Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
zoeperman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:49:
Dat kan wel, met een losse automation die zelf de entity update middels de service homeassistant.update_entity
zie bijvoorbeeld hier:
https://community.home-as...le-interval-scan/112600/2
Dan moet de sensor wel zo ingesteld zijn dat hij niet zelf al op een vast interval update. De meeste sensoren uit integraties zullen dat al doen, ofwel updates gepusht krijgen.

Voor je eigen gemaakte template sensors zou je template triggers kunnen toevoegen om het variabel te maken.

Voor deze tgtg sensor zou je een heel groot interval kunnen ingeven en dan manueel kunnen vernieuwen.

Maar goed, het ligt dus maar aan de mogelijkheden van de sensor.

@HoppyF waarom wil je dit?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 22:06
TheFes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:56:
[...]

Dan moet de sensor wel zo ingesteld zijn dat hij niet zelf al op een vast interval update. De meeste sensoren uit integraties zullen dat al doen, ofwel updates gepusht krijgen.

Voor je eigen gemaakte template sensors zou je template triggers kunnen toevoegen om het variabel te maken.

Voor deze tgtg sensor zou je een heel groot interval kunnen ingeven en dan manueel kunnen vernieuwen.

Maar goed, het ligt dus maar aan de mogelijkheden van de sensor.

@HoppyF waarom wil je dit?
Dat kan ik niet uit de integratie opmaken of deze nu gepushed wordt of niet.
Ik vermoed van niet en dat daarom de scan_interval op 900 seconden staat.
Het gaat hier om de HACS TooGoodToGo integratie.

Waarom ik dit wil?
Het onnodig data opvragen terwijl er urenlang niets gebeurd lijkt mij niet nuttig.
Aan de andere kant wil je soms ook (overdag) een korte interval.
Bv iedere minuut.
Dat dan wel voor een kortere periode van bv een uur lang.
Dat is dan de volgende stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Waarom ik dit wil?
Het onnodig data opvragen terwijl er urenlang niets gebeurd lijkt mij niet nuttig.
Bv iedere minuut.
Ik dacht dat je vraag meer algemeen was, en je deze als voorbeeld had gebruikt.
Als het puur om deze sensor gaat, kijk of het werkt als je hem manueel update met de service hierboven, als dat werkt, kun je een interval van 3600 of 7200 instellen, en als je sneller informatie wil dmv een automation op het gewenste interval updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Waarom ik dit wil?
Bv iedere minuut.
Precies dit doe ik met mijn Waze sensors. Die heb ik ingesteld dat ze helemaal niet zelf updaten*, en update ik handmatig met een automation:
https://github.com/hmmbob...ation/updates.yaml#L1-L19

*: Scherm "integraties", 3 puntjes bij Waze, "systeem instellingen", "schakel polling voor updates in" uitzetten

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 26-02-2022 18:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

Rouwette

Rouwette.com

krizzziz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Hoe doe je dat? FW van de stick bijwerken?
Eigenlijk hetzelfde als de stick flashen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
oltk schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Precies waarom ik het je meld wat ik gedaan heb. Ik heb te vaak een nieuw kaartje op mijn RPi kunnen zetten en dan een backup van mijn (gedownloade) config. Daarom gekozen voor een wat meer fail-safe methode:
- HA neerzetten op een VM in proxmox
- De VM backuppen (met proxmox) op een externe plek
- de config wekelijks backuppen (neerzetten op een andere externe plek)
- de .db op een andere computer runnen

Wat wel wat geknutsel voor een n00b als ik ben (maar sterk in jatten van andermans code). Ik moet nog kijken hoe ik een backup van de db kan maken.

Onlangs wel ermee geconfronteerd dat ik het foolproof zijn nog niet geheel had overdacht. Mijn zigbee stick overleed ineens, en ik was mijn zigbee netwerk geheel kwijt. De lichten hebben 4 dagen lang tussen kerst en oud en nieuw aangestaan. Nu had niemand dat door in huis (want Kerst). Maar toch maar werk gemaakt van zigbee2mqtt (omdat ik begreep dat hierbij het netwerk op zigbee.db wordt bijgehouden en niet op de stick). Ook die .db sla ik een keer per week op een ander plek op.

De proof op de pudding is natuurlijk de volgende calamiteit. :/

edit: neurotisch als ik ben heb ik wel een reserve conbee2 stick gekocht, heb ik een reserve router in de kast liggen en heb ik nog een tweede NUC draaien waarop ik HA kan zetten mocht het moeten.
Niet specifiek voor jou, maar ik liep al tijden met een slecht-gebackuppte Home Assistant. En ook Proxmox.

Uiteindelijk voor deze optie gekozen, Proxmox + Synology Nas = simpele volledige backup (inclusief data, databases etc.)
https://kleypot.com/automatic-offline-backups/

Voor een totale Proxmox-noob zoals ik makkelijk in te stellen, makkelijk te herstellen. Is het overkill? Vast en zeker. Maar het is wel gewoon simpel O-) en volgens mij ook compleet. :+

voordeel is volgens mij, dat je dus niet enkel je VM backupped. Maar alle data die eraan hangt. Dus geen losse snapshots in Home Assistant maken, geen DB's backuppen etc. Als het mis gaat, gewoon hele image terugzetten en het werkt weer als vanouds.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 26-02-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
TheFes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Ik dacht dat je vraag meer algemeen was, en je deze als voorbeeld had gebruikt.
Als het puur om deze sensor gaat, kijk of het werkt als je hem manueel update met de service hierboven, als dat werkt, kun je een interval van 3600 of 7200 instellen, en als je sneller informatie wil dmv een automation op het gewenste interval updaten
Ook @Hmmbob
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het voorbeeld wat ik gaf komt overeen met de sensor zoals ik deze in mijn eigen configuration.yaml heb staan.
Vanwege de privacy heb ik mijn e-mail, tokens, sensor namen weggelaten en dus het algemene voorbeeld uit de documentatie van de TGTG integratie gebruikt.
Het relevante stukje zal wel het scan_interval deel zijn.

Ik ga het uitproberen door de tijd te verlengen en dan te kijken of er ondertussen nog wat data binnen komt.
Doet de integratie bv toch nog een polling met een andere tijdsinterval dan kom ik dat wel tegen.
Op zich is de tijd van polling wel interessant.

Stel dat het 16:00 is en er om het kwartier een poll wordt gedaan.
Om 16:06 komt er een item binnen waardoor de sensor van 0 naar 1 gaat (of van 0 naar 3 bv).
3 minuten later wordt het item verkocht en gaat de waarde weer naar 0.
De integratie doet weer een poll om 16:15 en ziet dat er niets is, de waarde is weliswaar 1 geweest maar daarna weer 0 geworden.
Kortom, ik kan dan iets gemist hebben doordat de interval te groot is.
Ik zal dit nog verder moeten testen want kan dit nog niet aantonen dat zoiets gebeurd is.
Tot nu toe lijkt het erop dat ik alles wel gezien heb.
De waardes worden in de geschiedenis in grafieken getoond.

De interval staat nu op 300 (5 minuten) dus.
Dat is al redelijk kort waardoor de kans groot is dat je alles wel pakt.

Als ik eenmaal weet dat de scan_interval inderdaad de bepalende factor is dan ga ik deze wel proberen te automatiseren want zoals gezegd hoeft er niet dag en nacht continu gepolled te worden.

@Hmmbob
Je noemde drie puntjes, systeem instellingen.
Deze bestaat niet want het is een HACS integratie.
Bij HACS, integraties, TGTG zie ik deze wel staan echter bij Instellingen, Apparaten Diensten, integraties tab, staat niets van de TGTG.
Integratie toevoegen en zoeken naar TGTG of soortgelijke benaming levert niets op.
Die is er dus blijkbaar ook niet.
Het is sowieso een vreemde integratie want het kost heel wat moeite om de tokens van mijn TGTG account op te vragen. Uiteindelijk is dat wel gelukt op een aparte PC met Linux.

