Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergroover76
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 08:44
Zojuist heb ik Home Assistant geupdate naar 2022.4.1 versie.
De androidtv integratie werkt nu met Android 11, dus meteen even getest.
Het lijkt erop dat het deels prima werkt, bij mij laat hij alleen niet meer zien welke app er gebruikt wordt.
Zowel bij app-id en app_name laat hij nu InputMethod}: zien. Het maakt niet of ik de Ziggo Go app, Netflix, Disney+ of iets anders gebruik.
Heeft iemand misschien een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
source_list:
  - Google Cast
  - Smart YouTube
  - Live Channels
  - Ziggo GO TV
  - Kodi
  - Play Store
  - Netflix
  - Android TV Launcher
volume_level: 1
is_volume_muted: false
app_id: 'InputMethod}:'
app_name: 'InputMethod}:'
source: 'InputMethod}:'
adb_response: null
hdmi_input: null
entity_picture: >-
  /api/media_player_proxy/media_player.android_tv_shield_mancave?token=04ed3ab7641c3f3281ad1ff3a6bcb494e793732057038d49a6108622c99366de&cache=1649409388.009892
friendly_name: Android TV shield mancave
supported_features: 23997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Koepert schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
[...]

heeel vreemd.. Want ik kom via CLI dus wel in de logs (ik kan nog op mn proxmox host, en via daar naar de VM).. en daar zie ik heel veel errors mbt een untrusted proxy (mn traefik host).. die tot gister nog gewoon werkte.. Ik heb in de breaking changes daar niets over langs zien komen.

code:
1
Received an X-forwarded-for header from an untrusted proxy XXX

Maar tot de update naar 4.1 heeft EXACT dezelfde config prima gewerkt.

Maar via cli kun je niet in de configuration.yaml geloof ik? dus dit kan ik in elk geval niet aanpassen tot ik thuis ben.
Gokje, je Docker containers hebben een schop gehad en het IP van je proxy container is veranderd. Je kan in je config eventueel je huis subnet zetten, dan heb je dit niet cross-reboot.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:11
DennusB schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:29:
[...]

Gokje, je Docker containers hebben een schop gehad en het IP van je proxy container is veranderd. Je kan in je config eventueel je huis subnet zetten, dan heb je dit niet cross-reboot.
Traefik (Proxmox LXC) regelt de proxy naar HA (Proxmox VM) binnen dezelfde host.. Dat zou dus niet moeten.. de melding hierboven bevat ook t IP van Traefik die ongewijzigd is ten opzichte van hiervoor..

Anyway.. met deze tips van CircuitSetup is t gelukt: https://community.home-as...ith-hass-io-cli/100421/10

Nog een template vraag. Ik wil 2 sensoren combineren. ToD --> Werkdag en ToD --> Uren. Dit tezamen moet een "werkt wel/werkt niet" sensor worden.

Dit klopt niet:

[code=yaml]
binary_sensor:
- name: Koepert werkt
unique_id: koepert_werkt
state: >-
{% if is_state("binary_sensor.werkdag_koepert", "on") and is_state("binary_sensor.uren_koepert", "on") %}
Wel
{% else %}
Niet
{% endif %}
[/]

Maar zit m dat weer in de haakjes :P of is de hele syntax verkeerd?

Veel simpeler dus

YAML:
1
2
3
4
5
  - name: Koepert is aan het werk
    unique_id: koepert_werkt
    state: >
      {{ is_state('binary_sensor.werkdag_koepert', 'on')
        and is_state('binary_sensor.uren_koepert', 'on') }}  

[ Voor 38% gewijzigd door Koepert op 08-04-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:08:
[...]

Waarom deel je het aantal kWh door het tarief, vermenigvuldigen lijkt me logischer.
En als de default bij het afronden is niet nodig, je kunt daar alleen maar floats hebben.

Bij het definiëren van je variable kwh zou hij wel nodig kunnen zijn, maar die kun je ook weg laten als je availability toevoegt
Maar dat is jouw methode, en die krijg ik dus gewoon niet meer aan de praat, en ik weet niet wat ik fout doe.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:00:
[...]

Maar dat is jouw methode, en die krijg ik dus gewoon niet meer aan de praat, en ik weet niet wat ik fout doe.
Wat heb je nu dan?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
Nou, ik krijg kWh er uit (en voor de TV kWd, wat ik ook instel), maar ik krijg het niet omgezet naar euro's. Daarbij twijfel ik ook aan die kWh waarde, of beter gezegd, het zal wel kloppen, maar ik had gehoopt dat ie na 0.00u weer opnieuw zou beginnen met tellen zeg maar, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Ik maak even wat screenshot voor je, moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:15:
[...]

Nou, ik krijg kWh er uit (en voor de TV kWd, wat ik ook instel), maar ik krijg het niet omgezet naar euro's. Daarbij twijfel ik ook aan die kWh waarde, of beter gezegd, het zal wel kloppen, maar ik had gehoopt dat ie na 0.00u weer opnieuw zou beginnen met tellen zeg maar, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Ik maak even wat screenshot voor je, moment.
Wat is je huidige YAML code voor de sensor bedoelde ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:16:
[...]

Wat is je huidige YAML code voor de sensor bedoelde ik
Ik heb voor mijn PC het volgende:

code:
1
2
3
  pc_dagelijks_stroomverbruik:
    source: sensor.dagelijks_verbruik_pc
    cycle: daily

en daarbij hoort dan:

code:
1
2
3
4
5
6
  - name: "Kosten PC vandaag"
        unit_of_measurement: €
        device_class: monetary
          {{ (states('sensor.dagelijks_verbruik_pc') | float * 0.21232) | round(2) }}
        availability: "{{ states('sensor.dagelijks_verbruik_pc') | is_number }}"

Waarbij sensor.dagelijks_verbruik_pc de sensor is die ik als helper heb aangemaakt in 2022.4.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:20:
[...]

Ik heb voor mijn PC het volgende:

code:
1
2
3
  pc_dagelijks_stroomverbruik:
    source: sensor.dagelijks_verbruik_pc

en daarbij hoort dan:

code:
1
2
3
4
5
6

Waarbij sensor.dagelijks_verbruik_pc de sensor is die ik als helper heb aangemaakt in 2022.4.1
Je indentation (spaties) van die laatste sensor kloppen in ieder geal niet. Alles moet hier op hetzelfde niveau staan. Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    unit_of_measurement: 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Nog n card-template vraag;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: custom:config-template-card
variables:
  - states['binary_sensor.person_1_url'].attributes.url
  - states['binary_sensor.person_2_url'].attributes.url
entities:
  - binary_sensor.person_1_url
  - binary_sensor.person_2_url
card:
  type: iframe
  url: ${ vars}

Dit genereert een card met 1 pin. Nu verwacht ik de url: ${vars} te moeten aanpassen zodat ik beide pins zie.. maar ik kom niet achter hoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:27:
[...]

Je indentation (spaties) van die laatste sensor kloppen in ieder geal niet. Alles moet hier op hetzelfde niveau staan. Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    unit_of_measurement: 
Dat heb ik, maar ik krijg er nog steeds geen € uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:33:
[...]

Dat heb ik, maar ik krijg er nog steeds geen € uit.
Wat zie je als je bij Developer Tools > States kijkt?
Heb je wellicht unit_of_measurement: kWh ingevoerd bij de instellingen van de kaart op je dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:43:
[...]

Heb je wellicht unit_of_measurement: kWh ingevoerd bij de instellingen van de kaart op je dashboard?
Ik weet niet hoe ik bij developer tools kom, maar op de kaart op mijn dashboard komt ie met kWh ja, maar ik heb op die kaart zelf niet zelf handmatig 'kWh' geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
DynamicDreams schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:35:
Inmiddels heb ik Home Assistant een jaartje draaien met vrij veel gekoppelde apparaten. Gisteren heb ik ook de wasmachine eraan gekoppeld (Samsung Smart Things) en onze droger (met een Z-wave stekkerschakelaar voor energy monitoring).

Tot op heden heb ik mij vooral gericht op het gebruik van blueprints, maar het wordt nu wel tijd voor een volgende stap.

Dat brengt mij bij de volgende optie:
Wij vergeten nog wel eens om nadat de was klaar is, de was in de droger te stoppen. Soms blijft hij 1-2 dagen in de wasmachine liggen, want niet bepaald optimaal is. Daar moeten we met automatisering een einde aan kunnen maken!

Wat ik wil bereiken:
Als de wasmachine klaar is en de droger is 2 uur daarna nog niet aangegaan, dan een notificatie versturen naar een telefoon.

Ik heb de sensor sensor.wasmachine_washer_machine_state die een waarde 'run' geeft als hij draait en 's top' als hij klaar is/uit staat.
Voor de droger heb ik de sensor sensor.droger_electric_consumed_w beschikbaar. Als de waarde groter is dan 10, dan draait hij.

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Ik moet op de een of andere manier periodiek checken of 'sensor.wasmachine_washer_machine_state' langer dan 2 uur geleden de status 'stop' heeft meegekregen en of sensor.droger_electric_consumed_w in die periode al die tijd <10 is geweest (m.a.w. droger heeft na de laatste wasbeurt niet gedraaid).
Ik heb een zelfde automation voor de wasmachine en wasdroger. Hij ziet dat hij aan gaat bij een bepaald wattage. Als hij langer dan een x tijd onder een bepaald wattage komt is hij klaar. Dit kan met deze blueprint:
https://community.home-as...g-machine-finishes/254841

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:49:
[...]

Ik weet niet hoe ik bij developer tools kom, maar op de kaart op mijn dashboard komt ie met kWh ja, maar ik heb op die kaart zelf niet zelf handmatig 'kWh' geschreven.
Devoloper Tools staat onderin het menu, Ontwikkelaarsopties of iets dergelijks in het Nederlands. Een icoon met een hamer in ieder geval.

Mogelijk moet je hiervoor Advanced Mode op je userprofiel aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:57:
[...]

Devoloper Tools staat onderin het menu, Ontwikkelaarsopties of iets dergelijks in het Nederlands. Een icoon met een hamer in ieder geval.

Mogelijk moet je hiervoor Advanced Mode op je userprofiel aanzetten.
je user profiel zit helemaal onderaan, onder "notificaties" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:43:
[...]

