Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.359.311 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
_Mitchie_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:41:
[...]

Volgens mij is er al een bug report als ik onderstaande zie :
Home Connect not updating states properly #66063
https://github.com/home-assistant/core/issues/66063
Ik heb een lelijke oplossing gemaakt wat bij mij lijkt te werken. Een poosje terug had ik de wasmachine aangesloten op een zigbee plug die eerst alleen voor de mesh gebruikt werd, zodat ik de stroom bij kan houden in het energy dashboard.
Ik check nu of deze vebruik meet terwijl de wasmachine volgens de integratie uit staat, in dat geval reload ik home connect.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# The washing machine remains sometimes unavailble. Reloading the integration to "fix" this
# Issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/66063
- id: reload_home_connect
  alias: Wasmachine - Herlaad Home Connect integratie
  mode: single
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.zolder_power
      above: 10
      for:
        minutes: 2
  condition:
    - condition: state
      entity_id: switch.wasmachine_power
      state: "off"
  action:
    - alias: Notify about this
      service: notify.sander
      data:
        title: Home Connect

- alias: Reload Home Connect integration
      service: homeassistant.reload_config_entry
      target:
        entity_id: switch.wasmachine_power

Hopelijk wordt de bug gefixt en kan deze automation snel weer weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:15
TheFes schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:30:
[...]

Aangezien er niet staat hoe ze aan gegaan zijn, is dat buiten HA omgegaan. Wellicht een powerdipje in combinatie met een power-on state (lamp gaat aan als hij weer stroom krijgt)?
Is deze "bug" dan al opgelost? Ik zag in dit scherm vaak niet wat hem had aangezet maar als ik op de eniteit in het logbook keek kon ik dan wel een automation zien.

@robbinonline Dus open eens je logboek en zoek dan op deze entiteit. Misschien dat je dan wat meer info krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 10:20
Is er een blueprint of iets toevallig al gemaakt voor je energie? Ik heb een Homewizard p1 meter, en ik heb ook zonnepanelen. In de nacht zie je dus het verbruik oplopen, overdacht loopt het verbruik terug en ga je op een gegeven moment terugleveren, en over een periode van 24 uur vertegenwoordigd dat een waarde in € .

Ik kan dat uiteraard zien in de app van de P1 zelf, maar ja, leuker is het om dat te zien in HA. Ik stel me eigenlijk iets voor van een tile waar een € bedrag in staat dat hoger wordt / lager wordt / negatief gaat afhankelijk van de levering vs. teruglevering.

Is zoiets er al toevallig?

Dus zeg maar dat tabblad 'Energie' in HA, dat zet je import en export van energie over je telwerken tegen elkaar af, en onder de streep komt er dan een bedrag uit. Dat bedrag, kun je dat ook in een tile op je dashboard krijgen die dan elke X tijd (het liefst (veel) sneller dan 1x op het hele uur) update? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Just_A_User op 10-04-2022 15:00 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:49
oltk schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:47:
[...]

Als je de remote gebruikt: Zet je dan de automation dat de lichten op de lichtsensor uit/aan gaan uit door middel van een boolean? of override je die automation op een andere wijze?
@oltk

Nee, ik wijzig niets aan de default automation. ( Nooit de moeite genomen om dat 'netjes te perfectioneren :-P ) De knop word juist gebruikt in die gevallen waar de automation niet aan slaat.

In de reguliere automation, gaan de lichten aan obv beweging (motion) && een bepaalde Lux grenswaarde.
De lichten gaan weer uit , 2 minuten nadat de laatste motion waargenomen is. ( Lux speelt hier verder geen rol meer in. Enkel motion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
kepler schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:31:
Iemand hier die een Miele vaatwasser werkend heeft in Home Assistant?

Ik heb een nieuwe Miele vaatwasser en de integratie in Home Assistant is gelukt (via: https://github.com/HomeAssistant-Mods/home-assistant-miele)

Alleen blijkt het niet mogelijk om mijn vaatwasser te starten via de API... Ik heb gemaild of Miele het wil toevoegen aan de API, maar misschien heeft iemand hier hetzelfde probleem en mogelijk een oplossing?
Ben je hier nog verder mee gekomen? Lijkt mij ook wel een gave functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Just_A_User schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:54:
Is er een blueprint of iets toevallig al gemaakt voor je energie? Ik heb een Homewizard p1 meter, en ik heb ook zonnepanelen. In de nacht zie je dus het verbruik oplopen, overdacht loopt het verbruik terug en ga je op een gegeven moment terugleveren, en over een periode van 24 uur vertegenwoordigd dat een waarde in € .

Ik kan dat uiteraard zien in de app van de P1 zelf, maar ja, leuker is het om dat te zien in HA. Ik stel me eigenlijk iets voor van een tile waar een € bedrag in staat dat hoger wordt / lager wordt / negatief gaat afhankelijk van de levering vs. teruglevering.

Is zoiets er al toevallig?

Dus zeg maar dat tabblad 'Energie' in HA, dat zet je import en export van energie over je telwerken tegen elkaar af, en onder de streep komt er dan een bedrag uit. Dat bedrag, kun je dat ook in een tile op je dashboard krijgen die dan elke X tijd (het liefst (veel) sneller dan 1x op het hele uur) update? :)
In Hass zit toch een standaard energie optie?
Moet je in de instellingen eea instellen wat je sensor is voor verbruik, opbrengst en omvormer en dan krijg je onderstaande afbeelding.

Dit update bij mij allemaal realtime en kan inmiddels bijna een jaar terugkijken.

Blauw is energie wat je afneemt
Oranje is opbrengst wat meteen wordt verbruikt
Paars is teruglevering aan netwerk

Edit: Heb zelf een gasloos huis, maar je kunt ook je gasverbruik opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwzSg0_0tLg8hhD0p17gQCCb244=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gNwP1WRiPPgYZETMB6AQ2zM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-04-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
AndereKoekoek schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:59:
[...]

In Hass zit toch een standaard energie optie?
Moet je in de instellingen eea instellen wat je sensor is voor verbruik, opbrengst en omvormer en dan krijg je onderstaande afbeelding.

Dit update bij mij allemaal realtime en kan inmiddels bijna een jaar terugkijken.

Blauw is energie wat je afneemt
Oranje is opbrengst wat meteen wordt verbruikt
Paars is teruglevering aan netwerk

Edit: Heb zelf een gasloos huis, maar je kunt ook je gasverbruik opnemen.

[Afbeelding]
Ja, dat weet ik, dat heb ik ook ingeregeld, maar dat ververst elk uur. Het gaat om het bedrag wat daar ergens staat. Bij mij staat daar nu € -3,67, maar ik zou dat bedrag dus graag op mijn dashboard in een tile zien.

Kan dat?

Die hele energiesector heb ik dus ook ingeregeld, maar het gaat me om dat totaalbedrag. Daar alles elk uur wordt geupdate verandert dat bedrag ook elk uur, maar ik zou dat dus graag vaker dan elk uur geupdate zien, en ik zou daarom dus graag een tile op mijn dashboard hebben die me die informatie geeft.

ik heb een p1 metertje en die update eigenlijk vrijwel realtime (naja, elke 10 sec) dus het lijkt me dat het zou moeten kunnen, maar hoe, dat is de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:11
ChrisM schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:52:
[...]

Naar mijn ervaring met deze Miele integratie, kun je alleen maar informatie naar HA halen en helaas geen acties uitvoeren.
Heb zelf een wasmachine. Via de Miele-app kun je van alles op afstand instellen en starten, maar in HA helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 10:53
Waar moet ik de volgende error eigenlijk zoeken??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Logger: homeassistant
Source: data_entry_flow.py:330
First occurred: 19:10:54 (1 occurrences)
Last logged: 19:10:54

Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 205, in async_init
    flow, result = await task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 232, in _async_init
    result = await self._async_handle_step(flow, flow.init_step, data, init_done)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 330, in _async_handle_step
    raise UnknownStep(
homeassistant.data_entry_flow.UnknownStep: Handler ConfigFlow doesn't support step import

De volgende komen ook vrij frequent terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: frontend.js.latest.202204050
Source: components/system_log/__init__.py:190 
First occurred: 07:34:45 (7 occurrences) 
Last logged: 07:56:46

:0:0 Script error.

https://URLHOMEASSISTANT/frontend_latest/core.d9b4dced.js:1:10023 3

[ Voor 16% gewijzigd door Koepert op 11-04-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 19:57
djiedjee schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:50:
Ik doe iets soortgeljiks met een devicetracker van type ping.

In de router geef ik de telefoons een vast ip-adres. Met een ping op dat ip-adres kun je dan zien of dat device(en dus persoon) aanwezig is.

[...]
Hoe werkt dat dan met die ping? Welke component gebruik je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:29

JoepW

iRacer & Home Assistant

The Fops schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:15:
[...]

Ik wil deze eens gaan proberen.
https://community.home-as...ent-device-tracker/104040

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Just_A_User schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:29:
[...]

Ja, dat weet ik, dat heb ik ook ingeregeld, maar dat ververst elk uur. Het gaat om het bedrag wat daar ergens staat. Bij mij staat daar nu € -3,67, maar ik zou dat bedrag dus graag op mijn dashboard in een tile zien.

Kan dat?

Die hele energiesector heb ik dus ook ingeregeld, maar het gaat me om dat totaalbedrag. Daar alles elk uur wordt geupdate verandert dat bedrag ook elk uur, maar ik zou dat dus graag vaker dan elk uur geupdate zien, en ik zou daarom dus graag een tile op mijn dashboard hebben die me die informatie geeft.

ik heb een p1 metertje en die update eigenlijk vrijwel realtime (naja, elke 10 sec) dus het lijkt me dat het zou moeten kunnen, maar hoe, dat is de vraag :)
Ben daar zelf wel een keer mee bezig geweest voordat het energy tabblad er was. Wil zelf altijd wel de details weten. Hebben we veel/weinig verbruikt vandaag of veel/weinig opgewekt om tot het totaal te komen. Zo heb ik energieslurpende apparten kunnen verbanne, omdat je per uur kunt zien wanneer het verbruik hoog was en dat relateren aan dingen die we gedaan hebben.