In het manifest.json bestand van deze integratie staat dit.
Cloud polling.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "domain": "tgtg",
  "name": "TooGooToGo",
  "version": "4.0.0",
  "documentation": "https://github.com/Chouffy/home_assistant_tgtg",
  "issue_tracker": "https://github.com/Chouffy/home_assistant_tgtg/issues",
  "codeowners": ["@chouffy"],
  "requirements": ["tgtg>=0.11.0"],
  "iot_class": "cloud_polling"
}

Update:
De drie puntjes en systeeminstellingen bestaat bij andere integraties wel bv Buienradar.
Dan staat er een schakelaar met zoiets als dit.
Schakel polling voor updates in.
Of Home Assistant automatisch moet pollen voor Buienradar entiteiten updates.

Nogmaals, voor TGTG bestaat de instellingen niet.
HA zal dus niet pollen, dat moet de TGTG integratie zelf doen.
Vandaar de scan_interval optie (vermoed ik….).

[ Voor 13% gewijzigd door HoppyF op 26-02-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Waah schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Niet specifiek voor jou, maar ik liep al tijden met een slecht-gebackuppte Home Assistant. En ook Proxmox.

Uiteindelijk voor deze optie gekozen, Proxmox + Synology Nas = simpele volledige backup (inclusief data, databases etc.)

Voor een totale Proxmox-noob zoals ik makkelijk in te stellen, makkelijk te herstellen. Is het overkill? Vast en zeker. Maar het is wel gewoon simpel O-) en volgens mij ook compleet. :+

voordeel is volgens mij, dat je dus niet enkel je VM backupped. Maar alle data die eraan hangt. Dus geen losse snapshots in Home Assistant maken, geen DB's backuppen etc. Als het mis gaat, gewoon hele image terugzetten en het werkt weer als vanouds.
Ik heb inmiddels ook een dergelijke oplossing. Alleen dan kan je (weet ik uit ervaring) nog steeds meemaken dat een stukje hardware er ineens geen zin meer in heeft. Mijn Conbee-II stick hield er om onverklaarbare redenen mee op na een update. Een restore naar het vorige punt hielp niet -want de conbee was niet meer aan te slingeren. Ik heb nu 1 nieuwe (Sonoff) stick en een reserve (het was overigens een hele hoop werk om alle zigbee devices weer aan te melden). De WAF ging even niet zo lekker. Alles wordt namelijk, als gevolg van een doorgeschoten hobby tijdens die ellendige corona tijd, zo zoetjes aan gecontroleerd door HA. Ik heb daarom ook mijn VM's gespreid over 2 NUCs zodat ik die ook als reserve kan inzetten. Filosofie: binnen een kwartier weer online zijn met HA :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
@oltk hardware falen is natuurlijk niet uit te sluiten. Maar een 2e NUC, met een kopie van de eerste die niet draait.... En als de eerdte niet reageert dat de 2e dan opstart...

Ik zie mogelijkheden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik heb weer waarschijnlijk een beginnersvraag, maar hopelijk wil iemand 'm beantwoorden.
Ik heb een Sonos One speaker die ik in home assistant heb opgenomen. Nu zit de stekker daarvan heel vaak niet in het stopcontact, omdat ie niet in gebruik is, maar als ie wel in gebruik is, wil ik 'm ook vanuit home assistant kunnen bedienen. Alleen ziet home assistant wel dat ie unavailable is als de stekker uit het stopcontact is, maar hij krijgt nooit door dat ie weer available is als ie weer aanstaat. Ik heb ooit een keer een knop gevonden om de status te refreshen (kan 'm nu al niet meer vinden), maar ik wil dat ie automatisch doorheeft dat de Sonos er weer is. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Ook @Hmmbob
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het voorbeeld wat ik gaf komt overeen met de sensor zoals ik deze in mijn eigen configuration.yaml heb staan.
Vanwege de privacy heb ik mijn e-mail, tokens, sensor namen weggelaten en dus het algemene voorbeeld uit de documentatie van de TGTG integratie gebruikt.
Het relevante stukje zal wel het scan_interval deel zijn.

Ik ga het uitproberen door de tijd te verlengen en dan te kijken of er ondertussen nog wat data binnen komt.
Doet de integratie bv toch nog een polling met een andere tijdsinterval dan kom ik dat wel tegen.
Op zich is de tijd van polling wel interessant.

Stel dat het 16:00 is en er om het kwartier een poll wordt gedaan.
Om 16:06 komt er een item binnen waardoor de sensor van 0 naar 1 gaat (of van 0 naar 3 bv).
3 minuten later wordt het item verkocht en gaat de waarde weer naar 0.
De integratie doet weer een poll om 16:15 en ziet dat er niets is, de waarde is weliswaar 1 geweest maar daarna weer 0 geworden.
Kortom, ik kan dan iets gemist hebben doordat de interval te groot is.
Ik zal dit nog verder moeten testen want kan dit nog niet aantonen dat zoiets gebeurd is.
Tot nu toe lijkt het erop dat ik alles wel gezien heb.
De waardes worden in de geschiedenis in grafieken getoond.

De interval staat nu op 300 (5 minuten) dus.
Dat is al redelijk kort waardoor de kans groot is dat je alles wel pakt.

Als ik eenmaal weet dat de scan_interval inderdaad de bepalende factor is dan ga ik deze wel proberen te automatiseren want zoals gezegd hoeft er niet dag en nacht continu gepolled te worden.

@Hmmbob
Je noemde drie puntjes, systeem instellingen.
Deze bestaat niet want het is een HACS integratie.
Bij HACS, integraties, TGTG zie ik deze wel staan echter bij Instellingen, Apparaten Diensten, integraties tab, staat niets van de TGTG.
Integratie toevoegen en zoeken naar TGTG of soortgelijke benaming levert niets op.
Die is er dus blijkbaar ook niet.
Het is sowieso een vreemde integratie want het kost heel wat moeite om de tokens van mijn TGTG account op te vragen. Uiteindelijk is dat wel gelukt op een aparte PC met Linux.

In het manifest.json bestand van deze integratie staat dit.
Cloud polling.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "domain": "tgtg",
  "name": "TooGooToGo",
  "version": "4.0.0",
  "documentation": "https://github.com/Chouffy/home_assistant_tgtg",
  "issue_tracker": "https://github.com/Chouffy/home_assistant_tgtg/issues",
  "codeowners": ["@chouffy"],
  "requirements": ["tgtg>=0.11.0"],
  "iot_class": "cloud_polling"
}

Update:
De drie puntjes en systeeminstellingen bestaat bij andere integraties wel bv Buienradar.
Dan staat er een schakelaar met zoiets als dit.
Schakel polling voor updates in.
Of Home Assistant automatisch moet pollen voor Buienradar entiteiten updates.

Nogmaals, voor TGTG bestaat de instellingen niet.
HA zal dus niet pollen, dat moet de TGTG integratie zelf doen.
Vandaar de scan_interval optie (vermoed ik….).
Ja, met scan_interval override je de standaard update interval van HA. In de code van tgtg zelf wordt geen interval gespecificeerd zag ik net.

Dus, daar kan je mee spelen inderdaad en dan een handmatige (snellere) update voor een kortere periode. Zie mijn Waze link voor code voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:39
tolunaygul12 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:45:
[...]

je kan eens kijken naar een shelly 1 module. deze heeft een relais contact en kan eventueel ook op lagere spanning werken.
Opeens ging het licht aan.. heb een zwave relay module tussen de transformator van de bel gestoken :) opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
ShaneV schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Opeens ging het licht aan.. heb een zwave relay module tussen de transformator van de bel gestoken :) opgelost :)
Simpel en effectief ! En in mijn ogen een stuk betrouwbaarder dan een wifi module ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:41
Ik heb een paar jaar terug een zigbee deconz 2 stick gekocht voor 80-100 zigbee devices. Ik ben er niet tevreden over, veel niet werkende apparaten enzo.

Ik draai HA op Proxmox en heb een aparte ubuntu machine waar ik deconz draai.

Is er ondertussen een betere stabiele oplossing? Of een andere stick die wel goed werkt?

Ik word wat gefrustreerd door niet werkende devices (vaak op momenten dat het echt niet uitkomt)

En ik draai hem uiteraard met usb verleng kabel

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 27-02-2022 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

TweakerVincent schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:12:
Ik heb een paar jaar terug een zigbee deconz 2 stick gekocht voor 80-100 zigbee devices. Ik ben er niet tevreden over, veel niet werkende apparaten enzo.

Ik draai HA op Proxmox en heb een aparte ubuntu machine waar ik deconz draai.

Is er ondertussen een betere stabiele oplossing? Of een andere stick die wel goed werkt?