Hier, ik heb het opnieuw gedaan ondertussen, want ik heb zo straks een nieuwe Helper aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o0uXdwO.png

Dat ding 'neemt op' in kWh, zoals je kunt zien. Dus de sensor op zich werkt lijkt mij dan? Hij heet sensor.test_pc

Dan neem ik die sensor, en die zet ik in mijn utility_meter:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gjIbYBb.png

Daarnaast zet ik die sensor ook bij mijn templates, te weten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mmfT6qa.png

Op mijn dashboard voeg ik een card 'Knop' toe in mijn raster:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nMt5y7P.png

Ik gebruik hier dus de naam van de utility meter, dus pc_dagelijks_stroomverbruik. En wat geeft dat ding mij? 0,23 kWh, en geen €

Kijk ik voor je bij states, dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iDn16Ky.png

Daar staat unit of measurement kWh, maar hij méét toch ook kWh, en daar gooien we een rekenregel tegen aan die uitrekent wat dat aantal kWh in € is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
en als je de template toevoegt in die card? Dus die Kosten PC sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:04:
[...]

Hier, ik heb het opnieuw gedaan ondertussen, want ik heb zo straks een nieuwe Helper aangemaakt:

[Afbeelding]

Dat ding 'neemt op' in kWh, zoals je kunt zien. Dus de sensor op zich werkt lijkt mij dan? Hij heet sensor.test_pc

Dan neem ik die sensor, en die zet ik in mijn utility_meter:
[Afbeelding]

Daarnaast zet ik die sensor ook bij mijn templates, te weten:
[Afbeelding]

Op mijn dashboard voeg ik een card 'Knop' toe in mijn raster:
[Afbeelding]

Ik gebruik hier dus de naam van de utility meter, dus pc_dagelijks_stroomverbruik. En wat geeft dat ding mij? 0,23 kWh, en geen €

Kijk ik voor je bij states, dan zie ik het volgende:
[Afbeelding]

Daar staat unit of measurement kWh, maar hij méét toch ook kWh, en daar gooien we een rekenregel tegen aan die uitrekent wat dat aantal kWh in € is?
Je voegt inderdaad de verkeerde sensor toe, je moet je template sensor toevoegen.
Het is niet dat je een bewerking op een bestaande sensor uitvoert, en dat de bestaande sensor gewijzigd wordt. Je maakt een nieuwe sensor aan.

Kijk eens naar sensor.kosten_pc_vandaag

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 08-04-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:13:
[...]

Je voegt inderdaad de verkeerde sensor toe, je moet je template sensor toevoegen.
Het is niet dat je een bewerking op een bestaande sensor uitvoert, en dat de bestaande sensor gewijzigd wordt. Je maakt een nieuwe sensor aan.
Jij bedoelt nu de sensor.test_pc gebruik in de 'knop' card op mijn dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:14:
[...]

Jij bedoelt nu de sensor.test_pc gebruik in de 'knop' card op mijn dashboard?
Zie mijn edit, je moet sensor.kosten_pc_vandaag toevoegen.

[ Voor 130% gewijzigd door TheFes op 08-04-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:15:
[...]

Zie mijn edit, je moet sensor.kosten_pc_vandaag toevoegen.
Ja! Dat levert me inderdaad € op.

Maar, ik wil dit snappen. Ik maak een utility meter aan, en ik maak een template aan. in de template gebruik ik de Helper die ik he aangemaakt.

In de utility meter refereer ik vervolgens aan dezelfde sensor als in de template. Ik deed de hele tijd de aanname dat ik dan via de u_m naar de template ging, en die template spreekt de sensor aan die eigenlijk die Helper is.

Maar die gedachtengang is dus volledig fout.

Anders gezegd, ik moet de naam van de template meegeven als sensor, maar gevoelsmatig heb ik dan die utility_meter voor niks aangemaakt? Zie je nou waarom ik geen ontwikkelaar ben :X

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 08-04-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:18:
[...]

Ja! Dat levert me inderdaad € op.

Maar, ik wil dit snappen. Ik maak een utility meter aan, en ik maak een template aan. in de template gebruik ik de Helper die ik he aangemaakt.

In de utility meter refereer ik vervolgens aan dezelfde sensor als in de template. Ik deed de hele tijd de aanname dat ik dan via de u_m naar de template ging, en die template spreekt de sensor aan die eigenlijk die Helper is.

Maar die gedachtengang is dus volledig fout.

Anders gezegd, ik moet de naam van de template meegeven als sensor, maar gevoelsmatig heb ik dan die utility_meter voor niks aangemaakt? Zie je nou waarom ik geen ontwikkelaar ben :X
sensor.test_pc is je sensor met het nieuwe totaalverbruik (in kWh) (op basis van je verbruik in Watt)
sensor.pc_dagelijks_stroomverbruik is je verbruik op de huidige dag (in kWh)
sensor.kosten_pc_vandaag is je verbruik in euro.

Overigens gebruik je bij sensor.kosten_pc_vandaag nu (volgens je screenshot)
sensor.test_pc als bron. Die geeft dus niet de kosten van vandaag, maar de kosten van het totaal.

Die utility meter heb je dus niet voor niets aangemaakt, maar die moet je dus in je template sensor gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 08-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:21:
[...]

sensor.test_pc is je sensor met het nieuwe totaalverbruik (in kWh) (op basis van je verbruik in Watt)
sensor.pc_dagelijks_stroomverbruik is je verbruik op de huidige dag (in kWh)
sensor.kosten_pc_vandaag is je verbruik in euro.

Overigens gebruik je bij sensor.kosten_pc_vandaag nu (volgens je screenshot)
sensor.test_pc als bron. Die geeft dus niet de kosten van vandaag, maar de kosten van het totaal.

Die utility meter heb je dus niet voor niets aangemaakt, maar die moet je dus in je template sensor gebruiken.
Ik moet daar dus in plaats van sensor.test_pc te gebruiken, eigenlijk sensor.pc_dagelijks_stroomverbruik gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:25:
[...]

Ik moet daar dus in plaats van sensor.test_pc te gebruiken, eigenlijk sensor.pc_dagelijks_stroomverbruik gebruiken?
Jep, en dan is je utiltiy_meter sensor dus ineens niet meer nutteloos.

Je voert daar een berekening uit, en jij moet aangeven met welke getallen. Als je de kosten van vandaag wil weten, moet je daar dus de sensor met de waarde van vandaag gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:26:
[...]

Jep, en dan is je utiltiy_meter sensor dus ineens niet meer nutteloos.

Je voert daar een berekening uit, en jij moet aangeven met welke getallen. Als je de kosten van vandaag wil weten, moet je daar dus de sensor met de waarde van vandaag gebruiken :)
Dus zo?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/COsix5q.png

Want dit levert me inderdaad ook € op, maar ik wil natuurlijk wel het bedrag zien gebaseerd op het stroomverbruik van <vandaag>.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:32:
[...]

Dus zo?
[Afbeelding]

Want dit levert me inderdaad ook € op, maar ik wil natuurlijk wel het bedrag zien gebaseerd op het stroomverbruik van <vandaag>.
Ja zo.
Overigens zijn screenshots met code erg irritant. Als je dan een voorstel voor aanpassing wil doen moet je alles gaan overtypen.

Plaats het liever in tekst, en tussen code tags (zoals ook in de topic warning vermeld staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:33:
[...]

Ja zo.
Overigens zijn screenshots met code erg irritant. Als je dan een voorstel voor aanpassing wil doen moet je alles gaan overtypen.

Plaats het liever in tekst, en tussen code tags (zoals ook in de topic warning vermeld staat).
Oh juist! Ik zal weer overgaan op code tags. Oke, maar dan heb ik het nu dus wél werkend. En dat allemaal vanwege rare drops/spikes op de stekkers.

Heb ik nog een laatste vraag. Bij het aanmaken van de Helper kun je natuurlijk uit een aantal entiteiten kiezen, gebaseerd op wat de stekker kan/aanbiedt. Dan heb je dus het (totaal)verbruik in kWh, je hebt het verbruik in watt, en je hebt het actuele verbruik, genaamd 'power'. Dat is dus degene die toont hoeveel stroom het apparaat verbruikt op een willekeurige seconde, en dat verspringt dus ook regelmatig.

Ik neem aan dat het deze laatste is die ik moet gebruiken, omdat de logica dat optelt als het ware om op het totaalverbruik in (k)Wh te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:37:
[...]

Oh juist! Ik zal weer overgaan op code tags. Oke, maar dan heb ik het nu dus wél werkend. En dat allemaal vanwege rare drops/spikes op de stekkers.

Heb ik nog een laatste vraag. Bij het aanmaken van de Helper kun je natuurlijk uit een aantal entiteiten kiezen, gebaseerd op wat de stekker kan/aanbiedt. Dan heb je dus het (totaal)verbruik in kWh, je hebt het verbruik in watt, en je hebt het actuele verbruik, genaamd 'power'. Dat is dus degene die toont hoeveel stroom het apparaat verbruikt op een willekeurige seconde, en dat verspringt dus ook regelmatig.

Ik neem aan dat het deze laatste is die ik moet gebruiken, omdat de logica dat optelt als het ware om op het totaalverbruik in (k)Wh te komen?
Klopt, je bronsensor voor de Riemann Sum Integral moet Watt zijn (in dit geval, je kunt het ook gebruiken om het aantal hartslagen in H om te zetten naar kHd ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:44:
[...]

Klopt, je bronsensor voor de Riemann Sum Integral moet Watt zijn (in dit geval, je kunt het ook gebruiken om het aantal hartslagen in H om te zetten naar kHd ofzo).
Ja, ik selecteer daar dus 'power' als input sensor, Left Riemann sum, precision 2, metric prefix is k(kilo) en time unit is hours.

Zeer veel dank voor je engelengeduld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
Koepert schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:30:
Fuck..

Zojuist update naar 4.1 vanaf mn werk afgetrapt... "normaal gaat het wel goed"...

Nu kan ik echter remote niet meer in de GUI (400 error en de app is ook uit getrapt dus die kan ook niet meer connecteren)..

Als ik remote op de host inlog zie ik dat HA wel gewoon state Running geeft..

Wijze les om toch maar niet meer vanuit extern te updaten, hoewel ik me nu wel afvraag wat er precies stuk is gegaan.. want ik kan remote nog bij alles waar ik remote bij wilde kunnen, behalve HA..
Hier klapte hij er ook uit. Met de VPN natuurlijk.
Gelukkig ben ik thuis, dus kijken wat er met de VM was. Die stond op power off.
Dus een start gegeven, even kwam HA online, toen ging zelfs de host PC onderuit, maar die starte opnieuw op.
Weer een start van de VM gedaan en nu draait het als een zonnetje

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:54:
[...]

