toch een notify naar jouw app op de telefoon sturen?

Of via telegram (ik gebruik allebei).

Of bedoelde je dat het niet-thuis detecteren niet goed gaat?
Jboy1991 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:42:

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

[ Voor 18% gewijzigd door djiedjee op 22-04-2022 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Meessen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:39:
Heeft iemand al eens zo'n goedkope bluetooth tracker van de action gebruikt voor aanwezigheid detectie? Was het denken om die aan de sleutelbos te hangen.
https://www.action.com/nl-nl/p/locatietracker-met-bluetooth/

Ik had er één gekocht, maar ben nog het kloten om de geïntegreerde Bluetooth van mijn HP T630 HA server aan de praat te krijgen.
Dit lijkt best kansrijk. Wel ESP32 boards nodig. Maar dan heb je meteen room-tracking :+

mijn ESP32's zijn nog onderweg dus kan niet testen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 22-04-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
djiedjee schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:03:
Je kan toch een notify naar jouw app op de telefoon sturen?

Of via telegram (ik gebruik allebei).

Of bedoelde je dat het niet-thuis detecteren niet goed gaat?

[...]
Dat laatste. Inmiddels work-around gevonden via Icloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:37
Is er ook een makkelijke manier om de naam van een state aan te passen?
Voorbeeld; Ik heb een helper input boolean met de naam gast.
Als er bij ons opgepast wordt dan zet ik deze aan en blijft alles werken als mijn vrouw en ik weg zijn.
Onder de entity card staat deze nu met status: Off. De titel van de card is: Gast aanwezig
Ik zou dus de state graag willen aanpassen naar: Ja of Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:01:
[...]

Je kunt die choose toch gewoon op het eind van je sequence in de repeat zetten? Na de delay.
En je gebruikt in je template condition een versie om de state op te halen die afgeraden wordt. Beter is states() te gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  action:
    repeat:
      while:
      sequence:
          data_template:
          data:
        - choose:
            - conditions: "{{ repeat.index > 1 and states('sensor.wtw_ventilation_level') | int) == 1}}"
              sequence:
                  data:
                    message: "Er waren {{ repeat.index }} pogingen nodig voor hij goed stond."
            - conditions: "{{ repeat.index == 5 }}"
                  data:
                    message: "Na 5 pogingen stond hij nog niet goed, ik geef het op"
Zo simpel kan het inderdaad dus zijn, maar soms zie je het zelf even niet. Gelijk de templates even aangepast. Bedankt voor het meedenken!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Repsect schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:06:
[...]

Zo simpel kan het inderdaad dus zijn, maar soms zie je het zelf even niet. Gelijk de templates even aangepast. Bedankt voor het meedenken!
Ik zag nu dat ik sequence was vergeten in het tweede deel van de choose. Dat heb ik nog toegevoegd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32
etienne001 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:07:
Heb dezelfde combi, echter alleen geen metingen van voltage op de fase, geeft status onbekend. Heb jij dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:08:
[...]

Ik zag nu dat ik sequence was vergeten in het tweede deel van de choose. Dat heb ik nog toegevoegd nu.
Klopt, ik heb het dan ook iets anders gedaan dan jouw voorstel. Voor de volledigheid even mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  action:
    repeat:
      while:
      sequence:
          data_template:
        - choose:
          - conditions: "{{ repeat.index > 1 and repeat.index < 5 }}"
            sequence:
              - service: notify.mobile_app_iphone_van_repect
                data:
          - conditions: "{{ repeat.index == 5 and (states('sensor.wtw_ventilation_level') | int) != 1 }}"
            sequence:
              - service: notify.mobile_app_iphone_van_repsect
                data:
                  message: "Het is niet gelukt om de ventilatie op stand 1 te zetten. Probeer met de afstandsbediening."

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Repsect schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:46:
[...]

Klopt, ik heb het dan ook iets anders gedaan dan jouw voorstel. Voor de volledigheid even mijn code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  action:
    repeat:
      while:
      sequence:
          data_template:
        - choose:
          - conditions: "{{ repeat.index > 1 and repeat.index < 5 }}"
            sequence:
              - service: notify.mobile_app_iphone_van_repect
                data:
          - conditions: "{{ repeat.index == 5 and (states('sensor.wtw_ventilation_level') | int) != 1 }}"
            sequence:
              - service: notify.mobile_app_iphone_van_repsect
                data:
                  message: "Het is niet gelukt om de ventilatie op stand 1 te zetten. Probeer met de afstandsbediening."
Django/Jinja:
1
{{ repeat.index > 1 and repeat.index < 5 }}

Kun je eventueel ook schrijven als:
Django/Jinja:
1
{{ 1 < repeat.index < 5 }}

En je krijgt nu bij elke poging na de eerste een bericht, weet niet of dat de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:49:
[...]