Ik word wat gefrustreerd door niet werkende devices (vaak op momenten dat het echt niet uitkomt)

En ik draai hem uiteraard met usb verleng kabel
Kun je wat concreter zijn? Wat betekent "niet werkend enzo"? Heb je voldoende routers? Deel eens een plaatje van je mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:41
JBS schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:28:
[...]
Kun je wat concreter zijn? Wat betekent "niet werkend enzo"? Heb je voldoende routers? Deel eens een plaatje van je mesh?
Gewoon totaal niet stabiel, er valt altijd wel ergens een zigbee apparaat uit, heb genoeg routers. Is er een alternatief voor die stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TweakerVincent schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Gewoon totaal niet stabiel, er valt altijd wel ergens een zigbee apparaat uit, heb genoeg routers. Is er een alternatief voor die stick?
Lijkt me niet dat 't aan de Conbee stick ligt. Zelf ook in gebruik met een vergelijkbaar netwerk en ik herken je "valt uit enzo" niet, op sporadisch een Tradfri GU10 na.
Laat je mesh eens zien? Is de firmware van de Conbee up-to-date? Zitten er zwakke routers tussen wellicht? Zijn het steeds dezelfde die uitvallen? Zijn dat dan routers of end devices? Wat zie je in de log van deCONZ?

Maar, meer iets voor in het deCONZ topic?

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 27-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 17:26
TweakerVincent schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Deconz is software van Dresden Electronics. De Conbee wordt gemaakt door Dresden Electronics. Oftewel: Deconz is een "vendor lockin". Je kunt wel Zigbee2mqtt (en wellicht ook ZHA) als software gebruiken, met de Conbee, maar je kunt geen alternatieve stick gebruiken met Deconz (buiten de Raspberry Pi addon van Dresden). Wil je wat anders moet je dus van software wisselen.

Maar ik kan mij niet indenken dat de stick perse het probleem is. De Conbee 2 is gebaseerd op de CC2652 chip, en deze wordt gebruikt in (vrijwel?) elke moderne Zigbee stick. Ik verwacht persoonlijk eerder dat je inefficiënt gebruik maakt van Zigbee. Zoals bv een groep lampen niet op Zigbee niveau aanmaken maar met een light group werken in Homa Assistant. In het eerste geval kun je met één Zigbee bericht alle lampen in een kamer aan zetten, in het tweede geval wordt er één bericht per lamp gestuurd en dat leidt vaak tot problemen doordat het netwerk (tijdelijk) wordt overbelast waardoor een lamp dus niet aan gaat etc. Gebruik je een groep op Zigbee niveau is de kans op zo'n soort problemen een stuk kleiner. En hetzelfde met scenes: je kunt in Home Assistant heel mooi een scene maken waarin je bv 10 lampen aan laat gaan op een bepaalde kleur en dimniveau. Maar scenes kun je ook opslaan in de Zigbee lampen. In het laatste geval hoeft de Zigbee stick maar één berichtje te sturen "groep X activeer scene Y". In het eerste geval zul je wederom zien dat HA een sloot aan berichten naar Deconz stuurt om de lampen aan te zetten met instellingen... en vervolgens Deconz dus ook een sloot berichten het netwerk in stuurt waardoor dus ook weer het netwerk overbelast kan raken of berichten verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:11
Is er een manier om de data van een aantal sensors "onbeperkt" op te slaan en de rest default te laten?
Ik heb eerder zitten spelen met de recorder, met als gevolg dat ik mij energy dashboard om zeep had geholpen. :/

Reden is dat ik middels de TomTom API de status van een aantal laadpalen ophaal en deze data (beschikbaar / onbeschikbaar) langer wil bewaren. Maar verder blij ben met de default settings...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:21
@new_guy
Die zou ik dan in influxdb opslaan met Grafana eroverheen voor mooie grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Vrouwlief heeft een Samsung S22 Ultra.
Home Assistant app op geinstalleerd, welkoms-scherm, inloggen, werkt goed.
Echter, elke keer dat de app gestart wordt, kom ik opnieuw in het welkoms-scherm uit, dan kan ik klikken op volgende, dan klik ik op het adres, hoef niet meer in te loggen en de app werkt.
Uiteraard is het niet handig om elke keer bij het welkoms-scherm uit te komen als de app wordt gestart.
Tevens als ik bij instellingen kijk, zie ik niet dat ik kan kiezen voor instellingen van de app. Op andere telefoons van mij en de kinderen staat hier ook "instellingen van de companion app" bij maar hier niet.

App opnieuw geinstalleerd, gechecked op updates, alle rechten, ook tot opslag e.d. gegeven, geen resultaat.

Enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sBRsgN9YigP21YCxUWqKEpUjZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb9loFWuCDP9JdDZmV1prHs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fMKEgz3ctK1c0KHvZA1fGVXwok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnQNig9R2DXgHehVdh5ZBgiO.jpg?f=fotoalbum_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waah schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Ik doe het dubbel. Dus naast dat ik al mijn VM's naar m'n NAS backup, heb ik samba plugin op HA Supervisor geinstalleerd.
Vervolgens mount ik de /config en /backup op mijn NAS. Via een scriptje backup ik dagelijks alles wat in mijn mountpoints gemount is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash

for d in /volume1/mountpoints/*/
do
    cd "$d"
    tar -czf /volume1/backup/mountpoints/Backup/$(date +"%A")/$(basename "$PWD").tar.gz $d
done

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik wil een (template?) binary sensor maken die aan gaat als één specifieke binary sensor aan gaat, en uit gaat als "alle" binary sensors uit zijn (/de laatste uit gaat). Maar weet niet goed hoe dit te bereiken.

Enerzijds zou ik een binary sensor van platform: group kunnen aanmaken. Deze kan dan als trigger gebruikt worden. Maar dan weet ik neem ik aan niet welke sensor aan gaat? (de trigger variable zal neem ik aan verwijzen naar de group en niet de individuele entity). Maar uit zetten kan dan weer wel op basis van de group die uit gaat.
Anderzijds kan ik een oplossing maken waarbij ik de individuele sensoren als trigger gebruik, maar dan moet ik in het template controleren of beide sensoren aan/uit zijn om de sensor aan te zetten, en dat is ook niet ideaal.

Ter beeldvorming: het gaat hierbij bv om twee bewegingsmelders in één kamer. Één hangt boven de deur en dat dan alleen deze sensor de "afgeleide" sensor aan mag zetten. De andere sensor heeft dan een beter zicht in de ruimte maar deze geeft soms een false positive (door de wind van open raam). Daarom dat ik een afgeleide sensor wil maken die dus aan gaat als de sensor boven de deur aan gaat, en pas uit gaat als beide sensoren uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:39:
Ik wil een (template?) binary sensor maken die aan gaat als één specifieke binary sensor aan gaat, en uit gaat als "alle" binary sensors uit zijn (/de laatste uit gaat). Maar weet niet goed hoe dit te bereiken.

Enerzijds zou ik een binary sensor van platform: group kunnen aanmaken. Deze kan dan als trigger gebruikt worden. Maar dan weet ik neem ik aan niet welke sensor aan gaat? (de trigger variable zal neem ik aan verwijzen naar de group en niet de individuele entity). Maar uit zetten kan dan weer wel op basis van de group die uit gaat.
Anderzijds kan ik een oplossing maken waarbij ik de individuele sensoren als trigger gebruik, maar dan moet ik in het template controleren of beide sensoren aan/uit zijn om de sensor aan te zetten, en dat is ook niet ideaal.

Ter beeldvorming: het gaat hierbij bv om twee bewegingsmelders in één kamer. Één hangt boven de deur en dat dan alleen deze sensor de "afgeleide" sensor aan mag zetten. De andere sensor heeft dan een beter zicht in de ruimte maar deze geeft soms een false positive (door de wind van open raam). Daarom dat ik een afgeleide sensor wil maken die dus aan gaat als de sensor boven de deur aan gaat, en pas uit gaat als beide sensoren uit zijn.
Je zou dit kunnen probren, wel even de sensoren aanpassen.
Django/Jinja:
1
2
3
4
{%- set self = states('binary_sensor.combined_presence') %}
{%- set door = states('binary_sensor.door') %}
{%- set room = states('binary_sensor.room') %}
{{ door == 'on' or (room == 'on' and self = 'on') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik denk dat je ook gebruik kunt maken van service calls om de tweede sensor in bepaalde omstandigheden toe te voegen, of te verwijderen uit de groep.

