1. Volgens mij is dit enkel hoe de UI de tijd toont, als je in developer options de timestamp bekijkt, zou die correct moeten zijn (heb zelf geen smartthings, maar dit is zoals ik het bij home_connect zie).skank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:00:
[...]
Ik zit ook al te kijken of ik ook de droger niet zou vervangen(ding nu slurpt energie).
De app zelf vind ik persoonlijk ook best handig.
We gaan zien.
Zoiezo wil ik het in HA om er TTS bij te krijgen in huis.
Dit zijn mijn sensoren, best veel
[Afbeelding]
Ik merk echter dat er toch wel serieus tijdsverschil zit, kijk es naar de tijd dat hij klaar is hierboven en in de app zelf:
[Afbeelding]
1. kan iemand met dat tijdsverschil uitleggen? Zou toch niet mogen. (zeker als ik er automations op wil baseren)
2. In de app heb je bij het apparaat "blijf verbonden" moet dit aan staan? Wat is het doel hier?
3. Bij het eerste screenshot, zie je veel sensoren, kan iemand mij de verschillen uitleggen? Vooral de energie en power (maar liefst 5 stuks), welke zijn nu van belang?
4. Ook het bovenste screenshot staat er "bediening" , is dit hetzelfde als de blijf verbonden?
5. wat zijn de verschillen tussen de machine state en job state? Waarop basseren?
Klopt wat er hier gezegd wordt, aan/uitzetten hoeft niet want ik wil hem toch vullen. Maar ik denk persoonlijk aan: "ik vul hem nu" en ik laat hem maar draaien als ik voldoende zonne-energie opbrengst heb. Het lijk me daarvoor handig?
IEmand die dit doet?
@skankgolles schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:24:
[...]
1. Volgens mij is dit enkel hoe de UI de tijd toont, als je in developer options de timestamp bekijkt, zou die correct moeten zijn (heb zelf geen smartthings, maar dit is zoals ik het bij home_connect zie).
Dit is inderdaad hoe de GUI relative time toont, dus alleen de grootste eenheid (in dit geval uren).
5 jaar, 7 maanden, 2 weken 6 dagen, 4 uur en 6 minuten zou dus weergegeven worden als 5 jaar.
Das eigenlijk wel jammer he.TheFes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:28:
[...]
@skank
Dit is inderdaad hoe de GUI relative time toont, dus alleen de grootste eenheid (in dit geval uren).
5 jaar, 7 maanden, 2 weken 6 dagen, 4 uur en 6 minuten zou dus weergegeven worden als 5 jaar.
Waarom wordt die niet correct getoond?
Alsi k zo 1uur en 55 min heb, dan zegt hij 1 uur, terwijl het eerder 2 u is.
Vervelend
Dan moet je er denk ik een template sensor van makenskank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:02:
[...]
Das eigenlijk wel jammer he.
Waarom wordt die niet correct getoond?
Alsi k zo 1uur en 55 min heb, dan zegt hij 1 uur, terwijl het eerder 2 u is.
Vervelend
Heb even zitten proberen met een input_datetime van mezelf, en zoiets zou kunnen werken
Django/Jinja:
1
2
3
| {% set seconds = (states('input_datetime.dishwasher_program') | as_datetime | as_local- now()).seconds %} {% set hours = (seconds / 3600) | int %} {{ hours ~ ':' ~ ((seconds - hours * 3600) / 60 ) | int }} |
Ik heb zelf de tijd berekend naar minuten en laat het zo zien op mn dashboard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - type: custom:mushroom-template-card primary: Vaatwasser icon: mdi:dishwasher icon_color: >- {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "blue", "grey") }} secondary: >- {% if states("binary_sensor.vaatwasser_door") == "on" -%} Deur open {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Finished" -%} Klaar {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Run" -%} {{ states("sensor.vaatwasser_resterende_minuten") }} {% elif states("binary_sensor.vaatwasser_remote_start") == "on" -%} Uitgestelde start {%- else -%} {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "Aan", "Uit") }} {%- endif %} |
Ik ben al de hele avond aan het Googlen/repairen en dergelijk maar ik krijg het niet voor elkaar:
Ik heb een Ikea Tradfri EN2002 (zo'n vierkante) gekoppeld aan Zigbee2mqtt. Als ik op links of rechts klik, zie ik in de webinterface van Zigbee2mqtt dit ook keurig gerapporteerd, echter loopt dit niet door naar HA. Ik zie de "action" nergens verschijnen in de interface. De batterij-status zie ik wel, alsook de update-status. Heeft iemand tips?
Alles is up-to-date.
Ik heb een Ikea Tradfri EN2002 (zo'n vierkante) gekoppeld aan Zigbee2mqtt. Als ik op links of rechts klik, zie ik in de webinterface van Zigbee2mqtt dit ook keurig gerapporteerd, echter loopt dit niet door naar HA. Ik zie de "action" nergens verschijnen in de interface. De batterij-status zie ik wel, alsook de update-status. Heeft iemand tips?
Alles is up-to-date.
[ Voor 6% gewijzigd door storeman op 14-04-2022 00:06 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Septillion schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
@Xrypta Het wil waarschinnlijk dat je wat default's meegeeft voor je waardes. Waarschijnlijk eits als :
YAML:
1 2 3 4 5 6 template: sensors: energie_verbruik_totaal: friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)" unit_of_measurement: 'kW' value_template: "{{ states('sensor.power_consumed')|default(0)|float (0)| - states('sensor.power_produced')|default(0)| float (0) }}"
Je zou ook nog availability mee kunnen geven. En misschien dat de card een unique id wil?
Ennuhh, energie zou in kWh moeten zijn
Combi van bovenstaande 2 heeft het inderdaad gefixed!Dutchess_Nicole schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:52:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: - name: "net_power_flow" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }}
Ik heb dit in een template sensor gezet. Op een dashboard gebruik ik een gauge om het in weer te geven.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - type: gauge entity: sensor.net_power_flow max: 18 name: Net Power Import/Export min: -2.5 needle: true severity: green: -2.5 yellow: -0.5 red: 0.5
De min/max zijn ingesteld op wat mn PV kan leveren (min) en wat ik op 3 fasen maximaal zou kunnen gebruiken. Dus zelf even aanpassen aan wat voor jou van toepassing is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| template: - sensor: - name: "energie_verbruik_totaal" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumed') | float(default=0) - states('sensor.power_produced') | float(default=0) ) }} |
Gecombineerd met een handmatige card zoals Dutchess_Nicole beschreef:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| type: gauge entity: sensor.energie_verbruik_totaal max: 8 min: -3.8 needle: true severity: green: 0 yellow: 2.5 red: 5 |
Bedankt voor het meedenken beide!
3960wp SE | Model Y RWD
Zoals je het nu hebt krijg je elke keer een dip naar 0 na een reboot. Ik adviseer toch om availability toe te voegen.Xrypta schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:32:
[...]
[...]
Combi van bovenstaande 2 heeft het inderdaad gefixed!![]()
YAML:
1 2 3 4 5 6 template: - sensor: - name: "energie_verbruik_totaal" unit_of_measurement: "kW" state: > {{ ( states('sensor.power_consumed') | float(default=0) - states('sensor.power_produced') | float(default=0) ) }}
Gecombineerd met een handmatige card zoals Dutchess_Nicole beschreef:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 type: gauge entity: sensor.energie_verbruik_totaal max: 8 min: -3.8 needle: true severity: green: 0 yellow: 2.5 red: 5
Bedankt voor het meedenken beide!
Opzich is dat niet zo erg, het is slechts een gauge om mijzelf en vrouwlief in 1 oogopslag te triggeren dat we overschot hebben (of veel verbruiken) en dat zo realtime mogelijk.TheFes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:56:
[...]
Zoals je het nu hebt krijg je elke keer een dip naar 0 na een reboot. Ik adviseer toch om availability toe te voegen.
Eerder had ik vanuit de P1 meter 2 separate gauges, dit combineerd opbrengst en afname in 1. Tevens door afgelopen winter bijna de hoofdzekering (1 fase) richting mars te hebben gelanceerd geeft dit net even wat meer inzage
3960wp SE | Model Y RWD
Dat klopt inderdaad. Alleen maakt dat voor mij hier niet uit aangezien deze measurement puur voor in een dashboard is. Als ik er automations op zou bouwen zou dat inderdaad wel verstandig zijn.TheFes schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:56:
[...]
Zoals je het nu hebt krijg je elke keer een dip naar 0 na een reboot. Ik adviseer toch om availability toe te voegen.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Dat is dan in seconden? ipv uren?TheFes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:26:
[...]
Dan moet je er denk ik een template sensor van maken.
Heb even zitten proberen met een input_datetime van mezelf, en zoiets zou kunnen werken
Django/Jinja:
1 2 3 {% set seconds = (states('input_datetime.dishwasher_program') | as_datetime | as_local- now()).seconds %} {% set hours = (seconds / 3600) | int %} {{ hours ~ ':' ~ ((seconds - hours * 3600) / 60 ) | int }}
Lijkt me beter van minuten niet?