Heb het zelf geprobeerd te maken door sensoren aan te maken met berekeningen.

Wilde zelf alleen mijn totale opbrengst en verbruik zien van de lopende maand. Heb toen het onderstaande in mijn config toegevoegd.

Piek en daltarief bij elkaar optellen en een cycle per maand zodat op de eerste van de maand om 00.00 de teller terug op 0 wordt gezet.

Eigenlijk zou je dan je opbrengsten - verbruiken moeten doen en je cycle op daily zetten.

De sensors kan ik als tegeltjes op mijn dashboard toevoegen.

utility_meter:
monthly_energy_offpeak:
source: sensor.energy_consumption_tarif_1
cycle: monthly
monthly_energy_peak:
source: sensor.energy_consumption_tarif_2
daily_energyprod_offpeak:
source: sensor.energy_production_tarif_1
cycle: daily
daily_energyprod_peak:
source: sensor.energy_production_tarif_2
cycle: daily
monthly_energyprod_offpeak:
source: sensor.energy_production_tarif_1
monthly_energyprod_peak:
source: sensor.energy_production_tarif_2

sensor:
- platform: template
sensors:
energie_verbruik_maandtotaal:
friendly_name: "Energie Verbruik (maand)"
unit_of_measurement: 'kWh'
value_template: "{{ states('sensor.monthly_energy_offpeak') |float + states('sensor.monthly_energy_peak') | float }}"
energie_opbrengst_maandtotaal:
friendly_name: "Energie opbrengst (maand)"
unit_of_measurement: 'kWh'
value_template: "{{ states('sensor.monthly_energyprod_offpeak') |float + states('sensor.monthly_energyprod_peak') | float }}"

Kleine disclaimer. Ben geen dev dus geen idee of het makkelijker kan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ChrisM schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:52:
[...]

Yes, heel toevallig van de week alles werkend gekregen :D

Ik gebruik de volgende integratie via HACS (hele actieve developer):

https://github.com/astrandb/miele

Ik heb op dit moment de volgende automations draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Vaatwasser starten uitgesteld
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.vaatwasser_start_tijd
condition:
    entity_id: input_boolean.vaatwasser_uitgestelde_start
    state: 'on'
action:
  - service: script.turn_on
    data_template:
      entity_id: script.start_dishwasher_{{ states('input_select.vaatwasser_opties') }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Vaatwasser starten
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_button.vaatwasser_start
condition: []
action:
  - service: script.turn_on
    data_template:
      entity_id: script.start_dishwasher_{{ states('input_select.vaatwasser_opties') }}

De naam van de input-select is dan weer gelinkt aan een script (per programma):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Start dishwasher ECO
sequence:
  - service: miele.generic_action
    data:
      powerOn: true
    target:
      device_id: "VAATWASSERID"
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - service: miele.set_program
    data:
      programId: 3
    target:
      device_id: "VAATWASSERID"
icon: mdi:dishwasher

Je kan alleen een programma starten als de vaatwasser aanstaat, en dat kost een paar seconden.

De programma codes kan je vinden via:
https://www.miele.com/dev...evices__deviceId__actions

Ik heb het zo nu staan in een Dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_ttFBJU_HbjBTyiQ1mRNEwEkzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0u9KleZxhVTBlbTfaKeUBoD0.png?f=user_large

Voor de toekomst: een melding genereren als Mobile Start uitstaat en wij naar bed gaan. Want dan doet hij het niet :D
Het draait net een paar dagen, maar tot nu toe zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:29
In de config ziet dat er zo uit:
device_tracker:
- platform: ping
hosts:
<naam_telefoon1>: 192.168.x.xxx
<naam_telefoon2>: 192.168.x.xxx

Die trackers kun je gewoon bij een persoon als devicetracker koppelen. Of samenvoegen tot een groep, of...etcetc
The Fops schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:15:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• initdebug
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-04 11:09
Hi,

Ik ben nieuw met Home Assistant, maar ik zou er graag mee willen beginnen. Wij hebben bij ons thuis niet zo heel Smart apparaten, wel Philips Hue door het hele huis.
Nu heb ik wat hulp nodig. De Hue lampen koppelen staan genoeg tutorials voor online, maar...

Wij hebben 2 elektrische auto's: Volkswagen ID4 GTX en een Cupra Born.
Voor de VW zijn er ook al integraties gemaakt met Home Assistant, maar voor de Cupra (nog) niet. Nu vroeg ik me af hoe ik te werk zou gaan om mijn Cupra ook toe te voegen aan Home Assistant.

Ik moet nog helemaal beginnen met installeren van Home Assistant e.d. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 17:28
The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:11:
Hey allemaal,
Ben pas net begonnen met Home Assistant dus is nog veel uitzoeken. Dit forum helpt daar veel bij, thanks voor al jullie bijdragen!

Waar ik nu niet uit kom is een automation maken waarbij, als m'n vrouw en ik beiden van huis zijn, tado op afwezigheidsmodus gaat. Echter, vaak is er overdag oppas aanwezig voor onze 1-jarige dochter en dan wil ik dit niet laten gebeuren.
Ik heb al een group aangemaakt met de smartphone devices van mij en m'n vrouw. Echter, hoe zorg ik ervoor dat de automation dus niet loopt als de oppas er is?
Welke opties heb ik om dat aan te geven? (zelf een binary sensor maken als switch en die omzetten elke dag? Kan ik scannen voor connected devices (smartphone van de oppassers)? Nog andere opties?
Graag jullie hulp!

Groeten,
The Fops
Hey The Fops,

Ik heb inderdaad ook, wanneer wij beide het huis uit zijn, dat we een notificatie krijgen met de vraag of we het alarm willen inschakelen. Reactie is inderdaad via actionable notification. Ik zou zeggen zet even een test automation op en kijk hoe die notificaties werken. Valt allemaal wel te doen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:24

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik probeer in HA de DSMR Reader integration te installeren en die te laten pointen naar een PI. Echter krijg ik geen verbinding. Kan dat kloppen?

Ik heb DSMR 4.xx draaien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uphLtj0.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H3NEYU9.png

Of moet het met MQTT?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:13
Mimiix schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:04:
Ik probeer in HA de DSMR Reader integration te installeren en die te laten pointen naar een PI. Echter krijg ik geen verbinding. Kan dat kloppen?

Ik heb DSMR 4.xx draaien.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of moet het met MQTT?
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

dsmr en dsmr reader zijn verschillende integraties

[ Voor 5% gewijzigd door mr_derk op 11-04-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een probleem met een custom sensor. Ik wil een grafiek maken waarin weergegeven wordt tegen welk percentage van het max aantal Wattpiek mijn zonnepanelen stroom leveren. De output grafiek van de zonnepanelen ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nGHebJnevJNEifZEZW1aDUjwZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/se582ZQZ88TZ3ACZVoqXm6G7.png?f=user_large

Het percentage bereken ik dan als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor:
      - name: "% van max Wp"
        unit_of_measurement: "%"
        state: >
          {% set string1 = states('sensor.pv1_power') | float %}
          {{ (string1 / 3330) * 100 | round(1) }}

Het probleem is nu echter dat ik steeds waardes van nul er tussen krijg te zien terwijl die niet als waarde voorkomen in de sensor.pv1_power (zie grafiek hierboven). Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het op kan lossen? Zie plaatje hieronder voor de foutieve weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqdrEsiq9MYCLJmjSVS2B_FvF_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Xtt8lXqCcLRUoFpIc0nf97X.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 20:42
KappuhH schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:33:
Ik heb een probleem met een custom sensor. Ik wil een grafiek maken waarin weergegeven wordt tegen welk percentage van het max aantal Wattpiek mijn zonnepanelen stroom leveren. De output grafiek van de zonnepanelen ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Het percentage bereken ik dan als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor:

Het probleem is nu echter dat ik steeds waardes van nul er tussen krijg te zien terwijl die niet als waarde voorkomen in de sensor.pv1_power (zie grafiek hierboven). Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het op kan lossen? Zie plaatje hieronder voor de foutieve weergave.

[Afbeelding]
Die 0 waardes zijn waarschijnlijk van na een reboot, als de bronsensor nog niet beschikbaar is. Voeg availability toe om dat te voorkomen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
        availability: "{{  states('sensor.pv1_power') | is_number }}"

Je template sensor wordt dan unavailable als de bronsensor geen nummer als status heeft.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al heel wat afgezocht, maar nog niet een goed antwoord gevonden.
Ik ben op zoek naar een zigbee rookdetector welke via Deconz in HA werkt.
Mijn eisen zijn:

- Zigbee
- Deconz compatible
- Detecteren in HA dat het alarm afgaat
- Zelf vanuit HA het alarm af laten gaan

Xiamo heeft een Honeywell rookalarm, bij mijn weten kan je daar niet zelf het alarm van laten afgaan.
Heimann HS1SA lees ik goede verhalen over, echter ook deze kun je niet zelf laten loeien
Develco SMSZB-120 schijn je zelf het alarm van af te kunnen laten gaan, maar ik kan niet vinden of dat expliciet met de combi HA/Deconz kan.

Wat gebruiken jullie?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:18
@Koffie ik heb een aantal Frient Intelligent Smoke Alarms die als een Develco SMSZB-120 herkend worden. Je kunt het alarm inderdaad alleen via HA/Z2M/Develco handmatig laten afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:10

Erik80

Sinds 1980

Koffie schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:25:
Mijn eisen zijn:

- Zigbee
- Deconz compatible

Xiamo heeft een Honeywell rookalarm, bij mijn weten kan je daar niet zelf het alarm van laten afgaan.
Heimann HS1SA lees ik goede verhalen over, echter ook deze kun je niet zelf laten loeien
Develco SMSZB-120 schijn je zelf het alarm van af te kunnen laten gaan, maar ik kan niet vinden of dat expliciet met de combi HA/Deconz kan.

