Dat is een heel duidelijk antwoord
Waarom eigenlijk de eis van 128Gig opslag?
Kan ik binnen HA zien welke pi4 B ik heb?
Ik zie dat model 4GB pi nog op voorraad is bij kiwi
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:23:
Kan ik binnen HA zien welke pi4 B ik heb?
code:
1
| Settings > System > Hardware |
Daar zie ik althans terug dat ik gebruik maak van een odroid-n2.
WAt je daar ziet is maar beperkt henew_guy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:30:
[...]
code:
1 Settings > System > Hardware
Daar zie ik althans terug dat ik gebruik maak van een odroid-n2.
Vraagje,
Ik heb een samsung smartthings wasmachine, en heb deze gekoppeld aan HA
Ik krijg een hele hoop sensors, maar weet dus niet welke sensor ik moet toevoegen aan mn energy dashboard bij "Monitor indivuele apparaten".

Is dat dan de energy, power energy, delta energy of nog een andere ? (staat op moment van screenshot niet aan de wasmachine).
Ik kan middels de smartthings app ook het programma kiezen en zou ook moeten kunnen starten maar dat lukt niet.
KAn ik dat via HA ook? Programma kiezen? en doorsturen? Ik zie ook bediening staan in HA maar geen idee wat ik hiermee moet.
Waar zitten de kenners?
Ik krijg een hele hoop sensors, maar weet dus niet welke sensor ik moet toevoegen aan mn energy dashboard bij "Monitor indivuele apparaten".

Is dat dan de energy, power energy, delta energy of nog een andere ? (staat op moment van screenshot niet aan de wasmachine).
Ik kan middels de smartthings app ook het programma kiezen en zou ook moeten kunnen starten maar dat lukt niet.
KAn ik dat via HA ook? Programma kiezen? en doorsturen? Ik zie ook bediening staan in HA maar geen idee wat ik hiermee moet.
Waar zitten de kenners?
Ben niet de persoon waar je op reageert.Tibs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:58:
Waarom eigenlijk de eis van 128Gig opslag?
Maar gebruik zelf Motioneye in HA, gaat vrij rap met die disk space als je continu opneemt met een paar camera's.
energy lijkt me de meest logische, dat lijkt me de lifetime verbruik sensor, die moet je hebben voor het Energy Dashboardskank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:07:
Vraagje,
[Afbeelding]
Waar zitten de kenners?
JA ik weet het zo niet.TheFes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:35:
[...]
energy lijkt me de meest logische, dat lijkt me de lifetime verbruik sensor, die moet je hebben voor het Energy Dashboard
Want in dat dashboard telt hij toch op?
Want je kan die energu per dag/Week/maand/jaar bekijken en dat wijzigt dan ook.
Als je die lifetime gebruikt, klopt dat dan niet toch?
Ik gebruik alleen maar lifetime sensors en dat werkt prima, het energy dashboard is slim genoeg geprogrammeerd om daar mee om te gaan, en lifetime sensoren geven de minste kans op foute waardes vanwege een reset.skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:39:
[...]
JA ik weet het zo niet.
Want in dat dashboard telt hij toch op?
Want je kan die energu per dag/Week/maand/jaar bekijken en dat wijzigt dan ook.
Als je die lifetime gebruikt, klopt dat dan niet toch?
oh okTheFes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:55:
[...]
Ik gebruik alleen maar lifetime sensors en dat werkt prima, het energy dashboard is slim genoeg geprogrammeerd om daar mee om te gaan, en lifetime sensoren geven de minste kans op foute waardes vanwege een reset.
Hij pas hem dan automatisch aan? als je kijkt per dag/week/maand/jaar ?
Jaskank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:29:
[...]
oh ok
Hij pas hem dan automatisch aan? als je kijkt per dag/week/maand/jaar ?
Hebben er meer mensen een Samsung Tizen tv aan HA gekoppeld?
Elke keer als de tv opstart krijgen we de toestemmings popup in beeld, weet iemand hoe ik die weg krijg?
Elke keer als de tv opstart krijgen we de toestemmings popup in beeld, weet iemand hoe ik die weg krijg?
https://www.rouwette.com/
Ik heb mijn Samsung TV (2018 model) gekoppeld aan HA. Ik krijg ook regelmatig (zonder aanleiding) deze popup in beeld. Wat bedoel je precies met "opstarten van de TV"? Valt hier het inschakelen vanuit standby ook onder?Rouwette schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:17:
Het valt me ook erg tegen wat ik vanuit HA met mijn TV kan doen. Het bedienen van het volume is zo'n beetje het enige dat werkt.
Ja dat bedoelde ik inderdaad met opstartensilvanverschuur schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:25:
[...]
Ik heb mijn Samsung TV (2018 model) gekoppeld aan HA. Ik krijg ook regelmatig (zonder aanleiding) deze popup in beeld. Wat bedoel je precies met "opstarten van de TV"? Valt hier het inschakelen vanuit standby ook onder?
Het valt me ook erg tegen wat ik vanuit HA met mijn TV kan doen. Het bedienen van het volume is zo'n beetje het enige dat werkt.
Niet regelmatig, maar elke keer, de onze is ook van 2018.
Naast het geluid kan ik ook de bron aanpassen, van hdmi poort tot YouTube of andere app
Via Hacs https://github.com/jaruba/ha-samsungtv-tizen
https://www.rouwette.com/
Waarom zou je geen NUC nemen? Teveel stroom verbruik hoef je niet bang voor te zijn, mijn NUC neemt nog geen 10w idle op.
Home Assistant OS draait ook prima erop. (ik heb hem wel eens waar draaien binnen een proxmox omgeving)
Werkt hier zonder problemen. Ik gebruik deze:Rouwette schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:17:
https://github.com/ollo69/ha-samsungtv-smart
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Wellicht een gekke vraag, maar heeft iemand wel eens geprobeerd wat er gebeurd als je een numeric_state in de above/below naar zichzelf laat verwijzen? Immers kan above/below naar een sensor verwijzen, maar wat als die sensor dezelfde is als is opgegeven als entity_id?
Reden dat ik het vraag: ik heb een automation die af gaat als een numerieke sensor veranderd (op basis van platform: state. Alleen wil ik ook weten of de waarde omhoog of omlaag is gegaan (om bv in een notification wat zaken anders te benoemen). Nu kan ik elke keer templating gebruiken met een {{ 'hoger' if trigger.from_state.state|float < trigger.to_state.state|float else 'lager' }}, maar dat schiet natuurlijk ook niet op, aangezien het om meerdere plekken gaat met deze conditie. Idealiter zou ik dus gebruik maken van de 2022.4 feature om variabelen toe te kennen als een trigger af gaat en dus twee aparte triggers, een voor omhoog en een voor omlaag. Het gebruik van variables in de action lost dit probleem (immers) ook niet op, dan is nog steeds voor elke variabele de conditie nodig. En het gebruik van variables in een if/then/else werkt niet omdat variables daarin binnen een lokale scope worden geset en dus alleen beschikbaar zijn binnen de then en else maar niet daarna.
Concreet ben ik dus op zoek naar of dit kan:
Waarbij sensor.foo dus zowel benoemd wordt in de entity_id als de above/below.
Reden dat ik het vraag: ik heb een automation die af gaat als een numerieke sensor veranderd (op basis van platform: state. Alleen wil ik ook weten of de waarde omhoog of omlaag is gegaan (om bv in een notification wat zaken anders te benoemen). Nu kan ik elke keer templating gebruiken met een {{ 'hoger' if trigger.from_state.state|float < trigger.to_state.state|float else 'lager' }}, maar dat schiet natuurlijk ook niet op, aangezien het om meerdere plekken gaat met deze conditie. Idealiter zou ik dus gebruik maken van de 2022.4 feature om variabelen toe te kennen als een trigger af gaat en dus twee aparte triggers, een voor omhoog en een voor omlaag. Het gebruik van variables in de action lost dit probleem (immers) ook niet op, dan is nog steeds voor elke variabele de conditie nodig. En het gebruik van variables in een if/then/else werkt niet omdat variables daarin binnen een lokale scope worden geset en dus alleen beschikbaar zijn binnen de then en else maar niet daarna.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| trigger:
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.foo
above: sensor.foo
variables:
richting: omhoog
....