Of de optie van golles gebruiken?
misschien moet ik dit es proberengolles schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:16:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - type: custom:mushroom-template-card primary: Vaatwasser icon: mdi:dishwasher icon_color: >- {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "blue", "grey") }} secondary: >- {% if states("binary_sensor.vaatwasser_door") == "on" -%} Deur open {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Finished" -%} Klaar {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Run" -%} {{ states("sensor.vaatwasser_resterende_minuten") }} {% elif states("binary_sensor.vaatwasser_remote_start") == "on" -%} Uitgestelde start {%- else -%} {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "Aan", "Uit") }} {%- endif %}
Dit zet de resterende tijd om naar iets als 1:30 (dus uren:minuten)skank schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:03:
[...]
Dat is dan in seconden? ipv uren?
Lijkt me beter van minuten niet?
Of de optie van golles gebruiken?
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 14-04-2022 20:33 ]
Dit werkt helaas niet. Heb ook nog dit geprobeerd:TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
[...]
Je moet de check op nummer per sensor apart doen.
YAML:
1 availability: "{{ states('sensor.pv_power') | is_number and states('sensor.pv_power_2') | is_number }}"
YAML:
1
| availability: "{{ (states('sensor.pv_power') | is_number) and (states('sensor.pv_power_2') | is_number) }}" |
Maar ook dat werkt helaas niet. Nog een idee hoe het wel zou kunnen werken?
Gebruik je wel het nieuwe template sensor format? Of nog het oude (met platform: template)KappuhH schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:10:
[...]
Dit werkt helaas niet. Heb ook nog dit geprobeerd:
YAML:
1 availability: "{{ (states('sensor.pv_power') | is_number) and (states('sensor.pv_power_2') | is_number) }}"
Maar ook dat werkt helaas niet. Nog een idee hoe het wel zou kunnen werken?
Jawel.TheFes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:16:
[...]
Gebruik je wel het nieuwe template sensor format? Of nog het oude (met platform: template)
YAML:
1
2
3
| template: - sensor: - name: ... |
En dan per sensoren een aparte - name:
Ik zou graag zoiets willen maar dan op basis van mijn stroomverbruik die ik weer meet met een Tasmota meter. Heb alleen geen idee hoe en waar te beginnen. Heeft iemand iets vergelijkbaars gedaan?golles schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:16:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - type: custom:mushroom-template-card primary: Vaatwasser icon: mdi:dishwasher icon_color: >- {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "blue", "grey") }} secondary: >- {% if states("binary_sensor.vaatwasser_door") == "on" -%} Deur open {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Finished" -%} Klaar {% elif states("sensor.vaatwasser_operation_state") == "Run" -%} {{ states("sensor.vaatwasser_resterende_minuten") }} {% elif states("binary_sensor.vaatwasser_remote_start") == "on" -%} Uitgestelde start {%- else -%} {{ iif(states("switch.vaatwasser_power") == "on", "Aan", "Uit") }} {%- endif %}
/f/image/5RyABOl8P3ZRm9dchX4bxWHI.png?f=fotoalbum_large)
Plaats de hele code van de sensor waarbij deze availability hoort dan eens, het zou moeten werkenKappuhH schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:21:
[...]
Jawel.
YAML:
1 2 3 template: - sensor: - name: ...
En dan per sensoren een aparte - name:
Wat wil je precies dan? Zo'n card in je dash? of de states die horen bij bepaald verbruik? Of een automation die acteert op basis verbruik?mr.DJ95 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:26:
[...]
Ik zou graag zoiets willen maar dan op basis van mijn stroomverbruik die ik weer meet met een Tasmota meter. Heb alleen geen idee hoe en waar te beginnen. Heeft iemand iets vergelijkbaars gedaan?
[Afbeelding]
Wil mijn robo stofzuiger in de ha zien te krijgen.
dreame.vacuum.mc1808
Als ik die wil installeren via de xiaomi cloud krijg ik de melding dat die niet in de lijst staat.
Is er een andere mogelijkheid?
dreame.vacuum.mc1808
Als ik die wil installeren via de xiaomi cloud krijg ik de melding dat die niet in de lijst staat.
Is er een andere mogelijkheid?
Ik zou graag willen zien als hij draait, in mijn geval zal dat het verbruik boven de 10 Watt moeten zitten.Koepert schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:37:
[...]
Wat wil je precies dan? Zo'n card in je dash? of de states die horen bij bepaald verbruik? Of een automation die acteert op basis verbruik?
Als ik dit via een icoontje die groen kleurt als die draait bijvoorbeeld kan laten zien zou dit voldoende zijn. Ik krijg nu via een Blueprint al een notificatie als die klaar is.
Ik heb 2 templates aangemaakt. (https://www.home-assistant.io/integrations/template/) & (https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/)mr.DJ95 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:41:
[...]
Ik zou graag willen zien als hij draait, in mijn geval zal dat het verbruik boven de 10 Watt moeten zitten.
Als ik dit via een icoontje die groen kleurt als die draait bijvoorbeeld kan laten zien zou dit voldoende zijn. Ik krijg nu via een Blueprint al een notificatie als die klaar is.
Deze en dezelfde maar dan voor de droger-sensor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - unique_id: wasmachine_state_template name: 'Wasmachine - Status' icon: mdi:washing-machine state: >- {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_35') | float(default=0) >= 2.0 and states('sensor.power_35') | float(default=0) < 10.0 | float(default=0) %} Standby {% elif states('sensor.power_35') | float(default=0) >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float(default=0) < 3600.0 | float(default=0) %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %} |
Dat zou je kunnen gebruiken, en dan in bovenstaande voorbeeld deze template-sensoren gebruiken. Dat werkt prima. In de praktijk gebruik ik voor veel automations echter puur de metingen/status van sensor.power_35 direct. Maar dan in Node_Red.
Alleen op mn mobile dash gebruik ik een Mushroom template card als navigatie naar alles op zolder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| type: custom:mushroom-template-card primary: Zolder secondary: '{{ states(''sensor.temperatuursensor'') }}°C' icon: mdi:led-strip-variant icon_color: |- {% if is_state('light.wled', 'on') %} orange {% elif is_state('sensor.wasmachine_status', 'In gebruik') %} light-blue {% elif is_state('sensor.droger_status', 'In gebruik') %} cyan {% endif %} entity: light.wled layout: vertical hold_action: action: toggle tap_action: action: navigate navigation_path: zolder |
Die heeft dus verschillende kleuren afhankelijk van of de lamp, de droger of de wasmachine aan is.
Super tof! krijg hem alleen nog niet in mijn configuration.YAML. waarschijnlijk iets stoms.Koepert schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:50:
[...]
Ik heb 2 templates aangemaakt. (https://www.home-assistant.io/integrations/template/) & (https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/)
Deze en dezelfde maar dan voor de droger-sensor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - unique_id: wasmachine_state_template name: 'Wasmachine - Status' icon: mdi:washing-machine state: >- {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_35') | float(default=0) >= 2.0 and states('sensor.power_35') | float(default=0) < 10.0 | float(default=0) %} Standby {% elif states('sensor.power_35') | float(default=0) >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float(default=0) < 3600.0 | float(default=0) %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %}
Dat zou je kunnen gebruiken, en dan in bovenstaande voorbeeld deze template-sensoren gebruiken. Dat werkt prima. In de praktijk gebruik ik voor veel automations echter puur de metingen/status van sensor.power_35 direct. Maar dan in Node_Red.
Alleen op mn mobile dash gebruik ik een Mushroom template card als navigatie naar alles op zolder:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: custom:mushroom-template-card primary: Zolder secondary: '{{ states(''sensor.temperatuursensor'') }}°C' icon: mdi:led-strip-variant icon_color: |- {% if is_state('light.wled', 'on') %} orange {% elif is_state('sensor.wasmachine_status', 'In gebruik') %} light-blue {% elif is_state('sensor.droger_status', 'In gebruik') %} cyan {% endif %} entity: light.wled layout: vertical hold_action: action: toggle tap_action: action: navigate navigation_path: zolder
Die heeft dus verschillende kleuren afhankelijk van of de lamp, de droger of de wasmachine aan is.
Invalid config for [binary_sensor.template]: [sensor] is an invalid option for [binary_sensor.template]. Check: binary_sensor.template->sensor. (See ?, line ?)
/f/image/YKamqth8OhKLBxJIOW34GTNW.png?f=fotoalbum_large)
Het is geen binarymr.DJ95 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:58:
[...]
Super tof! krijg hem alleen nog niet in mijn configuration.YAML. waarschijnlijk iets stoms.
Invalid config for [binary_sensor.template]: [sensor] is an invalid option for [binary_sensor.template]. Check: binary_sensor.template->sensor. (See ?, line ?)
[Afbeelding]
Nu heb ik mijn config gesplitst, maar bij mij staat hij dan in de reguliere template sensoren (include - template - sensor - witgoed.yaml), niet in binary. Binary is AAN of UIT (0 of 1, twee mogelijke staten) niet A, B of C.
@mr.DJ95 Als je nu nog templates toe wilt voegen zou ik wel de nieuwe standaard aanhouden, dus integratie 'template', en niet de oude met 'platform: template'. Laatste staat als legacy en mist functionaliteit. Ook zou het me niet verbazen als deze in de toekomst verdwijnt.
Kicken! ik denk dat ik hem heb. Nu even vrouwlief vragen om de was te doen.