Hier klapte hij er ook uit. Met de VPN natuurlijk.
Gelukkig ben ik thuis, dus kijken wat er met de VM was. Die stond op power off.
Dus een start gegeven, even kwam HA online, toen ging zelfs de host PC onderuit, maar die starte opnieuw op.
Weer een start van de VM gedaan en nu draait het als een zonnetje
Ik weet nog steeds niet wat exact de oorzaak is geweest maar aanpassen van reverse proxy trusted proxies en core restart did the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:28
Ik maak gebruik van de home connect integratie in Home Assistant, in het verleden was het zo dat als ik de wasmachine starten ik gelijk kon zien wat de resterende tijd is.
Ik merk dat dit nu niet meer het geval is zie onderstaand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm9oz3-PYMxx5I7Lz7PuOip9tlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TIMlKz1F12zFpIIlODVOw49Q.png?f=user_large

Door restart van Home Assistant werkt het weer.

Onderstaande is wat ik .yaml heb staan hiervoor, moet ik nu iets toevoegen om het weer werkend te krijgen als van oud ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#Wasmachine
      wasmachine_active_program:
        friendly_name: Wasmachine programma
        icon_template: mdi:washing-machine
        value_template: >
          {% set prefix = 'Wasmachine Program ' %}
          {% set program = namespace(name = 'Klaar') %}
          {% for switch in states.switch -%}
            {%- if switch.name.startswith(prefix) and switch.state == 'on' %}
              {% set program.name = switch.name.split(prefix)[1] %}
            {%- endif %}
          {%- endfor %}
          {{ program.name }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
     wasmachine_remaining_relative_local:
        friendly_name: Resterende tijd
        icon_template: mdi:clock
          {% if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            Niet beschikbaar
          {%- else -%}
            {% set seconds = as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow()) | int  %}
            {% set minutes = ((seconds % 3600) / 60) | int %}
            {% set hours = (seconds / 3600) | int %}

{%- if seconds <= 0 -%}
              Klaar
            {%- elif seconds < 60 -%}
              {{ seconds }} seconden
            {%- else -%}
              {%- if hours > 0 -%}
                {%- if hours == 1 -%}
                  1 uur
                {%- else -%}
                  {{ hours }} uur
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if minutes > 0 -%}
                {%- if hours > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if minutes == 1 -%}
                  1 minuut
                {%- else -%}
                  {{ minutes }} minuten
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
            {%- endif -%}
          {%- endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
     wasmachine_remaining_program_time:
          {%- if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            Niet beschikbaar
          {%- else -%}
          {% set seconds = (as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow())) | int  %}
          {%- if seconds <= 0 -%}
              0
            {%- else -%}
              {{ seconds }}
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
sjansen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:56:
Ik ben een newbie met home-assistent. Ik heb het nu draaien in een donker op de synology.
Nu wil ik daar mijn P1-slimme meter aan koppelen, maar ik krijg het niet voor mekaar.
Ik voeg bij Integratie, P1-slimme meter toe en dan serial verbinding. Daarna vraagt hij om de usb-path adres.
Aangezien mijn stickie aan de voorkant van de synology zit, moet dit /dev/ttyUSB1 zijn. Maar dit accepteert hij niet.
Heeft er iemand een simpele uitleg hoe ik dit in orde krijg.
Ik heb ook een Synology met P1-kabel via USB, HA in Docker.
Kreeg het ook een tijdje niet werkend, maar je moet dus in je Synology-DSM eerst je USB-poorten goed laten 'koppelen'. Weet niet meer precies hoe het zat, maar ik heb deze commando's nog opgeslagen van het filmpje wat mij perfect geholpen heeft. Na het uitvoeren van de commando's zie je opeens je ttyUSB1 of 0 staan en dan zou het ook te vinden moeten zijn in HA.
Let op: ik heb hiervoor een nieuwe Docker draaien die goed boot met de commands, kreeg het met puur editen in de DSM Docker-app niet helemaal werkend. Heb dus mijn huidige HA-install config even moeten kopiëren. Het is echt even een gedoe soms, maar uiteindelijk.... werkt het :*)

Filmpje op goede tijdstip, ipv Zigbee-stick is het dus je P1-kabel.
YouTube: Synology DSM 7.0 and USB support for Zigbee or Z-Wave

code:
1
2
3
4
5
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe usbserial
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe ftdi_sio
root@DS920plus:~# /sbin/modprobe cdc-acm

sudo docker run --restart always -d --name homeassistant -v /volume1/docker/home-assistant/config:/config --device=/dev/ttyUSB1 -e TZ=Europe/Amsterdam --net=host ghcr.io/home-assistant/home-assistant:latest

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:44:
[...]

Ja...ik zal wel gek zijn, maar ik zie niet wat ik nu fout doe (wederom): De PC werkt prima, dus ik dacht, leuk, maar ik datzelfde geintje voor de TV, ik heb immers een voorbeeld, nietwaar? Nou, een Riemann aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yU1nBch.png

Zoals te zien is is sensor.test_tv net na 14u actief geworden vandaag, en heeft nu bijna een half kWh verbruikt. Vervolgens pas ik mijn utility meter aan, immers, ik wil de nieuwe Riemann gebruiken:

code:
1
2
3
  a_v_dagelijks_stroomverbruik:
    source: sensor.test_tv

Die a_v_dagelijks_stroomverbruik moet ik dan gebruiken in mijn template sensor, right?
code:
1
2
3
4
5
6
      - name: "Kosten A/V vandaag"
             {{ (states('sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik') | float * 0.21232) | round(2) }}
           availability: "{{ states('sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik') | is_number }}"

Vervolgens voeg ik een button toe op mijn dashboard, en ik verwacht daar te zien dat als ik op moment van schrijven 0.49 kWh verbruikt heb a 0.21232 ct per kwh, ik dus 10,4 cent verbruikt heb op de TV vandaag.

Maar wat zie ik? Ik zie in werkelijkheid daar staan (op moment van schrijven) 25 cent. Bij 25 cent moet ik ruim over de 1 kwh verbruikt hebben vandaag op de TV, en dat is niet zo, want ik heb die sensor pas net na 14u aangemaakt.

Dus ik denk prima, ik heb natuurlijk de verkeerde kosten sensor gebruikt. Als ik bij PC sensor.kosten_pc_vandaag gebruikt heb, en dat gaat goed, dan moet ik bij mijn TV sensor.kosten_a_v_vandaag gebruiken, want immers, dat is hoe ik mijn template voor TV genoemd heb. Welnu...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aCpVxal.png

Als ik die gebruik, dan is het resultaat 25 cent. Ik snáp dat ik dit verkeerd doe, en het ergste is, op dat laatste screenshot hebben alle cards waarvoor geldt dat het bedrag ongelijk is aan 0 dit issue. Maar ik kan niet ontdekken wat ik anders doe dan bij PC.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:40:
[...]

Ja...ik zal wel gek zijn, maar ik zie niet wat ik nu fout doe (wederom): De PC werkt prima, dus ik dacht, leuk, maar ik datzelfde geintje voor de TV, ik heb immers een voorbeeld, nietwaar? Nou, een Riemann aangemaakt:

[Afbeelding]

Zoals te zien is is sensor.test_tv net na 14u actief geworden vandaag, en heeft nu bijna een half kWh verbruikt. Vervolgens pas ik mijn utility meter aan, immers, ik wil de nieuwe Riemann gebruiken:

code:
1
2
3
  a_v_dagelijks_stroomverbruik:
    source: sensor.test_tv

Die a_v_dagelijks_stroomverbruik moet ik dan gebruiken in mijn template sensor, right?
code:
1
2
3
4
5
6
      - name: "Kosten A/V vandaag"
             {{ (states('sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik') | float * 0.21232) | round(2) }}
           availability: "{{ states('sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik') | is_number }}"

Vervolgens voeg ik een button toe op mijn dashboard, en ik verwacht daar te zien dat als ik op moment van schrijven 0.49 kWh verbruikt heb a 0.21232 ct per kwh, ik dus 10,4 cent verbruikt heb op de TV vandaag.

Maar wat zie ik? Ik zie in werkelijkheid daar staan (op moment van schrijven) 25 cent. Bij 25 cent moet ik ruim over de 1 kwh verbruikt hebben vandaag op de TV, en dat is niet zo, want ik heb die sensor pas net na 14u aangemaakt.

Dus ik denk prima, ik heb natuurlijk de verkeerde kosten sensor gebruikt. Als ik bij PC sensor.kosten_pc_vandaag gebruikt heb, en dat gaat goed, dan moet ik bij mijn TV sensor.kosten_a_v_vandaag gebruiken, want immers, dat is hoe ik mijn template voor TV genoemd heb. Welnu...
[Afbeelding]

Als ik die gebruik, dan is het resultaat 25 cent. Ik snáp dat ik dit verkeerd doe, en het ergste is, op dat laatste screenshot hebben alle cards waarvoor geldt dat het bedrag ongelijk is aan 0 dit issue. Maar ik kan niet ontdekken wat ik anders doe dan bij PC.

8)7
Wat geeft die sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik aan als state in developer tools > state?

En zou het kunnen zijn dat je al een sensor voor je tv aangemaakt had, en hij nu een tweede met _2 er achter aangemaakt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
_Mitchie_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:12:
Ik maak gebruik van de home connect integratie in Home Assistant, in het verleden was het zo dat als ik de wasmachine starten ik gelijk kon zien wat de resterende tijd is.
Ik merk dat dit nu niet meer het geval is zie onderstaand
[Afbeelding]

Door restart van Home Assistant werkt het weer.