Wat gebruiken jullie?
Ik heb de Heimann zigbee melders. Sirene had ik eerst via aparte ZWave sirene lopen maar die batterijen waren steeds op. Toen maar alles via de speakers door heel het huis en alle lampen die (rood) gaan knipperen. Test werkte prima O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Rembock schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:54:
@Koffie ik heb een aantal Frient Intelligent Smoke Alarms die als een Develco SMSZB-120 herkend worden. Je kunt het alarm inderdaad alleen via HA/Z2M/Develco handmatig laten afgaan.
Ik snap je laatste zin niet helemaal? Bedoel je dat hij eerst een rookmelding gaat geven en dat je dan vanuit HA een alarm erheen moet sturen om te laten loeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Koffie schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:25:
Mijn eisen zijn:

- Zigbee
- Deconz compatible

Wat gebruiken jullie?
Deze rookmelders gebruik ik i.c.m. HA. Werken goed en zien er ook nog eens goed uit.
https://frient.com/products/intelligent-smoke-alarm/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rembock
Koffie schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:59:
[...]

Ik snap je laatste zin niet helemaal? Bedoel je dat hij eerst een rookmelding gaat geven en dat je dan vanuit HA een alarm erheen moet sturen om te laten loeien?
Als je gebruik maakt van meerdere SMSZB-120 rookmelders, en er 1 brand detecteert, zal alleen deze rookmelder afgaan. De rookmelders kunnen dus niet als groep via mqtt met elkaar communiceren na detectie. In bijvoorbeeld HA kun je wel een automation maken dat elke rookmelder checkt op het afgaan van detectie van rook, vervolgens kan HA dan een opdracht sturen naar alle andere rookmelders dat de sirene af moet gaan. :)

Edit: meer info is in mijn review terug te vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Rembock op 11-04-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:44
Rembock schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:17:
[...]

Als je gebruik maakt van meerdere SMSZB-120 rookmelders, en er 1 brand detecteert, zal alleen deze rookmelder afgaan. De rookmelders kunnen dus niet als groep via mqtt met elkaar communiceren na detectie. In bijvoorbeeld HA kun je wel een automation maken dat elke rookmelder checkt op het afgaan van detectie van rook, vervolgens kan HA dan een opdracht sturen naar alle andere rookmelders dat de sirene af moet gaan. :)

Edit: meer info is in mijn review terug te vinden
Thanks! Als ik het goed lees is het dus wel mogelijk dat als 1 sensor rook meldt en gaat loeien om vanuit HA de andere ook te laten loeien? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@belly89 op papier wel ja. Heb dit nog steeds op mijn eigen todo-list staan, maar lees in dit topic dat anderen dit al voor elkaar gekregen hebben waarbij zelfs alle slimme lampen rood gaan branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
belly89 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:52:
[...]

Thanks! Als ik het goed lees is het dus wel mogelijk dat als 1 sensor rook meldt en gaat loeien om vanuit HA de andere ook te laten loeien? :)
Houd er dan wel rekening mee dat je netwerk en home assistant dan nog wel moeten draaien. als de brand in je meterkast begint dan ben je dus al snel zuur.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Magic schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:10:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat je netwerk en home assistant dan nog wel moeten draaien. als de brand in je meterkast begint dan ben je dus al snel zuur.
Goed punt! Maar de rookmelder zal op zichzelf werken lijkt me. Dus het werkt minimaal net zo goed als een domme en veel gevallen nog wat beter doordat er nog wel verbinding is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
belly89 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:13:
[...]

Goed punt! Maar de rookmelder zal op zichzelf werken lijkt me. Dus het werkt minimaal net zo goed als een domme en veel gevallen nog wat beter doordat er nog wel verbinding is. :)
Dat klopt inderdaad, 't ligt aan je situatie natuurlijk of dat uit kan. Ik woon zelf dermate compact dat ik elke rookmelder op zichzelf kan horen, maar als je de gehoorafstand op deze manier wil "uitbreiden" dan zou ik nog een keer nadenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
Magic schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:17:
[...]

Dat klopt inderdaad, 't ligt aan je situatie natuurlijk of dat uit kan. Ik woon zelf dermate compact dat ik elke rookmelder op zichzelf kan horen, maar als je de gehoorafstand op deze manier wil "uitbreiden" dan zou ik nog een keer nadenken :)
Ook ik woon niet groot dus bij mij zal het ook wel goed gaan maar het is toch een leuke feature :)

Risico blijft er altijd: brand kan natuurlijk ook uitbreken in de roodmelder zelf, dan gaat die wellicht ook niet af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 16:41
Iemand een idee. Ik heb van die Shelly plugs. Erg leuk speelgoed. Ik wil alleen bij sommige de mogelijkheid om als slimme stekker te functioneren uit HA halen. Ik wil dus niet dat HA de stekker kan uitzetten. Is daar een mogelijkheid voor? Vanuit de Shelly kant is dat zo te zien niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
ArawnofAnnwn schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:53:
Iemand een idee. Ik heb van die Shelly plugs. Erg leuk speelgoed. Ik wil alleen bij sommige de mogelijkheid om als slimme stekker te functioneren uit HA halen. Ik wil dus niet dat HA de stekker kan uitzetten. Is daar een mogelijkheid voor? Vanuit de Shelly kant is dat zo te zien niet mogelijk.
Je kan in HA toch een entity disablen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
kepler schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:40:
[...]

Yes, heel toevallig van de week alles werkend gekregen :D

Ik gebruik de volgende integratie via HACS (hele actieve developer):

https://github.com/astrandb/miele

...

Je kan alleen een programma starten als de vaatwasser aanstaat, en dat kost een paar seconden.

De programma codes kan je vinden via:
https://www.miele.com/dev...evices__deviceId__actions

Ik heb het zo nu staan in een Dashboard:

[Afbeelding]

Voor de toekomst: een melding genereren als Mobile Start uitstaat en wij naar bed gaan. Want dan doet hij het niet :D
Het draait net een paar dagen, maar tot nu toe zonder problemen :)
Gaaf! Heb hem ook meteen geïnstalleerd en werkt best goed met m'n wasmachine! In m'n nieuwe huis krijg ik straks zonnepanelen, dus alvast aan het voorbereiden... ik wil natuurlijk alleen m'n wasje draaien als ik op eigen opgewekte stroom draai. ;-)
  • Tot nu toe ben ik hier achter (met een wasmachine dus)
  • Ik stel een wasje in, met alle instellingen etc (katoen, 30 graden, etc etc)
  • Ik moet een timer instellen (in de toekomst, ver in de toekomst) en dan op start drukken.
  • Pas dan wordt de Start-knop zichtbaar in HA. En dan kan ik het ook opnemen in een automation enzo. Desnoods kan ik ook nog wel eerst even de wasmachine aanzetten (want na zoveel minuten gaat hij automatisch uit). Maar als de timer-tijd is aangebroken, dan gaat hij aan de slag.
  • Ik zou het liefst gewoon de wasmachine in willen stellen, en dan hem pas aan laten gaan wanneer ik dat wil.. dus niet via een timer, maar gewoon in het "wasprogramma kiezen"-schermpje blijven staan, maar volgens mij lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 16:41
ChrisM schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:05:
[...]

Je kan in HA toch een entity disablen??
Oh zo te zien iets gevonden wat er op lijkt. Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ChrisM schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:11:
[...]

Gaaf! Heb hem ook meteen geïnstalleerd en werkt best goed met m'n wasmachine! In m'n nieuwe huis krijg ik straks zonnepanelen, dus alvast aan het voorbereiden... ik wil natuurlijk alleen m'n wasje draaien als ik op eigen opgewekte stroom draai. ;-)
  • Tot nu toe ben ik hier achter (met een wasmachine dus)
  • Ik stel een wasje in, met alle instellingen etc (katoen, 30 graden, etc etc)
  • Ik moet een timer instellen (in de toekomst, ver in de toekomst) en dan op start drukken.
  • Pas dan wordt de Start-knop zichtbaar in HA. En dan kan ik het ook opnemen in een automation enzo. Desnoods kan ik ook nog wel eerst even de wasmachine aanzetten (want na zoveel minuten gaat hij automatisch uit). Maar als de timer-tijd is aangebroken, dan gaat hij aan de slag.
  • Ik zou het liefst gewoon de wasmachine in willen stellen, en dan hem pas aan laten gaan wanneer ik dat wil.. dus niet via een timer, maar gewoon in het "wasprogramma kiezen"-schermpje blijven staan, maar volgens mij lukt dat niet.
Je moet een beetje gaan spelen met die swagger site van Miele. Dan kan je dus alles functies testen. Zo ben ik er dus achter gekomen dat voor mijn vaatwasser, je de functie select program moet gebruiken. Dan selecteert en start hij direct een programma, met als enige eis dat mobile start aan staat (en die blijft bijna altijd aan staan).

Inderdaad ook uitgezocht voor gebruik met zonnepanelen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nog niet in HA maar wel functionaliteit die het maken van automations makkelijker maakt: if..then..else zonder geknutsel in templates of choose en dit is ook wat leesbaarder: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/22342

Voorbeeld uit dat pull request:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
action:
  if:
    condition: state
    entity_id: light.living_room
    state: "on"
  then:
    service: light.turn_off
  else:
    service: light.turn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:13
Is er tegenwoordig een voorkeur voor zigbee powermeasurement?
Of is het nog steeds de Blitzwolf BW-SHP13?
Moet weer wat extra plugs kopen, maar heb niet bijgehouden of er al nieuwere/betere/goedkopere op de markt zijn :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Magic schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:10:
[...]

Dat is mij dus vorige week overkomen, vandaar mijn zoektocht.
Zodra 1 vd rookmelders een alert geeft wil ik de anderen ook af laten gaan. Mocht dit niet meer lukken omdat de boel plat ligt houd het op, maar mocht de brand/melding ergens anders zijn is het natuurlijk wel zo fijn dat je meerdere dingen af kunt laten gaan en eventuele verlichting kunt laten kleuren/aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:17:
[...]