Vraagje over de recorder database en purge/repack. Ik ben bezig om entiteiten uit te sluiten van de recorder database. Voor zover mij bekend is een repack de engie manier om de database grootte te laten zakken.
Nu vroeg ik mij af of er een probleem is om via een automation dagelijks een repack uit te voeren, of dat het beter is om dit juist niet te vaak te doen?
Nu vroeg ik mij af of er een probleem is om via een automation dagelijks een repack uit te voeren, of dat het beter is om dit juist niet te vaak te doen?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
even een n00b vraag tussendoor. ik heb nu sensors gemaakt in sensors.yaml die gebruik maken van platfrom:template...... moet ik die dan vervangen door template: .........Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:10:
@mr.DJ95 Als je nu nog templates toe wilt voegen zou ik wel de nieuwe standaard aanhouden, dus integratie 'template', en niet de oude met 'platform: template'. Laatste staat als legacy en mist functionaliteit. Ook zou het me niet verbazen als deze in de toekomst verdwijnt.
of moet ik een templates.yaml aanmaken met daarin dit stukje?
Dat tweede, of gewoon in configuration.yaml zettenB-Force schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:15:
[...]
even een n00b vraag tussendoor. ik heb nu sensors gemaakt in sensors.yaml die gebruik maken van platfrom:template...... moet ik die dan vervangen door template: .........
of moet ik een templates.yaml aanmaken met daarin dit stukje?
@B-Force Inderdaad tweede. Als je het splitst naar een losse file zal je in de configuration.yaml wel een include moeten doen.
En let ook op de net wat andere structuur van de nieuwe methode. Het is dus niet 1 op 1 te kopiëren.
En let ook op de net wat andere structuur van de nieuwe methode. Het is dus niet 1 op 1 te kopiëren.
Kan tegenwoordig de Studio Code Server de db niet meer 'tonen' ??
Als ik in SCS in de linker map kijk, heb ik daar alle files en folders.. behalve mijn home-assistant_v2.db . Als ik file editor addon open zie ik deze WEL (en deze 2: /config/home-assistant_v2.db-shm & /config/home-assistant_v2.db-wal )
WAL
SHM
Iemand anders dit ook zo?
(reden dat ik hier naar keek is dat ik wil kijken om toch mn recorder naar de mariadb addon te migreren.)
Als ik in SCS in de linker map kijk, heb ik daar alle files en folders.. behalve mijn home-assistant_v2.db . Als ik file editor addon open zie ik deze WEL (en deze 2: /config/home-assistant_v2.db-shm & /config/home-assistant_v2.db-wal )
WAL
code:
1
| 'utf-8' codec can't decode byte 0x82 in position 3: invalid start byte |
SHM
code:
1
| 'utf-8' codec can't decode byte 0xe2 in position 1: invalid continuation byte |
Iemand anders dit ook zo?
(reden dat ik hier naar keek is dat ik wil kijken om toch mn recorder naar de mariadb addon te migreren.)
thx. ik heb een include, dat gaat me lukkenSeptillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:17:
@B-Force Inderdaad tweede. Als je het splitst naar een losse file zal je in de configuration.yaml wel een include moeten doen.
klopt het dat het nieuwe format er dan zo uitziet in templates.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: woonkamer_current_temperature: value_template: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' friendly_name: "Woonkamer temperatuur" |
of zo
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: name: woonkamer_current_temperature value_template: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' friendly_name: "Woonkamer temperatuur" |
Zie ook hier de voorbeelden.. https://www.home-assistan.../#configuration-variablesB-Force schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:43:
[...]
thx. ik heb een include, dat gaat me lukken
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: woonkamer_current_temperature: value_template: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' friendly_name: "Woonkamer temperatuur"
of zo
YAML:
1 2 3 4 5 - sensor: name: woonkamer_current_temperature value_template: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' friendly_name: "Woonkamer temperatuur"
Value_template is geloof ik tegenwoordig niet meer wenselijk. state en dan je input is the way to go.
Dus in jouw geval:
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensor: unique_id: woonkamer_current_temperature state: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" |
Friendly_name en Unique_id wijzigen dan dus ook.. Unique_id twijfel ik trouwens over. Die gebruik ik zelf wel..maar wat daar wenselijk in is.
@B-Force Vooral nog even naar je spaties kijken. Ook in wat @Koepert plaatst...
'value_template' is dus een die niet bestaat onder de template integratie. Daarvoor heb je gewoon 'state'. En 'friendly_name' is dus vervangen door gewoon 'name'.
Als je bezig bent kan je gelijk availability toevoegen
Volgens mij krijg je dan:
Waarbij je mag kiezen of je meerdere sensoren onder '- sensor:' hangt (dus array onder sensor) of dat je elke sensor voraaf gaat met '- sensor:' (feitelijk array onder 'template').
'value_template' is dus een die niet bestaat onder de template integratie. Daarvoor heb je gewoon 'state'. En 'friendly_name' is dus vervangen door gewoon 'name'.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - sensor: - unique_id: woonkamer_current_temperature state: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature availability: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | is_number }}' |
Waarbij je mag kiezen of je meerdere sensoren onder '- sensor:' hangt (dus array onder sensor) of dat je elke sensor voraaf gaat met '- sensor:' (feitelijk array onder 'template').
Weet niet zeker of het volgende kan:
* Het is Ramadan, dat betekend dat ik op een specifieke tijd mag eten. Vaak is het interessant om te weten hoe lang je nog moet vasten
* Mijn HA leest deze tijden uit een bepaalde website en zorgt ervoor dat ik een melding krijg op mijn Google home speaker op het moment dat ik weer mag eten
* Ik wil google de vraag stellen; "hoe lang nog" op basis waarvan ik dan een een antwoord krijg met x uur en y minuten nog te gaan
* dit heb ik al ingesteld; ik heb een automation aangemaakt die triggered op een bepaalde helper waarna deze via de volgende service iets zegt op mijn homespeaker:
sensor.next_prayer geeft nu bijv 17:34 aan.
Maar mijn punt is dat google nu de hele tijd bijv: "nog 0 3 uur en 10 minuten" blijft zeggen. Ik wil die 0 uur eruit filteren wanneer het aantal onder 10 komt.
hoe doe ik dat?
* Het is Ramadan, dat betekend dat ik op een specifieke tijd mag eten. Vaak is het interessant om te weten hoe lang je nog moet vasten
* Mijn HA leest deze tijden uit een bepaalde website en zorgt ervoor dat ik een melding krijg op mijn Google home speaker op het moment dat ik weer mag eten
* Ik wil google de vraag stellen; "hoe lang nog" op basis waarvan ik dan een een antwoord krijg met x uur en y minuten nog te gaan
* dit heb ik al ingesteld; ik heb een automation aangemaakt die triggered op een bepaalde helper waarna deze via de volgende service iets zegt op mijn homespeaker:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| service: tts.google_translate_say data: entity_id: media_player.huiskamer message: >- Nog {%- set ct = today_at(states('sensor.next_prayer')) %} {{ '00:00' if now() > ct else (ct - now()).total_seconds() | timestamp_custom('%H', false) }} uur en {%- set ct = today_at(states('sensor.next_prayer')) %} {{ '00:00' if now() > ct else (ct - now()).total_seconds() | timestamp_custom('%M', false) }} minuten language: nl |
Maar mijn punt is dat google nu de hele tijd bijv: "nog 0 3 uur en 10 minuten" blijft zeggen. Ik wil die 0 uur eruit filteren wanneer het aantal onder 10 komt.
hoe doe ik dat?
F&*K dat is heel irritant, ik zie duidelijk wat je bedoelt, en toch in de editor hier of copy naar VSC, gaat t qua spacing wel goed.. dat gaat hier op Tweakers wel vaker scheef heb ik t idee.Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:15:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - sensor: - unique_id: woonkamer_current_temperature state: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature availability: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | is_number }}'
@Septillion Hoe werkt die availability trouwens bij een sensor zoals mijn genoemde (verder naar boven) wasmachine-status? Omdat je state daar een if/ statement is ipv 1 attribute/entity.
Elke reboot krijg ik trouwens deze melding in mn log.. Iemand er bekend mee??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Logger: homeassistant Source: data_entry_flow.py:330 First occurred: 14:22:35 (1 occurrences) Last logged: 14:22:35 Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 205, in async_init flow, result = await task File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 232, in _async_init result = await self._async_handle_step(flow, flow.init_step, data, init_done) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 330, in _async_handle_step raise UnknownStep( homeassistant.data_entry_flow.UnknownStep: Handler ConfigFlow doesn't support step import |
[ Voor 28% gewijzigd door Koepert op 15-04-2022 14:32 ]
@Koepert Denk dat het dan iets kan zijn als:
Ook even het float filter van je constanten gehaald, die zijn echt wel float als jij geen typo maakt
En Volgens mij mag je ook zo controleren.