Onderstaande is wat ik .yaml heb staan hiervoor, moet ik nu iets toevoegen om het weer werkend te krijgen als van oud ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#Wasmachine
      wasmachine_active_program:
        friendly_name: Wasmachine programma
        icon_template: mdi:washing-machine
          {% set prefix = 'Wasmachine Program ' %}
          {% set program = namespace(name = 'Klaar') %}
          {% for switch in states.switch -%}
            {%- if switch.name.startswith(prefix) and switch.state == 'on' %}
              {% set program.name = switch.name.split(prefix)[1] %}
            {%- endif %}
          {%- endfor %}
          {{ program.name }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
     wasmachine_remaining_relative_local:
          {% if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            Niet beschikbaar
          {%- else -%}
            {% set seconds = as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow()) | int  %}
            {% set minutes = ((seconds % 3600) / 60) | int %}
            {% set hours = (seconds / 3600) | int %}

{%- if seconds <= 0 -%}
              Klaar
            {%- elif seconds < 60 -%}
              {{ seconds }} seconden
            {%- else -%}
              {%- if hours > 0 -%}
                {%- if hours == 1 -%}
                  1 uur
                {%- else -%}
                  {{ hours }} uur
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if minutes > 0 -%}
                {%- if hours > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if minutes == 1 -%}
                  1 minuut
                {%- else -%}
                  {{ minutes }} minuten
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
            {%- endif -%}
          {%- endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
     wasmachine_remaining_program_time:
          {%- if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            Niet beschikbaar
          {%- else -%}
          {% set seconds = (as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow())) | int  %}
          {%- if seconds <= 0 -%}
              0
            {%- else -%}
              {{ seconds }}
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
Ik heb dit probleem ook al een tijdje met de wasmachine (vaatwasser werkt altijd goed). Ik zag dat het in de home connect app wel goed is.
Dit staat nog steeds op mijn lijstje om wat meer info te verzamelen en een bug report te maken, maar tot op heden nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:34:
[...]

Wat geeft die sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik aan als state in developer tools > state?

En zou het kunnen zijn dat je al een sensor voor je tv aangemaakt had, en hij nu een tweede met _2 er achter aangemaakt heeft?
Als state (toestand) 1.33 en unit of measurement is kWh.

Die 1.33 kWh is 0.28 cent. Dat komt overeen met wat ik als € zie in de card op mijn dashboard. Maar die 1.33 is NIET van vandaag sinds 14u, dat is van langer dan dat. Dat is ook het deel dat ik niet snap. Ik heb vandaag net na 14u die sensor aangemaakt. Dus hij moet nu rond de 0,6 kwh verbruikt hebben.

Dat klopt ook met wat ik in developer tools zie onder filter attributen. Daar staat last_period: 0.57. Dát is vandaag sinds de sensor is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:42:
[...]

Als state (toestand) 1.33 en unit of measurement is kWh.

Die 1.33 kWh is 0.28 cent. Dat komt overeen met wat ik als € zie in de card op mijn dashboard. Maar die 1.33 is NIET van vandaag, dat is van langer dan dat. Dat is ook het deel dat ik niet snap. Ik heb vandaag net na 14u die sensor aangemaakt. Dus hij moet nu rond de 0,6 kwh verbruikt hebben.

Dat klopt ook met wat ik in developer tools zie onder filter attributen. Daar staat last_period: 0.57. Dát is vandaag sinds de sensor is aangemaakt.
Als last_period 0.57 aangeeft, dan bestond deze sensor gisteren al, en is deze dus niet vandaag aangemaakt.
Wellicht dat hij de data van gisteren nog gebruikt, of dat er nu ook een sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik_2 aangemaakt is. Controleer eens op dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:47:
[...]

Als last_period 0.57 aangeeft, dan bestond deze sensor gisteren al, en is deze dus niet vandaag aangemaakt.
Wellicht dat hij de data van gisteren nog gebruikt, of dat er nu ook een sensor.a_v_dagelijks_stroomverbruik_2 aangemaakt is. Controleer eens op dat laatste.
Nee, die sensor_2 bestaat niet.

Maar dan snap ik niet waarom die 0.57 kWh pas begon om 14:03:22 met meten. Want toen heb ik 'm aangemaakt. Vanaf toen tot nu is die 0.57 kwh, dat kan ik ook zien als ik de geschiedenis van dat ding bekijk. Als het vanaf 0.00u vannacht was, dan zou ik verwachten dat dat lijntje terug ging naar 0 om 0.00u en vanaf daar weer begon met tellen. Als dat zo is wordt dat niet getoond door het grafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Even advies gevraagd, heb nu een pi4 met SSD HassOs met HA draaiend, met plezier :)

Nu heb ik een Intel NUC (nuc6i3syk 8 GB DDR4 128 GB SSD liggen.

Nu wil ik daar minimaal PiHole, PiVPN en HA op draaien, zal met dockers moeten? Maar wil HA incl addons etc.
Vind niet echt veel info hoe dat te doen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Rouwette schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:55:
Even advies gevraagd, heb nu een pi4 met SSD HassOs met HA draaiend, met plezier :)

Nu wil ik daar minimaal PiHole, PiVPN en HA op draaien, zal met dockers moeten? Maar wil HA incl addons etc.
Dan heb je Homeassistant supervised nodig. Die draait docker containers op standaard Debian en biedt dus ook de mogelijkheid andere docker containers te draaien. Overigens is er ook een PiHole addon voor HA. PiVPN weet ik niet of daar een x86 of amd64 versie van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:51:
[...]

Nee, die sensor_2 bestaat niet.

Maar dan snap ik niet waarom die 0.57 kWh pas begon om 14:03:22 met meten. Want toen heb ik 'm aangemaakt. Vanaf toen tot nu is die 0.57 kwh, dat kan ik ook zien als ik de geschiedenis van dat ding bekijk. Als het vanaf 0.00u vannacht was, dan zou ik verwachten dat dat lijntje terug ging naar 0 om 0.00u en vanaf daar weer begon met tellen. Als dat zo is wordt dat niet getoond door het grafiekje.
last_period is de vorige cycle. Bij een daily utility_meter is dat dus gisteren. Als je sensor nu dus een waarde bij last_cycle heeft, was deze dus gisteren al actief.
Ik vermoed dat je gisteren ook al een sensor met dezelfde naam aangemaakt had, en hij nu de nieuwe data aan die sensor toegevoegd heeft.

Haal de utility_meter sensor eens uit je configuratie en doe dan eens een reboot. Daarna even checken of hij echt weg is.
Daarna kun je hem dan opnieuw toevoegen, en dat kan ook via de GUI, die staat ook gewoon onder helpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:12:
[...]

last_period is de vorige cycle. Bij een daily utility_meter is dat dus gisteren. Als je sensor nu dus een waarde bij last_cycle heeft, was deze dus gisteren al actief.
Ik vermoed dat je gisteren ook al een sensor met dezelfde naam aangemaakt had, en hij nu de nieuwe data aan die sensor toegevoegd heeft.

Haal de utility_meter sensor eens uit je configuratie en doe dan eens een reboot. Daarna even checken of hij echt weg is.
Daarna kun je hem dan opnieuw toevoegen, en dat kan ook via de GUI, die staat ook gewoon onder helpers
Ik ga het dalijk proberen, eerst even eten, dan kom ik wel weer terug met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Rouwette schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:55:

Ik heb m als virtual VM draaien. Heb ik al veel plezier van gehad, omdat ik diverse keren mijn config om zeep zag gaan (door een update oid) en ik een backup van de VM zo terug kon zetten. Zorg er wel voor dat je P1, Zigbee stick etc in de "hardware" sectie op proxmox mbt de VM een "passtrhough" krijgen zodat ze herkend worden in de VM.

Je kan deze tutorial volgen:
https://community.home-as...os-using-proxmox-7/201835

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:12:
[...]

Alles weg gegooid qua utility_meters etc voor a/v / test_tv. Vervolgens nieuwe Riemann aangemaakt (test_televisie), nieuwe utlity_meter, nieuw template, ik zie wel kosten televisie vandaag maar die is 'unavailable' en dus greyed-out.

Ik ben er helemaal klaar mee vandaag. Misschien dat ik het morgen opnieuw probeer maar ik ben me momenteel gewoon teveel aan het irriteren, en dat helpt ook niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:10:
[...]

Alles weg gegooid qua utility_meters etc voor a/v / test_tv. Vervolgens nieuwe Riemann aangemaakt (test_televisie), nieuwe utlity_meter, nieuw template, ik zie wel kosten televisie vandaag maar die is 'unavailable' en dus greyed-out.

Ik ben er helemaal klaar mee vandaag. Misschien dat ik het morgen opnieuw probeer maar ik ben me momenteel gewoon teveel aan het irriteren, en dat helpt ook niet natuurlijk.
Had je utility_meter al wel data? Als die nog geen geen kWh waarde had, dan werkt je template sensor ook nog niet.

Probeer ook te zelf te begrijpen wat je nu precies doet en hoe het aan elkaar hangt, en wat je templates in die template sensor doen. Dat gaat er voor zorgen dat je het zelf ook kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een custom:button-card waar ik vier knoppen op heb die in de standaard dark theme passen. Tenminste, tot de update naar 2022.04 deden ze dat. Nu zie ik alle knoppen in een lichte kleur die ik niet gedefinieerd heb en ik zie dus niet meer welke actief is.

Is er een wijziging die ik gemist heb? Is de standaard dark theme aangepast of iets dergelijks?

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHdpaMMaERrLfMaC6ko2iql2ngw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Mytq9xxPGPowlRrAQ1KYVAJ.png?f=user_large
Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izaRKn-WA_eZvL_y-MkAxc4rfUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2FPKpbbg4ogfwSEm72flm2a0.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: custom:button-card
entity: sensor.comfoairq_stand
icon: mdi:fan-auto
size: 50%
color_type: card
state:
  - value: low
    color: var(--background-color)
  - value: medium
  - value: high
  - value: 'off'
    color: var(--paper-item-icon-color)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvandeK
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Normaal gesproken lees ik hier mee, maar nu wil ik graag een positieve ervaring delen: de mogelijkheid om back-ups eenvoudig terug te zetten heeft mij vanavond veel tijd bespaard :)

De SSD in mijn server is begin van de avond gecrasht, en daarop stond natuurlijk Home Assistant. Gelukkig had ik nog een recente back-up van een week geleden - de laatste tijd werkte alles naar behoren.

Na het opnieuw aanmaken van een VM met behulp van de OVA image en het terugzetten van de back-up, werkt alles weer naar behoren _/-\o_

Fotografie voor beginners | Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Zit hier ook even te stoeien met die kostenberekening per apparaat.
In mijn geval de koelkast.