Dit idee:
https://flemmingss.com/ho...ageable-through-lovelace/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@RobertMe Da zou ik zelf niet met een binaire sensor af proberen te vangen. Waarom dat niet gewoon werkelijk in de logica van een automation stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 19:25
RobertMe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:39:

Ik heb iets soortgelijks gedaan om bezetting in een kamer te bepalen, dat alleen motion sensoren de sensor aan mogen zetten en media spelers de sensor aan mogen houden:
golles in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Misschien kun je hier iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Ik zit nu met iets vreemds. Vandaag heeft Ziggo mijn router vervangen. In de nieuwe router netjes de port-forwardings weer ingesteld.

Nu kan ik alleen intern niet meer HomeAssistant benaderen (geen enkele mogelijkheid) , maar op 4g weer wel. Ditzelfde issue heb ik met mijn camera's. Intern niet, maar extern wel.

Ik heb DuckDNS gechecked, die had netjes het nieuwe IP al overgenomen.

Waar kan dit mis gaan nu?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Earth, the final frontier

water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:26:
Ik zit nu met iets vreemds. Vandaag heeft Ziggo mijn router vervangen. In de nieuwe router netjes de port-forwardings weer ingesteld.

Nu kan ik alleen intern niet meer HomeAssistant benaderen (geen enkele mogelijkheid) , maar op 4g weer wel. Ditzelfde issue heb ik met mijn camera's. Intern niet, maar extern wel.

Ik heb DuckDNS gechecked, die had netjes het nieuwe IP al overgenomen.

Waar kan dit mis gaan nu?
Heb jij een interne dns, of niet en vertrouw je op een externe dns?

Sommige modems kunnen hier niet tegen, zo’n loop van intern -> extern en weer terug naar intern. KPN modems zijn hier beroemd mee geworden 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mars Warrior schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Heb jij een interne dns, of niet en vertrouw je op een externe dns?

Sommige modems kunnen hier niet tegen, zo’n loop van intern -> extern en weer terug naar intern. KPN modems zijn hier beroemd mee geworden 8)
Hoe zie ik de interne of externe?
In het ziggo modem staat dit:
DNS Override: Disabled
IPv4 DNS Servers:
84.116.46.22
84.116.46.23

de optie DNS override staat uit.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Welke router is het? Er is misschien geen hairpin NAT (of ondersteuning daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Coppertop schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:50:
Welke router is het? Er is misschien geen hairpin NAT (of ondersteuning daarvoor).
De UBC1318ZG (zwarte), hiervoor stond de standaard witte er.

UPNP heb ik uitgezet omdat ik alle portforwardings erin heb gezet .

In de webbrowser krijg ik een 404.
In de app krijg ik (op wifi want op 4g werkt het) : The certificate for this server is invalid. You might want be connecting to a server that is pretending to xxxx.duckdns.org which could put your confidential information at risk. NSURLErrorDomain -1202

[ Voor 41% gewijzigd door water_escape op 28-02-2022 20:07 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Earth, the final frontier

water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:53:
[...]
De UBC1318ZG (zwarte), hiervoor stond de standaard witte er.

UPNP heb ik uitgezet omdat ik alle portforwardings erin heb gezet .

In de webbrowser krijg ik een 404.
In de app krijg ik (op wifi want op 4g werkt het) : The certificate for this server is invalid. You might want be connecting to a server that is pretending to xxxx.duckdns.org which could put your confidential information at risk. NSURLErrorDomain -1202
Volgens Ziggo forum, https://community.ziggo.n...ar-van-buiten/td-p/894464, ondersteund modem geen hairpin nat.

Dan moet je dus of een adblocker als pi-hole of adgaurd gaan draaien die een interne dns kunnen aanbieden, of zoals oo het ziggo forum staat je hosts bestand op de pc wijzigen. Alleen doet dat niks voor je smartphone enzo.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mars Warrior schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Volgens Ziggo forum, https://community.ziggo.n...ar-van-buiten/td-p/894464, ondersteund modem geen hairpin nat.

Dan moet je dus of een adblocker als pi-hole of adgaurd gaan draaien die een interne dns kunnen aanbieden, of zoals oo het ziggo forum staat je hosts bestand op de pc wijzigen. Alleen doet dat niks voor je smartphone enzo.
Heb ik weer...:(. Dan maar hopen dat de Unifi USGPRO of de simpelere Ubiquiti EdgeRouter X SFP ergens op voorraad komen om als router te nemen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Heb ik weer...:(. Dan maar hopen dat de Unifi USGPRO of de simpelere Ubiquiti EdgeRouter X SFP ergens op voorraad komen om als router te nemen.
De tip om dan pi-hole oid als dns te gebruiken vind ik wel een goeie, kan zelfs binnen HA draaien.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Sharky schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:27:
[...]

De tip om dan pi-hole oid als dns te gebruiken vind ik wel een goeie, kan zelfs binnen HA draaien.
Ik test het nu eerst met de host file, maar dit werkt niet. Ik heb <mijn ip> <xxx.duckdns.org/lovelace/default_view> ingevuld

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Ik test het nu eerst met de host file, maar dit werkt niet. Ik heb <mijn ip> <xxx.duckdns.org/lovelace/default_view> ingevuld
Je hebt je lokale adres ingevuld? Ik ben verder niet echt bekend met host files though.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:07
water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Je kunt in je hostfile volgens mij alleen (sub)domeinen invullen, dus
<mijnip> <xxx.duckdns.org>

maar dat is waarschijnlijk ook voldoende. De rest handelt de (web)server af.

[ Voor 10% gewijzigd door musicpixel op 28-02-2022 21:32 ]

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:35
water_escape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Hoe probeer je HA te bereiken op wifi? Is dat via http://192.168.x.x of https? Of duckdns? Maakt nogal wat uit. Als je een certificaat error krijgt dan lijkt me dat geen router probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-08 15:57
Hi,

ik heb een vraag mbt de ModBus over TCP configuration. Ik heb het menu op de SolarEdge 2200h doorlopen en via communication -> LAN -> Modbus gegaan. Echter zie ik wel 'DISABLE' staan en kan ik poort wijzigen - maar ik lijk het niet te kunnen enablen. Hoe doe ik dat?

Ik heb inmiddels ook Modbus op HA geladen en zie wel allemaal sensoren. 227 stuks - heb maar alles aangevinkt - maar zonder waardes. Dus ik denk dat ik iets niet goed heb gedaan. Is modbus wellicht nog altijd disabled? Enige idee hoe ik dit kan veranderen?

thanks!

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:02

Chrisjuh_15

Facta non verba

Nadat ik in eerste instantie flink baalde dat de Aqara Draadloze Schakelaar H1 niet door ZHA ondersteund werd, ben ik als non-programmeur in custom_quirks gedoken en heb ik de schakelaar werkend gekregen! :) Weliswaar heb ik alleen een 'toggle' event nu, maar het is al meer dan ik vooraf met mijn kennis had verwacht.

Succesmomentjes zijn fijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Laatst online: 15:37

Niwla

dat dus....

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in HA voor onze nieuwe woning straks. Ik vraag me alleen af wat het belang van HA straks nog is met de komst van Matter?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Wat betreft matter heb ik daar nog niets van gezien. Dus dat is afwachten.

Het lijkt me dat dat een simpeler systeem wordt voor de a-technische buurvrouw.
Niet voor de Tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Niwla schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:21:
Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in HA voor onze nieuwe woning straks. Ik vraag me alleen af wat het belang van HA straks nog is met de komst van Matter?
Matter is toch geen automation maar een standaard omtrent connectiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Sharky schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Je hebt je lokale adres ingevuld? Ik ben verder niet echt bekend met host files though.
mijn externe ip adres

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
musicpixel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Je kunt in je hostfile volgens mij alleen (sub)domeinen invullen, dus
<mijnip> <xxx.duckdns.org>

maar dat is waarschijnlijk ook voldoende. De rest handelt de (web)server af.
zal hem even aanpassen naar dit als test

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
-Casper schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Hoe probeer je HA te bereiken op wifi? Is dat via http://192.168.x.x of https? Of duckdns? Maakt nogal wat uit. Als je een certificaat error krijgt dan lijkt me dat geen router probleem.
op de telefoon via de app (dus duckdns)
op de laptop via alle manier, maar niks werkt. Blijft hij op HA logo met retry staan. "unable to connect to HA"
edit: dat is de cashe, als ik het incognito doe geeft hij aan "onveilige website" , ga ik door, dan een 404.