Zou alleen zelf voor "Uit" een losse test maken en de else dan aanpassen in "error, overload" ofzo. Of gewoon niet testen of hij >3600W is. Nu rendert hij "Uit" Als hij 3650W zou gebruiken
Komt als het goed is niet voor maar anders wel verwarrend.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - sensor: - unique_id: wasmachine_state_template name: 'Wasmachine - Status' icon: mdi:washing-machine state: >- {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif 2.0 <= states('sensor.power_35') | float(default=0) < 10.0 %} Standby {% elif 10.0 <= states('sensor.power_35') | float(default=0) < 3600.0 %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %} availability: "{{ states('sensor.power_35')|is_number and states('switch.smart_plug_15') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" |
Ook even het float filter van je constanten gehaald, die zijn echt wel float als jij geen typo maakt
Zou alleen zelf voor "Uit" een losse test maken en de else dan aanpassen in "error, overload" ofzo. Of gewoon niet testen of hij >3600W is. Nu rendert hij "Uit" Als hij 3650W zou gebruiken
Gekke is.. Met copy paste van bovenstaande.. Failt mn template sensor.. Dus "Niet beschikbaar"Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:42:
@Koepert Denk dat het dan iets kan zijn als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - sensor: - unique_id: wasmachine_state_template name: 'Wasmachine - Status' icon: mdi:washing-machine state: >- {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %} Schakelaar Uit {% elif 2.0 <= states('sensor.power_35') | float(default=0) < 10.0 %} Standby {% elif 10.0 <= states('sensor.power_35') | float(default=0) < 3600.0 %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %} availability: "{{ states('sensor.power_35')|is_number and states('switch.smart_plug_15') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
Ook even het float filter van je constanten gehaald, die zijn echt wel float als jij geen typo maaktEn Volgens mij mag je ook zo controleren.
Zou alleen zelf voor "Uit" een losse test maken en de else dan aanpassen in "error, overload" ofzo. Of gewoon niet testen of hij >3600W is. Nu rendert hij "Uit" Als hij 3650W zou gebruikenKomt als het goed is niet voor maar anders wel verwarrend.
@Koepert Mm, anders even in dev tools kijken. Zou je daar even naar de output moeten kijken van
En klopt het dat het gaat om sensor 35 en switch 15? Niet hele duidelijke namen
Django/Jinja:
1
2
3
4
| {{ states('sensor.power_35') }} {{ states('sensor.power_35')|is_number }} {{ states('switch.smart_plug_15') }} {{ states('switch.smart_plug_15') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }} |
ja 15 en 35 kloppen wel.. Ja ach.. Tegenwoordig doe ik bij toevoegen in DeConz wel direct iets met de namen, maar toen ik nog niet 100% zeker wist waar ze kwamen deed ik de aanpassingen met name in de GUI.. Daar het icon, de naam, etc aanpassen.Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:59:
@Koepert Mm, anders even in dev tools kijken. Zou je daar even naar de output moeten kijken van
Django/Jinja:
1 2 3 4 {{ states('sensor.power_35') }} {{ states('sensor.power_35')|is_number }} {{ states('switch.smart_plug_15') }} {{ states('switch.smart_plug_15') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}
FUCK.. Recent beide toegevoegd aan energydash (was en droger).. en toen deels dus WEL hernoemd... ik ga ff verder aanpassen
[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 15-04-2022 15:05 ]
TheFes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:32:
[...]
Plaats de hele code van de sensor waarbij deze availability hoort dan eens, het zou moeten werken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: "PV - Totaal vermogen" unit_of_measurement: "W" state: > {% set vermogen_omvormer_1 = states('sensor.pv_power') | float %} {% set vermogen_omvormer_2 = states('sensor.pv_power_2') | float %} {{ (vermogen_omvormer_1 + vermogen_omvormer_2) | round(1) }} availability: "{{ states('sensor.pv_power') | is_number and states('sensor.pv_power_2' | is_number }}" |
Dit is het hele stuk code van de sensor
Je ziet het al aan de syntax highlighting hier. availlibility staat verkeerd.KappuhH schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:56:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 template: - sensor: - name: "PV - Totaal vermogen" unit_of_measurement: "W" state: > {% set vermogen_omvormer_1 = states('sensor.pv_power') | float %} {% set vermogen_omvormer_2 = states('sensor.pv_power_2') | float %} {{ (vermogen_omvormer_1 + vermogen_omvormer_2) | round(1) }} availability: "{{ states('sensor.pv_power') | is_number and states('sensor.pv_power_2' | is_number }}"
Dit is het hele stuk code van de sensor
Dat moet twee spaties naar voren
Probeer het eens met een '-' tussen de % en je letter in je timestamp_customs, dus als voorbeeld:lasharor schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:26:
Weet niet zeker of het volgende kan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 service: tts.google_translate_say data: entity_id: media_player.huiskamer message: >- Nog {%- set ct = today_at(states('sensor.next_prayer')) %} {{ '00:00' if now() > ct else (ct - now()).total_seconds() | timestamp_custom('%H', false) }} uur en {%- set ct = today_at(states('sensor.next_prayer')) %} {{ '00:00' if now() > ct else (ct - now()).total_seconds() | timestamp_custom('%M', false) }} minuten language: nl
hoe doe ik dat?
code:
In mijn Home Assistant krijg ik daarmee alleen een cijfer zonder 'leading zero' via de Developer Tools. 1
| timestamp_custom('%-H', false) |
Het kan trouwens afhankelijk zijn van je OS waarop je Home Assistant draait. Als je het op Windows draait, moet het streepje waarschijnlijk een '#' worden.
Dat werkt! Super, thanks!Sicco92 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:40:
[...]
Probeer het eens met een '-' tussen de % en je letter in je timestamp_customs, dus als voorbeeld:code:In mijn Home Assistant krijg ik daarmee alleen een cijfer zonder 'leading zero' via de Developer Tools.
1 timestamp_custom('%-H', false)
Het kan trouwens afhankelijk zijn van je OS waarop je Home Assistant draait. Als je het op Windows draait, moet het streepje waarschijnlijk een '#' worden.
Even op mijn eigen vraag terugkomen omdat niemand had geantwoord: het bleek te zitten in het niet meer beschikbaar zijn van de low/medium/high fan speed attributes. De boel naar percentage omgebouwd en het werkt weer naar behoren.breinonline schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:01:
Ik heb een custom:button-card waar ik vier knoppen op heb die in de standaard dark theme passen. Tenminste, tot de update naar 2022.04 deden ze dat. Nu zie ik alle knoppen in een lichte kleur die ik niet gedefinieerd heb en ik zie dus niet meer welke actief is.
Is er een wijziging die ik gemist heb? Is de standaard dark theme aangepast of iets dergelijks?
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 type: custom:button-card entity: sensor.comfoairq_stand icon: mdi:fan-auto size: 50% color_type: card state: - value: low color: var(--background-color) - value: medium color: var(--background-color) - value: high color: var(--background-color) - value: 'off' color: var(--paper-item-icon-color)
Ook aangepast in mijn post hier hoe de buttons werken: breinonline in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 16-04-2022 07:17 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - service: camera.snapshot data: entity_id: camera.voordeur filename: '/config/www/snapshot_voordeurcam.jpg' service: notify.martin data: title: 'Deurbel' message: 'Deurbel: Er is aangebeld! - Snapshot' data: push: sound: "Doorbell.wav" attachment: url: https://hassurl/local/snapshot_voordeurcam.jpg actions: - action: title: Open Camera uri: /lovelace/camera |
Ik gebruik al tijden bovenstaande yaml voor de deurbel snapshot. Werkt prima.
Sinds kort (draai 2022.3.7) werken de snapshots wel op de iPhone maar komen ze niet meer door op de Apple Watch. Meer mensen hier last van?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
@B-ForceSeptillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:15:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 - sensor: - unique_id: woonkamer_current_temperature state: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature availability: '{{ states.climate.woonkamer.attributes["current_temperature"] | is_number }}'
Als je dan toch bezig bent, ook gewoon state_attr('climate.woonkamer', 'current_temperature') gebruiken.
Welke energy sensor heb ik nu nodig?skank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:00:
[...]
Dit zijn mijn sensoren, best veel
[Afbeelding]
Ik merk echter dat er toch wel serieus tijdsverschil zit, kijk es naar de tijd dat hij klaar is hierboven en in de app zelf:
[Afbeelding]
3. Bij het eerste screenshot, zie je veel sensoren, kan iemand mij de verschillen uitleggen? Vooral de energie en power (maar liefst 5 stuks), welke zijn nu van belang?
Klopt het als ik zeg:
Voor in mijn energy dashboard heb ik "PowerEnergy" nodig, ie het toont in kWh
Wil ik het verbruik op het moment zelf weten, gewoon de "Power" zo weet ik hoeveel Watt hij verbruikt?
Maar wat zijn dan de andere 5: energy, energysaved en deltaenergy, energy meter en power meter?
Lukt het iemand om de wasmachine effectie aan/uit te zetten?
Thanks, dit werkt! Had beter op moeten letten...TheFes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:04:
[...]
Je ziet het al aan de syntax highlighting hier. availlibility staat verkeerd.
Dat moet twee spaties naar voren
Ok ik heb een vreemd gevalletje.
Ik heb mijn verlichting automatisch met zonstand en tijd aan en uit schakelen via NodeRed.
Alle verlichting welke ik hiervoor gebruik zitten in een groep in HomeAssistant in de configuration yaml.
Nu heb ik al een tijdje dat wanneer de verlichting uit gaat de lamp boven de eetkamertafel na 10 seconden weer aan gaat. Meestal is het deze en soms is het de schemerlamp naast de tv.