Ik schrok me wezenloos toen ik daarnet keek wat het bedrag voor vandaag zou zijn 8)7

Ik gebruik de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
utility_meter:
  daily_energy:
    source: sensor.shellyplug_s_b4c4a1_energy
    name: Dagverbruik koelkast

template:
  - sensor:
      - name: "Kosten koelkast per dag"
        unit_of_measurement: "€"
          {% set kwh = states('sensor.dagverbruik_koelkast') | float %}
          {% set tarief = 0.30 %}

{{ (kwh * tarief) | round(2, default=0) }}

Ga ik kijken wat die entiteit "Dagvebruik koelkast" heeft dan is dan nu een waarde van 0.68 kWh.
Kijk ik naar de entiteit "Kosten koelkast per dag" dan zou ik nu op totale kosten van € 1,27 per dag zitten.
Mijn idee is 0.68x0.30 toch echt € 0.204

Wat mij ook opvalt is bij een herstart van HA dat de teller niet doorloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRAAL4dIMRdzcpzVcY2CqHOaccQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ngrkCSGwECTHdiS9Qq6MBvHA.jpg?f=user_large

In mijn geval heb ik dus de waarde € 1,07 (voor de herstart) en € 0,20 (het moment van controle) handmatig opgeteld.

[ Voor 19% gewijzigd door etienne001 op 08-04-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Iemand bekend met deze home assistent look a like? https://gladysassistant.com/ ziet er wel netjes uit. Je dashboard aanpassen gaat ook wat gelikter. Voor de rest is het nog lang niet zo groot (community) als home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:52

JoepW

iRacer & Home Assistant

Mich schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:09:
Iemand bekend met deze home assistent look a like? https://gladysassistant.com/ ziet er wel netjes uit. Je dashboard aanpassen gaat ook wat gelikter. Voor de rest is het nog lang niet zo groot (community) als home assistent.
Een apart draadje liijkt mij een betere plek om dat te bespreken (y)

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Goeiemorgen.
Ik gebruik de dsmrreader addon in combinatie met de postgres databse.
Altijd gewerkt.
Nu was er een update voor de timescale db addon, en sindsdien werkt het niet meer.
Ik zie dit nu pas :(
Vermoedeiljk wegens de timescale addon.
Deze gooit ook errors:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FhjMngF/error.jpg

Hoe fix ik dat, want ik kan die timescale addon niet starten en daardoor gaat dsmrreadzer vermoedelijk ook fout?

Edit: mmm blijkbaar had ik beter nog niet geupdate. Wegens incompabiliteit met de dsmrreader addon
https://community.home-as...home-assistant/279087/223

Edit 2: Fixed met terug te keren naar versie 1.1.16 van de timescale db addon, dsmrreader werkt nu ook terug _/-\o_

Mochten jullie dit dus voorhebben...

[ Voor 26% gewijzigd door skank op 09-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben een beetje aan het spelen met HAS. Nu ben ik op zoek naar een manier om de garagedeur te openen als ik aan kom rijden (moet dus ook snel reageren). Het idee was om dit met een ble tag te doen. Heb er enkele getest, maar om onverklaarbare redenen tonen deze zichzelf soms heel even "away", om direct daarna weer "home" te zijn..... Ook als ik de ble monitor addon gebruik heb ik dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
kariem112 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:23:
Ben een beetje aan het spelen met HAS. Nu ben ik op zoek naar een manier om de garagedeur te openen als ik aan kom rijden (moet dus ook snel reageren). Het idee was om dit met een ble tag te doen. Heb er enkele getest, maar om onverklaarbare redenen tonen deze zichzelf soms heel even "away", om direct daarna weer "home" te zijn..... Ook als ik de ble monitor addon gebruik heb ik dit probleem...
Mijn plan is om m'n garagedeur in Homekit te hangen (via HA) en dan tegen siri te zeggen "Open de garagedeur". Of, als je Apple CarPlay gebruikt, krijg je ook een suggestie op je scherm om de garagedeur te openen als je in de buurt bent.
Maar dan moet je wel in het Apple ecosysteem zitten.

Trouwens, tenzij je echt een grote oprij laan hebt etc.. zou ik eigenlijk niet automatisch een deur willen openen, tenzij een camera mijn auto detecteert, m'n geo-tagging aan geeft dat ik in de buurt ben, en misschien nog een andere voorwaarde.

[ Voor 13% gewijzigd door ChrisM op 09-04-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:35:
[...]

Mijn plan is om m'n garagedeur in Homekit te hangen (via HA) en dan tegen siri te zeggen "Open de garagedeur". Of, als je Apple CarPlay gebruikt, krijg je ook een suggestie op je scherm om de garagedeur te openen als je in de buurt bent.
Maar dan moet je wel in het Apple ecosysteem zitten.
Ik wil het eigenlijk zonder gebruikersinteractie doen. Dus aan komen rijden, en dan vanzelf open :) vandaar de ble tag optie, maar die werkt niet 100 procent betrouwbaar.

Gaat trouwens om aan komen rijden met de motor.... Dus anpr is niet mogelijk, en telefoon ook niet bij de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door kariem112 op 09-04-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Laatst online: 15-09 19:28
golles schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb dit probleem ook al een tijdje met de wasmachine (vaatwasser werkt altijd goed). Ik zag dat het in de home connect app wel goed is.
Dit staat nog steeds op mijn lijstje om wat meer info te verzamelen en een bug report te maken, maar tot op heden nog niet aan toe gekomen.
Volgens mij is er al een bug report als ik onderstaande zie :
Home Connect not updating states properly #66063
https://github.com/home-assistant/core/issues/66063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:46
Als ik tegen Google Assistant zeg dat wij naar bed gaan start er netjes een script op in HA om verlichting in huis en buiten te schakelen zoals wij deze willen hebben. Als wij eenmaal in bed liggen, de commando 'lamp uit' roepen en klaar.

Als ik snachts een wandschakelaar gebruik schakelt deze dan ook netjes gedimd de verlichting. werkt allemaal prima, en ik sta niet langer in mijn boxershort vol in het licht bij de koelkast ;)

Enigste waar ik nog niet een passend oplossing voor heb is hoe ik nu het beste HA weer in de ochtend uit de nachtstand kan halen. Dat gebeurt nu op een vast tijdstip. Maar misschien wil ik wel dat HA zelf kan detecteren wanneer er weer activiteit in huis is en aan de hand daarvan de nachtstand uit zet en de wandschakelaars weer laat schakelen voor gepast verlichting in de ochtend of avond.

Ik zit hierbij te denken om een combi te maken tussen een bewegingsmelder en een tijdstip (werkdag/weekend) en dit te laten bepalen of de nachtstand uit gezet moet worden. Misschien kan ik dan een bewegingsmelder verwerken achter een afdekplaatje voor de centrale doos in het plafond van de woonkamer.
Ik bedenk mij net dat dit waarschijnlijk niet gaat werken als de poezen een keertje actief zijn en de bewegingsmelder dit registreert als activiteit.

De makkelijkste optie was om het alarm te gebruiken. In de ochtend het alarm uitzetten = nachtstand uit. Was het niet dat wij met opzet hebben gekozen voor een old-school alarm installatie wat je dus niet aan Domotica kan koppelen. Dus dat gaat hem niet worden.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Campo di Casa op 09-04-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:22
Misschien voor de gebruikers hier een makkelijke vraag om te beantwoorden..

Google home en philips hue draaien hier in huis prima, vrouw is blij met de hue app en google home regelt een hoop home/away processen. Zij wil graag de hue app blijven gebruiken voor de lampen scenes en maken van automations.

Ik ben stiekem verder aan het kijken, al lijkt het me vreselijk moeilijk dit weer op te pakken na 15 jaar met scripten en allemaal programmeertaal (middelbare school ooit python gehad) staat home assist in het lijstje van mogelijkheden naast homey.

De vraag is, kan ik de hue bridge en hue app parallel draaien naast home assistant, terwijl je wel dingen afsnoept uit hue bijv? Registreren van bewegingsmelders die op de hue bridge/app werken waardoor in home assist een actie gaat draaien.

Soort hybride platform waarbij ze elkaar allebei ''aanvullen''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Campo di Casa schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:38:
Als ik tegen Google Assistant zeg dat wij naar bed gaan start er netjes een script op in HA om verlichting in huis en buiten te schakelen zoals wij deze willen hebben. Als wij eenmaal in bed liggen, de commando 'lamp uit' roepen en klaar.

Als ik snachts een wandschakelaar gebruik schakelt deze dan ook netjes gedimd de verlichting. werkt allemaal prima, en ik sta niet langer in mijn boxershort vol in het licht bij de koelkast ;)

Enigste waar ik nog niet een passend oplossing voor heb is hoe ik nu het beste HA weer in de ochtend uit de nachtstand kan halen. Dat gebeurt nu op een vast tijdstip. Maar misschien wil ik wel dat HA zelf kan detecteren wanneer er weer activiteit in huis is en aan de hand daarvan de nachtstand uit zet en de wandschakelaars weer laat schakelen voor gepast verlichting in de ochtend of avond.

Ik zit hierbij te denken om een combi te maken tussen een bewegingsmelder en een tijdstip (werkdag/weekend) en dit te laten bepalen of de nachtstand uit gezet moet worden. Misschien kan ik dan een bewegingsmelder verwerken achter een afdekplaatje voor de centrale doos in het plafond van de woonkamer.
Ik bedenk mij net dat dit waarschijnlijk niet gaat werken als de poezen een keertje actief zijn en de bewegingsmelder dit registreert als activiteit.

De makkelijkste optie was om het alarm te gebruiken. In de ochtend het alarm uitzetten = nachtstand uit. Was het niet dat wij met opzet hebben gekozen voor een old-school alarm installatie wat je dus niet aan Domotica kan koppelen. Dus dat gaat hem niet worden.

Bij een maatje van me ook gedaan. Ik heb een xiaomi zigbee deurcontact gebruikt, het reedcontact is vervangen voor een relais contact wat aan het alarmsysteem is gekoppeld. Als het alarm geschakeld wordt wordt het xiaomi deurcontact geopend of gesloten. In HA kan je daarmee vanalles automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Soullancer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:46:
[...]
De vraag is, kan ik de hue bridge en hue app parallel draaien naast home assistant, terwijl je wel dingen afsnoept uit hue bijv? Registreren van bewegingsmelders die op de hue bridge/app werken waardoor in home assist een actie gaat draaien.