- platform: numeric_state
entity_id: sensor.foo
below: sensor.foo
variables:
richting: omlaag
.... |
Dat zal niet gaan, ze zijn inmiddels gelijk.RobertMe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:50:
Wellicht een gekke vraag, maar heeft iemand wel eens geprobeerd wat er gebeurd als je een numeric_state in de above/below naar zichzelf laat verwijzen? Immers kan above/below naar een sensor verwijzen, maar wat als die sensor dezelfde is als is opgegeven als entity_id?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.foo above: sensor.foo variables: richting: omhoog .... - platform: numeric_state entity_id: sensor.foo below: sensor.foo variables: richting: omlaag ....
Maar je kunt wel een variable definiëren:
YAML:
1
2
| variables: hoger: "{{ trigger.to_state.state > trigger.from_state.state }}" |
Dan hoef je niet elke keer je template te herhalen, maar kun je iets gebruiken als:
YAML:
1
2
3
4
5
| - if: "{{ hoger }}" then: - service: iets else: - service: iets_anders |
Naar mijn idee ligt dat eerder aan de implementatie. Maar dat weet ik niet zeker (+ weet niet hoe het geïmplementeerd is).
Snap ik, en geef ik ook aan. Het gaat om een stuk of 5 variabelen dus ziet er niet echt geweldig meer uit IMO. Ook omdat sommigen een langere waarde hebben en het dan alweer meerdere regels worden met {% if (...) %} ... {% else %} ... {% endif %}. Mijn hoop was dus gevestigd op een keer de conditie of losse triggers en dan twee variables blokken.Maar je kunt wel een variable definiëren:
YAML:
1 2 variables: hoger: "{{ trigger.to_state.state > trigger.from_state.state }}"
Dan hoef je niet elke keer je template te herhalen, maar kun je iets gebruiken als:
YAML:
1 2 3 4 5 - if: "{{ hoger }}" then: - service: iets else: - service: iets_anders
Jij gaf aan dat je iedere keer templating moet gebruiken, en met mijn suggestie doe je dat template maar één keer, en kun je daarna direct die variable gebruiken.RobertMe schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Naar mijn idee ligt dat eerder aan de implementatie. Maar dat weet ik niet zeker (+ weet niet hoe het geïmplementeerd is).
[...]
Snap ik, en geef ik ook aan. Het gaat om een stuk of 5 variabelen dus ziet er niet echt geweldig meer uit IMO. Ook omdat sommigen een langere waarde hebben en het dan alweer meerdere regels worden met {% if (...) %} ... {% else %} ... {% endif %}. Mijn hoop was dus gevestigd op een keer de conditie of losse triggers en dan twee variables blokken.
In jouw suggestie kun je inderdaad een trigger condition gebruiken waar geen template voor nodig is, maar ik zie niet in hoeverre het daardoor makkelijker wordt.
Maar misschien begrijp ik het probleem niet helemaal.
Het gaat om een stuk of 5 acties die hetzelfde zijn bij omhoog en omlaag, alleen dan met wat kleine afwijkingen hier en daar (zoals dus een notificatie waarbij de tekst en titels van actions afwijken). Dus bij omhoog moet de notificatie tekst X1 zijn en titel van actie Y1 zijn en bij bij omlaag X2 en Y2. En dat dan ook weer verspreid over meerdere acties met een minimale afwijking.TheFes schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Jij gaf aan dat je iedere keer templating moet gebruiken, en met mijn suggestie doe je dat template maar één keer, en kun je daarna direct die variable gebruiken.
In jouw suggestie kun je inderdaad een trigger condition gebruiken waar geen template voor nodig is, maar ik zie niet in hoeverre het daardoor makkelijker wordt.
Maar misschien begrijp ik het probleem niet helemaal.
Bedenk me nu wel dat ik natuurlijk ook een script er van kan maken en dan in een if/then/else op basis van omhoog/omlaag en het script aanroepen met de juiste arguments. Dat zou evt dan nog een optie kunnen zijn.
Edit:
Wat ik als alternatief dus zou willen hebben is het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - if: omhoog
then:
- variables:
foo: bar
hello: world
else:
- variables:
foo: baz
hello: kitty
- service: notify....
data:
- ...
data:
...: "{{ hello }}" |
Maar ook dat werkt dus niet, en is ook gedocumenteerd, omdat een variables actie de variabelen in de local scope declareert, die zijn dus alleen beschikbaar in de then en else, en niet in de rest van de sequence.
Edit2:
Wat ik overigens nu dus heb is:
YAML:
1
2
3
| - variables: foo: "{{ 'bar' if omhoog else 'baz'}}" hello: "{{ 'world' if omhoog else 'kitty' }}" |
Maar dat vind ik dus super vies door het gebruik van een template voor elke variable met daarin weer keer op keer dezelfde ternary. (Die overigens tegenwoordig weer met een iff? iif? kan, maar probleem blijft dan staan dat het keer op keer dezelfde condition is).
[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 15-05-2022 13:42 ]
Goeiemiddag,
Ik heb mijn home assistant gekoppeld met google assistant volgens deze pagina: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Niet via nabu casa.
Ik heb in mijn google home app, zelf ook niks toegevoegd behalve de integratie die dus van home assistant komt.
Mijn google huis wordt gedeeld met mn vrouw en kids.
Ik heb voor mn vrouw ook de allow other user sectie gedaan.
MAAR
Al mijn devices/scripts en dergelijke staan 2x in mijn google home app.
Enig idee?
Ik heb mijn home assistant gekoppeld met google assistant volgens deze pagina: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Niet via nabu casa.
Ik heb in mijn google home app, zelf ook niks toegevoegd behalve de integratie die dus van home assistant komt.
MAAR
Enig idee?
Heb je exposed_domains ook opgenomen in je config en entity_config?skank schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:23:
Goeiemiddag,
Niet via nabu casa.
MAAR
Enig idee?
Voila, mijn Odroid N2+ is besteld. Eens benieuwd wanneer ik die ga ontvangen.
Heb je 'Hey Google synchroniseer mijn apparaten' al geprobeerd?skank schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:23:
Goeiemiddag,
Niet via nabu casa.
MAAR
Enig idee?
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Ik heb een vraag: hoe kan ik meerdere codes toevoegen in de configuration.yaml voor HA? Ik heb nu bijv. codes toegevoegd voor de cpu temp en ventilator, maar als ik daaronder weer een nieuwe regel begin met # en dan later weer sensors etc, dan werkt mijn eerste cpu temp sensor niet meer.
En klopt het dat je zowel bij de .yaml en bij de entities de betreffende regel moet verwijderen?
En klopt het dat je zowel bij de .yaml en bij de entities de betreffende regel moet verwijderen?
[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 16-05-2022 13:12 ]
@turkeyhakan Laat eens zien wat je probeert? Waarschijnlijk probeer je een parent als "sensor:" een tweede keer aan te maken ipv het allemaal onder dezelfde te zetten.
Overigens is een # een regel met commentaar en zal dus genegeerd worden, wat er ook op staat.
Overigens is een # een regel met commentaar en zal dus genegeerd worden, wat er ook op staat.