[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 01-03-2022 08:08 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Dan verander je dus niets en maak je nog steeds gebruik van loopback dat je niet hebt. Geen idee of een host file lokale adressen ondersteunt, maar probeer dat eens.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Sharky schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Dan verander je dus niets en maak je nog steeds gebruik van loopback dat je niet hebt. Geen idee of een host file lokale adressen ondersteunt, maar probeer dat eens.
Zou ik dan niet ook al HA moeten kunnen benaderen wanneer ik het 192.x.x.x/8123 gebruik in de browser? Wat dit doet niks.
In HA app zie ik trouwens 192.168.x.x/24 staan...wat is die /24 ? (al heeft die er altijd gestaan)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
water_escape schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Zou ik dan niet ook al HA moeten kunnen benaderen wanneer ik het 192.x.x.x/8123 gebruik in de browser? Wat dit doet niks.
In HA app zie ik trouwens 192.168.x.x/24 staan...wat is die /24 ? (al heeft die er altijd gestaan)
die /24 is het subnet. Kan je wel op googlen voor wat uitleg.

Gezien je certificate error; je kan alleen je HA installatie via je duckdns adres bereiken of via je interne of externe IP adres. In het laatste geval krijg je wel een foutmelding als je een IP adres gebruikt dat je verbinding niet veilig is maar je kan doorklikken (vergeet geen https ervoor te zetten!). Dit werkt niet voor je mobiele app, die moet altijd via duckdns werken. Die klapt op die foutmelding en je hebt daar niet de mogelijkheid om de melding te negeren en alsnog door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Ah excuus, had ik niet meegekregen dat dat ook niet werkt.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Beekforel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:22:
[...]

Matter is toch geen automation maar een standaard omtrent connectiviteit?
Bij mijn weten is Matter bedoeld om de communicatie te standaardiseren. Dat je dus niet meer hebt dat je lampen van merk A niet aangesloten kunnen worden op de hub van merk B, maar dat je alle merken met elkaar kunt combineren. Dat zou voor Tweakers dus zeker ook interessant zijn. Dan hoef je bijvoorbeeld niet meer uit te zoeken of zigbee2mqtt iets wel ondersteunt. Als het gebruik maakt van Matter en Thread gebruikt, weet je dat het werkt met je Zigbee stick.

Maar verbeter me als ik ernaast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
[...]

Ik veronderstel dat het een typfout is maar voor alle zekerheid

192.x.x.x/8123 ==> 192.x.x.x:8123

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Kan iemand me helpen met een ESPHome modbus vraag? Had al een topic geopend maar nog geen reactie dus hoop dat het hier wel lukt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118498

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
Niwla schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:21:
Korte uitleg over Thread & Matter:
https://tweakers.net/revi...rms-thread-en-matter.html

Straks hebben we dus apparaten die Matter ondersteunen, maar de andere apparaten zullen niet meteen weg zijn. En ik denk dat er altijd wel apparaten zullen blijven die Matter niet zullen implementeren. Als je toch alles met elkaar wilt kunnen laten praten heb je nog steeds een centrale hub nodig die de vertaling voor je doet van het ene naar het andere.

Daarnaast verwacht ik dat je met HA een stuk flexibeler bent in het maken van je automations dan met een oplossing van een van de grote fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
-Casper schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:34:
[...]

die /24 is het subnet. Kan je wel op googlen voor wat uitleg.

Gezien je certificate error; je kan alleen je HA installatie via je duckdns adres bereiken of via je interne of externe IP adres. In het laatste geval krijg je wel een foutmelding als je een IP adres gebruikt dat je verbinding niet veilig is maar je kan doorklikken (vergeet geen https ervoor te zetten!). Dit werkt niet voor je mobiele app, die moet altijd via duckdns werken. Die klapt op die foutmelding en je hebt daar niet de mogelijkheid om de melding te negeren en alsnog door te gaan.
Klopt. Extern geen probleem om te benaderen.
Maar op intern netwerk op geen enkele manier. En dat begrijp ik niet. Ook niet door intern ip in de browser te typen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Kenhas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Ik veronderstel dat het een typfout is maar voor alle zekerheid

192.x.x.x/8123 ==> 192.x.x.x:8123
klopt, typo :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vandaag sinds lange tijd serieuze problemen gehad met HA. Ik draai al maanden supervisor in beta en dat gaat eigenlijk prima.
Ik merkte dat wat automations niet meer werkte (lamp aan in WC en garage bij beweging). Na wat onderzoek bleek dat hassio_dns iedere 8 seconden herstarte zonder enige goede reden waardoor HA geen communicatie meer had met deConz. Dit werd blijkbaar veroorzaakt door nieuwe DNS release van 9 uur geleden.
Triviale dingen geprobeerd zoals restart van docker container, LXC container, op GitHub gezocht naar issues etc. Uiteindelijk terug van beta naar stable en 'ha dns update' deed de truck om zo weer op oude versie te komen.

Mogelijk iets met apparmor te maken maar beperkte logs helpen natuurlijk ook niet echt en release notes zeggen niks over AppArmor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] corefile.sh: executing... 
[cont-init.d] corefile.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
plugin/mdns: An AppArmor policy prevents this sender from sending this message to this recipient; type="method_call", sender="(null)" (inactive) interface="org.freedesktop.DBus" member="Hello" error name="(unset)" requested_reply="0" destination="org.freedesktop.DBus" (bus)
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] done.
[s6-finish] waiting for services.
[s6-finish] sending all processes the TERM signal.
[s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.

Nu draait het allemaal weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Nadat ik een aantal weken moest wachten op onderdelen, de afgelopen dagen twee NFC-readers naar het ontwerp van adonno in elkaar gesoldeerd en vervolgens met ESPhome voorzien van firmware. Dat laatste was eerst even puzzelen (je moet er dus niet de stock-firmware opzetten), maar toen het eenmaal was gelukt pakte Home Assistant de readers meteen op.

Activiteiten koppelen aan Tags is ook makkelijk, krijg alleen mijn Yamaha Musiccasts spullen niet aan de gang via Spotify Connect. Uiteindelijk wel opgelost door Spotify lijsten te linken aan presets, maar idealiter zou dat ook via media_play.play_media moeten kunnen.

Erg leuk (ook voor mijn zoontje van bijna 3) om met een NFC kaartje muziek of iets via de Chromecast op te kunnen zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:38
Afgelopen week een paar avonden aan de slag geweest om TS011F_plug_1 draaiend te krijgen in Zigbee2MQTT, lukte maar niet.
Vandaag stond er een update klaar, die geïnstalleerd, en jawel! De plug wordt ondersteund. Toevoegen, en in gebruik nemen!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MJV schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:15:
Nadat ik een aantal weken moest wachten op onderdelen, de afgelopen dagen twee NFC-readers naar het ontwerp van adonno in elkaar gesoldeerd en vervolgens met ESPhome voorzien van firmware. Dat laatste was eerst even puzzelen (je moet er dus niet de stock-firmware opzetten), maar toen het eenmaal was gelukt pakte Home Assistant de readers meteen op.

Activiteiten koppelen aan Tags is ook makkelijk, krijg alleen mijn Yamaha Musiccasts spullen niet aan de gang via Spotify Connect. Uiteindelijk wel opgelost door Spotify lijsten te linken aan presets, maar idealiter zou dat ook via media_play.play_media moeten kunnen.

Erg leuk (ook voor mijn zoontje van bijna 3) om met een NFC kaartje muziek of iets via de Chromecast op te kunnen zetten :).
Ik gebruik daar Spotcast voor, daarmee kun je spotify op een specifiek cast device afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 23:06
Als ik zo in het logboek van HA kijk zo ik vb net volgende entries passeren
De HUE Aurelle staat hier gewoon al enkele uren gewoon non-stop te branden...
Ik stuur deze niet rechtstreeks aan maar gebruik de HUE-integratie.
Iemand die nog van dit soort dingen ziet ? Toch wel gek eigenlijk en vraag me of dit soort "glitch" is tussen de HUE-integratie en m'n HUE-bridge ... kan bijna niet anders ....