Ja, dat is prima mogelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert

Pak je in de ochtend meteen je telefoon? Anders zou je daar iets mee kunnen doen. Ik geloof dat iOS (in elk geval, Android weet ik niet zeker) niet meer continue door laadt, dus " charging" kun je niet als voorwaarde gebruiken, maar wellicht wel 1 vd andere sensoren van je telefoon? Of anders idd een andere trigger op basis van beweging/menselijke actie (hoogte vd sensor bijv).. Overigens gebruik ik gewoon een smart-switch waarmee ik de lampen in de kamer aanzet. Eerste lamp aan + Na 06:00 = Huis uit slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Soullancer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:46:

Zo ben ik ook begonnen met HA. Ik had eerst alles in huis geregeld via de Hua app, Homekit en de app iConnecthue. HA geïnstalleerd en rustig begonnen om scenes om te zetten naar HA. Na een paar weken had ik alles over gezet naar HA en vertrouwen gekregen in de mogelijkheden en betrouwbaarheid van HA en ben ik instellingen van de Hue app, homekit en iConnecthue gaan verwijderen.

Nog geen moment spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:22
Campo di Casa schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:31:
[...]

Zo ben ik ook begonnen met HA. Ik had eerst alles in huis geregeld via de Hua app, Homekit en de app iConnecthue. HA geïnstalleerd en rustig begonnen om scenes om te zetten naar HA. Na een paar weken had ik alles over gezet naar HA en vertrouwen gekregen in de mogelijkheden en betrouwbaarheid van HA en ben ik instellingen van de Hue app, homekit en iConnecthue gaan verwijderen.

Nog geen moment spijt van.
Ik geloof ook niet dat ik daar spijt van krijg, maar wel mijn wederhelft die aan de HUE app vast wil houden voor de lampen met alle dymanische scenes enz. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Laatst online: 14-09 18:11

We hebben ook een kat en we gebruiken een beweging sensor op de gang om de nachtmodus uit te zetten.

Ik heb de oplossing die jij ook al aangaf: Als tussen x en y uur beweging wordt gedetecteerd op de gang en alarm en nachtmodus staat aan, dan zet nachtmodus & nachtalarm uit. Wel zorg ik er voor dat deze trigger pas mogelijk is na 7u, anders ben je idd nog vroeger wakker door de kat.
Wel helpt het mij om zelfs in het weekend toch redelijk vroeg wakker te worden.
Maar dat prefereer ik juist. creëer je een gezond slaappatroon. Uitslapen is niet goed voor je slaapritme.
De kat weet ondertussen dat hij even in de gang moet wandelen om ons wakker te krijge, en weet dat hij niet lang daarna eten krijgt. Ook goed voor de ritme van de kat :D

We hebben daarnaast wel een switch op onze nachtkastjes. Die kunnen we ingedrukt houden om de slaapmodus manueel af te zetten/aan te zetten: als nachtmodus/alarm aan staat = uit, als nachtmodus/alarm uit staat = Aan.
Een enkele klik is puur het licht aan uit doen en komt niet aan de nachtmode.
Een dubbele klik geeft ons de kans om weer de nachtmodus aan te zetten in de ochtend met een timer van 2u (kan ze toch weer uitrusten indien nodig/gewenst)

Maar nu je het zegt, kan je beter de deursensor van de gang naar de slaapkamer gebruiken. Deze staat wel altijd open (zodat de kat binnen/buiten kan). Maar dan zou ik hem Ochtens even dicht en open kunnen gooien om de nachtmodus uit te schakelen. en de kat gaat dat niet doen.

[Edit] Ook hebben we een bewegingsensor in de slaapkamer onder matrashoogte, die tussen 21:45 en 3:00 snacht de nachtmodus en nachttalarm aanzet. Maar wel zeer irritant als je s'avond langer op wenst te blijven en toch eens even iets van de slaapkamer nodig hebt

[ Voor 5% gewijzigd door sn33ky op 09-04-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:15:
[...]

Had je utility_meter al wel data? Als die nog geen geen kWh waarde had, dan werkt je template sensor ook nog niet.

Probeer ook te zelf te begrijpen wat je nu precies doet en hoe het aan elkaar hangt, en wat je templates in die template sensor doen. Dat gaat er voor zorgen dat je het zelf ook kunt oplossen.
Nou, ik heb alles werkend tot nu toe, m.u.v. de TV beneden in de woonkamer. Als ik bij developer tools kijk dan zie ik dat mijn sensor.kosten_televisie_vandaag unavailable is. Dat ding rekent in € maar ja, als je unavailable bent, dan gaat het toch mis uiteraard.

Alleen, ik snap niet waarom hij unavailable is. Dit is de sensor die de waarde van sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik gebruikt om * 0.21232 te doen (of nou ja, dat is de bedoeling) en zo tot € te komen.

Die sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik heeft wel degelijk een waarde, momenteel 0.69 kWh. Ik kan ook zien dat die afgelopen nacht om 0.00u netjes gereset is naar 0, dus die 0.69 kan goed kloppen.

Dan neem ik aan dat ik die sensor moet gebruiken in mijn template om het rekensommetje te doen. Volgens mij heb ik dat ook:

code:
1
2
3
4
5
6
      - name: "Kosten Televisie vandaag"
          {{ (states('sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik') | float * 0.21232) | round(2) }}
        availability: "{{ states('televisie_dagelijks_stroomverbruik') | is_number }}"

Alleen, dat leidt dus tot niks want sensor.kosten_televisie_vandaag is dus unavailable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Koepert schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:30:
[...]
Pak je in de ochtend meteen je telefoon? Anders zou je daar iets mee kunnen doen. Ik geloof dat iOS (in elk geval, Android weet ik niet zeker) niet meer continue door laadt, dus " charging" kun je niet als voorwaarde gebruiken, maar wellicht wel 1 vd andere sensoren van je telefoon? Of anders idd een andere trigger op basis van beweging/menselijke actie (hoogte vd sensor bijv).. Overigens gebruik ik gewoon een smart-switch waarmee ik de lampen in de kamer aanzet. Eerste lamp aan + Na 06:00 = Huis uit slaapstand.
Wij zijn slechte slapers en gebeurt regelmatig dat wij dus in de nacht of vroege ochtend vanuit bed op onze telefoon bezig zijn. Daarbij word dan wel eens de laadkabel eruit gehaald dus daar zou ik niet mee kunnen schakelen helaas.

De meest gebruikte wandschakelaars zijn inmiddels vervangen voor slimme schakelaars die gekoppeld zijn aan HA. Ik zou daar idd wel iets mee kunnen doen. En terwijl ik nadenk of ik een bepaald handeling altijd in de ochtend doe, weet ik het. Ik pak bijna als eerste een kop koffie. Als ik nu een Shelly inbouw achter de WCD en laat schakelen wanneer de Nespresso stroom begint te trekken zou dit een prima methode kunnen zijn. Zeker als ik dit koppel aan een vanaf tijdstip.
etienne001 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:54:
[...]
Bij een maatje van me ook gedaan. Ik heb een xiaomi zigbee deurcontact gebruikt, het reedcontact is vervangen voor een relais contact wat aan het alarmsysteem is gekoppeld. Als het alarm geschakeld wordt wordt het xiaomi deurcontact geopend of gesloten. In HA kan je daarmee vanalles automatiseren.
Ik weet niet of ik daar wel aan moet gaan beginnen. En of het überhaupt wel kan. Wij hebben een Blaupunkt SA2900 alarmsysteem.
sn33ky schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:38:
[...]

We hebben ook een kat en we gebruiken een beweging sensor op de gang om de nachtmodus uit te zetten.

Ik heb de oplossing die jij ook al aangaf: Als tussen x en y uur beweging wordt gedetecteerd op de gang en alarm en nachtmodus staat aan, dan zet nachtmodus & nachtalarm uit. Wel zorg ik er voor dat deze trigger pas mogelijk is na 7u, anders ben je idd nog vroeger wakker door de kat.
Wel helpt het mij om zelfs in het weekend toch redelijk vroeg wakker te worden.
Maar dat prefereer ik juist. creëer je een gezond slaappatroon. Uitslapen is niet goed voor je slaapritme.
De kat weet ondertussen dat hij even in de gang moet wandelen om ons wakker te krijgen.

We hebben daarnaast wel een switch op onze slaapkastjes een die we kunnen ingedrukt houden om de slaapmodus manueel af te zetten/aan te zetten: als nachtmodus/alarm aan staat = uit, als nachtmodus/alarm uit staat = uit.
Een enkele klik is puur het licht aan uit doen en komt niet aan de nachtmode.
Een dubbele klik geeft ons de kans om weer de nachtmodus aan te zetten in de ochtend met een timer van 2u (kan ze toch weer uitrusten indien nodig.

Maar nu je het zegt, kan je beter de deursensor van de gang naar de slaapkamer gebruiken. Deze staat wel altijd open (zodat de kat binnen/buiten kan). Maar dan zou ik hem Ochtens even dicht en open kunnen gooien om de nachtmodus uit te schakelen. en de kat gaat dat niet doen.

[Edit] Ook hebben we een bewegingsensor in de slaapkamer onder matrashoogte, die tussen 21:45 en 3:00 snacht de nachtmodus en nachttalarm aanzet. Maar we zeer irritant als je sávond langer op wenst te blijven en toch eens even iets van de slaapkamer nodig hebt
Ik gebruik het uitzetten van de nachtstand nog niet voor de binnenverlichting. De eigenschappen/scenes die geschakeld worden door de wandschakelaars worden wel beinvloed door de nachtstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:44:
[...]

Nou, ik heb alles werkend tot nu toe, m.u.v. de TV beneden in de woonkamer. Als ik bij developer tools kijk dan zie ik dat mijn sensor.kosten_televisie_vandaag unavailable is. Dat ding rekent in € maar ja, als je unavailable bent, dan gaat het toch mis uiteraard.

Alleen, ik snap niet waarom hij unavailable is. Dit is de sensor die de waarde van sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik gebruikt om * 0.21232 te doen (of nou ja, dat is de bedoeling) en zo tot € te komen.

Die sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik heeft wel degelijk een waarde, momenteel 0.69 kWh. Ik kan ook zien dat die afgelopen nacht om 0.00u netjes gereset is naar 0, dus die 0.69 kan goed kloppen.