Beide zijn Zipato Bulb2 zwave welke aangestuurd worden met een Aeon Stick via Zwave JS in HA.
De lamp boven de eetkamertafel heb ik al eens gereset en opnieuw geinstalleerd en heeft niks geholpen.
Als ik handmatig de groep uitschakel dan doet hij het ook, dus lijkt mij niet in Nodered of de automatisering te zitten.
In de log zie ik dat supervisor hem uitschakelt en dat hij 10 seconden later weer in schakelt maar daar staat niet bij door wie of wat.
Ik kan niet echt vinden waar dit nu vandaan komt iig.
Iemand die een idee heeft waar ik dit moet zoeken en of dit bekend voorkomt?
Ik heb mijn verlichting automatisch met zonstand en tijd aan en uit schakelen via NodeRed.
Alle verlichting welke ik hiervoor gebruik zitten in een groep in HomeAssistant in de configuration yaml.
Nu heb ik al een tijdje dat wanneer de verlichting uit gaat de lamp boven de eetkamertafel na 10 seconden weer aan gaat. Meestal is het deze en soms is het de schemerlamp naast de tv.
Beide zijn Zipato Bulb2 zwave welke aangestuurd worden met een Aeon Stick via Zwave JS in HA.
De lamp boven de eetkamertafel heb ik al eens gereset en opnieuw geinstalleerd en heeft niks geholpen.
Als ik handmatig de groep uitschakel dan doet hij het ook, dus lijkt mij niet in Nodered of de automatisering te zitten.
In de log zie ik dat supervisor hem uitschakelt en dat hij 10 seconden later weer in schakelt maar daar staat niet bij door wie of wat.
Ik kan niet echt vinden waar dit nu vandaan komt iig.
Iemand die een idee heeft waar ik dit moet zoeken en of dit bekend voorkomt?
Sinds vanochtend ontvang ik geen notificaties meer op mijn iPhone. Dit heeft zeker 4 maanden gewerkt en daarvoor een jaar op Android.
Heb al de laatste versie geïnstalleerd en een restart gedaan maar dat lijkt niets uit te halen.
Is er iets veranderd of waar kan ik naar kijken? Notificatie instellingen op de iPhone zijn al gecontroleerd.
Edit: Net viel mij op dat de slaap focus nog aan stond. Alweer opgelost dus. Apart is wel dat die er automatisch vanaf moet gaan elke ochtend om 8 uur.
Heb al de laatste versie geïnstalleerd en een restart gedaan maar dat lijkt niets uit te halen.
Is er iets veranderd of waar kan ik naar kijken? Notificatie instellingen op de iPhone zijn al gecontroleerd.
Edit: Net viel mij op dat de slaap focus nog aan stond. Alweer opgelost dus. Apart is wel dat die er automatisch vanaf moet gaan elke ochtend om 8 uur.
[ Voor 18% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-04-2022 12:31 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd
Ik heb nu onderstaande code in elkaar gedraaid om de Solax API uit te kunnen lezen in HA, zodat ik mijn omvormer in HA kan integreren. Echter, het lijkt erop dat de frequentie waarmee dit script verzoeken stuurt te hoog ligt. Hoe kan ik nu handig een frequentie instellen voor de verzoeken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #Solax API template: - sensor: - name: PV_power state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: measurement device_class: energy attributes: last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00' sensor: - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXXX&sn=XXXXX value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(0) ) }}' name: "solax_total" unit_of_measurement: "KWh" |
Geen antwoord op de vraag, maar de state_class van je template sensor moet total_increasing zijn, een last_reset is niet nodig.Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:46:
Ik heb nu onderstaande code in elkaar gedraaid om de Solax API uit te kunnen lezen in HA, zodat ik mijn omvormer in HA kan integreren. Echter, het lijkt erop dat de frequentie waarmee dit script verzoeken stuurt te hoog ligt. Hoe kan ik nu handig een frequentie instellen voor de verzoeken?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 #Solax API template: by - sensor: - name: PV_power state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: measurement device_class: energy attributes: last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00' sensor: - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXXX&sn=XXXXX value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(0) ) }}' name: "solax_total" unit_of_measurement: "KWh"
Verwijderd
Ah okay, misschien is dat uiteindelijk ook wel onderdeel van de oplossing om dit werkend te krijgen. 
Ik lees ondertussen dat het ook mogelijk is om met een Pi een reverse proxy te bouwen om de omvormer API lokaal te benaderen, dat is uiteindelijk misschien nog wel de beste oplossing.
Ik lees ondertussen dat het ook mogelijk is om met een Pi een reverse proxy te bouwen om de omvormer API lokaal te benaderen, dat is uiteindelijk misschien nog wel de beste oplossing.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2022 15:54 ]
Sinds 2022.4 d.m.v. een triggered template sensor.Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:46:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #Solax API template: - trigger: - platform: time_pattern # This will match every 5 minutes minutes: "/5" sensor: - name: PV_power state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: total_increasing device_class: energy |
En voor je Rest sensor kun je een scan_interval instellen als je 'm ombouwt naar het RESTful format.
[ Voor 11% gewijzigd door verjager op 18-04-2022 07:55 ]
Ik was begonnen met een verse install en besloot daarna ook de database mysql te vernieuwen. Echter ook al is het een nieuwe database toch zie ik dat een sensor voor water en gas verbruik per week en jaar op een waarde zijn blijven staan. Hoe krijg ik die op 0?
Het is overigens een utility meter, reset werkt niet en een een nieuwe waarde geven wordt niet opgepakt.
Gevonden: calibratie naar 0 werkt wel.
Het is overigens een utility meter, reset werkt niet en een een nieuwe waarde geven wordt niet opgepakt.
Gevonden: calibratie naar 0 werkt wel.
[ Voor 22% gewijzigd door Btje op 17-04-2022 22:51 ]
Xiaomi 13T Pro
Niemand? :-)crimby schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:58:
Vorig jaar heb ik via Tuya wat Hombli stekkers gekoppeld aan Home Assistant. Deze werkten altijd goed (mits ik elk uur de Tuya integratie herlaad), maar sinds kort zijn alleen de switches nog beschikbaar en niet de sensors.
Een Hombli stekker had 1 switch (aan/uit) en 3 sensoren; power, voltage en current. Deze laatste drie zijn ineens niet meer beschikbaar. In de logging zie ik eigenlijk niks voorbij komen.
In het Tuya IOT platform werken deze wel nog netjes.
Meer mensen hier last van? of nog tips wat ik kan bekijken?
Paar maanden geleden begonnen met HA op Proxmox en gebruikte de Fibaro als Z-wave controler nu na 9 jaar Fibaro HomeCenter 2 te hebben gebruikt met heel veel plezier ben ik helemaal over op HomeAssistant.
Van de week eindelijk de Z-Stick 7 van Aeotec binnen gekregen en dit weekend heb ik al mijn devices over gezet.
52 keer explude op mijn Fibaro HC2 en meer dan 52 keer include op de HomeAssistant wat een werk!
een paar oude sensoren hadden een extra zetje nodig blijkbaar.
Een deursensor van de WC heeft het niet overleeft die viel uit mijn handen in de pot en deed het niet meer.
WC automation met deursensor en dimmer werkt even niet en iedereen in huis vergeet nu het licht uit te doen in de wc
Wat blijft het een leuke hobby
Van de week eindelijk de Z-Stick 7 van Aeotec binnen gekregen en dit weekend heb ik al mijn devices over gezet.
52 keer explude op mijn Fibaro HC2 en meer dan 52 keer include op de HomeAssistant wat een werk!

een paar oude sensoren hadden een extra zetje nodig blijkbaar.
Een deursensor van de WC heeft het niet overleeft die viel uit mijn handen in de pot en deed het niet meer.
WC automation met deursensor en dimmer werkt even niet en iedereen in huis vergeet nu het licht uit te doen in de wc

Wat blijft het een leuke hobby
Iemand een idee waarom ik mijn Atag One Zone niet in Home Assistant krijg? De Atag integratie vraagt om een ip-adres/hostnaam en port, maar als ik het ip-adres invul geeft ie meteen aan "kan geen verbinding maken". Dit is toch apart, omdat de homekit controller integratie wel automatisch meteen opmerkte dat er een nieuw device gevonden was.
Op andere fora kom ik er ook niet heel veel over tegen. De app op m'n telefoon werkt gewoon, en ik kan ook gewoon pingen naar de Atag.
Op andere fora kom ik er ook niet heel veel over tegen. De app op m'n telefoon werkt gewoon, en ik kan ook gewoon pingen naar de Atag.
Ik ken de Atag One en de integratie niet, maar is het misschien de bedoeling dat je het als ipnummer:poortnummer in geeft?Eraser127 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:45:
Iemand een idee waarom ik mijn Atag One Zone niet in Home Assistant krijg? De Atag integratie vraagt om een ip-adres/hostnaam en port, maar als ik het ip-adres invul geeft ie meteen aan "kan geen verbinding maken". Dit is toch apart, omdat de homekit controller integratie wel automatisch meteen opmerkte dat er een nieuw device gevonden was.
Even tijdje niet hier geweest, excuus.Imperial Guard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:25:
[...]