Hue Aurelle Jan is ingeschakeld
21:51:03 - 4 minuten geleden

Hue Aurelle Jan is niet meer beschikbaar
21:50:01 - 5 minuten geleden

21:49:23 - 6 minuten geleden

21:49:08 - 6 minuten geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

TheFes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Ik gebruik daar Spotcast voor, daarmee kun je spotify op een specifiek cast device afspelen.
Wauw, top! Was even puzzelen met instellen (cookies/codes) maar het werkt als de brandweer nu!

Wel gek dat de media_player.play_media gewoon niet helemaal werkt zoals gedocumenteerd. Daar zou je namelijk gewoon een spotify URL aan moeten kunnen voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
jvanhambelgium schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:00:
Als ik zo in het logboek van HA kijk zo ik vb net volgende entries passeren
De HUE Aurelle staat hier gewoon al enkele uren gewoon non-stop te branden...
Ik stuur deze niet rechtstreeks aan maar gebruik de HUE-integratie.
Iemand die nog van dit soort dingen ziet ? Toch wel gek eigenlijk en vraag me of dit soort "glitch" is tussen de HUE-integratie en m'n HUE-bridge ... kan bijna niet anders ....

21:51:03 - 4 minuten geleden

21:50:01 - 5 minuten geleden

21:49:23 - 6 minuten geleden

21:49:08 - 6 minuten geleden
Zoiets had ik niet zolang geleden ook.
De Hue Bridge heb ik van de spanning gehaald, daarna was het in orde.
De Hue Bridge draait normaal 24/7 en gaat nooit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
MJV schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:27:
[...]

Wauw, top! Was even puzzelen met instellen (cookies/codes) maar het werkt als de brandweer nu!

Wel gek dat de media_player.play_media gewoon niet helemaal werkt zoals gedocumenteerd. Daar zou je namelijk gewoon een spotify URL aan moeten kunnen voeren.
De volgende release maakt het gebruik van media makkelijker: https://rc.home-assistant.io/blog/2022/02/23/release-20223/
Ik gebruik zelf geen spotify, dus heb het niet heel aandachtig gelezen. Zelf ben ik blij met de nieuwe radio streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik gebruik nu de cardmod om mijn iconen een kleurtje te geven en dat werkt op zich prima. Alleen als ik een glance card daarna weer wil bewerken gooit hij alle toevoegingen weg en heb ik weer mijn blauwgrijze iconen terug. Is dat inderdaad zoals het hoort te werken of is dat een foutje in de editor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

golles schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:39:
[...]

De volgende release maakt het gebruik van media makkelijker: https://rc.home-assistant.io/blog/2022/02/23/release-20223/
Ik gebruik zelf geen spotify, dus heb het niet heel aandachtig gelezen. Zelf ben ik blij met de nieuwe radio streams.
Daar zitten wel een aantal interessante dingen bij, bijv. DLNA.

Spotify (/Connect) zou dus al moeten werken. Ik kan ook niet uitsluiten dat het niet toch de Yamaha Musiccast is die het probleem veroorzaakt. Het lukt namelijk wel om home-assistant die apparaten aan te laten zetten, alleen de playlist oppakken lukte niet. Maar nu dus opgelost met spotcast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
het is nog vreemder geworden.

als ik naar https://<myname>.duckdns.org/ ga in een incognito venster gaat de pagina naar de inlogpagina van de router...

Ik snap nu totaal niet meer hoe ik weer binnen mijn eigen netwerk in kan loggen op HA....

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb thuis een 3 tal wifi lampen welke op het Tuya platform draaien. Kan deze bedienen vanuit HA. (Tuya (old))
Lampen gaan 's morgens automatisch aan en gaan uit als de zon op komt. Zelfde geld voor de avond.
Is dit makkelijk te regelen via automations/scenes? Zou ook graag wat meer scenes willen aanmaken, dimmen tijdens een film kijken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Edit, automations werken prima. Echter kan ik de brightness enkel instellen via de automation, kleur temperatuur niet. Schijnen meer gebruikers last van te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Harmen op 02-03-2022 09:44 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Harmen schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:05:
Heb thuis een 3 tal wifi lampen welke op het Tuya platform draaien. Kan deze bedienen vanuit HA. (Tuya (old))
Lampen gaan 's morgens automatisch aan en gaan uit als de zon op komt. Zelfde geld voor de avond.
Is dit makkelijk te regelen via automations/scenes? Zou ook graag wat meer scenes willen aanmaken, dimmen tijdens een film kijken. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Uiteraard. Kijk vooral even naar de verschillende voorbeelden in de documentatie. Eenvoudig voorbeeld: https://www.home-assistant.io/getting-started/automation/

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 02-03-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
water_escape schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:38:
het is nog vreemder geworden.

als ik naar https://<myname>.duckdns.org/ ga in een incognito venster gaat de pagina naar de inlogpagina van de router...

Ik snap nu totaal niet meer hoe ik weer binnen mijn eigen netwerk in kan loggen op HA....
Heb je de cache van je browser al weg gegooid?
Als je op je router uit komt, dan klinkt dat als een verkeerde portforward.
Heb je niet lokaal andere IP adressen gekregen nadat je de nieuwe router hebt geinstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
golles schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Heb je de cache van je browser al weg gegooid?
Als je op je router uit komt, dan klinkt dat als een verkeerde portforward.
Heb je niet lokaal andere IP adressen gekregen nadat je de nieuwe router hebt geinstalleerd?
Ik heb de volledige discussie niet (meer) gevolgd. Maar de reden daarvoor stond al in een van de eerste reacties. Het (ontbreken van) hairpin NAT komt dit door. DuckDNS verwijst naar het publieke IP adres, dus de browser verbind met het publieke IP adres en maakt daarmee verbinding met de WAN poort van de router. Doordat het verkeer "van binnen" afkomstig is wordt vervolgens (door het ontbreken van hairpin NAT) de port forward niet toegepast. Immers is het geen verbinding die via de WAN poort binnen komt en geNAT wordt, maar een verbinding "van binnenuit" / "al van achter het NAT", waarbij de router een verbinding ziet met bestemming 1.2.3.4 en denkt "eey, dat IP heb ik zelf", en dus beantwoordt die de aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RobertMe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb de volledige discussie niet (meer) gevolgd. Maar de reden daarvoor stond al in een van de eerste reacties. Het (ontbreken van) hairpin NAT komt dit door. DuckDNS verwijst naar het publieke IP adres, dus de browser verbind met het publieke IP adres en maakt daarmee verbinding met de WAN poort van de router. Doordat het verkeer "van binnen" afkomstig is wordt vervolgens (door het ontbreken van hairpin NAT) de port forward niet toegepast. Immers is het geen verbinding die via de WAN poort binnen komt en geNAT wordt, maar een verbinding "van binnenuit" / "al van achter het NAT", waarbij de router een verbinding ziet met bestemming 1.2.3.4 en denkt "eey, dat IP heb ik zelf", en dus beantwoordt die de aanvraag
Dat klinkt plausible idd.
Ik heb zojuist een eigen router besteld (x sfp ) welke hairpin NAT heeft. Dan laat ik Ziggo de router in bridge zetten en is alles hopelijk weer normaal.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:28

-CJ

Not remastered

Heeft iemand een tip; ik zoek een Zigbee alternatief voor de Shelly inbouw dimmer. Belangrijk dat het kan dimmen en ook kan werken met een regulieren wipschakelaar (geen pulsschakelaar of dimmer dus).

Iemand tips? De meeste die ik zie hebben geen input voor een normale schakelaar of werken alleen met een pulsschakelaar.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
-CJ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:20:
Heeft iemand een tip; ik zoek een Zigbee alternatief voor de Shelly inbouw dimmer. Belangrijk dat het kan dimmen en ook kan werken met een regulieren wipschakelaar (geen pulsschakelaar of dimmer dus).

