Ik zal er naar kijken! Dank je wel.HoppyF schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Zelf gebruik ik Afvalbeheer.
Kijk even in deze repository of je afvalverwerker in je woonplaats hierbij staat.
Deze integratie heb ik al maanden draaien.
Doet het eigenlijk altijd goed.
Na het aanpassen van de configuratie zoals postcode enz. moet je nog een kaart aanmaken die grafisch laat zien welke afvalsoort er vandaag en morgen opgehaald worden.
Dit hoeft niet maar handig is het wel.
Ik ben eerst bezig geweest met Afvalwijzer maar liep tegen zaken aan zoals de datum weergave in het Nederlands en in de juiste schrijfwijze.
Dus: 18 mei en niet May 18 of zoiets.
Voorbeeld van mijn kaart.
De presentatie van de datum is bewust zo gekozen.
Dus dag van de week erbij als de datum in de toekomst binnen 7 dagen ligt anders weglaten.
Je kunt dit ook anders laten zien, is aan te passen.
[Afbeelding]
Andere kaart laat vandaag en morgen zien.
Bij mij valt er niets op te halen/brengen maar anders staat er een ander icoon met omschrijving erbij.
[Afbeelding]
Kijk eerst eens naar wat zorgt voor die stijging. Waarschijnlijk de database (en misschien nu in het begin extra integraties/add-ons, etc.). De database houdt maar 10 dagen bij, dus na een tijdje zal dat stabiel worden (behalve als je meer aan je HA gaat hangen).turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:43:
Hoe doen jullie het met opslag? Ik heb een 32GB sd kaart, maar die zit nu al voor 17% vol (was 14%, 3 dagen geleden). Stel ik zou er een 128GB SSD aan koppelen, dan gaat die op termijn ook vol zitten.
Ik zou me geen zorgen om maken de opslagruimte, maar eerder om het feit dat een SD corrupt kan raken (maar ook daar YMMV). Kijk het gewoon even aan en/of hang er die SSD aan.
Blijft de data maar 10 dagen opgeslagen? Dat wist ik niet.. kun je dit vergroten?barrymossel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Kijk eerst eens naar wat zorgt voor die stijging. Waarschijnlijk de database (en misschien nu in het begin extra integraties/add-ons, etc.). De database houdt maar 10 dagen bij, dus na een tijdje zal dat stabiel worden (behalve als je meer aan je HA gaat hangen).
Ik zou me geen zorgen om maken de opslagruimte, maar eerder om het feit dat een SD corrupt kan raken (maar ook daar YMMV). Kijk het gewoon even aan en/of hang er die SSD aan.
Dat kan: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:54:
[...]
Blijft de data maar 10 dagen opgeslagen? Dat wist ik niet.. kun je dit vergroten?
Wat zou je ermee willen? Want je kunt dan misschien beter kijken naar iets als InfluxDB?
Sinds vorig jaar zijn er ook long term statistics, dat wordt onder andere gebruikt voor het Energy Dashboard, maar voor andere sensoren kan hierin data worden opgeslagen. Zie developer tools > statistics voor een lijst met sensoren die daarin opgeslagen worden.turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:54:
[...]
Blijft de data maar 10 dagen opgeslagen? Dat wist ik niet.. kun je dit vergroten?
@HoppyF Zelf iets vergelijkbaars. Maar als het deze of volgende week is laat ik de datum helemaal weg. En ik sorteer op volgorde. Dit met 'custom:auto-entities' en dan te sorteren op 'Days_until'
Custom entities card gebruik ik.Septillion schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:17:
@HoppyF Zelf iets vergelijkbaars. Maar als het deze of volgende week is laat ik de datum helemaal weg. En ik sorteer op volgorde. Dit met 'custom:auto-entities' en dan te sorteren op 'Days_until'
[Afbeelding]
Vul je de Days_until in bij Sort, Attributes of achter Method?
Ik heb deze gewijzigd maar de lijst wordt niet goed gesorteerd.
Al gevonden!
Method moet State zijn.
Daarna werkt sorteren met Date_until.
Wel reverse moeten zetten anders komt juni eerst.
[ Voor 9% gewijzigd door HoppyF op 18-05-2022 12:58 ]
Ik vind het wel prettig om iets verder terug te kunnen kijken. InfluxDB, ga ik mij in verdiepenbarrymossel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:02:
[...]
Dat kan: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Wat zou je ermee willen? Want je kunt dan misschien beter kijken naar iets als InfluxDB?
Voor nu, is onderstaande code in config.yaml voldoende?
YAML:
1
2
3
| # Recorder - Recorder purge_keep_days: 30 |
Hoe ziet je card/integratie eruit? want als ik deze (met afvalbeheer) gebruik, heb ik bij Papier "14 uur geleden" staan ipv "vandaag/today"..Septillion schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:17:
[Afbeelding]
Dit zal niet werken, kijk nog even goed hoe het in de docs staat.turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:21:
[...]
Ik vind het wel prettig om iets verder terug te kunnen kijken. InfluxDB, ga ik mij in verdiepen
YAML:
1 2 3 # Recorder - Recorder purge_keep_days: 30
En 30 dagen wordt een flinke database, zeker zonder excludes.
@Koepert Mijn card is vrij simpel:
Deze maakt gebruik van template sensoren die van afvalbeheer (afvalwijzer hier niet beschikbaar) gebruik maakt zoals:
Door gebruik te maken van het 'Days_until' attribute heb ik verder geen issues.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| type: custom:auto-entities card: type: glance filter: include: - entity_id: sensor.wast_gft - entity_id: sensor.wast_paper - entity_id: sensor.wast_pmd - entity_id: sensor.wast_rest sort: attribute: Days_until method: attribute numeric: true |
Deze maakt gebruik van template sensoren die van afvalbeheer (afvalwijzer hier niet beschikbaar) gebruik maakt zoals:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| template: - sensor: unique_id: wast_gft name: 'GFT' availability: "{{ states('sensor.acv_gft') not in ['unknown', 'unavailable'] }}" state: >- {% set e = 'sensor.acv_gft' %} {% set x = state_attr(e, 'Days_until') %} {% if x == 0 %} Today {% elif x == 1 %} Tomorrow {% elif x > 13 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%a %-d %b') }} {% elif x > 6 %} Next {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A')|lower }} {% elif x > 1 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A') }} {% else %} unknown {% endif %} attributes: Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_gft', 'Days_until') }}" picture: /local/icons/gft-on.png |
Door gebruik te maken van het 'Days_until' attribute heb ik verder geen issues.
Met een SD kaart wil je voorzichtig zijn met meer data op te slaan. Die dingen zijn binnen no time corruptturkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:21:
[...]
Ik vind het wel prettig om iets verder terug te kunnen kijken. InfluxDB, ga ik mij in verdiepen
YAML:
1 2 3 # Recorder - Recorder purge_keep_days: 30
@turkeyhakan
Je zou je wel even kunnnen inlezen in de zgn packages. Hiermee is het mogelijk om per bestand alle dingen te benoemen en in een ander bestand nogmaals dezelfde sensoren.
Je krijgt dan bestanden voor be badkamer fan en huis fan met elk alle dingen voor dat item.
Ik heb iets vergelijkbaars als. @SeptillionKoepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:35:
[...]
Hoe ziet je card/integratie eruit? want als ik deze (met afvalbeheer) gebruik, heb ik bij Papier "14 uur geleden" staan ipv "vandaag/today"..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| type: custom:auto-entities card: type: entities title: Volgende afval data entities: - sensor.mijnafvalwijzer_gft - sensor.mijnafvalwijzer_grofvuil - sensor.mijnafvalwijzer_papier - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch_brengen - sensor.mijnafvalwijzer_restafval - sensor.mijnafvalwijzer_takken sort: method: attribute attribute: Sort_date |
[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 18-05-2022 21:46 ]
Daarin lijkt me hoe vaak en hoe veel (entiteiten) veel meer een factor dan hoe lang je de data vervolgens laat staan. Met als uitzondering dat je hele SD bom vol staat (maar daar is een SSD ook niet blij mee).-Casper schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Met een SD kaart wil je voorzichtig zijn met meer data op te slaan. Die dingen zijn binnen no time corrupt
Ja checkHoppyF schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars als. @Septillion
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 type: custom:auto-entities card: type: entities title: Volgende afval data entities: - sensor.mijnafvalwijzer_restafval - sensor.mijnafvalwijzer_gft - sensor.mijnafvalwijzer_grofvuil - sensor.mijnafvalwijzer_papier - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch_brengen - sensor.mijnafvalwijzer_takken sort: method: state attribute: Days_until reverse: true
Ik heb nu dus dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| type: custom:auto-entities card: type: glance filter: include: - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_gft - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_papier - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_pmd - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: state reverse: false |
En vandaag is papier aan de beurt. maar die sensor staat dus op 15 uur geleden ipv vandaag..