Dan neem ik aan dat ik die sensor moet gebruiken in mijn template om het rekensommetje te doen. Volgens mij heb ik dat ook:

code:
1
2
3
4
5
6
      - name: "Kosten Televisie vandaag"
          {{ (states('sensor.televisie_dagelijks_stroomverbruik') | float * 0.21232) | round(2) }}
        availability: "{{ states('televisie_dagelijks_stroomverbruik') | is_number }}"

Alleen, dat leidt dus tot niks want sensor.kosten_televisie_vandaag is dus unavailable?
Je template bij availlibility is niet goed. Dat mist sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Wil ik net een drone kopen, begeeft de wasmachine het.
De huidige is/was een domme machine.
Misschien gelijk profiteren hiervan?

Ervaring met samsung wasmachines?
Zijn die goed?
Tips?
Ik kijk alvast even of er een integratie voor bestaat, maar het moet in eerste instantie uiteraard degelijk zijn, mooi wasresultaat en vooral zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Laatst online: 14-09 18:11
skank schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:04:
Wil ik net een drone kopen, begeeft de wasmachine het.
De huidige is/was een domme machine.
Misschien gelijk profiteren hiervan?

Ervaring met samsung wasmachines?
Zijn die goed?
Tips?
Ik kijk alvast even of er een integratie voor bestaat, maar het moet in eerste instantie uiteraard degelijk zijn, mooi wasresultaat en vooral zuinig
Ik gebruik nu een Bosch series 8 met Home Connect (Via Duitsland gekocht = goedkoper), zonnepanelen, verbruik monitor (Homewizard) en home assistent om de wasmachine te starten als er genoeg opbrengst van de zonnepanelen is.

Zo kan ik de wasmachine aanzetten, was inladen, programma instellen, Remote start activeren. En dan zal de wasmachine pas starten als de het energieverbruik in het huis -1200 watt is (op net zetten)

Edit: Zelfde met de Bosch Home Connect droger. kan je weer wat euro's besparen op het verbruik :)

Ik hoor regelmatig voorbij komen dat Samsung niet alles is qua kwaliteit van wasmachines. Maar je kan ook geluk/pech hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door sn33ky op 09-04-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
kariem112 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:36:
[...]

Ik wil het eigenlijk zonder gebruikersinteractie doen. Dus aan komen rijden, en dan vanzelf open :) vandaar de ble tag optie, maar die werkt niet 100 procent betrouwbaar.

Gaat trouwens om aan komen rijden met de motor.... Dus anpr is niet mogelijk, en telefoon ook niet bij de hand.
Je kan toch ook geotagging gebruiken? Kan je zelf instellen hoe dichtbij je moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:35:
[...]

Je kan toch ook geotagging gebruiken? Kan je zelf instellen hoe dichtbij je moet zijn?
Daarvoor is een telefoon met gps nodig dacht ik? Dat probeer ik juist te voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:07
Heeft er hier iemand al een sensor werkend gekregen die verbruik minus opbrengst registreert voor op een dashboard? Ik heb hem werkend, maar wel met de nodige foutmeldingen en waarschuwingen :')

Wat ik nu doe;

code:
1
2
3
4
5
6
template:
    sensors:
      energie_verbruik_totaal:
        friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
        unit_of_measurement: 'kW'
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumed') |float (0) - states('sensor.power_produced') | float (0) }}"

Bovenstaande geeft wel correcte waardes ansich, maar een gauge card snapt er dan weer niets van en blijft met de needle op 0 hangen.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Zijn er nog mensen hier die een fysieke remote gebruiken met HA?

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een remote voor bijvoorbeeld de screens, rolluiken boven, verlichting enz maar het valt niet mee om iets te vinden.

Wat ik zelf gevonden heb:
Zemismart Tuya
Kan niets vinden of het werkt met HA.

Remote Two
Helaas nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:55
Hey allemaal,
Ben pas net begonnen met Home Assistant dus is nog veel uitzoeken. Dit forum helpt daar veel bij, thanks voor al jullie bijdragen!

Waar ik nu niet uit kom is een automation maken waarbij, als m'n vrouw en ik beiden van huis zijn, tado op afwezigheidsmodus gaat. Echter, vaak is er overdag oppas aanwezig voor onze 1-jarige dochter en dan wil ik dit niet laten gebeuren.
Ik heb al een group aangemaakt met de smartphone devices van mij en m'n vrouw. Echter, hoe zorg ik ervoor dat de automation dus niet loopt als de oppas er is?
Welke opties heb ik om dat aan te geven? (zelf een binary sensor maken als switch en die omzetten elke dag? Kan ik scannen voor connected devices (smartphone van de oppassers)? Nog andere opties?
Graag jullie hulp!

Groeten,
The Fops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@The Fops afhankelijk van je router zijn daar wel integraties voor, ik heb een Unifi setup en daarmee integreer ik reguliere gasten relatief eenvoudig.

Ik heb daarnaast ook nog een virtueel device wat ik aan/uit kan zetten voor wanneer iemand aanwezig is die ik niet op de wifi heb of wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
@Beekforel Ik heb een TP-Link router, volgens mij kan ik daar niet veel instellen wat betreft gasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:14:
@Beekforel Ik heb een TP-Link router, volgens mij kan ik daar niet veel instellen wat betreft gasten...
Ik vind zo snel https://github.com/menahi...-Assistant-TP-Link-Router en https://github.com/ericpignet/home-assistant-tplink_router. Wellicht zijn er nog meer.

Met zo'n integration maak je alle devices van je router beschikbaar als trackbare devices in HA en kun je ze dus eventueel aan je groep toevoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
Die laatste bekeken, echter lijkt die niet te werken met mijn device..Daarnaast telt HA dan als een admin die ingelogd is en kun je niet op een andere device inloggen op het TP Link admin console. Bedankt voor de suggestie, maar helaas niet werkbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:55:
[...]

Je template bij availlibility is niet goed. Dat mist sensor.
Dit was 'm! :X

overigens, een andere vraag, gesteld in het algemeen. Ik laat een half uur voor zonsondergang de verlichting in huis aan gaan. Dat werkte vóór de update naar 2022.4 en inmiddels 2022.4.1 feilloos.

Nu echter gaan de lampen niet meer aan. Als ik de automatisering handmatig aftrap dan werkt het prima. Ik heb al gekeken of de tijd- en locatieinstellingen nog goed staan, en dat lijkt zo te zijn.

iemand een idee of dit een bugje is of dat ik na de update weer een instelling moet doen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
[...]

Dit was 'm! :X

overigens, een andere vraag, gesteld in het algemeen. Ik laat een half uur voor zonsondergang de verlichting in huis aan gaan. Dat werkte vóór de update naar 2022.4 en inmiddels 2022.4.1 feilloos.

Nu echter gaan de lampen niet meer aan. Als ik de automatisering handmatig aftrap dan werkt het prima. Ik heb al gekeken of de tijd- en locatieinstellingen nog goed staan, en dat lijkt zo te zijn.

iemand een idee of dit een bugje is of dat ik na de update weer een instelling moet doen ofzo?
Wat heb je als trigger en eventuele conditions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:34:
[...]

Wat heb je als trigger en eventuele conditions?
Niks spannends. Bij 30 min voor zonsondergang specifieke lampen inschakelen. Dus ik roep de service "turn lights on" aan, en dan gespecificeerd welke lampen dan. Verder geen condities, anders dan dat de lampen 30 min voor zonsondergang aan moeten gaan.

De lampen om 22u uit werkt wél, overigens, maar die is nog eenvoudiger. om 22u alle lampen in huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:37:
[...]

Niks spannends. Bij 30 min voor zonsondergang specifieke lampen inschakelen. Dus ik roep de service "turn lights on" aan, en dan gespecificeerd welke lampen dan. Verder geen condities, anders dan dat de lampen 30 min voor zonsondergang aan moeten gaan.

De lampen om 22u uit werkt wél, overigens, maar die is nog eenvoudiger. om 22u alle lampen in huis uit.
Ik bedoelde de YAML code :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
TheFes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:38:
[...]

Ik bedoelde de YAML code :P
Oh!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1641741137026'
  alias: Verlichting Avond
  description: ''
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -00:30
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      area_id: woonkamer
      device_id:
      - 0e943acb873920ce21b1bc803aa328c2
      - ba2904320ff77a7da4e735ac7715d157
      - f8de12862f3ff796590968ca82e2fc70
  mode: single

Maar ik zie nu ineens platform 'sun' staan, en ik kan me herinneren dat ik een integratie sun zag, die ik voor de udpate niet zag...even kijken wat dat dan is...

Edit: nee, toch niet, want de trigger is de zon, en dan zonsondergang, en dan een offset van -30 min. Over 10 min gaat de zon onder en dus zou dan het licht aan moeten gaan, maar dat gebeurde gisteren dus ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 09-04-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:13
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:40:
[...]

Oh!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1641741137026'
  alias: Verlichting Avond
  description: ''
  trigger:
    offset: -00:30
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      area_id: woonkamer
      device_id:
      - 0e943acb873920ce21b1bc803aa328c2
      - ba2904320ff77a7da4e735ac7715d157
      - f8de12862f3ff796590968ca82e2fc70
  mode: single

Maar ik zie nu ineens platform 'sun' staan, en ik kan me herinneren dat ik een integratie sun zag, die ik voor de udpate niet zag...even kijken wat dat dan is...

Edit: nee, toch niet, want de trigger is de zon, en dan zonsondergang, en dan een offset van -30 min. Over 10 min gaat de zon onder en dus zou dan het licht aan moeten gaan, maar dat gebeurde gisteren dus ook niet.
Ik heb dit, drie kwartier voor zonsondergang gaat het licht aan.

trigger:
offset: '-00:45:00'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
HoppyF schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:48:
[...]

Ik heb dit, drie kwartier voor zonsondergang gaat het licht aan.

trigger:
offset: '-00:45:00'
Ja, veel spannender is het niet, maar ja, het licht gaat niet aan, terwijl dat voor de update feilloos werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:29:
[...]

Die laatste bekeken, echter lijkt die niet te werken met mijn device..Daarnaast telt HA dan als een admin die ingelogd is en kun je niet op een andere device inloggen op het TP Link admin console. Bedankt voor de suggestie, maar helaas niet werkbaar..
Kun je iets met een bewegingssensor doen?
De oppas loopt vast af en toe wat heen en weer.
Zo ja, dan laat je je automatisering niets doen.
Ideaal is het wellicht niet maar wel een soort voorlopige oplossing die werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:50:
[...]

Ja, veel spannender is het niet, maar ja, het licht gaat niet aan, terwijl dat voor de update feilloos werkte.
Wat zegt de log?
(trace van je automatisering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Nu online
HoppyF schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:51:
[...]