Iemand tips? De meeste die ik zie hebben geen input voor een normale schakelaar of werken alleen met een pulsschakelaar.
Voor mijn beeldvorming, wat is de verwachtte werking? Dat je met de wipschakelaar de lampen aan en uit kunt doen, en het dimmen alleen kunt doen middels "het slimme"? Mij persoonlijk lijkt dat in ieder geval niet logisch / handig, en ik denk dat daarin ook al een reden zit waarom je het niet vindt :p Want op welk niveau moet de verlichting dan aan gaan als je deze aan doet? Het laatste niveau, van moment van uit zetten?
En wat je sowieso krijgt met een ouderwetse wipschakelaar is dat als je het licht "slim" aan of uit doet de stand van de schakelaar zoals je "vroeger" gewend was niet meer klopt. Dus als / altijd uit was en \ altijd aan krijg je met slimme verlichting dat / zowel aan als uit kan zijn afhankelijk van wat je dus met de slimme module hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@-CJ daar zijn toch genoeg modules voor? Gewoon even door de lijst bladeren en kijken waar je een ingang voor een schakelaar ziet. Je hebt ze van Tuya en van veel andere merken die gewoon hun eigen label plakken op een Tuya-module. Zoals Moes, die dan wel weer een mooi plaatje hebben op hun site om te laten zien dat je het kunt gebruiken zoals jij wilt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-ROmp6TFdyTsRWBuQVzBqvTV7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlN4lLxsNhZiIridAhBDJfHN.png?f=fotoalbum_large
RobertMe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:43:
[...]
En wat je sowieso krijgt met een ouderwetse wipschakelaar is dat als je het licht "slim" aan of uit doet de stand van de schakelaar zoals je "vroeger" gewend was niet meer klopt. Dus als / altijd uit was en \ altijd aan krijg je met slimme verlichting dat / zowel aan als uit kan zijn afhankelijk van wat je dus met de slimme module hebt gedaan.
Daar heb ik me nou echt nooit aan gestoord. Je ziet of het licht aan of uit is en geeft een ram op de knop als je dat wilt veranderen. Of dat nou / of \ is op dat moment, who cares? :P

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 02-03-2022 12:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

RobertMe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Voor mijn beeldvorming, wat is de verwachtte werking? Dat je met de wipschakelaar de lampen aan en uit kunt doen, en het dimmen alleen kunt doen middels "het slimme"? Mij persoonlijk lijkt dat in ieder geval niet logisch / handig, en ik denk dat daarin ook al een reden zit waarom je het niet vindt :p Want op welk niveau moet de verlichting dan aan gaan als je deze aan doet? Het laatste niveau, van moment van uit zetten?
Reden voor mij om de normale schakelaar te blijven gebruiken is om er voor te zorgen dat ALS Home assistant plat ligt, de lamp nog gewoon aangaat. Zo gaat dat met die Shelly ook (toevallig dat laatste het Wifi-netwerk plat lag).

Het slimme zit 'm dan vooral in dimmen aan de hand van tijdstip en eventueel een extra schakelaar plaatsen zonder bedrading, zoals een bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

-CJ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Reden voor mij om de normale schakelaar te blijven gebruiken is om er voor te zorgen dat ALS Home assistant plat ligt, de lamp nog gewoon aangaat. Zo gaat dat met die Shelly ook (toevallig dat laatste het Wifi-netwerk plat lag).

Het slimme zit 'm dan vooral in dimmen aan de hand van tijdstip en eventueel een extra schakelaar plaatsen zonder bedrading, zoals een bewegingssensor.
Wij gebruiken een iCasaZigbee dimmer op de badkamer
iCasa bol.com
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/J8YQo1WyVPDD/1200x1176.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
-CJ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Het gaat mij dan ook niet om de aanwezigheid van de fysieke knop, maar om de beweegredenen voor een ouderwetse wipschakelaar. Juist omdat die functioneel dus niet compatibel is met een dimmer. Immers kun je met een wipschakelaar niet dimmen (tenzij het eentje met drie standen is).

En dan op basis van tijdstip het dimniveau instellen vraag ik mij eerlijk gezegd ook af of dat gaat werken. De Shelly kun je wellicht het schema in programmeren in de ESP, maar Zigbee modules weten de tijd niet, dus je kunt dan alleen via een automation de helderheid aanpassen nadat de lamp al is aangepast. Want op gezette tijden het dimniveau aanpassen "zodat bij het gebruik van de schakelaar het juiste is ingesteld" zal vrijwel gegarandeerd de lampen aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
RobertMe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Het gaat mij dan ook niet om de aanwezigheid van de fysieke knop, maar om de beweegredenen voor een ouderwetse wipschakelaar. Juist omdat die functioneel dus niet compatibel is met een dimmer. Immers kun je met een wipschakelaar niet dimmen (tenzij het eentje met drie standen is).

En dan op basis van tijdstip het dimniveau instellen vraag ik mij eerlijk gezegd ook af of dat gaat werken. De Shelly kun je wellicht het schema in programmeren in de ESP, maar Zigbee modules weten de tijd niet, dus je kunt dan alleen via een automation de helderheid aanpassen nadat de lamp al is aangepast. Want op gezette tijden het dimniveau aanpassen "zodat bij het gebruik van de schakelaar het juiste is ingesteld" zal vrijwel gegarandeerd de lampen aan doen.
Ik maak zelf gebruik van een shelly dimmer, aangesloten op een normale schakelaar. Schakelaar dient simpelweg om het licht aan of uit te kunnen zetten. Het aanpassen van licht sterkte doen we via de app of stem commando's naar de Google Home. Werkt prima, is dus gewoon afhankelijk van je behoeften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

-Casper schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Ik maak zelf gebruik van een shelly dimmer, aangesloten op een normale schakelaar. Schakelaar dient simpelweg om het licht aan of uit te kunnen zetten. Het aanpassen van licht sterkte doen we via de app of stem commando's naar de Google Home. Werkt prima, is dus gewoon afhankelijk van je behoeften.
Exact en was dus benieuwd of zoiets ook bestaat met ZigBee. Maar als de conclusie is dat dat niet kan dan pak ik met lichte tegenzin nog een extra Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@-CJ Fysieke schakelaar, check. Maar wat is er dan mis met een pulsdrukker?

En inderdaad zelf nooit gestoord aan het "de schakelaar stand komt niet overeen met aan.uit" dat je hebt met 'smart' bediening. Dat was met een hotelschakeling ook al niet zo. Wel nu zelf op de meeste plekken voor een pulsdrukker gegaan. Maar dat is vooral omdat die wat eer opties in gebruik geeft (long press, double press etc). En bijkomend vind ik het ook wel mooi dat de schakelaar nu altijd in dezelfde stand staat. Dus puur esthetisch en niet omdat het anders niet met de stand van de lamp zou kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@RobertMe Dat vind ik dus ook gelijk het grootste nadeel van directe fysieke bediening. Dat het lastiger is om de schakelaar wat anders te laten doen op momenten. Bij Wifi soms nog wat op te verzinnen (zeker met Tasmota of ESPhome) maar zo ver ik weet bij Zigbee volledig onmogelijk :/ Een soort fall back mechaniek, eerst de controller vragen wat er moet gebeuren bij het indrukken van de schakelaar en alleen bij geen ACK terug zelf een default actie uitvoeren ofzo.Voor dat soort dingen heb ik nog hoop dat het in Thread / Matter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:58:
@-CJ Fysieke schakelaar, check. Maar wat is er dan mis met een pulsdrukker?

En inderdaad zelf nooit gestoord aan het "de schakelaar stand komt niet overeen met aan.uit" dat je hebt met 'smart' bediening. Dat was met een hotelschakeling ook al niet zo. Wel nu zelf op de meeste plekken voor een pulsdrukker gegaan. Maar dat is vooral omdat die wat eer opties in gebruik geeft (long press, double press etc). En bijkomend vind ik het ook wel mooi dat de schakelaar nu altijd in dezelfde stand staat. Dus puur esthetisch en niet omdat het anders niet met de stand van de lamp zou kloppen.
In mijn optiek (lees; ik ben nog niet heel lang bezig met smarthome) is een pulsdrukker zeker handig maar zodra Home assistant platligt of de Zigbee-dimmer er geen zin meer in heeft kun je de lamp niet meer aanzetten.