Aangezien we de warmere dagen in gaan wil ik hier ook de pomp van de vloerverwarming slimmer maken.
Zie jij de mogelijkheid om je NodeRed script te delen?
Zeker kan ik hem delen, zal ik komende week eens ff doen.
Nu niet in de buurt van mijn pc maar komt er aan
Ik weet niet of er een verschil zit tussen de Zone en de niet-Zone, qua API. Ik heb een niet-Zone, en die doet het wel met de integratie.Eraser127 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:45:
Hoe vul je de gegevens in ? Ik heb bij een paar integraties (niet deze) gemerkt dat Home Assistant gevoelig is voor een aantal zaken (niet onlogisch):Eraser127 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:45:
- Invullen als je via Intern IP verbonden bent versus Extern IP (intern wil vaak beter)
- http://192xxx versus 192xxx
Zit daar wellicht iets in?
Verwijderd
@verjager Thanks! Ik zal het in de toekomst een keer testen. Voor nu lijkt het echter te werken zonder deze code. Misschien was er eerder iets anders dat voor een overvloed aan verzoeken zorgde.
Ik krijg nu alleen wel netjes afgeronde kWh's op hele getallen door, dus eens even kijken of dat iets genuanceerder kan.
Dit oogt namelijk wel wat bijzonder:
Ik krijg nu alleen wel netjes afgeronde kWh's op hele getallen door, dus eens even kijken of dat iets genuanceerder kan.
Dit oogt namelijk wel wat bijzonder:
:strip_exif()/f/image/i635NEsGSOEketrNi4rzn0mA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2022 20:04 ]
Het is erg zonnig dus je 5000+ Wp panelen leveren blijkbaar de maximale capaciteit.GigaPixels schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:20:
SAJ eSolar integration via Hacs:
- 4k omvormer
Heeft altijd goed gewerkt; maar nu lijkt de opbrengst niet te kloppen in het Energy dashboard?
De opbrengst is hoger dan 4K, wat niet kan.
Ik zie ook niet meteen waar die ~5k vandaan komt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je omvormer zal toch echt niet exact op 4000W gaan afknijpen, dan is deze te krap gekozen.
Misschien iets om in het Zonnepanelen topic na te vragen want precies weet ik het ook niet.
Een 4k omvormer kan meer leveren dan 4k. Het heeft een speciale naam waar ik niet opkom.GigaPixels schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:20:
- 4k omvormer
Heeft altijd goed gewerkt; maar nu lijkt de opbrengst niet te kloppen in het Energy dashboard?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb op fora vaker gelezen dat het soms beter is om een iets kleinere omvormer te nemen dan wat het totale watt piek van je panelen. Dit zou de efficiëntie van de omvormer ten goede komen
Ik zou zeggen dat ie niet vaak genoeg bijgewerkt wordt, waardoor een deel van de opwekking eigenlijk in het uur daarvoor plaatsvond.GigaPixels schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:20:
- 4k omvormer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had hetzelfde probleem met een reeds gekoppelde AtagOne. Heb de integratie verwijderd ui HA, AtagOne opnieuw gekoppeld met netwerk en integratie opnieuw toegevoegd aan HA. Toen werkte het weer.Eraser127 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:45:
Zou (tijdelijk?) probleem met de integratie geweest kunnen zijn, want hier kon ik de AtagOne ook gewoon benaderen buiten HA om.
ik heb zoiets vreemds waar ik niet uit kom en erg frustrerend is.
mijn HA draait supervised via VMware, ik heb 3 USB apparaten doorgegeven aan mijn VM:
P1 Kabel uitlezen slimme meter
Z-Wave Aeonstick gen 5
Zigbee stick: CC2652p
mede door een Ikea Tradifi adapter boven mijn afzuigkap (heel erg lastig te bereiken) heb ik een mixed omgeving gemaakt van Z-wave (wat ik altijd had) en Zigbee.
dit heeft allemaal maanden goed gedraaid ik lees altijd netjes de release notes of er geen breaking changes zijn die mij raken. zo ook de 2022.4.x versie er stond niks in qua breaking changes, maar ik heb niks dan problemen.
wanneer ik update dan werkt mijn zigbee omgeving heel erg gaar;
neem mijn ledstrip in de keuken Ikea Tradifi, icm zo'n ronde knop van de ikea, ik heb een automation op basis van een blueprint om bepaalde scenes aan te roepen.
de ledstrip (middelste knop) gaat wel aan via de knop maar bijvoorbeeld niet uit. de zijknopjes om scenes aan te roepen doen niks meer.
deze scenes beslaan zigbee + z-wave apparaten, maar mijn vermoeden is dat het vooral in het verkeer zit tussen de knop en HA.
2 weken geleden heb ik flink lopen kloten en op een gegeven moment backups teruggezet dus een weekje data verlies qua energy daar kom ik wel overheen
een aantal zaken qua default passwords heb ik aangepast, de omgeving was weer stabiel gisteravond en weer geupdate van core-2022.3.8 -> core-2022.4.5
maar alle zigbee rare dingen zijn weer terug, wat nog vreemder is dat wanneer ik het snapshot van voor de upgrade terug heb gezet de problemen blijven..
Mijn vermoeden is dat er ergens in de zig2mqtt iets aangepast is wat ik niet kan verklaren.
in mosquitto kom ik dit tegen:
dit IP adres correspondeert met de homeassistant docker maar geen idee of dit 'normaal' is of niet?
zit ik in de juiste hoek te kijken? of kunnen jullie mij de juiste kant op duwen?
mijn HA draait supervised via VMware, ik heb 3 USB apparaten doorgegeven aan mijn VM:
P1 Kabel uitlezen slimme meter
Z-Wave Aeonstick gen 5
Zigbee stick: CC2652p
mede door een Ikea Tradifi adapter boven mijn afzuigkap (heel erg lastig te bereiken) heb ik een mixed omgeving gemaakt van Z-wave (wat ik altijd had) en Zigbee.
dit heeft allemaal maanden goed gedraaid ik lees altijd netjes de release notes of er geen breaking changes zijn die mij raken. zo ook de 2022.4.x versie er stond niks in qua breaking changes, maar ik heb niks dan problemen.
wanneer ik update dan werkt mijn zigbee omgeving heel erg gaar;
neem mijn ledstrip in de keuken Ikea Tradifi, icm zo'n ronde knop van de ikea, ik heb een automation op basis van een blueprint om bepaalde scenes aan te roepen.
de ledstrip (middelste knop) gaat wel aan via de knop maar bijvoorbeeld niet uit. de zijknopjes om scenes aan te roepen doen niks meer.
deze scenes beslaan zigbee + z-wave apparaten, maar mijn vermoeden is dat het vooral in het verkeer zit tussen de knop en HA.
2 weken geleden heb ik flink lopen kloten en op een gegeven moment backups teruggezet dus een weekje data verlies qua energy daar kom ik wel overheen
een aantal zaken qua default passwords heb ik aangepast, de omgeving was weer stabiel gisteravond en weer geupdate van core-2022.3.8 -> core-2022.4.5
maar alle zigbee rare dingen zijn weer terug, wat nog vreemder is dat wanneer ik het snapshot van voor de upgrade terug heb gezet de problemen blijven..
Mijn vermoeden is dat er ergens in de zig2mqtt iets aangepast is wat ik niet kan verklaren.
code:
1
2
| 22-04-19 07:27:17 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'anonymous' does not exist in the schema for Mosquitto broker (core_mosquitto) 22-04-19 07:29:03 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'anonymous' does not exist in the schema for Mosquitto broker (core_mosquitto) |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'external_converters' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'devices' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'groups' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'homeassistant' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'external_converters' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'devices' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'groups' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'homeassistant' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'external_converters' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'devices' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'groups' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'homeassistant' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:13 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'base_topic' for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'external_converters' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'devices' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'groups' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'homeassistant' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 07:57:19 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-19 08:18:08 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token |
in mosquitto kom ik dit tegen:
code:
1
2
| 1650349448: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1650349568: New connection from 172.30.32.2 on port 1883. |
dit IP adres correspondeert met de homeassistant docker maar geen idee of dit 'normaal' is of niet?
zit ik in de juiste hoek te kijken? of kunnen jullie mij de juiste kant op duwen?
Specifiek jouw situatie is lastig te beoordelen. Maar vanuit mijn ervaringen: check of de zigbee adapter, P1 adapter en Zwave adapter nog steeds op de juiste USB poort worden afgelezen. Ik had iets vergelijkbaars waarbij de P1 integratie de zigbee poort aan het inlezen was (en wel werkte), maar storingen veroorzaakte zodat het leek alsof de gehele database corrupt was, zigbee geregeld niet kon worden gevonden. Allemaal frustraties en zelf ertoe geleid dat ik een zigbeestick met een hele grote zwaai in de prullebak gooide en een nieuwe kocht met op korte termijn dezelde problemen. Ik heb nu alles op by-id staan:Valkyre schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:27:
ik heb zoiets vreemds waar ik niet uit kom en erg frustrerend is.