Wat zegt de log?
(trace van je automatisering)
Ja, het is nu 19:53 en het licht is nu net aangegaan. Vreemd, want gisteren en eergisteren werkte het niet. Hoe dan ook, 1 probleem minder :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Just_A_User schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:53:
[...]

Ja, het is nu 19:53 en het licht is nu net aangegaan. Vreemd, want gisteren en eergisteren werkte het niet. Hoe dan ook, 1 probleem minder :P
Bij mij om 19:39 dus dat kan wel kloppen! ;)
Vreemd dat het eerder even niet werkte.

Ik heb hier ook wel eens een hapering gehad.
Dan gaf HA wel de juiste actie aan maar bleef het licht (Osram lichtstrip via Philips Hue bridge) uit.
Een keer de lichtstrip helemaal spanningsloos maken loste het toen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Campo di Casa schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:49:
[...]

Wij zijn slechte slapers en gebeurt regelmatig dat wij dus in de nacht of vroege ochtend vanuit bed op onze telefoon bezig zijn. Daarbij word dan wel eens de laadkabel eruit gehaald dus daar zou ik niet mee kunnen schakelen helaas.

De meest gebruikte wandschakelaars zijn inmiddels vervangen voor slimme schakelaars die gekoppeld zijn aan HA. Ik zou daar idd wel iets mee kunnen doen. En terwijl ik nadenk of ik een bepaald handeling altijd in de ochtend doe, weet ik het. Ik pak bijna als eerste een kop koffie. Als ik nu een Shelly inbouw achter de WCD en laat schakelen wanneer de Nespresso stroom begint te trekken zou dit een prima methode kunnen zijn. Zeker als ik dit koppel aan een vanaf tijdstip.

[...]

Ik weet niet of ik daar wel aan moet gaan beginnen. En of het überhaupt wel kan. Wij hebben een Blaupunkt SA2900 alarmsysteem.

[...]

Ik gebruik het uitzetten van de nachtstand nog niet voor de binnenverlichting. De eigenschappen/scenes die geschakeld worden door de wandschakelaars worden wel beinvloed door de nachtstand.
Wat ook nog kan is een bewegingssensor icm een lichtsensor gebruiken en daarbij ook nog de tijd van zonsopkomst koppelen plus/min een offset.
Als het lang donker blijft in de winter is de slaapstand langer actief.
Is het vanwege mooi weer (of juist niet) vroeger of later donker dan detecteert de lichtsensor dit wel.

Ik heb een Aqara bewegingssensor die ook een lichtsensor in zich heeft en erg gevoelig is.
Er zullen wel meer van dit soort sensoren bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 11:01
Hebben de nieuwe update entities bij jullie ook een kleuren icon? Bvb pi-hole. Leuk en wel, maar het steekt heel erg af tov de material design icons.

Ik kan ze echter niet aanpassen op entiteit niveau. Dit lukt wel in de Lovelace cards zelf. Maar is hier nu een afwijkende design keuze gemaakt of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
HoppyF schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:51:
[...]

Kun je iets met een bewegingssensor doen?
De oppas loopt vast af en toe wat heen en weer.
Zo ja, dan laat je je automatisering niets doen.
Ideaal is het wellicht niet maar wel een soort voorlopige oplossing die werkbaar is.
Ja, dat is zeker een oplossing. Nu nog geen bewegingssensoren hangen, maar die wilde ik toch al ophangen dus ga eens proberen.

Zou het ook kunnen met actionable notifications? Bijv. dat als iedereen weg is, ik een notificatie krijg met de vraag of de oppas er is. Zo ja, dan niet Tado op afwezig zetten?
Ik zat me te verdiepen in actionable notifications, maar snap het nog niet helemaal.
Stel dat ik een binary sensor wil switchen, hoe doe ik dat dan? Wat zet ik dan in de 'Action' neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:01:
[...]

Ja, dat is zeker een oplossing. Nu nog geen bewegingssensoren hangen, maar die wilde ik toch al ophangen dus ga eens proberen.

Zou het ook kunnen met actionable notifications? Bijv. dat als iedereen weg is, ik een notificatie krijg met de vraag of de oppas er is. Zo ja, dan niet Tado op afwezig zetten?
Ik zat me te verdiepen in actionable notifications, maar snap het nog niet helemaal.
Stel dat ik een binary sensor wil switchen, hoe doe ik dat dan? Wat zet ik dan in de 'Action' neer?
Je zou een Aqara kunnen proberen, is wel Zigbee dus je moet wel kunnen koppelen met HA.
Ik gebruik hier een Conbee II stick voor met de Deconz integratie.
Werkt stabiel en goed.
Ik heb zo’n sensor in de kelder staan. Zodra ik de kelderdeur maar iets open doen heeft de sensor dit al opgepikt en schakelt de kelder lamp aan.
Dit is gewone lamp, de ouderwetse lichtschakelaar zit er ook nog steeds alleen heb ik er een Shelly schakelaar in gezet. Bij het aanzetten van de lamp start een timer van 5 minuten.
Daarbij gaat de lamp uit.
Zolang ben ik immers niet in de kelder aanwezig.
Bij uitval van HA werkt de schakelaar nog steeds zodra je handmatig de lamp nog aan of uit kunt zetten.

De actionable notifications heb ik niet getest.
Maar wellicht kun je zoiets wel doen.
Bij regelmatige beweging kun je een melding krijgen dat de oppas aanwezig is, bij gebrek aan beweging is de oppas vermoedelijk weg (of zit gewoon TV te kijken…. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50
Vannacht om 03.07 zijn hier een paar lampen random aangegaan. Kan ik nog ergens zien wie/wat dat veroorzaakt heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnGp8UovxOxrh71lHBd5oEdJUEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZGiNE5LeuHvKjqNbUN6mNTs.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op zondag 10 april 2022 @ 06:44:
Vannacht om 03.07 zijn hier een paar lampen random aangegaan. Kan ik nog ergens zien wie/wat dat veroorzaakt heeft?

[Afbeelding]
Aangezien er niet staat hoe ze aan gegaan zijn, is dat buiten HA omgegaan. Wellicht een powerdipje in combinatie met een power-on state (lamp gaat aan als hij weer stroom krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Laatst online: 07:04
Idanue schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:27:
Zijn er nog mensen hier die een fysieke remote gebruiken met HA?

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een remote voor bijvoorbeeld de screens, rolluiken boven, verlichting enz maar het valt niet mee om iets te vinden.

Wat ik zelf gevonden heb:
Zemismart Tuya
Kan niets vinden of het werkt met HA.

Remote Two
Helaas nog niet beschikbaar.
@Idanue

Ik gebruik sporadisch een Aqara switch . Zie bijgaande URL

https://banggood.onelink.me/zMT7/r673pqzo

(Destijds voor +-7 eu gekocht . Zie dat de prijs nu rondom 16 eu staat.. )

Heb deze switch als 'back up' in onze keuken liggen.
Toen we vorig jaar een nieuwe keuken lieten plaatsen, heb ik de plafondlamp- en koof voorzien van smart gu-10 spots. I.c.m. een motionsensor (..die tevens de lichtsterkte (Lux waarden) meet) gaat de verlichting automatisch aan ( gedurende de dag en lux- waarden onder verschillende condities)

Voor de gevallen dat de automatisering niet aanslaat (...de uitzonderingen ...) Heb ik de remote ergens liggen om adhoc het licht te bedienen. De switch zelf is ook met condities geconfigureerd binnen HA. Bijv :. 1 single click is alleen koof spots , dubbele click is alle spots op 100% sterkte etc. ...

Gebruik hem dus zelden, maar in voorkomende gevallen wel erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik doe iets soortgeljiks met een devicetracker van type ping.

In de router geef ik de telefoons een vast ip-adres. Met een ping op dat ip-adres kun je dan zien of dat device(en dus persoon) aanwezig is.
The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:11:

Graag jullie hulp!

Groeten,
The Fops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
fender89 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:06:
[...]

@Idanue

Ik gebruik sporadisch een Aqara switch . Zie bijgaande URL

https://banggood.onelink.me/zMT7/r673pqzo

(Destijds voor +-7 eu gekocht . Zie dat de prijs nu rondom 16 eu staat.. )

Heb deze switch als 'back up' in onze keuken liggen.
Toen we vorig jaar een nieuwe keuken lieten plaatsen, heb ik de plafondlamp- en koof voorzien van smart gu-10 spots. I.c.m. een motionsensor (..die tevens de lichtsterkte (Lux waarden) meet) gaat de verlichting automatisch aan ( gedurende de dag en lux- waarden onder verschillende condities)

Voor de gevallen dat de automatisering niet aanslaat (...de uitzonderingen ...) Heb ik de remote ergens liggen om adhoc het licht te bedienen. De switch zelf is ook met condities geconfigureerd binnen HA. Bijv :. 1 single click is alleen koof spots , dubbele click is alle spots op 100% sterkte etc. ...

Gebruik hem dus zelden, maar in voorkomende gevallen wel erg handig :)
Als je de remote gebruikt: Zet je dan de automation dat de lichten op de lichtsensor uit/aan gaan uit door middel van een boolean? of override je die automation op een andere wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
The Fops schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:11:
Hey allemaal,
Ben pas net begonnen met Home Assistant dus is nog veel uitzoeken. Dit forum helpt daar veel bij, thanks voor al jullie bijdragen!

Waar ik nu niet uit kom is een automation maken waarbij, als m'n vrouw en ik beiden van huis zijn, tado op afwezigheidsmodus gaat. Echter, vaak is er overdag oppas aanwezig voor onze 1-jarige dochter en dan wil ik dit niet laten gebeuren.
Ik heb al een group aangemaakt met de smartphone devices van mij en m'n vrouw. Echter, hoe zorg ik ervoor dat de automation dus niet loopt als de oppas er is?
Welke opties heb ik om dat aan te geven? (zelf een binary sensor maken als switch en die omzetten elke dag? Kan ik scannen voor connected devices (smartphone van de oppassers)? Nog andere opties?
Graag jullie hulp!

Groeten,
The Fops
Ik heb een helper object gemaakt "gastenmodus" die ik zelf omzet als er gasten zijn en ik ben zelf niet thuis. als die aan staat, dan gaan de lampen bijvoorbeeld niet uit als ik weg ga.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1 ... 139 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.