Je hebt gelijk, de cpu temp wordt voor de tweede keer aangemaakt, dit keer onder de noemer processor. Ik vind zelf die hash wel prettig, dan weet je waar een nieuwe regel met codes begint. Wat mij wel op valt is dat bij de tweede code (system monitoring) de middenstreep (-), tab's en spaties wel anders zijn.Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:18:
@turkeyhakan Laat eens zien wat je probeert? Waarschijnlijk probeer je een parent als "sensor:" een tweede keer aan te maken ipv het allemaal onder dezelfde te zetten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| # Raspberry Pi Cooling Fan sensor: - platform: command_line name: CPU Temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}' scan_interval: 10 switch: - platform: rpi_gpio ports: 14: RPI Cooling Fan climate: - platform: generic_thermostat name: RPI Cooling Fan Controller heater: switch.rpi_cooling_fan target_sensor: sensor.cpu_temperature min_temp: 55 max_temp: 80 ac_mode: true target_temp: 55 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 min_cycle_duration: seconds: 30 keep_alive: minutes: 5 initial_hvac_mode: "cool" # System monitoring sensor: - platform: uptime name: Server Time Online (uptime) - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: / - type: disk_use arg: / - type: disk_free arg: / - type: memory_use_percent - type: memory_use - type: memory_free - type: swap_use_percent - type: swap_use - type: swap_free - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: ipv6_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot |
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 16-05-2022 13:25 ]
@turkeyhakan Je bepaald zelf waar en hoe veel comment regels je doet. Je mag complete ASCII art maken zolang de regels maar met een # begint 
Wat je niet zelf mag kiezen is hoe vaak je dezelfde key aanmaakt. Op het hofdniveau heb je al een keer sensor dus je mag niet nog een tweede keer sensor aanmaken. het moet dus zijn:
Wat je niet zelf mag kiezen is hoe vaak je dezelfde key aanmaakt. Op het hofdniveau heb je al een keer sensor dus je mag niet nog een tweede keer sensor aanmaken. het moet dus zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| #hier heb je op dit niveau al een keer sensor sensor: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: command_line name: CPU Temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}' scan_interval: 10 - platform: uptime name: Server Time Online (uptime) # System monitoring - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: / - type: disk_use arg: / - type: disk_free arg: / - type: memory_use_percent - type: memory_use - type: memory_free - type: swap_use_percent - type: swap_use - type: swap_free - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: ipv6_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot switch: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: rpi_gpio ports: 14: RPI Cooling Fan climate: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: generic_thermostat name: RPI Cooling Fan Controller heater: switch.rpi_cooling_fan target_sensor: sensor.cpu_temperature min_temp: 55 max_temp: 80 ac_mode: true target_temp: 55 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 min_cycle_duration: seconds: 30 keep_alive: minutes: 5 initial_hvac_mode: "cool" #dus dat mag hier niet nogmaals. #sensor: |
Dat doe je snel! Ik moet voor mijzelf even de logica proberen te begrijpen. Want waarom kan ik niet eerst een code toevoegen die betrekking heeft op bijv. de fan, en daarna een code die betrekking heeft op system monitoring? Nu staat het door elkaar. Maar zo kun je dus wel cpu temp en processor temp (= hetzelfde) naast elkaar gebruiken?Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:28:
@turkeyhakan Je bepaald zelf waar en hoe veel comment regels je doet. Je mag complete ASCII art maken zolang de regels maar met een # begint
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 #hier heb je op dit niveau al een keer sensor sensor: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: command_line name: CPU Temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}' scan_interval: 10 - platform: uptime name: Server Time Online (uptime) # System monitoring - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: / - type: disk_use arg: / - type: disk_free arg: / - type: memory_use_percent - type: memory_use - type: memory_free - type: swap_use_percent - type: swap_use - type: swap_free - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: ipv6_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot switch: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: rpi_gpio ports: 14: RPI Cooling Fan climate: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: generic_thermostat name: RPI Cooling Fan Controller heater: switch.rpi_cooling_fan target_sensor: sensor.cpu_temperature min_temp: 55 max_temp: 80 ac_mode: true target_temp: 55 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 min_cycle_duration: seconds: 30 keep_alive: minutes: 5 initial_hvac_mode: "cool" #dus dat mag hier niet nogmaals. #sensor:
Wat ik denk is in ieder geval: de noemer/key sensor mag je maar één keer gebruiken en daaronder kun je dan via # het onderscheid voor je zelf maken? (zoals jij het aangeeft)
En die unieke key's zijn bijv. sensor, switch en climate?
En mag ik # System monitoring toevoegen tussen regel 9 en 10?
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 16-05-2022 13:39 ]
@turkeyhakan In dit geval wel maar dat komt omdat het de standaard hoofd-key zijn van HA. Maar het is gewoon het ding van een gestructureerd bestand als YAML. Onder elke key moeten alle childs een unieke naam hebben. Dit omdat je anders niet zou kunnen zeggen wat wat is.
Op het hoofdniveau heb je nu dus 'sensor', 'switch' en 'climate' staan. Daaronder heb je vervolgens meerdere items hangen. Maar omdat ze beginnen met een - betekend dat het een array is. Eigenlijk maak je daarmee alweer een nieuwe, naamloze key aan. Deze benadert de software op nummer. Vandaar dat het lijkt alsof je onder 'sensor' meerdere keren 'platform' hebt maar die staan dus al onder een unieke naam.
Klein voorbeeldje
Op het hoofdniveau heb je nu dus 'sensor', 'switch' en 'climate' staan. Daaronder heb je vervolgens meerdere items hangen. Maar omdat ze beginnen met een - betekend dat het een array is. Eigenlijk maak je daarmee alweer een nieuwe, naamloze key aan. Deze benadert de software op nummer. Vandaar dat het lijkt alsof je onder 'sensor' meerdere keren 'platform' hebt maar die staan dus al onder een unieke naam.
Klein voorbeeldje
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| parantA: childA: foo childB: bar #unieke naam dus mag chidA: foobar #mag niet want bestaat al onder parantA parentB: childA: 123 #mag, want onder parantB bestond er nog geen childA parentC: - childA: 345 - childA: 678 #mag ook daar het uniek is onder dit array item\ childB: foobar #staat op hetzelfde niveau (dus zelfde array item) als childA hierboven daar deze lijn niet met een - begint parentA: #mag niet want op dit niveau (root) bestaat al een parentA. childD: blaaaa |
Top!!Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
@turkeyhakan In dit geval wel maar dat komt omdat het de standaard hoofd-key zijn van HA. Maar het is gewoon het ding van een gestructureerd bestand als YAML. Onder elke key moeten alle childs een unieke naam hebben. Dit omdat je anders niet zou kunnen zeggen wat wat is.
Klein voorbeeldje
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 parantA: childA: foo childB: bar #unieke naam dus mag chidA: foobar #mag niet want bestaat al onder parantA parentB: childA: 123 #mag, want onder parantB bestond er nog geen childA parentC: - childA: 345 - childA: 678 #mag ook daar het uniek is onder dit array item\ childB: foobar #staat op hetzelfde niveau (dus zelfde array item) als childA hierboven daar deze lijn niet met een - begint parentA: #mag niet want op dit niveau (root) bestaat al een parentA. childD: blaaaa
Misschien dat iemand me hier kan helpen maar ik heb dus Google Cast integratie enabled maar 1 node (Chromecast) leek vervelend te doen en zei offline te zijn dus heb deze verwijderd.
Maar nu krijg ik hem niet meer gevonden anders dan hem maar handmatig toe te voegen als media.player, is er geen manier Home Assistant opnieuw een scan te laten doen om hem gevonden te krijgen?
Maar nu krijg ik hem niet meer gevonden anders dan hem maar handmatig toe te voegen als media.player, is er geen manier Home Assistant opnieuw een scan te laten doen om hem gevonden te krijgen?