Hmm bij mij laat jij de aanstaande ophaal datum zien, hier was vandaag GFT en laat hij de volgende datum zien.Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Ja check
Ik heb nu dus dit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 type: custom:auto-entities card: type: glance filter: include: - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_gft - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_papier - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_pmd - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: state reverse: false
En vandaag is papier aan de beurt. maar die sensor staat dus op 15 uur geleden ipv vandaag..
Voor vandaag en morgen gebruik ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| type: horizontal-stack
title: Afvalophaling
cards:
- type: picture-entity
entity: sensor.afvalwijzer_today
name: Vandaag
state_image:
gft: /local/gft.png
papier: /local/papier.png
restafval: /local/rest.png
plastic verpakkingsafval: /local/pmd.png
Geen: /local/geen2.png
restafval, papier: /local/papier_rest.png
entity: sensor.afvalwijzer_tomorrow
name: Morgen
state_image:
restafval, papier: /local/papier_rest.png |
Ik gebruik https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer
https://www.rouwette.com/
Is de afvalverwerker wel correct?Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Ja check
Ik heb nu dus dit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 type: custom:auto-entities card: type: glance filter: include: - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_gft - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_papier - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_pmd - entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_restafval sort: attribute: days_until_collection_date method: state reverse: false
Maw is de datum ook echt bijgewerkt?
Controleer dit anders even met de hand door online bij de website van de afvalverwerker te kijken.
Ik heb het één keer meegemaakt dat er bij mij stond dat er bv morgen geen afval zou worden opgehaald terwijl dit normaal gesproken wel zo zou zijn.
Bij een online controle bleek dat dit ook verkeerd stond.
Een dag later had men dit bijgewerkt. Blijkbaar een foutje geweest.
Voor de rest klopt het eigenlijk altijd.
Kijk ook even wat er staat bij Ontwikkelhulpmiddelen, Toestanden, Huidige entiteiten.
Kies de juiste entity en kijk naar de gegevens.
Zie mijn voorbeeld van Gft.
T bijzonder is.. Ik heb zowel de Afvalbeheer integratie als de MijnAfvalwijzer integraties (laten we het houden op voor testdoeleinden)..
Als ik die opzoek in de ontwikkelhulpmiddelen zit er daadwerkelijk verschil in de 2 sensoren. Onderste is Afvalbeheer, bovenste is Mijnafvalwijzer.
/f/image/XDMHMXkQivLaeeVpItgig0Df.png?f=fotoalbum_large)
De datumnotatie van beide (in een card) is echter verschillend waardoor Afvalbeheer we de juiste notatie heeft (over een week) en MijnAfvalwijzer niet (exacte datum).
Als ik die opzoek in de ontwikkelhulpmiddelen zit er daadwerkelijk verschil in de 2 sensoren. Onderste is Afvalbeheer, bovenste is Mijnafvalwijzer.
/f/image/XDMHMXkQivLaeeVpItgig0Df.png?f=fotoalbum_large)
De datumnotatie van beide (in een card) is echter verschillend waardoor Afvalbeheer we de juiste notatie heeft (over een week) en MijnAfvalwijzer niet (exacte datum).
Afvalwijzer heeft een optionele setting, waarvan het standaard gedrag is om op de ophaaldag zelf niet meer die dag te laten zien, maar alvast de volgende.Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:50:
T bijzonder is.. Ik heb zowel de Afvalbeheer integratie als de MijnAfvalwijzer integraties (laten we het houden op voor testdoeleinden)..
[Afbeelding]
Ah verrek ja.. dat heb ik idd bij die integratie aan staan.. Nog steeds jammer dat het bij Afvalbeheer dan niet Today is maar X uur geleden.. maar goed.. om daar dan weer een template voor te gaan toepassen...TheFes schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Afvalwijzer heeft een optionele setting, waarvan het standaard gedrag is om op de ophaaldag zelf niet meer die dag te laten zien, maar alvast de volgende.
Mijn afvalwijzer heeftKoepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Ah verrek ja.. dat heb ik idd bij die integratie aan staan.. Nog steeds jammer dat het bij Afvalbeheer dan niet Today is maar X uur geleden.. maar goed.. om daar dan weer een template voor te gaan toepassen...
https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer
Dat komt omdat het een datetime op middernacht isKoepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Ah verrek ja.. dat heb ik idd bij die integratie aan staan.. Nog steeds jammer dat het bij Afvalbeheer dan niet Today is maar X uur geleden.. maar goed.. om daar dan weer een template voor te gaan toepassen...
@Koepert Omdat ik voor "morgen" of "Vrijdag" toch al geen datum wilde zien (moet ik veel te hard denken welke datum het is) had ik toch al template sensoren gemaakt
@Koepert ik heb hetzelfde als @Septillion gedaan, dit zijn de mijne voor Afvalwijzer
https://github.com/TheFes...trash_formatted_date.yaml
https://github.com/TheFes...trash_formatted_date.yaml
Ik gebruik een gewone entities card met:Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:18:
[...]
YAML:
1
2
3
4
| type: entities entities: - entity: sensor.vandaag format: date |
Dan krijg je inderdaad een datum in plaats van x uur geleden.
Maar jouw onderste entity (Afvalbeheer) is dan toch correct?Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Is Afvalwijzer dan niet juist verkeerd?
Daarom heb ikSeptillion schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:31:
@Koepert Omdat ik voor "morgen" of "Vrijdag" toch al geen datum wilde zien (moet ik veel te hard denken welke datum het is) had ik toch al template sensoren gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| type: horizontal-stack
title: Afvalophaling
cards:
name: Vandaag
state_image:
restafval, papier: /local/papier_rest.png
name: Morgen
state_image:
restafval, papier: /local/papier_rest.png |
[ Voor 26% gewijzigd door Rouwette op 18-05-2022 16:39 ]
Waarom is dat zo? En wat versta je onder no-time?-Casper schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Met een SD kaart wil je voorzichtig zijn met meer data op te slaan. Die dingen zijn binnen no time corrupt
Ho jongens niet allemaal tegelijk
Ik ga idd maar eens kijken naar die templates.
Voor alle suggesties omtrent de '_today' sensor: die ken ik, maar die zocht ik juist niet. Ik wil graag in 1 overzicht (vandaar de glance card, vind ik mooier dan een entities card) alle 4 de containers en hun ophaalmoment.
Die card had ik altijd op basis van de Afvalwijzer integratie. Maar die format dat als exacte datum. Dus 18-05 voor papier. Dan moet ik idd 'nadenken' wat het vandaag is. De Afvalbeheer sensor format juist (of biedt iig de optie) als vandaag of morgen, etc. Dat is (vind ik) prettiger. Alleen kan mijn OCD er dan niet tegen dat de sensor van vandaag (= mijnafvalwijzer_papier, niet _today) toont als 16 uur geleden (hoewel feitelijk correct) ipv Vandaag..
Voor alle suggesties omtrent de '_today' sensor: die ken ik, maar die zocht ik juist niet. Ik wil graag in 1 overzicht (vandaar de glance card, vind ik mooier dan een entities card) alle 4 de containers en hun ophaalmoment.
Die card had ik altijd op basis van de Afvalwijzer integratie. Maar die format dat als exacte datum. Dus 18-05 voor papier. Dan moet ik idd 'nadenken' wat het vandaag is. De Afvalbeheer sensor format juist (of biedt iig de optie) als vandaag of morgen, etc. Dat is (vind ik) prettiger. Alleen kan mijn OCD er dan niet tegen dat de sensor van vandaag (= mijnafvalwijzer_papier, niet _today) toont als 16 uur geleden (hoewel feitelijk correct) ipv Vandaag..
Die is dus wel correct, maar toont als X uur geleden.. Dat zou ik liever zien als "vandaag"HoppyF schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Maar jouw onderste entity (Afvalbeheer) is dan toch correct?
Is Afvalwijzer dan niet juist verkeerd?
Het is (bijna) algemeen bekend dat SD-kaarten minder goed om kunnen gaan met veel schrijfmomenten. (SSD's kunnen daar beter mee omgaan). Dus wanneer je een veel data wilt gaan bewaren, is de kans groter dat je meer schrijfmomenten gaat hebben, wat de levensduur van je kaart zal verminderen.turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Waarom is dat zo? En wat versta je onder no-time?
Het ligt aan je configuration, en recent zijn er wel verbeteringen doorgevoerd door ha, maar bij mij was het binnen een paar maanden raak, meestal bij supervisor of os installs.turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Waarom is dat zo? En wat versta je onder no-time?
Vaak kon ik met backups wel weer terug, ook na formaten met zelfde SD kaartje. Na 1 jaar ongeveer begaf hij het definitief.