Die 0 waardes zijn waarschijnlijk van na een reboot, als de bronsensor nog niet beschikbaar is. Voeg availability toe om dat te voorkomen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
        availability: "{{  states('sensor.pv1_power') | is_number }}"

Je template sensor wordt dan unavailable als de bronsensor geen nummer als status heeft.
Super, dit werkt! Wat is de juiste notitie als ik meerdere sensoren gebruik in de berekening? Ik probeer dit:

YAML:
1
availability: "{{ states('sensor.pv_power') and states('sensor.pv_power_2') | is_number }}"

Maar dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:26
Waarschijnlijk een makkelijke vraag voor jullie, ik moet een default aangeven:
Template warning: 'strptime' got invalid input '09:20' when rendering template '{% if strptime(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd'), '%H%M') < strptime(states('sensor.time'), '%H%M') and strptime(states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd'), '%H%M') > strptime(states('sensor.time'), '%H%M') %} True {% else %} False {% endif %}' but no default was specified. Currently 'strptime' will return '09:20', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

is dit een tijd of type? en waar plaats ik die precies?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
remcoXP schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:24:
Waarschijnlijk een makkelijke vraag voor jullie, ik moet een default aangeven:
Template warning: 'strptime' got invalid input '09:20' when rendering template '{% if strptime(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd'), '%H%M') < strptime(states('sensor.time'), '%H%M') and strptime(states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd'), '%H%M') > strptime(states('sensor.time'), '%H%M') %} True {% else %} False {% endif %}' but no default was specified. Currently 'strptime' will return '09:20', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

is dit een tijd of type? en waar plaats ik die precies?
strptime verwacht een datetime object, niet alleen een tijd.
Je gebruikt hier zo te zien een input_datetime die alleen tijd invoer heeft. En je wil die omzetten naar precies dezelfde tijdinvoer. Dus ik weet niet precies wat je eigenlijk probeert te doen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
KappuhH schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:18:
[...]

Super, dit werkt! Wat is de juiste notitie als ik meerdere sensoren gebruik in de berekening? Ik probeer dit:

YAML:
1
availability: "{{ states('sensor.pv_power') and states('sensor.pv_power_2') | is_number }}"

Maar dat werkt niet.
Je moet de check op nummer per sensor apart doen.
YAML:
1
availability: "{{ states('sensor.pv_power') | is_number and states('sensor.pv_power_2') | is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik probeer een sensor te maken die true of false aangeeft zodra de tijd hoger is dan een (begintijd) input sensor en lager als de eindtijd sensor.
zodat ik met sliders een tijd kan bepalen, de sensor aangeeft of het nu binnen mijn gestelde tijden valt zodat een automation die weer kan gebruiken.
TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:36:
[...]

strptime verwacht een datetime object, niet alleen een tijd.
Je gebruikt hier zo te zien een input_datetime die alleen tijd invoer heeft. En je wil die omzetten naar precies dezelfde tijdinvoer. Dus ik weet niet precies wat je eigenlijk probeert te doen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
remcoXP schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:38:
ik probeer een sensor te maken die true of false aangeeft zodra de tijd hoger is dan een (begintijd) input sensor en lager als de eindtijd sensor.
zodat ik met sliders een tijd kan bepalen, de sensor aangeeft of het nu binnen mijn gestelde tijden valt zodat een automation die weer kan gebruiken.

[...]
Als je input_datetime alleen tijdsinvoer heeft (dus geen datum) kan dat zo
Django/Jinja:
1
{{ now() > today_at(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) }}

Dat is alles wat je nodig hebt :)

Bij een input_datetime met datum is het dit
Django/Jinja:
1
{{ now() > as_datetime(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) }}

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 12-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@smesjz Ik zou de toevoeging van if else wel verwarrend vinden. Qua functie is het er al 100% in de vorm van een chooser, het heet alleen anders / raar voor ons als nerds :+ En in de vorm zoals jij meldt (met if en then op zelfde niveau) mist het namelijk nog een belangrijk ding ook, de elif. Ik zit er zelf dus niet echt op de wachten eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@remcoXP EN @TheFes Met een begin en een eindtijd is (zonder datum) het al wel iets lastiger als je het over de dag wilt kunnen trekken. Krijg je denk ik iets als:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{% if states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd') < states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd') %}
{% set end = today_at(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) %}
{% else %}
{% set end = today_at(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) + timedelta(days=1) %}
{{ today_at(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) < now()  < end }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Super bedankt! dit werkt en is vele malen simpler, had ik nooit opgekomen.
TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:40:
[...]

Als je input_datetime alleen tijdsinvoer heeft (dus geen datum) kan dat zo
Django/Jinja:
1
{{ now() > today_at(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) }}

Dat is alles wat je nodig hebt :)

Bij een input_datetime met datum is het dit
Django/Jinja:
1
{{ now() > as_datetime(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:05:
@smesjz Ik zou de toevoeging van if else wel verwarrend vinden. Qua functie is het er al 100% in de vorm van een chooser, het heet alleen anders / raar voor ons als nerds :+ En in de vorm zoals jij meldt (met if en then op zelfde niveau) mist het namelijk nog een belangrijk ding ook, de elif. Ik zit er zelf dus niet echt op de wachten eigenlijk...
Voor een simpele if..then..else vind ik choose veel te omslachtig als je iets wil doen buiten UX. Het is ook niet bedoeld om choose te vervangen dus als je elif nodig hebt gebruik je if..else niet.

En blijkbaar denken de core developers dat het genoeg toegevoegde waarde heeft voor simpele gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@smesjz Valt toch wel mee? Enige overhead is dat je "chooser" moet definiëren. if => condition, then => action.

Denk dus vooral dat het gedreven wordt door de naamgeving, juist bij development :) Maar de 100% overlap met chooser voorzie ik vooral verwarring bij beginners. Of voor de chooser naamgeving gaan een goed idee was is weer een andere discussie. Maar zeker met gebrek van elif vind ik dit eigenlijk een gedrocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:47:
@smesjz Valt toch wel mee? Enige overhead is dat je "chooser" moet definiëren. if => condition, then => action.

Denk dus vooral dat het gedreven wordt door de naamgeving, juist bij development :) Maar de 100% overlap met chooser voorzie ik vooral verwarring bij beginners. Of voor de chooser naamgeving gaan een goed idee was is weer een andere discussie. Maar zeker met gebrek van elif vind ik dit eigenlijk een gedrocht...
Je hebt gelijk maar de gemiddelde user die via UI een automation bouwt zal een if..then..else sneller snappen dan choose. Het is nl. niet het eerste wat in je opkomt.
En denk dat ook dat meeste automations voldoende hebben aan een simpel statement, maar we gaan het zien :)

Maar iets als dit {% if now() > today_at("08:00") and now() < today_at("22:30") %}60{% else %}30{% endif %}' zal toch moeilijk blijven via simpele UI. Gelukkig wordt het wel steeds makkelijker om het via UI te doen, zodat ook vrouwlief het ook snapt als het nodig is zonder YAML / Jinja2 kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik ben het wel met @Septillion eens hier. Heb de PR voor de changes in de docs gelezen, en het is een soort van beperkte choose waarbij alleen de naamgeving wellicht duidelijker is.
conditions > if
sequence > then
default > else

Maar de else if ontbreekt dus

@smesjz templates zullen altijd wel een advanced feature blijven. Het lijkt me lastig om die via de GUI te bouwen, zonder dat het alleen bij extreem simpele dingen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:08:
Ik ben het wel met @Septillion eens hier. Heb de PR voor de changes in de docs gelezen, en het is een soort van beperkte choose waarbij alleen de naamgeving wellicht duidelijker is.
conditions > if
sequence > then
default > else

@smesjz templates zullen altijd wel een advanced feature blijven. Het lijkt me lastig om die via de GUI te bouwen, zonder dat het alleen bij extreem simpele dingen werkt.
En toch... de automations is ook via GUI gelukt, net als Utility Meter en een aantal andere nieuwe helpers. .. en dat is in feite ook vanuit Yaml gekomen. Dus in de GUI zou je dan bij een template krijgen:

- Waar moet je template op gebaseerd zijn? --> Invulveld geschikte sensoren
- Moet er een state gebruikt worden? --> Evt Ja/Nee met dan keuzemenu gebaseerd op sensor hierboven
- Wat moet er berekend worden --> Templates zijn toch vaak een soort van gangbaar. (verstreken tijd, tijd tussen nu en, etc etc) die vul je dan als keuze in.

De echte 'diehards' zullen dit toch zelf willen doen (en moeten doen in specifieke gevallen) bovengenoemde frontend maakt dan uiteraard in de backend een yaml aan die je eventueel kunt tweaken,. Gooi daarbij de 'output' die de Sjablonen-ontwikkelhulpmiddelen geeft (error messaging met name) en je bent al een end denk ik. Enige manco is dan dat je dus een aantal 'veelvoorkomende templates' gebruikt en daarmee in eerste instantie beperkt in opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:34:
[...]

En toch... de automations is ook via GUI gelukt, net als Utility Meter en een aantal andere nieuwe helpers. .. en dat is in feite ook vanuit Yaml gekomen. Dus in de GUI zou je dan bij een template krijgen:

- Waar moet je template op gebaseerd zijn? --> Invulveld geschikte sensoren
- Moet er een state gebruikt worden? --> Evt Ja/Nee met dan keuzemenu gebaseerd op sensor hierboven
- Wat moet er berekend worden --> Templates zijn toch vaak een soort van gangbaar. (verstreken tijd, tijd tussen nu en, etc etc) die vul je dan als keuze in.

De echte 'diehards' zullen dit toch zelf willen doen (en moeten doen in specifieke gevallen) bovengenoemde frontend maakt dan uiteraard in de backend een yaml aan die je eventueel kunt tweaken,. Gooi daarbij de 'output' die de Sjablonen-ontwikkelhulpmiddelen geeft (error messaging met name) en je bent al een end denk ik. Enige manco is dan dat je dus een aantal 'veelvoorkomende templates' gebruikt en daarmee in eerste instantie beperkt in opties.
Je zegt het zelf al een beetje, dat is op YAML gebaseerd. Templates zijn dat niet, die zijn Jinja.