Vraag,
Ik heb net een climate apparaat via configuration.yaml toegevoegd. Dit werkt prima. Nu heb ik in de HomeKit configuratie ook dit 'climate' apparaat opgenomen. Het apparaat komt netjes in de woning app terecht, alleen als twee aparte apparaten.
Naast een thermostaat heb ik namelijk óók een fan apparaat. Waar die vandaan komt? Geen flauw idee:
/f/image/OLoiUmlp7SEDhWxYviQueogp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VDApiyOuV9JtZaa8PQnUn9ZK.png?f=fotoalbum_large)
In Home Assistant heb ik maar twee apparaten met de fan entiteit. Alle verborgen/uitgeschakelde entiteiten worden weergegeven:
/f/image/bP71YI0fqDXqpLgVXZyuMcZv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A6A8wCgNfdoOrwASnRafgkyN.png?f=fotoalbum_large)
Het meest makkelijke is het loskoppelen van beide apparaten in de Woning app maar dat kan niet, verplaatst ik de thermostaat naar de juiste ruimte dan gaat die fan automatisch mee...
Iemand een idee hoe ik er vanaf kom?
Ik heb net een climate apparaat via configuration.yaml toegevoegd. Dit werkt prima. Nu heb ik in de HomeKit configuratie ook dit 'climate' apparaat opgenomen. Het apparaat komt netjes in de woning app terecht, alleen als twee aparte apparaten.
Naast een thermostaat heb ik namelijk óók een fan apparaat. Waar die vandaan komt? Geen flauw idee:
/f/image/OLoiUmlp7SEDhWxYviQueogp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VDApiyOuV9JtZaa8PQnUn9ZK.png?f=fotoalbum_large)
In Home Assistant heb ik maar twee apparaten met de fan entiteit. Alle verborgen/uitgeschakelde entiteiten worden weergegeven:
/f/image/bP71YI0fqDXqpLgVXZyuMcZv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A6A8wCgNfdoOrwASnRafgkyN.png?f=fotoalbum_large)
Het meest makkelijke is het loskoppelen van beide apparaten in de Woning app maar dat kan niet, verplaatst ik de thermostaat naar de juiste ruimte dan gaat die fan automatisch mee...
Iemand een idee hoe ik er vanaf kom?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb dit ook wel eens gehad, een herstart van HA zorgde er bij mij weer voor dat hij automatisch weer gevonden werd.schumi2004 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:55:
Misschien dat iemand me hier kan helpen maar ik heb dus Google Cast integratie enabled maar 1 node (Chromecast) leek vervelend te doen en zei offline te zijn dus heb deze verwijderd.
Heeft iemand tips hoe ik de Hue wall switch module juist aangemeld krijg bij Zigbee2MQTT.
Ik krijg enkel 1 schakelaar werkend, maar de tweede dus niet.
It drives me mad!
Ik krijg enkel 1 schakelaar werkend, maar de tweede dus niet.
It drives me mad!
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dat had ik dus ook al geprobeerd maar kennelijk werkt dat niet.golles schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:02:
[...]
Ik heb dit ook wel eens gehad, een herstart van HA zorgde er bij mij weer voor dat hij automatisch weer gevonden werd.
Een reset van Chromecast zelf heb ik dan ook weer geen zin in want een reboot daarvan helpt ook niet.
Ik voeg hem wel handmatig toe om gezeik af te komen want dit zal vast niet de eerste keer zijn dat me dit gaat gebeuren.
Ik heb een uitdaging. Ik heb nu een aantal sensoren die ik laat vullen vanuit InfluxDB. Werkt allemaal keurig, maar de update interval is veel te laag. Het duurt dus nogal even voordat je veranderingen in HA ziet.
Omdat die waardes via MQTT naar InfluxDB gestuurd worden dacht ik dat ik ze ook wel rechtstreeks kon oppikken. Het probleem is echter hoe ik HA zo ver krijg dat hij de berichten begrijpt. De berichten zien er zo uit:
(dit zijn 3 berichten)
Ik heb even zitten kijken naar mqtt.sensor. Mogelijk zou ik nog iets kunnen met template, maar ten eerste lijkt deze alleen iets met json te doen, en ten tweede heb ik geen idee hoe ik op basis van de inhoud van de payload een andere sensor kan vullen (pump, flow en temperatuur).
Al deze berichten komen op hetzelfde topic binnen trouwens.
Kan dit uberhaupt wel, of moet ik er iets tussen gooien wat de berichten aanpast en eventueel op een apart topic zet?
Omdat die waardes via MQTT naar InfluxDB gestuurd worden dacht ik dat ik ze ook wel rechtstreeks kon oppikken. Het probleem is echter hoe ik HA zo ver krijg dat hij de berichten begrijpt. De berichten zien er zo uit:
code:
1
2
3
| zwembad,type=temp zwembad=29.88 zwembad,type=flow flow=48 zwembad,type=pump pump=1 |
(dit zijn 3 berichten)
Ik heb even zitten kijken naar mqtt.sensor. Mogelijk zou ik nog iets kunnen met template, maar ten eerste lijkt deze alleen iets met json te doen, en ten tweede heb ik geen idee hoe ik op basis van de inhoud van de payload een andere sensor kan vullen (pump, flow en temperatuur).
Al deze berichten komen op hetzelfde topic binnen trouwens.
Kan dit uberhaupt wel, of moet ik er iets tussen gooien wat de berichten aanpast en eventueel op een apart topic zet?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
@JoepW Krijg je niet gewoon 1 entity die als state left_press, left_press_release, right_press of right_press_release kan zijn? Dan kan je er gewoon alles mee
Helaas niet. Ik krijg enkel left press en release en batt en signal.Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:18:
@JoepW Krijg je niet gewoon 1 entity die als state left_press, left_press_release, right_press of right_press_release kan zijn? Dan kan je er gewoon alles mee
@JoepW Heb je op het Exposes tabblad in Z2M de optie voor Device_mode? Staat hij daar toevallig op single_push_button?
Ik ga er later naar kijken. Net de boel maar weer met HUE verbonden en dichtgeschroefd.Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:42:
@JoepW Heb je op het Exposes tabblad in Z2M de optie voor Device_mode? Staat hij daar toevallig op single_push_button?
@Septillion, ik heb op dit moment deze code gemaakt. Dit is prima toch? Ik vraag mij alleen nog af waarom HA laat zien dat mijn temperatuurmeting 30 seconden geleden is, terwijl die om de 10 seconden een nieuwe temperatuur laat zien.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| sensor: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: command_line name: CPU Temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}' scan_interval: 10 # System monitoring - platform: uptime name: Server Time Online (uptime) - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: / - type: disk_use arg: / - type: disk_free arg: / - type: memory_use_percent - type: memory_use - type: memory_free - type: swap_use_percent - type: swap_use - type: swap_free - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: ipv6_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot switch: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: rpi_gpio ports: 14: RPI Cooling Fan climate: # Raspberry Pi Cooling Fan - platform: generic_thermostat name: RPI Cooling Fan Controller heater: switch.rpi_cooling_fan target_sensor: sensor.cpu_temperature min_temp: 55 max_temp: 80 ac_mode: true target_temp: 55 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 min_cycle_duration: seconds: 30 keep_alive: minutes: 5 initial_hvac_mode: "cool" |
De gouden tip...... Thanks!Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:42:
Ik heb zeven Shelly Plug S die allemaal de powersensor data doorgeven aan recorder, echter om voor mij nog onduidelijke reden werkt er nu nog maar één _energy sensor. Dat waren er eerst drie. Na aanschaf van nog vier exemplaren heb ik problemen met de energy waarden.