Sinds een half jaar heb ik de datadisk verplaatst naar een oude ssd. De SD kaart draait nu alleen nog het OS. Draait als een zonnetje, 0 issues meer gehad.
Ik had nog een foutje in mijn kaart zitten zag ik…Koepert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:43:
Ho jongens niet allemaal tegelijk![]()
Aangepast dus (ook in mijn eerdere bericht vandaag).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| type: custom:auto-entities card: type: entities title: Volgende afval data entities: - sensor.mijnafvalwijzer_gft - sensor.mijnafvalwijzer_grofvuil - sensor.mijnafvalwijzer_papier - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch - sensor.mijnafvalwijzer_chemisch_brengen - sensor.mijnafvalwijzer_restafval - sensor.mijnafvalwijzer_takken sort: method: attribute attribute: Sort_date |
Ziet er nu zo uit.
De dagen van de week worden getoond als de eerstvolgende datum binnen een week valt.
Is optioneel dus het kan ook weg.
Ik vind het wel handig als er dinsdag of zoiets staat.
Nogmaals, het gaat hier om de Afvalbeheer integratie.
Sinds vandaag ineens iets raars opgemerkt.
Ik gebruik de volgende entiteit:
Zo'n zelfde soort gebruik ik ook voor de koelkast.
Die van de koelkast werkt netjes naar behoren, maar die van de wasmachine doet niets meer.
De Shelly geeft wel netjes verbruik aan als de wasmachine aan staat.
Dit lijkt te zijn ontstaan na de update van het os of de core.
Meerdere hier last van?
Ik gebruik de volgende entiteit:
code:
1
2
3
4
5
| utility_meter:
daily_energy_wasmachine:
source: sensor.shellyplug_s_b4d612_energy
name: Dagverbruik_wasmachine
cycle: daily |
Zo'n zelfde soort gebruik ik ook voor de koelkast.
Die van de koelkast werkt netjes naar behoren, maar die van de wasmachine doet niets meer.
De Shelly geeft wel netjes verbruik aan als de wasmachine aan staat.
Dit lijkt te zijn ontstaan na de update van het os of de core.
Meerdere hier last van?
Als ik de trace bekijk bij de sfeerlampen actie staat er 'no traces found'.Septillion schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:03:
@coendeurloo Voor automation heeft het volgens mij maar weinig zin naar de history te kijken. Maar belangrijker voor de automation is de trace.
Maar in dit geval zou ik eerder dus even de histoy van je device bekijken waar je de trigger op hebt. In de yaml heeft die "0379ac27fdbd7b21b78c23d5e06f4a33" maar in de UI zou je daar wel een naam bij moeten hebben.
Zelf alleen weinig ervaring met device triggers zo, juist omdat ze vaak wat lastig te debuggen zijn. Dus gebruik vaak state triggers maar daarvoor moet je dan wel weer zelf de state opzoeken.
Maar sinds 2022.4 zou je in de editor moeten kunnen zien of de trigger werkelijk gebeurd.
Ik heb de switch gereset, opnieuw toegevoegd, anders genoemd...niets lijkt te werken. Het lijkt me sterk dat ineens specifiek de long-press actie hardwarematig niet meer werkt...
Ik heb nu een aantal i4, Dimmer 2 en 1 Plus draaien.
Ik heb ze allemaal een vast ip adres gegeven in de switches zelf en deze ook in de router vastgezet.
Als de router uitvalt, zou alles gewoon moeten blijven werken, toch?
Dus als de i4 een webhook stuurt naar het ip adres van de Dimmer 2, dan werkt dat nog steeds ook zonder netwerk?
Kan nu niet testen, omdat de NAS bezig is met een grote backup naar de cloud.
Ik heb ze allemaal een vast ip adres gegeven in de switches zelf en deze ook in de router vastgezet.
Dus als de i4 een webhook stuurt naar het ip adres van de Dimmer 2, dan werkt dat nog steeds ook zonder netwerk?
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Dat ligt er aan welke taken de router vervuld. Als die ook als access point dienst doet en de router het enige access point is binnen het bereik van deze switches zal het sowieso niet werken. Zijn de switches verbonden via een ander AP en valt juist dat AP uit kan dat ook problematisch zijn, zit er nog een netwerkswitch tussen en valt die uit kan dat ook problematisch zijn.Xyphoid schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 01:29:
Ik heb nu een aantal i4, Dimmer 2 en 1 Plus draaien.
* RobertMe heeft juist voor die reden vrijwel niks op wifi. Onbetrouwbaar, heeft impact op "normale" wifi verkeer, updates van netwerkapparatuur betekent dat letterlijk niets dan werkt, .... Met Zigbee en Z-Wave hoef ik me daar geen zorgen over te maken omdat het één groot mesh is (per protocol dan) en als een node / router uitvalt er waarschijnlijk nog wel een andere, wel werkende, node/router in de buurt is.
Zigbee heeft bindings, Z-Wave heeft associations. In de basis komt het op hetzelfde neer: sensoren (& buttons) kunnen rechtstreeks commando's naar actoren (relais, lampen, ...) sturen zonder tussenkomst van een coördinator. Bij Z-Wave gaat dit ook zo ver dat er een alarm signalering in het protocol zit ingebakken. Je kunt dan bv een rolluik schakelaar / module instellen dat bij een brand alarm het rolluik open moet gaan, of een relais, met verlichting, dat deze aan moet gaan bij een brand alarm. Vervolgens maakt het niet uit welke rookmelder af gaat, en of de coördinator in de lucht is. Deze feature zit zo fundamenteel ingebakken in het protocol dat het eigenlijk altijd moet werken. Tenzij er brand in de meterkast is en stroom is uitgevallen of om een andere reden er geen route is van de sensor naar de actor.vonkkie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:26:
@RobertMe
Maar dan ben je afhankelijk van 1 zwave gateway of zigbee gateway
Das toch het zelfde dan
Dank je wel! Afgelopen twee dagen even zitten proberen en ik loop tegen een beperking aan met home_connect:TheFes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:36:
[...]
Nee, dit hoeft niet per se in configuration.yaml maar het kan ook niet in customize.yaml
Je kunt dit uit je configuration.yaml krijgen door packages te gebruiken.
Maar een folder aan (bijvoorbeeld /config/packages) en zet dit in je configuration.yaml
YAML:
1 2 homeassistant: packages: !include_dir_named packages
Vervolgens kun je in die folder packages losse bestanden aanmaken per integratie, dus bijvoorbeeld home_connect.yaml waarin je de configuratie van home_connect zet. Maar je kunt ook meerder integraties in één file combineren als je wil
@Toppe zie eventueel ook mijn config:
https://github.com/TheFes/HA-configuration
Dit is mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Change radius for home homeassistant: packages: !include_dir_named packages name: !secret name temperature_unit: C time_zone: !secret timezone latitude: !secret latitude longitude: !secret longitude unit_system: metric elevation: -1 customize: zone.home: radius: 50 #packages: # pack_1: !include moonraker.yaml # Configure http so it can used with proxy manager http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 172.20.0.2 # Setup Home Connect for the appliances # home_connect: # client_id: !secret home_connect_client_id # client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices # deconz: # host: !secret deconz_host # port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant # Meteo Alarm binary_sensor: - platform: meteoalarm country: "netherlands" province: "Groningen" language: nl-NL |
Dit is de mappen structuur:
code:
1
2
3
4
5
| configuration.yaml
- packages
+ homeconnect.yaml
+ sun.yaml
+ deconz.yaml |
YAML: packages/deconz.yaml
1
2
3
4
| # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port |
YAML: packages/sun.yaml
1
2
| # Track sun sun: |
YAML: packages/homeconnect.yaml
1
2
3
4
| # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret |
Zowel sun als deconz worden netjes ingeladen maar op een of andere manier heeft homeconnect er weinig zin in, in de logs zie ik namelijk helemaal niets voorbij komen. Config is wel valide volgens HA.
Ik dacht eerst dat het lag aan het gebruik van !secret maar dat werkt in in deze structuur wel als ik kijk naar deconz.yaml. Ook heb ik het yaml bestand al verschillende namen gegeven maar allemaal zonder resultaat.
Jij, of iemand anders enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
En voor elke wijziging herstart ik HA volledig, lijkt me onnodig maar ik kan geen optie zien om alleen de pakketen te herladen?
offtopic:
sun hoeft natuurlijk niet in een apart bestand maar puur gedaan om te kijken of ik geluk had met deconz of pech met homeconnect.
sun hoeft natuurlijk niet in een apart bestand maar puur gedaan om te kijken of ik geluk had met deconz of pech met homeconnect.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@coendeurloo Traces werden niet onthouden bij een herstart. Ben even kwijt of dat nu wel zo is...
Maar wat zegt de history van de entiteit?
Doe homeconnect het wel als je het gewoon in configuration.yaml zet?Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:10:
[...]