Het kan natuurlijk wel voor wat simpele dingen, twee waardes meer elkaar vergelijken ofzo, maar dan zit je al snel met een template wat gewoon met een (numeric_)state trigger of condition kan.

Ik zie het voorlopig niet gebeuren, maar goed het maakt mij ook niet zo veel uit, ik gebruik de GUI sowieso maar heel weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:08:
conditions > if
sequence > then
default > else

De else if bestaat wel, immers zit er geen verschil tussen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
if (...) {
  ...
} else if (...) {
  ...
} else {
  ...
}

en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (...) {
  ...
} else {
  if (...) {
    ...
  } else {
    ...
  }
}

Of nog beter: eigenlijk is het al identiek, want als er maar één (block) statement volgt is de {} optioneel. Dus de eerste is letterlijk de tweede, alleen met de optionele {} weggelaten.

En met dit nieuwe ding van HA zou je in de else dus ook weer meteen met een if kunnen beginnen. In die zin zou je kunnen zeggen dat deze nieuwe variant gelijk is aan if (){} else {} en de oude variant gelijk is aan een switch (true) { }. Mogelijk ook nog eens op basis van dat een condition in de sequence / default alleen de choose stopt en niet de volledige automation/ script (gelijk aan een conditionele break in een case van een switch). Als bij de if/then/else een condition binnen de then/else wel de volledige automation/script afbreekt dan is dat ook nog logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:48:
[...]

De else if bestaat wel, immers zit er geen verschil tussen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
if (...) {
  ...
} else if (...) {
  ...
} else {
  ...
}

en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if (...) {
  ...
} else {
  if (...) {
    ...
  } else {
    ...
  }
}

Of nog beter: eigenlijk is het al identiek, want als er maar één (block) statement volgt is de {} optioneel. Dus de eerste is letterlijk de tweede, alleen met de optionele {} weggelaten.

En met dit nieuwe ding van HA zou je in de else dus ook weer meteen met een if kunnen beginnen. In die zin zou je kunnen zeggen dat deze nieuwe variant gelijk is aan if (){} else {} en de oude variant gelijk is aan een switch (true) { }. Mogelijk ook nog eens op basis van dat een condition in de sequence / default alleen de choose stopt en niet de volledige automation/ script (gelijk aan een conditionele break in een case van een switch). Als bij de if/then/else een condition binnen de then/else wel de volledige automation/script afbreekt dan is dat ook nog logisch
Uh, nee, als je de docs van de PR doorleest zit er geen else if in zit. Het gaat hier niet over templates he, maar over een nieuw toe toe voegen if/else functie in YAML.

In de docs wordt specifiek beschreven dat if else wel kan door een nieuwe if/then te nesten, maar dat dan choose aangeraden wordt.

Oh wacht, je zegt ook dat het door nesten van de functie kan, Maar goed, dat wordt dus afgeraden

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 12-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:44:
[...]

Je zegt het zelf al een beetje, dat is op YAML gebaseerd. Templates zijn dat niet, die zijn Jinja.

Het kan natuurlijk wel voor wat simpele dingen, twee waardes meer elkaar vergelijken ofzo, maar dan zit je al snel met een template wat gewoon met een (numeric_)state trigger of condition kan.

Ik zie het voorlopig niet gebeuren, maar goed het maakt mij ook niet zo veel uit, ik gebruik de GUI sowieso maar heel weinig
Nee dat klopt ook wel.. Overigens, mij maakt t ook niet gek veel uit.

En ik bedoelde meer t concept --> GUI doet zn ding, in de backend is dat respectievelijk YAML of JINJA.

Er kan vast meer in de GUI op dat vlak dan nu, tegelijkertijd, is het niet perse nodig, zeker niet als de use-case meestal dermate complex is dat iemand toch '100% grip' wil op wat er ingevoerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-03 17:25
Ik zou een melding willen sturen als ik 'meer dan x Watt' terug het net op stuur (voor een bepaalde duur), maw: wanneer ik overschot heb. Zo weet ik (en voornamelijk de vriendin :9 :9 ) wanneer we grootverbruikers moeten inschakelen. Ik twijfel alleen als ik het bij het juiste eind heb met de sensoren.

Klopt het dat Power Production (van de DSMR Slimme Meter integratie) het aantal Watt is dat ik momenteel terug op het net stuur (exclusief huidig verbruik)?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Shattering schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:18:
Klopt het dat Power Production (van de DSMR Slimme Meter integratie) het aantal Watt is dat ik momenteel terug op het net stuur
Ja
(exclusief huidig verbruik)?
Wat bedoel je daar precies mee? Je eigen verbruik is er al af, dus dat zou je taalkundig juist kunnen duiden als inclusief huidig verbruik. Het is niet zo dat als DSMR zegt dat je 2kW het net opstuurt dat je daar dan nog je wasmachine die op dat moment draait vanaf moet halen, dat is immers al gebeurd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ik zou een melding willen sturen als ik 'meer dan x Watt' terug het net op stuur (voor een bepaalde duur), maw: wanneer ik overschot heb. Zo weet ik (en voornamelijk de vriendin :9 :9 ) wanneer we grootverbruikers moeten inschakelen. Ik twijfel alleen als ik het bij het juiste eind heb met de sensoren.

Klopt het dat Power Production (van de DSMR Slimme Meter integratie) het aantal Watt is dat ik momenteel terug op het net stuur (exclusief huidig verbruik)?

Bedankt!
Een slimme meter kijkt naar wat er van het net binnen komt en uit gaat.

dus:
Je huis vraagt 2000 watt, en je wekt 600 watt op? Dan zegt Power Consumption 1400 watt. Power Production zegt 0 (want er gaat niets terug naar het energienet)

Je huis vraagt 1000 watt, en je wekt 1400 op?
Dan zegt Power Consumption 0 watt, en Power Production 400 watt.

Met alleen de slimme meter kan je dus niet zien hoeveel je panelen opwekken, of hoeveel stroom je daadwerkelijk verbruikt. Daarvoor heb je meer info nodig zoals hoeveel zonne-energie je opwekt, of elk apparaat/lamp/stopcontact aan een stroommeter.

Die eerste is makkelijker dan de laatste :+

Dus ja: Power Production >0? "Hey vrouw ga eens wassen!" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:40:
[...]

Een slimme meter kijkt naar wat er van het net binnen komt en uit gaat.

dus:
Je huis vraagt 2000 watt, en je wekt 600 watt op? Dan zegt Power Consumption 1400 watt. Power Production zegt 0 (want er gaat niets terug naar het energienet)

Je huis vraagt 1000 watt, en je wekt 1400 op?
Dan zegt Power Consumption 0 watt, en Power Production 400 watt.

Met alleen de slimme meter kan je dus niet zien hoeveel je panelen opwekken, of hoeveel stroom je daadwerkelijk verbruikt. Daarvoor heb je meer info nodig zoals hoeveel zonne-energie je opwekt, of elk apparaat/lamp/stopcontact aan een stroommeter.

Die eerste is makkelijker dan de laatste :+

Dus ja: Power Production >0? "Hey vrouw ga eens wassen!" :+
Yes, dat ziet dan dan dus uiteindelijk zo uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrPOsjGzMFlFViwUHpUq-MMtHec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gWp7HbSK7tt0SGy5FPaiJ968.png?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Bedankt allen, dat is duidelijk! Het is voor mij dus gewoon belangrijk wat er buiten gaat, zodat ik kan melding kan geven dat er 'wat buiten gaat'.

Wat ik daadwerkelijk opwek kan ik inderdaad zien bij mijn sensoren van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik zou een melding willen sturen als ik 'meer dan x Watt' terug het net op stuur (voor een bepaalde duur), maw: wanneer ik overschot heb. Zo weet ik (en voornamelijk de vriendin :9 :9 ) wanneer we grootverbruikers moeten inschakelen.
Als je in Nederland woont maakt dat met de nu nog geldende salderingsregeling niet uit. Of je 15kWh teruglevert en 10kWh afneemt, of dat je 10kWh teruglevert en 5kWh afneemt. Het netto verschil is 5kWh. Op het eind van het jaar kijkt de leverancier gewoon wat je hebt afgenomen en wat je hebt teruggeleverd, heb je meer afgenomen dan betaal je het verschil, heb je meer teruggeleverd dan ontvang je een vergoeding voor het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering overigens is de opwek enigszins te voorspellen, zeker op onbewolkte dagen. Dat kun je zelf terugzien in de voorspelling in je energy dashboard.

Als ik weet dat het niet echt bewolkt wordt (weerbericht en/of voorspelling in het dashboard), dan gooi ik 's ochtends was in de wasmachine en zet ik hem op een timer zodat hij om 13:00 uur (meest ideale moment met de ligging van mijn panelen) gaat wassen. Ik ga dan niet zitten wachten en checken in de app (al dan niet met een automatische notificatie) of er 10 minuten lang flink teruggeleverd wordt om vervolgens handmatig de machine de starten.

Op een dag met een gebroken wolkendek lijkt het me best irritant om meerdere keren per dag een notificatie te krijgen dat er weer teruggeleverd wordt nadat er weer een tijdje geen wolk voor de zon zit :P Maar daar heb je misschien al over nagedacht om dat te ondervangen.
Ik zou dan eerder iets subtielers gebruiken, zoals een display ergens of een lamp die groen brandt als er >500W wordt teruggeleverd. Maar elke keer een notificatie op je telefoon? Meh.
RobertMe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:56:
[...]

Als je in Nederland woont maakt dat met de nu nog geldende salderingsregeling niet uit.
Voor je portemonnee niet. Voor het klimaat wel.

Dus als je met weinig moeite je grote verbruikers meer kunt laten draaien op je eigen zonne-energie dan op een moment dat de gascentrales bij moeten springen, waarom niet? :) Ook zonder eigen panelen maakt de timing veel uit, het ene moment kan zo 8x meer CO2-uitstoot kosten dan een paar uur eerder of later. Ik neem aan dat de meesten in dit topic Electricitymap wel kennen met dat soort statistieken. Jammer dat de API voor het energy dashboard nog steeds geen nieuwe data wil ophalen vanuit CO2 signal.