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_96cd2b99092bec11a566ce6540c9ce8d-if00-
Edit: je kan checken waarop je hardware wordt gevonden onder instellingen/supervisor/systeem/3puntjes
/f/image/hFzCjTthcHWTYCi1G1nuhpgt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door oltk op 19-04-2022 09:56 ]
Is wel heel oud bericht, maar zou je dit Grafana-dashboard willen/kunnen delen? Deze ziet er wat mooier uit dan welke ik nu gebruikt. Alvast bedankt. Of is dit geen Grafana-dashboard?RobbieB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:00:
Mijn energiedashboard begint een beetje vorm te krijgen.
Vooralsnog alleen een HomeWizard P1 meter aangesloten, maar doel is om nog een Kwh-meter aan de zonnepanelen groep te gaan hangen om daar accurater in beeld te krijgen wat we nu opwekken. Daarnaast mogelijk nog wat slimme stekkers in de toekomst om bv. het verbruik op de wasmachine/droger groep en TV-hoek inzichtelijk te krijgen.
[Afbeelding]
De actueel verbruiksgrafieken laten gemiddeldes zien, de bovenste over blokken van 30 min. de onderste is een lijngrafiek met gemiddeldes van 3 min. De korte piekjes die je in de onderste grafiek ziet zijn de Quooker die aanslaat. Deze slaan eigenlijk uit tot 2000W, maar omdat de grafiek daarmee alle overzichtelijkheid verliest heb ik deze dus gemiddeld naar 3 min.
De verbruiksoverzichten zijn nog niet helemaal naar wens, simpelweg omdat dit het 'netto' verbruik is. Dus verbruik - opgewekte stroom. Daar gaat in principe dan nog de teruglevering vanaf en dan weet ik mijn dagelijkse kosten.
Er moeten nog grafiekjes voor Gas verbruik bij en nog wat kosten overzichten, maar al met al al redelijk tevreden met de eerste aanzet.
@DCSBL Thanks voor de integratie van de P1 in home assistant!
aka pluim003
@Valkyre
Sowieso is sinds een/de laatste Z2M update de config (grotendeels?) verhuist naar de UI van Z2M en niet meer via het tabblad configuration in de add-on. Als je deze even naloopt en weghaalt waar hij nu "stuk" op gaat, zal dat al en boel schelen aan errors.
Sowieso is sinds een/de laatste Z2M update de config (grotendeels?) verhuist naar de UI van Z2M en niet meer via het tabblad configuration in de add-on. Als je deze even naloopt en weghaalt waar hij nu "stuk" op gaat, zal dat al en boel schelen aan errors.
Vreemd, iets hoger dan 4kW zou nog kunnen, maar een heel uur gemiddeld boven de 5000 lijkt me niet logisch. Klopt het dagtotaal wel?GigaPixels schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:20:
- 4k omvormer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Noob vraag hier:Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:17:
Ik heb staan in de configuration.yaml:
code:
1
| sensor: !include sensor.yaml |
Hierin staat bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: date_pmd: name: 'Ophaaldatum PMD' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_pmd.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' entity_id: sun.sun |
Nu ben ik deze aan het ombouwen.
code:
1
2
3
4
5
6
| template: - sensor: date_gft: name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' entity_id: sun.sun |
Moet ik dan gewoon de
code:
laten staan in de confguration.yaml of moet ik een nieuwe template.yaml aanmaken en een verwijzing hiernaartoe maken?
1
| sensor: !include sensor.yaml |
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Die nieuwe sensor valt onder de template integratie en niet onder de sensor integratie, en zal dus ofwel direct in configuration.yaml moeten, ofwel onder een aparte template.yaml die je vanuit configuration.yaml importeertOra et Labora schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:32:
[...]
Noob vraag hier:
Ik heb staan in de configuration.yaml:
code:
1 sensor: !include sensor.yaml
Hierin staat bijvoorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: date_pmd: name: 'Ophaaldatum PMD' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_pmd.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' entity_id: sun.sun
Nu ben ik deze aan het ombouwen.
code:
1 2 3 4 5 6 template: - sensor: date_gft: name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' entity_id: sun.sun
Moet ik dan gewoon de
code:laten staan in de confguration.yaml of moet ik een nieuwe template.yaml aanmaken en een verwijzing hiernaartoe maken?
1 sensor: !include sensor.yaml
Heeft iemand al eens zo'n goedkope bluetooth tracker van de action gebruikt voor aanwezigheid detectie? Was het denken om die aan de sleutelbos te hangen.
https://www.action.com/nl-nl/p/locatietracker-met-bluetooth/
Ik had er één gekocht, maar ben nog het kloten om de geïntegreerde Bluetooth van mijn HP T630 HA server aan de praat te krijgen.
Ik had er één gekocht, maar ben nog het kloten om de geïntegreerde Bluetooth van mijn HP T630 HA server aan de praat te krijgen.
Nog niet geprobeert maar wel slim! Gebruik zo'n tracker voor mijn sleutels/portemonnee (Chipolo) en dat zou nog best een handige optie kunnen zijn.Meessen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:39:
Heeft iemand al eens zo'n goedkope bluetooth tracker van de action gebruikt voor aanwezigheid detectie? Was het denken om die aan de sleutelbos te hangen.
Wat wil je daarmee gaan doen?Meessen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:39:
Een soort aanwezigheidssensor om te kijken of er iemand thuis is of niet?
Heb er ook eentje en chipolo, maar nog niet geintegreerd in HA. Chipolo / Airtag lijkt me kansrijker, is daar al iets voor? Heb nog niet gezocht.HoppyF schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:45:
[...]
Wat wil je daarmee gaan doen?
Ik was nieuwsgierig naar het gebruik van een Bluetooth tracker.Vaevictis_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:52:
[...]
Heb er ook eentje en chipolo, maar nog niet geintegreerd in HA. Chipolo / Airtag lijkt me kansrijker, is daar al iets voor? Heb nog niet gezocht.
Heb er zelf nog geen ervaring mee.
Wel met een ander soort tracker voor huisdieren de Tractive tracker.
Dat is een GPS tracker met SIM en een abonnement.
Is wel nauwkeurig en bedoeld om huisdieren buitenshuis te kunnen volgen of opsporen.
@Ora et Labora Zoals @TheFes als zei valt het niet meer onder de sensor-integratie. De huidige include is daarvoor. Alles niet template wat je nu in sensor.yaml hebt zal daar blijven. Is hij dan leeg zou je de include + file weg kunnen halen eventueel.
Je zal dus nu een
Moeten doen en daarin
Andere optie is om alle soorten template ook nog te splitsen:
en dan
Let dus ook op dat de key 'date_pmd' nu komt te vervallen ten behoeve van een array. 'entity_id' bestaat ook niet als key van een sensor.
Je zal dus nu een
YAML:
1
| template: !include template.yaml |
Moeten doen en daarin
YAML:
1
2
3
| - sensor: - name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' |
YAML:
1
2
| template: - sensor: !include template_sensor.yaml |
en dan
YAML:
1
2
| - name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}' |
Let dus ook op dat de key 'date_pmd' nu komt te vervallen ten behoeve van een array. 'entity_id' bestaat ook niet als key van een sensor.
Zijn er hier mensen die een Midea plugin gebruiken? Ik probeer het met deze maar zodra ik midea-discover start dan krijg ik de melding dat er geen apparaten zijn.
Geprobeerd om de login gegevens mee te sturen maar dat heeft ook geen effect. Zelfde melding. IP heb ik maar in de app zie ik een raar 188.x IP voorbij komen. Beide werken niet.
Geprobeerd om de login gegevens mee te sturen maar dat heeft ook geen effect. Zelfde melding. IP heb ik maar in de app zie ik een raar 188.x IP voorbij komen. Beide werken niet.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hartelijk dank, ook @TheFesSeptillion schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:53:
@Ora et Labora Zoals @TheFes als zei valt het niet meer onder de sensor-integratie. De huidige include is daarvoor. Alles niet template wat je nu in sensor.yaml hebt zal daar blijven. Is hij dan leeg zou je de include + file weg kunnen halen eventueel.
Je zal dus nu een
YAML:
1 template: !include template.yaml
Moeten doen en daarin
YAML:
1 2 3 - sensor: - name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}'
YAML:
1 2 template: - sensor: !include template_sensor.yaml
en dan
YAML:
1 2 - name: 'Ophaaldatum GFT' state: '{{ as_timestamp(strptime(states.sensor.afval_gft.attributes.date, "%Y-%m-%d")) | timestamp_custom("%d-%m-%y") }}'
Ik snap nu hoe het zit.
[ Voor 35% gewijzigd door Ora et Labora op 19-04-2022 16:00 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ja wil het als aanwezigheid sensor gebruiken aangezien ik mijn sleutelbos altijd mee neem als ik weg ga.HoppyF schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:45:
[...]
Wat wil je daarmee gaan doen?
Dan kan ik er ook één aan de gasten sleutelbos hangen zodat het ook voor hun werkt zonder hun telefoon te moeten integreren in het HA netwerk.
Geen idee of het werkt overigens.
Hmmbob schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Grappig, die heb ik pas ook in de muur geschroefd. Ik heb alleen het idee dat de maximum dimming van onze (halogeen) spotjes niet meer bereikt wordt. Dus dat ze niet "voluit" gaan. Herken je dat?
Hmmbob schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:03:
[...]
[...]