Dank je wel! Afgelopen twee dagen even zitten proberen en ik loop tegen een beperking aan met home_connect:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Change radius for home homeassistant: packages: !include_dir_named packages name: !secret name temperature_unit: C time_zone: !secret timezone latitude: !secret latitude longitude: !secret longitude unit_system: metric elevation: -1 customize: zone.home: radius: 50 #packages: # pack_1: !include moonraker.yaml # Configure http so it can used with proxy manager http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 172.20.0.2 # Setup Home Connect for the appliances # home_connect: # client_id: !secret home_connect_client_id # client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices # deconz: # host: !secret deconz_host # port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant # Meteo Alarm binary_sensor: - platform: meteoalarm country: "netherlands" province: "Groningen" language: nl-NL
code:
1 2 3 4 5configuration.yaml - packages + homeconnect.yaml + sun.yaml + deconz.yaml
1 2 3 4 # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port
1 2 # Track sun sun:
1 2 3 4 # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret
Zowel sun als deconz worden netjes ingeladen maar op een of andere manier heeft homeconnect er weinig zin in, in de logs zie ik namelijk helemaal niets voorbij komen. Config is wel valide volgens HA.
Ik dacht eerst dat het lag aan het gebruik van !secret maar dat werkt in in deze structuur wel als ik kijk naar deconz.yaml. Ook heb ik het yaml bestand al verschillende namen gegeven maar allemaal zonder resultaat.
En voor elke wijziging herstart ik HA volledig, lijkt me onnodig maar ik kan geen optie zien om alleen de pakketen te herladen?
offtopic:
De sun integration zit overigens gewoon in default_config, die hoef je niet apart toe te voegen.
Yep. Zonder problemen!TheFes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Doe homeconnect het wel als je het gewoon in configuration.yaml zet?
Dan is er eigenlijk geen reden waarom dit niet zo werken.
Zou je het toch nog eens kunnen proberen in configuration.yaml. Wellicht is er toch iets anders mis en denk je nu dat het door het verplaatsen naar packages komt, terwijl er iets anders aan de hand is.
Soms is het zo makkelijk. Vaatwasser was verbinding met de server kwijt... De app werkt alleen ook prima via p2p verbinding dus had het niet door.TheFes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
[...]
Dan is er eigenlijk geen reden waarom dit niet zo werken.
Zou je het toch nog eens kunnen proberen in configuration.yaml. Wellicht is er toch iets anders mis en denk je nu dat het door het verplaatsen naar packages komt, terwijl er iets anders aan de hand is.
Vaatwasser gereset en doet 't weer. Dank je wel!
Net kunnen testen. Router gereboot. Tijdens de reboot had mijn pc geen internetverbinding meer.RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:07:
[...]
Dat ligt er aan welke taken de router vervuld. Als die ook als access point dienst doet en de router het enige access point is binnen het bereik van deze switches zal het sowieso niet werken. Zijn de switches verbonden via een ander AP en valt juist dat AP uit kan dat ook problematisch zijn, zit er nog een netwerkswitch tussen en valt die uit kan dat ook problematisch zijn.
* RobertMe heeft juist voor die reden vrijwel niks op wifi. Onbetrouwbaar, heeft impact op "normale" wifi verkeer, updates van netwerkapparatuur betekent dat letterlijk niets dan werkt, .... Met Zigbee en Z-Wave hoef ik me daar geen zorgen over te maken omdat het één groot mesh is (per protocol dan) en als een node / router uitvalt er waarschijnlijk nog wel een andere, wel werkende, node/router in de buurt is.
Maar de Shelly switches bleven werken. Waarschijnlijk omdat ze zelf allemaal een hub zijn (met eigen ip en webpagina). Had al een vermoeden, maar nu dus zeker.
Ze blijven dus werken zonder internetverbinding of wifi.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Voila, de Odroid is up and running. Kon helaas mijn backup niet uploaden maar die was nu ook niet zo uitgebreid dus zo erg is dat niet.
Even een vraagje over de automations.
Ik zou graag de tuinverlichting aanleggen bij zonsondergang en dan 2u later terug uit. Voorlopig lukt het mij enkel om ze aan te leggen. Kan ik het uitzetten van de verlichting in dezelfde automation steken of moet ik een nieuwe maken die aangeroepen wordt bij het aanleggen van de verlichting?
Of kan ik dit niet doen via automations en moet ik die via YAML doen?
Ik zou graag de tuinverlichting aanleggen bij zonsondergang en dan 2u later terug uit. Voorlopig lukt het mij enkel om ze aan te leggen. Kan ik het uitzetten van de verlichting in dezelfde automation steken of moet ik een nieuwe maken die aangeroepen wordt bij het aanleggen van de verlichting?
Dat kan in dezelfde automation, ik zou echter niet met een delay van 2 uur gaan werken, dus dan is het mogelijk om een tweede trigger toe te voegen en met een choose of if-then te bepalen of ze it of aan moeten.Tibs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:31:
Voila, de Odroid is up and running. Kon helaas mijn backup niet uploaden maar die was nu ook niet zo uitgebreid dus zo erg is dat niet.
Echter is er niets mis met een tweede automation, behalve dat je lijst met automations langer wordt
Wat je kan doen is een delay inbouwen in de automation van 2 uur. Dat werkt, maar dat overleeft een eventuele herstart van Home Assistant niet (de lamp blijft dan aan na 2 uur). Je kan ook een nieuwe automation bouwen met een trigger met daarin een "for: '02:00:00", zoals in dit voorbeeld. Hierbij heb je alleen hetzelfde probleem dat dit vaak een herstart niet (goed) overleeft volgens mij.Tibs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:31:
Met dingen die na een paar minuten weer uit moeten, vind ik dat vaak wel prima. Maar 2 uur is best een lange tijd, dus je kunt dan naar alternatieven kijken.
Een optie is om een timer te gebruiken met de 'restore' attribute op true, zodat het een herstart overleeft. Die timer kan je dan als trigger gebruiken.
Een andere optie is om dezelfde sun-sensor te gebruiken die je ook gebruikt voor je eerste automation om de lamp aan te zetten. De tweede automation zou dan dezelfde trigger hebben, maar dan met een 'offset' van 2 uur. Zoals in dit voorbeeld.
Makkelijker is een sunset event trigger met een offset van 2 uurSicco92 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Wat je kan doen is een delay inbouwen in de automation van 2 uur. Dat werkt, maar dat overleeft een eventuele herstart van Home Assistant niet (de lamp blijft dan aan na 2 uur). Je kan ook een nieuwe automation bouwen met een trigger met daarin een "for: '02:00:00", zoals in dit voorbeeld. Hierbij heb je alleen hetzelfde probleem dat dit vaak een herstart niet (goed) overleeft volgens mij.
Met dingen die na een paar minuten weer uit moeten, vind ik dat vaak wel prima. Maar 2 uur is best een lange tijd, dus je kunt dan naar alternatieven kijken.
Een optie is om een timer te gebruiken met de 'restore' attribute op true, zodat het een herstart overleeft. Die timer kan je dan als trigger gebruiken.
Een andere optie is om dezelfde sun-sensor te gebruiken die je ook gebruikt voor je eerste automation om de lamp aan te zetten. De tweede automation zou dan dezelfde trigger hebben, maar dan met een 'offset' van 2 uur. Zoals in dit voorbeeld.
Oh wacht, die heb je achteraan staan
In dit geval wel inderdaad, omdat dat toevallig een optie is bij een sun trigger. Maar ik wilde de timer ook noemen, zodat ze die ook kunnen gebruiken in andere situaties waar een offset geen optie is.TheFes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:02:
[...]
Makkelijker is een sunset event trigger met een offset van 2 uurGeen timer voor nodig.
Oh wacht, die heb je achteraan staan
Meer opties kennen is jezelf beter kunnen redden met automations
Maar als je die event trigger die ingebakken zit bij de sun trigger gebruikt dan heb je 2 automations?Sicco92 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:14:
[...]
In dit geval wel inderdaad, omdat dat toevallig een optie is bij een sun trigger. Maar ik wilde de timer ook noemen, zodat ze die ook kunnen gebruiken in andere situaties waar een offset geen optie is.
Meer opties kennen is jezelf beter kunnen redden met automations
Ik wil er gerust 2 maken hoor maar hou het graag netjes als het kan
Welke HW gebruik jij? RPi 3/4?KingKoning schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:31:
[...]
Het ligt aan je configuration, en recent zijn er wel verbeteringen doorgevoerd door ha, maar bij mij was het binnen een paar maanden raak, meestal bij supervisor of os installs.
Vaak kon ik met backups wel weer terug, ook na formaten met zelfde SD kaartje. Na 1 jaar ongeveer begaf hij het definitief.