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 12-04-2022 14:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:56:
[...]

Als je in Nederland woont maakt dat met de nu nog geldende salderingsregeling niet uit. Of je 15kWh teruglevert en 10kWh afneemt, of dat je 10kWh teruglevert en 5kWh afneemt. Het netto verschil is 5kWh. Op het eind van het jaar kijkt de leverancier gewoon wat je hebt afgenomen en wat je hebt teruggeleverd, heb je meer afgenomen dan betaal je het verschil, heb je meer teruggeleverd dan ontvang je een vergoeding voor het verschil.
Voor de saldering maakt het niet uit inderdaad, maar voor het elektriciteitsnet natuurlijk wel. Daarnaast, als de saldering toch aangepakt gaat worden ergens komende jaren, waarom dan niet nu alvast wennen en dergelijke automatiseringen inrichten, dan ben je er klaar voor wanneer het nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:58:
[...]

Voor je portemonnee niet. Voor het klimaat wel. Dus als je met weinig moeite je grote verbruikers meer kunt laten draaien op je eigen zonne-energie dan op een moment dat de gascentrales bij moeten springen, waarom niet? :)
Is dat zo? Die stroom die je teruglevert gaat ook niet weg, die wordt dan wel weer door bv een fabriek afgenomen. Als je overdag dus niet teruglevert dan moet die gascentrale wel bijspringen om die fabriek te laten draaien. Uiteindelijk zal bv over een dag genomen dan dus alsnog die gascentrale net zoveel stroom opwekken, als het niet voor jou is dan is het wel voor iemand anders die jou teruggeleverde stroom niet kan afnemen.

Edit:
Intussen heb je een stuk meer informatie toegevoegd aan jouw post. Dat maakt het al duidelijker. Het is inderdaad wel zo dat overdag de kans groter is dat de stroom die je afneemt uit duurzame opwekking (zonnepark bv) en 's nachts dan bv uit een gascentrale omdat dat zonnepark dan niks doet.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 12-04-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe het electriciteitsverbruik in Nederland is niet constant en de productie van wind- en zonne-energie ook niet.

Die fabriek in je voorbeeld draait meestal niet van 9:00 tot 17:00, maar 24/7. Terwijl huishoudens vaak juist gaan verbruiken op momenten dat er weinig PV is. Dat zie je terug in zowel de uurprijzen van elektriciteit als in de CO2-uitstoot die een kWh elektriciteit kost: rond een uur of 13:00 ligt de prijs en de uitstoot doorgaans laag, rond 18:00 ~20:00 hoog (lekker allemaal de oven/inductiekookplaat/vaatwasser aan). Gisteravond zie je bijvoorbeeld naast de gascentrales ook het aandeel steenkool omhoog schieten in electricityMap.

Ik vind het best sociaal om er dan voor te zorgen dat je vaatwasser/wasmachine om 13:00 uur draait i.p.v. het begin van de avond. Je gebruikt dan de in Nederland aanwezige duurzame energie (die wordt anders geëxporteerd als er een overschot is) en de gas- en kolencentrales kunnen het dan iets rustiger aan doen 's avonds.

Denk dat de statistieken voor zich spreken, soms zitten we midden op de dag op 80 gram CO2 per kWh (onbewolkt + wind), 's avonds zie je dat we richting 500 gram gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 23:34
Magic schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:02:
[...]

Voor de saldering maakt het niet uit inderdaad, maar voor het elektriciteitsnet natuurlijk wel. Daarnaast, als de saldering toch aangepakt gaat worden ergens komende jaren, waarom dan niet nu alvast wennen en dergelijke automatiseringen inrichten, dan ben je er klaar voor wanneer het nodig is :)
Het lage energietarief is er zodat men een incentive heeft om 's avonds en in het weekend de huishoudelijke grootverbruikers aan te zetten omdat er op dat moment minder stroom verbruikt wordt dan overdag en doordeweeks en je zo een iets constantere energievraag hebt (hetgeen handig is met kolen- en gascentrales).

Ik zou zeggen dat de met zonnepanelen opgewekte energie daarom beter extern ingezet kan worden om de energievraagpiek van overdag op te vangen in plaats van deze in het eigen huishouden te gebruiken voor wasmachines die ook 's avonds kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Bedankt voor de tips iedereen! Ik woon 'helaas' in België, dus wij hebben geen saldering meer (of toch de meeste mensen niet) :'( - Mijn opgewekte energie zoveel mogelijk opgebruiken is dus de boodschap!

Ik wou inderdaad wat checks inbouwen om te voorkomen dat er te veel meldingen komen (waardoor je ze uiteindelijk niet meer gaat bekijken), maar een lampje of een tekst ergens is inderdaad misschien wel de betere oplossing ...

Edit: ik maak trouwens al gebruik van de 'voorspelling' - maar mijn OCD wil optimaal optimaliseren >:) .

Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Shattering op 12-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Logico schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:17:
[...]

Het lage energietarief is er zodat men een incentive heeft om 's avonds en in het weekend de huishoudelijke grootverbruikers aan te zetten omdat er op dat moment minder stroom verbruikt wordt dan overdag en doordeweeks en je zo een iets constantere energievraag hebt (hetgeen handig is met kolen- en gascentrales).

Ik zou zeggen dat de met zonnepanelen opgewekte energie daarom beter extern ingezet kan worden om de energievraagpiek van overdag op te vangen in plaats van deze in het eigen huishouden te gebruiken voor wasmachines die ook 's avonds kunnen draaien.
Dat is inderdaad ook een manier om er tegenaan te kijken :) Met mijn huidige verschil van nog geen 1 cent per kwh voel ik weinig incentive om daar echt op te letten ;)

Ik heb nog wat anders. Ik heb nog een klein assortiment aan neopixel rondjes, 1x8 en 4x8 RGB led matrixes liggen en een paar Wemos D1 mini's (nepperds danwel) en daar wil ik wat notificatie lampjes van maken. Bijvoorbeeld luchtkwaliteit, teruglevering/netverbruik enzovoort. Maar ik mis wat inspiratie om daar wat moois van te maken. Ook thingiverse en reddit bieden me niet echt mooie subtiele ontwerpen/mogelijkheden. Heeft iemand suggesties of voorbeelden van ontwerpen (ik kan 3d printen) of andere leuke ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:49
vandaag was het eindelijk zo ver, HA kreeg de neiging om de zonnewering aan te zetten.
Alleen was ik verrast door het tijdstip waarop HA dit wou doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: SUN. Zonwering Aan
description: Zonwering aan wanneer wij thuis zijn en bepaalde voorwaardes worden voldaan.
trigger:
    at: '12:00:00'
condition:
    entity_id: group.people
    state: home
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.buienradar_wind_force
    below: '5'
    entity_id: sensor.buienradar_irradiance
    above: '500'
    entity_id: sensor.buienradar_temperature
    above: '20'
action:
  - service: notify.all_devices
    data:
  - delay:
      minutes: 1
      seconds: 0
  - device_id: c833772f5eee0995aec5cdde1adcbc4a
    domain: cover
    entity_id: cover.2_zonwering
    type: set_position
    position: 100

Het tijdstip waar op ik de melding kreeg was namelijk rond 16:00 uur. Dat terwijl in het script 12:00 uur vermeld staat. Op zich niet verkeerd. Ik wil juist dat vanaf 12:00 uur gekeken moet worden of de zonwering aan moet.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:23
Xrypta schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:27:
Heeft er hier iemand al een sensor werkend gekregen die verbruik minus opbrengst registreert voor op een dashboard? Ik heb hem werkend, maar wel met de nodige foutmeldingen en waarschuwingen :')

Wat ik nu doe;

code:
1
2
3
4
5
6
template:
    sensors:
      energie_verbruik_totaal:
        friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
        unit_of_measurement: 'kW'
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumed') |float (0) - states('sensor.power_produced') | float (0) }}"

Bovenstaande geeft wel correcte waardes ansich, maar een gauge card snapt er dan weer niets van en blijft met de needle op 0 hangen.
Schaamtelijke bump :$ O-)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Campo di Casa

Kun je nog terugkijken in de trace? Deze automatisering doet alleen iets om 12.00 uur, als er dan niet aan de gestelde voorwaarden voldaan wordt, gebeurt er ook niets.
Lijkt me ook sterk dat buienradar een temperatuur aangaf van boven de 20* graden.

P.s. Voor mijn 'cover' betekent 100% trouwens ook helemaal open

P.p.s. Zou je dit niet beter in een template vatten?

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 12-04-2022 20:45 . Reden: Temperatuur was wel 20+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
RudolfR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:36:
@Campo di Casa

Kun je nog terugkijken in de trace? Deze automatisering doet alleen iets om 12.00 uur, als er dan niet aan de gestelde voorwaarden voldaan wordt, gebeurt er ook niets.
Lijkt me ook sterk dat buienradar een temperatuur aangaf van boven de 20* graden.

P.s. Voor mijn 'cover' betekent 100% trouwens ook helemaal open

P.p.s. Zou je dit niet beter in een template vatten?
:F Ik zat net te kijken of ik idd wat kan vinden in de geschiedenis van de automatisering. Maar kon helemaal geen activiteit vinden. Snapte er niks van, tot ik mij beseft dat ik naar de verkeerde automatisering zit te kijken.
Ik heb nog een automatisering lopen voor testmelding om te kijken of wel alle voorwaarden worden voldaan zonder dat meteen de zonnewering uitgaat. puur om te testen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: CONTROLE. Zonwering - aan zetten
description: Controle of alle voorwaarde voldoen om zonwering te activeren
trigger:
    at: '12:30:00'
condition:
  - condition: time
    after: '12:00:00'
  - condition: sun
    before: sunset
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.zonwwering_status
    data:
        Vraag; zou de zonwering nu uit moeten? schijnt de zon, waait het niet te
        hard en is er iemand thuis?  Temperatuur is nog niet belangrijk.
      title: Controle bericht.