Elders heb ik nu een Shelly inbouwdimmer met een normale schakelaar en toen Shelly laatst kuren had vanwege wifi-problemen kon ik nog wel gewoon de lamp gebruiken (ondanks dat deze niet tijdsafhankelijk gedimd werd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@-CJ Voor zoiets was ik al bang, jij verwart externe / wireless knoppen met pulsdrukkers. Een pulsdrukker is niets mee dan een fysieke schakelaar die niet aan/uit gaat maar alleen aan is als deze ingedrukt is. Deze stuurt dus een puls. Maar je koppelt deze nog steeds direct aan een module. Dus ook zonder Zigbee ziet de module dus gewoon dat je de knop in drukt. Het maakt voor het fysiek kunnen bedienen niet uit of de module naar een puls moet luisteren of naar een state change (van aan naar uit of van uit naar aan) van een schakelaar. Ofwel, een pulsdrukker is ook een fysieke schakelaar alleen ander type en minder gebruikelijk in een klassieke huisinstallatie.

Voordeel van een pulsdrukker is dat je wat makkelijker / intuïtiever andere inputs kunt genereren. Zo wordt dus vaak bij een dimmer met pulsdrukker ook gekeken of je de knop lang ingedrukt houdt om dan te gaan dimmen. iets dat met een normale schakelaar niet kan. Hij is al immers al omgeschakeld, of je er nu op blijft drukken of niet, dat ziet de aangesloten module niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 02-03-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
-CJ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:29:
[...]

In mijn optiek (lees; ik ben nog niet heel lang bezig met smarthome) is een pulsdrukker zeker handig maar zodra Home assistant platligt of de Zigbee-dimmer er geen zin meer in heeft kun je de lamp niet meer aanzetten.

Elders heb ik nu een Shelly inbouwdimmer met een normale schakelaar en toen Shelly laatst kuren had vanwege wifi-problemen kon ik nog wel gewoon de lamp gebruiken (ondanks dat deze niet tijdsafhankelijk gedimd werd).
Ik gebruik zelf de Ecodim 07 op Zigbee.
Deze heeft een druk/draaiknop, waarmee je het licht aan/uit kunt doen en kunt dimmen. Werkt ook als Zigbee eruit ligt.

HA ziet dit als een dimbare lamp, dus de knop zelf wordt niet apart gezien.
Als je dus op de knop drukt, zal HA zien dat het licht aan (of uit) gaat, maar dus niet dat er op de knop gedrukt is. Je kunt dus geen acties aan de knop zelf hangen. HA ziet dus geen verschil tussen aanzetten met de knop, met de app, of met een automation.

In de woonkamer heb ik naast deze dimmer een Senic schakelaar zitten, welke o.a. in HA is geprogrammeerd om alle lampen in de woonkamer aan/uit te doen, en de Ecodim dimmer is daar onderdeel van.
Valt HA/Zigbee uit, dan zal ik alle lampen met de hand 1 voor 1 moeten bedienen, anders gaat alles automatisch/met 1 knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicpixel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:01:
Ik gebruik zelf de Ecodim 07 op Zigbee.
Deze heeft een druk/draaiknop, waarmee je het licht aan/uit kunt doen en kunt dimmen. Werkt ook als Zigbee eruit ligt.
Grappig, die heb ik pas ook in de muur geschroefd. Ik heb alleen het idee dat de maximum dimming van onze (halogeen) spotjes niet meer bereikt wordt. Dus dat ze niet "voluit" gaan. Herken je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:02

Chrisjuh_15

Facta non verba

Hmmbob schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Grappig, die heb ik pas ook in de muur geschroefd. Ik heb alleen het idee dat de maximum dimming van onze (halogeen) spotjes niet meer bereikt wordt. Dus dat ze niet "voluit" gaan. Herken je dat?
Dat idee heb ik met die EcoDim dimmers ook, echter was de maximale stand zo fel, dat we het hier thuis eigenlijk niet erg vinden.

Heeft iemand al ervaringen met deze toevallig?
https://www.ecobright.nl/...Akroqvn3zDjoaAoaeEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
[...]

Daar heb ik nog niets van gemerkt. Je kunt wel het minimum instellen (en bij de pro versie het maximum ook).
Komen je halogeen spotjes samen niet boven het maximale wattage uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicpixel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Daar heb ik nog niets van gemerkt. Je kunt wel het minimum instellen (en bij de pro versie het maximum ook).
Komen je halogeen spotjes samen niet boven het maximale wattage uit?
Minimum heb ik ingesteld idd. En zijn 3x 25w, dus maximum is het probleem ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Kan iemand mij vertellen waarom de 2de sun condition false is?

Wanted time after 16:34
Execution time 17:17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9mWtmOL28CzgJk7MRJtcd9-uuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrdtFTTqbhPGPU7VRMZSkvjs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De build van 2022.3 is zojuist gestart!

Release notes hier:
https://www.home-assistant.io/blog/2022/03/02/release-20223/

Release party:

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 02-03-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@maxoss

Sunset was in Nederland vandaag zo rond 18:21, 16:34 zit daar wat ver vanaf, of wordt die getoond in UTC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:36:
@maxoss

Sunset was in Nederland vandaag zo rond 18:21, 16:34 zit daar wat ver vanaf, of wordt die getoond in UTC?
Sunset was 18:18 lokaal, dus 17:18 UTC, en aangezien er een -45 offset is moet hij dus rond 16:33 UTC (= 17:33 NLD) triggeren.

16:34 lijkt dus prima in orde, maar dat is dus 16:34 UTC, terwijl die andere tijd NLD is (en dus 16:17 UTC). Die 2e conditie is dus nog niet true, omdat het zo laat nog niet was

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 02-03-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
RudolfR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:36:
@maxoss

Dit staat er in ontwikkelhulpmiddel
next_setting: '2022-03 02T17:19:13.014887+00:00'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
Hmmbob schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Sunset was 18:18 lokaal, dus 17:18 UTC, en aangezien er een -45 offset is moet hij dus rond 16:33 UTC (= 17:33 NLD) triggeren.

16:34 lijkt dus prima in orde, maar dat is dus 16:34 UTC, terwijl die andere tijd NLD is (en dus 16:17 UTC)
Ok dus hij triggered pas na 17:33

Verwarrend zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Simpel vraagje waarschijnlijk: ik ben sinds vandaag bezig met Home Assistant op te zetten nu mijn SD kaart op mijn Raspberry Pi het heeft begeven en mijn Domoticz dus weg is. Mooi moment om met HA aan de gang te gaan. So far so good en in het begin kon ik bij HA een aantal stappen doorlopen waar je ook de energie prijs per kW kon ingeven. Nu heb ik alleen per ongeluk bij beide tarieven (heb dubbel tarief) een verkeerde waarde ingegeven bij het tweede tarief. Dit wil ik graag aanpassen, maar ik kan het met geen mogelijkheid vinden. Op Google vind ik alleen resultaten als mensen variabele tarieven hebben door de dag heen, maar nergens waar het aan te passen is.

Weet iemand waar deze leuke optie verstopt zit om mijn 0.23 cent aan te passen naar 0.22 cent voor het nachttarief? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:36

Side-Kick

Timmy!

vinom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:40:
Simpel vraagje waarschijnlijk: ik ben sinds vandaag bezig met Home Assistant op te zetten nu mijn SD kaart op mijn Raspberry Pi het heeft begeven en mijn Domoticz dus weg is. Mooi moment om met HA aan de gang te gaan. So far so good en in het begin kon ik bij HA een aantal stappen doorlopen waar je ook de energie prijs per kW kon ingeven. Nu heb ik alleen per ongeluk bij beide tarieven (heb dubbel tarief) een verkeerde waarde ingegeven bij het tweede tarief. Dit wil ik graag aanpassen, maar ik kan het met geen mogelijkheid vinden. Op Google vind ik alleen resultaten als mensen variabele tarieven hebben door de dag heen, maar nergens waar het aan te passen is.

Weet iemand waar deze leuke optie verstopt zit om mijn 0.23 cent aan te passen naar 0.22 cent voor het nachttarief? :)
Instellingen > Dashboards > Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
[...]

Had hier hetzelfde. Lampen begonnen ook geregeld te knipperen, met nog wat andere problemen reden om het terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik wil graag mijn ducobox ventilatie unit aan home assistent hangen. Nu heeft die al een zwave module genaamt 'Duco_IQplug_Zwave-2v1'. Ik vind nergens ervaringen waar iemand dit gebruikt heeft icm HA.
Stel ik zou een zwave module kopen is dit dan waarschijnlijk te koppelen?
Ik vind ook geen api documentatie dus dat is misschien ook een probleem.
Pagina: 1 ... 128 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.