Sinds een half jaar heb ik de datadisk verplaatst naar een oude ssd. De SD kaart draait nu alleen nog het OS. Draait als een zonnetje, 0 issues meer gehad.
Ik draai op een RPi 3 en bovenstaande komt mij erg bekend voor...
Voordat ik ga investeren in een NUC zou ik het graag willen proberen met een SSD (heb namelijk nog een oude liggen die ik hiervoor kan gebruiken, investering is dan minimaal, enkel een usb naar sata kabel).
Nu lees ik op internet dat de powersupply ook belangrijk is.
Kan mijn RPi3 een SSD voeden via usb?
Je kunt ze in één automation doen, maar dan moet je wel logica inbouwen (bijvoorbeeld met het trigger id) welke actie uitgevoerd moet worden.Tibs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:19:
[...]
Maar als je die event trigger die ingebakken zit bij de sun trigger gebruikt dan heb je 2 automations?
Ik wil er gerust 2 maken hoor maar hou het graag netjes als het kan
Nevermind. TikfoutTheFes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Doe homeconnect het wel als je het gewoon in configuration.yaml zet?
De sun integration zit overigens gewoon in default_config, die hoef je niet apart toe te voegen.
[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 19-05-2022 11:40 ]
De automation entiteit voor het aanzetten van de sfeerlampen door hem ingedrukt te houden staat de hele tijd op 'on', de andere (enkele klik, dubbele klik) ook, al is daar de 'on' status onderbroken in de tijdlijn met de momenten waarop ik hem testte.Septillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:43:
@coendeurloo Traces werden niet onthouden bij een herstart. Ben even kwijt of dat nu wel zo is...
De blitzwolf entiteiten van de slimme stekkers die de sfeerlamp aan zouden moeten sturen staat steeds uit in de history.
Ik kan de lampen en slimme stekkers prima aan en uit zetten in de interface van HA zelf.
@coendeurloo Neeeejj, de entiteit van je schakelaar bekijken. Dus het device waar je de trigger van verwacht
Voor mijn gevoel omschrijf je nu wat anders dan de originele vraag / mijn interpretatie daarvan?Xyphoid schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Net kunnen testen. Router gereboot. Tijdens de reboot had mijn pc geen internetverbinding meer.
Maar de Shelly switches bleven werken. Waarschijnlijk omdat ze zelf allemaal een hub zijn (met eigen ip en webpagina). Had al een vermoeden, maar nu dus zeker.
Ze blijven dus werken zonder internetverbinding of wifi.
Wat dus niet zal werken is als je bv meerdere Shellys hebt en bij een druk op schakelaar / Shelly A je ook iets op Shelly B laat gebeuren. Immers moet die communicatie tussen beide Shellys one way or another via wifi verlopen.
Hmmm ik kan alleen de battery en temperature entiteit vinden van deze switchSeptillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:53:
@coendeurloo Neeeejj, de entiteit van je schakelaar bekijken. Dus het device waar je de trigger van verwacht
Nog maar even een kick: heeft er nog iemand een oplossing voor Toon?AW_Bos schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:57:
Heeft iemand nog enig idee hoe ik Toon kan toevoegen in Home Assistant?
Ik krijg steeds:
500 Internal Server Error Server got itself in trouble
In de configuration.yaml staat dit:
code:
1 2 3 toon: client_id: A7eC0AMB2zpIG2Yp2A********** client_secret: Cf0Vzz*******
Lijkt mij dus ook prima?
Ook de API-gegevvens bij developer.toon.eu komen overeen.
Die geeft ook een 500 bij het aanmelden...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| Logger: aiohttp.server
Source: components/toon/oauth2.py:133
First occurred: 12:09:28 (1 occurrences)
Last logged: 12:09:28
Error handling request
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 435, in _handle_request
resp = await request_handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
resp = await handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
return await handler(request)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 60, in security_filter_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 98, in forwarded_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 28, in request_context_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 79, in ban_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 219, in auth_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 137, in handle
result = await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 155, in get
return await super().get(request, flow_id)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 97, in get
result = await self._flow_mgr.async_configure(flow_id)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 252, in async_configure
result = await self._async_handle_step(flow, cur_step["step_id"], user_input)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 325, in _async_handle_step
result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/config_entry_oauth2_flow.py", line 293, in async_step_creation
token = await self.flow_impl.async_resolve_external_data(self.external_data)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 103, in async_resolve_external_data
return await self._token_request(data)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/toon/oauth2.py", line 133, in _token_request
resp.raise_for_status()
File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1004, in raise_for_status
raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 500, message='Internal Server Error', url=URL('https://api.toon.eu/token') |
Credentials in de configuratie kloppen verder. En de error krijg ik nadat ik via de Eneco site heb ingelogd nadat ik de entiteit wil aanmaken.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
@coendeurloo Moest weer even zoeken maar deconz doet alles via events schijnbaar. Zie je de events wel langs komen.
Ik heb Home Connect op dezelfde manier aangesloten en dat werkt. Enige is dat ik alle yaml’s in een folder heb.Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:10:
[...]
Dank je wel! Afgelopen twee dagen even zitten proberen en ik loop tegen een beperking aan met home_connect:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Change radius for home homeassistant: packages: !include_dir_named packages name: !secret name temperature_unit: C time_zone: !secret timezone latitude: !secret latitude longitude: !secret longitude unit_system: metric elevation: -1 customize: zone.home: radius: 50 #packages: # pack_1: !include moonraker.yaml # Configure http so it can used with proxy manager http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 172.20.0.2 # Setup Home Connect for the appliances # home_connect: # client_id: !secret home_connect_client_id # client_secret: !secret home_connect_client_secret # Use deCONZ for zigbee devices # deconz: # host: !secret deconz_host # port: !secret deconz_port # Set InfluxDB to write all the data. influxdb: host: 192.168.0.2 database: home_assistant # Meteo Alarm binary_sensor: - platform: meteoalarm country: "netherlands" province: "Groningen" language: nl-NL
code:
1 2 3 4 5configuration.yaml - packages + homeconnect.yaml + sun.yaml + deconz.yaml
1 2 3 4 # Use deCONZ for zigbee devices deconz: host: !secret deconz_host port: !secret deconz_port
1 2 # Track sun sun:
1 2 3 4 # Setup Home Connect for the appliances home_connect: client_id: !secret home_connect_client_id client_secret: !secret home_connect_client_secret
offtopic:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@coendeurloo Wat @Septillion aangeeft klopt inderdaad, voor de meeste knoppen zijn wel blueprints beschikbaar, maar op zich is het niet heel ingewikkeld.
Dit is een automation van mijzelf voor een Xiaomi knop
https://github.com/TheFes...reading_light_pepijn.yaml
Dit is een automation van mijzelf voor een Xiaomi knop
https://github.com/TheFes...reading_light_pepijn.yaml
Is er iets veranderd met de upgrade naar HA 8.0 waardoor een aantal van mijn Evohome sensoren niet meer werken?
Ik had dit en dat gaf netjes de woonkamer temperatuur terug:
Na de upgrade naar HA 8.0 werkt dit niet meer. Ik dacht dat het te maken had met legacy-programmeerwerk, dus veranderd naar dit:
dit werkt in de "developers tools" sectie goed en ik krijg de waarde te zien. Maar als ik sensor.woonkamer_termperatuur op een kaart zet, krijg ik een NaN...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - unique_id: woonkamer_current_temperature state: 'state_attr("climate.woonkamer.current_temperature") | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature availability: 'state_attr("climate.woonkamer.current_temperature") | is_number }}' |
Na de upgrade naar HA 8.0 werkt dit niet meer. Ik dacht dat het te maken had met legacy-programmeerwerk, dus veranderd naar dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - sensor: - unique id: woonkamer_current_temperature unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature state: > {{ state_attr("climate.woonkamer" , "current_temperature") | replace(" ", "") | float() }} availability: > {{ state_attr("climate.woonkamer" , "current_temperature") | is_number }} |
dit werkt in de "developers tools" sectie goed en ik krijg de waarde te zien. Maar als ik sensor.woonkamer_termperatuur op een kaart zet, krijg ik een NaN...
Config redelijk op orde aan het krijgen dus het lijkt me zinvol om hem weg te schrijven naar Github. Dat werkt opzich best prima, alleen krijg ik het niet voor elkaar om een bash bestand via Home Assistant uit te laten voeren.
Ik lees van alles over shell_command maar er gebeurt helemaal niets.. Iemand die dit wel werkend heeft?
Ik lees van alles over shell_command maar er gebeurt helemaal niets.. Iemand die dit wel werkend heeft?