Hier werd het dus wel goed op getriggert zodra volgens buienradar 20 graden zou zijn.

opgelost :)

Je geeft aan of ik dit niet beter in een template kan zetten. Wat bedoel je hier precies mee en wat voor voordeel heeft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Xrypta Het wil waarschinnlijk dat je wat default's meegeeft voor je waardes. Waarschijnlijk eits als :
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
    sensors:
      energie_verbruik_totaal:
        friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
        unit_of_measurement: 'kW'
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumed')|default(0)|float (0)| - states('sensor.power_produced')|default(0)| float (0) }}"

Je zou ook nog availability mee kunnen geven. En misschien dat de card een unique id wil?

Ennuhh, energie zou in kWh moeten zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 09:51
MacorgaZ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:22:
[...]

Filmpje op goede tijdstip, ipv Zigbee-stick is het dus je P1-kabel.
YouTube: Synology DSM 7.0 and USB support for Zigbee or Z-Wave

code:
1
2
3
4
5
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe usbserial
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe ftdi_sio
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe cdc-acm

sudo docker run --restart always -d --name homeassistant -v /volume1/docker/home-assistant/config:/config --device=/dev/ttyUSB1 -e TZ=Europe/Amsterdam --net=host ghcr.io/home-assistant/home-assistant:latest
Thanks, dit werkte.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik ben ook hard bezig met sunscreen script (zie een van mijn vorige posts ).
wellicht leuk voor jou om aan te vullen met: aanwezighuid thuis, zonnepanelen status, manual override (als die aanstaat doet scripts niets en heb je manuele controle), binnentemperatuur.

ik gebruik alles in templates alleen zonder vaste waarden maar met waarde uit een helper.
zo kan je via dashboard zien welke condities werkend zijn en via sliders ook snel je gewenste waarden aanpassen.

wat ik nu nog wil en mee bezig ben: is een notificatie met waarom hij in / uit is gegaan.
Campo di Casa schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:23:
[...]

:F Ik zat net te kijken of ik idd wat kan vinden in de geschiedenis van de automatisering. Maar kon helemaal geen activiteit vinden. Snapte er niks van, tot ik mij beseft dat ik naar de verkeerde automatisering zit te kijken.
Ik heb nog een automatisering lopen voor testmelding om te kijken of wel alle voorwaarden worden voldaan zonder dat meteen de zonnewering uitgaat. puur om te testen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: CONTROLE. Zonwering - aan zetten
description: Controle of alle voorwaarde voldoen om zonwering te activeren
trigger:
    at: '12:30:00'
condition:
  - condition: time
    after: '12:00:00'
  - condition: sun
    before: sunset
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.zonwwering_status
    data:
        Vraag; zou de zonwering nu uit moeten? schijnt de zon, waait het niet te
        hard en is er iemand thuis?  Temperatuur is nog niet belangrijk.
      title: Controle bericht.

Hier werd het dus wel goed op getriggert zodra volgens buienradar 20 graden zou zijn.

opgelost :)

Je geeft aan of ik dit niet beter in een template kan zetten. Wat bedoel je hier precies mee en wat voor voordeel heeft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:26
Vorig jaar heb ik via Tuya wat Hombli stekkers gekoppeld aan Home Assistant. Deze werkten altijd goed (mits ik elk uur de Tuya integratie herlaad), maar sinds kort zijn alleen de switches nog beschikbaar en niet de sensors.

Een Hombli stekker had 1 switch (aan/uit) en 3 sensoren; power, voltage en current. Deze laatste drie zijn ineens niet meer beschikbaar. In de logging zie ik eigenlijk niks voorbij komen.

In het Tuya IOT platform werken deze wel nog netjes.

Meer mensen hier last van? of nog tips wat ik kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:22
Zo nieuwe wasmachine binnen, zal het een en ander mogen veranderen want dit is mijn eerste samsung smartthings apparaat.
Ik moet zeggen, die app ziet er beetje hetgeen uit dat HA en google doen..
Op zicht oogt het redelijk degelijk.
Benieuwd hoe die integratie met HA zal lopen.
Zijn er hier nog mensen met integratie samsung smartthings en HA?

Ik kan in die app ook mijn google en zo koppelen maar volgens mij doe ik alles best via HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 17:59
YAML:
1
2
3
4
5
- sensor:
  - name: "net_power_flow"
    unit_of_measurement: "kW"
      {{ ( states('sensor.power_consumption') | float(default=0) - states('sensor.power_production') | float(default=0) ) }}

Ik heb dit in een template sensor gezet. Op een dashboard gebruik ik een gauge om het in weer te geven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - type: gauge
        entity: sensor.net_power_flow
        max: 18
        name: Net Power Import/Export
        min: -2.5
        needle: true
        severity:
          green: -2.5
          yellow: -0.5
          red: 0.5

De min/max zijn ingesteld op wat mn PV kan leveren (min) en wat ik op 3 fasen maximaal zou kunnen gebruiken. Dus zelf even aanpassen aan wat voor jou van toepassing is.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
skank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:48:
Zo nieuwe wasmachine binnen, zal het een en ander mogen veranderen want dit is mijn eerste samsung smartthings apparaat.

Ik kan in die app ook mijn google en zo koppelen maar volgens mij doe ik alles best via HA
Yep, ook een wasmachine.
Werkt best leuk om de job state en dergelijken uit te lezen.
Ik gebruik het om de verbruikte energie uit te lezen en voor een automation dat er een Telegram wordt verstuurd en de Google speaker gaat roepen als de wasmachine klaar is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ora et Labora schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:54:
[...]

Yep, ook een wasmachine.
Werkt best leuk om de job state en dergelijken uit te lezen.
Ik gebruik het om de verbruikte energie uit te lezen en voor een automation dat er een Telegram wordt verstuurd en de Google speaker gaat roepen als de wasmachine klaar is.
Wel :)
Met mijn oude wasmachine kreeg ik een bericht en idd ook een TTS op mn hubs
Dit wil ik nu terug.
Nu stuurt smartthings zelf ook al een bericht, ik vermoed dat dat dan niet meer hoeft via HA?
MAar wel de TTS?
Goed om horen dat ik de verbruikte energie nog kan zien, en ook de job state..
Starten en dergelijke doe je dan via de smartthings app, of gebruik je die helemaal niet meer en alles via HA (en app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 24-04 12:38

* Ben.Hahlen hand opsteekt

Ik heb óók een wasmachine van Samsung met Smartthings.
De SmartThings app roept inderdaad ook dat de wasmachine klaar is, maar ik heb dit óók via HA (en die zorgt dan weer dat de Nest Mini en de Sonos het roepen).

Ik merk wel dat het niet altijd even betrouwbaar werkt... Soms krijg ik wel de melding via SmartThings, maar dan niet via HA... Weet (nog) niet waar het aan ligt...

Starten en stoppen doe ik handmatig (want ik sta dat ding toch al te vullen, dus waarom dan via de app?)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
skank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:59:
[...]

Wel :)
Met mijn oude wasmachine kreeg ik een bericht en idd ook een TTS op mn hubs
Dit wil ik nu terug.
Nu stuurt smartthings zelf ook al een bericht, ik vermoed dat dat dan niet meer hoeft via HA?
MAar wel de TTS?
Goed om horen dat ik de verbruikte energie nog kan zien, en ook de job state..
Starten en dergelijke doe je dan via de smartthings app, of gebruik je die helemaal niet meer en alles via HA (en app)?
Notificatie van Smartthings kan ook maar ik wil het ook via de Google speaker hebben en dat doe ik via HA.
Starten en dergelijk doe ik niet via de app en ook niet via HA omdat, net wat @Ben.Hahlen zegt, dat ding gevuld wordt en handmatig direct gestart wordt. Geen idee of dat via HA kan overigens, ik verwacht van niet.

@Ben.Hahlen ik gebruik de volgende automatisering, werkt altijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- id: '1649428505154'
  alias: Wasmachine klaar
  trigger:
    entity_id: sensor.wasmachine_samsung_washer_machine_state
    from: run
    to: stop
  action:
  - service: notify.telegram_xxx
    data:
  - delay:
      seconds: 2
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
      entity_id: media_player.woonkamermini
  - delay:
  - service: tts.cloud_say
    data:
      language: nl-NL

[ Voor 33% gewijzigd door Ora et Labora op 13-04-2022 12:06 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 13:45
Ronker32 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:48:
[...]

Zo te zien gebruik je de legacy methode om deze sensor te maken, ik lees hier dat de legacy sensors geen state_class ondersteunen en je dus de nieuwe methode moet gebruiken: https://community.home-as...-platform-template/331630
Om het draadje toch even compleet te maken en voor andere die hun data bij vrijopnaam willen ophalen en in home assistant willen zien.
Dit is het geworden :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
multiscrape:
  - resource: 'https://vrijopnaam.app/mc/47550/solar/'
    scan_interval: 181
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: 'https://vrijopnaam.app'
      select: ".pioneer-form"
      input:
        username: ******
        password: '******'
        extra: optional-extra-fields-to-submit
    sensor:
      - select: 'body > main > section > div.selected-chart-info > div.grid-bar-values.grid-column-values > div.column-1.grid > div.info-column.info-yellow.selected > span.decimal'
        name: scraped.decimal
      - select: 'body > main > section > div.selected-chart-info > div.grid-bar-values.grid-column-values > div.column-1.grid > div.info-column.info-yellow.selected > span.value.large'
        name: scraped.whole

template:
    - sensor:
        - name: "scraped_solar_panel"
          unit_of_measurement: "kWh"
          device_class: energy
          state_class: total_increasing
          attributes:         
            last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
            {% set whole = states('sensor.scraped_whole') %}
            {% set decimal = states('sensor.scraped_decimal').replace(',', '.') %}
            {% set solarvalue = whole + decimal  %}
            {% set solarvalue =  1 * float(solarvalue) %}
            {{ solarvalue }}

[ Voor 28% gewijzigd door fommas op 13-04-2022 12:13 . Reden: extra code toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:24

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik ben dit nu ook aant checken. Droger + Wasmachine zijn smartthings. Ik vind het overigens best handig die app.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
remcoXP schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:01:
Ik ben ook hard bezig met sunscreen script (zie een van mijn vorige posts ).
wellicht leuk voor jou om aan te vullen met: aanwezighuid thuis, zonnepanelen status, manual override (als die aanstaat doet scripts niets en heb je manuele controle), binnentemperatuur.

ik gebruik alles in templates alleen zonder vaste waarden maar met waarde uit een helper.
zo kan je via dashboard zien welke condities werkend zijn en via sliders ook snel je gewenste waarden aanpassen.

wat ik nu nog wil en mee bezig ben: is een notificatie met waarom hij in / uit is gegaan.