Ik ben vorig jaar begonnen met HA 2021.8 in Docker. Recent de recorder geswitched naar MariaDB 10 en InfluxDb 2.2. Ik zie de zeven verschillen niet, ik ben al blij als ik er één zie die verklaart waarom alleen de wasdroger nog geaccumuleerd wordt.
De Shellies draaien allemaal met dezelfde firmare. De Docker image updaten naar HA 2022.5.4 met behoud van configuratie heeft niet geholpen.Volgens mij zijn de problemen begonnen toen ik de recorder naar MariaDB had omgezet. Iemand een idee?
ok, ik mis blijkbaar wat aftelpunten in de states tabel en sommige domain velden zijn ook null ipv 'sensor'..
Na een herinstallatie tot de conclusie gekomen dat het toch in de shellies zit:
Ik ben vorig jaar begonnen met HA 2021.8 in Docker. Recent de recorder geswitched naar MariaDB 10 en InfluxDb 2.2. Ik zie de zeven verschillen niet, ik ben al blij als ik er één zie die verklaart waarom alleen de wasdroger nog geaccumuleerd wordt.
De Shellies draaien allemaal met dezelfde firmare. De Docker image updaten naar HA 2022.5.4 met behoud van configuratie heeft niet geholpen.Volgens mij zijn de problemen begonnen toen ik de recorder naar MariaDB had omgezet. Iemand een idee?
ok, ik mis blijkbaar wat aftelpunten in de states tabel en sommige domain velden zijn ook null ipv 'sensor'..
Na een herinstallatie tot de conclusie gekomen dat het toch in de shellies zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| >curl http://192.168.178.210/meter/0
{"power":673.07,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":1652821363,"counters":[669.942, 669.282, 670.287],"total":2142650}
>curl http://192.168.178.201/meter/0
{"power":0.00,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}
>curl http://192.168.178.203/meter/0
{"power":0.00,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}
>curl http://192.168.178.204/meter/0
{"power":169.29,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}
>curl http://192.168.178.205/meter/0
{"power":128.04,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}
>curl http://192.168.178.206/meter/0
{"power":0.51,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}
>curl http://192.168.178.211/meter/0
{"power":0.00,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0} |
[ Voor 50% gewijzigd door biomass op 17-05-2022 21:13 . Reden: Toch de Shellies ]
@turkeyhakan Ziet er prima uit. En komt dat niet gewoon omdat de laatste temperatuurwijziging 30 seconden geleden was?
Verwijderd
Zijn hier meer mensen waarbij HA Spotify wil integreren, maar waarbij direct na het integreren de integratie verdwijnt uit de lijst?
Vannacht is er "iets" fout gegaan.
Mijn Home Wizard P1 meter heeft andere waarden doorgegeven OF HA heeft iets verkeerds binnengekregen.
Probleem is nu dat er 28kWh geëxporteerd is en 4kWh geïmporteerd om 00.03
Bijzonder irritant dat de grafieken en getallen in Grafana en Energy Dash nu niet meer kloppen.
Data staat in Influx en ik zou dit willen verwijderen (of aanpassen naar bv 0)
Vanmiddag even kort gezocht, maar het zit net even anders in elkaar dan SQL waar ik wel bekend mee ben...
Heeft er iemand een site met duidelijke instructies?
Had even de hoop dat er een grafische tool zou zijn zoals phpmyadmin oid, tot zover niets gevonden.
Home Assistant Core 2022.5.4
Home Assistant Supervisor 2022.05.2
Home Assistant OS 8.0
Kernel version 5.15.38
Agent version 1.2.1
Influx 4.4.1
Mijn Home Wizard P1 meter heeft andere waarden doorgegeven OF HA heeft iets verkeerds binnengekregen.
Probleem is nu dat er 28kWh geëxporteerd is en 4kWh geïmporteerd om 00.03
Bijzonder irritant dat de grafieken en getallen in Grafana en Energy Dash nu niet meer kloppen.
Data staat in Influx en ik zou dit willen verwijderen (of aanpassen naar bv 0)
Vanmiddag even kort gezocht, maar het zit net even anders in elkaar dan SQL waar ik wel bekend mee ben...
Heeft er iemand een site met duidelijke instructies?
Had even de hoop dat er een grafische tool zou zijn zoals phpmyadmin oid, tot zover niets gevonden.
Home Assistant Core 2022.5.4
Home Assistant Supervisor 2022.05.2
Home Assistant OS 8.0
Kernel version 5.15.38
Agent version 1.2.1
Influx 4.4.1
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ja hoorwautah91 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Heb je 'Hey Google synchroniseer mijn apparaten' al geprobeerd?
Ja hoormAiden88 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:55:
[...]
Heb je exposed_domains ook opgenomen in je config en entity_config?
Zou kunnen inderdaad.. maar werkt perfect bedankt. Nog een laatste vraag: # kun je overal gebruiken toch om iets aan te duiden? Zoals ik nu heb bijv met die cooling fan en system monitoring. Is mij nog niet helemaal duidelijk.Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:38:
@turkeyhakan Ziet er prima uit. En komt dat niet gewoon omdat de laatste temperatuurwijziging 30 seconden geleden was?
@turkeyhakan Yep, een # duidt een comment ofwel commentaar aan. Het geeft aan whatever software die de yaml leest aan dat de rest van die regel "onzin" is voor de software maar waarschijnlijk alleen leesbare tekst voor mensen van vlees en bloed op staat.
# kan overal toegepast, alles op die regel achter de # wordt genegeerd als zijnde geldige yaml code. Je kan dus ook commentaar achter (lees rechts van) een stuk code plakken, het hoeft niet een aparte regel te zijn.turkeyhakan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:14:
[...]
Zou kunnen inderdaad.. maar werkt perfect bedankt. Nog een laatste vraag: # kun je overal gebruiken toch om iets aan te duiden? Zoals ik nu heb bijv met die cooling fan en system monitoring. Is mij nog niet helemaal duidelijk.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| ### SWW scripts ### script: - sww_auto: alias: Verwarm SWW tank icon: hass:refresh-auto sequence: - service: water_heater.set_operation_mode data: operation_mode: auto target: entity_id: water_heater.ecodan |
of
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| script: - sww_auto: alias: Verwarm SWW tank #start geforceerd verwarmen van SWW icon: hass:refresh-auto sequence: - service: water_heater.set_operation_mode data: operation_mode: auto target: entity_id: water_heater.ecodan |
[ Voor 34% gewijzigd door breinonline op 16-05-2022 21:22 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Als je ze in script.yaml of automation.yaml zet worden ze wel weggegooid zodra je een wijziging in de GUI doet. Dit omdat het achter de schermen weggeschreven wordt in json.
Kwam in de documentatie (laatste hoofdstukje) onlangs wel tegen dat je dat voor automations kan aangeven of je dat in de GUI wilt kunnen bewerken. Nog niet zelf geprobeerd.TheFes schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:23:
Als je ze in script.yaml of automation.yaml zet worden ze wel weggegooid zodra je een wijziging in de GUI doet. Dit omdat het achter de schermen weggeschreven wordt in json.
YAML:
1
2
3
4
5
| # My own handmade automations automation manual: !include_dir_merge_list automations/ # Automations I create in the UI automation ui: !include automations.yaml |
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Kak, zojuist de nieuwste update geïnstalleerd Home Assistant OS Release 8 en dat ding boot niet meer 
Hebben blijkbaar meer mensen last van; https://community.home-as...stant-os-release-8/422300
Nu maar de lampen thuis handmatig uitzetten?
Hebben blijkbaar meer mensen last van; https://community.home-as...stant-os-release-8/422300
Ja, dat klopt, in die YAML only automations kun je wel gewoon comments zetten, die blijven wel bewaard.breinonline schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:27:
[...]
Kwam in de documentatie (laatste hoofdstukje) onlangs wel tegen dat je dat voor automations kan aangeven of je dat in de GUI wilt kunnen bewerken. Nog niet zelf geprobeerd.