HA OS is puur het OS waar HA Core op draait, dat heeft geen effect op de werking van sensoren of wat dan ook. Dus nee, er is niets in HA OS 8.0 veranderd waardoor deze sensoren niet meer werken.B-Force schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:16:
Is er iets veranderd met de upgrade naar HA 8.0 waardoor een aantal van mijn Evohome sensoren niet meer werken?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - unique_id: woonkamer_current_temperature state: 'state_attr("climate.woonkamer.current_temperature") | replace(" ", "") | float }}' unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature availability: 'state_attr("climate.woonkamer.current_temperature") | is_number }}'
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - sensor: - unique id: woonkamer_current_temperature unit_of_measurement: '°C' name: "Woonkamer temperatuur" state_class: measurement device_class: temperature state: > {{ state_attr("climate.woonkamer" , "current_temperature") | replace(" ", "") | float() }} availability: > {{ state_attr("climate.woonkamer" , "current_temperature") | is_number }}
In je oude code missen de opening-tags van je templates ({{) dus die hebben nooit gewerkt.
In je nieuwe template vraag ik me af wat je precies doet met die replace? Als er een komma in die waarde zit (wat ik betwijfel) zal het geen nummer zijn volgens HA, en dan zal je sensor altijd unavailable geven.
En ik weet ook niet precies wat je bedoelt met legacy programmeerwerk? Beide templates zijn het nieuwe format, en dus niet het legacy format. Bij de ene staat er een key sensor: boven, die wel of niet nodig kan zijn (afhankelijk van waar je de code geplaatst hebt en hoe je die include) en gebruik je multi line format in plaats van single line, maar er is niets legacy aan één van die twee.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 19-05-2022 22:24 ]
Ik heb wel een shell command werkend, maar ik weet niet wat je precies probeert de doen en wat je code is.Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:31:
Config redelijk op orde aan het krijgen dus het lijkt me zinvol om hem weg te schrijven naar Github. Dat werkt opzich best prima, alleen krijg ik het niet voor elkaar om een bash bestand via Home Assistant uit te laten voeren.
Shell command heb ik ook:TheFes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Ik heb wel een shell command werkend, maar ik weet niet wat je precies probeert de doen en wat je code is.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| # Go to /config folder or # Change this to your Home Assistant config folder if it is different # sudo cd /config # Clear cached sudo git rm -r --cached . # Add all files to the repository with respect to .gitignore rules sudo git add . # Commit changes with message with current date stamp sudo git commit -m "config files on `date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S'`" # Push changes towards GitHub sudo git push -u origin master |
Maar zelfs onder een crontab wil hij dus niets uitvoeren
Doe ik zelf via ssh inloggen en ./gitupdate.sh dan werkt het allemaal prachtig
Bash:
1
| * * * * * ./gitupdate.sh > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt |
Output.txt blijft dus mooi leeg
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 19-05-2022 14:39 ]
Ik denk dat de crontab niet werkt omdat het pad van je gitupdate.sh niet klopt. Als je daar het volledige pad neerzet zou het moeten werken.Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Shell command heb ik ook:
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 # Go to /config folder or # Change this to your Home Assistant config folder if it is different # sudo cd /config # Clear cached sudo git rm -r --cached . # Add all files to the repository with respect to .gitignore rules sudo git add . # Commit changes with message with current date stamp sudo git commit -m "config files on `date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S'`" # Push changes towards GitHub sudo git push -u origin master
Maar zelfs onder een crontab wil hij dus niets uitvoeren![]()
![]()
Doe ik zelf via ssh inloggen en ./gitupdate.sh dan werkt het allemaal prachtig
Bash:
1 * * * * * ./gitupdate.sh > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt
Output.txt blijft dus mooi leeg
Je kan anders even de crontab log bekijken
Bash:
1
| grep CRON /var/log/syslog |
Waarom voer je de git commandos uit met sudo? Hier gaat mijn nekhaar van omhoog staan
Sudo omdat je gaat zoeken wat het zou kunnen zijn, die zijn zo weer weg gehaaldgolles schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Ik denk dat de crontab niet werkt omdat het pad van je gitupdate.sh niet klopt. Als je daar het volledige pad neerzet zou het moeten werken.
Je kan anders even de crontab log bekijken
Bash:
1 grep CRON /var/log/syslog
Waarom voer je de git commandos uit met sudo? Hier gaat mijn nekhaar van omhoog staan
Online las ik nog even dat je /bin/bash moest toevoegen, nog nooit eerder mee gemaakt maar toch geprobeerd:
Bash:
1
| * * * * * /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt |
Werkt dus ook niet.
In de logs:
code:
1
| May 19 14:50:01 server CRON[2289310]: (toppe) CMD (/bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt) |
Oke, de haartjes zijn weer naar benden :-)Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:51:
Sudo omdat je gaat zoeken wat het zou kunnen zijn, die zijn zo weer weg gehaald
Is gitupdate.sh wel executable?Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:51:
Online las ik nog even dat je /bin/bash moest toevoegen, nog nooit eerder mee gemaakt maar toch geprobeerd:
Bash:
1 * * * * * /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt
Werkt dus ook niet.
In de logs:
code:
1 May 19 14:50:01 server CRON[2289310]: (toppe) CMD (/bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" > /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt)
Bash:
1
| chmod +x gitupdate.sh |
Probeer dit eens:
Bash:
1
| * * * * * /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" >> /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt 2>&1 |
Dit zorgt ervoor dat alle output aan de file toegevoegd wordt en niet elke keer leeggegooird wordt (>> vs >) + daarnaast worden ook de errors in de file geschreven (2 > 1).
Zelf gebruik ik /bin/bash -c niet, ik heb een shebang regel in mijn script staan
Bash:
1
2
3
| #!/usr/bin/env bash
etc... |
Crontab:
Bash:
1
| 0 3 * * * /home/x/y/scripts/backup.sh >> /var/log/y-backup.log 2>&1 |
Nope. Heeft geen enkel effectgolles schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Oke, de haartjes zijn weer naar benden :-)
[...]
Is gitupdate.sh wel executable?
Bash:
1 chmod +x gitupdate.sh
Probeer dit eens:
Bash:
1 * * * * * /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" >> /usr/share/hassio/homeassistant/output.txt 2>&1
Dit zorgt ervoor dat alle output aan de file toegevoegd wordt en niet elke keer leeggegooird wordt (>> vs >) + daarnaast worden ook de errors in de file geschreven (2 > 1).
Zelf gebruik ik /bin/bash -c niet, ik heb een shebang regel in mijn script staan
Bash:
1 2 3#!/usr/bin/env bash etc...
Crontab:
Bash:
1 0 3 * * * /home/x/y/scripts/backup.sh >> /var/log/y-backup.log 2>&1
hmm, dan zou ik dit eens op regel 1 in je script zettenToppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Nope. Heeft geen enkel effectoutput blijft leeg.
Bash:
1
| echo "hoi" |
Dan zou er toch echt output moeten komen in de file
Edit:
Wat gebeurd er trouwens als je
Bash:
in de terminal uitvoert?1
| /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh" |
Ik weet niet op welke distro je zit, maar ik heb geen bash in /bin.
Je kan vinden waar je bash staat door:
Bash:
1
| which bash |
[ Voor 31% gewijzigd door golles op 19-05-2022 15:24 ]
Ik draai 'm in een Docker container. Blijkbaar wil hij het gewoon niet doen, als ik namelijk gitupdate.sh verplaats naar ~ dan begint hij weer te janken over rechten.golles schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:17:
[...]
hmm, dan zou ik dit eens op regel 1 in je script zetten
Bash:
1 echo "hoi"
Dan zou er toch echt output moeten komen in de file
Edit:
Wat gebeurd er trouwens als je
Bash:in de terminal uitvoert?
1 /bin/bash -c "/usr/share/hassio/homeassistant/gitupdate.sh"
Ik weet niet op welke distro je zit, maar ik heb geen bash in /bin.
Je kan vinden waar je bash staat door:
Bash:
1which bash
't komt dan wel een keer, handmatig is niet zoveel werk gelukkig
heb je een docker container met een cron daemon erin draaien?Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:30:
[...]
Ik draai 'm in een Docker container. Blijkbaar wil hij het gewoon niet doen, als ik namelijk gitupdate.sh verplaats naar ~ dan begint hij weer te janken over rechten.
Oke, maar doe je ook je git acties in je docker container?Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:30:
[...]
Ik draai 'm in een Docker container. Blijkbaar wil hij het gewoon niet doen, als ik namelijk gitupdate.sh verplaats naar ~ dan begint hij weer te janken over rechten.
Waarom niet het script laten uitvoeren door de cron van je host?
Dat doe ik ook, alleen zit de info in /usr/share/hassio en ik vermoed dat de rechten op die map anders zijn ofzo.golles schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Oke, maar doe je ook je git acties in je docker container?
Waarom niet het script laten uitvoeren door de cron van je host?