Django/Jinja:
1
{{ repeat.index > 1 and repeat.index < 5 }}

Kun je eventueel ook schrijven als:
Django/Jinja:
1
{{ 1 < repeat.index < 5 }}
Ik vind persoonlijk de eerste notatie prettiger om te lezen. Dus ik laat hem zo staan.
TheFes schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:49:
[...]

En je krijgt nu bij elke poging na de eerste een bericht, weet niet of dat de bedoeling is.
Yes, als het in één keer lukt geen melding en anders bij iedere poging een melding.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
rubensp schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:41:
[...]

Sure:
[Afbeelding]

code:
1
{{ states ('sensor.ZELFVERVANGENNAARTEMPSENSOR') }} °C
het Is gelukt. Moest alleen state_attr hebben aangezien het een Climate.xxxx is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
type: custom:mushroom-template-card
icon: mdi:sofa-outline
entity: light.lights_livingroom
secondary: |2
   {{ state_attr('climate.woonkamer', 'current_temperature') }} °C
icon_color: |
  {{ 'light-green' if is_state('light.Lights_Livingroom','on') else 'grey' }}
multiline_secondary: false
hold_action:
  action: toggle
double_tap_action:
  action: toggle
tap_action:
  navigation_path: /ms-livingroom

nu eens kijken of ik het nog verder kan uitwerken. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Repsect schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
Ik heb mijn WTW unit (Zehnder WHR930) geautomatiseerd in Home Assistant en dat werkt heel goed. Heel af en toe komt het voor dat een MQTT commando niet aankomt (of genegeerd wordt) en daarom doe ik maximaal 5 pogingen met tussenpozen van 2 minuten, totdat de juiste ventilatiestand is geactiveerd.
hoe heb je die goed werkend aan mqtt gekregen? ooit eens geprobeerd maar ging fout, je bericht triggert me weer om het nog eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Nu online
zoeperman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:55:
[...]

hoe heb je die goed werkend aan mqtt gekregen? ooit eens geprobeerd maar ging fout, je bericht triggert me weer om het nog eens te proberen :)
Oh ja, ik heb jou toen zelfs nog een berichtje gestuurd om te vragen of het gelukt was. Maar het is mij gelukt met https://github.com/LukasdeBoer/esp8266-whr930-mqtt. Er zat een foutje in de action van het voorbeeld. De fout zat in het topic dat niet matchte met de code. Drie dagen geleden is de readme aangepast en nu lijkt het wel te kloppen.

Het was:
YAML:
1
topic: house/ventilation/whr930/set_ventilation_level

Het moet zijn:
YAML:
1

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
maxoss schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:42:
[...]

Heb dezelfde combi, echter alleen geen metingen van voltage op de fase, geeft status onbekend. Heb jij dit ook?
Die heb ik inderdaad ook niet. Zal aan de instellingen van de meter liggen denk ik. Daarnaast vind ik dat niet zo heel spannend, die wisselt hier toch door de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32
etienne001 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:59:
[...]

Die heb ik inderdaad ook niet. Zal aan de instellingen van de meter liggen denk ik. Daarnaast vind ik dat niet zo heel spannend, die wisselt hier toch door de zonnepanelen.
Heb er naar gezocht maar kon er weinig over vinden. Zal inderdaad aan de meter liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:31
Ik meen me te herinneren dat het hier eerder voorbij is gekomen, maar kan het niet meer vinden.
's Ochtends wanneer er een container aan de straat moet, laat ik dit op een Nest Mini omroepen. Omdat ik het volume vaak iets harder wil hebben dan waarop muziek wordt afgespeeld, zet ik het volume hoger, speel ik mijn omroep af en zet ik het volume weer lager.
Nu doe ik dat met een delay tussen de oproep en het volume lager zetten. Soms is de omroep net iets te lang en zet mijn delay het volume al lager.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het volume pas lager gaat, wanneer de omroep klaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:45
CappieL schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:07:
Ik meen me te herinneren dat het hier eerder voorbij is gekomen, maar kan het niet meer vinden.
's Ochtends wanneer er een container aan de straat moet, laat ik dit op een Nest Mini omroepen. Omdat ik het volume vaak iets harder wil hebben dan waarop muziek wordt afgespeeld, zet ik het volume hoger, speel ik mijn omroep af en zet ik het volume weer lager.
Nu doe ik dat met een delay tussen de oproep en het volume lager zetten. Soms is de omroep net iets te lang en zet mijn delay het volume al lager.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het volume pas lager gaat, wanneer de omroep klaar is?
Google op wait_for_trigger en wacht tot je speaker weer een idle achtige status heeft voor je het volume verlaagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:07:
Door een wait_template te gebruiken in plaats van een fixed delay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:31
-Casper schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:19:
[...]