YAML:
1 2 3 4 5 # My own handmade automations automation manual: !include_dir_merge_list automations/ # Automations I create in the UI automation ui: !include automations.yaml
oei, dat is niet happy. De reden waarom ik hier overal zwave schakelaars ingebouwd heb achter de knoppen. Kan ik iig het licht nog uitdoenIsane schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:27:
Kak, zojuist de nieuwste update geïnstalleerd Home Assistant OS Release 8 en dat ding boot niet meer
sterkte
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Mijn upgrade is op m'n NUC goed verlopen. Geen problemen hier.
Ik heb geen problemen gehad met 8.0, ik zit er al sinds rc1 op.
Ik heb 8.0 al sinds gisterenochtend draaien en geen problemen ervaren tot nu toe. Heb dan wel een Raspberry Pi 4b. Mede gebruikers met problemen hebben volgens mij andere systemen?
[ Voor 37% gewijzigd door turkeyhakan op 17-05-2022 07:24 ]
Ook bedankt voor je reactie. Heb je bovenstaande script zelf samengesteld? Zo ja, hoe weet je hoe je zo'n code opbouwt? Ik wil namelijk een studie gaan volgen (naast mijn baan) om ook dergelijke scripts te kunnen maken. Het ontleden ervan gaat al redelijk.breinonline schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:19:
[...]
# kan overal toegepast, alles op die regel achter de # wordt genegeerd als zijnde geldige yaml code. Je kan dus ook commentaar achter (lees rechts van) een stuk code plakken, het hoeft niet een aparte regel te zijn.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ### SWW scripts ### script: - sww_auto: alias: Verwarm SWW tank icon: hass:refresh-auto sequence: - service: water_heater.set_operation_mode data: operation_mode: auto target: entity_id: water_heater.ecodan
of
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 script: - sww_auto: alias: Verwarm SWW tank #start geforceerd verwarmen van SWW icon: hass:refresh-auto sequence: - service: water_heater.set_operation_mode data: operation_mode: auto target: entity_id: water_heater.ecodan
Goedemorgen,
Ik draai al aantal jaren met home assistent en zins kort heb ik mijn home assistent opnieuw geïnstalleerd ben vanaf mijn unraid server naar los een proxmox server gegaan.
Nu loopt home assistent soms vast uit het niets? Soms duurt het 2 weken soms naar 2 dagen. Heeft iemand hier ervaring mee? Verder eigenlijk nooit problemen gehad alleen nu zins ik het op proxmox heb draaien wel.
Ik draai al aantal jaren met home assistent en zins kort heb ik mijn home assistent opnieuw geïnstalleerd ben vanaf mijn unraid server naar los een proxmox server gegaan.
Nu loopt home assistent soms vast uit het niets? Soms duurt het 2 weken soms naar 2 dagen. Heeft iemand hier ervaring mee? Verder eigenlijk nooit problemen gehad alleen nu zins ik het op proxmox heb draaien wel.
Dit is zelf geschreven ja. Zie https://www.home-assistant.io/docs/scripts/ voor de basis en dan specifieke info over de opties via https://www.home-assistant.io/integrations/ (in mijn voorbeeld “heater” https://www.home-assistant.io/integrations/water_heater/).turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:28:
[...]
Ook bedankt voor je reactie. Heb je bovenstaande script zelf samengesteld? Zo ja, hoe weet je hoe je zo'n code opbouwt? Ik wil namelijk een studie gaan volgen (naast mijn baan) om ook dergelijke scripts te kunnen maken. Het ontleden ervan gaat al redelijk.
Ik gebruik nu git voor het bijhouden van mijn wijzigingen. Het valt me op dat git voor sommige bestanden zoals scripts.yaml, automations.yaml core.entity_registry wijzigingen detecteert die er niet zijn. In de diff's zie ik dat er geen code gewijzigd is. Iemand enig idee hoe hiermee om te gaan?
Wat gebruik je om te editen? VSCode met de Prettier add-on voegt bijvoorbeeld een lege regel aan het eind van bestanden toe als je saved.banaliteit schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:02:
Ik gebruik nu git voor het bijhouden van mijn wijzigingen. Het valt me op dat git voor sommige bestanden zoals scripts.yaml, automations.yaml core.entity_registry wijzigingen detecteert die er niet zijn. In de diff's zie ik dat er geen code gewijzigd is. Iemand enig idee hoe hiermee om te gaan?
Vraag,
Ik probeer onderstaande code op een ESP8266 te flashes via ESPHome
Het flashen gaat prima alleen zodra hij klaar is en ik de ESP een herstart geef gebeurt er helemaal niets. Als ik een NodeMCU pak en die flash met de info behalve het board aangepast naar NodeMCU dan werkt het allemaal prima.
Zet ik er een standaard config op (Nieuw apparaat, geen aanpassingen) dan lijkt het ook allemaal te werken.
Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik probeer onderstaande code op een ESP8266 te flashes via ESPHome
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| esphome: name: bedroom1ac platform: ESP8266 board: esp01_1m wifi: ssid: "Joep" password: "joepmeloen" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Bedroom1 Ac Fallback Hotspot" password: "automaticaly_generated" captive_portal: # Disable logging over UART (required) logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API api: ota: # UART settings for Midea dongle (required) uart: tx_pin: 1 rx_pin: 3 baud_rate: 9600 # Main settings climate: - platform: midea name: "Bedroom 1 AC" visual: min_temperature: 17 °C max_temperature: 30 °C temperature_step: 0.5 °C beeper: false outdoor_temperature: name: "Temp" power_usage: name: "Power" humidity_setpoint: name: "Hum" |
Het flashen gaat prima alleen zodra hij klaar is en ik de ESP een herstart geef gebeurt er helemaal niets. Als ik een NodeMCU pak en die flash met de info behalve het board aangepast naar NodeMCU dan werkt het allemaal prima.
Zet ik er een standaard config op (Nieuw apparaat, geen aanpassingen) dan lijkt het ook allemaal te werken.
Iemand een idee wat ik fout doe?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-05-2022 11:15 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]
weet iemand hoe ik een sensor altijd in 2 decimalen kan krijgen?
Ik probeer onderstaande sensor, die werkt nu goed. Echter als de waarde bv. 0,20 EUR is, rond HA het af naar 0,2 EUR.
Ik begrijp dat dit komt doordat het een float is, maar ik weet niet hoe ik dit naar een fixed aantal decimalen krijg...
ik heb geprobeerd wat te klooien met " '%.2f' | format()" hierin te verwerken, maar dit had een 'unavailable' sensor tot gevolg.
Ik begrijp dat dit komt doordat het een float is, maar ik weet niet hoe ik dit naar een fixed aantal decimalen krijg...
ik heb geprobeerd wat te klooien met " '%.2f' | format()" hierin te verwerken, maar dit had een 'unavailable' sensor tot gevolg.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - sensor: - name: "Dagelijkse gaskosten" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states("sensor.daily_gas") | float(0) * states("input_number.gasprijs") | float(0) | round(2)) € }} |
Test je template eerst in developer tools > template zodat je weet dat het werkt.B-Force schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
weet iemand hoe ik een sensor altijd in 2 decimalen kan krijgen?Ik probeer onderstaande sensor, die werkt nu goed. Echter als de waarde bv. 0,20 EUR is, rond HA het af naar 0,2 EUR.