Doe ik namelijk in dit map ./gitupdate.sh dan werkt het zonder problemen. Doe ik het in een cronjob dan werkt. het gewoon niet.
borft schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:51:
[...]
heb je een docker container met een cron daemon erin draaien?
code:
1
2
3
4
5
| Home Assistant Core 2022.5.5 Home Assistant Supervisor 2022.05.2 Kernel version 5.10.0-11-amd64 |
Heb de SSH & Terminal add-on geïnstalleerd en die kent crontab -e ja. Alleen kan ik dus echt helemaal nergens de /config map vinden. Er staat er wel één maar die is leeg.
mogelijk dat je script alleen werkt als het vanuit die directory aangeroepen wordt. In dat geval kan je het commando in de cronjob aanpassen naar:Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Dat doe ik ook, alleen zit de info in /usr/share/hassio en ik vermoed dat de rechten op die map anders zijn ofzo.
Doe ik namelijk in dit map ./gitupdate.sh dan werkt het zonder problemen. Doe ik het in een cronjob dan werkt. het gewoon niet.
Bash:
1
| cd /usr/share/blablabla && ./gitupdate.sh |
geen idee hoe dat werkt, maar als je de crond op de host gebruikt, terwijl het script in een container staat, gaat het natuurlijk niet werken.Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:05:
[...]
code:
1 2 3 4 5 Home Assistant Core 2022.5.5 Home Assistant Supervisor 2022.05.2 Kernel version 5.10.0-11-amd64
Heb de SSH & Terminal add-on geïnstalleerd en die kent crontab -e ja. Alleen kan ik dus echt helemaal nergens de /config map vinden. Er staat er wel één maar die is leeg.
[ Voor 33% gewijzigd door borft op 19-05-2022 16:09 ]
Ik doe niets in of met de container. Als ik gewoon de configuratie bestanden ergens in die container kan vinden dan zet ik gitupdate wel in die map en draai ik in de container een crontab maar die bestanden zijn nergens te vinden.borft schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:08:
[...]
mogelijk dat je script alleen werkt als het vanuit die directory aangeroepen wordt. In dat geval kan je het commando in de cronjob aanpassen naar:
Bash:
1 cd /usr/share/blablabla && ./gitupdate.sh
[...]
geen idee hoe dat werkt, maar als je de crond op de host gebruikt, terwijl het script in een container staat, gaat het natuurlijk niet werken.
Dus: gitupdate.sh staat NIET in de container!
Edit: Lijkt te werken. Wel een rare manier hoor...:
code: Crontab
1
| * * * * * cd /usr/share/hassio/homeassistant && ./gitupdate.sh >> output.txt 2>&1 |
code: gitupdate.sh
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #!/bin/bash # Go to /config folder or # Change this to your Home Assistant config folder if it is different # sudo cd /config # Clear cached sudo git rm -r --cached . # Add all files to the repository with respect to .gitignore rules sudo git add . # Commit changes with message with current date stamp sudo git commit -m "config files on `date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S'`" # Push changes towards GitHub sudo git push -u origin master |
Haal ik sudo weg of ik doe de crontab aanmaken als user ipv root: Stopt het met werken.
[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 19-05-2022 16:16 ]
Niet heel vreemd toch? het script doet al zijn operaties in de huidige directory, dus als je hem vanuit een andere directory aanroept, kan ie daar niets vinden.Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Ik doe niets in of met de container. Als ik gewoon de configuratie bestanden ergens in die container kan vinden dan zet ik gitupdate wel in die map en draai ik in de container een crontab maar die bestanden zijn nergens te vinden.
Dus: gitupdate.sh staat NIET in de container!
Edit: Lijkt te werken. Wel een rare manier hoor...:
code: Crontab
1 * * * * * cd /usr/share/hassio/homeassistant && ./gitupdate.sh >> output.txt 2>&1
code: gitupdate.sh
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 #!/bin/bash # Go to /config folder or # Change this to your Home Assistant config folder if it is different # sudo cd /config # Clear cached sudo git rm -r --cached . # Add all files to the repository with respect to .gitignore rules sudo git add . # Commit changes with message with current date stamp sudo git commit -m "config files on `date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S'`" # Push changes towards GitHub sudo git push -u origin master
Haal ik sudo weg of ik doe de crontab aanmaken als user ipv root: Stopt het met werken.
je zegt zelf letterlijk dit:
Toppe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:30:
[...]
Met draaien in een Docker bedoel ik HA, niet gitupdate.sh. Was niet duidelijk dusborft schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Niet heel vreemd toch? het script doet al zijn operaties in de huidige directory, dus als je hem vanuit een andere directory aanroept, kan ie daar niets vinden.
je zegt zelf letterlijk dit:
[...]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 19-05-2022 16:41 ]
Ik heb een sonoff (tasmota) die de stroom niet meer lijkt uit te schakelen.
Bij het schakelen hoor ik wel een klik en gaat de LED uit, ook het gerapporteerde voltage wordt 0.
Maar het aangesloten toestel blijft gewoon stroom krijgen.
Iemand dit al meegemaakt?
Bij het schakelen hoor ik wel een klik en gaat de LED uit, ook het gerapporteerde voltage wordt 0.
Maar het aangesloten toestel blijft gewoon stroom krijgen.
RPI4. Ik heb een oude SSD (64GB) die ik nog ergens had liggen aangesloten erop via een SATA to USB 3.1 cable. Voeding loopt ook door dat ding heen. Of dat kan ligt wel aan de voeding van je RPI en hoeveel die nu al trekt.makaa schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Welke HW gebruik jij? RPi 3/4?
Ik draai op een RPi 3 en bovenstaande komt mij erg bekend voor...
Voordat ik ga investeren in een NUC zou ik het graag willen proberen met een SSD (heb namelijk nog een oude liggen die ik hiervoor kan gebruiken, investering is dan minimaal, enkel een usb naar sata kabel).
Nu lees ik op internet dat de powersupply ook belangrijk is.
Kan mijn RPi3 een SSD voeden via usb?
Het schijnt dat de RPI niet met alle USB-SATA adapters goed kan omgaan, dus op basis van meerdere topics op HA Forum, waaronder deze ben ik voor de StarTech.com USB312SAT3CB gegaan.
Werkt als een zonnetje!
Okee, mijn bedoeling is om ook te starten met Home Assistant.
Eerst maar eens veilig beginnen met wat Hue schemerlampjes te gaan aansturen hiermee.
Het grote probleem op dit moment is alleen dat ik HAOS niet (goed) werkend krijg.
Ik hoop dat iemand met wat meer sjoegel van Linux/Debian/oid. me hiermee kan helpen.
Ik krijg namelijk op geen enkele manier enige vorm van een ethernet verbinding, en kan dus niets bereiken om in te stellen.
Mijn setup:
Ik heb het geprobeerd met HAOS 7.5/7.6/8.0 (flashen was eerst al een probleem want telkens fouten in balenaetcher, dus uiteindelijk file's maar gedownload en met Rufus op de SSD geflasht).
Dit zijn de schermen die ik krijg/waaruit ik enige vorm van info haal/kan halen, maar mijn linux/debian kennis is vrij laag.
Dus hoop dat iemand mij in redelijk eenvoudige taal even hierin aan de hand kan nemen want ik kom er niet uit.
P.S. bovenstaande betekend dus dat ik dit via de CLI moet gaan doen op de host of evt. via win10 laptop met het sata-dock.
Eerst maar eens veilig beginnen met wat Hue schemerlampjes te gaan aansturen hiermee.
Het grote probleem op dit moment is alleen dat ik HAOS niet (goed) werkend krijg.
Ik hoop dat iemand met wat meer sjoegel van Linux/Debian/oid. me hiermee kan helpen.
Ik krijg namelijk op geen enkele manier enige vorm van een ethernet verbinding, en kan dus niets bereiken om in te stellen.
Mijn setup:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Athlon 5350 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock AM1H-ITX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston KAC-VR316S/4G | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 37,12 | € 37,12 |
| 1 | Interfaces | Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 82,11 | ||
Ik heb het geprobeerd met HAOS 7.5/7.6/8.0 (flashen was eerst al een probleem want telkens fouten in balenaetcher, dus uiteindelijk file's maar gedownload en met Rufus op de SSD geflasht).
| Haos Home Assistant OS | ||
![]() | ![]() | |
Dit zijn de schermen die ik krijg/waaruit ik enige vorm van info haal/kan halen, maar mijn linux/debian kennis is vrij laag.
Dus hoop dat iemand mij in redelijk eenvoudige taal even hierin aan de hand kan nemen want ik kom er niet uit.
P.S. bovenstaande betekend dus dat ik dit via de CLI moet gaan doen op de host of evt. via win10 laptop met het sata-dock.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Relais dat blijft kleven? Zit er toevallig een verbruiker achter die veel vermogen vraagt (en daardoor vonken kan trekken)?BlackShadow schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:40:
Ik heb een sonoff (tasmota) die de stroom niet meer lijkt uit te schakelen.