Contact gezocht met Ecodim, komt een vervanger onze kant op om te zien of dat scheelt.
musicpixel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:26:
[...]
Ik heb nu ook dat probleem dat max helderheid niet meer bereikt kan worden.
Standaard ging ie altijd aan op 65%, maar van de ene op de andere dag vond ik het licht zo flauw... Echter, als ik m op 100% zette dan leek het weer de oude 65% helderheid. Maar hoger dan dat kon dus niet meer.
Ik ga ze zo even bellen, maar hoe is het bij jou afgelopen?
Mmmm sta ook op het punt deze dimmer te bestellen maar als ik het zo lees dan "mankeert" er nog wat aan of valt dat wel mee?Chrisjuh_15 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:08:
[...]
Dat idee heb ik met die EcoDim dimmers ook, echter was de maximale stand zo fel, dat we het hier thuis eigenlijk niet erg vinden.
Heeft iemand al ervaringen met deze toevallig?
https://www.ecobright.nl/...Akroqvn3zDjoaAoaeEALw_wcB
Had in een ander topic ook al de vraag gesteld wat nu verschil is tussen de basic en de pro maar dat lijkt dus alleen het bijgeleverde frame te zijn?
Anyway, zeggen jullie deze kopen of een alternatief?
Handmatige bediening is wel een verreiste
Ik heb een vaag probleem waar ik niet uit kom...
Ik heb lampen en andere Zigbee accessoires via Zigbee2MQTT lopen. Nu ben ik onlangs begonnen met Groepen samen te stellen want de spotjes in de keuken gingen niet gelijk aan en uit. Dus groepen aangemaakt.
Maar nu is het rare dat er onzichtbare koppelingen lopen via deze groepen. Dus als de sensor in de garage iemand bemerkt gaan de lampen aan, perfect, maar bij uitgaan dan gaat ineens 1 lamp in de woonkamer ook uit.
Als de woonkamer aangaat, dan gaat ineens een lamp van de slaapkamer ook aan.
En als ik de groepen in Zigbee2MQTT verwijder en gewoon lichtgroepen maak ik configuration.yaml dan werkt het wel, maar dan ziet ie die lampen dus niet als groep...
Ik heb alles al nageplozen maar ik kom er niet uit.
Ik heb lampen en andere Zigbee accessoires via Zigbee2MQTT lopen. Nu ben ik onlangs begonnen met Groepen samen te stellen want de spotjes in de keuken gingen niet gelijk aan en uit. Dus groepen aangemaakt.
Maar nu is het rare dat er onzichtbare koppelingen lopen via deze groepen. Dus als de sensor in de garage iemand bemerkt gaan de lampen aan, perfect, maar bij uitgaan dan gaat ineens 1 lamp in de woonkamer ook uit.
Als de woonkamer aangaat, dan gaat ineens een lamp van de slaapkamer ook aan.
En als ik de groepen in Zigbee2MQTT verwijder en gewoon lichtgroepen maak ik configuration.yaml dan werkt het wel, maar dan ziet ie die lampen dus niet als groep...
Ik heb alles al nageplozen maar ik kom er niet uit.
Never eat yellow snow...
ìk heb zowel de basic als de pro. En ik heb ook nog een alternatief van Home2link (zigbee draaidimmer).schumi2004 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:25:
[...]
[...]
[...]
[...]
Mmmm sta ook op het punt deze dimmer te bestellen maar als ik het zo lees dan "mankeert" er nog wat aan of valt dat wel mee?
Had in een ander topic ook al de vraag gesteld wat nu verschil is tussen de basic en de pro maar dat lijkt dus alleen het bijgeleverde frame te zijn?
De ecobright is de beste op dit moment. Ik vind het belangrijk dat je naar bijna nul kan dimmen als je dat wil, en met ecobright kan je dat fysiek (draaiknopje) instellen.
Verder werkt de basis hetzelfde als de pro, de pro heeft nog een extra draaiknopje voor de maximale lichtsterkte. De dimmer werkt prima als handbediening (als zigbee er geheel uit ligt doet 'ie het gewoon). En uiteraard bedienbaar via HA.
Wellicht gaat deze BLE integratie werken.Meessen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:24:
[...]
Ja wil het als aanwezigheid sensor gebruiken aangezien ik mijn sleutelbos altijd mee neem als ik weg ga.
Dan kan ik er ook één aan de gasten sleutelbos hangen zodat het ook voor hun werkt zonder hun telefoon te moeten integreren in het HA netwerk.
Geen idee of het werkt overigens.
https://github.com/custom-components/ble_monitor
Waar kan ik de changelog vinden van Z-Wave JS 0.1.56? Staat een update klaar zonder link.
Verwijderd
Voor de mensen die hun Solax omvormer via de SolaxCloud willen uitlezen, deze code werkt nu voor mij naar behoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| #Solax API template: - sensor: - name: PV_power state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: total_increasing device_class: energy sensor: - platform: rest resource: https://www.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXX&sn=XXXX value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(2) ) }}' name: "solax_total" unit_of_measurement: "kWh" |
De restful sensor ondersteunt ook gewoon state_class en device_class, dus die template sensor lijkt me eigenlijk overbodigVerwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:02:
Voor de mensen die hun Solax omvormer via de SolaxCloud willen uitlezen, deze code werkt nu voor mij naar behoren:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 #Solax API template: - sensor: - name: PV_power state: "{{ states('sensor.solax_total') }}" unit_of_measurement: 'kWh' state_class: total_increasing device_class: energy sensor: - platform: rest resource: https://www.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXX&sn=XXXX value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(2) ) }}' name: "solax_total" unit_of_measurement: "kWh"
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #Solax API sensor: - platform: rest resource: https://www.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=XXXX&sn=XXXX value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(2) ) }}' name: "solax_total" unit_of_measurement: "kWh" state_class: total_increasing device_class: energy |
Verwijderd
Ah, eens even zien of dat de boel nog wat simpeler kan maken dan. 
//Edit: Zo te zien moet het in ieder geval 'kWh' zijn en niet "kWh". Verder even zien of er straks ook data verschijnt met deze code, want dat is dan wel de schoonste variant die ik tot nu toe gezien heb.
//Edit: Zo te zien moet het in ieder geval 'kWh' zijn en niet "kWh". Verder even zien of er straks ook data verschijnt met deze code, want dat is dan wel de schoonste variant die ik tot nu toe gezien heb.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2022 18:40 ]
Ik heb alleen de basic variant. Pro heeft, zoals @oltk al zegt nog de mogelijkheid om een max in te stellen.schumi2004 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:25:
[...]
[...]
[...]
[...]
Mmmm sta ook op het punt deze dimmer te bestellen maar als ik het zo lees dan "mankeert" er nog wat aan of valt dat wel mee?
Het probleem met opeens een lagere max dimwaarde schijnt alleen in specifieke gevallen te kunnen optreden en was in mijn geval meteen opgelost toen ik even de stroom eraf had gehaald.
Verder geen klachten en denk er over om er nog eentje te bestellen binnenkort, maar misschien wacht ik tot Black Friday (duurt nog even).
Ook fijn is dat je ze gewoon kunt bellen in het Nederlands
Feel free to Buy me a coffee
Bedankt. Dit lijkt het meest plausibel.dennistd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 01:01:
[...]
Ik zou zeggen dat ie niet vaak genoeg bijgewerkt wordt, waardoor een deel van de opwekking eigenlijk in het uur daarvoor plaatsvond.
De totale geïnjecteerde stroom per dag komt wel overeen met die van de Belgische netbeheerder Fluvius.
Bedankt!
Dat zou niets uit moeten maken, single quotes of double quotes maken geen verschil in YAML.Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:29:
Ah, eens even zien of dat de boel nog wat simpeler kan maken dan.
Ben benieuwd of iemand dat betrouwbaar aan de praat heeft gekregen. Heb meerdere ble tags getest in combinatie met een pi4, maar heel sporadisch (1 keer per week, soms wat vaker) registreerde has de tag als afwezig.... Terwijl die nog steeds op de testbank lagHoppyF schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:23:
[...]
Wellicht gaat deze BLE integratie werken.
https://github.com/custom-components/ble_monitor
Ik ga ook voor de basic maar denk zou niet weten waarom ik een max zou willen instellen.musicpixel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:40:
[...]
Ik heb alleen de basic variant. Pro heeft, zoals @oltk al zegt nog de mogelijkheid om een max in te stellen.
Het probleem met opeens een lagere max dimwaarde schijnt alleen in specifieke gevallen te kunnen optreden en was in mijn geval meteen opgelost toen ik even de stroom eraf had gehaald.
Verder geen klachten en denk er over om er nog eentje te bestellen binnenkort, maar misschien wacht ik tot Black Friday (duurt nog even).
Ook fijn is dat je ze gewoon kunt bellen in het Nederlands
Thanks iedereen die gereageerd heeft.
Verwijderd
Ah, okay... Misschien was het dan een ander haperingetje waardoor HA even zeurde over deze code, maar toen ik dit aanpaste was de melding wel weg.TheFes schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:01:
[...]
Dat zou niets uit moeten maken, single quotes of double quotes maken geen verschil in YAML.
Morgen kan ik pas zien of het goed werkt, maar daar ga ik voor nu wel vanuit.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.