YAML:
1 2 3 4 5 6 - sensor: - name: "Dagelijkse gaskosten" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states("sensor.daily_gas") | float(0) * states("input_number.gasprijs") | float(0) | round(2)) € }}
Volgens mij werkt bovenstaande template ook niet trouwens, met dat euro teken zo in het template. En te rond nu alleen de gasprijs af op twee decimalen, niet het resultaat van je vermenigvuldiging.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 17-05-2022 10:54 ]
Google, niet getest: https://community.home-as...wo-decimals-always/118064B-Force schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
weet iemand hoe ik een sensor altijd in 2 decimalen kan krijgen?Ik probeer onderstaande sensor, die werkt nu goed. Echter als de waarde bv. 0,20 EUR is, rond HA het af naar 0,2 EUR.
YAML:
1 2 3 4 5 6 - sensor: - name: "Dagelijkse gaskosten" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states("sensor.daily_gas") | float(0) * states("input_number.gasprijs") | float(0) | round(2)) € }}
daar was ik idd ook aan het kijken. Ik krijg in Developer Tools echter keurig 0.20 terug, maar als ik hem op een kaart laat zien, komt hij toch weer terug als 0.2TheFes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Test je template eerst in developer tools > template zodat je weet dat het werkt.
Volgens mij werkt bovenstaande template ook niet trouwens, met dat euro teken zo in het template. En te rond nu alleen de gasprijs af op twee decimalen, niet het resultaat van je vermenigvuldiging.
code inmiddels aangepast naar:
YAML:
1
2
3
4
5
| - name: "Kosten Gas Dag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ "{:,.2f}".format((states("sensor.daily_gas") | float() * states("input_number.gasprijs") | float() ) ) }} |
@B-Force Grote kans dat de kaart dat doet omdat hij het als nummer ziet. Is het een custom card? En kan je daar niet de format aanpassen?
Het maakt niet uit wat er uit je template komt, HA ziet het bij het renderen van het template als getal, en zet het om naar de notatie zonder extra 0. Dat zul je ook zien als je alleen het template in developer tools > template gooit, en niets anders. Dan zie je wat de template parser er uiteindelijk van gaat maken, en dan zal ook die extra 0 wegvallen.B-Force schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:08:
[...]
daar was ik idd ook aan het kijken. Ik krijg in Developer Tools echter keurig 0.20 terug, maar als ik hem op een kaart laat zien, komt hij toch weer terug als 0.2
code inmiddels aangepast naar:
YAML:
1 2 3 4 5 - name: "Kosten Gas Dag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ "{:,.2f}".format((states("sensor.daily_gas") | float() * states("input_number.gasprijs") | float() ) ) }}
YAML:
1
2
3
4
5
6
| sensor: - name: Testje unique_id: 60d8d91f-d2d0-4f33-a139-ebeef557ab09 state: "{{ 11.10 }}" icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" |
:fill(white):strip_exif()/f/image/hC922BjPIIalcvYRdU6ozgrT.png?f=user_large)
Je moet dus inderdaad zoals @Septillion aangeeft in de weergave op je Dashboard de formatting doen, of zorgen dat het een string is (door bijvoorbeeld het euroteken er bij te zetten) waardoor het als complete string verwerkt wordt.
Django/Jinja:
1
| {{ "€ " ~ "{:,.2f}".format((states("sensor.daily_gas") | float() * states("input_number.gasprijs") | float() ) ) }} |
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 17-05-2022 12:48 ]
Besloten op mijn Debian Supervised install te migreren naar HAOS8 (helper: https://github.com/tteck/...t-a-proxmox-helper-below-) . Ging verrassend gemakkelijk, backup inlezen, ip adres aanpassen en door. (Draait op Proxmox)
Kwa cpu belasting lijkt hij wel iets zwaarder. Is dit nog te tweaken? nu 4% 2cores, was voorheen nog geen %. (Scheelt weer wat wattages, heb net de energiemeter gekoppeld. 16Watt idle (Dell M3040mini pc)
Kwa cpu belasting lijkt hij wel iets zwaarder. Is dit nog te tweaken? nu 4% 2cores, was voorheen nog geen %. (Scheelt weer wat wattages, heb net de energiemeter gekoppeld. 16Watt idle (Dell M3040mini pc)
Whatever.
Toevallig eerder vanmiddag de upgrade naar 8.0 gedaan op mijn NUC.GrasshopperNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:08:
Mijn upgrade is op m'n NUC goed verlopen. Geen problemen hier.
Geen problemen.
Ik heb een NUC met daaraan een Conbee II stick gekoppeld.
Opslag is een 2,5 inch SSD.
Weer een vraag... hopelijk heeft hier iemand wel een antwoord op 
Ben bezig met het netjes maken van de config en heb bijvoorbeeld dit stukje:
Moet ik dit verplicht in configuration.yaml houden of kan ik dit bijvoorbeeld ook in customize.yaml? Heb een aantal van dit soort regels in de config staan en die wil ik er, als het kan, graag weg hebben.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant |
Moet ik dit verplicht in configuration.yaml houden of kan ik dit bijvoorbeeld ook in customize.yaml? Heb een aantal van dit soort regels in de config staan en die wil ik er, als het kan, graag weg hebben.
Dat kan wel maar niet in customize.yamlToppe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:23:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant
Je moet dan een deconz.yaml, een influxdb.yaml en een home_connect.yaml aanmaken en dan vanuit de config.yaml hierheen verwijzen.
Bijvoorbeeld in de config.yaml:
input_select: !include inputselect.yaml
Let wel dat je dan niet weer begint met bijvoorbeeld influxdb: in die file maar je kunt dan direct beginnen met de host.
[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 17-05-2022 15:37 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Nee, dit hoeft niet per se in configuration.yaml maar het kan ook niet in customize.yamlToppe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:23:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant
Je kunt dit uit je configuration.yaml krijgen door packages te gebruiken.
Maar een folder aan (bijvoorbeeld /config/packages) en zet dit in je configuration.yaml
YAML:
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
Vervolgens kun je in die folder packages losse bestanden aanmaken per integratie, dus bijvoorbeeld home_connect.yaml waarin je de configuratie van home_connect zet. Maar je kunt ook meerder integraties in één file combineren als je wil
@Toppe zie eventueel ook mijn config:
https://github.com/TheFes/HA-configuration
Vandaag een nieuwe dag en daarom heb ik een vraag voor jullie. Ik heb vandaag HACS geïnstalleerd. En ik heb de repositories voor afvalwijzer gedownload via repositories verkennen en downloaden. Nu kom ik echter niet verder.. hoe krijg ik het overzicht in mijn dashboard? Betreft https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer
@turkeyhakan Integrations die je toevoegt via HACS moet je daarna installeren/instellen zoals de standaard integrations, dus in het scherm Integrations en dan op de knop '+ Add integration' drukken.
Vergeet niet eerst HA te restarten nadat je via HACS iets toevoegt, zoals dat ook met koeienletters wordt aangegeven in HACS zelf
Vergeet niet eerst HA te restarten nadat je via HACS iets toevoegt, zoals dat ook met koeienletters wordt aangegeven in HACS zelf
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 17-05-2022 16:16 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Die kaart die je daar ziet is opgebouwd uit verschillende andere kaarten.
Een stukje (met de kleine iconen) staat er in de readme beschreven.
Klopt! Maar ik zie afvalwijzer dus niet terugkomen onder add intergration..Gizz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:15:
@turkeyhakan Integrations die je toevoegt via HACS moet je daarna installeren/instellen zoals de standaard integrations, dus in het scherm Integrations en dan op de knop '+ Add integration' drukken.
Hoe bedoel je precies?TheFes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:16:
Die kaart die je daar ziet is opgebouwd uit verschillende andere kaarten.
Die moet je handmatig toevoegen in de YAML filesturkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:19:
[...]
Klopt! Maar ik zie afvalwijzer dus niet terugkomen onder add intergration..
https://github.com/xirixi...zer#example-configuration
Nadat je dat gedaan hebt, en nog een keer opnieuw hebt opgestart, heb je een aantal sensoren beschikbaar. Om die zoals het voorbeeld in de repo op je dashboard te krijgen, moet je nog wat knutselen met verschillende kaarten.