[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 19-05-2022 17:29 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hmmm nee... Zou ik dan nog een klik horen?Gizz schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:25:
[...]
Relais dat blijft kleven? Zit er toevallig een verbruiker achter die veel vermogen vraagt (en daardoor vonken kan trekken)?
[YouTube: Why RELAYs go BOOM!!! And How to Use Them]
Het betreft mijn desktop computer die erachter zit.
Ik had de schakelaar zodanig geprogrammeerd dat hij enkel uitschakelde als mijn computer een tijd uit stond (indien bepaalde tijd minder dan 10 watt, schakel dan uit). Daardoor kon ik hem bvb via voice of vanop afstand laten opstarten.
Hij heeft dus nooit een hoog vermogen geschakeld.
@BlackShadow Als het contact slecht is door verkoling (door de vonken), dan is de weerstand hoog en kan de temperatuur oplopen. Daarbij kan je relais 'vast smelten'. Dan hoor je nog steeds het veertje dat ontspant, maar het contact blijft dan vast zitten. In het filmpje komt dit vanaf minuut 7 of zo aan bod.
Zoek maar eens op 'relay stuck closed'
Zoek maar eens op 'relay stuck closed'
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 19-05-2022 17:31 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Welke update volgorde is het meest optimale? Normaliter update ik eerst de addons en daarna de core maar de update van Z2M leverde een blank scherm op en veel waarschuwingen. Update van de core veranderde daar niets in en ik heb dus de oude versie van addon en core maar weer teruggezet en daarna weer de core update doorgevoerd. Dan blijft het in ieder geval werken maar optimaal is het niet natuurlijk.
@BlackShadow Klinkt inderdaad alsof de contacten vast zitten. Computer heeft door de voeding wel een lelijke piek bij het inschakelen namelijk. Kan je nog prima een klik horen.
Ik heb een i4 die een webhook naar het ip-adres van de Dimmer 2 stuurt. Als ik op de i4 op een knop druk, dan zal de Dimmer 2 reageren.RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Voor mijn gevoel omschrijf je nu wat anders dan de originele vraag / mijn interpretatie daarvan?Als je een Shelly plaatst tussen schakelaar en lamp dan blijft de schakelaar inderdaad de lamp schakelen zonder wifi. Immers is zijn de switch inputs verbonden met het relais en schakelt die "lokaal". Tenzij je de Shelly configureert om de input en output detached te gebruiken. Waarbij de schakelaar puur een event geeft en niks met het relais / output doet, en je het relais via de webinterface, HA of whatever aanstuurt.
Wat dus niet zal werken is als je bv meerdere Shellys hebt en bij een druk op schakelaar / Shelly A je ook iets op Shelly B laat gebeuren. Immers moet die communicatie tussen beide Shellys one way or another via wifi verlopen.
Al de Shelly schakelaars hebben blijkbaar een eigen server waar een we interface op draait (weet niet of ik dat goed omschrijf). Toen ik de schakelaars voor het eerst aan zette, kon ik via wifi met elke schakelaar verbinden en via het standaard ip-adres een pagina openen die op de schakelaar zelf staat. Die pagina werkt dus ook als de schakelaar helemaal stand alone aangesloten is (dus zonder router of enig andere toegang tot het internet). Dus de i4 stuurt zijn commando direct naar de Dimmer 2.
Ik draai hier op dezelfde setup, maar dan wel in een Virtualbox met Ubuntu Server als host. Werkt perfect.Annuk schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:18:
Okee, mijn bedoeling is om ook te starten met Home Assistant.
Mijn setup:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Athlon 5350 Boxed € 0,- € 0,- 1 Moederborden ASRock AM1H-ITX € 0,- € 0,- 1 Geheugen intern Kingston KAC-VR316S/4G € 44,99 € 44,99 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 250GB € 37,12 € 37,12 1 Interfaces Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 82,11
Haos
Home Assistant OS[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je gebruik maakt van webhooks dan praat de Shelly i4 inderdaad direct met de dimmer. Denk er wel om dat je (voor de wifi verbinding) altijd een infrastructuur nodig hebt. Als je dus 1 router in huis hebt zonder access points, zullen je Shelly's niet werken wanneer deze router uit de lucht gaat. Als je wel access points hebt hangt het er vanaf of ze op hetzelfde access point zitten. Je hebt dus niet perse internet nodig, maar wel wifi.Xyphoid schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 01:06:
[...]
Ik heb een i4 die een webhook naar het ip-adres van de Dimmer 2 stuurt. Als ik op de i4 op een knop druk, dan zal de Dimmer 2 reageren.
Al de Shelly schakelaars hebben blijkbaar een eigen server waar een we interface op draait (weet niet of ik dat goed omschrijf). Toen ik de schakelaars voor het eerst aan zette, kon ik via wifi met elke schakelaar verbinden en via het standaard ip-adres een pagina openen die op de schakelaar zelf staat. Die pagina werkt dus ook als de schakelaar helemaal stand alone aangesloten is (dus zonder router of enig andere toegang tot het internet). Dus de i4 stuurt zijn commando direct naar de Dimmer 2.
Als er geen wifi connectie met een netwerk gemaakt kan worden, gaan Shellies inderdaad een eigen access point aanmaken, waarop je kunt inloggen. Dit is zodat je de juiste instellingen kunt doen, en er voor kunt zorgen dat ze wel op een netwerk zitten.Xyphoid schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 01:06:
[...]
Ik heb een i4 die een webhook naar het ip-adres van de Dimmer 2 stuurt. Als ik op de i4 op een knop druk, dan zal de Dimmer 2 reageren.
Als jij wifi wegvalt omdat jouw router kapot gaat ofzo, dan zullen ze ook overgaan naar deze stand. In die stand kunnen ze echter niet met elkaar communiceren, deze access points kunnen elkaar niet vinden. Dus als jouw wifi netwerk om welke reden dan ook wegvalt, zullen die webhooks niet meer aankomen.
Met Zigbee devices kan wel een directe verbinding tussen bijvoorbeeld een knop en een lamp gemaakt worden, waardoor dus ook als het centrale netwerk wegvalt (doordat de Zigbee stick stuk is ofzo) dan kun je nog steeds met die knop de lamp schakelen.
@Annuk Kan je helaas niet helpen met het oplossen van het probleem, mijn Haos kreeg een ip adres van dhcp. Deze heb ik de gui later aangepast naar de juiste. Is het wellicht handiger om je machine te voorzien van Proxmox? Dan kan je later ook nog andere software draaien ipv enkel HA. Draai prima op simpele hardware. (Dell pc i3-6100, 8GB en 500GB SSD)
Vond gisterenavond nog een tip om de cpu belasting in proxmox te verlagen. Ging van 4% naar 1%.
Vond gisterenavond nog een tip om de cpu belasting in proxmox te verlagen. Ging van 4% naar 1%.
Whatever.
Mijn Google-Fu laat me even in de steek...
Ik heb een lego led-kitje gekocht. Die werkt op 3*AAA batterijen of USB. Ik wil wel meer van dat soort setjes hebben, maar dan wil ze alleen aan als ik daadwerkelijk aanwezig ben.
Zo'n automation is het probleem niet. Maar hoe kan ik simpel en goedkoop van 3*AAA of USB naar Home Assistant communiceren?
Ik zat te aan iets van Home Assistant. Maar allemaal (lange) usb-draden trekken en dan schakelen met een (bulky) stekker lijkt me best onhandig. Is er iets wat via batterij een circuit kan inschakelen/uitschakelen?
Set in kwestie:
https://www.kyglaring.com...ed?variant=40728397512913
Ik heb een lego led-kitje gekocht. Die werkt op 3*AAA batterijen of USB. Ik wil wel meer van dat soort setjes hebben, maar dan wil ze alleen aan als ik daadwerkelijk aanwezig ben.
Zo'n automation is het probleem niet. Maar hoe kan ik simpel en goedkoop van 3*AAA of USB naar Home Assistant communiceren?
Ik zat te aan iets van Home Assistant. Maar allemaal (lange) usb-draden trekken en dan schakelen met een (bulky) stekker lijkt me best onhandig. Is er iets wat via batterij een circuit kan inschakelen/uitschakelen?
Set in kwestie:
Het kan gevoed worden met USB, dan kun je ook een slimme steker gebruiken van bv Zigbee of ESP-Tasmota als je dat ik huis hebt, geen gedoe met dure meterslange USB kabels in huisWaah schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:54:
Mijn Google-Fu laat me even in de steek...
Set in kwestie:
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/jkfvnsE8rEAeXIBvXpu8EJHD.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/D6jwu8FAPwEXw1QBXoEPJn8n.jpg?f=fotoalbum_small)