[...]
Dat er iemand thuis voordat de zonwering automatisch bediend gaat worden is voor ons een must. Ik zit niet te wachten op een fout in de data van bijvoorbeeld buienradar waardoor mijn zonwering ineens naar beneden gaat met windkracht 9 en bij de buren in de tuin terecht komt.
Alleen om te testen of de waardes waarop hij nu zou moeten reageren word er geen rekening gehouden met aanwezigheid of niet.
Manual override is wel een tof idee. Binnen temperatuur ga ik zeker meenemen. Kan daar mooi de Tado in de woonkamer voor gebruiken. Al moet ik hierbij wel rekening houden dat HA hier alleen de waardes pas na 12:00 uur van mag gebruiken. De zonwering word alleen aan de achterzijde bediend. En smorgens schijnt vanaf de voorkant regelmatig tot 10:00 uur de zon op de Tado waardoor je soms pieken in temperatuur ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb sowieso helpers voor het automatisch bedienen van lampen, screens en rolluiken.
Alleen als die aan staan mogen die zaken automatisch gaan.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:10

Erik80

Sinds 1980

Campo di Casa schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:28:
[...]

Dat er iemand thuis voordat de zonwering automatisch bediend gaat worden is voor ons een must. Ik zit niet te wachten op een fout in de data van bijvoorbeeld buienradar waardoor mijn zonwering ineens naar beneden gaat met windkracht 9 en bij de buren in de tuin terecht komt.
Alleen om te testen of de waardes waarop hij nu zou moeten reageren word er geen rekening gehouden met aanwezigheid of niet.
Manual override is wel een tof idee. Binnen temperatuur ga ik zeker meenemen. Kan daar mooi de Tado in de woonkamer voor gebruiken. Al moet ik hierbij wel rekening houden dat HA hier alleen de waardes pas na 12:00 uur van mag gebruiken. De zonwering word alleen aan de achterzijde bediend. En smorgens schijnt vanaf de voorkant regelmatig tot 10:00 uur de zon op de Tado waardoor je soms pieken in temperatuur ziet.
Je kunt ook de azimuth en altitude van de zon meenemen (suncalc.org) zodat het zonnescherm alleen naar buiten gaat als de zon ook daadwerkelijk op het raam schijnt. En/of filteren op maanden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Is er een issue met die energie sector binnen HA 2022.4.x ?

Want al mijn apparaten staan er nog, soms klopt dat overzicht qua hoeveel energie een apparaat gebruikt heeft, en soms klopt daar helemaal niets van.

Het zijn totalen, per apparaat, maar dat lijkt vaak enorm incorrect.

[ Voor 27% gewijzigd door Just_A_User op 13-04-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hebben andere hier ook issues met hun VSCode ? (Sorry Studio Code Server) Ik heb vrij geregeld deze melding die de Home Assistant Config Helper veroorzaakt

code:
1
(node:3007) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cli.html#cli_unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ora et Labora schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:04:
[...]

Notificatie van Smartthings kan ook maar ik wil het ook via de Google speaker hebben en dat doe ik via HA.
Starten en dergelijk doe ik niet via de app en ook niet via HA omdat, net wat @Ben.Hahlen zegt, dat ding gevuld wordt en handmatig direct gestart wordt. Geen idee of dat via HA kan overigens, ik verwacht van niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  trigger:
  action:
    data:
  - delay:
    data:
    target:
  - delay:
    data:
Hmmm..

Ik heb dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: washing_machine_finished
  alias: Washer - Notify when complete
  trigger:
    entity_id: sensor.washer_washer_job_state
    to: finish
  action:
...

Zal eens kijken wat de state changes precies zijn, dank voor dit!

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ora et Labora schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:04:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  trigger:
  action:
    data:
  - delay:
    data:
    target:
  - delay:
    data:
Het is snel achter elkaar, maar even gekeken:
De job_state heeft heel veel verschillende states, de machine_state is "run" of "stop"
Bij job_state heb je finish, wat maar een heel korte duratie heeft, dus die kan je makkelijk missen.

Nogmaals dank, ik heb het zojuist aangepast!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Koepert schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:47:
Hebben andere hier ook issues met hun VSCode ? (Sorry Studio Code Server) Ik heb vrij geregeld deze melding die de Home Assistant Config Helper veroorzaakt

code:
1
(node:3007) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). To terminate the node process on unhandled promise rejection, use the CLI flag `--unhandled-rejections=strict` (see https://nodejs.org/api/cli.html#cli_unhandled_rejections_mode). (rejection id: 1)
Dat niet, ik krijg wel andere errors binnen VS Code met de HA extension...

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ben.Hahlen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:44:
[...]

Dat niet, ik krijg wel andere errors binnen VS Code met de HA extension...
Het lijkt vooral het 'auto-aanvul' deel te zijn --> Als die zou moeten starten beginnen de errors.

Ik denk trouwens dat ik een denkfout heb gemaakt.. ik wilde mijn esphome plugs toevoegen aan mn energy dashboard. Dus de energy-entiteit gepakt als source voor een riesman sum integral helper.. maar A) die kan ik nog steeds niet selecteren bij het energy-dash en b) de entity geeft kwhh weer als waarde (wat vast de reden is van het niet kunnen toevoegen..)

De sensor in ESPHome
YAML:
1
2
3
4
5
6
    change_mode_every: 4
    update_interval: 10s
    energy:
      name: "${device_name} Energy"
      unit_of_measurement: "Wh"
      icon: mdi:flash-outline

de helper in de GUI

code:
1
2
3
4
5
6
Integration method

Trapezoidal rule
Precision: 2
Metric Prefix: k
time-unit: hours

maar dan zal ik zeker de POWER (Watt) sensor moeten pakken van de blitzwolf?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    power:
      name: "${device_name} Power"
      unit_of_measurement: "W"
      id: power
      icon: mdi:flash-outline
      on_value_range:
        - above: ${max_power}
          then:
            - output.turn_off: led
            - switch.turn_off: relay

Enite wat ik zie is (met de POWER sensor) is dat deze state_class TOTAL meekrijgen en de was- en droger total_increasing hebben.

Opgelost. Ze stonden niet in de recorder. Ben die hele riesman niet nodig.

[ Voor 70% gewijzigd door Koepert op 13-04-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Misschien een nutteloze vraag, maar ik speel een tijdje met het idee om eens te zien of het mogelijk is om mijn PV opwek te berekenen in hoeveel uur/min/sec er per dag productie is.

Als productie vanochtend begonnen is om 7u en het is nu op dit moment gestopt dan is de totale tijd dat er productie is geweest ruim 11u en 25 minuten. Dus eigenlijk een counter dat telt hoelang de waarde van sensor op een dag >0W is geweest.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de melding "unable to send zone event to home assistant"?
Ik heb sinds ongeveer twee weken HA in gebruik, en heb de boel (veilig) aan het internet hangen.

Op mijn device gaat alles helemaal prima en ziet HA wanneer ik mijn zone verlaat, maar op een ander device (Galaxy S20+ I believe) blijft de melding "unable to send zone event to home assistant" terugkomen.

Lijstje wat al afgewerkt is:
1. Device kan HA benaderen buiten het netwerk
2. Device heeft location permissions aanstaan
3. Battery optimization staat niet aan voor HA
4. Power saving mode staat altijd aan, maar het staat uit dat apps ook in Power Savings gaan

Vreemd genoeg kan ik op het internet niet zoveel vinden over mensen met vergelijkbaar issue, behalve een thread met dezelfde device die het heeft opgelost na een Factory Reset. Die route sla ik liever niet in aangezien het niet mijn device is en meer "mijn hobby" is :+

Input is greatly appreciated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mimiix schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:26:
[...]

Ik ben dit nu ook aant checken. Droger + Wasmachine zijn smartthings. Ik vind het overigens best handig die app.
Ik zit ook al te kijken of ik ook de droger niet zou vervangen :) (ding nu slurpt energie).
De app zelf vind ik persoonlijk ook best handig.
We gaan zien.
Zoiezo wil ik het in HA om er TTS bij te krijgen in huis.

Dit zijn mijn sensoren, best veel
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RGnQ20R/Wasmachine.jpg

Ik merk echter dat er toch wel serieus tijdsverschil zit, kijk es naar de tijd dat hij klaar is hierboven en in de app zelf:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YcYsBJh/Wasmachine3.jpg

1. kan iemand met dat tijdsverschil uitleggen? Zou toch niet mogen. (zeker als ik er automations op wil baseren)
2. In de app heb je bij het apparaat "blijf verbonden" moet dit aan staan? Wat is het doel hier?
3. Bij het eerste screenshot, zie je veel sensoren, kan iemand mij de verschillen uitleggen? Vooral de energie en power (maar liefst 5 stuks), welke zijn nu van belang?
4. Ook het bovenste screenshot staat er "bediening" , is dit hetzelfde als de blijf verbonden?
5. wat zijn de verschillen tussen de machine state en job state? Waarop basseren?

Klopt wat er hier gezegd wordt, aan/uitzetten hoeft niet want ik wil hem toch vullen. Maar ik denk persoonlijk aan: "ik vul hem nu" en ik laat hem maar draaien als ik voldoende zonne-energie opbrengst heb. Het lijk me daarvoor handig?
IEmand die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 09:51
code:
1
2
3
4
- platform: 
derivative name: Hourly Gas Consumption
source: sensor.daily_gas 
unit_time: h time_window: "00:01:00"

Dit geeft opeens na een herinstallatie een gas verbruik dat 10 keer te hoog is.

[ Voor 3% gewijzigd door Btje op 13-04-2022 19:05 ]

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1 ... 140 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.