[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 17-05-2022 16:20 ]
Ik dacht juist dat je door installatie van HACS, niet meer met de YAML file aan de slag moest. Wel dus.TheFes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:19:
[...]
Die moet je handmatig toevoegen in de YAML files
https://github.com/xirixi...zer#example-configuration
Nadat je dat gedaan hebt, en nog een keer opnieuw hebt opgestart, heb je een aantal sensoren beschikbaar. Om die zoals het voorbeeld in de repo op je dashboard te krijgen, moet je nog wat knutselen met verschillende kaarten.
En die boolean en automation, die voeg je weer elders toe neem ik aan?
Met HACS kun je makkelijk custom_components toevoegen. Sommige custom_components hebben ook de config flow geïmplementeerd, waardoor je het ook via de GUI kunt instellen. Afvalwijzer heeft dat niet.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Ik dacht juist dat je door installatie van HACS, niet meer met de YAML file aan de slag moest. Wel dus.Goed om te weten. Ik heb de sensor regels toegevoegd.
En die boolean en automation, die voeg je weer elders toe neem ik aan?
De input_booleans kun je onder Helpers toevoegen (dat is een schakelaar). Die automation kan ook via de GUI onder Automations.
Maar die zijn niet per se nodig om de informatie op je dashboard te krijgen.
Helder. Die reminder en toggle dat afval is buitengezet heb ik ook niet nodig. Rest dan de vraag hoe ik nu die afbeeldingen juist krijg. Maar eens even kijken ;-) Bedankt!TheFes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:33:
[...]
Met HACS kun je makkelijk custom_components toevoegen. Sommige custom_components hebben ook de config flow geïmplementeerd, waardoor je het ook via de GUI kunt instellen. Afvalwijzer heeft dat niet.
De input_booleans kun je onder Helpers toevoegen (dat is een schakelaar). Die automation kan ook via de GUI onder Automations.
Maar die zijn niet per se nodig om de informatie op je dashboard te krijgen.
Wat is de makkelijkste manier om 2 gelijksoortige devices, met elk een aantal entities, bij elkaar op te tellen?
Betreft 2 PV-omvormers met elk (o.a): current power, today’s opbrengst, total opbrengst.
Ik zou graag de totalen op een aantal plekken tonen.
Betreft 2 PV-omvormers met elk (o.a): current power, today’s opbrengst, total opbrengst.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bijvoorbeeld:Illusion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:47:
Wat is de makkelijkste manier om 2 gelijksoortige devices, met elk een aantal entities, bij elkaar op te tellen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| sensor:
- platform: template
sensors:
energie_verbruik_totaal:
friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
unit_of_measurement: 'kWh'
value_template: "{{ entity:sensor.energy_consumption_tarif_1 +
entity:sensor.energy_consumption_tarif_2 }}" |
https://community.home-as...s-to-one-sensor/182063/12
[ Voor 6% gewijzigd door Ora et Labora op 17-05-2022 16:51 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Thanx.Ora et Labora schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Bijvoorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8sensor: - platform: template sensors: energie_verbruik_totaal: friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ entity:sensor.energy_consumption_tarif_1 + entity:sensor.energy_consumption_tarif_2 }}"
Kan ik dat ook in de gui doen, of moet dat perse in een .yaml. En is dat dan de configuration.yaml, of kan je daar beter een losse voor aanmaken en includen?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Of (nieuwe format)Illusion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:47:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| template: - sensor: - name: Energie verbruik totaal unique_id: sensor_energie_verbruik_totaal unit_of_measurement: kWh state_class: total_increasing device_class: energy state: > {{ states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float + states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float }} availability: > {{ states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | is_number and states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | is_number }} |
Template sensors (zowel legacy format en nieuwe format) kunnen niet in de GUI.
Includen kan wel.
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 17-05-2022 16:55 ]
Heb je meer informatie ... ? Loopt de VM vast? Loopt het HA proces alleen vast? Iets in de logging? Je custom integraties al een keer uitgezet? etck_ers schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:39:
Goedemorgen,
Hoe kan ik dit het beste zien?, volgmij loopt alles gewoon vast krijg geen toegang meer tot HA, dus kan ik de log ergens vandaan halen wanneer het verkeerd ging? De tijd weet ik namelijk precies, omdat ´Uptimekuma´ de service in de gaten houd of HA nog online is
UTMachine schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:55:
[...]
Heb je meer informatie ... ? Loopt de VM vast? Loopt het HA proces alleen vast? Iets in de logging? Je custom integraties al een keer uitgezet? etc
Hoi allemaal.
Ben nig steeds bezig met mijn Domoticz naar Home Assistant migratie.
Wil nu mijn Zwave devices gaan overzetten. Het zijn een stuk of 15 devices.
Als ik het goed begrijp moet ik de Zwave JS integratie activeren en ZwaveJS installeren.
In de documentatie staat e.e.a. over een S0 network key. Deze moet je invullen als je een stick hebt voor een bestaand netwerk. Hoe doe ik dit nu? Kan ik die code ergens uitlezen? Iemand tips?
Ben nig steeds bezig met mijn Domoticz naar Home Assistant migratie.
Wil nu mijn Zwave devices gaan overzetten. Het zijn een stuk of 15 devices.
Als ik het goed begrijp moet ik de Zwave JS integratie activeren en ZwaveJS installeren.
In de documentatie staat e.e.a. over een S0 network key. Deze moet je invullen als je een stick hebt voor een bestaand netwerk. Hoe doe ik dit nu? Kan ik die code ergens uitlezen? Iemand tips?
Hoe doen jullie het met opslag? Ik heb een 32GB sd kaart, maar die zit nu al voor 17% vol (was 14%, 3 dagen geleden). Stel ik zou er een 128GB SSD aan koppelen, dan gaat die op termijn ook vol zitten.
Dat ligt eraan hoeveel data je opslaat in je database en/of hoelang je die data bewaard.turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:43:
Hoe doen jullie het met opslag? Ik heb een 32GB sd kaart, maar die zit nu al voor 17% vol (was 14%, 3 dagen geleden). Stel ik zou er een 128GB SSD aan koppelen, dan gaat die op termijn ook vol zitten.
Kijk eens naar de volgende pagina en dan specifiek het purge en include/exclude gedeelte.
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Zelf gebruik ik Afvalbeheer.turkeyhakan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:19:
[...]
Klopt! Maar ik zie afvalwijzer dus niet terugkomen onder add intergration..
Kijk even in deze repository of je afvalverwerker in je woonplaats hierbij staat.
Deze integratie heb ik al maanden draaien.
Doet het eigenlijk altijd goed.
Na het aanpassen van de configuratie zoals postcode enz. moet je nog een kaart aanmaken die grafisch laat zien welke afvalsoort er vandaag en morgen opgehaald worden.
Dit hoeft niet maar handig is het wel.
Ik ben eerst bezig geweest met Afvalwijzer maar liep tegen zaken aan zoals de datum weergave in het Nederlands en in de juiste schrijfwijze.
Dus: 18 mei en niet May 18 of zoiets.
Voorbeeld van mijn kaart.
De presentatie van de datum is bewust zo gekozen.
Dus dag van de week erbij als de datum in de toekomst binnen 7 dagen ligt anders weglaten.
Je kunt dit ook anders laten zien, is aan te passen.
:strip_exif()/f/image/JLpoYdQ5wtwYRI6VnjaDWpQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere kaart laat vandaag en morgen zien.
Bij mij valt er niets op te halen/brengen maar anders staat er een ander icoon met omschrijving erbij.
[ Voor 37% gewijzigd door HoppyF op 18-05-2022 10:56 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.