Google op wait_for_trigger en wacht tot je speaker weer een idle achtige status heeft voor je het volume verlaagt
Dank je wel! Heb de documentatie gelezen, maar begrijp m nog niet helemaal.

Kan ik dat dan toepassen in mijn bestaande automation? Of hoort die wait_for_trigger in een eigen automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47
@CappieL Juist ipv de delay. wait_for_trigger is dus eigenlijk een delay alleen ipv een vaste tijd wacht het op een staat om te worden wat je wilt (idle).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:48:
[...]

Dank je wel! Heb de documentatie gelezen, maar begrijp m nog niet helemaal.

Kan ik dat dan toepassen in mijn bestaande automation? Of hoort die wait_for_trigger in een eigen automation?
Ik had het over een wait_template, maar een wait_for_trigger kan ook.
Wat ik kunt doen is 2 wait_templates achter elkaar, eentje die wacht tot de speaker aan het spelen is, de volgende die wacht tot hij weer idle of uit is. Dat ziet er dan zo uit:
YAML:
1
2
- wait_template: "{{ is_state('media_player.je_player', 'playing') }}"
- wait_template: "{{ states('media_player.je_player') in ['idle', 'off'] }}"

Als je die eerste niet toevoegt wordt het volume al weer aangepast voordat je TTS speelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
TheFes schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:32:
[...]

Ik had het over een wait_template, maar een wait_for_trigger kan ook.
Wat ik kunt doen is 2 wait_templates achter elkaar, eentje die wacht tot de speaker aan het spelen is, de volgende die wacht tot hij weer idle of uit is. Dat ziet er dan zo uit:
YAML:
1
2
- wait_template: "{{ is_state('media_player.je_player', 'playing') }}"
- wait_template: "{{ states('media_player.je_player') in ['idle', 'off'] }}"

Als je die eerste niet toevoegt wordt het volume al weer aangepast voordat je TTS speelt
Dat laatste probleem speelt natuurlijk niet met een wait_for_trigger. Als die al idle is gaat de trigger niet af, terwijl de condition wel true is. W.m.b. dus +1 voor de trigger, i.p.v. lopen hacken met een dubbele wait_condition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:25:
[...]

Dat laatste probleem speelt natuurlijk niet met een wait_for_trigger. Als die al idle is gaat de trigger niet af, terwijl de condition wel true is. W.m.b. dus +1 voor de trigger, i.p.v. lopen hacken met een dubbele wait_condition.
Goed punt, ik meen me te herinneren dat daar iets mee was, maar kan zo niet verzinnen wat. Dus ik denk dat ik dit ook eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 18:58
Peet3kabo schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:48:
Ok ik heb een vreemd gevalletje.
Ik heb mijn verlichting automatisch met zonstand en tijd aan en uit schakelen via NodeRed.
Alle verlichting welke ik hiervoor gebruik zitten in een groep in HomeAssistant in de configuration yaml.
Nu heb ik al een tijdje dat wanneer de verlichting uit gaat de lamp boven de eetkamertafel na 10 seconden weer aan gaat. Meestal is het deze en soms is het de schemerlamp naast de tv.
Beide zijn Zipato Bulb2 zwave welke aangestuurd worden met een Aeon Stick via Zwave JS in HA.
De lamp boven de eetkamertafel heb ik al eens gereset en opnieuw geinstalleerd en heeft niks geholpen.
Als ik handmatig de groep uitschakel dan doet hij het ook, dus lijkt mij niet in Nodered of de automatisering te zitten.
In de log zie ik dat supervisor hem uitschakelt en dat hij 10 seconden later weer in schakelt maar daar staat niet bij door wie of wat.
Ik kan niet echt vinden waar dit nu vandaan komt iig.
Iemand die een idee heeft waar ik dit moet zoeken en of dit bekend voorkomt?
Zelf tijdje aan het klooien geweest en uiteindelijk een nieuwe lichtgroep aangemaakt met een andere naam en dezelfde lampen. Schijnt nu wel weer normaal te werken, wel een backup safety ingebouwd door na 30 seconden een extra uitsignaal te sturen naar de 3 Zipato Bulb2 lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:49
Ik ben de unify plugin aan het installeren maar als ik de gui wil starten kom ik in mijn router terecht.

Ik heb extern de poort 8443 doorgestuurd in mijn kpn modem naar mijn asus router en van daaruit de poort weer doorgestuurd naar mijn HA pc. Rare is dat dit wel werkt voor poort 8123 die ik prima kan benaderen.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1 ... 142 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.